Канон святителю Максиму Новому, бывшему деспоту Сербскому

Припев: Святи́телю, óтче Макси́ме, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зными Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Иису́су: Воспою́ Тебе́, Го́споди Бо́же мо́й, я́ко просла́вил еси́ Тебе́ просла́вльшаго, Макси́ма, все́ми хвали́маго, са́м бо себе́ от младе́нства, я́ко ма́слинную ве́твь, Тебе́, Христе́, принесе́, и Тебе́, я́ко Бо́гу, — оса́нна, — вопие́т.

Воспою́ тя́, блаже́нне Макси́ме, я́ко еле́ем ми́лостыни и по́том трудо́в свои́х ума́стил еси́ себе́, о́тче, и, свети́льник вже́г с му́дрыми де́вами в сре́тение Христу́, Жениху́, в весе́лие ве́чное восте́кл еси́.

Симео́на преподо́бнаго и святи́теля Са́ввы ты́ яви́лся еси́, о́тче, лоза́ и́стинная, источа́я вино́ спасе́ния, все́х ве́рных ду́ши веселя́щее, святи́телю, о́тче на́ш преблаже́нне, Макси́ме досточу́дне.

Богоро́дичен: Сове́та Преве́чнаго хра́м воздви́гл еси́, святи́телю, архистрати́га Гаврии́ла ра́достное провеща́ние Богоро́дице вседне́вно воспева́я: ра́дуйся, Неве́сто неневе́стная.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.

Хвала́ми да почти́м треблаже́ннаго отца́, и́же, небе́сная жела́я, оста́ви земна́я, и, я́коже еле́нь, тече́т, жела́я водна́го исто́чника. Си́це усе́рдно после́довал еси́, о́тче, стопа́м прароди́телей свои́х.

Ве́сь у́м впери́в к высоте́, земна́я ни во что́ же вмени́л еси́ и смире́нием, достоблаже́нне Макси́ме, высо́кая восприя́л еси́.

А́ще и изгна́н бы́л еси́, Макси́ме преподо́бне, оби́тели твоего́ оте́чества, но пресла́вный у́бо Ра́дул воево́да любе́зно тебе́, о́тче, прие́млет, ра́дуяся душе́ю и крася́ся вели́чием, я́ко даде́ ему́ Бо́г отца́, и учи́теля, и спаси́теля душе́внаго.

Богоро́дичен: Ка́я сия́, я́же вои́стинну бли́з Бо́га, я́ко превозше́дши вся́ а́нгельския чи́ны, еди́на, добро́тою де́вства сия́ющи, я́ко Ма́ти Вседержи́теля?

Седа́лен гла́с 8.

Роди́теля и сро́дники, сла́ву же и и́же в сла́ве тебе́ служа́щих оста́вил еси́, же́ртву жи́ву Бо́гови себе́ предста́вив и мно́гих вразуми́л еси́, пу́ть покая́ния показа́вый, Макси́ме всеблаже́нне, моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце Пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Лю́ди Бо́жия возмуща́ет ненави́дяй добро́, и обою́ стратила́ту, Ра́дула и Богда́на, бли́з бы́вшу к сраже́нию, ты́, преподо́бне о́тче Макси́ме, я́ко крыла́т предста́в, обои́м полко́м ми́р да́л еси́. Они́ же возвраща́ются во своя́ си́, сла́вяща Бо́га и уго́дника Его́.

Иде́же бо Ду́х хо́щет — ды́шет, я́коже рече́ Христо́с во Ева́нгелии, и апо́стол: иде́же любо́вь — та́мо побежда́ется мно́жество грехо́в. Ду́хом, о́тче, провозвести́л еси́ боже́ственная твоя́ словеса́.

Макси́ме всехва́льне, кто́ по достоя́нию возмо́жет восхвали́ти кро́ткий тво́й взо́р и медото́чныя твоя́ глаго́лы? Язы́к тво́й бы́сть тро́сть кни́жника, Ду́хом Святы́м подвиза́емь. Мно́гих бо привлече́ к ве́ре, мно́жайших же к покая́нию.

Богоро́дичен: И́же от не су́щих вся́ческая Божество́м содева́я, роди́ся из Тебе́, Богома́ти, ми́р просвеща́я све́тлыми заря́ми Боже́ственными и богоразу́мия светлостьми́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

Самово́льне оста́вив, о́тче на́ш Макси́ме, вся́ сла́вная, и сро́дная, и подру́жная, по глаго́лу Ева́нгельскому, Христу́ Бо́гу после́довал еси́ и стра́нствовати изво́лил еси́.

Тле́нная оста́вль, треблаже́нне, нетле́нная восприя́л еси́, насыща́яся све́том Боже́ственныя све́тлости во дво́рех Го́спода твоего́, Макси́ме прему́дре.

Лю́дие твои́, о о́тче, и ча́да, Ду́хом Святы́м порожде́нна, плаче́вная отве́ргше, ра́достная тебе́ воспева́ют пе́ния, вопию́ще: не оста́ви на́с, свя́те, в ра́дости Го́спода твоего́, моля́ Его́ о душа́х на́ших.

Богоро́дичен: Свы́ше Тебе́ гла́с ра́достен возопи́ а́нгел, Богоро́дице, неизрече́нное Влады́ки возвеща́я Тебе́ зача́тие.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Пожру́ Ти́ со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею кро́вию.

Я́ко ши́пок в те́рнии, преподо́бне Макси́ме, во иноплеме́нных возра́сл еси́, ве́ру же и чистоту́ тве́рдо соблю́л еси́, и по ве́ре чи́стаго се́рдца твоего́ вседомо́вно преселя́ет тебе́ Бо́г в зе́млю люде́й твои́х, я́коже иногда́ Авраа́ма в зе́млю обетова́ния.

Хору́гвь Христо́ва, христиа́ном похвала́, о́тче на́ш Макси́ме, ю́же нося́, ничи́мже, по апо́столу, хвали́лся еси́, то́чию кресто́м Го́спода на́шего Иису́са Христа́.

О, прему́драго твоего́ ра́зума, всехва́льне святи́телю! Егда́ утаи́вся все́х свои́х си́, и посреде́ мяте́жа и молвы́, кре́ст взе́м, после́довал еси́ Христу́.

Богоро́дичен: Тя́ еди́ну посреде́ те́рния обре́т, я́ко пречестны́й кри́н и удо́лия цве́т, о Богома́ти, Жени́х — Сло́во, — из утро́бы Твоея́ про́йде.

Конда́к, гла́с 2.

Кре́ст взе́м, мно́гия ско́рби и изгна́ния подъя́л еси́, святи́телю Макси́ме всеосвяще́нне, оте́чества твоего́ и Бо́гом вруче́ннаго ста́да лиша́емь, вся́ бо до́блественне терпе́л еси́, душе́внаго ра́ди твоего́ просвеще́ния.

И́кос:

О, кто́ от земны́х похвали́ти возмо́жет Бо́гом просла́вленнаго? Мы́ же ра́достными гла́сы, а́ки ве́твьми, сия́ тебе́, о́тче, сыно́вне глаго́лем: ра́дуйся, благочести́ваго ко́рене о́трасль; ра́дуйся, благоуха́нный цве́те, прозя́бший на ни́ве чи́стаго жития́ твоего́; ра́дуйся, до́блественнаго воздержа́ния сокро́вище; ра́дуйся, я́ко ца́рство земно́е оста́вив, воево́да Царя́ Христа́ бы́л еси́; ра́дуйся, я́ко мно́гия труды́ и беды́ подъя́л еси́; ра́дуйся, я́ко слеза́ми твои́ми мно́гих удиви́л еси́, пу́ть покая́ния показа́вый; ра́дуйся, я́ко мно́гая ча́да Ду́хом Святы́м породи́л еси́; ра́дуйся, я́ко кри́н, во юдо́ли процве́л еси́. Ра́дуйся, Макси́ме преблаже́нне, душе́вное просвеще́ние.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Ра́дул воево́да, благоче́стия испо́лнь, ра́достно Бо́га похваля́ше, я́ко прия́т о́трасль благочести́ваго ко́рене, па́че же Бо́жие оби́телище и цве́т чистоты́. Те́мже и вопия́ше: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Госпо́дь даде́, Госпо́дь отъя́т, — по И́ову, Бо́га благодаря́, глаго́лал еси́, свяще́нне Макси́ме, хва́льнаго воспева́я Бо́га и препросла́вленнаго.

Возду́х у́бо освяти́ся благово́нием моще́й твои́х, Макси́ме, Христо́в святи́телю, Це́рковь же, веселя́щися, вопие́т: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: И́стинную Богоро́дицу испове́дающе Тя́, я́ко а́нгел, — ра́дуйся, — ве́рою вопие́м Ти́, — еди́на бо Ра́дость родила́ еси́, Обра́дованная и при́сно Благослове́нная.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л, льво́в зия́ния в ро́ве затче́; о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Усе́рдно взе́м кре́ст и Христу́ после́довав, Макси́ме преблаже́нне, ско́рби мно́ги и изгна́ния претерпе́л еси́, вопия́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Ца́рский цве́т Це́ркви цвете́т, Кре́ст и́стинный, ты́ же, сего́ взе́м, святи́телю Макси́ме досточу́дне, ца́рским путе́м поте́кл еси́, вопия́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Отре́щся сою́за мирска́го, связа́л еси́ себе́ любо́вию Бо́жиею: и́го бо взе́м, яре́м Христо́в, и, то́й нося́, взыва́л еси́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Неи́стовства злотворя́щих не устраши́лся еси́, боже́ственный Макси́ме: Вы́шняго бо си́ла, из Де́вы возсия́вшаго, всеору́жием кре́стным тя́ оде́я, вопи́ти: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся — Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Красно́ у́бо Це́рковь весели́тся в па́мяти твое́й, о святи́телю треблаже́нне Макси́ме! Се́рбстии же лю́дие стека́ются, пра́зднственная тебе́ принося́ще, восхваля́юще Христа́, тебе́ просла́вльшаго.

В печа́ли, о́тче, оста́вил еси́ боголюбе́зная твоя́ ча́да, в ра́дость же душе́вную претвори́л еси́ ве́рных мно́жества явле́нием благово́нных моще́й твои́х. Те́мже и похва́льная тебе́ прино́сят наро́да твоего́ собра́ния.

И́хже о́ко не ви́де, и у́хо не слы́ша, и я́же на се́рдце челове́ку не взыдо́ша, такова́я, о́тче, от Бо́га получи́л еси́ блага́я, си́х наслажда́яся, моли́ о ста́де твое́м, е́же к Бо́гу собра́л еси́, и о лю́дех твои́х, восхваля́ющих тя́, греха́ изба́витися и сподо́битися ра́дости и весе́лия ве́чнаго.

Богоро́дичен: В ра́дость Богоро́дицы водрузи́л еси́ оби́тель кра́сную, в не́йже ча́да твоя́ боголюби́вая, обстоя́ще ра́ку твою́ честну́ю, святи́телю Макси́ме преблаже́нне, воспева́ют Го́спода, Де́ву ублажа́юще.

Свети́лен.

Ду́хом просвеща́емь, святи́телю треблаже́нне, озаря́еши сердца́ и ду́ши на́с, воспева́ющих твою́ све́тлую па́мять, Макси́ме досточу́дне.

Свя­ти­тель Мак­сим Но­вый[1], дес­пот Серб­ский, сын свя­то­го ко­ро­ля Серб­ско­го Сте­фа­на (Бран­ко­ви­ча). В ми­ру Ге­ор­гий, ро­дил­ся в 1462 го­ду в Ал­ба­нии. Его ро­ди­те­ли бе­жа­ли от пре­сле­до­ва­ний ту­рок в Ита­лию. По­сле кон­чи­ны от­ца, се­мья по­лу­чи­ла в на­дел от Вен­гер­ско­го ко­ро­ля Мат­вея Кор­ви­на зем­ли Сре­ма, ра­нее при­над­ле­жав­шие пра­де­ду Ге­ор­гия Ву­ку Бран­ко­ви­чу и пе­ре­се­ли­лась сю­да в 1486 го­ду.

Став дес­по­том Сре­ма, на­се­лен­но­го в ос­нов­ном сер­ба­ми, Ге­ор­гий вме­сте с ма­те­рью и бра­том осел в го­ро­де Ку­пи­ни­ке, ко­то­рый сде­лал сво­ей сто­ли­цей. В 1487 го­ду он же­нил­ся на Иза­бел­ле, ита­льян­ской род­ствен­ни­це вен­гер­ской ко­роле­вы Бе­ат­ри­сы, од­на­ко их брак рас­пал­ся "из-за раз­ли­чия в ве­ре". Око­ло 1496/97 го­да, Ге­ор­гий под вли­я­ни­ем сво­ей ма­те­ри, но без ее ве­до­ма, от­ка­зал­ся от всех прав на кня­же­ние и со­шел с пре­сто­ла в поль­зу млад­ше­го бра­та, свя­то­го дес­по­та Иоан­на. Сам при­нял мо­на­ше­ство с име­нем Мак­сим и сан иеро­ди­а­ко­на в Ма­на­сий­ском мо­на­сты­ре от Со­фий­ско­го мит­ро­по­ли­та Кале­ви­та.

По­сле смер­ти сво­е­го млад­ше­го бра­та Иоан­на († 1502), при­тес­ня­е­мый тур­ка­ми, вме­сте с ма­те­рью бе­жал в гор­ные пре­де­лы Ру­мы­нии, где, по на­сто­я­нию во­е­во­ды Ра­ду­ла, был по­став­лен на вдов­ству­ю­щую Ва­лаш­скую ка­фед­ру. Ве­ро­ят­но, это слу­чи­лось в 1505/06 го­ду, до то­го, как Ва­ла­хию по­ки­нул Ни­фонт, быв­ший пат­ри­арх Кон­стан­ти­но­поль­ский, ко­то­рый, как по­ла­га­ют, и со­вер­шил епи­скоп­скую хи­ро­то­нию. Здесь, во вре­мя сво­е­го недол­го­го епи­скоп­ства, ар­хи­епи­скоп Мак­сим, муд­ро управ­лял Хри­сто­вой паст­вой и укреп­лял мит­ро­по­лию. Он при­ми­рил двух со­пер­ни­чав­ших во­е­вод - ва­лах­ско­го Ра­ду­ла и мол­дов­ско­го Бог­да­на III Кри­во­го, от­ве­дя опас­ность вой­ны меж­ду ни­ми, встав­ши меж­ду дву­мя ар­ми­я­ми. С его име­нем так же свя­за­но со­зда­ние пер­во­го пе­чат­но­го стан­ка в Ва­ла­хии, где ра­бо­тал мо­нах Ма­ка­рий из Чер­но­го­рии.

По­сле ди­пло­ма­ти­че­ской мис­си в Бу­де в 1508/09 го­ду, пре­по­доб­ный Мак­сим воз­вра­тил­ся в Срем и с 1508 го­да стал ар­хи­епи­ско­пом и мит­ро­по­ли­том Бел­град­ско-Срем­ским. Вме­сте со сво­ей пре­по­доб­ной ма­те­рью, и с по­мо­щью кня­зя Иоан­на Ня­гое Ба­са­ра­ба, он ос­но­вал мо­на­стырь в Кру­ше­до­ле, ко­то­рый стал ро­до­вой усы­паль­ни­цей Бран­ко­ви­чей.

Про­ве­дя жизнь в ду­хов­ном по­дви­ге и дол­гое вре­мя тер­пе­ли­во пе­ре­но­ся бо­лезнь, свя­ти­тель пре­ста­вил­ся 18 ян­ва­ря 1516 или 1546 го­да и был по­хо­ро­нен в церк­ви Кру­ше­доль­ско­го мо­на­сты­ря ря­дом со свя­ты­ми от­цом и бра­том. В жи­тии свя­ти­те­ля Мак­си­ма го­во­рит­ся, что еще при жиз­ни от его ру­ки рас­про­стра­ня­лось бла­го­уха­ние.

Нетлен­ные мо­щи пре­по­доб­но­го Мак­си­ма, его от­ца, бра­та и ма­те­ри ле­жа­ли в Кру­ше­до­ле до 1716 го­да, ко­гда тур­ки со­жгли мо­на­стырь. Сре­ди пеп­ла бы­ли най­де­ны толь­ко неко­то­рые ча­сти рук и ног, ко­то­рые до сих пор хра­нит­ся в со­кро­вищ­ни­це Кру­ше­доль­ско­го мо­на­сты­ря.


При­ме­ча­ние

[1] Не вклю­чён в совре­мен­ный Ме­ся­це­слов Рус­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви.