Каноны святым Сербским ктиторам преподобному Симеону Мироточцу и святителю Савве чудотворцу
Припев: Святи́и отцы́ Симеóне и Сáвво, моли́те Бóга о нáс.
Память: 25 января (12 января ст. ст.); 26 февраля (13 февраля ст. ст.); 12 сентября (30 августа ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́, чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца, спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.
Восто́к доброде́телей бы́в, со́лнце незаходи́мое, святи́телю о́тче, ны́не восхваля́ющему тя́ и прося́щему воспе́ти тя́, твои́ми моли́твами да́руй ми́ досто́йно, да воспою́ тя́, Са́вво святи́телю, о́тче на́ш.
Ца́рское презре́в благоро́дие, бога́тство и сла́ву, му́дре, и взе́м кре́ст, о́тче, на ра́мена, Христу́ после́довал еси́, чи́стым по́мыслом Ему́ сле́дуя, преподо́бне Са́вво святи́телю изря́днейший.
Земледе́лав доброде́тельми и труды́, се́мя Боже́ственное в душа́х, о́тче, ве́рных посе́ял еси́, и ны́не стори́чествующий кла́с Боже́ственных де́л возда́л еси́ земледе́лателю и Творцу́, Симео́не, ве́рных похвало́.
Богоро́дичен: Богоявле́ния Тебе́ ра́ди удосто́ися, Богоблагода́тная, сме́ртное естество́, Неодержи́маго бо во чре́ве Твое́м обита́вшаго, па́че ума́ и сло́ва, Благослове́нная, родила́ еси́, пребыва́ющи Де́ва, Чи́стая.
И́н. Гла́с 4.
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Отве́рзи уста́ моя́, благи́х Пода́телю, Христе́, и, прие́м по́мощь, Ду́хом сло́во благода́рственно отры́гну моле́бней па́мяти Твои́х уго́дник, прие́м си́х по́мощь, воспою́, ра́дуяся, Твою́ благода́ть.
Отве́рзи устне́ свои́ ми́лостивне и ру́це на мольбу́ воздежи́ к Бо́гу все́х и Влады́це, Симео́не, изба́вити ста́до твое́ от плене́ния и озлобле́ния, да тя́ почита́ем, воспева́юще твоя́ чудеса́.
Отве́ргся, Са́вво, плотски́х роди́телей, с ни́ми духо́вне Тро́ицы – все́х Бо́гу, усыни́лся еси́, Е́йже ны́не предстоя́ще, рабы́ своя́ изба́вите наси́лия сопроти́вных и вра́г обстоя́ния.
Богоро́дичен: Чистоты́ сокро́вище, ра́дуйся, Е́юже от паде́ния на́шего воста́хом. Ра́дуйся, сладкоуха́нный кри́не, Влады́чице, ве́рных благоуха́яй, кади́ло благово́нное и ми́ро многоце́нное.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.
Да́ры светода́тельными озаре́н, преподо́бне, де́монский мра́к всеце́ло отгна́л еси́ и све́т возсия́л еси́ в се́ни сме́ртней седя́щим, те́мже тя́, Са́вво, почита́ем.
На Го́спода всю́, Боже́ственнии преподо́бнии, возложи́вше наде́жду, ника́коже поколеба́стеся, е́же отпа́сти от лу́чшаго стоя́ния, но зако́нно соверши́сте Боже́ственное тече́ние ума́ пра́востию.
Жития́ чи́стаго улучи́ти потща́вшеся, пло́ть на земли́, Богоно́снии, умертви́ли есте́, и ны́не Безсме́ртную ча́сть насле́довали есте́, Христу́, блаже́ннии, соца́рствующе.
Богоро́дичен: В се́нь сме́ртную впа́в, Чи́стая, Тя́ призыва́ю, Боже́ственную по́мощь Твою́ ско́ро посли́ ми́, я́ко да спасе́н бы́в, досто́йно любо́вию ублажа́ю Тя́, я́коже прорекла́ еси́.
И́н.
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.
Твои́х ра́б, Благоде́телю, Животворя́щим Уте́шителем Ду́хом Симео́на и Са́вву просла́вим, ли́к, си́ми духо́вне со́бранный, огради́ Боже́ственным покро́вом и благода́ти сла́вы Твоея́ сподо́би.
Твое́ достоя́ние, Симео́не, предвари́ изба́вити от расхище́ния зверови́дно на ни́х устремля́ющихся, и воста́ния страсте́й на́ших твои́ми моли́твами укроти́, и благода́рне твоя́ чудеса́ сла́вити сподо́би.
Твои́м дерзнове́нием, Са́вво, и́же ко Христу́, не преста́й моля́ о воспева́ющих тя́, и в ли́ке си́х устро́ити спаса́емых и нападе́ния сопроти́вных изба́витися си́м сподо́би.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, две́ре еди́на, Е́юже Сло́во про́йде Еди́но, вереи́ и врата́ а́дова, Влады́чице, рождество́м Твои́м сокруши́вшая. Ра́дуйся, Боже́ственный вхо́де спаса́емых, Богоневе́сто.
И́н конда́к, гла́с 4:
Дне́сь Симео́н с Са́ввою, блаже́ннии, в ду́се прише́дше, спаса́ют от обстоя́ний па́ству и́х: сии́ бо Тро́ицу пропове́даша Еди́наго Бо́га, Це́ркве яви́шася утвержде́ние, в преподо́бных Мироточи́вый и во святы́х чудотво́рец: сии́ бо и во бра́нех необори́мии защи́тницы показа́шася, Афо́на похвала́ и наро́да Се́рбскаго кре́пость.
Седа́лен, гла́с 8:
Ду́шу преда́вше любви́ Христо́вы, земна́я вся́ оста́вивше му́дре, всели́стеся, преподо́бнии, в пусты́нях и гора́х: вкуси́вше бо от дре́ва ве́дения, сла́внии, а́ки от во́д таи́нницы, А́нгельски возсия́ли есте́. Те́мже тьму́ плотску́ю превозше́дше, мра́к де́монский отгна́ли есте́, блаже́ннии Симео́не и Са́вво сла́внии: моли́те Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти любо́вию пра́зднующим святу́ю па́мять ва́шу.
Богоро́дичен: Я́ко Всенепоро́чная Неве́сто Творца́, я́ко Неискусому́жная Ма́ти Изба́вителя, прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Всепе́тая, беззако́нию мя́ су́ща скве́рно жили́ще, и де́монов игра́лище, в ра́зуме бы́вша, потщи́ся от си́х злоде́йствия мя́ изба́вити, све́тло жили́ще доброде́тельми соде́лавши, Светода́тельная и Нетле́нная, разжени́ о́блак страсте́й и вы́шняго прича́стия сподо́би, и Све́та Невече́рняго, моли́твами Твои́ми.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́, и просла́вих Твое́ Божество́.
Наи́тие Боже́ственнаго Ду́ха яви́ вы́ свети́льники, чудесы́ сия́ющия, Симео́не и Са́вво всехва́льнии.
Боже́ственным озаре́нием вверя́еми, яви́стеся, а́ки огни́ просвеща́юще ве́рных все́х по́мыслы, всеблаже́ннии.
Врачева́ний благода́ть Влады́ка все́х ва́м дарова́ и вла́сть изгоня́ти нечи́стыя ду́хи, отцы́ досточу́днии.
Богоро́дичен: В не́дрех Седя́й, Чи́стая, О́тчих, ны́не в Твои́х не́дрех, Чи́стая, почи́, тле́нное естество́ исправля́я.
И́н.
Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Седя́щаго в Вы́шних и Зря́щаго смире́нных, Симео́не Богоно́се и Са́вво святи́телю, приле́жно о на́с умоли́те уще́дрити смире́ние на́ше и лю́тых изба́вите на́с и спасти́ вопию́щих: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Седа́лище мирска́го влады́чествия оста́вив, смире́нием Влады́це своему́ после́довал еси́, те́мже и бога́тыми дарова́ньми просла́вил тя́ е́сть, Его́же непреста́нно, о́тче, моли́, ста́до твое́ от расхища́ющих е́ изба́вити.
Се́л еси́ на престо́ле высо́це святи́тельства и упа́сл еси́ апо́стольски ста́до свое́ и оби́тель и́ноков соста́вив, Боже́ственными уче́ньми утверди́л еси́, и́хже и ны́не моли́твами свои́ми сохрани́ невреди́мы от супоста́тных нахожде́ний.
Богоро́дичен: Тя́, испле́тшую ми́рови нерукоплете́нный вене́ц, песносло́вим, ра́дуйся, Тебе́, Де́во, зову́ще: храни́лище все́х, и огражде́ние, и утвержде́ние, и свяще́нное прибе́жище.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чу́ждая тьма́, окая́ннаго, но обрати́ мя́, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
Благода́тныя струи́ изгоня́ющия неду́ги, и вла́сть на ду́хи нечи́стыя дарова́ тебе́ Христо́с, му́дре, естество́ бо, о́тче, победи́в, па́че естества́ даро́в Ду́ха прича́стник бы́л еси́.
Чи́стым умо́м и души́ кре́постию, Богоблаже́нне, вра́жия вся́ наве́ты на зе́млю низве́ргл еси́, кре́ст, я́ко ски́петр, восприи́м на ра́мена со Са́ввою, всеблаже́ннии.
Со Безпло́тными, с преподо́бными же, и святи́тели, со апо́столи соверша́ем ва́ше торжество́, Богоно́се Са́вво со отце́м твои́м Симео́ном, согла́сно всегда́ ва́с ублажа́юще.
Богоро́дичен: Моля́щи не преста́й о воспева́ющих Тя́, Свята́я Влады́чице, Сы́на Твоего́ и Бо́га и Влады́ку и Го́спода, я́ко да да́ст все́м на́м оставле́ние грехо́в и ра́йских бла́г наслажде́ние.
И́н.
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.
Удиви́ на на́с ми́лости Твоея́ бога́тство, Го́споди, моли́твами Твои́х уго́дник, Ты́ бо, Благосе́рде Влады́ко, прие́млеши те́х, приле́жно моля́щихся о на́с, и, от бу́ри избавля́я, смире́ние подава́еши.
Удивле́н бы́в во вся́ческих: в смире́нии высокотво́рнем и мироизлия́нии оби́льнем, ты́ бо, чудотво́рче преподо́бне, прие́млеши все́х, ве́рою притека́ющих к тебе́, и, моли́твами твои́ми от бе́д избавля́я, смире́ние подава́еши.
Удиви́л еси́ вся́к слу́х па́че естества́ чудотворе́ньми твои́ми, звери́ным обузда́нием и соста́ва повинове́нием, и еще́ же и А́нгелу повеле́нием, ты́ же, вели́кий святи́телю, и на на́с покажи́ чудеса́ твоя́ и, моли́твами твои́ми от ну́ждных изба́вив, смире́ние пода́ждь.
Богоро́дичен: Простра́нное селе́ние Сло́ва, ра́дуйся, Пречи́стая, сосу́де, Боже́ственный би́сер произве́дшая: ра́дуйся, всечу́дное все́х к Бо́гу примире́ние, блажа́щих Тя́, Богоро́дице, всегда́.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся: к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.
Исто́чник исцеле́ний животворя́щий вои́стинну гро́б тво́й соде́лася, Симео́не, ему́же предстоя́ще вси́, ве́рнии, исцеле́ния восприе́млем.
Житие́ твое́ знамени́то, сла́ва, о́тче, ве́чна, пу́ть же тво́й све́тел, кончи́на честна́ пред Го́сподем Бо́гом твои́м, Са́вво сла́вне.
Отве́ргл еси́ су́щую на земли́ че́сть и сла́ву легкоги́бнущую, ве́чный же живо́т и достоя́ние непоколеби́мое, всеблаже́нне, восприя́л еси́, в Небе́сных селе́ниях водвори́вшись незы́блемейше.
Богоро́дичен: Вседержи́телевою си́лою вся́ Нося́й, во объя́тиях Твои́х, я́ко сме́ртный носи́м бе́, Де́во Всенепоро́чная, избавля́я на́с от руки́ вра́жия.
И́н.
Ирмо́с: Возопи́ прообразу́я погребе́ние тридне́вное проро́к Ио́на, в ки́те моля́ся: от тли́ изба́ви мя́, Иису́се, Царю́ Си́л.
Возопи́те ко Творцу́ и Бо́гу непреста́нно оби́тель ва́шу непоколеби́му сохрани́ти, ю́же соста́вльша, в не́й по́стнически подвиза́стася, я́ко при́сна уго́дника Иису́су, Царю́ Си́л.
Взыва́ем к тебе́, неключи́мая ча́да твоя́: погреби́ в ро́ве па́губнем ра́тующих на́с мы́сленныя и чу́вственныя враги́, и от тли́ и напа́стей моли́ возвести́ на́с Иису́са, Царя́ Си́л.
Взыва́я не преста́й о на́с, Ему́же Же́ртвы Безкро́вныя прине́сл еси́, я́ко и́стинен святи́тель, сохрани́ти на́с от обыше́дших зо́л невреди́мы Иису́су, Царю́ Си́л.
Богоро́дичен: Ра́дости вина́, облагодати́ на́ш по́мысл, е́же зва́ти Тебе́: ра́дуйся, неопали́мая Купино́, о́блаче всесве́тлый, ве́рныя непреста́нно осеня́ющий.
Конда́к, гла́с 2:
Го́рнюю жи́знь возлюби́вше, сла́внии, жи́знь су́щую на земли́ презре́сте. Сего́ ра́ди в вы́шних со А́нгелы всегда́ лику́юще, моли́те о все́х на́с.
И́кос:
Кто́ возмо́жет досто́йно похвали́ти твои́х натрижне́ний и по́двигов и трудо́в мно́гих сла́ву и вели́чие? Но моли́твами твои́ми спомози́ ми́, и да́ждь ми́ благода́ть Ду́ха, я́ко да изреку́ твоя́ боре́ния ве́рно, и воспою́ па́че сло́ва си́лу твою́ и кре́пость, всеблаже́нне, е́юже кова́рнаго врага́ посрами́л еси́, Са́вво Богоно́се с Симео́ном Богому́дрым, не преста́йте моли́ти о все́х на́с.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́ попра́ша пла́мень дерзнове́нно, и на ро́су о́гнь преложи́ша, вопию́ще: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Изба́вите от вся́каго вре́да и плене́ния вра́жескаго ва́рварскаго, прибега́ющия к ва́шей Боже́ственней защи́те, о Симео́не хва́льне с Са́ввою, во ве́ки.
Те́ло, ду́шу же и се́рдце, и по́мысл и у́м очи́стивше, в Небе́сный ны́не преста́вистеся бра́чный черто́г, о Симео́не хва́льне с Са́ввою, во ве́ки.
Же́зл си́лы держа́ – спаси́тельный кре́ст, Са́вво до́бле, испыта́ния терпели́во подъе́млеши, великоду́шно воспева́я: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Богоро́дичен: Ты́ мя́ спаси́, Де́во, и исхити́ из руки́ борю́щаго и кова́рнаго врага́ человекоуби́йцы, я́ко да пою́, спаса́емый, Твою́ сла́ву во ве́ки.
И́н.
Ирмо́с: Спасы́й во огни́ Авраа́мския Твоя́ о́троки, и халде́и уби́в я́же пра́вда пра́ведно уловля́ше, препе́тый Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших, благослове́н еси́.
Спасе́нию хода́тая на́м, Авраа́му подо́бнаго, Симео́на приво́дим Ти́, Влады́ко, и, я́ко друга́го Исаа́ка, Са́вву священнонача́льника, на Горе́ Святе́й в же́ртву прине́сшася Тебе́, и́хже моли́твами от бе́д изба́ви на́с, вопию́щих: препе́тый благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Спасе́ния наде́жде да не погреши́м, наде́ющеся сие́ тобо́ю прия́ти, преподо́бне, но да получи́м моли́твами твои́ми страсте́м облегче́ние и душа́м спасе́ние, взыва́юще: препе́тый оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Спасы́й себе́ мирска́го пристра́стия крестоле́пно в пусты́ню Христу́ после́довал еси́, в не́йже во и́мя Того́ Пречи́стыя Ма́тере оби́тель соста́вив, мно́жество спаса́емых Тому́ приве́л еси́, е́йже, ны́не моли́ Его́, сохрани́тися неразори́ме во ве́ки.
Богоро́дичен: Мо́лим раби́ Твои́, и приклоня́ем коле́но се́рдца на́шего: приклони́ у́хо Твое́, Чи́стая, и спаси́ скорбьми́ погружа́емыя при́сно, и соблюди́ от вся́каго вра́жия плене́ния Тво́й гра́д, Богоро́дице.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель Богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Подви́жническому жи́тельству предава́я себе́, блаже́ннии, вы́шшаго Богомы́слия дости́гли есте́, прия́телище показа́вшеся вмести́тельное Ду́ха Животворя́щаго, пою́ще непреста́нно: лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.
Преста́вившися, предвари́л еси́ во гра́д Сио́н, во оби́тели же ве́чныя приспе́л еси́, и, Небе́сную ча́сть за труды́ обре́т, со А́нгельскими ликостоя́нии воспева́еши: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.
Всесве́тел, я́ко со́лнце, пусты́ни просвети́л еси́, мра́чныя отгна́в де́моны, и сто́лп всесве́тел досяза́ющ до Не́ба бы́л еси́, чудотво́рная сия́ния испуска́я, взыва́л еси́ непреста́нно: свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Неве́сто Бо́жия Всенепоро́чная, прибега́ющия к Тебе́ исхити́ от пле́на страсте́й, и самовлады́чнюю свобо́ду, Чи́стая, Це́ркви Правосла́вных пода́ждь, ве́рою пою́щим: свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.
И́н.
Ирмо́с: Слы́ши, Отрокови́це Де́во Чи́стая, да рече́т у́бо Гаврии́л сове́т Вы́шняго дре́вний, и́стинный: бу́ди к прия́тию гото́ва Бо́жию, Тобо́ю бо Невмести́мый с челове́ки поживе́. Те́м и, ра́дуяся, вопию́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Слы́ши, Благоде́телю, Тво́рче все́х, моле́ния, я́же о на́с, преподо́бных Твои́х, да я́вятся и́же на ны́ сове́ты наси́лующих на́м вско́ре су́етны, и бу́дем в благодаре́ние гото́вы Тебе́, те́ми бо неудо́бь избавля́емых избавля́еми явля́емся, те́м и, веселя́щеся, вопие́м: благослови́те, вся́ дела́, Го́спода, по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Слы́шав гла́с Ева́нгельский, преподо́бне Симео́не, и рече́ные тобо́ю обе́ты ко Христу́ соблю́л еси́, я́ко и́стинный Сего́ служи́тель, и бы́сть на прия́тие гото́в Ду́хови, Его́же благода́тию и на́с сохрани́ невреди́мы от наве́та борю́щих ны́ ви́димых вра́г и неви́димых.
Слы́шана бы́ша твоя́ исправле́ния, Са́вво всеблаже́нне, прие́м бо благода́ть Ду́ха, заблужде́ние обрати́л еси́ на пу́ть и́стины, бу́ди на прия́тие гото́в моле́ния на́шего, тобо́ю и ны́не настоя́щих бе́д и душе́вных страсте́й изба́витися на́м и благода́рственне взыва́ти: благослови́те, вся́ дела́, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: Ми́ру ро́ждшая спасе́ние, и́мже от земли́ на высоту́ взя́ти бы́хом, ра́дуйся, Всеблагослове́нная, покро́ве и держа́во, стено́ и утвержде́ние, пою́щим, Чи́стая: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с Безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.
Ра́дости и весе́лия духо́внаго все́х ва́ша па́мять исполня́ет, сла́внии, ве́рою и любо́вию сию́ пра́зднующих.
Псалмы́ и пе́нии ны́не ва́с похваля́ем и ублажа́ем в пе́снех дне́сь, к Боже́ственному хра́му ва́шему прибега́юще.
О о́тче Богоно́се, Са́вво иера́рше с Симео́ном, отце́м твои́м, моли́теся о на́с, почита́ющих святу́ю па́мять ва́шу.
Богоро́дичен: Благолюби́вая Де́во, озло́бленную грехо́м ду́шу мою́ удобри́, Всеблаго́е Сло́во пло́тию носи́вшая.
И́н.
Ирмо́с: Я́ко одушевле́нному Бо́жию киво́ту, да ника́коже ко́снется рука́ скве́рных, устне́ же ве́рных Богоро́дице немо́лчно, гла́с А́нгела воспева́юще, с ра́достию да вопию́т: ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю.
Я́коже спаси́тельный, Твои́м повеле́нием сотворе́нный, Влады́ко, киво́т, та́ко сохрани́ Це́рковь ве́рных от пото́па ересе́й и наси́лия ра́тующих моле́нием Симео́на преподо́бнаго и Са́ввы архиере́я, всебога́тых и приснопа́мятных.
Я́коже свяще́ния зако́нный киво́т искуше́ние гне́ва Бо́жия наведе́ беззако́нне одержа́щим и де́рзостно прикосну́вшемуся, та́ко, мо́лимся, Богоно́се Симео́не, сотвори́ и́же ста́ду твоему́ наси́лующим, хра́м ра́ки моще́й твои́х, и́же тебе́, о́тче, в небреже́ние вменя́ющим.
Я́ко свяще́нствий Боже́ственных и́стинный служи́тель, дерзнове́ние име́я к Пастыренача́льнику Христу́, ника́коже да оста́виши расхище́ну, ни прикоснове́ну бы́ти ста́ду твоему́ рука́ми неве́рных и безсту́дных, и́же соста́ви мно́гими по́ты, Са́вво блаже́нне.
Богоро́дичен: Пощади́, Бо́же, насле́дие Твое́, грехи́ на́ша вся́ презре́х ны́не, на сие́ име́я Моля́щую Тя́, на земли́ безсе́менно Тебе́ Ро́ждшую, вели́кия ра́ди ми́лости восхоте́вшаго вообрази́тися, Христе́, в челове́чество.
Свети́лен:
Чудотво́рцы свети́льницы, Симео́не со Са́ввою, уврачу́йте ду́ши на́ша и телесе́ неду́ги, от Го́спода прии́мше благода́ть исцеле́ний.
Сла́ва: Дво́е свети́льники светоза́рныя, святи́теля Са́вву с преподо́бным Симео́ном, Боже́ственныя отцы́ и учи́телие на́ша, в пе́снех доброгла́сных вси́ да почти́м.
И ны́не: Су́щих от Бо́га дае́мых ми́ру бла́г, Ты́ причи́ною была́ еси́, Пречи́стая, но и ны́не уми́лостиви Сы́на Твоего́, Богоро́дице, о о́бщем спасе́нии.
Житие преподобного Симеона Мироточивого (в миру Стефана)
Родившись в 1114 году от жупана Давида, Стефан (Симеон в монашестве) был младшим из четырех сыновей. Даже в раннем возрасте он правил столь мудро и благочестиво, что после смерти отца ему была отдана в управление большая часть страны; и потом он всю жизнь страдал от гнева своих братьев. Бог утешил его, даровав в жены княжну Анну, дочь византийского императора. И они, сами стяжав святость, произвели на свет двоих сыновей, также ставших святыми. Стараясь превратить Сербию в православное царство, преподобный Симеон воздвиг и содержал множество храмов в самой Сербии и во всем христианском мире. Венцом его жизни стало отречение от престола, когда он последовал своему сыну, святителю Савве, в возрасте 82 лет. Вместе они подвизались на Святой Горе, основав здесь Сербский Хиландарский монастырь. С лицом, осиянным небесным светом, преподобный Симеон почил о Бозе в возрасте 86 лет. Его мощи оставались мягкими и теплыми и источали нежное миро. Когда святитель Савва вернулся в Сербию, он принес с собою мощи своего отца, и весь народ был свидетелем того, что тело Симеона все еще было теплым и выглядело живым, он как бы спал. В настоящее время его мощи пребывают в Студеницком монастыре, который он воздвиг и в котором начал свою монашескую жизнь. И доныне они Божией благодатью приносят всем приходящим исцеления и утешения.
См. также:
- Память преподобного Симеона Мироточивого, царя Сербского свт. Димитрий Ростовский
- Память преподобного Симеона (Стефана) Мироточивого, основателя Хиландарского монастыря иером. Макарий Симонопетрский
- Память преподобного Симеона мироточивого, ктитора Хиландаря Афонский патерик
Краткое житие святителя Саввы I, архиепископа Сербского
Святитель Савва, возлюбленное и лучезарное светило на сербском духовном небосводе, родился в благочестивой семье правителей Неманей. Из этой семьи произошло множество святых, как еще при жизни святителя Саввы, так и в течение двух последующих столетий, включая и его отца, преподобного Симеона Мироточивого (Великого жупана Стефана), его мать, святую Анастасию (Анну) и его брата, преподобного Стефана Первовенчанного. В возрасте 17 лет, уклонившись от брака, святитель Савва принял монашеский постриг на Святой Горе Афон и скоро проявил себя как непреклонный воин и подвижник Христов. Четыре года спустя его отец отрекся от престола Сербского королевства, постригся в монаха и пришел на Святую Гору, где вместе со святителем Саввой основал Хиландарский монастырь. Позже святитель Савва был направлен Господом обратно в Сербию и объединил свою смятенную страну, получив от вселенского патриарха автокефалию для Сербской Церкви, спас ее от войн, бушевавших вокруг. Глубокий патриот, святитель Савва ревновал об ограждении безопасности Сербии. Принявший архиепископский сан с великим принуждением, он был истинным исихастом. Совершенно проникшись учением древних отцов пустыни, он дал то направление духовной жизни Сербии, которому она и доныне следует. Просветитель Сербии, святитель Савва был великим поборником православия. По смерти прославился многочисленными чудесами.
Полное житие святителя Саввы I, архиепископа Сербского
Святитель Савва, первый архиепископ Сербский, в миру Ростислав (Растко), был сыном самодержца Сербии Стефана Немани и Анны, дочери греческого императора Романа. С раннего детства он усердно посещал церковные службы и питал особую любовь к инокам. В семнадцатилетнем возрасте, встретив русского инока со Святой Горы Афон, Ростислав тайно оставил отчий дом и прибыл в русский Пантелеимонов монастырь. (По Промыслу Божию в год рождения святого – 1169 – древний монастырь святого великомученика и целителя Пантелеимона был отдан на вечное владение русским инокам.) Отец его, узнав, что сын на Афоне, снарядил целую дружину с верным воеводой и написал правителю области, куда входил Афон, что, если ему не вернут сына, он пойдет на греков войной. Прибыв в монастырь, воевода велел глаз не спускать с Ростислава. Во время вечернего богослужения, когда упоенные вином воины уснули, Ростислав принял постриг (1186 г.) и послал родителям свою мирскую одежду, волосы и письмо. Инок Савва сумел убедить своих державных родителей принять монашество. Отец преподобного (память преподобного Стефана, во иночестве Симеона, царя Сербского, 13 февраля) вместе с сыном подвизался в Ватопедской обители. На Афоне они обновили сербский Хилендарский монастырь, и эта обитель получила звание царской ставропигии. В Хилендарском монастыре преподобный Савва был посвящен в диакона и затем во пресвитера. В Солуни за свои иноческие подвиги на Святой Горе преподобный был удостоен сана архимандрита. В 1219 году в Никее на праздник Успения Пресвятой Богородицы вселенский патриарх Герман рукоположил архимандрита Савву в сан архиепископа всей Сербии. При этом преподобный Савва испросил у греческого императора право ищущему достоинства архиепископа быть посвящаемым в Сербии собором епископов, что было очень важно для того времени частых войн между восточными и западными властителями. Прибыв из Никеи на Святую Гору, святитель в последний раз обошел все монастыри, поклонился всем церквам и, вспоминая блаженное житие пустынных отцов, в глубоком сокрушении простился с подвижниками, "исходя из Святой Горы, как бы из некоего Божественного рая". По пути с Афона, удрученный тяжестью разлуки со Святой Горой, святитель едва шел. Только слова явившейся святому во сне Пресвятой Богородицы – "имея Меня Споручницею к Царю всех, Сыну и Богу Моему, о сих ли еще скорбишь?" – вызволили его из уныния, переменив печаль на радость. В память об этом явлении святитель заказал в Солуни две большие иконы Спасителя и Божией Матери, поставленные им в церкви Филокалии.
В Сербии деятельность первосвятителя по устройству дел Церкви и отечества сопровождалась многочисленными знамениями и чудесами. Во время литургии и всенощной, когда святитель приходил покадить над гробом своего отца, преподобного Симеона, святые мощи источали благоуханное миро.
Ведя переговоры с венгерским королем Владиславом, объявившим войну Сербии, прославленный небесными знамениями святитель не только доставил желанный мир своему отечеству, но и привел в православие венгерского монарха. Положив начало историческому существованию самостоятельной Сербской Церкви, святитель Савва способствовал также утверждению сербской государственности. Чтобы укрепить независимое государство сербов, святой архиепископ Савва венчал на царство державного брата Стефана. По преставлении Стефана, венчав на царство его старшего сына Радослава, святитель Савва отправился в Святую Землю "со слезами облобызать святой Гроб Христов и страшную Голгофу". Вернувшись на родину, святитель благословил и венчал на царство Владислава и, для большего утверждения престола сербского, обручил его с дочерью болгарского князя Асана. Святой первосвятитель обошел всю землю Сербскую, исправил иноческие уставы по образцу афонских и палестинских, построил и освятил множество церквей, утверждая православных в вере. Завершив свой подвиг на родине, святитель, назначив своим преемником иеромонаха Арсения, рукоположив его во епископа и преподав всем благословение, отправился в невозвратный путь, желая "окончить дни свои странником в земле чужой". Пройдя всю Палестину, Сирию и Персию, Вавилон, Египет и Анатолию, повсюду посещая святые места, беседуя с великими подвижниками, собирая священные останки святых, святитель окончил свое странствие в Тырнове, в Болгарии, в доме родственника царя Асана, где с духовной радостью предал свою душу Господу († 1237). При перенесении святых мощей святителя Саввы в Сербию в 1237 году исцеления были столь многочисленны, что болгары стали роптать на Асана, "зачем он уступает такое сокровище". На родине святителя его честные мощи были положены в церкви Милешево, даруя исцеление всем приходящим с верою. Жители Тырнова продолжали получать исцеления от остатков гроба святителя, которые благочестивый Асан приказал собрать вместе и положить во вновь сооруженную гробницу.
Наследие святителя Саввы Сербского живет в православном церковном предании славянских народов. С его именем связано первое введение Иерусалимского устава в славянских иноческих обителях, по Типику святого Саввы доныне живет Сербский Хилендарский монастырь на Афоне. Принадлежащая святителю редакция Кормчей книги с толкованиями Алексия Аристина стала наиболее распространенной в Русской Церкви. В 1270 году митрополиту Киевскому Кириллу был прислан из Болгарии первый список Кормчей святого Саввы. С него была списана одна из древнейших русских Кормчих – Рязанская Кормчая 1284 года. Она, в свою очередь, легла в основу печатной Кормчей, изданной в 1653 году и неизменно с тех пор переиздававшейся в Русской Церкви. Таков вклад святителя Саввы в каноническую сокровищницу православия.
См. также: "Житие святого Саввы, архиепископа Сербского" в изложении свт. Димитрия Ростовского.