Канон молебный святой великомученице Варваре Илиопольской
Из канона с акафистом святой Великомученице Варваре.
Припев: Свята́я великому́ченице Варва́ро, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 17 декабря (04 декабря ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Во́ду нече́стия тиме́нну оста́вивши, к воде́ чисти́тельной притекла́ еси́, Варва́ро, и на́ша очи́сти сердца́, чи́сто пе́ти твоя́ страда́ния.
Водо́ю креще́ния очи́стившися, великому́ченице, чи́стому Жениху́, Христу́, прилепи́лася еси́, Ему́же и на́с чи́сто присво́й, моли́твами твои́ми.
Сла́ва: В воде́ пото́пльшему зми́я лука́ваго подо́бящися, кро́вию твое́ю страда́льческою вра́жию погрузи́ла еси́ си́лу, страстоно́сице, от него́же и на́м изба́витися Спа́са умоли́.
И ны́не: Во́ду сле́з очища́ющую, Пречи́стая, пода́ждь ми́ и, очи́стивши мя́ от ка́ла беззако́ний, чи́ста предста́ви, Богороди́тельнице, Сы́ну Твоему́ и Бо́гу.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, еди́не Человеколю́бче.
Небе́снаго кру́га смотря́ющи украше́ние, му́драя де́во Варва́ро, Верхотво́рца позна́ла еси́, Его́же и возлю́бльши, Тому́ служи́ти изво́лила еси́; и на́с в любви́ Его́ утверди́, мо́лимся.
Небе́снаго Творца́ в Тро́ице пресве́тлое изобразу́ющи естество́, три́ о́кна в ба́не оте́честей изобрази́ти повеле́ла еси́, Тро́ическому покланя́тися уча́щи Божеству́, Ему́же и на́с ве́чно покланя́тися сподо́би.
Сла́ва: Небе́снаго черто́га жела́ющи, небе́сному Жениху́ чистоту́ де́вства твоего́ соблюла́ еси́, вре́меннаго презре́вши; и мене́ в чистоте́ Тому́ служи́ти, му́ченице, укрепи́.
И ны́не: Небе́снаго Творца́, Богоро́дице Всепе́тая, поро́ждши, небе́с простра́ннейша яви́лася еси́; мене́ от простра́ннаго пути́ поги́бельна укло́нши, на небе́сный пу́ть наста́ви, молю́ся.
Седа́лен, гла́с 3.
В страда́нии твое́м вся́ удиви́ла еси́, я́ко претерпе́вши мучи́телей ра́ны, вяза́ния, му́ки и темни́цы, Варва́ро прехва́льная. Те́мже и вене́ц с небесе́ тебе́ даде́ Христо́с, к Нему́же, возжеле́вши усе́рдно, притекла́ еси́; То́й благода́ть подаде́ тебе́, му́ченице, врачева́ния источа́ти челове́ком.
Сла́ва, и ны́не: Боже́ственная ски́ния была́ еси́, Сло́ва, еди́на Пречи́стая Ма́ти Де́во, чистото́ю а́нгелы превозше́дшая; па́че все́х мене́, пе́рсть бы́вша, оскверне́на плотски́ми прегреше́ньми, очи́сти моли́тв Твои́х Боже́ственными вода́ми, подаю́щи, Чи́стая, ве́лию ми́лость.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́, и просла́вих Твое́ Божество́.
Услы́шавши, Варва́ро, небеса́, пове́дающа сла́ву Бо́жию, на земли́ Бо́га сла́вити возжела́ла еси́, Его́же сла́вы и на́с сподо́би.
Услы́шав оте́ц тво́й тебе́, Вы́шняго Отца́ испове́дующу, гоня́ше на убие́ние, но не возмо́же отто́ргнути от и́стиннаго Бо́га.
Сла́ва: Услы́шавши преще́ния оте́ческая и му́ки от него́ терпя́щи, Варва́ро, непоколеби́ма пребыла́ еси́, и мене́ непоколеби́ма в доброде́телех упра́ви.
И ны́не: Услы́ши, Пречи́стая Влады́чице, моле́ние мое́, и изба́ви мя́ от зо́л, и гла́с благослове́нных, призыва́ющий в Ца́рство, слы́шати удосто́й.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.
Просвети́вши свещу́ свою́, му́ченице, ве́рою, свеща́ми опали́ти те́ло твое́ предала́ еси́, в черто́г небе́сный све́тло вни́ти жела́ющи.
Просвеща́хуся ве́рою неве́рием омраче́ннии лю́дие, ви́дяще тя́, жже́ния, бие́ния, ре́зания терпя́щую до́блественне, му́ченице.
Сла́ва: Просвети́ мя́, о Варва́ро, омраче́ннаго мгло́ю грехо́вною, и све́том невече́рним осиява́тися, све́тлая де́во, молю́ся, сотвори́.
И ны́не: Просвети́ла еси́ потемне́нное естество́, Богоро́дице, Све́т и́стинный ро́ждши; те́мже и мене́, све́том просвети́вши, от мра́чных вра́г свободи́.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя.
Моли́тву твою́ страда́льческую услы́шав, Христо́с, Варва́ро, в темни́це затворе́нную посети́, исцеле́ние от ра́н подаде́ и на по́двиг укрепи́; ты́ же моя́ ра́ны грехо́вныя уврачу́й, му́ченице, молю́ся.
Моли́твою ти́, и страда́льческим тве́рдым терпе́нием, и чу́дным исцеле́нием Иулиани́ю от злоче́стия привлекла́ еси́ страда́ти с тобо́ю за Христа́, привлецы́ и мене́ к го́рнему мудрова́нию, страстоно́сице.
Сла́ва: Моли́тву вся́к принося́й с ве́рою тебе́, му́ченице, и к моща́м твои́м святы́м притека́яй, душе́вных страсте́й и теле́сных исцеле́ние ско́ро прие́млет, е́же и на́м бога́тно подава́й, мо́лимся.
И ны́не: Моли́тву на́шу приими́, Пречи́стая, и моли́твою Ти́ всемо́щною, изба́вити на́с от вра́г ви́димых и неви́димых, от грехо́в же и вся́кия му́ки, моли́, Его́же родила́ еси́, Человеколю́бца Бо́га.
Конда́к, гла́с 4.
В Тро́ице благоче́стно пева́емому, после́довавши Бо́гу, страстоте́рпице, и́дольская притупи́ла еси́ чти́лища; посреде́ же по́двига страда́льчествующи, Варва́ро, мучи́телей преще́ния не устраши́лася еси́, мужему́дренная, велегла́сно пою́щи при́сно: Тро́ицу чту́, еди́но Божество́.
И́кос:
Уневе́стившуюся Христу́ муче́нием Варва́ру, соше́дшеся, почти́м досто́йно: я́ко да, тоя́ моли́твами па́губы душетле́нныя изба́вльшеся и губи́тельства, тру́са и паде́жа, житие́ в ми́ре препрово́дим, сподо́бившеся со все́ми святы́ми, от ве́ка Бо́гу благоугоди́вшими, ходи́ти во све́те и пе́ти с ни́ми: удиви́л еси́, Спа́се, твоя́ ми́лости все́м челове́ком, ве́рою испове́дающим: Тро́ицу чти́м, еди́но Божество́.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Де́ти евре́йстии в пещи́ попра́ша пла́мень дерзнове́нно и на ро́су о́гнь прело́жше, вопия́ху: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Де́ти евре́йския а́нгел от огня́ неопа́льны сохрани́вый и тебе́, Варва́ро, на́гу води́му, от студа́ защити́, оде́ждою свы́ше обле́к, пою́щую: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Де́тское игра́лище вменя́ющи му́ки, не пощади́ла еси́ те́ла твоего́, е́же бы́ти ему́ за Христа́ стру́жему и о́стро стира́ему, великому́ченице, пою́щи: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Сла́ва: Дете́й евре́йских и а́з подража́я, Варва́ро, хвалю́ Христа́, да́вшаго тебе́ кре́пость; ты́ же мя́, на по́двиг доброде́телей укре́пльши, оде́ждою небе́сною облещи́ся сподо́би во ве́ки.
И ны́не: Деторо́дию Твоему́, Де́вою и по рождестве́ пребы́вшу, дивлю́ся, Богоро́дице; удиви́ у́бо и на мне́ ми́лость Сы́на Твоего́, да, поми́лован Тобо́ю, пою́: благослове́н Бо́г, ублагослови́вый Тя́, Ма́терь Свою́, во ве́ки.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Победи́тели мучи́теля и пла́мене благода́тию Твое́ю бы́вше, за́поведем Твои́м зело́ прилежа́ще, о́троцы вопия́ху: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Победи́телие непобеди́мыя твоея́ ве́ры мучи́теле тща́шеся бы́ти, сосца́ твоя́ неща́дно отре́зоваху, ты́ же, тве́рдо терпя́щи, млеко́м уче́ния о Бо́зе напои́ла еси́ предстоя́щия и благословя́щия Христа́ во ве́ки.
Победи́ла еси́ му́жеством твои́м, му́ченице Варва́ро, вся́ мучи́тельская ухищре́ния. Моли́ у́бо Влады́ку Христа́, мо́лим тя́, все́м ве́рным на враги́ побе́ду да́ти, пою́щим: благослови́те вся́ дела́ Го́спода, и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Сла́ва: Победи́тельница суро́ваго отца́ твоего́ яви́лася еси́ му́ченице: о́н бо небе́сным огне́м во а́дский о́гнь низведе́ся, ты́ же на не́бо возшла́ еси́, е́же и мне́ исхода́тайствуй, от огня́ избавля́ющи мя́ во ве́ки.
И ны́не: Победи́, Пречи́стая, враго́в ви́димых и неви́димых, низложи́ти на́с тща́щихся, и страсте́й мя́ вся́ких изба́ви, да пою́ торже́ственне: благослови́те, вся́ дела́, Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.
Вои́стинну Бо́га испове́дающи, му́ченице, черто́г небе́сный насле́дила еси́, его́же и на́с сподо́би, да с Тобо́ю Христа́ ве́чно велича́ем.
Вои́стинну на тебе́, Варва́ро, испо́лнися Христо́во прорече́ние: преда́ст оте́ц ча́до на сме́рть, е́юже ты́ ве́чный живо́т обрела́ еси́.
Сла́ва: Вои́стинну никто́же притека́яй к тебе́, страстоно́сице, то́щ благода́ти твоея́ отхо́дит, ея́же и мене́ испо́лни, молю́ся.
И ны́не: Вои́стинну и́стиннаго Бо́га пло́тию, Богоро́дице, родила́ еси́, Его́же ми́лостива на́м в де́нь Суда́ соде́лай, да безконе́чно с Ни́м Тя́ велича́ем.
Свети́лен:
Я́ко шипо́к красне́йший из терно́внаго израсла́ еси́ ко́рене де́во Варва́ро, твое́ю за Христа́ излия́нною обагри́вшися кро́вию. И ны́не Боже́ственную твою́ па́мять соверша́ющыя любо́вию, спаса́й от бе́д.
Сла́ва, и ны́не: Вои́стинну Тя́ испове́дуем Влады́чице, Тобо́ю спаса́емии: и́бо Бо́га неизрече́нно родила́ еси́ разори́вшаго Кресто́м сме́рть, и к Себе́ привле́кшаго пра́ведных собо́ры, с ни́миже восхваля́ем Тя́ Де́во.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Во́дꙋ проше́дъ ꙗ҆́кѡ сꙋ́шꙋ, и҆ є҆гѵ́петскагѡ ѕла̀ и҆збѣжа́въ, і҆и҃льтѧнинъ вопїѧ́ше: и҆зба́вителю и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ пои́мъ.
Во́дꙋ нече́стїѧ тимѣ́ннꙋ ѡ҆ста́вивши, къ водѣ̀ чисти́тельной притекла̀ є҆сѝ варва́ро: и҆ на́ша ѡ҆чи́сти сердца̀, чи́стѡ пѣ́ти твоѧ̀ страда́нїѧ.
Водо́ю кр҃ще́нїѧ ѡ҆чи́стившисѧ великомꙋ́ченице, чⷭ҇томꙋ женихꙋ̀ хрⷭ҇тꙋ̀ прилѣпи́ласѧ є҆сѝ: є҆мꙋ́же и҆ на́съ чи́стѡ присво́й, моли́твами твои́ми.
Сла́ва: Въ водѣ̀ пото́пльшемꙋ ѕмі́ѧ лꙋка́ваго подо́бѧщисѧ, кро́вїю твое́ю страда́льческою, вра́жїю погрꙋзи́ла є҆сѝ си́лꙋ, стрⷭ҇тоно́сице: ѿ негѡ́же и҆ на́мъ и҆зба́витисѧ сп҃са ᲂу҆молѝ.
И҆ ны́нѣ: Во́дꙋ сле́зъ ѡ҆чища́ющꙋю пречⷭ҇таѧ пода́ждь мѝ, и҆ ѡ҆чи́стивши мѧ̀ ѿ ка́ла беззако́нїй, чи́ста предста́ви бг҃ороди́тельнице, сн҃ꙋ твоемꙋ̀ и҆ бг҃ꙋ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Нбⷭ҇нагѡ крꙋ́га верхотво́рче гдⷭ҇и, и҆ це́ркве зижди́телю, ты̀ менѐ ᲂу҆твердѝ въ любвѝ твое́й, жела́нїй кра́ю, вѣ́рныхъ ᲂу҆твержде́нїе, є҆ди́не человѣколю́бче.
Нбⷭ҇нагѡ крꙋ́га смотрѧ́ющи ᲂу҆краше́нїе, мꙋ́драѧ дв҃о варва́ро, верхотво́рца позна́ла є҆сѝ: є҆го́же и҆ возлю́бльши, томꙋ̀ слꙋжи́ти и҆зво́лила є҆сѝ: и҆ на́съ въ любвѝ є҆гѡ̀ ᲂу҆твердѝ, мо́лимсѧ.
Нбⷭ҇нагѡ творца̀ въ трⷪ҇цѣ пресвѣ́тлое и҆зѻбразꙋ́ющи є҆стество̀, трѝ ѻ҆́кна въ ба́нѣ ѻ҆те́честѣй и҆зѻбрази́ти повелѣ́ла є҆сѝ, трⷪ҇ческомꙋ покланѧ́тисѧ ᲂу҆ча́щи бж҃ествꙋ̀: є҆мꙋ́же и҆ на́съ вѣ́чнѡ покланѧ́тисѧ сподо́би.
Сла́ва: Нбⷭ҇нагѡ черто́га жела́ющи, нбⷭ҇номꙋ женихꙋ̀ чⷭ҇тотꙋ̀ двⷭ҇тва твоегѡ̀ соблюла̀ є҆сѝ, вре́меннаго презрѣ́вши и҆ менѐ въ чистотѣ̀ томꙋ̀ слꙋжи́ти мч҃нце ᲂу҆крѣпѝ.
И҆ ны́нѣ: Нбⷭ҇нагѡ творца̀ бцⷣе всепѣ́таѧ поро́ждши, нб҃съ простра́ннейша ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ: менѐ ѿ простра́ннагѡ пꙋтѝ поги́бельна ᲂу҆кло́нши, на нбⷭ҇ный пꙋ́ть наста́ви, молю́сѧ.
Сѣда́ленъ, гла́съ г҃.
Въ страда́нїи твое́мъ всѧ̑ ᲂу҆диви́ла є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ претерпѣ́вши мꙋчи́телей ра́ны, вѧза̑нїѧ, мꙋ́ки и҆ темни́цы, варва́ро прехва́льнаѧ. тѣ́мже и҆ вѣне́цъ съ нб҃сѐ тебѣ̀ дадѐ хрⷭ҇то́съ, къ немꙋ́же, возжелѣ́вши ᲂу҆се́рднѡ, притекла̀ є҆сѝ: то́й бл҃года́ть подадѐ тебѣ̀, мꙋ́ченице, врачева̑нїѧ и҆сточа́ти человѣ́кѡмъ.
Сла́ва, и҆ ны́нѣ, бг҃оро́диченъ: Бжⷭ҇твеннаѧ ски́нїѧ была̀ є҆сѝ, сло́ва, є҆ди́на пречⷭ҇таѧ мт҃и дв҃о, чⷭ҇тото́ю а҆́гг҃лы превозше́дшаѧ; па́че всѣ́хъ менѐ, пе́рсть бы́вша, ѡ҆скверне́на плотски́ми прегрѣше́ньми, ѡ҆чи́сти моли́твъ твои́хъ бжⷭ҇твенными вода́ми, подаю́щи, чⷭ҇таѧ, ве́лїю млⷭ҇ть.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ гдⷭ҇и смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̀, и҆ просла́вихъ твоѐ бж҃ество̀.
Оу҆слы́шавши варва́ро, нб҃са̀ повѣ́дающа сла́вꙋ бж҃їю, на землѝ бг҃а сла́вити возжела́ла є҆сѝ: є҆гѡ́же сла́вы и҆ на́съ сподо́би.
Оу҆слы́шавъ ѻ҆те́цъ тво́й тебѐ, вы́шнѧго ѻ҆ц҃а̀ и҆сповѣ́дꙋющꙋ, гонѧ́ше на ᲂу҆бїе́нїе: но не возмо́же ѿто́ргнꙋти ѿ и҆́стиннагѡ бг҃а.
Сла́ва: Оу҆слы́шавши преще́нїѧ ѻ҆те́ческаѧ, и҆ мꙋ̑ки ѿ негѡ̀ терпѧ́щи варва́ро, непоколеби́ма пребыла̀ є҆сѝ: и҆ менѐ непоколеби́ма въ добродѣ́телехъ ᲂу҆пра́ви.
И҆ ны́нѣ: Оу҆слы́ши пречⷭ҇таѧ влⷣчце моле́нїе моѐ, и҆ и҆зба́ви мѧ̀ ѿ ѕѡ́лъ, и҆ гла́съ бл҃гослове́нныхъ призыва́ющїй въ црⷭ҇тво, слы́шати ᲂу҆досто́й.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Просвѣтѝ на́съ повелѣ́нїи твои́ми гдⷭ҇и, и҆ мы́шцею твое́ю высо́кою, тво́й ми́ръ пода́ждь на́мъ, человѣколю́бче.
Просвѣти́вши свѣщꙋ̀ свою̀ мч҃нце вѣ́рою, свѣща́ми ѡ҆пали́ти тѣ́ло твоѐ предала̀ є҆сѝ, въ черто́гъ нбⷭ҇ный свѣ́тлѡ вни́ти жела́ющи.
Просвѣща́хꙋсѧ вѣ́рою, невѣ́рїемъ ѡ҆мраче́ннїи лю́дїе, ви́дѧще тѧ̀, жжє́нїѧ, бїє́нїѧ, рѣ̑занїѧ терпѧ́щꙋю до́блественнѣ мч҃нце.
Сла́ва: Просвѣти́ мѧ ѽ варва́ро, ѡ҆мраче́ннаго мгло́ю грѣхо́вною, и҆ свѣ́томъ невече́рнимъ ѡ҆сїѧва́тисѧ, свѣ́тлаѧ дв҃о, молю́сѧ, сотворѝ.
И҆ ны́нѣ: Просвѣти́ла є҆сѝ потемне́нное є҆стество̀ бцⷣе, свѣ́тъ и҆́стинный ро́ждши. тѣ́мже и҆ менѐ свѣ́томъ просвѣти́вши, ѿ мра́чныхъ вра̑гъ свободѝ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Мл҃твꙋ пролїю̀ ко гдⷭ҇ꙋ, и҆ томꙋ̀ возвѣщꙋ̀ печа̑ли моѧ̀, ꙗ҆́кѡ ѕѡ́лъ дꙋша̀ моѧ̀ и҆спо́лнисѧ, и҆ живо́тъ мо́й а҆́дꙋ прибли́жисѧ: и҆ молю́сѧ ꙗ҆́кѡ і҆ѡ́на: ѿ тлѝ бж҃е возведи́ мѧ.
Мл҃твꙋ твою̀ страда́льческꙋю ᲂу҆слы́шавъ хрⷭ҇то́съ варва́ро, въ темни́цѣ затворе́ннꙋю посѣтѝ, и҆сцѣле́нїе ѿ ра́нъ подадѐ, и҆ на по́двигъ ᲂу҆крѣпѝ: ты́ же моѧ̀ ра̑ны грѣхѡ́вныѧ ᲂу҆врачꙋ́й мꙋ́ченице, молю́сѧ.
Мл҃твою тѝ и҆ страда́льческимъ тве́рдымъ терпѣ́нїемъ, и҆ чꙋ́днымъ и҆сцѣле́нїемъ, і҆ꙋлїані́ю ѿ ѕлоче́стїѧ привлекла̀ є҆сѝ, страда́ти съ тобо́ю за хрⷭ҇та̀: привлецы̀ и҆ менѐ къ го́рнемꙋ мꙋдрова́нїю, страстоно́сице.
Сла́ва: Моли́твꙋ всѧ́къ приносѧ́й съ вѣ́рою тебѣ̀ мч҃нце, и҆ къ моща́мъ твои́мъ ст҃ы́мъ притека́ѧй, дꙋше́вныхъ страсте́й и҆ тѣле́сныхъ и҆сцѣле́нїе ско́рѡ прїе́млетъ: є҆́же и҆ на́мъ бога́тнѡ подава́й, мо́лимсѧ.
И҆ ны́нѣ: Моли́твꙋ на́шꙋ прїимѝ пречⷭ҇таѧ, и҆ мл҃твою тѝ всемо́щною, и҆зба́вити на́съ ѿ вра̑гъ ви́димыхъ и҆ неви́димыхъ, ѿ грѣхѡ́въ же и҆ всѧ́кїѧ мꙋ́ки, молѝ є҆го́же родила̀ є҆сѝ чл҃вѣколю́бца бг҃а.
Конда́къ, гла́съ д҃.
Въ трⷪ҇цѣ бл҃гоче́стнѡ пѣва́емомꙋ, послѣ́довавши бг҃ꙋ, страстоте́рпице, і҆́дѡльскаѧ притꙋпи́ла є҆сѝ чти̑лища: посредѣ́ же по́двига страда́льчествꙋющи, варва́ро, мꙋчи́телей преще́нїѧ не ᲂу҆страши́ласѧ є҆сѝ, мꙋжемꙋ́дреннаѧ, велегла́снѡ пою́щи при́сно: трⷪ҇цꙋ чтꙋ̀, є҆ди́но бж҃ество̀.
І҆́косъ:
Оу҆невѣ́стившꙋюсѧ хрⷭ҇тꙋ̀ мꙋче́нїемъ варва́рꙋ, соше́дшесѧ, почти́мъ досто́йно: ꙗ҆́кѡ да, тоѧ̀ моли́твами па́гꙋбы дꙋшетлѣ̑нныѧ и҆зба́вльшесѧ и҆ гꙋби́тельства, трꙋ́са и҆ паде́жа, житїѐ въ ми́ре препрово́димъ, сподо́бившесѧ со всѣ́ми ст҃ы́ми, ѿ вѣ́ка бг҃ꙋ бл҃гоꙋгоди́вшими, ходи́ти во свѣ́те и҆ пѣ́ти съ ни́ми: ᲂу҆диви́лъ є҆сѝ, сп҃се, твоѧ̑ ми́лости всѣ̑мъ человѣ́кѡмъ, вѣ́рою и҆сповѣ́дающымъ: трⷪ҇цꙋ чти́мъ, є҆ди́но бж҃ество̀.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Дѣ́ти є҆вре́йстїи въ пещѝ, попра́ша пла́мень дерзнове́ннѡ, и҆ на ро́сꙋ ѻ҆́гнь прело́жше вопїѧ́хꙋ: блгⷭ҇ве́нъ є҆сѝ гдⷭ҇и бж҃е во вѣ́ки.
Дѣ́ти є҆врє́йскїѧ а҆́гг҃лъ ѿ ѻ҆гнѧ̀ неѡпа́льны сохрани́вый, и҆ тебѐ варва́ро на́гꙋ води́мꙋ ѿ стꙋда̀ защитѝ, ѻ҆де́ждою свы́ше ѡ҆бле́къ пою́щꙋю: бл҃гослове́нъ є҆сѝ гдⷭ҇и бж҃е во вѣ́ки.
Дѣ́тское и҆гра́лище вмѣнѧ́ющи мꙋ̑ки, не пощади́ла є҆сѝ тѣ́ла твоегѡ̀, є҆́же бы́ти є҆мꙋ̀ за хрⷭ҇та̀ стрꙋ́жемꙋ, и҆ ѻ҆́стрѡ стира́емꙋ великомч҃нце, пою́щи: бл҃гослове́нъ є҆сѝ гдⷭ҇и бж҃е во вѣ́ки.
Сла́ва: Дѣте́й є҆вре́йскихъ и҆ а҆́зъ подража́ѧ варва́ро, хвалю̀ хрⷭ҇та̀ да́вшагѡ тебѣ̀ крѣ́пость: ты́ же мѧ̀ на по́двигъ добродѣ́телей ᲂу҆крѣ́пльши, ѻ҆де́ждою нбⷭ҇ною ѡ҆блещи́сѧ сподо́би во вѣ́ки.
И҆ ны́нѣ: Дѣторо́дїю твоемꙋ̀, дв҃ою и҆ по ржⷭ҇твѣ̀ пребы́вшꙋ, дивлю́сѧ бцⷣе: ᲂу҆дивѝ ᲂу҆̀бо и҆ на мнѣ̀ млⷭ҇ть сн҃а твоегѡ̀, да поми́лованъ тобо́ю, пою̀: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ᲂу҆благослови́вый тѧ̀ мт҃рь свою̀ во вѣ́ки.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Побѣди́тели мꙋчи́телѧ и҆ пла́мене, бл҃года́тїю твое́ю бы́вше, за́повѣдемъ твои́мъ ѕѣлѡ̀ прилѣжа́ще ѻ҆́троцы, вопїѧ́хꙋ: бл҃гослови́те всѧ̀ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ гдⷭ҇а.
Побѣди́телїе непобѣди́мыѧ твоеѧ̀ вѣ́ры, мꙋчи́телє тща́шесѧ бы́ти, сосца̀ твоѧ̑ неща́днѡ ѿрѣ́зовахꙋ: ты́ же тве́рдѡ терпѧ́щи, млеко́мъ ᲂу҆че́нїѧ ѡ҆ бз҃ѣ напои́ла є҆сѝ предстоѧ́щыѧ и҆ бл҃гословѧ́щыѧ хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.
Побѣди́ла є҆сѝ мꙋ́жествомъ твои́мъ мꙋ́ченице варва́ро, всѧ̀ мꙋчи́тєльскаѧ ᲂу҆хищрє́нїѧ. молѝ ᲂу҆̀бо влⷣкꙋ хрⷭ҇та̀, мо́лимъ тѧ̀, всѣ́мъ вѣ̑рнымъ на врагѝ побѣ́дꙋ да́ти, пою́щымъ: бл҃гослови́те всѧ̀ дѣла̀ гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.
Сла́ва: Побѣди́тельница сꙋро́вагѡ ѻ҆тца̀ твоегѡ̀ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ мꙋ́ченице: ѻ҆́нъ бо нбⷭ҇нымъ ѻ҆гне́мъ во а҆́дскїй ѻ҆́гнь низведе́сѧ, ты́ же на нб҃о возшла̀ є҆сѝ: є҆́же и҆ мнѣ̀ и҆схода́тайствꙋй, ѿ ѻ҆гнѧ̀ и҆збавлѧ́ющи мѧ̀ во вѣ́ки.
И҆ ны́нѣ: Побѣдѝ пречⷭ҇таѧ врагѡ́въ ви́димыхъ и҆ неви́димыхъ, низложи́ти на́съ тща́щихсѧ, и҆ страсте́й мѧ̀ всѧ́кихъ и҆зба́ви, да пою̀ торже́ственнѣ: бл҃гослови́те всѧ̀ дѣла̀ гдⷭ҇а и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Вои́стиннꙋ бцⷣꙋ тѧ̀ и҆сповѣ́дꙋемъ, спасе́ннїи тобо́ю дв҃о чи́стаѧ, съ безпло́тными ли́ки тѧ̀ велича́юще.
Вои́стиннꙋ бг҃а и҆сповѣ́дающи мч҃нце, черто́гъ нбⷭ҇ный наслѣ́дила є҆сѝ: є҆гѡ́же и҆ на́съ сподо́би, да съ тобо́ю хрⷭ҇та̀ вѣ́чнѡ велича́емъ.
Вои́стиннꙋ на тебѣ̀ варва́ро и҆спо́лнисѧ хрⷭ҇то́во прорече́нїе: преда́стъ ѻ҆те́цъ ча́до на сме́рть, є҆́юже ты̀ вѣ́чный живо́тъ ѡ҆брѣла̀ є҆сѝ.
Сла́ва: Вои́стиннꙋ никто́же притека́ѧй къ тебѣ̀ страстоно́сице, то́щъ бл҃года́ти твоеѧ̀ ѿхо́дитъ, є҆ѧ́же и҆ менѐ и҆спо́лни, молю́сѧ.
И҆ ны́нѣ: Вои́стиннꙋ и҆́стиннаго бг҃а пло́тїю бцⷣе родила̀ є҆сѝ, є҆го́же млⷭ҇тива на́мъ въ де́нь сꙋда̀ содѣ́лай, да безконе́чнѡ съ ни́мъ тѧ̀ велича́емъ.
Свѣти́ленъ:
Ꙗ҆́кѡ шипо́къ краснѣ́йшїй и҆з̾ терно́внагѡ и҆зрасла̀ є҆сѝ ко́рене дв҃о варва́ро, твое́ю за хрⷭ҇та̀ и҆злїѧ́нною ѡ҆багри́вшисѧ кро́вїю. и҆ ны́нѣ бж҃е́ственнꙋю твою̀ па́мѧть соверша́ющыѧ любо́вїю, спаса́й ѿ бѣ́дъ.
Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Вои́стиннꙋ тѧ̀ и҆сповѣ́дꙋемъ влⷣчце, тобо́ю спаса́емїи: и҆́бо бг҃а неизрече́ннѡ родила̀ є҆сѝ разори́вшаго крⷭ҇то́мъ сме́рть, и҆ къ себѣ̀ привле́кшаго првⷣныхъ собо́ры, съ ни́миже восхвалѧ́емъ тѧ̀ дв҃о.
Святая великомученица Варвара родилась в г. Илиополе (нынешней Сирии) при императоре Максимине (305–311 гг.) в знатной языческой семье. Отец Варвары Диоскор, рано лишившись своей супруги, был страстно привязан к своей единственной дочери. Чтобы уберечь красивую девушку от посторонних взоров и вместе с тем лишить ее общения с христианами, он построил для дочери специальный замок, откуда она выходила только с разрешения отца (кондак 2). Созерцая с высоты башни красоту Божиего мира, Варвара часто испытывала желание узнать его истинного Творца. Когда приставленные к ней воспитательницы говорили, что мир создан богами, которых почитает ее отец, то она мысленно говорила: «Боги, которых почитает мой отец, сделаны руками человеческими. Как эти боги могли создать такое пресветлое небо и такую красоту земную? Един должен быть такой Бог, Которого создала не рука человеческая, но Сам Он, имеющий собственное бытие». Так святая Варвара училась от творений видимого мира познавать Творца, и на ней сбывались слова пророка «Поучихся во всех делех твоих, в творении руку твоею поучахся» (Пс.142:5) (икос 2).
Со временем к Диоскору все чаще стали приходить богатые и знатные женихи, прося руки его дочери. Отец, давно мечтавший о замужестве Варвары, решил завести с ней разговор о браке, но, к своему огорчению, услышал от нее решительный отказ исполнить его волю. Диоскор решил, что со временем настроение дочери изменится и у нее появится склонность к замужеству. Для этого он разрешил ей выходить из башни, надеясь, что в общении с подругами она увидит другое отношение к замужеству.
Однажды, когда Диоскор находился в длительном путешествии, Варвара познакомилась с местными христианками, которые рассказали ей о Триедином Боге, о неизреченном Божестве Иисуса Христа, о Его воплощении от Пречистой Девы и о Его вольном страдании и Воскресении. Случилось так, что в то время в Илиополе проездом из Александрии находился священник, принявший вид купца. Узнав о нем, Варвара пригласила пресвитера к себе и просила совершить над ней Таинство Крещения. Священник изложил ей основы святой веры и затем крестил во имя Отца и Сына и Святого Духа. Просвещенная благодатью Крещения, Варвара еще с большей любовью обратилась к Богу. Она обещала посвятить Ему всю свою жизнь.
За время отсутствия Диоскора при его доме велось строительство каменной башни, где рабочие по приказанию хозяина намеревались соорудить два окна с южной стороны. Но Варвара, зайдя однажды посмотреть строительство, упросила их сделать третье окно – во образ Троичного Света (икос 3). Когда же вернулся отец, то он потребовал у дочери отчета о сделанном, «Три лучше чем два, – говорила Варвара, – ибо у неприступного, неизреченного Света Троичного Три Окна (Ипостаси или Лица)». Услышав от Варвары христианские вероучительные наставления, Диоскор пришел в ярость. Он бросился на нее с обнаженным мечом, но Варвара успела выбежать из дома (икос 4). Она укрылась в горной расселине, которая чудным образом расступилась перед ней.
К вечеру Диоскор по указанию одного пастуха все же нашел Варвару и с побоями притащил мученицу в дом (икос 5). Наутро он отвел Варвару к городскому правителю и сказал: «Я отрекаюсь от нее, потому что она отвергает богов моих, и если не обратится к ним снова, то не будет мне дочерью. Мучай ее, державный правитель, как будет угодно твоей воле». Долго уговаривал градоначальник Варвару не отступать от древних отеческих законов и не противиться воле отца. Но святая мудрою речью обличала заблуждения идолопоклонников и исповедала Иисуса Христа Богом. Тогда ее начали сильно бить воловьими жилами и после этого растирать глубокие раны жесткой власяницей.
В конце дня Варвару отвели в темницу. Ночью, когда ее ум был занят молитвой, ей явился Господь и сказал: «Дерзай, невеста Моя, и не бойся, ибо Я с тобою. Я взираю на подвиг твой и облегчаю твои болезни. Претерпи до конца, чтобы вскоре насладиться вечными благами в Царстве Моем". На следующий день все были удивлены, увидев Варвару, – на ее теле не осталось никаких следов недавних истязаний (икос 6). Видя такое чудо, одна христианка, по имени Иулиания, открыто исповедала свою веру и объявила желание пострадать за Христа (кондак 8). Обеих мучениц начали водить обнаженными по городу, а затем повесили на дереве и долго пытали (кондак 9). Их тела терзали крючьями, жгли свечами, били по голове молотком (икос 7). От таких пыток невозможно было остаться человеку живым, если бы мучениц не укрепляла сила Божия. Оставаясь верными Христу, по приказанию правителя мученицы были обезглавлены. Святую Варвару казнил сам Диоскор (икос 10). Но безжалостного отца вскоре поразила молния, превратив его тело в пепел.
Мощи святой великомученицы Варвары в VI веке были перенесены в Константинополь, а в XII веке дочь византийского императора Алексея Комнина (1081–1118 гг.), княжна Варвара, вступая в брак с русским князем Михаилом Изяславичем, привезла их с собой в Киев, где они находятся и теперь – в кафедральном соборе святого князя Владимира.
См. также: "Житие и страдание святой великомученицы Варвары" в изложении свт. Димитрия Ростовского.