Акафист святителю Питириму, епископу Тамбовскому, чудотворцу

Одобрен: 1914 год

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 10 августа (28 июля ст. ст.)

Утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранный чудотворче и изрядный угодниче Христов, святителю отче Питириме, всем прибегающим к тебе скорый помощниче! Сподоби нас недостойными усты воспети тебе сия похвальная. Ты же, яко имеяй велие дерзновение ко Господу, от всяких нас бед свободи, зовущих:

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Икос 1

Ангелом подражатель и человеков наставник был еси, святителю отче Питириме: от юности бо возлюбил еси Божественное учение и, сему последовав, доброму житию поревновал еси. Сего ради тебе, на Небеси и на земли прославленному, вопием сице:

Радуйся, от рождения твоего Богом избранный; радуйся, на служение апостольское призванный.

Радуйся, избрание твое подвигом благочестия оправдавый; радуйся, образом жития твоего и нам путь к Небеси показавый.

Радуйся, от юности иго Христово возлюбивый; радуйся, чистоту сердца твоего до конца сохранивый.

Радуйся, яко, сего ради, еще сый на земли, Ангелом уподобился еси; радуйся, яко, сего ради, Господа Славы всегда зрети сподобился еси.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 2

Видя Благопромыслитель Господь души твоея доброту, направи помысл твой ко исканию единаго на потребу. Ты же, сего возжелев, еще из детства навыкл еси непрестанно взывати к Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум Божественный имый, всю суету привременныя сласти презрел еси, отче Питириме: темже оставив мир и вся яже в нем, измлада приял еси образ ангельский, всего себе отдав на служение Единому Господу. Таковое убо изволение твое восхваляюще, глаголем ти сицевая:

Радуйся, яко путь правый в Царствие Небесное обрел еси; радуйся, яко сим путем невозвратно шел еси.

Радуйся, яко красная мира сего ни во чтоже вменил еси; радуйся, яко, земная отринув, Небесная возлюбил еси.

Радуйся, сердце твое присно ко Христу имевый; радуйся, Тому Единому служити вожделевый.

Радуйся, разум твой в послушание веры пленивый; радуйся, в Бозе благочестно поживый.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 3

Силою Божиею укрепляем, отче Питириме, вся послушания монастырская добре проходил еси в Вяземстей обители святаго Предтечи, емуже подражал еси подвиги твоими, всегда взывая к Подвигоположнику всех, Спасу Христу: Аллилуиа.

Икос 3

Имея помысл чист, и душу непорочну, священства благодать, еще млад сый, достойно восприял еси, отче Питириме; темже, во игумена обители избран был еси и саном архимандрита почтен, ревностно подвизаяся о спасении Богом врученнаго тебе словеснаго стада. Сего ради вопием ти сице:

Радуйся, яко вся послушания иноческая неленостно прошел еси; радуйся, яко сим на высоту добродетелей возшел еси.

Радуйся, красото смиренномудрия и воздержания; радуйся, образе кротости и послушания.

Радуйся, целомудрия ревнителю; радуйся, девства и чистоты хранителю.

Радуйся, иночествующих мудрый начальниче; радуйся, всех, благочестно жити хотящих, добрый наставниче.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 4

Бури злословия и людскаго мятежа не убоялся еси, отче Питириме, егда икону преподобнаго Аркадиа, недобре писанную, почитания лишил еси. Темже, о правоверии ревнуя, поучал еси паству твою право взывати к Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав и видев премногую твою добродетель, блаженный Патриарх Иоаким святителя тебе нарече и паству Тамбовскую смотрению твоему вручи. Мы же, о сем веселящеся, глаголем ти сицевая:

Радуйся, вся степени иноческаго звания с честию и славою прошедый; радуйся, на престоле святительстем достойно возседый.

Радуйся, страже Церкве Христовы неустрашимый; радуйся, делателю винограда Христова неутомимый.

Радуйся, благовременне и безвременне паству твою поучавый; радуйся, ко Христу овцы заблуждшия призвавый.

Радуйся, люди, во тьме седящия, светом Христовым озаривый; радуйся, сим от погибели их сохранивый.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 5

Боготечное светило, путь жизни твоея озаряющее, бысть тебе угодник Божий Прокопий, егоже именем во святем Крещении наречен был еси и к немуже присно с молитвою прибегал еси, поя Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видел еси, отче Питириме, твоима очима угодника Божия Прокопиа, предстояща пред лицем Господа и к Нему молящася сице: Безсмертный Боже, хвалу Тебе воздаю, Царь бо един еси всем; помилуй душу его и сподоби сего Царствия Небеснаго. Сего ради и мы взываем к тебе: не престай молитися о всех нас купно со Прокопием блаженным, да и нас сподобит Господь достигнути Небеснаго Царствия. О сем воздыхающе, похвальная воспеваем ти:

Радуйся, очеса твоя всегда на небо возводивый; радуйся, славу Небесную паче всего возлюбивый.

Радуйся, непрестанными молитвами сердце твое освятивый; радуйся, мысль твою в Бозе утвердивый.

Радуйся, яко Прокопиа святаго, молитвенника дерзновеннаго всегда имел еси; радуйся, яко сему споспешествующу, в радость Господа твоего вшел еси.

Радуйся, яко в райских обителех ныне пребываеши; радуйся, яко от Горних высот и нас, многогрешных, милостивно назираеши.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 6

Проповедник веры православныя и ревнитель благочестия словом и житием твоим был еси, святителю Питириме. Темже духовная паства твоя непрестанно памятует и вся Российская страна достойно ныне прославляет труды твоя, имиже трудился еси, присно взывая ко Господу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси во Церкви Тамбовстей светом Христова учения и ревностию твоею о славе Божией, святителю отче Питириме: ты бо, красоту Господню возлюбив, о устроении храмов святых и о благочинии церковнем всеусердно прилежал еси. Сего ради воспеваем ти сице:

Радуйся, славы Христовы ревнителю; радуйся, храмов святых строителю.

Радуйся, благочиния церковнаго строгий блюстителю; радуйся, чтения и пения Божественнаго искусный учителю.

Радуйся, яко тобою Церковь Русская благоукрасися; радуйся, яко в ней вера Христова тобою утвердися.

Радуйся, града Тамбова славо и украшение; радуйся, всем нам зашито и ограждение.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 7

Хотяй невозбранно возноситися духом в Горняя Селения, безмолвие пустыни возлюбил еси, отче Питириме, идеже многи дни в посте и молитве подвизался еси, овогда же со святителем Митрофаном, другом твоим, беседовал еси, воспевая с ним купно хвалебную песнь: Аллилуиа.

Икос 7

Новую обитель в месте пустыннем, якоже тихую пристань, во славу Предтечи Господня создав и в самом граде Тамбове с сестрою твоею Екатериною обитель женскую устроив, сим явил еси нам, отче Питириме, велию твою любовь ко обителем святым. Сего ради воспеваем ти похвальная сия:

Радуйся, Предтечу Господня возлюбивый и тому в житии твоем поревновавый; радуйся, строгий подвиг благочестия в себе показавый.

Радуйся, пустыни безмолвия любителю; радуйся, поста и молитвы строгий блюстителю.

Радуйся, Тамбовския дебри и леса молитвою твоею облагоухавый; радуйся, обитель иноком тамо основавый.

Радуйся, святителя Митрофана друже и собеседниче; радуйся, во Царствии Небеснем тому сонаследниче.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 8

Странника и пришельца в мире сем помышлял еси себе, отче Питириме. Темже, Небесная возлюбив, сокровище некрадомое сокровиществовал еси, грядущаго града взыскуя и ко Господу радостно взывая: Аллилуиа.

Икос 8

Весь исполнь любве Христовы, душу твою за овцы твоя положити готов был еси, спасение всем устрояя и всем во всем угождая, не иский своея, но многих пользы, да всяко некия спасеши. Сего ради чтим святую память твою и усердно вопием ти:

Радуйся, отче благосердый, о спасении многих ревновавый; радуйся, не своих си, но ближняго искавый.

Радуйся, пастырю добрый, на пажитех тучных чада твоя духовная питавый; радуйся, страже неусыпный, от волков хищных овцы твоя охранявый.

Радуйся, нищих кормителю и гладных питателю; радуйся, сирых защитниче и обидимых предстателю.

Радуйся, яко и ныне во всяких нуждах скоро нам помогаеши; радуйся, яко и ныне всех, с верою к тебе притекающих, милостивно утешаеши.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 9

Всяк возраст и всяко сословие еще в житии твоем величаху тя, яко человека Божия, и в час кончины твоея вся паства твоя плакаше о тебе, яко о отце своем. Зрящи же тя погребаема и новаго предстателя на Небеси имети уповающи, с рыданием, купно же и благодарным сердцем, возглашаше о тебе надгробную песнь: Аллилуиа.

Икос 9

Витийство человеческое не довлеет ко прославлению многих чудес твоих, святителю Питириме: новая бо купель Силоамская открыся всем страждущим во источнице твоем, рукама твоима ископаннем; таже и риза твоя честная, на недужныя полагаема, дарует им исцеление, и гроб твой святый явися воистину неоскудная врачебница: никтоже бо, с верою к нему притекаяй, тощ и неутешен отходит. Сего ради гласы хвалебными тя славим:

Радуйся, врачу безмездный, туне врачевания всем подаваяй; радуйся, сосуде драгоценный, целебное миро всем верным богатно изливаяй.

Радуйся, глухих слышание и слепых прозрение; радуйся, хромых хождение и сляченных исправление.

Радуйся, разслабленных укрепителю; радуйся, бесноватых от насилия диавольскаго свободителю.

Радуйся, лишенным смысла ум здравый подаваяй; радуйся, в сониих и видениих помощь твою являяй.

Радуйся, святителю Питириме, тамбовский чудотворче.

Кондак 10

Спасти хотя паству твою, отче Питириме, не судил еси ведети в ней ино что, точию Иисуса Христа, и Сего распята. Сего ради поставил еси образ распятия Господа, знамение нашего спасения, на вратех града, да вси мимоходящии покланяются ему, воспевающе хвалебную песнь: Аллилуиа.

Икос 10

Стены необоримыя и Заступницы рода христианскаго икону дивную граду Тамбову даровал еси, отче Питириме, от неяже доднесь всем с верою приходящим токи чудес изливаются. Сего ради благодарне взываем ти сице:

Радуйся, все упование твое на Матерь Божию возложивый; радуйся, и град твой покрову Тоя вручивый.

Радуйся, икону Ея святую в щит и ограждение граду поставивый; радуйся, залог любве твоея икону Богоматере пастве оставивый.

Радуйся, яко иконою тою чудеса многа содеваются; радуйся, яко милости Божия от нея непрестанно изливаются.

Радуйся, Богородицу нам указавый от всех бед избавление; радуйся, яко милостию Ея ты еси наша радость и утешение.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 11

Пение немолчное даже доднесь совершается у святей иконы твоей, угодниче Божий Питириме: мнози бо, в нуждах сущии, ведят тя помощника благопоспешлива и молитвенника благоуветлива. Темже ныне вся Российская земля благодарне вопиет прославльшему тя Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светильник светозарен был еси в земнем житии твоем, отче наш Питириме, благодатно озаряя души верных. Просвети убо молитвами твоими очи душевныя и нам, в пучине греха погибающим, да благодарне вопием ти:

Радуйся, великий угодниче Божий, благочестную жизнь на земли возлюбивый; радуйся, веру, надежду и любовь даже до конца сохранивый.

Радуйся, светильниче многосветлый, светом истиннаго Богопознания нас озаряяй; радуйся, луче Солнца Правды, теплотою Божественныя любве души наша согреваяй.

Радуйся, бисере честный, сиянием Небесныя Славы сердца наша увеселяяй; радуйся, каменю драгий, страну нашу православную украшаяй.

Радуйся, яко тобою бездну милосердия Божия призываем; радуйся, яко тобою спасение вечное получити уповаем.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 12

Благодать от Бога ти данную ведяще, ныне прилежно молим тя, святителю Питириме: пролей теплую о нас молитву ко Господу, да сохранит Церковь Свою Святую невреждену от ересей и расколов и вся православныя да помилует и спасет, вопиющия Ему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твое Богоугодное житие, отче Питириме, и на Небеси от Бога прославление, величаем безчисленная чудеса и исцеления твоя, и, на неусыпныя молитвы твоя уповающе, взываем ти сицевая:

Радуйся, храм Преображения Господня благолепен устроивый; радуйся, вечное покоище себе в нем предуготовавый.

Радуйся, житие твое земное благочестне скончавый; радуйся, от Царя Небеснаго венец славы приемый.

Радуйся, апостолов собеседниче; радуйся, святителей сопрестольниче и сонаследниче.

Радуйся, Архангелов и Ангелов сослужителю; радуйся, всех Небесных Сил сожителю.

Радуйся, святителю Питириме, Тамбовский чудотворче.

Кондак 13

О преславный чудотворче, угодниче Божий Питириме! Приими сие от любве нашея приносимое тебе благохваление и твоим благоприятным ходатайством избави нас от всяких бед и зол, от внезапныя смерти и будущия муки, да сподобимся купно с тобою во веки пети: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангелом подражатель...» и 1-й кондак «Избранный чудотворче...».

Молитва

О великий угодниче Божий и преславный чудотворче, святителю Питириме! К тебе смиренно припадаем и усердно молимся: яви нам, грешным, любовь твою отеческую и многомощное твое заступление. Веруем бо, яко велие дерзновение имаши ко Господу и яко много может предстательство твое пред Престолом благости Его. Сохрани молитвами твоими Церковь Святую от ересей и расколов, от суеверия и неверия. Испроси нам веру праву, надежду несомненну, любовь нелицемерну, в добрых делех преспеяние, во искушениях мужество, в злостраданиих терпение, в молитвах постоянство, мир и благоустроение стране нашей, здравие же и спасение людем ея. Призри милостивно на предстоящия и молящияся пред святою иконою твоею и вся прошения их во благо исполни, и всем вся в жизни временней и вечней потребная даруй, во славу дивнаго во святых Своих Бога, в Троице славимаго и покланяемаго, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Тропарь, глас 4

Веры и благочестия наставниче, Церкве светильниче, монашествующих образе, святителю Питириме премудре, стадо твое благочестно упасл еси и ко Христу привел еси, темже в Вышних венцем славы украшен, с нами на земли духом пребываеши, сияя чудесы. Моли Христа Бога спастися душам нашим.

Кондак, глас 8

Монахов наставника изрядна и святителя всем людем милостива, чудотворца предивна и молитвенника о нас неусыпна, сошедшеся, воспоим Питирима, Тамбовския земли похвалу.

Ґкafістъ с™и1телю пітmрjму, є3пcкопу тамб0вскому, чудотв0рцу

Кондaкъ №.

И#збрaнный чудотв0рче и3 и3зрsдный ўг0дниче хrт0въ, с™и1телю џ§е пітmрjме, всBмъ прибэгaющымъ къ тебЁ ск0рый пом0щниче! спод0би нaсъ недост0йными ўсты2 воспёти тебЁ сі‰ похв†льнаz. тh же, ћкw и3мёzй вeліе дерзновeніе ко гDу, t всsкихъ нaсъ бёдъ свободи2, зовyщихъ:

Рaдуйсz, с™и1телю пітmрjме, тамб0вскій чудотв0рче.

Јкосъ №.

ЃгGлwмъ подражaтель и3 человёкwвъ настaвникъ бhлъ є3си2, с™и1телю џ§е пітmрjме: t ю4ности бо возлю1билъ є3си2 бжcтвенное ўчeніе и3, семY послёдовавъ, д0брому житію2 поревновaлъ є3си2. сегw2 рaди тебЁ, на нб7си2 и3 на земли2 прослaвленному, вопіeмъ си1це:

Рaдуйсz, t рождeніz твоегw2 бGомъ и3збрaнный: рaдуйсz, на служeніе ґпcльское призвaнный.

Рaдуйсz, и3збрaніе твоE п0двигомъ благочeстіz њправдaвый: рaдуйсz, w4бразомъ житіS твоегw2 и3 нaмъ пyть къ нб7си2 показaвый.

Рaдуйсz, t ю4ности и4го хrт0во возлюби1вый: рaдуйсz, чистотY сeрдца твоегw2 до концA сохрани1вый.

Рaдуйсz, ћкw, сегw2 рaди, є3щE сhй на земли2, ѓгGлwмъ ўпод0билсz є3си2: рaдуйсz, ћкw, сегw2 рaди, гDа сл†вы всегдA зрёти спод0билсz є3си2.

Рaдуйсz, с™и1телю пітmрjме, тамб0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ в7.

Ви1дz бlгопромысли1тель гDь души2 твоеS добр0ту, напрaви помhслъ тв0й ко и3скaнію є3ди1нагw на потрeбу. тh же, сегw2 возжелёвъ, є3щE и3з8 дётства навhклъ є3си2 непрестaннw взывaти къ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ в7.

Рaзумъ бжcтвенный и3мhй, всю2 суетY приврeменныz слaсти презрёлъ є3си2, џ§е пітmрjме: тёмже њстaвивъ мjръ и3 вс‰ ±же въ нeмъ, и3змлaда пріsлъ є3си2 w4бразъ ѓгGльский, всегw2 себE tдaвъ на служeніе є3ди1ному гDу. таков0е u5бо и3зволeніе твоE восхвалsюще, глаг0лемъ ти2 сицєвaz:

Рaдуйсz, ћкw пyть прaвый въ цrтвіе нбcное њбрёлъ є3си2: рaдуйсz, ћкw си1мъ путeмъ невозврaтнw шeлъ є3си2.

Рaдуйсz, ћкw кр†снаz мjра сегw2 ни во чт0же вмэни1лъ є3си2: рaдуйсz, ћкw, земн†z tри1нувъ, нбcнаz возлю1билъ є3си2.

рaдуйсz, сeрдце твоE при1снw ко хrтY и3мёвый: рaдуйсz, томY є3ди1ному служи1ти вожделёвый.

Рaдуйсz, рaзумъ тв0й въ послушaніе вёры плэни1вый: рaдуйсz, въ бз7э благочeстнw пожи1вый.

Рaдуйсz, с™и1телю пітmрjме, тамб0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ G.

Си1лою б9іею ўкрэплsемь, џ§е пітmрjме, вс‰ послуш†ніz монасты6рскаz д0брэ проходи1лъ є3си2 въ вsземстэй њби1тели с™aгw п®тeчи, є3мyже подражaлъ є3си2 п0двиги твои1ми, всегдA взывaz къ подвигопол0жнику всёхъ, сп7сY хrтY: Ґллилyіа.

Јкосъ G.

И#мёz помhслъ чи1стъ, и3 дyшу непор0чну, сщ7eнства бlгодaть, є3щE млaдъ сhй, дост0йнw воспріsлъ є3си2, џ§е пітmрjме: тёмже, во и3гyмена њби1тели и3збрaнъ бhлъ є3си2 и3 сaномъ ґрхімандрjта почтeнъ, рeвностнw подвизazсz њ сп7сeніи бGомъ вручeннагw тебЁ словeснагw стадA. сегw рaди вопіeмъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, ћкw вс‰ послуш†ніz и4ночєскаz нелёностнw прошeлъ є3си2: рaдуйсz, ћкw си1мъ на высотY добродётелей возшeлъ є3си2.

Рaдуйсz, красото2 смиренномyдріz и3 воздержaніz: рaдуйсz, w4бразе кр0тости и3 послушaніz.

Рaдуйсz, цэломyдріz ревни1телю: рaдуйсz, дёвства и3 чистоты2 храни1телю.

Рaдуйсz, и4ночествующихъ мyдрый начaльниче: рaдуйсz, всёхъ, благочeстнw жи1ти хотsщихъ, д0брый настaвниче.

Рaдуйсz, с™и1телю пітmрjме, тамб0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ д7.

Бyри ѕлосл0віz и3 людскaгw мzтeжа нE ўбоsлсz є3си2, џ§е пітmрjме, є3гдA їкHну прпdбнагw ґркaдіа, нед0брэ пи1санную, почитaніz лиши1лъ є3си2. тёмже, њ правовёріи ревнyz, поучaлъ є3си2 пaству твою2 прaво взывaти къ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ д7.

Слhшавъ и3 ви1дэвъ премн0гую твою2 добродётель, бlжeнный патріaрхъ їwакjмъ с™и1телz тебE наречE и3 пaству тамб0вскую смотрeнію твоемY вручи2. мh же, њ сeмъ веселsщесz, глаг0лемъ ти2 сицєвaz:

Рaдуйсz, вс‰ степє1ни и4ноческагw звaніz съ чeстію и3 слaвою прошeдый: рaдуйсz, на прест0лэ с™и1тельстэмъ дост0йнw возсёдый.

Рaдуйсz, стрaже цRкве хrт0вы неустраши1мый: рaдуйсz, дёлателю віногрaда хrт0ва неутоми1мый.

Рaдуйсz, благоврeменнэ и3 безврeменнэ пaству твою2 поучaвый: рaдуйсz, ко хrтY џвцы заблyждшыz призвaвый.

Рaдуйсz, лю1ди, во тьмЁ седsщыz, свётомъ хrт0вымъ њзари1вый: рaдуйсz, си1мъ t поги1бели и4хъ сохрани1вый.

Рaдуйсz, с™и1телю пітmрjме, тамб0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ є7.

БGотeчное свэти1ло, пyть жи1зни твоеS њзарsющее, бhсть тебЁ ўг0дникъ б9ій прок0пій, є3г0же и4менемъ во с™ёмъ крещeніи наречeнъ бhлъ є3си2 и3 къ немyже при1снw съ мlтвою прибэгaлъ є3си2, поS бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ є3.

Ви1дэлъ є3си2, џ§е пітmрjме, твои1ма nчи1ма ўг0дника б9іz прок0піа, предстоsща пред8 лицeмъ гDа и3 къ немY молsщасz си1це: безсмeртный б9е, хвалY тебЁ воздаю2, цRь бо є3ди1нъ є3си2 всBмъ: поми1луй дyшу є3гw2 и3 спод0би сегw2 цrтвіz нбcнагw. сегw2 рaди и3 мы2 взывaемъ къ тебЁ: не престaй моли1тисz њ всёхъ нaсъ кyпнw со прок0піемъ бlжeннымъ, да и3 нaсъ спод0битъ гDь дости1гнути нбcнагw цrтвіz. њ сeмъ воздыхaюще, похв†льнаz воспэвaемъ ти2:

Рaдуйсz, nчесA тво‰ всегдA на нб7о возводи1вый: рaдуйсz, слaву нбcную пaче всегw2 возлюби1вый.

Рaдуйсz, непрестaнными мlтвами сeрдце твоE њс™и1вый: рaдуйсz, мhсль твою2 въ бз7э ўтверди1вый.

Рaдуйсz, ћкw прок0піа с™aгw, мlтвенника дерзновeннаго всегдA и3мёлъ є3си2: рaдуйсz, ћкw семY споспёшествyющу, въ рaдость гDа твоегw2 вшeлъ є3си2.

Рaдуйсz, ћкw въ рaйскихъ њби1телехъ нhнэ пребывaеши: рaдуйсz, ћкw t г0рнихъ выс0тъ и3 нaсъ, многогрёшныхъ, ми1лостивнw назирaеши.

Рaдуйсz, с™и1телю пітmрjме, тамб0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ ѕ7.

Проповёдникъ вёры правослaвныz и3 ревни1тель бlгочeстіz сл0вомъ и3 житіeмъ твои1мъ бhлъ є3си2, с™и1телю пітmрjме. тёмже дух0внаz пaства твоS непрестaннw пaмzтуетъ и3 всS рwссjйскаz странA дост0йно нhнэ прославлsетъ труды2 тво‰, и4миже труди1лсz є3си2, при1снw взывaz ко гDу: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7.

Возсіsлъ є3си2 во цRкви тамб0встэй свётомъ хrт0ва ўчeніz и3 рeвностію твоeю њ слaвэ б9іей, с™и1телю џ§е пітmрjме: тh бо, красотY гDню возлюби1въ, њ ўстр0еніи хрaмwвъ с™hхъ и3 њ благочи1ніи церк0внэмъ всеусeрднw прилэжaлъ є3си2. сегw2 рaди воспэвaемъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, слaвы хrт0вы ревни1телю: рaдуйсz, хрaмwвъ с™hхъ строи1телю.

Рaдуйсz, бlгочи1ніz церк0внагw стр0гій блюсти1телю: рaдуйсz, чтeніz и3 пёніz бжcтвеннагw и3скyсный ўчи1телю.

Рaдуйсz, ћкw тоб0ю цRковь рyсскаz бlгоукраси1сz: рaдуйсz, ћкw въ нeй вёра хrт0ва тоб0ю ўтверди1сz.

Рaдуйсz, грaда тамб0ва слaво и3 ўкрашeніе: рaдуйсz, всBмъ нaмъ зашито и3 њграждeніе.

Рaдуйсz, с™и1телю пітmрjме, тамб0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ з7.

Хотsй невозбрaннw возноси1тисz дyхомъ въ гHрнzz селє1ніz, безм0лвіе пустhни возлю1билъ є3си2, џ§е пітmрjме, и3дёже мнHги дни6 въ п0стэ и3 мlтвэ подвизaлсz є3си2, nвогдA же со с™и1телемъ митрофaном, дрyгомъ твои1мъ, бесёдовалъ є3си2, воспэвaz съ ни1мъ кyпнw хвалeбную пёснь: Ґллилyіа.

Јкосъ з7.

Н0вую њби1тель въ мёстэ пустhннэмъ, ћкwже ти1хую при1стань, во слaву предтeчи гDнz создaвъ и3 въ сaмомъ грaдэ тамб0вэ съ сестр0ю твоeю є3катерjною њби1тель жeнскую ўстр0ивъ, си1мъ kви1лъ є3си2 нaмъ, џ§е пітmрjме, вeлію твою2 люб0вь ко њби1телємъ с™ы6мъ. сегw2 рaди воспэвaемъ ти2 похв†льнаz сі‰:

Рaдуйсz, предтeчу гDнz возлюби1вый и3 томY въ житіи2 твоeмъ поревновaвый: рaдуйсz, стр0гій п0двигъ бlгочeстіz въ себЁ показaвый.

Рaдуйсz, пустhни безм0лвіz люби1телю: рaдуйсz, постA и3 мlтвы стр0гій блюсти1телю.

Рaдуйсz, тамб0вскіz дeбри и3 лэсA мlтвою твоeю њблагоухaвый: рaдуйсz, њби1тель и4нокwмъ тaмw њсновaвый.

Рaдуйсz, с™и1телz митрофaна дрyже и3 собесёдниче: рaдуйсz, во цrтвіи нбcнэмъ томY сонаслёдниче.

Рaдуйсz, с™и1телю пітmрjме, тамб0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ }.

Странника и3 пришeльца въ мjрэ сeмъ помышлsлъ є3си2 себE, џ§е пітmрjме. тёмже, нбcнаz возлюби1въ, сокр0вище некрaдомое сокр0виществовалъ є3си2, грzдyщагw грaда взыскyz и3 ко гDу рaдостнw взывaz: Ґллилyіа.

Јкосъ }.

Вeсь и3сп0лнь любвE хrт0вы, дyшу твою2 за џвцы тво‰ положи1ти гот0въ бhлъ є3си2, сп7сeніе всBмъ ўстроsz и3 всBмъ во всeмъ ўгождaz, не и3скjй своеS, но мн0гихъ п0льзы, да всsкw нBкіz спасeши. сегw2 рaди чти1мъ с™yю пaмzть твою2 и3 ўсeрднw вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, џ§е бlгосeрдый, њ спасeніи мн0гихъ ревновaвый: рaдуйсz, не свои1хъ си2, но бли1жнzго и3скaвый.

Рaдуйсz, пaстырю д0брый, на пaжитехъ тyчныхъ ч†да тво‰ духHвнаz питaвый: рaдуйсz, стрaже неусhпный, t волкHвъ хи1щныхъ џвцы тво‰ њхранsвый.

Рaдуйсz, ни1щихъ корми1телю и3 глaдныхъ питaтелю: рaдуйсz, си1рыхъ защи1тниче и3 њби1димыхъ предстaтелю.

Рaдуйсz, ћкw и3 нhнэ во всsкихъ нуждaхъ ск0ро нaмъ помогaеши: рaдуйсz, ћкw и3 нhнэ всёхъ, съ вёрою къ тебЁ притекaющихъ, ми1лостивнw ўтэшaеши.

Рaдуйсz, с™и1телю пітmрjме, тамб0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ f7.

Всsкъ в0зрастъ и3 всsкw сосл0віе є3щE въ житіи2 твоeмъ величaху тS, ћкw человёка б9іz, и3 въ чaсъ кончи1ны твоеS всS пaства твоS плaкаше њ тебЁ, ћкw њ nтцЁ своeмъ. зрsщи же тS погребaема и3 н0вагw предстaтелz на нб7си2 и3мёти ўповaющи, съ рыдaніемъ, кyпнw же и3 благодaрнымъ сeрдцемъ, возглашaше њ тебЁ надгр0бную пёснь: Ґллилyіа.

Јкосъ f7.

Витjйство человёческое не довлёетъ ко прославлeнію мн0гихъ чудeсъ твои1хъ, с™и1телю пітmрjме: н0ваz бо купeль сілwaмскаz tкрhсz всBмъ стрaждущымъ во и3ст0чницэ твоeмъ, рукaма твои1ма и3скопaннэмъ: тaже и3 ри1за твоS честнaz, на недyжныz полагaема, дaруетъ и3мъ и3сцэлeніе, и3 гр0бъ тв0й с™hй kви1сz вои1стину неwскyднаz врачeбница: никт0же бо, съ вёрою къ немY притекazй, т0щъ и3 неутёшенъ tх0дитъ. сегw2 рaди глaсы хвалeбными тS слaвимъ:

Рaдуйсz, врачY безмeздный, тyне врачєвaніz всBмъ подавazй: рaдуйсz, сосyде драгоцённый, цэлeбное мЂро всBмъ вBрнымъ богaтнw и3зливazй.

Рaдуйсz, глухи1хъ слhшаніе и3 слэпhхъ прозрёніе: рaдуйсz, хромhхъ хождeніе и3 слzчeнныхъ и3справлeніе.

Рaдуйсz, разслaбленныхъ ўкрэпи1телю: рaдуйсz, бэсновaтыхъ t наси1ліz діaвольскагw свободи1телю.

Рaдуйсz, лишє1ннымъ смhсла ќмъ здрaвый подавazй: рaдуйсz, въ с0ніихъ и3 видёніихъ п0мощь твою2 kвлszй.

Рaдуйсz, с™и1телю пітmрjме, тамб0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ ‹.

Сп7сти2 хотS пaству твою2, џ§е пітmрjме, не суди1лъ є3си2 вёдэти въ нeй и4но что2, т0чію ї}са хrтA, и3 сего2 распsта. сегw2 рaди постaвилъ є3си2 w4бразъ распsтіz гDа, знaменіе нaшегw сп7сeніz, на вратёхъ грaда, да вси2 мимоходsщіи покланsютсz є3мY, воспэвaюще хвалeбную пёснь: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹.

Стэны2 неwбори1мыz и3 застyпницы р0да хrтіaнскагw їкHну ди1вную грaду тамб0ву даровaлъ є3си2, џ§е пітmрjме, t неsже доднeсь всBмъ съ вёрою приходsщымъ т0ки чудeсъ и3зливaютсz. сегw2 рaди бlгодaрнэ взывaемъ ти2 си1це:

Рaдуйсz, всE ўповaніе твоE на м™рь б9ію возложи1вый: рaдуйсz, и3 грaдъ тв0й покр0ву тоS вручи1вый.

Рaдуйсz, їкHну є3S с™yю въ щи1тъ и3 њграждeніе грaду постaвивый: рaдуйсz, зал0гъ любвE твоеS їкHну бGомaтере пaствэ њстaвивый.

Рaдуйсz, ћкw їкHною т0ю чудесA мнHга содэвaютсz: рaдуйсz, ћкw ми1лwсти б9іz t неS непрестaннw и3злівaютсz.

Рaдуйсz, бцdу нaмъ ўказaвый t всёхъ бёдъ и3збавлeніе: рaдуйсz, ћкw ми1лостію є3S ты2 є3си2 нaша рaдость и3 ўтэшeніе.

Рaдуйсz, с™и1телю пітmрjме, тамб0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ №i.

Пёніе нем0лчное дaже доднeсь совершaетсz ў гр0ба твоегw2, ўг0дниче Божий пітmрjме: мн0зи бо, въ нуждaхъ сyщіи, вёдzтъ тS пом0щника бlгопоспёшлива и3 мlтвенника бlгоувётлива. тёмже нhнэ всS рwссjйскаz землS бlгодaрнэ вопіeтъ прослaвльшему тS бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ №i.

Свэти1льникъ свэтозaренъ бhлъ є3си2 въ земнёмъ житіи2 твоeмъ, џ§е нaшъ пітmрjме, бlгодaтнw њзарsz дyшы вёрныхъ. просвэти2 u5бо мlтвами твои1ми џчи душє1вныz и3 нaмъ, въ пучи1нэ грэхA погибaющымъ, да бlгодaрнэ вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, вели1кій ўг0дниче б9ій, бlгочeстную жи1знь на земли2 возлюби1вый: рaдуйсz, вёру, надeжду и3 люб0вь дaже до концA сохрани1вый.

Рaдуйсz, свэти1льниче многосвётлый, свётомъ и4стиннагw бGопознaніz нaсъ њзарszй: рaдуйсz, лучE сlнца прaвды, теплот0ю бжcтвенныz любвE дyшы нaшz согрэвazй.

Рaдуйсz, би1сере честнhй, сіsніемъ нбcныz слaвы сердцA н†ша ўвеселszй: рaдуйсz, кaменю драгjй, странY нaшу правослaвную ўкрашazй.

Рaдуйсz, ћкw тоб0ю бeздну млcрдіz б9іz призывaемъ: рaдуйсz, ћкw тоб0ю сп7сeніе вёчное получи1ти ўповaемъ.

Рaдуйсz, с™и1телю пітmрjме, тамб0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ в7i.

Блгdть t бGа ти2 дaнную вёдzще, нhнэ прилёжнw м0лимъ тS, с™и1телю пітmрjме: пролeй тeплую њ нaсъ мlтву ко гDу, да сохрани1тъ цRковь свою2 с™yю невреждeну t є3ресeй и3 раск0лwвъ и3 вс‰ правосл†вныz да поми1луетъ и3 сп7сeтъ, вопію1щыz є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i.

Пою1ще твоE бGоуг0дное житіE, џ§е пітmрjме, и3 на нб7си t бGа прославлeніе, величaемъ безчи1слєннаz чудесA и3 и3сцэлє1ніz тво‰, и3, на неусы6пныz мlтвы тво‰ ўповaюще, взывaемъ ти2 сицєвaz:

Рaдуйсz, хрaмъ преwбражeніz гDнz бlголёпенъ ўстр0ивый: рaдуйсz, вёчное пок0ище себЁ въ нeмъ пред8угот0вавый.

Рaдуйсz, житіE твоE земн0е бlгочeстнэ скончaвый: рaдуйсz, t цRS нбcнагw вэнeцъ слaвы пріeмый.

Рaдуйсz, ґпcлwвъ собесёдниче: рaдуйсz, с™и1телей сопрест0льниче и3 сонаслёдниче.

Рaдуйсz, ґрхaгGлwвъ и3 ѓгGлwвъ сослужи1телю: рaдуйсz, всёхъ нбcныхъ си1лъ сожи1телю.

Рaдуйсz, с™и1телю пітmрjме, тамб0вскій чудотв0рче.

Кондaкъ Gi.

Q преслaвный чудотв0рче, ўг0дниче б9ій пітmрjме! пріими2 сіE t любвE нaшеz приноси1мое тебЁ бlгохвалeніе и3 твои1мъ бlгопріsтнымъ ходaтайствомъ и3збaви нaсъ t всsкихъ бёдъ и3 ѕHлъ, t внезaпныz смeрти и3 бyдущіz мyки, да спод0бимсz кyпнw съ тоб0ю во вёки пёти: Ґллилyіа.

Конда1къ се1й глаго1лн G-жды, таже i4косъ №-й, и3 кондaкъ №-й.

Моли1тва.

Q вели1кій ўг0дниче б9ій и3 преслaвный чудотв0рче, с™и1телю пітmрjме! къ тебЁ смирeннw припaдаемъ и3 ўсeрднw м0лимсz: kви2 нaмъ, грёшнымъ, люб0вь твою2 nтeческую и3 многом0щное твоE заступлeніе. вёруемъ бо, ћкw вeліе дерзновeніе и4маши ко гDу и3 ћкw мн0гw м0жетъ предстaтельство твоE пред8 пrт0ломъ блaгости є3гw2. сохрани2 мlтвами твои1ми цRковь с™yю t є3ресeй и3 раск0лwвъ, t суевёріz и3 невёріz. и3спроси2 нaмъ вёру прaву, надeжду несомнённу, люб0вь нелицемёрну, въ д0брыхъ дёлэхъ преспёzніе, во и3скушeніzхъ мyжество, въ ѕлострадaніихъ терпёніе, въ моли1твахъ постоsнство, ми1ръ и3 бlгоустроeніе странЁ нaшей, здрaвіе же и3 сп7сeніе лю1демъ є3S. при1зри ми1лостивнw на предстоzщыz и3 молsщіzсz пред8 с™0ю їкHною твоeю и3 вс‰ прошeніz и4хъ во блaго и3сп0лни, и3 всBмъ вс‰ въ жи1зни врeменнэй и3 вёчнэй потрє1бнаz дaруй, во слaву ди1внагw во с™hхъ свои1хъ бGа, въ трbцэ слaвимаго и3 покланsемаго, nц7A и3 сн7а и3 с™aгw д¦а, нhнэ и3 при1снw и3 во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.

Краткое житие святителя Питирима, епископа Тамбовского

Свя­ти­тель Пи­ти­рим, епи­скоп Там­бов­ский, в ми­ру Про­ко­пий, ро­дил­ся 27 фев­ра­ля 1645 (или 1644) го­да в го­ро­де Вязь­ме. С юных лет Гос­подь го­то­вил Про­ко­пия к вы­со­ко­му ду­хов­но­му слу­же­нию, ко­то­рое ему пред­сто­я­ло вы­пол­нить. Еще в дет­стве его обу­чи­ли гра­мо­те. Лю­би­мым за­ня­ти­ем Про­ко­пия бы­ло чте­ние свя­то­оте­че­ской ли­те­ра­ту­ры и жи­тий свя­тых. Это спо­соб­ство­ва­ло фор­ми­ро­ва­нию ду­хов­но­го об­ли­ка бу­ду­ще­го свя­ти­те­ля. Маль­чик удив­лял окру­жа­ю­щих тру­до­лю­би­ем, об­шир­ны­ми зна­ни­я­ми и зре­ло­стью суж­де­ний. Он был на­де­лен ху­до­же­ствен­ным та­лан­том, успеш­но за­ни­мал­ся пи­са­ни­ем икон и был глу­бо­ким зна­то­ком цер­ков­но­го пе­ния. Вы­со­кая ду­хов­ная на­стро­ен­ность ра­но вы­ве­ла Про­ко­пия на путь ино­че­ских по­дви­гов. Ре­шив все­це­ло по­свя­тить се­бя Бо­гу, он по­сту­пил в Вя­зем­скую Пред­те­чен­скую оби­тель, из­вест­ную стро­го­стью сво­е­го уста­ва. На 21 го­ду жиз­ни он был по­стри­жен в мо­на­ше­ство с име­нем Пи­ти­рим.

Сво­ей по­движ­ни­че­ской жиз­нью мо­ло­дой инок за­слу­жил ува­же­ние мо­на­стыр­ской бра­тии и был из­бран во игу­ме­на. В 1684 го­ду его воз­ве­ли в сан ар­хи­манд­ри­та. 15 фев­ра­ля 1685 го­да пат­ри­арх Иоаким (1674–1690) вы­звал его в Моск­ву и ру­ко­по­ло­жил во епи­ско­па Там­бов­ско­го.

Со­здан­ная в 1682 го­ду Там­бов­ская епар­хия стра­да­ла от край­ней ни­ще­ты и гру­бой непро­све­щен­но­сти ее оби­та­те­лей. Ед­ва ли не боль­шую часть на­се­ле­ния со­став­ля­ли языч­ни­ки: морд­ва, че­ре­ми­сы, ме­ще­ра. На тер­ри­то­рии епар­хии про­жи­ва­ло так­же мно­го та­тар, оже­сто­чен­ных про­тив­ни­ков хри­сти­ан­ства. Сре­ди хри­сти­ан, на­се­ляв­ших епар­хию, на­счи­ты­ва­лось мно­го рас­коль­ни­ков и бег­лых или ссыль­ных пре­ступ­ни­ков.

Свя­ти­тель го­ря­чо взял­ся за раз­ре­ше­ние вста­вав­ших пе­ред ним за­дач. На ме­сте вет­хо­го де­ре­вян­но­го хра­ма в Там­бо­ве он на­чал стро­ить двух­этаж­ный ка­мен­ный ка­фед­раль­ный со­бор в честь Пре­об­ра­же­ния Гос­под­ня с при­де­лом во имя свя­ти­те­ля Ни­ко­лая. Свя­ти­тель Пи­ти­рим не толь­ко вни­ма­тель­но сле­дил за по­строй­кой хра­ма, но да­же сам участ­во­вал в стро­и­тель­ных ра­бо­тах. Боль­шое вни­ма­ние свя­ти­тель уде­лял ду­хов­но­му про­све­ще­нию. Он устро­ил для свя­щен­но­слу­жи­те­лей спе­ци­аль­ную шко­лу, где под его ру­ко­вод­ством вос­пи­ты­ва­лись до­стой­ные пас­ты­ри Церк­ви. При ар­хи­ерей­ском до­ме тру­да­ми свя­ти­те­ля со­би­ра­лась биб­лио­те­ка ду­хов­ной ли­те­ра­ту­ры (в опи­си мос­ков­ско­го Успен­ско­го со­бо­ра зна­чат­ся "две кни­ги Ди­о­ни­сия Аре­о­па­ги­та, обо­ло­че­ны ко­жа­ми, од­на в крас­ной, а дру­гая в чер­ной, по об­ре­зу зо­ло­че­ны", при­над­ле­жав­шие свя­ти­те­лю Пи­ти­ри­му). Свя­ти­тель неустан­но по­учал свою паст­ву, про­по­ве­дуя Сло­во Бо­жие. Он ча­сто со­вер­шал по­езд­ки по епар­хии, чтобы иметь воз­мож­ность на ме­сте вни­кать в нуж­ды об­щин.

Свя­той ар­хи­пас­тырь по­сто­ян­но за­бо­тил­ся о при­ми­ре­нии с пра­во­слав­ной цер­ко­вью от­пав­ших от нее рас­коль­ни­ков, о при­со­еди­не­нии к ней ино­вер­цев. Глу­бо­кое бла­го­че­стие, де­я­тель­ное со­стра­да­ние к ближ­ним и муд­рое тер­пе­ние свя­ти­те­ля в бе­се­дах с рас­коль­ни­ка­ми и ино­вер­ца­ми рас­по­ла­га­ли их к пол­но­му до­ве­рию его сло­вам. Лич­ным при­ме­ром свя­той жиз­ни и си­лой бла­го­дат­но­го сло­ва свя­ти­тель мно­гих при­вел к ис­тин­ной ве­ре. Род­ная сест­ра свя­ти­те­ля Ека­те­ри­на ста­ла пер­вой на­сто­я­тель­ни­цей ос­но­ван­но­го им в 1690 го­ду Воз­не­сен­ско­го жен­ско­го мо­на­сты­ря.

Бу­дучи дерз­но­вен­ным мо­лит­вен­ни­ком и хо­да­та­ем пред Бо­гом, свя­ти­тель Пи­ти­рим ни­ко­гда не за­бы­вал о хри­сти­ан­ском сми­ре­нии. Не по­ла­га­ясь на соб­ствен­ные че­ло­ве­че­ские си­лы, ар­хи­пас­тырь осе­нил вве­рен­ный ему Бо­гом го­род Там­бов ико­на­ми Спа­си­те­ля и Ка­зан­ской Бо­жи­ей Ма­те­ри, по­ме­стив их на двух глав­ных во­ро­тах.

Свя­ти­тель Пи­ти­рим мно­го мо­лил­ся и учил мо­лит­ве сво­их па­со­мых. Он еже­днев­но при­сут­ство­вал на бо­го­слу­же­нии и ча­сто сам со­вер­шал свя­щен­но­дей­ствия. В тех же слу­ча­ях, ко­гда свя­ти­тель не слу­жил, он пел на кли­ро­се, на­учая кли­ри­ков пра­виль­но­му цер­ков­но­му пе­нию и чте­нию. В сво­ей кел­лии свя­ти­тель осо­бен­но ча­сто мо­лил­ся пе­ред ико­на­ми Дев­пе­те­рув­ской Бо­жи­ей Ма­те­ри и свя­ти­те­ля Ни­ко­лая.

Свя­ти­тель Пи­ти­рим тон­ко ощу­щал кра­со­ту род­ной при­ро­ды, ко­то­рая воз­буж­да­ла в нем чув­ство мо­лит­вен­ной бла­го­дар­но­сти к Твор­цу ви­ди­мо­го ми­ра. Лю­би­мым ме­стом его про­гу­лок и бла­го­че­сти­вых раз­мыш­ле­ний был по­стро­ен­ный в глу­хом ле­су Тре­гу­ля­ев мо­на­стырь Иоан­на Пред­те­чи, ос­но­ван­ный им вме­сте с ду­хов­ным дру­гом, свя­ти­те­лем Мит­ро­фа­ном Во­ро­неж­ским (па­мять 23 но­яб­ря и 7 ав­гу­ста). Свя­ти­тель по­ста­вил боль­шой де­ре­вян­ный крест с изо­бра­же­ни­ем Спа­си­те­ля.

По­доб­но ве­ли­ким по­движ­ни­кам, свя­ти­тель Пи­ти­рим мно­го вре­ме­ни уде­лял физи­че­ско­му тру­ду, об этом сви­де­тель­ству­ют ко­лод­цы, вы­ко­пан­ные ру­ка­ми свя­ти­те­ля на ме­сте сво­их мо­лит­вен­ных по­дви­гов.

Пре­ста­вил­ся свя­ти­тель Пи­ти­рим в 1698 го­ду в воз­расте 53 лет.

Те­ло свя­ти­те­ля бы­ло по­гре­бе­но в ниж­нем эта­же Там­бов­ско­го Спа­со-Пре­об­ра­жен­ско­го со­бо­ра, у юж­ной сто­ро­ны пра­во­го при­де­ла во имя свя­ти­те­ля Ни­ко­лая. По­сле бла­жен­ной кон­чи­ны свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма его ду­хов­ная связь с паст­вой не пре­рва­лась. Ме­сто его упо­ко­е­ния ста­ло вско­ре бла­го­го­вей­но по­чи­тать­ся. С каж­дым го­дом все бо­лее воз­рас­та­ло чис­ло бо­го­моль­цев, со­би­рав­ших­ся в день кон­чи­ны свя­ти­те­ля, 28 июля, на бо­го­слу­же­ние в Там­бов­ский со­бор. Каж­дое но­вое зна­ме­ние ми­ло­сти Бо­жи­ей, яв­ля­е­мое по мо­лит­вам к свя­ти­те­лю Пи­ти­ри­му, вну­ша­ло на­ро­ду уве­рен­ность в том, что по­чи­та­е­мый ими епи­скоп – во­ис­ти­ну из­бран­ник Бо­жий. С 1819 го­да при со­бо­ре ста­ла ве­стись за­пись за­сви­де­тель­ство­ван­ных у гро­ба бла­го­дат­ных про­яв­ле­ний; по­чи­та­ние свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма вы­шло да­ле­ко за пре­де­лы Там­бов­ской епар­хии. В 1914 го­ду 28 июля свя­ти­тель Пи­ти­рим, епи­скоп Там­бов­ский, был при­чис­лен к ли­ку свя­тых.

Полное житие святителя Питирима, епископа Тамбовского

Свя­ти­тель Пи­ти­рим, епи­скоп Там­бов­ский, в ми­ру Про­ко­пий, ро­дил­ся 27 фев­ра­ля 1645 (или 1644) го­да в го­ро­де Вязь­ме в Смо­лен­ской гу­бер­нии. Его ро­ди­те­ли бы­ли бла­го­че­сти­вы­ми хри­сти­а­на­ми и при­ви­ли сво­им де­тям лю­бовь к Бо­гу и Свя­той Церк­ви. Они на­учи­ли Про­ко­пия с бла­го­го­ве­ни­ем чтить свя­тые ико­ны, хра­нить пра­во­слав­ные об­ря­ды и пре­да­ния. Изу­чив гра­мо­ту, свя­той Про­ко­пий осо­бен­но по­лю­бил чте­ние Сло­ва Бо­жия и жи­тий свя­тых от­цов и по­движ­ни­ков Церк­ви Хри­сто­вой. Это спо­соб­ство­ва­ло фор­ми­ро­ва­нию ду­хов­но­го об­ли­ка бу­ду­ще­го свя­ти­те­ля. Маль­чик удив­лял окру­жа­ю­щих тру­до­лю­би­ем, об­шир­ны­ми зна­ни­я­ми и зре­ло­стью суж­де­ний. Ча­стое по­се­ще­ние хра­ма раз­ви­ло в нем лю­бовь к бо­го­слу­же­нию и цер­ков­но­му пе­нию. Ода­рен­ный тон­ким ху­до­жес­т­вен­ным вос­при­я­ти­ем, свя­той Про­ко­пий был ис­кус­ным пев­цом, а так­же жи­во­пис­цем. Позд­нее он на­пи­сал ко­пии по­чи­тав­ших­ся в Вязь­ме чу­до­твор­ных икон. Свя­той Про­ко­пий стро­го со­блю­дал по­сты, лю­бил мо­лить­ся и из­бе­гал празд­ных разв­ле­че­ний, дет­ских ша­ло­стей и за­бав, что по­ка­зы­ва­ло его вы­со­кую ас­ке­ти­чес­кую на­стро­ен­ность. Бла­го­го­вея пе­ред все­ми свя­ты­ми, Про­ко­пий осо­бен­но чтил сво­е­го небес­но­го по­кро­ви­те­ля – пре­по­доб­но­го Про­ко­пия Де­ка­по­ли­та (VIII в.; па­мять 27 фев­ра­ля/11 мар­та), в день па­мя­ти ко­то­ро­го он ро­дил­ся.

До­стиг­нув со­вер­шен­но­ле­тия и ре­шив все­це­ло по­свя­тить се­бя Бо­гу, свя­той Про­ко­пий по­про­сил бла­го­сло­ве­ние ро­ди­те­лей и по­сту­пил по­слуш­ни­ком в Вя­зем­ский Иоан­но-Пред­те­чен­ский мо­на­стырь, ос­но­ван­ный пре­по­доб­ным Ге­ра­си­мом Бол­дин­ским ((† 1554; па­мять 1/14 мая). Этот мо­на­стырь, рас­по­ло­жен­ный вбли­зи Вязь­мы, от­ли­чал­ся стро­го­стью уста­ва, вве­ден­но­го его свя­тым ос­но­ва­те­лем. Всту­пив на путь мо­на­ше­ских по­дви­гов, свя­той Про­ко­пий стал с усер­ди­ем под­ви­зать­ся в по­сте, бде­нии и мо­лит­ве. Неле­ност­но ис­пол­няя воз­ло­жен­ные на него мо­на­стыр­ские по­слу­ша­ния, он к обя­за­тель­ным тру­дам при­ла­гал доб­ро­воль­ные, ста­ра­ясь ни­ко­гда не быть празд­ным, чи­тал на­став­ле­ния и жи­тия свя­тых от­цов, стре­мясь в сво­ей жиз­ни под­ра­жать их по­дви­гам.

На два­дцать пер­вом го­ду жиз­ни свя­той Про­ко­пий был по­стри­жен в мо­на­ше­ство с име­нем Пи­ти­рим. Через неко­то­рое вре­мя он был ру­ко­по­ло­жен во иеро­диа­ко­на и во иеро­мо­на­ха.

Сво­ей по­движ­ни­че­ской жиз­нью мо­ло­дой инок за­слу­жил ува­же­ние мо­на­стыр­ской бра­тии и был из­бран игу­ме­ном. Опыт­ный в ду­хов­ной жиз­ни, свя­той игу­мен уме­ло управ­лял бра­ти­ей, ми­ло­сер­ди­ем и кро­то­стью ис­прав­ляя за­блуд­ших, при­ме­ром сво­ей жиз­ни по­буж­дал ино­ков к боль­ше­му по­дви­гу. В 1684 го­ду он был воз­ве­ден в сан ар­хи­манд­ри­та. За­бо­тясь об укреп­ле­нии в ино­ках ду­ха стро­го­го по­движ­ни­чест­ва, свя­той Пи­ти­рим в сво­ем слу­же­нии про­явил осо­бую лю­бовь к бла­го­ле­пию хра­мов. Под ру­ко­вод­ством муд­ро­го на­став­ни­ка Пред­те­чен­ская оби­тель до­стиг­ла ду­хов­но­го рас­цве­та.

Несмот­ря на все­об­щее ува­же­ние, свя­той Пи­ти­рим от­ли­чал­ся глу­бо­ким сми­ре­ни­ем и кро­то­стью. В сво­их тру­дах он все упо­ва­ние воз­ла­гал на по­мощь Бо­жию. С 1681 го­да, ко­гда Вязь­ма ото­шла к Смо­лен­ской епар­хии, в Пред­те­чен­ском мо­на­сты­ре по­се­лил­ся ви­кар­ный епи­скоп Смо­лен­ско­го мит­ро­по­ли­та.

1 сен­тяб­ря 1684 го­да свя­той Пи­ти­рим по бла­го­сло­ве­нию пат­ри­ар­ха Иоаки­ма (1674–1690) по­лу­чил но­вое цер­ков­ное по­слу­ша­ние – был на­зна­чен на Там­бов­скую ка­фед­ру. 15 фев­ра­ля 1685 го­да в Неде­лю блуд­но­го сы­на в Успен­ском со­бо­ре в Москве свя­тей­ший пат­ри­арх Иоаким ру­ко­по­ло­жил его во епи­ско­па. Од­на­ко в Там­бов свя­ти­тель от­пра­вил­ся не сра­зу. Оче­вид­но, на неко­то­рое вре­мя он был остав­лен при пат­ри­ар­хе. Во вре­мя пре­бы­ва­ния в Москве свя­ти­тель Пи­ти­рим изу­чил по­ло­же­ние и нуж­ды Там­бов­ской епар­хии и раз­ра­бо­тал план необ­хо­ди­мых ме­ро­при­я­тий для укреп­ле­ния бла­го­че­стия в сво­ей пастве и рас­про­стра­не­ния хри­сти­ан­ства сре­ди ино­вер­цев, в боль­шин­стве со­став­ляв­ших на­се­ле­ние то­го края.

Там­бов­ская епар­хия бы­ла об­ра­зо­ва­на неза­дол­го до на­зна­че­ния на нее свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма – в 1682 го­ду. По­это­му епар­хию на­се­ля­ли в ос­нов­ном лю­ди, не про­све­щен­ные све­том Хри­сто­вой ве­ры: языч­ни­ки (морд­ва, че­ре­ми­сы, ме­ще­ра), ма­го­ме­тане (та­та­ры), а так­же рас­коль­ни­ки. Сре­ди на­се­ле­ния бы­ло мно­го ссыль­ных из цен­траль­ной Рос­сии и бег­лых пре­ступ­ни­ков. Свя­ти­те­лю Пи­ти­ри­му пред­стоя­ло бо­роть­ся с язы­че­ством, сек­тант­ством и гру­бо­стью нра­вов. Укре­пив се­бя на пред­сто­я­щий по­двиг по­стом и мо­лит­вой и ис­про­сив бла­го­сло­ве­ние у мо­щей мос­ков­ских свя­ти­те­лей и чу­до­твор­цев и пре­по­доб­но­го Сер­гия, свя­ти­тель Пи­ти­рим в на­ча­ле 1686 го­да вы­ехал в Там­бов. По пу­ти он за­ехал в Во­ро­неж для ду­хов­ной бе­се­ды со свя­ти­те­лем Мит­ро­фа­ном Во­ро­неж­ским (па­мять 23 но­яб­ря/6 де­каб­ря и 7/20 ав­гу­ста). Тор­же­ствен­ная встре­ча в пер­вом го­ро­де епар­хии – Коз­ло­ве – сму­ти­ла сми­рен­но­го свя­ти­те­ля, по­это­му в Там­бов он въе­хал с со­п­ро­во­ждав­ши­ми его несколь­ки­ми мо­на­ха­ми и ке­лей­ни­ком Ва­си­ли­ем еще до вос­хо­да солн­ца, и лишь немно­гие бла­го­че­сти­вые хри­сти­ане встре­ти­ли его в хра­ме за ран­ним бо­го­слу­же­ни­ем.

Из со­хра­нив­ших­ся в за­пи­сях дел свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма пер­вым его де­лом по при­бы­тии на Там­бов­скую ка­фед­ру зна­чит­ся вы­да­ча во дни Свя­той Пас­хи 1686 го­да гра­мо­ты Коз­лов­ско­му мо­на­сты­рю на по­стро­е­ние ка­мен­но­го со­бор­но­го хра­ма во имя Свя­той Тро­и­цы. По­всю­ду ста­ли стро­ить­ся хра­мы, бла­го­леп­но­му укра­ше­нию ко­то­рых свя­ти­тель Пи­ти­рим при­да­вал осо­бое зна­че­ние. Де­ло это бы­ло осо­бен­но труд­ным из-за край­ней ни­ще­ты на­се­ле­ния. Уме­лое ру­ко­вод­ство и лич­ная нес­тя­жа­тель­ность свя­ти­те­ля поз­во­ли­ли ему при ма­ло­чис­лен­ных сред­ствах до­стиг­нуть в этом де­ле зна­чи­тель­ных ре­зуль­та­тов. Толь­ко в Там­бо­ве бы­ло по­стро­е­но несколь­ко хра­мов – свой для каж­дой сло­бо­ды го­ро­да. По­сле кон­чи­ны свя­ти­те­ля в епар­хии бы­ло 168 хра­мов.

Осо­бую пас­тыр­скую за­бо­ту про­явил свя­ти­тель о мо­на­сты­рях. По его ини­циа­ти­ве бы­ли по­стро­е­ны и но­вые оби­те­ли: жен­ская Воз­не­сен­ская в Там­бо­ве (1692 г.), игу­ме­ни­ей ко­то­рой ста­ла сест­ра свя­ти­те­ля Ека­те­ри­на, и муж­ская Тре­гу­ля­ев­ская во имя Кре­сти­те­ля Гос­под­ня Иоан­на (1691 г.) в се­ми вер­стах от Там­бо­ва, в пус­тын­ном, окру­жен­ном ле­са­ми ме­сте. На­зва­ние эта оби­тель по­лу­чи­ла с свя­зи с тем, что свя­ти­тель Пи­ти­рим лю­бил уеди­не­ние. Тон­ко ощу­щая кра­со­ту род­ной при­ро­ды, ко­то­рая воз­буж­да­ла в нем чув­ство мо­лит­вен­ной бла­го­дар­но­сти к Твор­цу ви­ди­мо­го ми­ра, он при вся­кой воз­мож­но­сти гу­лял в окрест­но­стях Там­бо­ва и в оди­но­че­стве пре­да­вал­ся бо­го­мыс­лию. Од­на­жды (15 сен­тяб­ря 1688 го­да) он, со­вер­шая про­гул­ку с на­ве­стив­шим его свя­ти­те­лем Мит­ро­фа­ном Во­ро­неж­ским и бла­го­че­сти­вым ино­ком Ин­но­кен­ти­ем (будущим святителем Иннокентием Иркутским), про­сил у них со­ве­та о вы­бо­ре ме­ста для по­стро­е­ния оби­те­ли. Все трое при­шли в уеди­нен­ное ме­сто, ко­то­рое и бла­го­сло­ви­ли для ос­но­ва­ния оби­те­ли.

За­бо­тясь о бла­го­леп­ном укра­ше­нии хра­мов и мо­на­сты­рей, свя­ти­тель Пи­ти­рим ста­рал­ся, чтобы и на­се­лен­ные пунк­ты име­ли вид хри­сти­ан­ских по­се­ле­ний. Так, сра­зу по при­бы­тии в Там­бов на кре­пост­ных во­ро­тах и в го­род­ских сло­бо­дах, око­ло ка­ра­уль­ных по­стов он уста­но­вил рас­пя­тия Хри­ста Спа­си­те­ля и ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри, ко­то­рые при­вез с со­бой. Ограж­дая го­род ико­на­ми, свя­ти­тель вве­рял его по­кро­ву Гос­по­да и Бо­жи­ей Ма­те­ри и воз­буж­дал в жи­те­лях бла­го­че­стие. При­ве­зен­ная свя­ти­те­лем Пи­ти­ри­мом ко­пия чу­до­твор­ной Смо­лен­ской ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри, вы­пол­нен­ная, воз­мож­но, им са­мим, бы­ла по­став­ле­на в Пре­об­ра­жен­ском ка­фед­раль­ном со­бо­ре в Там­бо­ве. Эта ико­на, а так­же при­ве­зен­ные свя­ти­те­лем Ка­зан­ская (так­же на­пи­сан­ная, ве­ро­ят­но, им са­мим) и Ильин­ско-Чер­ни­гов­ская, по­лу­чив­шая за­тем на­зва­ние Там­бов­ской ико­ны, бы­ли ро­ди­тель­ским бла­го­сло­ве­ни­ем свя­ти­те­ля.

Мно­го тру­дов при­ло­жил свя­ти­тель для об­ра­ще­ния в хри­сти­ан­ство языч­ни­ков и ма­го­ме­тан и для вра­зум­ле­ния рас­коль­ни­ков. Край, где преж­де про­цве­та­ли гра­бе­жи и раз­бой, бла­го­да­ря тру­дам и мо­лит­ве свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма стал кра­ем ре­ли­ги­оз­ным. Об­ра­ще­ние свя­ти­те­ля к пастве от­ли­ча­лись кро­то­стью и дос­туп­но­стью. Объ­ез­жая свою епар­хию с про­по­ве­дью сло­ва Бо­жия, свя­ти­тель сло­вом ис­крен­ней люб­ви к пастве, кро­то­стью и сми­ре­ни­ем се­ял в ду­шах се­ме­на ве­ры и бла­го­че­стия. Свя­ти­тель от­ли­чал­ся уди­ви­тель­ным снис­хож­де­ни­ем да­же к нрав­ствен­но пад­шим лю­дям. Со все­ми он об­ра­щал­ся оди­на­ко­во, ров­но и крот­ко, как ис­тин­ный друг и брат. В то же вре­мя он был по-оте­че­ски тре­бо­ва­те­лен. Его две­ри бы­ли от­кры­ты для всех при­хо­див­ших за со­ве­том и по­мо­щью. Нет­ре­бо­ва­тель­ный в лич­ной жиз­ни, он все свои сред­ства тра­тил на хра­мы, мо­нас­ты­ри и нуж­ды ближ­них. Из­бе­гая вся­ких удобств, свя­ти­тель со­вер­шал по­езд­ки по епар­хии в про­стой по­воз­ке.

Вновь от­кры­тые хра­мы тре­бо­ва­ли но­вых пас­ты­рей. Од­ной из за­бот свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма бы­ло из­бра­ние и под­го­тов­ка кан­ди­да­тов в свя­щен­ни­ки. Он неукос­ни­тель­но тре­бо­вал, чтобы при­хо­жане из­би­ра­ли кан­ди­да­та­ми толь­ко гра­мот­ных лю­дей. В сво­ем до­ме он устро­ил спе­ци­аль­ную шко­лу, где сам го­то­вил из­бран­но­го к при­ня­тию свя­щен­но­го са­на.

В 1694 го­ду свя­ти­тель Пи­ти­рим при­сту­пил к стро­и­тель­ству ка­мен­но­го ка­фед­раль­но­го со­бо­ра. Он не толь­ко вни­ма­тель­но сле­дил за по­строй­кой хра­ма, но да­же сам участ­во­вал в стро­и­тель­ных ра­бо­тах. За­кон­чен он был уже по­сле его кон­чи­ны. При свя­ти­те­ле был освя­щен толь­ко юж­ный при­дел в ниж­нем эта­же со­бо­ра – во имя свя­ти­те­ля и чу­до­твор­ца Ни­ко­лая. Но­вый со­бор свя­ти­тель снаб­дил за свой счет необ­хо­ди­мой утва­рью, ри­за­ми (од­на из риз свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма бы­ла пе­ре­да­на позд­нее свя­ти­те­лю Ин­но­кен­тию Ир­кут­ско­му).

Свя­ти­тель Пи­ти­рим с дет­ства лю­бил бо­го­слу­же­ние. Он ча­сто слу­жил и за­бо­тил­ся о бла­го­го­вей­ном ис­пол­не­нии служб, внят­ном пе­нии и чте­нии. Неред­ко он сам ста­но­вил­ся на кли­рос, чтобы на­учить пев­цов пра­виль­но­му пе­нию. Свя­ти­тель учил свою паст­ву с бла­го­го­ве­ни­ем от­но­сить­ся к свя­щен­ным пред­ме­там. За­бо­тясь о тор­жест­вен­но­сти бо­го­слу­же­ний, он уста­но­вил в празд­нич­ные дни крест­ные хо­ды из со­бор­но­го хра­ма в тот храм, где бы­ли пре­столь­ные тор­же­ства.

Сла­ва о свя­ти­тель­ских тру­дах Там­бов­ско­го ар­хи­пас­ты­ря рас­про­стра­ни­лась за пре­де­ла­ми епар­хии. О нем бы­ло хо­ро­шо из­вест­но при дво­ре мос­ков­ских го­су­да­рей Иоан­на и Пет­ра Алек­се­е­ви­чей, ко­то­рые неод­но­крат­но удо­вле­тво­ря­ли про­ше­ния свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма о нуж­дах епар­хии. В 1690 го­ду свя­ти­тель Пи­ти­рим участ­во­вал в Со­бо­ре Рус­ской Церк­ви, из­брав­шим свя­тей­ше­го пат­ри­ар­ха Ад­ри­а­на (1690–1700).

На ар­хи­ерей­ской ка­фед­ре свя­ти­тель Пи­ти­рим не толь­ко не осла­бил по­движ­ни­че­ские тру­ды, но еще бо­лее уси­лил мо­на­ше­ские по­дви­ги. Сре­ди бла­го­че­сти­вых ду­шев­ных за­ня­тий он не остав­лял и физи­че­ский труд. Око­ло ар­хи­ерей­ско­го до­ма свя­ти­тель сво­и­ми ру­ка­ми ис­ко­пал ко­ло­дец, над ко­то­рым позд­нее бы­ла по­стро­е­на ча­сов­ня, а с 1868 го­да к нему стал со­вер­шать­ся крест­ный ход для осве­ще­ния во­ды. Од­на­жды во вре­мя тя­же­лой бо­лез­ни свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма Гос­подь уте­шил его див­ным ви­де­ни­ем. Во вре­мя мо­лит­вы свя­ти­тель про­сил не здра­вия и про­дле­ния жиз­ни, но с лю­бо­вью и на­деж­дой ис­пра­ши­вал остав­ле­ния гре­хов и да­ро­ва­ния веч­ной жиз­ни в Цар­стве Небес­ном. Он об­ра­тил­ся с прось­бой хо­да­тай­ство­вать о нем к сво­е­му по­кро­ви­те­лю, ко­то­ро­му мо­лил­ся всю жизнь, – свя­то­му Про­ко­пию Де­ка­по­ли­ту. Во вре­мя этой мо­лит­вы ему явил­ся пре­по­доб­ный Про­ко­пий и стал мо­лить о нем Гос­по­да. По мо­лит­ве пре­по­доб­но­го в об­ла­ке явил­ся Спа­си­тель и бла­го­сло­вил свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма. По­сле кон­чи­ны свя­ти­те­ля это яв­ле­ние бы­ло за­пе­чат­ле­но на иконе, по­ме­щен­ной над его гроб­ни­цей.

По­сле бо­лез­ни, во вре­мя ко­то­рой свя­ти­те­лю явил­ся Гос­подь и пре­по­доб­ный Про­ко­пий, свя­ти­тель Пи­ти­рим про­жил еще око­ло трех лет. Но си­лы не вер­ну­лись к нему пол­но­стью и он по­сто­ян­но недо­мо­гал, по­это­му он не смог за­кон­чить мно­гие из сво­их на­чи­на­ний, в част­но­сти, до­стро­ить ка­фед­раль­ный со­бор. Кон­чи­на свя­то­го по­сле­до­ва­ла 28 июля 1698 го­да в воз­расте 53 лет. Он был с че­стью по­гре­бен в освя­щен­ном им Ни­коль­ском при­де­ле но­во­го ка­фед­раль­но­го со­бо­ра, над мо­ги­лой его бы­ла устро­е­на де­ре­вян­ная рез­ная гроб­ни­ца.

По­сле бла­жен­ной кон­чи­ны свя­ти­те­ля Пи­ти­ри­ма его ду­хов­ная связь с паст­вой не пре­рва­лась. Сна­ча­ла па­мять свя­ти­те­ля со­вер­ша­лась в Там­бов­ской епар­хии мест­но. От его гроб­ни­цы со­вер­ша­лись ис­це­ле­ния боль­ных. В на­ча­ле XIX ве­ка в там­бов­ском ка­фед­раль­ном со­бо­ре бы­ла за­ве­де­на кни­га, в ко­то­рой от­ме­ча­лись чу­дес­ные ис­це­ле­ния от гроб­ни­цы свя­ти­те­ля. Эти за­пи­си сви­де­тель­ству­ют, что к свя­ти­те­лю Пи­ти­ри­му с прось­бой об­ра­ща­лись не толь­ко пра­во­слав­ные, но и ино­вер­цы. Бо­же­ствен­ные от­кро­ве­ния по­буж­да­ли лю­дей со всех кон­цов Рос­сии ехать в Там­бов за бла­го­дат­ной по­мо­щью, ис­те­кав­шей от гроб­ни­цы еще не про­слав­лен­но­го свя­то­го. В 1914 го­ду 28 июля свя­ти­тель Пи­ти­рим был при­чис­лен к ли­ку свя­тых Рус­ской Церк­ви.