Канон святому преподобному Максиму Греку

Припев: Преподо́бне о́тче Макси́ме, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 03 февраля (21 января ст. ст.); 04 июля (21 июня ст. ст.)

Глас 1.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Пои́м, вси́ лю́дие, от го́рькия рабо́ты фарао́ни Изра́иля изме́ншему и во глубине́ морсте́й нога́ми немо́крыми Наста́вльшему пе́снь побе́дную, я́ко просла́вися.

Воспе́ти ки́й язы́к возмо́жет по достоя́нию твоя́, преди́вный о́тче, ве́лия исправле́ния, высо́кое учи́тельство, в темни́це и во у́зах му́ченическое страда́ние и долготерпе́ние?

Ка́ко воспое́м и что́ тя́ нарече́м, предо́блий о́тче? Проро́ка ли, я́ко провеща́ неудо́бь разумева́емая и ве́домая на́м, апо́стола ли, я́ко зы́блемую проти́вными на́м ве́тры утверди́ христиа́нскую ве́ру Боже́ственных писа́ний уче́нии, учи́теля ли, но вои́стинну ничи́м же ху́ждши и ни́жши еси́ вели́ких о́нех вселе́нских учи́тель.

Воспе́ти Свята́го и поклоня́емаго Паракли́та в темни́це извеще́ние от А́нгела, прии́м, сотвори́л еси́ кано́н Свято́му Ду́ху, И́мже еще́ в во́ли просвеще́н, свяще́нныя и Богодухнове́нныя кни́ги соста́вил еси́.

Богоро́дичен: Пои́м, вси́ лю́дие, святы́ню и сла́ву Пречи́стыя и Всепе́тыя Бо́жия Ма́тере, вы́шшую Небе́с и все́х у́мных Си́л, поноси́вшую в пречи́стой Свое́й утро́бе Емману́ила, я́ко свя́та и пресла́вна е́сть.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утверди́ мене́, Христе́, на недви́жимом ка́мени за́поведей Твои́х и просвети́ мя́ све́том лица́ Твоего́: не́сть бо свя́т, па́че Тебе́, Человеколю́бче.

Утверди́л еси́, преподо́бне Макси́ме, в се́рдце свое́м Боже́ственный стра́х, вся́ по́хоти плотска́я возненави́дев, сего́ ра́ди умудри́лся еси́, я́коже про́ст младе́нец, и всле́д Го́сподеви восте́кл еси́.

Утвержде́нием име́я распе́ншагося Го́спода Иису́са Христа́, стра́нен, незна́ем, бездо́мен, безоте́чествен, безъиме́нен, безсмы́слен бы́л еси́, преподо́бне Макси́ме, пред свои́ми сро́дники, зна́емыми и дру́ги.

Утвержда́яся на за́поведех Госпо́дних, от го́рести темни́чныя бы́л еси́ на мно́г ча́с, я́ко ме́ртв, но де́ял еси́ о злонра́вных моли́тву, си́це глаго́ля: Го́споди, Иису́се Христе́, Сы́не Бо́га Жива́го, не поста́ви и́м греха́ сего́, клеве́щущих на мя́ непра́вду.

Богоро́дичен: Утверди́ на́с к хвале́нию Твоему́, Де́во, и сохрани́ без вре́да от вся́кия ко́зни лука́ваго, и сподо́би стоя́ния одесну́ю Единоро́днаго Сы́на Твоего́, Ему́же подоба́ет вся́кая сла́ва, че́сть и поклоне́ние во ве́ки веко́в.

Седа́лен, гла́с 4:

У́м украси́в поуче́нии Богодохнове́нных Писа́ний, тре́звенною моли́твою и бде́нии Богоуго́дными, утверди́л еси́ се́рдце свое́ в Го́споде исполне́нием за́поведей спаси́тельных Его́, сего́ ра́ди прославля́ют тя́ вы́ну росси́йстии лю́дие и Афо́н, и оби́тель Ватопе́дская вку́пе с на́ми вопие́т: Макси́ме прему́дре, не оста́ви на́с, моля́щихся тебе́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ве́лия та́йна Твоего́, Христе́, смотре́ния: сию́ бо свы́ше прови́дя богозри́тельно, Авваку́м, изше́л еси́, вопия́ше Тебе́, во спасе́ние люде́й Твои́х, Человеколю́бче.

От та́йных ерети́ческих лжеуче́ний ничто́же утаи́ся от тебе́, преподо́бне Макси́ме, но благода́тию Свята́го и поклоня́емаго Ду́ха вся́ тебе́ открове́на су́ть.

Та́инственных догма́тов Правосла́вныя ве́ры не то́чию побо́рника и́стинна и ве́рна себе́ показа́, но и па́че прео́стра секи́ра на вся́, я́же под небесе́м, е́реси яви́лся еси́.

Я́ко та́ин Свята́го Ду́ха строи́тель, и Небе́снаго жи́тельства рачи́тель, и зако́на Госпо́дня учи́тель вои́стинну показа́лся еси́, прему́дре Макси́ме.

Богоро́дичен: Ве́лию та́инству Моисе́й Богови́дец науче́н, зря́ купину́ неопали́му: купина́ – не́мощь челове́ческаго естества́, о́гнь же – Божество́ Единоро́днаго Сы́на Вы́шняго, и́бо Бо́г на́ш – о́гнь е́сть, пояда́яй грехи́ на́ша, я́коже Боже́ственный апо́стол рече́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: От но́щи у́тренююще, пое́м Тя́, Христе́, Отцу́ Собезнача́льна и Спа́са ду́ш на́ших, ми́р ми́рови пода́ждь, Человеколю́бче.

Но́щию луна́, дне́м со́лнце просвеща́ют и веселя́т тва́рь всю́ ви́димую, житие́ же и прему́дрость святы́х просвеща́ют и веселя́т ду́ши все́х челове́ков, хотя́щих спасти́ся и в ра́зум и́стины приити́. Си́це и писа́ния преподо́бнаго Макси́ма Гре́ка, я́ко богодухнове́нныя труды́, велегла́сно вопию́т.

В нощи́ моля́щуся тебе́ в темни́це, Богонача́льныя и Преблаги́я Тро́ицы про́мыслом вне́м А́нгел Госпо́день и рече́: о ста́рче! Си́ми му́ками избу́деши ве́чных му́к.

В нощи́, я́ко сладкогла́сный и добропе́снивый сла́вий, воспе́л еси́, прему́дре Макси́ме: не тужи́, не скорби́, ниже́ тоску́й о ни́хже, – любе́зна ми́ душе́, – стра́ждеши без пра́вды, твоя́ бо мзда́ ве́лия на Небесе́х.

Богоро́дичен: От но́щи у́тренююще, пое́м Тя́, Де́во, Дще́рь Царе́ву, ря́сны златы́ми оде́яну и преиспещре́ну, ле́ствицу, ю́же Иа́ков ви́де, го́ру, ю́же благоволи́ Бо́г жи́ти в не́й, и́бо Госпо́дь всели́тся до конца́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Проро́ка спа́сл еси́ от ки́та, Человеколю́бче, и мене́ из глубины́ прегреше́ний возведи́, молю́ся.

Проро́чески, преподо́бне Макси́ме, лю́ди облича́л еси́, к покая́нию приводя́: заблуди́хом, заблуди́хом от пра́ваго и незаблу́днаго жи́тельства преподо́бных и́нок и без ума́ тече́м к по́чести вы́шняго зва́ния.

Проро́к покая́ния яви́лся еси́, преподо́бне Макси́ме, души́ трезве́ние снабдева́я Боже́ственными словесы́ и из ро́ва страсте́й возводя́ омраче́нных грехми́.

Проро́ческия писа́ния, в та́йне глаго́ланныя, я́вны соде́лал еси́, прему́дре Макси́ме, сего́ ра́ди послу́шают тя́ оби́льно вси́ лю́дие.

Богоро́дичен: Проро́ки Тя́ провозвести́ша, Де́во Чи́стая, апо́столи пропове́даша, святи́и вси́ ублажи́ша, мы́ же со Арха́нгелом вопие́м: ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю.

Конда́к, гла́с 8.

Богодухнове́нным Писа́нием и Богосло́вия пропове́данием неве́рствующих суему́дрие обличи́л еси́, всебога́те, па́че же, в Правосла́вии исправля́я, на стезю́ и́стиннаго позна́ния наста́вил еси́, я́коже свире́ль Богогла́сная, услажда́я слы́шащих ра́зумы, непреста́нно весели́ши, Макси́ме досточу́дне, сего́ ра́ди мо́лим Тя́: моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние низпосла́ти ве́рою пою́щим всесвято́е твое́ успе́ние, Макси́ме, о́тче на́ш.

И́кос:

Ка́ко воспое́м велича́йшему тезоимени́таго, Макси́ма предо́бляго? преподо́бных кра́сна венца́, страда́льцев тве́рдаго пра́вила, еретико́в нело́жнаго посрамле́ния, Це́ркви столпа́ непоколеби́маго, де́вственник изве́стнаго наста́вника и супру́жества честна́го засту́пника, филосо́фов прему́дршаго мудреца́, и́стины исто́чника приснотеку́щаго, и́нок похвалу́ и все́х люде́й вои́стинну украше́ние, сего́ ра́ди мо́лим тя́, досточу́дне Макси́ме: моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние низпосла́ти ве́рою пою́щим всесвято́е твое́ успе́ние, Макси́ме, о́тче на́ш.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́бразу служи́ти, мусики́йскому согла́сию созыва́ющу лю́ди, от пе́сней сио́нских пою́ще оте́чески, о́троцы Дави́довы мучи́телево разори́ша злочести́вое веле́ние и пла́мень в ро́су преложи́ша, пе́снь воспева́юще: превозноси́мый отце́в и на́ш Бо́же, благослове́н еси́.

О́бразу промышле́ния Пресвяты́я Тро́ицы пе́снь благода́рственну возда́в, преподо́бне Макси́ме, вся́ ны́ призва́л еси́ благослови́ти небла́зненно Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, Еди́наго Бо́га в Трие́х Ипоста́сех.

О́браз злострада́ния, терпе́ния и моли́твы показа́лся еси́, свя́те Макси́ме, па́че же и упова́ния, я́ко Бо́г Судия́ пра́веден, и кре́пок, и долготерпели́в е́сть, и То́й возда́ст коему́ждо по дело́м его́.

О́браз превы́спренняго Богосло́вия стяжа́л еси́, прему́дре Макси́ме, сии́ е́сть догма́ты Боже́ственных апо́стол и оте́ц, от Свята́го Паракли́та излия́нныя, и́мже и на́с науча́еши Богому́дрыми свои́ми писа́нии.

Богоро́дичен: О́браз пречи́стаго Твоего́ рождества́, Де́во Ма́ти, неизрече́нен и недове́дом е́сть, Ты́ бо вселе́ние преве́чнаго Единоро́днаго Сы́на О́тча была́ еси́, не опали́вшися от Него́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: В пла́мени о́гненне горя́щия пе́щи сохра́ншаго де́ти и во зра́це А́нгела снизше́дшаго к ни́м по́йте Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Пла́мене Боже́ственнаго Паракли́това облиста́ния возжеле́в, преподо́бне Макси́ме, сего́ ра́ди и сладча́йшим све́том уче́ния и чуде́с огне́м отгна́л еси́ вся́кий мра́к бесо́вский.

Пла́мене гее́ннскаго бе́гати лю́ди научи́л еси́, преподо́бне Макси́ме, си́х призыва́я де́лом соверша́ти за́поведи Христо́вы и отступи́ти зло́бы, блуда́, лжи́, го́рдости, льсти́ и хище́ния непра́веднаго чужи́х име́ний.

Пла́менно нече́стие ерети́ческое попали́л еси́, прему́дре Макси́ме, ве́ры же христиа́нския непоро́чныя Боже́ственное испове́дание изъясни́в.

Богоро́дичен: В пла́мени о́гненне горя́щия купины́ ви́де Тя́ Моисе́й Богови́дец, провозвести́в безсе́менное рождество́ Твое́, Де́во Пречи́стая, сего́ ра́ди и на́с плотски́х страсте́й свободи́.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Тебе́, све́тлую свещу́ и Ма́терь Бо́жию, пречу́дную сла́ву и вы́шшую все́х тва́рей, пе́сньми велича́ем.

Тебе́, све́тлую свещу́, и у́м кра́йнейший, и сто́лп непоколеби́м ве́мы, па́че же наста́вника мона́хов и ересе́й наказа́теля пропове́дуем.

Све́тло от полу́денных стра́н возсия́л еси́, преподо́бне Макси́ме, све́тло житие́ показа́в, мра́к лука́вствия прогоня́я и благоприя́тною моли́твою просия́в.

Свеща́ Боже́ственнаго ра́зума бы́в, дости́гл еси́ в позна́ние Сы́на Бо́жия, в му́жа соверше́нна, в ме́ру во́зраста Христо́ва, сего́ ра́ди и мы́ вопие́м ти́: блаже́н ты́ еси́ вои́стинну по всему́, и по́двиги, и сла́вою, и благода́тию, я́же еси́ свы́ше получи́л.

Богоро́дичен: Тебе́, и све́тлую свещу́ в нощи́ страсте́й, и покро́в благосты́ни, и сте́ну необори́му от наве́т вра́жиих, пе́сньми велегла́сно велича́ем.

Свети́лен:

Све́т возсия́л е́сть преподо́бному Макси́му Боже́ственных слове́с и повеле́ний, сего́ ра́ди я́ко све́т вторы́й и у́м кра́йнейший на́м яви́ся.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Пои́мъ, всѝ лю́дїе, ѿ го́рькїѧ рабо́ты фараѡ́ни і҆и҃лѧ и҆змѣ́ншемꙋ и҆ во глꙋбинѣ̀ морстѣ́й нога́ми немо́крыми наста́вльшемꙋ пѣ́снь побѣ́днꙋю, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Воспѣ́ти кі́й ꙗ҆зы́къ возмо́жетъ по достоѧ́нїю твоѧ̑, преди́вный ѻ҆́тче, вє́лїѧ и҆справлє́нїѧ, высо́кое ᲂу҆чи́тельство, въ темни́цѣ и҆ во ᲂу҆́захъ мꙋ́ченическое страда́нїе и҆ долготерпѣ́нїе.

Ка́кѡ воспое́мъ и҆ что̀ тѧ̀ нарече́мъ, предо́блїй ѻ҆́тче; прⷪ҇рка ли, ꙗ҆́кѡ провѣща̀ неꙋдо́бь разꙋмѣва́ємаѧ и҆ вѣ́дѡмаѧ на́мъ, а҆пⷭ҇ла ли, ꙗ҆́кѡ зы́блемꙋю проти́вными на́мъ вѣ́тры ᲂу҆твердѝ хрⷭ҇тїа́нскꙋю вѣ́рꙋ бжⷭ҇твенныхъ писа́нїй ᲂу҆че́нїи, ᲂу҆чи́телѧ ли, но вои́стиннꙋ ничи́мъ же хꙋ́ждши и҆ ни́жши є҆сѝ вели́кихъ ѻ҆́нѣхъ вселе́нскихъ ᲂу҆чи́тель.

Воспѣ́ти ст҃а́го и҆ поклонѧ́емаго паракли́та въ темни́цѣ и҆звѣще́нїе ѿ а҆́гг҃ла прїи́мъ, сотвори́лъ є҆сѝ канѡ́нъ ст҃о́мꙋ дх҃ꙋ, и҆́мже є҆щѐ въ во́ли просвѣще́нъ, сщ҃е́нныѧ и҆ бг҃одꙋхновє́нныѧ кни́ги соста́вилъ є҆сѝ.

Пои́мъ, всѝ лю́дїе, ст҃ы́ню и҆ сла́вꙋ пречⷭ҇тыѧ и҆ всепѣ́тыѧ бж҃їѧ мт҃ре, вы́шшꙋю небе́съ и҆ всѣ́хъ ᲂу҆́мныхъ си́лъ, поноси́вшꙋю въ пречⷭ҇той свое́й ᲂу҆тро́бѣ є҆мманꙋ́ила, ꙗ҆́кѡ свѧ́та и҆ пресла́вна є҆́сть.

Пѣ́снь г҃:

І҆рмо́съ: Оу҆твердѝ менѐ, хрⷭ҇тѐ, на недви́жимомъ ка́мени за́повѣдей твои́хъ и҆ просвѣтѝ мѧ̀ свѣ́томъ лица̀ твоегѡ̀: нѣ́сть бо ст҃ъ, па́че тебѐ, человѣколю́бче.

Оу҆тверди́лъ є҆сѝ, прпⷣбне маѯі́ме, въ се́рдцѣ свое́мъ бжⷭ҇твенный стра́хъ, всѧ̑ пѡ́хоти плѡтска́ѧ возненави́дѣвъ, сегѡ̀ ра́ди ᲂу҆мꙋдри́лсѧ є҆сѝ, ꙗ҆́коже про́стъ младе́нецъ, и҆ вслѣ́дъ гдⷭ҇еви восте́клъ є҆сѝ.

Оу҆твержде́нїемъ и҆мѣ́ѧ распе́ншагосѧ гдⷭ҇а і҆и҃са хрⷭ҇та̀, стра́ненъ, незна́емъ, бездо́менъ, без̾ѻте́чественъ, без̾име́ненъ, безсмы́сленъ бы́лъ є҆сѝ, прпⷣбне маѯі́ме, пред̾ свои́ми сро́дники, зна́емыми и҆ дрꙋ́ги.

Оу҆твержда́ѧсѧ на за́повѣдехъ гдⷭ҇нихъ, ѿ го́рести темни́чныѧ бы́лъ є҆сѝ на мно́гъ ча́съ, ꙗ҆́кѡ ме́ртвъ, но дѣ́ѧлъ є҆сѝ ѡ҆ ѕлонра́вныхъ моли́твꙋ, си́це глаго́лѧ: гдⷭ҇и, і҆и҃се хрⷭ҇тѐ, сн҃е бг҃а жива́гѡ, не поста́ви и҆̀мъ грѣха̀ сегѡ̀, клеве́щꙋщихъ на мѧ̀ непра́вдꙋ.

Оу҆твердѝ на́съ къ хвале́нїю твоемꙋ̀, дв҃о, и҆ сохранѝ безъ вре́да ѿ всѧ́кїѧ ко́зни лꙋка́вагѡ, и҆ сподо́би стоѧ́нїѧ ѡ҆деснꙋ́ю є҆диноро́днагѡ сн҃а твоегѡ̀, є҆мꙋ́же подоба́етъ всѧ́каѧ сла́ва, че́сть и҆ поклоне́нїе во вѣ́ки вѣкѡ́въ.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃:

Оу҆́мъ ᲂу҆краси́въ поꙋче́нїи бг҃одохнове́нныхъ писа́нїй, тре́звенною моли́твою и҆ бдѣ̑нїи бг҃оꙋго́дными, ᲂу҆тверди́лъ є҆сѝ се́рдце своѐ въ гдⷭ҇ѣ и҆сполне́нїемъ за́повѣдей сп҃си́тельныхъ є҆гѡ̀, сегѡ̀ ра́ди прославлѧ́ютъ тѧ̀ вы́нꙋ рѡссі́йстїи лю́дїе и҆ а҆ѳѡ́нъ, и҆ ѻ҆би́тель ватопе́дскаѧ вкꙋ́пѣ съ на́ми вопїе́тъ: маѯі́ме премꙋ́дре, не ѡ҆ста́ви на́съ, молѧ́щихсѧ тебѣ̀.

Молю̀ тѧ̀, пречⷭ҇таѧ мт҃и бг҃а вы́шнѧгѡ, є҆ди́но дꙋшѝ моеѧ̀ ᲂу҆тѣше́нїе, ᲂу҆пова́нїе, сла́досте, бжⷭ҇твенный покро́ве, свѣ́те, застꙋпле́нїе и҆ сп҃се́нїе. сподо́би мѧ̀ твои́ми моли́твами ᲂу҆слы́шати гла́съ, бл҃гослове́нныхъ призыва́ющїй внꙋ́трь черто́га влⷣки.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Ве́лїѧ та́йна твоегѡ̀, хрⷭ҇тѐ, смотре́нїѧ: сїю̀ бо свы́ше прови́дѧ бг҃озри́тельнѡ, а҆ввакꙋ́мъ, и҆зше́лъ є҆сѝ, вопїѧ́ше тебѣ̀, во сп҃се́нїе люде́й твои́хъ, человѣколю́бче.

Ѿ та́йныхъ є҆реті́ческихъ лжеꙋче́нїй ничто́же ᲂу҆таи́сѧ ѿ тебѐ, прпⷣбне маѯі́ме, но бл҃года́тїю ст҃а́гѡ и҆ поклонѧ́емагѡ дх҃а всѧ̑ тебѣ̀ ѿкрове́на сꙋ́ть.

Та́инственныхъ догма́тѡвъ правосла́вныѧ вѣ́ры не то́чїю побо́рника и҆́стинна и҆ вѣ́рна себѐ показа̀, но и҆ па́че преѻ́стра сѣки́ра на всѧ̑, ꙗ҆̀же под̾ небесе́мъ, є҆́рєси ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ.

Ꙗ҆́кѡ та́инъ ст҃а́гѡ дх҃а строи́тель, и҆ небе́снагѡ жи́тельства рачи́тель, и҆ зако́на гдⷭ҇нѧ ᲂу҆чи́тель вои́стиннꙋ показа́лсѧ є҆сѝ, премꙋ́дре маѯі́ме.

Ве́лїю та́инствꙋ мѡѷсе́й бг҃ови́децъ наꙋче́нъ, зрѧ̀ кꙋпинꙋ̀ неѡпали́мꙋ: кꙋпина̀ не́мощь человѣ́ческагѡ є҆стества̀, ѻ҆́гнь же бжⷭ҇тво̀ є҆диноро́днагѡ сн҃а вы́шнѧгѡ, и҆́бо бг҃ъ на́шъ ѻ҆́гнь є҆́сть, поѧда́ѧй грѣхѝ на́шѧ, ꙗ҆́коже бжⷭ҇твенный а҆пⷭ҇лъ речѐ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Ѿ но́щи ᲂу҆́тренююще, пое́мъ тѧ̀, хрⷭ҇тѐ, ѻ҆ц҃ꙋ̀ собезнача́льна и҆ сп҃са дꙋ́шъ на́шихъ, ми́ръ мі́рови пода́ждь, человѣколю́бче.

Но́щїю лꙋна̀, дне́мъ со́лнце просвѣща́ютъ и҆ веселѧ́тъ тва́рь всю̀ ви́димꙋю, житїѐ же и҆ премꙋ́дрость ст҃ы́хъ просвѣща́ютъ и҆ веселѧ́тъ дꙋ́шы всѣ́хъ человѣ́кѡвъ, хотѧ́щихъ сп҃сти́сѧ и҆ въ ра́зꙋмъ и҆́стины прїитѝ. си́це и҆ писа̑нїѧ прпⷣбнагѡ маѯі́ма гре́ка, ꙗ҆́кѡ бг҃одꙋхновє́нныѧ трꙋды̀, велегла́снѡ вопїю́тъ.

Въ нощѝ молѧ́щꙋсѧ тебѣ̀ въ темни́цѣ, бг҃онача́льныѧ и҆ пребл҃гі́ѧ трⷪ҇цы про́мысломъ вне́мъ а҆́гг҃лъ гдⷭ҇нь и҆ речѐ: ѽ ста́рче! си́ми мꙋ́ками и҆збꙋ́деши вѣ́чныхъ мꙋ́къ.

Въ нощѝ, ꙗ҆́кѡ сладкогла́сный и҆ добропѣ́снивый сла́вїй, воспѣ́лъ є҆сѝ, премꙋ́дре маѯі́ме: не тꙋжѝ, не скорбѝ, нижѐ тоскꙋ́й ѡ҆ ни́хже, любе́зна мѝ дꙋшѐ, стра́ждеши безъ пра́вды, твоѧ̀ бо мзда̀ ве́лїѧ на нб҃сѣ́хъ.

Бг҃оро́диченъ: Ѿ но́щи ᲂу҆́тренююще, пое́мъ тѧ̀, дв҃о, дще́рь цр҃е́вꙋ, рѧ̑сны златы́ми ѡ҆дѣ́ѧнꙋ и҆ преиспещре́нꙋ, лѣ́ствицꙋ, ю҆́же і҆а́кѡвъ ви́дѣ, го́рꙋ, ю҆́же благоволѝ бг҃ъ жи́ти въ не́й, и҆́бо гдⷭ҇ь всели́тсѧ до конца̀.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Прⷪ҇ро́ка спа́слъ є҆сѝ ѿ ки́та, человѣколю́бче, и҆ менѐ и҆зъ глꙋбины̀ прегрѣше́нїй возведѝ, молю́сѧ.

Прⷪ҇ро́чески, прпⷣбне маѯі́ме, лю́ди ѡ҆блича́лъ є҆сѝ, къ покаѧ́нїю приводѧ̀: заблꙋди́хомъ, заблꙋди́хомъ ѿ пра́ваго и҆ незаблꙋ́днагѡ жи́тельства прпⷣбныхъ и҆́нѡкъ и҆ безъ ᲂу҆ма̀ тече́мъ къ по́чести вы́шнѧгѡ зва́нїѧ.

Прⷪ҇ро́къ покаѧ́нїѧ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, прпⷣбне маѯі́ме, дꙋшѝ трезве́нїе снабдѣ́ваѧ бжⷭ҇твенными словесы̀ и҆ и҆зъ ро́ва страсте́й возводѧ̀ ѡ҆мраче́нныхъ грѣхмѝ.

Прⷪ҇ро́чєскїѧ писа̑нїѧ, въ та́йнѣ глагѡ́ланныѧ, ꙗ҆́вны содѣ́лалъ є҆сѝ, премꙋ́дре маѯі́ме, сегѡ̀ ра́ди послꙋ́шаютъ тѧ̀ ѻ҆би́льнѡ всѝ лю́дїе.

Прⷪ҇ро́ки тѧ̀ провозвѣсти́ша, дв҃о чⷭ҇таѧ, а҆пⷭ҇ли проповѣ́даша, ст҃і́и всѝ ᲂу҆блажи́ша, мы̀ же со а҆рха́гг҃ломъ вопїе́мъ: ра́дꙋйсѧ, бл҃года́тнаѧ, гдⷭ҇ь съ тобо́ю.

Конда́къ, гла́съ и҃:

Бг҃одꙋхнове́ннымъ писа́нїемъ и҆ бг҃осло́вїѧ проповѣ́данїемъ невѣ́рствꙋющихъ сꙋемꙋ́дрїе ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ, всебога́те, па́че же, въ правосла́вїи и҆справлѧ́ѧ, на стезю̀ и҆́стиннагѡ позна́нїѧ наста́вилъ є҆сѝ, ꙗ҆́коже свирѣ́ль бг҃огла́снаѧ, ᲂу҆слажда́ѧ слы́шащихъ ра́зꙋмы, непреста́ннѡ весели́ши, маѯі́ме досточꙋ́дне, сегѡ̀ ра́ди мо́лимъ тѧ̀: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе низпосла́ти вѣ́рою пою́щымъ всест҃о́е твоѐ ᲂу҆спе́нїе, маѯі́ме, ѻ҆́тче на́шъ.

І҆́косъ:

Ка́кѡ воспое́мъ велича́йшемꙋ тезоимени́таго, маѯі́ма предо́блѧго, прпⷣбныхъ кра́сна вѣнца̀, страда́льцєвъ тве́рдаго пра́вила, є҆ретїкѡ́въ нело́жнаго посрамле́нїѧ, цр҃кви столпа̀ непоколеби́маго, дѣ̑вственникъ и҆звѣ́стнаго наста́вника и҆ сꙋпрꙋ́жества честна́го застꙋ́пника, фїлосо́фѡвъ премꙋ́дршаго мꙋдреца̀, и҆́стины и҆сто́чника приснотекꙋ́щаго, и҆́нѡкъ похвалꙋ̀ и҆ всѣ́хъ люде́й вои́стиннꙋ ᲂу҆краше́нїе; сегѡ̀ ра́ди мо́лимъ тѧ̀, досточꙋ́дне маѯі́ме: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе низпосла́ти вѣ́рою пою́щымъ всест҃о́е твоѐ ᲂу҆спе́нїе, маѯі́ме, ѻ҆́тче на́шъ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́бразꙋ слꙋжи́ти, мꙋсїкі́йскомꙋ согла́сїю созыва́ющꙋ лю́ди, ѿ пѣ́сней сїѡ́нскихъ пою́ще ѻ҆те́чески, ѻ҆́троцы даві́дѡвы мꙋчи́телево разори́ша ѕлочести́вое велѣ́нїе и҆ пла́мень въ ро́сꙋ преложи́ша, пѣ́снь воспѣва́юще: превозноси́мый ѻ҆тцє́въ и҆ на́шъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Ѻ҆́бразꙋ промышле́нїѧ прст҃ы́ѧ трⷪ҇цы пѣ́снь бл҃года́рственнꙋ возда́въ, прпⷣбне маѯі́ме, всѧ̑ ны̀ призва́лъ є҆сѝ бл҃гослови́ти небла́зненнѡ ѻ҆ц҃а̀, и҆ сн҃а, и҆ ст҃а́го дх҃а, є҆ди́наго бг҃а въ трїе́хъ ѵ҆поста́сехъ.

Ѻ҆́бразъ ѕлострада́нїѧ, терпѣ́нїѧ и҆ моли́твы показа́лсѧ є҆сѝ, ст҃е маѯі́ме, па́че же и҆ ᲂу҆пова́нїѧ, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ сꙋдїѧ̀ пра́веденъ, и҆ крѣ́покъ, и҆ долготерпѣли́въ є҆́сть, и҆ то́й возда́стъ коемꙋ́ждо по дѣлѡ́мъ є҆гѡ̀.

Ѻ҆́бразъ превы́спреннѧгѡ бг҃осло́вїѧ стѧжа́лъ є҆сѝ, премꙋ́дре маѯі́ме, сїѝ є҆́сть догма́ты бжⷭ҇твенныхъ а҆пⷭ҇лъ и҆ ѻ҆тє́цъ, ѿ свѧта́гѡ паракли́та и҆злїѧ̑нныѧ, и҆́мже и҆ на́съ наꙋча́еши бг҃омꙋ́дрыми свои́ми писа́нїи.

Ѻ҆́бразъ пречⷭ҇тагѡ твоегѡ̀ рождества̀, дв҃о мт҃и, неизрече́ненъ и҆ невѣ́домъ є҆́сть, ты̀ бо вселе́нїе превѣ́чнагѡ є҆диноро́днагѡ сн҃а ѻ҆́ч҃а была̀ є҆сѝ, не ѡ҆пали́вшисѧ ѿ негѡ̀.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Въ пла́мени ѻ҆́гненнѣ горѧ́щїѧ пе́щи сохра́ншаго дѣ́ти и҆ во зра́цѣ а҆́гг҃ла снизше́дшаго къ ни́мъ, по́йте гдⷭ҇а и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Пла́мене бжⷭ҇твеннагѡ паракли́това ѡ҆блиста́нїѧ возжелѣ́въ, прпⷣбне маѯі́ме, сегѡ̀ ра́ди и҆ сладча́йшимъ свѣ́томъ ᲂу҆че́нїѧ и҆ чꙋде́съ ѻ҆гне́мъ ѿгна́лъ є҆сѝ всѧ́кїй мра́къ бѣсо́вскїй.

Пла́мене гее́ннскагѡ бѣ́гати лю́ди наꙋчи́лъ є҆сѝ, прпⷣбне маѯі́ме, си́хъ призыва́ѧ дѣ́ломъ соверша́ти за́пѡвѣди хрⷭ҇тѡ́вы и҆ ѿстꙋпи́ти ѕло́бы, блꙋда̀, лжѝ, го́рдости, льстѝ и҆ хище́нїѧ непра́веднагѡ чꙋжи́хъ и҆мѣ́нїй.

Пла́меннѡ нече́стїе є҆реті́ческое попали́лъ є҆сѝ, премꙋ́дре маѯі́ме, вѣ́ры же хрⷭ҇тїа́нскїѧ непоро́чныѧ бжⷭ҇твенное и҆сповѣ́данїе и҆з̾ѧсни́въ.

Въ пла́мени ѻ҆́гненнѣ горѧ́щїѧ кꙋпины̀ ви́дѣ тѧ̀ мѡѷсе́й бг҃ови́децъ, провозвѣсти́въ безсѣ́менное рождество̀ твоѐ, дв҃о прчⷭ҇таѧ, сегѡ̀ ра́ди и҆ на́съ плотски́хъ страсте́й свободѝ.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Тебѐ, свѣ́тлꙋю свѣщꙋ̀ и҆ мт҃рь бж҃їю, пречꙋ́днꙋю сла́вꙋ и҆ вы́шшꙋю всѣ́хъ тва́рей, пѣ́сньми велича́емъ.

Тебѐ, свѣ́тлꙋю свѣщꙋ̀, и҆ ᲂу҆́мъ кра́йнѣйшїй, и҆ сто́лпъ непоколеби́мъ вѣ́мы, па́че же наста́вника мона́хѡвъ и҆ є҆ресе́й наказа́телѧ проповѣ́дꙋемъ.

Свѣ́тлѡ ѿ полꙋ́денныхъ стра́нъ возсїѧ́лъ є҆сѝ, прпⷣбне маѯі́ме, свѣ́тло житїѐ показа́въ, мра́къ лꙋка́вствїѧ прогонѧ́ѧ и҆ бл҃гопрїѧ́тною моли́твою просїѧ́въ.

Свѣща̀ бжⷭ҇твеннагѡ ра́зꙋма бы́въ, дости́глъ є҆сѝ въ позна́нїе сн҃а бж҃їѧ, въ мꙋ́жа соверше́нна, въ мѣ́рꙋ во́зраста хрⷭ҇то́ва, сегѡ̀ ра́ди и҆ мы̀ вопїе́мъ тѝ: бл҃же́нъ ты̀ є҆сѝ вои́стиннꙋ по всемꙋ̀, и҆ по́двиги, и҆ сла́вою, и҆ бл҃года́тїю, ꙗ҆̀же є҆сѝ свы́ше полꙋчи́лъ.

Тебѐ, и҆ свѣ́тлꙋю свѣщꙋ̀ въ нощѝ страсте́й, и҆ покро́въ бл҃госты́ни, и҆ стѣ́нꙋ неѡбори́мꙋ ѿ навѣ̑тъ вра́жїихъ, пѣ́сньми велегла́снѡ велича́емъ.

Свѣти́ленъ:

Свѣ́тъ возсїѧ́лъ є҆́сть прпⷣбномꙋ маѯі́мꙋ бжⷭ҇твенныхъ слове́съ и҆ повелѣ́нїй, сегѡ̀ ра́ди ꙗ҆́кѡ свѣ́тъ вторы́й и҆ ᲂу҆́мъ кра́йнѣйшїй на́мъ ꙗ҆ви́сѧ.

Оу҆жасо́шасѧ а҆́гг҃льскїѧ си̑лы, зрѧ́ще дв҃ꙋ, свѣ́тъ ѿ свѣ́та въ рꙋка́хъ держа́щꙋ, чи́стѣ ро́ждшей вопїѧ́ше: свѣ́тъ возсїѧ́лъ є҆́сть на́мъ ѿ дв҃и́ческихъ ложе́снъ.

Пре­по­доб­ный Мак­сим Грек (XV–XVI в.), быв­ший сы­ном бо­га­то­го гре­че­ско­го са­нов­ни­ка в го­ро­де Ар­те (Ал­ба­ния), по­лу­чил бле­стя­щее об­ра­зо­ва­ние. В юно­сти он мно­го пу­те­ше­ство­вал и изу­чал язы­ки и на­у­ки в ев­ро­пей­ских стра­нах; по­бы­вал в Па­ри­же, Фло­рен­ции, Ве­не­ции. По воз­вра­ще­нии на ро­ди­ну при­был на Афон и при­нял ино­че­ство в Ва­то­пед­ской оби­те­ли. Он с увле­че­ни­ем изу­чал древ­ние ру­ко­пи­си, остав­лен­ные на Афоне ино­че­ство­вав­ши­ми гре­че­ски­ми им­пе­ра­то­ра­ми (Ан­д­ро­ни­ком Па­лео­ло­гом и Иоан­ном Кан­та­ку­зе­ном). В это вре­мя ве­ли­кий князь Мос­ков­ский Ва­си­лий Иоан­но­вич (1505–1533) по­же­лал разо­брать­ся в гре­че­ских ру­ко­пи­сях и кни­гах сво­ей ма­те­ри, Со­фии Па­лео­лог, и об­ра­тил­ся к Кон­стан­ти­но­поль­ско­му пат­ри­ар­ху с прось­бой при­слать ему уче­но­го гре­ка. Инок Мак­сим по­лу­чил ука­за­ние ехать в Моск­ву. По при­бы­тии ему бы­ло по­ру­че­но пе­ре­ве­сти на сла­вян­ский язык тол­ко­ва­ние на Псал­тирь, за­тем тол­ко­ва­ние на кни­гу Де­я­ний апо­сто­лов и несколь­ко бо­го­слу­жеб­ных книг.

Пре­по­доб­ный Мак­сим усерд­но и тща­тель­но ста­рал­ся ис­пол­нять все по­ру­че­ния. Но, вви­ду то­го, что сла­вян­ский язык не был род­ным для пе­ре­вод­чи­ка, есте­ствен­но, воз­ни­ка­ли неко­то­рые неточ­но­сти в пе­ре­во­дах.

Мит­ро­по­лит Мос­ков­ский Вар­ла­ам вы­со­ко це­нил тру­ды пре­по­доб­но­го Мак­си­ма. Ко­гда же мос­ков­ский пре­стол за­нял мит­ро­по­лит Да­ни­ил, по­ло­же­ние из­ме­ни­лось.

Но­вый мит­ро­по­лит по­тре­бо­вал, чтобы пре­по­доб­ный Мак­сим пе­ре­во­дил на сла­вян­ский язык цер­ков­ную ис­то­рию Фе­о­до­ри­та. Мак­сим Грек ре­ши­тель­но от­ка­зал­ся от это­го по­ру­че­ния, ука­зы­вая на то, что "в сию ис­то­рию вклю­че­ны пись­ма рас­коль­ни­ка Ария, а сие мо­жет быть опас­но для про­сто­ты". Этот от­каз по­се­ял рознь меж­ду пре­по­доб­ным и мит­ро­по­ли­том. Несмот­ря на неуря­ди­цы, пре­по­доб­ный Мак­сим про­дол­жал усерд­но тру­дить­ся на ни­ве ду­хов­но­го про­све­ще­ния Ру­си. Он пи­сал пись­ма про­тив ма­го­ме­тан, па­пиз­ма, языч­ни­ков. Пе­ре­вел тол­ко­ва­ния свя­ти­те­ля Иоан­на Зла­то­уста на Еван­ге­лия от Мат­фея и Иоан­на, а так­же на­пи­сал несколь­ко соб­ствен­ных со­чи­не­ний.

Ко­гда ве­ли­кий князь на­ме­ре­вал­ся рас­торг­нуть свой брак с су­пру­гой Со­ло­мо­ни­ей из-за ее неплод­ства, от­важ­ный ис­по­вед­ник Мак­сим при­слал кня­зю "Гла­вы по­учи­тель­ные к на­чаль­ству­ю­щим пра­во­вер­ных", в ко­то­рых он убе­ди­тель­но до­ка­зал, что по­ло­же­ние обя­зы­ва­ет кня­зя не по­ко­рять­ся жи­вот­ным стра­стям. Пре­по­доб­но­го Мак­си­ма за­клю­чи­ли в тем­ни­цу. С то­го вре­ме­ни на­чал­ся но­вый, мно­го­стра­даль­ный пе­ри­од жиз­ни пре­по­доб­но­го. Неточ­но­сти, об­на­ру­жен­ные в пе­ре­во­дах, бы­ли вме­не­ны пре­по­доб­но­му Мак­си­му в ви­ну, как умыш­лен­ная пор­ча книг. Тя­же­ло бы­ло пре­по­доб­но­му в тем­ни­це, но сре­ди стра­да­ний пре­по­доб­ный стя­жал и ве­ли­кую ми­лость Бо­жию. К нему явил­ся Ан­гел и ска­зал: "Тер­пи, ста­рец! Эти­ми му­ка­ми из­ба­вишь­ся веч­ных мук". В тем­ни­це пре­по­доб­ный ста­рец на­пи­сал уг­лем на стене ка­нон Свя­то­му Ду­ху, ко­то­рый и ныне чи­та­ет­ся в Церк­ви: "Иже ман­ною пре­пи­тавый Из­ра­и­ля в пу­сты­ни древ­ле, и ду­шу мою, Вла­ды­ко, Ду­ха на­пол­ни Все­свя­та­го, яко да о Нем бла­го­угод­но слу­жу Ти вы­ну..."

Через шесть лет пре­по­доб­но­го Мак­си­ма осво­бо­ди­ли от тю­рем­но­го за­клю­че­ния и по­сла­ли под цер­ков­ным за­пре­ще­ни­ем в Тверь. Там он жил под над­зо­ром доб­ро­душ­но­го епи­ско­па Ака­кия, ко­то­рый ми­ло­сти­во об­хо­дил­ся с невин­но по­стра­дав­шим. Пре­по­доб­ный на­пи­сал ав­то­био­гра­фи­че­ское про­из­ве­де­ние "Мыс­ли, ка­ки­ми инок скорб­ный, за­клю­чен­ный в тем­ни­цу, уте­шал и укреп­лял се­бя в тер­пе­нии". Вот несколь­ко слов из это­го яр­ко­го со­чи­не­ния: "Не ту­жи, не скор­би, ни­же тос­куй, лю­без­ная ду­ша, о том, что страж­дешь без прав­ды, от ко­их по­до­ба­ло бы те­бе при­ять все бла­гое, ибо ты поль­зо­ва­ла их ду­хов­но, пред­ло­жив им тра­пе­зу, ис­пол­нен­ную Свя­та­го Ду­ха..." Лишь через два­дцать лет пре­бы­ва­ния в Тве­ри пре­по­доб­но­му раз­ре­ши­ли про­жи­вать сво­бод­но и сня­ли с него цер­ков­ное за­пре­ще­ние. По­след­ние го­ды сво­ей жиз­ни пре­по­доб­ный Мак­сим Грек про­вел в Тро­и­це-Сер­ги­е­вой Лав­ре. Ему бы­ло уже око­ло 70 лет. Го­не­ния и тру­ды от­ра­зи­лись на здо­ро­вье пре­по­доб­но­го, но дух его был бодр; он про­дол­жал тру­дить­ся. Вме­сте со сво­им ке­лей­ни­ком и уче­ни­ком Ни­лом пре­по­доб­ный усерд­но пе­ре­во­дил Псал­тирь с гре­че­ско­го на сла­вян­ский язык. Ни го­не­ния, ни за­клю­че­ния не сло­ми­ли пре­по­доб­но­го Мак­си­ма.

Пре­по­доб­ный пре­ста­вил­ся 21 ян­ва­ря 1556 го­да. Он по­гре­бен у се­ве­ро-за­пад­ной сте­ны Ду­хов­ской церк­ви Тро­и­це-Сер­ги­е­вой Лав­ры. За­сви­де­тель­ство­ва­но нема­ло бла­го­дат­ных про­яв­ле­ний, свер­шив­ших­ся у гроб­ни­цы пре­по­доб­но­го, на ко­то­рой на­пи­са­ны тро­парь и кондак ему. Лик пре­по­доб­но­го Мак­си­ма ча­сто изо­бра­жа­ет­ся на иконе Со­бо­ра Ра­до­неж­ских свя­тых.

04 июля/21 июня – об­ре́те­ние мо­щей

Над ме­стом по­гре­бе­ния Мак­си­ма Гре­ка бы­ла воз­двиг­ну­та при­стро­ен­ная к Ду­хов­ско­му хра­му ча­сов­ня – так на­зы­ва­е­мая Мак­си­мо­ва па­лат­ка. Она неод­но­крат­но пе­ре­стра­и­ва­лась и рас­ши­ря­лась (на­при­мер, при митр. Пла­тоне (Лев­шине), за­тем в 1847 го­ду). А в 1938–1940 го­дах бы­ла уни­что­же­на. В 1988 го­ду во вре­мя празд­но­ва­ния 1000-ле­тия Кре­ще­ния Ру­си на Со­бо­ре, про­хо­див­шем в Тро­и­це-Сер­ги­е­вой Лав­ре, сре­ди но­во­про­слав­лен­ных рус­ских свя­тых ка­но­ни­зи­ро­ван и пре­по­доб­ный Мак­сим Грек. Оста­вал­ся от­кры­тым во­прос о ме­сто­на­хож­де­нии его свя­тых мо­щей. К мо­мен­ту об­ще­цер­ков­но­го про­слав­ле­ния над мо­ги­лой не оста­ва­лось ни­ка­ких ви­ди­мых сле­дов. По­это­му воз­ник­ла необ­хо­ди­мость в ар­хео­ло­ги­че­ских рас­коп­ках. Ра­бо­та­ми ру­ко­во­дил ар­хео­лог С.А. Бе­ля­ев. 24 июня 1996 го­да ду­хов­ник Лав­ры ар­хи­манд­рит Ки­рилл (Пав­лов) со­вер­шил мо­ле­бен пре­по­доб­но­му Мак­си­му в Ду­хов­ской церк­ви Лав­ры. За бо­го­слу­же­ни­ем мо­ли­лись бра­тия, вос­пи­тан­ни­ки Мос­ков­ских Ду­хов­ных школ и участ­ни­ки рас­ко­пок. Во втор­ник 1 июля о ре­зуль­та­тах про­ве­ден­ных ра­бот и об об­на­ру­же­нии чест­ных остан­ков пре­по­доб­но­го Мак­си­ма Гре­ка был сде­лан по­дроб­ный до­клад Свя­тей­ше­му пат­ри­ар­ху. Его свя­тей­ше­ство дал бла­го­сло­ве­ние на ан­тро­по­ло­ги­че­ское осви­де­тель­ство­ва­ние, ко­то­рое ве­ду­щие спе­ци­а­ли­сты Рос­сий­ской Ака­де­мии на­ук про­из­ве­ли 2 июля. При со­по­став­ле­нии чест­ной гла­вы с древни­ми изо­бра­же­ни­я­ми пре­по­доб­но­го Мак­си­ма вы­яви­лись чер­ты сход­ства. На ос­но­ва­нии за­клю­че­ния ан­тро­по­ло­гов 3 июля 1996 го­да свя­тей­ший пат­ри­арх бла­го­сло­вил под­нять чест­ные остан­ки. До недав­не­го вре­ме­ни мо­щи пре­по­доб­но­го Мак­си­ма по­ко­и­лись в Успен­ском со­бо­ре Лав­ры. 9 ап­ре­ля 2013 го­да по бла­го­сло­ве­нию свя­тей­ше­го пат­ри­ар­ха Ки­рил­ла они бы­ли тор­же­ствен­но пе­ре­не­се­ны об­рат­но в Ду­хов­ской храм. Ра­ка уста­нов­ле­на на ме­сте об­ре­те­ния мо­щей пре­по­доб­но­го (у се­вер­ной сте­ны).

См. так­же: «Афон­ский па­те­рик. Жи­тие пре­по­доб­но­го от­ца на­ше­го Мак­си­ма Гре­ка».