Канон святому великомученику Георгию Победоносцу (второй)

Припев: Святы́й великому́чениче и победоно́сче Гео́ргие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 06 мая (23 апреля ст. ст.); 16 ноября (03 ноября ст. ст.); 23 ноября (10 ноября ст. ст.); 09 декабря (26 ноября ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Ли́цы изра́ильтестии, невла́жными стопа́ми по́нт Чермны́й и вла́жную глубину́ прогна́вше, вса́дники триста́ты враги́ ви́дяще в не́й погруже́ны, с весе́лием поя́ху: пои́м Бо́гу на́шему, я́ко просла́вися.

Страда́ний свяще́нных сконча́л еси́ тече́ние, и, к небеси́ иды́й, нетле́нен венцено́сец показа́лся еси́, благоцвету́щ, Гео́ргие, я́влься пу́тник, и со а́нгелы лику́еши: пои́м Бо́гу на́шему, я́ко просла́вися.

По́том благи́х еще́ боля́, преми́рным яви́лся еси́ лико́м, иска́пая, безпло́тных чи́ны плотски́ми, Гео́ргие, удиви́л еси́ боже́ственными страда́нии. С си́ми лику́я, зове́ши: пои́м Бо́гу на́шему, я́ко просла́вися.

Богоро́дичен: Же́зл Ааро́нов прозя́бший, и́же от Иессе́я прообража́ше изра́стший ко́рень, Тя́, Пречи́стую, цве́т ми́ру возсия́вшую, Бо́га воплоще́нна, Его́же о на́с моля́щи не преста́й, Присноде́во, прибега́ющих к Тебе́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Я́ко непло́ды, роди́ от язы́к Це́рковь, и мно́гое в ча́дех изнемо́же со́нмище, чу́дному Бо́гу на́шему возопии́м: Свя́т еси́, Го́споди.

Ти́хо разда́л еси́ ни́щим бога́тство и, умасти́вся еле́ем любве́, те́лом и душе́ю страда́льчески, Гео́ргие, мучи́теля вку́пе победи́л еси́.

Утверди́вся благода́тию и огне́м распала́емь ре́вности, не вопроша́ющим яви́лся еси́, обре́лся еси́ не и́щущим, по Христе́, Гео́ргие, гне́ваяся на ле́сть и́дольскую.

Богоро́дичен: Я́ко но́сиши на руку́, Мари́е, и от сосцу́ пита́еши пита́ющаго вся́кое дыха́ние, Его́же, Богоро́дице, чту́ще, пропове́даем. Моли́ся Ему́, Чи́стая, о все́х на́с.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах Твое́, Христе́, вои́стинну пресла́вное, я́ко безсме́ртен сы́й Бо́г, уподо́бися сме́ртным челове́ком и пребы́сть, е́же бе́, и того́ ра́ди Твою́ сла́влю си́лу.

У́жас пред суди́ща мучи́телей изве́ствоваше неразсу́дна сказа́ния слове́с твоея́ му́дрости, Гео́ргие, Христо́с же неве́дущим Бо́г познава́шеся.

Сло́вом ве́ры Христо́вы, Гео́ргие прему́дре, мудреце́м сплете́ния разреши́л еси́ ба́сней скве́рных, страсте́й же бо́ги де́латели поруга́л еси́, Тро́ице побо́рниче.

Услы́шавше, слу́хом слове́с твои́х мучи́телие посрами́шася, ты́ бо, бого́м и́х руга́яся, сме́х пока́зовал еси́, Христа́ Бо́га пропове́дуя, пло́тию ра́спята, и упраздни́вша пре́лесть душегу́бную.

Богоро́дичен: Тебе́, Присноде́вую и вои́стинну еди́ну Богоро́дицу, сла́вим, Ю́же прообразова́ше богови́дцу Моисе́ю неопа́льно, Пречи́стая, купина́, огню́ примеси́вшаяся.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвеще́ние Твое́, Го́споди, низпосли́ на́м и от мглы́ прегреше́ний разреши́ ны, Бла́же, Тво́й ми́р да́руяй.

Страда́льчески, Гео́ргие, сплета́яся, вина́м разли́чныя пре́лести му́жески проти́вяся, ми́ра же на́г, держа́ву отъя́л еси́ лю́таго мироде́ржца.

Огради́вся, Гео́ргие, ору́жием Креста́, наде́ждею ве́ры, любо́вию держа́вною притупи́л еси́ остроту́ и все́ ору́жие лю́таго борца́.

Богоро́дичен: Мучи́телей ра́зум де́вственное посрами́ чре́во: Младе́нец бо я́зву а́спидную душегу́бную испыта́ руко́ю и, отсту́пника го́рдаго низложи́в, ве́рным под но́зе покори́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Возопи́, прообразу́я погребе́ние тридне́вное, проро́к Ио́на, в ки́те моля́ся: от тли́ изба́ви мя́, Иису́се, Царю́ си́л.

Возопи́л еси́ со дерзнове́нием к Зижди́телю, Гео́ргие: не преда́ждь беззако́нным раба́ Твоего́, но кре́пость ми́ пода́ждь разори́ти и́х шата́ние.

Небре́г о мучи́тельных сосу́дех, Гео́ргие, на по́двиги во́лею му́жески прите́кл еси́ и по́честными побе́дами от Христа́ Бо́га венча́лся еси́.

По искуше́нии доброде́тели твоея́, к чудеси́, Гео́ргие, прело́жше преще́ние, льсти́внии мучи́тели, Его́же пропове́дал еси́, Животода́вца Христа́, удиви́шася.

Богоро́дичен: Дре́вле у́бо прельсти́ мя зми́й и умори́ мя прама́терию мое́ю Е́вою; ны́не же, Чи́стая, Тобо́ю Созда́вый мя́ из истле́ния воззва́.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Авраа́мстии иногда́ в Вавило́не о́троцы пе́щный пла́мень попра́ша, пе́сньми взыва́юще: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Одержа́щую ви́дя и́дольскую ле́сть, благоче́стия распала́емь ре́вностию, Гео́ргие, к подвиго́м тебе́ отда́л еси́, преблаже́нне, вопия́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Пропове́дуя яви́лся еси́ гони́мую ве́ру, мглу́ же пре́лести облича́я, Гео́ргие, глаго́лал еси́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Из ко́рене посе́кл еси́ пре́лесть и возде́лал еси́ ве́ру, благоче́стием бо́льшую, Гео́ргие, ра́довался еси́, глаго́ля: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Превы́шши тва́рей все́х еси́, я́ко Творца́ ро́ждши и Го́спода. Те́мже Ти́ вопию́, Богоро́дице: Благослове́нная, Госпо́дь си́л с Тобо́ю.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ра́дующеся по осужде́нии мучи́тельском о́троцы, я́ко да не бого́м скве́рным послу́жат все́м, но живо́му Бо́гу, на о́гнь дерзну́ша, от а́нгела же ороша́еми, пе́снь поя́ху: дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Ду́хом укрепля́емь, о ору́жных боле́знех небре́гл еси́, я́ко не глухи́м и́долом хвалу́ посыла́еши, но Христу́ Бо́гу, к Нему́же любе́зну стяжа́в, Гео́ргие, ве́ру, глаго́лал еси́: дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Я́ко не су́щу вре́менную непщу́я красоту́, разли́чная озлобле́ния подъя́л еси́, Гео́ргие, ра́дуяся наде́ждею боже́ственныя жи́зни, о стра́шнем же раздробле́нии небре́г, тве́рдостию души́ глаго́лал еси́: дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Разсека́емо ме́дными сосу́ды твое́ те́ло, о́стрыми ножи́ по еди́ному у́ду раздробля́емо ви́дя, вжиля́емь душе́ю: бу́дущей сла́ве недосто́йны ны́нешния му́ки, — глаго́лал еси́, — дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: От ребра́ Ада́мова Созда́вый Тя́ от Твоего́ де́вства воплоти́ся, И́же все́х Госпо́дь, Его́же пою́ще, вопие́м: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: От земноро́дных ро́ждшися и Творца́ ро́ждшая, на́ша похвало́, Богоро́дице Чи́стая, Тя́, я́ко влады́чествующую тва́рьми, велича́ем.

Свяще́ннии воспева́ют, ца́рие восхваля́ют, и лю́дие твои́х страда́ний хвалу́ возвеща́ют, му́чениче Гео́ргие. Те́мже тя́ вси́ ублажа́ем.

Воспе́ша вся́ небе́сныя си́лы по́двиги твоя́, ты́ бо, поже́рся, Бо́гу благоугоди́л еси́, му́чениче Гео́ргие. Те́мже тя́ вси́ ублажа́ем.

Богоро́дичен: От земноро́дных возра́стши и Зижди́теля ро́ждши, ра́дуйся, на́ша похвало́, Богоро́дице Чи́стая, Тя́, я́ко облада́ющую тва́рьми, велича́ем.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ли́цы і҆и҃льтестїи невла́жными стопа́ми по́нтъ чермны́й, и҆ вла́жнꙋю глꙋбинꙋ̀ прогна́вше, вса́дники трїста́ты врагѝ ви́дѧще въ не́й погрꙋжє́ны, съ весе́лїемъ поѧ́хꙋ: пои́мъ бг҃ꙋ на́шемꙋ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Страда́нїй свѧще́нныхъ сконча́лъ є҆сѝ тече́нїе, и҆ къ нб҃сѝ и҆ды́й, нетлѣ́ненъ вѣнцено́сецъ показа́лсѧ є҆сѝ, благоцвѣтꙋ́щъ, геѡ́ргїе, ꙗ҆́вльсѧ пꙋ́тникъ, и҆ со а҆́гг҃лы ликꙋ́еши: пои́мъ бг҃ꙋ на́шемꙋ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

По́томъ благи́хъ є҆щѐ болѧ̀, премі́рнымъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ ликѡ́мъ и҆ска́паѧ, безпло́тныхъ чи́ны плотски́ми, геѡ́ргїе, ᲂу҆диви́лъ є҆сѝ бжⷭ҇твенными страда̑нїи. съ си́ми ликꙋ́ѧ зове́ши: пои́мъ бг҃ꙋ на́шемꙋ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Бг҃оро́диченъ: Же́злъ а҆арѡ́новъ прозѧ́бшїй, и҆́же ѿ і҆ессе́а проѡбража́ше и҆зра́стшїй ко́рень, тѧ̀ пречⷭ҇тꙋю, цвѣ́тъ мі́рꙋ возсїѧ́вшꙋю, бг҃а воплоще́нна. є҆го́же ѡ҆ на́съ молѧ́щи, не преста́й, приснодв҃о, прибѣга́ющихъ къ тебѣ̀.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ непло́ды родѝ ѿ ꙗ҆зы̑къ цр҃ковь, и҆ мно́гое въ ча́дѣхъ и҆знемо́же со́нмище, чꙋ́дномꙋ бг҃ꙋ на́шемꙋ возопїи́мъ: ст҃ъ є҆сѝ, гдⷭ҇и.

Ти́хѡ разда́лъ є҆сѝ ни́щымъ бога́тство, и҆ ᲂу҆масти́всѧ є҆ле́емъ любвѐ, тѣ́ломъ и҆ дꙋше́ю страда́льчески, геѡ́ргїе, мꙋчи́телѧ вкꙋ́пѣ побѣди́лъ є҆сѝ.

Оу҆тверди́всѧ бл҃года́тїю, и҆ ѻ҆гне́мъ распала́емь ре́вности, не вопроша́ющымъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, ѡ҆брѣ́лсѧ є҆сѝ не и҆́щꙋщымъ, по хрⷭ҇тѣ̀, геѡ́ргїе, гнѣ́ваѧсѧ на ле́сть і҆́дѡльскꙋю.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ но́сиши на рꙋкꙋ̀, марі́е, и҆ ѿ сосцꙋ̀ пита́еши пита́ющаго всѧ́кое дыха́нїе, є҆го́же, бцⷣе, чтꙋ́ще проповѣ́даемъ: моли́сѧ є҆мꙋ̀, чⷭ҇таѧ, ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ твоѐ, хрⷭ҇тѐ, вои́стиннꙋ пресла́вное, ꙗ҆́кѡ безсме́ртенъ сы́й бг҃ъ, ᲂу҆подо́бисѧ смє́ртнымъ человѣ́кѡмъ, и҆ пребы́сть є҆́же бѣ̀, и҆ тогѡ̀ ра́ди твою̀ сла́влю си́лꙋ.

Оу҆́жасъ предъ сꙋди́ща мꙋчи́телей и҆звѣ́ствоваше, неразсꙋ́дна сказа̑нїѧ слове́съ твоеѧ̀ мꙋ́дрости, геѡ́ргїе, хрⷭ҇то́съ же невѣ́дꙋщымъ бг҃ъ познава́шесѧ.

Сло́вомъ вѣ́ры хрⷭ҇то́вы, геѡ́ргїе премꙋ́дре, мꙋдрецє́мъ сплетє́нїѧ разрѣши́лъ є҆сѝ ба́сней скве́рныхъ: страсте́й же бо́ги дѣ́латели порꙋга́лъ є҆сѝ, трⷪ҇цѣ побо́рниче.

Оу҆слы́шавше слꙋ́хомъ слове́съ твои́хъ мꙋчи́телїе посрами́шасѧ: ты́ бо богѡ́мъ и҆́хъ рꙋга́ѧсѧ, смѣ́хъ пока́зовалъ є҆сѝ, хрⷭ҇та̀ бг҃а проповѣ́дꙋѧ, пло́тїю ра́спѧта, и҆ ᲂу҆праздни́вша пре́лесть дꙋшегꙋ́бнꙋю.

Бг҃оро́диченъ: Тебѐ приснодв҃ꙋю и҆ вои́стиннꙋ є҆ди́нꙋ бцⷣꙋ сла́вимъ, ю҆́же проѡбразова́ше бг҃ови́дцꙋ мѡѷсе́ю, неѡпа́льнѡ, пречⷭ҇таѧ, кꙋпина̀ ѻ҆гню̀ примѣси́вшаѧсѧ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Просвѣще́нїе твоѐ, гдⷭ҇и, низпослѝ на́мъ, и҆ ѿ мглы̀ прегрѣше́нїй разрѣши́ ны, бл҃же, тво́й ми́ръ да́рꙋѧй.

Страда́льчески, геѡ́ргїе, сплета́ѧсѧ, вина́мъ разли́чныѧ пре́лести мꙋ́жески проти́вѧсѧ, мі́ра же на́гъ, держа́вꙋ ѿѧ́лъ є҆сѝ лю́тагѡ мїроде́ржца.

Ѡ҆гради́всѧ, геѡ́ргїе, ѻ҆рꙋ́жїемъ крⷭ҇та̀, наде́ждею вѣ́ры, любо́вїю держа́вною, притꙋпи́лъ є҆сѝ ѻ҆стротꙋ̀ и҆ всѐ ѻ҆рꙋ́жїе лю́тагѡ борца̀.

Бг҃оро́диченъ: Мꙋчи́телей ра́зꙋмъ, дѣ́вственное посрамѝ чре́во: млⷣнецъ бо ꙗ҆́звꙋ а҆́спїднꙋю дꙋшегꙋ́бнꙋю и҆спыта̀ рꙋко́ю, и҆ ѿстꙋ́пника го́рдаго низложи́въ, вѣ̑рнымъ подъ но́зѣ покорѝ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Возопѝ, проѡбразꙋ́ѧ погребе́нїе тридне́вное, прⷪ҇ро́къ і҆ѡ́на, въ ки́тѣ молѧ́сѧ: ѿ тлѝ и҆зба́ви мѧ̀, і҆и҃се, цр҃ю̀ си́лъ.

Возопи́лъ є҆сѝ со дерзнове́нїемъ къ зижди́телю, геѡ́ргїе: не преда́ждь беззакѡ́ннымъ раба̀ твоего̀, но крѣ́пость мѝ пода́ждь, разори́ти и҆́хъ шата́нїе.

Небре́гъ ѡ҆ мꙋчи́тельныхъ сосꙋ́дѣхъ, геѡ́ргїе, на по́двиги во́лею мꙋ́жески прите́клъ є҆сѝ, и҆ по́честными побѣ́дами ѿ хрⷭ҇та̀ бг҃а вѣнча́лсѧ є҆сѝ.

По и҆скꙋше́нїи добродѣ́тели твоеѧ̀, къ чꙋдесѝ, геѡ́ргїе, прело́жше преще́нїе льсти́внїи мꙋчи́тели, є҆го́же проповѣ́далъ є҆сѝ, животода́вца хрⷭ҇та̀, ᲂу҆диви́шасѧ.

Бг҃оро́диченъ: Дре́вле ᲂу҆́бѡ прельсти́ мѧ ѕмі́й, и҆ ᲂу҆мори́ мѧ прама́терїю мое́ю є҆́ѵою: ны́нѣ же, чⷭ҇таѧ, тобо́ю созда́вый мѧ̀, и҆зъ и҆стлѣ́нїѧ воззва̀.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: А҆враа́мстїи и҆ногда̀ въ вавѷлѡ́нѣ ѻ҆́троцы пе́щный пла́мень попра́ша, пѣ́сньми взыва́юще: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Ѡ҆держа́щꙋю ви́дѧ і҆́дѡльскꙋю ле́сть, бл҃гоче́стїѧ распала́емь ре́вностїю, геѡ́ргїе, къ подвигѡ́мъ тебѐ ѿда́лъ є҆сѝ, пребл҃же́нне, вопїѧ̀: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Проповѣ́дꙋѧ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ гони́мꙋю вѣ́рꙋ, мглꙋ́ же пре́лести ѡ҆блича́ѧ, геѡ́ргїе, глаго́лалъ є҆сѝ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

И҆зъ ко́рене посѣ́клъ є҆сѝ пре́лесть, и҆ воздѣ́лалъ є҆сѝ вѣ́рꙋ бл҃гоче́стїемъ бо́льшꙋю, геѡ́ргїе, ра́довалсѧ є҆сѝ, глаго́лѧ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Превы́шши тва́рей всѣ́хъ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ творца̀ ро́ждши и҆ гдⷭ҇а. тѣ́мже тѝ вопїю̀, бцⷣе: бл҃гослове́ннаѧ, гдⷭ҇ь съ тобо́ю си́лъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Ра́дꙋющесѧ по ѡ҆сꙋжде́нїи мꙋчи́тельскомъ ѻ҆́троцы, ꙗ҆́кѡ да не богѡ́мъ сквє́рнымъ послꙋ́жатъ всѣ̑мъ, но живо́мꙋ бг҃ꙋ, на ѻ҆́гнь дерзнꙋ́ша, ѿ а҆́гг҃ла же ѡ҆роша́еми, пѣ́снь поѧ́хꙋ: дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Дх҃омъ ᲂу҆крѣплѧ́емь, ѡ҆ ѻ҆рꙋ́жныхъ болѣ́знехъ небре́глъ є҆сѝ: ꙗ҆́кѡ не глꙋхи̑мъ і҆́дѡлѡмъ хвалꙋ̀ посыла́еши, но хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, къ немꙋ́же любе́знꙋ стѧжа́въ, геѡ́ргїе, вѣ́рꙋ, глаго́лалъ є҆сѝ: дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Ꙗ҆́кѡ не сꙋ́щꙋ вре́меннꙋю непщꙋ́ѧ красотꙋ̀, разли̑чнаѧ ѡ҆ѕлоблє́нїѧ под̾ѧ́лъ є҆сѝ, геѡ́ргїе, ра́дꙋѧсѧ, наде́ждею бжⷭ҇твенныѧ жи́зни: ѡ҆ стра́шнѣмъ же раздробле́нїи небре́гъ, тве́рдостїю дꙋшѝ глаго́лалъ є҆сѝ: дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Разсѣка́емо мѣ́дными сосꙋ́ды твоѐ тѣ́ло, ѻ҆́стрыми нѡжѝ по є҆ди́номꙋ ᲂу҆́дꙋ раздроблѧ́емо ви́дѧ, вжилѧ́емь дꙋше́ю, бꙋ́дꙋщей сла́вѣ недостѡ́йны ны́нѣшнїѧ мꙋ̑ки, глаго́лалъ є҆сѝ: дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Ѿ ребра̀ а҆да́мова созда́вый тѧ̀, ѿ твоегѡ̀ двⷭ҇тва воплоти́сѧ, и҆́же всѣ́хъ гдⷭ҇ь. є҆го́же пою́ще, вопїе́мъ: всѧ̑ дѣла̀, бл҃гослови́те, по́йте гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ѿ земноро́дныхъ ро́ждшисѧ, и҆ творца̀ ро́ждшаѧ, на́ша похвало̀, бцⷣе чⷭ҇таѧ, тѧ̀, ꙗ҆́кѡ влады́чествꙋющꙋю тва́рьми, велича́емъ.

Свѧще́ннїи воспѣва́ютъ, ца́рїе восхвалѧ́ютъ и҆ лю́дїе твои́хъ страда́нїй хвалꙋ̀ возвѣща́ютъ, мч҃ниче геѡ́ргїе: тѣ́мже тѧ̀ всѝ ᲂу҆блажа́емъ.

Воспѣ́ша всѧ̑ нбⷭ҇ныѧ си̑лы по́двиги твоѧ̑: ты́ бо поже́рсѧ, бг҃ꙋ бл҃гоꙋгоди́лъ є҆сѝ, мч҃ниче геѡ́ргїе: тѣ́мже тѧ̀ всѝ ᲂу҆блажа́емъ.

Бг҃оро́диченъ: Ѿ земноро́дныхъ возра́стши, и҆ зижди́телѧ ро́ждши, ра́дꙋйсѧ, на́ша похвало̀, бцⷣе чⷭ҇таѧ, тѧ̀, ꙗ҆́кѡ ѡ҆блада́ющꙋю тва́рьми, велича́емъ.

Ве­ли­ко­му­че­ник Ге­ор­гий был сы­ном бо­га­тых и бла­го­че­сти­вых ро­ди­те­лей, вос­пи­тав­ших его в хри­сти­ан­ской ве­ре. Ро­дил­ся он в го­ро­де Бей­рут (в древ­но­сти – Бе­лит) у под­но­жия Ли­ван­ских гор.

По­сту­пив на во­ен­ную служ­бу, ве­ли­ко­му­че­ник Ге­ор­гий вы­де­лял­ся сре­ди про­чих во­и­нов сво­им умом, храб­ро­стью, физи­че­ской си­лой, во­ин­ской осан­кой и кра­со­той. До­стиг­нув вско­ре зва­ния ты­ся­че­на­чаль­ни­ка, св. Ге­ор­гий сде­лал­ся лю­бим­цем им­пе­ра­то­ра Дио­кли­ти­а­на. Дио­кли­ти­ан был та­лант­ли­вым пра­ви­те­лем, но фа­на­тич­ным при­вер­жен­цем рим­ских бо­гов. По­ста­вив се­бе це­лью воз­ро­дить в Рим­ской им­пе­рии от­ми­ра­ю­щее язы­че­ство, он во­шел в ис­то­рию как один из са­мых же­сто­ких го­ни­те­лей хри­сти­ан.

Услы­шав од­на­жды на су­де бес­че­ло­веч­ный при­го­вор об ис­треб­ле­нии хри­сти­ан, св. Ге­ор­гий вос­пла­ме­нил­ся со­стра­да­ни­ем к ним. Пред­ви­дя, что его то­же ожи­да­ют стра­да­ния, Ге­ор­гий раз­дал свое иму­ще­ство бед­ным, от­пу­стил на во­лю сво­их ра­бов, явил­ся к Дио­кли­ти­а­ну и, объ­явив се­бя хри­сти­а­ни­ном, об­ли­чил его в же­сто­ко­сти и неспра­вед­ли­во­сти. Речь св. Ге­ор­гия бы­ла пол­на силь­ных и убе­ди­тель­ных воз­ра­же­ний про­тив им­пе­ра­тор­ско­го при­ка­за пре­сле­до­вать хри­сти­ан.

По­сле без­ре­зуль­тат­ных уго­во­ров от­речь­ся от Хри­ста им­пе­ра­тор при­ка­зал под­верг­нуть свя­то­го раз­лич­ным му­че­ни­ям. Св. Ге­ор­гий был за­клю­чен в тем­ни­цу, где его по­ло­жи­ли спи­ной на зем­лю, но­ги за­клю­чи­ли в ко­лод­ки, а на грудь по­ло­жи­ли тя­же­лый ка­мень. Но св. Ге­ор­гий му­же­ствен­но пе­ре­но­сил стра­да­ния и про­слав­лял Гос­по­да. То­гда му­чи­те­ли Ге­ор­гия на­ча­ли изощ­рять­ся в же­сто­ко­сти. Они би­ли свя­то­го во­ло­вьи­ми жи­ла­ми, ко­ле­со­ва­ли, бро­са­ли в нега­ше­ную из­весть, при­нуж­да­ли бе­жать в са­по­гах с ост­ры­ми гвоз­дя­ми внут­ри. Свя­той му­че­ник все тер­пе­ли­во пе­ре­но­сил. В кон­це кон­цов им­пе­ра­тор при­ка­зал от­ру­бить ме­чом го­ло­ву свя­то­му. Так свя­той стра­да­лец ото­шел ко Хри­сту в Ни­ко­ми­дии в 303 го­ду.

Ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия за му­же­ство и за ду­хов­ную по­бе­ду над му­чи­те­ля­ми, ко­то­рые не смог­ли за­ста­вить его от­ка­зать­ся от хри­сти­ан­ства, а так­же за чу­до­дей­ствен­ную по­мощь лю­дям в опас­но­сти – на­зы­ва­ют еще По­бе­до­нос­цем. Мо­щи свя­то­го Ге­ор­гия По­бе­до­нос­ца по­ло­жи­ли в па­ле­стин­ском го­ро­де Ли­да, в хра­ме, но­ся­щем его имя, гла­ва же его хра­ни­лась в Ри­ме в хра­ме, то­же по­свя­щен­ном ему.

На ико­нах св. Ге­ор­гий изо­бра­жа­ет­ся си­дя­щим на бе­лом коне и по­ра­жа­ю­щим ко­пьем змия. Это изо­бра­же­ние ос­но­ва­но на пре­да­нии и от­но­сит­ся к по­смерт­ным чу­де­сам свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия. Рас­ска­зы­ва­ют, что неда­ле­ко от ме­ста, где ро­дил­ся св. Ге­ор­гий в го­ро­де Бей­ру­те, в озе­ре жил змей, ко­то­рый ча­сто по­жи­рал лю­дей той мест­но­сти. Что это был за зверь – удав, кро­ко­дил или боль­шая яще­ри­ца – неиз­вест­но.

Суе­вер­ные лю­ди той мест­но­сти для уто­ле­ния яро­сти змея на­ча­ли ре­гу­ляр­но по жре­бию от­да­вать ему на съе­де­ние юно­шу или де­ви­цу. Од­на­жды жре­бий вы­пал на дочь пра­ви­те­ля той мест­но­сти. Ее от­ве­ли к бе­ре­гу озе­ра и при­вя­за­ли, где она в ужа­се ста­ла ожи­дать по­яв­ле­ния змея.

Ко­гда же зверь стал при­бли­жать­ся к ней, вдруг по­явил­ся на бе­лом коне свет­лый юно­ша, ко­то­рый ко­пьем по­ра­зил змея и спас де­ви­цу. Этот юно­ша был свя­той ве­ли­ко­му­че­ник Ге­ор­гий. Та­ким чу­дес­ным яв­ле­ни­ем он пре­кра­тил уни­что­же­ние юно­шей и де­ву­шек в пре­де­лах Бей­ру­та и об­ра­тил ко Хри­сту жи­те­лей той стра­ны, ко­то­рые до это­го бы­ли языч­ни­ка­ми.

Мож­но пред­по­ло­жить, что яв­ле­ние свя­то­го Ге­ор­гия на коне для за­щи­ты жи­те­лей от змея, а так­же опи­сан­ное в жи­тии чу­дес­ное ожив­ле­ние един­ствен­но­го во­ла у зем­ле­дель­ца по­слу­жи­ли по­во­дом к по­чи­та­нию свя­то­го Ге­ор­гия по­кро­ви­те­лем ско­то­вод­ства и за­щит­ни­ком от хищ­ных зве­рей.

В до­ре­во­лю­ци­он­ное вре­мя в день па­мя­ти свя­то­го Ге­ор­гия По­бе­до­нос­ца жи­те­ли рус­ских де­ре­вень в пер­вый раз по­сле хо­лод­ной зи­мы вы­го­ня­ли скот на паст­би­ще, со­вер­шив мо­ле­бен свя­то­му ве­ли­ко­му­че­ни­ку с окроп­ле­ни­ем до­мов и жи­вот­ных свя­той во­дой. День ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия в на­ро­де еще на­зы­ва­ют «Юрьев день», в этот день, до вре­мен цар­ство­ва­ния Бо­ри­са Го­ду­но­ва, кре­стьяне мог­ли пе­ре­хо­дить к дру­го­му по­ме­щи­ку.

Св. Ге­ор­гий – по­кро­ви­тель во­ин­ства. Изо­бра­же­ние Ге­ор­гия По­бе­до­нос­ца на коне сим­во­ли­зи­ру­ет по­бе­ду над диа­во­лом – «древним зми­ем» (Откр.12:3, 20:2). Это изо­бра­же­ние бы­ло вклю­че­но в древ­ний герб го­ро­да Моск­вы.

10/23 ноября – Колесование святого великомученика Георгия

Гру­зия, про­све­щен­ная хри­сти­ан­ской ве­рой свя­той рав­ноап­о­столь­ной Ни­ной († 335), род­ствен­ни­цей свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия По­бе­до­нос­ца († 303, па­мять 23 ап­ре­ля), осо­бо чтит свя­то­го Ге­ор­гия, как сво­е­го по­кро­ви­те­ля. Од­но из на­име­но­ва­ний Гру­зии – в честь Ге­ор­гия (это на­зва­ние со­хра­ня­ет­ся и сей­час во мно­гих язы­ках ми­ра). В честь ве­ли­ко­му­че­ни­ка свя­тая Ни­на уста­но­ви­ла празд­ник. Он со­вер­ша­ет­ся и по­ныне в Гру­зии 10 но­яб­ря – в вос­по­ми­на­ние ко­ле­со­ва­ния свя­то­го Ге­ор­гия. В 1891 го­ду на Кав­ка­зе, вбли­зи се­ла Ка­хи За­ка­таль­ско­го окру­га, по­стро­ен на ме­сте древ­не­го но­вый храм в честь свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия По­бе­до­нос­ца к ко­то­ро­му сте­ка­ет­ся мно­же­ство бо­го­моль­цев раз­ных ве­ро­ис­по­ве­да­ний.

3/16 ноября – Освящение храма святого великомученика Георгия в Лидде

Го­род Лид­да (Лод) – ро­ди­на ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия По­бе­до­нос­ца. Здесь был дом его ма­те­ри, здесь про­шло его дет­ство. Свя­той ве­ли­ко­му­че­ник Ге­ор­гий был рим­ским во­и­ном, по­стра­дал он при им­пе­ра­то­ре Дио­кли­ти­ане в Ни­ко­ми­дии в на­ча­ле IV ве­ка. Мо­щи его хри­сти­ане пе­ре­нес­ли на ро­ди­ну, в Лид­ду, и здесь он был по­гре­бен.

Гроб­ни­ца, в ко­то­рой бы­ли по­ло­же­ны мо­щи ве­ли­ко­му­че­ни­ка, сей­час рас­по­ло­же­на в крип­те пра­во­слав­но­го хра­ма, по­свя­щен­но­го ве­ли­ко­му­че­ни­ку Ге­ор­гию. В са­мом хра­ме име­ет­ся ча­сти­ца мо­щей свя­то­го Ге­ор­гия, а так­же цепь, ко­то­рой был ско­ван ве­ли­ко­му­че­ник.

Первую цер­ковь здесь воз­ве­ли в VI ве­ке. Храм несколь­ко раз раз­ру­шал­ся и в сво­ем ны­неш­нем ви­де был вос­ста­нов­лен лишь в 1872 го­ду бла­го­да­ря по­жерт­во­ва­ни­ям из Рос­сии. Освя­ще­ние об­нов­лен­но­го хра­ма со­сто­я­лось 3/16 но­яб­ря 1872 го­да , в го­дов­щи­ну то­го дня, в ко­то­рый он был освя­щен впер­вые. Вос­по­ми­на­ние о сем зна­ме­на­тель­ном со­бы­тии Рус­ская цер­ковь со­вер­ша­ет в этот день и до на­сто­я­ще­го вре­ме­ни; этот празд­ник вне­сен в ме­ся­це­слов, в честь се­го тор­же­ства на Ру­си стро­и­лись хра­мы.

Так­же в Лид­де апо­стол Петр ис­це­лил Энея, во­семь лет ле­жа­вше­го в рас­слаб­ле­нии (Де­ян. 9:32-35).

26 ноября/9 декабря – Воспоминание освящения храма великомученика Георгия в Киеве

У рус­ских кня­зей, на­чи­ная с рав­ноап­о­столь­но­го кня­зя Вла­ди­ми­ра, су­ще­ство­вал бла­го­че­сти­вый обы­чай ос­но­вы­вать хра­мы в честь сво­их Ан­ге­лов Хра­ни­те­лей. Так, рав­ноап­о­столь­ный Вла­ди­мир, в Свя­том Кре­ще­нии Ва­си­лий, по­стро­ил в Ки­е­ве и Вы­ш­го­ро­де хра­мы во имя свя­ти­те­ля Ва­си­лия Ве­ли­ко­го, князь Изя­с­лав I (1054–1068), в Кре­ще­нии Ди­мит­рий, по­стро­ил в Ки­е­ве храм и мо­на­стырь во имя свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ди­мит­рия (па­мять 26 ок­тяб­ря), князь Яро­слав Муд­рый (1019–1054), во Свя­том Кре­ще­нии Ге­ор­гий, по­ло­жил на­ча­ло хра­му и муж­ской оби­те­ли в честь сво­е­го Ан­ге­ла Хра­ни­те­ля – ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия (па­мять 23 ап­ре­ля), а так­же по­стро­ил храм во имя ве­ли­ко­му­че­ни­цы Ири­ны (па­мять 5 мая), Ан­ге­ла Хра­ни­те­ля сво­ей су­пру­ги. Храм в честь ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия на­хо­дил­ся пе­ред вра­та­ми Свя­той Со­фии, на его стро­и­тель­ство князь Яро­слав за­тра­тил боль­шие сред­ства, в воз­ве­де­нии хра­ма при­ни­ма­ло уча­стие боль­шое чис­ло стро­и­те­лей. 26 но­яб­ря храм был освя­щен свя­ти­те­лем Ила­ри­о­ном, мит­ро­по­ли­том Ки­ев­ским (па­мять 21 ок­тяб­ря), и уста­нов­ле­но еже­год­ное празд­но­ва­ние в честь это­го со­бы­тия.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия По­бе­до­нос­ца", "Освя­ще­ние хра­ма свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия в Лид­де" и "Вос­по­ми­на­ние освя­ще­ния хра­ма ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.