Канон святому преподобному Феофилакту, епископу Никомидийскому

Припев: Преподо́бне о́тче Феофила́кте, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 21 марта (08 марта ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Пои́м Го́сподеви, прове́дшему лю́ди Своя́ сквозе́ Чермно́е мо́ре, я́ко Еди́н сла́вно просла́вися.

Престо́лу Влады́чню, о́тче богоно́се Феофила́кте, предстоя́, ве́рою соверша́ющия па́мять твою́ сохрани́.

Пома́за тя́ досто́йно благода́ть Ду́ха, всеблаже́нне, и́стины ра́ди и нра́вов твои́х ра́ди бла́гости.

Да небе́сная, блаже́нне, полу́чиши, земна́я попра́л еси́ вся́ и Христу́ Бо́гу после́довал еси́.

Богоро́дичен: Ве́сь жела́ние, И́же из чре́ва Твоего́, Богоневе́стная, благоизво́лив роди́тися, сла́дость е́сть и Све́т незаходи́мый.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.

Зако́ном ты́ повину́яся Влады́ки твоего́, сла́вне архиере́е, о зако́нех царе́й пребеззако́нных небре́гл еси́.

Боже́ственное изображе́ние Христо́во и Пречи́стое почита́л еси́ че́стне, нече́ствующих нече́стия отмета́яся.

Претерпе́л еси́ муче́ние со́вести пе́рвее по́стнически и ны́не му́ченическим увя́злся еси́ венце́м.

Богоро́дичен: Да стезю́, Влады́ко, к святы́ни веду́щую, пока́жеши на́м, во утро́бу Пречи́стую всесвя́то всели́лся еси́.

Седа́лен, гла́с 8.

Пости́вся, преподо́бне о́тче му́дре, иера́рх пома́зался еси́, священноде́йствовати Боже́ственная та́инства, душа́м в снабде́ние. Христо́ву же ико́ну почествова́в, претерпе́л еси́ изгна́ния, ско́рби и многовре́менное заключе́ние. Те́мже, по кончи́не источа́я исцеле́ния, цели́ши стра́ждущия и просвеща́еши пою́щия, святи́телю Феофила́кте; моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: В напа́сти многоплете́нныя впа́д от вра́г ви́димых и неви́димых, бу́рею одержи́мь безчи́сленных согреше́ний мои́х, и я́ко к те́плому заступле́нию и покро́ву моему́, Чи́стая, ко приста́нищу притека́ю Твоея́ бла́гости. Те́мже, Пречи́стая, из Тебе́ воплоще́нному безсе́менно моли́ся приле́жно о все́х рабе́х Твои́х, непреста́нно моля́щих Ти ся, Богоро́дице Пречи́стая, моля́щи Его́ при́сно согреше́ний оставле́ние дарова́ти воспева́ющим досто́йно сла́ву Твою́.

Крестобогоро́дичен: А́гнца, и Па́стыря, и Изба́вителя А́гница зря́щи на Кресте́, восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше: ми́р у́бо ра́дуется, прие́мля Тобо́ю избавле́ние, утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости. Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние ве́рою пою́щим Боже́ственныя стра́сти Твоя́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Не устраши́лся еси́ огня́ искуше́ний, всеблаже́нне богодохнове́нне, не разсла́би си́лу твою́ пи́щная сла́дость, Феофила́кте.

Храни́ло твои́м усто́м положи́ Бо́г, и устна́ма, преподо́бне, те́мже пребы́л еси́ непоколеби́мь нечести́вым, ста́вшим проти́ву тебе́.

Терпя́, претерпе́л еси́ и́же на ка́мени но́зе твои́ поста́вльшаго, и вня́т тебе́ Вы́шний, Того́ о́бразу покло́ншуся.

Богоро́дичен: Изба́вльшеся Рождество́м Твои́м грехо́внаго до́лга, Пренепоро́чная, ра́достно воспева́ние возсыла́ем Ти́, Богоневе́стная.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти́: Го́споди, спаси́ ны́, Ты́ бо́ еси́ Бо́г на́ш, ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы.

Ру́це твои́, преподо́бне богодохнове́нне, к Зижди́телю, о́тче, возде́емы, злочести́выя победи́ша.

Держа́в ру́ку твою́, Вы́шний, богоно́се о́тче, наста́ви тя́ к небе́сному наслажде́нию.

Стезю́ те́сную, Феофила́кте, ше́ствовав, к широте́ дости́гл еси́ рая́, чу́дне.

Богоро́дичен: Тя́, Богоро́дицу, неве́дущии, Богома́ти, Све́та не и́мут ви́дети, ро́ждшагося из Тебе́, Пречи́стая.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Ри́зу мне́ пода́ждь све́тлу, одея́йся све́том, я́ко ри́зою, многоми́лостиве Христе́ Бо́же на́ш.

Умертви́в чу́вствия воздержа́нно, над страстьми́ ца́рствовал еси́ и ны́не, Феофила́кте, безстра́стия наслажда́ешися светлостьми́.

О́бразу Спа́сову покланя́тися вся́ научи́л еси́, де́лы и уче́нии просия́в я́ве, Феофила́кте.

О́блак тя́, ту́чу жи́зни источа́ющь, Христо́с показа́, о́тче, святи́телю Бо́жий Феофила́кте.

Богоро́дичен: Красе́н па́че все́х челове́к Сы́н Тво́й, Пречи́стая, добро́тою Божества́, а́ще и пло́ть на́с ра́ди бы́сть.

Конда́к, гла́с 2.

Свети́льник све́тел показа́лся еси́ в конце́х, святи́телю Феофила́кте, единосу́щна Отцу́ и Ду́ху Сло́ва ты́ пропове́дав, боже́ственных оте́ц собо́р уясни́л еси́, Тро́ице уго́дник яви́лся еси́. Е́йже предстоя́, моли́ непреста́нно о все́х на́с.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́ попра́ша пла́мень дерзнове́нно и на ро́су о́гнь преложи́ша, вопию́ще: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

Тече́ние Боже́ственное соверши́в и ве́ру твою́ соблю́д до конца́, твои́х боле́зней, му́дре, прия́л еси́ вене́ц, зовы́й: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

На колесни́це Боже́ственных доброде́телей е́здяй, к высоте́ возне́слся еси́, Бо́гу же ны́не предстои́ши, зовы́й: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

Ве́сть Созда́вый наедине́ сердца́ челове́ков, богоно́се, се́рдца твоего́ Боже́ственное и на престо́лех уче́ния посади́, Феофила́кте треблаже́нне.

Богоро́дичен: К Тебе́ ны́не прибега́ю, Богоро́дице, и покро́ву Твоему́, и боже́ственному предста́тельству, изба́витися от лю́тых молю́ся прегреше́ний, Благослове́нная Всечи́стая, Бо́га пло́тию ро́ждшая.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель, Богочести́вым неи́стовно разжже́; си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Иде́же веселя́щихся жили́ще, ны́не всели́лся еси́, испове́дниче и и́стины побо́рниче, и све́т тебе́ возсия́, я́коже пра́веднику, всему́дре, и му́ченическия пострада́вшу по́двиги, с ни́миже и взыва́еши: свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Терпе́ния вене́ц прия́л еси́, богоприя́тне, во изгна́ния бо го́рькая всели́лся еси́, мзды́ ожида́я восприя́ти страда́ний твои́х, и благи́я не погреши́л еси́ наде́жды, Христу́ ны́не взыва́я: свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Светоявле́нне па́мять твоя́, богоно́се, соверша́ется ны́не, испове́дания све́том светя́щися, святы́й бо о́браз Христо́в поче́л еси́, и Богоро́дицы, и святы́х все́х, с ни́миже ны́не воспева́еши: свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Богома́ти Пречи́стая, души́ моея́ я́звы и грехо́вныя стру́пы истреби́, Бо́га ро́ждшая, су́щаго над все́ми, Отрокови́це Чи́стая, от деви́ческих, Неискусобра́чная, ложе́сн. Его́же о́троцы благословя́т, свяще́нницы воспева́ют, лю́дие превозно́сят во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.

Вели́ких дарова́ний, о́тче, сподо́бился еси́, за Христа́ бе́дствовав умо́м терпели́вым, богоно́се богоблаже́нне.

На́с, пою́щих тя́, блаже́нне, назира́й, от напа́стей и бе́д избавля́я, ерети́ческая сокруша́я кова́рства.

Целому́дренно и пра́ведно, я́ко свяще́нник явле́н пожи́в, му́чениче, бы́л еси́ све́тел, багряни́цу себе́ истка́в от крове́й твои́х.

Богоро́дичен: Я́ко у́тро, су́щим во тме́ и заблу́ждшим, Пра́вды Со́лнце иму́щи, на объя́тиих нося́щи, Де́во, Христа́, возсия́ла еси́.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Пои́мъ гдⷭ҇еви прове́дшемꙋ лю́ди своѧ̑ сквозѣ̀ чермно́е мо́ре, ꙗ҆́кѡ є҆ди́нъ сла́внѡ просла́висѧ.

Престо́лꙋ влⷣчню, ѻ҆́ч҃е бг҃оно́се ѳеофѷла́кте, предстоѧ̀, вѣ́рою соверша́ющыѧ па́мѧть твою̀ сохранѝ.

Пома́за тѧ̀ досто́йнѡ благода́ть дх҃а, всеблаже́нне, и҆́стины ра́ди, и҆ нра́вѡвъ твои́хъ ра́ди бла́гости.

Да небє́снаѧ, блаже́нне, полꙋчи́ши, земна̑ѧ попра́лъ є҆сѝ всѧ̑, и҆ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ послѣ́довалъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ве́сь жела́нїе, и҆́же и҆зъ чре́ва твоегѡ̀, бг҃оневѣ́стнаѧ, благоизво́ливъ роди́тисѧ, сла́дость є҆́сть и҆ свѣ́тъ незаходи́мый.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ є҆сѝ ᲂу҆твержде́нїе притека́ющихъ къ тебѣ̀, гдⷭ҇и, ты̀ є҆сѝ свѣ́тъ ѡ҆мраче́нныхъ, и҆ пое́тъ тѧ̀ дꙋ́хъ мо́й.

Зако́нѡмъ ты̀ повинꙋ́ѧсѧ влⷣки твоегѡ̀, сла́вне а҆рхїере́е, ѡ҆ зако́нѣхъ царе́й пребеззако́нныхъ небре́глъ є҆сѝ.

Бжⷭ҇твенное и҆з̾ѻбраже́нїе хрⷭ҇то́во и҆ пречи́стое почита́лъ є҆сѝ че́стнѣ, нече́ствꙋющихъ нече́стїѧ ѿмета́ѧсѧ.

Претерпѣ́лъ є҆сѝ мꙋче́нїе со́вѣсти пе́рвѣе по́стнически, и҆ ны́нѣ мꙋ́ченическимъ ᲂу҆вѧ́злсѧ є҆сѝ вѣнце́мъ.

Бг҃оро́диченъ: Да стезю̀, влⷣко, къ свѧты́ни ведꙋ́щꙋю, пока́жеши на́мъ, во ᲂу҆тро́бꙋ пречⷭ҇тꙋю всесвѧ́тѡ всели́лсѧ є҆сѝ.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Пости́всѧ, преподо́бне ѻ҆́ч҃е мꙋ́дре, і҆ера́рхъ пома́залсѧ є҆сѝ, свѧщеннодѣ́йствовати бжⷭ҇твєнныѧ та̑инства, дꙋша́мъ въ снабдѣ́нїе: хрⷭ҇то́вꙋ же і҆кѡ́нꙋ почествова́въ, претерпѣ́лъ є҆сѝ и҆згна̑нїѧ, скѡ́рби и҆ многовре́менное заключе́нїе. тѣ́мже по кончи́нѣ и҆сточа́ѧ и҆сцѣлє́нїѧ, цѣли́ши стра́ждꙋщыѧ и҆ просвѣща́еши пою́щыѧ, свѧти́телю ѳеофѷла́кте: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе пода́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Бг҃оро́диченъ: Въ напа̑сти многоплетє́нныѧ впа́дъ, ѿ вра̑гъ ви́димыхъ и҆ неви́димыхъ бꙋ́рею ѡ҆держи́мь безчи́сленныхъ согрѣше́нїй мои́хъ: и҆ ꙗ҆́кѡ къ те́пломꙋ застꙋпле́нїю и҆ покро́вꙋ моемꙋ̀, чⷭ҇таѧ, ко приста́нищꙋ притека́ю твоеѧ̀ бла́гости. Тѣ́мже, пречⷭ҇таѧ, и҆зъ тебє̀ воплоще́нномꙋ безсѣ́меннѡ, моли́сѧ прилѣ́жнѡ ѡ҆ всѣ́хъ рабѣ́хъ твои́хъ, непреста́ннѡ молѧ́щихтисѧ, бцⷣе пречⷭ҇таѧ, молѧ́щи є҆го̀ при́снѡ, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти воспѣва́ющымъ досто́йнѡ сла́вꙋ твою̀.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: А҆́гнца и҆ па́стырѧ, и҆ и҆зба́вителѧ а҆́гница зрѧ́щи на крⷭ҇тѣ̀, восклица́ше пла́чꙋщи и҆ го́рькѡ рыда́ющи, вопїѧ́ше: мі́ръ ᲂу҆́бѡ ра́дꙋетсѧ, прїе́млѧй тобо́ю и҆збавле́нїе, ᲂу҆тро́ба же моѧ̀ гори́тъ, зрѧ́щи твоѐ распѧ́тїе, є҆́же терпи́ши за милосе́рдїе ми́лости, долготерпѣли́ве гдⷭ҇и. Ми́лости бе́здно и҆ и҆сто́чниче неисчерпа́емый, ᲂу҆милосе́рдисѧ и҆ да́рꙋй согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе вѣ́рою пою́щымъ бж҃е́ствєнныѧ стра̑сти твоѧ̑.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑ и҆ просла́вихъ твоѐ бжⷭ҇тво̀.

Не ᲂу҆страши́лсѧ є҆сѝ ѻ҆гнѧ̀ и҆скꙋше́нїй, всеблаже́нне бг҃одохнове́нне, не разсла́би си́лꙋ твою̀ пи́щнаѧ сла́дость, ѳеофѷла́кте.

Храни́ло твои̑мъ ᲂу҆стѡ́мъ положѝ бг҃ъ, и҆ ᲂу҆стна́ма, преподо́бне: тѣ́мже пребы́лъ є҆сѝ непоколеби́мь, нечести̑вымъ ста́вшымъ проти́вꙋ тебє̀.

Терпѧ̀ претерпѣ́лъ є҆сѝ и҆́же на ка́мени но́зѣ твоѝ поста́вльшаго, и҆ внѧ́тъ тебѣ̀ вы́шнїй, тогѡ̀ ѻ҆́бразꙋ покло́ншꙋсѧ.

Бг҃оро́диченъ: И҆зба́вльшесѧ рождество́мъ твои́мъ грѣхо́внагѡ до́лга, пренепоро́чнаѧ, ра́достнѡ воспѣва́нїе возсыла́емъ тѝ, бг҃оневѣ́стнаѧ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆́треннююще, вопїе́мъ тѝ, гдⷭ҇и, спаси́ ны: ты́ бо є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, ра́звѣ бо тебє̀ и҆но́гѡ не вѣ́мы.

Рꙋ́цѣ твоѝ, преподо́бне бг҃одохнове́нне, къ зижди́телю, ѻ҆́ч҃е, воздѣ́ємы, ѕлочести̑выѧ побѣди́ша.

Держа́въ рꙋ́кꙋ твою̀ вы́шнїй, бг҃оно́се ѻ҆́ч҃е, наста́ви тѧ̀ къ нб҃сномꙋ наслажде́нїю.

Стезю̀ тѣ́снꙋю, ѳеофѷла́кте, ше́ствовавъ, къ широтѣ̀ дости́глъ є҆сѝ раѧ̀, чꙋ́дне.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ бцⷣꙋ невѣ́дꙋщїи, бг҃ома́ти, свѣ́та не и҆́мꙋтъ ви́дѣти, ро́ждшагосѧ и҆зъ тебє̀, пречⷭ҇таѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ри́зꙋ мнѣ̀ пода́ждь свѣ́тлꙋ, ѡ҆дѣѧ́йсѧ свѣ́томъ, ꙗ҆́кѡ ри́зою, многомлⷭ҇тиве хрⷭ҇тѐ, бж҃е на́шъ.

Оу҆мертви́въ чꙋ̑вствїѧ воздержа́ннѡ, надъ страстьмѝ ца́рствовалъ є҆сѝ: и҆ ны́нѣ, ѳеофѷла́кте, безстра́стїѧ наслажда́ешисѧ свѣтлостьмѝ.

Ѻ҆́бразꙋ сп҃совꙋ покланѧ́тисѧ всѧ̑ наꙋчи́лъ є҆сѝ, дѣ́лы и҆ ᲂу҆чє́нїи просїѧ́въ ꙗ҆́вѣ, ѳеофѷла́кте.

Ѻ҆́блакъ тѧ̀ тꙋ́чꙋ жи́зни и҆сточа́ющь хрⷭ҇то́съ показа̀, ѻ҆́ч҃е, свѧти́телю бж҃їй ѳеофѷла́кте.

Бг҃оро́диченъ: Красе́нъ па́че всѣ́хъ человѣ̑къ сн҃ъ тво́й, пречⷭ҇таѧ, добро́тою бжⷭ҇тва̀, а҆́ще и҆ пло́ть на́съ ра́ди бы́сть.

Конда́къ, гла́съ в҃:

Свѣти́льникъ свѣ́телъ показа́лсѧ є҆сѝ въ концѣ́хъ, свѧти́телю ѳеофѷла́кте, є҆диносꙋ́щна ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ дх҃ꙋ, сло́ва ты̀ проповѣ́давъ, бжⷭ҇твенныхъ ѻ҆тє́цъ собо́ръ ᲂу҆ѧсни́лъ є҆сѝ, трⷪ҇цѣ ᲂу҆го́дникъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ: є҆́йже предстоѧ̀, молѝ непреста́ннѡ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троцы є҆вре́йстїи въ пещѝ попра́ша пла́мень дерзнове́ннѡ, и҆ на ро́сꙋ ѻ҆́гнь преложи́ша, вопїю́ще: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.

Тече́нїе бжⷭ҇твенное соверши́въ, и҆ вѣ́рꙋ твою̀ соблю́дъ до конца̀, твои́хъ болѣ́зней, мꙋ́дре, прїѧ́лъ є҆сѝ вѣне́цъ, зовы́й: благослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.

На колесни́цѣ бж҃е́ственныхъ добродѣ́телей ѣ҆́здѧй, къ высотѣ̀ возне́слсѧ є҆сѝ, бг҃ꙋ же ны́нѣ предстои́ши зовы́й: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.

Вѣ́сть созда́вый наединѣ̀ сердца̀ человѣ́кѡвъ, бг҃оно́се, се́рдца твоегѡ̀ бж҃е́ственное, и҆ на престо́лѣхъ ᲂу҆че́нїѧ посадѝ, ѳеофѷла́кте преблаже́нне.

Бг҃оро́диченъ: Тебѣ̀ ны́нѣ прибѣга́ю, бцⷣе, и҆ покро́вꙋ твоемꙋ̀, и҆ бж҃е́ственномꙋ предста́тельствꙋ, и҆зба́витисѧ ѿ лю́тыхъ, молю́сѧ, прегрѣше́нїй, благослове́ннаѧ всечⷭ҇таѧ, бг҃а пло́тїю ро́ждшаѧ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, сщ҃е́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

И҆дѣ́же веселѧ́щихсѧ жили́ще, ны́нѣ всели́лсѧ є҆сѝ, и҆сповѣ́дниче и҆ и҆́стины побо́рниче, и҆ свѣ́тъ тебѣ̀ возсїѧ̀, ꙗ҆́коже пра́ведникꙋ, всемꙋ́дре, и҆ мꙋ́ченичєскїѧ пострада́вшꙋ по́двиги, съ ни́миже и҆ взыва́еши: свѧще́нницы, благослови́те, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Терпѣ́нїѧ вѣне́цъ прїѧ́лъ є҆сѝ, бг҃опрїѧ́тне: во и҆згна̑нїѧ бо гѡ́рькаѧ всели́лсѧ є҆сѝ, мзды̀ ѡ҆жида́ѧ воспрїѧ́ти страда́нїй твои́хъ, и҆ благі́ѧ не погрѣши́лъ є҆сѝ наде́жды, хрⷭ҇тꙋ̀ ны́нѣ взыва́ѧ: свѧще́нницы, благослови́те, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Свѣтоѧвле́ннѣ па́мѧть твоѧ̀, бг҃оно́се, соверша́етсѧ ны́нѣ, и҆сповѣ́данїѧ свѣ́томъ свѣтѧ́щисѧ: ст҃ы́й бо ѻ҆́бразъ хрⷭ҇то́въ поче́лъ є҆сѝ, и҆ бцⷣы, и҆ свѧты́хъ всѣ́хъ, съ ни́миже ны́нѣ воспѣва́еши: свѧще́нницы, благослови́те, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Бг҃ома́ти пречⷭ҇таѧ, дꙋшѝ моеѧ̀ ꙗ҆́звы и҆ грѣхѡ́вныѧ стрꙋ́пы и҆стребѝ, бг҃а ро́ждшаѧ сꙋ́щаго надъ всѣ́ми, ѻ҆трокови́це чⷭ҇таѧ, ѿ дѣви́ческихъ, неискꙋсобра́чнаѧ, ложе́снъ, є҆го́же ѻ҆́троцы благословѧ́тъ, свѧще́нницы воспѣва́ютъ, лю́дїе превозно́сѧтъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Вои́стинꙋ бцⷣꙋ тѧ̀ и҆сповѣ́дꙋемъ, спасе́ннїи тобо́ю, дв҃о чⷭ҇таѧ, съ безпло́тными ли́ки тѧ̀ велича́юще.

Вели́кихъ дарова́нїй, ѻ҆́ч҃е, сподо́билсѧ є҆сѝ, за хрⷭ҇та̀ бѣ́дствовавъ ᲂу҆мо́мъ терпѣли́вымъ, бг҃оно́се бг҃облаже́нне.

На́съ пою́щихъ тѧ̀, блаже́нне, назира́й, ѿ напа́стей и҆ бѣ́дъ и҆збавлѧ́ѧ, є҆реті́чєскаѧ сокрꙋша́ѧ кова̑рства.

Цѣломꙋ́дреннѡ и҆ пра́веднѡ, ꙗ҆́кѡ свѧще́нникъ ꙗ҆вле́нъ пожи́въ, мꙋ́чениче, бы́лъ є҆сѝ свѣ́телъ, багрѧни́цꙋ себѣ̀ и҆стка́въ ѿ крове́й твои́хъ.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ ᲂу҆́тро сꙋ́щымъ во тмѣ̀ и҆ заблꙋ́ждшымъ, пра́вды со́лнце и҆мꙋ́щи, на ѡ҆б̾ѧ́тїихъ носѧ́щи, дв҃о, хрⷭ҇та̀, возсїѧ́ла є҆сѝ.

Житие преподобного Феофилакта исповедника, епископа Никомидийского

Свя­той Фе­о­фи­лакт жил в Кон­стан­ти­но­по­ле в VIII ве­ке во вре­мя ико­но­бор­че­ской ере­си. По­сле смер­ти им­пе­ра­то­ра-ико­но­бор­ца Льва IV Ха­за­ра (775–780) на пре­стол всту­пил им­пе­ра­тор Кон­стан­тин VI (780–797). Про­изо­шла и сме­на пат­ри­ар­хов: свя­той пат­ри­арх Па­вел (па­мять 30 ав­гу­ста), бу­дучи не в си­лах управ­лять паст­вой при силь­но рас­про­стра­нив­шем­ся ико­но­бор­че­стве, доб­ро­воль­но оста­вил ка­фед­ру (784). На его ме­сто был из­бран свя­той Та­ра­сий (па­мять 25 фев­ра­ля) – в то вре­мя пер­вый цар­ский со­вет­ник. По на­сто­я­нию но­во­го пат­ри­ар­ха был со­зван VII Все­лен­ский Со­бор (787), осу­див­ший ико­но­бор­че­скую ересь. Для пра­во­сла­вия на­сту­пи­ли от­но­си­тель­но мир­ные вре­ме­на. Мо­на­сты­ри вновь ста­ли по­пол­нять­ся на­сель­ни­ка­ми.

Свя­той Фе­о­фи­лакт, пре­дан­ный уче­ник свя­то­го Та­ра­сия, по бла­го­сло­ве­нию пат­ри­ар­ха вме­сте со свя­тым Ми­ха­и­лом (па­мять 23 мая) уда­лил­ся в мо­на­стырь на бе­рег Чер­но­го мо­ря. Рев­ност­ные по­движ­ни­ки сво­и­ми бо­го­угод­ны­ми тру­да­ми и со­сре­до­то­чен­ным мо­лит­вен­ным по­дви­гом по­лу­чи­ли от Бо­га дар чу­до­тво­ре­ния. По их мо­лит­вам во вре­мя силь­ной за­су­хи, ко­гда жне­цы на по­ле из­не­мо­га­ли от жаж­ды, пу­стой со­суд стал ис­то­чать столь­ко во­ды, что ее хва­та­ло на це­лый день.

По­сле несколь­ких лет пре­бы­ва­ния в мо­на­сты­ре они оба бы­ли по­свя­ще­ны пат­ри­ар­хом Та­ра­си­ем в епи­скоп­ский сан – свя­той Ми­ха­ил был по­став­лен епи­ско­пом Си­над­ским, а свя­той Фе­о­фи­лакт – епи­ско­пом Ни­ко­ми­дий­ским.

Воз­глав­ляя Ни­ко­ми­дий­скую Цер­ковь, свя­той Фе­о­фи­лакт неустан­но за­бо­тил­ся о вве­рен­ной ему пастве. Он стро­ил хра­мы, боль­ни­цы, стран­но­при­им­ные до­ма, щед­ро раз­да­вал ми­ло­сты­ню, опе­кал си­рот, вдов и боль­ных, сам уха­жи­вал за про­ка­жен­ны­ми, не гну­ша­ясь омы­вать их ра­ны.

Ко­гда им­пе­ра­тор­ский трон за­нял ико­но­бо­рец Лев V Ар­мя­нин (813–820), страш­ная ересь вспых­ну­ла с но­вой си­лой.

На им­пе­ра­то­ра-ико­но­бор­ца не смог по­вли­ять и пре­ем­ник свя­то­го пат­ри­ар­ха Та­ра­сия – свя­той Ни­ки­фор (806–815; па­мять 2 июня), ко­то­рый сов­мест­но с епи­ско­па­ми тщет­но убеж­дал пра­ви­те­ля не на­ру­шать цер­ков­но­го ми­ра. При­сут­ство­вав­ший на пе­ре­го­во­рах им­пе­ра­то­ра с пат­ри­ар­хом свя­той Фе­о­фи­лакт, об­ли­чая ере­ти­ков, пред­ска­зал Льву Ар­мя­ни­ну ско­рую ги­бель. За сме­лое про­ро­че­ство свя­ти­тель был от­прав­лен в ссыл­ку в кре­пость Стро­виль (в Ма­лой Азии). Здесь он то­мил­ся трид­цать лет до са­мой кон­чи­ны, по­сле­до­вав­шей око­ло 845 го­да.

По­сле вос­ста­нов­ле­ния ико­но­по­чи­та­ния в 847 го­ду, при им­пе­ра­три­це свя­той Фе­о­до­ре (842–855; † 867, па­мять 11 фев­ра­ля) и сыне ее Ми­ха­и­ле, свя­тые мо­щи епи­ско­па Фе­о­фи­лак­та бы­ли пе­ре­не­се­ны в Ни­ко­ми­дию.

См. так­же: "Па­мять пре­по­доб­но­го Фе­о­фи­лак­та ис­по­вед­ни­ка, епи­ско­па Ни­ко­ми­дий­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.