Акафист Пресвятой Богородице пред иконами «Взыскание погибших» и «Всех скорбящих Радосте»
Память: 18 февраля (05 февраля ст. ст.)
Не утвержден для общецерковного использования.
Конда́к 1.
Взбра́нней Воево́де победи́тельная, я́ко изба́вльшеся от ве́чныя сме́рти благода́тию от Тебе́ ро́ждшагося Христа́ Бо́га на́шего и Твои́м Ма́терним пред Ни́м хода́тайством, благода́рственная воспису́ем Ти́, раби́ Твои́: я́ко иму́щая держа́ву непобеди́мую, от вся́ких на́с бе́д и ско́рбных обстоя́ний свободи́, зову́щих:
Ра́дуйся, благода́тная Богоро́дице Де́во, поги́бших взыска́ние и все́х скорбя́щих ра́досте.
И́кос 1.
А́нгел предста́тель по́слан бы́сть с небесе́ рещи́ Богоро́дице: Ра́дуйся, Благослове́нная в жена́х, предрече́нная Ма́ти Христа́, Сы́на Бо́жия. Те́мже и мы́, грехми́ обремене́ннии, наде́жду спасе́ния в Тебе́ улучи́вше, уми́льно взыва́ем Ти́:
Ра́дуйся, Бо́жие ко гре́шным благоволе́ние; ра́дуйся, ка́ющихся пред Го́сподем Бо́гом кре́пкое заступле́ние.
Ра́дуйся, па́дшаго Ада́ма воззва́ние; ра́дуйся, сле́з Е́виных избавле́ние.
Ра́дуйся, грехо́вную отъе́млющая скве́рну; ра́дуйся, ба́не, омыва́ющая со́весть.
Ра́дуйся, ро́ждшая Изба́вителя, беззако́ния на́ша ми́лостиво очища́ющаго; ра́дуйся, всечу́дное все́х к Бо́гу примире́ние.
Ра́дуйся, мо́сте, вои́стину преводя́й на́с от сме́рти к животу́; ра́дуйся, ми́р от пото́па грехо́внаго спа́сшая.
Ра́дуйся, ле́ствице Небе́сная, е́юже Госпо́дь к на́м сни́де; ра́дуйся, вина́ все́х обоже́ния.
Ра́дуйся, благода́тная Богоро́дице Де́во, поги́бших взыска́ние и все́х скорбя́щих ра́досте.
Конда́к 2.
Ви́дяще то́ки чуде́с, излива́емыя от святы́я Твоея́ ико́ны, Блага́я Богороди́тельнице, и разуме́юще, я́ко Ты́ еси́ моля́щихся Блага́я Помо́щница, оби́димых Засту́пница, ненаде́ющихся наде́жда, печа́льных утеше́ние, поги́бших Взыска́ние, а́лчущих Корми́тельница, наги́х одея́ние, де́вственных целому́дрие, стра́нных Наста́вница, тружда́ющихся по́мощь, слепы́х прозре́ние, глухи́х благослы́шание, больны́х исцеле́ние, благода́рственне вопие́м о Тебе́ Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 2.
Та́йну Твоего́, Богоро́дице, заступле́ния люде́й, в ско́рби погиба́ющих, уразуме́ти хотя́ще, к Тебе́ прибега́ем, о Ма́ти и Де́во. Ты́ же, я́ко Блага́я, научи́ ны́ разуме́ти в защище́нии Блага́го Сы́на Твоего́ милосе́рдое промышле́ние о спасе́нии ду́ш на́ших и очище́ние мно́гих согреше́ний, да взыва́ем Ти́ ра́достно:
Ра́дуйся, обурева́емых ти́хое приста́нище; ра́дуйся, сумня́щихся изве́стное утвержде́ние.
Ра́дуйся, Еди́на Ма́ти милосе́рдия; ра́дуйся, ско́рая Помо́щнице су́щим в беда́х и напа́стех.
Ра́дуйся, скорбьми́ грехи́ на́ша очища́ющая; ра́дуйся, печа́лию на́ши не́мощи душе́вныя врачу́ющая.
Ра́дуйся, су́етныя ра́дости презира́ти на́с науча́ющая; ра́дуйся, к вы́шнему ми́ру у́м на́ш возводя́щая.
Ра́дуйся, от любве́ земны́я к Небе́сней Бо́жией любви́ на́с привлека́ющая; ра́дуйся, в са́мых страда́ниих на́ших утеше́ние и благода́тную жи́знь на́м подаю́щая.
Ра́дуйся, обетова́ние бла́г ве́чных; ра́дуйся, Хода́таице ве́чныя ра́дости.
Ра́дуйся, благода́тная Богоро́дице Де́во, поги́бших взыска́ние и все́х скорбя́щих ра́досте.
Конда́к 3.
Си́лою свы́ше укрепи́ мя́, Блага́я Влады́чице, неду́гующа те́лом и душе́ю, и посеще́ния Твоего́ сподо́би и промышле́ния, мра́к уны́ния и ско́рби, облежа́щия мя́, отгоня́ющи, да, спаса́емый Тобо́ю, при́сно воспою́ Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 3.
Иму́щи бога́тство милосе́рдия неизрече́нное, все́м скорбя́щим ру́ку по́мощи простира́еши, неду́ги врачу́ющи, стра́сти исцеля́ющи. Не пре́зри и мене́, Блага́я Влады́чице, на одре́ не́мощи моея́ низлежа́ща и вопию́ща Ти́:
Ра́дуйся, ми́лости сокро́вище многоце́нное; ра́дуйся, отча́янных еди́на наде́ждо.
Ра́дуйся, те́ла моего́ врачева́ние; ра́дуйся, души́ моея́ спасе́ние.
Ра́дуйся, тве́рдая кре́посте немощны́х; ра́дуйся, изнемога́ющих Засту́пнице и укрепле́ние.
Ра́дуйся, гне́в Бо́жий Твои́м моле́нием ско́ро утоля́ющая; ра́дуйся, стра́сти на́ша си́лою моли́тв Твои́х укроща́ющая.
Ра́дуйся, слепы́х зре́ние, глухи́х слы́шание; ра́дуйся, хромы́х хожде́ние, немы́х глаго́лание.
Ра́дуйся, боля́щих благонаде́жное посеще́ние; ра́дуйся, я́ко Тобо́ю, по ме́ре ве́ры, подаю́тся благода́тная исцеле́ния все́м немощству́ющим.
Ра́дуйся, благода́тная Богоро́дице Де́во, поги́бших взыска́ние и все́х скорбя́щих ра́досте.
Конда́к 4.
Бу́ря мно́гих бе́д и напа́стей обдержи́т мя́, и волне́ния уже́ не терплю́. Ты́ же, я́ко ми́лостивая Ма́ти Спа́са моего́ и Бо́га, воздви́гни ру́це к Сы́ну Твоему́, моля́щи Его́, да при́зрит на лю́тую ско́рбь се́рдца моего́ и воздви́гнет мя́ из пучи́ны отча́яния, вопию́щаго Ему́: Аллилу́иа.
И́кос 4.
Слы́шащи, Пресвята́я Де́во и Ма́ти, Симео́на пра́веднаго прорече́ние: Тебе́ же Само́й ду́шу про́йдет ору́жие, слага́ла еси́ в се́рдце Твое́м вся́ глаго́лы сия́, разумева́ющи, я́ко ра́дость ма́терняго се́рдца о ча́дех мно́гих печа́лей в ми́ре се́м быва́ет прича́стна. Те́мже, я́ко искуше́нней по вся́ческим и спострада́ти ма́терней ско́рби могу́щей, взыва́ем Ти́:
Ра́дуйся, ра́дость ми́ру – Христа́ Спаси́теля ро́ждшая; ра́дуйся, ми́р от скорбе́й избавля́ющая.
Ра́дуйся, поноше́ние Сы́на Твоего́ терпе́вшая; ра́дуйся, страда́нием Его́ спострада́вшая.
Ра́дуйся, ско́рбных ма́терей утеше́ние; ра́дуйся, ча́д и́х благода́тное охране́ние.
Ра́дуйся, в беда́х ско́рое на́м заступле́ние; ра́дуйся, заблу́ждших исправле́ние.
Ра́дуйся, младе́нцев пита́ние; ра́дуйся, ю́ных наставле́ние.
Ра́дуйся, Ма́ти сиро́тствующих; ра́дуйся, вдо́в заступле́ние.
Ра́дуйся, благода́тная Богоро́дице Де́во, поги́бших взыска́ние и все́х скорбя́щих ра́досте.
Конда́к 5.
Богото́чную Кро́вь Сы́на Твоего́ на Кресте́ за спасе́ние на́ше излива́емую зря́щи, я́ко Раба́ Госпо́дня, повину́ющися во́ли Отца́, И́же на Небесе́х, на́м о́браз злострада́ния и терпе́ния яви́ла еси́, да и мы́, в пе́щи искуше́ний и бе́д су́щии, вопие́м смире́нно Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 5.
Ви́дя Тя́ Сы́н Тво́й и Бо́г, при Кресте́ стоя́щую с возлю́бленным ученико́м и се́рдцем Ему́ сраспина́ющуюся, глаго́лаше: «Же́но, се́, Сы́н Тво́й», и ученику́: «Се́, Ма́ти Твоя́», всыновля́я Тебе́ вся́ ве́рующия в Него́. Мы́ же, я́ко о́бщницы ско́рби и страда́ний Сы́на Твоего́, име́юще в Тебе́ Благу́ю Ма́терь, на Тя́ все́ упова́ние в ско́рби возлага́юще, вопие́м Ти́:
Ра́дуйся, Ма́ти ро́да христиа́нскаго; ра́дуйся, усынови́вшая на́с при Кресте́ Сы́на Твоего́.
Ра́дуйся, Бо́га с челове́ки соедини́вшая; ра́дуйся, ве́рных Го́сподеви сочета́вшая.
Ра́дуйся, А́гнице, ро́ждшая А́гнца, взе́мшаго грехи́ ми́ра; ра́дуйся, ча́ше, че́рплющая на́м ра́дость от Исто́чника безсме́ртия.
Ра́дуйся, спору́чнице спасе́ния гре́шных; ра́дуйся, взыска́ние поги́бших.
Ра́дуйся, неча́янная гре́шных ра́досте; ра́дуйся, па́дших возста́ние.
Ра́дуйся, цели́тельнице все́х не́мощей; ра́дуйся, утоле́ние вся́кия печа́ли.
Ра́дуйся, благода́тная Богоро́дице Де́во, поги́бших взыска́ние и все́х скорбя́щих ра́досте.
Конда́к 6.
Пропове́дуют ми́лости Твоя́, Богома́ти, вси́ концы́ вселе́нныя, и́бо честны́м покро́вом Твои́м покрыва́еши ве́сь ро́д христиа́нский, о не́м же при́сно мо́лишися Христу́ Спаси́телю на́шему и избавля́еши от все́х бе́д благонра́вныя и богобоя́щияся лю́ди Твоя́, ве́рно вопию́щия Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 6.
Возсия́ благода́ть светоза́рная от пречу́дныя ико́ны Твоея́ Богома́ти, пред не́юже со слеза́ми припа́дающе, мо́лим Ти́ ся́: отжени́ о́блак наше́дших на ны́ искуше́ний, да вопие́м Ти́ ра́достно:
Ра́дуйся, принося́щая к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу моле́ния ве́рных; ра́дуйся, и Сама́ у Престо́ла Сы́на Твоего́ при́сно моля́щаяся о на́с.
Ра́дуйся, Предста́тельнице к Бо́гу, ми́р от бе́д спаса́ющая; ра́дуйся, Засту́пнице ро́да христиа́нскаго, от Бо́га на́м дарова́нная.
Ра́дуйся, дре́во благосенноли́ственное, и́мже покрыва́ются мно́зи; ра́дуйся, дре́во светлоплодови́тое, и́мже пита́ются ве́рнии.
Ра́дуйся, покро́ве ми́ру, ши́рший о́блака; ра́дуйся, земле́ обетова́ния, из нея́же тече́т ме́д и млеко́.
Ра́дуйся, ни́во, растя́щая оби́лие щедро́т; ра́дуйся, Пода́тельнице вся́кия бла́гости.
Ра́дуйся, благода́тная Богоро́дице Де́во, поги́бших взыска́ние и все́х скорбя́щих ра́досте.
Конда́к 7.
Хотя́щи яви́ти то́ки чуде́с от святы́я ико́ны Твоея́ «Взыска́ние поги́бших», повеле́ла еси́, Влады́чице, в поги́бели и печа́ли су́щим моле́бная пе́ния пред то́ю соверша́ти и получи́вшим исцеле́ние – пропове́дати ми́лости, ра́ди тоя́ ико́ны явле́нныя, да не сокры́т бу́дет исто́чник благода́тных врачева́ний все́м тре́бующим. Те́мже и мы́ не таи́м Твои́х благодея́ний, но благода́рственно прославля́юще Бо́га, вопие́м Ему́: Аллилу́иа.
И́кос 7.
Но́вая купе́ль Силоа́мская па́че о́ныя дре́вния яви́ся, Пречи́стая Влады́чице, хра́м Тво́й, в не́мже покланя́емся чудотво́рней ико́не Твоея́: и́бо не еди́ною в ле́то и то́кмо пе́рвее входя́щим здра́вие те́ла подае́ши, но вся́кий неду́г и вся́кую я́зву душе́вную и теле́сную врачу́еши с ве́рою и любо́вию к Тебе́ прибега́ющих. Сего́ ра́ди вопие́м Ти́:
Ра́дуйся, купе́ль, в не́йже вся́ ско́рби на́ша погружа́ются; ра́дуйся, ча́ше, е́юже ра́дость и спасе́ние восприе́млем.
Ра́дуйся, ка́меню, напая́ющий жа́ждущия жи́зни; ра́дуйся, дре́во, услажда́ющее сла́ныя во́ды жите́йскаго мо́ря.
Ра́дуйся, животво́рныя воды́ неистощи́мый Исто́чниче; ра́дуйся, ба́не, омыва́ющая грехо́вную скве́рну.
Ра́дуйся, скорбе́й на́ших услажде́ние; ра́дуйся, печа́лей на́ших утоле́ние.
Ра́дуйся, де́монов попра́ние; ра́дуйся, враго́в посрамле́ние.
Ра́дуйся, благода́тная Богоро́дице Де́во, поги́бших взыска́ние и все́х скорбя́щих ра́досте.
Конда́к 8.
Стра́нники и прише́льцы вси́ есмы́ на земли́ се́й, по глаго́лу апо́столову: бе́ды от враго́в, бе́ды от сро́дник, бе́ды от лжебра́тии терпя́ще в лише́ниих мно́гих и ско́рбех. Ты́ же, Влады́чице, я́ко Блага́я Путеводи́тельнице, наста́ви на́с к ти́хому приста́нищу и моли́ Сы́на Твоего́ проще́ния прегреше́ний на́м пре́жде конца́ дарова́тися, да при́сно вопие́м Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 8.
Все́ житие́ на́ше на земли́ боле́зненно и печа́ли испо́лнено от клеветы́, досажде́ния, укоре́ния и ины́х многови́дных бе́д и напа́стей, немоществу́ет бо те́ло, изнемога́ет и ду́х на́ш. К Тебе́ у́бо прибега́ем, Богома́ти, пред Пречи́стою ико́ною Твое́ю припа́дающе, испо́лни ра́дости и весе́лия ско́рбная сердца́ на́ша, да вопие́м Ти́:
Ра́дуйся, путеводи́тельнице, к Небе́сному оте́честву на́с руководя́щая; ра́дуйся, Цари́це Не́ба и земли́, врата́ ра́йския на́м отверза́ющая.
Ра́дуйся, ми́лостивая, на́с ми́лующая; ра́дуйся, домострои́тельнице, житие́ на́ше до́бре устроя́ющая.
Ра́дуйся, руно́ ороше́нное, е́же Гедео́н предви́де; ра́дуйся, блаже́нное чре́во, невмести́маго все́ми Бо́га вмести́вшее.
Ра́дуйся, неопали́мая купино́; ра́дуйся, неруши́мая стено́.
Ра́дуйся, живоно́сный исто́чниче; ра́дуйся, цве́те неувяда́емый.
Ра́дуйся, умягче́ние серде́ц злы́х; ра́дуйся, умиле́ние благи́х.
Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во, поги́бших взыска́ние и все́х скорбя́щих ра́досте.
Конда́к 9.
Вся́кая жите́йская в ми́ре се́м сла́дость печа́ли быва́ет прича́стна: сла́ва не стои́т, бога́тство мимотече́т, ле́пота и здра́вие увяда́ют, дру́зи и и́скреннии сме́ртию отъе́млются. Услади́ у́бо на́ша ско́рби, благи́х Вино́вная, Твою́ нетле́нную даю́щи ра́дость на́м, вопию́щим Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 9.
Вети́я многовеща́нныя недоуме́ют, ки́ими словесы́ скорбя́щия и погиба́ющия утеша́ти, но Сама́, Влады́чице, возглаго́ли сердца́м на́шим утеше́ние, благода́ти Твоея́ луча́ми о́блак ско́рби на́шея и мра́к уны́ния разгоня́ющи, да взыва́ем Ти́:
Ра́дуйся, обра́довавшая наде́янием на Тя́ все́х христиа́н; ра́дуйся, Ра́досте и умире́ние ми́ру.
Ра́дуйся, Пода́тельнице Боже́ственныя бла́гости; ра́дуйся, Наде́ждо бла́г ве́чных.
Ра́дуйся, кораблю́ хотя́щих спасти́ся; ра́дуйся, приста́нище жите́йских пла́ваний.
Ра́дуйся, ве́рная храни́тельнице упова́ющих на Тя́ по Бо́зе; ра́дуйся, оде́ждо наги́х дерзнове́ния.
Ра́дуйся, храни́тельнице все́х и утвержде́ние; ра́дуйся, все́х ве́рных огражде́ние и свяще́нное прибе́жище.
Ра́дуйся, по́моще ве́рно моля́щихся Тебе́; ра́дуйся, све́тлое благода́ти позна́ние.
Ра́дуйся, благода́тная Богоро́дице Де́во, поги́бших взыска́ние и все́х скорбя́щих ра́досте.
Конда́к 10.
Спасти́ хотя́й ро́д челове́ческий от ве́чныя му́ки и непрестаю́щия ско́рби, Человеколю́бец Госпо́дь в присноде́вственную утро́бу Твою́ всели́ся, и Тебе́, Ма́терь Свою́, дарова́ погиба́ющим в по́мощь, покро́в и защище́ние, да бу́деши печа́льным утеше́ние, поги́бшим взыска́ние, скорбя́щим ра́дование, отча́янным наде́жда, ве́чныя му́ки Свои́м хода́тайством избавля́ющая и к Небе́сному весе́лию приводя́щая все́х, ве́рно вопию́щих Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему: Аллилу́иа.
И́кос 10.
Стена́ еси́ Де́вам, Богоро́дице Де́во, и все́м к Твоему́ покро́ву прибега́ющим. Те́мже мо́лим Тя́, заступи́, покры́й и соблюди́ все́х погиба́ющих и безпо́мощных от искуше́ний, озлобле́ний и бе́д, Тебе́ с любо́вию взыва́ющих:
Ра́дуйся, сто́лпе де́вства; ра́дуйся, чистоты́ и целому́дрия сосу́де избра́нный.
Ра́дуйся, во́инствующим на пло́ть целому́дрием изря́дное венча́ние; ра́дуйся, во и́ночестве благоскорбя́щим пода́тельнице ве́чнаго ра́дования.
Ра́дуйся, пла́мень страсте́й изменя́ющая; ра́дуйся, мра́к искуше́ний прогоня́ющая.
Ра́дуйся, наста́внице целому́дрия; ра́дуйся, чистоты́ огражде́ние.
Ра́дуйся, челове́ков исправле́ние; ра́дуйся, Е́юже от паде́ния на́шего возста́хом.
Ра́дуйся, тве́рдое ве́ры утвержде́ние; ра́дуйся, прия́тное моли́твы кади́ло.
Ра́дуйся, благода́тная Богоро́дице Де́во, поги́бших взыска́ние и все́х скорбя́щих ра́досте.
Конда́к 11.
Пе́ние всеумиле́нное прино́сим Ти́, раби́ Твои́, Богоро́дице, я́ко всеси́льней засту́пнице ро́да на́шего: утоли́ боле́зни к Тебе́ прибега́ющих, укроти́ гне́в Бо́жий, пра́ведно на ны́ дви́жимый гре́х ра́ди на́ших, изба́ви на́с от вся́кия лю́тыя ско́рби и поги́бели, вопию́щих о Тебе́ Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 11.
Светоприе́мная свеща́, у́глем благода́ти Бо́жия возжже́нная, яви́ся на́м пречестна́я ико́на Твоя́, Влады́чице, на освяще́ние на́ше и утеше́ние. Мы́ же, любо́вию чту́ще и с ве́рою припа́дающе к не́й, вопие́м Ти́:
Ра́дуйся, си́льным Твои́м заступле́нием от все́х бе́д на́с избавля́ющая; ра́дуйся, от тру́са и пото́па на́с защища́ющая.
Ра́дуйся, от гла́да душе́внаго и теле́снаго на́с снабдева́ющая; ра́дуйся, о́гнь росо́ю моли́тв Твои́х угаша́ющая.
Ра́дуйся, от сме́ртнаго губи́тельства на́с спаса́ющая; ра́дуйся, в бране́х кре́пкая помо́щнице.
Ра́дуйся, от наше́ствия иноплеме́нных на́с огражда́ющая; ра́дуйся, от междоусо́бныя бра́ни охраня́ющая.
Ра́дуйся, пла́вающих ле́гкое по вода́м прохожде́ние; ра́дуйся, путеше́ствующих до́брая води́тельнице.
Ра́дуйся, пле́нных свобожде́ние; ра́дуйся, от належа́щаго пра́веднаго преще́ния Бо́жия ско́рое избавле́ние.
Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во, поги́бших Взыска́ние и все́х скорбя́щих ра́досте.
Конда́к 12.
Благода́ти зало́г восхоте́вши да́ти ро́ду на́шему, цельбоно́сную ико́ну Твою́ яви́ла еси́ на́м, Богома́ти, от нея́же то́ки чуде́с с ве́рою приходя́щим источа́ются, неду́зи врачу́ются и ско́рби утоля́ются. Сего́ ра́ди ра́достно о Тебе́ вопие́м Бо́гу: Аллилу́иа.
И́кос 12.
Пою́ще Твоя́ ми́лости и чудеса́, Богороди́тельнице, хва́лим Тя́ вси́, я́ко тве́рдую предста́тельницу на́шу, и со умиле́нием покланя́емся Тебе́, моля́щейся о на́с, и про́сим: воздви́гни ру́це к Сы́ну Твоему́, да в се́й жи́зни и по сме́рти на́шей милосе́рдие Его́ неотсту́пно бу́дет от на́с, взыва́ющих Ти́:
Ра́дуйся, непосты́дное на́ше упова́ние в житии́ и по преставле́нии на́шем; ра́дуйся, упова́ющим на Тя́ ми́рен коне́ц жития́ сего́ подаю́щая.
Ра́дуйся, в де́нь су́дный на́ша наде́ждо и защище́ние; ра́дуйся, Судии́ пра́веднаго умоле́ние.
Ра́дуйся, гее́нны ве́чныя избавле́ние; ра́дуйся, наде́ждо ве́чнаго спасе́ния.
Ра́дуйся, ключу́ Ца́рствия Христо́ва; ра́дуйся, две́ре ра́йская.
Ра́дуйся, мо́сте, к небесе́м преводя́й; ра́дуйся, все́х ка́ющихся гре́шников прибе́жище и блага́я засту́пнице.
Ра́дуйся, а́нгелов ра́досте; ра́дуйся, все́х пра́ведных сла́во и утеше́ние.
Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во, поги́бших взыска́ние и все́х скорбя́щих ра́досте.
Конда́к 13.
О Всепе́тая Богообра́дованная Ма́ти, ро́ждшая на ра́дость не́бу и земли́ Царя́ Христа́ Бо́га на́шего! Услы́ши гла́с скорбя́щих ра́б Твои́х и, прие́мши сие́ ма́лое моле́ние на́ше, изба́ви на́с от вся́ких бе́д, скорбе́й и напа́стей: неду́ги на́ша исцели́, клеветы́ потреби́, вся́ку зло́бу и вражду́ отжени́ от на́с и бу́дущия изми́ му́ки о Тебе́ вопию́щих: Аллилу́иа.
Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.
И́кос 1.
А́нгел предста́тель по́слан бы́сть с небесе́ рещи́ Богоро́дице: Ра́дуйся, Благослове́нная в жена́х, предрече́нная Ма́ти Христа́, Сы́на Бо́жия. Те́мже и мы́, грехми́ обремене́ннии, наде́жду спасе́ния в Тебе́ улучи́вше, уми́льно взыва́ем Ти́:
Ра́дуйся, Бо́жие ко гре́шным благоволе́ние; ра́дуйся, ка́ющихся пред Го́сподем Бо́гом кре́пкое заступле́ние.
Ра́дуйся, па́дшаго Ада́ма воззва́ние; ра́дуйся, сле́з Е́виных избавле́ние.
Ра́дуйся, грехо́вную отъе́млющая скве́рну; ра́дуйся, ба́не, омыва́ющая со́весть.
Ра́дуйся, ро́ждшая Изба́вителя, беззако́ния на́ша ми́лостиво очища́ющаго; ра́дуйся, всечу́дное все́х к Бо́гу примире́ние.
Ра́дуйся, мо́сте, вои́стину преводя́й на́с от сме́рти к животу́; ра́дуйся, ми́р от пото́па грехо́внаго спа́сшая.
Ра́дуйся, ле́ствице Небе́сная, е́юже Госпо́дь к на́м сни́де; ра́дуйся, вина́ все́х обоже́ния.
Ра́дуйся, благода́тная Богоро́дице Де́во, поги́бших взыска́ние и все́х скорбя́щих ра́досте.
Конда́к 1.
Взбра́нней Воево́де победи́тельная, я́ко изба́вльшеся от ве́чныя сме́рти благода́тию от Тебе́ ро́ждшагося Христа́ Бо́га на́шего и Твои́м Ма́терним пред Ни́м хода́тайством, благода́рственная воспису́ем Ти́, раби́ Твои́: я́ко иму́щая держа́ву непобеди́мую, от вся́ких на́с бе́д и ско́рбных обстоя́ний свободи́, зову́щих:
Ра́дуйся, благода́тная Богоро́дице Де́во, поги́бших взыска́ние и все́х скорбя́щих ра́досте.
Моли́тва пе́рвая.
О пресвята́я и преблагослове́нная Де́во, Влады́чице Богоро́дице! При́зри ми́лостивным Твои́м о́ком на на́с, предстоя́щих пред свято́ю ико́ною Твое́ю и со умиле́нием моля́щихся Тебе́; воздви́гни на́с из глубины́ грехо́вныя, просвети́ у́м на́ш, омраче́нный страстьми́, и уврачу́й я́звы ду́ш и теле́с на́ших. Не и́мамы ины́я по́мощи, ни и́мамы ины́я наде́жды, ра́зве Тебе́, Влады́чице; Ты́ ве́си вся́ не́мощи и согреше́ния на́ша, к Тебе́ прибега́ем и вопие́м: не оста́ви на́с Твое́ю небе́сною по́мощию, но предста́ни на́м при́сно и Твои́м неизрече́нным милосе́рдием, и щедро́тами спаси́ и поми́луй на́с, погиба́ющих. Да́руй на́м исправле́ние грехо́вныя жи́зни на́шея и изба́ви на́с от скорбе́й, бе́д и боле́зней, от внеза́пныя сме́рти, а́да и ве́чныя му́ки. Ты́ бо, Цари́це и Влады́чице, ско́рая помо́щница и засту́пница еси́ все́м притека́ющим к Тебе́ и кре́пкое прибе́жище гре́шников ка́ющихся. Пода́ждь у́бо на́м, преблага́я и всенепоро́чная Де́во, христиа́нский коне́ц жития́ на́шего, ми́рен и непосты́ден, и сподо́би на́с Твои́м хода́тайством всели́тися в оби́телех небе́сных, иде́же непреста́нный гла́с пра́зднующих ра́достию сла́вит Пресвяту́ю Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Моли́тва втора́я.
Засту́пнице усе́рдная, благоутро́бная Го́спода Ма́ти, к Тебе́ прибега́ю а́з, окая́нный и па́че все́х челове́к грешне́йший; вонми́ гла́су моле́ния моего́, во́пль мо́й и стена́ние услы́ши, я́ко беззако́ния моя́ превзыдо́ша главу́ мою́, и а́з, я́коже кора́бль в пучи́не, погружа́юся в мо́ре грехо́в мои́х. Но Ты́, всеблага́я и милосе́рдная Влады́чице, не пре́зри мене́ отча́яннаго и во гресе́х погиба́ющаго; поми́луй мя́, ка́ющагося в злы́х де́лех мои́х, и обрати́ на пу́ть пра́вый заблу́ждшую окая́нную ду́шу мою́. На Тебе́, Влады́чице моя́ Богоро́дице, возлага́ю все́ упова́ние мое́. Ты́, Ма́ти Бо́жия, сохрани́ и соблюди́ мя́ под кро́вом Твои́м, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Моли́тва тре́тия.
О Пресвята́я Влады́чице и Богоро́дице, вы́сшая херуви́м и честне́йшая серафи́м, богоизбра́нная Отрокови́це, поги́бших взыска́ние и все́х скорбя́щих ра́досте! Пода́ждь утеше́ние и на́м, в поги́бели и ско́рби су́щим, ра́зве бо Тебе́ ина́го прибе́жища и по́мощи не и́мамы. Ты́ еди́на еси́ ра́дости на́шея хода́таица, и, я́ко Ма́ти Бо́жия и Ма́ти милосе́рдия, предстоя́щи у престо́ла Пресвяты́я Тро́ицы, мо́жеши на́м помощи́, никто́же бо притека́яй к Тебе́ посра́млен отхо́дит. Услы́ши у́бо и на́с ны́не в де́нь поги́бели и печа́ли пред Твое́ю ико́ною припа́дающих и со слеза́ми Тебе́ моля́щихся: отжени́ от на́с належа́щия на на́с ско́рби и бе́ды в се́й вре́менней жи́зни, не лише́ны же сотвори́ Твои́м всеси́льным хода́тайством и ве́чныя несконча́емыя ра́дости в ца́рствии Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего. Ами́нь.
С незапамятных времен русский народ, свято веря во всесильную помощь Пресвятой Богородицы, усвоил Ей именование "Взыскание погибших", как последнему прибежищу, последней надежде погибающих людей.
О происхождении образа "Взыскание погибших" достоверных сведений не сохранилось. Известно несколько чудотворных икон под этим названием, через которые Матерь Божия являла Свою милость людям, уже переступившим порог гибели.
В середине XVII века в селе Бор Калужской губернии благочестивый крестьянин Федот Обухов на праздник Крещения Господня был застигнут в пути пургой. Лошади выбились из сил и остановились у непроходимого оврага. Не видя средств ко спасению, Обухов лег в сани и стал засыпать, не сознавая, что совсем замерзнет. Но в эти страшные минуты он всем своим существом воззвал к Царице Небесной о помощи и дал обещание сделать для своей приходской церкви икону "Взыскание погибших". И Она услышала его сердечную молитву: в соседнем селении один крестьянин вдруг услышал под окном чей-то голос: "Возьмите". Он вышел и увидел в санях полузамерзшего Обухова. Выздоровев, спасенный немедленно выполнил свой обет и заказал список с иконы из Георгиевской церкви города Болхова Орловской губернии. С того времени Борская икона "Взыскание погибших" прославилась многими благодатными знамениями и чудесами. Известны чудотворные образы "Взыскание погибших": из села Малижина Харьковской губернии, явленная в 1770 году, троекратно избавившая жителей от холеры; из села Красное Черниговской губернии, из Воронежа, Козлова Тамбовской губернии. В 1835 году при Московском Александровском Сиротском институте был освящен храм в честь иконы "Взыскание погибших".
Особенный интерес представляют сохранившиеся предания об иконе Божией Матери "Взыскание погибших", находящейся в храме в честь "Воскресения Словущего" в Москве. Эта икона была перенесена из храма в честь Рождества Христова в Палашевском переулке. Последний владелец ее овдовел и был на пороге полной нищеты. Усердная молитва Пресвятой Богородице спасла его от отчаяния и устроила судьбу его дочерей-сирот. Человек этот счел себя недостойным иметь в своем доме чудотворный образ и передал его в храм. В 1812 году Палашевский храм был разграблен французами. Поруганная святыня была найдена расколотой на три части среди всякого хлама. При обретении иконы совершилось множество чудесных исцелений. К этой иконе обращались невесты, выходя замуж, чтобы брак был спасительным, приходили к ней люди, погрязшие в пьянстве, погибающие в нищете, страждущие в болезнях, с молениями обращались к ней матери о погибающих детях. И всем Царица Небесная ниспосылала помощь и поддержку: "Взыщи нас, погибающих. Пресвятая Дево, не по грехом бо нашим наказуеши нас, но по человеколюбию милуеши: избави нас от ада, болезни и нужды и спаси нас" (тропарь, гл. 4).
См. фильм "Икона Богородицы „Взыскание погибших“".
Наиболее известные списки иконы Божией Матери «Взыскание погибших» находятся в храме Воскресения Словущего на Успенском Вражке (Москва) и в храме Положения Ризы Господней в Москве, в Высоцком мужском монастыре (Серпухов) и в Никольском соборе (Серпухов).
Сколько утешительного заключено в одном уже имени этой иконы — будящем, укрепляющем веру людей в Богоматерь, как в дивную Заступницу, которая спешит всюду, где слышится стон страдания людского, утирает слезы плачущих и в самом горе дает минуты отрады и радости небесной. Радуйся же вечно Ты, небесная скорбящих Радость!
По вере людей в милосердие Богоматери к роду людскому, повелся обычай изображать Богоматерь сообразно тому, что слышится в словах молитвы к Ней: «О, Пресвятая Госпоже Владычице Богородице, вышши еси всех ангел и архангел и всея твари честнейши. Помощница еси обидимых, ненадеющихся надеяние, убогих заступница, печальных утешение, алчущих кормительница, нагих одеяние, больных исцеление, грешных спасение, христиан всех поможение и заступление». Поэтому и пишется Богоматерь во весь рост, иногда с Младенцем на руках (как на московском первообразе), иногда без Младенца (как на прославившейся недавно в Петербурге, у Стеклянного завода, иконе с монетами), окруженная разного рода бедствующими людьми — нагими, обидимыми, алчущими. Около этих бедствующих изображают часто ангелов, посланных Владычицей для утоления страдания людского; ангелы, приникая к людям, указывают им на Богоматерь, которая пишется на иконах «Всех скорбящих Радость» или во славе, с короной на главе и в царском одеянии, или в обычном одеянии земных Ее дней и в белом плате на главе.
В Москве в XVII веке прославилась одна икона Богоматери этого имени. Первое чудо от нее совершилось в 1648 г. над больной Евфимией, родной сестрой патриарха Иоакима, жившей на Ордынке. Она жестоко страдала раной в боку. Рана была так велика, что видны были внутренности. Больная ждала смерти, но в то же время не теряла надежды на помощь Божественную. Однажды, попросив приобщить ее Святых Таин, она с великой верой стала взывать к Пресвятой Богородице:
— Услыши меня, Всемилостивая Владычица! Весь мир Тобой хвалится; и все приемлют нескудные милости Твои. Достойна я наказания по беззакониям моим, но не накажи меня гневом Твоим. Призри на лютую немощь мою и помилуй меня.
После этой молитвы больной был голос:
— Евфимия, отчего в страдании твоем не прибегаешь ты к общей Целительнице всех?
— Где же найти мне такую Целительницу? — отвечала Евфимия, изумленная голосом.
И был ответ:
— Есть в храме Преображения Сына Моего образ Мой, именуемый «Всех скорбящих Радость». Стоит он на левой стороне в трапезе, где обыкновенно становятся женщины. Призови к себе из этой церкви священника с этим образом, и когда он отслужит молебен с водосвятием, ты получишь исцеление.
Не забывай же тогда Моего к тебе милосердия и исповедуй его в прославление имени Моего.
Когда Евфимия оправилась от волнения, произведенного на нее этим явлением, и узнала от родственников, что, действительно, в храме Преображения, на Ордынке, есть икона Богоматери «Всех скорбящих Радость», она призвала священника с иконой к себе в дом. По совершении водосвятного молебна Евфимия исцелилась, и 24 октября установлен праздник в честь этой иконы в память совершившегося в этот день исцеления.
Есть мнение, что первоначальный образ Богоматери «Всех скорбящих Радость» перевезен был в Петербург царевной Наталией Алексеевной и есть именно тот образ, который стоит в Скорбященской церкви, на Шпалерной. Но, кажется, ближе к истине те, которые утверждают, что первоначальный образ остался в Москве.