Акафист святителям Герасиму, Питириму и Ионе, епископам Великопермским
Одобрен: 1916 год
Память: 06 февраля (24 января ст. ст.); 11 февраля (29 января ст. ст.); 19 июня (06 июня ст. ст.); 01 сентября (19 августа ст. ст.)
Утвержден для общецерковного использования.
Кондак 1
Избраннии от Господа во преемники равноапостольному Стефану, первосвятителю и ангелу Церкве Великопермския, поборницы нашего спасения и теплии о нас к Богу молитвенницы, Герасиме, Питириме и Ионо, песньми духовными восхваляем вас с любовию, просветителей нашых. Вы же, яко имущии дерзновение ко Господу, со равноапостольным Стефаном предстательствуйте о спасении нашем, да зовем вам:
Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.
Икос 1
Ангели Церкве Великопермския, Герасиме, Питириме и Ионо, равноангельно на земли пожившии, со всеми святыми предстоите ныне Престолу Царя Славы, предстательствующе о пастве своей ко Господу. Сего ради ублажаем вас сице:
Радуйтеся, Престолу Живоначальныя Троицы предстоящии.
Радуйтеся, ангельскому житию на земли поревновавшии.
Радуйтеся, дивнии ныне собеседницы святым.
Радуйтеся, трисветлыя свещы, невечерним Троическим светом сияющыя.
Радуйтеся, Духа Пресвятаго сосуди избраннии.
Радуйтеся, велие дерзновение ко Христу Богу имущии.
Радуйтеся, со равноапостольным Стефаном просветителие Пермстии.
Радуйтеся, паству Пермскую, яко овча заблуждшее, ко Христу приведшии.
Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.
Кондак 2
Видев сердцеведец Господь ваше твердое изволение душу свою положити за други своя, поставляет вас во преемники равноапостольному Стефану на свешнице Церкве Великопермския, да свет святаго Евангелиа вами возсияет во тме и сени смертней седящым, и просвещеннии вами людие воспоют Богу хвалебную песнь: Аллилуиа.
Икос 2
Разумом светлым и сердцем чистым изволению Божию повинувшиеся, иго Христово благое вземшии, по стопам равноапостольнаго Стефана усердно последовали есте на нивы духовныя, отцы наши Герасиме, Питириме и Ионо, новыя бразды проводяще и обильно сеюще в них семена Слова Божия. О сем благодаряще Господа, славим вы, глаголюще:
Радуйтеся, богопросвещеннии проповедницы веры Христовы.
Радуйтеся, светила, во тме идолослужения сущих озарившая.
Радуйтеся, семенем Слова Божия окаменевшая сердца людей духовне породившии.
Радуйтеся, яко во всю страну Пермскую изыде вещание учения вашего.
Радуйтеся, ловцы заблуждших, мрежею словес ваших Господеви сих уловившии.
Радуйтеся, богатство духовное от сокровищ неистощимых изнесшии.
Радуйтеся, глубиною безбожия погружаемых ко пристанищу спасения приведшии.
Радуйтеся, апостолов преемницы, исполненнии дарований духовных.
Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.
Кондак 3
Силою Божиею укрепляеми, оружием Креста Христова вооружившеся, добропобеднии воини Царя Небеснаго, мужески противостали есте врагу спасения диаволу, изъемлюще из челюстей его душы спасенных вами и с ними взывающе Господу победную песнь: Аллилуиа.
Икос 3
Имуще в сердце своем твердое упование на всесильную помощь Божию, не устрашистеся, преподобнии, ярости духа злобы, искавшаго погубити вас; постом же и молитвою победивше сего, достойно ублажаетеся звании сими:
Радуйтеся, благодать неоскудную от Бога приимшии.
Радуйтеся, силою Божиею и благодатию укрепленнии.
Радуйтеся, молитвою и пощением диавола победившии.
Радуйтеся, божественных словес блистании тму идолослужения разгнавшии.
Радуйтеся, тяжкий лед неверия теплотою Божественнаго Духа растопившии.
Радуйтеся, Христа Единаго возлюбившии и Того Крест на рамена вземшии.
Радуйтеся, мысленых врагов ополчения всеоружием креста погубившии.
Радуйтеся, силою Божиею немощь многобожия разорившии.
Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.
Кондак 4
Бурю злобы и ненависти воздвиже на вы диавол, ищя конечныя погибели вашея, да не разорится царство его. Вы же, смирением и кротостию побеждающе козни его, волков злобных во агнцев кротких силою Божиею претворяли есте, богомудрии, вопиюще с ними всемогущему Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слышавше Великопермстии людие евангельское благовестие ваше, отцы преблаженнии, и любовию Божиею побеждаеми, ко истинней вере обращахуся, крещения просяще. Вы же, яко истиннии пастыре, с любовию приемлюще всех, спасения ищущих, купелию крещения возраждали ести сих, росою Духа Божия напаяюще и хлебом небесным питающе душы их. О сем веселящеся, воспеваем вам сице:
Радуйтеся, неведущым Бога Христово Евангелие благовестившии.
Радуйтеся, ученицы Христовы, банею крещения приведшии к нему люди многи.
Радуйтеся, Божественным семенем житницу Христову умножившии.
Радуйтеся, злобою змия обнаженных ризою благодати одеявшии.
Радуйтеся, светила благосветлая, душы омраченных просветившая.
Радуйтеся, якоже соль Божественная, гнилость прелести исцелившии.
Радуйтеся, реки духовныя Божественныя благодати исполненныя.
Радуйтеся, лучи Солнца правды Христа, страну нашу просветившыя.
Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.
Кондак 5
Яко боготечныя звезды на тверди церковней просиявше, святителие Христовы, просвещаемии от Солнца славы Христа Бога, тихим, немерцающим светом озарили есте страну идольскую, и якоже звезда Вифлеемская, путь ко Христу указали есте, да просвещеннии вами людие вопиют Ему боголепную песнь: Аллилуиа.
Икос 5
Видяще окрест себе духовная чада своя, и велиею радостию о спасении их исполненнии, отцы наши всеблаженнии, Господа всем сердцем прославили есте, и соузом любве с новопросвещенною паствою связуеми, слышите от всех похвалы сия:
Радуйтеся, наставницы заблуждшым и пристанища спасаемым.
Радуйтеся, столпи и утверждение Церкве Православныя.
Радуйтеся, нищих питателие и убогим утешение.
Радуйтеся, сирых и вдовиц заступницы и в бедах скорое вспоможение.
Радуйтеся, милостиви всем, требующым милости, бывшии.
Радуйтеся, в напастех сущым пристанище и от скорбей избавление.
Радуйтеся, ниву неплодную паствы вашея плодоносну соделавшии.
Радуйтеся, паству, от Бога врученную вам, изрядно упасшии.
Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.
Кондак 6
Проповедницы евангельскаго учения бывше, не словом точию, но и самым делом являли есте пастве своей образ добродетелей божественных, наставницы богомудрии, да вси, видяще добрая дела ваша, прославят Отца Небеснаго, вопиюще Ему: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия свет истинныя веры Христовы во стране полунощней благовестием вашым, равноапостольнии просветителие, прогоняя лесть бесовскую — идоли падоша, и храмы Истинному Богу возвигошася. Мы же, спасение получивше, взываем вам сице:
Радуйтеся, Троицы таинницы, мглу многобожия разгнавшии.
Радуйтеся, светолучныя зари Святаго Духа сущии.
Радуйтеся, православия наставницы и благочестия учителие и чистоты.
Радуйтеся, научением книжным семена веры в сердца детей сеявшии.
Радуйтеся, храмы идольския силою Божиею разрушившии.
Радуйтеся, чрез храмы рукотворенныя храмы одушевленныя Пресвятей Троице создавшии.
Радуйтеся, пастырие добрии, стадо свое на пажити духовныя приведшии.
Радуйтеся, светильницы, на свещнице Церкве Пермския поставленнии.
Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.
Кондак 7
Хотяще укрепити паству свою во истинней вере Христове, пастыреначальницы воистину явистеся, святителие Божии, поставляюще всюду пресвитеры и отроки просвещающе научением книжным, да разумно вси людие поют Богу песнь: Аллилуиа.
Икос 7
Новаго винограда Христова, труды вашими насажденнаго во стране Великопермстей, истиннии делателие и хранителие явльшеся, плоды обильны Господу принесли есте, яко вернии раби Христовы, в радость Господа своего вшедше, на небесех вечно ликовствуете, от земных ублажаеми сице:
Радуйтеся, яко плодовитыя маслины в дому Божии процветшии.
Радуйтеся, ниву Христову серпом духовным от плевел очистившии.
Радуйтеся, чистую пшеницу верующыя в житницу Христову собравшии.
Радуйтеся, яко лозы винограда Христова мног плод возрастившии.
Радуйтеся, вино божественнаго веселия всем верным источившии.
Радуйтеся, цвети неувядаемии, душы верующих облагоухавшии.
Радуйтеся, реки разума божественнаго, Церковь Божию напаяющыя.
Радуйтеся, раби блазии, в радость Господа своего вшедшии.
Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.
Кондак 8
Странницы и пришельцы в земней жизни своей бывше, Пастыреначальнику Христу последующе, не имели есте где главы подклонити, ради неусыпных трудов ваших о пастве своей; покоя не имуще, назирали есте ю, взывающе к Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Всем сердцем возлюбивше Господа и мирская вся яко уметы вменивше, жизни своея за паству свою не пощадели есте, Герасиме и Питириме, священномученицы Христовы, мученическою кончиною прославивше Господа. Дивящеся таковей ревности вашей о спасении людей, взываем к вам сице:
Радуйтеся, всем умомом Господеви прилепившиися.
Радуйтеся, всем сердцем своим Господа возлюбившии.
Радуйтеся, яко злато в горниле огнем страданий искушеннии.
Радуйтеся, благовонная жертва и приношение совершенное Богу бывшии.
Радуйтеся, кровию мученическою землю паствы своея освятившии.
Радуйтеся, священномучеников честное и светоносное украшение.
Радуйтеся, душы своя за паству свою положившии.
Радуйтеся, трудов возмездие от Бога богатно приимшии.
Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.
Кондак 9
Весь быв в Бозе, Ионо святителю, равныя труды и подвиги понесл еси о пастве твоей, совершая дело мучеников святителей, имже преемник во святительстве был еси; мученически, без крове, совершив дело твое, мирно почил еси о Господе, поя Ему радостно: Аллилуиа.
Икос 9
Ветийствующе величия Божия, богопросвещеннии проповедницы, струями слез ваших умягчили есте сердца неведущих Бога, теплотою молитвы согревающе я и уготовляюще в жилища Духа Пресвятаго, да от оживленных вами сердец благодарственная слышите сия:
Радуйтеся, божественными сиянии тму страстей разгнавшии.
Радуйтеся, струями слез ваших ниву Церкве Великопермския оросившии.
Радуйтеся, злобу вражию подвиги любве угасившии.
Радуйтеся, светом истины нас озаряющии и теплотою веры согревающии.
Радуйтеся, яко пчелы трудолюбивыя, соты добродетелей собравшии.
Радуйтеся, любовь совершенну к пастве своей и ко всем людем стяжавшии.
Радуйтеся, к божественному познанию всех наставляющии.
Радуйтеся, и ныне паству свою с высоты небесныя благодатно назирающии.
Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.
Кондак 10
Спасения надежду получивше, людие радовахуся о просветителех своих, и от плодов веры православныя обильно насыщающеся, хваляху Бога, единеми усты поюще Ему: Аллилуиа.
Икос 10
Стена и ограждение духовное пастве вашей бывше, архиерее Божии, небоязненно же пред цари и князи о нуждах земных тоя печалующеся, от многих бед духовная чада ваша соблюдали есте. Сего ради приносим вам похвалы сия:
Радуйтеся, в напастех утешение и обидимых заступницы.
Радуйтеся, друзи приискреннии всех, в скорбех сущих.
Радуйтеся, пастыре добрии, от волков мысленных стадо свое защищающии.
Радуйтеся, воини непобедимии, всеоружием Креста вооруженнии.
Радуйтеся, царей наших укрепление и Отечества нашего ограждение.
Радуйтеся, всех верных непоколебимое упование.
Радуйтеся, якоже агнцы незлобивии, посреде волков лютых прошедшии.
Радуйтеся, якоже стрелы небесныя, духов злобы уязвляющии.
Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.
Кондак 11
Пение хвалебное приносит Спасителю Богу Церковь Христова о всех благодеяниих и милостех Божиих, вами явленных, просветителие наши: укрепите и нас немощных, да непрестанно единеми усты и единем сердцем и мы поем Благодетелю Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светильники светозарныя, светом истинныя веры просветившыя страну нашу, зрим вас, угодницы Божии Герасиме, Питириме и Ионо, небесным предстательством вашым преемников архипастырскаго служения вашего укрепляющыя в совершении дела Христова, к созиданию Церкве Его, во славу Божию и спасении душ нашых. О сем верующе, вопием вам:
Радуйтеся, к высоте добродетелей востекшии.
Радуйтеся, непорочно в путех Господних ходившии.
Радуйтеся, нищетою духовною сокровище некрадомое на небесех стяжавшии.
Радуйтеся, чистотою в жилище Духа Божия себе устроившии.
Радуйтеся, ризою спасения и одеждою нетления одеявшиися.
Радуйтеся, кротостию и смирением Христу Спасителю подражавшии.
Радуйтеся, безстрастием души и ума чистотою украсившиися.
Радуйтеся, воздержанием яко безплотни явившиися.
Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.
Кондак 12
Благодать данную вам от Господа ведуще, вси верою притекающии ко гробу вашему, святителие Божии, неоскудно почерпают недугов исцеление и от страстей свобождение заступлением вашым, благодарными усты вопиюще о сем Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще священную память вашу, отцы наши богоноснии, припадаем с верою и умилением пред честною иконою вашею, и яко сущым с нами, вопием вам:
Радуйтеся, верою просящым исцеление недугов душевных и телесных подающии.
Радуйтеся, миром и любовию благочестивая семейства ограждающии.
Радуйтеся, монашествующих утешение и труждающихся в проповеди евангельстей укрепление.
Радуйтеся, Церкве Отеческия благолепное украшение.
Радуйтеся, камение пречестное, во основание Церкве Пермския о Христе положенное.
Радуйтеся, Отечества нашего и страны Пермския покровителие.
Радуйтеся, на Страшнем Суде Божии наше защищение.
Радуйтеся, ходатае нам вечнаго спасения.
Радуйтеся, Герасиме, Питириме и Ионо, теплии о нас пред Богом заступницы.
Кондак 13
О пречуднии и преславнии святителие Христовы Герасиме, Питириме и Ионо, предстоящии присно Престолу Божию, приимите сие малое моление наше, яко усердную жертву сердец наших, и со равноапостольным Стефаном умолите Господа Вседержителя за вся люди земли Российския, да тихое и безмолвное житие поживше в нынешнем веце, сподобимся в радости вечней с вами воспевати Богу: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й
Молитва святителем Герасиму, Питириму и Ионе, епископам Великопермским
О святителие Христовы Герасиме, Питириме и Ионо! К вам, яко чада ко отцем, во смирении сердца с верою и любовию вси притекаем и умиленно молимся: предстательством вашым со равноапостольным Стефаном испросите у Господа нам покаяние и прощение всех вольных и невольных согрешений наших, да преуспевающе во истинней вере и благочестии, явимся достойни милости Его неизреченныя. Будите, святителие Христовы, теплии о нас пред Богом заступницы, да умирит и укрепит Господь Святую Церковь Свою, да обратятся к вере неверующии, да вразумятся заблуждающиися, да престанут соблазны и нестроения. Ограждайте ходатайствы вашими государство Российское и молитеся выну ко Господу, страждущую страну нашу Российскую от лютых безбожник и власти их да свободит, и да возставит престол православных правителей; верных рабов Его, в скорби и печали день и нощь вопиющих к Нему, многоболезный вопль да услышит и да изведет от погибели живот наш, да тихое и безмолвное житие поживше в веце сем, христианскую кончину и добрый ответ на Страшнем Суде Божии улучим и наследницы будем Небеснаго Его Царствия во веки веков. Аминь.
Молитва иная
О преподобнии и богоблаженнии отцы наши Герасиме, Питириме и Ионо! Услышите нас, раб Божиих (имена), в час сей к вам молящихся: помолитеся о нас Владыце Христу Богу, много бо дерзновение к Нему стяжали есте, искреннии молебницы о нас суще. Умолите Господа отпустить наша грехи, и Небеснаго Царствия сподобить нас во веки веков.
Ґкaфистъ с™и1телємъ герaсіму, пітmрjму и3 їHнэ, е3пcкопwмъ великопє1рмскимъ
Кондaкъ №.
И#збрaнніи t гDа во преeмники равноапcльному стефaну, первос™и1телю и3 ѓгGлу цRкве великопeрмскіz, поб0рницы нaшегw сп7сє1ніz и3 тeпліи њ нaсъ къ бGу мlтвєнницы, герaсіме, пітmрjме и3 їHно, пёсньми дух0вными восхвалsемъ вaсъ съ люб0вію, просвэти1телей нaшыхъ. вh же, ћкw и3мyщіи дерзновeніе ко гDу, со равноапcльнымъ стефaномъ предстaтельствуйте њ сп7сeніи нaшемъ, да зовeмъ вaмъ:
Рaдуйтесz, герaсіме, пітmрjме и3 їHно, тeпліи њ нaсъ пред8 бGомъ застyпницы.
Јкосъ №.
ҐгGли цRкве великопeрмскіz, герaсіме, пітmрjме и3 їHно, равноагGльнw на земли2 пожи1вшіи, со всёми с™hми предстои1те нhнэ пrт0лу цRS слaвы, предстaтельствующе њ пaствэ своeй ко гDу. сегw2 рaди ўблажaемъ вaсъ си1це:
Рaдуйтесz, пrт0лу живоначaльныz трbцы предстоsщіи: рaдуйтесz, агGльскому житію2 на земли2 поревновaвшіи.
Рaдуйтесz, ди1вніи нhнэ собесёдницы с™ы6мъ: рaдуйтесz, трисвBтлыz свэщы2, невечeрнимъ трbческимъ свётwмъ сіsющыz.
Рaдуйтесz, д¦а прес™aгw сосyди и3збрaнніи: рaдуйтесz, вeліе дерзновeніе ко хrтY бGу и3мyщіи.
Рaдуйтесz, со равноапcльнымъ стефaномъ просвэти1теліе пeрмстіи: рaдуйтесz, пaству пeрмскую, ћкw nвчA заблyждшее, ко хrтY привeдшіи.
Рaдуйтесz, герaсіме, пітmрjме и3 їHно, тeпліи њ нaсъ пред8 бGомъ застyпницы.
Кондaкъ в7.
Ви1дэвъ сердцевёдецъ гDь вaше твeрдое и3зволeніе дyшу свою2 положи1ти за дрyги сво‰, поставлsетъ вaсъ во преeмники равноапcльному стефaну на свёшницэ цRкве великопeрмскіz, да свётъ с™aгw є3vaнгеліа вaми возсіsетъ во тмЁ и3 сёни смeртнэй сэдsщымъ, и3 просвэщeнніи вaми лю1діе воспою1тъ бGу хвалeбную пёснь: Ґллилyіа.
Јкосъ в7.
Рaзумомъ свётлымъ и3 сeрдцемъ чи1стымъ и3зволeнію б9ію повинyвшіесz, и4го хrт0во бlг0е взeмшіи, по стопaмъ равноапcльнагw стефaна ўсeрднw послёдовали є3стE на ни6вы духHвныz, nц7ы2 нaши герaсіме, пітmрjме и3 їHно, нHвыz бразды6 проводsще и3 њби1льнw сёюще въ ни1хъ сёмена сл0ва б9іz. њ сeмъ бlгодарsще гDа, слaвимъ вы2, глаг0люще:
Рaдуйтесz, бGопросвэщeнніи проповёдницы вёры хrт0вы: рaдуйтесz, свэти6ла, во тмЁ їдwлослужeніz сyщихъ њзари6вшаz.
Рaдуйтесz, сёменемъ сл0ва б9іz њкаменBвшаz сердцA людeй д¦0внэ породи1вшіи: рaдуйтесz, ћкw во всю2 странY пeрмскую и3зhде вэщaніе ўчeніz вaшегw.
Рaдуйтесz, ловцы2 заблyждшихъ, мрeжею словeсъ вaшихъ гDеви си1хъ ўлови1вшіи: рaдуйтесz, богaтство д¦0вное t сокр0вищъ неистощи1мыхъ и3знeсшіи.
Рaдуйтесz, глубин0ю безб0жіz погружaемыхъ ко пристaнищу сп7сeніz привeдшіи: рaдуйтесz, ґпcлwвъ преeмницы, и3сп0лненніи даровaній дух0вныхъ.
Рaдуйтесz, герaсіме, пітmрjме и3 їHно, тeпліи њ нaсъ пред8 бGомъ застyпницы.
Кондaкъ G.
Си1лою б9іею ўкрэплsеми, nрyжіемъ кrтA хrт0ва воwружи1вшесz, добропобёдніи в0ини цRS нбcнагw, мyжески противостaли є3стE врагY сп7сeніz діaволу, и3з8eмлюще и3з8 чeлюстей є3гw2 дyшы сп7сeнныхъ вaми и3 съ ни1ми взывaюще гDу побёдную пёснь: Ґллилyіа.
Јкосъ G.
И#мyще въ сeрдце своeмъ твeрдое ўповaніе на всеси1льную п0мощь б9ію, не ўстраши1стесz, прпdбніи, ћрwсти дyха ѕл0бы, и3скaвшагw погуби1ти вaсъ: пост0мъ же и3 мlтвою побэди1вше сего2, дост0йно ўблажaетесz зв†ніи си1ми:
Рaдуйтесz, блгdть неwскyдную t бGа пріи1мшіи: рaдуйтесz, си1лою б9іею и3 блгdтію ўкреплeнніи.
Рaдуйтесz, мlтвою и3 пощeніемъ діaвола побэди1вшіи: рaдуйтесz, бжcтвенныхъ словeсъ блист†ніи тмY їдwлослужє1ніz разгнавшіи.
Рaдуйтесz, тsжкій лeдъ невёріz теплот0ю бжcтвеннагw д¦а растопи1вшіи: рaдуйтесz, хrтA є3ди1нагw возлюби1вшіи и3 тогw2 кrтъ на рaмена взeмшіи.
Рaдуйтесz, мhсленыхъ врагHвъ њполчє1ніz всеoрyжіемъ кrтA погуби1вшіи: рaдуйтесz, си1лою б9іею нeмощь многоб0жіz разори1вшіи.
Рaдуйтесz, герaсіме, пітmрjме и3 їHно, тeпліи њ нaсъ пред8 бGомъ застyпницы.
Кондaкъ д7.
Бyрю ѕл0бы и3 нeнависти воздви1же на вы2 діaволъ, и3щS конeчныz поги1бели вaшеz, да не разори1тсz цaрство є3гw2. вh же, смирeніемъ и3 кр0тостію побэждaюще к0зни є3гw2, волкHвъ ѕл0бныхъ во ѓгнцєвъ кр0ткихъ си1лою б9іею претворsли є3стE, бGомyдріи, вопію1ще съ ни1ми всемогyщему бGу: Ґллилyіа.
Јкосъ д7.
Слhшавше великопeрмстіи лю1діе є3ђлское бlговёстіе вaше, nц7ы2 пребlжeнніи, и3 люб0вію б9іею побэждaеми, ко и4стиннэй вёрэ њбращaхусz, крещeніz просsще. вh же, ћкw и4стинніи пaстыре, съ люб0вію пріeмлюще всёхъ, сп7сeніz и4щущихъ, купёлію крещeніz возраждaли є3стE си1хъ, рос0ю д¦а б9іz напаsюще и3 хлёбwмъ нбcнымъ питaюще дyшы и4хъ. њ сeмъ веселsщесz, воспэвaемъ вaмъ си1це:
Рaдуйтесz, невёдущымъ бGа хrт0во є3ђліе бlговэсти1вшіи: рaдуйтесz, ўченицы2 хrт0вы, бaнею крещeніz привeдшіи къ немY лю1ди мнHги.
Рaдуйтесz, бжcтвеннымъ сёменємъ жи1тницу хrт0ву ўмн0жившіи: рaдуйтесz, ѕл0бою ѕмjz њбнажeнныхъ ри1зою бlгодaти њдёzвшіи.
Рaдуйтесz, свэти6ла бGосвBтлаz, дyшы њмрачeнныхъ просвэти1вшаz: рaдуйтесz, ћкwже с0ль бжcтвеннаz, гни1лость прeлести и3сцэли1вшіи.
Рaдуйтесz, рёки духHвныz бжcтвенныz бlгодaти и3сп0лнєнныz: рaдуйтесz, лучи2 сlнца прaвды хrтA, странY нaшу просвэти1вшыz.
Рaдуйтесz, герaсіме, пітmрjме и3 їHно, тeпліи њ нaсъ пред8 бGомъ застyпницы.
Кондaкъ є3.
Ћкw бGотє1чныz ѕвэзды6 на твeрди церк0внэй просіsвше, с™и1теліе хrтHвы, просвэщaеміи t сlнца слaвы хrтA бGа, ти1химъ, немерцaющимъ свётwмъ њзари1ли є3стE странY јдwльскую, и3 ћкwже ѕвэздA виfлеeмскаz, пyть ко хrтY ўказaли є3стE, да просвэщeнніи вaми лю1діе вопію1тъ є3мY бGолёпную пёснь: Ґллилyіа.
Јкосъ є7.
Ви1дzще w4крестъ себE духHвнаz ч†да сво‰, и3 вeліею рaдостію њ сп7сeніи и4хъ и3сп0лненніи, nц7ы2 нaши всебlжeнніи, гDа всёмъ сeрдцемъ прослaвили є3стE, и3 соyзомъ любвE съ новопросвэщeнною пaствою свzзyеми, слhшите t всёхъ похвалы6 сі‰:
Рaдуйтесz, настaвницы заблyждшымъ и3 прист†нища сп7сaємымъ: рaдуйтесz, столпи2 и3 ўтверждeніе цeркве правослaвныz.
Рaдуйтесz, ни1щихъ питaтеліе и3 ўбHгимъ ўтэшeніе: рaдуйтесz, си1рыхъ и3 вдови1цъ застyпницы и3 въ бэдaхъ ск0рое вспоможeніе.
Рaдуйтесz, ми1лостиви всBмъ, трeбующымъ ми1лости, бhвшіи: рaдуйтесz, въ напaстехъ сyщымъ пристaнище и3 t скорбeй и3збавлeніе.
Рaдуйтесz, ни1ву непл0дную пaствы вaшеz плодон0сну содёлавшіи: рaдуйтесz, пaству, t бGа вручeнную вaмъ, и3зрsдно ўпaсшіи.
Рaдуйтесz, герaсіме, пітmрjме и3 їHно, тeпліи њ нaсъ пред8 бGомъ застyпницы.
Кондaкъ ѕ7.
Проповёдницы є3ђльскагw ўчeніz бhвше, не сл0вомъ т0чію, но и3 сaмымъ дёломъ kвлsли є3стE пaствэ своeй џбразъ добродётелей бжcтвенныхъ, настaвницы бGомyдріи, да вси2, ви1дzще дHбраz дэлA в†ша, прослaвzтъ nц7A нбcнагw, вопію1ще є3мY: Ґллилyіа.
Јкосъ ѕ7.
ВозсіS свётъ и4стинныz вёры хrт0вы во странЁ полyнощнэй бlговёстіемъ вaшымъ, равноапcльніи просвэти1теліе, прогонsz лeсть бэс0вскую: јдwли пад0ша, и3 хрaмы и4стинному бGу возвиг0шасz. мh же, сп7сeніе получи1вше, взывaемъ вaмъ си1це:
Рaдуйтесz, трbцы таи1нницы, мглY многоб0жіz разгнaвшіи: рaдуйтесz, свэтол{чныz зари6 с™aгw д¦а сyщіи.
Рaдуйтесz, правослaвіz настaвницы и3 бlгочeстіz ўчи1теліе и3 чистоты2: рaдуйтесz, научeніемъ кни1жнымъ сёмена вёры въ сердцA дэтeй сёzвшіи.
Рaдуйтесz, хрaмы јдwльскіz си1лою б9іею разрyшившіи: рaдуйтесz, чрeз8 хрaмы рукотворeнныz хрaмы њдушевлє1нныz прес™ёй трbцэ создaвшіи.
Рaдуйтесz, пaстыріе д0бріи, стaдо своE на п†жити духHвныz привeдшіи: рaдуйтесz, свэти1льницы, на свёщницэ цRкве пeрмскіz постaвленніи.
Рaдуйтесz, герaсіме, пітmрjме и3 їHно, тeпліи њ нaсъ пред8 бGомъ застyпницы.
Кондaкъ з7.
Хотsще ўкрэпи1ти пaству свою2 во и4стиннэй вёрэ хrт0вэ, пастыреначaльницы вои1стину kви1стесz, с™и1теліе б9іи, поставлsюще всю1ду пресвЂтеры и3 џтроки просвэщaюще научeніемъ кни1жнымъ, да разyмнw вси2 лю1діе пою1тъ бGу пёснь: Ґллилyіа.
Јкосъ з7.
Н0вагw віногрaда хrт0ва, труды2 вaшими насаждeннагw во странЁ великопeрмстей, и4стинніи дёлателіе и3 храни1теліе ћвльшесz, плоды6 nби1льны гDу принесли2 є3стE, ћкw вёрніи раби2 хrтHвы, въ рaдость гDа своегw2 вшeдше, на нб7сёхъ вёчнw ликовствyете, t земнhхъ ўблажaеми си1це:
Рaдуйтесz, ћкw плодови6тыz м†слины въ домY б9іи процвётшіи: рaдуйтесz, ни1ву хrт0ву серп0мъ духHвнымъ t плeвєлъ њчи1стившіи.
Рaдуйтесz, чи1стую пшени1цу вёрующыz въ жи1тницу хrт0ву собрaвшіи: рaдуйтесz, ћкw л0зы віногрaда хrт0ва мн0гъ пл0дъ возрасти1вшіи.
Рaдуйтесz, віно2 бжcтвеннагw весeліz всBмъ вBрнымъ и3сточи1вшіи: рaдуйтесz, цвёти неувzдaеміи, дyшы вёрующихъ њблагоухaвшіи.
Рaдуйтесz, рёки рaзума бжcтвеннагw, цRковь б9ію напаsющыz: рaдуйтесz, раби2 блазjи, въ рaдость гDа своегw2 вшeдшіи.
Рaдуйтесz, герaсіме, пітmрjме и3 їHно, тeпліи њ нaсъ пред8 бGомъ застyпницы.
Кондaкъ }.
Стрaнницы и3 пришeльцы въ земнёй жи1зни своeй бhвше, пастыреначaльнику хrтY послёдующе, не и3мёли є3стE гдЁ главы2 подклони1ти, рaди неусhпныхъ трудHвъ вaшихъ њ пaствэ своeй: пок0z не и3мyще, назирaли є3стE ю5, взывaюще къ бGу:. Ґллилyіа
Јкосъ }.
Всёмъ сeрдцемъ возлюби1вше гDа и3 мірск†z вс‰ ћкw ўмє1ты вмэни1вше, жи1зни своеS за пaству свою2 не пощадёли є3стE, герaсіме и3 пітmрjме, сщ7енном§ницы хrт0вы, мyченическою кончи1ною прослaвивше гDа. дивsщесz таковёй рeвности вaшей њ сп7сeніи людeй, взывaемъ къ вaмъ си1це:
Рaдуйтесz, всёмъ ўм0мъ гDеви прилэпи1вшіисz: рaдуйтесz, всёмъ сeрдцемъ свои1мъ гDа возлюби1вшіи.
Рaдуйтесz, ћкw злaто въ горни1лэ nгнeмъ страдaній и3скушeнніи: рaдуйтесz, бlгов0ннаz жeртва и3 приношeніе совершeнное бGу бhвшіи.
Рaдуйтесz, кр0вію м§ническою зeмлю пaствы своеS њс™и1вшіи: рaдуйтесz, сщ7енном§никwвъ честн0е и3 свэтон0сное ўкрашeніе.
Рaдуйтесz, дyшы сво‰ за пaству свою2 положи1вшіи: рaдуйтесz, трудHвъ возмeздіе t бGа богaтнw пріи1мшіи.
Рaдуйтесz, герaсіме, пітmрjме и3 їHно, тeпліи њ нaсъ пред8 бGомъ застyпницы.
Кондaкъ f7.
Вeсь бhвъ въ бз7э, їHно с™и1телю, р†вныz труды2 и3 п0двиги понeслъ є3си2 њ пaствэ твоeй, совершaz дёло м§никwвъ с™и1телей, и4мже преeмникъ во с™и1тельствэ бhлъ є3си2: м§нически, без8 кр0ве, соверши1въ дёло твоE, ми1рнw почи1лъ є3си2 њ гDэ, поS є3мY рaдостнw: Ґллилyіа.
Јкосъ f7.
Вэтjйствующе вели1чіz б9іz, бGопросвэщeнніи проповёдницы, струsми слeзъ вaшихъ ўмzгчи1ли є3стE сердцA невёдущихъ бGа, теплот0ю мlтвы согрэвaюще | и3 ўготовлsюще въ жили6ща дyха прес™aгw, да t њживлeнныхъ вaми сердeцъ бlгодaрствєннаz слhшите сі‰:
Рaдуйтесz, бжcтвенными сіsніи тмY страстeй разгнaвшіи: рaдуйтесz, струsми слeзъ вaшихъ ни1ву цRкве великопeрмскіz њроси1вшіи.
Рaдуйтесz, ѕл0бу врaжію п0двиги любвE ўгаси1вшіи: рaдуйтесz, свётwмъ и4стины нaсъ њзарsющіи и3 теплот0ю вёры согрэвaющіи.
Рaдуйтесz, ћкw пчeлы трудолюби6выz, с0ты добродётелей собрaвшіи: рaдуйтесz, люб0вь совершeнну къ пaствэ своeй и3 ко всBмъ лю1демъ стzжaвшіи.
Рaдуйтесz, къ бжcтвенному познaнію всёхъ наставлsющіи: рaдуйтесz, и3 нhнэ пaству свою2 съ высоты2 нбcныz благодaтнw назирaющіи.
Рaдуйтесz, герaсіме, пітmрjме и3 їHно, тeпліи њ нaсъ пред8 бGомъ застyпницы.
Кондaкъ ‹.
Сп7сeніz надeжду получи1вше, лю1діе рaдовахусz њ просвэти1телехъ свои1хъ, и3 t плодHвъ вёры правослaвныz њби1льнw насыщaющесz, хвaлzху бGа, є3ди1нэми ўсты2 пою1ще є3мY: Ґллилyіа.
Јкосъ ‹.
СтэнA и3 њграждeніе д¦0вное пaствэ вaшей бhвше, ґрхіерeє б9іи, небоsзненнw же пред8 цари6 и3 кн‰зи њ нуждaхъ земнhхъ тоS печaлующесz, t мн0гихъ бёдъ духHвнаz ч†да в†ша соблюдaли є3стE. сегw2 рaди прин0симъ вaмъ похвалы6 сі‰:
Рaдуйтесz, въ напaстэхъ ўтэшeніе и3 nби1димыхъ застyпницы: рaдуйтесz, дрyзи пріи1скренніи всёхъ, въ ск0рбехъ сyщихъ.
Рaдуйтесz, пaстыре д0бріи, t волкHвъ мhсленныхъ стaдо своE защищaющіи: рaдуйтесz, в0ини непобэди1міи, всеoрyжіемъ кrтA воwружeнніи.
Рaдуйтесz, царeй нaшихъ ўкрэплeніе и3 nтeчества нaшегw њграждeніе: рaдуйтесz, всёхъ вёрныхъ непоколеби1мое ўповaніе.
Рaдуйтесz, ћкwже ѓгнцы неѕл0бивіи, посредE волкHвъ лю1тыхъ прошeдшіи: рaдуйтесz, ћкwже стрёлы нбcныz, духHвъ ѕл0бы ўzзвлsющіи.
Рaдуйтесz, герaсіме, пітmрjме и3 їHно, тeпліи њ нaсъ пред8 бGомъ застyпницы.
Кондaкъ №i.
Пёніе хвалeбное прин0ситъ сп7си1телю бGу цRковь хrт0ва њ всёхъ бlгодэsніих и3 млcтехъ б9іихъ, вaми kвлeнныхъ, просвэти1теліе нaши: ўкрэпи1те и3 нaсъ немощнhхъ, да непрестaннw є3ди1нэми ўсты2 и3 є3ди1нэмъ сeрдцемъ и3 мы2 поeмъ бlгодётелю бGу: Ґллилyіа.
Јкосъ №i.
Свэти1льники свэтwз†рныz, свётомъ и4стинныz вёры просвэти1вшыz странY нaшу, зри1мъ вaсъ, ўг0дницы б9іи герaсіме, пітmрjме и3 їHно, нбcнымъ предстaтельствомъ вaшымъ преeмникwвъ ґрхипaстырскагw служeніz вaшегw ўкрэплsющыz въ совершeніи дёла хrт0ва, къ созидaнію цRкве є3гw2, во слaву б9ію и3 сп7сeніи дyшъ нaшыхъ. њ сeмъ вёрующе, вопіeмъ вaмъ:
Рaдуйтесz, къ высотЁ добродётелей востeкшіи: рaдуйтесz, непор0чнw въ путeхъ гDнихъ ходи1вшіи.
Рaдуйтесz, нищет0ю д¦0вною сокр0вище некрaдомое на нб7сёхъ стzжaвшіи: рaдуйтесz, чистот0ю въ жили1ще д¦а б9іz себE ўстр0ившіи.
Рaдуйтесz, ри1зою сп7сeніz и3 њдeждою нетлёніz њдёzвшіисz: рaдуйтесz, кр0тостію и3 смирeніемъ хrтY сп7си1телю подражaвшіи.
Рaдуйтесz, безстрaстіемъ души2 и3 ўмA чистот0ю ўкраси1вшіисz: рaдуйтесz, воздержaніемъ ћкw безпл0тни kви1вшіисz.
Рaдуйтесz, герaсіме, пітmрjме и3 їHно, тeпліи њ нaсъ пред8 бGомъ застyпницы.
Кондaкъ в7i.
Бlгодaть дaнную вaмъ t гDа вёдyще, вси2 вёрою притекaющіи ко гр0бу вaшему, с™и1теліе б9іи, неwскyднw почерпaютъ недyгwвъ и3сцэлeніе и3 t страстeй свобождeніе заступлeніемъ вaшымъ, благодaрными ўсты2 вопію1ще њ сeмъ бGу: Ґллилyіа.
Јкосъ в7i.
Пою1ще сщ7eнную пaмzть вaшу, nц7ы2 нaши бGон0сніи, припaдаемъ съ вёрою и3 ўмилeніемъ пред8 честн0ю їкHною вaшею, и3 ћкw сyщымъ съ нaми, вопіeмъ вaмъ:
Рaдуйтесz, вёрою просsщымъ и3сцэлeніе недyгwвъ душeвныхъ и3 тэлeсныхъ подаю1щіи: рaдуйтесz, ми1ромъ и3 люб0вію бlгочести6ваz семє1йства њграждaющіи.
Рaдуйтесz, монaшествующихъ ўтэшeніе и3 труждaющихсz въ пр0повэди є3ђлстэй ўкрэплeніе: рaдуйтесz, цRкве nтeческіz бlголёпное ўкрашeніе.
Рaдуйтесz, кaменіе пречестн0е, во њсновaніе цRкве пeрмскіz њ хrтЁ положeнное: рaдуйтесz, nтeчества нaшегw и3 страны2 пeрмскіz покрови1теліе.
Рaдуйтесz, на страшнёмъ судЁ б9іи нaше защищeніе: рaдуйтесz, ходaтає нaмъ вёчнагw сп7сeніz.
Рaдуйтесz, герaсіме, пітmрjме и3 їHно, тeпліи њ нaсъ пред8 бGомъ застyпницы.
Кондaкъ Gi.
Q пречyдніи и3 преслaвніи с™и1теліе хrт0вы герaсіме, пітmрjме и3 їHно, предстоsщіи при1снw пrт0лу б9ію, пріими1те сіE мaлое молeніе нaше, ћкw ўсeрдную жeртву сердeцъ нaшихъ, и3 со равноапcлным стефaномъ ўмоли1те гDа вседержи1телz за вс‰ лю1ди земли2 рwссjйскіz, да ти1хое и3 безм0лвное житіE пожи1вше въ нhнэшнемъ вёцэ, спод0бимсz въ рaдости вёчнэй съ вaми воспэвaти бGу: Ґллилyіа.
Конда1къ се1й глаго1лн G-жды, таже i4косъ №-й, и3 кондaкъ №-й.
Моли1тва.
Q с™и1теліе хrт0вы герaсіме, пітmрjме и3 їHно! къ вaмъ, ћкw ч†да ко nтцє1мъ, во смирeніи сeрдца съ вёрою и3 люб0вію вси2 притекaемъ и3 ўмилeннw м0лимсz: предстaтельствомъ вaшымъ со равноапcлнымъ стефaномъ и3спроси1те ў гDа нaмъ покаsніе и3 прощeніе всёхъ в0льныхъ и3 нев0льныхъ согрэшeній нaшихъ, да преуспэвaюще во и4стиннэй вёрэ и3 бlгочeстіи, kви1мсz дост0йни млcти є3гw2 неизречeнныz. Бyдите, с™и1теліе хrт0вы, тeпліи њ нaсъ пред8 бGомъ застyпницы, да ўмири1тъ и3 ўкрэпи1тъ гDь с™yю цRковь свою2, да њбратsтсz къ вёрэ невёрующіи, да вразумsтсz заблуждaющіисz, да престaнутъ соблaзны и3 нестроeніz. Вёрныхъ рабHвъ є3гw2, въ ск0рби и3 печaли дeнь и3 н0щь вопію1щихъ къ немY, многоболёзный в0пль да ўслhшитъ и3 да и3зведeтъ t поги1бели жив0тъ нaшъ, да ти1хое и3 безм0лвное житіE пожи1вше въ вёцэ сeмъ, хrтіaнскую кончи1ну и3 д0брый tвётъ на страшнёмъ судЁ б9іи ўлучи1мъ и3 наслёдницы бyдемъ нбcнагw є3гw2 цrтвіz во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.
Краткое житие святителя Герасима, епископа Великопермского
Третий епископ новопросвещенного зырянского народа. Был возведен на Пермскую кафедру после 1416 г. Неусыпно заботился об укреплении веры Христовой среди новообращенных зырян. Во время одной из поездок по своей епархии святитель Герасим был задушен язычником из племени вогуличей. Мученическая кончина его последовала около 1441 г. Святой епископ Герасим был погребен в Благовещенском соборе г. Усть-Выми. У мощей его происходили многие чудесные исцеления.
Полное житие святителя Герасима, епископа Великопермского
Святитель Герасим, епископ Великопермский (Устьвымский), явился достойным преемником основателя Устьвымской епархии, просветителя Пермского края святого Стефана († 1396; память 26 апреля/9 мая). Непосредственным предшественником святителя Герасима был епископ Великопермский Исаакий (1397–1416), который большую часть времени проводил в Москве, а в 1416 году удалился на покой. Святитель Герасим был возведен на Пермскую кафедру после 1416 года, в трудное время, когда положение дел в епархии было весьма неблагополучным. Паства, состоявшая из принявших христианство зырян, страдала от нападения диких языческих племен вогулов, а также от притеснения корыстолюбивой новгородской и вятской вольницы, пользовавшейся тем, что северо-восточная окраина России была слабо защищена отдаленным московским правительством.
Святитель Герасим неусыпно заботился об устроении своей паствы и распространении веры Христовой. Он не жалел ни трудов своих, ни сил в постоянных разъездах по Пермской земле, проникая в самые глухие места и оказывая помощь в самых безысходных обстоятельствах. Господь благословил деятельность ревностного пастыря. В 1429 году святитель Фотий, митрополит Киевский (Московский) и всея Руси (1408–1431), писал: «Отринув заблуждение и мрак, ныне страна Пермская чисто и православно совершает службу Божию по закону христианскому».
Несмотря на удаленность от стольного града, святитель Герасим был участником Московских Соборов: 1438 года, осудившего Флорентийскую унию и ее сторонника – митрополита Киевского Исидора (1437–1441), и 1441 года, определившего поставлять митрополитов всея Руси собором русских епископов. Это свидетельствует о том, что современники дорожили мнением святителя Герасима и он пользовался большим авторитетом. Без сомнения, на этих Соборах святитель ходатайствовал за свою паству перед великим князем Василием II (1425–1462), прося ей помощи и льгот.
В последние годы святительства епископа Герасима увеличились непрекращающиеся и раньше набеги вогулов на христиан-зырян. Не щадя здоровья, с опасностью для жизни святитель сам ездил в стан вогулов. Просьбы и убеждения его подействовали на дикарей, и они на время оставили в покое зырян, удалились в места своей оседлой жизни.
Имя святого Герасима повсюду стало произноситься с благоговением, но силы его уже были подорваны. Душевные огорчения и недуги старости окончательно расстроили его здоровье. Однажды больной святитель возвращался к себе после посещения близлежащих к Усть-Выми приходов, где, по-видимому, совершал богослужения, так как с ним было архиерейское облачение. На устьвымском лугу, близ городка и соборной церкви, святителя настигла мученическая кончина: он был удушен омофором рукой вогулича, которого взял на воспитание; вероятно, дикарь действовал по наущению своих шаманов, которым было дорого уничтожаемое язычество. Святитель Герасим принял мученическую кончину 24 января. Год его смерти точно неизвестен, по всей вероятности, около 1441 года.
Святой мученик Герасим был погребен в кафедральном Благовещенском соборе в селении Усть-Выми, расположенном к северо-востоку от города Яренска, на реке Вычегде. У мощей святителя Герасима происходили многие чудесные исцеления. Празднование памяти его 24 января/6 февраля установлено в 1607 г. 29 января/11 февраля совершается общая память трем святителям Пермским – Герасиму, Питириму († 19 августа 1455 г.) и Ионе († 6 июня 1470 г.).
В 1607 году по благословению святителя Ермогена, патриарха Московского и всея Руси, был написан образ трех Пермских святителей. В 1649 году в Вологде в их честь был воздвигнут храм.
Святители Герасим, Питирим и Иона, Великопермские и Устьвымские
Святители Герасим, Питирим и Иона были епископами Великопермскими и Устьвымскими. Святой Герасим – третий епископ зырянского народа, достойный последователь святителя Стефана, просветителя Пермского. На Пермскую кафедру возведен после 1416 года, когда только часть зырян была обращена в христианство. С великой ревностью он заботился о своей пастве, страдавшей от непрестанных набегов новгородцев и язычников-вогулов. Он безбоязненно входил в станы вогулов, убеждая их прекратить грабить беззащитных пермяков-христиан. Во время одной из таких поездок скончался мученической смертью – был убит (по преданию – задушен омофором) своим слугой-вогулом в 1441 году. Погребен был в Благовещенской церкви села Усть-Вымь, недалеко от города Яренска, на реке Вычегде (память 24 января). Преемником святителя Герасима был ученый архимандрит Питирим. И в его время вогулы не переставали нападать на мирных зырян, населявших Пермскую страну. Епископ Питирим, так же как и его предшественники, стал заступником своих пасомых. В 1447 году он в Москве лично просил великого князя об оказании помощи зырянам. Святитель часто посещал свою паству, рассеянную на огромной территории, наставляя ее Словом Божиим и приходя на помощь в ее бедствиях. Для просвещения язычников-вогулов он предпринимал далекие путешествия, во время которых жизнь его нередко подвергалась опасностям, так как ему приходилось терпеть всевозможные лишения. Но святитель не жалел своих сил, просвещая людей и поучая в домах, храмах, на открытых местах.
Своей проповедью он обратил в христианство многих вогулов, живших по притокам реки Печоры. Этим он возбудил страшный гнев предводителя вогулов – Асыки, который убил святителя на поле во время совершения им молебствия. Произошло это недалеко от Усть-Выми 19 августа 1455 года. Святитель Питирим составил житие святителя Алексия и канон на обретение мощей его.
После святителя Питирима на Пермскую кафедру вступил епископ Иона. Он обратил в христианство остальную часть Великой Перми, то есть языческие племена, жившие по рекам Вишере, Каме, Чусовой и другим. Его стараниями были истреблены идолы и на их местах сооружены храмы, при которых святитель открывал училища. К новообращенным из Усть-Выми были переведены опытные пастыри, которые проповедовали и преподавали в этих училищах. Преставился святитель Иона 6 июня 1470 года.
Мощи трех пермских святителей несколько веков покоились под спудом в Благовещенской церкви (в Вологодской области), которая была главным кафедральным собором епископов пермских до 1564 года. Над гробницей была помещена икона в серебряном басманном окладе, изображающая святителей во весь рост. Подпись на ней гласила, что память святителей Герасима, Питирима и Ионы совершается ежегодно 29 января (ст. ст.) «по соборному определению патриарха Гермогена и по повелению царя Василия Ивановича Шуйского». Общецерковное прославление Герасима, Питирима и Ионы было в 1607 году, однако местное почитание их началось гораздо ранее. Прежде был и особенный храм во имя трех Пермских святителей, но в 1749 году вместо него, по грамоте устюжского епископа Варлаама, к Благовещенской церкви с северной стороны был пристроен придел, освященный 29 января 1764 года во имя Всех святых, – в нем напротив царских врат несколько направо и оказалась общая гробница святителей.
Летом 1936 года Благовещенский храм вместе с приделом Всех святых был взорван, и с тех пор полвека святое место пребывало в запустении. Летом 1995 года - года подготовки к празднованию 600-летия преставления святителя Стефана Пермского - в Усть-Выми, на месте где стоял Благовещенский собор, были проведены археологические раскопки. Вот как описывается это в журнале «Арт» (№ 1, 1999 г.):
«Стефановский фонд взялся за восстановление часовни на этом месте, на старом фундаменте, и тогда же встал вопрос: как удостовериться в том, что мощи святителей Герасима, Питирима и Ионы, всегда - с XV века - находившиеся под спудом, уцелели при взрыве и не были осквернены? Отец Владимир Дунайчик, настоятель Усть-Вымской Стефановской церкви, благословил сделать пробный раскоп, и вот в погожий октябрьский день (5 октября) мы приступили к делу... Вокруг нас возведением стен занимались строители, местная администрация зачем-то «послала на подмогу» еще целый грузовик солдат - словом, несколько десятков человек находились на холме, по преданию, насыпанном ослепленными язычниками по повелению святителя Стефана. Раскоп углублялся, прошли «черную полосу» - видимо, след сгоревшего деревянного храма – под непрестанное чтение Акафиста пермским святителям перед импровизированной иконой-фотографией...
Стали приближаться ранние осенние сумерки, заметно все стали нервничать, и тут обвалился тот участок стены, которым хотели оградить внутри фундамента предполагаемое место захоронения, чтобы засыпать внутри песочком, - и тогда решено было остановиться. А на другой день продолжать уже не пришлось, в сущности и так было ясно, что под фундаментом никто не рылся, последовательность слоев не нарушена, то есть лежат где-то мощи глубоко в земле, а насколько глубоко - одному Богу ведомо. Строители торопились до зимы возвести стены, восстановили рухнувшую накануне кладку и принялись засыпать раскоп песочком, а к 9 мая юбилейного Стефановского года часовня была готова к освящению Святейшим Патриархом Алексием...»
Часовня была достроена и освящена Первосвятителем в день памяти святителя Стефана. Теперь она относится к недавно образованному в Усть-Выми Михайло-Архангельскому монастырю. Ныне в часовне над мощами установлена рака, куда может прийти и помолиться любой паломник.
См. также:
- Герасим, епископ Великопермский, святитель проф. С.И. Смирнов
- Герасим, священномученик, епископ Великопермский (Устьвымский) митр. Мануил (Лемешевский)
- Свт. Герасим, священномученик, епископ Великопермский (Устьвымский) свящ. Сергий Широков
- Герасим, святой, епископ Великопермский А.А. Половцов
- Святители Герасим († 1441), Питирим († 1456) и Иона († 1471), епископы Пермские мон. Таисия (Карцова)
Краткое житие священномученика Питирима, епископа Великопермского
Священномученик Питирим был избран и посвящен на Пермскую кафедру после страдальческой кончины святителя Пермского Герасима († после 1441 г.). До этого святитель Питирим в сане архимандрита настоятельствовал в Чудовом монастыре. Епископ Питирим трудился в утверждении христианской веры среди зырян и вогулов-язычников, призывал всех отстать от грабежей, хранить мир, увещевал и князя Димитрия Шемяку не изменять клятвенным договорам. Своей проповедью он обратил в христианство многих вогулов, чем возбудил страшный гнев предводителя их – Асыки. И когда святитель совершал освящение воды на мысе при слиянии Ваги и Вычегды, Асыка убил его – 19 августа 1455 или 1456 г.
Полное житие священномученика Питирима, епископа Великопермского
Святитель Питирим, епископ Великопермский, был избран и посвящен на Пермскую кафедру после страдальческой кончины святителя Пермского Герасима († после 1441 г., память 24 января). До того святитель Питирим в сане архимандрита настоятельствовал в Чудовом монастыре. Позже он стал известен как составитель канона святителю Алексию, митрополиту Московскому (память 12 февраля), и собиратель сведений о его житии. Прибыв на кафедру, святитель Питирим прежде всего занялся установлением дружественных отношений между зырянами и вогулами. Он рассылал увещательные грамоты и послания, стремясь оградить зырян от грабежа. Однако предводитель вогулов Асыка, пользуясь княжескими раздорами и удаленностью кафедры от столицы, разорял христианские селения и убивал беззащитный народ. Новгородские владельцы земель на реках Выге и Двине, терпевшие убытки от беспрестанного разбоя, в 1445 году пошли против вогулов и взяли Асыку в плен. Коварный язычник клялся в дружественном отношении к Перми и обещал не тревожить более христиан. Отпущенный на свободу, Асыка стал выжидать удобного момента, чтобы напасть на Усть-Вымь с целью убить святителя Питирима, которому приписывал свое поражение от новгородцев. За это время святитель Питирим дважды был в Москве: в 1447 году для составления соборного послания князю Димитрию Шемяке, изменившему клятвенным договорам (предполагают, что составителем грамоты был святитель Питирим), и в 1448 году при поставлении на Московскую митрополию святителя Ионы (память 31 марта). Воспользовавшись отсутствием святителя, Асыка снова напал на ближайшие к Печоре зырянские поселения, убивая и грабя жителей. Не только зыряне, но и вогулы, кочевавшие по притокам Печоры, убедились в истине проповеди святителя Питирима и начали принимать Крещение. Озлобленный этим, Асыка совершил новое злодеяние. 19 августа 1456 года он убил святителя Питирима, когда тот совершал освящение воды на мысе, образуемом слиянием рек Ваги и Вычегды. Тело святителя оставалось в течение 40 дней в гробе на месте кончины (так как ждали ответ на печальное известие о его преставлении), и, несмотря на знойное время, тление не коснулось его. Святитель был погребен в Усть-Вымском кафедральном Благовещенском соборе возле своего предшественника, святителя Герасима. Память преставления его была внесена в устав уже в 1522 году. А с 1607 года была установлена общая память (29 января) трем Великопермским святителям: Герасиму, Питириму и Ионе, преемственно сменившим друг друга на Усть-Вымской кафедре.
Святители Герасим, Питирим и Иона, Великопермские и Устьвымские
Святители Герасим, Питирим, Иона были епископами Великопермскими и Устьвымскими. Святой Герасим – третий епископ зырянского народа, достойный последователь святителя Стефана, просветителя Пермского. На Пермскую кафедру возведен после 1416 года, когда только часть зырян была обращена в христианство. С великой ревностью он заботился о своей пастве, страдавшей от непрестанных набегов новгородцев и язычников-вогулов. Он безбоязненно входил в станы вогулов, убеждая их прекратить грабить беззащитных пермяков-христиан. Во время одной из таких поездок скончался мученической смертью – был убит (по преданию – задушен омофором) своим слугой-вогулом в 1441 году. Погребен был в Благовещенской церкви села Усть-Вымь, недалеко от города Яренска, на реке Вычегде (память 24 января). Преемником святителя Герасима был ученый архимандрит Питирим. И в его время вогулы не переставали нападать на мирных зырян, населявших Пермскую страну. Епископ Питирим, так же как и его предшественники, стал заступником своих пасомых. В 1447 году он в Москве лично просил великого князя об оказании помощи зырянам. Святитель часто посещал свою паству, рассеянную на огромной территории, наставляя ее Словом Божиим и приходя на помощь в ее бедствиях. Для просвещения язычников-вогулов он предпринимал далекие путешествия, во время которых жизнь его нередко подвергалась опасностям, так как ему приходилось терпеть всевозможные лишения. Но святитель не жалел своих сил, просвещая людей и поучая в домах, храмах, на открытых местах.
Своей проповедью он обратил в христианство многих вогулов, живших по притокам реки Печоры. Этим он возбудил страшный гнев предводителя вогулов – Асыки, который убил святителя на поле во время совершения им молебствия. Произошло это недалеко от Усть-Выми 19 августа 1455 года. Святитель Питирим составил житие святителя Алексия и канон на обретение мощей его.
После святителя Питирима на Пермскую кафедру вступил епископ Иона. Он обратил в христианство остальную часть Великой Перми, то есть языческие племена, жившие по рекам Вишере, Каме, Чусовой и другим. Его стараниями были истреблены идолы и на их местах сооружены храмы, при которых святитель открывал училища. К новообращенным из Усть-Выми были переведены опытные пастыри, которые проповедовали и преподавали в этих училищах. Преставился святитель Иона 6 июня 1470 года.
Мощи трех пермских святителей несколько веков покоились под спудом в Благовещенской церкви (в Вологодской области), которая была главным кафедральным собором епископов пермских до 1564 года. Над гробницей была помещена икона в серебряном басманном окладе, изображающая святителей во весь рост. Подпись на ней гласила, что память святителей Герасима, Питирима и Ионы совершается ежегодно 29 января (ст. ст.) «по соборному определению патриарха Гермогена и по повелению царя Василия Ивановича Шуйского». Общецерковное прославление Герасима, Питирима и Ионы было в 1607 году, однако местное почитание их началось гораздо ранее. Прежде был и особенный храм во имя трех Пермских святителей, но в 1749 году вместо него, по грамоте устюжского епископа Варлаама, к Благовещенской церкви с северной стороны был пристроен придел, освященный 29 января 1764 года во имя Всех святых, – в нем напротив царских врат несколько направо и оказалась общая гробница святителей.
Летом 1936 года Благовещенский храм вместе с приделом Всех святых был взорван, и с тех пор полвека святое место пребывало в запустении. Летом 1995 года - года подготовки к празднованию 600-летия преставления святителя Стефана Пермского - в Усть-Выми, на месте где стоял Благовещенский собор, были проведены археологические раскопки. Вот как описывается это в журнале «Арт» (№ 1, 1999 г.):
«Стефановский фонд взялся за восстановление часовни на этом месте, на старом фундаменте, и тогда же встал вопрос: как удостовериться в том, что мощи святителей Герасима, Питирима и Ионы, всегда - с XV века - находившиеся под спудом, уцелели при взрыве и не были осквернены? Отец Владимир Дунайчик, настоятель Усть-Вымской Стефановской церкви, благословил сделать пробный раскоп, и вот в погожий октябрьский день (5 октября) мы приступили к делу... Вокруг нас возведением стен занимались строители, местная администрация зачем-то «послала на подмогу» еще целый грузовик солдат - словом, несколько десятков человек находились на холме, по преданию, насыпанном ослепленными язычниками по повелению святителя Стефана. Раскоп углублялся, прошли «черную полосу» - видимо, след сгоревшего деревянного храма – под непрестанное чтение Акафиста пермским святителям перед импровизированной иконой-фотографией...
Стали приближаться ранние осенние сумерки, заметно все стали нервничать, и тут обвалился тот участок стены, которым хотели оградить внутри фундамента предполагаемое место захоронения, чтобы засыпать внутри песочком, - и тогда решено было остановиться. А на другой день продолжать уже не пришлось, в сущности и так было ясно, что под фундаментом никто не рылся, последовательность слоев не нарушена, то есть лежат где-то мощи глубоко в земле, а насколько глубоко - одному Богу ведомо. Строители торопились до зимы возвести стены, восстановили рухнувшую накануне кладку и принялись засыпать раскоп песочком, а к 9 мая юбилейного Стефановского года часовня была готова к освящению Святейшим Патриархом Алексием...»
Часовня была достроена и освящена Первосвятителем в день памяти святителя Стефана. Теперь она относится к недавно образованному в Усть-Выми Михайло-Архангельскому монастырю. Ныне в часовне над мощами установлена рака, куда может прийти и помолиться любой паломник.
Краткое житие святителя Ионы, епископа Великопермского
Святитель Иона, епископ Великопермский, был преемником убитого вогуличами в 1455 году святителя Питирима, епископа Пермского (память 19 августа). В 1462 году святитель Иона обратил ко Христу жителей Великой Перми. Для распространения и утверждения христианской веры он постоянно путешествовал по своей обширной епархии. Святитель преставился к Богу 6 июня 1470 года и был погребен в Усть-Выми в Благовещенском соборе.
Полное житие святителя Ионы, епископа Великопермского
Святитель Иона, епископ Великопермский, был пятым епископом Пермским. После кончины великого просветителя Пермского края святителя Стефана († 1396; память 26 апреля/ 9 мая) его преемником стал епископ Исаакий, проводивший большую часть своего времени в Москве и недолго находившийся на Пермской кафедре.
Апостольские труды святителя Стефана продолжили святители Герасим († 1441; память 24 апреля/7 мая) и Питирим († 1455; память 19 августа/1 сентября); оба приняли мученическую смерть, исполняя свой архипастырский долг.
Вскоре после убиения отрядом вогульского князя Асыки святителя Питирима митрополит Московский и всея Руси чудотворец Иона († 1461; память 31 марта/13 апреля и 15/28 июня) рукоположил соименного ему благочестивого инока в епископский сан. В 1455 году епископ Иона прибыл в Усть-Вымь — главное селение обращенных в христианство зырян, где еще в 1383 году святым Стефаном была учреждена кафедра при построенном им храме в честь Благовещения Пресвятой Богородицы.
Принимая место, обагренное кровью двух его предшественников, святитель Иона безусловно понимал, какие трудности он встретит на своем архипастырском пути. Время междоусобиц уже проходило, и великий князь Василий Васильевич Темный еще в Москве обещал святителю защиту и покровительство. Присланная им сильная московская рать за 1458–1459 гг. установила в Пермских пределах относительное спокойствие, усмирив при этом вятскую вольницу, принимавшую участие в грабежах поселений зырян и убийстве святителя Питирима. В случае же набегов полудиких племен вогулов (или вогуличей) Новгород и Устюг были обязаны по первому требованию Пермского епископа оказывать ему военную помощь.
Заручившись такой поддержкой, святитель Иона смог все свои силы направить на укрепление Пермской Церкви. Главным делом жизни святителя стало дальнейшее просвещение наиболее упорно державшихся верований небольших, но очень воинственных народностей Великой Перми — остяков и вогулов. Являясь соседями уже крестившихся зырян, они врывались в их поселения, грабя и принуждая жителей отказываться от истинной веры.
Подобно первосвятителю Пермскому Стефану, святитель Иона встретил на своем пути немало лишений, опасностей и гонений. Неутомимо боролся он с влиянием волхвов и жрецов на простодушный народ, поклонявшийся языческому истукану – Золотой бабе.
В 1462 году епископ Иона был вызван на прения о вере, которые проходили в Уросе, владении пермских языческих князьков. Одержав убедительную победу над главными пермскими волхвами, святитель сумел зажечь светом Христовой истины сердце одного из наиболее влиятельных в тех местах князей (по некоторым сведениям, сына того самого Асыки, от руки которого принял кончину святитель Питирим).
С помощью этого князя, нареченного во Святом Крещении Михаилом, епископ Иона приступил к искоренению языческих кумирниц и идолов. За 1462–1463 годы проповедью слова Божия епископ Иона окончательно обратил в христианство народы Великой Перми, которую он, по выражению летописца, «добавне крести».
На местах идольских капищ, куда народ привык стекаться для жертвоприношений, святитель строил храмы и открывал при них школы для обучения детей. Из Усть-Выми им были вызваны опытные и знавшие местные обычаи священники, способные продолжить дело просвещения новообращенной паствы. Деятельную помощь Пермскому епископу оказали иноки Троицкой Печорской пустыни. Долгое время они выполнял обязанности приходских священников для христиан, живших на реке Печоре. В главном поселении Перми Чердыни епископ Иона основал монастырь во имя святого апостола Иоанна Богослова, на устройство которого, так же, как и на строительство храмов, щедрые пожертвования делали жители Устюга и Новгорода.
В 1468 году пермские земли пострадали от набега казанских татар. Святитель Иона, не щадя своих сил, старался помочь пострадавшим.
Успешная архипастырская деятельность святителя Ионы укрепила его авторитет среди иерархов Русской Православной Церкви. В 1459 году он был призван в Москву, где принял участие в Соборе, в частности, в составлении послания литовским епископам о хранении верности православию. Об уважении и доверии, каким Пермский епископ пользовался у тезоименитого митрополита Московского Ионы, свидетельствует прочтение духовного завещания почившего в 1461 году первосвятителя собравшимся в Москве архиереям епископом Ионой.
За несколько лет до блаженной кончины, предчувствуя ее близость, святитель Иона стремился побывать в каждом, даже самом отдаленном месте своей епархии, чтобы словом назидания укрепить новообращенных в христианской вере, предостеречь их от опасности возвращения к языческим привычкам и обычаям.
Пятнадцать лет длилось святительское служение в Пермской земле. 6 июня 1470 года он мирно отошел ко Господу.
По свидетельству летописца, «положено бысть святое тело его на Усть-Выми, в его епископии, близ мощей святых в церкви (Благовещения Пресвятой Богородицы), по левую сторону Герасима и Питирима, епископов Усть-Вымских, чудотворцев, идеже все три вкупе почивают и чудеса творят и исцеления различные подают с верою приходящим». Общая память трем святителям (кроме памяти, совершаемой в день кончины каждого) установлена 29 января 1607 года Соборным определением при святейшем патриархе Гермогене и царе Василии Иоанновиче Шуйском.
Святители Герасим, Питирим и Иона, Великопермские и Устьвымские
Святители Герасим, Питирим, Иона были епископами Велико-пермскими и Устьвымскими. Святой Герасим – третий епископ зырянского народа, достойный последователь святителя Стефана, просветителя Пермского. На Пермскую кафедру возведен после 1416 года, когда только часть зырян была обращена в христианство. С великой ревностью он заботился о своей пастве, страдавшей от непрестанных набегов новгородцев и язычников-вогулов. Он безбоязненно входил в станы вогулов, убеждая их прекратить грабить беззащитных пермяков-христиан. Во время одной из таких поездок скончался мученической смертью – был убит (по преданию – задушен омофором) своим слугой-вогулом в 1441 году. Погребен был в Благовещенской церкви села Усть-Вымь, недалеко от города Яренска, на реке Вычегде (память 24 января). Преемником святителя Герасима был ученый архимандрит Питирим. И в его время вогулы не переставали нападать на мирных зырян, населявших Пермскую страну. Епископ Питирим, так же, как и его предшественники, стал заступником своих пасомых. В 1447 году он в Москве лично просил великого князя об оказании помощи зырянам. Святитель часто посещал свою паству, рассеянную на огромной территории, наставляя ее Словом Божиим и приходя на помощь в ее бедствиях. Для просвещения язычников-вогулов он предпринимал далекие путешествия, во время которых жизнь его нередко подвергалась опасностям, так как ему приходилось терпеть всевозможные лишения. Но святитель не жалел своих сил, просвещая людей и поучая в домах, храмах, на открытых местах.
Своей проповедью он обратил в христианство многих вогулов, живших по притокам реки Печоры. Этим он возбудил страшный гнев предводителя вогулов – Асыки, который убил святителя на поле во время совершения им молебствия. Произошло это недалеко от Усть-Выми 19 августа 1455 года. Святитель Питирим составил житие святителя Алексия и канон на обретение мощей его.
После святителя Питирима на Пермскую кафедру вступил епископ Иона. Он обратил в христианство остальную часть Великой Перми, то есть языческие племена, жившие по рекам Вишере, Каме, Чусовой и другим. Его стараниями были истреблены идолы и на их местах сооружены храмы, при которых святитель открывал училища. К новообращенным из Усть-Выми были переведены опытные пастыри, которые проповедовали и преподавали в этих училищах. Преставился святитель Иона 6 июня 1470 года.
Мощи трех пермских святителей несколько веков покоились под спудом в Благовещенской церкви (в Вологодской области), которая была главным кафедральным собором епископов пермских до 1564 года. Над гробницей была помещена икона в серебряном басманном окладе, изображающая святителей во весь рост. Подпись на ней гласила, что память святителей Герасима, Питирима и Ионы совершается ежегодно 29 января (ст. ст.) «по соборному определению патриарха Гермогена и по повелению царя Василия Ивановича Шуйского». Общецерковное прославление Герасима, Питирима и Ионы было в 1607 году, однако местное почитание их началось гораздо ранее. Прежде был и особенный храм во имя трех Пермских святителей, но в 1749 году вместо него, по грамоте устюжского епископа Варлаама, к Благовещенской церкви с северной стороны был пристроен придел, освященный 29 января 1764 года во имя Всех святых, — в нем напротив царских врат несколько направо и оказалась общая гробница святителей.
Летом 1936 года Благовещенский храм вместе с приделом Всех святых был взорван, и с тех пор полвека святое место пребывало в запустении. Летом 1995 года - года подготовки к празднованию 600-летия преставления святителя Стефана Пермского - в Усть-Выми, на месте где стоял Благовещенский собор, были проведены археологические раскопки. Вот как описывается это в журнале «Арт» (№ 1, 1999 г.):
«Стефановский фонд взялся за восстановление часовни на этом месте, на старом фундаменте, и тогда же встал вопрос: как удостовериться в том, что мощи святителей Герасима, Питирима и Ионы, всегда - с XV века - находившиеся под спудом, уцелели при взрыве и не были осквернены? Отец Владимир Дунайчик, настоятель Усть-Вымской Стефановской церкви, благословил сделать пробный раскоп, и вот в погожий октябрьский день (5 октября) мы приступили к делу... Вокруг нас возведением стен занимались строители, местная администрация зачем-то «послала на подмогу» еще целый грузовик солдат - словом, несколько десятков человек находились на холме, по преданию, насыпанном ослепленными язычниками по повелению святителя Стефана. Раскоп углублялся, прошли «черную полосу» - видимо, след сгоревшего деревянного храма — под непрестанное чтение Акафиста пермским святителям перед импровизированной иконой-фотографией...
Стали приближаться ранние осенние сумерки, заметно все стали нервничать, и тут обвалился тот участок стены, которым хотели оградить внутри фундамента предполагаемое место захоронения, чтобы засыпать внутри песочком, - и тогда решено было остановиться. А на другой день продолжать уже не пришлось, в сущности и так было ясно, что под фундаментом никто не рылся, последовательность слоев не нарушена, то есть лежат где-то мощи глубоко в земле, а насколько глубоко - одному Богу ведомо. Строители торопились до зимы возвести стены, восстановили рухнувшую накануне кладку и принялись засыпать раскоп песочком, а к 9 мая юбилейного Стефановского года часовня была готова к освящению Святейшим Патриархом Алексием...»
Часовня была достроена и освящена Первосвятителем в день памяти святителя Стефана. Теперь она относится к недавно образованному в Усть-Выми Михайло-Архангельскому монастырю. Ныне в часовне над мощами установлена рака, куда может прийти и помолиться любой паломник.