Канон святым преподобномученикам Вениамину и Никифору Соловецким
Припев: Святи́и преподобному́ченицы Вениами́не и Ники́форе, моли́те Бо́га о на́с.
Память: 17 апреля (04 апреля ст. ст.)
Глас 6.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Волно́ю морско́ю Скры́вшаго дре́вле гони́теля мучи́теля, под земле́ю скры́ша спасе́нных о́троцы; но мы́, я́ко отрокови́цы, Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.
Сподо́би, Го́споди, просла́вити по достоя́нию преподобному́чеников Солове́цких, Вениами́на и Ники́фора, ти́и бо, си́лою Христо́вою вооружи́вшеся, искуше́нием вра́жиим противоста́ша и со́нма му́чеников украше́ние пресве́тлое яви́шася.
От ко́рене благочести́ваго произше́д, свя́те Вениами́не, ве́ре Христо́ве и любви́ Боже́ственней измла́да прилежа́л еси́ и, боле́зни и труды́ благоду́шно претерпева́я, посреде́ мяте́жей мно́гих до конца́ сия́ сохрани́л еси́.
От святы́я ико́ны Вседержи́теля гла́с услы́шав, о́тче Вениами́не, мирска́я вся́ отри́нул еси́ и ко ото́ку Солове́цкому стопы́ своя́ напра́вил еси́, иде́же, во оби́тели святе́й всели́вся, в послуша́ние Бо́гу всеце́ло себе́ вда́л еси́.
Богоро́дичен: Пу́ть ко спасе́нию откры́ла еси́ на́м, Богоро́дице, жития́ непоро́чнаго о́браз чисте́йший явля́ющи. Те́мже, на Тя́ взира́юще и Тебе́ моля́щеся, из глубины́ серде́чныя взыва́ем: я́звы грехо́в и стру́пы страсте́й на́ших исцели́ слеза́ми покая́ния.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Тебе́, на вода́х пове́сившаго всю́ зе́млю неодержи́мо, тва́рь, ви́девши на ло́бнем ви́сима, у́жасом мно́гим содрога́шеся, не́сть свя́т, ра́зве Тебе́, Го́споди, взыва́ющи.
По́двиги мно́гими подвиза́вся, Вениами́не всеблаже́нне, восходи́л еси́ от си́лы в си́лу и, к мона́шескому чи́ну и са́ну свяще́нному сопричте́н бы́в, служе́ние твое́ усе́рдно соверша́л еси́ под покро́вом первонача́льников оби́тели Солове́цкия, к ни́мже умиле́нною душе́ю моли́твы простира́л еси́.
Мно́гих ра́ди доброде́телей и кро́ткаго твоего́ ду́ха, богоблаже́нне Вениами́не, нача́льник Си́йския оби́тели поста́влен бы́л еси́, иде́же, Боже́ственным Покро́вом Пресвяты́я Тро́ицы и предста́тельством преподо́бнаго Анто́ния, первонача́льника оби́тели сея́, укрепля́емь, до́бре потруди́лся еси́, путеводя́ ста́до Христо́во ко спасе́нию.
Нестрое́нию во оби́тели Солове́цтей бы́вшу, избра́ша тя́ бра́тия в наста́вника духо́внаго себе́, ве́дуще тя́ благонра́вием и послуша́нием укра́шена, любо́вию к Бо́гу и бли́жним обдержи́ма и му́дрость духо́вную стяжа́вша, Вениами́не достохва́льне.
Богоро́дичен: Обре́тши благода́ть у Сы́на Твоего́ заступа́ти немощны́й ро́д челове́ческий, Богоро́дице, неусы́пно назира́еши лю́ди христиа́нския, и́ноком наипа́че покрови́тельствуеши, я́ко а́нгельскому чи́ну подража́телем, Сама́ бо вы́шши а́нгельскаго жи́тельство на́м яви́ла еси́.
Седа́лен, гла́с 5:
Пла́мень о́гненный проше́дше, преподобному́ченицы, ве́чнаго поко́я сла́дость обрели́ есте́ и, по́двиг во Христе́ жи́тельства му́жественне соверши́вше, пра́ведною кро́вию блаже́нство ра́йское сниска́ли есте́. Мо́лим ва́с, святи́и: моли́теся за ны́ ко Го́споду, по́прище жития́ на́шего на́м досто́йно проити́, стре́л вра́жиих избе́гнути и ве́чныя поги́бели изба́витися.
Богоро́дичен: Засту́пницу Тя́ и́мамы пред Бо́гом, Пречи́стая Де́во, не пре́зри ра́б Твои́х, на предста́тельство Твое́ наде́ющихся, моле́ние на́ше приими́ и по́мощь с Небесе́ низпосли́, да спасе́ние ду́ш на́ших обря́щем.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: На Кресте́ Твое́ Боже́ственное истоща́ние прови́дя, Авваку́м, ужа́сся, вопия́ше: Ты́ си́льных пресе́кл еси́ держа́ву, Бла́же, приобща́яся су́щим во а́де, я́ко Всеси́лен.
Повеле́нию Госпо́дню повину́яся, кре́ст настоя́тельства оби́тели Солове́цкия, тя́ возрасти́вшей, со смире́нием прия́л еси́, Вениами́не достоблаже́нне. Егда́ же си́ла вра́жия безу́мно на Це́рковь Правосла́вную воста́, страда́ния, предугото́ванная тебе́, безро́потне восприя́л еси́.
До́брое жи́тельство попра́вше, не́цыи от и́нок солове́цких послуша́нию не поревнова́ша и, самохоте́нием ме́сто супоста́ту в се́рдце свое́м да́вше, ско́рбь ве́лию оби́тели Солове́цтей и богоизбра́нному Вениами́ну, настоя́телю своему́, сотвори́ша, ду́шу свою́ за о́вцы своя́ положи́ти хотя́щему.
Ду́хом в Го́рняя простира́яся, до́льними скорбьми́ обремене́н быва́ше, Вениами́не преподо́бне, но моли́твою и любо́вию бу́рю мяте́жа посреде́ непокори́вых во оби́тели дре́вней укроща́л еси́, о́тче богому́дре, ста́до разобще́нное и́ноков во еди́но собира́я и Бо́га в Тро́ице Неразде́льнаго о поми́ловании умоля́я.
Богоро́дичен: Мо́лим Тя́, Богоро́дице Де́во, вра́жиими злоде́йствы обурева́емии: сете́й злоухищре́нных свободи́, мучи́тельства страсте́й на́с изба́ви, ми́р Бо́жий в ду́ши на́ша водвори́, терпе́нием Христо́вым снабдева́ющи.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Богоявле́ния Твоего́, Христе́, к на́м ми́лостивно бы́вшаго, Иса́ия, Све́т ви́дев Невече́рний, из но́щи у́треневав, взыва́ше: воскре́снут ме́ртвии, и воста́нут су́щии во гробе́х, и вси́ земноро́днии возра́дуются.
Оте́честву земно́му в чи́не во́инстем че́стно послужи́в, богоблаже́нне Ники́форе, во́инству Христо́ву приобщи́тися и еди́ному Бо́гу порабо́тати зело́ возжела́л еси́ и, во оби́тель Солове́цкую всели́вся, досто́йно в чи́не и́ночестем и са́не иере́йстем Го́сподеви послужи́л еси́.
Обе́ты и́ноческия усе́рдно исполня́я, наста́вника ти́ Бо́гом да́ннаго Вениами́на любо́вию почита́л еси́, Ники́форе прехва́льне, те́мже и, стезе́ю страстоте́рпческою вку́пе ше́ствовав, му́ченичества красото́ю с ни́м украси́лся еси́.
Тве́рдо Христа́ испове́давше и напа́сти вра́жия ни во что́же вмени́вше, пострада́ти за Того́ сподо́билися есте́, Вениами́не и Ники́форе, уничиже́ние от беззако́нных, изгна́ние из оби́тели, во юдо́ль муче́ний нечести́выми обраще́нныя, труды́ поднево́льныя, поноше́ния и клевету́, вся́ претерпе́ли есте́, преподо́бнии.
Богоро́дичен: Над земле́ю Ру́сскою Покро́в держа́вный распросте́рши, не оста́вила еси́ на́с от злодея́ний льсти́ваго поги́бнути, Засту́пнице Всеми́лостивая. Помози́ на́м и ны́не ве́ру и́стинную без стра́ха испове́дати и Правосла́вия побо́рником бы́ти.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Я́т бы́сть, но не удержа́н в пе́рсех ки́товых Ио́на: Тво́й бо о́браз нося́, Страда́вшаго и погребе́нию Да́вшагося, я́ко от черто́га, от зве́ря изы́де. Приглаша́ше же кустоди́и: храня́щии су́етная и ло́жная, ми́лость сию́ оста́вили есте́.
Егда́ мра́к безбо́жия пости́же зе́млю Ру́сскую и Солове́цкую оби́тель в темни́цу обрати́, тогда́ многоско́рбная сердца́ ва́ша испо́лнишася боле́зней и скорбе́й, я́же и до конца́ му́жественне понесли́ есте́, Христо́вы страстоте́рпцы, Про́мысл Бо́жий благи́й во все́м разумева́юще.
Не́мощь челове́ческую ве́дуще, все́ упова́ние на Бо́га всеце́ло возложи́ли есте́, преподо́бнии, и, со смире́нием и кро́тостию пра́ведное Его́ попуще́ние восприи́мше, ве́рность Влады́це и зва́нию вы́шнему досто́йно сохрани́ли есте́. Не оста́вите у́бо на́с, святи́и, па́мять ва́шу све́тло почита́ющих.
Преподо́бным отце́м поревнова́вше и испове́дником ве́ры, за Христа́ страда́ния с ра́достию прие́мшим, после́довавше, соприча́стницы Солове́цким новому́чеником яви́стеся и Це́рковь Ру́сскую по́двиги све́тло украси́сте, богому́дрии.
Богоро́дичен: Влады́чице ми́ра, Ма́ти Всепе́тая, приими́ серде́чную моли́тву ра́б Твои́х, во умиле́нии Ти́ приноси́мую, и не лиши́ на́с ми́лостиваго Твоего́ заступле́ния, но, я́ко Блага́я, спаси́ ду́ши на́ша.
Конда́к, гла́с 7.
Боже́ственными страда́нии, я́же за Христа́ претерпе́вше, отцы́ всеблаже́ннии, я́ко зла́то в горни́ле ду́ши своя́ во огни́ очи́стили есте́ и во оби́тели го́рния ко Влады́це своему́ ны́не пресели́лися есте́. Сего́ ра́ди приле́жно чти́м и ублажа́ем ва́с, преподобному́ченицы Вениами́не и Ники́форе.
И́кос:
Благода́тию Госпо́днею на по́двиг испове́днический избра́ннии, Вениами́не и Ники́форе, преподо́бием и пра́вдою Бо́гу потруди́лися есте́ во святе́й оби́тели Солове́цтей, си́лою же вра́жиею во времена́ безбо́жная от нея́ удале́ннии, в моли́тве, и терпе́нии, и тве́рдом упова́нии дни́ жития́ своего́ провожда́ли есте́. Смире́нию же кре́стному прилежа́вше, ра́достне сла́вили есте́ Го́спода, вся́ воскреси́вшаго Собо́ю, и, страда́льческую сме́рть прие́мше во дни́ Святы́я Па́схи, красото́ю му́ченическою украси́лися есте́ во Ца́рствии Спа́са на́шего. Сего́ ра́ди приле́жно чти́м и ублажа́ем ва́с, преподобному́ченицы Вениами́не и Ники́форе.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Неизрече́нное чу́до: в пещи́ Изба́вивый преподо́бныя о́троки из пла́мене во гро́бе ме́ртв, бездыха́нен полага́ется во спасе́ние на́с пою́щих: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.
Я́ко пусты́нницы, во изгна́нии пребыва́ли есте́, Вениами́не и Ники́форе, труды́ и моли́твами подвиза́ющеся де́нь и но́щь и славосло́вие Бо́гу в Тро́ице Единосу́щному и Неразде́льному возсыла́юще: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.
Ме́сто по́двигов после́дних в де́брех се́верных избра́ли есте́, досточу́днии, иде́же, мно́го потруди́вшеся, житие́ земно́е му́ченически сконча́ли есте́. Ны́не Престо́лу Всевы́шняго предстои́те и победоно́сно взыва́ете: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.
Земны́я юдо́ли го́рести во мно́жестве позна́вше, бла́г неизрече́нных ны́не наслажда́етеся, Христо́ви страстоте́рпцы, ве́рен бо Госпо́дь, обетова́вый Ца́рствие Небе́сное лю́бящим Его́ и вопию́щим: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Заве́та ве́чнаго Богоизбра́нная Таи́ннице, и Ца́рства Христо́ва Всеми́лостивая Врата́рнице! Го́спода и Влады́ку веко́в умоли́ о на́с немощны́х, озлобле́нием вра́жиим му́чимых, Ты́ бо, Благосе́рдая Ма́ти, Помо́щница те́плая и Хода́таица живота́ ве́чнаго христиа́ном при́сно явля́ешися.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Ужасни́ся, боя́йся, Не́бо, и да подви́жатся основа́ния земли́: се́ бо в мертвеце́х вменя́ется в вы́шних Живы́й и во гро́б ма́л странноприе́млется. Его́же, о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Четыредеся́тницу святу́ю по́стнически соверши́вше, Па́сху Госпо́дню воспева́ли есте́, ду́хом пламене́юще. О́гнь же мучи́тельный, челове́ки зло́бными разжже́нный, му́жественне претерпе́вше, в Черто́г украше́нный внидо́сте, Христа́ воскре́сша пою́ще и превознося́ще во вся́ ве́ки.
Па́мять ва́шу пра́зднующе, новому́ченицы святи́и, ра́дуемся и ликовству́ем, дне́сь бо Па́сха ва́ша соверша́ется от земли́ в селе́ния Небе́сная восхо́дом невозбра́нным, вы́ же, я́ко ве́рнии служи́телие Христо́ви, насле́дницы благослове́ннии Небе́снаго Оте́чества яви́стеся, пою́ще и превознося́ще Го́спода во вся́ ве́ки.
Ве́рою и тве́рдым испове́данием ве́чнаго блаже́нства достиго́сте, преподо́бнии Вениами́не и Ники́форе, сме́ртию бо страда́льческою к Животу́ безсме́ртному преста́вилися есте́ и кро́вию безви́нною багряни́цу Це́ркве Правосла́вныя украси́ли есте́, пою́ще и превознося́ще Го́спода во вся́ ве́ки.
Тро́ичен: Триипоста́сный Бо́же, Сло́вом сотвори́вый вся́ческая и Ду́хом к животу́ призва́вый земна́я и небе́сная! Ты́ челове́ческое естество́ в подо́бие Свое́ созда́л еси́, оскверне́нное же грехо́м Кро́вию Христа́ Твоего́ па́ки возста́вил еси́, Его́же, о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: Послужи́вши Та́йне Бо́жией, челове́ческому разуме́нию непостижи́мей, сподо́би на́с благода́ти Сы́на Твоего́, Пренепоро́чная, не́мощь на́шу укрепи́, житие́ уны́лое ми́лостию Твое́ю обогати́ и ску́дную моли́тву на́шу Ду́ха Свята́го животво́рными дыха́нии раствори́.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Не рыда́й Мене́, Ма́ти, зря́щи во гро́бе, Его́же во чре́ве без се́мене зачала́ еси́, Сы́на: воста́ну бо и просла́влюся, и вознесу́ со сла́вою непреста́нно, я́ко Бо́г, ве́рою и любо́вию Тя́ велича́ющия.
Благода́рною душе́ю сла́вяще Творца́ и Бо́га, испове́дником и страстоте́рпцем Христо́вым приобщи́лися есте́, Вениами́не и Ники́форе. Сердцеве́дец же Госпо́дь страда́льческия ра́ди кончи́ны венцы́ му́ченическими украси́ ва́с. Те́мже помина́йте на́с, ве́рою и любо́вию ва́с велича́ющих.
Я́коже Вениами́н, еди́н от сыно́в Изра́илевых, юне́йший бе́ в дому́ отца́ своего́, та́ко и ты́, Вениами́не преподобному́чениче, после́дний нача́льник в Солове́цтей оби́тели бы́л еси́. И, я́коже Вениами́н, священнонача́льник Петрогра́дский, ты́ и́менем Христо́вым злоде́йства вра́жия препобеди́л еси́. Те́мже помина́й на́с, ве́рою и любо́вию тя́ велича́ющих.
Ча́шу страда́ний му́жественне испи́вше, венцы́ неувяда́емыми украси́лися есте́ во Ца́рствии Небе́снем, досточти́мии Вениами́не и Ники́форе. Те́мже моли́те о оби́тели ва́шей Солове́цтей, да ми́р и любо́вь Госпо́дня во ве́ки с не́ю пребыва́ет, и на́с помина́йте, ве́рою и любо́вию ва́с велича́ющих.
Богоро́дичен: Ца́рства Бо́жия би́сер драгоце́нен да возсия́ет в душа́х на́ших Твои́ми мольба́ми, Пречи́стая Де́во, Нача́льника жи́зни ве́чныя Ма́ти. Помози́ на́м, Блага́я, да, терпе́нием ду́ши стяжа́вше, воскресе́ния све́тлую ра́дость невозвра́тно Тобо́ю обря́щем.
Свети́лен, гла́с 3:
Све́том Христо́вым просвеща́еми, мра́к беззако́ния попра́ли есте́, преподо́бнии, и испове́данием Трисо́лнечнаго Све́та тьму́ а́дову посрами́ли есте́, муче́ния же от сыно́в поги́бели прие́мше, безпеча́льное жи́тельство насле́довали есте́. Те́мже, све́тлости святы́х прича́стницы яви́вшеся, ми́ру просвеще́ние испроси́те и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Сла́ва, и ны́не: Све́т Живота́ ве́чнаго возсия́ на́м Тобо́ю, Благода́тная Мари́е, пло́тию бо родила́ еси́ Жизнода́вца Бо́га, сме́рть попра́вшаго, ми́р Собо́ю обнови́вшаго и все́м ве́рным Воскресе́ние да́рующаго.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Волно́ю морско́ю скры́вшаго дре́вле гони́телѧ мꙋчи́телѧ, под̾ земле́ю скры́ша сп҃се́нныхъ ѻ҆́троцы: но мы̀ ꙗ҆́кѡ ѻ҆трокови̑цы, гдⷭ҇еви пои́мъ, сла́внѡ бо просла́висѧ.
Сподо́би, гдⷭ҇и, просла́вити по достоѧ́нїю прпⷣбномч҃нкѡвъ солове́цкихъ, венїамі́на и҆ нїки́фора, ті́и бо си́лою хрⷭ҇то́вою воѡрꙋжи́вшесѧ, и҆скꙋше́нїємъ вра̑жїимъ противоста́ша и҆ со́нма мч҃нкѡвъ ᲂу҆краше́нїе пресвѣ́тлое ꙗ҆ви́шасѧ.
Ѿ ко́рене бл҃гочести́вагѡ произше́дъ, ст҃е венїамі́не, вѣ́рѣ хрⷭ҇то́вѣ и҆ любвѝ бжⷭ҇твеннѣй и҆змла́да прилѣжа́лъ є҆сѝ, и҆ болѣ̑зни и҆ трꙋды̀ бл҃годꙋ́шнѡ претерпѣва́ѧ, посредѣ̀ мѧте́жей мно́гихъ до конца̀ сїѧ̑ сохрани́лъ є҆сѝ.
Ѿ ст҃ы́ѧ і҆кѡ́ны вседержи́телѧ гла́съ ᲂу҆слы́шавъ, ѻ҆́тче венїамі́не, мїрска̑ѧ всѧ̑ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ и҆ ко ѡ҆то́кꙋ солове́цкомꙋ стѡпы̀ своѧ̑ напра́вилъ є҆сѝ, и҆дѣ́же во ѻ҆би́тели ст҃ѣ́й всели́всѧ, въ послꙋша́нїе бг҃ꙋ всецѣ́лѡ себѐ вда́лъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Пꙋ́ть ко сп҃се́нїю ѿкры́ла є҆сѝ на́мъ, бцⷣе, житїѧ̀ непоро́чнагѡ ѻ҆́бразъ чистѣ́йшїй ꙗ҆влѧ́ющи. тѣ́мже на тѧ̀ взира́юще и҆ тебѣ̀ молѧ́щесѧ, и҆з̾ глꙋбины̀ серде́чныѧ взыва́емъ: ꙗ҆́звы грѣхѡ́въ и҆ стрꙋ́пы страсте́й на́шихъ и҆сцѣлѝ слеза́ми покаѧ́нїѧ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Тебѐ на вода́хъ повѣ́сившаго всю̀ зе́млю неѡдержи́мѡ, тва́рь ви́дѣвши на ло́бнѣмъ ви́сима, ᲂу҆́жасомъ мно́гимъ содрога́шесѧ, нѣ́сть ст҃ъ, ра́звѣ тебѣ̀, гдⷭ҇и, взыва́ющи.
Пѡ́двиги мно́гими подвиза́всѧ, венїамі́не всебл҃же́нне, восходи́лъ є҆сѝ ѿ си́лы въ си́лꙋ, и҆ къ мона́шескомꙋ чи́нꙋ и҆ са́нꙋ сщ҃е́нномꙋ сопричте́нъ бы́въ, слꙋже́нїе твоѐ ᲂу҆се́рднѡ соверша́лъ є҆сѝ под̾ покро́вомъ первонача́льникѡвъ ѻ҆би́тели солове́цкїѧ, къ ни̑мже ᲂу҆миле́нною дꙋше́ю мл҃твы простира́лъ є҆сѝ.
Мно́гихъ ра́ди добродѣ́телей и҆ кро́ткагѡ твоегѡ̀ дꙋ́ха, бг҃обл҃же́нне венїамі́не, нача́льникъ сі́йскїѧ ѻ҆би́тели поста́вленъ бы́лъ є҆сѝ, и҆дѣ́же бжⷭ҇твеннымъ покро́вомъ прест҃ы́ѧ трⷪ҇цы и҆ предста́тельствомъ прпⷣбнагѡ а҆нтѡ́нїа, первонача́льника ѻ҆би́тели сеѧ̀, ᲂу҆крѣплѧ́емь, до́брѣ потрꙋди́лсѧ є҆сѝ, пꙋтеводѧ̀ ста́до хрⷭ҇то́во ко сп҃се́нїю.
Нестрое́нїю во ѻ҆би́тели солове́цтѣй бы́вшꙋ, и҆збра́ша тѧ̀ бра́тїѧ въ наста́вника дꙋхо́внаго себѣ̀, вѣ́дꙋще тѧ̀ бл҃гонра́вїемъ и҆ послꙋша́нїемъ ᲂу҆кра́шена, любо́вїю къ бг҃ꙋ и҆ бли̑жнимъ ѡ҆бдержи́ма и҆ мꙋ́дрость дꙋхо́внꙋю стѧжа́вша, венїамі́не достохва́льне.
Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆брѣ́тши бл҃года́ть ᲂу҆ сн҃а твоегѡ̀ застꙋпа́ти немощны́й ро́дъ человѣ́ческїй, бцⷣе, неꙋсы́пнѡ назира́еши лю́ди хрⷭ҇тїа̑нскїѧ, и҆́нокѡмъ наипа́че покрови́тельствꙋеши, ꙗ҆́кѡ а҆́гг҃льскомꙋ чи́нꙋ подража́телємъ, сама̀ бо вы́шши а҆́гг҃льскагѡ жи́тельство на́мъ ꙗ҆ви́ла є҆сѝ.
Сѣда́ленъ, гла́съ є҃:
Пла́мень ѻ҆́гненный проше́дше, прпⷣбномч҃нцы, вѣ́чнагѡ поко́ѧ сла́дость ѡ҆брѣлѝ є҆стѐ, и҆ по́двигъ во хрⷭ҇тѣ̀ жи́тельства мꙋ́жественнѣ соверши́вше, пра́ведною кро́вїю бл҃же́нство ра́йское сниска́ли є҆стѐ. мо́лимъ ва́съ, ст҃і́и: моли́тесѧ за ны̀ ко гдⷭ҇ꙋ, по́прище житїѧ̀ на́шегѡ на́мъ досто́йнѡ проитѝ, стрѣ́лъ вра́жїихъ и҆збѣ́гнꙋти и҆ вѣ́чныѧ поги́бели и҆зба́витисѧ.
Бг҃оро́диченъ: Застꙋ́пницꙋ тѧ̀ и҆́мамы пред̾ бг҃омъ, пречⷭ҇таѧ дв҃о, не пре́зри ра̑бъ твои́хъ, на предста́тельство твоѐ надѣ́ющихсѧ, моле́нїе на́ше прїимѝ и҆ по́мощь съ нб҃сѐ низпослѝ, да сп҃се́нїе дꙋ́шъ на́шихъ ѡ҆брѧ́щемъ.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: На крⷭ҇тѣ̀ твоѐ бжⷭ҇твенное и҆стоща́нїе прови́дѧ а҆ввакꙋ́мъ, ᲂу҆жа́ссѧ вопїѧ́ше: ты̀ си́льныхъ пресѣ́клъ є҆сѝ держа́вꙋ, бл҃же, прїѡбща́ѧсѧ сꙋ́щымъ во а҆́дѣ, ꙗ҆́кѡ всеси́ленъ.
Повелѣ́нїю гдⷭ҇ню повинꙋ́ѧсѧ, крⷭ҇тъ настоѧ́тельства ѻ҆би́тели солове́цкїѧ, тѧ̀ возрасти́вшей, со смире́нїемъ прїѧ́лъ є҆сѝ, венїамі́не достобл҃же́нне. є҆гда̀ же си́ла вра́жїѧ безꙋ́мнѡ на цр҃ковь правосла́внꙋю воста̀ страда̑нїѧ, пред̾ꙋготѡ́ваннаѧ тебѣ̀, безро́потнѣ воспрїѧ́лъ є҆сѝ.
До́брое жи́тельство попра́вше, нѣ́цыи ѿ и҆́нѡкъ солове́цкихъ послꙋша́нїю не поревнова́ша, и҆ самохотѣ́нїемъ мѣ́сто сꙋпоста́тꙋ въ се́рдцѣ свое́мъ да́вше, ско́рбь ве́лїю ѻ҆би́тели солове́цтѣй и҆ бг҃оизбра́нномꙋ венїамі́нꙋ, настоѧ́телю своемꙋ̀, сотвори́ша, дꙋ́шꙋ свою̀ за ѻ҆́вцы своѧ̑ положи́ти хотѧ́щемꙋ.
Дꙋ́хомъ въ гѡ́рнѧѧ простира́ѧсѧ, до́льними скорбьмѝ ѡ҆бремене́нъ быва́ше, венїамі́не прпⷣбне, но мл҃твою и҆ любо́вїю бꙋ́рю мѧте́жа посредѣ̀ непокори́выхъ во ѻ҆би́тели дре́вней ᲂу҆кроща́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче бг҃омꙋ́дре, ста́до раз̾ѡбще́нное и҆́нокѡвъ во є҆ди́но собира́ѧ и҆ бг҃а въ трⷪ҇цѣ нераздѣ́льнагѡ ѡ҆ поми́лованїи ᲂу҆молѧ́ѧ.
Бг҃оро́диченъ: Мо́лимъ тѧ̀, бцⷣе дв҃о, вра́жїими ѕлодѣ́йствы ѡ҆бꙋрева́емїи: сѣте́й ѕлоꙋхищре́нныхъ свободѝ, мꙋчи́тельства страсте́й на́съ и҆зба́ви, ми́ръ бж҃їй въ дꙋ́шы на́шѧ водворѝ, терпѣ́нїемъ хрⷭ҇то́вымъ снабдѣва́ющи.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Бг҃оѧвле́нїѧ твоегѡ̀, хрⷭ҇тѐ, къ на́мъ млⷭ҇тивнѡ бы́вшагѡ, и҆са́їа свѣ́тъ ви́дѣвъ невече́рнїй, и҆з̾ но́щи ᲂу҆́треневавъ взыва́ше: воскрⷭ҇нꙋтъ ме́ртвїи, и҆ воста́нꙋтъ сꙋ́щїи во гробѣ́хъ, и҆ всѝ земноро́днїи возра́дꙋютсѧ.
Ѻ҆те́чествꙋ земно́мꙋ въ чи́нѣ во́инстѣмъ че́стнѡ послꙋжи́въ, бг҃обл҃же́нне нїки́форе, во́инствꙋ хрⷭ҇то́вꙋ прїѡбщи́тисѧ и҆ є҆ди́номꙋ бг҃ꙋ порабо́тати ѕѣлѡ̀ возжела́лъ є҆сѝ, и҆ во ѻ҆би́тель солове́цкꙋю всели́всѧ, досто́йнѡ въ чи́нѣ и҆́ночестѣмъ и҆ са́нѣ і҆ере́йстѣмъ гдⷭ҇еви послꙋжи́лъ є҆сѝ.
Ѻ҆бѣ́ты и҆́ночєскїѧ ᲂу҆се́рднѡ и҆сполнѧ́ѧ, наста́вника тѝ бг҃омъ да́ннаго венїамі́на любо́вїю почита́лъ є҆сѝ, нїки́форе прехва́льне, тѣ́мже и҆ стезе́ю стрⷭ҇тоте́рпческою вкꙋ́пѣ ше́ствовавъ, мч҃нчества красото́ю съ ни́мъ ᲂу҆краси́лсѧ є҆сѝ.
Тве́рдѡ хрⷭ҇та̀ и҆сповѣ́давше и҆ напа̑сти вра̑жїѧ нивочто́же вмѣни́вше, пострада́ти за того̀ сподо́билисѧ є҆стѐ, венїамі́не и҆ нїки́форе, ᲂу҆ничиже́нїе ѿ беззако́нныхъ, и҆згна́нїе и҆з̾ ѻ҆би́тели, во ю҆до́ль мꙋче́нїй нечести́выми ѡ҆браще́нныѧ, трꙋды̀ подневѡ́льныѧ, поношє́нїѧ и҆ клеветꙋ̀, всѧ̑ претерпѣ́ли є҆стѐ, прпⷣбнїи.
Бг҃оро́диченъ: Над̾ земле́ю рꙋ́сскою покро́въ держа́вный распросте́рши, не ѡ҆ста́вила є҆сѝ на́съ ѿ ѕлодѣѧ́нїй льсти́вагѡ поги́бнꙋти, застꙋ́пнице всемлⷭ҇тиваѧ. помозѝ на́мъ и҆ ны́нѣ вѣ́рꙋ и҆́стиннꙋю без̾ стра́ха и҆сповѣ́дати и҆ правосла́вїѧ побо́рникѡмъ бы́ти.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Ꙗ҆́тъ бы́сть, но не ᲂу҆держа́нъ въ пе́рсехъ ки́товыхъ і҆ѡ́на: тво́й бо ѻ҆́бразъ носѧ̀, страда́вшагѡ, и҆ погребе́нїю да́вшагѡсѧ, ꙗ҆́кѡ ѿ черто́га ѿ ѕвѣ́рѧ и҆зы́де. приглаша́ше же кꙋстѡді́и: хранѧ́щїи сꙋ́єтнаѧ и҆ лѡ́жнаѧ, млⷭ҇ть сїю̀ ѡ҆ста́вили є҆стѐ.
Є҆гда̀ мра́къ безбо́жїѧ пости́же зе́млю рꙋ́сскꙋю и҆ солове́цкꙋю ѻ҆би́тель въ темни́цꙋ ѡ҆братѝ, тогда̀ многоскѡ́рбнаѧ сердца̀ ва̑ша и҆спо́лнишасѧ болѣ́зней и҆ скорбе́й, ꙗ҆̀же и҆ до конца̀ мꙋ́жественнѣ понеслѝ є҆стѐ, хрⷭ҇тѡ́вы стрⷭ҇тоте́рпцы, про́мыслъ бж҃їй бл҃гі́й во все́мъ разꙋмѣва́юще.
Не́мощь человѣ́ческꙋю вѣ́дꙋще, всѐ ᲂу҆пова́нїе на бг҃а всецѣ́лѡ возложи́ли є҆стѐ, прпⷣбнїи, и҆ со смире́нїемъ и҆ кро́тостїю првⷣное є҆гѡ̀ попꙋще́нїе воспрїи́мше, вѣ́рность влⷣцѣ и҆ зва́нїю вы́шнемꙋ досто́йнѡ сохрани́ли є҆стѐ. не ѡ҆ста́вите ᲂу҆̀бо на́съ, ст҃і́и, па́мѧть ва́шꙋ свѣ́тлѡ почита́ющихъ.
Прпⷣбнымъ ѻ҆тцє́мъ поревнова́вше и҆ и҆сповѣ́дникѡмъ вѣ́ры, за хрⷭ҇та̀ страда̑нїѧ съ ра́достїю прїе́мшымъ, послѣ́довавше, соприча̑стницы соловє́цкимъ новомч҃нкѡмъ ꙗ҆ви́стесѧ и҆ цр҃ковь рꙋ́сскꙋю пѡ́двиги свѣ́тлѡ ᲂу҆краси́сте, бг҃омꙋ́дрїи.
Бг҃оро́диченъ: Влⷣчце мі́ра, мт҃и всепѣ́таѧ, прїимѝ серде́чнꙋю мл҃твꙋ ра̑бъ твои́хъ, во ᲂу҆миле́нїи тѝ приноси́мꙋю, и҆ не лишѝ на́съ млⷭ҇тивагѡ твоегѡ̀ застꙋпле́нїѧ, но ꙗ҆́кѡ бл҃га́ѧ, сп҃сѝ дꙋ́шы на́шѧ.
Конда́къ, гла́съ з҃.
Бжⷭ҇твенными страда̑нїи, ꙗ҆̀же за хрⷭ҇та̀ претерпѣ́вше, ѻ҆тцы̀ всебл҃же́ннїи, ꙗ҆́кѡ зла́то въ горни́лѣ дꙋ́шы своѧ̑ во ѻ҆гнѝ ѡ҆чи́стили є҆стѐ и҆ во ѻ҆би́тєли гѡ́рнїѧ ко влⷣцѣ своемꙋ̀ ны́нѣ пресели́лисѧ є҆стѐ. сегѡ̀ ра́ди прилѣ́жнѡ чти́мъ и҆ ᲂу҆бл҃жа́емъ ва́съ, прпⷣбномч҃нцы венїамі́не и҆ нїки́форе.
І҆́косъ:
Бл҃года́тїю гдⷭ҇нею на по́двигъ и҆сповѣ́дническїй и҆збра́ннїи, венїамі́не и҆ нїки́форе, преподо́бїемъ и҆ пра́вдою бг҃ꙋ потрꙋди́лисѧ є҆стѐ во ст҃ѣ́й ѻ҆би́тели солове́цтѣй, си́лою же вра́жїею во времена̀ безбѡ́жнаѧ ѿ неѧ̀ ᲂу҆дале́ннїи, въ мл҃твѣ, и҆ терпѣ́нїи, и҆ тве́рдомъ ᲂу҆пова́нїи дни̑ житїѧ̀ своегѡ̀ провожда́ли є҆стѐ. смире́нїю же крⷭ҇тномꙋ прилѣжа́вше, ра́достнѣ сла́вили є҆стѐ гдⷭ҇а, всѧ̑ воскр҃си́вшаго собо́ю, и҆ страда́льческꙋю сме́рть прїе́мше во дни̑ ст҃ы́ѧ па́схи, красото́ю мч҃нческою ᲂу҆краси́лисѧ є҆стѐ во црⷭ҇твїи сп҃са на́шегѡ. сегѡ̀ ра́ди прилѣ́жнѡ чти́мъ и҆ ᲂу҆бл҃жа́емъ ва́съ, прпⷣбномч҃нцы венїамі́не и҆ нїки́форе.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Неизрече́нное чꙋ́до, въ пещѝ и҆зба́вивый прпⷣбныѧ ѻ҆́троки и҆з̾ пла́мене, во гро́бѣ ме́ртвъ бездыха́ненъ полага́етсѧ, во сп҃се́нїе на́съ пою́щихъ: и҆зба́вителю бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Ꙗ҆́кѡ пꙋсты̑нницы, во и҆згна́нїи пребыва́ли є҆стѐ, венїамі́не и҆ нїки́форе, трꙋды̑ и҆ мл҃твами подвиза́ющесѧ де́нь и҆ но́щь и҆ славосло́вїе бг҃ꙋ въ трⷪ҇цѣ є҆диносꙋ́щномꙋ и҆ нераздѣ́льномꙋ возсыла́юще: и҆зба́вителю бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Мѣ́сто по́двигѡвъ послѣ́днихъ въ де́брехъ сѣ́верныхъ и҆збра́ли є҆стѐ, досточꙋ́днїи, и҆дѣ́же мно́гѡ потрꙋди́вшесѧ, житїѐ земно́е мч҃нчески сконча́ли є҆стѐ. ны́нѣ прⷭ҇то́лꙋ всевы́шнѧгѡ предстои́те и҆ побѣдоно́снѡ взыва́ете: и҆зба́вителю бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Земны́ѧ ю҆до́ли го́рєсти во мно́жествѣ позна́вше, бла̑гъ неизрече́нныхъ ны́нѣ наслажда́етесѧ, хрⷭ҇тѡ́ви стрⷭ҇тоте́рпцы, вѣ́ренъ бо гдⷭ҇ь, ѡ҆бѣтова́вый црⷭ҇твїе нбⷭ҇ное лю́бѧщымъ є҆го̀ и҆ вопїю́щымъ: и҆зба́вителю бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Завѣ́та вѣ́чнагѡ бг҃оизбра́ннаѧ таи́ннице, и҆ црⷭ҇тва хрⷭ҇то́ва всемлⷭ҇тиваѧ врата́рнице! гдⷭ҇а и҆ влⷣкꙋ вѣкѡ́въ ᲂу҆молѝ ѡ҆ на́съ немощны́хъ, ѡ҆ѕлобле́нїемъ вра́жїимъ мꙋ́чимыхъ, ты́ бо, бл҃госе́рдаѧ мт҃и, помо́щница те́плаѧ и҆ хода́таица живота̀ вѣ́чнагѡ хрⷭ҇тїа́нѡмъ при́снѡ ꙗ҆влѧ́ешисѧ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Оу҆жасни́сѧ боѧ́йсѧ, нб҃о, и҆ да подви́жатсѧ ѡ҆снова̑нїѧ землѝ: сѐ бо въ мертвецѣ́хъ вмѣнѧ́етсѧ въ вы́шнихъ живы́й, и҆ во гро́бъ ма́лъ страннопрїе́млетсѧ. є҆го́же, ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, сщ҃е́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Четыредесѧ́тницꙋ ст҃ꙋ́ю по́стнически соверши́вше, па́схꙋ гдⷭ҇ню воспѣва́ли є҆стѐ, дх҃омъ пламенѣ́юще. ѻ҆́гнь же мꙋчи́тельный, человѣ̑ки ѕло́бными разжже́нный, мꙋ́жественнѣ претерпѣ́вше, въ черто́гъ ᲂу҆краше́нный внидо́сте, хрⷭ҇та̀ воскрⷭ҇ша пою́ще и҆ превозносѧ́ще во всѧ̑ вѣ́ки.
Па́мѧть ва́шꙋ пра́зднꙋюще, новомч҃нцы ст҃і́и, ра́дꙋемсѧ и҆ ликовствꙋ́емъ, дне́сь бо па́сха ва́ша соверша́етсѧ ѿ землѝ въ селє́нїѧ нбⷭ҇наѧ восхо́домъ невозбра́ннымъ, вы̀ же, ꙗ҆́кѡ вѣ́рнїи слꙋжи́телїе хрⷭ҇тѡ́ви, наслѣ̑дницы бл҃гослове́ннїи нбⷭ҇нагѡ ѻ҆те́чества ꙗ҆ви́стесѧ, пою́ще и҆ превозносѧ́ще гдⷭ҇а во всѧ̑ вѣ́ки.
Вѣ́рою и҆ тве́рдымъ и҆сповѣ́данїемъ вѣ́чнагѡ бл҃же́нства достиго́сте, прпⷣбнїи венїамі́не и҆ нїки́форе, сме́ртїю бо страда́льческою къ животꙋ̀ безсме́ртномꙋ преста́вилисѧ є҆стѐ и҆ кро́вїю безви́нною багрѧни́цꙋ цр҃кве правосла́вныѧ ᲂу҆краси́ли є҆стѐ, пою́ще и҆ превозносѧ́ще гдⷭ҇а во всѧ̑ вѣ́ки.
Трⷪ҇ченъ: Трїѵпоста́сный бж҃е, сло́вомъ сотвори́вый всѧ́чєскаѧ и҆ дх҃омъ къ животꙋ̀ призва́вый земна̑ѧ и҆ нбⷭ҇наѧ! ты̀ человѣ́ческое є҆стество̀ въ подо́бїе своѐ созда́лъ є҆сѝ, ѡ҆скверне́нное же грѣхо́мъ кро́вїю хрⷭ҇та̀ твоегѡ̀ па́ки возста́вилъ є҆сѝ, є҆го́же, ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, сщ҃е́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ: Послꙋжи́вши та́йнѣ бж҃їей, человѣ́ческомꙋ разꙋмѣ́нїю непостижи́мѣй, сподо́би на́съ бл҃года́ти сн҃а твоегѡ̀, пренепоро́чнаѧ, не́мощь на́шꙋ ᲂу҆крѣпѝ, житїѐ ᲂу҆ны́лое млⷭ҇тїю твое́ю ѡ҆богатѝ и҆ скꙋ́днꙋю мл҃твꙋ на́шꙋ дх҃а ст҃а́гѡ животво́рными дыха̑нїи растворѝ.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Не рыда́й менѐ, мт҃и, зрѧ́щи во гро́бѣ, є҆го́же во чре́вѣ без̾ сѣ́мене зачала̀ є҆сѝ сн҃а: воста́нꙋ бо и҆ просла́влюсѧ, и҆ вознесꙋ̀ со сла́вою непреста́ннѡ ꙗ҆́кѡ бг҃ъ, вѣ́рою и҆ любо́вїю тѧ̀ велича́ющыѧ.
Бл҃года́рною дꙋше́ю сла́вѧще творца̀ и҆ бг҃а, и҆сповѣ́дникѡмъ и҆ стрⷭ҇тоте́рпцємъ хрⷭ҇тѡ́вымъ прїѡбщи́лисѧ є҆стѐ, венїамі́не и҆ нїки́форе. сердцевѣ́децъ же гдⷭ҇ь страда́льческїѧ ра́ди кончи́ны вѣнцы̑ мч҃нческими ᲂу҆красѝ ва́съ. тѣ́мже помина́йте на́съ, вѣ́рою и҆ любо́вїю ва́съ велича́ющихъ.
Ꙗ҆́коже венїамі́нъ, є҆ди́нъ ѿ сынѡ́въ і҆и҃левыхъ, ю҆нѣ́йшїй бѣ̀ въ домꙋ̀ ѻ҆тца̀ своегѡ̀, та́кѡ и҆ ты̀, венїамі́не прпⷣбномч҃нче, послѣ́днїй нача́льникъ въ солове́цтѣй ѻ҆би́тели бы́лъ є҆сѝ. и҆ ꙗ҆́коже венїамі́нъ, сщ҃еннонача́льникъ петрогра́дскїй, ты̀ и҆́менемъ хрⷭ҇то́вымъ ѕлодѣ̑йства вра̑жїѧ препобѣди́лъ є҆сѝ. тѣ́мже помина́й на́съ, вѣ́рою и҆ любо́вїю тѧ̀ велича́ющихъ.
Ча́шꙋ страда́нїй мꙋ́жественнѣ и҆спи́вше, вѣнцы̑ неꙋвѧда́емыми ᲂу҆краси́лисѧ є҆стѐ во црⷭ҇твїи нбⷭ҇нѣмъ, досточти́мїи венїамі́не и҆ нїки́форе. тѣ́мже моли́те ѡ҆ ѻ҆би́тели ва́шей солове́цтѣй, да ми́ръ и҆ любо́вь гдⷭ҇нѧ во вѣ́ки съ не́ю пребыва́етъ, и҆ на́съ помина́йте, вѣ́рою и҆ любо́вїю ва́съ велича́ющихъ.
Бг҃оро́диченъ: Црⷭ҇тва бж҃їѧ би́серъ драгоцѣ́ненъ да возсїѧ́етъ въ дꙋша́хъ на́шихъ твои́ми мольба́ми, пречⷭ҇таѧ дв҃о, нача́льника жи́зни вѣ́чныѧ мт҃и. помозѝ на́мъ, бл҃га́ѧ, да терпѣ́нїемъ дꙋ́шы стѧжа́вше, воскрⷭ҇нїѧ свѣ́тлꙋю ра́дость невозвра́тнѡ тобо́ю ѡ҆брѧ́щемъ.
Свѣти́ленъ, гла́съ г҃:
Свѣ́томъ хрⷭ҇то́вымъ просвѣща́еми, мра́къ беззако́нїѧ попра́ли є҆стѐ, прпⷣбнїи, и҆ и҆сповѣ́данїемъ трисл҃нечнагѡ свѣ́та тьмꙋ̀ а҆́довꙋ посрами́ли є҆стѐ, мꙋчє́нїѧ же ѿ сынѡ́въ поги́бели прїе́мше, безпеча́льное жи́тельство наслѣ́довали є҆стѐ. тѣ́мже свѣ́тлости ст҃ы́хъ прича̑стницы ꙗ҆ви́вшесѧ, мі́рꙋ просвѣще́нїе и҆спроси́те и҆ дꙋша́мъ на́шымъ ве́лїю млⷭ҇ть.
Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Свѣ́тъ живота̀ вѣ́чнагѡ возсїѧ̀ на́мъ тобо́ю, бл҃года́тнаѧ мр҃і́е, пло́тїю бо родила̀ є҆сѝ жизнода́вца бг҃а, сме́рть попра́вшаго, мі́ръ собо́ю ѡ҆бнови́вшаго и҆ всѣ̑мъ вѣ̑рнымъ воскрⷭ҇нїе да́рꙋющаго.
Преподобномученики Вениамин (Кононов) и Никифор (Кучин)
Преподобномученик Вениамин родился 4 января 1868 года в деревне Евсевиевской Шенкурского уезда Архангельской губернии в семье крестьян Василия Егоровича и Пелагии Ильиничны Кононовых и в крещении был наречен Василием. По обстоятельствам и обычаям того времени образование Василий получил дома. Благочестивые родители его не раз бывали в Соловецком монастыре, куда брали с собою и сына. И с каждым разом после посещения славной своими святыми основателями и насельниками обители в нем все более крепла решимость посвятить жизнь свою служению Господу.
В 1893 году, когда Василию исполнилось двадцать пять лет, он поступил в монастырь трудником, а в 1897 году был принят в него послушником. В монастыре Василий руководил хлебопекарней и заведовал расходной монастырской лавкой. За это время он окончил шесть классов Соловецкого братского училища; показав большую склонность к иноческой жизни, он оказался благонравным и послушным, имеющим большие задатки к внутреннему самоуглублению. 12 июня 1903 года настоятель Соловецкого монастыря архимандрит Иоанникий (Юсов) постриг послушника Василия в монашество и нарек ему имя Вениамин в честь священномученика Вениамина Синайского. 28 августа 1905 года монах Вениамин был рукоположен во иеродиакона, а 15 июля 1908 года – во иеромонаха; он исполнял послушания при мощах преподобных Зосимы и Савватия Соловецких чудотворцев и законоучителя братского училища.
Настоятель Соловецкой обители архимандрит Вениамин
22 февраля 1910 года иеромонах Вениамин был назначен духовником Соловецкого монастыря. 30 октября 1912 года он был назначен настоятелем Антониева Сийского монастыря и 23 декабря того же года возведен в сан архимандрита; в 1913 году – награжден наперсным крестом, в 1916-м – орденом святой Анны 3-й степени.
В 1913 году в Соловецком монастыре началась смута: некоторые из братии, недовольные распоряжениями архимандрита Иоанникия, выступили против настоятеля, и поскольку никаких серьезных обвинений представить они не могли, то и стали писать на него начальству различные клеветнические измышления; эта смута продолжалась четыре года и закончилась решением Святейшего Синода от 4 августа 1917 года уволить архимандрита Иоанникия на покой. Прочитав об этом решении Синода в газете, архимандрит Иоанникий перекрестился и сказал: «Слава Богу за все. Мне своих дел не стыдно». Ему в это время исполнилось шестьдесят семь лет.
Монастырь таким образом оказался без руководства, и 22 августа 1917 года исполняющий обязанности прокурора Московской Святейшего Синода конторы направил протопресвитеру Московского Большого Успенского собора Николаю Любимову письмо, в котором писал: «Принимая во внимание, что в монастыре среди известной части насельников господствует немирное настроение, что неблагоприятное внутреннее состояние монастыря усугубляется внешнею угрозою неприятеля, что сообщение с монастырем, вследствие прекращения осенью навигации, будет затруднено, для пользы обители представляется необходимым просить Святейший Синод ускорить выборами настоятеля монастыря, дабы не оставлять монастырь в трудное время без настоятельского руководства, и командировать на выборы особое духовное лицо»[1].
На следующий день последовало распоряжение: провести выборы и командировать для наблюдения за ними епископа Угличского, викария Ярославской епархии Иосифа (Петровых). По существующим в то время правилам, в выборах должны были участвовать только монахи, но, поскольку архимандриту Иоанникию ставилось в вину, что многие указные послушники, живя в монастыре по двадцать лет, не постригались в монашество, некоторые из оппозиционно настроенных монахов потребовали допустить и послушников к участию в выборах.
Выборы настоятеля были назначены на 4 сентября 1917 года. Поскольку архимандрит Иоанникий имел право быть вновь избранным, то он в этот день передал письмо, адресованное епископу Иосифу и братии:
«Ваше Преосвященство, Преподобные отцы и Братия! В интересах мира обители я отказываюсь от чести переизбрания в настоятели, предоставленной мне Святейшим Синодом.
Хочу остающиеся дни моей жизни окончить среди вас в безмолвии и уединении, в мире и безмятежии. Смиренно прошу всех вас простить мне грехи и прегрешения мои пред вами вольные и невольные. В свою очередь от души прощаю всех вас, кто согрешил предо мною. Усердно прошу вас принять меня в свою среду как брата, как друга, как сомолитвенника вашего! Да благословит Господь Бог ваше избрание нового настоятеля»[2].
4 октября 1917 года после молебна в Успенской трапезной церкви состоялись выборы нового настоятеля, которые производились тайным голосованием – путем подачи записок; в них участвовало 170 монахов и 77 указных послушников; «из поданных 247 записок подавляющее большинство (238) оказались за отца архимандрита Вениамина, настоятеля Сийского монастыря, бывшего духовника Соловецкой обители»[3].
28 сентября 1917 года Святейший Синод назначил архимандрита Вениамина настоятелем Соловецкого монастыря. С самого начала управления монастырем отца Вениамина преследовали различные искушения, которые он связывал с неправильным, немонашеским поведением братии по отношению к прежнему настоятелю. В ночь с 7 на 8 декабря 1917 года в бучильном корпусе южного дворика вспыхнул пожар, который перекинулся на другие постройки. Чудом удалось спасти монастырские постройки от огня. Отец Вениамин сказал тогда братии, что это несчастье попустил Бог за тяжкие братские грехи и смуту против настоятеля. «Все ли мы хороши сами? – сказал он. – Отца Иоанникия не считали ли первым человеком – и его же загрязняли, и заплевали, и заушали. Ныне я кажусь многим из братии хорошим, но боюсь, что придет, и скоро, время, когда и я буду казаться тоже худым и ненужным, и против меня также начнут вести козни и смуты». Архимандрит Вениамин призвал братию монастыря к миру, любви и примирению и забвению скорбного прошлого.
Во время этой беседы вперед выступил иеродиакон Вячеслав, который стал поносить бывшего настоятеля, обвиняя его в различных преступлениях. Но братия, прервав смутьяна, вывела его из помещения.
«Отныне никаких обвинений против отца Иоанникия я принимать не буду», – завершая беседу, твердо заявил новый настоятель.
Архимандриту Вениамину удалось на время восстановить порядок в обители, некоторые монахи-смутьяны покинули монастырь, остальные внешне смирились.
В это время власть в России уже захватили безбожники-большевики и в стране началась гражданская война. Большевики издали декрет об отделении Церкви от государства, Церковь лишалась прав юридического лица, а все ее имущество государством реквизировалось. В связи с этим декретом братия обители приняла меры к сохранению наиболее чтимых святынь, а также тех ценностей из ризницы, которые имели богослужебное употребление. По указанию архимандрита Вениамина эти ценности были скрыты в стене и под папертью Спасо-Преображенского собора, а также над алтарем Никольской церкви. Тайные хранилища для продовольственных запасов начали строиться рядом с Амбарным озером и озерными каналами. Ближайшим помощником настоятеля в этих работах стал иеромонах Никифор (Кучин).
21 февраля 1920 года Красная армия вошла в Архангельск, а 29 апреля на Соловки прибыла Особая комиссия Губревкома, и с островов стали вывозиться запасы продовольствия. Чтобы отстоять монастырь от разграбления и сохранить хоть что-то из продовольствия, архимандрит Вениамин 20 июня 1920 года обратился с жалобой в Кемский продовольственный комитет.
«Всепокорнейше прошу Кемский уездный продовольственный комитет, – писал он, – обратить внимание на Соловецкую обитель и не дать братству погибнуть зимою с голоду, потому что, если недостанет хлеба хотя бы на пятнадцать дней, – все мы должны будем помереть с голоду на диком, суровом морском острове.
Монастырю необходимо иметь годовой запас продовольствия, а вследствие сего долгом считаю просить комитет оставить в монастыре ту годовую норму, которая полагается на братию монастыря в количестве 430 человек…»[4]
Власти, однако, проигнорировали просьбу монахов, и под руководством Губревкома продолжилось разграбление монастыря. Многие церковные ценности были найдены по указанию самих монахов, ранее бунтовавших против архимандрита Иоанникия.
12 августа 1920 года из Соловков была отправлена в Архангельский губисполком телеграмма, в которой сообщалось, что сотрудниками Чека, благодаря указаниям некоторых монахов, были найдены замурованные церковные изделия.
В ответ было получено распоряжение: «Серебро заарестовать, произвести расследование и выяснить виновных в сокрытии»[5].
С этого времени в Соловецкой обители началась новая смута, но уже против архимандрита Вениамина. Затаивший обиду на настоятеля иеродиакон Вячеслав от имени небольшой группы поддержавших смуту монахов направил заявление к одному из новых руководителей Соловецких островов: «Мы, видя Ваше снисхождение, сознавая свои вины и опасаясь за будущее, осмеливаемся обратиться к Вам, а в лице Вашем и ко всей Советской власти, с нижайшей просьбой: …оставить наше общество жить на тех началах, какие были начертаны нашими представителями и основателями: Василием Великим, Феодором Студитом, а русскими – Антонием, Феодосием Киевскими и последующими до наших основателей: Зосимы и Савватия и Филиппа, борца за угнетенных. Эти лица и подобные им… не имели в виду никаких политических целей, ни захвата власти и земли, но единственная их цель – возвышение бессмертного человеческого духа над тварностью, а потому они к власти относились безразлично, добросовестно, без лести и лицемерия и неукоризненно. Начала эти выражались одним словом – “общежитие”… Благодаря перевороту в России, нам удалось отстранить от власти тирана Иоанникия. Но, к сожалению, в выборе нового настоятеля мы ошиблись, как видите: он уже скоро три года управляет, а ничего на пользу общества не сделал… Посему верится, что Ваша Советская власть действует по Промыслу Божественному. И если Вы найдете возможным хотя бы маленькое провести расследование, то мы можем дать Вам те черновики, которые писали в разное время о фактах преступлений… В сокрытии монастырских продуктов просим также не обвинять всю братию, тщательно узнать, кто виновные, и наказать по закону преступления. Конечно, главные виновники – настоятель, соборные (старцы) и содержатели разных частей (хозяйства монастыря)…»[6]
К осени 1920 года на Соловецком архипелаге разместилось множество советских организаций, которые занимались большей частью вывозом монастырского имущества, начал действовать уже и концлагерь. В конце 1920 года архимандрит Вениамин и иеромонах Никифор были арестованы по обвинению в сокрытии монастырских ценностей и хранении оружия и отправлены на принудительные работы на лесозаготовки в Холмогоры.
Преподобномученик Никифор (в миру Николай Иванович Кучин) родился в Сольвычегодском уезде Вологодской губернии. Служил в армии и дослужился до чина унтер-офицера. После выхода в отставку Николай Иванович в 1909 году поступил в Соловецкий монастырь, в 1913 году архимандрит Иоанникий постриг его в монашество с именем Никифор. В монастыре монах Никифор окончил пять классов братского училища. Проходил послушание заведующего рухлядной палаткой, был рукоположен во иеромонаха и во время начавшихся гонений на Русскую Православную Церковь явился ближайшим помощником архимандрита Вениамина.
После отбытия заключения в 1922 году, архимандрит Вениамин и иеромонах Никифор поселились на Соловецком подворье в Архангельске, а после закрытия подворья – у некоего архангелогородского фармацевта, который, как православный, и приютил оставшихся без крова монахов. Но жизнь в шумном городе была не по душе монахам, искавшим уединения, и они по совету послушника Соловецкого монастыря Степана Антонова летом 1926 года переехали в село Часовенское Архангельской области к его сестре Анне. Тем же летом они соорудили себе келью в глухом лесу, в сорока верстах от ближайшего населенного пункта – деревни Коровкинской. В небольшой избе площадью около двадцати квадратных метров было лишь самое необходимое; из монастырских вещей у них оставались: никелированный самовар, кофейник и настольные часы с боем. В самой комнате стояли две кровати и висело несколько икон. Возле кельи пустынножители завели небольшой огород, на котором они стали выращивать овощи, и ледник для хранения продуктов. Питались они овощами с огорода и рыбой, которую ловили в Волкозере, на высоком берегу которого и стояла их келья. Недостающие продукты им привозил дважды в год из Архангельска Степан Антонов. Место это было настолько глухое, что лишь изредка забредал к ним какой-нибудь случайный охотник, и они прожили здесь в молитве и трудах почти два года.
В 1925 году в деревне Коровкинской появился молодой человек по фамилии Ярыгин, который промышлял кражами, за что был дважды судим; в 1927 году в селе Часовенском поселился комсомолец лет двадцати, по фамилии Иванов. Впоследствии он устроился на работу лесным обходчиком и от местных охотников разузнал дорогу к келье пустынников. Враг рода человеческого диавол вселил ему мысль убить и ограбить монахов, внушив, что содеянное останется безнаказанным, так как все монашествующие объявлены советской властью вне закона и за таковых советская власть заступаться и строго наказывать не будет. Зимой 1927 года Иванов разыскал лесную келью монахов и, ссылаясь на неких общих знакомых, попросился к ним переночевать. Недоброе почувствовали в пришельце монахи, но по долгу христианского странноприимства не смогли отказать и впустили в дом для ночлега человека-убийцу. Иванов, заночевав у монахов, выглядел обстановку кельи и, хотя в ней не было ничего от роскоши, остался при той же мысли – ограбить монахов.
Весной 1928 года он подбил Ярыгина на грабеж. На дьявольское дело разбойники вышли перед самой Пасхой. К вечеру 17 апреля – это был вторник Светлой седмицы – они дошли до Волкозера. Вся келья была освещена изнутри – монахи совершали пасхальное богослужение.
Когда все молитвы были завершены и в доме погас свет, убийцы вплотную подошли к окнам; хорошо изучив внутреннее расположение комнаты, Иванов стал стрелять туда, где стояли кровати, чтобы попасть в монахов. Вскоре раздались стоны – и наступила тишина. Убийц, однако, обуял такой страх, что они не посмели зайти в келью и, остановившись в сенях, оттуда влезли на чердак: взяли несколько пар сапог, два дождевика, нижнее белье, носки, брюки, кусок черного брезента, голубой эмалированный чайник, набор рыболовных крючков и плотницкий инструмент. На чердаке же они нашли и посудину с керосином и решили сжечь монахов вместе с избушкой. Убийцы облили керосином стены и подожгли и тогда услышали, как изнутри кельи вновь раздались крики, так как священноиноки еще были живы.
9 июня 1928 года Степан Антонов, как обещал, приехал навестить пустынников, но обнаружил лишь сгоревшую келью и два обгоревших скелета.
Убийцы были вскоре арестованы; Иванов пытался оправдать преступление контрреволюционностью монахов, однако это ему не удалось, и суд приговорил убийц к десяти и восьми годам заключения.
За десять лет до мученической кончины архимандрита Вениамина и иеромонаха Никифора, 31 марта 1918 года, Патриарх Тихон, зря на Русскую землю, кровью мученическою поливаемую, сказал: «Бодрствовали, очевидно, над собой те, коих из нашей среды удостоил Господь венца великомученического… Но что же мы можем сделать, что можем придумать, к кому нам обратиться с жалобой на эти злодейства?.. Все страшное, что творится сейчас среди нас, без сомнения, попускается Промыслом Божиим за грехи наши. Все совершается не без Его святой воли… Очевидно, и ныне Он Сам, Всемогущий, увеличивая наше дело благоустроения церковного, возрождает и обновляет Церковь кровию новых священномучеников и мучеников… Смиримся же пред Ним, покоримся Ему, рекшему на все века и всем Своим ученикам: “Без Мене не можете творити ничесоже”»[7].
Игумен Дамаскин (Орловский)
«Жития новомучеников и исповедников Российских ХХ века. Апрель».
Тверь. 2006. С. 9-19
Примечания
[1] РГИА. Ф. 796, оп. 204, 1 отд., 5 ст., д. 389, л. 16.
[2] Там же. Л. 2.
[3] Там же. Л. 3.
[4] Цит. по «Московский журнал». 1995. № 9. В. Столяров. Настоятель Соловецкого монастыря архимандрит Вениамин. С. 10.
[5] Цит. по «Православный церковный календарь 2003». Издание Соловецкой обители. С. 180.
[6] Там же. С. 180-181.
[7] Там же. С. 182.
Источник: http://www.fond.ru/