Канон святому преподобному Илариону Новому, Далматскому

Припев: Преподо́бне о́тче Илариóне, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 19 июня (06 июня ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

В све́т невеще́ственный и разу́мный от тмы́ су́щих веще́й востеки́й, Иларио́не преподо́бне, моли́твами твои́ми к Бо́гу мя́ просвети́.

От младе́нства сса́в доброде́тель, воздержа́ния боле́зньми и по́ты по́стными в му́жа дости́гл еси́ и в ме́ру духо́вную во́зраста Христо́ва.

Страсте́й пучи́ну преше́д и треволне́ния де́монов избе́г, во приста́нище устреми́лся еси́ немо́кренно безстра́стия, о́тче преподо́бне.

Богоро́дичен: Сло́во без ма́тере из Отца́, без отца́ Сего́ напосле́док богому́жно родила́ еси́, еди́на Богома́ти, я́ко превы́шши всея́ тва́ри.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ Све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.

Попали́л еси́ у́глем воздержа́ния, преподо́бне, страсте́й те́рние и прохлажда́еши ве́рных мудрова́ния.

Стре́лы изощре́ны доброде́тели стяжа́в ду́хом, я́ко си́лен, уязви́л еси́ се́рдце лю́таго ратобо́рца.

Ору́жием воздержа́ния и моли́твою, я́ко броня́ми, преподо́бне, вооружи́вся, враго́в неви́димых победи́л еси́ полки́.

Богоро́дичен: Ми́лостиву бы́ти ми́, Тя́ молю́, Твои́ми, Влады́чице, дерзнове́ньми, из Тебе́ ро́ждшемуся, в де́нь Су́дный.

Седа́лен, гла́с 4.

Бо́гу освяти́л еси́ твою́ жи́знь, всеблаже́нне, бы́в изря́ден священноде́йственник вои́стинну Христо́в, свяще́нниче. Те́мже по мно́гих по́тех и боле́знех, ра́дуяся, в невеще́ственная преста́вился еси́ селе́ния. И ны́не источа́еши на́м струи́ исцеле́ний.

Богоро́дичен: Де́во Всенепоро́чная, Я́же Пресу́щнаго Бо́га ро́ждшая, со безпло́тными Того́ непреста́нно моли́ оставле́ние прегреше́ний и исправле́ние жития́ да́ти на́м пре́жде конца́, ве́рою и любо́вию пою́щим Тя́ по до́лгу, еди́на Всепе́тая.

Крестобогоро́дичен: Де́во Пренепоро́чная, Ма́ти Христа́ Бо́га, ору́жие про́йде Твою́ пресвяту́ю ду́шу, егда́ распина́ема ви́дела еси́ во́лею Сы́на и Бо́га Твоего́. Его́же, Благослове́нная, моля́щи не преста́й проще́ние прегреше́ний на́м дарова́ти.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Насажде́н бы́в при вода́х воздержа́ния, о́тче блаже́нне, лоза́ яви́лся еси́ благора́слена, благоче́стия гро́здие предлага́ющая.

Ве́сь боже́ствен бы́в и духоно́сен, ве́сь изше́л еси́ к Бо́гу, Иларио́не всеблаже́нне, те́мже со а́нгелы лику́еши при́сно.

На ка́мени ве́ры поста́вил еси́ стопы́ се́рдца твоего́ и непоколеби́мь пре́был еси́, прило́г де́монских не ужаса́яся.

Богоро́дичен: Херуви́м превы́шшую Тя́ и серафи́м пое́м, Пречи́стая: Его́же бо трепе́щут, носи́ла еси́ пло́тию Бо́га на́шего на руку́ Твое́ю.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти́: Го́споди, спаси́ ны́, Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы.

О́ко серде́чное неусы́пно в боже́ственных за́поведех соблю́л еси́ незазо́рно, сла́вне.

На го́ру доброде́телей воздержа́нием, богоно́се, де́тельно восте́кл еси́ к боговиде́нию восхожде́ния.

Еле́й расточи́в ни́щим, от се́рдца, Иларио́не преподо́бне, бога́тство небе́сное поче́рпл еси́.

Богоро́дичен: Сло́ва ковче́г Тя́ показа́, Богоро́дице, зако́на Госпо́дь, в о́ньже несказа́нно всели́ся.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

Мы́сленнаго Голиа́фа, зло́бою вознося́щагося безору́жным твои́м сплете́нием, ве́рно пра́щею уби́л еси́ и сего́, исто́рг победи́тельная ору́жия, я́ко вельми́ хва́лящася, посе́кл еси́.

Вели́кому в доброде́телех поревнова́л еси́ Иларио́ну и, сего́ духо́вно стопа́м возсле́дуя, воздержа́нием, преподо́бне, верхо́вен яви́лся еси́ и ста́ду воображе́ние.

По́ты воздержа́тельными у́глие стре́л врага́ погаси́л еси́ до конца́ и, о́гнь ве́ры вже́г, попали́л еси́ неве́рия ерети́ческая шата́ния.

Богоро́дичен: Зачала́ еси́ вои́стинну Бо́жия Сло́ва во утро́бе Твое́й и Сего́ па́че естества́, Всенепоро́чная, родила́ еси́. Его́же моли́твами умоли́ о и́же вои́стинну Богоро́дицу воспева́ющих Тя́.

Конда́к, гла́с 2.

Огра́ды живоно́сныя твоея́ па́жити, па́стырски невреди́мо ста́до соблю́л еси́ и яви́лся еси́ высото́ю де́л вели́к, но́вый Иларио́не, по благоче́стии мно́ги му́ки и ско́рби прие́м: те́м во всера́достный живо́т всели́лся го́рняго Сио́на, моли́ за ны́, преподо́бне.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы, в Вавило́не иногда́, ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

В зла́це вы́шняго Ца́рства ста́до, о́тче, воспита́л еси́ и, жезло́м уче́ний зве́ри отгна́в ерети́ческия, пе́л еси́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Чуде́с зарю́ просте́р, разоря́еши неду́гующих мглу́ и здра́вия лучи́ подае́ши дне́сь и цельбы́ зову́щим: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

В вы́шнюю вше́л еси́ бра́чную трапе́зу Царя́ Христа́, во оде́жду оде́ян, досто́йно зову́щему. Те́м и возле́гл еси́, вопия́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Па́че естества́ и сло́ва Влады́ку все́х родила́ еси́ и пита́еши от сосцу́ Твое́ю все́м во бла́го вре́мя гото́вящаго трапе́зу. Его́же приле́жно, Пречи́стая, о на́с моли́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Сле́зными струя́ми страсте́й взыгра́ния и неуста́вныя по́мыслы потопи́л еси́ и пучи́на бы́л еси́ долготерпе́ния, преподо́бне, к тишине́ веды́й ти́хостней вопию́щия: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Я́коже терпели́ва адама́нта, воздержа́нию иму́ще твоя́ наказа́ния, Иларио́не преподо́бне, сердца́ утвержда́ем и страсте́й полки́ побежда́ем, язы́ком ве́рно вопию́ще: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Воздержа́нием, преподо́бне, пло́ти благостра́стие удержа́нием изнури́в, прему́дре, испо́лнил еси́ Ду́ха душе́вное де́йство и к безстра́стия стезя́м дости́гл еси́, зовы́й: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Под кро́в, Влады́чице, святы́х кри́л Твои́х вси́ прибега́ем, озло́бленнии лю́тыми согреше́нии, и напа́стьми, и скорбьми́. Тя́ бо Предста́тельницу иму́ще, вопие́м: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, а́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Исто́чника тя́ чуде́с я́ко вои́стинну Христо́с показа́, блаже́нне, боле́зненныя скве́рны очища́юща страсте́й и неду́гов боле́зни потопля́юща удо́бь. Те́мже и реку́ тя́ душе́вных очище́ний нарица́ем вси́, преблаже́нне.

Процве́т, я́ко фи́никс, духо́вно в дому́ Бо́жии, пресла́вне, пло́д прине́сл еси́ воздержа́ния, я́коже сла́дость, и́мже сердца́, прему́дре, наслади́л еси́ ста́да твоего́ слове́снаго. Те́мже и венцы́ небе́сныя сла́вы, о́тче, восприя́л еси́, приснопа́мятне.

Воздержа́ния показа́лся еси́, о́тче, пра́вило, и кро́тости яви́лся еси́ о́браз, и ти́х все́м, Иларио́не, наста́вник, и мою́ мольба́ми ко Го́споду укроти́ бу́рю страсте́й и пода́ждь прося́щему глубо́кий ми́р, я́ко да досто́йно ублажа́ю тя́.

Богоро́дичен: Тя́ ору́жие в беда́х и напа́стех, приста́нище и сте́ну в ско́рбех, и щи́т во бране́х и́мамы разу́мный, и вели́ко очисти́лище в лю́тых согреше́ниих и нахожде́ниих. Те́м Тя́, Богоро́дицу, по до́лгу чти́м и велича́ем Рождество́ Твое́.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Во́дꙋ проше́дъ ꙗ҆́кѡ сꙋ́шꙋ, и҆ є҆гѵ́петскагѡ ѕла̀ и҆збѣжа́въ, і҆и҃льтѧнинъ вопїѧ́ше: и҆зба́вителю и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ пои́мъ.

Въ свѣ́тъ невеще́ственный и҆ разꙋ́мный ѿ тмы̀ сꙋ́щихъ веще́й востекі́й, і҆ларїѡ́не преподо́бне, моли́твами твои́ми къ бг҃ꙋ мѧ̀ просвѣтѝ.

Ѿ младе́нства сса́въ добродѣ́тель, воздержа́нїѧ болѣ́зньми и҆ пѡ́ты по́стными въ мꙋ́жа дости́глъ є҆сѝ, и҆ въ мѣ́рꙋ дꙋхо́внꙋю во́зраста хрⷭ҇то́ва.

Страсте́й пꙋчи́нꙋ преше́дъ, и҆ треволне́нїѧ де́мѡнѡвъ и҆збѣ́гъ, во приста́нище ᲂу҆стреми́лсѧ є҆сѝ немо́кренно безстра́стїѧ, ѻ҆́тче преподо́бне.

Бг҃оро́диченъ: Сло́во безъ ма́тере и҆зъ ѻ҆ц҃а̀, безъ ѻ҆тца̀ сего̀ напослѣ́докъ бг҃омꙋ́жнѡ родила̀ є҆сѝ, є҆ди́на бг҃ома́ти, ꙗ҆́кѡ превы́шши всеѧ̀ тва́ри.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ є҆сѝ ᲂу҆твержде́нїе притека́ющихъ къ тебѣ̀, гдⷭ҇и, ты̀ є҆сѝ свѣ́тъ ѡ҆мраче́нныхъ, и҆ пое́тъ тѧ̀ дꙋ́хъ мо́й.

Попали́лъ є҆сѝ ᲂу҆́глемъ воздержа́нїѧ, преподо́бне, страсте́й те́рнїе, и҆ прохлажда́еши вѣ́рныхъ мꙋдрова̑нїѧ.

Стрѣ́лы и҆з̾ѡщрє́ны добродѣ́тели стѧжа́въ дꙋ́хомъ, ꙗ҆́кѡ си́ленъ, ᲂу҆ѧзви́лъ є҆сѝ се́рдце лю́тагѡ ратобо́рца.

Ѻ҆рꙋ́жїемъ воздержа́нїѧ и҆ моли́твою, ꙗ҆́кѡ бронѧ́ми, преподо́бне, воѡрꙋжи́всѧ, врагѡ́въ неви́димыхъ побѣди́лъ є҆сѝ полкѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ми́лостивꙋ бы́ти мѝ, тѧ̀ молю̀, твои́ми, влⷣчце, дерзнове́ньми, и҆зъ тебє̀ ро́ждшемꙋсѧ, въ де́нь сꙋ́дный.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.

Бг҃ꙋ ѡ҆свѧти́лъ є҆сѝ твою̀ жи́знь, всебл҃же́нне, бы́въ и҆зрѧ́денъ сщ҃еннодѣ́йственникъ вои́стиннꙋ хрⷭ҇то́въ, сщ҃е́нниче. тѣ́мже по мно́гихъ по́тѣхъ и҆ болѣ́знехъ, ра́дꙋѧсѧ въ невеще́ствєннаѧ преста́вилсѧ є҆сѝ селє́нїѧ: и҆ ны́нѣ и҆сточа́еши на́мъ стрꙋи̑ и҆сцѣле́нїй.

Бг҃оро́диченъ: Дв҃о всенепоро́чнаѧ, ꙗ҆́же пресꙋ́щнаго бг҃а ро́ждшаѧ, со безпло́тными того̀ непреста́ннѡ молѝ, ѡ҆ставле́нїе прегрѣше́нїй, и҆ и҆справле́нїе житїѧ̀ да́ти на́мъ пре́жде конца̀, вѣ́рою и҆ любо́вїю пою́щымъ тѧ̀ по до́лгꙋ, є҆ди́на всепѣ́таѧ.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Дв҃о пренепоро́чнаѧ, мт҃и хрⷭ҇та̀ бг҃а, ѻ҆рꙋ́жїе про́йде твою̀ прест҃ꙋ́ю дꙋ́шꙋ, є҆гда̀ распина́ема ви́дѣла є҆сѝ во́лею сн҃а и҆ бг҃а твоего̀: є҆го́же благослове́ннаѧ молѧ́щи не преста́й, проще́нїе прегрѣше́нїй на́мъ дарова́ти.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ просла́вихъ твоѐ бж҃ество̀.

Насажде́нъ бы́въ при вода́хъ воздержа́нїѧ, ѻ҆́тче бл҃же́нне, лоза̀ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ благора́слена, благоче́стїѧ гро́здїе предлага́ющаѧ.

Ве́сь бжⷭ҇твенъ бы́въ и҆ дх҃оно́сенъ, ве́сь и҆зше́лъ є҆сѝ къ бг҃ꙋ, і҆ларїѡ́не всебл҃же́нне: тѣ́мже со а҆́гг҃лы ликꙋ́еши при́снѡ.

На ка́мени вѣ́ры поста́вилъ є҆сѝ стѡпы̀ се́рдца твоегѡ̀, и҆ непоколеби́мь пре́былъ є҆сѝ, прилѡ́гъ де́мѡнскихъ не ᲂу҆жаса́ѧсѧ.

Бг҃оро́диченъ: Херꙋві̑мъ превы́шшꙋю тѧ̀ и҆ серафі̑мъ пое́мъ, пречⷭ҇таѧ: є҆гѡ́же бо трепе́щꙋтъ, носи́ла є҆сѝ пло́тїю бг҃а на́шего на рꙋкꙋ̀ твоє́ю.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆́тренююще вопїе́мъ тѝ, гдⷭ҇и, спаси́ ны: ты́ бо є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, ра́звѣ тебє̀ и҆но́гѡ не вѣ́мы.

Ѻ҆́ко серде́чное неꙋсы́пно въ бжⷭ҇твенныхъ за́повѣдехъ соблю́лъ є҆сѝ незазо́рнѡ, сла́вне.

На го́рꙋ добродѣ́телей воздержа́нїемъ, бг҃оно́се, дѣ́тельнѡ восте́клъ є҆сѝ къ боговидѣ́нїю восхожде́нїѧ.

Є҆ле́й расточи́въ ни́щымъ, ѿ се́рдца, і҆ларїѡ́не преподо́бне, бога́тство небе́сное поче́рплъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Сло́ва ковче́гъ тѧ̀ показа̀, бцⷣе, зако́на гдⷭ҇ь, въ ѻ҆́ньже несказа́ннѡ всели́сѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆чи́сти мѧ̀, сп҃се, мнѡ́га бо беззакѡ́нїѧ моѧ̑, и҆ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ возведѝ, молю́сѧ: къ тебѣ́ бо возопи́хъ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀, бж҃е спасе́нїѧ моегѡ̀.

Мы́сленнаго голїа́ѳа, ѕло́бою возносѧ́щагосѧ без̾ѻрꙋ́жнымъ твои́мъ сплете́нїемъ, вѣ́рнѡ пра́щею ᲂу҆би́лъ є҆сѝ, и҆ сегѡ̀ и҆сто́ргъ побѣди́тєльнаѧ ѻ҆рꙋ̑жїѧ, ꙗ҆́кѡ вельмѝ хва́лѧщасѧ посѣ́клъ є҆сѝ.

Вели́комꙋ въ добродѣ́телехъ поревнова́лъ є҆сѝ і҆ларїѡ́нꙋ, и҆ сегѡ̀ дꙋхо́внѡ стопа́мъ возслѣ́дꙋѧ, воздержа́нїемъ, преподо́бне, верхо́венъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, и҆ ста́дꙋ воѻбраже́нїе.

Пѡ́ты воздержа́тельными ᲂу҆́глїе стрѣ́лъ врага̀ погаси́лъ є҆сѝ до конца̀, и҆ ѻ҆́гнь вѣ́ры вже́гъ, попали́лъ є҆сѝ невѣ́рїѧ є҆реті́чєскаѧ шата̑нїѧ.

Бг҃оро́диченъ: Зачала̀ є҆сѝ вои́стиннꙋ бж҃їѧ сло́ва во ᲂу҆тро́бѣ твое́й, и҆ сего̀ па́че є҆стества̀, всенепоро́чнаѧ, родила̀ є҆сѝ. є҆го́же моли́твами ᲂу҆молѝ, ѡ҆ и҆̀же вои́стиннꙋ бцⷣꙋ воспѣва́ющихъ тѧ̀.

Конда́къ, гла́съ в҃.

Ѻ҆гра́ды живоно́сныѧ твоеѧ̀ па́жити па́стырски невреди́мо ста́до соблю́лъ є҆сѝ, и҆ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ высото́ю дѣ́лъ вели́къ, но́вый і҆ларїѡ́не, по благоче́стїи мнѡ́ги мꙋ̑ки и҆ скѡ́рби прїе́мъ: тѣ́мъ во всера́достный живо́тъ всели́лсѧ го́рнѧгѡ сїѡ́на, молѝ за ны̀, преподо́бне.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѿ і҆ꙋде́и доше́дше, ѻ҆́троцы въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, вѣ́рою трⷪ҇ческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: ѻ҆ц҃є́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Въ ѕла́цѣ вы́шнѧгѡ црⷭ҇тва ста́до, ѻ҆́тче, воспита́лъ є҆сѝ, и҆ жезло́мъ ᲂу҆че́нїй ѕвѣ́ри ѿгна́въ є҆реті́чєскїѧ, пѣ́лъ є҆сѝ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.

Чꙋде́съ зарю̀ просте́ръ, разорѧ́еши недꙋ́гꙋющихъ мглꙋ̀, и҆ здра́вїѧ лꙋчѝ подае́ши дне́сь, и҆ цѣльбы̑ зовꙋ́щымъ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.

Въ вы́шнюю вше́лъ є҆сѝ бра́чнꙋю трапе́зꙋ цр҃ѧ̀ хрⷭ҇та̀, во ѻ҆де́ждꙋ ѡ҆дѣ́ѧнъ, досто́йнѡ зовꙋ́щемꙋ. тѣ́мъ и҆ возле́глъ є҆сѝ вопїѧ̀: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Па́че є҆стества̀ и҆ сло́ва, влⷣкꙋ всѣ́хъ родила̀ є҆сѝ, и҆ пита́еши ѿ сосцꙋ̑ твоє́ю, всѣ̑мъ во бла́го вре́мѧ гото́вѧщаго трапе́зꙋ: є҆го́же прилѣ́жнѡ, пречⷭ҇таѧ, ѡ҆ на́съ молѝ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Сле́зными стрꙋѧ́ми страсте́й взыгра̑нїѧ, и҆ неꙋста̑вныѧ по́мыслы потопи́лъ є҆сѝ, и҆ пꙋчи́на бы́лъ є҆сѝ долготерпѣ́нїѧ, преподо́бне, къ тишинѣ̀ веды́й ти́хостнѣй вопїю́щыѧ: ѻ҆́троцы, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Ꙗ҆́коже терпѣли́ва а҆дама́нта, воздержа́нїю и҆мꙋ́ще твоѧ̑ наказа̑нїѧ, і҆ларїѡ́не преподо́бне, сердца̀ ᲂу҆твержда́емъ, и҆ страсте́й полкѝ побѣжда́емъ, ѧ҆зы́комъ вѣ́рнѡ вопїю́ще: ѻ҆́троцы, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Воздержа́нїемъ, преподо́бне, пло́ти благостра́стїе ᲂу҆держа́нїемъ и҆знꙋри́въ, премꙋ́дре, и҆спо́лнилъ є҆сѝ дх҃а дꙋше́вное дѣ́йство, и҆ къ безстра́стїѧ стезѧ́мъ дости́глъ є҆сѝ, зовы́й: ѻ҆́троцы, благослови́те, сщ҃е́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Подъ кро́въ, влⷣчце, ст҃ы́хъ кри́лъ твои́хъ всѝ прибѣга́емъ ѡ҆ѕло́бленнїи лю́тыми согрѣшє́нїи, и҆ напа́стьми и҆ скорбьмѝ. тѧ́ бо предста́тельницꙋ и҆мꙋ́ще вопїе́мъ: ѻ҆́троцы, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ не́бо и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее небе́съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.

И҆сто́чника тѧ̀ чꙋде́съ, ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ хрⷭ҇то́съ показа̀, блаже́нне, болѣ́знєнныѧ сквє́рны ѡ҆чища́юща страсте́й, и҆ недꙋ́гѡвъ болѣ̑зни потоплѧ́юща ᲂу҆до́бь. тѣ́мже и҆ рѣкꙋ́ тѧ дꙋше́вныхъ ѡ҆чище́нїй нарица́емъ всѝ, преблаже́нне.

Процвѣ́тъ, ꙗ҆́кѡ фі́нїѯъ дꙋхо́внѡ, въ домꙋ̀ бж҃їи, пресла́вне, пло́дъ прине́слъ є҆сѝ воздержа́нїѧ ꙗ҆́коже сла́дость, и҆́мже сердца̀, премꙋ́дре, наслади́лъ є҆сѝ ста́да твоегѡ̀ слове́снагѡ. тѣ́мже и҆ вѣнцы̀ нбⷭ҇ныѧ сла́вы, ѻ҆́тче воспрїѧ́лъ є҆сѝ, приснопа́мѧтне.

Воздержа́нїѧ показа́лсѧ є҆сѝ, ѻ҆́тче, пра́вило, и҆ кро́тости ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ ѻ҆́бразъ, и҆ ти́хъ всѣ̑мъ, і҆ларїѡ́не, наста́вникъ: и҆ мою̀ мольба́ми ко гдⷭ҇ꙋ ᲂу҆кротѝ бꙋ́рю страсте́й, и҆ пода́ждь просѧ́щемꙋ глꙋбо́кїй ми́ръ, ꙗ҆́кѡ да досто́йнѡ ᲂу҆блажа́ю тѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ ѻ҆рꙋ́жїе въ бѣда́хъ и҆ напа́стехъ, приста́нище и҆ стѣ́нꙋ въ ско́рбехъ, и҆ щи́тъ во бранѣ́хъ и҆́мамы разꙋ́мный, и҆ вели́ко ѡ҆чисти́лище въ лю́тыхъ согрѣше́нїихъ и҆ нахожде́нїихъ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ по до́лгꙋ чти́мъ, и҆ велича́емъ ржⷭ҇тво̀ твоѐ.

Пре­по­доб­ный Ила­ри­он Но­вый ро­дил­ся от бла­го­че­сти­вых ро­ди­те­лей Пет­ра и Фе­о­до­сии, ко­то­рые вос­пи­та­ли его в доб­ро­де­те­ли и на­ста­ви­ли в Свя­щен­ном Пи­са­нии. В два­дца­ти­лет­нем воз­расте свя­той Ила­ри­он по­стриг­ся в мо­на­ше­ство в Ис­и­хий­ской оби­те­ли вбли­зи Ви­зан­тии, а от­ту­да пе­ре­шел в Дал­мат­скую оби­тель, где при­нял ве­ли­кую схи­му и стал уче­ни­ком пре­по­доб­но­го Гри­го­рия Де­ка­по­ли­та (па­мять 20 но­яб­ря). Пре­по­доб­ный глу­бо­ко по­чи­тал сво­е­го Бо­го­нос­но­го со­имен­ни­ка – пре­по­доб­но­го Ила­ри­о­на Ве­ли­ко­го (па­мять 21 ок­тяб­ря), он стре­мил­ся под­ра­жать его жиз­ни, по­то­му и был про­зван Ила­ри­о­ном Но­вым. В Дал­мат­ской оби­те­ли его по­свя­ти­ли во пре­сви­те­ра. По­сле смер­ти игу­ме­на бра­тия хо­те­ли из­брать на это ме­сто свя­то­го Ила­ри­о­на, но он, узнав об этом, тай­но уда­лил­ся в Ви­зан­тию.

То­гда мо­на­хи Дал­мат­ской оби­те­ли при­сла­ли свя­ти­те­лю пат­ри­ар­ху Ни­ки­фо­ру хо­да­тай­ство о на­зна­че­нии пре­по­доб­но­го Ила­ри­о­на игу­ме­ном. Пат­ри­арх при­звал свя­то­го и убе­дил его дать со­гла­сие. Пре­по­доб­ный Ила­ри­он из свя­то­го по­слу­ша­ния под­чи­нил­ся. В те­че­ние 8 лет он мир­но управ­лял мо­на­сты­рем. В 813 го­ду им­пе­ра­тор­ский пре­стол за­нял ико­но­бо­рец Лев Ар­мя­нин (813–820). Пре­по­доб­ный от­ка­зал­ся ху­лить свя­тые ико­ны и дерз­но­вен­но об­ли­чил им­пе­ра­то­ра в ере­си, за что пре­тер­пел мно­го ис­тя­за­ний. Несколь­ко раз его за­клю­ча­ли в тем­ни­цу, мо­ри­ли го­ло­дом и жаж­дой. Нече­сти­вый пат­ри­арх Фе­о­дот, за­няв­ший ме­сто из­гнан­но­го пат­ри­ар­ха Ни­ки­фо­ра, учи­нил пре­по­доб­но­му мно­го му­че­ний, до­би­ва­ясь от­ре­че­ния от пра­во­сла­вия. Мо­на­хи Дал­мат­ской оби­те­ли яви­лись к им­пе­ра­то­ру и про­си­ли его от­пу­стить свя­то­го, обе­щая по­ви­но­вать­ся им­пе­ра­тор­ской во­ле. Но, воз­вра­тив­шись в мо­на­стырь, пре­по­доб­ный Ила­ри­он и все дал­мат­ские ино­ки про­дол­жа­ли чтить свя­тые ико­ны. Раз­гне­ван­ный им­пе­ра­тор вновь за­клю­чил пре­по­доб­но­го в тем­ни­цу. Все­ми си­ла­ми до­би­ва­ясь от­ре­че­ния, он пре­да­вал свя­то­го на ис­тя­за­ния и за­то­чал в тем­ни­цы.

Но ка­ра Бо­жия по­стиг­ла зло­че­сти­во­го им­пе­ра­то­ра: он был из­руб­лен сво­и­ми же во­и­на­ми в хра­ме, на том са­мом ме­сте, где ко­гда-то в пер­вый раз низ­ри­нул свя­тую ико­ну. Но­вый им­пе­ра­тор Ми­ха­ил II Кос­но­языч­ный (820–829) осво­бо­дил пре­по­доб­но­го Ила­ри­о­на из за­то­че­ния, и свя­той по­се­лил­ся в уеди­нен­ной кел­лии. Ко­гда ото­шел ко Гос­по­ду пре­по­доб­ный Фе­о­дор Сту­дит, так­же по­стра­дав­ший за свя­тые ико­ны (па­мять 11 но­яб­ря), пре­по­доб­ный Ила­ри­он удо­сто­ил­ся ви­деть Ан­ге­лов, воз­но­сив­ших на Небо свя­тую ду­шу Фе­о­до­ра.

При им­пе­ра­то­ре-ико­но­бор­це Фе­о­фи­ле (829–842) пре­по­доб­но­го Ила­ри­о­на вновь взя­ли под стра­жу и, же­сто­ко из­бив, за­то­чи­ли на ост­ро­ве Афу­сии.

По­сле смер­ти Фе­о­фи­ла свя­тая им­пе­ра­три­ца Фе­о­до­ра (842–855) по­ве­ле­ла воз­вра­тить ис­по­вед­ни­ков из ссыл­ки. Пре­по­доб­ный Ила­ри­он вер­нул­ся в Дал­мат­скую оби­тель, вновь при­нял в ней игу­мен­ство и мир­но скон­чал­ся в 845 го­ду.

См. так­же: "Па­мять пре­по­доб­но­го от­ца на­ше­го Ила­ри­о­на Но­во­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.