Канон святой мученице Вассе Алонской
Припев: Свята́я му́ченице Ва́ссо, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 03 сентября (21 августа ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Твою́ восхваля́ющему ра́достно всесла́вную па́мять, с небесе́ ми просвеще́ние да́ти моли́ся, блаже́нная, и душетле́нных согреше́ний проще́ние.
Не устраши́ся повеле́ний богоме́рзских стра́хом Госпо́дним огражде́нная твоя́ душа́, ра́н разли́чных и бе́д, те́мже му́жески дерзну́ла еси́.
Прия́ла еси́ му́ки многови́дныя с треми́ сы́ны, страстоте́рпице, терпели́вно, с ни́миже исплела́ еси́ венцы́ нетле́нныя, Тро́ицу сла́вящи.
Богоро́дичен: Зачала́ еси́ Сло́во О́тчее без боле́зней, Пресвята́я, ма́терних и Сего́ неизрече́нно па́че сло́ва на спасе́ние на́ше породила́ еси́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, еди́не Человеколю́бче.
Разже́гшися ве́рою и те́плым жела́нием премно́гия любве́ Христо́вы, всехва́льная, о́гнь угаси́ла еси́ предстоя́нием а́нгела и лю́ди неразу́мныя а́бие попали́ла еси́.
Ро́д ны́не пра́вых благослове́н бы́сть, из твоего́ чре́ва возсия́вший страда́ний све́тлостию, Ва́ссо пресла́вная, и тму́ разо́рший беззако́нных противле́ний ра́зума тве́рдостию.
О, ма́тере превозше́ствие зако́на теку́щаго естества́! И и́же па́че естества́ едине́нием, я́ко претерпе́ непра́ведну сме́рть, разли́чно зря́щи, и́хже воспита́ ве́рою и млеко́м.
Богоро́дичен: Умерщвле́на мя́ сне́дию преслуша́ния спасла́ еси́, еди́на Живо́т ро́ждши Ипоста́сный, Де́во Всенепоро́чная. Те́мже Тя́ достодо́лжно, Присноблаже́нную, ны́не ублажа́ем.
Седа́лен, гла́с 1.
Муче́ний о́гнь Ду́ха росо́ю погаси́ла еси́, честна́я, и к све́ту преста́вилася еси́ боже́ственному и невеще́ственному, и по кончи́не блаже́нней источа́еши же исцеле́ний ка́пли, уставля́ющи разжже́ния страсте́й си́лою духо́вною.
Сла́ва, и ны́не: Всечестны́й ли́к прему́дрых апо́стол собра́ся чу́дно, погребсти́ сла́вно те́ло Твое́ пречи́стое, Богоро́дице Всепе́тая. С ни́миже воспе́ша и А́нгел мно́жество, преставле́ние Твое́ че́стно хва́ляще, е́же ве́рою пра́зднуем.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.
Нераздвое́н иму́щи тво́й по́мысл, к боре́нию отлучи́лася еси́ льсти́ваго борца́ и глубино́ю крове́й сего́ потопи́ла еси́.
Тя́ глубина́ прие́мши, осужде́ну сме́ртию непра́ведною, ути́шися и спасе́, страстоте́рпице Ва́ссо, Боже́ственным манове́нием.
Ца́рство непоколеби́мое со благохва́льными сы́ны твои́ми, сла́вная, насле́дила еси́, и небе́сный вои́стинну черто́г, и све́т незаходи́мый.
Богоро́дичен: Несеко́мую го́ру Тя́ дре́вле Авваку́м прови́де Ду́хом: Бо́г из Тебе́ яви́ся и на́с, Де́во, спасе́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
Содержи́мь жа́ждею, сла́вне Ага́пие богоблаже́нне, Христо́вы любве́, зло́бу до конца́ возненави́дел еси́ и кре́пко подъя́л еси́ боле́зни му́к и копие́м теле́сное убие́ние.
Разве́рзенным твои́м вну́тренним, ноготьми́ стру́жемь, му́чениче Фео́гние, позна́л еси́ мно́жае, чи́стее и соверше́ннее Бо́га все́х, к Нему́же возше́л еси́ со сла́вою, страда́льчески блиста́я светлостьми́.
Несумне́нною ве́рою, прему́дре ве́рне, вше́д в суди́лище неве́рных, блаже́нне, неразу́мных сердца́ удиви́л еси́, внегда́ сокруша́тися твои́м косте́м и на у́ды раздроби́тися всему́ телеси́.
Богоро́дичен: Прама́тере Е́вы ны́не испра́вила еси́ паде́ние, ро́ждши Изба́вителя все́х, и Спа́са, и Зижди́теля, и Го́спода, Богома́ти, еди́на в жена́х Благослове́нная. Сего́ ра́ди Тя́, ве́рнии, сла́вим.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.
Водруже́ния ме́рзских бого́в до конца́ истни́ла еси́, водрузи́вши ду́шу к Бо́жии несказа́нней любви́, и была́ еси́, страстоте́рпице Ва́ссо, а́нгелов единожи́тельна.
Вели́ки за Христа́ по́двиги, му́ченице, прошла́ еси́, вели́ка и от Него́ прия́ла еси́ воздая́ния: безсме́ртное благосла́вие и черто́г боже́ственный, и пи́щу немимотеку́щую.
Я́коже дре́вле Ио́ну от глубины́ мо́ря, спасе́ Бо́г тя́ вседе́тельною си́лою, прехва́льная, в тебе́ чу́дный и в сове́тех святы́х всегда́ прославля́емый.
Богоро́дичен: Пучи́ны грехо́вныя, и во́лны отча́яния обурева́ют мо́й у́м; умилосе́рдися, Влады́чице, и ру́ку ми́ простри́, и спаси́ мя, Спа́са ро́ждшая.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы в Вавило́не иногда́ ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Си́лою Боже́ственною пла́мень огня́ проше́дши, му́ченице, неопали́ма, огне́м твои́х крове́й, я́ко ве́щь, пре́лесть, вопию́щи, попали́ла еси́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
И́же льво́в связа́вый стремле́ния в ро́ве, спаса́я Твоего́ Дании́ла, невреди́му показа́л еси́ зверьми́ страстоте́рпицу, пою́щую Ти́, Влады́ко: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Све́тлыми луча́ми Креста́ осия́ема, Ва́ссо сла́вная, тму́ пре́лести невре́дно премину́ла еси́ и к све́ту изшла́ еси́, вопию́щи: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Расто́ргни многоплете́нныя мои́х согреше́ний плени́цы, Богоневе́сто, взе́млющаго ми́ра гре́х, Бо́га па́че сло́ва ро́ждши, Благослове́нная Чи́стая, при́сно препросла́вленная.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель, Богочести́вым неи́стовно разжже́; си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
И́же на́шею не́мощию Себе́ обложи́вый, твое́ немощно́е я́ве укрепи́ и тя́ соде́ла си́льнейшу, му́ченице, огня́, воды́, и звере́й, и мучи́тельных сосу́д, ве́рно вопию́щую: свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Ю́ношески хра́брствовавше и му́жески победи́ша о́троцы честни́и сопроти́вных противле́ние, боже́ственный Феогни́й, свяще́нный Ага́пий, ку́пно и Пи́ст, де́лом и сло́вом показа́вшеся и побе́дныя венцы́ от Бо́га прии́мше, Того́ превозно́сят во вся́ ве́ки.
Я́ко ма́слина благопло́дна, я́ко многоно́сен виногра́д, лоза́ми треми́ управля́емь, с ни́миже возде́ла испове́дания гро́зды, вино́ свиде́ния источа́ющи, Ва́ссо, веселя́щее сердца́ благоче́стно вопию́щих: лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.
Со безпло́тными чи́ны, с му́ченическими во́инствы престо́лу предстоя́ще Бо́жию, прехва́льнии, и сла́вы, и благода́ти, и просвеще́ния испо́лнени, разори́те на́ших согреше́ний мра́к, ве́рою творя́щих светоно́сную и боже́ственную, испо́лнену дарова́ний, ва́шу изря́дную па́мять.
Богоро́дичен: И́же небеса́ ма́нием и зе́млю хоте́нием Сло́во О́тчее соде́лав, Пречи́стая, и созда́в челове́ка, из Тебе́ я́ве прия́т пло́ть Себе́, назда́ти естество́ на́ше истле́вшее и сокруше́нное пре́лестию зми́я, Де́во, Еди́ный Ми́лостивый.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, а́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.
Ви́дети жела́ющи, я́же земно́е о́ко вои́стинну не ви́де, теле́сная терпя́ше боле́зненная му́жески сокруше́ния удо́в, прехва́льная, стремле́ние звере́й, жже́ние огня́, мо́ря треволне́ние, невеще́ственным светозаре́нием уясня́ема, всеблаже́нная.
Я́ко вои́стинну светоно́сна и благоле́пна, богоно́сна луна́ возсия́ла еси́ боже́ственнаго ли́ка, я́коже во звезда́х светоявле́нных приводи́ма благода́ти со проше́дшими из твоего́ чре́ва. И ны́не вселе́нную невеще́ственным светозаре́нием уясня́ете, блаже́ннии.
Утверди́вше на ка́мени терпе́ния мы́сли восхожде́ния, блаже́ннии, искуше́нии многови́дных наведе́ний, я́ко вои́стинну неукло́нни яви́стеся и, побе́ду по Христе́ взе́мше, с Си́м при́сно ца́рствовати сподо́бистеся, ра́дующеся.
Я́ко вои́стинну цела́ голуби́ца и го́рлица, я́же Бо́га возлю́бльши, ла́стовица, с боже́ственными возлете́вши птенцы́, на небесе́х всели́ся, к держа́ве боже́ственней и мы́сленней, зимы́ убежа́вши и ловле́ния де́монскаго, Ва́сса, ю́же любо́вию ублажа́ем.
Богоро́дичен: Человеколю́бца ро́ждши и Изба́вителя, чу́дная и благолюби́вая Влады́чице, грехо́в избавле́ние ми́ да́ждь Твои́ми моли́твами и ду́шу мою́, Всечестна́я, озло́бленную помышле́нии, ублажи́ и покажи́ страсте́й смертоно́сных свобо́дну, Всенепоро́чная.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Во́дꙋ проше́дъ ꙗ҆́кѡ сꙋ́шꙋ, и҆ є҆гѵ́петскагѡ ѕла̀ и҆збѣжа́въ, і҆и҃льтѧнинъ вопїѧ́ше: и҆зба́вителю и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ пои́мъ.
Твою̀ восхвалѧ́ющемꙋ ра́достнѡ всесла́внꙋю па́мѧть, съ нб҃се́ ми просвѣще́нїе да́ти моли́сѧ, бл҃же́ннаѧ, и҆ дꙋшетлѣ́нныхъ согрѣше́нїй проще́нїе.
Не ᲂу҆страши́сѧ повелѣ́нїй бг҃оме́рзскихъ, стра́хомъ гдⷭ҇нимъ ѡ҆гражде́ннаѧ твоѧ̀ дꙋша̀, ра́нъ разли́чныхъ и҆ бѣ́дъ. тѣ́мже мꙋ́жески дерзнꙋ́ла є҆сѝ.
Прїѧ́ла є҆сѝ мꙋ̑ки многови̑дныѧ, съ тремѝ сы́ны, страстоте́рпице, терпѣли́внѡ: съ ни́миже и҆сплела̀ є҆сѝ вѣнцы̀ нетлѣ̑нныѧ, трⷪ҇цꙋ сла́вѧщи.
Бг҃оро́диченъ: Зачала̀ є҆сѝ сло́во ѻ҆́ч҃ее, безъ болѣ́зней, прест҃а́ѧ, ма́тернихъ: и҆ сего̀ неизрече́ннѡ па́че сло́ва, на спасе́нїе на́ше породила̀ є҆сѝ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Нбⷭ҇нагѡ крꙋ́га верхотво́рче, гдⷭ҇и, и҆ цр҃кве зижди́телю, ты̀ менѐ ᲂу҆твердѝ въ любвѝ твое́й, жела́нїй кра́ю, вѣ́рныхъ ᲂу҆твержде́нїе, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.
Разже́гшисѧ вѣ́рою, и҆ те́плымъ жела́нїемъ премно́гїѧ любвѐ хрⷭ҇то́вы, всехва́льнаѧ, ѻ҆́гнь ᲂу҆гаси́ла є҆сѝ предстоѧ́нїемъ а҆́гг҃ла, и҆ лю́ди неразꙋ̑мныѧ а҆́бїе попали́ла є҆сѝ.
Ро́дъ ны́нѣ пра́выхъ благослове́нъ бы́сть, и҆зъ твоегѡ̀ чре́ва возсїѧ́вшїй страда́нїй свѣ́тлостїю, ва́ссо пресла́внаѧ, и҆ тмꙋ̀ разо́ршїй беззако́нныхъ противле́нїй ра́зꙋма тве́рдостїю.
Ѽ ма́тере превозше́ствїе зако́на текꙋ́щагѡ є҆стества̀! и҆ и҆́же па́че є҆стества̀ є҆дине́нїемъ, ꙗ҆́кѡ претерпѣ̀ непра́веднꙋ сме́рть, разли́чнѡ зрѧ́щи, и҆̀хже воспита̀ вѣ́рою и҆ млеко́мъ.
Бг҃оро́диченъ: Оу҆мерщвле́на мѧ̀ снѣ́дїю преслꙋша́нїѧ спасла̀ є҆сѝ, є҆ди́на живо́тъ ро́ждши ѵ҆поста́сный, дв҃о всенепоро́чнаѧ. тѣ́мже тѧ̀ достодо́лжнѡ приснобл҃же́ннꙋю ны́нѣ ᲂу҆блажа́емъ.
Сѣда́ленъ, гла́съ а҃.
Мꙋче́нїй ѻ҆́гнь дх҃а росо́ю погаси́ла є҆сѝ, честна́ѧ, и҆ къ свѣ́тꙋ преста́виласѧ є҆сѝ бжⷭ҇твенномꙋ и҆ невеще́ственномꙋ, и҆ по кончи́нѣ блаже́ннѣй и҆сточа́еши же и҆сцѣле́нїй ка̑пли, ᲂу҆ставлѧ́ющи разжжє́нїѧ страсте́й си́лою дꙋхо́вною.
Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Всечестны́й ли́къ премꙋ́дрыхъ а҆пⷭ҇лъ собра́сѧ чꙋ́днѡ, погребстѝ сла́внѡ тѣ́ло твоѐ пречⷭ҇тое, бцⷣе всепѣ́таѧ. съ ни́миже воспѣ́ша и҆ а҆́гг҃лъ мно́жество, преставле́нїе твоѐ че́стнѡ хва́лѧще, є҆́же вѣ́рою пра́зднꙋемъ.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ просла́вихъ твоѐ бж҃ество̀.
Нераздвое́нъ и҆мꙋ́щи тво́й по́мыслъ, къ боре́нїю ѿлꙋчи́ласѧ є҆сѝ льсти́вагѡ борца̀, и҆ глꙋбино́ю крове́й сего̀ потопи́ла є҆сѝ.
Тѧ̀ глꙋбина̀ прїе́мши, ѡ҆сꙋжде́нꙋ сме́ртїю непра́ведною, ᲂу҆ти́шисѧ, и҆ спасѐ, страстоте́рпице ва́ссо, бжⷭ҇твеннымъ манове́нїемъ.
Ца́рство непоколеби́мое со благохва́льными сы́ны твои́ми сла́внаѧ, наслѣ́дила є҆сѝ, и҆ нбⷭ҇ный вои́стиннꙋ черто́гъ, и҆ свѣ́тъ незаходи́мый.
Бг҃оро́диченъ: Несѣко́мꙋю го́рꙋ тѧ̀ дре́вле а҆ввакꙋ́мъ прови́дѣ дх҃омъ: бг҃ъ и҆зъ тебє̀ ꙗ҆ви́сѧ, и҆ на́съ, дв҃о, спасѐ.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тма̀ ѻ҆каѧ́ннаго; но ѡ҆брати́ мѧ, и҆ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.
Содержи́мь жа́ждею, сла́вне а҆га́пїе бг҃облаже́нне, хрⷭ҇то́вы любвѐ, ѕло́бꙋ до конца̀ возненави́дѣлъ є҆сѝ, и҆ крѣ́пкѡ под̾ѧ́лъ є҆сѝ бѡлѣ́зни мꙋ́къ, и҆ копїе́мъ тѣле́сное ᲂу҆бїе́нїе.
Разве́рзєннымъ твои̑мъ внꙋ́трєннимъ, ноготьмѝ стрꙋ́жемь, мꙋ́чениче ѳео́гнїе, позна́лъ є҆сѝ мно́жае, чи́стѣе и҆ соверше́ннѣе бг҃а всѣ́хъ: къ немꙋ́же возше́лъ є҆сѝ со сла́вою, страда́льчески блиста́ѧ свѣтлостьмѝ.
Несꙋмнѣ́нною вѣ́рою, премꙋ́дре вѣ́рне, вше́дъ въ сꙋди́лище невѣ́рныхъ, бл҃же́нне, неразꙋ́мныхъ сердца̀ ᲂу҆диви́лъ є҆сѝ, внегда̀ сокрꙋша́тисѧ твои̑мъ косте́мъ, и҆ на ᲂу҆́ды раздроби́тисѧ всемꙋ̀ тѣлесѝ.
Бг҃оро́диченъ: Прама́тере є҆́ѵы ны́нѣ и҆спра́вила є҆сѝ паде́нїе, ро́ждши и҆зба́вителѧ всѣ́хъ и҆ сп҃са и҆ зижди́телѧ и҆ гдⷭ҇а, бг҃ома́ти, є҆ди́на въ жена́хъ бл҃гослове́ннаѧ. сегѡ̀ ра́ди тѧ̀ вѣ́рнїи сла́вимъ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Ѡ҆чи́сти мѧ̀, сп҃се, мнѡ́га бо беззакѡ́нїѧ моѧ̑, и҆ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ возведѝ, молю́сѧ: къ тебѣ́ бо возопи́хъ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀, бж҃е спасе́нїѧ моегѡ̀.
Водрꙋжє́нїѧ ме́рзскихъ богѡ́въ до конца̀ и҆стни́ла є҆сѝ, водрꙋзи́вши дꙋ́шꙋ къ бж҃їи несказа́ннѣй любвѝ, и҆ была̀ є҆сѝ, страстоте́рпице ва́ссо, а҆́гг҃лѡвъ є҆диножи́тельна.
Вели́ки за хрⷭ҇та̀ по́двиги, мч҃нице, прошла̀ є҆сѝ, вели̑ка и҆ ѿ негѡ̀ прїѧ́ла є҆сѝ воздаѧ̑нїѧ: безсме́ртное бл҃госла́вїе, и҆ черто́гъ бжⷭ҇твенный, и҆ пи́щꙋ немимотекꙋ́щꙋю.
Ꙗ҆́коже дре́вле і҆ѡ́нꙋ ѿ глꙋбины̀ мо́рѧ, спасѐ бг҃ъ тѧ̀ вседѣ́тельною си́лою, прехва́льнаѧ, въ тебѣ̀ чꙋ́дный, и҆ въ совѣ́тѣхъ ст҃ы́хъ всегда̀ прославлѧ́емый.
Бг҃оро́диченъ: Пꙋчи̑ны грѣхѡ́вныѧ и҆ во́лны ѿча́ѧнїѧ ѡ҆бꙋрева́ютъ мо́й ᲂу҆́мъ: ᲂу҆милосе́рдисѧ, влⷣчце, и҆ рꙋ́кꙋ мѝ прострѝ и҆ спаси́ мѧ, сп҃са ро́ждшаѧ.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Ѿ і҆ꙋде́и доше́дше, ѻ҆́троцы въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀ вѣ́рою трⷪ҇ческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: ѻ҆тцє́въ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Си́лою бжⷭ҇твенною пла́мень ѻ҆гнѧ̀ проше́дши, мч҃нице, неѡпали́ма, ѻ҆гне́мъ твои́хъ крове́й, ꙗ҆́кѡ ве́щь, пре́лесть, вопїю́щи, попали́ла є҆сѝ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
И҆́же львѡ́въ свѧза́вый стремлє́нїѧ въ ро́вѣ, спаса́ѧ твоего̀ данїи́ла, невреди́мꙋ показа́лъ є҆сѝ ѕвѣрьмѝ страстоте́рпицꙋ, пою́щꙋю тѝ, влⷣко: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Свѣ́тлыми лꙋча́ми крⷭ҇та̀ ѡ҆сїѧ́ема, ва́ссо сла́внаѧ, тмꙋ̀ пре́лести невре́днѡ преминꙋ́ла є҆сѝ, и҆ къ свѣ́тꙋ и҆зшла̀ є҆сѝ, вопїю́щи: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Расто́ргни многоплетє́нныѧ мои́хъ согрѣше́нїй плени́цы, бг҃оневѣ́сто, взе́млющаго мі́ра грѣ́хъ, бг҃а па́че сло́ва ро́ждши, бл҃гослове́ннаѧ чⷭ҇таѧ, при́снѡ препросла́вленнаѧ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
И҆́же на́шею не́мощїю себѐ ѡ҆бложи́вый, твоѐ немощно́е ꙗ҆́вѣ ᲂу҆крѣпѝ: и҆ тѧ̀ содѣ́ла си́льнѣйшꙋ, мч҃нице, ѻ҆гнѧ̀, воды̀ и҆ ѕвѣре́й, и҆ мꙋчи́тельныхъ сосꙋ̑дъ, вѣ́рнѡ вопїю́щꙋю: свѧще́нницы благослови́те, лю́дїе превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Ю҆́ношески хра́брствовавше, и҆ мꙋ́жески побѣди́ша ѻ҆́троцы честні́и сопроти́вныхъ противле́нїе, бжⷭ҇твенный ѳеогні́й, свѧще́нный а҆га́пїй, кꙋ́пнѡ и҆ пі́стъ, дѣ́ломъ и҆ сло́вомъ показа́вшесѧ, и҆ побѣ̑дныѧ вѣнцы̀ ѿ бг҃а прїи́мше, того̀ превозно́сѧтъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Ꙗ҆́кѡ ма́слина благопло́дна, ꙗ҆́кѡ многоно́сенъ вїногра́дъ, лоза́ми тремѝ ᲂу҆правлѧ́емь, съ ни́миже воздѣ́ла и҆сповѣ́данїѧ гро́зды, вїно̀ свидѣ́нїѧ и҆сточа́ющи, ва́ссо, веселѧ́щее сердца̀ благоче́стнѡ вопїю́щихъ: лю́дїе, превозноси́те хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.
Со безпло́тными чи́ны, съ мꙋ́ченическими во́инствы, прⷭ҇то́лꙋ предстоѧ́ще бж҃їю прехва́льнїи, и҆ сла́вы и҆ благода́ти и҆ просвѣще́нїѧ и҆спо́лнени, разори́те на́шихъ согрѣше́нїй мра́къ, вѣ́рою творѧ́щихъ свѣтоно́снꙋю и҆ бжⷭ҇твеннꙋю, и҆спо́лненꙋ дарова́нїй ва́шꙋ и҆зрѧ́днꙋю па́мѧть.
Бг҃оро́диченъ: И҆́же нб҃са̀ ма́нїемъ, и҆ зе́млю хотѣ́нїемъ, сло́во ѻ҆́ч҃ее содѣ́лавъ, пречⷭ҇таѧ, и҆ созда́въ человѣ́ка, и҆зъ тебє̀ ꙗ҆́вѣ прїѧ́тъ пло́ть себѣ̀, назда́ти є҆стество̀ на́ше и҆стлѣ́вшее, и҆ сокрꙋше́нное пре́лестїю ѕмі́ѧ, дв҃о, є҆ди́ный ми́лостивый.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее небе́съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.
Ви́дѣти жела́ющи, ꙗ҆̀же земно́е ѻ҆́ко вои́стиннꙋ не ви́дѣ, тѣлє́снаѧ терпѧ́ше болѣ́знєннаѧ мꙋ́жески сокрꙋшє́нїѧ ᲂу҆дѡ́въ, прехва́льнаѧ, стремле́нїе ѕвѣре́й, жже́нїе ѻ҆гнѧ̀, мо́рѧ треволне́нїе, невеще́ственнымъ свѣтозаре́нїемъ ᲂу҆ѧснѧ́ема, всебл҃же́ннаѧ.
Ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ свѣтоно́сна и҆ благолѣ́пна, бг҃оно́сна лꙋна̀ возсїѧ́ла є҆сѝ, бжⷭ҇твеннагѡ ли́ка, ꙗ҆́коже во ѕвѣзда́хъ свѣтоѧвле́нныхъ приводи́ма бл҃года́ти, со проше́дшими и҆зъ твоегѡ̀ чре́ва. и҆ ны́нѣ вселе́ннꙋю невеще́ственнымъ свѣтозаре́нїемъ ᲂу҆ѧснѧ́ете, блаже́ннїи.
Оу҆тверди́вше на ка́мени терпѣ́нїѧ мы̑сли восхожде́нїѧ блаже́ннїи, и҆скꙋшє́нїи многови́дныхъ наведе́нїй, ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ неꙋкло́нни ꙗ҆ви́стесѧ, и҆ побѣ́дꙋ по хрⷭ҇тѣ̀ взе́мше, съ си́мъ при́снѡ црⷭ҇твовати сподо́бистесѧ ра́дꙋющесѧ.
Ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ цѣла̀ голꙋби́ца, и҆ го́рлица, ꙗ҆́же бг҃а возлю́бльши, ла́стовица съ бж҃е́ственными возлетѣ́вши птєнцы̀, на нб҃сѣ́хъ всели́сѧ, къ держа́вѣ бжⷭ҇твеннѣй и҆ мы́сленнѣй, зимы̀ ᲂу҆бѣжа́вши, и҆ ловле́нїѧ де́мѡнскагѡ ва́сса: ю҆́же любо́вїю ᲂу҆блажа́емъ.
Бг҃оро́диченъ: Чл҃вѣколю́бца ро́ждши и҆ и҆зба́вителѧ, чꙋ́днаѧ и҆ бл҃голюби́ваѧ влⷣчце, грѣхѡ́въ и҆збавле́нїе мѝ да́ждь твои́ми моли́твами, и҆ дꙋ́шꙋ мою̀, всечⷭ҇тна́ѧ, ѡ҆ѕло́бленнꙋю помышлє́нїи, ᲂу҆блажѝ, и҆ покажѝ страсте́й смертоно́сныхъ свобо́днꙋ, всенепоро́чнаѧ.
Мученица Васса и чада ее, мученики Феогний, Агапий и Пист
Мученица Васса с сыновьями Феогнием, Агапием и Пистом жила в царствование императора Максимиана в городе Едессе Македонской в начале IV века. Император обнародовал закон, который повелевал всем подданным принести жертву языческим богам по случаю его дня рождения. Многие христиане, охваченные страхом, подчинились, но твердо утвержденные в вере оказали героическое сопротивление. Среди них находилась и святая Васса с сыновьями. Она происходила из сенаторского сословия и христианскую веру приняла от родителей, в ней же воспитывала и своих детей. Мужем ее был Валериан, один из знатных жителей города, который впоследствии стал языческим жрецом. Он первый принес жертвоприношение и возлияние идолам. Тогда Васса отвела в сторону сыновей и сказала, что им не подобает подражать отцу, рассказала, что устремившись к Христу, презрев недолговечное, они получат нетленные вечные блага от Господа.
Феогний, Агапий и Пист послушались слов матери, отказали принести жертву идолам. Тогда Валериан донес правителю на свою жену и детей. На глазах у матери стали истязать детей. Старшего, Феогния, подвесили и строгали железными когтями. Отроку Агапию содрали с головы до груди всю кожу, но мученик не проронил ни звука. Наконец, начали мучить и младшего сына Писта. Мать не переставала воодушевлять их к терпению страданий за Христа. Тогда отрокам отрубили головы.
Святую Вассу заключили в тюрьму, язычники принесли ей еду и убеждали подчиниться приказу императора. Она ничего не ответила им и отвергла всю предложенную пищу. Через семь дней Ангел подкрепил ее небесной пищей. При последующих мучениях она осталась невредимой от огня, воды и зверей. Благодать Божия защитила Вассу равным образом от горячей печи и ударов камнями. Когда ее привели в языческое капище, она разбила статую Зевса. Тогда мученицу бросили в морскую пучину. Но неожиданно для всех подплыл корабль, и святую подняли на него три светоносных мужа (преподобный Никодим Святогорец полагал, что это были ее дети, ранее замученные).
Спустя восемь дней святая Васса сама сошла с корабля к правителю острова Алон, недалеко от Кизика, в Препонтиде или Мраморном море. Вначале, искушая богатыми дарами и одеждами, правитель уговаривал, а после тщательных пыток принуждал христианку принести жертву богам, устрашая Вассу муками. В конце концов, он спросил ее, почему она не боится умереть. Васса отвечала: «Я тороплюсь избавиться от смерти и унаследовать жизнь вечную». После биения палками ей отсекли голову. Впоследствии в ее честь на возвышенном месте воздвигли церковь, которая отовсюда была видна морякам, считавшим ее своей покровительницей.
Известно, что около 450 года в Халкидоне уже существовала церковь во имя святой мученицы Вассы.
Молитва святой Вассе избавляет от уныния, помогает морякам в путешествиях, родителям в воспитании, исцелении и стоянии в вере, трудных жизненных обстоятельствах. Память святой мученицы Вассы и ее сыновей Феогния, Агапия и Писта совершается 3 сентября по новому стилю.
См. также: "Память святой мученицы Вассы и чад ее: Феогния, Агапия и Писта" в изложении свт. Димитрия Ростовского.