Акафист святителю Алексию, митрополиту Московскому и всея России чудотворцу
Память: 25 февраля (12 февраля ст. ст.); 02 июня (20 мая ст. ст.); 18 октября (05 октября ст. ст.)
Не утвержден для общецерковного использования.
Кондак 1
Избранный архиерею и слуго Великого Архиерея Иисуса, преблаженне Алексие! Яко сподобльшеся многих твоих благодеяний, не имеюще же что воздати, похвальная восписуем ти и от души взываем, проповедающе чудеса твоя: испроси нам от Царя Небеснаго безбедно преити прочее жития сего и достигнути Горняго Иерусалима, да тамо узревше тя в блаженней радости, воззовем к тебе: Радуйся, Алексие, великий чудотворче и скорый помощниче.
Икос 1
Ангеле, от земли прозябый! Великаго Совета Ангел, провидев доброту души твоея, прежде век избра тебе, еже благовестити плененным отпущение и слепым прозрение. Отнюдуже мы, грешнии, светом дел твоих получивше прозрение и грехов отпущение, взываем: Радуйся, корене благаго отрасль блажайшая; радуйся, честных родителей добрейший сыне. Радуйся, благоуханнаго сада прозябение; радуйся, духовным возрождением Богу Отцу усыновленный. Радуйся, миропомазанием Святаго Духа запечатленный; радуйся, имя, яко миро излиянное, свыше восприявый. Радуйся, от пелен Богу посвященный; радуйся, мужественно иго Христово на себе возложивый. Радуйся, земная и мимотекущая, яко уметы, вменивый; радуйся, егоже Человек домовит — Иисус утро наят делателя в виноград Свой. Радуйся, образ Божий и подобие свято соблюдший; радуйся, красото душевныя и телесныя, всех очи увеселяющая. Радуйся, Алексие, великий чудотворче и скорый помощниче.
Кондак 2
Видя откровением Духа Святаго, яко не устоят нечестивии на суде праведном, но суть яко прах, егоже возметает ветр, от младых ногтей, преблаженне Алексие, на совет их не стал еси, но, закону Божию усердно поучаяся, и прочим внушал еси пети: Аллилуиа.
Икос 2
Разум свыше прием, мал детищ сущь, еже не труждатися всуе в ловлении птиц, потщался еси вся яже на земли красная оставити. Темже мы приглашаем тебе: Радуйся, на ловитву человеков призванный, радуйся, к Горним яко на крилах возлетавый. Радуйся, море житейское любомудрием испытавый; радуйся, волнение его безопасно прошедый. Радуйся, земле благая, семя слова Божия восприявшая; радуйся, земле, плод сторичный произрастившая. Радуйся, пшенице, хлеб Небесный устроившая; радуйся, в житнице Небесной соблюденная. Радуйся, обретый многоценный бисер и его всем, елика имел еси, купивый; радуйся, зельным пощением, яко благовкусною пищею, от юности питавыйся. Радуйся, всенощным стоянием и непрестанными молитвами себе в подвизе укрепивый; радуйся, в море слез твоих множества демонов потопивый. Радуйся, Алексие, великий чудотворче и скорый помощниче.
Кондак 3
Силою свыше, егда облече тя Дух Всесвятый, пастыря Церкви российстей поставляя, тогда всем людем твоим вдыхал еси хвалу: Аллилуиа.
Икос 3
Подобаше, отче Алексие, с Небесе песни тебе воспеваемей быти, а не от земли: кто бо от человек возможет по достоинству твоея святыни величия поведати? Но мы, любовию твоею побеждаеми, вопием ти сице: Радуйся, дольняя и красная мира презревый; радуйся, вышних красот желанием воспаленный. Радуйся, Единаго Христа от сердца возлюбивый; радуйся, Тому Единому всею душею прилепивыйся. Радуйся, правило веры благочестивыя; радуйся, благий делателю винограда Христова. Радуйся, дарованный талант приумноживый; радуйся, в радость Господа твоего вшедый. Радуйся, сладостьми духовными нас насыщающий; радуйся, благоприятное Богу кадило. Радуйся, благоухание молитвы к Престолу Вышняго возносящий; радуйся, любовный к Богу о нас предстателю. Радуйся, Алексие, великий чудотворче и скорый помощниче.
Кондак 4
Бурю безместных помыслов, от диавола непрестанно воздвизаемую, до конца укротил еси и, радуяся о такове победе, торжественне Богу воспевал еси: Аллилуиа.
Икос 4
Слыша и видя премногую твою добродетель, пастыря тя Церкве Христовы избирает сословие православное, мы же, о сем веселящееся, глаголем ти: Радуйся, достойно возседый на седалище апостольстем; радуйся, кормило корабля Христова. Радуйся, мудрый наставниче; радуйся, звездо непрелестная, в руце Христовой содержимая. Радуйся, в подвизе учительства неутомимый; радуйся, безвестных и тайных Премудрости Божия проповедниче. Радуйся, нелицеприемный Истины поборниче; радуйся, безбожных и нечестивых устен обличителю и заградителю. Радуйся, благовременне и безвременне в учении апостолу поревновавый; радуйся, властию, данною ти свыше, мудре и душеполезно человеки вязавый и решивый. Радуйся, кающихся утешителю; радуйся, паствы твоея добрый хранителю. Радуйся, Алексие, великий чудотворче и скорый помощниче.
Кондак 5
Боготочною Кровию искупившаго род человеческий от законныя клятвы верою зря Владыку и усердие к Нему любовию распалаемь, непрестанно возглашал еси: Аллилуиа.
Икос 5
Видев великий князь твое велие духа мужество и любовь к Отечеству твоему, умоли тя пойти к безбожному царю Вердевиру: ты же абие шед благими и кроткими словесы зельный гнев его на род христианский утолил еси. Сия благодеяния твоя, отче наш Алексие, мы, сынове российстии, исповедующе, благодарне вопием ти: Радуйся, мужественный Духа воине; радуйся, столпе крепости нашея от лица вражия. Радуйся, оружие, без рати супостаты побеждающее; радуйся, щите, от напастей ограждающий. Радуйся, яко кокош, птенцы своя охраняющий; радуйся, жезле, падающих подкрепляющий. Радуйся, пастырю, волков от стада отгоняющий; радуйся, душу свою за овцы положити не отрекийся. Радуйся, любве Христовы истый хранителю; радуйся, не яже своя, но яже ближняго взыскавый. Радуйся, скорбящих скорое услышание; радуйся, печальми обуреваемым тихое пристанище. Радуйся, Алексие, великий чудотворче и скорый помощниче.
Кондак 6
Проповедницы твоея святыни нам суть нетленныя твоя честныя мощи, чрез многа лета пред очами нашими лежащия, иже, аще и запечатанным сущим устом твоим молчанием, обаче вопиют непрестанно: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия слава многих чудес твоих не токмо в преславнем граде сем, но и в неверных агарянех, отнюдуже нечестивый царь их Джанибек желаше, да помолишися о ослепшей царице его: ты убо, всю надежду возложив на Врача душ и телес, силою молитв твоих зрение той испросил еси. Мы же, удивльшеся таковому преславному чудеси, взываем ти: Радуйся, угодное чудес Божиих орудие; радуйся, в скудельном сосуде сокровище силы Божия явивый. Радуйся, предсказания евангельскаго исполнителю; радуйся, деснице чудотворения Иисусова. Радуйся, язык Христов, словом исцеляяй; радуйся, апостольския силы сохранителю. Радуйся, слепых просветителю; радуйся, немощных целебниче. Радуйся, тайных провидче; радуйся, бесов от человек прогонителю. Радуйся, силою чудес и невернаго царя Церковь почтити и возвеличити преклонивый; радуйся, не телесное токмо, но и душевное зрение подаваяй. Радуйся, Алексие, великий чудотворче и скорый помощниче.
Кондак 7
Хотящу тебе благоугодити Творцу твоему, не седмый токмо день освящал еси, но всю седмицу жития твоего во святости провождал еси, воспевая Богу: Аллилуиа.
Икос 7
Новую тя показа тварь Зиждитель, всеблаженне Алексие, земна ангела и небесна человека. Темже чудящеся воспеваем ти: Радуйся, отче наш, обитаяй духом в Небеси, а телом на земли опочиваяй; радуйся, дивная величия Божия всем поведаяй земнородным. Радуйся, плоть духу покоривый; радуйся, пленивый разум свой в послушание веры. Радуйся, рыкающаго адскаго льва уста заградивый; радуйся, огнь похоти плотския погасивый. Радуйся, сребролюбия идол сокрушивый; радуйся, над всеми кознями вражиими восторжествовавый. Радуйся, отвергийся себе и волю свою воле Божией покоривый; радуйся, питавыйся сокровенным хлебом Небесным. Радуйся, алкавый и жаждавый единыя правды; радуйся, Царствие Божие внутрь себе вселивый. Радуйся, Алексие, великий чудотворче и скорый помощниче.
Кондак 8
Странное чудо житие твое, святителю, является притекающим ко всечестным мощем твоим, при нихже и малое моление приносящим, велия всегда благодать от Бога подается, юже приемлюще, друг со другом радостно Богу возглашаем: Аллилуиа.
Икос 8
Весь ум свой имея в вышних вперен, и нижних, паству твою, не оставил еси, молитвы о ней возсылая ко Всевышнему Владыце, преподобне Алексие. Не забуди и ныне нас, приглашающих тебе усердне: Радуйся, горо, добродетельми выше Небес вознесенная; радуйся, реко, скверны наша омывающая. Радуйся, источниче, жажду греховную утоляяй; радуйся, каменю драгий, всю Российскую землю украшаяй. Радуйся, злато, во вся концы блещание от себе испущающее; радуйся, сребро, седмерицею от скверн греховных очищенное. Радуйся, кимвале, всех на славословие Божие созываяй; радуйся, светильниче, седящих во тьме озаряяй. Радуйся, древо, от жара греховнаго осеняющее; радуйся, благотучная ветве лозы Христовы. Радуйся, Таинственнаго Тела здравый члене; радуйся, чадо славы воскресения. Радуйся, Алексие, великий чудотворче и скорый помощниче.
Кондак 9
Всякое безместных страстей востание благодатию Господнею до конца потребил еси в мертвенней плоти твоей, святителю Алексие! Темже и был еси яко древо, насажденное при исходищах вод, плод дая во время свое и поя Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Ветия многовещанныя превозшел еси духовною силою слова твоего, поведая людем дивная величия Божия и питая гладныя души хлебом с Небесе. Мы же, таковая сердцем объемлюще, благодарне тебе зовем: Радуйся, кедре, в Церкви Христово, яко в Ливане, умноженный; радуйся, яко финикс, в дому Божием процветый. Радуйся, кипарисе, верных сердца благовонием исполняяй; радуйся, винограде, сладкое благочестия вино нам источаяй. Радуйся, крине, горняя поля украшаяй; радуйся, смоковнице благоплодная. Радуйся, пшенице, чистым хлебом гладныя питающая; радуйся, маслино, елей милости изливающая. Радуйся, цвете, от корене Христова процветый; радуйся, сладкое вино, в точиле Иисусовом изгнетенное. Радуйся, безсмертным питием днесь напаеваемый; радуйся, и нам трапезу Небесную уготовляяй. Радуйся, Алексие, великий чудотворче и скорый помощниче.
Кондак 10
Спасти хотя вверенныя ти люди, закон и Евангелие по вся дни проповедал еси: да, познавше многая своя прегрешения, прибегают с молением непрестанно ко Христу, Спасителю мира, от Негоже приемлющих прощение, научал еси их пети: Аллилуиа.
Икос 10
Стена еси, всеблаженне Алексие, Горняго Иерусалима, от десяти заповедей, яко от десяти велиих камений, Духом Святым устроенная! Имел бо еси закон Господень посреде чрева твоего, темже и глаголем ти: Радуйся, Единаго Бога и Егоже послал есть Иисуса Христа познавый; радуйся, яко не поклонился еси кумиру временнаго благополучия. Радуйся, яко николиже приял еси имене Господа Бога твоего всуе; радуйся, от юности всяк час жития твоего Богови посвятивый. Радуйся, яко всех, иже отцы и матери наричутся, почтил еси; радуйся, до конца гнев на ближняго в сердце твоем истребивый. Радуйся, похоти плотския постом и трудами от себе прогнавый; радуйся, руце свои от лихоимания и хищения всегда удержавый. Радуйся, уста твоя от осуждения и клеветы обуздавый; радуйся, сердце твое от зависти и ненависти очистивый. Радуйся, удаливыйся от надмения фарисейскаго; радуйся, истый образе мытарева смирения. Радуйся, Алексие, великий чудотворче и скорый помощниче.
Кондак 11
Пение ангельское совершашеся, егда святая твоя душа от земных преставляшеся к Небесным, ихже един лик по Едином взываше: Аллилуиа.
Икос 11
Многосветлыми лучами блистает житие твое, отче Алексие! Отнюдуже многим ликом праведных духов сопричастна тя видяще, вопием ти: Радуйся, пророче, волю Господню нам открывый; радуйся, апостоле, Евангелие Царствия Божия кающимся благовестивый. Радуйся, пастырю, о славе Божией ревновавый; радуйся, мучениче, изволением душу свою за паству положивый. Радуйся, постниче, вземший крест свой на рамо и тесным путем в след за Христом шедый; радуйся, священниче, Безкровную Жертву о людех приносивый. Радуйся, Херувиме, на немже опочи Господь Славы; радуйся, шестокрилатый Серафиме, вопияй непрестанно Трисвятую песнь Господу Саваофу. Радуйся, девственниче ангелоподобный; радуйся, многи обители на славословие Божие устроивый. Радуйся, друга Божия Преподобнаго Сергия присный друже; радуйся, яко егоже желал еси зде зрети преемником своим, того зриши днесь тамо вкупе с тобою Престолу Божию предстояща. Радуйся, Алексие, великий чудотворче и скорый помощниче.
Кондак 12
Благодать, яже бысть Иисус Христос, твоими пречистыми усты граду сему всегда бысть проповедана. Отнюдуже вси, Христу поклоняющеся, пояху: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще велия твоя, Алексие досточудне, исправления и подвиги, недоумеем воистинну, како наречем тя; от всех бо благих дел, яко град красен, себе Творцу устроил еси. Темже взываем ти: Радуйся, Адамово падение благодатию Христовою в себе исправивый; радуйся, по изгнании из земнаго рая Небесный рай улучивый. Радуйся, Авелю, Кровию Христовою окропленный; радуйся, новый Енох, угодивый Господеви. Радуйся, Илие, огненною добродетелей колесницею вознесенный; радуйся, Елисее, сугубую благодать восприявый. Радуйся, Ное, от потопа беззаконий благодатию Христовою, яко ковчегом древ негниющих, спасшийся; радуйся, Аврааме, не сына, но себе самаго в жертву Богу принесший. Радуйся, Исаие, на Престоле высоце и превознесенне лицем к лицу Господа зрящий; радуйся, Израилю, молитвою укрепивыйся с Богом и благословение вечное от Него приемый. Радуйся, Самуиле, царем благословение подаваяй; радуйся, наследниче Божий и сонаследниче Христов. Радуйся, Алексие, великий чудотворче и скорый помощниче.
Кондак 13
О пастырю наш предобрый и светильниче многосветлый, всечестне Алексие! Приими сие малое тебе хваление наше и испроси нам у Христа Бога утверждение в вере, еже ходити во всех заповедех и оправданиих Господних безпорочно, Отечеству же нашему мир и благоденствие, да сподобимся вечно в радости блаженней воспевати Богу: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем 1й икос и 1й кондак)
Ґкafістъ с™и1телю ґлеxjю, митрополjту моск0вскому и3 всеS рwссjи чудотв0рцу
Кондaкъ №
И#збрaнный ґрхіерeю, и3 слуго2 вели1кагw ґрхіерeа ї}са, преблажeнне ґлеxjе: ћкw спод0бльшесz мн0гихъ твои1хъ бlгодэ‰ній, не и3мёюще же что2 воздaти, похв†льнаz восписyемъ ти2, и3 t души2 взывaемъ, проповёдующе чудесA тво‰: и3спроси2 нaмъ t цRS нбcнагw безбёднw преити2 пр0чее житіS сегw2, и3 дости1гнути г0рнzгw їеrли1ма, да тaмw ўзрёвше тS въ бlжeннэй рaдости, воззовeмъ къ тебЁ: Рaдуйсz, ґлеxjе, вели1кій чудотв0рче и3 ск0рый пом0щниче.
Јкосъ №
ЃгGле t земли2 прозzбhй: вели1кагw совёта ѓгGлъ прови1дэвъ добр0ту души2 твоеS, прeжде вBкъ и3збрA тебE, є4же бlговэсти1ти плэнє1ннымъ tпущeніе и3 слепы6мъ прозрёніе. Tню1дуже мы2 грBшніи, свётомъ дёлъ твои1хъ получи1вше прозрёніе и3 грэхHвъ tпущeніе, взывaемъ:
Рaдуйсz, к0рене бlгaгw tрaсле бlжaйшаz: рaдуйсz, чтcнhхъ роди1телей добрёйшій сhне.
Рaдуйсz, бlгоyханнагw сaда прозzбeніе: рaдуйсz, дух0внымъ возрождeніемъ бGу nц7Y ўсыновлeнный.
Рaдуйсz, мmропомaзаніемъ с™aгw д¦а запечатлённый: рaдуйсz, ћкw мmро и3зліsнное, свhше воспріsвый.
Рaдуйсz, t пелeнъ бGу посщ7eнный: рaдуйсz, мyжественнw и4го хrт0во на себE возложи1вый.
Радуйсz, земн†z и3 мимотек{щаz ћкw ўмeты вмэни1вый: рaдуйсz, є3г0же человёкъ домови1тъ ї}съ ќтро наsтъ дёлателz въ віногрaдъ св0й.
Рaдуйсz, w4бразъ б9ій и3 под0біе свsтw соблю1дшій: рaдуйсz, красото2, душє1внаz и3 тэлє1сныz всёхъ џчи ўвеселsющаz.
Рaдуйсz, ґлеxjе, вели1кій чудотв0рче и3 ск0рый пом0щниче.
Кондaкъ в7
Ви1дz tкровeніемъ д¦а с™aгw, ћкw не ўстоsтъ нечести1віи на судЁ прaведномъ, но сyть ћкw прaхъ, є3г0же возметaетъ вётръ, t младhхъ ногтeй пребlжeнне ґлеxjе, на совётъ и4хъ не шeлъ є3си2, нижE на пути2 грёшныхъ человёкwвъ стaлъ є3си2: но зак0ну б9ію ўсeрднw поучazсz, и3 прHчимъ внушaлъ є3си2 пёти: Ґллилyіа.
Јкосъ в7
Рaзумъ свhше пріeмъ, мaлъ дётищъ сhй, є4же не труждaтисz всyе въ ловлeніи пти1цъ, потщaлсz є3си2 вс‰ ћже на земли2 кр†снаz, њстaвити. Тёмже мы2 приглашaемъ тS:
Рaдуйсz, на лови1тву человёкwвъ призвaнный: рaдуйсz, къ гHрнимъ ћкw на крилaхъ возлетaвый.
Рaдуйсz, м0ре житeйское любомyдріемъ и3спытaвый: рaдуйсz, волнeніе є3гw2 безwпaснw прошeдый.
Рaдуйсz, землE бlгaz, сёмz сл0ва б9іz воспріsвшаz: рaдуйсz, пл0дъ стори1чный произрасти1вшаz.
Рaдуйсz, пшени1це, хлёбъ нбcный ўстр0ившаz: рaдуйсz, въ жи1тницэ нбcной соблюдeннаz.
Рaдуйсz, њбрэтhй многоцённый би1серъ, и3 є3го2 всBмъ, є3ли6ка и3мёлъ є3си2, купи1вый: рaдуйсz, ѕёльнымъ пощeніемъ, ћкw благовкyсною пи1щею, t ю4ности питaвыйсz.
Рaдуйсz, всен0щнымъ стоsніемъ и3 непрестaнными мlтвами себE въ п0двизэ ўкрэпи1вый: рaдуйсz, въ м0ри слeзъ твои1хъ мн0жества дeмонwвъ потопи1вый.
Рaдуйсz, алеxjе, вели1кій чудотв0рче и3 ск0рый пом0щниче.
Кондaкъ G
Си1лою свhше, є3гдA њблечe тz д¦ъ всес™hй, пaстырz цeркви рwссjйстэй поставлsz, тогдA всBмъ лю1демъ твои6мъ вдыхaлъ є3си2 хвалY: Ґллилyіа.
Јкосъ G
Подобaше, џ§е ґлеxjе, съ нб7сE пёсни тебЁ воспэвaемэй бhти, ґ не t земли2: кт0 бо t человBкъ возм0жетъ по дост0инству твоеS с™hни вели6чіz повёдати, но мы2 люб0вію твоeю побэждaеми, вопіeмъ ти2 си1це:
Рaдуйсz, дHльнzz и3 кр†снаz мjра презрёвый: рaдуйсz, вhшнихъ красHтъ желaніемъ распалaемый.
Рaдуйсz, є3ди1наго хrтA t сeрдца возлюби1вый: рaдуйсz, томY є3ди1ному всeю душeю прилэпи1выйсz.
Рaдуйсz, прaвило вёры бlгочести1выz: рaдуйсz, бlгjй дёлателю віногрaда хrтова.
Рaдуйсz, даровaнный талaнтъ пріумн0живый: рaдуйсz, въ рaдость гDа твоегw2 вшeдый.
Рaдуйсz, слaдостьми дух0вными нaсъ насыщazй: рaдуйсz, бlгопріsтное бGу кади1ло.
Рaдуйсz, благоухaніе моли1твы къ пrт0лу вhшнzгw возносsй: рaдуйсz, люб0вный къ бGу њ нaсъ предстaтелю.
Рaдуйсz, ґлеxiе вели1кій чудотв0рче и3 ск0рый пом0щниче.
Кондaкъ д7
Бyрю безмёстныхъ п0мыслwвъ t діaвола непрестaннw воздвизaемую, до концA ўкроти1лъ є3си2, и3 рaдуzсz таков0ю побёдою, торжeственнэ бGу воспэвaлъ є3си2: Ґллилyіа.
Јкосъ д7
Слhша и3 ви1дz премн0гую твою2 добродётель, пaстыремъ тS цRкве хrт0вы и3збирaетъ сосл0віе правослaвное, мh же њ сeмъ веселsщесz глаг0лемъ ти2:
Рaдуйсz, дост0йнw возсёдый на сэдaлищи ґпcльскомъ: рaдуйсz, корми1ло кораблS хrт0ва.
Рaдуйсz, мyдрый настaвниче: рaдуйсz, ѕвездо2 непрелeстнаz, въ руцЁ хrт0вой содержи1маz.
Рaдуйсz, въ п0двизэ ўчи1тельства неутоми1мый: рaдуйсz, безвёстныхъ и3 тaйныхъ премyдрости б9іz проповёдниче.
Рaдуйсz, нелицепріeмный и4стины поб0рниче: рaдуйсz, безб0жныхъ и3 нечести1выхъ ќстъ њбличи1телю и3 загради1телю.
Рaдуйсz, бlговрeменнэ и3 безврeменнэ въ ўчeніи ґпcтолу поревновaвый: рaдуйсz, влaстію дaнною ти2 свhше мyдрэ и3 душеполeзнэ человёки вzзaвый и3 рэши1вый.
Рaдуйсz, кaющихсz ўтёшителю: рaдуйсz, пaствы твоеS д0брый храни1телю.
Рaдуйсz, ґлеxjе, вели1кій чудотв0рче и3 ск0рый пом0щниче.
Кондaкъ є7
БGот0чною кр0вію и3скупи1вшаго р0дъ человёческій t зак0нныz клsтвы, вёрою зрS вLку, и3 ўсeрднэ къ немY люб0вію распалaемь, непрестaннw возглашaлъ є3си2: Ґллилyіа.
Јкосъ є7
Ви1дэвъ вели1кій кнsзь твоE вeліе дyха мyжество, и3 люб0вь къ nтeчеству твоемy ўмоли1 тz поити2 къ безб0жному царю2 вердеви1ру: тh же ѓбіе шeдъ, бlги1ми и3 кр0ткими словесы2 ѕёльный гнёвъ є3гw2 на р0дъ хrтіaнскій ўтоли1лъ є3си2. Сі‰ бlгодэ‰ніz тво‰, џ§е нaшъ ґлеxjе, мы2 сhнове рwссjйстіи и3сповёдующе бlгодaрнэ вопіeмъ ти2:
Рaдуйсz, мyжественный дyха в0ине: рaдуйсz, ст0лпе крёпости нaшеz t лицA врaжіz.
Рaдуйсz, nрyжіе без8 рaти сопостaты побэждaющее: рaдуйсz, щи1те t напaстей њграждazй.
Радуйсz, ћкw к0кошъ птенцы2 сво‰ њхранszй: рaдуйсz, жeзле пaдающихъ подкрэплszй.
Рaдуйсz, пaстырю волкHвъ t стaда tгонszй: рaдуйсz, дyшу свою2 за џвцы положи1ти не tрекjйсz.
Рaдуйсz, любвE хrт0вы и4стый храни1телю: рaдуйсz, не ±же сво‰, но ±же бли1жнzгw взыскaвый.
Рaдуйсz, скорбsщихъ ск0рое ўслhшаніе: рaдуйсz, печaльми њбуревaємымъ ти1хое пристaнище.
Рaдуйсz, ґлеxjе, вели1кій чудотв0рче и3 ск0рый пом0щниче.
Кондaкъ ѕ7
ПроповBдницы твоеS с™hни нaмъ сyть нетлBнныz тво‰ честны6z м0щи, чрез8 мнHга лBта пред8 nчaми нaшими лежaщыz, и5же, ѓще и3 запеч†таннымъ сyщымъ ўстHмъ твои6мъ молчaніемъ, nбaче вопію1тъ непрестaннw: Ґллилyіа.
Јкосъ ѕ7
ВозсіS слaвы мн0гихъ чудeсъ твои1хъ не т0кмw въ пресловyщемъ грaдэ сeмъ, но и3 въ невёрныхъ ґгaрzнэхъ, tню1дуже нечести1вый цaрь и4хъ чжанибeкъ желaше, да пом0лишисz њ њслёпшей цари1цэ є3гw2: ты2 u5бо всю2 надeжду возложи1въ на врачA дyшъ и3 тэлeсъ, си1лою мlтвъ свои1хъ зрёніе т0й и3спроси1лъ є3си2. мh же ўди1вльшесz таков0му преслaвному чудеси2, взывaемъ ти2:
Рaдуйсz, ўг0дное чудeсъ б9іихъ њрyдіе: рaдуйсz, въ скудeльномъ сосyдэ сокр0вище си1лы б9іz kви1вый.
Рaдуйсz, предсказaніz є3ђлскагw и3сп0лнителю: рaдуйсz, десни1це чудотворeніz ї}сова.
Рaдуйсz, љзhче хrт0въ, сл0вомъ и3сцэлsющій: рaдуйсz, ґпcльскіz си1лы сохрани1телю.
Рaдуйсz, слэпhхъ просвэти1телю: рaдуйсz, немощнhхъ цэлeбниче.
Рaдуйсz, тaйныхъ прови1дче: рaдуйсz, бэсHвъ t человBкъ прогони1телю.
Рaдуйсz, и3 невёрнаго царS цRковь почти1ти и3 возвели1чити си1лою чудeсъ преклони1вый: рaдуйсz, не тэлeсное т0кмw, но и3 душeвное зрёніе подаsй.
Рaдуи3сz, ґлеxjе, вели1кій чудотв0рче и3 ск0рый пом0щниче.
Кондaкъ з7
Хотsщу тебЁ бlгоугоди1ти творцY своемY, не седмhй т0кмw дeнь њсвzщaлъ є3си2: но всю2 седми1цу житіS твоегw2 во свsтости провождaлъ є3си2, воспэвaz бGу: Ґллилyіа.
Јкосъ з7
Н0вую тS показA твaрь зижди1тель, всебlжeнне ґлеxjе, земнA ѓгGла и3 нбcна человёка. Тёмже чудsщесz воспэвaемъ ти2:
Рaдуйсz, џ§е нaшъ, њбитazй дyхомъ на нб7си2, ґ тёломъ на земли2 њпочивazй: рaдуйсz, ди6внаz вели6чіz б9іz всBмъ повёдаzй земнорHднымъ.
Рaдуйсz, пл0ть дyху покори1вый: рaдуйсz, плэни1вый рaзумъ св0й въ послушaніи вёры.
Рaдуйсz, рыкaющагw ѓдскагw львA ўстA загради1вый: рaдуйсz, џгнь п0хоти плотскjz погаси1вый.
Рaдуйсz, сребролю1біz јдwлъ сокруши1вый: рaдуйсz, над8 всёми к0знми врaжіими восторжествовaвый.
Рaдуйсz, tвергjйсz себE, и3 в0лю свою2 в0ли б9іей покори1вый: рaдуйсz, питaвыйсz сокровeннымъ хлёбомъ нбcнымъ.
Рaдуйсz, ґлкaвый и3 жaждавый є3ди1ныz прaвды: рaдуйсz, цrтвіе б9іе внyтрь себE всели1вый.
Рaдуйсz, ґлеxjе, вели1кій чудотв0рче и3 ск0рый пом0щниче.
Кондaкъ }
Стрaнное чyдо житіE, с™и1телю, kвлsетсz притекaющымъ ко всечестны6мъ мощeмъ твои1мъ, при ни1хже и3 мaлое молeніе приносsщымъ, вeліz всегдA бlгодaть t бGа подаeтсz, ю4же пріeмлюще, дрyгъ со дрyгомъ рaдостнw бGу возглашaемъ: Ґллилyіа.
Јкосъ }
Вeсь ќмъ св0й и3мёz въ вhшнихъ вперeнъ, и3 ни1жнихъ пaству твою2 не њстaвилъ є3си2, є4же мlтвы њ ни1хъ возсылaти ко всевhшнему вLцэ, прпdбне ґлеxjе. не забyди и3 нhнэ нaсъ приглашaющихъ тебЁ ўсeрднw:
Рaдуйсz, горо2, добродётельми вhше нб7съ вознесeннаz: рaдуйсz, рэко2, сквє1рны нaшz њмывazй.
Рaдуйсz, и3ст0чниче, жaжду грэх0вную ўтолszй: рaдуйсz, кaменю драгjй, всю2 рwссjйскую зeмлю ўкрашazй.
Рaдуйсz, злaто, во вс‰ концы2 блещaніе t себє2 и3спущaющее: рaдуйсz, сребро2, седмери1цею t сквeрнъ грэх0вныхъ њчищeнное.
Рaдуйсz, кmмвaле, всёхъ на славосл0віе б9іе созывazй: рaдуйсz, свэти1льниче, сэдsщихъ во тмЁ њзарszй.
Рaдуйсz, дрeво, t жaра грэх0внагw њсэнsющее: рaдуйсz, бlготyчнаz вётве лозы2 хrт0вы.
Рaдуйсz, тaинственнагw тёла здрaвый члeне: рaдуйсz, чaдо слaвы воскrніz.
Рaдуйсz, ґлеxjе, вели1кій чудотв0рче и3 ск0рый пом0щниче.
Кондaкъ f7
Всsкое безмёстныхъ страстeй востaніе бlгодaтію гDнею, до концA потреби1лъ є3си2 въ мeртвеннэй пл0ти твоeй, с™и1телю ґлеxjе: тёмже и3 бhлъ є3си2, ћкw дрeво посаждeнное при и3сх0дищихъ в0дъ, пл0дъ даS во врeмz своE, и3 поS бGу: Ґллилyіа.
Јкосъ f7
Вэт‡z многовэщ†нныz превозшeлъ є3си2 дух0вною си1лою сл0ва твоегw2, повёдаz лю1демъ ди6внаz вели6чіz б9іz, и3 питaz гл†дныz дyшы хлёбомъ съ нб7се. Мh же таков†z сeрдцемъ њб8eмлюще, благодaрнэ тебЁ зовeмъ:
Рaдуйсz, кeдре, въ цRквэ хrт0ве, ћкw въ лівaнэ ўмн0женный: рaдуйсz, ћкw фjніxъ въ домY б9іемъ процвэтhй.
Рaдуйсz, кmпарjсе, вёрныхъ сердцA бlгов0ніемъ и3сполнsz: рaдуйсz, віногрaде, слaдкое бlгочeстіz віно2 нaмъ и3сточaz.
Рaдуйсz, крjне, гHрнzz полS ўкрашazй: рaдуйсz, смок0внице бlгопл0днаz.
Рaдуйсz, пшени1це, чи1стымъ хлёбомъ гл†дныz питaющаz: рaдуйсz, мaслино, є3лeй ми1лости и3зливaющаz.
Рaдуйсz, цвёте, t к0рене хrт0ва процвэтhй: рaдуйсz, слaдкое віно2, въ точи1лэ ї}совомъ и3згнэтeнное.
Рaдуйсz, безсмeртнымъ питіeмъ днeсь напоевaемый: рaдуйсz, и3 нaмъ трапeзу нбcную ўготовлszй.
Рaдуйсz, ґлеxjе, вели1кій чудотв0рче и3 ск0рый пом0щниче.
Кондaкъ ‹
Спасти2 хотS ввёрєнныz ти2 лю1ди, зак0нъ и3 є3ђліе по вс‰ дни6 проповёдалъ є3си2: да познaвше мнHгаz сво‰ прегрэшє1ніz, прибэгaютъ съ молeніемъ непрестaннw ко хrтY, спаси1телю мjра, t негHже пріeмлющихъ прощeніе, научaлъ є3си2 и5хъ пёти: Ґллилyіа.
Iкосъ ‹
СтэнA є3си2, всебlжeнне ґлеxjе, г0рнzгw їеrли1ма, t десzти2 вeліихъ кaменій, д¦омъ с™hмъ ўстр0еннаz: и3мёлъ бо є3си2 зак0нъ гDень посредЁ чрeва твоегw2. Тёмже и3 глаг0лемъ ти2:
Рaдуйсz, є3ди1наго бGа и3 є3г0же послaлъ є4сть ї}са хrтA познaвый: рaдуйсz, ћкw не поклони1лсz є3си2 кумjру врeменнагw благополyчіz.
Рaдуйсz, ћкw николи1же пріsлъ є3си2 и4мене гDа бGа твоегw2 всyе: рaдуйсz, t ю4ности всE врeмz бGови посвzти1вый.
Рaдуйсz, ћкw всёхъ, и5же nц7ы2 и3 мaтери нари1чутсz, почти1лъ є3си2: рaдуйсz, до концA гнёвъ на бли1жнzго ўби1вый.
Рaдуйсz, п0хwти плотск‡z пост0мъ и3 трудaми t себє2 прогнaвый: рaдуйсz, рyцэ свои2 t лихоимaніz и3 хищeніz всегдA ўдержaвый.
Рaдуйсz, ўстA сво‰ t њсуждeніz и3 клеветы2 њбуздaвый: рaдуйсz, сeрдце своE t зaвисти и3 нeнависти њчи1стивый.
Рaдуйсz, ўдали1выйсz t надмёніz фарісeйскагw: рaдуйсz, и4стый w4бразе мытарeва смирeніz.
Рaдуйсz, ґлеxjе, вели1кій чудотв0рче и3 ск0рый пом0щниче.
Кондaкъ №i
Пёніе ѓгGльское совершaшесz, є3гдA с™az твоS душA t земнhхъ преставлsшесz къ нбcнымъ, и4хже є3ди1нъ ли1къ по є3ди1ному взывaше: Ґллилyіа.
Јкосъ №i
Многосвётлыми лучaми блистaетъ житіE твоE, џ§е ґлеxjе: tню1дуже мнHгимъ ликHмъ прaведныхъ духHвъ сопричaстна тS ви1дzще, вопіeмъ ти2:
Рaдуйсz, прbр0че, в0лю гDню нaмъ tкрhвый: рaдуйсz, ґпcтоле, є3ђліе цrтвіz б9іz кaющымсz бlговэсти1вый.
Рaдуйсz, пaстырю, њ слaвэ б9іей ревновaвый: рaдуйсz, м§ниче, и3зволeніемъ дyшу свою2 за пaству положи1вый.
Рaдуйсz, п0стниче, взeмшій кrтъ св0й на рaмо, и3 тeснымъ путeмъ въ слёдъ за хrт0мъ шeдый: рaдуйсz, сщ7eнниче, безкр0вную жeртву њ лю1дэхъ приноси1вый.
Рaдуйсz, херувjме, на нeмже њпочи2 гDь слaвы: рaдуйсz, шестокрилaтый серафjме, вопіsй непрестaннw трис™yю пёснь гDу саваHfу.
Рaдуйсz, дёвственниче ґгGлопод0бный: рaдуйсz, мнHги њби1тєли на славосл0віе б9іе ўстр0ивый.
Рaдуйсz, дрyга б9іz, прпdбнагw сeргіа при1сный дрyже: рaдуйсz, ћкw, є3г0же желaлъ є3си2 здЁ зрёти преeмникомъ свои1мъ, того2 зри1ши днeсь тaмw вкyпэ съ тоб0ю пrт0лу б9ію предстоsща.
Рaдуйсz, ґлеxjе, вели1кій чудотв0рче и3 ск0рый пом0щниче.
Кондaкъ в7i
Бlгодaть, ћже бhсть ї}съ хrт0съ, твои1ми пречи1стыми ўсты2 цaрствующему грaду семY всегдA бhсть проповёдана. tню1дуже вси2 хrтY покланsющесz, поsху: Ґллилyіа.
Јкосъ в7i
Пою1ще вє1ліz тво‰, ґлеxjе досточyдне, и3справлє1ніz и3 п0двиги, недоумёемъ вои1стину, кaкw наречeмъ тS, t всёхъ бо благи1хъ дёлъ, ћкw грaдъ красeнъ себE творцY ўстр0илъ є3си2. Тёмже взывaемъ ти2:
Рaдуйсz, ґдaмово падeніе бlгодaтію хrт0вою въ себЁ и3спрaвивый: рaдуйсz, во и3згнaніи и3з8 земнaгw раS, нбcный ўлучи1вый.
Рaдуйсz, ѓвелю, кр0вію хrт0вою њкроплeнный: рaдуйсz, н0вый є3нHше, ўгоди1вый гDеви.
Рaдуйсz, и3ліE, џгненною добродётелей колесни1цею вознесeнный: рaдуйсz, є3ліссeе, сугyбую бlгодaть воспріsвый.
Рaдуйсz, нHе, t пот0па беззак0ній бlгодaтію хrт0вою, ћкw ковчeгомъ дрeвъ негнію1щихъ спасhйсz: рaдуйсz, ґвраaме, не сhна, но себE самаго2 въ жeртву бGу принесhй.
Рaдуйсz, и3сaіе, на пrт0лэ выс0цэ и3 превознесeннэ лицeмъ къ лицY гDа зрsй: рaдуйсz, ї}лю, мlтвою ўкрэпи1выйсz съ бGомъ, и3 бlгословeніе вёчное t негw2 пріeмый.
Рaдуйсz, самyиле, царє1мъ бlгословeніе подаsй: рaдуйсz, наслёдниче б9ій и3 сонаслёдниче хrт0въ.
Рaдуйсz, ґлеxjе, вели1кій чудотв0рче и3 ск0рый пом0щниче.
Кондaкъ Gi
Q пaстырю нaшъ пред0брый, и3 свэти1льниче многосвётлый, всечeстне ґлеxjе: пріими2 сіE мaлое тебЁ хвалeніе нaше, и3 и3спроси2 нaмъ ў хrтA бGа ўтверждeніе въ вёрэ, є4же ходи1ти во всёхъ зaповэдехъ и3 њправдaніихъ гDнихъ безпор0чнw: nтeчеству же нaшему ми1ръ и3 бlгодeнствіе, да спод0бимсz вёчнw въ рaдости бlжeннэй воспэвaти бGу: Ґллилyіа.
Сeй кондaкъ глаг0ли три1жды. И# пaки чтeтсz №-й јкосъ: ЃгGле t земли2: И# пaки кондaкъ пeрвый: И#збрaнный ґрхіерeю:
Мlтва
Q пречестнaz и3 сщ7eннаz главо2, и3 блгdти с™aгw д¦а и3сп0лненнаz, сп7сово со nц7емъ њбитaлище, вели1кій ґрхіерeе, тeплый нaшъ застyпниче, с™и1телю ґлеxjе: предстоS ў пrт0ла всёхъ цRS, и3 наслаждazсz свёта є3диносyщныz трbцы, и3 херувjмски со ѓгGлы возглашaz пёснь трис™yю, вели1кое и3 неизслёдованное дерзновeніе и3мёz ко всеми1лостивому вLцэ, моли1сz пaствы твоеS сп7сти2 лю1ди, є3динор0дный ти2 kзhкъ, бlгостоsніе с™hхъ цRквей ўтверди2: ґрхіерeи бlголёпіемъ с™и1тельства ўкраси2: монaшествующихъ къ п0двигwмъ д0брагw течeніz ўкрэпи2: цrтвующій грaдъ сeй, и3 с™yю њби1тель сію2, и3 вс‰ грaды и3 страны6 д0брэ сохрани2, и3 вёру с™yю непор0чну соблюсти2 ўмоли2: мjръ вeсь ўмири2, t глaда и3 пaгубы и3збaви ны2, и3 t нападeніz и3ноплемeнныхъ сохрани2 нaсъ: ст†рыz ўтёши, ю4ныz накажи2, без{мныz ўмудри2, вдови6цы поми1луй, сироты6 заступи2, младeнцы возрасти2, плэнє1нныz возврати2, немощствyющыz и3сцэли2, и3 вездЁ тeплэ призывaющыz тS и3 съ вёрою притекaющихъ къ рaцэ чeстныхъ и3 многоцэлeбныхъ мощeй твои1хъ ўсeрднw припaдающихъ и3 молsщихтисz, t всsкихъ напaстей и3 бёдъ ходaтайствомъ твои1мъ свободи2, да зовeмъ ти2: q бGоизбрaнный пaстырю, ѕвэздо2 всесвётлаz мhсленныz твeрди, тaйнагw сіHна неwбори1мый ст0лпе, мmрод¦новeнный цвёте рaйскій, всезлат†z ўстA сл0ва, моск0вскаz похвало2, всеS рwссjи ўкрашeніе: моли2 њ нaсъ всещeдраго и3 человэколюби1ваго хrтA бGа нaшего, да въ дeнь стрaшнагw пришeствіz є3гw2 шyzгw стоsніz и3збaвитъ нaсъ, и3 рaдости с™hхъ причaстники сотвори1тъ, со всёми с™hми во вёки. Ґми1нь.
Краткое житие святителя Алексия, митрополита Московского и всея Руси
Святитель Алексий, митрополит Московский и всея России чудотворец (в миру Елевферий) родился в 1292 году (по другим данным, 1304) в Москве в семье боярина Феодора Бяконта, выходца из Черниговского княжества.
Господь рано открыл будущему святителю его высокое предназначение. На двенадцатом году жизни Елевферий раскинул сети для ловли птиц, незаметно для самого себя задремал и вдруг явственно услышал голос: "Алексий! Что напрасно трудишься? Ты будешь ловить людей". С этого дня отрок стал уединяться, часто посещать церковь и в пятнадцать лет решился стать иноком. В 1320 году он вступил в Московский Богоявленский монастырь, где провел более двадцати лет в строгих иноческих подвигах. Руководителями его и друзьями были замечательные подвижники этой обители – старец Геронтий и Стефан, брат преподобного Сергия Радонежского. Затем митрополит Феогност повелел будущему святителю оставить монастырь и заведовать судебными делами Церкви. Эту должность святой исполнял 12 лет со званием митрополичьего наместника. В конце 1350 года владыка Феогност посвятил Алексия во епископа Владимирского. По смерти Феогноста, патриарх Филофей поставил митрополитом Алексия. Настольная грамота патриарха новому митрополиту датируется 30 июня 1354 г., согласно ей, Алексий, не будучи греком, возводился в сан митрополита в виде исключения, за его добродетельную жизнь и духовные достоинства. В то время Русская Церковь раздираема была великими нестроениями и распрями, в частности, из-за претензий митрополита Литвы и Волыни Романа. В 1356 году, чтобы положить конец смутам и тревогам, святитель отправился в Константинополь к Вселенскому патриарху. Патриарх Каллист дал Алексию право считаться архиепископом Киева и Великой России с титулом "всечестнаго митрополита и экзарха". На обратном пути во время бури на море кораблю грозила гибель. Алексий молился и дал обет построить храм святому того дня, в который корабль пристанет к берегу. Буря утихла, корабль пристал 16 августа. Восторженно встретила святителя Москва.
Несмотря на все смуты, святитель Алексий всячески заботился о своей пастве – ставил епископов, устраивал общежительные монастыри (по образцу Троицкого, основанного преподобным Сергием), налаживал отношения с ордынскими ханами. Не раз святому и самому приходилось путешествовать в Золотую Орду. В 1357 году хан потребовал у великого князя, чтобы святитель прибыл к нему и исцелил слепую Тайдулу – его супругу. "Прошение и дело превышает меру сил моих, – сказал святой Алексий, – но я верю Тому, Который дал прозреть слепому, – не презрит Он молитвы веры". И действительно, по его молитве, окропленная святой водой, супруга хана исцелилась.
Когда скончался великий князь Иоанн, святитель взял под свою опеку малолетнего его сына Димитрия (будущего Донского). Много пришлось святому владыке потрудиться, дабы примирять и смирять строптивых князей, не желавших признавать власть Москвы. Вместе с тем не оставлял митрополит и трудов по устройству новых обителей. Им основаны в 1361 году Спаса Нерукотворенного Образа монастырь на Яузе в Москве (Андроников, по имени ученика преподобного Сергия, первого игумена монастыря) по обету, который он дал, когда корабль во время его поездки в Константинополь терпел бедствие; Чудов – в Московском Кремле, восстановлены и две древние обители – Благовещенская в Нижнем Новгороде и Константино-Еленинская во Владимире. В 1361 году также была построена женская общежительная обитель его имени (Алексеевская).
Святитель Алексий достиг глубокой старости – 78 лет, пробыв на митрополичьей кафедре 24 года. Почил он 12 февраля 1378 года и погребен по завещанию в Чудовом монастыре. Мощи его были обретены через 50 лет чудесным образом, после чего стали чтить память великого святителя и молитвенника за Русскую землю.
Полное житие святителя Алексия, митрополита Московского и всея Руси
Святитель Алексий происходил из боярского рода Черниговского княжества и назывался в мире Елевферием. Он родился в 1300 году (по другим данным – в 1292, 1293, 1304 году) и с малых лет отдан был учиться грамоте. «Бог прежде избра от юности пастыря овцам и учителя велика» и рано открыл будущему святителю его высокое предназначение. На двенадцатом году жизни Елевферий раскинул сети для ловли птиц, незаметно для самого себя задремал и вдруг явственно услышал голос: «Алексий! Что напрасно трудишься? Ты будешь ловить людей». С этих пор отрок стал задумчив, молчалив, оставил детские игры и охотнее начал читать Божественные книги. Наклонность к душеспасительному чтению и молитве росла в нем с каждым годом, и скоро самым пламенным желанием его стало вступить в монастырь, чтобы совершенно посвятить себя Богу.
И в 1320 году вступил в Богоявленский монастырь в Москве и тогда же пострижен был с именем Алексий – на 20-м году. Двадцать лет пробыл Алексий в Богоявленском монастыре, изнуряя себя постом и бдением, молитвами и слезами, изучая Святое Писание, совершенствуясь и возвышаясь в духовной жизни. Наставником и руководителем его был старец Геронтий, опытный в духовной жизни. Стефан, брат преподобного Сергия, поступивший в обитель Богоявленскую, с 1337 года был духовным братом его: они вместе певали на клиросе и духовно любили друг друга. Митрополит Феогност любил Стефана, Геронтия и Алексия и по временам призывал их к себе для духовных бесед. Впоследствии митрополит поставил Стефана в игумена обители, а Алексия, оценив его добродетели и высокие дарования, приблизил к себе, поручив ему управление судебными делами Церкви. При таком отношении к святителю-греку у Алексия появилась необходимость знать греческий язык, разговорный и письменный. При занятиях судебными делами он коротко узнал людей и их слабости и приобрел обширные и точные сведения о церковных законах. Двенадцать лет отправлял он судейскую должность с званием наместника митрополичьего.
В конце 1352 (1350) года владыка Феогност посвятил Алексия в епископа Владимирского. Митрополит и великий князь Иоанн Иоаннович положили на общем совещании быть блаженному Алексию преемником Феогноста на митрополичьей кафедре. Об этом избрании тогда же написано было в Константинополь с просьбой «не поставлять никого другого в митрополита России, как преподобного Алексия, который много лет был наместником и жизни весьма добродетельной».
Сделавшись в 1354 году митрополитом, святой Алексий стал с неутомимой ревностью заниматься церковными делами. В то время Русская Церковь раздираема была великими нестроениями и распрями, в частности, из-за претензий митрополита Литвы и Волыни Романа, который требовал себе доходов от Тверского епископа. Святителю известно было, что хотя при митрополите Феогносте испрашивали себе особого митрополита, но это было ненадолго, да и не в том виде, как хотел Роман.
И чтобы положить конец смутам и тревогам, смиренный святитель отправился в 1356 году в Константинополь, туда же явился и Роман. Патриарх Каллист подтвердил Роману, чтобы был он митрополитом Литвы и Волыни, а Алексию предоставил считаться архиепископом Киева и великой России, и с титлом «всечестнаго митрополита и экзарха». На обратном пути поднялась страшная буря на море: волны катились, как горы, и корабль каждую минуту готов был исчезнуть в бездне. Все бывшие с митрополитом отчаивались в спасении. Святитель молился, молился усердно, дав обет соорудить храм во имя святого того дня, в который корабль пристанет к берегу. Господь услышал молитву святителя. Настала тишина, и корабль пристал к берегу 16 августа. И так святитель остался обетным должником Всемилостивому Спасителю.
В Москве приняли ожидаемого святителя с восторгами радости. И он с ревностью обратился к делам митрополии. Несколько епархий оставалось без архипастырей, умерших от моровой язвы. Он посвятил епископов в Ростов, Смоленск и Рязань. В то же время низложил он Сарайского епископа Афанасия за распоряжение в чужой епархии и посвятил в Сарай Иоанна. Всячески заботясь о своей пастве, устраивал общежительные монастыри (по образцу Троицкого, основанного преподобным Сергием). Святитель Алексий много трудился для умиротворения смут и междоусобиц, налаживал отношения с ордынскими ханами.
Слава о святой жизни митрополита Алексия дошла до столицы татарского хана. Жена хана Джанибека Тайдула впала в тяжкую болезнь и ослепла. Никакие врачевания не могли возвратить ей зрение, и она решилась обратиться к святителю Алексию, о котором слышала как о святом муже. В Москву явилось посольство от хана с письмом к великому князю. «Мы слышали, – писал хан, – что есть у вас служитель Божий, который если в чем попросит Бога, Бог слушает его. Отпустите его к нам, и если его молитвами исцелеет моя царица, будете иметь со мною мир; если же не отпустите его, пойду опустошать вашу землю». Смутился смиренный святитель, когда великий князь передал ему грамоту хана и просил исполнить его волю. Любовь к отчизне и Святой Церкви не дозволяла отказаться от исполнения воли грозного хана; но как смиренному принять на себя такое великое дело? «Прошение и дело превышают меру сил моих, – говорил святитель князю, – но я верю Тому, Который дал прозреть слепому, не презрит Он молитвы веры». Святитель начал готовиться в путь. В соборном храме со всем клиром совершил он молебствие перед иконой Богоматери и потом перед ракой святителя Петра. Во время самого моления внезапно перед глазами всех сама собой зажглась свеча при гробе чудотворца Петра. Утешенный Алексий разделил чудесную свечу на части, раздал ее в благословение предстоявшим и, сделав из остатка малую свечу, взял ее вместе с освященной водой для совершения нового молебствия в Орде. Из Москвы отправился он 18 августа 1357 года. С верой твердой шел он в Орду; а вера Тайдулы была укреплена видением. Когда блаженный Алексий был на пути, Тайдула видела во сне мужа, облеченного в святительскую одежду, пришедшего к ней, и с ним других, одетых в ризы. Она повелела устроить одежды того вида, как видела она. Ожидаемый принят был с честью в Орде. Святитель отслужил над болящей молебен с чудной свечой, окропил ее святой водой, и Тайдула стала видеть. Признательный хан дал святителю в качестве почести перстень, который доселе можно видеть в патриаршей ризнице. Святитель, совершив чудо веры между людьми тьмы, возвратился на родину, а Тайдула много потом ходатайствовала за Русь.
Святая ревность о благе отечества заставила святого Алексия еще раз предпринять тот же путь. Хан Джанибек был злодейски убит своим сыном Бердибеком, который умертвил еще и 12 братьев своих. В Москву явился посол нового хана и требовал от русских князей даров и их самих звал в Орду. Святителя умоляли снова идти в Орду смягчать жестокость Бердибека. Опасность была очевидна. «Но пастырь добрый полагает душу свою за овцы», – сказал себе святитель и отправился по Волге в Золотую Орду. Ему пришлось испытать в Орде много притеснений и скорбей. Но при помощи Божией сумел он снискать благосклонность Бердибека. И признательная Тайдула не могла забыть своего целителя: при ее посредстве исходатайствована была милость для Русского государства и Церкви: святитель Алексий получил от Бердибека ярлык и охрану духовенства русского.
Когда скончался великий князь Иоанн (1359 год), на рамена святителя пала опека над несовершеннолетним князем Димитрием (будущим Донским). И несколько лет он был гражданским и духовным руководителем Руси. Своим умом и обширным образованием, настойчивостью и твердостью характера, благочестивой и строгой жизнью святой Алексий приобрел себе всеобщее уважение. Ревностно заботясь о благочестии всей своей паствы и поучая ее исполнению христианских обязанностей, святитель был учителем и миротворцем князей, ссорившихся между собой за свои владения. Трудами святителя росла и крепла власть великого князя Московского. Он возвышал Москву как центр православия и единения Руси.
Между тем святитель занимался строением обители иночества. В 1361 году основал он женскую общежительную обитель во имя Ангела Хранителя своего – Алексия. В том же году основан им на берегу реки Яуза обетный монастырь во имя Нерукотворенного образа Спасителя. Святитель, обращаясь к преподобному Сергию, говорил: «Хочу, чтобы ты уступил мне одного из учеников твоих». И преподобный с любовью отдал ученика своего Андроника в настоятели новой обители. В 1362 году основан святителем владычний монастырь в 3 верстах от Серпухова. Здесь был первым игуменом ученик его Варлаам, доселе чтимый за благочестивую жизнь. После того исполнил святитель прежнее намерение свое о восстановлении двух древних монастырей: Благовещенского в Нижнем Новгороде и Константино-Еленского во Владимире. В том и в другом введено им общежитие. В 1365 году основана в самом Кремле обитель в честь чуда Архангела Михаила на месте, подаренном царицей Тайдулой. Это был благодарный памятник чуду, совершившемуся над царицей в день празднования чуду в Колоссах (6/19 сентября). Святитель со всей щедростью строил и украсил храм Архангела Михаила. Обеспечил содержание обители, где положил быть полному общежитию. «В Чудовом монастыре, – писал преподобный Иосиф Волоколамский, – блаженный митрополит Алексий посадил честных старцев, испросив одних у святого Сергия, а других взял из иных монастырей, бывших под его рукою; эти иноки жили иночески, жизнью духовною, так, что многие приходили к ним, старые и юные, и получали пользу». Самым надежным наставником был здесь сам святитель. Он любил эту обитель и здесь подвизался, по временам, в посте и молитвах. «Монастырь Михаила Чуда приказываю тебе, своему сыну, великому князю Димитрию Ивановичу», – писал святитель. Он же подал совет великому князю построить каменный кремль, безопасный от пожаров и надежный для защиты против неприятеля.
С 1367 года святителю Алексию много надлежало перенести скорбей и трудов по делам тверских князей. Вместе с преподобным Сергием умирил Тверь, и князь Михаил после пяти лет вражды вынужден был смиряться перед великим князем Димитрием. Договор заключен был при посредстве святителя Алексия. В нем читаем: «По благословению отца нашего митрополита всей Руси князь тверской дает клятву за себя и за своих наследников признавать великого князя московского старшим своим братом, никогда не искать Владимирской вотчины и не принимать ее от хана».
Митрополит нередко посещал своего пустынного друга, преподобного Сергия, и совещался с ним о всем, что касалось церковных дел. Мудрые советы смиренного старца и его святая равноангельская жизнь подали святителю мысль приготовить в лице Сергия достойного себе преемника первосвятительской кафедры. Чувствуя ослабление старческих сил своих, он хотел поступить по примеру своего предшественника митрополита Феогноста, который еще при жизни вместе с великим князем просил патриарха не назначать себе другого преемника, кроме него, то есть Алексия.
И вот он вызвал к себе в Москву преподобного Сергия из его любимого уединения. Пеший идет старец-игумен к своему другу-митрополиту. С любовью встретил святитель пустынного гостя. Среди беседы он вдруг приказал принести золотой «парамандный» крест, украшенный драгоценными каменьями. Он своими руками возложил на Сергия золотой крест, «как бы в знак обручения святительского сана», и сказал: «Я желал бы, пока сам жив, найти человека, который мог бы после меня пасти стадо Христово. Знаю достоверно, что все от великодержавного до последнего человека тебя пожелают иметь своим пастырем. Теперь, заблаговременно ты почтен будешь саном епископа, а после исхода моего и престол мой восприимешь».
Глубоко смутило смиренномудрую душу Сергия столь неожиданное предложение старца-святителя. С великим уничижением, даже со скорбью, он стал отрекаться от предлагаемой ему чести, несмотря на долгие уговоры святителя. Тогда прозорливый святитель увидел, что если он еще будет настаивать на своем желании, то заставит преподобного Сергия удалиться в какую-нибудь безвестную пустыню, и опасаясь, чтобы совсем не скрылся светильник, тихим светом озарявший и благодатной теплотой согревавшей его паству, переменил разговор. Утешив старца словом отеческой любви, он отпустил его с миром в обитель.
Святитель Алексий достиг глубокой старости, 78 лет, пробыв на кафедре митрополичьей 24 года. В продолжение служения посвящено им было более 20 архипастырей Русской Церкви.
Драгоценным памятником пастырского учения его служат Евангелие, окружное послание к пастве и послание к христианам Нижегородской области. Евангелие святого Алексия, писанное собственной рукой его, хранится в Чудовом монастыре. Оно писано тогда, как святитель был в Константинополе, и, следовательно, тогда, как мог он иметь в руках лучшие списки греческого Евангелия. В окружном поучении святитель, сказав о своей обязанности учить паству и о расположении, с какими паства должна принимать наставления, всем говорит: «Приходите к иерею, отцу духовному, с покаянием и слезами; отвергните все дела злые и не возвращайтесь к ним. Истинное покаяние в том и состоит, чтобы возненавидеть свои прежние грехи. Оставив все дела свои, без лености собирайся на церковную молитву. Не говорите: отпоем себе дома. Как храмина без огня от одного дыма не может нагреться, так и эта молитва без церковной. Церковь именуется земным небом. В ней закалается Агнец, Сын и Слово Божие, для очищения грехов всего мира; в ней проповедуется Евангелие Царства Божия и писания святых апостолов; в ней престол славы Божией, невидимо осеняемый Херувимами; в ней руками священническими приемлются Тело и Кровь Божественные и преподаются верным во спасение и очищение души и тела. Итак, входя в церковь, вострепещи душою и телом: не в простую храмину входишь. Не дерзайте, дети, прогневлять Бога своими разговорами в церкви. Имейте знамение Христово в душах ваших. Знак же для овец стада Божия есть приобщение Тела и Крови Христовой. Вы, дети, как овцы словесного стада, не пропускайте ни одного поста, не возобновив на себе сего знамения, причащайтесь Тела и Крови Христовой».
В послании к нижегородской пастве научает паству страху Божию. Пастырям говорит: «Не убойтесь лица сильных, запрещайте им обижать меньших. Пусть будет между христианами мир, любовь и правда, не на словах только и на языке, но в сердце чистом и душе прямой. Пишу это не для одних игуменов и иереев, но и для князей и бояр, для мужей и жен, и для всех православных христиан. Имейте, дети, попечение, покорность и послушание к духовным отцам вашим, так как они учат вас полезному и спасительному для души». Святой Церковью святитель прославляется как «питатель вдов, и сирот отец, помощник сущим в скорби всеизряден, плачущим утешение, пастырь и наставник всем заблуждающим», «церковная красото», «великий чудотворец», «светило всея российския митрополии», «златозарная российская звезда».
Святитель Божий окончил земное течение свое 12 февраля 1378 года. Он завещал положить тело его в Чудовом монастыре, указал и место погребения «за алтарем храма» своего, не желая, по смирению, быть похороненным в храме. Но благочестивый великий князь Димитрий Иоаннович Донской (1363–1389), глубоко почитавший великого святителя, повелел положить тело митрополита Алексия в церкви, близ алтаря. Целебные мощи его открылись спустя 50 лет после его кончины.
20 мая по ст. ст./2 июня – Обретение и перенесение честных мощей
Так как первый храм, построенный в Чудовом монастыре самим святителем Алексием во имя святого Архистратига Михаила, в память бывшего чуда его в Хонех, был деревянный, то случилось, что крыша его, пришедшая от долгого времени в ветхость, обрушилась во время совершения Божественной литургии, причем по устроению Божию все бывшие в это время в храме остались невредимыми. Тогда великий князь Московский Василий Васильевич Темный (1425–1462) повелел построить каменный храм. И когда внутри прежнего деревянного храма стали копать рвы для фундамента нового храма, то нашли мощи великого святителя Алексия неповрежденными и даже одежды на нем неистлевшими. Это было 20 мая 1431 года. С того времени стали чтить память святителя. В новом храме, освященном, как и прежний, во имя Архистратига Божия Михаила, был устроен придел в честь Благовещения Пресвятой Богородицы, в котором и положили многоцелебные мощи святителя Алексия.
В 1484 году при настоятеле Чудова монастыря архимандрите Геннадии (с 12 декабря 1484 года – архиепископ Новгородский; память 4/17 декабря) в обители началось строительство новой трапезной с храмом во имя святителя Алексия. В 1485 году святые мощи его были перенесены в новый трапезный храм и поставлены у южной стены, где и хранились два столетия. 12 февраля 1535 года, в день памяти святителя, мощи его были переложены в новую серебряную гробницу.
20 мая 1686 года при патриархе всея России Иоакиме († 1690) мощи святителя торжественно перенесли из обветшавшего к тому времени трапезного храма в арку между новоустроенными храмом в честь Благовещения Пресвятой Богородицы и храмом во имя святителя Алексия, где почивали открыто. Ныне святые мощи покоятся в Богоявленском патриаршем соборе в Москве.
Со времени открытия мощей исцеления и чудеса разного рода обильным потоком текут от святителя Божия.
См. также: "Житие святого отца нашего Алексия, митрополита Московского и всея России чудотворца" в изложении свт. Димитрия Ростовского.
См. также: "Обретение и перенесение честных мощей Алексия, митрополита всей России и чудотворца" в изложении свт. Димитрия Ростовского.
См. также: "Празднование святителям московским Петру, Алексию, Ионе и Филиппу" в изложении свт. Димитрия Ростовского.