Акафист Пресвятой Богородице пред иконой «Знамение»
Не утвержден для общецерковного использования.
Кондак 1
Взбранной Воеводе, Царице Небесе и земли, даровавшей нам пречудную икону «Знамение», благодарственное приносим пение. Ты же яко Благосердая Мати не отрини нашего сего моления, но благоволи прияти е, сподобив вопити Тебе тако:
Радуйся, Владычице, знамение милости Твоея нам являющая.
Икос 1
Ангельский глас услыша святая Анна, извествующ: ты зачнеши и родиши Дщерь Преблагословенную Марию; о Ней благословятся вся племена земная и приидет спасение всему миpy. Сие ведуще, возопием Богородице:
Радуйся, освященное селение Бога Слова;
Радуйся, благодатию Божиею и нас освящающая.
Радуйся, спасению падшаго рода человеческаго послужившая;
радуйся, Матерним Твоим попечением всех нас объемлющая.
Радуйся, в бедах и напастях скорая нам Помощнице;
Радуйся, злыя страсти наша невидимо укрощающая.
Радуйся, в христианских добродетелях преуспевати нам помогающая;
Радуйся, недуги наша безмездно врачующая.
Радуйся, Владычице, знамение милости Твоея нам являющая.
Кондак 2
Видяще святые Твои родители Иоаким и Анна, яко Ты еси, Пречистая, плод благословенный, возблагодариша Бога и пред дверьми храма положиша и обет даша посвятити Тя Господу, поя Ему: Аллилуия.
Икос 2
Разум совершенный Ты Сама стяжала еси, Богородице, воспитавшися во Святая святых, тако не престаеши умудряти и просвещати светом богоразумия и вся христианы, вопиющия Ти таковая:
Радуйся, Дево, христиан похвало;
Радуйся, яко блажат Тя вси роди.
Радуйся, на стези покаяния нас премудро наставляющая;
Радуйся, Надеждо христиан ненадеждных.
Радуйся, скорбящих радосте и заступление;
Радуйся, безпомощным скорую помощь Твою являющая.
Радуйся, обидящих всегрозная устрашительнице;
Радуйся, обидимых Всеблагая Заступнице.
Радуйся, Владычице, знамение милости Твоея нам являющая.
Кондак 3
Сила Вышняго осени Тя, Благодатная, егда архангел Гавриил благовествоваше о безсеменном зачатии из Тебе Сына Божия, Спасителя Mиpy. Прияв сию благую весть со смирением, яко раба Господня, возопила еси Богу: Аллилуия.
Икос 3
Имущи во утробе Христа Жизнодавца, востекла еси Благословенная к южике Своей, праведней Елисавете и «целовастася обе матери», радуяся о Бозе Спасе нашем. Сего ради, яко источнику святыя радости, вопием Ти сице:
Радуйся, умирение миpy Святым рождеством Твоим принесшая;
радуйся, знаменьми и чудесы Твоими христолюбивыя люди утешающая.
Радуйся, неправедно враждующия наказующая;
Радуйся, утесняемым ослабу и свободу дарующая.
Радуйся, от стрелы вражия язву на лице иконы Твоея приемшая;
радуйся, слезы благодатныя от нея дивно источившая.
Радуйся, во бранех крепкая помощнице;
Радуйся, врагов посрамление.
Радуйся, Владычице, знамение милости Твоея нам являющая.
Кондак 4
Буря недоумения смущает ми ум, како возмогу недостойными усты восхвалити Тя, Пресвятая Дево, за Твое великое нам вспоможение. Тем же величая неисчетныя Твоя милости, смиренномудренно пою Вседержителю Богу: Аллилуия.
Икос 4
Слышаша Вифлеемстии пастырие ангелов поющих Христово Рождество, текше в пещеру, обретоша тамо Богородительницу, на руках содержащую Превечнаго Младенца. С ними в веселии духовнем и мы, яко общей Матери, глаголем тако:
Радуйся, яко из Тебе в плоть облечеся, одеваяй небо облаки;
Радуйся, яко млеком питала еси Питателя вселенныя.
Радуйся, Живоначальныя и Единосущныя Троицы благодатию осененная;
Радуйся, ангельския соборы чистотою превозшедшая.
Радуйся, человеческаго рода возвышение;
Радуйся, непобедимая Воеводо вождей и воинств христианских.
Радуйся, Заступнице наша от Бога нам дарованная;
Радуйся, Радосте наша и спасение душ наших.
Радуйся, Владычице, знамение милости Твоея нам являющая.
Кондак 5
Боготечною звездою являешися, Царице Небесная, всем под кров Твой всемощный прибегающим и непрестанно во умилении сердечнем вопиющим: Аллилуия.
Икос 5
Видя праведный Симеон Тя, пришедшую с Младенцем Иисусом во храм представитися Господеви, рече: «Тебе же Самой душу пройдет оружие», - проразумевая матерния Твоя страдания о Сыне Твоем Божественнем и о всех гонимых за Имя Его Святое. Сего ради зовем Ти:
Радуйся, скорбящих Радосте и обидимых Заступнице;
Радуйся, печальных Утешение и бедствующих Помощнице.
Радуйся, болящих немздоприимная Целительнице;
Радуйся, нищих и убогих некрадомое богатство.
Радуйся, терпеливых страдальцев дарами благодатными ущедряющая;
Радуйся, отчаянных и безнадежных от рова погибели избавляющая.
Радуйся, вдовиц и сирых благосердая Попечительнице;
Радуйся, целомудрия и воздержания юных Наставнице.
Радуйся, Владычице, знамение милости Твоея нам являющая.
Кондак 6
Проповедницы Твоея благодатныя помощи суть все множество Тобою спасенных: страждущих, болящих, скорбящих и грехми обремененных, благодарственно о Тебе поющих Богу: Аллилуия.
Икос 6
Возсия Божественный Свет во Египте и падоша тамо идоли, егда бежала еси Пречистая с Богомладенцем Иисусом, спасаяся от убийства Иродова. Ты убо озаряеши светом боговидения умы всех удаляющихся прелестей суетнаго миpa, исторгая из душ их кумиры гнездящихся тамо губительных страстей. Тем же превозносим Тя словесы сими:
Радуйся, Молитвеннице благоприятная за нас к Богу;
Радуйся, Предстательнице всемощная, гнев Божий на милость прелагающая.
Радуйся, руце Твои богоносне на умоление ко Творцу выну простирающая;
Радуйся, яко Мати Сына, Судию Праведнаго о всем миpe умоляющая.
Радуйся, покровом Матерняго Твоего заступления всех нас покрывающая;
Радуйся, сущих в бедах и скорбях благодатию смирения и терпения снабдевающая.
Радуйся, старцев благоговейных сладкое успокоение;
Радуйся, стариц боголюбивых тихое прибежище.
Радуйся, Владычице, знамение милости Твоея нам являющая.
Кондак 7
Хотящи николиже отлучатися от Рожденнаго Тобою Спасителя миpa, Ты, Богоблаженная, пребывала еси с Ним неотлучно во граде Назарете, детоводя и питая Его, яко человека и поя в сердце Своем, яко Богу: Аллилуия.
Икос 7
Новую показуя матернюю любовь к Сыну Твоему, со скорбию искала Его, двоюнадесятилетня Отрока во граде Иерусалиме в праздник Пасхи «мнеша Его в дружине суща». Ведуще таковое Твое сердоболие, со умилением вопием Ти:
Радуйся, страждущия и безпомощныя невидимо укрепляющая;
радуйся, болящия и безнадежныя от одра болезни возставляющая.
Радуйся, кающихся грешников верная Споручнице;
Радуйся, даров духовных щедрая Подательнице.
Радуйся, верою молящимся Тебе великия милости являющая;
Радуйся, во благих прошения наша дивно исполняющая.
Радуйся, струи благодатных исцелений обильно нам источающая;
радуйся, всем вся полезная дарующая.
Радуйся, Владычице, знамение милости Твоея нам являющая.
Кондак 8
Странное и предивное Твое попечение бысть о христианех на всех путех их жизни многомятежней и многотрудней. Имея в Тебе столь милосердую и независтную Помощницу, вси облагодетельствованные Тобою велегласно поют Богу: Аллилуия.
Икос 8
Вся была еси со Христом при служении Его роду человеческому, како и божественный евангелист Лука повествует о Тебе, глаголя: «Мати Твоя, и братия вне стоят, видети Тя хотяще». Мним, яко Ты, Всеблагая Мати, неотступно пребываеши и со всеми труждающимися во славу Божию, восхваляющими Тя тако:
Радуйся, скоропредстательная Помощнице усердно к Тебе притекающим;
Радуйся, благосердая Услышительнице молений наших.
Радуйся, великий Новгород благословением Твоим осенившая;
радуйся, многих мест и обителей сокровище неоскудное.
Радуйся, иноков и инокинь благоподвизающихся всемощная Покровительнице;
Радуйся, в мире благочестно живущих усердная Заступнице.
Радуйся, веду́щим брань противу мира, плоти и диавола добрая Споспешнице;
Радуйся, за всех нас милостивая к Сыну Твоему и Богу Ходатаице.
Радуйся, Владычице, знамение милости Твоея нам являющая.
Кондак 9
Всяк возраст верных благопользуется Твоим попечением, Всемилостивая Мати, яко всегда, к Тебе прибегающим душеполезная даруеши, потребная в житии доставляеши и усердно ходатайствуеши за ны, немощныя и грешныя, у Престола Господа Славы, Емуже поем: Аллилуия.
Икос 9
Ветии многовещанныя не могут изглаголати Твоея матерния печали, при Кресте Сына Твоего бывшей, егда видела еси Его страждуща за вся человеки мукою неизглаголанною. Тем же, яко искушенней по всяческим и спострадати в самых тяжких скорбях и лишениях нам могущей, взываем Ти:
Радуйся, Славо небесных и упование земных;
Радуйся, Надеждо наша и Заступнице христиан.
Радуйся, яко любящия и чтущия Тя от всяких бед избавляеши;
Радуйся, подвижников благочестия к Горнему Сиону путеводствующая.
Радуйся, омраченныя сердца светом истиннаго Боговедения просвещающая;
Радуйся, освятившая землю Всесвятым Твоим Рождеством.
Радуйся, девство и рождество в Себе дивно сочетавшая;
Радуйся, велие вселенныя Чудо.
Радуйся, Владычице, знамение милости Твоея нам являющая.
Кондак 10
Спасти хотя миp, иже всех Господь, Сый на Кресте, дарова всему миpy Пресвятую, Премилосердую Матерь, егда изрек Пренепорочней и возлюбленному ученику: «Се сын Твой» и «Се Мати твоя». Благодаряще за сие Всеблагаго Бога, глаголем Ему: Аллилуия.
Икос 10
Стена крепка явилася еси, по завету Господа, Преблагословенная, даруя всем благоденствие, мир, отраду, радость, яко и Сама все сие Первая получила еси от Воскресшаго Христа Спасителя, услышав от Него приветственный глас: «радуйтеся». Сего ради ублажаем Тя тако:
Радуйся, ангельских ликов удивление;
Радуйся, святых Божиих угодников радование.
Радуйся, миpa горняго первейшее украшение;
Радуйся, миpa дольняго благонадежное заступление.
Радуйся, демонов низложение;
Радуйся, ада попрание.
Радуйся, крепкое наше упование;
Радуйся, несумненная наша Надеждо.
Радуйся, Владычице, знамение милости Твоея нам являющая.
Кондак 11
Пение наше смиренное, от полноты любве и усердия Тебе приносимое, не презри, Богоневесто, и не отвратися от нас грешных и недостойных, но помози нам очиститися от всякия скверны плоти и духа, да возможем достойно и праведно пети: Аллилуия.
Икос 11
Светом руководствующим являлася еси апостолом, Богородительнице, по Вознесении Сына Твоего на небо. Таковою остаешися даже до сего дне всем хотящим спастися и в разум истины приити. Не лиши, о Всеблагая, Твоего святаго водительства и нас в житейском море обуреваемых, обаче от сердца приносящих Тебе благохваления таковая:
Радуйся, иноческих обителей покров и снабдение;
Радуйся, благочестивых домов и семейств благословение.
Радуйся, девства и чистоты поборнице;
Радуйся, обидимых и гонимых предстательнице.
Радуйся, нагих одеяние;
Радуйся, больных исцеление.
Радуйся, уповающия на Тя непосрамляющая;
Радуйся, просящия Твоея святыя помощи от бед избавляющая.
Радуйся, Владычице, знамение милости Твоея нам являющая.
Кондак 12
Благодать Божественную испроси нам у Сына Твоего и Бога, простри руку помощи, да не погибнем во гресех и лютых обстояниях, находящих на ны от враг видимых и невидимых, умиротвори наша сердца, злобою и враждою исполненных, да утешеннии Тобою, с радостию зовем Богу: Аллилуия.
Икос 12
Поюще честное Твое Успение, прославляем и Покров Твой святый, распростертый над всем миpoм, наипаче же родом христианским, прославляющим Тя тако:
Радуйся, Царице и Владычице Небесе и земли;
Радуйся, порфиро Царя царей.
Радуйся, столпе и утверждение девства;
Радуйся, щите и ограждение веры Православныя.
Радуйся, боголепное украшение святыя Христовы Церкве;
Радуйся, покрывающая всех нас матерним Своим покровом.
Радуйся, телес наших врачевание;
Радуйся, душ наших спасение.
Радуйся, страждущих от бед избавление;
Радуйся, взыскание погибших.
Радуйся, Владычице, знамение милости Твоея нам являющая.
Кондак 13
О Всепетая Мати Сладчайшаго Спасителя нашего Иисуса Христа! Нынешнее наше приемши приношение, от всякия избави нас напасти и скорби, и вечныя изми муки всех пред святою иконою Твоею с верою и любовию поклоняющихся и о Тебе благодарно зовущих Богу: Аллилуия.
Этот Кондак читается трижды, затем читается Икос 1 и Кондак 1
Молитва
К кому возопию, Владычице, к кому прибегну в горести моей, аще не к Тебе, Царице Небесная? Кто плач мой услышит и воздыхание приимет, аще не Ты, Пренепорочная, Надежда христиан и прибежище нам грешным? Кто паче Тебе в несчастиях защитит? Услыши стенание мое и приклони ухо Твое ко мне, Владычице и Мати Бога моего! Не презри ищущаго Твоея помощи и не отрини мене, грешнаго, Царице Небесная! Научи меня исполнять волю Сына Твоего и даруй желание всегда следовать Его святым заповедям. За мой ропот в болезнях, трудах и несчастиях не отступи от мене, но пребуди Материю и Покровительницей мене малодушнаго.
Царице моя Преблагая, Заступнице усердная! Твоим ходатайством прегрешения моя покрый, от видимых и невидимых врагов защити; сердца враждующих против меня смягчи и Христовою любовию согрей. Мне, немощному, даруй Твою всесильную помощь победить мои греховныя привычки, дабы очищенный покаянием и последующею добродетельною жизнию, в общении со Святою Церковию, провел остальные дни земнаго странствия.
Предстани мне, Надеждо всех христиан, в час кончины моея и подкрепи мою веру в смертный тяжкий час. Вознеси за меня, многогрешащаго в жизни сей, Твои всесильныя молитвы по отшествии моем, да оправдает меня Господь и соделает причастником Его безконечных радостей. Аминь.
Икона Божией Матери, именуемая "Знамение". Знамение Пресвятой Богородицы, бывшее в Новгороде Великом в 1170 году.
Икона Божией Матери, именуемая "Знамение", изображает Пресвятую Богородицу, сидящую и молитвенно подъемлющую руки Свои; на груди ее, на фоне круглого щита (или сферы) - благословляющий Божественный Младенец - Спас-Эммануил. Такое изображение Богоматери относится к числу самых первых Ее иконописных образов. В усыпальнице святой Агнии в Риме есть изображение Богоматери с распростертыми в молитве руками и с Младенцем, сидящим на Ее коленях. Это изображение относится к IV веку. Кроме того, известен древний византийский образ Богоматери "Никопеи", VI века, где Пресвятая Богородица изображена сидящею на троне и держащею обеими руками перед собой овальный щит с образом Спаса-Эммануила. Иконы Божией Матери, известные под именем "Знамение", появились на Руси в XI - XII веках, а называться так стали после чудесного знамения от Новгородской иконы, случившегося в 1170 году.
В этот год соединенные силы русских удельных князей, возглавляемые сыном Суздальского князя Андрея Боголюбского, подошли под стены Великого Новгорода. Новгородцам оставалось уповать лишь на Божию помощь. Дни и ночи молились они, умоляя Господа не оставлять их. На третью ночь услышал архиепископ Новгородский Иоанн дивный голос, повелевающий ему взять из Церкви Спаса Преображения на Ильиной улице образ Пресвятой Богородицы и вынести его на городскую стену. Когда икону переносили, - враги пустили в крестный ход тучу стрел, и одна из них вонзилась в иконописный лик Богородицы. Из глаз Ее истекли слезы, и икона повернулась ликом к городу. После такого Божественного знамения на врагов внезапно напал неизъяснимый ужас, они стали побивать друг друга, а ободренные Господом новгородцы бесстрашно устремились в бой и победили.
В воспоминание чудесного заступничества Царицы Небесной, архиепископ Иоанн тогда же установил праздник в честь Знамения Божией Матери, который и доныне празднует вся Русская Церковь. Афонский иеромонах Пахомий Логофет, присутствовавший на праздновании иконе в России, написал на этот праздник два канона. На некоторых Новгородских иконах Знамения, кроме Богоматери с Предвечным Младенцем, изображаются и чудесные события 1170 года. Чудотворная икона 186 лет после явления знамения находилась в той же церкви Спаса Преображения на Ильиной улице. В 1356 году для нее был выстроен в Новгороде храм Знамения Пресвятой Богородицы, ставший собором Знаменского монастыря.
Многочисленные списки с иконы Знамения известны по всей России. Многие из них просияли чудесами в местных храмах и были наименованы по месту явления чудес. К таким спискам иконы Знамения относятся иконы Дионисиево-Глушицкая, Абалацкая, Курская, Серафимо-Понетаевская и другие.
Знамение Пресвятой Богородицы и «Знамение»[1] нашей религиозности
Юрий Рубан
Термин «Знамение Пресвятой Богородицы» употребляется в церковном языке в двух значениях:
как определенный тип иконы Божией Матери и
как русский православный праздник этой Иконы, отмечаемый 10 декабря (27 ноября по старому стилю). Отсюда и двойное название праздника в современном русском православном календаре: «[Чествование] иконы Божией Матери, именуемой "Знамение". Знамение Пресвятой Богородицы, бывшее в Новгороде Великом в 1170 году».
Икона изображает Пресвятую Богородицу, молитвенно поднимающую Свои руки: на груди Ее, на фоне круглого щита, – благословляющий Божественный Младенец. Богоматерь изображена в полный рост (стоящей) или по пояс. Такое изображение относится к числу самых первых иконописных образов Пресвятой Богородицы – он обозначается латинским термином Оранта, Молящаяся – и олицетворяет Заступницу мира (в этом первом значении термин «Знамение», вероятно, связан с известным мессианским пророчеством, Ис.7:14). Иконы данного типа появились впервые на Руси в XI–XII вв. У нас эту икону стали считать заступницей от врагов, и это связано с прославлением чудотворной новгородской иконы в 1170 г. В связи с этим и возникло название «Знамение» в значении «знак милости со стороны Божией Матери».
Согласно рассказам летописей, в тот год соединенные силы удельных князей, владимиро-суздальцев, возглавляемые сыном Андрея Боголюбского, осадили Великий Новгород. Дни и ночи молились новгородцы Господу, умоляя не оставить их в беде. На третью ночь архиепископу Иоанну был дивный голос, повелевающий взять из церкви Преображения образ Богоматери и вынести его на городскую стену. Во время перенесения иконы одна из стрел противника вонзилась в иконописный лик, и из глаз Богородицы потекли слезы. После такого Божественного знамения на врагов напал ужас, и они стали побивать друг друга. Вступив в бой, ободренные новгородцы победили.
Если быть исторически точным, то следует отметить, что само чудесное избавление новгородцев от врагов произошло 25 февраля, в среду второй недели Великого поста. Церковная же дата, 27 ноября юлианского календаря, возникла, как предполагают историки, потому, что, во-первых, праздновать такое событие в дни Великого поста неудобно; а, во-вторых, потому, что в этот день, вероятно, праздновал свои именины тогдашний новгородский посадник Якун (в крещении Иаков). Действительно, 27 ноября Церковь чтит память великомученика Иакова Персянина (421 г.).
Таким образом, праздник установлен в память одного из эпизодов кровавой и братоубийственной междоусобицы в раздробленной Киевской Руси, когда один «православный» князь шел на другого, и каждый из них призывал себе в помощь Христа и Богоматерь! (Если защищающиеся еще могли быть оправданы, то нападавшие подобными молитвенными призывами явно кощунствовали.) Эти постоянные распри ослабляли страну и были на руку монголо-татарам, поочередно разбивавшим войска неразумных князей-полуязычников, не желавших поступиться местническими амбициями и объединиться даже перед лицом этой «апокалиптической» опасности. Учредив этот праздник (праздник для новгородцев, но не для их противников!), во время которого мы вспоминаем, как не должны вести себя христиане, Церковь сделала его грозным предостережением всем последующим поколениям. К сожалению, урока этого знамения нам оказалось недостаточно, и Богоматерь вынуждена была попустить для нашего вразумления в начале XVII-го, а особенно в XX-м столетии такие ужасные «знамения», каких еще не знало человечество. Извлечем ли мы из них урок – «вот в чем вопрос»? Новые «знамения» могут стать последними в буквальном смысле этого слова.
Примечания
[1] На уровне исторической этимологии, "знак", евр. `oth, греч. сэмэйон (отсюда "семиотика" – наука о знаковых системах), лат. signum, – это боевой значок армии или подразделения (в древности такие значки заменяли воинские знамена); в переносном значении – некий символ, пророческий знак ("знамение"), чудо, явленное через какое-либо знамение. Мы говорим (и творим) "крестное знамение" – это видимый знак (знамя!) христианина. Сам Христос – "знамение пререкаемое (сэмэйон антилегоменон"). Поэтому Своему "недоброму поколению" (или "роду лукавому"), упрямо требовавшему знамения, Христос дал только одно знамение – "знамение Ионы пророка" (Мф.12:38-40; Лк.11:29-30). Для уверовавших, "знамение Сына Человеческого" – Животоворящий Голгофский Крест. Воскресший Христос дал Своим верным множество знамений (Мк.16:17). Смотрите отличный коментарий этого термина в книге: Аверинцев С. С. Поэтика ранневизантийской литературы. М., 1977 (и переиздания) (глава "Знак, знамя, знамение").