Канон святителю Амвросию, епископу Медиоланскому

Припев: Святи́телю о́тче Амвро́сие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 20 декабря (07 декабря ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зными Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Боже́ственными светоли́тии, преподо́бне, облиста́емь, све́тлое, и светоно́сное, и свято́е твое́ успе́ние благоче́стно чту́щия твои́ми моли́твами просвети́.

Сло́во Бо́жие прему́дрости тебе́ сло́во дарова́, укра́шенное зна́нием и́стинным, иера́рше Амвро́сие, ерети́чествующих безслове́сное отража́я зломы́слие.

Ума́ твоего́ зри́тельное, пребога́те, предочи́стив от стра́стныя мглы́, прия́тно чи́стых блиста́ний Всесвята́го Ду́ха соде́лал еси́, всеблаже́нне.

Всему́дрыми и свяще́нными твои́ми догма́ты ариему́дрственную отгна́в па́губу, я́ко па́стырь, на зла́це упа́сл еси́ Правосла́вия, всему́дре, слове́сныя твоя́ ве́рою о́вцы.

Богоро́дичен: Безсе́менно О́тчею во́лею от Боже́ственнаго Ду́ха Бо́жия зачала́ еси́ Сы́на и пло́тию родила́ еси́, из Отца́ безма́терня и на́с ра́ди из Тебе́ безо́тча.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не му́дростию, и си́лою, и бога́тством хва́лимся, но Тобо́ю, О́тчею ипоста́сною му́дростию, Христе́: не́сть бо свя́т, па́че Тебе́, Человеколю́бче.

Велича́йшу благода́ть от Бо́га прие́м и си́лу, твои́м чу́вственным прикоснове́нием разли́чныя стра́сти, о́тче Амвро́сие, исцеля́л еси́ приходя́щих к тебе́.

Науче́н, я́ко иера́рх Боже́ственный, преподо́бне, вся́кое разуме́ние Писа́ния неве́дущим, о́тче Амвро́сие, неудобопости́жная я́ве уясни́л еси́.

Тебе́, му́дростию духо́вною сия́ющу, несмы́сленно прибли́житися де́рзостно скверне́йшую устре́мльшуюся скоре́йше умертви́л еси́ Боже́ственным приглаго́ланием.

Богоро́дичен: Ро́д челове́ческий обнови́ла еси́ Еди́на, ро́ждши естества́ на́шего Соде́теля же и Го́спода, те́мже Тя́ сла́вим, Богора́дованная.

Конда́к, гла́с 8.

Изря́дно сло́во жи́зни стяжа́в, о́тче му́дре, не усумне́ся высоты́ ца́рския, богонаказа́тельне царя́ обличи́ и умудри́. Те́м па́че че́стне почте́ся и люде́й свои́х па́ству к Бо́гу наста́ви. Сего́ ра́ди зове́м ти́: ра́дуйся, Амвро́сие преди́вне.

Седа́лен, гла́с 8.

Проро́ка Илию́ ревнообразу́я и Иоа́нна та́кожде Крести́теля, му́жески обличи́л еси́ царя́ беззако́нновавша, иера́рше; Престо́л Боже́ственне украси́л еси́ и чуде́с мно́жеством ми́р обогати́л еси́. Те́мже, и Боже́ственными Писа́нии науче́н, ве́рныя утверди́л еси́ и неве́рныя обрати́л еси́, иера́рше Амвро́сие, моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Помышле́ньми поползо́хся лука́выми, во глубину́ впадо́х грехо́вную и, стеня́, взыва́ю Ти́ от се́рдца, Пречи́стая: на мне́ удиви́ бога́тую ми́лость, и Твоего́ милосе́рдия неизме́рную пучи́ну, и щедро́т Твои́х неизче́тное бога́тство, и да́ждь ми́ покая́ние и прегреше́ний проще́ние, да любо́вию взыва́ю Тебе́: моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти ми́: Тя́ бо наде́жду име́ю, ра́б Тво́й.

Крестобогоро́дичен: А́гнца, и Па́стыря, и Изба́вителя А́гница зря́щи на Кресте́, восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше: ми́р у́бо ра́дуется, прие́мляй Тобо́ю избавле́ние, утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости. Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние ве́рою пою́щим Боже́ственныя стра́сти Твоя́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Любве́ ра́ди, Ще́дре, Твоего́ о́браза на Кресте́ Твое́м ста́л еси́, и раста́яшася язы́цы: Ты́ бо еси́, Человеколю́бче, кре́пость моя́ и хвале́ние.

Иера́рх показа́лся еси́, пома́зався ми́ром свяще́нства, соверша́я свяще́нники, все́м спаси́тельное да́руя очище́ние.

Соблю́л еси́ па́ству твою́ от вся́каго вре́да проти́вных, блаже́нне, и А́риеву ле́сть всю́ омрачи́л еси́ сия́нием слове́с твои́х.

Ду́ха си́лою огражде́н, лука́выя отгоня́еши зло́бы, всеблаже́нне, ду́хи, не терпя́щия твоего́ запреще́ния.

Богоро́дичен: Вся́ во́лею соде́тельствовавый, соде́тельствуется хотя́ от чи́стых Твои́х крове́й, спаса́я ве́дущия Тя́, Чи́стую Богома́терь.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

У́м, сия́ющ Све́том невеще́ственным, стяжа́в, облиста́л еси́ врачева́ний и чуде́с зари́, Амвро́сие блаже́нне.

Воздви́гл еси́ тебе́ сама́го свяще́нное жили́ще Ду́ха, разори́л еси́ хра́мы и́дольския, Амвро́сие Богодохнове́нне.

Велича́йших доброде́телей светозаре́нием сия́юща, постыде́шася ца́рие тебе́ и преде́ла язы́ка твоего́ не поколеба́ша.

Богоро́дичен: Хоте́нием все́ му́дре соде́ловая, хотя́ обнови́ти челове́ки, Де́во, в Твою́ утро́бу всели́ся.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Пожру́ Ти́ со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею Кро́вию.

Ри́м твоя́ честна́я благохва́лит исправле́ния: я́ко бо звезда́ светови́дна, всю́ду лучи́ чуде́с твои́х, иера́рше, испусти́л еси́, ве́рно удивля́емь.

У́треневав ко Христу́, та́мо су́щими све́тлостьми озари́лся еси́ бога́тно, и Све́та напо́лнился еси́ Боже́ственнейшаго, и просвеща́еши ве́рно чту́щия тя́ всегда́.

Те́ло и ду́шу твою́ Бо́гу освяти́в, и прия́тно соде́лал еси́ дарова́ний, о́тче, твое́ се́рдце, непреста́нно вне́млющее сла́дкому жела́нию.

Богоро́дичен: Исцели́ души́ моея́, Де́во, я́звы, осене́нием Твои́м Боже́ственным и у́м мо́й просвети́, омраче́нный ле́ностию и зло́бою врага́ борца́.

Конда́к, гла́с 3.

Боже́ственными догма́ты облиста́я, помрачи́л еси́ А́риеву пре́лесть, священнотаи́нниче и па́стырю Амвро́сие; чудоде́йствуя же си́лою Ду́ха, стра́сти разли́чныя я́ве исцели́л еси́, о́тче преподо́бне, Христа́ Бо́га моли́, спасти́ся душа́м на́шим.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В пещи́ Авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Боже́ственное веща́ние твои́х догма́тов, о́тче всему́дре, я́коже мо́лния, про́йде всю́ зе́млю и чуде́с показа́ньми, я́ко све́т, облиста́, я́же во мра́це сердца́ просвеща́ющее.

Законоположе́нием Спа́са ты́ после́дуя, о́тче, да́нный тебе́ тала́нт, я́ко ра́б блажа́йший, тща́тельно умногосугу́бил еси́, Влады́чния сподобля́емь ра́дости.

Изостри́в Богосло́вный тво́й у́м, струи́ свяще́нных догма́тов, я́ко реку́, испусти́л еси́, напоя́я ве́рных исполне́ние, священнотаи́нниче о́тче Амвро́сие.

Богоро́дичен: Се́, Де́во, во утро́бе Твое́й зачала́ еси́ Сло́во, Отцу́ собезнача́льно, и пло́тию породила́ еси́ да́рующее все́м воззва́ние, су́щим из Ада́ма па́дшим, Всенепоро́чная.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л, льво́в зия́ния в ро́ве затче́; о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Умертви́в у́ды и ме́ртво плотско́е мудрова́ние соде́лав, ду́шу оживи́л еси́, преподо́бне, и исто́чник чуде́с источи́л еси́ умерщвле́нным от страсте́й, жи́знь подаю́щи вопию́щим: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Уве́дел еси́ преставле́ние, му́дре, е́же от телесе́, Боже́ственным Ду́хом, проро́чески бо сие́ су́щим с тобо́ю сказа́л еси́ и ра́достно на Небеса́, вопия́, восте́кл еси́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Те́ло, и се́рдце, и у́м предочи́стив от страсте́й смеше́ния, огнено́сну лучу́ свы́ше прия́л еси́ Ду́ха, я́коже Боже́ственнии ученицы́, вопия́, Амвро́сие: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Яви́лася еси́ превы́шши Небе́с, Бо́га Небе́снаго поро́ждши, земна́я, Пречи́стая, Небе́сным совоку́пльшаго и позна́ние Свое́ все́м подаю́щаго, вопию́щим: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся — Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Ви́дел еси́, во изступле́нии бы́в, ве́чныя святы́м, о́тче, лежа́щия по́чести; к ни́мже преше́л еси́, восприе́м твои́х трудо́в, сла́вне, воздая́ния, веселя́ся.

Я́ко гро́зд зре́л, Богому́дре, в точи́лех Го́рних досто́йно сокро́вищствовался еси́, источа́я безсме́ртия вино́, Амвро́сие, и врачева́ний дарова́ния благоче́стно к тебе́ притека́ющим.

Тя́, златоза́рный о́тче, Боже́ственнаго Ду́ха свети́льник, све́т благочести́вых уче́ний и врачева́ний лучу́ испуща́ющ и ве́рныя просвеща́ющ, велегла́сно ублажа́ем.

Днесве́тлую тя́ звезду́ Це́рковь стяжа́вши, тьмы́ избега́ет вся́кия, всеблаже́нне, льсти́ и, све́тлостьми свяще́нных твои́х догма́тов озаря́ема, блажи́т тя́.

Богоро́дичен: Гла́с Тебе́ вопие́м, Де́во, ра́достне Арха́нгелов: ра́дуйся, прокля́тства разреше́ние лю́тых все́х; ра́дуйся, избавле́ние, земны́я обожи́вшая па́че ума́ Рождество́м Твои́м.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Мо́рѧ чермнꙋ́ю пꙋчи́нꙋ, невла́жными стопа́ми, дре́внїй пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль, крестоѻбра́зными мѡѷсе́овыма рꙋка́ма, а҆мали́ковꙋ си́лꙋ въ пꙋсты́ни побѣди́лъ є҆́сть.

Бжⷭ҇твенными свѣтоли̑тїи, прпⷣбне, ѡ҆блиста́емь, свѣ́тлое и҆ свѣтоно́сное и҆ ст҃о́е твоѐ ᲂу҆спе́нїе благоче́стнѡ чтꙋ́щыѧ твои́ми моли́твами просвѣтѝ.

Сло́во бж҃їе премꙋ́дрости тебѣ̀ сло́во дарова̀, ᲂу҆кра́шенное зна́нїемъ и҆́стиннымъ, і҆ера́рше а҆мвро́сїе, є҆реті́чествꙋющихъ безслове́сное ѿража́ѧ ѕломы́слїе.

Оу҆ма̀ твоегѡ̀ зри́тельное, пребога́те, пред̾ѡчи́стивъ ѿ стра́стныѧ мглы̀, прїѧ́тно чи́стыхъ блиста́нїй всест҃а́гѡ дх҃а содѣ́лалъ є҆сѝ, всеблаже́нне.

Всемꙋ́дрыми и҆ свѧще́нными твои́ми догма̑ты а҆рїемꙋ́дрственнꙋю ѿгна́въ па́гꙋбꙋ, ꙗ҆́кѡ па́стырь, на ѕла́цѣ ᲂу҆па́слъ є҆сѝ правосла́вїѧ, всемꙋ́дре, словє́сныѧ твоѧ̑ вѣ́рою ѻ҆́вцы.

Бг҃оро́диченъ: Безсѣ́меннѡ ѻ҆́ч҃ею во́лею, ѿ бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а бж҃їѧ зачала̀ є҆сѝ сн҃а, и҆ пло́тїю родила̀ є҆сѝ и҆зъ ѻ҆ц҃а̀ безма́тернѧ, и҆ на́съ ра́ди и҆зъ тебє̀ без̾ѻ́тча.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Не мꙋ́дростїю, и҆ си́лою, и҆ бога́тствомъ хва́лимсѧ, но тобо́ю, ѻ҆́ч҃ею ѵ҆поста́сною мꙋ́дростїю, хрⷭ҇тѐ: нѣ́сть бо свѧ́тъ, па́че тебє̀, чл҃вѣколю́бче.

Велича́йшꙋ бл҃года́ть ѿ бг҃а прїе́мъ и҆ си́лꙋ, твои́мъ чꙋ́вственнымъ прикоснове́нїемъ разли̑чныѧ стра̑сти, ѻ҆́ч҃е а҆мвро́сїе, и҆сцѣлѧ́лъ є҆сѝ приходѧ́щихъ къ тебѣ̀.

Наꙋче́нъ, ꙗ҆́кѡ і҆ера́рхъ бжⷭ҇твенный, прпⷣбне, всѧ́кое разꙋмѣ́нїе писа́нїѧ, невѣ́дꙋщымъ, ѻ҆́ч҃е а҆мвро́сїе, неꙋдобопости̑жнаѧ ꙗ҆́вѣ ᲂу҆ѧсни́лъ є҆сѝ.

Тебѣ̀, мꙋ́дростїю дꙋхо́вною сїѧ́ющꙋ, несмы́сленнѡ прибли́житисѧ де́рзостнѡ сквернѣ́йшꙋю ᲂу҆стре́мльшꙋюсѧ скорѣ́йше ᲂу҆мертви́лъ є҆сѝ бжⷭ҇твеннымъ приглаго́ланїемъ.

Бг҃оро́диченъ: Ро́дъ человѣ́ческїй ѡ҆бнови́ла є҆сѝ є҆ди́на, ро́ждши є҆стества̀ на́шегѡ содѣ́телѧ же и҆ гдⷭ҇а: тѣ́мже тѧ̀ сла́вимъ, бг҃ора́дованнаѧ.

Конда́къ, гла́съ и҃.

И҆зрѧ́днѡ сло́во жи́зни стѧжа́въ, ѻ҆́ч҃е мꙋ́дре, не ᲂу҆сꙋмнѣ́сѧ высоты̀ црⷭ҇кїѧ, бг҃онаказа́тельне цр҃ѧ̀ ѡ҆бличѝ и҆ ᲂу҆мꙋдрѝ. Те́мъ па́че че́стнѣ почте́сѧ и҆ люде́й свои́хъ па́ствꙋ къ бг҃ꙋ наста́ви. Сего̀ ра́ди зове́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, а҆мвро́сїе преди́вне.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Прⷪ҇ро́ка и҆лїю̀ ревноѡбразꙋ́ѧ, и҆ і҆ѡа́нна та́кожде крⷭ҇ти́телѧ, мꙋ́жески ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ царѧ̀ беззако́нновавша, і҆ера́рше: прⷭ҇то́лъ бжⷭ҇твеннѣ ᲂу҆краси́лъ є҆сѝ, и҆ чꙋде́съ мно́жествомъ мі́ръ ѡ҆богати́лъ є҆сѝ. тѣ́мже и҆ бжⷭ҇твенными писа̑нїи наꙋче́нъ, вѣ̑рныѧ ᲂу҆тверди́лъ є҆сѝ, и҆ невѣ̑рныѧ ѡ҆брати́лъ є҆сѝ, і҆ера́рше а҆мвро́сїе, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти пра́зднꙋющымъ любо́вїю ст҃ꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Бг҃оро́диченъ: Помышле́ньми поползо́хсѧ лꙋка́выми, во глꙋбинꙋ̀ впадо́хъ грѣхо́внꙋю, и҆ стенѧ̀ взыва́ю тѝ ѿ се́рдца, пречⷭ҇таѧ: на мнѣ̀ ᲂу҆дивѝ бога́тꙋю ми́лость, и҆ твоегѡ̀ милосе́рдїѧ неизмѣ́рнꙋю пꙋчи́нꙋ, и҆ щедро́тъ твои́хъ неизче́тное бога́тство: и҆ да́ждь мѝ покаѧ́нїе, и҆ прегрѣше́нїй проще́нїе, да любо́вїю взыва́ю тебѣ̀: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти мѝ: тѧ̀ бо наде́ждꙋ и҆мѣ́ю ра́бъ тво́й.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: А҆́гнца и҆ па́стырѧ и҆ и҆зба́вителѧ а҆́гница зрѧ́щи на крⷭ҇тѣ̀, восклица́ше пла́чꙋщи, и҆ го́рькѡ рыда́ющи вопїѧ́ше: мі́ръ ᲂу҆́бѡ ра́дꙋетсѧ, прїе́млѧй тобо́ю и҆збавле́нїе, ᲂу҆тро́ба же моѧ̀ гори́тъ, зрѧ́щи твоѐ распѧ́тїе, є҆́же терпи́ши за милосе́рдїе ми́лости. долготерпѣли́ве, гдⷭ҇и, ми́лости бе́здно и҆ и҆сто́чниче неисчерпа́емый, ᲂу҆милосе́рдисѧ и҆ да́рꙋй согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе вѣ́рою пою́щымъ бжⷭ҇твєнныѧ стра̑сти твоѧ̑.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Любвѐ ра́ди, ще́дре, твоегѡ̀ ѻ҆́браза, на крⷭ҇тѣ̀ твое́мъ ста́лъ є҆сѝ, и҆ раста́ѧшасѧ ꙗ҆зы́цы: ты́ бо є҆сѝ, чл҃вѣколю́бче, крѣ́пость моѧ̀ и҆ хвале́нїе.

І҆ера́рхъ показа́лсѧ є҆сѝ, пома́завсѧ мѵ́ромъ свѧще́нства, соверша́ѧ свѧще́нники, всѣ̑мъ спаси́тельное да́рꙋѧ ѡ҆чище́нїе.

Соблю́лъ є҆сѝ па́ствꙋ твою̀ ѿ всѧ́кагѡ вре́да проти́вныхъ, бл҃же́нне, и҆ а҆́рїевꙋ ле́сть всю̀ ѡ҆мрачи́лъ є҆сѝ сїѧ́нїемъ слове́съ твои́хъ.

Дх҃а си́лою ѡ҆гражде́нъ, лꙋка́выѧ ѿгонѧ́еши ѕло́бы, всебл҃же́нне, дꙋ́хи, не терпѧ́щыѧ твоегѡ̀ запреще́нїѧ.

Бг҃оро́диченъ: Всѧ̑ во́лею содѣ́тельствовавый содѣ́тельствꙋетсѧ хотѧ̀ ѿ чⷭ҇тыхъ твои́хъ крове́й, спаса́ѧ вѣ́дꙋщыѧ тѧ̀, чⷭ҇тꙋю бг҃ома́терь.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Ты̀, гдⷭ҇и мо́й, свѣ́тъ въ мі́ръ прише́лъ є҆сѝ, свѣ́тъ ст҃ы́й ѡ҆браща́ѧй и҆зъ мра́чна невѣ́дѣнїѧ, вѣ́рою воспѣва́ющыѧ тѧ̀.

Оу҆́мъ, сїѧ́ющъ свѣ́томъ невеще́ственнымъ, стѧжа́въ ѡ҆блиста́лъ є҆сѝ врачева́нїй и҆ чꙋде́съ зари̑, а҆мвро́сїе бл҃же́нне.

Воздви́глъ є҆сѝ тебѐ сама́го, сщ҃е́нное жили́ще дх҃а, разори́лъ є҆сѝ хра́мы і҆́дѡльскїѧ, а҆мвро́сїе бг҃одохнове́нне.

Велича́йшихъ добродѣ́телей свѣтозаре́нїемъ сїѧ́юща, постыдѣ́шасѧ ца́рїе тебє̀, и҆ предѣ́ла ѧ҆зы́ка твоегѡ̀ не поколеба́ша.

Бг҃оро́диченъ: Хотѣ́нїемъ всѐ мꙋ́дрѣ содѣ́ловаѧ, хотѧ̀ ѡ҆бнови́ти человѣ́ки, дв҃о, въ твою̀ ᲂу҆тро́бꙋ всели́сѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Пожрꙋ̀ тѝ со гла́сомъ хвале́нїѧ, гдⷭ҇и, цр҃ковь вопїе́тъ тѝ, ѿ бѣсо́вскїѧ кро́ве ѡ҆чи́щшисѧ, ра́ди ми́лости ѿ ре́бръ твои́хъ и҆сте́кшею кро́вїю.

Ри́мъ твоѧ̑ честна̑ѧ благохва́литъ и҆справлє́нїѧ: ꙗ҆́кѡ бо ѕвѣзда̀ свѣтови́дна, всю́дꙋ лꙋчы̀ чꙋде́съ твои́хъ, і҆ера́рше, и҆спꙋсти́лъ є҆сѝ, вѣ́рнѡ ᲂу҆дивлѧ́емь.

Оу҆́треневавъ ко хрⷭ҇тꙋ̀, та́мѡ сꙋ́щими свѣ́тлостьми ѡ҆зари́лсѧ є҆сѝ бога́тнѡ, и҆ свѣ́та напо́лнилсѧ є҆сѝ бжⷭ҇твеннѣйшаго, и҆ просвѣща́еши вѣ́рнѡ чтꙋ́щыѧ тѧ̀ всегда̀.

Тѣ́ло и҆ дꙋ́шꙋ твою̀ бг҃ꙋ ѡ҆свѧти́въ, и҆ прїѧ́тнѡ содѣ́лалъ є҆сѝ дарова́нїй, ѻ҆́ч҃е, твоѐ се́рдце, непреста́ннѡ вне́млющее сла́дкомꙋ жела́нїю.

Бг҃оро́диченъ: И҆сцѣлѝ дꙋшѝ моеѧ̀, дв҃о, ꙗ҆́звы, ѡ҆сѣне́нїемъ твои́мъ бжⷭ҇твеннымъ, и҆ ᲂу҆́мъ мо́й просвѣтѝ, ѡ҆мраче́нный лѣ́ностїю и҆ ѕло́бою врага̀ борца̀.

Конда́къ, гла́съ г҃.

Бжⷭ҇твенными догма̑ты ѡ҆блиста́ѧ, помрачи́лъ є҆сѝ а҆́рїевꙋ пре́лесть, свѧщеннотаи́нниче и҆ па́стырю а҆мвро́сїе: чꙋдодѣ́йствꙋѧ же си́лою дх҃а, стра̑сти разли̑чныѧ ꙗ҆́вѣ и҆сцѣли́лъ є҆сѝ, ѻ҆́ч҃е прпⷣбне, хрⷭ҇та̀ бг҃а молѝ, спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Въ пещѝ а҆враа́мстїи ѻ҆́троцы персі́дстѣй, любо́вїю благоче́стїѧ па́че, не́жели пла́менемъ ѡ҆палѧ́еми, взыва́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.

Бжⷭ҇твенное вѣща́нїе твои́хъ догма́тѡвъ, ѻ҆́ч҃е всемꙋ́дре, ꙗ҆́коже мо́лнїѧ, про́йде всю̀ зе́млю: и҆ чꙋде́съ показа́ньми, ꙗ҆́кѡ свѣ́тъ ѡ҆блиста̀, ꙗ҆̀же во мра́цѣ сердца̀ просвѣща́ющее.

Законоположе́нїємъ сп҃са ты̀ послѣ́дꙋѧ, ѻ҆́ч҃е, да́нный тебѣ̀ тала́нтъ, ꙗ҆́кѡ ра́бъ блажа́йшїй, тща́тельнѡ ᲂу҆многосꙋгꙋ́билъ є҆сѝ, влⷣчнїѧ сподоблѧ́емь ра́дости.

И҆з̾ѡстри́въ бг҃осло́вный тво́й ᲂу҆́мъ, стрꙋи̑ свѧще́нныхъ догма́тѡвъ, ꙗ҆́кѡ рѣкꙋ̀, и҆спꙋсти́лъ є҆сѝ напоѧ́ѧ вѣ́рныхъ и҆сполне́нїе, свѧщеннотаи́нниче ѻ҆́ч҃е а҆мвро́сїе.

Бг҃оро́диченъ: Сѐ, дв҃о, во ᲂу҆тро́бѣ твое́й зачала̀ є҆сѝ сло́во, ѻ҆ц҃ꙋ̀ собезнача́льно: и҆ пло́тїю породила̀ є҆сѝ да́рꙋющее всѣ̑мъ воззва́нїе, сꙋ́щымъ и҆зъ а҆да́ма па́дшымъ, всенепоро́чнаѧ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Рꙋ́цѣ распросте́ръ данїи́лъ, львѡ́въ зїѧ̑нїѧ въ ро́вѣ затчѐ: ѻ҆́гненнꙋю же си́лꙋ ᲂу҆гаси́ша, добродѣ́телїю препоѧ́савшесѧ, благоче́стїѧ рачи́тели ѻ҆́троцы, взыва́юще: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Оу҆мертви́въ ᲂу҆́ды и҆ ме́ртво плотско́е мꙋдрова́нїе содѣ́лавъ, дꙋ́шꙋ ѡ҆живи́лъ є҆сѝ, прпⷣбне, и҆ и҆сто́чникъ чꙋде́съ и҆сточи́лъ є҆сѝ ᲂу҆мерщвлє́ннымъ ѿ страсте́й, жи́знь подаю́щи вопїю́щымъ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Оу҆вѣ́дѣлъ є҆сѝ преставле́нїе, мꙋ́дре, є҆́же ѿ тѣлесѐ, бжⷭ҇твеннымъ дх҃омъ: прⷪ҇ро́чески бо сїѐ сꙋ́щымъ съ тобо́ю сказа́лъ є҆сѝ, и҆ ра́достнѡ на нб҃са̀ вопїѧ̀ восте́клъ є҆сѝ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Тѣ́ло, и҆ се́рдце, и҆ ᲂу҆́мъ пред̾ѡчи́стивъ ѿ страсте́й смѣше́нїѧ, ѻ҆гнено́снꙋ лꙋчꙋ̀ свы́ше прїѧ́лъ є҆сѝ дх҃а, ꙗ҆́коже бжⷭ҇твеннїи ᲂу҆ч҃ницы̀ вопїѧ̀, а҆мвро́сїе: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ превы́шши нб҃съ, бг҃а нбⷭ҇наго поро́ждши, земна̑ѧ, пречⷭ҇таѧ, нбⷭ҇нымъ совокꙋ́пльшаго, и҆ позна́нїе своѐ всѣ̑мъ подаю́щаго, вопїю́щымъ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ка́мень нерꙋкосѣ́чный ѿ несѣко́мыѧ горы̀, тебє̀, дв҃о, краеꙋго́льный ѿсѣче́сѧ, хрⷭ҇то́съ, совокꙋпи́вый разстоѧ̑щаѧсѧ є҆стєства̀: тѣ́мъ, веселѧ́щесѧ, тѧ̀, бцⷣе, велича́емъ.

Ви́дѣлъ є҆сѝ, во и҆зстꙋпле́нїи бы́въ, вѣ̑чныѧ ст҃ы̑мъ, ѻ҆́ч҃е, лежа́щыѧ по́чєсти: къ ни́мже преше́лъ є҆сѝ, воспрїе́мъ твои́хъ трꙋдѡ́въ, сла́вне, воздаѧ̑нїѧ, веселѧ́сѧ.

Ꙗ҆́кѡ гро́здъ зрѣ́лъ, бг҃омꙋ́дре, въ точи́лѣхъ го́рнихъ досто́йнѡ сокро́вищствовалсѧ є҆сѝ, и҆сточа́ѧ безсме́ртїѧ вїно̀, а҆мвро́сїе, и҆ врачева́нїй дарова̑нїѧ благоче́стнѡ къ тебѣ̀ притека́ющымъ.

Тѧ̀, златоза́рный, ѻ҆́ч҃е, бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а свѣти́льникъ, свѣ́тъ благочести́выхъ ᲂу҆че́нїй, и҆ врачева́нїй лꙋчꙋ̀ и҆спꙋща́ющъ, и҆ вѣ̑рныѧ просвѣща́ющъ, велегла́снѡ ᲂу҆блажа́емъ.

Днесвѣ́тлꙋю тѧ̀ ѕвѣздꙋ̀ цр҃ковь стѧжа́вши, тмы̀ и҆збѣга́етъ всѧ́кїѧ, всеблаже́нне, льстѝ, и҆ свѣ́тлостьми сщ҃е́нныхъ твои́хъ догма́тѡвъ ѡ҆зарѧ́ема, блажи́тъ тѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: Гла́съ тебѣ̀ вопїе́мъ, дв҃о, ра́достнѣ а҆рха́гг҃ловъ: ра́дꙋйсѧ, проклѧ́тства разрѣше́нїе, лю́тыхъ всѣ́хъ, ра́дꙋйсѧ, и҆збавле́нїе, земны̑ѧ ѡ҆божи́вшаѧ па́че ᲂу҆ма̀ рождество́мъ твои́мъ.

Свя­той Ам­вро­сий ро­дил­ся в 340 го­ду в Се­вер­ной Ита­лии в бо­га­той и знат­ной рим­ской се­мье. По­лу­чив пре­крас­ное юри­ди­че­ское об­ра­зо­ва­ние, он ско­ро воз­вы­сил­ся и с 370 го­да за­нял долж­ность кон­суль­ско­го про­фек­та (пра­ви­те­ля) про­вин­ций Ли­гу­рии и Эми­лии. Од­на­жды в Ме­дио­лане (со­вре­мен­ном Ми­лане), глав­ном го­ро­де Ли­гу­рии, про­ис­хо­ди­ли вы­бо­ры епи­ско­па, и меж­ду пра­во­слав­ны­ми и ари­а­на­ми шли го­ря­чие спо­ры. Ам­вро­сий явил­ся в храм для во­дво­ре­ния по­ряд­ка, и вдруг ка­кой-то го­лос, как бы дет­ский, про­зву­чал: «Ам­вро­сий – епи­скоп». На­род и сам им­пе­ра­тор Ва­лен­тин уви­де­ли в этом Бо­жие из­бра­ние. На­прас­но Ам­вро­сий, быв­ший то­гда еще в чис­ле огла­шен­ных, го­то­вя­щих­ся ко Кре­ще­нию, от­го­ва­ри­вал­ся и да­же скрыл­ся из Ми­ла­на. Он вы­нуж­ден был со­гла­сить­ся на еди­но­душ­ное из­бра­ние, при­нял Кре­ще­ние и в те­че­ние вось­ми дней про­шел все цер­ков­ные сте­пе­ни и был по­свя­щен во епи­ско­па (374 г.).

Пер­вым де­лом по­сле по­свя­ще­ния он раз­дал бед­ным свое иму­ще­ство. По­том стал усерд­но изу­чать Свя­щен­ное Пи­са­ние и тво­ре­ния от­цов Во­сточ­ной Церк­ви. Толь­ко по­сле это­го он вы­сту­пил на по­при­ще епи­скоп­ской де­я­тель­но­сти.

Свя­той Ам­вро­сий му­же­ствен­но бо­рол­ся про­тив ари­ан­ской ере­си, ко­то­рой по­кро­ви­тель­ство­ва­ла им­пе­ра­три­ца Юс­ти­на. В па­мять по­бе­ды над ари­ан­ством он со­ста­вил гимн «Те­бе Бо­га хва­лим», ко­то­рый до сих пор по­ет­ся на бла­годар­ствен­ных бо­го­слу­же­ни­ях. По его на­сто­я­нию вы­черк­ну­то бы­ло из им­пе­ра­тор­ско­го ти­ту­ла язы­че­ское зва­ние вер­хов­но­го свя­щен­ни­ка (pontifex maximus), жре­цы и идоль­ские ка­пи­ща бы­ли ли­ше­ны ка­зен­но­го со­дер­жа­ния, был по­га­шен так на­зы­ва­е­мый свя­щен­ный огонь ве­ста­лок и вы­не­се­на из се­на­та ста­туя По­бе­ды.

Свя­той Ам­вро­сий явил об­ра­зец пас­тыр­ской твер­до­сти, ко­гда ре­шил­ся не до­пу­стить в храм им­пе­ра­то­ра Фе­о­до­сия, по­сле кро­ва­во­го из­би­е­ния воз­му­тив­ших­ся про­тив него фес­са­ло­ни­кий­цев. Ам­вро­сий ска­зал им­пе­ра­то­ру: «Че­ло­век, про­лив­ший столь­ко кро­ви, не мо­жет быть в хра­ме Бо­га ми­ра». Им­пе­ра­тор воз­ра­зил: «И Да­вид со­гре­шил, но не ли­шил­ся ми­ло­сти Бо­жи­ей». На что Ам­вро­сий от­ве­тил: «Ты под­ра­жал Да­ви­ду в пре­ступ­ле­нии, под­ра­жай же ему и в рас­ка­я­нии», и на­ло­жил на него епи­ти­мью для при­ми­ре­ния с Бо­гом и Цер­ко­вью.

В 387 г. под вли­я­ни­ем его про­по­ве­дей уве­ро­вал и при­нял Кре­ще­ние бла­жен­ный Ав­гу­стин, став­ший по­том епи­ско­пом и ве­ли­чай­шим бо­го­сло­вом За­пад­ной Церк­ви.

По­след­ние го­ды жиз­ни Ам­вро­сий про­вел в по­сто­ян­ной мо­лит­ве, спо­кой­но и ра­дост­но ожи­дая сво­ей кон­чи­ны, ко­то­рая на­сту­пи­ла в 397 го­ду. Свя­той Ам­вро­сий по­чи­та­ет­ся в чис­ле ве­ли­чай­ших бо­го­сло­вов и от­цов Церк­ви. Он из­ве­стен так­же как пре­об­ра­зо­ва­тель цер­ков­но­го пе­ния: он ввел раз­мер­ный такт, пра­виль­ные рит­мы и раз­но­об­раз­ные ме­ло­дии в пе­нии. Мно­гие тек­сты пес­ней он за­им­ство­вал у свя­то­го Еф­ре­ма Си­ри­на и у Ила­рия, но и сам на­пи­сал око­ло 30 гим­нов.


См. так­же: "Жи­тие свя­то­го от­ца на­ше­го Ам­вро­сия, епи­ско­па Ме­дио­лан­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.