Акафист святителю Феодору, архиепископу Ростовскому, чудотворцу
Память: 11 декабря (28 ноября ст. ст.)
Утвержден для общецерковного использования.
Конда́къ 1.
Возбра́нный чудотво́рче, многоцѣле́бный чуде́съ исто́чниче, неисчерпа́емыя благода́ти источа́яй, уго́дниче Христо́въ, вели́кій святи́телю Ѳео́доре, я́ко ве́ліе имѣ́яй дерзнове́ніе ко Христу́ Го́споду, отъ вся́кихъ мя́ бѣ́дъ свободи́ зову́ща:
Ра́дуйся, но́вый чудотво́рче Ѳео́доре.
Икосъ 1.
Ангела о́бразомъ, человѣ́ка су́ща естество́мъ, имену́емъ тя́ бы́ти, преблаже́ние святи́телю Ѳео́доре: а́ще и тлѣ́нную на земли́ пло́ть носи́лъ еси́, но нетлѣ́ніемъ одѣ́янъ яви́лся еси́, тѣ́мже вопію́ще ти́, ра́дуйся, прино́симъ:
Ра́дуйся, Це́ркве Христо́вы те́плый защи́тителю; ра́дуйся, избра́нный Ду́ха Свята́го сосу́де; ра́дуйся, а́нгеловъ собесѣ́дниче; ра́дуйся, апо́столовъ и́стинный прее́мниче; ра́дуйся, святи́телей сопресто́льниче; ра́дуйся, му́чениковъ похвало́; ра́дуйся, по́стниковъ пресла́вное удобре́ніе; ра́дуйся, преподо́бныхъ вѣ́нче; ра́дуйся, па́стырю до́брый; ра́дуйся, во́ине Христо́въ непобѣди́мый; ра́дуйся, звѣздо́ пресвѣ́тлая, въ Росто́вѣ возсія́вшая.
Ра́дуйся, но́вый чудотво́рче Ѳео́доре.
Конда́къ 2.
Ви́дя въ преле́стномъ мíрѣ се́мъ непостоя́нства и неустро́йства, презрѣ́въ вся́ пре́лести, воспрія́лъ еси́ и́ноческое житіе́, идѣ́же болѣ́зньми по́стническими просвѣти́въ ду́шу твою́, всеблаже́нне, я́ко чи́сту же́ртву прине́слъ еси́, ра́дуяся, всегда́ воспѣва́я Бо́гу: Аллилу́ія.
Икосъ 2.
Ра́зумъ непрекло́нный отъ ю́ности твоея́ стяжа́лъ еси́, святи́телю Ѳео́доре, егда́ всю́ пре́лесть, вся́ суеты́ суе́тствъ въ мíрѣ се́мъ проразсуди́лъ еси́, тогда́ еди́наго безцѣ́ннаго би́сера Христа́ Го́спода взыска́ти возжела́лъ еси́, тѣ́мже вопіе́мъ ти́:
Ра́дуйся, я́ко прему́дрости Бо́жіей чи́стое прія́телище бы́лъ еси́; ра́дуйся, я́ко вся́ преле́стная мудрова́нія ни во что́ вмѣни́лъ еси́; ра́дуйся, я́ко еди́на небе́сная блага́я возлюби́лъ еси́; ра́дуйся, я́ко труда́ми и по́ты ду́шу твою́ просвѣти́лъ еси́; ра́дуйся, я́ко чи́сту же́ртву Христо́ви прине́слъ еси́; ра́дуйся, я́ко пло́ть ду́ху порабо́тилъ еси́; ра́дуйся, я́ко ду́шу равноа́нгельску сотвори́лъ еси́; ра́дуйся, я́ко широ́кій пу́ть, веду́щій въ па́губу, возненави́дѣлъ еси́; ра́дуйся, я́ко тѣ́сною и приско́рбною стезе́ю па́че ше́ствовати возлюби́лъ еси́; ра́дуйся, я́ко проти́ву ко́знемъ діа́вольскимъ ста́ти неустраши́лся еси́; ра́дуйся, я́ко хра́мъ Ду́ха Свята́го бы́лъ еси́.
Ра́дуйся, но́вый чудотво́рче Ѳео́доре.
Конда́къ 3.
Си́лою свы́ше, благода́тію Ду́ха Свята́го облече́нъ бы́лъ еси́, и си́лы безси́льнаго низложи́лъ еси́; пода́ждь и на́мъ, во всѣ́хъ благи́хъ изнемога́ющимъ, моли́твами твои́ми ру́ку по́мощи, богоблаже́нне, и сподо́би съ тобо́ю воспѣва́ти Бо́гу: Аллилу́ія.
Икосъ 3.
Имѣ́я въ се́рдцѣ твое́мъ неоску́дное благоразсужде́нія бога́тство, ка́ко безбѣ́дно преплы́ть волну́ющуюся мíра сего́ пучи́ну, оба́че ника́коже устраши́лся еси́ шумя́щихъ во́лнъ прираже́ніе, въ ма́лой пло́ти твоея́ ладіи́ многомяте́жное сіе́ мо́ре безбѣ́дно преплы́лъ еси́; мы́ же, недосто́йніи, удивля́ющеся таково́му твоему́ великоду́шію, си́це вопіе́мъ ти́:
Ра́дуйся, я́ко ладію́, пло́ть твою́ добродѣ́тельми ума́стилъ еси́; ра́дуйся, я́ко волну́ющееся мíра сего́ мо́ре безбѣ́дно преплы́лъ еси́; ра́дуйся, я́ко кора́бль души́ твоея́ ко благоути́шному приста́нищу упра́вилъ еси́; ра́дуйся, пресвѣ́тлая звѣздо́, въ мо́рѣ пла́вающимъ пу́ть показу́ющая; ра́дуйся, всѣ́мъ волну́ющимся приста́нище ти́хое; ра́дуйся, всѣ́мъ отъ пути́ спаси́тельнаго блудя́щимъ ко́рмчій недре́млющій; ра́дуйся, до́брыхъ защи́тниче; ра́дуйся, согрѣша́ющихъ наста́вниче; ра́дуйся, во́ине Христо́въ неустраши́мый; ра́дуйся, побѣди́телю страсте́й непреобори́мый; ра́дуйся, ева́нгельскаго благоро́дія вѣ́твь прекра́сная.
Ра́дуйся, но́вый чудотво́рче Ѳео́доре.
Конда́къ 4.
Бу́ря нестерпи́мыхъ мои́хъ скорбе́й и болѣ́зней смуща́етъ и рѣ́етъ мя́ въ глубину́ отча́янія, но, о преблаже́нне Ѳео́доре! ускори́ на моли́тву и потщи́ся на умоле́ніе, укроти́ и утоли́ скорбе́й мои́хъ бу́рю, да здра́вымъ се́рдцемъ и несмуще́ннымъ умо́мъ воспою́ пѣ́снь Бо́гу: Аллилу́ія.
Икосъ 4.
Слы́шаша окре́стные наро́ди о пресла́вныхъ чудесѣ́хъ твои́хъ, я́ко твои́ми моли́твами вся́кія неду́ги исцѣля́ются и вся́ лютѣ́йшія стра́сти укроща́ются; исцѣли́ у́бо и мене́ окая́ннаго, бѣ́днѣ стра́ждуща и со мно́гими рыда́ньми тебѣ́ такова́я вопію́ща:
Ра́дуйся, всѣ́хъ обурева́емыхъ ти́хое приста́нище; ра́дуйся, печа́льныхъ утѣше́ніе; ра́дуйся, всѣ́хъ скорбя́щихъ ра́досте; ра́дуйся, всѣ́хъ изнемога́ющихъ ско́рое возставле́ніе; ра́дуйся, милосе́рдія сокро́вище неистощи́мое; ра́дуйся, пресвѣ́тлое Правосла́вія свѣти́ло, всю́ Россíю просвѣща́ющее; ра́дуйся, заре́ свѣтоза́рная, на восто́цѣ возсія́вшая; ра́дуйся, озаре́ніе трисо́лнечнаго свѣ́та; ра́дуйся, денни́це незаходи́маго Со́лнца; ра́дуйся, свѣще́, боже́ственнымъ пла́менемъ вожже́нная; ра́дуйся, вѣ́рный цѣлому́дрія ключарю́.
Ра́дуйся, но́вый чудотво́рче Ѳео́доре.
Конда́къ 5.
Блага́го Бо́га вѣ́рный ра́бе, святи́телю Ѳео́доре, виногра́да Его́ прилѣ́жный дѣ́лателю, до́брѣ ста́до упа́слъ еси́, ева́нгельскими словесы́ люде́й твои́хъ сердца́ напои́лъ еси́, и сѣмя благоче́стія въ ни́хъ возрасти́лъ еси́, и ны́нѣ, предстоя́ Христу́, непреста́нно воспѣва́еши: Аллилу́ія.
Икосъ 5.
Воздержа́ніемъ и бдѣ́ніемъ тѣ́ло ду́ху порабо́тилъ еси́, ду́шу же равноа́нгельску сотвори́лъ еси́; помина́й, преблаже́нне, вѣ́рою чту́щія тя́ и си́це вопію́щія тебѣ́:
Ра́дуйся, благоче́стія сто́лпе; ра́дуйся, вѣ́рныхъ прибѣ́жища гра́де; ра́дуйся, тве́рдое Правосла́вія укрѣпле́ніе; ра́дуйся, свято́е очисти́лище нра́вовъ; ра́дуйся, добродѣ́телей вели́кое вмѣсти́лище; ра́дуйся, святы́ни чи́стое и честно́е жили́ще; ра́дуйся, свѣти́льниче пресвѣ́тлый; ра́дуйся, свѣ́те златоза́рный; ра́дуйся, досто́йный а́нгеловъ собесѣ́дниче; ра́дуйся, до́брый человѣ́комъ наста́вниче; ра́дуйся, пра́вило вѣ́ры благочести́выя.
Ра́дуйся, но́вый чудотво́рче Ѳео́доре.
Конда́къ 6.
По Го́сподѣ Бо́зѣ Вседержи́телѣ ревну́я, поревнова́лъ еси́ всеблаже́нне, всѣ́мъ уподобля́яся сро́днику твоему́, преподо́бному отцу́ Се́ргію Ра́донежскому. Онъ у́бо оби́тель Пресвяты́я Тро́ицы на Ра́донежѣ возста́ви и, бра́тію собра́въ, нача́льникъ бы́сть: ты́ же въ преслову́томъ гра́дѣ Москвѣ́ оби́тель Си́монову воздви́же, и наста́вникъ мона́ховъ бы́лъ еси́. Сего́ ра́ди ны́нѣ въ небе́сныхъ оби́телехъ ку́пно съ ни́мъ воспѣва́еши: Аллилу́ія.
Икосъ 6.
Ве́сь и всѣ́мъ вся́къ помо́щникъ яви́лся еси́, присноблаже́нне Ѳео́доре, я́ко да́нною тебѣ́ отъ Бо́га благода́тію слѣпы́я просвѣща́еши, хромы́я исправля́еши, бѣ́сы прогоня́еши, и всѣ́мъ вся́ проси́мая подае́ши, незави́стно получи́вше у́бо такова́я, благода́рственно прино́симъ ти́, вопію́ще си́це:
Ра́дуйся, слѣпы́хъ просвѣти́телю; ра́дуйся, хромы́хъ испра́вителю; ра́дуйся, бѣсо́въ изгони́телю; ра́дуйся, врачу́ ско́рый съ вѣ́рою призыва́ющимъ; ра́дуйся, всѣ́мъ скорбя́щимъ прія́тное попече́ніе; ра́дуйся, трисо́лнечнаго Свѣ́та пресвѣ́тлый луче́; ра́дуйся, ева́нгельскаго свѣ́та изъясни́телю; ра́дуйся, свѣти́льниче, на высо́комъ добродѣ́телей свѣ́щницѣ поста́вленный; ра́дуйся, небе́сный человѣ́че; ра́дуйся, земны́й а́нгеле; ра́дуйся, я́ко возше́лъ еси́ въ ра́дость Го́спода твоего́.
Ра́дуйся, но́вый чудотво́рче Ѳео́доре.
Конда́къ 7.
Хотя́ Госпо́дь въ Россíи предъ человѣ́ки просла́вити тя́, богому́дре Ѳео́доре, по долговре́менномъ въ земли́ пребыва́ніи цѣ́лы и нетлѣ́нны соблюде́ мо́щи твоя́, и́миже излія́лъ благода́ть Ду́ха Свята́го: вся́кія неду́ги и болѣ́зни въ человѣ́цѣхъ исцѣля́ти и бѣ́сы прогоня́ти; сего́ ра́ди благода́рственно Бо́гу воспѣва́емъ: Аллилу́ія.
Икосъ 7.
Наслади́вся воздержа́нія, богому́дре Ѳео́доре, и жела́ніе пло́ти твоея́ обузда́въ, на престо́лѣ святи́тельства сѣ́лъ еси́, и я́ко звѣзда́ пресвѣ́тлая, просвѣща́еши вѣ́рныхъ сердца́ заря́ми чуде́съ твои́хъ, о́тче на́шъ, святи́телю Ѳео́доре. Сего́ ра́ди мы́ вопіе́мъ ти́:
Ра́дуйся, па́дшихъ возстановле́ніе; ра́дуйся, согрѣша́ющихъ исправле́ніе; ра́дуйся, чистоты́ селе́ніе; ра́дуйся, единосу́щныя Тро́ицы прія́телище избра́нное; ра́дуйся, превели́кое сокро́вище медото́чныхъ уче́ній; ра́дуйся, благово́ніе Ду́ха Свята́го; ра́дуйся, боже́ственное селе́ніе; ра́дуйся, рѣко́ богото́чная; ра́дуйся, пресвѣ́тлое благода́ти сія́ніе; ра́дуйся, смире́нія Христо́ва и́стинный подража́телю; ра́дуйся, врачу́ ду́шъ и тѣле́съ на́шихъ.
Ра́дуйся, но́вый чудотво́рче Ѳео́доре.
Конда́къ 8.
Стра́нное и необы́чное содѣ́яся на тебѣ́, преблаже́нный Ѳео́доре: я́ко по честнѣ́мъ твое́мъ преставле́ніи мно́га лѣ́та въ земли́ сокрове́ны бы́ша честны́я мо́щи твоя́, ны́нѣ же цѣ́лы и невреди́мы обрѣто́шася, я́ко свѣтоза́рное со́лнце вѣ́рныхъ сердца́ просвѣща́ющія, тѣ́мъ же ра́достно вопіе́мъ Бо́гу: Аллилу́ія.
Икосъ 8.
Вся́ зако́ны духо́вныя соблю́лъ еси́, архипа́стырь бы́въ въ преслову́томъ гра́дѣ Росто́вѣ, слове́сныя о́вцы твоя́ благоче́стію научи́въ, и тѣ́ло твое́ въ не́мъ я́ко да́ръ освяще́нный положи́лъ еси́, кото́рое мно́гими лѣ́ты въ земли́ сокрове́нно, ны́нѣ же обрѣ́теся цѣ́ло и нетлѣ́нно, къ нему́ же приходя́щіи и лобыза́ющіи освяща́ются, съ вѣ́рою и любо́вію вопію́ще и глаго́люще:
Ра́дуйся, свѣще́ пресвѣ́тлая; ра́дуйся, всероссíйскій свѣти́льниче; ра́дуйся, заре́ прекра́сная; ра́дуйся, звѣздо́ незаходи́мая; ра́дуйся цѣлому́дрія сто́лпе, и́мже вся́кая стра́сть попра́ся; ра́дуйся, смире́ніемъ высо́кій, и́мже де́моновъ горды́ню низложи́лъ еси́; ра́дуйся, свѣти́льниче многосвѣ́тлый; ра́дуйся, сиро́тъ засту́пниче; ра́дуйся, ни́щихъ пита́телю; ра́дуйся, чудодѣ́лателю о Бо́зѣ да́нныхъ чуде́съ; ра́дуйся, Россíйская похвало́.
Ра́дуйся, но́вый чудотво́рче Ѳео́доре.
Конда́къ 9.
Вся́кое естество́ а́нгельское и человѣ́ческое удиви́ся твоему́ благонра́вію, я́ко мíра сего́ вся́ пре́лести и красоты́ отню́дь возненави́дѣлъ еси́, плотскíя жела́нія посто́мъ, жа́ждою и воздержа́ніемъ умертви́лъ еси́, непреста́нно воспѣва́я Бо́гу а́нгельскую пѣ́снь: Аллилу́ія.
Икосъ 9.
Витíя многовѣща́нная, я́ко ры́ба безгла́сная, недоумѣва́етъ, что́ о тебѣ́ глаго́лати, па́че же стра́хомъ и ра́достію объя́ти быва́ютъ, я́ко по многовре́менномъ въ земли́ пребыва́ніи честны́я твоя́ мо́щи, святи́телю Ѳео́доре, цѣ́лы и не разруши́мы обрѣто́шася; сего́ ра́ди мы́, благодаря́ще такова́я Дарова́вшему на́мъ, похва́льная воспису́емъ ти́:
Ра́дуйся, апо́стольскихъ преда́ній вѣ́рный храни́телю; ра́дуйся, я́ко земна́го оте́чества любо́вь ни во что́ вмѣни́лъ еси́; ра́дуйся, я́ко еди́ну небе́снаго оте́чества красоту́ и́скренно возлюби́лъ еси́; ра́дуйся, кре́стъ тво́й со мно́гою ра́достію терпѣливоду́шно поне́слъ еси́; ра́дуйся, избра́нный сосу́де Ду́ха Свята́го; ра́дуйся, я́ко вся́ стра́сти воздержа́ніемъ умертви́лъ еси́; ра́дуйся, я́ко у́мъ тво́й безстра́стіемъ просвѣти́лъ еси́; ра́дуйся, Россíйскія Це́ркве свѣти́ло пресвѣ́тлое; ра́дуйся, дѣ́лателю виногра́да Христо́ва; ра́дуйся, смиренному́дрія наста́вниче; ра́дуйся, кро́тости пучи́но.
Ра́дуйся, но́вый чудотво́рче Ѳео́доре.
Конда́къ 10.
Спасти́ Госпо́дь хотя́ страну́ Россíйскую въ послѣ́дняя лѣ́та на́ша, яви́ на́мъ тебе́, моли́твенника и засту́пника непосты́дна, преблаже́нне Ѳео́доре, да всеконе́чное о спасе́ніи на́шемъ утверди́мъ тобо́ю упова́ніе, получи́вше у́бо такова́го предста́теля, Дарова́вшему тя́ благода́рственную пѣ́снь вопіе́мъ: Аллилу́ія.
Икосъ 10.
Свѣща́ дѣ́лъ мои́хъ темна́ е́сть и ужаса́юся съ не́ю прибли́житися ко святы́мъ моща́мъ твои́мъ: но ты́, святи́телю Ѳео́доре, моли́твами твои́ми на пу́ть пра́вый напра́ви мя́, и страсте́й мои́хъ многови́дныхъ бу́рю утиши́, да досто́йне принесу́ ти́ сицеву́ю пѣ́снь: ра́дуйся, россіаномъ похвала́ и прибѣ́жище непосты́дное; ра́дуйся, Крестоно́сному Импера́тору на́шему въ побѣ́дахъ упова́ніе тве́рдое; ра́дуйся, я́ко твои́ми моли́твами проти́вніи побѣжда́ются; ра́дуйся, я́ко тобо́ю ски́петръ Правосла́вія утвержда́ется; ра́дуйся, я́ко всѣ́мъ прося́щимъ подае́ши да́ръ отъ Го́спода тебѣ́ дарова́нный исцѣле́нія; ра́дуйся, добродѣ́телей пресвѣ́тлое украше́ніе; ра́дуйся, благоутро́бія вели́кое сокро́вище; ра́дуйся, избра́нный сосу́де Ду́ха Свята́го; ра́дуйся, покро́ве всѣ́мъ обурева́емымъ; ра́дуйся, прему́дрости Бо́жія прія́телище бы́вый; ра́дуйся, я́ко всѣ́хъ зва́ти тебѣ́ подвиза́емь.
Ра́дуйся, но́вый чудотво́рче Ѳео́доре.
Конда́къ 11.
Пѣ́ньми и пѣ́сньми почти́мъ Христо́ва святи́теля Ѳео́дора, я́ко умертви́вша вся́ прило́ги страсте́й воздержа́ніемъ, и зѣло́ посрами́вши противобо́рца врага́ и всю́ его́ горды́ню, ны́нѣ же водворя́ется въ селе́ніяхъ небе́сныхъ, о на́съ моля́ся, и со а́нгельскими во́инствы вопіе́тъ: Аллилу́ія.
Икосъ 11.
Свѣтопріе́мна свѣти́льника стяжа́хомъ тя́, святи́телю Ѳео́доре, и́бо свѣтоза́рными твои́хъ добродѣ́телей луча́ми омраче́нная на́ша сердца́ просвѣща́еши, отча́янныхъ на пу́ть покая́нія обраща́еши. Просвѣти́вшеся у́бо свѣ́томъ твои́хъ добродѣ́телей, такова́я воспису́емъ ти́ благодаре́нія:
Ра́дуйся, я́ко отча́янныхъ на пу́ть покая́нія напра́вилъ еси́; ра́дуйся, омраче́нная просвѣти́вый; ра́дуйся, расточе́нная собра́вый; ра́дуйся, вѣ́ры и благоче́стія сто́лпе непоколеби́мый; ра́дуйся, лѣ́ствицѣ боже́ственная, на высоту́ добродѣ́телей возводя́щая; ра́дуйся, нескве́рное добродѣ́телей зерца́ло; ра́дуйся, по́стниковъ неизмѣ́нный о́бразе; ра́дуйся, со́лнце за́пада неприча́стное; ра́дуйся, всѣ́мъ боля́щимъ ско́рое врачева́ніе; ра́дуйся, въ бѣда́хъ су́щимъ вели́кій утѣ́шителю; ра́дуйся, вдова́мъ и сирота́мъ те́плый засту́пниче.
Ра́дуйся, но́вый чудотво́рче Ѳео́доре.
Конда́къ 12.
Благода́ть свы́ше пріе́мый цѣли́ти вся́къ неду́гъ и вся́ку болѣ́знь, цѣле́бниче ско́рый, исцѣли́ у́бо, припа́дая молю́ тя́, и моя́ неду́ги тѣле́сныя, вку́пѣ и душе́вныя, да здра́вымъ мои́мъ се́рдцемъ и несмуще́ннымъ умо́мъ воспою́ пѣ́снь Бо́гу: Аллилу́ія.
Икосъ 12.
Пою́ще и восхваля́юще твоя́ чудеса́, восхваля́емъ тя́ вси́, святи́телю Ѳео́доре, и вѣ́руемъ, я́ко по многотру́дной твое́й жи́зни премѣни́лъ вре́менная на вѣ́чная, преше́лъ еси́ отъ ско́рби на ра́дость, отъ печа́ли на вѣ́чное весе́ліе, преше́лъ еси́ отъ земны́хъ въ небе́сная; сего́ ра́ди мы́ недосто́йніи, недосто́йными устна́ми еще́ вопіе́мъ ти́:
Ра́дуйся, я́ко и́стинно премѣни́лъ еси́ вре́менная на вѣ́чная; ра́дуйся, я́ко преше́лъ еси́ отъ печа́ли на ра́дость; ра́дуйся, я́ко при́сно наслажда́яся мы́слей неизрече́нныхъ; ра́дуйся, я́ко свои́мъ житіе́мъ всѣ́хъ небе́сныхъ и земны́хъ жи́телей удиви́лъ еси́; ра́дуйся, я́ко кре́стъ тво́й со мно́гимъ терпѣ́ніемъ носи́лъ еси́; ра́дуйся, я́ко неукло́нно приско́рбнымъ путе́мъ ше́ствовалъ еси́; ра́дуйся, непоколеби́мое пра́вды пра́вило; ра́дуйся, свѣ́тлая святи́телей похвало́; ра́дуйся, благíй ра́бе вѣ́рный, я́ко отъ Бо́га ввѣ́ренный тебѣ́ тала́нтъ возрасти́лъ еси́; ра́дуйся, гра́ду Росто́ву вели́кое украше́ніе; ра́дуйся, всея́ Россíи ра́дованіе.
Ра́дуйся, но́вый чудотво́рче Ѳео́доре.
Конда́къ 13.
О, вели́кій и пречу́дный о́тче святи́телю Ѳео́доре, всѣ́хъ скорбя́щихъ утѣше́ніе! Пріими́ ма́лое сіе́ моле́ніе на́ше, и принеси́ е́ ко Го́споду Бо́гу на́шему, да изба́витъ на́съ отъ всѣ́хъ бѣ́дъ и напа́стей, скорбе́й и болѣ́зней, и да сподо́битъ на́съ съ тобо́ю во странѣ́ живы́хъ воспѣ́ти: Аллилу́ія.
Се́й конда́къ глаго́ли три́жды. И па́ки чте́тся 1-й и́косъ: Ангела о́бразомъ... и конда́къ 1-й: Возбра́нный чудотво́рче...
Ґкafістъ с™и1телю fе0дwру, ґрхіепcкопу рост0вскому, чудотв0рцу.
Кондaкъ №.
Возбрaнный чудотв0рче, многоцэлeбный чудeсъ и3ст0чниче, неисчерпaемыz бlгод†ти и3сточazй, ўг0дниче хrт0въ, вели1кій с™и1телю fе0дwре, ћкw вeліе и3мёzй дерзновeніе ко хrтY гDу, t всsкихъ мS бёдъ свободи2 зовyща:
Рaдуйсz, н0вый чудотв0рче fе0дwре.
Јкосъ №.
ЃгGла w4бразомъ, человёка сyща є3стеств0мъ, и3менyемъ тS бhти, пребlжение с™и1телю fе0дwре: ѓще и3 тлённую на земли2 пл0ть носи1лъ є3си2, но нетлёніемъ њдёzнъ kви1лсz є3си2, тёмже вопію1ще ти2, рaдуйсz, прин0симъ:
Рaдуйсz, цeркве хrт0вы тeплый защити1телю: рaдуйсz, и3збрaнный д¦а с™aгw сосyде.
Рaдуйсz, ѓгGлwвъ собесёдниче: рaдуйсz, ґпcлwвъ и4стинный преeмниче.
Рaдуйсz, с™и1телей сопрест0льниче: рaдуйсz, мyченикwвъ похвало2.
Рaдуйсz, п0стникwвъ преслaвное ўдобрeніе: рaдуйсz, прпdбныхъ вёнче.
Рaдуйсz, пaстырю д0брый: рaдуйсz, в0ине хrт0въ непобэди1мый.
Рaдуйсz, ѕвэздо2 пресвётлаz, въ рост0вэ возсіsвшаz.
Рaдуйсz, н0вый чудотв0рче fе0дwре.
Кондaкъ в7.
Ви1дz въ прелeстном мjрэ сeмъ непостоsнства и3 неустр0йства, презрёвъ вс‰ прeлести, воспріsлъ є3си2 и4ноческое житіE, и3дёже болёзньми п0стническими просвэти1въ дyшу твою2, всебlжeнне, ћкw чи1сту жeртву принeслъ є3си2, рaдуzсz, всегдA воспэвaz бGу: Ґллилyіа.
Јкосъ в7.
Рaзумъ непрекл0нный t ю4ности твоеS стzжaлъ є3си2, с™и1телю fе0дwре, є3гдA всю2 прeлесть, вс‰ суеты2 суeтствъ въ мjрэ сeмъ проразсуди1лъ є3си2, тогдA є3ди1наго безцённаго би1сера хrтA гDа взыскaти возжелaлъ є3си2, тёмже вопіeмъ ти2:
Рaдуйсz, ћкw премyдрости б9іей чи1стое пріsтелище бhлъ є3си2: рaдуйсz, ћкw вс‰ прелeстнаz мудров†ніz ни во что2 вмэни1лъ є3си2.
Рaдуйсz, ћкw є3ди1на нбcнаz бlгaz возлю1билъ є3си2: рaдуйсz, ћкw трудaми и3 п0ты дyшу твою2 просвэти1лъ є3си2.
Рaдуйсz, ћкw чи1сту жeртву хrт0ви принeслъ є3си2: рaдуйсz, ћкw пл0ть дyху пораб0тилъ є3си2.
Рaдуйсz, ћкw дyшу равноaгGльску сотвори1лъ є3си2: рaдуйсz, ћкw шир0кій пyть, ведyщій въ пaгубу, возненави1дэлъ є3си2.
Рaдуйсz, ћкw тёсною и3 приск0рбною стезeю пaче шeствовати возлю1билъ є3си2: рaдуйсz, ћкw проти1ву к0знемъ діaвwльскимъ стaти неустраши1лсz є3си2.
Рaдуйсz, ћкw хрaмъ д¦а с™aгw бhлъ є3си2.
Рaдуйсz, н0вый чудотв0рче fе0дwре.
Кондaкъ G.
Си1лою свhше, блгdтію д¦а с™aгw њблечeнъ бhлъ є3си2, и3 си1лы безси1льнагw низложи1лъ є3си2: подaждь и3 нaмъ, во всёхъ благи1хъ и3знемогaющымъ, мlтвами твои1ми рyку п0мощи, бGобlжeнне, и3 спод0би съ тоб0ю воспэвaти: Ґллилyіа.
Јкосъ г.
И#мёz въ сeрдце твоeмъ неwскyдное бlгоразсуждeніz богaтство, кaкw безбёднw преплыть волнyющуюсz мjра сегw2 пучи1ну, nбaче никaкоже ўстраши1лсz є3си2 шумsщихъ в0лнъ приражeніе, въ мaлой пл0ти твоеS ладіи2 многомzтeжное сіE м0ре безбёднw преплhлъ є3си2: мh же, недост0йніи, ўдивлsющесz таков0му твоемY великодyшію, си1це вопіeмъ ти2:
Рaдуйсz, ћкw ладію2, пл0ть твою2 добродётельми ўмaстилъ є3си2: рaдуйсz, ћкw волнyющеесz мjра сегw2 м0ре безбёднw преплhлъ є3си2.
Рaдуйсz, ћкw корaбль души2 твоеS ко бlгоути1шному пристaнищу ўпрaвилъ є3си2: рaдуйсz, пресвётлаz ѕвэздо2, въ м0ре плaвающымъ пyть показyющаz.
Рaдуйсz, всBмъ волнующымсz пристaнище ти1хое: рaдуйсz, всBмъ t пути2 спаси1тельнагw блудsщымъ к0рмчій недрeмлющій.
рaдуйсz, д0брыхъ защи1тниче: рaдуйсz, согрэшaющихъ настaвниче.
Рaдуйсz, в0ине хrт0въ неустраши1мый: рaдуйсz, побэди1телю страстeй непреwбори1мый.
Рaдуйсz, єђльскагw благор0діz вётвь прекрaснаz.
Рaдуйсz, н0вый чудотв0рче fе0дwре.
Кондaкъ д7.
Бyрz нестерпи1мыхъ мои1хъ скорбeй и3 болёзней смущaетъ и3 рёетъ мS въ глубинY tчazніz, но, q пребlжeнне fе0дwре! ўскори2 на моли1тву и3 потщи1сz на ўмолeніе, ўкроти2 и3 ўтоли2 скорбeй мои1хъ бyрю, да здрaвымъ сeрдцемъ и3 несмущeннымъ ўм0мъ воспою2 пёснь: Ґллилyіа.
Јкосъ д7.
Слhшаша њкрeстные нар0ди њ преслaвныхъ чудесёхъ твои1хъ, ћкw твои1ми мlтвами всsкіz недyги и3сцэлsютсz и3 вс‰ лютёйшіz стр†сти ўкрощaютсz: и3сцэли2 u5бо и3 менE nкаsннаго, бёднэ стрaждуща и3 со мн0гими рыдaньми тебЁ такwвaz вопію1ща:
Рaдуйсz, всёхъ њбуревaемыхъ ти1хое пристaнище: рaдуйсz, печaльныхъ ўтэшeніе.
Рaдуйсz, всёхъ скорбsщихъ рaдосте: рaдуйсz, всёхъ и3знемогaющихъ ск0рое возставлeніе.
Рaдуйсz, милосeрдіz сокр0вище неистощи1мое: рaдуйсz, пресвётлое правослaвіz свэти1ло, всю2 рwссjю просвэщaющее.
Рaдуйсz, зарE свэтозaрнаz, на вост0цэ возсіsвшаz: рaдуйсz, њзарeніе трис0лнечнагw свёта.
Рaдуйсz, денни1це незаходи1магw с0лнца: рaдуйсz, свэщE, бжcтвеннымъ плaменемъ вожжeннаz.
Рaдуйсz, вёрный цэломyдріz ключарю2.
Рaдуйсz, н0вый чудотв0рче fе0дwре.
Кондaкъ є7.
Бlгaго бGа вёрный рaбе, с™и1телю fе0дwре, віногрaда є3гw2 прилeжный дёлателю, д0брэ стaдо ўпaслъ є3си2, є3ђльскими словесы2 людeй твои1хъ сердцA напои1лъ є3си2, и3 сёмz бlгочeстіz въ ни1хъ возрасти1лъ є3си2, и3 нhнэ, предстоS хrтY, непрестaннw воспэвaеши: Ґллилyіа.
Јкосъ є7.
Воздержaніемъ и3 бдёніемъ тёло дyху пораб0тилъ є3си2, дyшу же равноaгGльску сотвори1лъ є3си2: поминaй, пребlжeнне, вёрою чтyщыz тS и3 си1це вопію1щыz тебЁ:
Рaдуйсz, бlгочeстіz ст0лпе: рaдуйсz, вёрныхъ прибёжища грaде.
Рaдуйсz, твeрдое правослaвіz ўкрэплeніе: рaдуйсz, с™0е њчисти1лище нрaвwвъ.
Рaдуйсz, добродётелей вели1кое вмести1лище: рaдуйсz, с™hни чи1стое и3 честн0е жили1ще.
Рaдуйсz, свэти1льниче пресвётлый: рaдуйсz, свёте златозaрный.
Рaдуйсz, дост0йный ѓгGлwвъ собесёдниче: рaдуйсz, д0брый человёкwмъ настaвниче.
Рaдуйсz, прaвило вёры благочести1выz.
Рaдуйсz, н0вый чудотв0рче fе0дwре.
Кондaкъ ѕ7.
По гDэ бз7э вседержители ревнyz, поревновaлъ є3си2 всебlжeнне, всBмъ ўподоблszсz ср0днику твоемY, прпdбному nц7Y сeргію рaдонежскому. џнъ ќбw њби1тель прес™hz трbцы на радонежэ возстaви и3, брaтію собрaвъ, начaльникъ бhсть: тh же въ пресловyтомъ грaдэ москвЁ њби1тель си1монову воздви1же, и3 настaвникъ монaхwвъ бhлъ є3си2. сегw2 рaди нhнэ въ нбcныхъ њби1телехъ кyпнw съ ни1мъ воспэвaеши: Ґллилyіа.
Јкосъ ѕ7.
Вeсь и3 всBмъ всsкъ пом0щникъ kви1лсz є3си2, приснобlжeнне fе0дwре, ћкw дaнною тебЁ t бGа бlгодaтію слэпы6z просвэщaеши, хрwмhz и3справлsеши, бёсы прогонsеши, и3 всBмъ вс‰ проси6маz подаeши, незави1стнw получи1вше ќбw такwвaz, благодaрственнw прин0симъ ти2, вопію1ще си1це:
Рaдуйсz, слэпhхъ просвэти1телю: рaдуйсz, хромhхъ и3спрaвителю.
Рaдуйсz, бэсHвъ и3згони1телю: рaдуйсz, врачY ск0рый съ вёрою призывaющымъ.
Рaдуйсz, всBмъ скорбsщымъ пріsтное попечeніе: рaдуйсz, трис0лнечнагw свёта пресвётлый лучE.
Рaдуйсz, є3ђльскагw свёта и3з8zсни1телю: рaдуйсz, свэти1льниче, на выс0комъ добродётелей свёщницэ постaвленный.
Рaдуйсz, нбcный человёче: рaдуйсz, земнhй ѓгGле: рaдуйсz, ћкw возшeлъ є3си2 въ рaдость гDа твоегw2.
Рaдуйсz, н0вый чудотв0рче fе0дwре.
Кондaкъ з7.
ХотS гDь въ рwссjи пред8 человёки прослaвити тS, бGомyдре fе0дwре, по долговрeменномъ въ земли2 пребывaніи цBлы и3 нетлBнны соблюдE м0щи тво‰, и4миже и3зліsлъ блгdть д¦а с™aгw: всsкіz недyги и3 болBзни въ человёцэхъ и3сцэлsти и3 бёсы прогонsти: сегw2 рaди бlгодaрственнw воспэвaемъ: Ґллилyіа.
Јкосъ з7.
Наслади1всz воздержaніz, бGомyдре fе0дwре, и3 желaніе пл0ти твоеS њбуздaвъ, на прест0лэ с™и1тельства сёлъ є3си2, и3 ћкw ѕвэздA пресвётлаz, просвэщaеши вёрныхъ сердцA зарsми чудeсъ твои1хъ, џ§е нaшъ, с™и1телю fе0дwре. сегw2 рaди мы2 вопіeмъ ти2:
Рaдуйсz, пaдшихъ возстановлeніе: рaдуйсz, согрэшaющихъ и3справлeніе.
Рaдуйсz, чистоты2 селeніе: рaдуйсz, є3диносyщныz трbцы пріsтелище и3збрaнное.
Рaдуйсz, превели1кое сокр0вище медот0чныхъ ўчeній: рaдуйсz, бlгов0ніе д¦а с™aгw.
Рaдуйсz, бжcтвенное селeніе: рaдуйсz, рэко2 бGот0чнаz.
Рaдуйсz, пресвётлое бlгодaти сіsніе: рaдуйсz, смирeніz хrт0ва и4стинный подражaтелю.
Рaдуйсz, врачY дyшъ и3 тэлeсъ нaшихъ.
Рaдуйсz, н0вый чудотв0рче fе0дwре.
Кондaкъ }.
Стрaнное и3 необhчное содёzсz на тебЁ, пребlжeнный fе0дwре: ћкw по честнёмъ твоeмъ преставлeніи мнHга лBта въ земли2 сокровeны бhша честны6z м0щи тво‰, нhнэ же цBлы и3 неврєди1мы њбрэт0шасz, ћкw свэтозaрное с0лнце вёрныхъ сердцA просвэщaющыz, тёмже рaдостнw вопіeмъ: Ґллилyіа.
Јкосъ }.
Вс‰ зак0ны духHвныz соблю1лъ є3си2, ґрхіпaстырь бhвъ въ пресловyтомъ грaдэ рост0вэ, словє1сныz џвцы тво‰ бlгочeстію научи1въ, и3 тёло твоE въ нeмъ ћкw дaръ њсщ7eнный положи1лъ є3си2, кот0рое мн0гими лёты въ земли2 сокровeнно, нhнэ же њбрётесz цёло и3 нетлённо, къ немY же приходsщіи и3 лобызaющіи њсвzщaютсz, съ вёрою и3 люб0вію вопію1ще и3 глаг0люще:
Рaдуйсz, свэще пресвётлаz: рaдуйсz, всерwссjйскій свэти1льниче.
Рaдуйсz, зарE прекрaснаz: рaдуйсz, ѕвэздо2 незаходи1маz.
Рaдуйсz цэломyдріz ст0лпе, и4мже всsкаz стрaсть попрaсz: рaдуйсz, смирeніемъ выс0кій, и4мже дeмwнwвъ гордhню низложи1лъ є3си2.
Рaдуйсz, свэти1льниче многосвётлый: рaдуйсz, сирHтъ застyпниче.
Рaдуйсz, ни1щихъ питaтелю: рaдуйсz, чудодёлателю њ бз7э дaнныхъ чудeсъ.
Рaдуйсz, рwссjйскаz похвало2.
Рaдуйсz, н0вый чудотв0рче fе0дwре.
Кондaкъ f7.
Всsкое є3стество2 ѓгGльское и3 человёческое ўдиви1сz твоемY бlгонравію, ћкw мjра сегw2 вс‰ прeлести и3 красwты2 tню1дь возненави1дэлъ є3си2, плwтскjz желaніz пост0мъ, жaждою и3 воздержaніемъ ўмертви1лъ є3си2, непрестaннw воспэвaz ѓгGльскую пёснь: Ґллилyіа.
Јкосъ f7.
Вит‡z многовэщaннаz, ћкw рhба безглaснаz, недоумэвaетъ, что2 њ тебЁ глаг0лати, пaче же стрaхомъ и3 рaдостію њб8sти бывaютъ, ћкw по многоврeменномъ въ земли2 пребывaніи честны6z тво‰ м0щи, с™и1телю fе0дwре, цBлы и3 не разруши1мы њбрэт0шасz: сегw2 рaди мы2, бlгодарsще таковaz даровaвшему нaмъ, пwхвaльнаz восписyемъ ти2:
Рaдуйсz, ґпcльскихъ предaній вёрный храни1телю: рaдуйсz, ћкw земнaгw nтeчества люб0вь ни во что2 вмэни1лъ є3си2.
Рaдуйсz, ћкw є3ди1ну нбcнагw nтeчества красотY и4скреннw возлю1билъ є3си2: рaдуйсz, кrтъ тв0й со мн0гою рaдостію терпеливодyшнw понeслъ є3си2.
Рaдуйсz, и3збрaнный сосyде д¦а с™aгw: рaдуйсz, ћкw вс‰ стр†сти воздержaніемъ ўмертви1лъ є3си2.
Рaдуйсz, ћкw ќмъ тв0й безстрaстіемъ просвэти1лъ є3си2: рaдуйсz, рwссjйскіz цRкве свэти1ло пресвётлое.
Рaдуйсz, дёлателю віногрaда хrт0ва: рaдуйсz, смиренномyдріz настaвниче.
Рaдуйсz, кр0тости пучи1но.
Рaдуйсz, н0вый чудотв0рче fе0дwре.
Кондaкъ ‹.
Сп7сти2 гDь хотS странY рwссjйскую въ послёднzz лBта н†ша, kви2 нaмъ тебЁ, мlтвенника и3 застyпника непостhдна, пребlжeнне fе0дwре, да всеконeчное њ сп7сeніи нaшемъ ўтверди1мъ тоб0ю ўповaніе, получи1вше ќбw таковaго предстaтелz, даровaвшему тS бlгодaрственную пёснь вопіeмъ: Ґллилyіа.
Јкосъ ‹.
СвэщA дёлъ мои1хъ темнA є4сть и3 ўжасaюсz съ нeю прибли1житисz ко с™hмъ мощaмъ твои6мъ: но ты2, с™и1телю fе0дwре, мlтвами твои1ми на пyть прaвый напрaви мS, и3 страстeй мои1хъ многови1дныхъ бyрю ўтиши2, да дост0йнэ принесY ти2 сицевyю пёснь:
Рaдуйсz, рwссіaнwмъ похвалA и3 прибёжище непостhдное: рaдуйсz, крестон0сному їмперaтору нaшему въ побёдахъ ўповaніе твeрдое.
Рaдуйсz, ћкw твои1ми мlтвами проти1вніи побэждaютсz: рaдуйсz, ћкw тоб0ю ски1петръ правослaвіz ўтверждaетсz.
Рaдуйсz, ћкw всBмъ просsщымъ подаeши дaръ t гDа тебЁ даровaнный и3сцэлeніz: рaдуйсz, добродётелей пресвётлое ўкрашeніе.
Рaдуйсz, бlгоутр0біz вели1кое сокр0вище: рaдуйсz, и3збрaнный сосyде д¦а с™aгw.
Рaдуйсz, покр0ве всBмъ њбуревaємымъ: рaдуйсz, премyдрости б9іz пріsтелище бhвый.
Рaдуйсz, ћкw всёхъ звaти тебЁ подвизaемь.
Рaдуйсz, н0вый чудотв0рче fе0дwре.
Кондaкъ №i.
Пёньми и3 пёсньми почти1мъ хrт0ва с™и1телz fеодHра, ћкw ўмертви1вша вс‰ прилHги страстeй воздержaніемъ, и3 ѕэлw2 посрами1вши противоб0рца врагA и3 всю2 є3гw2 гордhню, нhнэ же водворsетсz въ селeніzхъ нбcныхъ, њ нaсъ молsсz, и3 со ѓгGльскими в0инствы вопіeтъ: Ґллилyіа.
Јкосъ №i.
Свэтопріeмна свэти1льника стzжaхомъ тS, с™и1телю fе0дwре, и4бо свэтозaрными твои1хъ добродётелей лучaми њмрачeннаz н†ша сердцA просвэщaеши, tчazнныхъ на пyть покаsніz њбращaеши. просвэти1вшесz ќбw свётомъ твои1хъ добродётелей, такwвaz восписyемъ ти2 бlгодарє1ніz:
Рaдуйсz, ћкw tчazнныхъ на пyть покаsніz напрaвилъ є3си2: рaдуйсz, њмрачeннаz просвэти1вый.
Рaдуйсz, расточє1ннаz собрaвый: рaдуйсz, вёры и3 бlгочeстіz ст0лпе непоколеби1мый.
Рaдуйсz, лёствице бжcтвеннаz, на высотY добродётелей возводsщаz: рaдуйсz, несквeрное добродётелей зерцaло.
Рaдуйсz, п0стникwвъ неизмённый w4бразе: рaдуйсz, с0лнце зaпада непричaстное.
Рaдуйсz, всBмъ болsщымъ ск0рое врачевaніе: рaдуйсz, въ бэдaхъ сyщымъ вели1кій ўтёшителю.
Рaдуйсz, вдовaмъ и3 сиротaмъ тeплый застyпниче.
Рaдуйсz, н0вый чудотв0рче fе0дwре.
Кондaкъ в7i.
Бlгодaть свhше пріeмый цэли1ти всsкъ недyгъ и3 всsку болёзнь, цэлeбниче ск0рый, и3сцэли2 u5бо, припaдаz молю2 тS, и3 мо‰ недyги тэлє1сныz, вкyпэ и3 душє1вныz, да здрaвымъ мои1мъ сeрдцемъ и3 несмущeннымъ ўм0мъ воспою2 пёснь: Ґллилyіа.
Јкосъ в7i.
Пою1ще и3 восхвалsюще тво‰ чудесA, восхвалsемъ тS вси2, с™и1телю fе0дwре, и3 вёруемъ, ћкw по многотрyдной твоeй жи1зни премэни1лъ врeмєннаz на вBчнаz, прешeлъ є3си2 t ск0рби на рaдость, t печaли на вёчное весeліе, прешeлъ є3си2 t земнhхъ въ нбcнаz: сегw2 рaди мы2 недост0йніи, недост0йными ўстнaми є3щE вопіeмъ ти2:
Рaдуйсz, ћкw и4стиннw премэни1лъ є3си2 врeмєннаz на вBчнаz: рaдуйсz, ћкw прешeлъ є3си2 t печaли на рaдость.
Рaдуйсz, ћкw при1снw наслаждazсz мhслей неизречeнныхъ: рaдуйсz, ћкw свои1мъ житіeмъ всёхъ небёсныхъ и3 земнhхъ жи1телей ўдиви1лъ є3си2.
Рaдуйсz, ћкw кrтъ тв0й со мн0гимъ терпeніемъ носи1лъ є3си2: рaдуйсz, ћкw неукл0ннw приск0рбнымъ путeмъ шeствовалъ є3си2.
Рaдуйсz, непоколеби1мое прaвды прaвило: рaдуйсz, свётлаz с™и1телей похвало2.
Рaдуйсz, благjй рaбе вёрный, ћкw t бGа ввёренный тебЁ талaнтъ возрасти1лъ є3си2: рaдуйсz, грaду рост0ву вели1кое ўкрашeніе.
Рaдуйсz, всёz рwссjи рaдованіе.
Рaдуйсz, н0вый чудотв0рче fе0дwре.
Кондaкъ Gi.
Q, вели1кій и3 пречyдный џ§е с™и1телю fе0дwре, всёхъ скорбsщихъ ўтэшeніе! пріими2 мaлое сіE молeніе нaше, и3 принеси2 є5 ко гDу нaшему, да и3збaвитъ нaсъ t всёхъ бёдъ и3 напaстей, скорбeй и3 болёзней, и3 да спод0битъ нaсъ съ тоб0ю во странЁ живhхъ воспёти: Ґллилyіа.
Конда1къ се1й глаго1лн G-жды, таже i4косъ №-й, и3 кондaкъ №-й.
Краткое житие святителя Феодора, архиепископа Ростовского[1]
В миру Иоанн, племянник и ученик преподобного Сергия Радонежского. В 12-летнем возрасте был отдан на воспитание Радонежскому игумену и тогда же пострижен им в иночество с именем Феодор. Под руководством святого св. Феодор быстро возрастал в духовной жизни и там же, в Троицкой обители, принял священнический сан. Когда молодой подвижник открыл духовному отцу свое желание основать особую общежительную обитель, преподобный Сергий, прозревая в ученике своем великого подвижника, благословил его избрать место для новой обители.
Св. Феодор облюбовал на берегу Москвы-реки местечко Симоново, и преподобный Сергий сам приходил посмотреть и благословить выбранное место. Здесь преподобным Феодором была построена церковь в честь Рождества Богородицы, а в 1380 г. в ней были погребены герои Куликовской битвы – схимонахи Александр и Андрей. Новый монастырь стал называться Симоновым. Будучи игуменом Симонова монастыря, преподобный Феодор, хотя и был отвлекаем общецерковными делами, однако неослабно руководил монастырской жизнью и воспитал многих подвижников, из которых наиболее известны преподобный Кирилл Белозерский и преподобный Ферапонт Лужецкий (Можайский).
Глубокий ум и монашеские подвиги святого снискали ему всеобщую любовь, а святой князь Димитрий Иванович Донской избрал его своим духовником и часто поручал ему важные церковные и государственные дела. Так, в 1381 г. святой ездил в Киев для приглашения на Московскую кафедру святителя Киприана; в 1383 г. с важным церковным поручением был в Константинополе. В 1388 г. преподобный Феодор вновь путешествует в Константинополь по делам Русской Церкви и возвращается в Россию в сане архиепископа Ростовского. В течение недолгого управления Ростовской епархией он основал в Ростове Рождественский монастырь и управлял им до своей кончины, последовавшей 28 ноября 1394 г.
Святитель был хорошим иконописцем и за свою жизнь написал много икон, в том числе и образ преподобного Сергия Радонежского. Святые мощи святителя Феодора почивают в Успенском соборе Ростовского Кремля.
Полное житие святителя Феодора, архиепископа Ростовского
Святой Феодор, первый архиепископ Ростовский, происходил из того знаменитого своим благочестием рода, к которому принадлежал великий подвижник и молитвенник земли русской, преподобный Сергий Радонежский. Святитель Ростовский Феодор был родной племянник преподобного Сергия, сын его старшего брата Стефана. Сей Стефан, выселившись, как и преподобный Сергий, вместе с отцом своим, боярином Кириллом, из Ростовской области в подмосковную область Радонежскую, первую половину жизни своей провел на службе у Радонежского князя Андрея Ивановича, сына Московского князя Ивана Даниловича Калиты. Он был в числе главных вельмож Радонежского князя, славился воинскими заслугами, но особенно отличался своим благочестием. Он был женат и от супруги своей Анны имел двух детей, Климента и Иоанна. Благочестивая жена Стефана вскоре скончалась, и Стефан тогда решил отречься от мира и принять иночество. Он постригся в монастыре Покрова Пресвятой Богородицы в Хотькове и предался усердно иноческим подвигам, посту и молитве. Оставив вскоре Хотьковский монастырь, он ушел в Москву, поселился в монастыре святого Богоявления в особой келлии и проводил строгий и суровый образ жизни в посте и молитве, воздерживаясь от вина и пива и одеваясь в ветхие одежды. В то время находились в том монастыре и другие знаменитые подвижники, как святой Алексий, впоследствии митрополит, старец Геронтий и другие. Их любил преосвященный Феогност, тогдашний митрополит всея России[2], часто к себе призывал и оказывал им почёт.
Узнав о благочестивой подвижнической жизни Стефана, великий князь Симеон Иванович[3], сын Ивана Даниловича, повелел митрополиту Феогносту посвятить его в священнический сан, а потом поставить и в игумены Богоявленского монастыря, и избрал его в духовники себе. Духовными детьми Стефана пожелали стать и многие бояре и вельможи. Великий князь Симеон любил Стефана, почитал и часто с ним беседовал.
Таков был отец святого Феодора, называвшегося в миру Иоанном. По достижении семилетнего возраста Иоанн отдан был благочестивыми родителями в научение грамоте и вскоре изучил всё, что было ему преподано.
По смерти матери юный Иоанн находился при своем отце, принявшем иночество. Слыша о жизни своего дяди, великого Радонежского подвижника Сергия, устроявшего тогда свою новую обитель, в которую отовсюду собирались разного чина и звания люди для духовных подвигов, Иоанн горел желанием видеть Сергия и последовать ему. По Божию смотрению отец Иоанна, Стефан, отправился из Москвы в Радонежскую область в монастырь Живоначальныя Троицы и привел с собою и сына своего Иоанна. Он провел сына прямо в церковь и, взяв за правую руку, сам передал его в руки игумена Сергия, своего родного брата.
Несмотря на юные годы Иоанна, которому было всего двенадцать лет, преподобный Сергий, провидя в нем истинного подвижника, тогда же постриг его в иноческий чин, 20-го апреля, на память преподобного Феодора Трихины, в честь которого Иоанн переименован был в Феодора: тогда был обычай давать при пострижении имя того святого, память которого совершалась в день пострижения.
Новопостриженный инок Феодор и остался на иноческое жительство в Троицком монастыре под руководством великого его основателя. Он стал вести воздержную, целомудренную и чистую жизнь, усердно посещал церковные службы, внимательно слушал Божественное Писание и сам часто читал божественные книги. Наставника же своего, преподобного Сергия, во всем слушался со смирением, кротостью и молчанием. Усердие к церковной и келейной молитве, пост и бдение, усердное пение псалтири и слёзы умиления молодого инока вызывали удивление у окружавших. Особенно замечательно было то, что он ничего не скрывал от преподобного Сергия, и днем и ночью открывая ему все свои помыслы.
По достижении надлежащего возраста Феодор был посвящен в иерейский сан и продолжал совершенствоваться в иноческих подвигах и духовной жизни. Когда он служил литургию вместе с преподобным Сергием и своим отцом Стефаном, некоторые иноки, удостоенные особой благодати Божией, видели, как с сими святыми служителями у престола служил Ангел Божий.
В это время стала посещать Феодора мысль об основании нового, своего монастыря, об отыскании удобного места и учреждении иноческого общежития. Мысль эту он поведал своему учителю, преподобному Сергию, и повторял это не раз. Преподобный, видя, что мысль эта решительно овладела Феодором, усмотрел в сем действие промысла Божия.
Феодор непрестанно предавался по обычаю ночной молитве. И вот однажды, стоя на молитве, он слышит голос: "Феодор, иди в пустыню; ты устроишь обитель, соберешь в ней многих подвижников, мужей желаний духовных, и получишь великую награду на небесах". Приняв сии слова за откровение свыше, блаженный никому не открыл о происшедшем. Но спустя значительное время великий прозорливец Сергий сказал своему племяннику:
– Я, чадо, надеялся, что ты предашь кости мои гробу и станешь после меня игуменом на сем месте; но если хочешь теперь начать задуманное тобою дело, то да поможет тебе Бог и Пресвятая Богородица.
Благословив своего племянника и ученика, он отпустил его вместе с теми из братий, которые пожелали с ним отправиться.
Преподобный Феодор вышел со своими спутниками из монастыря и отправился искать нужного ему, удобного для обители места. И нашел он прекрасное для построения монастыря место, называвшееся Симоново, недалеко от города Москвы, на левом берегу Москвы-реки.
Получив известие, преподобный Сергий сам пришел видеть это место, нашел его удобным для построения монастыря и благословил Феодора приступить к исполнению задуманного предприятия.
Получив надлежащее архиерейское разрешение, преподобный Феодор создал на избранном месте церковь во имя Пресвятой Владычицы нашей Богородицы, честного Ее Рождества, возвел нужные для монастыря изрядные строения, собрал отовсюду многочисленную монастырскую братию и составил монастырь по строгому чину монастырей общежительных.
Сам основатель монастыря подавал пример строгой подвижнической жизни и сиял как внутренними добродетелями, так и внешним благолепием и телесной красотой, отличаясь вместе с тем мудростью и разумом. Все эти качества возбуждали у всех уважение и почтение к нему, и слава его возрастала более и более, так что дядя его, преподобный Сергий, опасался, чтобы племянник его не прельстился этой честью и славой, и непрестанно молился, чтобы Господь Бог помог Стефану совершить течение жизни без преткновения.
Когда новооснованный монастырь стал привлекать многих приходящих, Стефан, избегая шумной жизни, решил найти для себя более глухое и уединенное место. Таковое он усмотрел вблизи монастыря, на расстоянии двух выстрелов из лука, в густом лесу, близ самой реки-Москвы, в пяти верстах от Московского Кремля. Здесь он построил для себя уединенную келлию и стал подвизаться с новым усердием и в новых трудах.
Но и здесь стали собираться к нему ученики, желавшие подвизаться вместе с ним. И здесь посетил его преподобный Сергий и признал новое место удобным для подвигов и для построения монастыря. Митрополит Алексий[4] дал благословение на основание церкви в новом Симонове, а за церковью Рождества Пресвятой Богородицы осталось наименование: "На Старом Симонове".
Основание великолепной и обширной каменной церкви во имя Успения Пресвятой Богородицы преподобным Феодором положено было в 1379 году, а закончена постройка была только через 26 лет, в 1405 году, уже по смерти основателя; освящение новопостроенного храма совершено было уже митрополитом Киприаном.
Одновременно с церковью воздвигнуты были и другие новые обширные монастырские здания, трапеза, келлии. Много нашлось благотворителей новооснованному монастырю: князья и бояре, и сам великий князь Димитрий Иоаннович[5], а потом сын его и преемник, великий князь Василий Димитриевич[6], щедро давали казной и разными вкладами на монастырское строение.
Так устроился Новый Симонов монастырь, а Старый Симонов остался усыпальницею иноков.
Еще при митрополите Алексии Феодор был поставлен в игумена Симонова монастыря; преподобный Сергий был против этого: он желал, чтобы Феодор проводил уединенную жизнь, к которой стремился; но он должен был уступить настояниям великого князя Димитрия Иоанновича и митрополита Алексия.
Великий князь Димитрий Иоаннович избрал игумена Феодора в духовные отцы себе; духовными детьми Феодора пожелали стать и многие бояре и вельможи.
Как духовник великого князя и многих бояр, как племянник знаменитого подвижника Сергия, хорошо известный и властям духовным, Симоновский игумен Феодор должен был принимать живое участие в делах церковных.
По смерти митрополита Алексия настали замешательства в русской митрополии. В Киеве находился Киприан, поставленный в Киевские митрополиты еще при жизни святого Алексия и стремившийся распространить свою власть и на церковь Московскую, а в Константинополе в 1380 году без ведома и согласия Московского великого князя был поставлен в митрополиты Киевские и всея России Пимен. Великий князь пожелал иметь митрополитом Киприана и отправил звать его в Москву духовника своего, Симоновского игумена Феодора, который и выполнил данное поручение с успехом. Впоследствии несколько раз Феодор исполнял подобные же поручения. Так, в 1384 году он по воле великого князя вместе с Суздальским архиепископом Дионисием путешествовал в Константинополь по делам русской митрополии, так как смута еще продолжалась: в Москве занимали митрополичью кафедру то Киприан, то Пимен.
В эту поездку свою в Константинополь игумен Феодор получил от патриарха Нила[7] сан архимандрита, а Симонов монастырь сделан был патриаршим ставропигиальным. В 1387 году архимандрит Феодор снова путешествовал в Константинополь по делам митрополии, когда туда же ездили и оба митрополита, Пимен и Киприан. Из этой поездки Феодор возвратился в сане архиепископа Ростовского вместе с митрополитом Пименом.
И после своего назначения на архиепископскую Ростовскую кафедру, остававшуюся праздною после удаления святого Иакова[8], Феодор продолжал принимать деятельное участие в церковных делах. Так, в 1389 году он вместе с другими епископами провожал из Москвы до Рязани Пимена в третью, последнюю поездку его в Константинополь.
19-го мая 1389 года скончался великий князь Димитрий Иоаннович. Сын и преемник его, великий князь Василий Димитриевич, оказывал такое же уважение и внимание архиепископу Феодору, как и его отец, и пользовался его услугами в делах церковных.
Новым патриархом Антонием[9] Пимен был низложен окончательно и вскоре умер[10]. Великий князь Василий Димитриевич решил принять в Москву митрополита Киприана, находившегося в Константинополе, и для приглашения его отправил не раз уже бывшего там опытного Ростовского архиепископа Феодора.
1-го октября 1389 года митрополит Киприан вместе с приехавшим за ним Феодором отправился из Константинополя через Киев, где они оставались до февраля 1390 года, а на Средокрестной неделе Великого поста этого года выехали в Москву.
Так кончились замешательства в русской митрополии, а вместе с ними и странствования архиепископа Феодора. Много трудов, опасностей на суше и на море, огорчений и неприятностей пришлось ему перенести за это время, но он с юных лет приучил себя к трудам и подвигам и не думал о покое. Господь Бог укреплял дух его и тело.
Будучи игуменом и архимандритом Симонова монастыря, Феодор, хотя и был отвлекаем общецерковными делами, однако постоянно и неослабно руководил монастырскою жизнью и в своих учениках воспитал многих великих и славных подвижников. К нему приведен был блаженным Стефаном Махрищским[11] благородного происхождения юноша, по имени Косма, воспитывавшийся в Москве в доме боярина Вельяминова, и был пострижен в Симоновом монастыре под именем Кирилла. Это был знаменитый впоследствии основатель Кирилло-Белозерского монастыря. Первыми подвигами монашеского послушания он обратил на себя общее внимание в Симоновом монастыре, трудясь в пекарне, поварне и других послушаниях. Здесь заметил его нередко посещавший обитель преподобный Сергий и любил с ним беседовать. Когда архимандрит Феодор был возведен в сан архиепископа Ростовского, братия Симонова монастыря избрала Кирилла настоятелем. Но жаждавший уединенных подвигов Кирилл тяготился этим положением, отказался от настоятельства и затворился в своей келлии. Однако слава его подвигов и сюда привлекла почитателей и посетителей, и он решил удалиться на север, где и основал свой, славный впоследствии, монастырь.
Здесь же, в Симоновом монастыре, при архимандрите Феодоре, принял пострижение молодой волоколамский дворянин Феодор Поскочин, названный в иночестве Ферапонтом. Подобно Кириллу, он прославился своим подвижничеством и был известен Сергию Радонежскому. Вместе с своим другом Кириллом он удалился в Белозерский край и основал там монастырь, который стал известен под именем Ферапонтова. Призванный князем Андреем Димитриевичем Можайским, которому принадлежало и Белоозеро, Ферапонт основал в Можайске новый монастырь Лужецкий, в котором и скончался архимандритом своей обители[12].
Много и других лиц подвизались в Симоновом монастыре под руководством архимандрита Феодора. Строгое общежитие, установленное в Симоновом монастыре, служило образцом для других общежительных монастырей, основатели которых прежде жили в монастыре или посещали его.
По окончании трудов по делам русской митрополии архиепископ Феодор прибыл в Ростов и, поклонившись иконе Богоматери и мощам святителя Леонтия, занялся усердно новым пастырским служением. В мире и любви пребывал он с ростовским княжеским семейством и руководил его по пути благочестия. У сына тогдашнего Ростовского князя Александра Константиновича Иоанна заболели глаза, и он потерял зрение. Отец обратился к святителю Феодору и просил помолиться за больного. Феодор направил князей к мощам святого Леонтия в ростовскую соборную церковь, и по совершении молебствия больной князь исцелился и прозрел. Впоследствии, уже после кончины святителя Феодора, наученный сим пастырем князь Иоанн, когда снова впал в очную болезнь, опять обращался с горячею молитвою к чудотворцу Леонтию и опять получил исцеление[13].
Архиепископ Феодор оставил также по себе память основанием в Ростове Рождественского девичьего монастыря, существующего и в настоящее время.
О святителе Феодоре известно также, что он, будучи настоятелем Симонова монастыря, занимался иконописью и украсил своего письма иконами различные московские церкви[14].
Из всех Ростовских святителей Феодор первый поставлен был в сан архиепископа, каковой сан на Руси дотоле принадлежал только владыке древнего Новгорода Великого. Недолго святитель Феодор управлял ростовскою паствою. Блаженная кончина его последовала 28 ноября 1395 года. Мощи его почивают под спудом в ростовском Успенском соборе в юго-западном углу. Над ним устроена богато украшенная гробница под золотою сению[15].
Примечания
[1] Житие святителя Феодора имел намерение составить знаменитый Епифаний Премудрый, написавший жития преподобного Сергия Радонежского и святого Стефана, епископа Пермского: но сие намерение Епифания не было осуществлено. Древнего жития святого Феодора не отыскано. Существует в рукописи пространное житие Феодора, составленное по разнообразным источникам в XVII столетии (по указанной синодальной рукописи это житие издано в 1877 г. в Ярославле отдельной книжкой под заглавием: "Житие иже во святых отца нашего Феодора, архиепископа Ростовского, чудотворца и основателя Симонова монастыря"). Сие житие и положено в основание настоящего изложения с проверкой по летописям и документам.
[2] Святой Феогност занимал митрополию с 1328 г. по 1353 г.
[3] Симеон Иванович Гордый княжил с 1340 г. по 1353 г.
[4] Святой Алексий был митрополитом с 1354 г. по 1378 г.
[5] Димитрий Иоаннович Донской княжил с 1363 г. по 1389 г.
[6] Василий Димитриевич княжил с 1389 г. по 1425 г.
[7] Нил был патриархом с 1378 г. по 1388 г.
[8] Память святого Иакова празднуется 27 ноября.
[9] Антоний патриаршествовал с 1388 г. по 1395.
[10] Митрополит Пимен скончался 11 сентября 1389 года в малоазийском городе Халкидоне, лежащем почти против Константинополя, и там погребен.
[11] Память его празднуется 14 июля.
[12] Преподобный Ферапонт скончался в глубокой старости в 1420 г. мая 27; под сим числом его житие.
[13] О сем повествуется в житии святого Леонтия, Ростовского чудотворца.
[14] О занятиях святого Феодора инонописанием говорится в "Сказании о святых иконописцах" (Буслаев. Истор. очерки. II, 379).
[15] В лике святых Феодор встречается в агиографических памятниках с XV столетия. В рукописях встречаются написанные в честь его тропарь и кондак.