Канон святой мироносице равноапостольной Марие Магдалине
Припев: Свята́я равноапóстольная Мари́е, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 30 апреля (17 апреля ст. ст.); 04 августа (22 июля ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Боже́ственными укра́шена добро́тами и светоли́тии сия́ющи Боже́ственными, очерне́вшее мое́ се́рдце твои́ми моли́твами, Мари́е, озари́.
Освяти́ тя Сло́во О́тчее, от духо́в зло́бы изба́вив я́ве, Ему́же учени́ца бы́вши, дарова́ний Свята́го Ду́ха испо́лнилася еси́.
Во́д испо́лншися животво́рных от исто́чника незави́стнаго, за милосе́рдие на земли́ я́вльшагося Влады́ки, греха́ му́тныя изсуши́ла еси́ то́ки.
Богоро́дичен: Ма́терь естество́м Соде́теля, пое́м Тя́, Отрокови́це, примири́вшую Бо́гу отпа́дшее естество́ челове́ческое, Богороди́тельнице Всенепоро́чная Влады́чице.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, еди́не Человеколю́бче.
Возлюби́вши пе́рвее благи́х Вино́вника, на́ше благосе́рдно естество́ обожи́вшаго, после́довала еси́ Ему́ усе́рдно, Мари́е, Того́ повину́вшися Боже́ственным веле́нием.
Рыда́ющи, гро́ба Изба́вителева дости́гла еси́, пе́рвее ви́девши Боже́ственное, отрокови́це, Воскресе́ние. Те́мже благове́стница яви́лася еси́, вопию́щи: Христо́с воста́, рука́ми восплещи́те.
Богоро́дичен: Спаса́ет мя́ Сло́во вопло́щшееся, Пречи́стая, от Твои́х пречи́стых крове́й, бога́тством бла́гости разреша́я осужде́ние пе́рваго паде́ния, Его́же непреста́нно моли́ спасти́ ста́до Твое́.
Седа́лен, гла́с 8.
Обнища́вшему Сло́ву премно́гим милосе́рдием, Мари́е Магдали́ни, я́ве я́ко учени́ца и́стинно послужи́ла еси́, зря́щи же Сего́, на Кресте́ вознесе́на и во гро́бе положе́на, рыда́ла еси́, слезя́щи. Те́мже тя́ почита́ем и твое́ соверша́ем ве́рою торжество́, мироно́сице сла́вная, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: Обнови́ла еси́, Чи́стая, Боже́ственным Рождество́м Твои́м истле́вшее во страсте́х земноро́дных ме́ртвенное существо́ и воздви́гла еси́ вся́ от сме́рти к животу́ нетле́ния. Те́мже Тя́ по до́лгу блажи́м вси́, Де́во препросла́вленная, я́коже прорекла́ еси́.
Крестобогоро́дичен: Де́во Пренепоро́чная, Ма́ти Христа́ Бо́га, ору́жие про́йде Твою́ пресвяту́ю ду́шу, егда́ распина́ема ви́дела еси́ во́лею Сы́на и Бо́га Твоего́, Его́же, Благослове́нная, моля́щи не преста́й проще́ние прегреше́ний на́м дарова́ти.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.
Без смуще́ния иму́щи мирска́го су́етства мы́сль, Прише́дшему ми́р ве́сь спасти́ от ле́сти послужи́ла еси́.
Мы́ющися слеза́ми, гро́ба живоно́снаго дости́гши, а́нгела узре́ла еси́, возвеща́юща Христо́во, Мари́е, воскресе́ние.
Се́рдце твое́ непоро́чное во оправда́ниих Христо́вых бы́сть, и Того́ еди́наго вожделе́ла еси́, Кра́снаго добро́тою, достосла́вная.
Богоро́дичен: Дрема́нием ле́ности мя́ со́н грехо́вный, Отрокови́це, пости́же, бо́дренною моли́твою Твое́ю возста́ви мя́ к покая́нию.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
Пра́баба, сию́ словесы́ прельсти́вшаго и изгна́вшаго от рая́ дре́вле, зря́щи нога́ми попира́ема чи́стых же́н, нра́в му́жеский стяжа́вших, с ни́ми ве́чно ра́дуется.
Уме́ршаго и во гро́бе Затворе́ннаго, все́м жи́знь Вдыха́ющаго, уязвля́ема любо́вию, сла́дцей Его́ любви́ приноша́еши ми́ро, Магдали́на, честна́я Мари́е, и сле́зныя пролива́еши арома́ты.
По стра́сти Боже́ственней, по стра́шнем Спа́сове Вознесе́нии, прехо́диши, сло́во всю́ду честно́е возвеща́ющи и мно́ги уловля́ющи прельща́ющияся неве́дением, я́ко Сло́ва учени́ца сла́вная.
Богоро́дичен: Избавля́ет мя́, па́дшаго к грехо́вным многоплете́нным паде́жем, И́же из Тебе́ роди́тися благоизво́ливый за безме́рную ми́лость, Пресвята́я Отрокови́це, Его́же умоли́ вся́каго вре́да изба́витися ве́рою пою́щим Тя́.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.
Глаго́л твои́х ороше́ние и печа́ли ва́р отъя́т ученико́в, честна́я, я́коже возопи́ла еси́: Христо́с воста́, Живо́т яви́ся, я́сное облиста́ Со́лнце.
Се́ твоя́ светоза́рная па́мять возсия́, просвеща́ющи ве́рныя, в не́й пою́щия тя́, и тму́ отгоня́щи лука́вых бесо́в искуше́ния, досточу́дная.
Богоро́дичен: Свяще́нства мы́сленное и неприкоснове́нное очисти́лище, све́щник светови́ден яви́лася еси́, и мо́ст к Бо́гу преводя́й, испове́дающим Тя́, Богоро́дицу, Пренепоро́чная.
Конда́к, гла́с 3.
Предстоя́щи, пресла́вная, у Креста́ Спа́сова со ины́ми мно́гими, и Ма́тери Госпо́дни состра́ждущи, и сле́зы точа́щи, сие́ в похвалу́ приноша́ше, глаго́лющи: что́ сие́ е́сть стра́нное чу́до? Содержа́й всю́ тва́рь, пострада́ти изво́ли. Сла́ва держа́ве Твое́й.
И́кос:
Влады́ка Христо́с и Ца́рь созда́ния, не оста́вль небеса́, сни́де, я́коже изво́ли, и пло́ть тле́нную восприя́т во́лею. Его́же ви́девши Ма́ти Непоро́чная, на Кресте́ пригвожда́ема, с де́вами честны́ми предстоя́щи и Магдали́на Мари́я, пла́чущи. То́й бо, та́мо су́щей и тепле́йшую ве́ру показу́ющей при́сно, после́доваше Христу́ и гро́б зря́ше, ожида́ющи и вопию́щи: пострада́ти изво́лил еси́, сла́ва держа́ве Твое́й.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́ попра́ша пла́мень дерзнове́нно и на ро́су о́гнь преложи́ша, вопию́ще: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Неду́ги отгна́ла еси́ разли́чныя, споспешеству́ющаго тебе́ Сло́ва иму́щи, Ему́же предстои́ши ны́не, вопию́щи, мироно́сице: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Еди́на ви́дела еси́ пре́жде ине́х, живота́ на́шего Христа́ воста́вша, вертогра́даря же Того́ непщева́ла еси́, вопию́щи: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Богоро́дичен: Уста́вила еси́ тече́ние сме́ртное, Безсме́ртнаго Бо́га я́ко заче́нши и ро́ждши, Чи́стая, Ему́же вси́ пои́м: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Све́тло яви́ся житие́ твое́, заря́ми облиста́, о Магдали́но! Доброде́тельных дея́ний, боже́ственнаго пропове́дания, е́же к Бо́жию манове́нию, и луча́ми я́же к Зижди́телю любве́, Ему́же пое́ши со а́нгелы: свяще́нницы, по́йте, лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.
У Креста́ предстоя́ла еси́, зря́щи непра́ведное, сла́вная, заколе́ние Себе́ излия́вшаго за неизрече́нную ми́лость, и, стена́нии и слеза́ми облива́ема, — что́ стра́нное, — вопия́ла еси́, Мари́е, — чу́до? Ка́ко умерщвля́ется и умира́ет сме́рть умертви́вый, Живо́т сы́й естество́м?
Богоро́дичен: Я́ко Бо́жию Ма́терь Тя́ единому́дренно сла́вим и тва́ри вы́шшую, Чи́стая, о Тебе́ бо осужде́ние, е́же от Ада́ма, потреби́ся и отсту́пльшее присво́ися челове́ков существо́, пою́щее: свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.
К Боже́ственней преложи́лася еси́ ны́не ра́дости, к ра́йстей широте́ простра́нней, к мы́сленным и преми́рным оби́телем, иде́же преподо́бных чи́нове, иде́же е́сть гла́с чи́ст све́тло пра́зднующих, Мари́е богоно́сная. Те́мже тя́ вси́ ублажа́ем.
Ничто́же предпочла́ еси́ су́щих на земли́ па́че любве́ Христа́ Бо́га, но Того́ еди́наго снеда́ема добро́тами и непосре́дственно, всечестна́я, посыла́емыми луча́ми, стопа́м Сего́, вопия́ла еси́, после́дующи: Тя́ велича́ю, Многоми́лостиве.
Обоже́ние получи́вши боготво́рное, и пото́ка напи́вшися благода́ти, и мзды́ боле́зней прие́мши богонача́льно, и апо́стольским чино́м счета́ема, Магдали́но, учени́ца Сло́ва, любо́вию чту́щия тя́ твои́ми моли́твами сохрани́.
Богоро́дичен: Я́ко Ма́ти пострада́вшаго за ны́, душетле́нных страсте́й мя́ изба́ви; я́ко Ми́лостива, разреши́ согреше́ний мои́х плени́цы; я́ко Блага́, ублажи́ ны́не озло́бленную мою́ ду́шу бесо́вскими искуше́нии, Де́во Богоро́дице, да пою́ Тя, Всепе́тую.
Свети́лен.
Со́лнце незаходи́мое, отрокови́це, е́же от Отца́ пре́жде ве́к возсия́вшее, во гро́бе евре́йский со́нм запеча́та, но воскре́сшаго ви́дела еси́ пе́рвее, Мари́е, и ученико́м возвести́ла еси́.
Богоро́дичен: Дании́л преднапису́ет Тя́ несеко́мую го́ру, из нея́же честны́й Ка́мень отсече́ся и истни́ и́дольския хра́мы, Богороди́тельнице Мари́е.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Во́дꙋ проше́дъ ꙗ҆́кѡ сꙋ́шꙋ, и҆ є҆гѵ́петскагѡ ѕла̀ и҆збѣжа́въ, і҆и҃льтѧнинъ вопїѧ́ше: и҆зба́вителю и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ пои́мъ.
Бжⷭ҇твенными ᲂу҆кра́шена добро́тами, и҆ свѣтоли́тїи сїѧ́ющи бжⷭ҇твенными, ѡ҆чернѣ́вшее моѐ се́рдце твои́ми моли́твами, марі́е, ѡ҆зарѝ,
Ѡ҆свѧти́ тѧ сло́во ѻ҆́ч҃ее, ѿ дꙋхѡ́въ ѕло́бы и҆зба́вивъ ꙗ҆́вѣ: є҆мꙋ́же ᲂу҆чени́ца бы́вши, дарова́нїй ст҃а́гѡ дх҃а и҆спо́лниласѧ є҆сѝ.
Во́дъ и҆спо́лншисѧ животво́рныхъ ѿ и҆сто́чника незави́стнагѡ, за милосе́рдїе на землѝ ꙗ҆́вльшагѡсѧ влⷣки, грѣха̀ мꙋ̑тныѧ и҆зсꙋши́ла є҆сѝ то́ки.
Бг҃оро́диченъ: Мт҃рь є҆стество́мъ содѣ́телѧ пое́мъ тѧ̀, ѻ҆трокови́це, примири́вшꙋю бг҃ꙋ ѿпа́дшее є҆стество̀ человѣ́ческое, бг҃ороди́тельнице всенепоро́чнаѧ влⷣчце.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Нбⷭ҇нагѡ крꙋ́га верхотво́рче, гдⷭ҇и, и҆ цр҃кве зижди́телю, ты̀ менѐ ᲂу҆твердѝ въ любвѝ твое́й, жела́нїй кра́ю, вѣ́рныхъ ᲂу҆твержде́нїе, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.
Возлюби́вши пе́рвѣе благи́хъ вино́вника, на́ше благосе́рднѡ є҆стество̀ ѡ҆божи́вшаго, послѣ́довала є҆сѝ є҆мꙋ̀ ᲂу҆се́рднѡ, марі́е, того̀ повинꙋ́вшисѧ бжⷭ҇твєннымъ велѣ́нїємъ.
Рыда́ющи, гро́ба и҆зба́вителева дости́гла є҆сѝ, пе́рвѣе ви́дѣвши бжⷭ҇твенное, ѻ҆трокови́це, воскресе́нїе. тѣ́мже благовѣ́стница ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ вопїю́щи: хрⷭ҇то́съ воста̀, рꙋка́ми восплещи́те.
Бг҃оро́диченъ: Спаса́етъ мѧ̀ сло́во вопло́щшеесѧ, пречⷭ҇таѧ, ѿ твои́хъ пречⷭ҇тыхъ крове́й, бога́тствомъ бла́гости, разрѣша́ѧ ѡ҆сꙋжде́нїе пе́рвагѡ паде́нїѧ: є҆го́же непреста́ннѡ молѝ, спастѝ ста́до твоѐ.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.
Ѡ҆бнища́вшемꙋ сло́вꙋ, премно́гимъ милосе́рдїемъ, марі́е магдали́ни, ꙗ҆́вѣ ꙗ҆́кѡ ᲂу҆чени́ца и҆́стиннѡ послꙋжи́ла є҆сѝ: зрѧ́щи же сего̀ на крⷭ҇тѣ̀ вознесе́на, и҆ во гро́бѣ положе́на, рыда́ла є҆сѝ слезѧ́щи. тѣ́мже тѧ̀ почита́емъ, и҆ твоѐ соверша́емъ вѣ́рою торжество̀, мѷроно́сице сла́внаѧ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе пода́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.
Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆бнови́ла є҆сѝ, чⷭ҇таѧ, бжⷭ҇твеннымъ ржⷭ҇тво́мъ твои́мъ, и҆стлѣ́вшее во страсте́хъ земноро́дныхъ ме́ртвенное сꙋщество̀: и҆ воздви́гла є҆сѝ всѧ̑ ѿ сме́рти къ животꙋ̀ нетлѣ́нїѧ. тѣ́мже тѧ̀ по до́лгꙋ блажи́мъ всѝ, дв҃о препросла́вленнаѧ, ꙗ҆́коже прорекла̀ є҆сѝ.
Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Дв҃о пренепоро́чнаѧ, мт҃и хрⷭ҇та̀ бг҃а, ѻ҆рꙋ́жїе про́йде твою̀ пресвѧтꙋ́ю дꙋ́шꙋ, є҆гда̀ распина́ема ви́дѣла є҆сѝ во́лею сн҃а и҆ бг҃а твоего̀: є҆го́же, бл҃гослове́ннаѧ, молѧ́щи не преста́й, проще́нїе прегрѣше́нїй на́мъ дарова́ти.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ просла́вихъ твоѐ бж҃ество̀.
Безъ смꙋще́нїѧ и҆мꙋ́щи мїрска́гѡ сꙋ́етства мы́сль, прише́дшемꙋ мі́ръ ве́сь спастѝ ѿ ле́сти послꙋжи́ла є҆сѝ.
Мы́ющисѧ слеза́ми, гро́ба живоно́снагѡ дости́гши, а҆́гг҃ла ᲂу҆зрѣ́ла є҆сѝ, возвѣща́юща хрⷭ҇то́во, марі́е, воскр҃се́нїе.
Се́рдце твоѐ непоро́чное во ѡ҆правда́нїихъ хрⷭ҇то́выхъ бы́сть: и҆ того̀ є҆ди́наго вожделѣ́ла є҆сѝ: кра́снаго добро́тою, достосла́внаѧ.
Бг҃оро́диченъ: Дрема́нїемъ лѣ́ности мѧ̀ со́нъ грѣхо́вный, ѻ҆трокови́це, пости́же: бо́дренною моли́твою твое́ю возста́ви мѧ̀ къ покаѧ́нїю.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тма̀ ѻ҆каѧ́ннагѡ; но ѡ҆брати́ мѧ, и҆ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.
Пра́баба, сїю̀ словесы̀ прельсти́вшаго, и҆ и҆згна́вшаго ѿ раѧ̀ дре́вле, зрѧ́щи нога́ми попира́ема чи́стыхъ же́нъ нра́въ мꙋ́жескїй стѧжа́вшихъ, съ ни́ми вѣ́чнѡ ра́дꙋетсѧ.
Оу҆ме́ршагѡ, и҆ во гро́бѣ затворе́ннагѡ, всѣ̑мъ жи́знь вдыха́ющагѡ, ᲂу҆ѧзвлѧ́ема любо́вїю: сла́дцѣй є҆гѡ̀ любвѝ приноша́еши мѵ́ро, магдали́на, честна́ѧ марі́е, и҆ слє́зныѧ пролива́еши а҆рѡма́ты.
По стрⷭ҇ти бжⷭ҇твеннѣй, по стра́шнѣмъ сп҃совѣ вознесе́нїи, прехо́диши сло́во всю́дꙋ честно́е возвѣща́ющи и҆ мнѡ́ги ᲂу҆ловлѧ́ющи прельща́ющыѧсѧ невѣ́дѣнїемъ, ꙗ҆́кѡ сло́ва ᲂу҆чени́ца сла́внаѧ.
Бг҃оро́диченъ: И҆збавлѧ́етъ мѧ̀ па́дшаго къ грѣхѡ́внымъ многоплетє́ннымъ паде́жємъ, и҆́же и҆зъ тебє̀ роди́тисѧ благоизво́ливый за безмѣ́рнꙋю ми́лость, прест҃а́ѧ ѻ҆трокови́це: є҆го́же ᲂу҆молѝ всѧ́кагѡ вре́да и҆зба́витисѧ, вѣ́рою пою́щымъ тѧ̀.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Ѡ҆чи́сти мѧ̀, сп҃се, мнѡ́га бо беззакѡ́нїѧ моѧ̑, и҆ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ возведѝ, молю́сѧ: къ тебѣ́ бо возопи́хъ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀, бж҃е спасе́нїѧ моегѡ̀.
Глагѡ́лъ твои́хъ ѡ҆роше́нїе и҆ печа́ли ва́ръ ѿѧ́тъ ᲂу҆ченикѡ́въ, честна́ѧ, ꙗ҆́коже возопи́ла є҆сѝ: хрⷭ҇то́съ воста̀, живо́тъ ꙗ҆ви́сѧ, ꙗ҆́сное ѡ҆блиста̀ со́лнце.
Сѐ твоѧ̀ свѣтоза́рнаѧ па́мѧть возсїѧ̀, просвѣща́ющи вѣ̑рныѧ, въ не́й пою́щыѧ тѧ̀, и҆ тмꙋ̀ ѿгонѧ́щи лꙋка́выхъ бѣсѡ́въ и҆скꙋше́нїѧ, досточꙋ́днаѧ.
Бг҃оро́диченъ: Свѧще́нства мы́сленное, и҆ неприкоснове́нное ѡ҆чисти́лище, свѣ́щникъ свѣтови́дѣнъ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, и҆ мо́стъ къ бг҃ꙋ преводѧ́й, и҆сповѣ́дающымъ тѧ̀ бцⷣꙋ, пренепоро́чнаѧ.
Конда́къ, гла́съ г҃.
Предстоѧ́щи пресла́внаѧ ᲂу҆ крⷭ҇та̀ сп҃сова, со и҆ны́ми мно́гими, и҆ мт҃ри гдⷭ҇ни состра́ждꙋщи, и҆ сле́зы точа́щи, сїѐ въ похвалꙋ̀ приноша́ше, глаго́лющи: что̀ сїѐ є҆́сть стра́нное чꙋ́до, содержа́й всю̀ тва́рь, пострада́ти и҆зво́ли; сла́ва держа́вѣ твое́й.
І҆́косъ:
Влⷣка хрⷭ҇то́съ и҆ цр҃ь созда́нїѧ, не ѡ҆ста́вль нб҃са̀, сни́де, ꙗ҆́коже и҆зво́ли, и҆ пло́ть тлѣ́ннꙋю воспрїѧ́тъ во́лею: є҆го́же ви́дѣвши мт҃и непоро́чнаѧ на крⷭ҇тѣ̀ пригвожда́ема, съ дѣ́вами честны́ми предстоѧ́щи, и҆ магдали́на марі́а пла́чꙋщи. то́й бо та́мѡ сꙋ́щей, и҆ теплѣ́йшꙋю вѣ́рꙋ показꙋ́ющей при́снѡ послѣ́доваше хрⷭ҇тꙋ̀, и҆ гро́бъ зрѧ́ше, ѡ҆жида́ющи и҆ вопїю́щи: пострада́ти и҆зво́лилъ є҆сѝ, сла́ва держа́вѣ твое́й.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Ѻ҆́троцы є҆вре́йстїи въ пещѝ попра́ша пла́мень дерзнове́ннѡ, и҆ на ро́сꙋ ѻ҆́гнь преложи́ша, вопїю́ще: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.
Недꙋ́ги ѿгна́ла є҆сѝ разли̑чныѧ, споспѣшествꙋ́ющаго тебѣ̀ сло́ва и҆мꙋ́щи, є҆мꙋ́же предстои́ши ны́нѣ, вопїю́щи, мѷроно́сице: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.
Є҆ди́на ви́дѣла є҆сѝ пре́жде и҆нѣ́хъ, живота̀ на́шего хрⷭ҇та̀ воста́вша, вертогра́дарѧ же того̀ непщева́ла є҆сѝ, вопїю́щи: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ: Оу҆ста́вила є҆сѝ тече́нїе сме́ртное, безсме́ртнаго бг҃а ꙗ҆́кѡ заче́нши, и҆ ро́ждши, чⷭ҇таѧ, є҆мꙋ́же всѝ пои́мъ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Свѣ́тло ꙗ҆ви́сѧ житїѐ твоѐ, зарѧ́ми ѡ҆блиста̀, ѽ магдали́но! добродѣ́тельныхъ дѣѧ́нїй, бжⷭ҇твеннагѡ проповѣ́данїѧ, є҆́же къ бж҃їю манове́нїю, и҆ лꙋча́ми ꙗ҆̀же къ зижди́телю любвѐ, є҆мꙋ́же пое́ши со а҆́гг҃лы: свѧще́нницы по́йте, лю́дїе превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.
Оу҆ крⷭ҇та̀ предстоѧ́ла є҆сѝ, зрѧ́щи непра́ведное, сла́внаѧ, заколе́нїе, себѐ и҆злїѧ́вшагѡ, за неизрече́ннꙋю ми́лость, и҆ стена́нїи и҆ слеза́ми ѡ҆блива́ема, что̀ стра́нное, вопїѧ́ла є҆сѝ, марі́е, чꙋ́до; ка́кѡ ᲂу҆мерщвлѧ́етсѧ и҆ ᲂу҆мира́етъ, сме́рть ᲂу҆мертви́вый, живо́тъ сы́й є҆стество́мъ;
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ бж҃їю мт҃рь тѧ̀ є҆диномꙋ́дреннѡ сла́вимъ, и҆ тва́ри вы́шшꙋю, чⷭ҇таѧ: ѡ҆ тебѣ́ бо ѡ҆сꙋжде́нїе є҆́же ѿ а҆да́ма потреби́сѧ, и҆ ѿстꙋ́пльшее присво́исѧ человѣ́кѡвъ сꙋщество̀, пою́щее: свѧще́нницы благослови́те, лю́дїе превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее небе́съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.
Къ бжⷭ҇твеннѣй преложи́ласѧ є҆сѝ ны́нѣ ра́дости, къ ра́йстѣй широтѣ̀ простра́ннѣй, къ мы́слєннымъ и҆ премі̑рнымъ ѻ҆би́телемъ, и҆дѣ́же преподо́бныхъ чи́нове: и҆дѣ́же є҆́сть гла́съ чи́стъ свѣ́тлѡ пра́зднꙋющихъ, марі́е бг҃оно́снаѧ. тѣ́мже тѧ̀ всѝ ᲂу҆блажа́емъ.
Ничто́же предпочла̀ є҆сѝ сꙋ́щихъ на землѝ па́че любвѐ хрⷭ҇та̀ бг҃а, но тогѡ̀ є҆ди́нагѡ снѣда́ема добро́тами, и҆ непосре́дственнѡ, всечестна́ѧ, посыла́емыми лꙋча́ми, стопа́мъ сегѡ̀, вопїѧ́ла є҆сѝ, послѣ́дꙋющи: тѧ̀ велича́ю, многоми́лостиве.
Ѡ҆боже́нїе полꙋчи́вши бг҃отво́рное, и҆ пото́ка напи́вшисѧ благода́ти, и҆ мзды̀ болѣ́зней прїе́мши бг҃онача́льнѡ, и҆ а҆пⷭ҇льскимъ чинѡ́мъ счета́ема, магдали́но, ᲂу҆чени́ца сло́ва, любо́вїю чтꙋ́щыѧ тѧ̀ твои́ми моли́твами сохранѝ.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ мт҃и пострада́вшагѡ за ны̀, дꙋшетлѣ́нныхъ страсте́й мѧ̀ и҆зба́ви: ꙗ҆́кѡ ми́лостива, разрѣшѝ согрѣше́нїй мои́хъ плени̑цы: ꙗ҆́кѡ блага̀, ᲂу҆блажѝ ны́нѣ ѡ҆ѕло́бленнꙋю мою̀ дꙋ́шꙋ бѣсо́вскими и҆скꙋше́нїи, дв҃о бцⷣе, да пою́ тѧ, всепѣ́тꙋю.
Свѣти́ленъ.
Со́лнце незаходи́мое, ѻ҆трокови́це, є҆́же ѿ ѻ҆ц҃а̀ пре́жде вѣ̑къ возсїѧ́вшее, во гро́бѣ є҆вре́йскїй со́нмъ запеча́та: но воскре́сшаго ви́дѣла є҆сѝ пе́рвѣе, марі́е, и҆ ᲂу҆ч҃никѡ́мъ возвѣсти́ла є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Данїи́лъ преднаписꙋ́етъ тѧ̀ несѣко́мꙋю го́рꙋ, и҆зъ неѧ́же чⷭ҇тны́й ка́мень ѿсѣче́сѧ, и҆ и҆стнѝ і҆́дѡльскїѧ хра́мы, бг҃ороди́тельнице марі́е.
Жизнь и труды апостолов – Св. Мария Магдалина
Краткое житие равноапостольной Марии Магдалины, мироносицы
Святая равноапостольная Мария Магдалина, одна из жен-мироносиц, удостоилась первой из людей увидеть Воскресшего Господа Иисуса Христа. Родилась она в местечке Магдалы в Галилее. Жители Галилеи отличались непосредственностью, пылкостью нрава и самоотверженностью. Эти качества были присущи и святой Марии Магдалине. С юности она страдала тяжким недугом – беснованием (Лк.8:2). Перед Пришествием в мир Христа Спасителя бесноватых было особенно много: враг рода человеческого, предвидя свое близкое посрамление, восставал на людей со свирепой силой. Через болезнь Марии Магдалины явилась слава Божия, сама же она обрела великую добродетель всецелого упования на волю Божию и ничем неколеблемую преданность Господу Иисусу Христу. Когда Господь изгнал из нее семь бесов, она, оставив все, последовала за Ним.
Святая Мария Магдалина следовала за Христом вместе с другими женами, исцеленными Господом, проявляя трогательную заботу о Нем. Она не оставила Господа после взятия Его иудеями, когда начала колебаться вера в Него ближайших учеников. Страх, побудивший к отречению апостола Петра, в душе Марии Магдалины был побежден любовью. Она стояла у Креста вместе с Пресвятой Богородицей и апостолом Иоанном, переживая страдания Божественного Учителя и приобщаясь великому горю Богоматери. Святая Мария Магдалина сопровождала Пречистое Тело Господа Иисуса Христа при перенесении Его ко гробу в саду праведного Иосифа Аримафейского, была при Его погребении (Мф.27:61; Мк.15:47). Служа Господу во время Его земной жизни, она желала послужить Ему и после смерти, воздав последние почести Его Телу, умастив его, по обычаю евреев, миром и ароматами (Лк.23:56). Воскресший Христос послал святую Марию с вестью от Него к ученикам, и блаженная жена, ликуя, возвестила апостолам о виденном – «Христос воскрес!» Как первая благовестница Христова воскресения, святая Мария Магдалина признана Церковью равноапостольной. В этом благовестии – главное событие ее жизни, начало ее апостольского служения.
Существует предание, что она благовествовала не только в Иерусалиме. Святая Мария Магдалина отправилась в Рим и видела императора Тиверия (14–37). Известный своим жестокосердием император выслушал святую Марию, которая рассказала ему о жизни, чудесах и учении Христа, о Его неправедном осуждении иудеями, о малодушии Пилата. Затем она поднесла ему красное яйцо со словами «Христос воскрес!» С этим поступком святой Марии Магдалины связывают пасхальный обычай дарить друг другу красные яйца (яйцо, символ таинственной жизни, выражает веру в грядущее общее Воскресение).
Затем святая Мария отправилась в Ефес (Малая Азия). Здесь она помогала святому апостолу и евангелисту Иоанну Богослову в его проповеди. Здесь же она, по преданию Церкви, преставилась и была погребена. В IX веке при императоре Льве VI Философе (886–912) нетленные мощи святой Марии Магдалины были перенесены из Ефеса в Константинополь. Полагают, что во время крестовых походов они были увезены в Рим, где и покоились в храме во имя святого Иоанна Латеранского. Папа Римский Гонорий III (1216–1227) освятил этот храм во имя святой равноапостольной Марии Магдалины. Часть ее мощей находится во Франции, в Проваже близ Марселя, где также воздвигнут храм, посвященный святой Марии Магдалине. Части мощей равноапостольной Марии Магдалины хранятся в различных монастырях Святой Горы Афон и в Иерусалиме. В России частица святых мощей равноапостольной Марии Магдалины покоится в мужском монастыре во имя Святых царственных страстотерпцев (Екатеринбург).
Полное житие равноапостольной Марии Магдалины, мироносицы
На берегу Генисаретского озера между городами Капернаумом и Тивериадой располагался небольшой город Магдала, остатки которого уцелели до наших дней. Теперь на его месте стоит лишь небольшой поселок Медждель.
В Магдале когда-то родилась и выросла женщина, имя которой навеки вошло в евангельскую историю. Евангелие ничего не повествует нам о юных годах Марии, но Предание сообщает, что Мария из Магдалы была молода, красива и вела грешную жизнь. В Евангелии говорится, что Господь изгнал из Марии семь бесов. С момента исцеления Мария начала новую жизнь. Она стала верной ученицей Спасителя.
Евангелие повествует, что Мария Магдалина следовала за Господом, когда Он с апостолами проходил по городам и селениям Иудеи и Галилеи с проповедью Царствия Божия. Вместе с благочестивыми женщинами – Иоанной, женой Хузы (домоправителя Иродова), Сусанной и другими она служила Ему от имений своих (Лк.8:1-3) и, несомненно, разделяла с апостолами благовестнические труды, в особенности среди женщин. Очевидно, ее вместе с другими женщинами имеет в виду евангелист Лука, рассказывая, что в момент шествия Христа на Голгофу, когда после бичевания Он нес на Себе тяжелый Крест, изнемогая под его тяжестью, женщины шли за Ним, плача и рыдая, а Он утешал их. Евангелие повествует, что Мария Магдалина находилась и на Голгофе в момент распятия Господа. Когда все ученики Спасителя разбежались, она бесстрашно оставалась у Креста вместе с Богородицей и апостолом Иоанном.
Она была верна Ему не только в дни Его славы, но и в момент Его крайнего уничижения и поругания. Она, как повествует евангелист Матфей, присутствовала и при погребении Господа. На ее глазах Иосиф с Никодимом внесли в гробницу Его бездыханное тело. На ее же глазах они завалили большим камнем вход в пещеру, куда зашло Солнце жизни...
Верная закону, в котором была воспитана, Мария вместе с другими женщинами пребыла весь последующий день в покое, ибо велик был день той субботы, совпадавший в тот год с праздником пасхи. Но все же пред наступлением дня покоя женщины успели запасти ароматы, чтобы в первый день недели прийти на рассвете к могиле Господа и Учителя и по обычаю иудеев помазать Его тело погребальными ароматами.
Надо полагать, что, сговорившись идти в первый день недели ко Гробу рано утром, святые женщины, разойдясь в пятницу вечером по своим домам, не имели возможности встретиться друг с другом в день субботний, и как только забрезжил свет следующего дня, пошли к гробнице не совместно, а каждая из своего дома.
Евангелист Матфей пишет, что женщины пришли ко гробу на рассвете или, как выражается евангелист Марк, весьма рано, при восходе солнца; евангелист Иоанн, как бы дополняя их, говорит, что Мария пришла ко гробу настолько рано, что еще было темно. Видимо, она с нетерпением ждала окончания ночи, но, не дождавшись рассвета, когда еще кругом царила тьма, побежала туда, где лежало тело Господа.
Итак, Мария пришла ко гробу одна. Увидев камень отваленным от пещеры, она в страхе поспешила туда, где жили самые близкие апостолы Христа – Петр и Иоанн. Услышав странную весть о том, что Господа унесли из гроба, оба апостола побежали ко гробу и, увидев пелены и свернутый плат, изумились. Апостолы ушли и никому ничего не сказали, а Мария стояла около входа в мрачную пещеру и плакала. Здесь, в этом темном гробе, еще так недавно бездыханным лежал ее Господь. Желая убедиться, что гроб действительно пуст, она подошла к нему – и здесь сильный свет внезапно осиял ее. Она увидела двух Ангелов в белых одеяниях, сидящих одного у главы, а другого у ног, где было положено тело Иисусово. Услышав вопрос: "Женщина, что ты плачешь?" – она ответила теми же словами, которые только что сказала апостолам: "Унесли Господа моего, и не знаю, где положили Его". Сказав это, она повернулась и в этот момент увидела Иисуса Воскресшего, стоящего около гроба, но не узнала Его.
Он спросил Марию: "Женщина, что ты плачешь, Кого ищешь?" Она же, думая, что видит садовника, отвечала: "Господин, если ты вынес Его, скажи, где ты положил Его, и я возьму Его".
Но в этот момент она узнала голос Господа, голос, который был знаком с того самого дня, как Он исцелил ее. Этот голос она слышала в те дни, в те годы, когда вместе с другими благочестивыми женщинами ходила за Господом по всем городам и весям, где раздавалась Его проповедь. Из груди ее вырвался радостный крик: "Раввуни!", что значит "Учитель".
Уважение и любовь, нежность и глубокое почтение, чувство признательности и признание Его превосходства как великого Учителя – все слилось в одном этом возгласе. Она больше ничего не могла сказать и бросилась к ногам своего Учителя, чтобы омыть их слезами радости. Но Господь сказал ей: "Не прикасайся ко Мне, ибо Я еще не восшел к Отцу Моему; а иди к братьям Моим и скажи им: "Восхожу к Отцу Моему и Отцу вашему и к Богу Моему и Богу вашему".
Она пришла в себя и снова побежала к апостолам, чтобы исполнить волю Пославшего ее на проповедь. Снова вбежала она в дом, где еще пребывали в смятении Апостолы, и возвестила им радостную весть: "Видела Господа!" Это была первая в мире проповедь о Воскресении.
Апостолы должны были благовествовать миру, а она благовествовала самим апостолам...
Священное Писание не повествует нам о жизни Марии Магдалины по Воскресении Христовом, но можно не сомневаться, что если в страшные минуты распятия Христа она была у подножия Его Креста с Его Пречистою Матерью и Иоанном, то несомненно, что она пребывала с ними же и все ближайшее время по воскресении и вознесении Господа. Так, святой Лука в книге Деяний апостольских пишет, что все апостолы единодушно пребывали в молитве и молении с некоторыми женами и Мариею, Матерью Иисуса, и с братьями Его.
Священное Предание повествует, что когда апостолы разошлись из Иерусалима на проповедь во все концы мира, то вместе с ними пошла на проповедь и Мария Магдалина. Отважная женщина, сердце которой было полно воспоминаний о Воскресшем, оставила родной край и отправилась с проповедью в языческий Рим. И везде она возвещала людям о Христе и Его учении, а когда многие не верили, что Христос воскрес, она повторяла им то же, что сказала в светлое утро Воскресения апостолам: "Я видела Господа". С этой проповедью она обошла всю Италию.
Предание говорит, что в Италии Мария Магдалина явилась к императору Тиверию (14–37) и благовествовала ему о Христе Воскресшем. По преданию, она принесла ему красное яйцо как символ Воскресения, символ новой жизни, со словами: "Христос Воскрес!" Затем она рассказала императору о том, что в его провинции Иудее был безвинно осужден Иисус Галилеянин, муж святой, творивший чудеса, сильный пред Богом и всеми людьми, казнен по наветам иудейских первосвященников, и приговор утвердил назначенный Тиверием прокуратор Понтий Пилат.
Мария повторила слова апостолов, что уверовавшие во Христа искуплены от суетной жизни не тленным серебром или золотом, но драгоценной кровью Христа как непорочного и чистого Агнца.
Благодаря Марии Магдалине обычай дарить друг другу пасхальные яйца в день Светлого Христова Воскресения распространился между христианами всего мира. В одном древнем рукописном греческом уставе, написанном на пергаменте, хранящемся в библиотеке монастыря святой Анастасии близ Фессалоник (Солуня), помещена молитва, читаемая в день Святой Пасхи на освящение яиц и сыра, в которой указывается, что игумен, раздавая освященные яйца, говорит братии: "Так мы приняли от святых отцов, которые сохранили сие обыкновение от самых времен апостольских, ибо святая равноапостольная Мария Магдалина первая показала верующим пример сего радостного жертвоприношения".
Мария Магдалина продолжала свое благовестие в Италии и в самом городе Риме. Очевидно, именно ее имеет в виду апостол Павел в своем Послании к Римлянам (Рим.16:6), где вместе с прочими подвижниками проповеди евангельской упоминает Марию (Мариам), которая, как он выражается, "много потрудилась для нас". Очевидно, они беззаветно служили Церкви и своими средствами, и своими трудами, подвергаясь опасностям, и разделяла с апостолами труды проповедничества.
По церковному же преданию она пробыла в Риме до прибытия туда апостола Павла и еще два года спустя после отбытия его из Рима после первого суда над ним. Из Рима святая Мария Магдалина уже в преклонном возрасте переселилась в Ефес, где неустанно трудился святой апостол Иоанн, который с ее слов написал 20-ю главу своего Евангелия. Там закончила святая земную жизнь и была погребена.
Ее святые мощи были в IХ веке перенесены в столицу Византийской империи – Константинополь и положены в храме монастыря во имя святого Лазаря. В эпоху крестовых походов они были перенесены в Италию и положены в Риме под алтарем Латеранского собора. Часть мощей Марии Магдалины находится во Франции близ Марселя, где над ними у подножия крутой горы воздвигнут в честь ее великолепный храм.
Православная Церковь свято чтит память святой Марии Магдалины – женщины, призванной Самим Господом от тьмы к свету и от власти сатаны к Богу.
См. также: "Жизнеописание равноапостольной святой мироносицы Марии Магдалины" в изложении свт. Димитрия Ростовского.