Канон святому мученику Никифору Антиохийскому (Сирскому)

Припев: Святы́й му́чениче Ники́форе, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 22 февраля (09 февраля ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Воздвиза́ема жите́йскаго мо́ря волну́ющься лю́те душе́вный кора́бль напа́стьми и страстьми́, ми́ра Вино́вниче, к тишине́ глубо́цей, я́ко Благоде́тель, преложи́, му́ченика, Христе́, мольба́ми.

Разу́мною мы́слию, прему́дре, мы́сленней души́ гне́ва стра́сть благоче́стно покори́л еси́ и к бли́жнему прите́кл еси́ Саприки́ю, тща́ся премени́ти, чу́дне, зако́ном Спа́совым повину́яся.

Тро́ичен: Равномо́щную, Единоесте́ственную, и Сопресто́льную, и Единосу́щную, Трисия́нную зарю́ Еди́наго Божества́ испове́дающе, чти́м в Тре́х Ли́цех, неразде́льно пропове́дающе Сло́во со Отце́м и Ду́хом.

Богоро́дичен: Ум небе́сный Твое́ та́инство непости́жное разуме́ти и́стинно не мо́жет, Всепе́тая: Отцу́ бо Сопресто́льный, во чре́во Твое́ всели́вся, из Тебе́ роди́тися благоволи́, во двою́ естеству́ познава́емь.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т па́че Тебе́, еди́не Человеколю́бче.

Ники́фор прозва́н бы́в, при де́лех яви́ся победоно́сец, пре́лести бо мра́к, благода́ти све́том разори́в, отгна́, зовы́й: не́сть свя́т, па́че Тебе́, еди́не Человеколю́бче.

Умерщвле́нному тебе́ ра́ди ве́ровав Влады́це, самово́льно к сме́рти притека́еши, во́льныя Его́ возжела́в ме́ртвости, я́ко победоно́сец му́ченик, Боже́ственною си́лою укрепля́емь.

На земли́ подви́жник, на небесе́х вене́чник, уго́дник Христо́в Ники́фор показа́ся я́ве, с безпло́тными чи́нми зовы́й: не́сть свя́т, па́че Тебе́, еди́не Человеколю́бче.

Тро́ичен: От Ума́ вели́каго — Отца́, устре́мльшееся Сло́во, исходя́ща же и Свята́го Ду́ха, просвеща́еми ве́рно богодохнове́нными повеле́нии, испове́даем вси́ несозда́нное Еди́но Божество́.

Богоро́дичен: Неискусобра́чно от Отца́ пре́жде ве́к Ро́ждшагося, во чре́ве Твое́м заче́нши, Де́во, породи́ла еси́ на́м Бо́га, вку́пе и Челове́ка, в ко́емждо естестве́ соверше́нна, неразде́льна.

Конда́к, гла́с 1.

Любве́ сою́зом связа́вся, Ники́форе, разруши́л еси́ я́ве зло́бу не́нависти и мече́м во главу́ твою́ усе́чен бы́л еси́, му́ченик боже́ственный вопло́щшагося Спа́са, Его́же о на́с моли́, пою́щих сла́вную па́мять твою́.

Седа́лен, гла́с 1.

Багряни́цу твои́ми кровьми́ омочи́л еси́, и се́ю я́ко во́ин оде́явся непобеди́мь, и, я́коже ски́птр, кре́ст держа́, восте́кл еси́ от земли́ к небесе́м, Ники́форе блаже́нне, Царю́ вся́ческих предстои́ши. Сла́ва Да́вшему ти́ кре́пость, сла́ва Венча́вшему тя́, сла́ва Де́йствующему тобо́ю все́м исцеле́ния.

Богоро́дичен: Ру́це Твои́ боже́ственнии, и́миже Созда́теля понесла́ еси́, Де́во Пречи́стая, вопло́щшагося благосты́нею, просте́рши, умоли́ Его́ изба́вити на́с от искуше́ний, и страсте́й, и бе́д, хва́лящих Тя́ любо́вию и вопию́щих: сла́ва Все́льшемуся в Тя́, сла́ва Проше́дшему из Тебе́, сла́ва Изба́вльшему на́с рождество́м Твои́м.

Крестобогоро́дичен: Зря́щи Тя́, Христе́, Всенепоро́чная Ма́ти, ме́ртва на Кресте́ просте́рта, вопия́ше: Сы́не Мо́й, Собезнача́льне Отцу́ и Ду́ху, что́ неизрече́нное Твое́ сие́ смотре́ние, и́мже спа́сл еси́ пречи́стых ру́к Твои́х, Ще́дре, созда́ние?

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Боже́ственную жи́знь, о Ники́форе, получи́л еси́, Боже́ственныя зари́, блаже́нне, сподо́бився, Боже́ственным све́том светови́дно ны́не озаря́еши творя́щия па́мять твою́, богому́дре, и ве́рою вопию́щия: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Сия́еши, Христо́вым му́чеником совоку́плься, разори́л бо еси́ ле́сть многобо́жную, мече́м усе́чен бы́в во главу́ твою́, и кро́вными тече́нии твои́ми всю́ потопи́л еси́ и́дольскую пре́лесть, Влады́це зовя́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

И́же зако́нов Твои́х не сохрани́в Саприки́й, Твоея́ обнажа́ется, Спа́се, Боже́ственныя благода́ти и, враго́м плещи́ пода́в, Твои́х му́ченик лиша́ется сла́вы окая́нный. Те́мже, Твоему́ пра́ведному уди́вльшеся промышле́нию, зове́м: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Тро́ичен: Све́т Оте́ц Безнача́льный и все́х вино́вный, Све́т Сло́во, Све́т Ду́х Святы́й, от Отца́, я́коже от исто́чника, пре́жде все́х ве́к неизрече́нно сия́ющее Трисо́лнечное Божество́ во Еди́ном Существе́, и си́ле, и сла́ве познава́ется.

Богоро́дичен: Всего́ в Тебе́ обновля́ет челове́ка ве́сь, всему́, Пречи́стая, соединя́емь, Оте́ческих не́др не оста́вль и в Твою́ утро́бу всели́тися изво́лив, И́же бога́тством милосе́рдия во́лею обнища́в и обогати́в ми́р Божество́м.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Тече́ньми твои́х крове́й церко́вный ра́й напои́л еси́, разделя́емыми в нача́ла четверочи́сленная, блаже́нне, доброде́телей боже́ственных, от ни́хже душа́м, о Ники́форе, почерпа́ем Боже́ственная дарова́ния.

Се́ятель зло́бы злопомне́нием окая́ннаго восхити́, бла́гости же и ми́ра Вино́вник привлече́ вме́сто о́наго Боже́ственным световиде́нием укра́шена Ники́фора, богому́драго му́ченика.

Освяща́ется, Спа́се, Твое́й во́льней стра́сти подо́бяся, из ре́бр бо Твои́х богому́дрый ка́плями окропле́н, свои́х крове́й Тебе́ то́ки приноша́ет, мече́м посека́емь, к Тебе́ гряды́й.

Тро́ичен: Спасе́ния основа́ние правосла́вие ве́дуще, Собезнача́льна Отцу́ Сло́ва и Свята́го Ду́ха пропове́дуем в Тре́х Ли́цех Еди́но Нача́ло, Еди́но Существо́, Еди́ну во́лю, Еди́но де́йство.

Богоро́дичен: Мы́сленно научи́ся проро́ков собо́р Твои́м та́йнам: небесе́ бо две́рь на земли́ Влады́ка Тя́ показа́, и из Тебе́, Де́во, вопло́щься, пра́вды Со́лнце, су́щим во тме́ возсия́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Бе́здна грехо́в и прегреше́ний бу́ря мя́ смуща́ет и во глубину́ ну́жднаго ре́ет мя́ отча́яния, но Твою́ кре́пкую ру́ку мне́ простри́, я́ко Петро́ви, о Упра́вителю! и спаси́.

Исцели́ сокруше́ние души́ моея́, Ники́форе богому́дре, и, страсте́й мра́к разори́в, отжени́ заря́ми су́щия в тебе́ Боже́ственныя све́тлости, моля́ Изба́вителя Христа́, блаже́нне.

Бу́рю и́дольскаго треволне́ния, страда́льче Ники́форе, кре́стным ве́трилом и дыха́нии духо́вными ти́хо преплы́в, му́чениче непобеди́ме, в приста́нище ти́хое Христо́во дости́гл еси́.

Пострада́л еси́ му́ченически и вои́стинну победоно́сец бы́л еси́, кова́рствия благомо́щно разори́в зми́ева, и, страсте́м я́ко о́бщник, блаже́нне, бы́в Влады́ки, ны́не по достоя́нию спросла́вился еси́.

Богоро́дичен: Ужаса́ются мы́сленнии а́нгельстии чи́ни, дивя́щеся, со Отце́м Су́щаго пре́жде ве́к и Ду́хом из чре́ва Твоего́ пло́тски Младе́нца ражда́ема зря́ще, Богороди́тельнице Пречи́стая.

Конда́к, гла́с 3.

Впери́вся, сла́вне, Госпо́днею любо́вию и Сего́ сла́вный Кре́ст на ра́мо взе́м, посрами́л еси́ диа́воли ко́зни, пострада́л еси́ да́же до сме́рти и и́стины яви́лся еси́ победоно́сец, ору́жник и таи́нник Бо́жия благода́ти.

И́кос:

Па́влово я́ве уче́ние возлюби́л еси́ и в пе́рсех твои́х, сла́вне, насади́л еси́, вопия́: любо́вь не безсту́дствует, сия́ Зижди́теля Челове́ка соверше́нна на́м дарова́; любве́ ра́ди вся́ претерпе́: гво́здие и кре́ст, о́цет и оплева́ния, копие́м прободе́н бы́сть в ре́бра свята́я, и́миже источи́ на́м кро́вь и во́ду богоде́льную. Его́же возжела́в, яви́лся еси́ победоно́сец, и зва́нием ору́жник, и таи́нник Бо́жия благода́ти.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́ Бо́же, оте́ц на́ших.

Сме́рть бы́сть тебе́, Ники́форе, отше́ствие от су́щих зде́, блаже́нне, к небеси́ же и на небе́сная возше́л еси́, ны́не лику́я, со а́нгелы пое́ши: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Укрепля́емь страстьми́ Вседержи́теля, не́мощи превозвы́шенное о́ко и превзя́тую бро́вь низве́ргл еси́ на зе́млю, богому́дре, взыва́я Созда́телю твоему́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Пу́ть свиде́тельства твоего́ Ники́фор теки́й соверши́, разшири́в се́рдце де́йством Боже́ственнаго Ду́ха, ны́не усе́рдно взыва́ет Ти́, Влады́ко: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Тро́ичен: Ума́ пе́рваго и безнача́льнаго, ро́ждшаго Сло́во Собезнача́льное безстра́стно и безле́тно и произве́дша Всесвята́го Ду́ха, Тя́, Отца́ ве́дуще, взыва́ем: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Обоя́ была́ еси́, Девома́ти, Богороди́тельнице Чи́стая, во чре́ве заче́нши Бо́га несказа́нно, из Тебе́ воплоща́ема, во обои́х зра́цех познава́ема, богому́жно на земли́ пожи́вшаго.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Зна́менався благода́тию Спа́са, самозва́н ты́ к подвиго́м му́жески отлучи́лся еси́ и, побе́ду взе́м на сопроти́вныя, му́чениче Христо́в, победи́тельными украси́лся еси́ венцы́, боже́ственне воспева́я: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Освяти́вся водо́ю, Ники́форе, и Ду́хом и му́ченическими обагре́н кровьми́ стяжа́л еси́ я́ко му́ченик и́стинный Христа́ Бо́га светови́дную све́тлость, всеблаже́нне, в не́йже ны́не взыва́еши: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Тро́ичен: Со безпло́тными чи́нми в Трие́х Ипоста́сех Еди́н бла́гости исто́чник приснотеку́щий, нерожде́но, безнача́льно и пресоверше́нно Божество́, соде́тельное и Царя́ все́х, о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Святе́йши Ты́ была́ еси́, Богоро́дице Всепе́тая, преми́рнаго а́нгельскаго чи́на, си́х бо родила́ еси́ Соде́теля и Го́спода от де́вственна неискусобра́чна чре́ва во дву́ существа́х неслия́нно, непревра́тно, во еди́ней же ипоста́си Бо́га воплоще́нна.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, а́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Преста́вился еси́, я́ко жени́х, украси́вся оде́ждами, истка́нными от кро́ве муче́ния, Боже́ственныя све́тлости ко прича́стию украси́вшаго, сла́вне и, удобри́вшаго на Кресте́ стра́стию честно́ю все́х Благоде́теля, о Ники́форе преблаже́нне!

Привле́клся еси́ Влады́ки добро́тами, и́хже ничто́же красне́йше, сла́вне, и Того́ тща́ся наслади́тися непреста́нныя и благоле́пныя све́тлости, мече́м отсещи́ твою́ главу́ поуща́л еси́ мучи́тели, разжига́емь любо́вию, о Ники́форе, Го́спода твоего́.

Све́тло на ле́сть, му́чениче Христо́в, до́блествовав и сию́ победи́в, я́ко победи́тель, вене́ц прия́л еси́ твое́й главе́ дарова́ний, сла́вне, и ны́не лику́еши му́ченически с му́ченическими ли́ки, всеблаже́нне Ники́форе, у престо́ла все́х Царя́.

Тро́ичен: От нерожде́нна Отца́ боголе́пно Сы́на рожде́нна сла́вяще и Ду́ха Пра́ваго, пре́жде ве́к исхо́днаго, Три́ Ипоста́си чти́м пресу́щныя и нача́льныя Тро́ицы, соедине́нныя еди́нством неслия́нным, богосло́вяще велича́ем.

Богоро́дичен: Яви́лася еси́, о Де́во, Ма́ти Бо́жия, па́че естества́ ро́ждши пло́тию Преблаго́е Сло́во, Его́же Оте́ц отры́гну от се́рдца Своего́ пре́жде все́х ве́к, я́ко Бла́г. Его́же ны́не и теле́с превы́шша разумева́ем, а́ще и в пло́ть облече́ся.

Свети́лен.

Тезоимени́т показа́лся еси́ побе́ды, о Ники́форе, любо́вию и муче́нием победи́в мучи́тели. Те́мже и побе́ды вене́ц прия́л еси́ от Го́спода.

Богоро́дичен: Держа́вным Твои́м покро́вом от враго́в наве́та на́с, Чи́стая, Твоя́ рабы́, сохраня́й вся́ невреди́мы, Тя́ бо стяжа́хом Еди́ну прибе́жище в ну́ждах.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Колесницегони́телѧ фараѡ́нѧ погрꙋзѝ, чꙋдотворѧ́й и҆ногда̀, мѡѷсе́йскїй же́злъ, крⷭ҇тоѻбра́знѡ порази́въ и҆ раздѣли́въ мо́ре, і҆и҃лѧ же бѣглеца̀, пѣшехо́дца спасѐ, пѣ́снь бг҃ови воспѣва́юща.

Воздвиза́ема жите́йскагѡ мо́рѧ, волнꙋ́ющсѧ лю́тѣ дꙋше́вный кора́бль напа́стьми и҆ страстьмѝ, ми́ра вино́вниче, къ тишинѣ̀ глꙋбо́цѣй ꙗ҆́кѡ благодѣ́тель преложѝ, мꙋ́ченика, хрⷭ҇тѐ, мольба́ми.

Разꙋ́мною мы́слїю, премꙋ́дре, мы́сленнѣй дꙋшѝ гнѣ́ва стра́сть благоче́стнѡ покори́лъ є҆сѝ, и҆ къ бли́жнемꙋ прите́клъ є҆сѝ сапрїкі́ю, тща́сѧ премѣни́ти, чꙋ́дне, зако́нѡмъ сп҃сѡвымъ повинꙋ́ѧсѧ.

Трⷪ҇ченъ: Равномо́щнꙋю, є҆диноесте́ственнꙋю, и҆ сопрⷭ҇то́льнꙋю, и҆ є҆диносꙋ́щнꙋю, трисїѧ́ннꙋю зарю̀ є҆ди́нагѡ бж҃ества̀ и҆сповѣ́дающе, чти́мъ въ тре́хъ ли́цѣхъ, нераздѣ́льнѡ проповѣ́дающе сло́во со ѻ҆ц҃е́мъ и҆ дх҃омъ.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆́мъ нбⷭ҇ный твоѐ та́инство непости́жное разꙋмѣ́ти и҆́стиннѡ не мо́жетъ, всепѣ́таѧ, ѻ҆ц҃ꙋ́ бо сопресто́льный во чре́во твоѐ всели́всѧ, и҆зъ тебє̀ роди́тисѧ благоволѝ во двою̀ є҆стествꙋ̑ познава́емь.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Оу҆твержде́й въ нача́лѣ нб҃са̀ ра́зꙋмомъ, и҆ зе́млю на вода́хъ ѡ҆снова́вый, на ка́мени мѧ̀, хрⷭ҇тѐ, за́повѣдей твои́хъ ᲂу҆твердѝ, ꙗ҆́кѡ нѣ́сть свѧ́тъ, па́че тебє̀, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Нїки́форъ прозва́нъ бы́въ, при дѣ́лѣхъ ꙗ҆ви́сѧ побѣдоно́сецъ, пре́лести бо мра́къ благода́ти свѣ́томъ разори́въ ѿгна̀, зовы́й: нѣ́сть свѧ́тъ, па́че тебє̀, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Оу҆мерщвле́нномꙋ тебє̀ ра́ди вѣ́ровавъ влⷣцѣ, самово́льнѡ къ сме́рти притека́еши, во́льныѧ є҆гѡ̀ возжела́въ ме́ртвости, ꙗ҆́кѡ побѣдоно́сецъ мꙋ́ченикъ бжⷭ҇твенною си́лою ᲂу҆крѣплѧ́емь.

На землѝ подви́жникъ, на нб҃сѣ́хъ вѣне́чникъ ᲂу҆го́дникъ хрⷭ҇то́въ нїки́форъ показа́сѧ ꙗ҆́вѣ, съ безпло́тными чи́нми зовы́й: нѣ́сть свѧ́тъ, па́че тебє̀, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Трⷪ҇ченъ: Ѿ ᲂу҆ма̀ вели́кагѡ ѻ҆ц҃а̀ ᲂу҆стре́мльшеесѧ сло́во, и҆сходѧ́ща же и҆ ст҃а́гѡ дх҃а, просвѣща́еми вѣ́рнѡ бг҃одохнове́нными повелѣ̑нїи, и҆сповѣ́даемъ всѝ несозда́нное є҆ди́но бж҃ество̀.

Бг҃оро́диченъ: Неискꙋсобра́чнѡ ѿ ѻ҆ц҃а̀ пре́жде вѣ̑къ ро́ждшагосѧ во чре́вѣ твое́мъ заче́нши, дв҃о, породи́ла є҆сѝ на́мъ бг҃а, вкꙋ́пѣ и҆ чл҃вѣ́ка, въ ко́емждо є҆стествѣ̀ соверше́нна, нераздѣ́льна.

Конда́къ, гла́съ а҃.

Любвѐ сою́зомъ свѧза́всѧ, нїки́форе, разрꙋши́лъ є҆сѝ ꙗ҆́вѣ ѕло́бꙋ не́нависти, и҆ мече́мъ во главꙋ̀ твою̀ ᲂу҆сѣ́ченъ бы́лъ є҆сѝ, мꙋ́ченикъ бжⷭ҇твенный вопло́щшагѡсѧ сп҃са, є҆го́же ѡ҆ на́съ молѝ, пою́щихъ сла́внꙋю па́мѧть твою̀.

Сѣда́ленъ, гла́съ а҃.

Багрѧни́цꙋ твои́ми кровмѝ ѡ҆мочи́лъ є҆сѝ, и҆ се́ю ꙗ҆́кѡ во́инъ ѡ҆дѣ́ѧвсѧ непобѣди́мь, и҆ ꙗ҆́коже ски́птръ кре́стъ держѧ̀, восте́клъ є҆сѝ ѿ землѝ къ небесє́мъ, нїки́форе блаже́нне, цр҃ю̀ всѧ́ческихъ предстои́ши. сла́ва да́вшемꙋ тѝ крѣ́пость: сла́ва вѣнча́вшемꙋ тѧ̀: сла́ва дѣ́йствꙋющемꙋ тобо́ю всѣ̑мъ и҆сцѣлє́нїѧ.

Бг҃оро́диченъ: Рꙋ́цѣ твоѝ бжⷭ҇твеннїи, и҆́миже созда́телѧ понесла̀ є҆сѝ, дв҃о пречⷭ҇таѧ, вопло́щшагосѧ благосты́нею, просте́рши, ᲂу҆молѝ є҆го̀ и҆зба́вити на́съ ѿ и҆скꙋше́нїй, и҆ страсте́й, и҆ бѣ́дъ, хва́лѧщихъ тѧ̀ любо́вїю, и҆ вопїю́щихъ: сла́ва все́льшемꙋсѧ въ тѧ̀, сла́ва проше́дшемꙋ и҆зъ тебє̀, сла́ва и҆зба́вльшемꙋ на́съ ржⷭ҇тво́мъ твои́мъ.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Зрѧ́щи тѧ̀, хрⷭ҇тѐ, всенепоро́чнаѧ мт҃и, ме́ртва на крⷭ҇тѣ̀ просте́рта, вопїѧ́ше: сн҃е мо́й, собезнача́льне ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ дх҃ꙋ, что̀ неизрече́нное твоѐ сїѐ смотре́нїе, и҆́мже спа́слъ є҆сѝ пречи́стыхъ рꙋ́къ твои́хъ, ще́дре, созда́нїе;

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, ты̀ моѧ̀ и҆ си́ла, ты̀ мо́й бг҃ъ, ты̀ моѐ ра́дованїе, не ѡ҆ста́вль нѣ́дра ѻ҆́ч҃а, и҆ на́шꙋ нищетꙋ̀ посѣти́въ. тѣ́мъ съ прⷪ҇ро́комъ а҆ввакꙋ́момъ зовꙋ́ ти: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

Бжⷭ҇твеннꙋю жи́знь, ѽ нїки́форе, полꙋчи́лъ є҆сѝ, бж҃е́ственныѧ зарѝ, блаже́нне, сподо́бивсѧ, бжⷭ҇твеннымъ свѣ́томъ свѣтови́днѡ ны́нѣ ѡ҆зарѧ́еши творѧ́щыѧ па́мѧть твою̀, бг҃омꙋ́дре, и҆ вѣ́рою вопїю́щыѧ: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

Сїѧ́еши, хрⷭ҇тѡ́вымъ мꙋ́ченикѡмъ совокꙋ́пльсѧ, разори́лъ бо є҆сѝ ле́сть многобо́жнꙋю, мече́мъ ᲂу҆сѣ́ченъ бы́въ во главꙋ̀ твою̀, и҆ кро́вными течє́нїи твои́ми всю̀ потопи́лъ є҆сѝ і҆́дѡльскꙋю пре́лесть, влⷣцѣ зовѧ̀: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

И҆́же зако́нѡвъ твои́хъ не сохрани́въ сапрїкі́й, твоеѧ̀ ѡ҆бнажа́етсѧ, сп҃се, бжⷭ҇твенныѧ благода́ти, и҆ врагѡ́мъ плещѝ пода́въ, твои́хъ мꙋ́чєникъ лиша́етсѧ сла́вы ѻ҆каѧ́нный. тѣ́мже, твоемꙋ̀ пра́ведномꙋ ᲂу҆ди́вльшесѧ промышле́нїю, зове́мъ: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

Трⷪ҇ченъ: Свѣ́тъ ѻ҆ц҃ъ безнача́льный, и҆ всѣ́хъ вино́вный: свѣ́тъ сло́во: свѣ́тъ дх҃ъ ст҃ы́й: ѿ ѻ҆ц҃а̀, ꙗ҆́коже ѿ и҆сто́чника, пре́жде всѣ́хъ вѣ̑къ неизрече́ннѡ сїѧ́ющее трисо́лнечное бж҃ество̀, во є҆ди́номъ сꙋществѣ̀ и҆ си́лѣ, и҆ сла́вѣ познава́етсѧ.

Бг҃оро́диченъ: Всего̀ въ тебѣ̀ ѡ҆бновлѧ́етъ человѣ́ка, ве́сь всемꙋ̀, пречⷭ҇таѧ, соединѧ́емь, ѻ҆те́ческихъ нѣ́дръ не ѡ҆ста́вль, и҆ въ твою̀ ᲂу҆тро́бꙋ всели́тисѧ и҆зво́ливъ, и҆́же бога́тствомъ милосе́рдїѧ во́лею ѡ҆бнища́въ, и҆ ѡ҆богати́въ мі́ръ бжⷭ҇тво́мъ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тма̀ ѻ҆каѧ́ннаго, но ѡ҆брати́ мѧ, и҆ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.

Тече́ньми твои́хъ крове́й церко́вный ра́й напои́лъ є҆сѝ раздѣлѧ́емыми въ нача̑ла четверочи́слєннаѧ, бл҃же́нне, добродѣ́телей бжⷭ҇твенныхъ, ѿ ни́хже дꙋша́мъ, ѽ нїки́форе, почерпа́емъ бжⷭ҇твєннаѧ дарова̑нїѧ.

Сѣ́ѧтель ѕло́бы ѕлопомнѣ́нїемъ ѻ҆каѧ́ннаго восхитѝ: бла́гости же и҆ ми́ра вино́вникъ привлечѐ вмѣ́стѡ ѻ҆́нагѡ, бжⷭ҇твеннымъ свѣтовидѣ́нїемъ ᲂу҆кра́шена, нїки́фора бг҃омꙋ́драго мꙋ́ченика.

Ѡ҆сщ҃а́етсѧ, сп҃се, твое́й во́льнѣй стра́сти подо́бѧсѧ: и҆зъ ре́бръ бо твои́хъ, бг҃омꙋ́дрый, ка́плѧми ѡ҆кропле́нъ, свои́хъ крове́й тебѣ̀ то́ки приноша́етъ мече́мъ посѣка́емь, къ тебѣ̀ грѧды́й.

Трⷪ҇ченъ: Спасе́нїѧ ѡ҆снова́нїе правосла́вїе вѣ́дꙋще, собезнача́льна ѻ҆ц҃ꙋ̀ сло́ва, и҆ ст҃а́го дх҃а, проповѣ́дꙋемъ въ тре́хъ ли́цѣхъ є҆ди́но нача́ло, є҆ди́но сꙋщество̀, є҆ди́нꙋ во́лю, є҆ди́но дѣ́йство.

Бг҃оро́диченъ: Мы́сленнѡ наꙋчи́сѧ прⷪ҇ро́кѡвъ собо́ръ твои̑мъ та́йнамъ: нб҃се́ бо две́рь на землѝ влⷣка тѧ̀ показа̀, и҆ и҆зъ тебє̀, дв҃о, вопло́щсѧ пра́вды сл҃нце, сꙋ́щымъ во тмѣ̀ возсїѧ̀.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Бе́здна грѣхѡ́въ и҆ прегрѣше́нїй бꙋ́рѧ мѧ̀ смꙋща́етъ, и҆ во глꙋбинꙋ̀ нꙋ́жднагѡ рѣ́етъ мѧ̀ ѿча́ѧнїѧ. но твою̀ крѣ́пкꙋю рꙋ́кꙋ мнѣ̀ прострѝ, ꙗ҆́кѡ петро́ви, ѽ ᲂу҆пра́вителю, и҆ спасѝ.

И҆сцѣлѝ сокрꙋше́нїе дꙋшѝ моеѧ̀, нїки́форе бг҃омꙋ́дре, и҆ страсте́й мра́къ разори́въ, ѿженѝ зарѧ́ми сꙋ́щїѧ въ тебѣ̀ бжⷭ҇твенныѧ свѣ́тлости, молѧ̀ и҆зба́вителѧ хрⷭ҇та̀, блаже́нне.

Бꙋ́рю і҆́дѡльскагѡ треволне́нїѧ, страда́льче нїки́форе, крⷭ҇тнымъ вѣ́триломъ, и҆ дыха̑нїи дꙋхо́вными ти́хѡ преплы́въ, мꙋ́чениче непобѣди́ме, въ приста́нище ти́хое хрⷭ҇то́во дости́глъ є҆сѝ.

Пострада́лъ є҆сѝ мꙋ́ченически, и҆ вои́стиннꙋ побѣдоно́сецъ бы́лъ є҆сѝ, кова̑рствїѧ бл҃гомо́щнѡ разори́въ ѕмі́єва, и҆ страсте́мъ ꙗ҆́кѡ ѻ҆́бщникъ, блаже́нне, бы́въ влⷣки, ны́нѣ по достоѧ́нїю спросла́вилсѧ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆жаса́ютсѧ мы́сленнїи а҆́гг҃льстїи чи́ни дивѧ́щесѧ, со ѻ҆ц҃е́мъ сꙋ́щаго пре́жде вѣ̑къ и҆ дх҃омъ, и҆зъ чре́ва твоегѡ̀ пло́тски млⷣнца ражда́ема зрѧ́ще, бг҃ороди́тельнице пречⷭ҇таѧ.

Конда́къ, гла́съ г҃.

Впери́всѧ, сла́вне, гдⷭ҇нею любо́вїю, и҆ сегѡ̀ сла́вный крⷭ҇тъ на ра́мо взе́мъ, посрами́лъ є҆сѝ дїа́воли кѡ́зни, пострада́лъ є҆сѝ да́же до сме́рти, и҆ и҆́стины ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ побѣдоно́сецъ, ѻ҆рꙋ́жникъ и҆ таи́нникъ бж҃їѧ благода́ти.

І҆́косъ:

Па́ѵлово ꙗ҆́вѣ ᲂу҆че́нїе возлюби́лъ є҆сѝ, и҆ въ пе́рсѣхъ твои́хъ, сла́вне, насади́лъ є҆сѝ, вопїѧ̀: любо́вь не безстꙋ́дствꙋетъ, сїѧ̀ зижди́телѧ человѣ́ка соверше́нна на́мъ дарова̀, любвѐ ра́ди всѧ̑ претерпѣ̀, гво́здїе и҆ крⷭ҇тъ, ѻ҆́цетъ и҆ ѡ҆плева̑нїѧ, копїе́мъ прободе́нъ бы́сть въ ре́бра ст҃а̑ѧ, и҆́миже и҆сточѝ на́мъ кро́вь и҆ во́дꙋ бг҃одѣ́льнꙋю. є҆гѡ́же возжела́въ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ побѣдоно́сецъ, и҆ зва́нїемъ ѻ҆рꙋ́жникъ, и҆ таи́нникъ бж҃їѧ бл҃года́ти.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їѧ снизхожде́нїѧ ѻ҆́гнь ᲂу҆стыдѣ́сѧ въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, сегѡ̀ ра́ди ѻ҆́троцы въ пещѝ ра́дованною ного́ю, ꙗ҆́кѡ во цвѣ́тницѣ ликꙋ́юще, поѧ́хꙋ: благослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Сме́рть бы́сть тебѣ̀, нїки́форе, ѿше́ствїе ѿ сꙋ́щихъ здѣ̀, блаже́нне, къ небеси́ же и҆ на небє́снаѧ возше́лъ є҆сѝ ны́нѣ ликꙋ́ѧ, со а҆́гг҃лы пое́ши: благослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Оу҆крѣплѧ́емь страстьмѝ вседержи́телѧ, не́мощи превозвы́шеное ѻ҆́ко, и҆ превзѧ́тꙋю бро́вь низве́рглъ є҆сѝ на зе́млю, бг҃омꙋ́дре, взыва́ѧ созда́телю твоемꙋ̀: благослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Пꙋ́ть свидѣ́тельства твоегѡ̀ нїки́форъ текі́й совершѝ, разшири́въ се́рдце дѣ́йствомъ бж҃е́ственнагѡ дх҃а, ны́нѣ ᲂу҆се́рднѡ взыва́етъ тѝ, влⷣко: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Трⷪ҇ченъ: Оу҆ма̀ пе́рваго и҆ безнача́льнаго, ро́ждшаго сло́во собезнача́льное, безстра́стнѡ и҆ безлѣ́тнѡ, и҆ произве́дша всест҃а́го дх҃а, тѧ̀ ѻ҆ц҃а̀ вѣ́дꙋще взыва́емъ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Ѻ҆боѧ̀ была̀ є҆сѝ, дв҃ома́ти, бг҃ороди́тельнице чⷭ҇таѧ, во чре́вѣ заче́нши бг҃а несказа́ннѡ, и҆з̾ тебє̀ воплоща́ема во ѻ҆бои́хъ зра́цѣхъ познава́ема, бг҃омꙋ́жнѡ на землѝ пожи́вшаго.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Зна́менавсѧ бл҃года́тїю сп҃са, самозва́нъ ты̀ къ подвигѡ́мъ мꙋ́жески ѿлꙋчи́лсѧ є҆сѝ, и҆ побѣ́дꙋ взе́мъ на сопроти̑вныѧ, мꙋ́чениче хрⷭ҇то́въ, побѣди́тельными ᲂу҆краси́лсѧ є҆сѝ вѣнцы̀, бжⷭ҇твеннѣ воспѣва́ѧ: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Ѡ҆свѧти́всѧ водо́ю, нїки́форе, и҆ дх҃омъ, и҆ мꙋ́ченическими ѡ҆багре́нъ кровьмѝ, стѧжа́лъ є҆сѝ ꙗ҆́кѡ мꙋ́ченикъ и҆́стинный хрⷭ҇та̀ бг҃а, свѣтови́днꙋю свѣ́тлость, всеблаже́нне, въ не́йже ны́нѣ взыва́еши: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Трⷪ҇ченъ: Со безпло́тными чи́нми, въ трїе́хъ ѵ҆поста́сѣхъ є҆ди́нъ бла́гости и҆сто́чникъ приснотекꙋ́щїй, нерожде́но, безнача́льно, и҆ пресоверше́нно бжⷭ҇тво̀, содѣ́тельное и҆ цр҃ѧ̀ всѣ́хъ, ѻ҆́троцы, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Ст҃ѣ́йши ты̀ была̀ є҆сѝ, бцⷣе всепѣ́таѧ, премі́рнагѡ а҆́гг҃льскагѡ чи́на: си́хъ бо родила̀ є҆сѝ содѣ́телѧ и҆ гдⷭ҇а ѿ дѣ́вственна неискꙋсобра́чна чре́ва, во двꙋ̀ сꙋщества́хъ неслїѧ́ннѡ, непревра́тнѡ, во є҆ди́нѣй же ѵ҆поста́си бг҃а воплоще́нна.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ не́бо, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее небе́съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.

Преста́вилсѧ є҆сѝ ꙗ҆́кѡ жени́хъ, ᲂу҆краси́всѧ ѻ҆де́ждами и҆стка́нными ѿ кро́ве мꙋче́нїѧ, бжⷭ҇твенныѧ свѣ́тлости ко прича́стїю, ᲂу҆краси́вшагѡ, сла́вне, и҆ ᲂу҆добри́вшагѡ на крⷭ҇тѣ̀ стра́стїю честно́ю всѣ́хъ благодѣ́телѧ, ѽ нїки́форе преблаже́нне!

Привле́клсѧ є҆сѝ влⷣки добро́тами, и҆́хже ничто́же краснѣ́йше, сла́вне, и҆ тогѡ̀ тща́сѧ наслади́тисѧ непреста́нныѧ и҆ благолѣ́пныѧ свѣ́тлости, мече́мъ ѿсѣщѝ твою̀ главꙋ̀ поꙋща́лъ є҆сѝ мꙋчи́тели, разжига́емь любо́вїю, ѽ нїки́форе, гдⷭ҇а твоегѡ̀.

Свѣ́тлѡ на ле́сть, мꙋ́чениче хрⷭ҇то́въ, до́блествовавъ, и҆ сїю̀ побѣди́въ ꙗ҆́кѡ побѣди́тель, вѣне́цъ прїѧ́лъ є҆сѝ твое́й главѣ̀ дарова́нїй, сла́вне: и҆ ны́нѣ ликꙋ́еши мꙋ́ченически, съ мꙋ́ченическими ли́ки, всеблаже́нне нїки́форе, ᲂу҆ прⷭ҇то́ла всѣ́хъ цр҃ѧ̀.

Трⷪ҇ченъ: Ѿ нерожде́нна ѻ҆ц҃а̀, бг҃олѣ́пнѡ сн҃а рожде́нна сла́вѧще, и҆ дх҃а пра́ваго пре́жде вѣ̑къ и҆схо́днаго, трѝ ѵ҆поста́си чти́мъ пресꙋ́щныѧ и҆ нача́льныѧ трⷪ҇цы, соедине́нныѧ є҆ди́нствомъ неслїѧ́ннымъ, бг҃осло́вѧще велича́емъ.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, ѽ дв҃о мт҃и бж҃їѧ, па́че є҆стества̀ ро́ждши пло́тїю преблаго́е сло́во, є҆го́же ѻ҆ц҃ъ ѿры́гнꙋ ѿ се́рдца своегѡ̀ пре́жде всѣ́хъ вѣ̑къ, ꙗ҆́кѡ бла́гъ, є҆го́же ны́нѣ и҆ тѣле́съ превы́шша разꙋмѣва́емъ, а҆́ще и҆ въ пло́ть ѡ҆блече́сѧ.

Свѣти́ленъ.

Тезоимени́тъ показа́лсѧ є҆сѝ побѣ́ды, ѽ нїки́форе, любо́вїю и҆ мꙋче́нїемъ побѣди́въ мꙋчи́тели: тѣ́мже и҆ побѣ́ды вѣне́цъ прїѧ́лъ є҆сѝ ѿ гдⷭ҇а.

Бг҃оро́диченъ: Держа́внымъ твои́мъ покро́вомъ ѿ врагѡ́въ навѣ́та на́съ, чⷭ҇таѧ, твоѧ̑ рабы̑ сохранѧ́й всѧ̑ невреди̑мы: тѧ́ бо стѧжа́хомъ є҆ди́нꙋ прибѣ́жище въ нꙋ́ждахъ.

Житие мученика Никифора Антиохийского (Сирского)

Свя­той му­че­ник Ни­ки­фор жил в го­ро­де Ан­тио­хии Си­рий­ской. В этом же го­ро­де жил так­же пре­сви­тер Са­при­кий, с ко­то­рым Ни­ки­фор был очень дру­жен, так что их счи­та­ли за род­ных бра­тьев. По на­у­ще­нию вра­жию они по­ссо­ри­лись, и преж­нюю лю­бовь сме­ни­ла враж­да и нена­висть. Через неко­то­рое вре­мя Ни­ки­фор при­шел в се­бя, рас­ка­ял­ся в сво­ем гре­хе и не раз про­сил через сво­их дру­зей про­ще­ния у Са­при­кия, но тот не хо­тел про­стить его. То­гда Ни­ки­фор сам при­шел к сво­е­му быв­ше­му дру­гу и го­ря­чо про­сил про­ще­ния, но Са­при­кий был неумо­лим. В это вре­мя им­пе­ра­то­ра­ми Ва­ле­ри­а­ном (253–259) и Гал­ли­е­ном (260–268) бы­ло воз­двиг­ну­то го­не­ние на хри­сти­ан, и од­ним из пер­вых пред­стал пред су­дом пре­сви­тер Са­при­кий. Он твер­до ис­по­ве­дал се­бя хри­сти­а­ни­ном, пре­тер­пел ис­тя­за­ния за свою ве­ру и был при­го­во­рен к смер­ти через усе­че­ние ме­чом. Ко­гда его ве­ли на казнь, Ни­ки­фор со сле­за­ми умо­лял о про­ще­нии, на­зы­вая его свя­тым му­че­ни­ком, ко­то­рый ско­ро пред­станет пе­ред Гос­по­дом и вос­при­мет ве­нец от Него.

Но пре­сви­тер Са­при­кий оже­сто­чил­ся серд­цем и да­же пе­ред смер­тью не за­хо­тел про­стить сво­е­го бра­та-хри­сти­а­ни­на. За это Гос­подь уда­лил от Са­при­кия Свою бла­го­дать, укреп­ляв­шую его во вре­мя пе­ре­не­се­ния му­че­ний, и он, уже по­чти до­стиг­нув бла­жен­но­го кон­ца сво­е­го по­дви­га, вдруг устра­шил­ся смер­ти и со­гла­сил­ся при­не­сти жерт­ву идо­лам. На­прас­но свя­той Ни­ки­фор уго­ва­ри­вал со сле­за­ми Са­при­кия, чтобы он не гу­бил се­бя от­ре­че­ни­ем, стоя уже на по­ро­ге Цар­ства Небес­но­го. То­гда свя­той Ни­ки­фор ска­зал па­ла­чам: "Я хри­сти­а­нин и ве­рую в Гос­по­да на­ше­го Иису­са Хри­ста, от Ко­то­ро­го от­верг­ся Са­при­кий. Каз­ни­те ме­ня вме­сто Са­при­кия". Тут же па­ла­чи до­нес­ли об этом пра­ви­те­лю. По­сле­до­вал при­каз: Са­при­кия от­пу­стить, а вме­сто него усечь ме­чом Ни­ки­фо­ра. Так вос­при­нял му­че­ни­че­ский ве­нец свя­той Ни­ки­фор.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­то­го му­че­ни­ка Ни­ки­фо­ра" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.