Канон святителю Проклу Константинопольскому

Припев: Святи́телю, о́тче Про́кле, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 03 декабря (20 ноября ст. ст.)

Глас 1.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Твоя́ победи́тельная десни́ца боголе́пно в кре́пости просла́вися: та́ бо, Безсме́ртне, я́ко всемогу́щая проти́вныя сотре́, изра́ильтяном пу́ть глубины́ новосоде́лавшая.

Дея́нием же и сло́вом и́стинным разу́мных арха́нгелов бы́в сообра́зен, богоприя́тне, и с ни́ми престо́лу предстоя́ честны́я Тро́ицы, Ю́же, Про́кле, моли́ спасти́ на́с.

Стопа́м после́дуя я́ве Златоу́стаго, всеблаже́нне и приснопа́мятне, того́же боже́ственное свяще́нства, о́тче, одея́ние я́ко насле́дие взя́л еси́ оте́ческое, достосла́вне.

Дре́вле Бо́га на зе́млю Иса́ии вопию́щу Ду́хом приити́, Несто́рий, умовре́дно оболгу́яй воплоще́ние, от тебе́, треблаже́нне, собо́рне низверга́ется.

Богоро́дичен: Словесы́ богодохнове́нными стра́шное от Де́вы уясни́л еси́ воплоще́ние Сло́ва Бо́га на́шего и Богоро́дицу Сию́ пропове́дав, догма́том всему́дрым апо́столов после́дуя.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Еди́не, ве́дый челове́ческаго существа́ не́мощь и ми́лостивно в не́ вообра́жся, препоя́ши мя́ с высоты́ си́лою, е́же вопи́ти Тебе́, Святы́й, одушевле́нный хра́ме неизрече́нныя сла́вы Твоея́, Человеколю́бче.

Све́т из Све́та богови́дно, всеблаже́нне, прие́м, Це́ркве све́т бы́л еси́. Те́мже и Све́т тебе́ Боже́ственный возсия́ разу́мно, я́коже е́сть пи́сано, и́мже просвеща́емь, пою́щия озаря́еши па́мять твою́.

Воструби́в догма́тов гро́мом, я́ко сте́ны низложи́л еси́ Иерихо́нския ересе́й де́рзости вся́, и во́инства, и одоле́ния побе́ду возста́вил еси́, воплоще́ние Бо́жие е́же от Де́вы пропове́дав я́сно. ́

Исто́чнику му́дрости приложи́в уста́ твоя́, богоприя́тне, и духо́вныя поче́рпл еси́ му́дрости, Про́кле, боже́ственныя во́ды, му́тныя потопи́в ре́ки, всеблаже́нне, Несто́риева безбо́жная мне́ния.

Богоро́дичен: И́же горе́ Отцу́ Единоро́дный Сы́н неизрече́нно сразумева́емь, единоро́дный из Тебе́ до́ле, Пречи́стая, па́че вины́ и ра́зума роди́ся и обожа́ет челове́ка, Пречи́стая Влады́чице Богоро́дице: те́мже Тя́ сла́вим.

Конда́к, гла́с 4.

Досто́йно дне́сь торжеству́ет все́х градо́в честне́йший вои́стинну в честно́м преставле́нии твое́м, о́тче отце́в, Про́кле му́дре.

Седа́лен, гла́с 3.

Боже́ственный бы́в священнопропове́дник, боже́ственным уче́нием Це́рковь обогаща́я, тайноучи́телю всехва́льне, и Богоро́дицу Де́ву Пречи́стую пропове́дал еси́ и Несто́рия посрами́л еси́. Те́мже вси́ чти́м ве́рно па́мять твою́, прося́ще прия́ти ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не: Восхвали́те, де́вы, ма́тери, предпра́зднуйте, лю́дие, славосло́вите, свяще́нницы, благослови́те Пречи́стую Ма́терь Бо́жию: пло́тию бо младе́нствующи пре́жде, во хра́м принесе́ся, я́ко хра́м Бо́жий святе́йший. Те́мже пра́здник соверша́юще духо́вный, воспое́м Ю, я́ко Предста́тельницу ро́да челове́ческаго.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Го́ру Тя́, благода́тию Бо́жиею приосене́нную, прозорли́выма Авваку́м усмотри́в очи́ма, из Тебе́ изы́ти Изра́илеву провозглаша́ше Свято́му, во спасе́ние на́ше и обновле́ние.

Глаго́л веща́ния и догма́тов благогла́сный уче́ний твои́х гро́м Це́рковь Бо́жию му́дро веселя́т, ерети́ческое отго́нят свире́пство, священноявле́нне Про́кле всесла́вне.

Я́коже зла́то огне́м, свяще́ннейше, воздержа́нием честно́е те́ло твое́ очи́стив, му́дре, красно́ показа́л еси́ Творцу́. Сего́ ра́ди тебе́ одея́ние свяще́нства ве́чно дарова́.

Зна́ние боже́ственное навы́к, бы́в я́ко иера́рх свяще́нный, благопода́тно про́чее все́м препо́дал еси́ просвеще́ние и боже́ственныя све́тлости во спасе́ние ду́ш, достосла́вне.

Богоро́дичен: Угль Боже́ственный во утро́бе, Всенепоро́чная, прие́мши па́че ума́, не опали́лася еси́ и́стинно: купина́ бо издале́ча обра́зно Твое́ Рождество́ прообразова́ во спасе́ние на́ше и обновле́ние.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́вый сия́нием прише́ствия Твоего́, Христе́, и освети́вый Кресто́м Твои́м ми́ра концы́, сердца́ просвети́ све́том Твоего́ богоразу́мия, правосла́вно пою́щих Тя́.

Светоно́сен, я́ко свети́льник, всеблаже́нне, бы́в, боже́ственныя Це́ркве яви́лся еси́ побо́рник, и Бо́жия уясни́л еси́ е́же из Де́вы Всесвяты́я Рождество́ невра́щное, сла́вне.

Воплоще́ние Бо́жие из Де́вы сла́вное догма́тов в пра́щу вложи́в, я́ко иноплеме́нника Голиа́фа, низложи́л еси́ Несто́риев свире́пый нра́в, я́ко дре́вле боже́ственный Дави́д.

Па́вловыми уче́нии сы́й испо́лнен и того́ виде́ния узре́в, всеизбра́нне, Елиссе́й вторы́й показа́вся, ма́стию боже́ственною, свяще́нством, пома́зан та́инственно.

Богоро́дичен: Ни смуще́ния, ни смеше́ния во утро́бе прия́т Де́вы Бо́г, пло́тию происходя́, но е́же бе́, пребы́сть, Бо́г и Челове́к, невра́щно де́йствы явля́емь.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Обы́де на́с после́дняя бе́здна, не́сть избавля́яй, вмени́хомся, я́ко о́вцы заколе́ния, спаси́ лю́ди Твоя́, Бо́же на́ш, Ты́ бо кре́пость немощству́ющих и исправле́ние.

Обыше́дшия, я́ко зве́ри, отгна́л еси́ ересе́й от ста́да Христо́ва побо́рники жезло́м разу́мным твои́х уче́ний, Про́кле блаже́нне, к па́стве же правосла́вия па́ству испра́вил еси́.

Я́ко и́н ковче́г, Це́ркви Христо́ве те́ло всеблаже́ннаго Златоу́ста вда́л еси́ твои́ми, Про́кле, поуче́ньми и возвесели́л еси́ правосла́вных ли́ки прису́тствием его́.

На вели́кое возше́д седа́лище, преподо́бне, велича́йшими исправле́нии украси́л еси́ то́е боголе́пно. Те́мже, соше́дшеся, благохва́лим тя́, архиере́е, великому́дренне Про́кле сла́вне.

Богоро́дичен: Яви́лася еси́ херуви́мов, Богоблагода́тная Де́во, преиму́щи: на ра́мех бо носи́ма те́ми, Чи́стая, объя́тии Твои́ми носи́ла еси́. Те́мже Тя́ при́сно, Богоро́дице, вси́ сла́вим.

Конда́к, гла́с 8.

Всечестна́го святи́теля, Ца́рскаго гра́да престо́л украси́вшаго и сокро́вищем безце́нным того́ обога́щшаго, пречи́стыми моща́ми Златоу́стовыми, и́мже сло́во живо́тно стяжа́, просвеща́я ве́рно чту́щия его́, пе́сньми похвале́ния того́ ра́достно ублажи́м, зову́ще: ра́дуйся, архиере́е свяще́нный.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Тебе́, у́мную, Богоро́дице, пе́щь, разсмотря́ем, ве́рнии, я́коже бо о́троки спасе́ три́ Превозноси́мый, ми́р обнови́, во чре́ве Твое́м всеце́л, хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.

Те́ло, и у́м, и ду́шу очи́стив отъя́тием страсте́й, иера́рше Про́кле му́дре, отту́ду догма́тствовал еси́, те́ло, и ду́шу, и у́м от Де́вы ро́ждшагося Бо́га кроме́ премене́ния, за е́же спасти́ ны, прие́мшаго.

Ты́, ко Христу́ стяжа́в, свя́те, дерзнове́ние, на земли́ хва́лящим песнопе́сненно па́мять твою́ сла́вную вся́ких напа́стей изба́витися моли́, хва́льнаго пою́щим Бо́га пресла́внаго.

Огнь разу́мный, в помышле́ниих вже́г твои́х, хвра́стную и гнилу́ю злочести́ваго Несто́рия е́ресь попали́л еси́. Те́мже ти́ мо́лимся: хвра́стныя на́ша сла́сти, е́же к Бо́гу мольба́ми твои́ми, поже́г, очи́сти, сла́вне.

Богоро́дичен: Но́сиши Бо́га, пло́тию обложе́на, на объя́тиях Твои́х, Чи́стая, я́коже престо́л херуви́мский, Нося́щаго вся́ глаго́лом си́лы Своея́, Ему́же песнопое́м, веселя́щеся: препе́тый отце́в Бо́же и препросла́вленный, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: В пещи́ о́троцы Изра́илевы, я́коже в горни́ле, добро́тою благоче́стия чисте́е зла́та блеща́хуся, глаго́люще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Я́ко в горни́ле светоза́рнем, всесла́вне, чистото́ю стра́сти плотски́я очи́стив, я́ко зла́то, все́м возсия́л еси́, воспева́я: вся́ дела́ Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Орга́ном, блаже́нне, честна́го твоего́ язы́ка, украша́ема веща́нием, Це́рковь Бо́жия на земли́ спаси́тельное низше́ствие воспева́ет, все́м глася́щи я́сно и вопию́щи: Тя́ превозно́сим, Христе́, во вся́ ве́ки.

Гу́сль боже́ственная яви́лся еси́ и́стинно, веща́ние возглаша́ющая ве́рою прие́млющим Бо́жие, е́же к на́м, спаси́тельное воплоще́ние, Про́кле, о́тче блаже́нне, ве́рою зовы́й: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Сохрани́в зна́мения Твоего́, Де́во, де́вства невре́дна Влады́ка, про́йде Бо́г из Тебе́ па́че смы́сла, во е́же спасти́ вопию́щия: Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: О́браз чи́стаго рождества́ Твоего́ огнепали́мая купина́ показа́ неопа́льная; и ны́не на на́с напа́стей свире́пеющую угаси́ти, мо́лимся, пе́щь, да Тя́, Богоро́дице, непреста́нно велича́ем.

О́бразы и се́ни мимоте́к и и́стинно Христа́ разуме́в, породи́вся ба́нею креще́ния, свяще́нник же пома́зан свяще́ннейший. Те́мже и Богоро́дицу, Того́ ро́ждшую, пропове́дал еси́.

Нра́вы свяще́нныя и догма́ты Златоу́стаго, блаже́нне, впе́рсил еси́, ре́вность же его́ свяще́нную ве́ры, изры́гнул еси́ догма́тов твои́х пучи́ну, ересе́й пото́ки изсуша́ющую благода́тию.

Уста́ви свяще́нными твои́ми моли́твами воздвиза́емое на ны́ смуще́ние и отжени́ напа́стей омраче́ние и челове́к все́х озлобле́ние, я́ко име́я дерзнове́ние ко Влады́це и Бо́гу на́шему.

Богоро́дичен: О, па́че ума́ чуде́с Твои́х! Бо́жие бо Сло́во, пло́ть бы́вшее, еди́на родила́ еси́ преесте́ственно, Ма́ти Де́во, вся́ческая Боже́ственным хоте́нием му́дре Содержа́щаго, и окормля́юща, и соблюда́юща.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Твоѧ̀ побѣди́тельнаѧ десни́ца бг҃олѣ́пнѡ въ крѣ́пости просла́висѧ: та́ бо, безсме́ртне, ꙗ҆́кѡ всемогꙋ́щаѧ, проти̑вныѧ сотрѐ, і҆и҃льтѧнѡмъ пꙋ́ть глꙋбины̀ новосодѣ́лавшаѧ.

Дѣѧ́нїемъ же и҆ сло́вомъ и҆́стиннымъ, разꙋ́мныхъ а҆рха́гг҃лѡвъ бы́въ соѻбра́зенъ, бг҃опрїѧ́тне, и҆ съ ни́ми престо́лꙋ предстоѧ̀ чⷭ҇тны́ѧ трⷪ҇цы, ю҆́же, про́кле, молѝ спастѝ на́съ.

Стопа́мъ послѣ́дꙋѧ ꙗ҆́вѣ златоꙋ́стагѡ, всебл҃же́нне и҆ приснопа́мѧтне, тогѡ́же бжⷭ҇твенное свѧще́нства, ѻ҆́тче, ѡ҆дѣѧ́нїе, ꙗ҆́кѡ наслѣ́дїе взѧ́лъ є҆сѝ ѻ҆те́ческое, достосла́вне.

Дре́вле бг҃а на зе́млю, и҆са́їи вопїю́щꙋ дх҃омъ, прїитѝ, несто́рїй ᲂу҆мовре́днѡ ѡ҆болгꙋ́ѧй воплоще́нїе, ѿ тебє̀, треблаже́нне, собо́рнѣ низверга́етсѧ.

Бг҃оро́диченъ: Словесы̀ бг҃одохнове́нными стра́шное ѿ дв҃ы ᲂу҆ѧсни́лъ є҆сѝ воплоще́нїе сло́ва бг҃а на́шегѡ, и҆ бцⷣꙋ сїю̀ проповѣ́давъ, догма́тѡмъ всемꙋ́дрымъ а҆пⷭ҇лѡвъ послѣ́дꙋѧ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Є҆ди́не вѣ́дый человѣ́ческагѡ сꙋщества̀ не́мощь, и҆ ми́лостивнѡ въ нѐ воѡбра́жсѧ, препоѧ́ши мѧ̀ съ высоты̀ си́лою, є҆́же вопи́ти тебѣ̀, ст҃ы́й: ѡ҆дꙋшевле́нный хра́ме, неизрече́нныѧ сла́вы твоеѧ̀, чл҃вѣколю́бче.

Свѣ́тъ и҆зъ свѣ́та бг҃ови́днѡ, всебл҃же́нне, прїе́мъ, цр҃кве свѣ́тъ бы́лъ є҆сѝ. тѣ́мже и҆ свѣ́тъ тебѣ̀ бжⷭ҇твенный возсїѧ̀ разꙋ́мнѡ, ꙗ҆́коже є҆́сть пи́сано, и҆́мже просвѣща́емь, пою́щыѧ ѡ҆зарѧ́еши па́мѧть твою̀.

Вострꙋби́въ догма́тѡвъ гро́момъ, ꙗ҆́кѡ стѣ́ны низложи́лъ є҆сѝ і҆ерїхѡ́нскїѧ є҆ресе́й де́рзѡсти всѧ̑, и҆ вѡ́инства, и҆ ѡ҆долѣ́нїѧ побѣ́дꙋ возста́вилъ є҆сѝ, воплоще́нїе бж҃їе, є҆́же ѿ дв҃ы, проповѣ́давъ ꙗ҆́снѡ.

И҆сто́чникꙋ мꙋ́дрости приложи́въ ᲂу҆ста̀ твоѧ̑, бг҃опрїѧ́тне, и҆ дх҃о́вныѧ поче́рплъ є҆сѝ мꙋ́дрости, про́кле, бж҃е́ствєнныѧ во́ды, мꙋ̑тныѧ потопи́въ рѣ́ки, всебл҃же́нне, несто́рїєва безбѡ́жнаѧ мнѣ̑нїѧ.

Бг҃оро́диченъ: И҆́же горѣ̀ ѻ҆ц҃ꙋ̀ є҆диноро́дный сн҃ъ неизрече́ннѡ сразꙋмѣва́емь, є҆диноро́дный и҆зъ тебє̀ до́лѣ, пречⷭ҇таѧ, па́че вины̀ и҆ ра́зꙋма роди́сѧ, и҆ ѡ҆божа́етъ человѣ́ка, пречⷭ҇таѧ влⷣчце бцⷣе: тѣ́мже тѧ̀ сла́вимъ.

Конда́къ, гла́съ д҃.

Досто́йнѡ дне́сь торжествꙋ́етъ, всѣ́хъ градѡ́въ честнѣ́йшїй вои́стиннꙋ въ честно́мъ преставле́нїи твое́мъ, ѻ҆́тче ѻ҆тцє́въ про́кле мꙋ́дре.

Сѣда́ленъ, гла́съ г҃:

Бжⷭ҇твенный бы́въ сщ҃еннопроповѣ́дникъ, бжⷭ҇твеннымъ ᲂу҆че́нїемъ цр҃ковь ѡ҆богаща́ѧ, тайноꙋчи́телю всехва́льне, и҆ бцⷣꙋ дв҃ꙋ пречⷭ҇тꙋю проповѣ́далъ є҆сѝ, и҆ несто́рїа посрами́лъ є҆сѝ. тѣ́мже всѝ чти́мъ вѣ́рнѡ па́мѧть твою̀, просѧ́ще прїѧ́ти ве́лїю ми́лость.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Восхвали́те дѣ̑вы, ма́тєри предпра́зднꙋйте, лю́дїе славосло́вите, свѧще́нницы благослови́те пречⷭ҇тꙋю мт҃рь бж҃їю: пло́тїю бо младе́нствꙋющи пре́жде во хра́мъ принесе́сѧ, ꙗ҆́кѡ хра́мъ бж҃їй ст҃ѣ́йшїй. тѣ́мже, пра́здникъ соверша́юще дꙋхо́вный, воспое́мъ ю҆̀, ꙗ҆́кѡ предста́тельницꙋ ро́да человѣ́ческагѡ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Го́рꙋ тѧ̀, бл҃года́тїю бж҃їею приѡсѣне́ннꙋю, прозорли́выма а҆ввакꙋ́мъ ᲂу҆смотри́въ ѻ҆чи́ма, и҆зъ тебє̀ и҆зы́ти і҆и҃левꙋ провозглаша́ше ст҃о́мꙋ, во спасе́нїе на́ше и҆ ѡ҆бновле́нїе.

Глагѡ́лъ вѣща̑нїѧ, и҆ догма́тѡвъ благогла́сный ᲂу҆че́нїй твои́хъ гро́мъ, цр҃ковь бж҃їю мꙋ́дрѡ веселѧ́тъ, є҆реті́ческое ѿго́нѧтъ свирѣ́пство, свѧщенноѧвле́нне про́кле всесла́вне.

Ꙗ҆́коже зла́то ѻ҆гне́мъ, свѧще́ннѣйше, воздержа́нїемъ честно́е тѣ́ло твоѐ ѡ҆чи́стивъ, мꙋ́дре, красно̀ показа́лъ є҆сѝ творцꙋ̀. сегѡ̀ ра́ди тебѣ̀ ѡ҆дѣѧ́нїе сщ҃е́нства вѣ́чнѡ дарова̀.

Зна́нїе бжⷭ҇твенное навы́къ, бы́въ ꙗ҆́кѡ і҆ера́рхъ свѧще́нный, благопода́тнѡ про́чее всѣ̑мъ препо́далъ є҆сѝ просвѣще́нїе, и҆ бжⷭ҇твєнныѧ свѣ́тлѡсти, во спасе́нїе дꙋ́шъ, достосла́вне.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆́гль бжⷭ҇твенный во ᲂу҆тро́бѣ, всенепоро́чнаѧ, прїе́мши па́че ᲂу҆ма̀, не ѡ҆пали́ласѧ є҆сѝ и҆́стиннѡ: кꙋпина́ бо и҆здале́ча ѻ҆бра́знѡ твоѐ ржⷭ҇тво̀ проѡбразова̀, во спасе́нїе на́ше и҆ ѡ҆бновле́нїе.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Просвѣти́вый сїѧ́нїемъ прише́ствїѧ твоегѡ̀, хрⷭ҇тѐ, и҆ ѡ҆свѣти́вый крⷭ҇то́мъ твои́мъ мі́ра концы̀, сердца̀ просвѣтѝ свѣ́томъ твоегѡ̀ бг҃оразꙋ́мїѧ, правосла́внѡ пою́щихъ тѧ̀.

Свѣтоно́сенъ, ꙗ҆́кѡ свѣти́льникъ, всеблаже́нне, бы́въ, бжⷭ҇твенныѧ цр҃кве ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ побо́рникъ: и҆ бж҃їѧ ᲂу҆ѧсни́лъ є҆сѝ, є҆́же и҆зъ дв҃ы всест҃ы́ѧ, ржⷭ҇тво̀ невра́щное, сла́вне.

Воплоще́нїе бж҃їе и҆зъ дв҃ы сла́вное, догма́тѡвъ въ пра́щꙋ вложи́въ, ꙗ҆́кѡ и҆ноплеме́нника голїа́ѳа, низложи́лъ є҆сѝ несто́рїевъ свирѣ́пый нра́въ, ꙗ҆́кѡ дре́вле бжⷭ҇твенный дв҃дъ.

Па́ѵловыми ᲂу҆чє́нїи сы́й и҆спо́лненъ, и҆ тогѡ̀ видѣ̑нїѧ ᲂу҆зрѣ́въ, всеизбра́нне, є҆лїссе́й вторы́й показа́всѧ, ма́стїю бжⷭ҇твенною, свѧще́нствомъ пома́занъ та́инственнѡ.

Бг҃оро́диченъ: Ни смꙋще́нїѧ, ни смѣше́нїѧ во ᲂу҆тро́бѣ прїѧ́тъ дв҃ы, бг҃ъ пло́тїю происходѧ̀: но є҆́же бѣ̀, пребы́сть, бг҃ъ и҆ чл҃вѣ́къ, невра́щнѡ дѣ̑йствы ꙗ҆влѧ́емь.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆бы́де на́съ послѣ́днѧѧ бе́здна, нѣ́сть и҆збавлѧ́ѧй, вмѣни́хомсѧ ꙗ҆́кѡ ѻ҆́вцы заколе́нїѧ, спасѝ лю́ди твоѧ̑, бж҃е на́шъ: ты́ бо крѣ́пость немощствꙋ́ющихъ и҆ и҆справле́нїе.

Ѡ҆быше́дшыѧ, ꙗ҆́кѡ ѕвѣ́ри, ѿгна́лъ є҆сѝ є҆ресе́й ѿ ста́да хрⷭ҇то́ва побо́рники жезло́мъ разꙋ́мнымъ твои́хъ ᲂу҆че́нїй, про́кле бл҃же́нне, къ па́ствѣ же правосла́вїѧ па́ствꙋ и҆спра́вилъ є҆сѝ.

Ꙗ҆́кѡ и҆́нъ ковче́гъ, цр҃кви хрⷭ҇то́вѣ тѣ́ло всебл҃же́ннагѡ златоꙋ́ста вда́лъ є҆сѝ твои́ми, про́кле, поꙋче́ньми, и҆ возвесели́лъ є҆сѝ правосла́вныхъ ли́ки присꙋ́тствїемъ є҆гѡ̀.

На вели́кое возше́дъ сѣда́лище, прпⷣбне, велича́йшими и҆справлє́нїи ᲂу҆краси́лъ є҆сѝ то́е бг҃олѣ́пнѡ. тѣ́мже соше́дшесѧ благохва́лимъ тѧ̀, а҆рхїере́е, великомꙋ́дренне про́кле сла́вне.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ херꙋві́мѡвъ, бг҃облагода́тнаѧ дв҃о, преимꙋ́щи, на ра́мѣхъ бо носи́ма тѣ́ми, чⷭ҇таѧ, ѡ҆б̾ѧ̑тїи твои́ми носи́ла є҆сѝ. тѣ́мже тѧ̀ при́снѡ, бцⷣе, всѝ сла́вимъ.

Конда́къ, гла́съ и҃.

Всечестна́го ст҃и́телѧ, ца́рскагѡ гра́да прⷭ҇тѡ́лъ ᲂу҆краси́вшагѡ и сокро́вищемъ безце́ннымъ тогѡ̀ ѡ҆бога́щшагѡ, пречи́стыми моща́ми златоꙋ́стовыми, и҆́мже сло́во живо́тно стѧжа̀, просвѣща́ѧ вѣ́рнѡ чтꙋ́щїѧ є҆гѡ̀, пѣ́сньми похвалє́нїѧ тогѡ̀ ра́достнѡ ᲂу҆бл҃жи́мъ, зовꙋ́ще: ра́дꙋйсѧ, а҆рхїере́е сщ҃е́нный.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Тебѐ ᲂу҆́мнꙋю, бцⷣе, пе́щь, разсмотрѧ́емъ, вѣ́рнїи, ꙗ҆́коже бо ѻ҆́троки спасѐ трѝ превозноси́мый, мі́ръ ѡ҆бновѝ во чре́вѣ твое́мъ всецѣ́лъ, хва́льный ѻ҆тцє́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ.

Тѣ́ло и҆ ᲂу҆́мъ и҆ дꙋ́шꙋ ѡ҆чи́стивъ ѿѧ́тїемъ страсте́й, і҆ера́рше про́кле мꙋ́дре, ѿтꙋ́дꙋ догма́тствовалъ є҆сѝ, тѣ́ло и҆ дꙋ́шꙋ и҆ ᲂу҆́мъ ѿ дв҃ы ро́ждшагѡсѧ бг҃а, кромѣ̀ премѣне́нїѧ, за є҆́же спасти́ ны, прїе́мшагѡ.

Ты̀ ко хрⷭ҇тꙋ̀ стѧжа́въ, свѧ́те, дерзнове́нїе, на землѝ хва́лѧщымъ пѣснопѣ́сненнѡ па́мѧть твою̀ сла́внꙋю, всѧ́кихъ напа́стей и҆зба́витисѧ молѝ, хва́льнаго пою́щымъ бг҃а пресла́внаго.

Ѻ҆́гнь разꙋ́мный въ помышле́нїихъ вже́гъ твои́хъ, хвра́стнꙋю и҆ гнилꙋ́ю ѕлочести́вагѡ несто́рїа є҆́ресь попали́лъ є҆сѝ. тѣ́мже тѝ мо́лимсѧ: хвра̑стныѧ на́шѧ сла̑сти, є҆́же къ бг҃ꙋ, мольба́ми твои́ми поже́гъ, ѡ҆чи́сти, сла́вне.

Бг҃оро́диченъ: Но́сиши бг҃а, пло́тїю ѡ҆бложе́на, на ѡ҆б̾ѧ́тїихъ твои́хъ, чⷭ҇таѧ, ꙗ҆́коже прⷭ҇то́лъ херꙋві́мскїй, носѧ́щаго всѧ̑ глаго́ломъ си́лы своеѧ̀, є҆мꙋ́же пѣснопое́мъ, веселѧ́щесѧ: препѣ́тый ѻ҆тцє́въ бж҃е и҆ препросла́вленный, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Въ пещѝ ѻ҆́троцы і҆и҃левы, ꙗ҆́коже въ горни́лѣ, добро́тою бл҃гоче́стїѧ чистѣ́е зла́та блеща́хꙋсѧ, гл҃го́люще: бл҃гослови́те всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Ꙗ҆́кѡ въ горни́лѣ свѣтоза́рнѣмъ, всесла́вне, чистото́ю стра̑сти плотскі̑ѧ ѡ҆чи́стивъ, ꙗ҆́кѡ зла́то, всѣ̑мъ возсїѧ́лъ є҆сѝ, воспѣва́ѧ: всѧ̑ дѣла̀, гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Ѻ҆рга́номъ, блаже́нне, честна́гѡ твоегѡ̀ ѧ҆зы́ка, ᲂу҆краша́ема вѣща́нїемъ цр҃ковь бж҃їѧ, на землѝ спаси́тельное низше́ствїе воспѣва́етъ, всѣ̑мъ гласѧ́щи ꙗ҆́снѡ, и҆ вопїю́щи: тѧ̀ превозно́симъ, хрⷭ҇тѐ, во всѧ̑ вѣ́ки.

Гꙋ́сль бжⷭ҇твеннаѧ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ и҆́стиннѡ, вѣща́нїе возглаша́ющаѧ вѣ́рою прїе́млющымъ бж҃їе є҆́же къ на́мъ, спаси́тельное воплоще́нїе, про́кле ѻ҆́тче блаже́нне, вѣ́рою зовы́й: гдⷭ҇а по́йте, дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Сохрани́въ зна́мєнїѧ твоегѡ̀, дв҃о, дѣ́вства невре́дна влⷣка, про́йде бг҃ъ и҆зъ тебє̀ па́че смы́сла, во є҆́же спастѝ вопїю́щыѧ: гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́бразъ чи́стагѡ рождества̀ твоегѡ̀ ѻ҆гнепали́маѧ кꙋпина̀ показа̀ неѡпа́льнаѧ: и҆ ны́нѣ на на́съ напа́стей свирѣ́пѣющꙋю ᲂу҆гаси́ти, мо́лимсѧ, пе́щь, да тѧ̀, бцⷣе, непреста́ннѡ велича́емъ.

Ѻ҆́бразы и҆ сѣ̑ни мимоте́къ, и҆ и҆́стиннѡ хрⷭ҇та̀ разꙋмѣ́въ, породи́всѧ ба́нею креще́нїѧ, свѧще́нникъ же пома́занъ свѧще́ннѣйшїй, тѣ́мже и҆ бцⷣꙋ того̀ ро́ждшꙋю проповѣ́далъ є҆сѝ.

Нра́вы свѧщє́нныѧ и҆ догма́ты златоꙋ́стагѡ, блаже́нне, впе́рсилъ є҆сѝ, ре́вность же є҆гѡ̀ свѧще́ннꙋю вѣ́ры, и҆зры́гнꙋлъ є҆сѝ догма́тѡвъ твои́хъ пꙋчи́нꙋ, є҆ресе́й пото́ки и҆зсꙋша́ющꙋю благода́тїю.

Оу҆ста́ви свѧще́нными твои́ми моли́твами воздвиза́емое на ны̀ смꙋще́нїе, и҆ ѿженѝ напа́стей ѡ҆мраче́нїе, и҆ человѣ̑къ всѣ́хъ ѡ҆ѕлобле́нїе, ꙗ҆́кѡ и҆мѣ́ѧ дерзнове́нїе ко влⷣцѣ и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ.

Бг҃оро́диченъ: Ѽ па́че ᲂу҆ма̀ чꙋде́съ твои́хъ! бж҃їе бо сло́во, пло́ть бы́вшее, є҆ди́на родила̀ є҆сѝ преесте́ственнѡ, мт҃и дв҃о, всѧ́чєскаѧ бжⷭ҇твеннымъ хотѣ́нїемъ мꙋ́дрѣ содержа́щаго, и҆ ѡ҆кормлѧ́юща, и҆ соблюда́юща.

Свя­ти­тель Про­кл, ар­хи­епи­скоп Кон­стан­ти­но­поль­ский, с юных лет все свое вре­мя от­да­вал мо­лит­ве и изу­че­нию Свя­щен­но­го Пи­са­ния. Гос­подь удо­сто­ил его ве­ли­ко­го сча­стья быть уче­ни­ком свя­ти­те­ля Иоан­на Зла­то­уста († 407, па­мять 13 но­яб­ря), ко­то­рый ру­ко­по­ло­жил его сна­ча­ла в сан диа­ко­на, а за­тем в сан пре­сви­те­ра. Свя­той Про­кл был сви­де­те­лем яв­ле­ния апо­сто­ла Пав­ла свя­ти­те­лю Иоан­ну Зла­то­усту. От сво­е­го учи­те­ля свя­той Про­кл по­лу­чил глу­бо­кие зна­ния Свя­щен­но­го Пи­са­ния, на­учил­ся в со­вер­шен­ной фор­ме из­ла­гать мыс­ли.

По­сле из­гна­ния и смер­ти свя­ти­те­ля Иоан­на Зла­то­уста свя­той Про­кл был ру­ко­по­ло­жен свя­тым пат­ри­ар­хом Кон­стан­ти­но­поль­ским Си­си­ни­ем (426–427) в сан епи­ско­па го­ро­да Ки­зи­ка, но под вли­я­ни­ем ере­ти­ков-несто­ри­ан паства из­гна­ла сво­е­го свя­ти­те­ля. То­гда свя­той Про­кл вер­нул­ся в сто­ли­цу и про­по­ве­до­вал Сло­во Бо­жие в хра­мах Кон­стан­ти­но­по­ля, укреп­ляя слу­ша­те­лей в пра­во­слав­ной ве­ре, об­ли­чая зло­че­сти­вых ере­ти­ков. По смер­ти свя­ти­те­ля пат­ри­ар­ха Си­си­ния свя­ти­тель Про­кл был воз­ве­ден во ар­хи­епи­ско­па. Став пат­ри­ар­хом Кон­стан­ти­но­поль­ским, управ­лял Цер­ко­вью в те­че­ние две­на­дца­ти лет (434–447). Ста­ра­ни­я­ми свя­ти­те­ля Прок­ла при свя­том ца­ре Фе­о­до­сии II (408–450) из Ко­ман в Кон­стан­ти­но­поль бы­ли пе­ре­не­се­ны мо­щи свя­ти­те­ля Иоан­на Зла­то­уста.

Во вре­мя пат­ри­ар­ше­ства Прок­ла им­пе­рию по­стиг­ло раз­ру­ши­тель­ное зем­ле­тря­се­ние, про­дол­жав­ше­е­ся несколь­ко ме­ся­цев. В Вифи­нии, Гел­лес­пон­те, Фри­гии ру­ши­лись го­ро­да, ис­че­за­ли с ли­ца зем­ли ре­ки, в без­вод­ных преж­де ме­стах воз­ни­ка­ли гу­би­тель­ные на­вод­не­ния. Кон­стан­ти­но­поль­цы во гла­ве с пат­ри­ар­хом и им­пе­ра­то­ром вы­хо­ди­ли из го­ро­да и со­вер­ша­ли мо­леб­ны о пре­кра­ще­нии неви­дан­но­го по си­ле бед­ствия. Во вре­мя од­но­го мо­леб­на из тол­пы был неви­ди­мой си­лой под­нят в воз­дух маль­чик и уне­сен на та­кую вы­со­ту, где че­ло­ве­че­ский взгляд уже не мог его ви­деть. За­тем це­лым и невре­ди­мым от­рок был опу­щен на зем­лю и рас­ска­зал, что там, в вы­шине, он слы­шал и ви­дел, как Ан­ге­лы, сла­вя Бо­га, по­ют: "Свя­тый Бо­же, Свя­тый Креп­кий, Свя­тый Бес­смерт­ный". Весь на­род за­пел Три­свя­тую мо­лит­ву, при­со­еди­нив к ней: "по­ми­луй нас" – и зем­ле­тря­се­ние пре­кра­ти­лось. Эту мо­лит­ву Пра­во­слав­ная Цер­ковь по­ет за бо­го­слу­же­ни­ем и до се­го дня.

Кон­стан­ти­но­поль­ская паства лю­би­ла сво­е­го пат­ри­ар­ха за его по­движ­ни­че­скую жизнь, за его за­бо­ту об обез­до­лен­ных и за его про­по­ве­ди. До на­ших дней до­шли мно­гие тво­ре­ния свя­ти­те­ля. Наи­боль­шей из­вест­но­стью поль­зу­ют­ся на­прав­лен­ные про­тив несто­ри­ан два Сло­ва свя­ти­те­ля в по­хва­лу Бо­жи­ей Ма­те­ри и че­ты­ре Сло­ва на Рож­де­ство Хри­сто­во, из­ла­га­ю­щие пра­во­слав­ное уче­ние о Во­пло­ще­нии Сы­на Бо­жия. Все­об­щее ува­же­ние снис­ка­ла де­я­тель­ность свя­то­го пат­ри­ар­ха по устрой­ству бла­го­чи­ния во всех цер­ков­ных де­лах. Окру­жен­ный лю­бо­вью и по­че­том, Про­кл ото­шел ко Гос­по­ду в пре­клон­ном воз­расте († 446–447).


См. так­же: "Жи­тие свя­то­го Прок­ла, пат­ри­ар­ха Кон­стан­ти­но­поль­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.