Канон святому первоверховному апостолу Павлу
Припев: Святы́й апо́столе Пáвле, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 12 июля (29 июня ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Посе́ченный несеко́маго пресече́ и ви́де со́лнце зе́млю, ю́же не ви́де, лю́таго врага́ вода́ потопи́, и непроходи́мое про́йде Изра́иль, пе́снь же воспева́шеся: Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.
Я́коже су́щая нарица́я не су́щая Христо́с Боже́ственным ра́зумом, Па́вле всеблаже́нне, То́й из ма́терня чре́ва тя́ избра́ понести́ пред язы́ки Боже́ственное Его́ И́мя, е́же па́че вся́каго и́мене: сла́вно бо просла́вися.
Бу́дущее возвеща́я тебе́ сия́ние благоче́стия, Па́вле, и ле́сти очище́ние, Христо́с я́влься на горе́ молниезра́чен, о́чи у́бо помрача́ет плотски́я, душе́вныя же вразумля́ет Тро́йческим ра́зумом: сла́вно бо просла́вися.
Обре́зание у́бо соверша́я осмодне́вное и ревни́тель оте́ческих, Па́вле, преда́ний, от се́мене евре́йска, коле́на Вениами́нова, по зако́ну же фарисе́й я́влься, вмени́л еси́ вся́ уме́ты и Христа́ приобре́л еси́: сла́вно бо просла́вися.
Богоро́дичен: Чи́стая Ма́ти Бо́га Вседержи́теля, от ца́рскаго коле́на, Влады́чице, изра́стши и еди́на Бо́га, все́ми ца́рствующаго, ро́ждшая пло́тию па́че естества́, от бе́д мя́ спаси́, Сы́ну Твоему́ пою́ща: сла́вно бо просла́вися.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.
Ты́ ка́мень основа́ния ве́рным душа́м положи́лся еси́ многоце́нен, краеуго́лен Спа́са и Го́спода.
Па́вле всеблаже́нне, на основа́нии твое́м, моли́ся, доброде́телей всехва́льных назда́тися све́тлости.
Всегда́ ме́ртвость Иису́сову на твое́м те́ле соверше́нно, Па́вле, обнося́й, сподо́бился еси́ и́стинныя жи́зни.
Богоро́дичен: Тя́ вси́ стяжа́хом прибе́жище и сте́ну на́шу, христиа́не, Тя́ славосло́вим немо́лчно, Безневе́стная.
Ипакои́, гла́с 8:
Ка́я темни́ца не име́ тебе́ ю́зника? Ка́я же Це́рковь не и́мать тя́ вити́ю? Дама́ск великому́дрствует о тебе́, Па́вле, ве́де бо тя́ запя́та све́том; Ри́м, твою́ кро́вь прие́мый, и то́й хва́лится, но и Та́рс мно́жае ра́дуется и лю́бит, почита́я твои́ пелены́. Пе́тре, ве́ры ка́меню, Па́вле, похвало́ вселе́нныя, от Ри́ма соше́дшеся, утверди́те на́с.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Все́л еси́ на ко́ни, апо́столы Твоя́, Го́споди, и прия́л еси́ рука́ма Твои́ма узды́ и́х, и спасе́ние бы́сть ежде́ние Твое́ ве́рно пою́щим: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Все́де, я́коже ле́в, ярови́дно погубля́я Христо́ву Це́рковь, Са́вл иногда́, я́т же бы́в Боже́ственным гла́сом А́гнца Бо́жия, Его́же гоня́ше, ста́до я́ко па́стырю вруча́ет.
Хотя́й просвети́ти вселе́нную омрача́ется, Ана́ния же к сему́ посла́ся, душе́вное же просвеще́ние дая́й и теле́сное от Боже́ственнаго явле́ния, сосу́д избра́н показа́в того́.
Па́влом досто́йно Дама́ск напоя́ется: от сего́ бо, я́коже от рая́ иногда́, во́д Боже́ственных се́й произы́де вели́кий исто́чник и упои́ всю́ Богоразу́мием незави́стно зе́млю.
Богоро́дичен: Низложи́ си́льныя со престо́л Госпо́дь, Де́ва и Ма́ти я́коже рече́, а́лчущия же Боже́ственных бла́г испо́лни, ве́рою зову́щия: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.
Ты́ и́стинную избра́л еси́, Па́вле, похвалу́, Кре́ст Царя́ Христа́ при́сно нося́, я́коже побе́ду, апо́столе.
Тебе́ е́же жи́ти, Христо́с, и е́же умре́ти, приобре́тение изря́дно: любо́вию бо сраспя́лся еси́ Распе́ншемуся на́с ра́ди, Па́вле пресла́вне.
Ра́дуешися вои́стинну о Го́споде, Па́вле честны́й, изше́д из телесе́ и отше́д ко Христу́, Жизнода́вцу Бо́гу.
Богоро́дичен: Моли́ при́сно Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего, Неискусобра́чная Мари́е Чи́стая, посла́ти на́м, ве́рным, ми́лость.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя.
Вся́ пренебре́г кра́сная ми́ра, уя́звлен Влады́чнею любо́вию и о́бщаго спасе́ния жела́нием, свиде́тельствовати тому́ изво́лив, о Па́вле блаже́нне, и ны́не о вселе́нней моли́ся.
Я́ко изря́дный Влады́це подо́бник и в Того́ оде́ян, Па́вле, вои́стинну все́м бы́л еси́ вся́к, да вся́ приобря́щеши и спасе́ши лю́ди, и спа́сл еси́ я́ко вои́стинну, Христу́ улови́в концы́.
Досто́йно тебе́ дарова́ Христо́с житие́, апо́столе Па́вле, на Небесе́х: пребыва́ющаго бо зде́ не возжела́л еси́ гра́да, блаже́нне, ве́рен служи́тель бы́в и строи́тель та́ин Его́.
Богоро́дичен: Призре́ на Тя́ Госпо́дь, мое́ обновля́я существо́, я́ко Си́лен, вели́чия сотво́рь, Богороди́тельнице, я́коже рекла́ еси́, Всенепоро́чная, и спасе́ мя Тобо́ю из тли́ Бо́г мо́й, я́ко Милосе́рд.
Конда́к, гла́с 2:
Тве́рдыя и Боговеща́нныя пропове́датели, ве́рх апо́столов Твои́х, Го́споди, прия́л еси́ в наслажде́ние благи́х Твои́х и поко́й: боле́зни бо о́нех и сме́рть прия́л еси́ па́че вся́каго всепло́дия, Еди́не, све́дый серде́чная.
И́кос:
Уясни́ мо́й язы́к, Спа́се мо́й, разшири́в моя́ уста́ и испо́лнив я́, умили́ се́рдце мое́, да, я́же глаго́лю, после́дую и, я́же у́бо учу́, сотворю́ пе́рвее: вся́к бо творя́ и уча́, рече́, се́й вели́к е́сть. А́ще бо глаго́лю, и не творю́, я́ко ме́дь звеня́щая вменю́ся; те́мже рещи́ ми подо́бная и твори́ти поле́зная да́руй, Еди́не, све́дый серде́чная.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: На по́ле Деи́ре иногда́ мучи́тель пе́щь поста́ви на муче́ние богоно́сных, в не́йже три́ о́троки песносло́вяху Еди́наго Бо́га, тро́ично воспева́ху, глаго́люще: оте́ц Бо́же, благослове́н еси́.
Бы́сть, Христе́, печа́ть и вене́ц апо́столов Твои́х, и́же напосле́док зва́нный време́н, тща́нием же все́х превозше́д, с ни́мже лю́дие церко́внии пою́т Тебе́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
А́ще и гони́в пе́рвее Це́рковь Твою́ Па́вел у́зник, но премину́ дре́внюю де́рзость Твое́ю ре́вностию последи́. Собра́ бо, Христе́, язы́ки, зову́щия: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Ты́ из Иерусали́ма пропове́дав все́м Ева́нгелие, объя́т же о́крест всю́ зе́млю, Па́вле, да́же до коне́ц Иллири́ка, уча́, взыва́л еси́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Во у́жасе взя́т бы́в, тре́тие дости́гл еси́ Не́бо, пребога́те, и, услы́шав неизглаго́ланная словеса́, вопие́ши: сла́ва превы́шнему Отцу́ и Сы́ну, сия́ние же сопресто́льно испыта́ющаго я́ве Ду́ха Бо́жия глубины́.
Богоро́дичен: Я́коже на руно́ до́ждь, на Тя́ сни́де, Де́во, Христо́с Бо́г, и Плотоно́сец из Тебе́ про́йде, соединя́я пре́жде разстоя́щая, ми́р на земли́ и на Небеси́ да́руя: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: На горе́ святе́й просла́вльшася и в купине́ огне́м Присноде́вы Моисе́ови та́йну я́вльшаго, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Сраствори́ся любо́вию Твое́ю Па́вел, до́брым же измене́нием изступи́: не себе́ бо живя́ше сла́вный, имя́ше же, Ще́дре, живу́ща Тя́ в себе́ во вся́ ве́ки.
Ты́ обручи́л еси́, я́коже неве́сту, предста́вити Жениху́ Христу́ Це́рковь: невестово́ждь бо сея́ показа́лся еси́, Па́вле Богоно́се. Те́мже тя́ сла́вит во вся́ ве́ки.
Подвиза́лся еси́ до́брым по́двигом и, сконча́в тече́ние твое́ зако́нно, сокро́вище ве́ры соблю́л еси́. Те́мже венце́в, Па́вле, сподо́бился еси́ пра́вды.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, престо́ле огнезра́чный Госпо́день; ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная, Де́во, ра́дуйся, о́блаче, Со́лнца возсия́вшая пра́вды, Его́же превозно́сим во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Уста́вы прешла́ еси́ естества́, Соде́теля заче́нши и Го́спода, и две́рь спасе́ния ми́рови была́ еси́. Те́м Тя́, Богоро́дице, непреста́нно велича́ем.
Твои́м покланя́емся вери́гам, я́же за Христа́, я́ко злоде́й, носи́л еси́, я́звы же, Па́вле, облобыза́ем, я́же на сла́внем твое́м и победоно́снем но́сиши телеси́.
Ны́не разреши́лся еси́, апо́столе, ко И́же тобо́ю непреста́нно Жела́емому, с Ни́мже я́ко служи́тель водворя́яся, непреста́нными мольба́ми твоя́ рабы́ к себе́ привлецы́.
Ны́не ника́коже в гада́ниих, ниже́ в зерца́ле Христо́с тебе́ зри́мь е́сть, лице́м же па́че зри́тся к лицу́, соверше́нне тебе́ ра́зум открыва́я Божества́.
Богоро́дичен: Ты́, Пресвята́я Богома́ти, похвала́ Христо́вых апо́столов была́ еси́, му́чеников же сла́ва и проро́ков основа́ние. Те́мже, ве́рнии, Тя́ вси́ достодо́лжно велича́ем.
Свети́лен.
Апо́столов вси́ ве́рх воспое́м, Петра́ и Па́вла Боже́ственныя, вселе́нныя свети́льники, пропове́дники ве́ры, богосло́вныя трубы́, уче́ний сказа́тели, церко́вныя столпы́ и разори́тели ле́сти.
Богоро́дичен: Вели́ко и пресла́вно рождества́ Твоего́ та́инство, Богора́дованная Отрокови́це и Богома́ти Де́во, проро́цы пропове́даша, апо́столи научи́ша, му́ченицы испове́даша, А́нгели же воспева́ют и челове́цы покланя́ются.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Посѣ́ченный несѣко́маго пресѣчѐ, и҆ ви́дѣ со́лнце зе́млю, ю҆́же не ви́дѣ, лю́таго врага̀ вода̀ потопѝ, и҆ непроходи́мое про́йде і҆и҃ль, пѣ́снь же воспѣва́шесѧ: гдⷭ҇еви пои́мъ, сла́внѡ бо просла́висѧ.
Ꙗ҆́коже сꙋ̑щаѧ нарица́ѧ не сꙋ̑щаѧ, хрⷭ҇то́съ бжⷭ҇твеннымъ ра́зꙋмомъ, па́ѵле всебл҃же́нне: то́й и҆зъ ма́тернѧ чре́ва тѧ̀ и҆збра̀, понестѝ предъ ꙗ҆зы́ки бжⷭ҇твенное є҆гѡ̀ и҆́мѧ, є҆́же па́че всѧ́кагѡ и҆́мене: сла́внѡ бо просла́висѧ.
Бꙋ́дꙋщее возвѣща́ѧ тебѣ̀ сїѧ́нїе благоче́стїѧ, па́ѵле, и҆ ле́сти ѡ҆чище́нїе, хрⷭ҇то́съ ꙗ҆́вльсѧ на горѣ̀ молнїезра́ченъ, ѻ҆́чи ᲂу҆́бѡ помрача́етъ плотскі̑ѧ, дꙋшє́вныѧ же вразꙋмлѧ́етъ трⷪ҇ческимъ ра́зꙋмомъ: сла́внѡ бо просла́висѧ.
Ѡ҆брѣ́занїе ᲂу҆́бѡ соверша́ѧ ѻ҆смодне́вное, и҆ ревни́тель ѻ҆те́ческихъ, па́ѵле, преда́нїй, ѿ сѣ́мене є҆вре́йска, колѣ́на венїами́нова, по зако́нꙋ же фарїсе́й ꙗ҆́вльсѧ, вмѣни́лъ є҆сѝ всѧ̑ ᲂу҆ме́ты, и҆ хрⷭ҇та̀ приѡбрѣ́лъ є҆сѝ: сла́внѡ бо просла́висѧ.
Бг҃оро́диченъ: Чтⷭ҇аѧ мт҃и бг҃а вседержи́телѧ, ѿ ца́рскагѡ колѣ́на, влⷣчце, и҆зра́стши, и҆ є҆ди́на бг҃а всѣ́ми ца́рствꙋющаго, ро́ждшаѧ пло́тїю па́че є҆стества̀, ѿ бѣ́дъ мѧ̀ спасѝ, сн҃ꙋ твоемꙋ̀ пою́ща: сла́внѡ бо просла́висѧ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Ты̀ є҆сѝ ᲂу҆твержде́нїе притека́ющихъ къ тебѣ̀, гдⷭ҇и, ты̀ є҆сѝ свѣ́тъ ѡ҆мраче́нныхъ, и҆ пое́тъ тѧ̀ дꙋ́хъ мо́й.
Ты̀ ка́мень ѡ҆снова́нїѧ вѣ̑рнымъ дꙋша́мъ положи́лсѧ є҆сѝ многоцѣ́ненъ, краеꙋго́ленъ сп҃са и҆ гдⷭ҇а.
Па́ѵле всеблаже́нне, на ѡ҆снова́нїи твое́мъ, моли́сѧ, добродѣ́телей всехва́льныхъ назда́тисѧ свѣ́тлости.
Всегда̀ ме́ртвость і҆и҃совꙋ на твое́мъ тѣ́лѣ соверше́ннѡ, па́ѵле, ѡ҆бносѧ́й, сподо́билсѧ є҆сѝ и҆́стинныѧ жи́зни.
Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ всѝ стѧжа́хомъ прибѣ́жище, и҆ стѣ́нꙋ на́шꙋ хрⷭ҇тїа́не: тѧ̀ славосло́вимъ немо́лчнѡ, безневѣ́стнаѧ.
Ѵ҆пакоѝ, гла́съ и҃:
Ка́ѧ темни́ца не и҆мѣ̀ тебѐ ю҆́зника; ка́ѧ же цр҃ковь не и҆́мать тѧ̀ виті́ю; дама́скъ великомꙋ́дрствꙋетъ ѡ҆ тебѣ̀, па́ѵле, вѣ́дѣ бо тѧ̀ запѧ́та свѣ́томъ: ри́мъ твою̀ кро́вь прїе́мый, и҆ то́й хва́литсѧ: но и҆ та́рсъ мно́жае ра́дꙋетсѧ, и҆ лю́битъ, почита́ѧ твоѝ пелєны̀. пе́тре, вѣ́ры ка́меню, па́ѵле, похвало̀ вселе́нныѧ, ѿ ри́ма соше́дшесѧ ᲂу҆тверди́те на́съ.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Всѣ́лъ є҆сѝ на ко́ни, а҆пⷭ҇лы твоѧ̑, гдⷭ҇и, и҆ прїѧ́лъ є҆сѝ рꙋка́ма твои́ма ᲂу҆зды̑ и҆́хъ, и҆ спасе́нїе бы́сть ѣ҆жде́нїе твоѐ вѣ́рнѡ пою́щымъ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Всѣ́де ꙗ҆́коже ле́въ, ꙗ҆рови́днѡ погꙋблѧ́ѧ хрⷭ҇то́вꙋ цр҃ковь, са́ѵлъ и҆ногда̀: ꙗ҆́тъ же бы́въ бжⷭ҇твеннымъ гла́сомъ а҆́гнца бж҃їѧ, є҆го́же гонѧ́ше, ста́до ꙗ҆́кѡ па́стырю врꙋча́етъ.
Хотѧ́й просвѣти́ти вселе́ннꙋю ѡ҆мрача́етсѧ: а҆на́нїа же къ семꙋ̀ посла́сѧ, дꙋше́вное же просвѣще́нїе даѧ́й и҆ тѣле́сное, ѿ бжⷭ҇твеннагѡ ꙗ҆вле́нїѧ, сосꙋ́дъ и҆збра́нъ показа́въ того̀.
Па́ѵломъ досто́йнѡ дама́скъ напоѧ́етсѧ: ѿ сегѡ́ бо ꙗ҆́коже ѿ раѧ̀ и҆ногда̀ во́дъ бжⷭ҇твенныхъ се́й произы́де вели́кїй и҆сто́чникъ, и҆ ᲂу҆поѝ всю̀ бг҃оразꙋ́мїемъ незави́стнѡ зе́млю.
Бг҃оро́диченъ: Низложѝ си̑льныѧ со престѡ́лъ гдⷭ҇ь, дв҃а и҆ мт҃и ꙗ҆́коже речѐ, а҆́лчꙋщыѧ же бжⷭ҇твенныхъ бла̑гъ и҆спо́лни, вѣ́рою зовꙋ́щыѧ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Просвѣтѝ на́съ повелѣ́нїи твои́ми, гдⷭ҇и, и҆ мы́шцею твое́ю высо́кою, тво́й ми́ръ пода́ждь на́мъ, чл҃вѣколю́бче.
Ты̀ и҆́стиннꙋю и҆збра́лъ є҆сѝ, па́ѵле, похвалꙋ̀, крⷭ҇тъ цр҃ѧ̀ хрⷭ҇та̀ при́снѡ носѧ̀, ꙗ҆́коже побѣ́дꙋ, а҆пⷭ҇ле.
Тебѣ̀ є҆́же жи́ти, хрⷭ҇то́съ, и҆ є҆́же ᲂу҆мре́ти, приѡбрѣ́тенїе и҆зрѧ́дно: любо́вїю бо сраспѧ́лсѧ є҆сѝ распе́ншемꙋсѧ на́съ ра́ди, па́ѵле пресла́вне.
Ра́дꙋешисѧ вои́стиннꙋ ѡ҆ гдⷭ҇ѣ, па́ѵле честны́й, и҆зше́дъ и҆зъ тѣлесѐ, и҆ ѿше́дъ ко хрⷭ҇тꙋ̀ жизнода́вцꙋ бг҃ꙋ.
Бг҃оро́диченъ: Молѝ при́снѡ сн҃а твоего̀ и҆ бг҃а на́шего, неискꙋсобра́чнаѧ марі́е чⷭ҇таѧ, посла́ти на́мъ вѣ̑рнымъ ми́лость.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Моли́твꙋ пролїю̀ ко гдⷭ҇ꙋ, и҆ томꙋ̀ возвѣщꙋ̀ печа̑ли моѧ̑ ꙗ҆́кѡ ѕѡ́лъ дꙋша̀ моѧ̀ и҆спо́лнисѧ, и҆ живо́тъ мо́й а҆́дꙋ прибли́жисѧ, и҆ молю́сѧ, ꙗ҆́кѡ і҆ѡ́на: ѿ тлѝ, бж҃е, возведи́ мѧ.
Всѧ̑ пренебре́гъ кра̑снаѧ мі́ра, ᲂу҆ѧ́звленъ влⷣчнею любо́вїю и҆ ѻ҆́бщагѡ спасе́нїѧ жела́нїемъ, свидѣ́тельствовати томꙋ̀ и҆зво́ливъ, ѽ па́ѵле блаже́нне, и҆ ны́нѣ ѡ҆ вселе́ннѣй моли́сѧ.
Ꙗ҆́кѡ и҆зрѧ́дный влⷣцѣ подо́бникъ, и҆ въ того̀ ѡ҆дѣ́ѧнъ, па́ѵле, вои́стиннꙋ всѣ̑мъ бы́лъ є҆сѝ всѧ́къ, да всѧ̑ приѡбрѧ́щеши и҆ спасе́ши лю́ди: и҆ спа́слъ є҆сѝ ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ, хрⷭ҇тꙋ̀ ᲂу҆лови́въ концы̀.
Досто́йнѡ тебѣ̀ дарова̀ хрⷭ҇то́съ житїѐ, а҆пⷭ҇ле па́ѵле, на нб҃сѣ́хъ: пребыва́ющагѡ бо здѣ̀ не возжела́лъ є҆сѝ гра́да, бл҃же́нне, вѣ́ренъ слꙋжи́тель бы́въ, и҆ строи́тель та̑инъ є҆гѡ̀.
Бг҃оро́диченъ: Призрѣ̀ на тѧ̀ гдⷭ҇ь, моѐ ѡ҆бновлѧ́ѧ сꙋщество̀ ꙗ҆́кѡ си́ленъ, вели̑чїѧ сотво́рь, бг҃ороди́тельнице, ꙗ҆́коже рекла̀ є҆сѝ, всенепоро́чнаѧ, и҆ спасе́ мѧ тобо́ю и҆зъ тлѝ бг҃ъ мо́й, ꙗ҆́кѡ милосе́рдъ.
Конда́къ, гла́съ в҃:
Твє́рдыѧ и҆ бг҃овѣща̑нныѧ проповѣ́датели, ве́рхъ а҆пⷭ҇толѡвъ твои́хъ, гдⷭ҇и, прїѧ́лъ є҆сѝ въ наслажде́нїе благи́хъ твои́хъ и҆ поко́й: болѣ̑зни бо ѻ҆́нѣхъ и҆ сме́рть прїѧ́лъ є҆сѝ па́че всѧ́кагѡ всепло́дїѧ, є҆ди́не свѣ́дый сердє́чнаѧ.
І҆́косъ:
Оу҆ѧснѝ мо́й ѧ҆зы́къ, сп҃се мо́й, разшири́въ моѧ̑ ᲂу҆ста̀, и҆ и҆спо́лнивъ ѧ҆̀, ᲂу҆милѝ се́рдце моѐ, да ꙗ҆̀же глаго́лю, послѣ́дꙋю, и҆ ꙗ҆̀же ᲂу҆́бѡ ᲂу҆чꙋ̀, сотворю̀ пе́рвѣе: всѧ́къ бо творѧ̀ и҆ ᲂу҆ча̀, речѐ, се́й вели́къ є҆́сть. а҆́ще бо глаго́лю, и҆ не творю̀, ꙗ҆́кѡ мѣ́дь звенѧ́щаѧ вмѣню́сѧ: тѣ́мже рещи́ ми подѡ́бнаѧ, и҆ твори́ти полє́знаѧ да́рꙋй, є҆ди́не свѣ́дый сердє́чнаѧ.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: На по́лѣ деи́рѣ и҆ногда̀ мꙋчи́тель пе́щь поста́ви на мꙋче́нїе бг҃оно́сныхъ, въ не́йже трѝ ѻ҆́троки пѣсносло́вѧхꙋ є҆ди́наго бг҃а, тро́ичнѡ воспѣва́хꙋ глаго́люще: ѻ҆тє́цъ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.
Бы́сть, хрⷭ҇тѐ, печа́ть и҆ вѣне́цъ а҆пⷭ҇лѡвъ твои́хъ, и҆́же напослѣ́докъ зва́нный време́нъ, тща́нїемъ же всѣ́хъ превозше́дъ. съ ни́мже лю́дїе цр҃ко́внїи пою́тъ тебѣ̀: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
А҆́ще и҆ гони́въ пе́рвѣе цр҃ковь твою̀ па́ѵелъ ᲂу҆́зникъ, но преминꙋ̀ дре́внюю де́рзость твое́ю ре́вностїю послѣдѝ. собра́ бо, хрⷭ҇тѐ, ꙗ҆зы́ки зовꙋ́щыѧ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Ты̀ и҆зъ і҆ерꙋсали́ма проповѣ́давъ всѣ̑мъ є҆ѵⷢ҇лїе, ѡ҆б̾ѧ́тъ же ѻ҆́крестъ всю̀ зе́млю, па́ѵле, да́же до конє́цъ і҆ллѷрі́ка ᲂу҆чѧ̀, взыва́лъ є҆сѝ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Во ᲂу҆́жасѣ взѧ́тъ бы́въ, тре́тїе дости́глъ є҆сѝ нб҃о, пребога́те, и҆ ᲂу҆слы́шавъ неизглагѡ́ланнаѧ словеса̀, вопїе́ши: сла́ва превы́шнемꙋ ѻ҆ц҃ꙋ̀, и҆ сн҃ꙋ: сїѧ́нїе же сопресто́льно и҆спыта́ющагѡ ꙗ҆́вѣ дх҃а бж҃їѧ глꙋбины̑.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́коже на рꙋно̀ до́ждь, на тѧ̀ сни́де, дв҃о, хрⷭ҇то́съ бг҃ъ, и҆ плотоно́сецъ и҆зъ тебє̀ про́йде, соединѧ́ѧ пре́жде разстоѧ̑щаѧ, ми́ръ на землѝ и҆ на нб҃сѝ да́рꙋѧ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: На горѣ̀ ст҃ѣ́й просла́вльшасѧ, и҆ въ кꙋпинѣ̀ ѻ҆гне́мъ приснодв҃ы мѡѷсе́ови та́йнꙋ ꙗ҆́вльшаго, гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Сраствори́сѧ любо́вїю твое́ю па́ѵелъ, до́брымъ же и҆змѣне́нїемъ и҆зстꙋпѝ: не себѣ́ бо живѧ́ше сла́вный, и҆мѧ́ше же, ще́дре, живꙋ́ща тѧ̀ въ себѣ̀ во всѧ̑ вѣ́ки.
Ты̀ ѡ҆брꙋчи́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́коже невѣ́стꙋ предста́вити женихꙋ̀ хрⷭ҇тꙋ̀ цр҃ковь: невѣстово́ждь бо сеѧ̀ показа́лсѧ є҆сѝ, па́ѵле бг҃оно́се. тѣ́мже тѧ̀ сла́витъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Подвиза́лсѧ є҆сѝ до́брымъ по́двигомъ, и҆ сконча́въ тече́нїе твоѐ зако́ннѡ, сокро́вище вѣ́ры соблю́лъ є҆сѝ. тѣ́мже вѣнцє́въ, па́ѵле, сподо́билсѧ є҆сѝ пра́вды.
Бг҃оро́диченъ: Ра́дꙋйсѧ, прⷭ҇то́ле ѻ҆гнезра́чный гдⷭ҇ень: ра́дꙋйсѧ, невѣ́сто неневѣ́стнаѧ, дв҃о: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́блаче сл҃нца возсїѧ́вшаѧ пра́вды. є҆го́же превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Оу҆ста́вы прешла̀ є҆сѝ є҆стества̀, содѣ́телѧ заче́нши и҆ гдⷭ҇а, и҆ две́рь спасе́нїѧ мі́рови была̀ є҆сѝ: тѣ́мъ тѧ̀, бцⷣе, непреста́ннѡ велича́емъ.
Твои̑мъ покланѧ́емсѧ вери́гамъ, ꙗ҆̀же за хрⷭ҇та̀ ꙗ҆́кѡ ѕлодѣ́й носи́лъ є҆сѝ: ꙗ҆́звы же, па́ѵле, ѡ҆блобыза́емъ, ꙗ҆̀же на сла́внѣмъ твое́мъ и҆ побѣдоно́снѣмъ но́сиши тѣлесѝ.
Ны́нѣ разрѣши́лсѧ є҆сѝ, а҆пⷭ҇ле, ко и҆́же тобо́ю непреста́ннѡ жела́емомꙋ: съ ни́мже ꙗ҆́кѡ слꙋжи́тель водворѧ́ѧсѧ, непреста́нными мольба́ми твоѧ̑ рабы̑ къ себѣ̀ привлецы̀.
Ны́нѣ ника́коже въ гада́нїихъ, нижѐ въ зерца́лѣ хрⷭ҇то́съ тебѣ̀ зри́мь є҆́сть, лице́мъ же па́че зри́тсѧ къ лицꙋ̀, соверше́ннѣ тебѣ̀ ра́зꙋмъ ѿкрыва́ѧ бж҃ества̀.
Бг҃оро́диченъ: Ты̀, прест҃а́ѧ бг҃ома́ти, похвала̀ хрⷭ҇то́выхъ а҆пⷭ҇толѡвъ была̀ є҆сѝ, мꙋ́ченикѡвъ же сла́ва, и҆ прⷪ҇ро́кѡвъ ѡ҆снова́нїе: тѣ́мже вѣ́рнїи тѧ̀ всѝ достодо́лжнѡ велича́емъ.
Свѣти́ленъ.
А҆пⷭ҇лѡвъ всѝ ве́рхъ воспое́мъ, петра̀ и҆ па́ѵла бжⷭ҇твєнныѧ, вселе́нныѧ свѣти́льники, проповѣ́дники вѣ́ры, бг҃ослѡ́вныѧ трꙋбы̑, ᲂу҆че́нїй сказа́тели, цр҃кѡ́вныѧ столпы̀ и҆ разори́тели ле́сти.
Бг҃оро́диченъ: Вели́ко и҆ пресла́вно ржⷭ҇тва̀ твоегѡ̀ та́инство, бг҃ора́дованнаѧ ѻ҆трокови́це, и҆ бг҃ома́ти дв҃о, прⷪ҇ро́цы проповѣ́даша, а҆пⷭ҇ли наꙋчи́ша, мꙋ́чєницы и҆сповѣ́даша: а҆́гг҃ли же воспѣва́ютъ, и҆ человѣ́цы покланѧ́ютсѧ.
Святой Павел, первоначально носивший еврейское имя Савл, принадлежал к колену Вениаминову и родился в киликийском городе Тарсе (в Малой Азии), который тогда славился своей греческой академией и образованностью своих жителей. Как уроженец этого города, происходивший от иудеев, вышедший из рабства у римских граждан, Павел имел права римского гражданина. В Тарсе Павел получил свое первое воспитание и, вероятно, там же познакомился с языческой культурой, ибо в его речах и посланиях ясно проглядывают следы знакомства с языческими писателями.
Последующее образование он получил в Иерусалиме, в славившейся тогда раввинской академии у знаменитого учителя Гамалиила, который считался знатоком Закона и, несмотря на принадлежность к партии фарисеев, был человеком свободомыслящим и любителем греческой мудрости. Здесь же, по принятому у евреев обычаю, молодой Савл изучил искусство делать палатки, которое потом помогло ему зарабатывать средства на пропитание собственным трудом.
Молодой Савл, видимо, готовился к должности раввина (религиозного наставника), а потому сразу же после окончания своего воспитания и образования он проявил себя сильным ревнителем фарисейских преданий и гонителей веры Христовой. Может быть, по назначению синедриона он стал свидетелем смерти первомученика Стефана, а затем получил власть официально преследовать христиан даже за пределами Палестины – в Дамаске.
Господь, усмотревший в нем «сосуд избранный Себе», на пути в Дамаск чудесным образом призвал его к апостольскому служению. Во время путешествия Савла осветил ярчайший свет, от которого он слепым упал на землю. Из света раздался голос: «Савл, Савл, почему ты гонишь Меня?» На вопрос Савла: «Кто Ты?» – Господь ответил: «Я Иисус, Которого ты гонишь». Господь повелел Савлу идти в Дамаск, где ему будет указано, что делать дальше. Спутники Савла слышали голос Христа, но света не видели. Приведенный под руки в Дамаск, ослепший Савл был научен вере и на третий день крещен Ананией. В момент погружения в воду Савл прозрел. С этого времени он сделался ревностным проповедником прежде гонимого учения. На время он отправился в Аравию, а затем снова вернулся в Дамаск для проповеди о Христе.
Ярость иудеев, возмущенных его обращением ко Христу, заставила его бежать в Иерусалим, где он присоединился к обществу верующих и познакомился с апостолами. Из-за покушения эллинистов убить его он отправился в свой родной г. Тарс. Отсюда около 43 года он был вызван Варнавой в Антиохию для проповеди, и потом путешествовал вместе с ним в Иерусалим, куда привел помощь нуждающимся.
Вскоре после возвращения из Иерусалима – по повелению Духа Святого – Савл вместе с Варнавой отправился в свое первое апостольское путешествие, продолжавшееся с 45 по 51 год. Апостолы прошли весь остров Кипр, и с этого времени Савл, который обратил к вере проконсула Сергия Павла, именуется уже Павлом. За это время миссионерского путешествия Павла и Варнавы были основаны христианские общины в малоазийских городах: Антиохии Писидийской, Иконии, Листре и Дервии. В 51 году святой Павел принял участие в Апостольском Соборе в Иерусалиме, где горячо восставал против необходимости для язычников, ставших христианами, соблюдать обряды Моисеева закона.
Вернувшись в Антиохию, апостол Павел в сопровождении Силы предпринял второе апостольское путешествие. Сначала он посетил ранее основанные им церкви в Малой Азии, а затем перешел в Македонию, где основал общины в Филиппах, Солуни и Верии. В Листре святой Павел приобрел любимого ученика своего Тимофея, а от Троады продолжал путешествие с присоединившимся к ним евангелистом Лукой. Из Македонии святой Павел перешел в Грецию, где проповедовал в Афинах и Коринфе, задержавшись в последнем на полтора года. Отсюда он послал два Послания к Солунянам. Второе путешествие длилось с 51 по 54 год. Потом святой Павел отправился в Иерусалим, посетив по пути Ефес и Кесарию, а из Иерусалима прибыл в Антиохию.
После недолгого пребывания в Антиохии апостол Павел предпринял третье апостольское путешествие (56–58 гг.), посетив сначала, по обычаю своему, ранее основанные малоазийские церкви, а затем остановился в Ефесе, где в течение двух лет занимался ежедневно проповедью в училище Тиранна. Отсюда он написал свое Послание к Галатам (по поводу усиления там партии иудействующих) и первое Послание к Коринфянам (по поводу возникших там беспорядков и в ответ на письмо коринфян к нему). Народное восстание, поднятое серебряных дел мастером Димитрием против Павла, заставило апостола оставить Ефес, и он отправился в Македонию, а затем в Иерусалим.
В Иерусалиме из-за возникшего против него народного мятежа апостол Павел был взят под стражу римскими властями и оказался в заточении, сначала при проконсуле Феликсе, а потом при сменившем его проконсуле Фесте. Это случилось в 59 году, а два года спустя апостол Павел, как римский гражданин, по его желанию был отправлен в Рим на суд кесаря. Потерпев кораблекрушение у о. Мальты, апостол только летом 62 года достиг Рима, где пользовался большим снисхождением римских властей и свободно проповедовал. Из Рима апостол Павел написал свои Послания к Филиппийцам (с благодарностью за присланное ему с Епафродитом денежное пособие), к Колоссянам, к Ефесянам и к Филимону, жителю Колосс (по поводу бежавшего от него раба Онисима). Все эти три послания были написаны в 63 году и отправлены с Тихиком. Из Рима же вскоре написано и Послание к палестинским Евреям.
Дальнейшая судьба апостола Павла в точности неизвестна. Некоторые считают, что он оставался в Риме и по повелению Нерона был предан мученической смерти в 64 году. Но есть основания предполагать, что после двухлетнего заключения и защиты своего дела перед сенатом и императором апостол Павел был освобожден и снова путешествовал на Восток. Указания на это можно найти в его «пастырских посланиях» – к Тимофею и Титу. Пробыв долгое время на острове Крит, он оставил там своего ученика Тита для рукоположения пресвитеров по всем городам, что свидетельствует о рукоположении им Тита в епископы Критской церкви. Позже в своем послании к Титу апостол Павел наставляет его, как проходить обязанности епископа. Из этого же послания видно, что он предполагал провести ту зиму в Никополе, близ родного Тарса.
Весной 65 года он посетил остальные малоазийские церкви и в Милете оставил больного Трофима, из-за которого произошло возмущение против апостола в Иерусалиме, повлекшее за собой его первое заключение. Проходил ли апостол Павел через Ефес, неизвестно, так как он говорил, что пресвитеры ефесские уже не увидят его лица, но он, по-видимому, в это время рукоположил Тимофея во епископа для Ефеса. Далее апостол прошел через Троаду и достиг Македонии. Там он услышал об усилении лжеучений в Ефесе и написал свое первое послание к Тимофею. Пробыв некоторое время в Коринфе и встретившись на пути с апостолом Петром, Павел вместе с ним продолжал путь через Далматию и Италию, дошел до Рима, где оставил апостола Петра, а сам уже в 66 году отправился далее на запад, дойдя, вероятно, до Испании.
После возвращения в Рим он был снова заключен в темницу, в которой и находился до смерти. Есть предание, что после возвращения в Рим он проповедовал даже при дворе императора Нерона и обратил к вере во Христа его любимую наложницу. За это он был предан суду, и хотя милостью Божией избавлен был, по собственному выражению, от львиных челюстей, то есть от съедения зверями в цирке, однако был заключен в темницу.
После девятимесячного заключения он был усечен мечом, как римский гражданин, недалеко от Рима в 67 году после Р. X., в 12 год царствования Нерона.
При общем взгляде на жизнь апостола Павла видно, что она резко делится на две половины. До своего обращения ко Христу святой Павел, тогда Савл, был строгим фарисеем, исполнителем закона Моисеева и отеческих преданий, думавшим оправдаться делами закона и ревностью к вере отцов, доходившей до фанатизма. После своего обращения он стал апостолом Христовым, всецело преданным делу евангельского благовестия, счастливым в своем призвании, но сознающим свое собственное бессилие при исполнении этого высокого служения и приписывающим все свои дела и заслуги благодати Божией. Вся жизнь апостола до обращения, по глубокому убеждению его, была заблуждением, грехом и вела его к осуждению. Только благодать Божия извлекла его из этого губительного заблуждения. С этого времени апостол Павел старается лишь быть достойным этой благодати Божией и не уклоняться от своего призвания. Он сознает, что нет и не может быть речи о каких бы то ни было заслугах перед Богом: все – дело Его милости.
Апостол Павел написал 14 Посланий, представляющих собой систематизацию христианского учения. Эти послания, благодаря его широкому образованию и проницательности, отличаются большой самобытностью.
Апостол Павел, как и апостол Петр, много потрудился в распространении Христовой веры и справедливо почитается вместе с ним «столпом» Церкви Христовой и первоверховным апостолом. Они оба мученически скончались в Риме при императоре Нероне, и их память празднуется в один день.
См. также:
"Жизнь и труды апостолов – Святой апостол Павел"
"Житие, подвиги и страдание святого славного и всехвального верховного Апостола Павла" свт. Димитрий Ростовский
"Жизнь святого апостола Павла" cвт. Иннокентий Херсонский