Канон святому преподобному Петру Ордынскому, царевичу Ростовскому
Припев: Преподо́бне о́тче Пéтре, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 13 июля (30 июня ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Ве́сь ты́ Творцу́ возложи́ себе́, вседуше́вное жела́ние излия́в Тому́, сего́ ра́ди духо́вную благода́ть восприя́л еси́, све́том благода́ти озаря́яся, блаже́нне Пе́тре пресла́вне, ве́рою твою́ па́мять соверша́ющия просвети́ и от тьмы́ грехо́вныя моли́твами твои́ми изба́ви.
Измла́да Христа́ возлюби́л еси́, блаже́нне Пе́тре пресла́вне, всече́стне чудотво́рче, и Пречи́стую Его́ Богома́терь. Те́м просвеща́еши чудесы́, я́ко мо́лния, всю́ вселе́нную.
Ны́не, преблаже́нне Пе́тре, душа́ твоя́ почива́ет на Небесе́х, со Христо́м во Ца́рствии Небе́снем, зде́ же честны́я твоя́ мо́щи подаю́т исцеле́ния приходя́щим с ве́рою.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, Пресвята́я Богоро́дице, А́нгельское удивле́ние, проро́ческое пропове́дание, апо́стольская немо́лчная уста́, моли́ся Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему, да сохрани́т ме́сто сие́ и все́х на́с блаже́ннаго моле́нием.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, Живы́й и Незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.
Я́ко светоза́рное сия́ние яви́ся ты́ Триипоста́снаго Божества́, Пе́тре блаже́нне, омраче́нных ду́ши просвеща́еши моли́твами твои́ми.
Из мла́да во́зраста восприя́л еси́ во Орде́ Христо́во повеле́ние, и ве́ру, и утвержде́ние, прише́л еси́ во гра́д Росто́в и сия́еши, я́ко сия́ние Триипоста́снаго Божества́, преблаже́нне.
Креста́ Госпо́дня си́лою укрепля́емь, блаже́нне Пе́тре, преще́нием ве́рныя твоея́ моли́твы, стремле́ния бесо́вская на земли́ победи́ Бо́жиею си́лою.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, Влады́чице Де́во, це́рквам еси́ красота́, правосла́вным еси́ похвала́, непреста́нно моли́ся Сы́ну Своему́ и Бо́гу сохрани́ти гра́д се́й и лю́ди, моли́твами всеблаже́ннаго Петра́.
Седа́лен.
Тве́рдостию ра́зума украша́яся, плотски́я тяготы́ отве́ргл еси́, и горды́ню попра́л еси́, и бы́л еси́ оби́телище Ду́ху Пресвято́му, неукло́нным ра́зумом простира́яся ко Христу́ Бо́гу, многоко́зненнаго же стре́лы притупи́л еси́ и лу́ки сокруши́л еси́, всеблаже́нне Пе́тре: моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Сла́ва, и ны́не: Я́ко Де́ву и еди́ну в жена́х, Тя́, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем, ро́ди челове́честии: О́гнь бо всели́ся в Тя́ Божества́, и я́ко Младе́нца дои́ши Зижди́теля и Го́спода. Те́м, А́нгельский и челове́ческий ро́д, досто́йно сла́вим пресвято́е рождество́ Твое́ и согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти покланя́ющимся ве́рою пресвято́му рождеству́ Твоему́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
И́же на земли́ степе́нь ца́рственный име́л еси́, всеблаже́нне Пе́тре, свои́ми моли́твами ми́рное Ца́рство восприя́л еси́ и ны́не на Небесе́х со Христо́м ца́рствуеши.
Исцеле́ния содева́ет, блаже́нне, Боже́ственный гро́б тво́й, Пе́тре, отгоня́еши бо неду́ги и ду́хи лука́выя от челове́к и укрепля́еши мудрова́ния и́х, е́же восхваля́ти труды́ твоя́, всече́стне.
Со враго́м дре́вле бо́ршися воздержа́нием, ны́не кре́пкую получи́л еси́ побе́ду, блаже́нне Пе́тре, пресла́вне чудотво́рче, му́ченически претерпе́в труды́ и низложи́в бесо́вския ополче́ния.
Богоро́дичен: Христа́ на́м родила́ еси́, Пречи́стая Богоро́дице Влады́чице, Богора́дованная Де́во, спаси́ гра́д и лю́ди, к Тебе́ прибега́ющия, Богоро́дице Пренепоро́чная.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.
Зако́нно моли́твами и посто́м всегда́ подвиза́лся еси́, блаже́нне Пе́тре, безме́рно покори́л еси́ плотски́й ра́зум, смири́в кре́постию Боже́ственнаго Ду́ха.
От ю́ности возжела́л еси́ о́браза мона́шескаго и от Христа́ восприя́л еси́ вене́ц златы́й и ри́зу нетле́нную, ны́не, всеблаже́нне Пе́тре, со А́нгелы ра́дуется ду́х тво́й.
Гро́б честна́го телесе́ показа́ся ве́рным лю́дем ду́ш и теле́с на исцеле́ние, и отгна́ние страсте́й от твои́х моще́й вси́ почерпа́ем.
Богоро́дичен: Всесве́тлым укра́шена еси́ све́том, Богора́дованная Ма́ти: Ты́ бо породи́ все́х честне́йша Христа́ Бо́га на́шего, Его́же моли́, да изба́вит ны́ от все́х напа́стей.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Удиви́ся чудесе́м твои́м ве́сь ми́р, преблаже́нне Пе́тре, восприя́л бо еси́ от Христа́ вене́ц Небе́сный, его́же сподо́би и на́с причасти́тися твои́ми моли́твами, всече́стне.
Лу́к си́льных сокруши́л еси́, бра́нь вся́ку неприя́зненну потреби́л еси́, всеблаже́нне Пе́тре, веща́ние пусти́л еси́ во всю́ вселе́нную.
Всеблаже́нне Пе́тре, уго́дниче Бо́жий, на Небесе́х предстоя́ Престо́лу Бо́жию, мо́лишися о на́с, зде́ же честны́я мо́щи боля́щих исцеля́ют и от гре́х изыма́ют.
Богоро́дичен: Изсуши́ла еси́ сады́ безбо́жия, Пренепоро́чная Де́во, Свои́м Прозябе́нием, прозя́бшую во мне́ зло́бу искорени́, Богоневе́сто.
Конда́к.
Яви́ся ве́лие со́лнце Христо́вой Це́ркви, просвеща́я уче́ния светлостьми́, всече́стне, я́ко черпа́лом златы́м, от кла́дязя неиско́паннаго чуде́с поче́рпл еси́, от исто́чника неистощи́маго, на па́мять успе́ния твоего́ прише́дшим, всеблаже́нне Пе́тре, ны́не все́м подава́еши грехо́в проще́ние, сла́во преподо́бным.
И́кос.
Возлюби́в, преподо́бне, Христо́вы Боже́ственныя за́поведи и возненави́дев ми́ра сего́ наслажде́ние, прии́де усе́рдно к Тому́ и бы́сть свети́льник, просвеща́я концы́ блиста́нием духо́вным. Те́м, припа́дая, молю́ тя́: просвети́ мои́ о́чи душе́вныя, воспева́ти твоя́ по́двиги, поще́ние, бде́ние и сле́зы, боле́зни и изможде́ние те́ла блаже́нныя ра́ди бу́дущия жи́зни, ея́же ны́не наслажда́ешися, Пе́тре преблаже́нне, все́м подая́ грехо́в проще́ние, сла́во преподо́бным.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: Препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Блаже́нно твое́ житие́ и кончи́на, всече́стне, безсме́ртна, блаже́нне Пе́тре, сего́ ра́ди тя́ Христо́с свы́ше украси́ венце́м, и просвеща́еши ве́сь ми́р чудесы́, преподо́бне.
Яви́лся еси́ ны́не гра́ду Росто́ву, Пе́тре Богоблаже́нне, сто́лп непоколеби́мый, и стена́ неруши́мая, и вели́кое прибе́жище, от Тебе́ прие́млюще исцеле́ний благода́ть, пое́м: Бо́же, благослове́н еси́.
Хотя́ от мирски́х сла́достей отлучи́тися, стра́нен челове́ком яви́лся еси́: пло́ть бо нося́, бу́дущая и нетле́нная стяжа́в, святы́й, соверши́в тече́ние Богоно́сных оте́ц, я́влься о́бщник Небе́сному Ца́рствию.
Богоро́дичен: Без се́мени зачала́ еси́ Творца́ все́х, Христа́ Бо́га, и неизрече́нно родила́ еси́, Его́же моли́, дерзнове́ние иму́щи к Нему́, да и на́с спасе́т, вопию́щих: Бо́же, благослове́н еси́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Лику́ют на Небесе́х чи́нове А́нгельстии, всеблаже́нне Пе́тре, ве́рных же собо́ри, на земли́ твою́ па́мять похваля́юще, пою́т: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Чудесы́, свя́те, твои́ми душе́вныя боле́зни исцели́, твои́ми моли́твами, Пе́тре пресла́вне, прося́щим отпуще́ние безчи́сленных зо́л испроси́, со Безпло́тными си́лами Христу́ предстоя́, с ни́ми же пое́м непреста́нно: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Из пречи́стаго чре́ва, Богома́ти, Небе́снаго дождя́ ка́пля на́м ука́ну, на отмове́ние скве́рнам, на здра́вие телеси́, на прогна́ние лука́ваго, те́мже Тя́ блажи́м, Чи́стая, во ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.
Удиви́ся во все́м ми́ре, Пе́тре, твоя́ па́мять: чудесы́ сия́еши, я́ко со́лнце, злы́я боле́зни исцеля́я все́м, те́мже моя́ стра́сти разжени́, молю́ ти ся, прося́ мне́ отпуще́ния грехо́в, чудотво́рче Христо́в.
Да вхо́дят ны́не во святы́й хра́м се́й в па́мяти твое́й, блаже́нне Пе́тре, свяще́нницы и мона́си, бога́тии и убо́зии, припа́дающе, про́сят от Тебе́ почерпа́ти исцеле́ния, здра́вие и спасе́ние, те́м тя́ вси́ велича́ем.
Ны́не помоли́ся ко Го́споду, всечу́дне Пе́тре блаже́нне, о и́же твоя́ честны́я мо́щи почита́ющих, всегда́ приходя́щих с ве́рою: слепы́м – прозре́ние, хромы́м – хожде́ние, боля́щим все́м здра́вие да́руй, да тя́ вси́ велича́ем.
Богоро́дичен: Арха́нгели и А́нгели, проро́цы и апо́столи и ве́сь ли́к преподо́бных оте́ц и священному́ченик, с преблаже́нным Петро́м ко Христу́ приле́жно с Пречи́стою Его́ Ма́терию за ве́сь ми́р моли́теся, да изба́вит на́с от все́х бе́д, Его́же вси́ велича́ем.
Свети́лен.
Мирска́го пристра́стия, я́ко от скве́рны, уклони́лся еси́, и, а́лчбою пло́ть увяди́в, обнови́л еси́ души́ кре́пость, преподо́бне, и сла́вою обогати́лся еси́ Небе́сною, сла́вне, те́мже моли́ти о на́с не преста́й, о́тче преподо́бне.
Сла́ва, и ны́не: И́стинную Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, Влады́чице, Тобо́ю спа́сшиися, Бо́га бо неизрече́нно родила́ еси́, разори́вшаго Кресто́м сме́рть, с Ни́мже Тя́, Де́во, восхваля́ем.
Краткое житие преподобного Петра, царевича Ордынского
Преподобный Петр, царевич Ордынский, был племянником хана Золотой Орды Бергая. В 1253 году святитель Кирилл, епископ Ростовский (память 21 мая), ходил в Орду для ходатайства о церковных нуждах своей епархии и рассказывал хану о чудесах, совершавшихся при мощах святителя Леонтия (память 23 мая). В числе слушателей был и юный племянник хана, на которого рассказ святителя произвел очень сильное впечатление. Через некоторое время у Бергая заболел сын. Вспомнив рассказ русского епископа об исцелениях, он вызвал святителя Кирилла, и по его молитвам больной исцелился. Хан щедро одарил святителя Кирилла и отпустил в епархию. На пути святителя догнал отрок, племянник хана Бергая, и умолил взять его с собой в Ростов. В Ростове отрок был крещен с именем Петр и женился. Святой Петр отличался любовью к молчанию, богомыслию и молитве. После чудесного явления ему апостолов Петра и Павла он построил при озере Неро монастырь в их честь. По смерти своей супруги, незадолго до своей кончины, святой принял иночество в основанной им обители. Скончался преподобный Петр в глубокой старости в 1290 году.
Почитание преподобного царевича Петра началось с XIV века. Повсеместное празднование установлено на Соборе 1547 года, при митрополите Всероссийском Макарии, и совершается 23 мая и 30 июня.
Полное житие преподобного Петра, царевича Ордынского
Святой Петр царевич – ясный пример тому, что пребывание пастырей Русской Церкви в Орде, тяжелое для них, не оставалось без плодов для святой веры. Ростовский епископ Кирилл (память 21 мая/3 июня) ходил в Орду к хану Бергаю по нуждам Церкви. При восшествии нового хана на престол князья и пастыри наши обыкновенно ходили на поклон к нему. Так было и при Бергае, когда он взошел на престол после брата своего в 1257 году. Ласково принятый Бергаем, блаженный Кирилл, по его желанию, рассказывал ему о святой вере, как распространял ее святой Леонтий в Ростове (память 23 мая/5 июня), какие чудеса совершаются при мощах его во славу имени Христова и силой Христовой. В числе слушателей беседы епископа с ханом был юный племянник Бергая, сын его брата. Слово о вере Христовой пало на добрую почву – на сердце доброго юноши. Он был сильно поражен тем, что слышал о святой вере, и стал уверяться в пустоте своей языческой религии: поклонении солнцу, звездам, огню. В том же году у хана разболелся единственный сын, и хан, вспомнив рассказы Ростовского епископа об исцелениях, совершающихся при гробе свт. Леонтия, вытребовал Кирилла к себе для исцеления сына. Святитель после теплой молитвы к Богу и Пресвятой Богоматери молил чудотворца Леонтия оправдать дело святой веры перед заблудшими. Прибыв в Орду, он исцелил больного царевича молитвой и освященной водой. Щедро одаренный ханом, Ростовский епископ отправился в отечество. Юный племянник хана во время вторичного пребывания епископа у хана решился удалиться с ним в Ростов, чтобы там принять святую веру. Не смея открыть своих намерений матери, боясь власти дяди, он тайно ушел из Орды и, догнав на дороге епископа, со слезами просил взять его с собой. Святитель согласился.
В Ростове царевич жил в доме епископа, ходил смотреть на чин богослужения, слушал чтение и пение, и все его приводило в восторг. Тогда в кафедральном храме епископа, говорит древний повествователь, на левом клиросе пели по-гречески, а на правом по-русски. Царевич просил крестить его. Но владыка, заботившийся о своей пастве, велел царевичу ожидать до времени, опасаясь гнева ханского на землю Русскую, если услышит о Крещении своего племянника. Но прошло довольно времени, умер хан Бергай, перестало в Орде искание царевича, и святитель с любовью окрестил его с именем Петра. Новый христианин научился русскому языку, усердно читал книги, трудолюбиво молился, посещал богослужение храма, жил чисто и воздержно, оставаясь в доме епископа.
Блаженный Кирилл скончался, и 19 сентября 1261 года из Авраамиевой обители взошел на кафедру Ростовскую свт. Игнатий. Петр продолжал жить при свт. Игнатии в кафедральном доме. Продолжая усердно посещать храм Божий и жить благоговейно, по временам забавлялся он соколиной охотой на берегу озера Неро. Раз, замедлив до ночи на этой охоте, заснул он у озера. Ему явились во сне, а по пробуждении и наяву, свв. апостолы Петр и Павел. Ужаснулся юноша, видя пред собой светлых мужей ростом, превышающим человеческий, и далеко осиявших окрестный мрак; трижды хотел он восстать и трижды повергался долу пред ними. И они, подняв его, ласково сказали: «Не бойся, друг Петр, мы посланы к тебе Богом, в Которого ты уверовал, и желаем, чтобы и здесь, где заснул ты, создана была церковь в наше имя; завтра ты выменяешь три иконы, одну Богородицы с Предвечным Младенцем и две святых, отнесешь их к епископу и скажешь, что апостолы Петр и Павел повелевают построить в их имя церковь на указанном ими месте». Затем они дали царевичу два мешка, один с золотом, другой с серебром, и стали невидимы. Блаженный Петр пробыл в молитве до утра на месте, где явились ему апостолы. Потом нашел в городе у иконописца три указанные иконы, выменял и понес их епископу. В ту же ночь свт. Игнатию явились апостолы и приказали построить в их имя храм. Устрашенный тоном приказания и видом их, Игнатий утром пригласил к себе князя – тогда был князем сын мученика Василька Борис – и, рассказав ему о видении, говорил: «Не знаю, что делать? Недоумеваю, где строить храм?» В это время они увидели Петра с иконами на руках; епископ и князь были поражены изумлением, откуда мог взять Петр иностранец такие прекрасные иконы, тогда как в городе на то время не было иконописца? Выслушав рассказ Петра, они благоговейно поклонились святым иконам, отслужили в храме молебен перед ними, совершили крестный ход на место явления святых апостолов и здесь в построенной наскоро часовне поставили чудные иконы. Блаженный Петр выбрал обширную площадь на берегу озера. На отведенном месте был построен храм святых апостолов и при нем основался монастырь иноков.
Почитание преподобного царевича Петра началось с XIV века. Поместное празднование установлено на Соборе 1547 года, при митрополите Всероссийском Макарии.