Канон святому преподобному Евфимию Великому (второй)

Припев: Преподо́бне о́тче Евфи́мие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 02 февраля (20 января ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Моли́твами твои́ми и мольба́ми умоля́й Бо́га, мра́чный о́блак уны́ния моего́, всеблаже́нне, разори́, благоду́шия сы́й и утеше́ния испо́лнен, Всецарю́ предстоя́.

Ин не́кий но́вый Самуи́л, богода́нен и пре́жде зача́тия обеща́н бы́в, о́тче, все́м яви́лся еси́ Це́рквам, преподо́бне, тезоиме́нно зва́ние, по обоему́ приводи́мь быва́я благоду́шия све́тлостию.

Моли́твы и моле́ния де́юще твои́ роди́телие к Бо́гу, да́р Боже́ственный тя́ прие́млют и светоно́сно прозябе́ние, рождество́м возвеща́юща благоче́стия осия́ние и е́реси обличе́ние.

Ты́ из де́тства освяти́лся еси́, преподо́бне, да́вшему Бо́гу и, к Нему́ зря́ и наставля́емь животво́рными повеле́ньми Его́, богоно́се, к высоте́ взя́лся еси́ превысо́цей доброде́телей ве́рою.

Богоро́дичен: Тя́, Богома́ти, предста́тельство иму́ще, не убои́мся враго́в ополче́ния, сопроти́вящихся благоче́стно сла́вящим из Тебе́ рожде́ннаго Бо́га все́х и Го́спода, Его́же за ны́ умоли́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т, па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.

От непло́дныя ро́ждся, духо́внаго благопло́дия земледе́латель многоро́днейший яви́лся еси́, те́рние посека́я нече́стия, преподо́бне, и благоче́стия се́мя Боже́ственно вмета́я.

Священнодействи́телен преесте́ственных и та́инственных зре́ний, богоно́се, бы́в, неве́рныя приводя́ Христу́, боголе́пно ве́рующия, уче́нии твои́ми, о́тче, науча́емыя лу́чшим.

Целому́дрейшим по́мыслом и благочести́вым одержи́мь, теку́щих и тле́емых а́бие ве́чную жи́знь и сла́дость предызбра́л еси́, воздержа́нием кра́йним пло́ть умертви́в, Евфи́мие.

Огнепа́льною душе́ю и уя́звленною любо́вию Христо́вою, огнепа́льных лови́тв де́монских избе́г, росода́тельною благода́тию просвети́лся еси́, о́тче, знаменоно́сец бы́в.

Богоро́дичен: Рече́ния Боже́ственных проро́ков и те́х проро́чествия запеча́тала еси́, ро́ждши Сло́во, глаго́лющее чрез те́х, и те́х испо́лнившая богоглаго́лания вся́, Благослове́нная, Всенепоро́чная.

Седа́лен, гла́с 8.

Воздержа́ния еле́ем душе́вную испо́лнил еси́ лампа́ду духо́вне, жела́я присносве́тлое Жениха́ твоего́ прише́ствие, моли́твами бо́дренными соблю́л еси́, преподо́бне, и в черто́зе Сего́ весели́шися, блаже́нне. Те́мже досто́йно сла́дость прия́л еси́, и́стинно присноживо́тное чуде́с де́йствие, богоно́се Евфи́мие. Моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Благода́рственное похвале́ние до́лжне, я́коже вдова́ о́ная два́ ле́пта, приношу́ Тебе́, Влады́чице, о все́х дарова́ниих Твои́х: Ты́ бо яви́лася еси́ покро́в ку́пно и по́мощь, напа́стей и скорбе́й при́сно мя́ изъе́млющи. Те́мже, я́ко от среды́ горя́щия пе́щи, изба́вився оскорбля́ющих мя́, от се́рдца взыва́ю Тебе́: Богоро́дице, помози́ ми, моля́щи Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние да́ти мне́, Тя́ бо име́ю наде́жду, ра́б Тво́й.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Всего́ себе́, о́тче, Бо́гу освяти́л еси́, безсме́ртныя сла́вы жела́я, и к Нему́ поте́кл еси́ те́пле жи́тельством непоро́чным, и воздержа́нием, и жития́ све́тлостию, непреста́нно взыва́я: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Ты́, Исто́чник, преподо́бне, благосты́ни возлюби́в все́ю си́лою, по́стником бы́л еси́, исто́чник Боже́ственных дарова́ний, жа́ждущия сия́ исцеля́я: исто́чники бо, я́коже дре́вле Моисе́й в пусты́ни, пресла́вно, всеблаже́нне, источи́л еси́.

Яви́вся от незаходи́мых Ду́ха, рабы́нина ча́да свободи́л еси́, сы́ны Бо́жия достоле́пны сия́ обновля́я сыноположе́ния креще́нием: боже́ственнаго бо Предте́чи подража́в житие́, крести́тель показа́лся еси́, Евфи́мие.

От Бо́га благода́тию просвеща́емь, неве́дущим позна́лся еси́, Евфи́мие: не подоба́ше бо твое́й доброде́тели вои́стинну в пусты́нях таи́тися и покрыва́тися. Те́мже тя́, светоно́сна я́ко свети́льника все́м, Влады́ка все́х показа́.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, Честна́я, ра́дуйся, Де́во Всечи́стая; ра́дуйся, горо́, благода́тию приосене́нная; ра́дуйся, ски́ние; ра́дуйся, киво́те; ра́дуйся, све́щниче, све́т боже́ственный нося́щая, ра́дости бо неизрече́нныя и ду́ш весе́лия ве́рным хода́таица была́ еси́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́, окая́ннаго, но обрати́ мя и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

По́стников благоче́стия на небе́сную стезю́, Евфи́мие, предводи́л еси́, о́тче, и к насле́дию неги́блющему в вы́шняя возводя́й, сто́лп о́гненный же и о́блак, явля́емь заре́ю Ду́ха.

Врача́ боля́щим, зело́ ми́лостивна, ми́ру дарова́ тя Христо́с, о́тче, и пита́теля а́лчущим пресла́вна, наказа́теля несмы́сленным, целомудри́теля неразумева́ющим, сирота́м и ни́щим засту́пника.

Сострада́телен, ми́лостив, нра́в смиренному́дрый нося́, бы́л еси́, страсте́й отсека́я вины́ боже́ственными уче́нии, и умудря́я, о́тче, и наказу́я ученики́ твоя́, и ду́ш исцеля́я неду́ги.

Всю́ду лучи́ испуща́я чуде́с твои́х, вся́ просвети́л еси́ и, я́коже магни́т, привле́кл еси́ к твои́м уче́нием, назида́я нра́вы и ду́ш зало́ги, проходя́ души́ чистото́ю.

Богоро́дичен: И́стинную Богоро́дицу, вси́ Тя пропове́дуем, Богоблаже́нная, Твои́м Рождество́м тле́ннаго изба́вльшиися рождества́ и к лу́чшей па́ки жи́зни воззва́ни бы́вше за милосе́рдие ми́лости Бо́га на́шего.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

Велича́йшую от Бо́га вла́сть прие́м, мно́жества вражде́бных де́монов отгна́л еси́, си́х стропо́тства исцеля́я вся́, ве́рою к тебе́ притека́ющия.

Блаже́н и́стинно бы́л еси́, о́тче Евфи́мие, нищету́ богатотво́рную и пла́чь ра́достен стяжа́в, преподо́бне, и́миже Ца́рство небе́сное насле́довал еси́.

Отри́нул еси́ су́щую на земли́ че́сть и сла́ву удобоувяда́емую, присносу́щную же жи́знь и насле́дие нетле́нное, всеблаже́нне, восприя́л еси́, в се́лех небе́сных всели́вся изве́стнейше.

Богоро́дичен: Госпожу́ Тя́ вся́ческих и Влады́чицу имену́ем: вои́стинну бо Су́щаго Бо́га неизрече́нно родила́ еси́, вся́ Сотво́ршаго, и Содержа́щаго, и Объе́млющаго, Всенепоро́чная.

Конда́к, гла́с 8.

В честне́м рождестве́ твое́м ра́дость тва́рь обре́те и в боже́ственней па́мяти твое́й, преподо́бне, благоду́шие прия́т мно́гих твои́х чуде́с, от ни́хже пода́ждь бога́тно в ду́ши на́ша и очи́сти грехо́в скве́рны, я́ко да пое́м: Аллилу́ия.

И́кос:

От ле́ностнаго се́рдца хвале́ние ка́ко принесу́, окая́нный, — ужаса́юся, — и воспою́ вели́каго Евфи́мия? Но, сего́ наде́явся мольба́м, благоду́шием и тща́нием мно́зем пе́снь начну́, и все́м изреку́ того́ житие́ и рожде́ние, и ка́ко сего́ роди́телие поя́ху Бо́гу: Аллилу́ия.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́ Бо́же, оте́ц на́ших.

Поще́ния три́знище, святы́ни, о́тче, обуче́ние твое́ показа́л еси́ житие́, воздержа́нием кра́йним со безпло́тными соединя́яся, зовы́й, Евфи́мие: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Ору́жие тя́ обою́ду остро́ Христо́с показа́, враго́в сердца́ и де́монов закала́ющее полки́ и пою́щих ду́ши обвеселя́ющее: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Све́та насыща́яся Трисо́лнечнаго, о́тче, све́т вторы́й, прича́стием пе́рваго сообразова́н, яви́лся еси́, Евфи́мие, зари́ испуща́я пою́щим: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Я́ко у́тро, возсия́ла еси́, пра́вды Со́лнца иму́щи, от тмы́ неве́дения ми́р очища́юща богоразу́мия заре́ю, Ему́же пое́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель, Богочести́вым неи́стовно разжже́; си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Крепча́йшее стяжа́в жи́тельство, всеблаже́нне, к высоча́йшему зре́нию дости́гл еси́, прия́телище бы́в вмести́тельное Ду́ха Животво́рнаго и отту́ду бога́тно теку́щих дарова́ний, поя́ непреста́нно: лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.

Пресели́вся, дости́гл еси́ Сио́на краегра́дие, в ве́чныя же оби́тели доше́л еси́ и, насле́дие небе́сное от твои́х боле́зней обре́т, со а́нгельскими ликостоя́нии пое́ши: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Всесве́тел, я́ко со́лнце, пусты́ни просвети́л еси́, темнозра́чныя отгна́л еси́ де́моны и сто́лп всесве́тлый небодося́жущий бы́л еси́, чудотво́рными сия́нии блиста́яй, непреста́нно взыва́я Влады́це: свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Свяще́ннейшими дея́ньми жития́ украша́емь, нача́льнейшую доброде́тель испра́вил еси́, уче́ний пра́востию све́тел бы́в, и богосло́вия изве́стнаго сказа́тель, вопия́ непреста́нно: свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Неве́сто Бо́жия Всенепоро́чная, к Тебе́ прибега́ющия плене́ния страсте́й исхи́ти и самовла́стную свобо́ду, Влады́чице, правосла́вных Це́рквам пода́ждь, ве́рою песнопою́щим: свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Сказа́ Христо́с тебе́, е́же к Нему́ многорачи́тельное, о́тче, разреше́ние, я́коже Моисе́ю дре́вле богови́дцу, ему́же подо́бник доброде́телию бы́в, расто́ргнул еси́ мо́ре страсте́й, преше́л еси́ невозбра́нно к земли́ обетова́ния, проти́вныя победи́в.

Преста́вился еси́, я́ко Илия́ ревни́тель, доброде́телей е́здя колесни́цею к небеси́, иде́же жи́тельство я́ве твое́ написа́ся, преподо́бне, и ны́не Влады́це предстоя́, помина́й ве́рою соверша́ющия па́мять твою́ светоно́сную и всесвяще́нную.

Житие́ твое́, всеблаже́нне, а́нгельское, и жи́знь твоя́, богому́дре, пресве́тла, душа́ же светови́днейшая богови́дна, и благочести́ва ве́ра твоя́, Боже́ственных бо догма́тов сказа́тель бы́л еси́, богоно́се, и пропове́дник правосла́внаго уче́ния яви́лся еси́.

Моле́бника тя́ и моли́твенника, к Бо́гу моля́щася, о́тче, проще́ние грехо́в и долго́в мои́х отсече́ния прося́ща, Боже́ственныя принужда́юща щедро́ты, предлага́ю усе́рдно наде́жди, моли́твою твое́ю, богому́дре, утвержда́емь.

Богоро́дичен: Спаси́тельный бу́ди мне́ сто́лп, Чи́стая, де́монским возбраня́ющь полко́м, и напа́стей молву́ и бе́д отгоня́ющь, и страсте́й наше́ствие дале́че прогоня́ющь, и чи́сту дая́й свобо́ду, и Боже́ственных дарова́ний оби́льство да́руяй.

Свети́лен.

Из ложе́сн освяти́ тя Бо́г, о́тче преподо́бне, я́ко Иереми́ю дре́вле и Самуи́ла, богоно́се, проро́ка боже́ственнаго показа́в тя́, чудоде́йственне Евфи́мие, а́нгелов единосе́льниче, с ни́миже помина́й вся́, тя́ ве́рно воспева́ющия.

Богоро́дичен: Госпо́дьственно Богоро́дицу Тя́ испове́дуем, Влады́чице, Тебе́ ра́ди спа́сшиися, и́бо Бо́га неизрече́нно родила́ еси́, разори́вшаго Кресто́м сме́рть и к Себе́ привле́кша преподо́бных собо́ры, с ни́миже Тя́ восхваля́ем, Де́во.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Колесницегони́телѧ фараѡ́нѧ погрꙋзѝ, чꙋдотворѧ́й и҆ногда̀ мѡѷсе́йскїй же́злъ, крⷭ҇тоѻбра́знѡ порази́въ и҆ раздѣли́въ мо́ре, і҆и҃лѧ же бѣглеца̀, пѣшехо́дца спасѐ, пѣ́снь бг҃ови воспѣва́юща.

Мл҃твами твои́ми и҆ мольба́ми ᲂу҆молѧ́й бг҃а, мра́чный ѻ҆́блакъ ᲂу҆ны́нїѧ моегѡ̀, всеблаже́нне, разорѝ, благодꙋ́шїѧ сы́й и҆ ᲂу҆тѣше́нїѧ и҆спо́лненъ, всецр҃ю̀ предстоѧ̀.

И҆́нъ нѣ́кїй но́вый самꙋи́лъ бг҃ода́ненъ, и҆ пре́жде зача́тїѧ ѡ҆бѣща́нъ бы́въ, ѻ҆́тче, всѣ̑мъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ цр҃квамъ, преподо́бне, тезоиме́нно зва́нїе, по ѻ҆боемꙋ̀ приводи́мь быва́ѧ благодꙋ́шїѧ свѣ́тлостїю.

Моли̑твы и҆ молє́нїѧ дѣ́юще твоѝ роди́телїе къ бг҃ꙋ, да́ръ бжⷭ҇твенный тѧ̀ прїе́млютъ и҆ свѣтоно́сно прозѧбе́нїе, рождество́мъ возвѣща́юща благоче́стїѧ ѡ҆сїѧ́нїе и҆ є҆́реси ѡ҆бличе́нїе.

Ты̀ и҆з̾ дѣ́тства ѡ҆свѧти́лсѧ є҆сѝ, преподо́бне, да́вшемꙋ бг҃ꙋ, и҆ къ немꙋ̀ зрѧ̀, и҆ наставлѧ́емь животво́рными повелѣ́ньми є҆гѡ̀, бг҃оно́се, къ высотѣ̀ взѧ́лсѧ є҆сѝ превысо́цѣй добродѣ́телей вѣ́рою.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀, бг҃омт҃и, предста́тельство и҆мꙋ́ще, не ᲂу҆бои́мсѧ врагѡ́въ ѡ҆полче́нїѧ, сопроти́вѧщихсѧ бл҃гоче́стнѡ сла́вѧщымъ и҆з̾ тебє̀ рожде́ннаго, бг҃а всѣ́хъ и҆ гдⷭ҇а, є҆го́же за ны̀ ᲂу҆молѝ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Оу҆твержде́й въ нача́лѣ нб҃са̀ ра́зꙋмомъ, и҆ зе́млю на вода́хъ ѡ҆снова́вый, на ка́мени мѧ̀, хрⷭ҇тѐ, за́повѣдей твои́хъ ᲂу҆твердѝ, ꙗ҆́кѡ нѣ́сть свѧ́тъ па́че тебє̀, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Ѿ непло́дныѧ ро́ждсѧ, дх҃о́внагѡ благопло́дїѧ земледѣ́латель многоро́днѣйшїй ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, те́рнїе посѣка́ѧ нече́стїѧ, прпⷣбне, и҆ благоче́стїѧ сѣ́мѧ бжⷭ҇твенно вмета́ѧ.

Сщ҃еннодѣйстви́теленъ преесте́ственныхъ и҆ та́инственныхъ зрѣ́нїй, бг҃оно́се, бы́въ, невѣ̑рныѧ приводѧ̀ хрⷭ҇тꙋ̀, бг҃олѣ́пнѡ вѣ́рꙋющыѧ ᲂу҆чє́нїи твои́ми, ѻ҆́тче, наꙋча́ємыѧ лꙋ́чшымъ.

Цѣломꙋ́дрѣйшимъ по́мысломъ и҆ благочести́вымъ ѡ҆держи́мь текꙋ́щихъ и҆ тлѣ́емыхъ а҆́бїе, вѣ́чнꙋю жи́знь и҆ сла́дость пред̾избра́лъ є҆сѝ, воздержа́нїемъ кра́йнимъ пло́ть ᲂу҆мертви́въ, є҆ѵѳѵ́мїе.

Ѻ҆гнепа́льною дꙋше́ю и҆ ᲂу҆ѧ́звленною любо́вїю хрⷭ҇то́вою ѻ҆гнепа́льныхъ лови́твъ де́мѡнскихъ и҆збѣ́гъ, росода́тельною бл҃года́тїю просвѣти́лсѧ є҆сѝ, ѻ҆́тче, знаменоно́сецъ бы́въ.

Бг҃оро́диченъ: Речє́нїѧ бжⷭ҇твенныхъ прⷪ҇ро́кѡвъ и҆ тѣ́хъ проро́чєствїѧ запеча́тала є҆сѝ, ро́ждши сло́во, гл҃го́лющее чрез̾ тѣ́хъ: и҆ тѣ́хъ и҆спо́лнившаѧ бг҃оглагѡ́ланїѧ всѧ̑, бл҃гослове́ннаѧ, всенепоро́чнаѧ.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Воздержа́нїѧ є҆ле́емъ дꙋше́внꙋю и҆спо́лнилъ є҆сѝ лампа́дꙋ дх҃о́внѣ, жела́ѧ присносвѣ́тлое жениха̀ твоегѡ̀ прише́ствїе: моли́твами бо́дренными соблю́лъ є҆сѝ, прпⷣбне, и҆ въ черто́зѣ сегѡ̀ весели́шисѧ, бл҃же́нне. тѣ́мже досто́йнѡ сла́дость прїѧ́лъ є҆сѝ, и҆́стиннѡ присноживо́тное чꙋде́съ дѣ́йствїе, бг҃оно́се є҆ѵѳѵ́мїе. Молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти пра́зднꙋющымъ любо́вїю ст҃ꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Бг҃оро́диченъ: Благода́рственное похвале́нїе до́лжнѣ, ꙗ҆́коже вдова̀ ѻ҆́наѧ два̀ лє́пта, приношꙋ̀ тебѣ̀, влⷣчце, ѡ҆ всѣ́хъ дарова́нїихъ твои́хъ: ты́ бо ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ покро́въ кꙋ́пнѡ и҆ по́мощь, напа́стей и҆ скорбе́й при́снѡ мѧ̀ и҆з̾е́млющи. тѣ́мже ꙗ҆́кѡ ѿ среды̀ горѧ́щїѧ пе́щи и҆зба́вивсѧ, ѡ҆скорблѧ́ющихъ мѧ̀, ѿ се́рдца взыва́ю тебѣ̀: бцⷣе, помози́ ми, молѧ́щи хрⷭ҇та̀ бг҃а, прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе да́ти мнѣ̀, тѧ́ бо и҆мѣ́ю наде́ждꙋ ра́бъ тво́й.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, ты̀ моѧ̀ и҆ си́ла, ты̀ мо́й бг҃ъ, ты̀ моѐ ра́дованїе, не ѡ҆ста́вль нѣ́дра ѻ҆́ч҃а, и҆ на́шꙋ нищетꙋ̀ посѣти́въ. тѣ́мъ съ прⷪ҇ро́комъ а҆ввакꙋ́момъ зовꙋ́ ти: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

Всего̀ себѐ, ѻ҆́тче, бг҃ꙋ ѡ҆свѧти́лъ є҆сѝ, безсме́ртныѧ сла́вы жела́ѧ, и҆ къ немꙋ̀ поте́клъ є҆сѝ те́плѣ, жи́тельствомъ непоро́чнымъ и҆ воздержа́нїемъ, и҆ житїѧ̀ свѣ́тлостїю, непреста́ннѡ взыва́ѧ: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

Ты̀ и҆сто́чникъ, прпⷣбне, благосты́ни возлюби́въ все́ю си́лою, по́стникѡмъ бы́лъ є҆сѝ и҆сто́чникъ бжⷭ҇твенныхъ дарова́нїй, жа́ждꙋщыѧ сїѧ̑ и҆сцѣлѧ́ѧ, и҆сто́чники бо, ꙗ҆́коже дре́вле мѡѷсе́й въ пꙋсты́ни, пресла́внѡ, всебл҃же́нне, и҆сточи́лъ є҆сѝ.

Ꙗ҆ви́всѧ ѿ незаходи́мыхъ дх҃а, рабы̑нина ча̑да, свободи́лъ є҆сѝ, сн҃ы бж҃їѧ достолѣ̑пны сїѧ̑ ѡ҆бновлѧ́ѧ сн҃оположе́нїѧ креще́нїемъ: бж҃е́ственнагѡ бо предте́чи подража́въ житїѐ, крести́тель показа́лсѧ є҆сѝ, є҆ѵѳѵ́мїе.

Ѿ бг҃а благода́тїю просвѣща́емь, невѣ́дꙋщымъ позна́лсѧ є҆сѝ, є҆ѵѳѵ́мїе: не подоба́ше бо твое́й добродѣ́тели вои́стиннꙋ въ пꙋсты́нѧхъ таи́тисѧ и҆ покрыва́тисѧ. тѣ́мже тѧ̀ свѣтоно́сна, ꙗ҆́кѡ свѣти́льника всѣ̑мъ, влⷣка всѣ́хъ показа̀.

Бг҃оро́диченъ: Ра́дꙋйсѧ, честна́ѧ: ра́дꙋйсѧ, дв҃о всечⷭ҇таѧ: ра́дꙋйсѧ, горо̀, благода́тїю приѡсѣне́ннаѧ: ра́дꙋйсѧ, ски́нїе: ра́дꙋйсѧ, кївѡ́те: ра́дꙋйсѧ, свѣ́щниче, свѣ́тъ бжⷭ҇твенный носѧ́щаѧ: ра́дости бо неизрече́нныѧ и҆ дꙋ́шъ весе́лїѧ вѣ̑рнымъ хода́таица была̀ є҆сѝ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тма̀ ѻ҆каѧ́ннаго; но ѡ҆брати́ мѧ, и҆ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.

По́стникѡвъ бл҃гоче́стїѧ на нбⷭ҇нꙋю стезю̀, є҆ѵѳѵ́мїе, предводи́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче, и҆ къ наслѣ́дїю неги́блющемꙋ, въ вы̑шнѧѧ возводѧ́й, сто́лпъ ѻ҆́гненный же и҆ ѻ҆́блакъ ꙗ҆влѧ́емь заре́ю дх҃а.

Врача̀ болѧ́щымъ ѕѣлѡ̀ ми́лостивна мі́рꙋ дарова́ тѧ хрⷭ҇то́съ, ѻ҆́тче, и҆ пита́телѧ а҆́лчꙋщымъ пресла́вна, наказа́телѧ несмы́слєннымъ, цѣломꙋдри́телѧ неразꙋмѣва́ющымъ, сирота́мъ и҆ ни́щымъ застꙋ́пника.

Сострада́теленъ, ми́лостивъ, нра́въ смиренномꙋ́дрый носѧ̀ бы́лъ є҆сѝ, страсте́й ѿсѣка́ѧ вины̀ бжⷭ҇твенными ᲂу҆чє́нїи, и҆ ᲂу҆мꙋдрѧ́ѧ, ѻ҆́тче, и҆ наказꙋ́ѧ ᲂу҆ченикѝ твоѧ̑, и҆ дꙋ́шъ и҆сцѣлѧ́ѧ недꙋ́ги.

Всю́дꙋ лꙋчы̀ и҆спꙋща́ѧ чꙋде́съ твои́хъ, всѧ̑ просвѣти́лъ є҆сѝ: и҆ ꙗ҆́коже магни́тъ привле́клъ є҆сѝ къ твои̑мъ ᲂу҆че́нїємъ, назида́ѧ нра́вы и҆ дꙋ́шъ зало́ги, проходѧ̀ дꙋшѝ чистото́ю.

Бг҃оро́диченъ: И҆́стиннꙋю бцⷣꙋ вси́ тѧ проповѣ́дꙋемъ, бг҃облаже́ннаѧ, твои́мъ ржⷭ҇тво́мъ тлѣ́ннагѡ и҆зба́вльшїисѧ рождества̀, и҆ къ лꙋ́чшей па́ки жи́зни воззва́ни бы́вше, за милосе́рдїе ми́лости бг҃а на́шегѡ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆чи́сти мѧ̀, сп҃се, мнѡ́га бо беззакѡ́нїѧ моѧ̑, и҆ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ и҆зведѝ, молю́сѧ: къ тебѣ́ бо возопи́хъ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀, бж҃е спасе́нїѧ моегѡ̀.

Велича́йшꙋю ѿ бг҃а вла́сть прїе́мъ, мно́жєства вражде́бныхъ де́мѡнѡвъ ѿгна́лъ є҆сѝ, си́хъ стропо́тства и҆сцѣлѧ́ѧ всѧ̑, вѣ́рою къ тебѣ̀ притека́ющыѧ.

Блаже́нъ и҆́стиннѡ бы́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче є҆ѵѳѵ́мїе, нищетꙋ̀ богатотво́рнꙋю, и҆ пла́чь ра́достенъ стѧжа́въ, преподо́бне: и҆́миже црⷭ҇тво нбⷭ҇ное наслѣ́довалъ є҆сѝ.

Ѿри́нꙋлъ є҆сѝ сꙋ́щꙋю на землѝ че́сть и҆ сла́вꙋ ᲂу҆добоꙋвѧда́емꙋю, присносꙋ́щнꙋю же жи́знь и҆ наслѣ́дїе нетлѣ́нное, всеблаже́нне, воспрїѧ́лъ є҆сѝ, въ се́лѣхъ нбⷭ҇ныхъ всели́всѧ и҆звѣ́стнѣйше.

Бг҃оро́диченъ: Госпожꙋ́ тѧ всѧ́ческихъ и҆ влⷣчцꙋ и҆менꙋ́емъ: вои́стиннꙋ бо сꙋ́щаго бг҃а неизрече́ннѡ родила̀ є҆сѝ, всѧ̑ сотво́ршаго и҆ содержа́щаго и҆ ѡ҆б̾е́млющаго, всенепоро́чнаѧ.

Конда́къ, гла́съ и҃.

Въ честнѣ́мъ рождествѣ̀ твое́мъ ра́дость тва́рь ѡ҆брѣ́те, и҆ въ бж҃е́ственнѣй па́мѧти твое́й, преподо́бне, благодꙋ́шїе прїѧ́тъ мно́гихъ твои́хъ чꙋде́съ: ѿ ни́хже пода́ждь бога́тнѡ въ дꙋ́шы на́шѧ, и҆ ѡ҆чи́сти грѣхѡ́въ сквє́рны, ꙗ҆́кѡ да пое́мъ: а҆ллилꙋ́їа.

І҆́косъ:

Ѿ лѣ́ностнагѡ се́рдца хвале́нїе ка́кѡ принесꙋ̀ ѻ҆каѧ́нный, ᲂу҆жаса́юсѧ, и҆ воспою̀ вели́каго є҆ѵѳѵ́мїа. Но сегѡ̀ надѣ́ѧвсѧ мольба́мъ, бл҃годꙋ́шїемъ и҆ тща́нїемъ мно́зѣмъ пѣ́снь начнꙋ̀, и҆ всѣ̑мъ и҆зрекꙋ̀ тогѡ̀ житїѐ и҆ рожде́нїе, и҆ ка́кѡ сегѡ̀ роди́телїе поѧ́хꙋ бг҃ꙋ: а҆ллилꙋ́їа.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їѧ снизхожде́нїѧ ѻ҆́гнь ᲂу҆стыдѣ́сѧ въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀: сегѡ̀ ра́ди ѻ҆́троцы въ пещѝ ра́дованною ного́ю, ꙗ҆́кѡ во цвѣ́тницѣ ликꙋ́юще, поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Поще́нїѧ три́знище, свѧты́ни, ѻ҆́тче, ѡ҆бꙋче́нїе твоѐ показа́лъ є҆сѝ житїѐ, воздержа́нїемъ кра́йнимъ со безпло́тными соединѧ́ѧсѧ, зовы́й, є҆ѵѳѵ́мїе: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Ѻ҆рꙋ́жїе тѧ̀ ѻ҆бою́дꙋ ѻ҆стро̀ хрⷭ҇то́съ показа̀, врагѡ́въ сердца̀ и҆ де́мѡнѡвъ закала́ющее полкѝ, и҆ пою́щихъ дꙋ́шы ѡ҆бвеселѧ́ющее: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆ц҃ъ на́шихъ.

Свѣ́та насыща́ѧсѧ трисо́лнечнагѡ, ѻ҆́тче, свѣ́тъ вторы́й прича́стїемъ пе́рвагѡ, соѡбразова́нъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, є҆ѵѳѵ́мїе, зари̑ и҆спꙋща́ѧ пою́щымъ: благослове́нъ бг҃ъ ѻ҆ц҃ъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ ᲂу҆́тро возсїѧ́ла є҆сѝ, пра́вды сл҃нца и҆мꙋ́ще, ѿ тмы̀ невѣ́дѣнїѧ мі́ръ ѡ҆чища́юща бг҃оразꙋ́мїѧ заре́ю, є҆мꙋ́же пое́мъ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆ц҃ъ на́шихъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Крѣпча́йшее стѧжа́въ жи́тельство, всебл҃же́нне, къ высоча́йшемꙋ зрѣ́нїю дости́глъ є҆сѝ, прїѧ́телище бы́въ вмѣсти́тельное дх҃а животво́рнагѡ, и҆ ѿтꙋ́дꙋ бога́тнѡ текꙋ́щихъ дарова́нїй, поѧ̀ непреста́ннѡ: лю́дїе, превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Пресели́всѧ дости́глъ є҆сѝ сїѡ́на краегра́дїе, въ вѣ̑чныѧ же ѻ҆би́тєли доше́лъ є҆сѝ, и҆ наслѣ́дїе нбⷭ҇ное ѿ твои́хъ болѣ́зней ѡ҆брѣ́тъ, со а҆́гг҃льскими ликостоѧ̑нїи пое́ши: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Всесвѣ́телъ ꙗ҆́кѡ со́лнце, пꙋсты̑ни просвѣти́лъ є҆сѝ, темнозра̑чныѧ ѿгна́лъ є҆сѝ де́мѡны, и҆ сто́лпъ всесвѣ́тлый нб҃одосѧ́жꙋщїй бы́лъ є҆сѝ, чꙋдотво́рными сїѧ̑нїи блиста́ѧй, непреста́ннѡ взыва́ѧ влⷣцѣ: свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Свѧще́ннѣйшими дѣѧ́ньми житїѧ̀ ᲂу҆краша́емь, нача́льнѣйшꙋю добродѣ́тель и҆спра́вилъ є҆сѝ, ᲂу҆че́нїй пра́востїю свѣ́телъ бы́въ, и҆ бг҃осло́вїѧ и҆звѣ́стнагѡ сказа́тель, вопїѧ̀ непреста́ннѡ: свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Невѣ́сто бж҃їѧ всенепоро́чнаѧ, къ тебѣ̀ прибѣга́ющыѧ плѣне́нїѧ страсте́й и҆схи́ти, и҆ самовла́стнꙋю свобо́дꙋ, влⷣчце, правосла́вныхъ цр҃квамъ пода́ждь, вѣ́рою пѣснопою́щымъ: свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее нб҃съ: тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.

Сказа̀ хрⷭ҇то́съ тебѣ̀, є҆́же къ немꙋ̀ многорачи́тельное, ѻ҆́тче, разрѣше́нїе, ꙗ҆́коже мѡѷсе́ю дре́вле бг҃ови́дцꙋ, є҆мꙋ́же подо́бникъ добродѣ́телїю бы́въ, расто́ргнꙋлъ є҆сѝ мо́ре страсте́й, преше́лъ є҆сѝ невозбра́ннѡ къ землѝ ѡ҆бѣтова́нїѧ, проти̑вныѧ побѣди́въ.

Преста́вилсѧ є҆сѝ ꙗ҆́кѡ и҆лїа̀ ревни́тель, добродѣ́телей ѣ҆́здѧ колесни́цею къ нб҃сѝ, и҆дѣ́же жи́тельство ꙗ҆́вѣ твоѐ написа́сѧ, прпⷣбне, и҆ ны́нѣ влⷣцѣ предстоѧ̀, помина́й вѣ́рою соверша́ющыѧ па́мѧть твою̀ свѣтоно́снꙋю и҆ всесвѧще́ннꙋю.

Житїѐ твоѐ, всебл҃же́нне, а҆́гг҃льское, и҆ жи́знь твоѧ̀, бг҃омꙋ́дре, пресвѣ́тла, дꙋша́ же свѣтови́днѣйшаѧ бг҃ови́дна, и҆ благочести́ва вѣ́ра твоѧ̀: бж҃е́ственныхъ бо догма́тѡвъ сказа́тель бы́лъ є҆сѝ, бг҃оно́се, и҆ проповѣ́дникъ правосла́внагѡ ᲂу҆че́нїѧ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ.

Моле́бника тѧ̀ и҆ моли́твенника, къ бг҃ꙋ молѧ́щасѧ, ѻ҆́тче, проще́нїе грѣхѡ́въ и҆ долгѡ́въ мои́хъ ѿсѣче́нїѧ просѧ́ща, бж҃е́ствєнныѧ принꙋжда́юща щедрѡ́ты, предлага́ю ᲂу҆се́рднѡ наде́жди, моли́твою твое́ю, бг҃омꙋ́дре, ᲂу҆твержда́емь.

Бг҃оро́диченъ: Спаси́тельный бꙋ́ди мнѣ̀ сто́лпъ, чⷭ҇таѧ, де́мѡнскимъ возбранѧ́ющь полкѡ́мъ, и҆ напа́стей молвꙋ̀ и҆ бѣ́дъ ѿгонѧ́ющь, и҆ страсте́й наше́ствїе дале́че прогонѧ́ющь, и҆ чи́стꙋ даѧ́й свобо́дꙋ, и҆ бж҃е́ственныхъ дарова́нїй ѻ҆би́льство да́рꙋѧй.

Свѣти́ленъ.

И҆зъ ложе́снъ ѡ҆свѧти́ тѧ бг҃ъ, ѻ҆́тче преподо́бне, ꙗ҆́кѡ і҆еремі́ю дре́вле и҆ самꙋи́ла, бг҃оно́се, прⷪ҇ро́ка бж҃е́ственнаго показа́въ тѧ̀, чꙋдодѣ́йственнѣ є҆ѵѳѵ́мїе, а҆́гг҃лѡвъ є҆диносе́льниче: съ ни́миже помина́й всѧ̑, тѧ̀ вѣ́рнѡ воспѣва́ющыѧ.

Бг҃оро́диченъ: Гдⷭ҇ьственнѡ бцⷣꙋ тѧ̀ и҆сповѣ́дꙋемъ, влⷣчце, тебє̀ ра́ди спа́сшїисѧ: и҆́бо бг҃а неизрече́ннѡ родила̀ є҆сѝ, разори́вшаго крⷭ҇то́мъ сме́рть, и҆ къ себѣ̀ привле́кша прпⷣбныхъ собо́ры: съ ни́миже тѧ̀ восхвалѧ́емъ, дв҃о.

Пре­по­доб­ный Ев­фи­мий Ве­ли­кий про­ис­хо­дил из го­ро­да Ме­ли­ти­ны в Ар­ме­нии, близ ре­ки Ев­фрат. Ро­ди­те­ли его, Па­вел и Ди­о­ни­сия, знат­ные лю­ди, бы­ли бла­го­че­сти­вы­ми хри­сти­а­на­ми. Дол­гое вре­мя они не име­ли де­тей и, на­ко­нец, по усерд­ным мо­лит­вам, у них ро­дил­ся сын, по­яв­ле­нию на свет ко­то­ро­го пред­ше­ство­ва­ло Бо­же­ствен­ное ви­де­ние, пред­ве­щав­шее мла­ден­цу ве­ли­кое бу­ду­щее.

Отец пре­по­доб­но­го Ев­фи­мия вско­ре умер, и мать, ис­пол­няя обет по­свя­тить сы­на Бо­гу, от­да­ла его на вос­пи­та­ние сво­е­му бра­ту, пре­сви­те­ру Ев­док­сию. Тот пред­ста­вил от­ро­ка епи­ско­пу Ме­ли­тин­ской церк­ви От­рию, ко­то­рый с лю­бо­вью при­нял на се­бя за­бо­ты о нем. Ви­дя его доб­рое по­ве­де­ние, епи­скоп вско­ре по­ста­вил его чте­цом. За­тем свя­той Ев­фи­мий при­нял мо­на­ше­ство и был по­свя­щен в сан пре­сви­те­ра. Од­новре­мен­но ему бы­ло по­ру­че­но управ­ле­ние все­ми го­род­ски­ми мо­на­сты­ря­ми. Пре­по­доб­ный Ев­фи­мий ча­сто по­се­щал мо­на­стырь свя­то­го По­ли­евк­та, а в дни Ве­ли­ко­го по­ста уда­лял­ся в пу­сты­ню. Долж­ность упра­ви­те­ля мо­на­сты­рей тя­го­ти­ла по­движ­ни­ка, ис­кав­ше­го без­мол­вия, и он на 30-м го­ду сво­ей жиз­ни тай­но ушел из го­ро­да и на­пра­вил­ся в Иеру­са­лим, где, по­кло­нив­шись свя­тым ме­стам, уда­лил­ся в Фа­ран­скую Лав­ру. Там, най­дя вне мо­на­сты­ря уеди­нен­ную пу­стую хи­жи­ну, по­се­лил­ся в ней, до­бы­вая про­пи­та­ние пле­те­ни­ем кор­зин. Непо­да­ле­ку под­ви­зал­ся пре­по­доб­ный Фео­к­тист. Оба име­ли од­но стрем­ле­ние к Бо­гу, од­ну во­лю, од­ну цель. Обыч­но по­сле празд­ни­ка Бо­го­яв­ле­ния они уда­ля­лись в Ку­тил­лий­скую пу­сты­ню (неда­ле­ко от Иери­хо­на). Од­на­жды же оста­лись там, из­брав в го­рах труд­но­про­хо­ди­мое ме­сто, и по­се­ли­лись в пе­ще­ре. Ско­ро, од­на­ко, Гос­подь от­крыл их уеди­не­ние для поль­зы мно­гих лю­дей: пас­ту­хи, пе­ре­го­няя свои ста­да, на­шли их пе­ще­ру и рас­ска­за­ли в се­ле­нии. К от­шель­ни­кам на­ча­ли сте­кать­ся лю­ди, ис­кав­шие ду­хов­ной поль­зы. По­сте­пен­но воз­ник­ло мо­на­ше­ское об­ще­жи­тие, несколь­ко ино­ков при­шло из Фа­ран­ской оби­те­ли, сре­ди них Ма­рин и Лу­ка. Управ­лять воз­ник­шим мо­на­сты­рем пре­по­доб­ный Ев­фи­мий по­ру­чил сво­е­му дру­гу Фео­к­ти­сту, а сам стал ду­хов­ни­ком бра­тии. Он на­став­лял свою бра­тию: "Знай­те, что же­ла­ю­щим про­во­дить ино­че­скую жизнь сле­ду­ет не иметь сво­ей во­ли, все­гда на­хо­дить­ся в по­слу­ша­нии и сми­ре­нии, а в уме иметь па­мять смерт­ную, бо­ять­ся Су­да и ог­ня веч­но­го и же­лать Цар­ства Небес­но­го".

Юным ино­кам пре­по­доб­ный за­по­ве­до­вал с внут­рен­ним бо­го­мыс­ли­ем со­еди­нять те­лес­ный труд. "Ес­ли ми­ряне, – го­во­рил он, – мно­го тру­дят­ся, чтобы про­кор­мить се­бя и свою се­мью и, кро­ме то­го, да­ют ми­ло­сты­ню и при­но­сят жерт­вы Бо­гу, тем бо­лее мы, ино­ки, долж­ны тру­дить­ся, чтобы из­бе­жать празд­но­сти и не кор­мить­ся чу­жи­ми тру­да­ми". Ав­ва тре­бо­вал, чтобы ино­ки хра­ни­ли мол­ча­ние в церк­ви во вре­мя бо­го­слу­же­ния и на тра­пе­зе. Мо­ло­дым ино­кам, же­лав­шим по­стить­ся бо­лее дру­гих бра­тий, он не поз­во­лял сле­до­вать сво­ей во­ле, но на­став­лял их вку­шать об­щую пи­щу на тра­пе­зе с воз­дер­жа­ни­ем, не пре­сы­ща­ясь.

В те го­ды пре­по­доб­ный Ев­фи­мий об­ра­тил и кре­стил мно­гих ара­бов, сре­ди ко­то­рых был во­е­на­чаль­ник Ас­пе­вет с сы­ном Те­ре­во­ном, ко­то­ро­го пре­по­доб­ный Ев­фи­мий ис­це­лил от бо­лез­ни. Ас­пе­вет по­лу­чил в Кре­ще­нии имя Петр и впо­след­ствии был епи­ско­пом сре­ди ара­бов.

Сла­ва о чу­де­сах, со­вер­ша­е­мых пре­по­доб­ным Ев­фи­ми­ем, быст­ро рас­про­стра­ня­лась. Ото­всю­ду ста­ли сте­кать­ся лю­ди, при­во­дя с со­бою боль­ных, по­лу­чав­ших ис­це­ле­ние. Бу­дучи не в си­лах сно­сить люд­скую мол­ву и сла­ву, пре­по­доб­ный тай­но ушел из мо­на­сты­ря, взяв с со­бой толь­ко бли­жай­ше­го уче­ни­ка До­ме­ти­а­на. Он уда­лил­ся в пу­сты­ню Ру­ва и по­се­лил­ся на вы­со­кой го­ре Мар­да, око­ло Мерт­во­го мо­ря. В по­ис­ках уеди­не­ния пре­по­доб­ный углу­бил­ся в пу­сты­ню Зиф и по­се­лил­ся в пе­ще­ре, в ко­то­рой неко­гда скры­вал­ся свя­той царь Да­вид от пре­сле­до­ва­ний ца­ря Са­у­ла. Там пре­по­доб­ный Ев­фи­мий ос­но­вал мо­на­стырь, а в са­мой пе­ще­ре Да­ви­до­вой устро­ил цер­ковь. В то вре­мя пре­по­доб­ный Ев­фи­мий от­вра­тил мно­гих ино­ков-пу­стын­ни­ков от ма­ни­хей­ской ере­си, тво­рил чу­де­са, ис­це­лял боль­ных и одер­жи­мых бе­са­ми.

При­хо­див­шие к свя­то­му по­се­ти­те­ли на­ру­ша­ли по­кой пу­стын­ни­ка, лю­бив­ше­го без­мол­вие, и он ре­шил вер­нуть­ся в остав­лен­ный им мо­на­стырь свя­то­го Фео­к­ти­ста. По до­ро­ге пре­по­доб­ный об­лю­бо­вал уеди­нен­ное ме­сто на го­ре и оста­но­вил­ся на нем. Там впо­след­ствии бы­ло по­гре­бе­но его свя­тое те­ло.

Бла­жен­ный Фео­к­тист с бра­ти­ей вы­шел на­встре­чу пре­по­доб­но­му Ев­фи­мию и мо­лил его вер­нуть­ся в мо­на­стырь, но пре­по­доб­ный не со­гла­сил­ся. Од­на­ко он обе­щал при­хо­дить в оби­тель по вос­крес­ным дням на об­щее бо­го­слу­же­ние.

Пре­по­доб­ный Ев­фи­мий не хо­тел ни иметь ко­го-ли­бо по­бли­зо­сти, ни устра­и­вать ки­но­вию или Лав­ру, но Гос­подь в ви­де­нии по­ве­лел ему не от­го­нять при­хо­дя­щих к нему ра­ди спа­се­ния ду­ши. Через неко­то­рое вре­мя око­ло него опять со­бра­лись бра­тия, и он устро­ил Лав­ру по об­раз­цу Фа­ран­ской Лав­ры. В 429 го­ду, ко­гда пре­по­доб­но­му Ев­фи­мию бы­ло 52 го­да, Иеру­са­лим­ский пат­ри­арх Юве­на­лий освя­тил Лавр­скую цер­ковь и по­ста­вил оби­те­ли пре­сви­те­ров и диа­ко­нов.

Лав­ра вна­ча­ле бы­ла бед­на, но пре­по­доб­ный твер­до упо­вал на Бо­га, мо­гу­ще­го нис­по­слать лю­дям всё необ­хо­ди­мое. Од­на­жды в Лав­ру при­шло око­ло 400 че­ло­век пут­ни­ков – ар­мян из Иеру­са­ли­ма, ко­то­рые бы­ли го­лод­ны. Уви­дев это, пре­по­доб­ный Ев­фи­мий при­звал эко­но­ма и ве­лел ему на­кор­мить стран­ни­ков. Эко­ном от­ве­тил, что в мо­на­сты­ре нет та­ко­го ко­ли­че­ства пи­щи. Пре­по­доб­ный, од­на­ко же, на­ста­и­вал. При­дя в по­ме­ще­ние для хра­не­ния хле­ба, эко­ном на­шел в нем мно­же­ство хле­бов. То же про­изо­шло с ви­ном и еле­ем. Пут­ни­ки ели во сла­ву Бо­жию, на­сы­ти­лись, и по­сле это­го остал­ся еще трех­ме­сяч­ный за­пас пи­щи для бра­тии. Так Гос­подь со­тво­рил чу­до по ве­ре свя­то­го Ев­фи­мия.

Од­на­жды один из ино­ков от­ка­зал­ся ис­пол­нить на­зна­чен­ное ему по­слу­ша­ние. Несмот­ря на то, что пре­по­доб­ный, при­звав его, убеж­дал по­ви­но­вать­ся, инок упор­ство­вал. То­гда пре­по­доб­ный гром­ко вос­клик­нул: "Уви­дишь, что бы­ва­ет на­гра­дой за непо­ви­но­ве­ние!" Инок упал на зем­лю в при­пад­ке бес­но­ва­ния. Бра­тия ста­ла про­сить за него ав­ву, и то­гда пре­по­доб­ный Ев­фи­мий ис­це­лил непо­кор­но­го, ко­то­рый, при­дя в се­бя, про­сил про­ще­ния и обе­щал ис­пра­вить­ся. "По­слу­ша­ние, – ска­зал свя­той Ев­фи­мий, – ве­ли­кая доб­ро­де­тель. Гос­подь лю­бит по­слу­ша­ние боль­ше жерт­вы, а непо­слу­ша­ние при­во­дит к смер­ти".

Два бра­та в оби­те­ли свя­то­го Ев­фи­мия тя­го­ти­лись су­ро­вым об­ра­зом жиз­ни и за­ду­ма­ли бе­жать. Про­ви­дя ду­хом их на­ме­ре­ние, пре­по­доб­ный при­звал их и дол­го убеж­дал оста­вить па­губ­ное на­ме­ре­ние. Он го­во­рил: "Не сле­ду­ет слу­шать мыс­лей, все­ля­ю­щих пе­чаль и нена­висть к ме­сту, в ко­то­ром жи­вем, и вну­ша­ю­щих же­ла­ние пе­рей­ти на дру­гое ме­сто. Пусть инок не ду­ма­ет, что, пе­рей­дя в дру­гое ме­сто, он до­стигнет че­го-ли­бо хо­ро­ше­го, так как доб­рое де­ло до­сти­га­ет­ся не ме­стом, а твер­дой во­лей и ве­рою. И де­ре­во, ко­то­рое пе­ре­са­жи­ва­ют ча­сто на дру­гое ме­сто, не при­но­сит пло­дов".

В 431 го­ду в Ефе­се со­сто­ял­ся III Все­лен­ский Со­бор, на­прав­лен­ный про­тив ере­си Несто­рия. Пре­по­доб­ный Ев­фи­мий ра­до­вал­ся утвер­жде­нию пра­во­сла­вия и скор­бел об ар­хи­епи­ско­пе Ан­тио­хий­ском Иоанне, ко­то­рый, бу­дучи пра­во­слав­ным, за­щи­щал Несто­рия.

В 451 го­ду в Хал­ки­доне со­сто­ял­ся IV Все­лен­ский Со­бор про­тив ере­си Ди­о­ско­ра, ко­то­рый, в про­ти­во­по­лож­ность Несто­рию, утвер­ждал, что в Гос­по­де Иису­се Хри­сте од­но лишь есте­ство – Бо­же­ское, по­гло­тив­шее в во­пло­ще­нии есте­ство че­ло­ве­че­ское (так на­зы­ва­е­мая ересь мо­но­фи­зи­тов).

Пре­по­доб­ный Ев­фи­мий при­нял ис­по­ве­да­ние Хал­ки­дон­ско­го Со­бо­ра и при­знал его пра­во­слав­ным. Весть об этом быст­ро рас­про­стра­ни­лась сре­ди ино­ков и пу­стын­ни­ков, и мно­гие из них, ра­нее непра­во ве­ро­вав­шие, по при­ме­ру свя­то­го Ев­фи­мия при­ня­ли ис­по­ве­да­ние Хал­ки­дон­ско­го Со­бо­ра.

За свою по­движ­ни­че­скую жизнь и твер­дое ис­по­ве­да­ние пра­во­слав­ной ве­ры свя­той Ев­фи­мий по­лу­чил на­име­но­ва­ние Ве­ли­ко­го. Тя­го­тясь об­ще­ни­ем с ми­ром, свя­той ав­ва уда­лил­ся на вре­мя во внут­рен­нюю пу­сты­ню. По­сле его воз­вра­ще­ния в Лав­ру неко­то­рые из бра­тии ви­де­ли, что, ко­гда он со­вер­шал Бо­же­ствен­ную ли­тур­гию, огонь схо­дил с небес и окру­жал свя­то­го. Сам же пре­по­доб­ный от­крыл несколь­ким ино­кам, что ча­сто ви­дел Ан­ге­ла, со­вер­ша­ю­ще­го вме­сте с ним свя­тую ли­тур­гию. Пре­по­доб­ный имел дар про­зор­ли­во­сти, ви­дел внут­рен­ние дви­же­ния ду­ха и узна­вал че­ло­ве­че­ские по­мыш­ле­ния. Ко­гда ино­ки при­ча­ща­лись Свя­тых Тайн, пре­по­доб­но­му бы­ло от­кры­то – кто при­сту­па­ет до­стой­но, а кто во осуж­де­ние се­бе.

Ко­гда пре­по­доб­но­му Ев­фи­мию бы­ло 82 го­да, к нему при­шел бла­жен­ный Сав­ва (бу­ду­щий Сав­ва Освя­щен­ный, па­мять 5 де­каб­ря), то­гда еще юно­ша. Ста­рец при­нял его с лю­бо­вью и по­слал в мо­на­стырь к пре­по­доб­но­му Фео­к­ти­сту. Он пред­ска­зал, что инок Сав­ва про­си­я­ет в ино­че­ском жи­тии.

Ко­гда свя­то­му ис­пол­ни­лось 90 лет, его спо­движ­ник и друг пре­по­доб­ный Фео­к­тист тя­же­ло за­бо­лел. Пре­по­доб­ный Ев­фи­мий по­шел на­ве­стить дру­га и остал­ся в мо­на­сты­ре, про­стил­ся с ним, при­сут­ство­вал при кон­чине. Пре­дав те­ло по­гре­бе­нию, он воз­вра­тил­ся в Лав­ру.

Вре­мя пре­став­ле­ния бы­ло от­кры­то пре­по­доб­но­му Ев­фи­мию по осо­бой ми­ло­сти Бо­жи­ей. В день па­мя­ти пре­по­доб­но­го Ан­то­ния Ве­ли­ко­го, 17 ян­ва­ря, пре­по­доб­ный Ев­фи­мий бла­го­сло­вил со­вер­шить все­нощ­ное бде­ние и, со­звав пре­сви­те­ров к ал­та­рю, ска­зал им, что боль­ше уже не со­вер­шит с ни­ми ни од­но­го бде­ния, по­то­му что Гос­подь при­зы­ва­ет его от вре­мен­ной жиз­ни. Все ис­пол­ни­лись ве­ли­кой пе­ча­ли, а пре­по­доб­ный по­ве­лел бра­тии утром со­брать­ся у него. Он стал по­учать бра­тию: "Ес­ли лю­би­те ме­ня, со­блю­дай­те мои за­по­ве­ди, при­об­ре­тай­те лю­бовь, ко­то­рая есть со­юз со­вер­шен­ства. Ни­ка­кая доб­ро­де­тель невоз­мож­на без люб­ви и сми­ре­ния. Сам Гос­подь ра­ди люб­ви к нам сми­рил­ся и стал че­ло­ве­ком, как и мы. Мы долж­ны по­это­му непре­стан­но вос­сы­лать Ему хва­лы, осо­бен­но мы, от­рек­ши­е­ся от мя­теж­но­го ми­ра. Цер­ков­ных служб ни­ко­гда не остав­ляй­те, пре­да­ния и уста­вы мо­на­стыр­ские тща­тель­но со­хра­няй­те. Ес­ли кто из бра­тии бо­рет­ся с нечи­сты­ми по­мыс­ла­ми, – непре­стан­но на­став­ляй­те, по­учай­те, чтобы дья­вол не увлек бра­та в па­де­ние.

При­со­еди­няю так­же и дру­гую за­по­ведь: пусть во­ро­та оби­те­ли ни­ко­гда не бу­дут за­пер­ты для стран­ни­ков и всё, что име­е­те, пред­ла­гай­те нуж­да­ю­щим­ся, бед­ству­ю­щим же в на­па­стях по си­ле по­мо­гай­те". За­тем, дав на­став­ле­ния от­но­си­тель­но ру­ко­вод­ства бра­ти­ей, пре­по­доб­ный обе­щал пре­бы­вать ду­хом со все­ми, же­ла­ю­щи­ми нести по­дви­ги в его оби­те­ли до скон­ча­ния ве­ка.

От­пу­стив всех, пре­по­доб­ный Ев­фи­мий оста­вил око­ло се­бя од­но­го уче­ни­ка До­ме­ти­а­на и, про­быв с ним внут­ри ал­та­ря 3 дня, скон­чал­ся 20 ян­ва­ря в 473 го­ду в воз­расте 97-ми лет.

На по­гре­бе­ние свя­то­го ав­вы немед­лен­но стек­лись во мно­же­стве ино­ки мо­на­сты­рей и пу­стынь, сре­ди ко­то­рых был свя­той Ге­ра­сим. При­был так­же пат­ри­арх Ана­ста­сий с кли­ром, нит­рий­ские ино­ки Мар­ти­рий и Илия, ко­то­рые впо­след­ствии бы­ли Иеру­са­лим­ски­ми пат­ри­ар­ха­ми, о чем им пред­ска­зы­вал пре­по­доб­ный Ев­фи­мий.

Бла­жен­ный До­ме­ти­ан не от­хо­дил от гро­ба учи­те­ля 6 су­ток. На 7-й день он уви­дел сво­е­го ав­ву, ра­дост­но воз­ве­стив­ше­го лю­би­мо­му уче­ни­ку: "Гря­ди, ча­до, к уго­то­ван­но­му те­бе по­кою, ибо я умо­лил Вла­ды­ку Хри­ста, чтобы ты был со мною". По­ве­дав бра­тии о ви­де­нии, свя­той До­ме­ти­ан при­шел в цер­ковь и в ра­до­сти пре­дал дух свой Гос­по­ду. Он был по­гре­бен ря­дом со свя­тым Ев­фи­ми­ем. Мо­щи пре­по­доб­но­го Ев­фи­мия Ве­ли­ко­го на­хо­ди­лись в его мо­на­сты­ре в Па­ле­стине, в XII ве­ке их ви­дел рус­ский па­лом­ник игу­мен Да­ни­ил.

См. так­же: "Жи­тие пре­по­доб­но­го от­ца на­ше­го Ев­фи­мия Ве­ли­ко­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.