Канон святому праведному Филарету Милостивому, Пафлагонянину (второй)

Припев: Святы́й пра́ведный Филаре́те, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 14 декабря (01 декабря ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Посече́нный несеко́маго пресече́, и ви́де со́лнце зе́млю, ю́же не ви́де, лю́таго врага́ вода́ потопи́, и непроходи́мое про́йде Изра́иль. Пе́снь же воспева́шеся: Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.

Любо́вию Христо́вою, о́тче, озаря́ем и сострада́нием ума́ просвеща́ем, еди́наго ми́лостиваго Бо́га прия́телище чисте́йшее бы́л еси́, Филаре́те, те́м тя́ ублажа́ем.

Му́дрым смы́слом смотря́я в при́сно пребыва́ющее, о́тче блаже́нне, измени́л еси́ тле́нная во ве́ки нетле́нными и ны́не на Небесе́х живе́ши, с Безпло́тными вопие́ши: сла́вно бо просла́вися.

Бы́л еси́, о́тче, во утеше́ние все́х скорбя́щих о ни́щих промышле́ние, ми́лости Да́тель бо одари́ ми́лостивным тя́ промышле́нием, и с Небе́сными ли́ки вопие́ши: сла́вно бо просла́вися.

Богоро́дичен: Благослове́нная, Чи́стая и Всепе́тая, еди́на, ро́ждшая воплоще́ннаго Бо́га, приснотеку́щий Исто́чник на́м, моли́, его́же родила́ еси́, дарова́ти ми́ру ве́лию ми́лость.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.

Прича́стием, е́же к Бо́гу, преподо́бне Филаре́те, све́т бы́л еси́ и к Нему́ отлучи́лся еси́, блаже́нне, жела́нием кра́йним, благи́м наде́ждам свои́м исполне́ние прия́л еси́.

Жела́нием, е́же к Бо́гу и к бли́жнему распала́ем, мирско́е пристра́стие отри́нул, Христа́ во о́бразе ни́щих возлюби́л еси́, Филаре́те сла́вне, стезю́ любве́ спаси́тельную проше́л еси́, ра́дуяся.

Бога́тство и сла́ву вре́менную, му́дре, и пи́щу мимотеку́щую, и мирско́е достоя́ние му́жественно отри́нул еси́, обогати́вся ве́чным нетле́нным бога́тством.

Богоро́дичен: Кра́сную, и избра́нную, и всечестну́ю разуме́в Тя́, Сы́н Бо́жий, Пренепоро́чная, Сы́н Тво́й бы́сть, сы́ны сотвори́ благода́тию, Богоро́дице, чту́щия Тя́.

Седа́лен:

Яви́лся еси́ чу́ден в терпе́нии твое́м, вся́чески Христу́ угоди́л еси́, блаже́нне ми́лостиве Филаре́те, му́дрою мы́слию утверди́л еси́ ду́шу твою́, благи́й нра́в стяжа́л еси́, обогати́лся Небе́сным воздая́нием, сего́ ра́ди мо́лим тя́: моли́ Христа́ Бо́га спасти́ ду́ши на́ша.

Богоро́дичен: Тя́ велича́ем, Богоро́дице, вопию́щи: Ты́ еси́, Благослове́нная, из Тебе́ бо неизрече́нно роди́ся Христо́с, Спа́с ду́ш на́ших.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Усе́рдно возлюби́л еси́ бли́жняго, о себе́ неради́в, упова́ние возлага́я на Вы́шняго, в наде́жде не посрами́лся еси́.

Мно́гия твоя́ щедро́ты Госпо́дь прие́млет, блаже́нне Филаре́те, подража́тель бо яви́лся еси́ Всеми́лостивейшему и от Него́ прия́л еси́ стори́чное воздая́ние.

Испо́лнитель бы́л еси́ Христо́вых слове́с, в Ева́нгелии рече́нных: блаже́ни ми́лостивии,— си́х непосты́дный де́латель яви́лся еси́, сего́ ра́ди ны́не в Небе́сных кро́вех водворя́ешися.

Богоро́дичен: Очище́ние на́ших неве́дений, я́ко Безгре́шен, и умири́ ми́р Тво́й, Бо́же, моли́твами Ро́ждшия Тя́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: От но́щи неве́дения Богове́дением просвети́вый концы́, просвети́ мя́ у́тром Человеколю́бия Твоего́, Го́споди.

Блаже́нства А́нгельскаго удосто́ился еси́, кро́ток, сострада́тельнейший, и а́лчущих хле́б неиждива́емый, и ни́щим пода́телен, Филаре́те блаже́нне.

Боже́ственными манове́ньми удобря́ем, одея́ние наготству́ющим яви́лся еси́, Филаре́те, сего́ ра́ди жи́зни преми́рныя сподо́бился еси́, достосла́вне.

Умертви́вшемуся за ми́лость ме́ртвостию во́льною, о́тче му́дре Филаре́те, подража́я, не порабо́тал еси́ сему́ ми́ру, но, Вы́шних взыску́я все́ю душе́ю, на любо́вь к бли́жнему подви́глся еси́, того́ ра́ди и получи́л еси́ Небе́сное воздая́ние.

Богоро́дичен: Усты́, и по́мыслом, и се́рдцем, Пресвята́я Богоро́дице, Тя́ пропове́дуем, Тобо́ю Бо́гу примири́хомся, отринове́ннии преступле́нием пе́рвее пра́отца.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.

Ми́лостынею и посто́м упражня́яся, при́сно Бо́га моля́, Боже́ственных воздая́ний сподо́бился еси́, Богому́дре Филаре́те, науча́еши па́че ума́ и по́мысла чистото́ю.

У́м тво́й ве́сь к Бо́гу простира́я, непреста́нными ми́лостынями плотски́я любве́ не пощаде́л еси́, благи́х себе́ сокро́виществовал еси́, Филаре́те, присвое́ние.

Ты́, плотски́х мудрова́ний вы́шше име́я по́мысл, не уязви́лся еси́ красо́тами ми́ра сего́, безстра́стие стяжа́л еси́, му́дре Филаре́те.

Богоро́дичен: Не преста́й о на́с моля́щися, Пресвята́я Богоро́дице Де́во, я́ко ве́рных утвержде́ние Ты́ еси́, и наде́ждою Твое́ю крепи́мся, и любо́вию Тя́, из Тебе́ Вопло́щшагося, непреста́нно сла́вим.

Конда́к, гла́с 2:

Бога́тство твое́ расточи́л еси́ убо́гим и Небе́сное бога́тство ны́не восприя́л еси́, Филаре́те всеблаже́нне, сего́ ра́ди тя́ почита́ем, соверша́юще па́мять твою́, доброде́тели о тезоимени́те.

И́кос:

Упова́я на ми́лость Бо́жию, Филаре́те, щедро́тами от Того́ и дарми́ обогати́вся, отону́дуже яви́лся еси́ ми́лостив, я́ко О́н, вся́ ущедря́я, те́мже, мою́ нищету́ уще́дрив, пода́ждь мне́ бога́тство твоея́ моли́твы и а́лчущее се́рдце мое́ испо́лни бла́г Боже́ственных, Богому́дре, я́коже пре́жде а́лчущия пита́л еси́, ми́лости и доброде́тели о тезоимени́те.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́ попра́ша пла́мень дерзнове́нно и на ро́су о́гнь преложи́ша, вопию́ще: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

Напита́л еси́, о́тче, оби́льно вся́каго стра́нна, и на́га, и мимоходя́ща, с патриа́рхи при́сно и с пра́ведными ны́не ра́дуешися све́тло, иде́же бога́тство и сла́дость, иде́же присносу́щное спаса́емых упова́ние, иде́же все́м бога́тство, Христо́с.

Словеса́ Спа́сова де́лы извести́л еси́ и ублажа́емых сочета́лся еси́ ли́ку, ми́лостив бы́в и ве́сь духо́вен, Богоно́се Филаре́те.

Бога́тному бо твоему́ внима́я произволе́нию, Творе́ц бога́тныя тебе́ даде́ воздая́ния, всему́дре Филаре́те.

Богоро́дичен: Тя́, ра́дость апо́столов, страстоте́рпцев сла́ву, Богоро́дице, мо́лим ве́рою: ра́дости ве́чныя сподо́би ны́, пою́щия Тя́ непреста́нно.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Победи́тели мучи́теля и пла́мене благода́тию Твое́ю бы́вше, за́поведем Твои́м зело́ прилежа́ще, о́троцы вопия́ху: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Содержи́м Христоподо́бною, о́тче Филаре́те, Боже́ственною любо́вию, ми́ловал ни́щих и убо́гих, ра́достно всегда́ вопия́: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Ми́лостынею и милосе́рдием па́че все́х наре́клся еси́, ми́лостив всегда́, со о́троки вопия́: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Яви́лся еси́ кро́ток и ми́лостив, благосострада́телен и незло́бив, о́тче, бога́тство ни́щих, одея́ние наги́х, поя́ ве́рно: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Тро́ичен: Тро́ицы Све́том Невече́рним просвеща́ем, уго́дниче Тро́ицы, чту́щия тя́ ны́не просвеща́еши и пою́щия: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Богоро́дичен: Вы́шняго освяще́нное Боже́ственное селе́ние, ра́дуйся, Тобо́ю бо даде́ся ра́дость, Богоро́дице, зову́щим: благослове́нна Ты́ в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с Безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.

Жела́нием Боже́ственным соедини́вся и воздержа́нием просвеща́емь, бу́дущих бла́г в прича́стие бы́в, Филаре́те Богоблаже́нне.

Все́м се́рдцем, Филаре́те, Человеколю́бца Го́спода возлюби́в и тому́ подража́я, от Него́ лучи́ благоде́тельно прии́м, ны́не со А́нгелы лику́еши.

Христу́, над все́ми Бо́гу на́шему, непоро́чным житие́м благоугоди́л еси́, тре́бующим бога́тство расточи́л еси́, те́мже и обре́л еси́ на Небесе́х неистощи́мое, моли́ непреста́нно о все́х на́с.

Вдо́в и ни́щих тя́ Христо́с показа́ прие́мника, оби́димых засту́пника и предста́теля в беда́х, восхваля́ем тя́, Филаре́те, о́тче на́ш.

Богоро́дичен: Боголе́пная Де́во, озло́бленную ду́шу мою́ грехо́м облагодати́, Блага́го ро́ждшая Бо́га и Го́спода.

Свети́лен:

Доброде́телию укра́шен, егда́ спаси́тельное сло́во испо́лнил еси́, расточи́вши, по́дал еси́ тьмы́ твоего́ зла́та ни́щим и убо́гим, тогда́ Небе́сное бога́тство восприя́л еси́, пра́вдою обогати́вшися во ве́ки, те́мже чти́м твою́ па́мять и мо́лим тя́ приле́жно: моли́ Зижди́теля спасти́ души́ на́ша.

Сла́ва: Ра́ка, иде́же лежа́т, о́тче Филаре́те, свяще́нныя святы́я твоя́ мо́щи, исто́чник чуде́с все́м, с ве́рою к тебе́ притека́ющим.

И ны́не: И́же от Бо́га ми́ру да́нных бла́г Ты́ вина́ еси́, Богоро́дице, но и ны́не ми́лостива сотвори́ Благоуве́тливаго Бо́га.

Пра­вед­ный Фила­рет Ми­ло­сти­вый, сын Ге­ор­гия и Ан­ны, вос­пи­тан­ный в бла­го­че­стии и стра­хе Бо­жи­ем, жил в VIII в. в се­ле­нии Ам­нии Па­фла­гон­ской об­ла­сти (Ма­лая Азия). Же­на его, Фе­о­з­ва, бы­ла из бо­га­той и знат­ной се­мьи, у них бы­ли де­ти: сын Иоат и до­че­ри Ипа­тия и Еван­фия.
Фила­рет был бо­га­тым и знат­ным вель­мо­жей, но бо­гат­ство его не ра­до­ва­ло. Зная, как мно­го лю­дей стра­да­ет от бед­но­сти, вспо­ми­нал он сло­ва Спа­си­те­ля о Страш­ном Су­де и о "ма­лых сих" (Мф.25:40), сло­ва апо­сто­ла о том, что че­ло­век, уми­рая, ни­че­го не уно­сит из ми­ра (1Тим.6:7), стро­ки ца­ря Да­ви­да о воз­на­граж­де­нии пра­вед­ни­ка (Пс.36:25). И Фила­рет про­сла­вил­ся ни­ще­лю­би­ем.
Од­на­жды из­ма­иль­тяне (ара­бы) на­па­ли на Па­фла­го­нию, опу­сто­ши­ли стра­ну и раз­гра­би­ли иму­ще­ство Фила­ре­та. У него оста­лось 2 во­ла, ко­ро­ва, несколь­ко ульев и дом. Но и это, по­след­нее, он по­сте­пен­но раз­дал бед­ным. Стой­ко и крот­ко пе­ре­но­сил он упре­ки же­ны и на­смеш­ки де­тей. "Я имею в тай­ни­ках, вам неиз­вест­ных, та­кое бо­гат­ство и та­кие со­кро­ви­ща, – от­ве­чал он род­ным, – ко­то­рых до­станет вам, да­же ес­ли вы и сто лет про­жи­ве­те без тру­да и ни о чем не за­бо­тясь".
И Гос­подь воз­дал Фила­ре­ту за его ми­ло­сер­дие: ко­гда бы­ла от­да­на по­след­няя ме­ра пше­ни­цы, его ста­рый друг при­слал ему со­рок мер, а по­сле то­го, как бы­ла от­да­на ни­ще­му теп­лая одеж­да, к нему вер­ну­лось бо­гат­ство.
В то вре­мя ви­зан­тий­ская им­пе­ра­три­ца Ири­на (797–802) ис­ка­ла неве­сту для сы­на – бу­ду­ще­го со­пра­ви­те­ля Кон­стан­ти­на Баг­ря­но­род­но­го (780–797) и для это­го по всей им­пе­рии разо­сла­ла по­слов. По­слы не ми­но­ва­ли и Ам­нии. Ко­гда Фила­рет и Фе­о­з­ва узна­ли, что вы­со­чай­шие го­сти долж­ны по­се­тить и их дом, Фила­рет очень об­ра­до­вал­ся, а Фе­о­з­ва опе­ча­ли­лась: в до­ме не бы­ло во­об­ще ни­ка­кой еды, а о по­до­ба­ю­щем уго­ще­нии нече­го бы­ло и ду­мать. Но Фила­рет при­ка­зал жене хо­ро­шень­ко убрать в до­ме. Со­се­ди, узнав, что ожи­да­ют­ся цар­ские по­слы, при­нес­ли в изоби­лии всё для бо­га­то­го пи­ра. По­слы ото­бра­ли для цар­ских смот­рин вме­сте с 10 кра­си­вей­ши­ми де­вуш­ка­ми внуч­ку Фила­ре­та Ма­рию. Ма­рия пре­взо­шла сво­их со­пер­ниц доб­ро­той и скром­но­стью и ста­ла ца­ри­цей, а Кон­стан­тин Баг­ря­но­род­ный щед­ро ода­рил Фила­ре­та. Так вер­ну­лись к Фила­ре­ту сла­ва и бо­гат­ство. Но, как и преж­де, свя­той ни­ще­лю­бец щед­ро раз­да­вал ми­ло­сты­ню и устра­и­вал тра­пезы для ни­щих, и сам слу­жил им во вре­мя этих тра­пез. Все удив­ля­лись сми­ре­нию Фила­ре­та и го­во­ри­ли: "По­ис­ти­не че­ло­век этот весь Бо­жий, ис­тин­ный уче­ник Хри­стов".
Слу­ге он при­ка­зал сде­лать три ящи­ка и на­пол­нить их по­рознь зо­ло­ты­ми, се­реб­ря­ны­ми и мед­ны­ми мо­не­та­ми: из пер­во­го по­лу­ча­ли ми­ло­сты­ню со­всем неиму­щие, из вто­ро­го – ли­шив­ши­е­ся средств, а из тре­тье­го – те, кто ли­це­мер­но вы­ма­ни­вал день­ги.
Так, не при­ем­ля по­че­стей, в сми­ре­нии и ни­ще­лю­бии до­стиг бла­жен­ный ста­рец 90 лет. Пред­ви­дя свою кон­чи­ну, он от­пра­вил­ся в кон­стан­ти­но­поль­ский мо­на­стырь Ро­доль­фию, роз­дал там всё, что имел при се­бе, на мо­на­стыр­ские нуж­ды и ни­щим. При­звав род­ных, на­став­лял их в ни­ще­лю­бии и нес­тя­жа­тель­но­сти и мир­но пре­ста­вил­ся Бо­гу. Скон­чал­ся он в 792 го­ду и по­гре­бен в оби­те­ли Су­да Ро­доль­фия в Кон­стан­ти­но­по­ле.
Свя­тость пра­вед­но­го Фила­ре­та под­твер­ди­ло яв­лен­ное по­сле его смер­ти чу­до. Ко­гда те­ло свя­то­го нес­ли к ме­сту по­гре­бе­ния, один че­ло­век, одер­жи­мый бе­сом, схва­тил­ся за гроб и сле­до­вал с по­гре­баль­ной про­цес­си­ей. На клад­би­ще про­изо­шло ис­це­ле­ние бес­но­ва­то­го: бес по­ва­лил че­ло­ве­ка на зем­лю, а сам вы­шел из него. Мно­гие дру­гие чу­де­са и ис­це­ле­ния со­вер­ша­лись при гро­бе свя­то­го.
По­сле смер­ти пра­вед­но­го Фила­ре­та его же­на Фе­о­з­ва тру­ди­лась, вос­ста­нав­ли­вая в Па­фла­го­нии мо­на­сты­ри и хра­мы, раз­ру­шен­ные во вре­мя ино­зем­ных на­ше­ствий.


См. так­же: "Жи­тие св. пра­вед­но­го Фила­ре­та Ми­ло­сти­во­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.