Акафист Пресвятой Богородице пред иконой «Сурдегская»
Память: 28 августа (15 августа ст. ст.)
Не утвержден для общецерковного использования.
Кондак 1.
Взбранной Воеводе Владычице нашей Богородице, благодарственная пения поем о явлении чудныя иконы Твоея Сурдегския. Ты же, яко всемилостивая всех притекающих к Тебе Помощнице, заступай нас во всех скорбех и нуждах, и яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед и напастей защищай, да зовем ти:
Радуйся, Похвало Сурдегская, светлое Небесныя и земныя церкве Украшение.
Икос 1.
Ангел множества и вся Небесная воинства славят Тебе, Царицу всех Богородицу, о явлении в Сурдегах образа Твоего святаго, на земли явльшагося яко многоценен сосуд сокровищ неисчерпаемых, нам явленных для вечнаго спасения. Темже мы, аще и недостойнии по грехом нашым, все наше упование дерзающе возложити на чудотворный образ, первообразне к Тебе возводящий, во умилении молящеся взываем Ти:
Радуйся, Богоизбранная Отроковице.
Радуйся, Мати Божия.
Радуйся, ангелы чтимая.
Радуйся, от серафим певаемая.
Радуйся, пророчеств исполнение.
Радуйся, Апостолов похвало.
Радуйся, мучеников крепосте.
Радуйся, преподобных венче.
Радуйся, праведных веселие.
Радуйся, нас грешных упование.
Радуйся, кающихся скорое услышание.
Радуйся, подвизающымся помощь и прибежище.
Радуйся, Похвало Сурдегская, светлое Небесныя и земныя церкве Украшение.
Кондак 2.
Видящи Всенепорочная Мати с высоты Небесныя, идеже Ты с Сыном Твоим во славе пребываеши, скорбь людей Твоих иноверием соблазняемых, благоволила еси явити икону Свою чудесы многими от тоя являемыми, да утверждаемии знаменьми Твоея благодати, христолюбивии людие верно вопиют Богу: Аллилуиа.
Икос 2.
Разум неуразуменный дивнаго явления иконы Твоея разумети людие ищуще уведеша, яко сия пречестная икона Твоя в наследие прибалтийским христианом даровася, темже мы благодаряще за милость Твою вопием Ти:
Радуйся, явлением Своим на источнице люди удивившая.
Радуйся, пречестный образ Свой нам оставившая.
Радуйся, милости бездно.
Радуйся, любве неистощимое море.
Радуйся, люди узами любве Своея привлекающая.
Радуйся, всякую печаль от душ их отгоняющая.
Радуйся, верных присное дерзновение.
Радуйся, сумнящихся доброе наставление.
Радуйся, Похвало Сурдегская, светлое Небесныя и земныя церкве Украшение.
Кондак 3.
Сила Вышняго благодатию Богоматере умудри и укрепи люди ко исканию многоценнаго Божия дара, и тии обретше сокровище святыя иконы богоматерни радостно возопиша к Богу: Аллилуиа.
Икос 3.
От пречистыя Твоея иконы, Владычице, токи чудес источила еси: слепым телесныма очима зрение подавающи, душевно же омраченных светом богопознания и благочестия озаряющи. Сего ради зовем Ти:
Радуйся, явлением иконы Твоея тьму лютых обстояний отгнавшая.
Радуйся, лучами чудес ея всех просвещающая.
Радуйся, слепых прозрение.
Радуйся, омраченных смыслом просвещение.
Радуйся, славо Православия.
Радуйся, тихое пристанище ищущих спасения.
Радуйся, Еюже ликовствует все множество верных.
Радуйся, всех скорбящих Радосте.
Радуйся, Похвало Сурдегская, светлое Небесныя и земныя церкве Украшение.
Кондак 4.
Бурю земнаго скорбнаго жития нашего в немощех и болезнех видящи, Премилосердная Мати Божия благоизволи явити чудо явления образа своего, и мы с радостию несказанною припадаем к Тебе, Владычице, и из глубины души благодарим Тя, дивную Заступницу, воспевающе Богу: Аллилуиа.
Икос 4.
Имея яко боготечную звезду святый образ Твой, Владычице, благовернии именитии людие Алексий со Анною построиша храм на месте чуднаго явления, и вси видевшии сие воспеша Ти таковая:
Радуйся, похвало наша и залог вечнаго спасения.
Радуйся, покрове наш и утешение.
Радуйся, радосте наша и крепкая заступница.
Радуйся, охранительнице наша и упование.
Радуйся, отрадо наша и дивное о нас попечение.
Радуйся, всех христиан вожделенная помощнице.
Радуйся, Мати целомудрия.
Радуйся, покрове и ограждение девства.
Радуйся, Похвало Сурдегская, светлое Небесныя и земныя церкве Украшение.
Кондак 5.
Яко боготечною звездою, заступление Богоматере сила Вышняго осени святое место явления Ея чудотворныя иконы, и обитель, сотворенную зде, яко село пространное показа всем, во иночестей жизни хотящым жати спасение, и пети сице: Аллилуиа.
Икос 5.
Бурю внутрь имеюще помышлений сумнительных, зряще единаго от еретик, ко хулению святаго образа Твоего уста дерзнувшаго открыти, и той час самаго за сие помрачением разсудка явно наказанным быти, людие благочестивии увидевше, зовуще таковая:
Радуйся, и неведущих вразумление.
Радуйся, и малодушных укрепление.
Радуйся, кающихся скорое услышание.
Радуйся, подвизающымся помощь и прибежище.
Радуйся, землю литовскую явлением Твоим утешившая.
Радуйся, многих заблудших вразумившая.
Радуйся, истинныя веры утверждение.
Радуйся, зловерия явное обличение.
Радуйся, Похвало Сурдегская, светлое Небесныя и земныя церкве Украшение.
Кондак 6.
Силу десницы Всевышняго во исцелениих одержимых от бесов и лишенных разума являющи чрез образ Твой, научи и нас, пречистая Мати и Дево, достойно воспевати Богу: Аллилуиа.
Икос 6.
Велию ревность имуще о Бозе, духоноснии раби Твои исцеления получивше от чудотворнаго образа Твоего, песньми красными воспевают Ти сице:
Радуйся, душ и телес наших исцеление.
Радуйся, от всяких зол ограждение.
Радуйся немощей наших умаление.
Радуйся, страстей наших искоренение.
Радуйся, благочестивых христиан предобрая наставнице.
Радуйся, боголюбивых иноков пред Богом попечительнице.
Радуйся, ведущих брань противу мира, плоти и диавола добрая споспешнице.
Радуйся, ревнующым о целомудрии и чистоте изрядная пособнице.
Радуйся, Похвало Сурдегская, светлое Небесныя и земныя церкве Украшение.
Кондак 7.
Егда узревше икону Твою, и обильная исцеления, от тоя источаемая, радовахуся людие вси, и яко светильник держаху ю, вопиюще Богу: Аллилуиа.
Икос 7.
Слышавше о великих добродетелех святыни сея, верная чада церкве Христовы из Риги и иных градов, притекаху ко образу Твоему, и покланяхуся тому, взывающе таковая:
Радуйся, от востока до запада силу всемогущества Христова иконою Твоею возвещающая.
Радуйся, болезни душевныя и телесныя иконою Твоею скоро врачующая.
Радуйся, земли литовстей икону твою в залог благоволения даровавшая.
Радуйся, чудесы Твоими православие в ней крепко утвердившая.
Радуйся, яко чудеса Твоя зряще, к Небеси сердцы своими восхищаемся.
Радуйся, яко Тобою светом истинныя веры вси просвещаемся.
Радуйся, Еюже вера умножается.
Радуйся, Еюже уныние отгонится.
Радуйся, Похвало Сурдегская, светлое Небесныя и земныя церкве Украшение.
Кондак 8.
Боготочная звезда ищущым спасения явилася еси, Владычице, к Солнцу Правды сих приведшая: якоже бо в земнем житии Твоем о людех предстательница к Сыну Твоему в Кане Галлилейстей показалася еси, тако и по славнем Твоем отшествии на Небеса усердная заступница в образе сем нам явилася еси, о Тебе вопиющым Богу: Аллилуиа.
Икос 8.
Вся сущи в вышних, но и нижних не отступающи, разум подаждь нам, всеусердная предстательнице, наша Небесная Царице: из уст бо нас скверных како мощно пети Твоему имени? Яко благих еси нам ходатаица, сильна еси вспомоществовати во всякой нами требуемой помощи, да Тебе со умилением зовем сице:
Радуйся, Твоим заступлением праведный на нас гнев Божий утоляющая.
Радуйся, Твоим ходатайством грехи наша прощающая.
Радуйся, Твоею помощию страсти наша искореняющая.
Радуйся, Твоим предстательством временныя наша скорби разрушающая.
Радуйся, во всяких бедах и нуждах нам помогающая.
Радуйся, славящих Тя всегда прославляющая.
Радуйся, славу Божию истинно пети научающая.
Радуйся, сокровище богатное в Твоей святей иконе нам являющая.
Радуйся, Похвало Сурдегская, светлое Небесныя и земныя церкве Украшение.
Кондак 9.
Хотящи тщание живота вечнаго возгрети в сердцах христианских, Пресвятая Богородица болящия чудесы своими исцеляет, бесы изгоняет, душы наша к бытию вечному воскрешает: да вси мы, силу Божию уразумевше, земная возненавидим, о душах же своих попечение приложим, непрестанно вопиюще Богу: Аллилуиа.
Икос 9.
Ветия многвещанныя, аки рыбы безгласныя видим о Тебе, Богородице, недоумеют бо, како боготечную икону Свою в Ярославль град от нашествия иноплеменников вдала еси, и вси вернии, благоговейно приявше ю во объятия своя яко сокровище непостижимое, поставиша во храме святем, воспевающе ти таковая:
Радуйся, литовския страны славо.
Радуйся, людей ея надеждо и держава.
Радуйся, святую икону Свою дати нам изволившая.
Радуйся, покров ея над нами простершая.
Радуйся, тем любовь свою к стране российстей показавшая.
Радуйся, о ней благое промышление явившая.
Радуйся, помоще наша в скорбных обстояниих.
Радуйся, зримая нами во многих благодеяниих.
Радуйся, слез наших избавление.
Радуйся, сирых защищение.
Радуйся, от враг видимых и невидимых ограждение.
Радуйся, неизглаголанных радостей явление.
Радуйся, Похвало Сурдегская, светлое Небесныя и земныя церкве Украшение.
Кондак 10.
Странное чудо зрим о Тебе, Богомати: се многажды недузи телеснии от святыя иконы Твоея с верою, и целованием, и святыя воды кроплением исцеляются, тако и душевныя страсти видением святыни Твоея отъемлются, вера же утверждается, и умиления сердца наша исполняются, поющих Богу: Аллилуиа.
Икос 10.
Возсия радость велия слышавшым Твое, Богомати, в страну литовскую возвращение, яко всякая отступства и еретическая заблуждения покаявшемуся народу земли тоя отпустила еси, Владычице, и паки источника исцелений от чудотворныя Твоея иконы людем открыла еси, радостно поющым тако:
Радуйся, страху Божию нас научающая.
Радуйся, на путь добродетели нас наставляющая.
Радуйся, хранительнице наша в настоящем веце.
Радуйся, предстательнице в будущем за вся человеки.
Радуйся, изимающая нас от сетей диавольских.
Радуйся, зрительнице ликов ангельских.
Радуйся, благоутробие Сына Своего к нам преклонившая.
Радуйся, благодать спасительную Рождеством нам возвестившая.
Радуйся, святую икону Твою яко залог милости к нам возвратившая.
Радуйся, дар чудодействия ея не оставившая.
Радуйся, прилоги всякаго зла от нас отражающая.
Радуйся, всему благому вход отверзающая.
Радуйся, Похвало Сурдегская, светлое Небесныя и земныя церкве Украшение.
Кондак 11.
Странно чудо явления образа Твоего, Владычице, и, несказанно удивляет премирная и ужасает земная, вкупе же и просвещает благодатию рождшагося от Тебе Христа Бога нашего, Емуже мы недостойнии дерзновенно вопием: Аллилуиа.
Икос 11.
Имеющи дерзновение к Сыну Твоему и Богу нашему, яко светоприемная свеща, сущым во тьме бед явльшаяся, Пресвятая Богородице, аки стеною и забралом честною иконою Твоею ковенския и иныя верныя люди Твоя защищаеши, темже избавленнии Тобою от козней диавольских все вопием Тебе:
Радуйся, Тебе же Гавриил благовести тайну Рождества Сына Божия.
Радуйся, взыгранием младенца Иоанна во чреве Елисаветы о том предуведенная.
Радуйся, яко Мати Творца и Господа Своего явленная.
Радуйся, смирением возвышенная и от всех родов ублажаемая.
Радуйся, Небесным радование и земным мир Рождеством Твоим даровавшая.
Радуйся, Ангелы славословимая и пастырьми величаемая.
Радуйся, от волхвов поклонение о Рождестве Твоем приимшая.
Радуйся, млеком питавшая горняя и дольняя благодатию Своею Питающаго.
Радуйся, пеленами повившая Одевающагося светом яко ризою.
Радуйся, носившая на руку Твоею Носящаго весь мир дланию.
Радуйся, в храм принесшая Священие храма.
Радуйся, Симеоном благословленная и Анною пророчицею возвеличенная.
Радуйся, Похвало Сурдегская, светлое Небесныя и земныя церкве Украшение.
Кондак 12.
Благодати Христовы носителие, проповедницы, богоноснии Апостоли, по Вознесении Господни при освящении храма Твоего обретше нерукотворный образ Твой, Владычице, дивляхуся: мы же недостойнии, обретши святыню сию, образ Твой всечестный, со страхом и трепетом о дивном явлении сем чудящеся, вопием, благодаряще Бога: Аллилуиа.
Икос 12.
Поюще Твоя чудеса, являемая нам в жизни сей, блажим Тя, Богородице, яко неисчерпаемый источник милости, и припадающе к Тебе пред чудотворною иконою Твоею, молим Тя смиренно: буди нам покров и защищение в день кончины нашея, и егда имамы предстати на суд страшному престолу Сына Твоего, да вопием:
Радуйся, во славе приседящая престолу Сына Твоего и тамо нас воспоминающая.
Радуйся, с Сыном Твоим и Богом вечно царствующая и о нас ходатайствующая.
Радуйся, печальных в жизни сей утешение.
Радуйся, больных исцеление.
Радуйся, обидимых прибежище.
Радуйся, уповающым на Тя конец жизни непостыден дающая.
Радуйся, безболезненную и мирную кончину устрояющая.
Радуйся, мытарств горьких избавление.
Радуйся, от власти князя воздушнаго свобождение.
Радуйся, благая Мати, всех чтущих Тя жити с собою вселяющая.
Радуйся, крепкую надежду вечнаго спасения всем христианом тя блажащым являющая.
Радуйся, святителей удобрение и пастырей окриление.
Радуйся, Похвало Сурдегская, светлое Небесныя и земныя церкве Украшение.
Кондак 13.
О всепетая Мати: рождая всех святых Святейшее Слово, нынешнее наше приемши приношение, от всякия избави напасти всех, и будущия изми муки, Тебе вопиющих: Аллилуиа, алиилуиа, аллилуиа.
Сей кондак глаголи трижды. Таже икос 1 и кондак 1.
Молитва ко Пресвятой Богородице святаго Ефрема Сирина
Дево Владычеце Богородице, паче естества и слова рождшая единородное Божие Слово, Творца и Владыку всей видимой и невидимой твари, Единаго из Троицы Бога, и Бога и Человека, соделавшаяся обителию Божества, вместилище всякия святыни и благодати, в немже, по благоволению Бога и Отца, при содействии Святаго Духа, телесно обитала есть полнота Божества: несравненно превознесенная царским боголепным достоинством, и преимуществующая пред всякою тварию, слава и утешение, и неизреченное веселие Ангелов, царственный венец Апостолов и Пророков, преестественное и чудное мужество мучеников, поборница в подвизех и подательница победы, уготовляющая подвижником венцы и воздаяния вечная и боголепная: превышшая всякия чести, честь и слава преподобных, непогрешительная путеуказательница и наставница безмолвия, дверь откровения и духовных таин, источник света, врата вечныя жизни, неистощимая река милосердия, неисчерпаемое море всех боголепных дарований и чудес: Тебе просим и Тебе умоляем, сострадательнейшую Матерь человеколюбиваго Владыки, буди милостива к нам смиренным и недостойным рабом Твоим, воззри благосердно на пленение и смирение наше, уврачуй сокрушения душ и телес наших, разсей видимыя и невидимыя враги, буди нам недостойным пред лицем врагов наших крепкий столп, бранное оружие, сильное ополчение, воевода и непреоборимая поборница: покажи ныне на нас древняя и чудныя милости Твоя, да познают беззаконнии врази наши, яко Сын Твой и Бог един есть Царь и Владыка: яко Ты воистину еси Богородица, родившая по плоти истиннаго Бога, яко вся Тебе возможна, и вся, аще восхощеши, Владычице, имееши силу вся сия совершити на Небеси и на земли, и на всякое прошение даровати коемуждо полезное: больным здравие, сущым на мори тишину и доброе кораблеплавание: путешествующым спутешествуй и охраняй их, плененных спасай от горькаго рабства, утешай печальных, облегчай нищету и всякое другое телесное злострадание: всех свобождай от душевных недугов и страстей, невидимыми Твоими предстательствами и внушениями, дабы добре и непреткновенно совершивше путь сея временныя жизни, улучили мы чрез Тебе и оная вечная блага в Царстве Небесном.
Спаси молитвами Твоими, Владычеце, храм сей Тебе преимущественно посвященный, и прихожан его, весь град и страну нашу: от глада, землетрясения, потопления, огня, меча, нашествия иноплеменников, междоусобныя брани, и всякий неправедно подвигшийся на ны гнев отврати, по благоволению и благодати единороднаго Сына и Бога Твоего, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение со безначальным Его Отцем, с совечным и животворящим Его Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Сурдегская икона Божией Матери находилась в Свято-Духовом мужском монастыре, также называемом Сурдегским, расположенном в деревне Сурдеги недалеко от г. Паневежиса.
Самые ранние исторические сведения о Сурдегском монастыре относятся к 1510 году, когда заботами знатного православного христианина – помещика Богдана Шиш-Ставицкого была построена в этом крае церковь. В 1530 году, над ключом, неподалеку от этой обветшавшей уже церкви произошло чудесное явление иконы Пресвятой Богородицы. Вскоре после этого на месте обретения святого образа местный помещик Алексей Феодорович, по прозванию Владыка, выстроил деревянную церковь во имя Святой Живоначальной Троицы.
Спустя 20 лет, в 1550 году, возле этой церкви благодаря содействию владелицы сурдегского поместья Анны Шишанка-Ставицкой был основан монастырь.
Сурдегская обитель на протяжении всей истории своего существования (с 1550 года до Первой мировой войны) оставалась вместе с хранимой в ней святой иконой в лоне Православной Церкви, несмотря на неоднократные попытки врагов православия захватить монастырские имения, разогнать монахов и завладеть чудотворной иконой. Предание повествует о том, что Сурдегский образ Пресвятой Богородицы однажды был привезен в Трашкунский католический монастырь. Однако изображение лика Богоматери на иконе исчезло, как только ее внесли в костел, а у похитителей перекосило челюсти. Местный настоятель тотчас же возвратил чудотворную икону в Сурдегский монастырь с крестным ходом, во время которого один из католиков потерял рассудок, громко произнеся богохульные слова.
В это же время одна слепая нищая приблизилась к святой иконе и получила исцеление, с горячей молитвой опустившись перед ней на колени, чтобы по местному обычаю пройти под святыней.
С тех пор в Сурдеги для поклонения чудотворному образу приходили не только православные, но и католики, и старообрядцы. Сурдегская икона Богоматери привлекала к себе богомольцев из Курляндии и Белоруссии, но особо почитали ее русские купцы из Риги. Ежегодно, к 15 августа, празднику Успения Божией Матери, они приезжали в монастырь и заказывали отслужить «круг», т. е. всенощную, водосвятный молебен с акафистом Богородице, литургию и панихиду по умершим родственникам. Кроме того, они прислуживали в храме, пели и читали на клиросе, продавали свечи, занимались чисткой церковной утвари.
В день праздника Успения образ Богоматери полагается в особо устроенный киот и обносится женщинами вокруг церкви. Путь не большой, но шествие длится довольно долго, часто с остановками по получасу и более, чтобы дать возможность присутствующим пройти под иконой.
Примечателен был и другой обычай сурдегских паломников – на другой день после праздника обходить с крестным ходом и пением церковных песнопений в честь Божией Матери могилы иноков и настоятелей обители, многие из которых почивали на братском кладбище уже не одно столетие.
В 1812 году на пожертвования православных жителей г. Риги была выстроена новая каменная церковь, с левой стороны которой находилась узкая лестница, ведущая под алтарь – на место явления чудотворной иконы (там и по сей день бьет ключ).
Во время Первой мировой войны, в 1915 году, Сурдегская икона Божией Матери была эвакуирована вглубь России, в Ярославль, где помещалась в иконостасе одного из храмов. 24 мая 1921 года святой образ вернулся в Литву и находился в Паневежской церкви.
Со времени Второй мировой войны и доныне Сурдегская чудотворная икона Богоматери находится в Каунасском Благовещенском соборе.
Древняя запись, сделанная в монастырской летописи, повествуя о многочисленных чудесах, явленных святой иконой по горячим молитвам верующих, гласит: «Если бы начать описывать все излившиеся благодеяния человеческому роду разнаго исповедания и различнаго пола и сделать о том повальный обыск от древних времен о чудесах от Сурдегской Богоматери происходивших, то составилась бы большая библиотека книг...».