Канон святителю Епифанию Кипрскому

Припев: Святи́телю о́тче Епифа́ние, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 25 мая (12 мая ст. ст.)

Глас 1.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Твоя́ победи́тельная десни́ца боголе́пно в кре́пости просла́вися: та́ бо, Безсме́ртне, я́ко всемогу́щая, проти́вныя сотре́, изра́ильтяном пу́ть глубины́ новосоде́лавшая.

Во уго́днем ве́рою пожи́в зако́не писа́ний, Влады́чний подъя́л еси́ яре́м, украси́вся же, пребога́те, свети́льник показа́лся еси́, земны́я просвеща́я концы́.

Жела́нием Боже́ственнаго зако́на объя́т бы́в и непра́веднаго разсуди́в пра́ведное, о́тче Епифа́ние, обра́зно прия́л еси́ спаси́тельную ве́ру Тро́ическую, я́коже от Боже́ственнаго проразуме́ния.

Цели́тель пло́ти же и души́, богови́ден бы́сть тебе́ челове́к, подъяре́мником твои́м стра́стное уби́л е́сть стремле́ние, и исцели́ души́ неве́рное мудрова́ние.

Богоро́дичен: Ве́сь о́браз мо́й прие́м, и́же во о́бразе Бо́жии пе́рвее зри́мый, ве́сь обнови́л е́сть, во Твою́ утро́бу боголе́пно все́лься, Чи́стая. Те́мже Богоро́дицу ве́рою Тя́ вси́ сла́вим.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Еди́не Ве́дый челове́ческаго существа́ не́мощь и ми́лостивно в не вообра́жся, препоя́ши мя́ с высоты́ си́лою, е́же вопи́ти Тебе́, Святы́й: одушевле́нный хра́ме неизрече́нныя сла́вы Твоея́, Человеколю́бче.

Черну́ оде́жду ви́дев пода́вшаго, проси́вшу ми́лости, теле́сныма очи́ма, све́тлою же ри́зою оде́яна разу́мно узре́в, Боже́ственною благода́тию просвети́лся еси́ к ве́ре непоро́чней.

Слы́шав глаго́лы благочести́выя, ве́щи возгнуша́лся еси́ у́бо, и житие́ возжела́в невеще́ственно, я́ко и кро́ви соприча́стну твое́й и ра́зума прича́стну прии́м сестру́, яви́стася супру́га блаже́нная.

Ме́ртвых помышле́ний отврати́вся, преблаже́нне Епифа́ние, возжела́л еси́ живо́му служи́ти Бо́гу и к Боже́ственному хра́му ве́рно прите́кл еси́, прие́м о́браз све́тлый, пребога́те, ме́ртвых твои́х явля́я отпаде́ние.

Богоро́дичен: Святы́х Свята́го Христа́ свя́то породила́ еси́, Святы́ни свято́е селе́ние, во святы́х почива́ющаго, Ему́же вопие́м: Свята́ Це́ркви одушевле́нная пречи́стыя сла́вы Твоея́, Человеколю́бче.

Седа́лен, гла́с 8.

Но́г твои́х обу́щи, я́коже Моисе́й, во святе́м ме́сте отложи́в, Боже́ственным та́йнам научи́лся еси́ духо́вным и, воздержа́ния боле́зньми умертви́в те́ло твое́, пресла́вных чуде́с тва́рь испо́лнил еси́. Те́мже и Богодохнове́ннаго Писа́ния неизрече́нная все́м благоразсуди́л еси́, богоно́се о́тче на́ш, святи́телю Епифа́ние, моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Во свяще́нную обле́клся оде́жду, показа́лся еси́ посо́бник Христо́ви, не убоя́вся беззако́ннаго царя́, о́тче на́ш, вы́и не преклони́л еси́ безбо́жному веле́нию, зауше́ния терпя́, поноше́ния и преще́ния. Те́мже льсте́ц, я́ростию разгоре́вся, в темни́це тя́ затвори́, да́же до кончи́ны, блаже́нне. Сего́ ра́ди вопие́м ти́: моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти на́м, чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Го́ру Тя́, благода́тию Бо́жиею приосене́нную, прозорли́выма Авваку́м усмотри́в очи́ма, из Тебе́ изы́ти Изра́илеву провозглаша́ше Свято́му, во спасе́ние на́ше и обновле́ние.

Моли́твенник, я́коже ра́б, присту́пль ко креще́нию, сыноположи́лся еси́ и́м и насле́дник и́стинен Бо́жий, Епифа́ние, и Христу́ снасле́дник бы́л еси́, боголе́пно Тому́ пожи́в.

Зри́т твое́ многоукра́шено лице́ и неизрече́нною Па́стырь сла́вою и венце́м благоле́пным сла́вную главу́ твою́ па́че естества́ венча́ну, сла́вне, чи́стаго твоего́ се́рдца о́бразы.

Бы́л еси́ прия́телище Боже́ственныя благода́ти, преподо́бне, и расточи́л еси́ му́дре бога́тство вре́менное Христу́, и, име́нием небе́сным обога́щся, некра́домое сокры́л еси́, я́коже разу́мный судия́, Епифа́ние.

Ю́ных отве́ргл еси́ в ю́ности мудрова́ние, укре́пль же ся́ ста́рческими от му́дрых и разу́мных, стра́хом, блаже́нне, боже́ственным, поуче́нием слове́с духо́вных рачи́тель прему́дрости бы́л еси́.

Богоро́дичен: Святы́х Свята́я Богоро́дице Всепе́тая, ча́яние язы́ков и спасе́ние ве́рных, из Тебе́ возсия́ Изба́витель, и Жизнода́вец, и Госпо́дь, Его́же моли́ спасти́ся рабо́м Твои́м.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́вый сия́нием прише́ствия Твоего́, Христе́, и освети́вый кресто́м Твои́м ми́ра концы́, сердца́ просвети́ све́том Твоего́ богоразу́мия правосла́вно пою́щих Тя́.

Преподо́бно твое́ чре́во хле́бом и водо́ю утесни́л еси́, я́ко ва́риво име́в со́ль, и стра́сти удержа́л еси́ пло́ти, во пло́ти житию́ безпло́тных подо́бяся.

Уще́дрил еси́ та́ющих в жа́жди зно́я и зно́й премени́л еси́, боголе́пно зна́мения начина́я, я́ко служи́тель изря́ден, твоему́ подо́бяся Влады́це, вино́ в во́ду преложи́л еси́, блаже́нне.

Избе́гл еси́ тщи́я челове́к сла́вы и в пусты́ню, я́коже тво́й Влады́ка, всели́лся еси́, искуше́нии, му́дре, Влады́чними к боре́нию неви́димых неможе́ние твое́ укрепля́я.

Богоро́дичен: Сло́во Боже́ственное сло́вом во утро́бе вмести́ла еси́ па́че сло́ва, Богоро́дице, Того́ у́бо моли́ от безслове́сных дея́ний и сласте́й смертоно́сных свободи́ти рабы́ Твоя́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Обы́де на́с после́дняя бе́здна, не́сть избавля́яй, вмени́хомся, я́ко о́вцы заколе́ния, спаси́ лю́ди Твоя́, Бо́же на́ш, Ты́ бо кре́пость немощству́ющих и исправле́ние.

Бесо́встии тя́ подо́бницы окружи́вше, ага́рянстии вну́чата, Влады́це же подо́бяся твоему́, супроти́вящагося возблагоде́тельствовал еси́ и све́тло показа́л еси́, о́тче, друго́е о́ко.

Соде́тель тво́й, в тебе́ почи́вый, Ду́ха тя́ орга́н и бо́га, я́коже Моисе́я, фарао́ну показа́, ара́вским жили́щем: вои́стинну бо яви́лся еси́, о́бразу Сего́ подо́бяся.

Сотрясе́ ассири́йскаго царя́, ду́х гоня́щаго, бы́сть же ве́стник твое́й, о́тче, доброде́тели и Боже́ственныя благода́ти, и́бо того́ ве́сть сла́вити Бо́г сла́вящия.

Богоро́дичен: Веселя́тся о Тебе́, Де́во Пречи́стая, ро́да на́шего пра́отцы, Еде́м восприе́мше Тобо́ю, его́же преступле́нием погуби́ша: Ты́ бо Чиста́ и пре́жде рождества́, и по рождестве́ еси́.

Конда́к, гла́с 4.

Священнонача́льник чу́дную дво́ицу восхва́лим, ве́рнии, по до́лгу, с Ге́рманом боже́ственнаго Епифа́ния: си́и бо попали́ша безбо́жных язы́ки, догма́ты прему́дрейшия возло́жше все́м, правосла́вно пою́щим при́сно благоче́стия вели́кое та́инство.

И́кос:

Я́ко свяще́нных добро́ту и сла́ву правосла́вных, дво́ицу святу́ю почти́м досто́йно: си́и бо яви́шася на́м столпи́ утвержде́ния на враги́ неви́димыя и ви́димыя всегда́, ве́ры же столпи́ непрекло́ннии и Це́ркве украше́ние красно́. Его́же нося́щи, пра́во исправля́ет, у́мно вопию́щи: возвесели́ся во мне́ ду́х мо́й вои́стинну, оде́жду мою́, я́коже пре́жде, восприе́мши, ю́же еретицы́ растерза́ша, не пою́ще благоче́стия вели́кое та́инство.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Тебе́, у́мную, Богоро́дице, пе́щь разсмотря́ем, ве́рнии, я́коже бо о́троки спасе́ три́ Превозноси́мый, ми́р обнови́, во чре́ве Твое́м всеце́л, хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.

От Боже́ственныя десни́цы прие́м чуде́с да́р, прося́щим у тебе́ ту́не, о́тче, исцеле́ния все́м разда́л еси́, я́коже Влады́ка тебе́ повеле́, хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.

Па́дает, на ногу́ твое́ю валя́яся, ассири́йский ца́рь, стыде́тися бо доброде́тели ве́сть и сопоста́т. Вся́каго же покаря́ет Еди́ный, во святы́х почива́я, хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.

Сло́во молчи́т, исправле́ния твоя́ и чуде́с мно́жество ника́коже возмо́же сказа́ти, всеблаже́нне: песка́ бо премину́ет, е́же Христо́с тебе́ дарова́, хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.

Тро́ичен: Трисве́тлая Еди́нице, неоску́дный безме́рныя бе́здны Све́те, назира́еши Твоя́ певцы́: превозноси́мый Безнача́льный О́тче, и Сы́не Собезнача́льный, и Ду́ше Соприсносу́щный, хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.

Богоро́дичен: Ты́, Исто́чник жи́зни ро́ждши, умерщвле́нна мя́ лю́те бесо́вскими наведе́нии, Чи́стая Всенепоро́чная, оживи́ моли́твами Твои́ми, Твоему́ Сы́ну воспева́юща: хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: В пещи́ о́троцы Изра́илевы, я́коже в горни́ле, добро́тою благоче́стия чисте́е зла́та блеща́хуся, глаго́люще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Ты́ сло́вом обличи́л еси́ му́дре ересе́й пре́лесть и сия́нием благоче́стия отгна́л еси́ ту́ю, вопия́, Епифа́ние: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

На престо́л возне́сся высо́к, над страстьми́ бо ца́рствовал еси́, пло́ть же удержа́в, ты́ упа́сл еси́ Христо́во ста́до, зовы́й: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Да лику́ет вся́ко мы́сленное и слове́сное существо́ в па́мять святи́теля и уго́дника Христо́ва, ве́рно зову́щее: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоуго́дно ты́ богосло́вив, я́ко основа́ние уче́ний все́м богосло́вие оста́вил еси́ твое́, и́мже, о́тче, пое́м: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, престо́ле сла́вный Бо́жий, ра́дуйся, ве́рных стено́, Е́юже све́т су́щим во тме́ возсия́, Христо́с. И, Тя́ блажа́ще, вопие́м: вся́ дела́, Де́ву благослови́те и славосло́вите пречи́стое Ея́ Рождество́.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: О́браз чи́стаго рождества́ Твоего́ огнепали́мая купина́ показа́ неопа́льная; и ны́не на на́с напа́стей свире́пеющую угаси́ти, мо́лимся, пе́щь, да Тя́, Богоро́дице, непреста́нно велича́ем.

Преде́л де́тели житие́ твое́ и виде́ния Боже́ственнаго, о́тче, словеса́ твоя́ богому́дрым вои́стинну лю́дем оста́вися, Епифа́ние блаже́нне сла́вне. Те́мже тя́ по достоя́нию, восхваля́юще, велича́ем.

Неве́сте Христо́ве предста́, Це́ркви, сла́вне Епифа́ние, и ути́ши я́же на ню́ воздви́женую, моли́твами твои́ми, свире́пую бу́рю, я́ко име́я дерзнове́ние ко Влады́це и Человеколю́бцу.

Тро́ичен: Царю́ царе́й, Свята́я Единонача́льная Тро́ице, все́ми влады́чествующая, пою́щим Тя́ согреше́ний проще́ние и жития́ всего́ устрое́ние неотъе́млемо пода́ждь Епифа́ния моли́твами.

Богоро́дичен: О, па́че ума́ чуде́с Твои́х! Бо́жие бо Сло́во, пло́ть бы́вшее, еди́на родила́ еси́ на́м па́че естества́, Ма́ти Де́во, вся́ческая Боже́ственною во́лею я́ве содержа́ща, Его́же о все́х умоли́.

Свети́лен.

Прииди́те, ве́рнии, почти́м боже́ственное и всесвяще́нное иера́рхов совокупле́ние, в пе́ниих пе́сненных боже́ственнаго Епифа́ния и Ге́рмана, разори́вшия ересе́й омраче́ние и благоче́стия заре́ю просве́щшия всю́ тва́рь.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Твоѧ̀ побѣди́тельнаѧ десни́ца бг҃олѣ́пнѡ въ крѣ́пости просла́висѧ: та̀ бо, безсме́ртне, ꙗ҆́кѡ всемогꙋ́щаѧ, проти̑вныѧ сотрѐ, і҆и҃льтѧнѡмъ пꙋ́ть глꙋбины̀ новосодѣ́лавшаѧ.

Во ᲂу҆го́днѣмъ вѣ́рою пожи́въ зако́нѣ писа́нїй, влⷣчнїй под̾ѧ́лъ є҆сѝ ꙗ҆ре́мъ: ᲂу҆краси́всѧ же, пребога́те, свѣти́льникъ показа́лсѧ є҆сѝ, земны̑ѧ просвѣща́ѧ концы̀.

Жела́нїемъ бжⷭ҇твеннагѡ зако́на ѡ҆б̾ѧ́тъ бы́въ, и҆ непра́веднагѡ разсꙋди́въ пра́ведное, ѻ҆́ч҃е є҆пїфа́нїе, ѻ҆бра́знѡ прїѧ́лъ є҆сѝ спаси́тельнꙋю вѣ́рꙋ трⷪ҇ческꙋю, ꙗ҆́коже ѿ бж҃е́ственнагѡ проразꙋмѣ́нїѧ.

Цѣли́тель пло́ти же и҆ дꙋшѝ, бг҃ови́дѣнъ бы́сть тебѣ̀ человѣ́къ, под̾ѧре́мникомъ твои́мъ стра́стное ᲂу҆би́лъ є҆́сть стремле́нїе, и҆ и҆сцѣлѝ дꙋшѝ невѣ́рное мꙋдрова́нїе.

Бг҃оро́диченъ: Ве́сь ѻ҆́бразъ мо́й прїе́мъ, и҆́же во ѻ҆́бразѣ бж҃їи пе́рвѣе зри́мый, ве́сь ѡ҆бнови́лъ є҆́сть, во твою̀ ᲂу҆тро́бꙋ бг҃олѣ́пнѡ все́льсѧ, чⷭ҇таѧ. тѣ́мже бцⷣꙋ вѣ́рою тѧ̀ всѝ сла́вимъ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Є҆ди́не вѣ́дый человѣ́ческагѡ сꙋщества̀ не́мощь, и҆ ми́лостивнѡ въ не воѡбра́жсѧ, препоѧ́ши мѧ̀ съ высоты̀ си́лою, є҆́же вопи́ти тебѣ̀, ст҃ы́й: ѡ҆дꙋшевле́нный хра́ме, неизрече́нныѧ сла́вы твоеѧ̀, чл҃вѣколю́бче.

Чернꙋ̀ ѻ҆де́ждꙋ ви́дѣвъ пода́вшагѡ, проси́вшꙋ ми́лости, тѣле́сныма ѻ҆чи́ма: свѣ́тлою же ри́зою ѡ҆дѣ́ѧна разꙋ́мнѡ ᲂу҆зрѣ́въ, бжⷭ҇твенною бл҃года́тїю просвѣти́лсѧ є҆сѝ къ вѣ́рѣ непоро́чнѣй.

Слы́шавъ глаго́лы благочести̑выѧ, ве́щи возгнꙋша́лсѧ є҆сѝ ᲂу҆́бѡ, и҆ житїѐ возжела́въ невеще́ственно, ꙗ҆́кѡ и҆ кро́ви соприча́стнꙋ твое́й, и҆ ра́зꙋма прича́стнꙋ прїи́мъ сестрꙋ̀, ꙗ҆ви́стасѧ сꙋпрꙋ́га бл҃жє́ннаѧ.

Ме́ртвыхъ помышле́нїй ѿврати́всѧ, пребл҃же́нне є҆пїфа́нїе, возжела́лъ є҆сѝ живо́мꙋ слꙋжи́ти бг҃ꙋ: и҆ къ бжⷭ҇твенномꙋ хра́мꙋ вѣ́рнѡ прите́клъ є҆сѝ, прїе́мъ ѻ҆́бразъ свѣ́тлый, пребога́те, ме́ртвыхъ твои́хъ ꙗ҆влѧ́ѧ ѿпаде́нїе.

Бг҃оро́диченъ: Ст҃ы́хъ ст҃а́го хрⷭ҇та̀ свѧ́тѡ породила̀ є҆сѝ, ст҃ы́ни ст҃о́е селе́нїе, во ст҃ы́хъ почива́ющаго, є҆мꙋ́же вопїе́мъ: свѧта̀ цр҃кви ѡ҆дꙋшевле́ннаѧ, пречⷭ҇тыѧ сла́вы твоеѧ̀, чл҃вѣколю́бче.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Но́гъ твои́хъ ѡ҆бꙋ́щи, ꙗ҆́коже мѡѷсе́й во ст҃ѣ́мъ мѣ́стѣ ѿложи́въ, бжⷭ҇твєннымъ та́йнамъ наꙋчи́лсѧ є҆сѝ дꙋхѡ́внымъ: и҆ воздержа́нїѧ болѣ́зньми ᲂу҆мертви́въ тѣ́ло твоѐ, пресла́вныхъ чꙋде́съ тва́рь и҆спо́лнилъ є҆сѝ. тѣ́мже и҆ бг҃одохнове́ннагѡ писа́нїѧ неизречє́ннаѧ всѣ̑мъ благоразсꙋди́лъ є҆сѝ, бг҃оно́се ѻ҆́ч҃е на́шъ, ст҃и́телю є҆пїфа́нїе, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Во свѧще́ннꙋю ѡ҆бле́клсѧ ѻ҆де́ждꙋ, показа́лсѧ є҆сѝ посо́бникъ хрⷭ҇то́ви, не ᲂу҆боѧ́всѧ беззако́ннагѡ царѧ̀, ѻ҆́ч҃е на́шъ: вы́и не преклони́лъ є҆сѝ безбо́жномꙋ велѣ́нїю, заꙋшє́нїѧ терпѧ̀, поношє́нїѧ и҆ прещє́нїѧ. тѣ́мже льсте́цъ ꙗ҆́ростїю разгорѣ́всѧ, въ темни́цѣ тѧ̀ затворѝ, да́же до кончи́ны, блаже́нне. сегѡ̀ ра́ди вопїе́мъ тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе дарова́ти на́мъ, чтꙋ́щымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Го́рꙋ тѧ̀, бл҃года́тїю бж҃їею приѡсѣне́ннꙋю, прозорли́выма а҆ввакꙋ́мъ ᲂу҆смотри́въ ѻ҆чи́ма, и҆зъ тебє̀ и҆зы́ти і҆и҃левꙋ провозглаша́ше ст҃о́мꙋ, во спасе́нїе на́ше и҆ ѡ҆бновле́нїе.

Моли́твенникъ ꙗ҆́коже ра́бъ пристꙋ́пль ко креще́нїю, сыноположи́лсѧ є҆сѝ и҆́мъ, и҆ наслѣ́дникъ и҆́стиненъ бж҃їй, є҆пїфа́нїе, и҆ хрⷭ҇тꙋ̀ снаслѣ́дникъ бы́лъ є҆сѝ, бг҃олѣ́пнѡ томꙋ̀ пожи́въ.

Зри́тъ твоѐ многоꙋкра́шено лицѐ, и҆ неизрече́нною па́стырь сла́вою, и҆ вѣнце́мъ бл҃голѣ́пнымъ, сла́внꙋю главꙋ̀ твою̀, па́че є҆стества̀ вѣнча́нꙋ, сла́вне, чи́стагѡ твоегѡ̀ се́рдца ѻ҆́бразы.

Бы́лъ є҆сѝ прїѧ́телище бжⷭ҇твенныѧ благода́ти, преподо́бне, и҆ расточи́лъ є҆сѝ мꙋ́дрѣ бога́тство вре́менное хрⷭ҇тꙋ̀, и҆ и҆мѣ́нїемъ нбⷭ҇нымъ ѡ҆бога́щсѧ, некра́домое сокры́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́коже разꙋ́мный сꙋдїѧ̀, є҆пїфа́нїе.

Ю҆́ныхъ ѿве́рглъ є҆сѝ въ ю҆́ности мꙋдрова́нїе: ᲂу҆крѣ́пль же сѧ̀ ста́рческими ѿ мꙋ́дрыхъ и҆ разꙋ́мныхъ, стра́хомъ, блаже́нне, бжⷭ҇твеннымъ, поꙋче́нїемъ слове́съ дꙋхо́вныхъ, рачи́тель премꙋ́дрости бы́лъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ст҃ы́хъ ст҃а́ѧ бцⷣе всепѣ́таѧ, ча́ѧнїе ꙗ҆зы́кѡвъ и҆ спасе́нїе вѣ́рныхъ, и҆зъ тебє̀ возсїѧ̀ и҆зба́витель и҆ жизнода́вецъ, и҆ гдⷭ҇ь: є҆го́же молѝ, спасти́сѧ рабѡ́мъ твои̑мъ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Просвѣти́вый сїѧ́нїемъ прише́ствїѧ твоегѡ̀, хрⷭ҇тѐ, и҆ ѡ҆свѣти́вый крⷭ҇то́мъ твои́мъ мі́ра концы̀, сердца̀ просвѣтѝ, свѣ́томъ твоегѡ̀ бг҃оразꙋ́мїѧ, правосла́внѡ пою́щихъ тѧ̀.

Преподо́бнѡ твоѐ чре́во хлѣ́бомъ и҆ водо́ю ᲂу҆тѣсни́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ ва́риво и҆мѣ́въ со́ль, и҆ стра̑сти ᲂу҆держа́лъ є҆сѝ пло́ти, во пло́ти житїю̀ безпло́тныхъ подо́бѧсѧ.

Оу҆ще́дрилъ є҆сѝ та́ющихъ въ жа́жди зно́ѧ, и҆ зно́й премѣни́лъ є҆сѝ, бг҃олѣ́пнѡ зна́мєнїѧ начина́ѧ, ꙗ҆́кѡ слꙋжи́тель и҆зрѧ́денъ, твоемꙋ̀ подо́бѧсѧ влⷣцѣ, вїно̀ въ во́дꙋ преложи́лъ є҆сѝ, блаже́нне.

И҆збѣ́глъ є҆сѝ тщі́ѧ человѣ̑къ сла́вы, и҆ въ пꙋсты́ню ꙗ҆́коже тво́й влⷣка всели́лсѧ є҆сѝ, и҆скꙋшє́нїи, мꙋ́дре, влⷣчними, къ боре́нїю неви́димыхъ, неможе́нїе твоѐ ᲂу҆крѣплѧ́ѧ.

Бг҃оро́диченъ: Сло́во бжⷭ҇твенное, сло́вомъ во ᲂу҆тро́бѣ вмѣсти́ла є҆сѝ, па́че сло́ва, бцⷣе: того̀ ᲂу҆́бѡ молѝ, ѿ безслове́сныхъ дѣѧ́нїй, и҆ сласте́й смертоно́сныхъ свободи́ти рабы̀ твоѧ̀.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆бы́де на́съ послѣ́днѧѧ бе́здна, нѣ́сть и҆збавлѧ́ѧй, вмѣни́хомсѧ, ꙗ҆́кѡ ѻ҆́вцы заколе́нїѧ, спасѝ лю́ди твоѧ̑, бж҃е на́шъ: ты̀ бо крѣ́пость немощствꙋ́ющихъ и҆ и҆справле́нїе.

Бѣсо́встїи тѧ̀ подо́бницы ѡ҆крꙋжи́вше, а҆га́рѧнстїи внꙋ́чата: влⷣцѣ же подо́бѧсѧ твоемꙋ̀, сꙋпроти́вѧщагосѧ возблагодѣ́тельствовалъ є҆сѝ, и҆ свѣ́тло показа́лъ є҆сѝ, ѻ҆́ч҃е, дрꙋго́е ѻ҆́ко.

Содѣ́тель тво́й въ тебѣ̀ почи́вый, дх҃а тѧ̀ ѻ҆рга́нъ, и҆ бо́га ꙗ҆́коже мѡѷсе́а фараѡ́нꙋ показа̀, а҆ра̑вскимъ жили́щємъ: вои́стиннꙋ бо ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, ѻ҆́бразꙋ сегѡ̀ подо́бѧсѧ.

Сотрѧсѐ а҆ссѷрі́йскагѡ царѧ̀ дꙋ́хъ гонѧ́щаго, бы́сть же вѣ́стникъ твое́й, ѻ҆́ч҃е, добродѣ́тели, и҆ бжⷭ҇твенныѧ бл҃года́ти: и҆́бо того̀ вѣ́сть сла́вити бг҃ъ сла́вѧщыѧ.

Бг҃оро́диченъ: Веселѧ́тсѧ ѡ҆ тебѣ̀, дв҃о пречⷭ҇таѧ, ро́да на́шегѡ пра́ѻтцы, є҆де́мъ воспрїе́мше тобо́ю, є҆го́же престꙋпле́нїемъ погꙋби́ша: ты̀ бо чиста̀, и҆ пре́жде ржⷭ҇тва̀, и҆ по ржⷭ҇твѣ̀ є҆сѝ.

Конда́къ, гла́съ д҃.

Свѧщеннонача̑льникъ чꙋ́днꙋю дво́ицꙋ восхва́лимъ, вѣ́рнїи, по до́лгꙋ, съ ге́рманомъ бжⷭ҇твеннаго є҆пїфа́нїа: сі́и бо попали́ша безбо́жныхъ ѧ҆зы́ки, догма́ты премꙋ́дрѣйшыѧ возло́жше всѣ̑мъ, правосла́внѡ пою́щымъ при́снѡ благоче́стїѧ вели́кое та́инство.

І҆́косъ:

Ꙗ҆́кѡ свѧще́нныхъ добро́тꙋ, и҆ сла́вꙋ правосла́вныхъ, дво́ицꙋ свѧтꙋ́ю почти́мъ досто́йнѡ: сі́и бо ꙗ҆ви́шасѧ на́мъ столпѝ ᲂу҆твержде́нїѧ, на врагѝ неви̑димыѧ и҆ ви̑димыѧ всегда̀, вѣ́ры же столпѝ непрекло́ннїи, и҆ цр҃кве ᲂу҆краше́нїе красно̀. є҆го́же носѧ́щи пра́вѡ и҆справлѧ́етъ, ᲂу҆́мнѡ вопїю́щи: возвесели́сѧ во мнѣ̀ дꙋ́хъ мо́й вои́стиннꙋ, ѻ҆де́ждꙋ мою̀ ꙗ҆́коже пре́жде воспрїе́мши, ю҆́же є҆ретїцы̀ растерза́ша, не пою́ще благоче́стїѧ вели́кое та́инство.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Тебѐ ᲂу҆́мнꙋю, бцⷣе, пе́щь, разсмотрѧ́емъ вѣ́рнїи: ꙗ҆́коже бо ѻ҆́троки спасѐ трѝ превозноси́мый, мі́ръ ѡ҆бновѝ во чре́вѣ твое́мъ всецѣ́лъ, хва́льный ѻ҆тцє́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ.

Ѿ бжⷭ҇твенныѧ десни́цы прїе́мъ чꙋде́съ да́ръ, просѧ́щымъ ᲂу҆ тебє̀ тꙋ́не, ѻ҆́ч҃е, и҆сцѣлє́нїѧ всѣ̑мъ разда́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́коже влⷣка тебѣ̀ повелѣ̀, хва́льный ѻ҆тцє́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ.

Па́даетъ на ногꙋ̀ твоє́ю валѧ́ѧсѧ а҆ссѷрі́йскїй ца́рь: стыдѣ́тисѧ бо добродѣ́тели вѣ́сть и҆ сопоста́тъ. всѧ́кагѡ же покарѧ́етъ є҆ди́ный во ст҃ы́хъ почива́ѧ, хва́льный ѻ҆тцє́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ.

Сло́во молчи́тъ, и҆справлє́нїѧ твоѧ̑, и҆ чꙋде́съ мно́жество, ника́коже возмо́же сказа́ти, всеблаже́нне: песка̀ бо преминꙋ́етъ, є҆́же хрⷭ҇то́съ тебѣ̀ дарова̀, хва́льный ѻ҆тцє́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ

Трⷪ҇ченъ: Трисвѣ́тлаѧ є҆ди́нице, неѡскꙋ́дный безмѣ́рныѧ бе́здны свѣ́те, назира́еши твоѧ̑ пѣвцы̀: превозноси́мый, безнача́льный ѻ҆́ч҃е, и҆ сн҃е собезнача́льный, и҆ дш҃е соприсносꙋ́щный, хва́льный ѻ҆тцє́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ.

Бг҃оро́диченъ: Ты̀ и҆сто́чникъ жи́зни ро́ждши, ᲂу҆мерщвле́нна мѧ̀ лю́тѣ бѣсо́вскими наведе́нїи, чⷭ҇таѧ всенепоро́чнаѧ, ѡ҆живѝ моли́твами твои́ми, твоемꙋ̀ сн҃ꙋ воспѣва́юща: хва́льный ѻ҆тцє́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Въ пещѝ ѻ҆́троцы і҆и҃лєвы, ꙗ҆́коже въ горни́лѣ, добро́тою благоче́стїѧ чистѣ́е зла́та блеща́хꙋсѧ, глаго́люще: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Ты̀ сло́вомъ ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ мꙋ́дрѣ є҆ресе́й пре́лесть, и҆ сїѧ́нїемъ благоче́стїѧ ѿгна́лъ є҆сѝ тꙋ́ю, вопїѧ̀, є҆пїфа́нїе: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

На престо́лъ возне́ссѧ высо́къ, надъ стрⷭ҇тьмѝ бо ца́рствовалъ є҆сѝ, пло́ть же ᲂу҆держа́въ, ты̀ ᲂу҆па́слъ є҆сѝ хрⷭ҇то́во ста́до, зовы́й: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Да ликꙋ́етъ всѧ́ко мы́сленное и҆ слове́сное сꙋщество̀, въ па́мѧть ст҃и́телѧ и҆ ᲂу҆го́дника хрⷭ҇то́ва, вѣ́рнѡ зовꙋ́щее: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оꙋго́днѡ ты̀ бг҃осло́вивъ, ꙗ҆́кѡ ѡ҆снова́нїе ᲂу҆че́нїй, всѣ̑мъ бг҃осло́вїе ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ твоѐ, и҆́мже ѻ҆́ч҃е пое́мъ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Ра́дꙋйсѧ, прⷭ҇то́ле сла́вный бж҃їй, ра́дꙋйсѧ, вѣ́рныхъ стѣно̀, є҆́юже свѣ́тъ сꙋ́щымъ во тмѣ̀ возсїѧ̀ хрⷭ҇то́съ. и҆ тѧ̀ блажа́ще вопїе́мъ: всѧ̑ дѣла̀, дв҃ꙋ бл҃гослови́те, и҆ славосло́вите пречⷭ҇тое є҆ѧ̀ ржⷭ҇тво̀.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́бразъ чⷭ҇тагѡ ржⷭ҇тва̀ твоегѡ̀ ѻ҆гнепали́маѧ кꙋпина̀ показа̀ неѡпа́льнаѧ: и҆ ны́нѣ на на́съ напа́стей свирѣ́пѣющꙋю ᲂу҆гаси́ти, мо́лимсѧ, пе́щь, да тѧ̀, бцⷣе, непреста́ннѡ велича́емъ.

Предѣ́лъ дѣ́тели житїѐ твоѐ, и҆ видѣ́нїѧ бжⷭ҇твеннагѡ, ѻ҆́ч҃е, словеса̀ твоѧ̑ бг҃омꙋ̑дрымъ вои́стиннꙋ лю́демъ ѡ҆ста́висѧ, є҆пїфа́нїе блаже́нне сла́вне. тѣ́мже тѧ̀ по достоѧ́нїю восхвалѧ́юще, велича́емъ.

Невѣ́стѣ хрⷭ҇то́вѣ предста̀, цр҃кви, сла́вне є҆пїфа́нїе, и҆ ᲂу҆ти́ши ꙗ҆́же на ню̀ воздви́женꙋю, моли́твами твои́ми, свирѣ́пꙋю бꙋ́рю, ꙗ҆́кѡ и҆мѣ́ѧ дерзнове́нїе ко влⷣцѣ и҆ человѣколю́бцꙋ

Трⷪ҇ченъ: Цр҃ю̀ царе́й, ст҃а́ѧ є҆динонача́льнаѧ трⷪ҇це, всѣ́ми влⷣчествꙋющаѧ, пою́щымъ тѧ̀ согрѣше́нїй проще́нїе, и҆ житїѧ̀ всегѡ̀ ᲂу҆строе́нїе неѿе́млемо пода́ждь, є҆пїфа́нїа моли́твами.

Бг҃оро́диченъ: Ѽ па́че ᲂу҆ма̀ чꙋде́съ твои́хъ! бж҃їе бо сло́во пло́ть бы́вшее, є҆ди́на родила̀ є҆сѝ на́мъ па́че є҆стества̀, мт҃и дв҃о, всѧ́чєскаѧ бжⷭ҇твенною во́лею ꙗ҆́вѣ содержа́ща: є҆го́же ѡ҆ всѣ́хъ ᲂу҆молѝ.

Свѣти́ленъ.

Прїиди́те, вѣ́рнїи, почти́мъ бжⷭ҇твенное и҆ всесвѧще́нное і҆ера́рхѡвъ совокꙋпле́нїе, въ пѣ́нїихъ пѣ́сненныхъ, бжⷭ҇твеннаго є҆пїфа́нїа и҆ ге́рмана, разори́вшыѧ є҆ресе́й ѡ҆мраче́нїе, и҆ благоче́стїѧ заре́ю просвѣ́щшыѧ всю̀ тва́рь.

Житие святителя Епифания Кипрского

Свя­ти­тель Епи­фа­ний, епи­скоп Кипр­ский, жил в IV ве­ке в Фини­кии, по про­ис­хож­де­нию был ев­рей, в мо­ло­до­сти по­лу­чил хо­ро­шее об­ра­зо­ва­ние. Он об­ра­тил­ся к хри­сти­ан­ской ве­ре по­сле то­го, как уви­дел од­но­го мо­на­ха, по име­ни Лу­ки­ан, от­дав­ше­го ни­ще­му свою одеж­ду. По­ра­жен­ный ми­ло­сер­ди­ем мо­на­ха, Епи­фа­ний про­сил на­ста­вить его в хри­сти­ан­стве. Он при­нял Кре­ще­ние и уда­лил­ся в мо­на­стырь, устро­ен­ный его на­став­ни­ком Лу­ки­а­ном. В мо­на­сты­ре он под­ви­зал­ся под ру­ко­вод­ством опыт­но­го стар­ца Ила­ри­о­на за­ни­мал­ся пе­ре­пиской гре­че­ских книг, пре­успе­вая в ино­че­ской жиз­ни. Свя­той Епи­фа­ний за свои по­дви­ги спо­до­бил­ся да­ра чу­до­тво­ре­ний, но, чтобы из­бе­жать люд­ской сла­вы, он уда­лил­ся из оби­те­ли в пу­сты­ню Спа­нид­ри­он. Там его за­хва­ти­ли раз­бой­ни­ки и три ме­ся­ца дер­жа­ли в пле­ну. Сво­им сло­вом о по­ка­я­нии свя­той при­вел од­но­го из шай­ки раз­бой­ни­ков к свя­той ве­ре в Ис­тин­но­го Бо­га. Ко­гда свя­то­го по­движ­ни­ка от­пу­сти­ли, с ним ушел и раз­бой­ник. Свя­той Епи­фа­ний при­вел его в свой мо­на­стырь и кре­стил с име­нем Иоанн. С тех пор он стал вер­ным уче­ни­ком свя­то­го Епи­фа­ния и тща­тель­но за­пи­сы­вал жизнь и чу­до­тво­ре­ния сво­е­го на­став­ни­ка. Мол­ва о пра­вед­ной жиз­ни свя­то­го Епи­фа­ния рас­про­стра­ня­лась да­ле­ко за пре­де­лы оби­те­ли. Свя­той вто­рич­но уда­лил­ся в пу­сты­ню вме­сте с Иоан­ном. Но и в пу­сты­ню к нему ста­ли при­хо­дить уче­ни­ки. Так воз­ник­ла но­вая оби­тель. Через неко­то­рое вре­мя свя­той Епи­фа­ний и Иоанн пред­при­ня­ли пу­те­ше­ствие в Иеру­са­лим для по­кло­не­ния его свя­ты­ням и от­ту­да воз­вра­ти­лись в мо­на­стырь Спа­нид­ри­он. Жи­те­ли го­ро­да Ли­кии по­сла­ли к свя­то­му Епи­фа­нию ино­ка По­ли­вия пе­ре­дать их прось­бу за­нять епи­скоп­ский пре­стол вме­сто умер­ше­го ар­хи­пас­ты­ря. Од­на­ко про­зор­ли­вый по­движ­ник, узнав об этом на­ме­ре­нии, тай­но уда­лил­ся в Па­фий­скую пу­сты­ню к ве­ли­ко­му по­движ­ни­ку Ила­ри­о­ну (па­мять 21 ок­тяб­ря), под ру­ко­вод­ством ко­то­ро­го он под­ви­зал­ся в мо­ло­дые го­ды. Свя­тые два ме­ся­ца про­ве­ли в сов­мест­ных мо­лит­вах, а за­тем Ила­ри­он по­слал свя­то­го Епи­фа­ния в Са­ла­мин. Там епи­ско­пы со­бра­лись для из­бра­ния но­во­го ар­хи­ерея вме­сто недав­но скон­чав­ше­го­ся. Ста­рей­ше­му из них, епи­ско­пу Пап­пию, Гос­подь от­крыл, что епи­ско­пом сле­ду­ет из­брать при­шед­ше­го в го­род ино­ка Епи­фа­ния. Ко­гда Епи­фа­ния на­шли, свя­той Пап­пий ввел его в цер­ковь, где по по­слу­ша­нию во­ле участ­ни­ков со­бо­ра Епи­фа­ний дол­жен был дать свое со­гла­сие. Так со­сто­я­лось воз­ве­де­ние на епи­скоп­скую ка­фед­ру Са­ла­ми­на свя­то­го Епи­фа­ния око­ло 367 го­да.

Свя­ти­тель Епи­фа­ний про­сла­вил­ся на ар­хи­ерей­ской ка­фед­ре ве­ли­кой рев­но­стью о ве­ре, лю­бо­вью и ми­ло­сер­ди­ем к бед­ным, про­сто­той нра­ва. Он мно­го пре­тер­пел от кле­ве­ты и за­ви­сти неко­то­рых из сво­их кли­ри­ков. За чи­сто­ту сво­ей жиз­ни свя­ти­тель Епи­фа­ний по­лу­чил да­ро­ва­ние ви­деть во вре­мя Бо­же­ствен­ной ли­тур­гии на­и­тие Свя­то­го Ду­ха на Свя­тые Да­ры. Од­на­жды свя­ти­тель, со­вер­шая Та­ин­ство, был ли­шен это­го ви­де­ния. То­гда он по­до­звал од­но­го из кли­ри­ков и ти­хо ска­зал ему: "Вый­ди, сын мой, ибо ты се­го­дня недо­сто­ин при­сут­ство­вать при со­вер­ше­нии Та­ин­ства".

На этом со­бы­тии пре­рва­лись за­пи­си его уче­ни­ка Иоан­на, так как он за­бо­лел и скон­чал­ся. Даль­ней­шее опи­са­ние жиз­ни свя­ти­те­ля Епи­фа­ния про­дол­жил вто­рой его уче­ник По­лу­вий (впо­след­ствии епи­скоп Ри­но­кир­ский).

В кон­це жиз­ни свя­ти­те­ля Епи­фа­ния по про­ис­кам им­пе­ра­три­цы Ев­док­сии и Алек­сан­дрий­ско­го пат­ри­ар­ха Фе­о­фи­ла вы­зва­ли в Кон­стан­ти­но­поль на со­бор, ко­то­рый был со­зван для су­да над ве­ли­ким свя­ти­те­лем Иоан­ном Зла­то­устом. Но свя­ти­тель Епи­фа­ний, не же­лая быть участ­ни­ком без­за­кон­но­го со­бо­ра, по­ки­нул Кон­стан­ти­но­поль. Во вре­мя пла­ва­ния на ко­раб­ле свя­ти­тель по­чув­ство­вал при­бли­же­ние сво­ей смер­ти, он пре­по­дал сво­им уче­ни­кам по­след­нее на­став­ле­ние – со­блю­дать за­по­ве­ди Бо­жии и хра­нить ум от нечи­стых по­мыс­лов – и через двое су­ток скон­чал­ся. Жи­те­ли го­ро­да Са­ла­ми­на с ры­да­ни­я­ми встре­ти­ли те­ло сво­е­го ар­хи­пас­ты­ря и 12 мая 403 го­да с че­стью по­греб­ли в но­вой церк­ви, воз­ве­ден­ной Свя­ти­те­лем.

Седь­мой Все­лен­ский Со­бор на­име­но­вал свя­ти­те­ля Епи­фа­ния от­цом и учи­те­лем Церк­ви. В тво­ре­ни­ях свя­ти­те­ля Епи­фа­ния "Па­на­рий" и "Ан­ко­рат" со­дер­жит­ся опро­вер­же­ние ари­ан­ской и дру­гих ере­сей. В дру­гих со­чи­не­ни­ях встре­ча­ет­ся мно­го дра­го­цен­ных цер­ков­но-ис­то­ри­че­ских пре­да­ний и ука­за­ний на гре­че­ские пе­ре­во­ды Биб­лии.

См. так­же: "Жи­тие свя­то­го от­ца на­ше­го Епи­фа­ния, ар­хи­епи­ско­па Кипр­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.