Канон святой великомученице Евфимии Всехвальной (второй)
Припев: Свята́я великому́ченице Евфи́мие, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 29 сентября (16 сентября ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.
Чи́стыми луча́ми Ду́ха облиста́ющи и мра́чную пре́лести тму́ разо́рши, но́щь разреши́ безме́рных зо́л мои́х и просвеще́ние ми́ пода́ждь, му́ченице страстоте́рпице прехва́льная.
Боле́зни плотски́я до́блественне претерпе́ла еси́ и к неболе́зненному ра́достно наслажде́нию, му́ченице, премину́ла еси́. Те́мже молю́ тя́: души́ моея́ боле́знь твои́ми моли́твами претвори́ и ко спасе́нию наста́ви.
Неве́сто честна́я, и чи́стая, и нескве́рная Царя́ Христа́, злы́я скве́рны души́ моея́ очи́сти, боле́знь мою́ исцели́, неисце́льныя стра́сти уврачу́й се́рдца моего́, я́ко да восхвалю́ тя, спаса́емый.
Богоро́дичен: Я́же от земли́ до небе́с дося́жуши ле́ствица небе́сная, по не́йже Бо́г Сло́во к челове́ком сни́де, Благослове́нная Чи́стая, несказа́нно чу́до, недомы́сленно виде́ние, спаса́й к Тебе́ прибега́ющия.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, еди́не Человеколю́бче.
Ря́снами я́ко златы́ми, тя́, страда́льческими бие́нии оде́янну, де́во, пребога́тое Сло́во ви́дев, в небе́сная жили́ща безпло́тных чино́в ра́доватися приведе́.
Во благово́ние, му́ченице, ми́ра, от Чи́стыя Возсия́вшаго, потекла́ еси́ усе́рдно, ми́ро Боже́ственных исцеле́ний ми́ру источи́ла еси́. Те́мже вопию́: смра́дныя стра́сти се́рдца моего́ ны́не отжени́.
Ду́шу мою́, неду́гующую тлетво́рными страстьми́, и к стремни́нам пре́лести попо́лзшуюся, му́ченице прехва́льная, осене́нии Боже́ственными исцели́ и утверди́ не побежда́тися.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, еди́на ро́ждши вся́ческих Го́спода; ра́дуйся, жи́знь исхода́таившая; ра́дуйся, приосене́нная и несеко́мая горо́, ве́рных утвержде́ние, еди́на Всенепоро́чная.
Седа́лен, гла́с 8.
Крове́й твои́х струя́ми, му́ченице Христо́ва, пото́п нечести́вым при́сно де́йствуеши, всехва́льная, ту́чами же благода́тными слове́сныя ни́вы напая́ющи всегда́, в ни́хже возрасти́ла еси́ кла́с ве́ры. Те́м пресла́вно и по сме́рти яви́лася еси́ о́блак, источа́ющ живо́тное свиде́тельство, страстоте́рпице прехва́льная, моли́ся Христу́ Бо́гу согреше́ний оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: Ру́це Твои́ боже́ственнии, и́миже Созда́теля понесла́ еси́, Де́во Пресвята́я, вопло́щшагося благосты́нею, просте́рши, умоли́ Его́ изба́вити на́с от искуше́ний, и страсте́й, и бе́д, хва́лящих Тя́ любо́вию и вопию́щих: сла́ва Все́льшемуся в Тя́, сла́ва Проше́дшему из Тебе́, сла́ва Изба́вльшему на́с рождество́м Твои́м.
Крестобогоро́дичен: Зря́щи Тя́, Христе́, Всенепоро́чная Ма́ти, ме́ртва на Кресте́ просте́рта, вопия́ше: Сы́не Мо́й, Собезнача́льне Отцу́ и Ду́ху, что́ неизрече́нное Твое́ сие́ смотре́ние, и́мже спа́сл еси́ пречи́стых ру́к Твои́х, Ще́дре, созда́ние?
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.
Себе́ сама́го пла́чу, житие́ неиспра́влено име́я всегда́, му́ченице сла́вная, помози́ ми и бу́дущаго суда́ свободи́.
Я́же о́гнь единора́бный Боже́ственными одожде́нии увяди́вши, огня́ мя свободи́ и ве́чнаго осужде́ния.
Де́вства сосу́д, Ду́ха Свята́го жили́ще, Евфи́мие, вся́каго мя́ изба́ви сопроти́внаго вре́да хода́тайством твои́м.
Богоро́дичен: Милосе́рдия Твоего́ бе́здну призыва́ющу пода́ждь ми́, Я́же Благосе́рдаго ро́ждшая и Спа́са все́х, пою́щих Тя́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
Я́коже посреде́ зве́зд со́лнце многосве́тло, му́ченице, просия́ла еси́ су́щим с тобо́ю му́чеником и ми́р страда́нием озари́ла еси́. Но молю́ ти ся: омраче́нное мое́ се́рдце страсте́й мгло́ю, просвети́.
Неусы́пною моли́твою успи́, всехва́льная, душетле́нныя се́рдца моего́ стра́сти, и бо́дрость боже́ственную пода́ждь ми́, лежа́щему на одре́ уны́ния, ле́ности же сну́ порабоще́ну.
Лове́ц лука́вых мя́ се́ти запя́ша, я́коже пти́цу, и лю́те уязви́хся, и рука́ми злы́ми ны́не держи́мь е́смь. Избра́нная Госпо́дня голуби́це, помози́ ми и от си́х зло́бы исхити́.
Богоро́дичен: Ма́тернее дерзнове́ние, е́же к Сы́ну Твоему́, иму́щи, Всечи́стая, сро́днаго промышле́ния, е́же о на́с, не пре́зри, мо́лимся: я́ко Тя́ и еди́ну, христиа́не, ко Влады́це очище́ние ми́лостивно предлага́ем.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.
Я́же звере́й стремле́ния претерпе́вши кре́пко, звере́й мя́ мы́сленных моли́твами твои́ми изба́ви, лю́то оскорбля́ющих мя́ и напа́дающих неща́дно на не́мощь мою́.
Повину́вшися и́гу Боже́ственному, покори́ла еси́ го́рдаго врага́, нога́ми же сокруши́ла еси́, от него́же у́бо исхити́, му́ченице страстоте́рпице, притека́ющаго к покро́ву твоему́.
Прошла́ еси́, му́ченице, лю́тое му́к волне́ние и ко приста́нищу жи́зни пра́ве дости́гла еси́. Те́мже в пучи́не сласте́й жития́ обурева́ема спаси́ мя́
Богоро́дичен: Да изба́вимся от лю́тых прегреше́ний моли́твами Твои́ми, Богороди́тельнице Чи́стая, и да улучи́м, Пречи́стая, Бо́жие сия́ние из Тебе́ неизрече́нно воплоще́ннаго Сы́на Бо́жия.
Конда́к, гла́с 6.
По́двиги во страда́льчестве, по́двиги в ве́ре положи́ла еси́ те́пле за Христа́, Жениха́ твоего́. Но и ны́не я́коже е́реси и враго́в шата́ние под но́ги во́инству на́шему покори́ти моли́ Богоро́дицею, я́же от шести́сот три́десяти богоно́сных оте́ц преде́л прие́мшая и храня́щая, всехва́льная.
И́кос:
Что́ твои́х страда́ний, или́ что́ исправле́ний, или́ что́ твоего́ де́вства, или́ жития́ непоро́чнаго твоего́? Ты́ бо возвесели́ла еси́ Отца́, я́ко Сы́ну, уневе́стившися и Ду́ху Свято́му себе́ украси́вши. Кто́ довле́ет к си́м? Кто́ глаго́лати ны́не возмо́жет, коли́ки тя́ осиява́ют доброде́тели незаходи́мы? Я́ко от восто́ка бо гро́бу возсия́вшу, все́м сия́еши и лучи́ пуща́еши на земли́, и в мо́ри, и во всю́ подсо́лнечную, освеща́еши и благоуха́еши концы́. Те́мже и сви́ток, вве́ренный от шести́сот и три́десятих богоно́сных оте́ц, преде́л прие́мши, сохрани́ла еси́, всехва́льная.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́ попра́ша пла́мень дерзнове́нно и на ро́су о́гнь преложи́ша, вопию́ще: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Кровьми́ пла́мень пре́лести погаси́ла еси́, богому́драя страстоте́рпице, вря́щими, те́мже погаси́ пе́щь смире́ннаго моего́ телесе́, моли́тв твои́х одожде́ньми.
Увы́, душе́ моя́ всеокая́нная! Согреша́ющи и не ка́ющися, ка́ко Судии́ стра́шному наде́ешися предста́ти? Потщи́ся Го́споду возопи́ти: Бо́же, очи́сти мя́.
Отроко́м трие́м подо́бящися, попра́ла еси́ о́гнь, богому́драя отрокови́це, те́мже нестерпи́маго огня́ и пла́мене мя́ ве́чнаго изба́ви, прибега́ющаго в покро́в тво́й.
Богоро́дичен: Во всего́ челове́ка обле́кся Всенепоро́чный, кроме́ греха́, из чре́ва Твоего́, Чи́стая, про́йде Плотоно́сец, Его́же моли́ ве́рою Тя́ чту́щия спасти́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы благослови́те, свяще́нницы воспо́йте, лю́дие превозноси́те во вся́ ве́ки.
Украси́вшися, сла́вная, му́ками теле́сными, Сло́ву кра́сному чи́сто обручи́лася еси́, соблю́дшему тя́ нетле́нну. Те́мже истле́вша мя́ страстьми́ вся́кими кра́сна покажи́ и́скренним покая́нием, я́ко да при́сно тя́ ублажу́, я́ко благу́ю предста́тельницу.
Сви́ток Бо́жий бы́сть се́рдце твое́, нося́ зако́н Бо́жий, напи́сан Ду́хом, и сви́ток вве́рила еси́ правосла́вия, му́ченице честна́я. Те́мже молю́: лука́вое письмо́, деви́це, зо́л мои́х раздра́вши, в кни́зе написа́ти мя́ моли́, чи́стая, спасе́нных.
Зако́ном уме́рши естества́, па́че естества́ кро́ви от умерщвле́на источа́еши те́ла, жи́зни на́шея борца́ си́ми, честна́я, умертви́вши и ве́рным живоно́сное здра́вие да́рующи. Сего́ ра́ди вопию́ ти: умерщвле́нную ду́шу мою́ воскреси́.
Богоро́дичен: Тя́, Чи́стую и непоро́чную, Де́ва, жела́ющи, непоро́чно и ду́шу и те́ло соблюде́, страсте́й разгоре́ния терпе́нием опа́льши, искуше́ние же мно́гих претерпе́вши му́к, и ны́не в небе́сных селе́ниих лику́ет, с Тобо́ю веселя́щися во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Устраши́ся вся́к слу́х неизрече́нна Бо́жия снизхожде́ния, я́ко Вы́шний во́лею сни́де да́же и до пло́ти, от деви́ческаго чре́ва бы́в Челове́к. Те́мже Пречи́стую Богоро́дицу, ве́рнии, велича́ем.
Да Твою́ добро́ту све́тлую, прехва́льная, у́зрит, Влады́ко, добро́ту презре́ телесе́ и ми́ра, любо́вию зову́щи: Женише́, Сло́во О́тчее, лице́ Твое́ покажи́ ми многорачи́тельное, его́же Боже́ственными добро́тами уя́звлена е́смь.
У́треневала еси́ ко И́же из чре́ва О́тча пре́жде денни́цы Возсия́вшему и све́т была́ еси́, со́лнца мно́жае облиста́ющи. Те́мже мя́ просвети́, вопию́, Евфи́мие сла́вная, помраче́ннаго де́монскими лука́выми прило́ги.
Тре́петен быва́ю, прие́м во уме́ стра́шное суди́ще: дея́ния бо стяжа́х, вводя́щая мя́ в лю́тыя му́ки. Я́же му́ки го́рькия, му́ченице, претерпе́вшая твоего́ ра́ди Рачи́теля, осужде́ния мя́ го́рькаго свободи́.
Боже́ственный вои́стинну сла́вий, и́же ве́сну небе́сную дости́гши, чи́стая ла́стовице, кра́сная го́рлице всехва́льная, голуби́це удобре́ная, лю́тых обстоя́ний на́с спаси́ и Бо́жия сла́вы улучи́ти сподо́би.
Богоро́дичен: Просвети́, две́ре све́та, о́чи се́рдца моего́, молю́ся, я́ко да не усну́ в сме́рть безбо́жных дея́ний, да ве́рою Тя́ воспою́, да велича́ю Тя́, а́нгелов похвало́, и му́ченик свяще́нных честно́е сосло́вие.
Свети́лен.
Стра́нно, и пресла́вно, и вели́кое чудоде́йство, лю́дие, просла́вите вси́: ка́ко по сме́рти сви́ток всесве́тлая Евфи́мия прие́мши сохрани́ и победоно́сцы показа́ правосла́вныя отцы́ в Халкидо́нстем гра́де.
Богоро́дичен: Прему́дрость Ипоста́сную, и Сло́во Пресу́щное, и Врача́ теле́с и ду́ш ро́ждшая, гное́ния и я́звы души́ моея́ исцели́, лю́тыя и ле́тныя, и се́рдца моего́ уста́ви боле́зни, Де́во.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Колесницегони́телѧ фараѡ́нѧ погрꙋзѝ чꙋдотворѧ́й и҆ногда̀ мѡѷсе́йскїй же́злъ, крⷭ҇тоѻбра́знѡ порази́въ и҆ раздѣли́въ мо́ре, і҆и҃лѧ же бѣглеца̀, пѣшехо́дца спасѐ, пѣ́снь бг҃ови воспѣва́юща.
Чи́стыми лꙋча́ми дꙋ́ха ѡ҆блиста́ющи, и҆ мра́чнꙋю пре́лести тмꙋ̀ разо́рши, но́щь разрѣшѝ безмѣ́рныхъ ѕѡ́лъ мои́хъ, и҆ просвѣще́нїе мѝ пода́ждь, мꙋ́ченице страстоте́рпице прехва́льнаѧ.
Болѣ̑зни плѡтскі́ѧ до́блественнѣ претерпѣ́ла є҆сѝ, и҆ къ неболѣ́зненномꙋ ра́достнѡ наслажде́нїю, мꙋ́ченице, преминꙋ́ла є҆сѝ. тѣ́мже молю̀ тѧ̀: дꙋшѝ моеѧ̀ болѣ́знь твои́ми моли́твами претворѝ, и҆ ко спасе́нїю наста́ви.
Невѣ́сто честна́ѧ и҆ чи́стаѧ и҆ нескве́рнаѧ цр҃ѧ̀ хрⷭ҇та̀, ѕлы̑ѧ сквє́рны дꙋшѝ моеѧ̀ ѡ҆чи́сти, болѣ́знь мою̀ и҆сцѣлѝ, неисцѣ̑льныѧ стра̑сти ᲂу҆врачꙋ́й се́рдца моегѡ̀, ꙗ҆́кѡ да восхвалю́ тѧ спаса́емый.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆̀же ѿ землѝ до нб҃съ досѧ́жꙋши лѣ́ствица нбⷭ҇наѧ, по не́йже бг҃ъ сло́во къ человѣ́кѡмъ сни́де, бл҃гослове́ннаѧ чⷭ҇таѧ, несказа́нно чꙋ́до, недомы́сленно видѣ́нїе, спаса́й къ тебѣ̀ прибѣга́ющыѧ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Нбⷭ҇нагѡ крꙋ́га верхотво́рче, гдⷭ҇и, и҆ цр҃кве зижди́телю, ты̀ менѐ ᲂу҆твердѝ въ любвѝ твое́й, жела́нїй кра́ю, вѣ́рныхъ ᲂу҆твержде́нїе, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.
Рѧ́снами ꙗ҆́кѡ златы́ми тѧ̀, страда́льческими бїє́нїи ѡ҆дѣ́ѧннꙋ, дв҃о, пребога́тое сло́во ви́дѣвъ, въ нбⷭ҇наѧ жили̑ща безпло́тныхъ чинѡ́въ, ра́доватисѧ приведѐ.
Во бл҃гово́нїе, мч҃нице, мѵ́ра, ѿ чи́стыѧ возсїѧ́вшагѡ потекла̀ є҆сѝ ᲂу҆се́рднѡ, мѵ́ро бжⷭ҇твенныхъ и҆сцѣле́нїй мі́рꙋ и҆сточи́ла є҆сѝ. тѣ́мже вопїю̀: смра̑дныѧ стра̑сти се́рдца моегѡ̀ ны́нѣ ѿженѝ.
Дꙋ́шꙋ мою̀ недꙋ́гꙋющꙋю тлетво́рными страстьмѝ, и҆ къ стремни́намъ пре́лести попо́лзшꙋюсѧ, мꙋ́ченице прехва́льнаѧ, ѡ҆сѣнє́нїи бжⷭ҇твенными и҆сцѣлѝ, и҆ ᲂу҆твердѝ не побѣжда́тисѧ.
Бг҃оро́диченъ: Ра́дꙋйсѧ, є҆ди́на ро́ждши всѧ́ческихъ гдⷭ҇а: ра́дꙋйсѧ, жи́знь и҆схода́таившаѧ: ра́дꙋйсѧ, приѡсѣне́ннаѧ и҆ несѣко́маѧ горо̀, вѣ́рныхъ ᲂу҆твержде́нїе, є҆ди́на всенепоро́чнаѧ.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.
Крове́й твои́хъ стрꙋѧ́ми, мꙋ́ченице хрⷭ҇то́ва, пото́пъ нечести̑вымъ при́снѡ дѣ́йствꙋеши, всехва́льнаѧ: тꙋ́чами же благода́тными словє́сныѧ ни̑вы напаѧ́ющи всегда̀, въ ни́хже возрасти́ла є҆сѝ кла́съ вѣ́ры. тѣ́мъ пресла́внѡ и҆ по сме́рти ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ ѻ҆́блакъ, и҆сточа́ющъ живо́тное свидѣ́тельство, страстоте́рпице прехва́льнаѧ: моли́сѧ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.
Бг҃оро́диченъ: Рꙋ́цѣ твоѝ бжⷭ҇твеннїи, и҆́миже созда́телѧ понесла̀ є҆сѝ, дв҃о прест҃а́ѧ, вопло́щшагосѧ благосты́нею, просте́рши ᲂу҆молѝ є҆го̀, и҆зба́вити на́съ ѿ и҆скꙋше́нїй, и҆ страсте́й, и҆ бѣ́дъ, хва́лѧщихъ тѧ̀ любо́вїю и҆ вопїю́щихъ: сла́ва все́льшемꙋсѧ въ тѧ̀, сла́ва проше́дшемꙋ и҆зъ тебє̀, сла́ва и҆зба́вльшемꙋ на́съ ржⷭ҇тво́мъ твои́мъ.
Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Зрѧ́щи тѧ̀, хрⷭ҇тѐ, всенепоро́чнаѧ мт҃и, ме́ртва на крⷭ҇тѣ̀ просте́рта, вопїѧ́ше: сн҃е мо́й, собезнача́льне ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ дх҃ꙋ, что̀ неизрече́нное твоѐ сїѐ смотре́нїе, и҆́мже спа́слъ є҆сѝ пречⷭ҇тыхъ рꙋ́къ твои́хъ, ще́дре, созда́нїе;
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ просла́вихъ твоѐ бж҃ество̀.
Себѐ сама́го пла́чꙋ, житїѐ неиспра́влено и҆мѣ́ѧ всегда̀: мꙋ́ченице сла́внаѧ, помози́ ми, и҆ бꙋ́дꙋщагѡ сꙋда̀ свободѝ.
Ꙗ҆́же ѻ҆́гнь є҆динора́бный, бжⷭ҇твенными ѡ҆дождє́нїи ᲂу҆вѧди́вши, ѻ҆гнѧ́ мѧ свободѝ, и҆ вѣ́чнагѡ ѡ҆сꙋжде́нїѧ.
Дѣ́вства сосꙋ́дъ, дх҃а ст҃а́гѡ жили́ще, є҆ѵфи́мїе, всѧ́кагѡ мѧ̀ и҆зба́ви сопроти́внагѡ вре́да хода́тайствомъ твои́мъ.
Бг҃оро́диченъ: Милосе́рдїѧ твоегѡ̀ бе́зднꙋ, призыва́ющꙋ пода́ждь мѝ, ꙗ҆́же бл҃госе́рдаго ро́ждшаѧ, и҆ сп҃са всѣ́хъ пою́щихъ тѧ̀.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тма̀ ѻ҆каѧ́ннагѡ, но ѡ҆брати́ мѧ, и҆ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.
Ꙗ҆́коже посредѣ̀ ѕвѣ́здъ, со́лнце многосвѣ́тло, мꙋ́ченице, просїѧ́ла є҆сѝ, сꙋ́щымъ съ тобо́ю мꙋ́ченикѡмъ, и҆ мі́ръ страда́нїемъ ѡ҆зари́ла є҆сѝ. но молю́тисѧ, ѡ҆мраче́нное моѐ се́рдце страсте́й мгло́ю, просвѣтѝ.
Неꙋсы́пною моли́твою ᲂу҆спѝ, всехва́льнаѧ, дꙋшетлѣ̑нныѧ се́рдца моегѡ̀ стра̑сти: и҆ бо́дрость бжⷭ҇твеннꙋю пода́ждь мѝ, лежа́щемꙋ на ѻ҆дрѣ̀ ᲂу҆ны́нїѧ, лѣ́ности же снꙋ̀ порабоще́нꙋ.
Ловє́цъ лꙋка́выхъ мѧ̀ сѣ̑ти запѧ́ша, ꙗ҆́коже пти́цꙋ, и҆ лю́тѣ ᲂу҆ѧзви́хсѧ, и҆ рꙋка́ми ѕлы́ми ны́нѣ держи́мь є҆́смь. и҆збра́ннаѧ гдⷭ҇нѧ голꙋби́це, помози́ ми, и҆ ѿ си́хъ ѕло́бы и҆схитѝ.
Бг҃оро́диченъ: Ма́тернее дерзнове́нїе, є҆́же къ сн҃ꙋ твоемꙋ̀ и҆мꙋ́щи, всечи́стаѧ, сро́днагѡ промышле́нїѧ є҆́же ѡ҆ на́съ, не пре́зри, мо́лимсѧ: ꙗ҆́кѡ тѧ̀ и҆ є҆ди́нꙋ хрⷭ҇тїа́не ко влⷣцѣ, ѡ҆чище́нїе ми́лостивно предлага́емъ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Ѡ҆чи́сти мѧ̀, сп҃се, мнѡ́га бо беззакѡ́нїѧ моѧ̑, и҆ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ возведѝ, молю́сѧ: къ тебѣ́ бо возопи́хъ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀, бж҃е спасе́нїѧ моегѡ̀.
Ꙗ҆́же ѕвѣре́й стремлє́нїѧ претерпѣ́вши крѣ́пкѡ, ѕвѣре́й мѧ̀ мы́сленныхъ моли́твами твои́ми и҆зба́ви, лю́тѡ ѡ҆скорблѧ́ющихъ мѧ̀, и҆ напа́дающихъ неща́днѡ на не́мощь мою̀.
Повинꙋ́вшисѧ и҆́гꙋ бжⷭ҇твенномꙋ покори́ла є҆сѝ го́рдаго врага̀, нога́ми же сокрꙋши́ла є҆сѝ. ѿ негѡ́же ᲂу҆́бѡ и҆схитѝ, мꙋ́ченице страстоте́рпице, притека́ющаго къ покро́вꙋ твоемꙋ̀.
Прошла̀ є҆сѝ, мꙋ́ченице, лю́тое мꙋ́къ волне́нїе, и҆ ко приста́нищꙋ жи́зни пра́вѣ дости́гла є҆сѝ. тѣ́мже въ пꙋчи́нѣ сласте́й житїѧ̀ ѡ҆бꙋрева́ема спаси́ мѧ.
Бг҃оро́диченъ: Да и҆зба́вимсѧ ѿ лю́тыхъ прегрѣше́нїй моли́твами твои́ми, бг҃ороди́тельнице чⷭ҇таѧ, и҆ да ᲂу҆лꙋчи́мъ, пречⷭ҇таѧ, бж҃їе сїѧ́нїе, и҆зъ тебє̀ неизрече́ннѡ воплоще́ннагѡ сн҃а бж҃їѧ.
Конда́къ, гла́съ ѕ҃.
По́двиги во страда́льчествѣ, по́двиги въ вѣ́рѣ положи́ла є҆сѝ те́плѣ за хрⷭ҇та̀, жениха̀ твоего̀. но и҆ ны́нѣ, ꙗ҆́коже є҆́рєси, и҆ врагѡ́въ шата́нїе подъ но́ги во́инствꙋ на́шемꙋ покори́ти молѝ бцⷣею, ꙗ҆́же ѿ шести́сѡтъ три́десѧти бг҃оно́сныхъ ѻ҆тє́цъ предѣ́лъ прїе́мшаѧ, и҆ хранѧ́щаѧ, всехва́льнаѧ.
І҆́косъ:
Что̀ твои́хъ страда́нїй, и҆лѝ что̀ и҆справле́нїй, и҆лѝ что̀ твоегѡ̀ дѣ́вства, и҆лѝ житїѧ̀ непоро́чнагѡ твоегѡ̀; ты́ бо возвесели́ла є҆сѝ ѻ҆ц҃а̀, ꙗ҆́кѡ сн҃ꙋ ᲂу҆невѣ́стившисѧ, и҆ дх҃ꙋ ст҃о́мꙋ себѐ ᲂу҆краси́вши. кто̀ довлѣ́етъ къ си̑мъ; кто̀ глаго́лати ны́нѣ возмо́жетъ, коли́ки тѧ̀ ѡ҆сїѧва́ютъ добродѣ́тєли незаходи́мы; ꙗ҆́кѡ ѿ восто́ка бо гро́бꙋ возсїѧ́вшꙋ, всѣ̑мъ сїѧ́еши, и҆ лꙋчы̀ пꙋща́еши на землѝ и҆ въ мо́ри, и҆ во всю̀ подсо́лнечнꙋю, ѡ҆свѣща́еши и҆ благоꙋха́еши концы̀. тѣ́мже и҆ сви́токъ, ввѣ́ренный ѿ шести́сѡтъ и҆ три́десѧтихъ бг҃оно́сныхъ ѻ҆тє́цъ предѣ́лъ прїе́мши, сохрани́ла є҆сѝ, всехва́льнаѧ.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Ѻ҆́троцы є҆вре́йстїи въ пещѝ попра́ша пла́мень дерзнове́ннѡ, и҆ на ро́сꙋ ѻ҆́гнь преложи́ша, вопїю́ще: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.
Кровьмѝ пла́мень пре́лести погаси́ла є҆сѝ, бг҃омꙋ́драѧ страстоте́рпице, врѧ́щими: тѣ́мже погасѝ пе́щь смире́ннагѡ моегѡ̀ тѣлесѐ, моли́твъ твои́хъ ѡ҆дожде́ньми.
Оу҆вы̀, дꙋшѐ моѧ̀ всеѻкаѧ́ннаѧ, согрѣша́ющи и҆ не ка́ющисѧ, ка́кѡ сꙋдїѝ стра́шномꙋ надѣ́ешисѧ предста́ти; потщи́сѧ гдⷭ҇ꙋ возопи́ти: бж҃е, ѡ҆чи́сти мѧ̀.
Ѻ҆трокѡ́мъ трїе́мъ подо́бѧщисѧ, попра́ла є҆сѝ ѻ҆́гнь, бг҃омꙋ́драѧ ѻ҆трокови́це: тѣ́мже нестерпи́магѡ ѻ҆гнѧ̀, и҆ пла́мене мѧ̀ вѣ́чнагѡ и҆зба́ви, прибѣга́ющаго въ покро́въ тво́й.
Бг҃оро́диченъ: Во всего̀ человѣ́ка ѡ҆бле́ксѧ всенепоро́чный, кромѣ̀ грѣха̀, и҆зъ чре́ва твоегѡ̀, чⷭ҇таѧ, про́йде плотоно́сецъ, є҆го́же молѝ, вѣ́рою тѧ̀ чтꙋ́щыѧ спастѝ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Оу҆краси́вшисѧ, сла́внаѧ, мꙋ́ками тѣле́сными, сло́вꙋ кра́сномꙋ чи́стѡ ѡ҆брꙋчи́ласѧ є҆сѝ, соблю́дшемꙋ тѧ̀ нетлѣ́ннꙋ. тѣ́мже и҆стлѣ́вша мѧ̀ страстьмѝ всѧ́кими, кра́сна покажѝ и҆́скреннимъ покаѧ́нїемъ, ꙗ҆́кѡ да при́снѡ тѧ̀ ᲂу҆блажꙋ̀, ꙗ҆́кѡ благꙋ́ю предста́тельницꙋ.
Сви́токъ бж҃їй бы́сть се́рдце твоѐ, носѧ̀ зако́нъ бж҃їй напи́санъ дꙋ́хомъ: и҆ сви́токъ ввѣ́рила є҆сѝ правосла́вїѧ, мꙋ́ченице честна́ѧ. тѣ́мже молю̀, лꙋка́вое письмо̀, дѣви́це, ѕѡ́лъ мои́хъ раздра́вши, въ кни́зѣ написа́ти мѧ̀ молѝ, чи́стаѧ, спасе́нныхъ.
Зако́номъ ᲂу҆ме́рши є҆стества̀, па́че є҆стества̀, крѡ́ви ѿ ᲂу҆мерщвле́на и҆сточа́еши тѣ́ла, жи́зни на́шеѧ борца̀ си́ми, честна́ѧ, ᲂу҆мертви́вши, и҆ вѣ̑рнымъ живоно́сное здра́вїе да́рꙋющи. сегѡ̀ ра́ди вопїю́ ти: ᲂу҆мерщвле́ннꙋю дꙋ́шꙋ мою̀ воскресѝ.
Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ чⷭ҇тꙋю и҆ непоро́чнꙋю дв҃а жела́ющи, непоро́чнѡ и҆ дꙋ́шꙋ и҆ тѣ́ло соблюдѐ, страсте́й разгорѣ̑нїѧ терпѣ́нїемъ ѡ҆па́льши, и҆скꙋше́нїе же мно́гихъ претерпѣ́вши мꙋ́къ, и҆ ны́нѣ въ нбⷭ҇ныхъ селе́нїихъ ликꙋ́етъ, съ тобо́ю веселѧ́щисѧ во всѧ̑ вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Оу҆страши́сѧ всѧ́къ слꙋ́хъ неизрече́нна бж҃їѧ снизхожде́нїѧ, ꙗ҆́кѡ вы́шнїй во́лею сни́де да́же и҆ до пло́ти, ѿ дв҃и́ческагѡ чре́ва бы́въ чл҃вѣ́къ. тѣ́мже пречⷭ҇тꙋю бцⷣꙋ, вѣ́рнїи, велича́емъ.
Да твою̀ добро́тꙋ свѣ́тлꙋю, прехва́льнаѧ ᲂу҆́зритъ, влⷣко, добро́тꙋ презрѣ̀ тѣлесѐ и҆ мі́ра, любо́вїю зовꙋ́щи: женишѐ, сло́во ѻ҆́ч҃ее, лицѐ твоѐ покажи́ ми многорачи́тельное, є҆гѡ́же бжⷭ҇твенными добро́тами ᲂу҆ѧ́звлена є҆́смь.
Оу҆́треневала є҆сѝ ко и҆́же и҆зъ чре́ва ѻ҆́ч҃а пре́жде денни́цы возсїѧ́вшемꙋ, и҆ свѣ́тъ была̀ є҆сѝ, со́лнца мно́жае ѡ҆блиста́ющи. тѣ́мже мѧ̀ просвѣтѝ, вопїю̀, є҆ѵфи́мїе сла́внаѧ, помраче́ннаго де́мѡнскими лꙋка́выми прилѡ́ги.
Тре́петенъ быва́ю, прїе́мъ во ᲂу҆мѣ̀ стра́шное сꙋди́ще: дѣѧ̑нїѧ бо стѧжа́хъ вводѧ̑щаѧ мѧ̀ въ лю̑тыѧ мꙋ̑ки. ꙗ҆́же мꙋ̑ки гѡ́рькїѧ, мꙋ́ченице, претерпѣ́вшаѧ твоегѡ̀ ра́ди рачи́телѧ, ѡ҆сꙋжде́нїѧ мѧ̀ го́рькагѡ свободѝ.
Бжⷭ҇твенный вои́стиннꙋ сла́вїй, и҆́же ве́снꙋ нбⷭ҇нꙋю дости́гши, чи́стаѧ ла́стовице, кра́снаѧ го́рлице всехва́льнаѧ, голꙋби́це ᲂу҆добре́наѧ, лю́тыхъ ѡ҆бстоѧ́нїй на́съ спасѝ, и҆ бж҃їѧ сла́вы ᲂу҆лꙋчи́ти сподо́би.
Бг҃оро́диченъ: Просвѣтѝ, две́ре свѣ́та, ѻ҆́чи се́рдца моегѡ̀, молю́сѧ, ꙗ҆́кѡ да не ᲂу҆снꙋ̀ въ сме́рть безбо́жныхъ дѣѧ́нїй, да вѣ́рою тѧ̀ воспою̀, да велича́ю тѧ̀, а҆́гг҃лѡвъ похвало̀, и҆ мꙋ́чєникъ свѧще́нныхъ честно́е сосло́вїе.
Свѣти́ленъ.
Стра́нно и҆ пресла́вно, и҆ вели́кое чꙋдодѣ́йство, лю́дїе просла́вите всѝ, ка́кѡ по сме́рти сви́токъ всесвѣ́тлаѧ є҆ѵфи́мїа, прїе́мши сохранѝ, и҆ побѣдоно́сцы показа̀ правосла̑вныѧ ѻ҆тцы̀, въ халкїдѡ́нстѣмъ гра́дѣ;
Бг҃оро́диченъ: Премꙋ́дрость ѵ҆поста́снꙋю, и҆ сло́во пресꙋ́щное, и҆ врача̀ тѣле́съ и҆ дꙋ́шъ ро́ждшаѧ, гноє́нїѧ и҆ ꙗ҆́звы дꙋшѝ моеѧ̀ и҆сцѣлѝ, лю̑тыѧ и҆ лѣ̑тныѧ, и҆ се́рдца моегѡ̀ ᲂу҆ста́ви болѣ̑зни, дв҃о.
Святая великомученица Евфимия родилась в городе Халкидоне (Вифиния), в семье сенатора Филофрона и его жены Феодорисианы.
В 303 или 304 году, во время великого гонения при императоре Диоклетиане, правитель города Приск, бывший ярым противником христианства, велел собрать всех жителей на праздник в честь языческого бога Арея (Марса). Местная христианская община отказалась участвовать в празднестве и тайно совершала богослужение, за что ее члены, в том числе и Евфимия, были арестованы и приведены к правителю. После продолжительных мук христиан отправили на суд к императору, а юную Евфимию правитель оставил в городе, решив, что без поддержки она не выдержит истязаний: «Мучитель изобретал всякие средства, чтобы прельстить ее, ласковыми словами, подарками и различными обещаниями уловляя ее девическое сердце».
После того как Евфимия отвергла предложения Приска, она была подвергнута различным истязаниям, однако она осталась невредимой благодаря Божией помощи (от колеса с острыми ножами, которые при вращении отрезали куски тела, ее спас явившийся Ангел, остановивший колесо и исцеливший раны; в огненной печи, куда Евфимию должны были бросить, воины Виктор и Сосфен увидели двух Ангелов и сами стали христианами). Видя мужество Евфимии, правитель приказал отдать ее на растерзание зверям, но они, приблизившись к ней, лизали ей ноги. Одна только медведица нанесла ей небольшую рану, из которой потекла кровь; в это время послышался голос с неба, призывавший ее в горние обители, и тотчас она предала дух свой Господу, ради Коего со всею преданностью пострадала. И потряслась земля и город заколебался, стены разрушались, храмы падали и всеми овладел великий ужас. Когда же все в страхе убежали из цирка, святое тело мученицы осталось простертым на земле.
Тело Евфимии было взято ее родителями и похоронено в окрестностях Халкидона. Позднее над ее могилой был построен храм. При императоре Феодосии Великом мощи святой были перенесены в Александрию, но затем вновь возвращены в Халкидон. Мощи почитались как кровоточивые. По сообщению Евагрия Схоластика, «в той гробнице с левой стороны есть небольшое отверстие, закрывающееся маленькой дверцей. В это отверстие до самых святых останков впускают длинный железный прут, с привязанной к концу губкой, и повернув там губку, извлекают ее вместе с прутом полную крови и кровяных печенок».
Полтора столетия спустя, когда христианская Церковь стала господствующей в Римской империи, Бог сподобил Всехвальную Евфимию вновь явиться особенной свидетельницей и исповедницей чистоты православного учения.
В 451 году в городе Халкидоне, в храме, где почивали мощи святой, происходили заседания IV Вселенского Собора. Собор был созван для определения точной формулировки догмата православной церкви о природе Богочеловека Иисуса Христа, что было необходимо ввиду широко распространившейся ереси монофизитов, которые, вопреки православному учению о двух природах Иисуса Христа – Божественной и человеческой, ложно утверждали в Нем одну природу – Божественную, внося в Церковь смуту и раздоры. На Соборе присутствовали 630 представителей от всех Поместных Христианских Церквей. Со стороны православных в соборных деяниях принимали участие святитель Анатолий, патриарх Константинопольский, святитель Ювеналий, патриарх Иерусалимский, и представители святителя Льва, папы Римского. Монофизиты присутствовали в большом количестве во главе с Диоскором, патриархом Александрийским, и Константинопольским архимандритом Евтихием.
После долгих прений стороны так и не смогли придти к согласному решению. Тогда святой патриарх Константинопольский Анатолий предложил Собору предоставить решение церковного спора Духу Святому чрез Его несомненную носительницу – святую Евфимию Всехвальную, у чудотворных мощей которой происходили соборные прения. Православные святители и их противники написали свое исповедание веры на отдельных свитках и запечатали своими печатями. Открыли гробницу святой великомученицы Евфимии и оба свитка положили на ее груди. Потом в присутствии императора Маркиана (450–457) участники Собора закрыли гробницу, приложили к ней императорскую печать и поставили стражу на три дня. В эти дни обе стороны наложили на себя строгий пост и совершали усиленные молитвы. Через три дня патриарх и император в присутствии всего Собора открыли ковчег с мощами: свиток с православным исповеданием святая Евфимия держала в правой руке, а свиток еретический лежал у ее ног. Святая Евфимия как живая подняла руку и подала свиток патриарху. После этого чуда многие из уклонившихся приняли православное исповедание, а упорствовавшие в ереси были преданы соборному осуждению и отлучению.
В VII столетии после нашествия персов мощи святой Евфимии были перенесены из Халкидона в Константинополь, во вновь построенную церковь, посвященную ее имени. Через много лет в период иконоборческой ереси ковчег с мощами святой по повелению императора-иконоборца Льва Исавра (716–741) был брошен в море. Из моря ковчег был взят братьями-корабельщиками Сергием и Сергоном, которые передали его местному епископу. Святитель повелел хранить святые мощи тайно, под спудом, так как иконоборческая ересь продолжала свирепствовать, но все же над мощами была сооружена небольшая церковь, а на ковчег была положена доска с надписью, поясняющей, чьи мощи покоятся в нем. Когда иконоборческая ересь была окончательно осуждена на святом Седьмом Вселенском Соборе (787 г.) при святителе Тарасии, патриархе Константинопольском (784–806) и при императоре Константине VI (780–797) и матери его святой Ирине (797–802) мощи святой великомученицы Евфимии Всехвальной были вновь торжественно перенесены в Константинополь.