Канон святителю Тарасию, архиепископу Константинопольскому

Припев: Святи́телю, о́тче Тара́сие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 10 марта (25 февраля ст. ст.)

Глас 2.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие, пои́м пе́снь Христу́ Бо́гу, разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди, я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския, я́ко просла́вися.

Наведе́ния, и плене́ния, и рабо́ты грехо́вныя мя́ изба́ви и к покая́нию наста́ви, Ще́дре, наводя́ мя́ ско́ро к любви́ Твое́й.

Струи́ жи́зни име́я, му́дре, се́рдце твое́, Це́ркве бы́л еси́ я́ко река́ Бо́жия, напо́лнившися уче́ньми, и сея́ напоя́я, о́тче, бразды́.

Ма́стию тво́й ве́рх честны́й Ду́хом Боже́ственным пома́зася, Тара́сие, на браду́ бога́тно, я́ко Ааро́ню, сни́де на оме́ты твоя́, я́ко роса́ Аермо́нская.

Богоро́дичен: Се́ вопие́т Иса́ия, Де́во Чи́стая: сове́та вели́каго А́нгела, во утро́бе Твое́й заче́нши без се́мене, родила́ еси́ и Де́ва пребыва́еши по Рождестве́, Чи́стая.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утверди́ на́с в Тебе́, Го́споди, дре́вом умерщве́й гре́х, и стра́х Тво́й всади́ в сердца́ на́с, пою́щих Тя́.

Все́м утвержде́ние сердца́м бы́л еси́ хле́бом слове́с твои́х, святи́телю, умаща́я же, я́ко еле́ем, весели́ши, я́ко вино́м, сердца́ на́ша.

Теплото́ю ра́зума и ре́вностию ве́ры отце́в бы́л еси́ верхо́вник, и ерети́ческая противле́ния я́ко су́щая а́дова врата́ разори́л еси́.

Возде́в к Бо́гу преподо́бныя ру́ки твоя́, ми́р ста́ду твоему́ испроси́. Те́мже и к Вы́шнему насле́дию возше́д, почи́л еси́.

Богоро́дичен: Стра́нно Рождество́, стра́нно происхожде́ние во утро́бе обновля́ется Де́вы, и естество́, попо́лзшееся в тле́ние, от ле́сти воздви́же.

Седа́лен, гла́с 3.

Де́лы просия́л еси́ богоразу́мия, заре́ю облиста́л еси́ Це́рковь, е́реси умертви́л еси́ словесы́ твои́ми, нищелю́бие и любо́вь источи́л еси́, Авраа́мову странноприя́тию подо́бяся, о́тче Тара́сие, Христа́ Бо́га моли́, дарова́ти на́м ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не, богоро́дичен: Боже́ственная ски́ния была́ еси́ Сло́ва, еди́на Пречи́стая Ма́ти Де́во, чистото́ю а́нгелы превозше́дшая, па́че все́х мене́ пе́рсть бы́вша, оскверне́на плотски́ми прегреше́ньми, очи́сти моли́тв Твои́х боже́ственными вода́ми, подаю́щи, Чи́стая, ве́лию ми́лость.

Крестобогоро́дичен: Нескве́рная А́гница Сло́ва, нетле́нная Де́ва Ма́ти, на Кресте́ зря́щи пове́шена из Нея́ без боле́зни прозя́бшаго, ма́терски подо́бно рыда́ющи, вопия́ше: увы́ Мне́, Ча́до Мое́, ка́ко стра́ждеши во́лею, хотя́ изба́вити от страсте́й безче́стия челове́ка?

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Пою́ Тя́, слу́хом бо, Го́споди, услы́шах и ужасо́хся: до мене́ бо и́деши, мене́ ища́, заблу́ждшаго. Те́м мно́гое Твое́ снизхожде́ние, е́же на мя́, прославля́ю, Многоми́лостиве.

По́том благоче́стия все́ял еси́ Боже́ственное сло́во Це́ркви и пожа́л еси́ кла́с, Тара́сие, Правосла́вия; на земли́ кро́тких всели́лся еси́ и с ни́ми ра́дуешися, веселя́ся.

Его́же рече́ Иса́ия, преподо́бне, боже́ственный стра́х во чре́ве прия́л еси́ Ду́хом и роди́л еси́ Це́ркви, и́мже ересе́й прозябе́ния разбива́ются о ка́мень ве́ры.

Излия́нием сле́з, преподо́бне, отмы́л еси́ скве́рны и ко исто́чнику дости́гл еси́, в не́мже неодожде́нное пи́во сла́дости присносу́щныя пролива́емо, к жела́нием ты́ приспе́л еси́ кра́йним.

Богоро́дичен: Без се́мени заче́нся, Всенепоро́чная, Бо́г Сло́во во утро́бе Твое́й происхо́дит сообра́зно непрело́жно к челове́ческому ро́ду. Того́ о рабе́х Твои́х моли́ при́сно, от бе́д спасти́ся душа́м на́шим.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Све́та Пода́телю и веко́в Тво́рче, Го́споди, во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви на́с: ра́зве бо Тебе́, ино́го Бо́га не зна́ем.

Си́лою слове́с твои́х не́мощь нечести́вых обличи́л еси́, и сою́зом связа́л еси́ боже́ственныя любве́ ста́до твое́, и наде́ждею и ве́рою сохраня́еши невреди́мо.

Оттря́с воздержа́нием пи́щу, пита́л еси́ твою́ ду́шу, хле́б име́я чи́стыя моли́твы, поуче́ние же боже́ственное и вознося́щее смире́ние.

Ты́ ри́зу, му́дре, церко́вную оте́чески истка́л еси́, в ню́же Христо́с честны́м о́бразом оде́яв тя́ ве́ры ра́ди, и правосла́вия уясни́л еси́ уче́ния.

Богоро́дичен: Тя́ Предста́тельницу, Чи́стая, и наде́жди кре́пкое основа́ние, и подпо́р, и покро́в, и сте́ну и́мамы вси́, и к Ца́рствию приводя́щий мо́ст.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же, мя́ возведи́.

Же́ртва и заколе́ние бы́в, повину́л еси́ себе́ Бо́гу ве́рою и соблюда́еши безкро́вныя слу́жбы Его́ соверше́ние.

Ны́не в невеще́ственную сла́ву преше́д от земли́, веще́ственными страстьми́ оскве́рншуюся, преподо́бне, ду́шу мою́ приле́жною моли́твою твое́ю исцели́.

Острога́л еси́ дебельство́ писа́ния ра́зума глубо́ким истонче́нием, Це́ркви бы́л еси́ скоропи́сца, Тара́сие, тро́сть.

Богоро́дичен: Недоуме́нием покрыва́ется Рождество́ Твое́, стра́нно бо, Де́во, дои́ши Пита́теля, и млеко́м пита́еши Невеще́ственнаго, и на руку́ держи́ши Зижди́теля.

Конда́к, гла́с 3.

Правосла́вными догма́ты Це́рковь уясни́в, и Христо́ву, блаже́нне, честну́ю ико́ну почита́ти и покланя́тися все́х научи́в, обличи́л еси́ иконобо́рцов безбо́жное веле́ние. Сего́ ра́ди вопие́м ти́: о о́тче, ра́дуйся, му́дре Тара́сие!

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́бразу злато́му на по́ле Деи́ре служи́му, трие́ Твои́ о́троцы небрего́ша безбо́жнаго веле́ния, посреде́ же огня́ вве́ржени, ороша́еми, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Прему́дрости ча́ша яви́лся еси́, доброде́тельми испо́лнена, и, созва́в пропове́данием высо́каго жития́ твоего́, наслади́л еси́ ста́до, богому́дре, и с ни́м, о́тче, взыва́еши: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Оби́тели та́мошния и наслажде́ния честна́я предвари́л еси́, и ра́дуешися с Бо́гом твои́м, и весели́шися у́бо. Те́мже тя́ чту́ще, преблаже́нне, со дерзнове́нием взыва́ем: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Му́жеством ра́зума препоя́сан в чре́сла, Тара́сие, и житие́м оде́ян, вводя́щим в ве́ру, на трапе́зу Вы́шняго Царя́ восте́кл еси́, поя́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Без Отца́ из Тебе́, И́же без ма́тере из Отца́, прохо́дит, и чистоты́ Твоея́ зна́мения сохра́нь невре́дна, показа́ пречи́сто рождество́ и де́вство нескве́рно: обновля́ется бо в Тебе́ зако́на рождество́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: В пещи́ о́трочестей прообрази́л еси́ иногда́ Твою́ Ма́терь, Го́споди, о́браз же Сия́ из огня́ изыма́ше, неопа́льно входя́щия. Ю́же пое́м, я́вльшуюся Тобо́ю конце́м дне́сь, и превозно́сим во вся́ ве́ки.

Ты́, я́ко о́блак у́тренний, и я́ко ка́пля ка́плющая, и роса́, яви́лся еси́, благотворе́ния бога́тство собра́л еси́ на земли́, а́лчущих сердца́ ума́стил еси́ и све́тлу вже́гл еси́, му́дре, душе́вную свещу́.

Святи́тельства оде́ждею де́л твои́х све́том просве́щся, и яви́лся еси́ целому́дрия клю́чь, воздержа́ния пи́ща, и́стинныя моли́твы учи́тель, и покая́ния пу́ть, и зако́н жития́.

Покая́ния вре́мя и обраще́ния пло́д принеси́, и смоко́вницы непло́дныя посече́ния преще́ния, душе́ моя́, кля́твы убо́йся, напита́й же Христа́ доброде́телей благопло́дием.

Богоро́дичен: Не забу́ди гла́са, Предста́тельнице стра́шная, ра́б Твои́х, но от вся́кия беды́ моли́твами Твои́ми и вся́каго преще́ния исхити́, преклоня́ет бо Бо́га Твоя́ Ма́терняя моли́тва.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: От Бо́га Бо́га Сло́ва, неизрече́нною му́дростию прише́дшаго обнови́ти Ада́ма, я́дию в тле́ние па́дшаго лю́те, от Святы́я Де́вы неизрече́нно воплоти́вшагося на́с ра́ди, ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.

Увяди́л еси́, о́тче, кова́рствия и стре́лы вра́жия огне́м воздержа́ния и чистоты́ у́гльми, пло́ти ве́щный гне́в попали́л еси́ и́стинно, о́наго светозаре́ния, Тара́сие, сподо́бився.

С патриа́ршескими ли́ки водворя́яся, пое́ши пе́снь а́нгельскую с ни́ми: свя́т, свя́т, свя́т Оте́ц роди́тель, и Сы́н рожде́йся, и Ду́х, исходя́й неразде́льно; Тро́ице Свята́я, сла́ва Тебе́!

Я́ко вше́дшу в вы́шняя с Па́влом, вопие́м: преблаже́нне, Бо́жие блаже́нство, Це́ркви утвержде́ние, во́инству побе́ду, на́м же дарова́ти очище́ние, чту́щим тя́ любо́вию, Тара́сие, помоли́ся.

Богоро́дичен: Вопло́щься неизрече́нно от чи́стых Твои́х крове́й, я́ко со́лнце, яви́ся на́м, Пречи́стая Ма́ти безневе́стная, ве́к все́х И́же пе́рвее, Отцу́ Собезнача́лен Сы́н, и тму́ отгна́в, просвети́ вся́ческая.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Грѧди́те, лю́дїе, пои́мъ пѣ́снь хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, раздѣ́льшемꙋ мо́ре, и҆ наста́вльшемꙋ лю́ди, ꙗ҆̀же и҆зведѐ и҆зъ рабо́ты є҆гѵ́петскїѧ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Наведе́нїѧ и҆ плѣне́нїѧ, и҆ рабо́ты грѣхо́вныѧ мѧ̀ и҆зба́ви, и҆ къ покаѧ́нїю наста́ви, ще́дре, наводѧ́ мѧ ско́рѡ къ любвѝ твое́й.

Стрꙋи̑ жи́зни и҆мѣ́ѧ, мꙋ́дре, се́рдце твоѐ, цр҃кве бы́лъ є҆сѝ ꙗ҆́кѡ рѣка̀ бж҃їѧ, напо́лнившисѧ ᲂу҆че́ньми, и҆ сеѧ̀ напоѧ́ѧ, ѻ҆́ч҃е, бразды̑.

Ма́стїю тво́й ве́рхъ честны́й, дх҃омъ бжⷭ҇твеннымъ пома́засѧ, тара́сїе, на брадꙋ̀ бога́тнѡ ꙗ҆́кѡ а҆арѡ́ню, сни́де на ѻ҆ме́ты твоѧ̑, ꙗ҆́кѡ роса̀ а҆ермѡ́нскаѧ.

Бг҃оро́диченъ: Сѐ вопїе́тъ и҆са́їа, дв҃о чⷭ҇таѧ: совѣ́та вели́кагѡ а҆́гг҃ла, во ᲂу҆тро́бѣ твое́й заче́нши, безъ сѣ́мене родила̀ є҆сѝ, и҆ дв҃а пребыва́еши по рождествѣ̀, чⷭ҇таѧ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Оу҆твердѝ на́съ въ тебѣ̀, гдⷭ҇и, дре́вомъ ᲂу҆мерщве́й грѣ́хъ, и҆ стра́хъ тво́й всадѝ въ сердца̀ на́съ пою́щихъ тѧ̀.

Всѣ̑мъ ᲂу҆твержде́нїе сердца́мъ бы́лъ є҆сѝ, хлѣ́бомъ слове́съ твои́хъ, ст҃и́телю: ᲂу҆маща́ѧ же ꙗ҆́кѡ є҆ле́емъ, весели́ши ꙗ҆́кѡ вїно́мъ сердца̀ на̑ша.

Теплото́ю ра́зꙋма и҆ ре́вностїю вѣ́ры, ѻ҆ц҃є́въ бы́лъ є҆сѝ верхо́вникъ, и҆ є҆реті́чєскаѧ противлє́нїѧ ꙗ҆́кѡ сꙋ̑щаѧ а҆́дѡва врата̀ разори́лъ є҆сѝ.

Воздѣ́въ къ бг҃ꙋ прпⷣбныѧ рꙋ́ки твоѧ̑, ми́ръ ста́дꙋ твоемꙋ̀ и҆спросѝ. тѣ́мже и҆ къ вы́шнемꙋ наслѣ́дїю возше́дъ почи́лъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Стра́нно ржⷭ҇тво̀, стра́нно происхожде́нїе во ᲂу҆тро́бѣ ѡ҆бновлѧ́етсѧ дв҃ы, и҆ є҆стество̀ попо́лзшеесѧ въ тлѣ́нїе, ѿ ле́сти воздви́же.

Сѣда́ленъ, гла́съ г҃.

Дѣ́лы просїѧ́лъ є҆сѝ бг҃оразꙋ́мїѧ, заре́ю ѡ҆блиста́лъ є҆сѝ цр҃ковь, є҆́рєси ᲂу҆мертви́лъ є҆сѝ словесы̀ твои́ми, нищелю́бїе и҆ любо́вь и҆сточи́лъ є҆сѝ, а҆враа́мовꙋ страннопрїѧ́тїю подо́бѧсѧ, ѻ҆́ч҃е тара́сїе, хрⷭ҇та̀ бг҃а молѝ, дарова́ти на́мъ ве́лїю ми́лость.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ, бг҃оро́диченъ: Бжⷭ҇твеннаѧ ски́нїѧ была̀ є҆сѝ сло́ва, є҆ди́на пречⷭ҇таѧ мт҃и дв҃о, чистото́ю а҆́гг҃лы превозше́дшаѧ, па́че всѣ́хъ менѐ пе́рсть бы́вша, ѡ҆скверне́на плотски́ми прегрѣше́ньми, ѡ҆чи́сти моли́твъ твои́хъ бжⷭ҇твенными вода́ми, подаю́щи, чⷭ҇таѧ, ве́лїю ми́лость.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Нескве́рнаѧ а҆́гница сло́ва, нетлѣ́ннаѧ дв҃а мт҃и, на крⷭ҇тѣ̀ зрѧ́щи повѣ́шена, и҆зъ неѧ̀ безъ болѣ́зни прозѧ́бшаго, мт҃рски подо́бнѡ рыда́ющи, вопїѧ́ше: ᲂу҆вы̀ мнѣ̀, ча́до моѐ, ка́кѡ стра́ждеши во́лею, хотѧ̀ и҆зба́вити ѿ страсте́й безче́стїѧ человѣ́ка;

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Пою́ тѧ, слꙋ́хомъ бо, гдⷭ҇и, ᲂу҆слы́шахъ, и҆ ᲂу҆жасо́хсѧ, до менє́ бо и҆́деши, менѐ и҆щѧ̀ заблꙋ́ждшаго. тѣ́мъ мно́гое твоѐ снизхожде́нїе, є҆́же на мѧ̀, прославлѧ́ю, многоми́лостиве.

По́томъ благоче́стїѧ всѣ́ѧлъ є҆сѝ бжⷭ҇твенное сло́во цр҃кви, и҆ пожа́лъ є҆сѝ кла́съ, тара́сїе, правосла́вїѧ: на землѝ кро́ткихъ всели́лсѧ є҆сѝ, и҆ съ ни́ми ра́дꙋешисѧ веселѧ́сѧ.

Є҆го́же речѐ и҆са́їа, преподо́бне, бжⷭ҇твенный стра́хъ во чре́вѣ прїѧ́лъ є҆сѝ дꙋ́хомъ, и҆ роди́лъ є҆сѝ цр҃кви, и҆́мже є҆ресе́й прозѧбє́нїѧ разбива́ютсѧ ѡ҆ ка́мень вѣ́ры.

И҆злїѧ́нїемъ сле́зъ, прпⷣбне, ѿмы́лъ є҆сѝ сквє́рны, и҆ ко и҆сто́чникꙋ дости́глъ є҆сѝ, въ не́мже неѡдожде́нное пи́во сла́дости присносꙋ́щныѧ пролива́емо, къ жела́нїємъ ты̀ приспѣ́лъ є҆сѝ кра̑йнимъ.

Бг҃оро́диченъ: Безъ сѣ́мени заче́нсѧ, всенепоро́чнаѧ, бг҃ъ сло́во во ᲂу҆тро́бѣ твое́й, происхо́дитъ соѻбра́знѡ непрело́жнѡ къ человѣ́ческомꙋ ро́дꙋ: того̀ ѡ҆ рабѣ́хъ твои́хъ молѝ при́снѡ, ѿ бѣ́дъ спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Свѣ́та пода́телю и҆ вѣкѡ́въ тво́рче, гдⷭ҇и, во свѣ́тѣ твои́хъ повелѣ́нїй наста́ви на́съ: ра́звѣ бо тебє̀, и҆но́гѡ бо́га не зна́емъ.

Си́лою слове́съ твои́хъ не́мощь нечести́выхъ ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ, и҆ сою́зомъ свѧза́лъ є҆сѝ бжⷭ҇твенныѧ любвѐ ста́до твоѐ, и҆ наде́ждею, и҆ вѣ́рою сохранѧ́еши невреди́мо.

Ѿтрѧ́съ воздержа́нїемъ пи́щꙋ, пита́лъ є҆сѝ твою̀ дꙋ́шꙋ, хлѣ́бъ и҆мѣ́ѧ чи̑стыѧ моли̑твы: поꙋче́нїе же бжⷭ҇твенное, и҆ возносѧ́щее смире́нїе.

Ты̀ ри́зꙋ, мꙋ́дре, цр҃ко́внꙋю ѻ҆те́чески и҆стка́лъ є҆сѝ, въ ню́же хрⷭ҇то́съ честны́мъ ѻ҆́бразомъ ѡ҆дѣ́ѧвъ тѧ̀ вѣ́ры ра́ди: и҆ правосла́вїѧ ᲂу҆ѧсни́лъ є҆сѝ ᲂу҆чє́нїѧ.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ предста́тельницꙋ, чⷭ҇таѧ, и҆ наде́жди крѣ́пкое ѡ҆снова́нїе и҆ подпо́ръ, и҆ покро́въ, и҆ стѣ́нꙋ и҆́мамы всѝ, и҆ къ црⷭ҇твїю приводѧ́щїй мо́стъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Въ бе́зднѣ грѣхо́внѣй валѧ́ѧсѧ, неизслѣ́днꙋю милосе́рдїѧ твоегѡ̀ призыва́ю бе́зднꙋ: ѿ тлѝ, бж҃е, мѧ̀ возведѝ.

Же́ртва и҆ заколе́нїе бы́въ, повинꙋ́лъ є҆сѝ себѐ бг҃ꙋ вѣ́рою, и҆ соблюда́еши безкро́вныѧ слꙋ́жбы є҆гѡ̀ соверше́нїе.

Ны́нѣ въ невеще́ственнꙋю сла́вꙋ преше́дъ ѿ землѝ, веще́ственными страстьмѝ ѡ҆скве́рншꙋюсѧ, преподо́бне, дꙋ́шꙋ мою̀ прилѣ́жною моли́твою твое́ю и҆сцѣлѝ.

Ѡ҆строга́лъ є҆сѝ дебельство̀ писа́нїѧ ра́зꙋма глꙋбо́кимъ и҆стонче́нїемъ, цр҃кви бы́лъ є҆сѝ скоропи́сца, тара́сїе, тро́сть.

Бг҃оро́диченъ: Недоꙋмѣ́нїемъ покрыва́етсѧ ржⷭ҇тво̀ твоѐ, стра́нно бо, дв҃о, дои́ши пита́телѧ, и҆ млеко́мъ пита́еши невеще́ственнаго, и҆ на рꙋкꙋ̀ держи́ши зижди́телѧ.

Конда́къ, гла́съ г҃.

Правосла́вными догма́ты цр҃ковь ᲂу҆ѧсни́въ, и҆ хрⷭ҇то́вꙋ, блаже́нне, честнꙋ́ю і҆кѡ́нꙋ почита́ти и҆ покланѧ́тисѧ всѣ́хъ наꙋчи́въ, ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ і҆кѡнобо́рцѡвъ безбо́жное велѣ́нїе. сегѡ̀ ра́ди вопїе́мъ тѝ: ѽ ѻ҆́ч҃е! ра́дꙋйсѧ, мꙋ́дре тара́сїе.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́бразꙋ злато́мꙋ, на по́лѣ деи́рѣ слꙋжи́мꙋ, трїѐ твоѝ ѻ҆́троцы небрего́ша безбо́жнагѡ велѣ́нїѧ, посредѣ́ же ѻ҆гнѧ̀ вве́ржени, ѡ҆роша́еми поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Премꙋ́дрости ча́ша ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, добродѣ́тельми и҆спо́лнена, и҆ созва́въ проповѣ́данїемъ высо́кагѡ житїѧ̀ твоегѡ̀, наслади́лъ є҆сѝ ста́до, бг҃омꙋ́дре, и҆ съ ни́мъ, ѻ҆́ч҃е, взыва́еши: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Ѻ҆би́тєли та́мѡшнїѧ, и҆ наслаждє́нїѧ честна̑ѧ предвари́лъ є҆сѝ, и҆ ра́дꙋешисѧ съ бг҃омъ твои́мъ, и҆ весели́шисѧ ᲂу҆́бѡ. тѣ́мже тѧ̀ чтꙋ́ще, преблаже́нне, со дерзнове́нїемъ взыва́емъ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Мꙋ́жествомъ ра́зꙋма препоѧ́санъ въ чре́сла, тара́сїе, и҆ житїе́мъ ѡ҆дѣ́ѧнъ вводѧ́щимъ въ вѣ́рꙋ, на трапе́зꙋ вы́шнѧгѡ цр҃ѧ̀ восте́клъ є҆сѝ, поѧ̀: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Безъ ѻ҆тца̀ и҆зъ тебє̀, и҆́же безъ мт҃ре и҆зъ ѻ҆ц҃а̀ прохо́дитъ, и҆ чистоты̀ твоеѧ̀ зна́мєнїѧ сохра́нь неврє́дна, показа̀ пречⷭ҇то ржⷭ҇тво̀ и҆ дѣ́вство нескве́рно: ѡ҆бновлѧ́етсѧ бо въ тебѣ̀ зако́на ржⷭ҇тво̀.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Въ пещѝ ѻ҆́трочестѣй проѡбрази́лъ є҆сѝ и҆ногда̀ твою̀ мт҃рь, гдⷭ҇и, ѻ҆́бразъ же сїѧ̑ и҆зъ ѻ҆гнѧ̀ и҆з̾има́ше, неѡпа́льнѡ входѧ́щыѧ, ю҆́же пое́мъ ꙗ҆́вльшꙋюсѧ тобо́ю концє́мъ дне́сь, и҆ превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Ты̀ ꙗ҆́кѡ ѻ҆́блакъ ᲂу҆́треннїй, и҆ ꙗ҆́кѡ ка́плѧ ка́плющаѧ, и҆ роса̀ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, благотворе́нїѧ бога́тство собра́лъ є҆сѝ на землѝ: а҆́лчꙋщихъ сердца̀ ᲂу҆ма́стилъ є҆сѝ, и҆ свѣ́тлꙋ вже́глъ є҆сѝ, мꙋ́дре, дꙋше́внꙋю свѣщꙋ̀.

Ст҃и́тельства ѻ҆де́ждею дѣ́лъ твои́хъ свѣ́томъ просвѣ́щсѧ, и҆ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ цѣломꙋ́дрїѧ клю́чь, воздержа́нїѧ пи́ща, и҆́стинныѧ моли́твы ᲂу҆чи́тель и҆ покаѧ́нїѧ пꙋ́ть, и҆ зако́нъ житїѧ̀.

Покаѧ́нїѧ вре́мѧ и҆ ѡ҆браще́нїѧ пло́дъ принесѝ, и҆ смоко́вницы непло́дныѧ посѣче́нїѧ преще́нїѧ, дꙋшѐ моѧ̀, клѧ́твы ᲂу҆бо́йсѧ: напита́й же хрⷭ҇та̀ добродѣ́телей благопло́дїемъ.

Бг҃оро́диченъ: Не забꙋ́ди гла́са, предста́тельнице стра́шнаѧ, ра̑бъ твои́хъ, но ѿ всѧ́кїѧ бѣды̀ моли́твами твои́ми, и҆ всѧ́кагѡ преще́нїѧ и҆схитѝ: преклонѧ́етъ бо бг҃а твоѧ̀ мт҃рнѧѧ моли́тва.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ѿ бг҃а, бг҃а сло́ва, неизрече́нною мꙋ́дростїю прише́дшаго ѡ҆бнови́ти а҆да́ма, ꙗ҆́дїю въ тлѣ́нїе па́дшаго лю́тѣ, ѿ ст҃ы́ѧ дв҃ы неизрече́ннѡ воплоти́вшагосѧ на́съ ра́ди, вѣ́рнїи, є҆диномꙋ́дреннѡ пѣ́сньми велича́емъ.

Оу҆вѧди́лъ є҆сѝ, ѻ҆́ч҃е, кова̑рствїѧ и҆ стрѣ́лы вра̑жїѧ ѻ҆гне́мъ воздержа́нїѧ, и҆ чистоты̀ ᲂу҆́гльми, пло́ти ве́щный гнѣ́въ попали́лъ є҆сѝ и҆́стиннѡ, ѻ҆́нагѡ свѣтозаре́нїѧ, тара́сїе, сподо́бивсѧ.

Съ патрїа́ршескими ли́ки водворѧ́ѧсѧ, пое́ши пѣ́снь а҆́гг҃льскꙋю съ ни́ми: ст҃ъ, ст҃ъ, ст҃ъ ѻ҆ц҃ъ роди́тель, и҆ сн҃ъ рожде́йсѧ, и҆ дх҃ъ и҆сходѧ́й нераздѣ́льнѡ: трⷪ҇це ст҃а́ѧ, сла́ва тебѣ̀.

Ꙗ҆́кѡ вше́дшꙋ въ вы̑шнѧѧ съ па́ѵломъ, вопїе́мъ: преблаже́нне, бж҃їе блаже́нство, цр҃кви ᲂу҆твержде́нїе, во́инствꙋ побѣ́дꙋ, на́мъ же дарова́ти ѡ҆чище́нїе, чтꙋ́щымъ тѧ̀ любо́вїю, тара́сїе, помоли́сѧ.

Бг҃оро́диченъ: Вопло́щсѧ неизрече́ннѡ ѿ чи́стыхъ твои́хъ крове́й, ꙗ҆́кѡ сл҃нце ꙗ҆ви́сѧ на́мъ, пречⷭ҇таѧ мт҃и безневѣ́стнаѧ: вѣ̑къ всѣ́хъ и҆́же пе́рвѣе, ѻ҆ц҃ꙋ̀ собезнача́ленъ сн҃ъ, и҆ тмꙋ̀ ѿгна́въ, просвѣтѝ всѧ́чєскаѧ.

Житие святителя Тарасия, архиепископа Константинопольского

Свя­ти­тель Та­ра­сий, пат­ри­арх Кон­стан­ти­но­поль­ский, про­ис­хо­дил из знат­но­го ро­да, ро­дил­ся и был вос­пи­тан в Кон­стан­ти­но­по­ле, где по­лу­чил хо­ро­шее об­ра­зо­ва­ние. Он быст­ро вы­дви­нул­ся при дво­ре им­пе­ра­то­ра Кон­стан­ти­на VI Пор­фи­ро­род­но­го (780–797) и его ма­те­ри, свя­той ца­ри­цы Ири­ны (797–802; па­мять 7 ав­гу­ста), и до­стиг зва­ния се­на­то­ра. В те вре­ме­на Цер­ковь вол­но­ва­ли ико­но­бор­че­ские сму­ты. Свя­той пат­ри­арх Па­вел (780–784; па­мять 30 ав­гу­ста), не со­чув­ство­вав­ший в ду­ше ико­но­бор­че­ству, по сла­бо­сти ха­рак­те­ра не мог ре­ши­тель­но бо­роть­ся с ере­сью и по­то­му уда­лил­ся в мо­на­стырь, где при­нял схи­му. Ко­гда к нему при­шла свя­тая ца­ри­ца Ири­на со сво­им сы­ном-им­пе­ра­то­ром, свя­ти­тель Па­вел объ­явил им, что до­стой­ным пре­ем­ни­ком его мо­жет быть толь­ко свя­той Та­ра­сий (в то вре­мя ми­ря­нин). Та­ра­сий дол­го от­ка­зы­вал­ся, не счи­тая се­бя до­стой­ным столь вы­со­ко­го са­на, но по­том под­чи­нил­ся об­ще­му же­ла­нию, с усло­ви­ем, что бу­дет со­зван Все­лен­ский Со­бор для осуж­де­ния ико­но­бор­че­ской ере­си. Прой­дя в ко­рот­кое вре­мя все иерар­хи­че­ские сту­пе­ни, свя­той Та­ра­сий был воз­ве­ден на пат­ри­ар­ший пре­стол в 784 го­ду. В 787 го­ду под пред­се­да­тель­ством свя­ти­те­ля – пат­ри­ар­ха Та­ра­сия в г. Ни­кее со­сто­ял­ся VII Все­лен­ский Со­бор, на ко­то­ром при­сут­ство­ва­ло 367 епи­ско­пов. На Со­бо­ре бы­ло утвер­жде­но по­чи­та­ние свя­тых икон. Те из епи­ско­пов, ко­то­рые при­нес­ли по­ка­я­ние в ико­но­бор­че­стве, бы­ли вновь при­ня­ты Цер­ко­вью.

Свя­ти­тель Та­ра­сий муд­ро управ­лял Цер­ко­вью 22 го­да. Он вел су­ро­вую ас­ке­ти­че­скую жизнь. Всё свое име­ние он ис­тра­тил на Бо­го­угод­ные де­ла, пи­тая и по­коя ста­ри­ков, ни­щих, си­рот и вдов, а в Свя­тую Пас­ху устра­и­вал для них тра­пе­зу, на ко­то­рой сам при­слу­жи­вал. Свя­той пат­ри­арх бес­страш­но об­ли­чил ца­ря Кон­стан­ти­на Пор­фи­ро­род­но­го, ко­гда тот окле­ве­тал свою су­пру­гу, им­пе­ра­три­цу Ма­рию, внуч­ку пра­вед­но­го Фила­ре­та Ми­ло­сти­во­го († 792; па­мять 1 де­каб­ря), чтобы за­то­чить Ма­рию в мо­на­стырь и со­че­тать­ся бра­ком со сво­ей род­ствен­ни­цей. Свя­ти­тель Та­ра­сий ре­ши­тель­но от­ка­зал­ся рас­торг­нуть брак им­пе­ра­то­ра, за что под­верг­ся опа­ле. Вско­ре, од­на­ко, Кон­стан­тин был низ­ло­жен сво­ей ма­те­рью, ца­ри­цей Ири­ной. Свя­ти­тель Та­ра­сий скон­чал­ся в 806 го­ду. При кон­чине бе­сы, на­по­ми­ная его жизнь с са­мой юно­сти, ста­ра­лись при­пи­сать свя­ти­те­лю не со­вер­шен­ные им гре­хи. "Я непо­ви­нен в том, о чем вы го­во­ри­те, – от­ве­чал свя­ти­тель. – Вы лож­но кле­ве­ще­те на ме­ня, нет у вас на­до мной ни­ка­кой вла­сти". Опла­ки­ва­е­мый Цер­ко­вью, свя­ти­тель был по­гре­бен в устро­ен­ном им мо­на­сты­ре на Бос­фо­ре. У гро­ба его со­вер­ша­лись мно­гие чу­де­са.

См. так­же: "Жи­тие свя­то­го от­ца на­ше­го Та­ра­сия, ар­хи­епи­ско­па Кон­стан­ти­но­поль­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.