Канон святому преподобному Макарию, игумену Калязинскому (иной)
Припе́в: Преподо́бне о́тче Мака́рие, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 30 марта (17 марта ст. ст.); 08 июня (26 мая ст. ст.)
Глас 1.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Твоя́ победи́тельная десни́ца боголе́пно в кре́пости просла́вися: та́ бо, Безсме́ртне, я́ко всемогу́щая проти́вныя сотре́, изра́ильтяном пу́ть глубины́ новосоде́лавшая.
Ума́ чи́стыми светлостьми́ Боже́ственная зря́, му́жеским нра́вом, блаже́нне, к подвиго́м устреми́лся еси́, преми́рными блиста́нии Трисо́лнечнаго Све́та озаря́емь.
Поста́вив но́зе на ка́мени ве́ры, не поколеба́лся еси́, блаже́нне, от искуше́ний и наве́т вра́жиих, но, я́ко огнепа́льна звезда́, попаля́я вся́ благода́тию Пресвята́го Ду́ха.
Зако́ны Боже́ственныя соблюда́я, побе́ду ве́чную взя́л еси́, преподо́бне, прогони́ти ду́хи лука́выя и си́х до конца́ низложи́л еси́.
Богоро́дичен: Неизглаго́ланно зачала́ еси́ Бо́га и па́че естества́ родила́ еси́, Пречи́стая Влады́чице, земны́я от прегреше́ний изме́ншаго. Те́мже молю́ Тя́: мно́гих мя́ согреше́ний изба́ви.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Еди́не, ве́дый челове́ческаго существа́ не́мощь и ми́лостивно в не́ вообра́жся, препоя́ши мя́ с высоты́ си́лою, е́же вопи́ти Тебе́, Святы́й, одушевле́нный хра́ме неизрече́нныя сла́вы Твоея́, Человеколю́бче.
Я́коже честны́й би́сер, твоя́ мо́щи, преподо́бне, все́ми ви́димы, предлежа́т, разли́чная исцеле́ния неоску́дно подаю́ще.
Лику́ют собра́ния мона́шествующих, моле́бный соверша́юще пра́здник в честне́м твое́м преставле́нии, от души́ вопию́ще: помина́й ны́, приснопомина́ющия тя́.
Напра́вился еси́, преподо́бне, к Боже́ственным приста́нищем окормле́нием Христа́ Бо́га на́шего, напа́стей преше́д свире́пых во́лн.
Богоро́дичен: Де́ло, е́же соде́лал еси́, Го́споди, кто́ ска́жет? Ю́же бо прокля́л еси́ в печа́лех роди́ти ча́да, Сы́н Ея́ показа́лся еси́, и ра́дуется же́нское отпа́дшее естество́ о Тебе́, Бо́зе, Богоро́дицы ра́ди.
Седа́лен, гла́с 8:
Храни́тель сы́й Боже́ственных повеле́ний Влады́ки, сла́вне, чи́стое житие́ твое́ показа́ тя́ священноде́теля боже́ственна, ка́плями по́тов твои́х пре́лести лю́тое у́глие погаси́л еси́ и в ти́хое приста́нище дости́гл еси́, зри́ши, блаже́нне, Его́же возжеле́л еси́. Те́мже вопие́м ти́: моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти, чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: Я́ко де́ву и еди́ну в жена́х, Тя́, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем, ро́ди челове́честии: о́гнь бо всели́ся в Тя́ Божества́, и я́ко Младе́нца дои́ши Зижди́теля и Го́спода. Те́м, а́нгельский и челове́ческий ро́д, досто́йно сла́вим пресвято́е Рождество́ Твое́ и согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти покланя́ющимся ве́рою пресвято́му Рождеству́ Твоему́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Го́ру Тя́, благода́тию Бо́жиею приосене́нную, прозорли́выма Авваку́м усмотри́в очи́ма, из Тебе́ изы́ти Изра́илеву провозглаша́ше Свято́му, во спасе́ние на́ше и обновле́ние.
Поче́т до́брыми твои́ми нра́вы Бо́га Преблага́го, Мака́рие, те́мже исцеле́ний исто́чник излива́еши, зно́й отгоня́я боле́зней же и печа́лей, му́дре.
Ны́нешняго жития́ красоты́ вся́ уме́ты вмени́л еси́, да Христа́ приобря́щеши, и сего́ ра́ди до́бре потруди́лся еси́, венцено́сче великоимени́тый.
Просте́р у́м ко еди́ному Влады́це, вене́ц нетле́ния от Него́ прия́л еси́, сия́ющий све́тлыми светоли́тии и бога́тыми дарова́нии, иде́же перворо́дных жили́ща.
Богоро́дичен: Влады́чице ми́ра, Богоро́дице, помози́ ми́, прелука́вый вра́г поглоща́ет мя́ зе́льне лю́тыми воспомина́нии и помышле́нии, я́же от Бо́га мя́ разлуча́ют, не оста́ви у́бо мене́, ниже́ пре́зри.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Тво́й ми́р да́ждь на́м, Сы́не Бо́жий: ино́го бо, ра́зве Тебе́, Бо́га не зна́ем, и́мя Твое́ имену́ем, я́ко Бо́г живы́х и ме́ртвых еси́.
Стра́сти попали́л еси́ огне́м воздержа́ния, ду́шу озари́в Боже́ственными сия́нии, де́монов прогони́тель яви́лся еси́, Боже́ственным Ду́хом просвеща́емь.
До́блести твоя́, Мака́рие, человекоуби́йца зре́ти не моги́й, искуше́ния тебе́ простира́ет, и мужему́дренно противля́яся, до конца́ сего́ низложи́л еси́.
Мирска́го смуще́ния отбе́гл еси́, доброде́тельми удобри́в житие́ твое́, мона́хов утвержде́ние бы́л еси́, о́тче Мака́рие преподо́бне.
Богоро́дичен: Ты́ кре́пость моя́, Ты́ похвала́ и ра́дование, храни́тельница ми́ и заступле́ние, и прибе́жище, и предста́тельница непобеди́ма, Пресвята́я Богоро́дице, те́мже спаси́ раба́ Твоего́.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Обы́де на́с после́дняя бе́здна, не́сть избавля́яй, вмени́хомся, я́ко о́вцы заколе́ния, спаси́ лю́ди Твоя́, Бо́же на́ш, Ты́ бо кре́пость немощству́ющих и исправле́ние.
Ду́ха си́лою, блаже́нне, мы́сленных волко́в че́люсти сокруши́л еси́ и просвеще́нным ра́зумом небе́сную тишину́ получи́л еси́.
По́стническим огне́м искуси́вся, о́ко се́рдца твоего́ преочи́стив, и доброде́тельным нра́вом ду́шу просвети́л еси́.
Вни́де в тя́ раче́ние Соде́теля, богому́дре, оста́вль земны́х пристра́стие, единосе́льник показа́лся еси́ вы́шним служи́телем.
Богоро́дичен: Без Се́мене во чре́ве Бо́га зачала́ еси́, Де́ва пребы́вши по рождестве́, Чи́стая, стра́шнем. Те́мже хвала́ми Тя́ сла́вим, Тобо́ю изба́вльшеся кля́твы, Пречи́стая.
Конда́к, гла́с 2.
Вы́шних жела́я, воздержа́нием, и труды́, и по́ты наслади́вся, жела́ние пло́ти твоея́ обузда́в, чуде́с да́р прие́м от Христа́ Бо́га, свети́льник яви́лся еси́ пресве́тлый. Те́мже Христо́ва Це́рковь пе́сньми сла́вит тя́, преподо́бне Мака́рие, о́тче на́ш.
И́кос:
А́нгел земны́й и челове́к небе́сный, просия́л еси́ в воздержа́нии вся́цем моли́твою, и посто́м, и чистото́ю и, боже́ственное тече́ние сконча́в, вы́шняго нетле́ния прича́стник бы́в, богоно́се, дерзнове́ние стяжа́в к Человеколю́бцу Бо́гу, И́же исцеле́ний благода́ть на неду́ги разли́чныя тебе́ дарова́. Те́мже ти́ ве́рою вопие́м: ра́дуйся, всеблаже́нне о́тче, по́стников похвало́; ра́дуйся, целому́дрия сто́лпе, и́мже де́монския шата́ния искорени́шася; ра́дуйся, свети́льниче многосве́тлый, и́же чуде́с сия́нии вселе́нную просвеща́еши; ра́дуйся, я́ко ста́ду твоему́ подава́еши по́мощь и заступле́ние; ра́дуйся, Крестоно́сному наро́ду на́шему похвала́ и утвержде́ние, его́же соблюди́ моли́твами твои́ми от вра́г ненаве́тна, да вси́ вопие́м ти́: ра́дуйся, преподо́бне Мака́рие, о́тче на́ш.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Тебе́, у́мную, Богоро́дице, пе́щь, разсмотря́ем, ве́рнии, я́коже бо о́троки спасе́ три́ Превозноси́мый, ми́р обнови́, во чре́ве Твое́м всеце́л, хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.
Воздержа́ния росо́ю до́блественне страстну́ю пе́щь погаси́л еси́, сле́з же ка́плями, возду́шных князе́й написа́ния растерза́л еси́ и со дерзнове́нием вопия́л еси́ Христу́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
По́стников ты́ бы́л еси́ похвала́, Мака́рие, кре́пко низложи́в де́монская шата́ния, и ны́не наслажда́ешися неизрече́нныя красоты́, вопия́ Христу́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Еди́ному Бо́гу возложи́в ду́шу и помышле́ние, те́сный пу́ть ше́ствовал еси́, те́м получи́л еси́ небе́снаго Ца́рствия наслажде́ние. И ны́не взыва́еши: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Тро́ице во еди́нстве правосла́вно служа́ще, Тя́, Ма́ти Де́во Чи́стая, я́ко Бо́га пло́тию ро́ждшую пропове́дающе, земни́и, боже́ственне пое́м: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: В пещи́ о́троцы Изра́илевы, я́коже в горни́ле, добро́тою благоче́стия чисте́е зла́та блеща́хуся, глаго́люще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Ду́ха благода́ть прии́м, о́тче Мака́рие, сосу́д избра́нный показа́лся еси́, святы́ню прии́м от Христа́ Бо́га, Ему́же непреста́нно вопия́: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.
Боже́ственною си́лою укрепля́емь, победи́л еси́ неви́димых вра́г ополче́ния, к Све́ту прибли́жился еси́ невече́рнему, при́сно воспева́я: да благослови́т вся́ тва́рь Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.
Мона́шествующих бы́л еси́ пра́вило пра́вости и стра́сти вся́ кре́пко попра́л еси́. Те́мже, возше́д на высоту́, научи́л еси́ воспева́ти: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: Спасе́ния хода́таица на́м яви́лася еси́, Богоро́дице, ро́ждшая Спа́са и Влады́ку все́х. Те́мже молю́ Тя́: спасе́ния сподо́би смире́нную мою́ ду́шу песносло́вити Тя́ ве́рно во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: О́браз чи́стаго рождества́ Твоего́ огнепали́мая купина́ показа́ неопа́льная; и ны́не на на́с напа́стей свире́пеющую угаси́ти, мо́лимся, пе́щь, да Тя́, Богоро́дице, непреста́нно велича́ем.
Мра́з нощны́й до́блественне претерпе́л еси́ и ва́р дневны́й поне́сл еси́, до́м Прему́дрости Бо́жия бы́л еси́ и возше́л еси́ на го́ру боже́ственнаго ра́зума.
А́лчбою, и моли́твами непреста́нными, и чистото́ю Бо́гу соединя́яся, мно́жества мона́шествующих научи́л еси́ веще́ственных все́х огреба́тися.
Ста́до твое́, о́тче, возгна́л еси́ на па́жить чи́сту воздержа́ния, и приве́л еси́ к безстра́стия исто́чнику, и ны́не потщи́ся, па́стырю до́брый, сохрани́ти сие́ невре́дно.
Богоро́дичен: О, Пресвята́я Де́во, Ма́ти Бо́га Вы́шняго! Твое́ Рождество́ на земли́ спасе́ние яви́ся гре́шником и смире́нным, о Тебе́ бо спасо́хомся, ве́ровавшии, но спаса́еши мя́ ны́не и во вся́ ве́ки жи́зненныя.
Свети́лен:
Многосве́тлый свети́льник, пусты́нное воспита́ние, чистоты́ сокро́вище, а́нгелом собесе́дниче, до́м Ду́ха Пресвята́го, Мака́рие преподо́бне, непреста́нно моли́ся о ве́рою почита́ющих пречестну́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: Тя́ пе́сньми немо́лчными ублажа́ем, Де́во, я́ко от Тро́ицы Еди́наго родила́ еси́, Богоро́дице, и но́сиши на Боже́ственных объя́тиях Боже́ственное Сло́во, Его́же пе́сньми досто́йно сла́вим.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Твоѧ̀ побѣди́тельнаѧ десни́ца бг҃олѣ́пнѡ въ крѣ́пости просла́висѧ: та̀ бо, безсме́ртне, ꙗ҆́кѡ всемогꙋ́щаѧ, проти̑вныѧ сотрѐ, і҆зра́ильтѧнѡмъ пꙋ́ть глꙋбины̀ новосодѣ́лавшаѧ.
Оу҆ма̀ чи́стыми свѣтлостьмѝ бж҃е́ствєннаѧ зрѧ̀, мꙋ́жескимъ нра́вомъ, бл҃же́нне, къ подвигѡ́мъ ᲂу҆стреми́лсѧ є҆сѝ, премі́рными блиста̑нїи трисо́лнечнагѡ свѣ́та ѡ҆зарѧ́емь.
Поста́вивъ но́зѣ на ка́мени вѣ́ры, не поколеба́лсѧ є҆сѝ, бл҃же́нне, ѿ и҆скꙋше́нїй и҆ навѣ̑тъ вра́жїихъ: но ꙗ҆́кѡ ѻ҆гнепа́льна ѕвѣзда̀, попалѧ́ѧ всѧ̑ бл҃года́тїю прест҃а́гѡ дх҃а.
Зако́ны бжⷭ҇твєнныѧ соблюда́ѧ, побѣ́дꙋ вѣ́чнꙋю взѧ́лъ є҆сѝ, преподо́бне, прогони́ти дꙋ́хи лꙋка̑выѧ, и҆ си́хъ до конца̀ низложи́лъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Неизглаго́ланнѡ зачала̀ є҆сѝ бг҃а, и҆ па́че є҆стества̀ родила̀ є҆сѝ, пречⷭ҇таѧ влⷣчце, зємны́ѧ ѿ прегрѣше́нїй и҆змѣ́ншаго. Тѣ́мже молю̀ тѧ̀, мно́гихъ мѧ̀ согрѣше́нїй и҆зба́ви.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Є҆ди́не вѣ́дый человѣ́ческагѡ сꙋщества̀ не́мощь, и҆ ми́лостивнѡ въ не воѡбра́жсѧ, препоѧ́ши мѧ̀ съ высоты̀ си́лою, є҆́же вопи́ти тебѣ̀, ст҃ы́й, ѡ҆дꙋшевле́нный хра́ме, неизрече́нныѧ сла́вы твоеѧ̀, чл҃вѣколю́бче.
Ꙗ҆́коже честны́й би́серъ, твоѧ̑ мо́щи, преподо́бне, всѣ́ми ви̑димы предлежа́тъ, разли̑чнаѧ и҆сцѣлє́нїѧ неѡскꙋ́днѡ подаю́ще.
Ликꙋ́ютъ собра̑нїѧ мона́шествꙋющихъ, моле́бный соверша́юще пра́здникъ, въ честнѣ́мъ твое́мъ преставле́нїи, ѿ дꙋшѝ вопїю́ще: помина́й ны̀ приснопомина́ющыѧ тѧ̀.
Напра́вилсѧ є҆сѝ, преподо́бне, къ бжⷭ҇твєннымъ приста́нищємъ, ѡ҆кормле́нїемъ хрⷭ҇та̀ бг҃а на́шегѡ, напа́стей преше́дъ свирѣ́пыхъ во́лнъ.
Бг҃оро́диченъ: Дѣ́ло, є҆́же содѣ́лалъ є҆сѝ, гдⷭ҇и, кто̀ ска́жетъ; ю҆́же бо проклѧ́лъ є҆сѝ въ печа́лехъ роди́ти ча̑да, сн҃ъ є҆ѧ̀ показа́лсѧ є҆сѝ, и҆ ра́дꙋетсѧ же́нское ѿпа́дшее є҆стество̀ ѡ҆ тебѣ̀ бз҃ѣ, бцⷣы ра́ди.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃:
Храни́тель сы́й бжⷭ҇твенныхъ повелѣ́нїй влⷣки, сла́вне, чи́стое житїѐ твоѐ показа̀ тѧ̀ свѧщеннодѣ́телѧ бж҃е́ственна, ка́плѧми по́тѡвъ твои́хъ пре́лести лю́тое ᲂу҆́глїе погаси́лъ є҆сѝ, и҆ въ ти́хое приста́нище дости́глъ є҆сѝ, зри́ши, блаже́нне, є҆го́же возжелѣ́лъ є҆сѝ. тѣ́мже вопїе́мъ тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе пода́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю ст҃ꙋ́ю па́мѧть твою̀.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ дв҃ꙋ и҆ є҆ди́нꙋ въ жена́хъ, тѧ̀ без̾ сѣ́мене ро́ждшꙋю бг҃а пло́тїю всѝ ᲂу҆блажа́емъ ро́ди человѣ́честїи: ѻ҆́гнь бо всели́сѧ въ тѧ̀ бжⷭ҇тва̀, и҆ ꙗ҆́кѡ младе́нца дои́ши зижди́телѧ и҆ гдⷭ҇а. тѣ́мъ а҆́гг҃льскїй и҆ человѣ́ческїй ро́дъ, досто́йнѡ сла́вимъ прест҃о́е ржⷭ҇тво̀ твоѐ, и҆ согла́снѡ вопїе́мъ тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти покланѧ́ющымсѧ вѣ́рою прест҃о́мꙋ ржⷭ҇твꙋ̀ твоемꙋ̀.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Го́рꙋ тѧ̀, благода́тїю бж҃їею приѡсѣне́ннꙋю, прозорли́выма а҆ввакꙋ́мъ ᲂу҆смотри́въ ѻ҆чи́ма, и҆зъ тебє̀ и҆зы́ти і҆и҃левꙋ провозглаша́ше ст҃о́мꙋ, во спасе́нїе на́ше и҆ ѡ҆бновле́нїе.
Поче́тъ до́брыми твои́ми нра́вы бг҃а преблага́го, мака́рїе, тѣ́мже и҆сцѣле́нїй и҆сто́чникъ и҆злива́еши, зно́й ѿгонѧ́ѧ болѣ́зней же и҆ печа́лей, мꙋ́дре.
Ны́нѣшнѧгѡ житїѧ̀ красоты̑ всѧ̑ ᲂу҆ме́ты вмѣни́лъ є҆сѝ, да хрⷭ҇та̀ приѡбрѧ́щеши: и҆ сегѡ̀ ра́ди до́брѣ потрꙋди́лсѧ є҆сѝ, вѣнцено́сче великоимени́тый.
Просте́ръ ᲂу҆́мъ ко є҆ди́номꙋ влⷣцѣ, вѣне́цъ нетлѣ́нїѧ ѿ негѡ̀ прїѧ́лъ є҆сѝ, сїѧ́ющїй свѣ́тлыми свѣтоли̑тїи и҆ бога́тыми дарова̑нїи, и҆дѣ́же перворо́дныхъ жили̑ща.
Бг҃оро́диченъ: Влⷣчце мі́ра бцⷣе, помозѝ мѝ, прелꙋка́вый вра́гъ поглоща́етъ мѧ̀ ѕѣ́льнѣ, лю́тыми воспомина́нїи и҆ помышлє́нїи, ꙗ҆̀же ѿ бг҃а мѧ̀ разлꙋча́ютъ: не ѡ҆ста́ви ᲂу҆̀бо менє̀, нижѐ пре́зри.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Тво́й ми́ръ да́ждь на́мъ, сн҃е бж҃їй: и҆но́гѡ бо ра́звѣ тебє̀, бо́га не зна́емъ, и҆́мѧ твоѐ и҆менꙋ́емъ, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ живы́хъ и҆ ме́ртвыхъ є҆сѝ.
Стра̑сти попали́лъ є҆сѝ ѻ҆гне́мъ воздержа́нїѧ, дꙋ́шꙋ ѡ҆зари́въ бжⷭ҇твенными сїѧ̑нїи: де́мѡнѡвъ прогони́тель ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, бжⷭ҇твеннымъ дх҃омъ просвѣща́емь.
До́блєсти твоѧ̑, мака́рїе, человѣкоꙋбі́йца зрѣ́ти не могі́й, и҆скꙋшє́нїѧ тебѣ̀ простира́етъ: и҆ мꙋжемꙋ́дреннѡ противлѧ́ѧсѧ, до конца̀ сего̀ низложи́лъ є҆сѝ.
Мїрска́гѡ смꙋще́нїѧ ѿбѣ́глъ є҆сѝ, добродѣ́тельми ᲂу҆добри́въ житїѐ твоѐ: мона́хѡвъ ᲂу҆твержде́нїе бы́лъ є҆сѝ, ѻ҆́ч҃е мака́рїе преподо́бне.
Бг҃оро́диченъ: Ты̀ крѣ́пость моѧ̀, ты̀ похвала̀ и҆ ра́дованїе, храни́тельница мѝ и҆ застꙋпле́нїе, и҆ прибѣ́жище, и҆ предста́тельница непобѣди́ма, прест҃а́ѧ бцⷣе. тѣ́мже спасѝ раба̀ твоего̀.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Ѡ҆бы́де на́съ послѣ́днѧѧ бе́здна, нѣ́сть и҆збавлѧ́ѧй, вмѣни́хомсѧ, ꙗ҆́кѡ ѻ҆́вцы заколе́нїѧ, спасѝ лю́ди твоѧ̑, бж҃е на́шъ: ты̀ бо крѣ́пость немощствꙋ́ющихъ и҆ и҆справле́нїе.
Дх҃а си́лою, блаже́нне, мы́сленныхъ волкѡ́въ чє́люсти сокрꙋши́лъ є҆сѝ: и҆ просвѣще́ннымъ ра́зꙋмомъ небе́снꙋю тишинꙋ̀ полꙋчи́лъ є҆сѝ.
По́стническимъ ѻ҆гне́мъ и҆скꙋси́всѧ, ѻ҆́ко се́рдца твоегѡ̀ преѡчи́стивъ, и҆ добродѣ́тельнымъ нра́вомъ дꙋ́шꙋ просвѣти́лъ є҆сѝ.
Вни́де въ тѧ̀ раче́нїе содѣ́телѧ, бг҃омꙋ́дре, ѡ҆ста́вль земны́хъ пристра́стїе, є҆диносе́льникъ показа́лсѧ є҆сѝ вы̑шнимъ слꙋжи́телємъ.
Бг҃оро́диченъ: Безъ сѣ́мене во чре́вѣ бг҃а зачала̀ є҆сѝ, дв҃а пребы́вши по рождествѣ̀, чⷭ҇таѧ, стра́шнѣмъ: тѣ́мже хвала́ми тѧ̀ сла́вимъ, тобо́ю и҆зба́вльшесѧ клѧ́твы, пречⷭ҇таѧ.
Конда́къ, гла́съ в҃.
Вы́шнихъ жела́ѧ, воздержа́нїемъ и҆ трꙋды̀, и҆ по́ты наслади́всѧ, жела́нїе пло́ти твоеѧ̀ ѡ҆бꙋзда́въ, чꙋде́съ да́ръ прїе́мъ ѿ хрⷭ҇та̀ бг҃а, свѣти́льникъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ пресвѣ́тлый. тѣ́мже хрⷭ҇то́ва цр҃ковь пѣ́сньми сла́витъ тѧ̀, преподо́бне мака́рїе, ѻ҆́ч҃е на́шъ.
І҆́косъ:
А҆́г҃глъ земны́й и҆ человѣ́къ нбⷭ҇ный просїѧ́лъ є҆сѝ въ воздержа́нїи всѧ́цѣмъ, моли́твою и҆ посто́мъ, и҆ чистото́ю: и҆ бжⷭ҇твенное тече́нїе сконча́въ, вы́шнѧгѡ нетлѣ́нїѧ прича́стникъ бы́въ, бг҃оно́се, дерзнове́нїе стѧжа́въ къ чл҃вѣколю́бцꙋ бг҃ꙋ, и҆́же и҆сцѣле́нїй благода́ть на недꙋ́ги разли̑чныѧ тебѣ̀ дарова̀. тѣ́мже тѝ вѣ́рою вопїе́мъ: ра́дꙋйсѧ, всеблаже́нне ѻ҆́ч҃е, по́стникѡвъ похвало̀: ра́дꙋйсѧ, цѣломꙋ́дрїѧ сто́лпе, и҆́мже дє́мѡнскїѧ шата̑нїѧ и҆скорени́шасѧ: ра́дꙋйсѧ, свѣти́льниче многосвѣ́тлый, и҆́же чꙋде́съ сїѧ̑нїи вселе́ннꙋю просвѣща́еши: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ ста́дꙋ твоемꙋ̀ подава́еши по́мощь и҆ застꙋпле́нїе: ра́дꙋйсѧ, крестоно́сномꙋ наро́дꙋ на́шемꙋ похвала̀ и҆ ᲂу҆твержде́нїе, є҆го́же соблюдѝ моли́твами твои́ми ѿ вра̑гъ ненавѣ́тна, да всѝ вопїе́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, преподо́бне мака́рїе, ѻ҆́ч҃е на́шъ.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Тебѐ ᲂу҆́мнꙋю, бцⷣе, пе́щь разсмотрѧ́емъ вѣ́рнїи: ꙗ҆́коже бо ѻ҆́троки спасѐ трѝ превозноси́мый, мі́ръ ѡ҆бновѝ во чре́вѣ твое́мъ всецѣ́лъ, хва́льный ѻ҆тцє́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ.
Воздержа́нїѧ росо́ю до́блественнѣ страстнꙋ́ю пе́щь погаси́лъ є҆сѝ: сле́зъ же ка́плѧми воздꙋ́шныхъ кнѧзе́й написа́нїѧ растерза́лъ є҆сѝ, и҆ со дерзнове́нїемъ вопїѧ́лъ є҆сѝ хрⷭ҇тꙋ̀: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.
По́стникѡвъ ты̀ бы́лъ є҆сѝ похвала̀, мака́рїе, крѣ́пкѡ низложи́въ дє́мѡнскаѧ шата̑нїѧ. и҆ ны́нѣ наслажда́ешисѧ неизрече́нныѧ красоты̀, вопїѧ̀ хрⷭ҇тꙋ̀: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.
Є҆ди́номꙋ бг҃ꙋ возложи́въ дꙋ́шꙋ и҆ помышле́нїе, тѣ́сный пꙋ́ть ше́ствовалъ є҆сѝ: тѣ́мъ полꙋчи́лъ є҆сѝ нбⷭ҇нагѡ ца́рствїѧ наслажде́нїе. и҆ ны́нѣ взыва́еши: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Трⷪ҇цѣ во є҆ди́нствѣ правосла́внѡ слꙋжа́ще, тѧ̀, мт҃и дв҃о чⷭ҇таѧ, ꙗ҆́кѡ бг҃а пло́тїю ро́ждшꙋю, проповѣ́дающе земні́и, бжⷭ҇твеннѣ пое́мъ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Въ пещѝ ѻ҆́троцы і҆и҃лєвы, ꙗ҆́коже въ горни́лѣ, добро́тою бл҃гоче́стїѧ чистѣ́е зла́та блеща́хꙋсѧ, глаго́люще: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Дх҃а благода́ть прїи́мъ, ѻ҆́ч҃е мака́рїе, сосꙋ́дъ и҆збра́нный показа́лсѧ є҆сѝ, ст҃ы́ню прїи́мъ ѿ хрⷭ҇та̀ бг҃а, є҆мꙋ́же непреста́ннѡ вопїѧ̀: да благослови́тъ тва́рь всѧ̑ гдⷭ҇а, и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Бжⷭ҇твенною си́лою ᲂу҆крѣплѧ́емь, побѣди́лъ є҆сѝ неви́димыхъ вра̑гъ ѡ҆полчє́нїѧ, къ свѣ́тꙋ прибли́жилсѧ є҆сѝ невече́рнемꙋ, при́снѡ воспѣва́ѧ: да благослови́тъ всѧ̀ тва́рь гдⷭ҇а, и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Мона́шествꙋющихъ бы́лъ є҆сѝ пра́вило пра́вости, и҆ стра̑сти всѧ̑ крѣ́пкѡ попра́лъ є҆сѝ. тѣ́мже возше́дъ на высотꙋ̀, наꙋчи́лъ є҆сѝ воспѣва́ти: да благослови́тъ тва́рь всѧ̀ гдⷭ҇а, и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ: Спасе́нїѧ хода́таица на́мъ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, бцⷣе, ро́ждшаѧ сп҃са и҆ влⷣкꙋ всѣ́хъ. тѣ́мже молю̀ тѧ̀: спасе́нїѧ сподо́би смире́ннꙋю мою̀ дꙋ́шꙋ, пѣсносло́вити тѧ̀ вѣ́рнѡ во всѧ̑ вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Ѻ҆́бразъ чи́стагѡ рождества̀ твоегѡ̀ ѻ҆гнепали́маѧ кꙋпина̀ показа̀ неѡпа́льнаѧ: и҆ ны́нѣ на на́съ напа́стей свирѣ́пѣющꙋю ᲂу҆гаси́ти, мо́лимсѧ, пе́щь, да тѧ̀, бцⷣе, непреста́ннѡ велича́емъ.
Мра́зъ нощны́й до́блественнѣ претерпѣ́лъ є҆сѝ, и҆ ва́ръ дневны́й поне́слъ є҆сѝ до́мъ премꙋ́дрости бж҃їѧ бы́лъ є҆сѝ, и҆ возше́лъ є҆сѝ на го́рꙋ бжⷭ҇твеннагѡ ра́зꙋма.
А҆́лчбою и҆ моли́твами непреста́нными и҆ чистото́ю бг҃ꙋ соединѧ́ѧсѧ, мно́жєства мона́шествꙋющихъ наꙋчи́лъ є҆сѝ, веще́ственныхъ всѣ́хъ ѡ҆греба́тисѧ.
Ста́до твоѐ, ѻ҆́ч҃е, возгна́лъ є҆сѝ на па́жить чи́стꙋ воздержа́нїѧ, и҆ приве́лъ є҆сѝ къ безстра́стїѧ и҆сто́чникꙋ. И҆ ны́нѣ потщи́сѧ, па́стырю до́брый, сохрани́ти сїѐ невре́дно.
Бг҃оро́диченъ: Ѽ прест҃а́ѧ дв҃о, мт҃и бг҃а вы́шнѧгѡ! твоѐ ржⷭ҇тво̀ на землѝ спасе́нїе ꙗ҆ви́сѧ грѣ́шникѡмъ и҆ смирє́ннымъ: ѡ҆ тебє̀ бо спасо́хомсѧ, вѣ́ровавшїи. но спаса́еши мѧ̀ ны́нѣ, и҆ во всѧ̑ вѣ́ки жи́знєнныѧ.
Свѣти́ленъ:
Многосвѣ́тлый свѣти́льникъ, пꙋсты́нное воспита́нїе, чистоты̀ сокро́вище, а҆́гг҃лѡмъ собесѣ́дниче, до́мъ дх҃а прест҃а́гѡ, мака́рїе преподо́бне, непреста́ннѡ моли́сѧ ѡ҆ вѣ́рою почита́ющихъ пречестнꙋ́ю па́мѧть твою̀.
Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ пѣ́сньми немо́лчными ᲂу҆блажа́емъ, дв҃о, ꙗ҆́кѡ ѿ трⷪ҇цы є҆ди́наго родила̀ є҆сѝ, бцⷣе, и҆ но́сиши на бжⷭ҇твенныхъ ѡ҆б̾ѧ́тїѧхъ бжⷭ҇твенное сло́во, є҆го́же пѣ́сньми досто́йнѡ сла́вимъ.
Житие преподобного Макария Калязинского
«Напрасно трудился я и без успеха совершил такой дальний путь на Святую Гору мимо Калязинского монастыря. Ибо можно спастись и в нем живущим: здесь все делается подобно киновиям, находящимся в Святой Горе», – таким был отзыв об этой знаменитой русской обители, лежащей на Волге в пределах Тверских, старца Митрофана (Бывальцева), подвизавшегося девять лет на Афоне. Благочиние и благолепие монастыря отмечал также и преподобный Иосиф Волоцкий, знаменитый проповедник и строгий игумен знаменитой обители на Волоке Ламском, известный борец с ересью жидовствующих. Со всей Руси тысячи богомольцев шли в Калязин, дабы воочию зреть подвиги братии и поклониться честным мощам основателя той обители – преподобного Макария Калязинского, получить облегчение и исцеление от тяжких душевных и телесных недугов. И здесь, у раки со святыми мощами, по вере приходивших свершалось множество чудотворений.
Родился преподобный Макарий, игумен Троицкого Калязинского монастыря, в 1402 году, в селе Гридцине (Грибкове, ныне Кожино), вблизи Кашина, в боголюбивой, строго чтущей заповеди Господни семье. Родители, боярин Василий Ананиевич Кожа, прославившийся своими воинскими подвигами при великом князе Василии Васильевиче II Темном, и супруга его Ирина (память их чтится местно) с детства воспитывали Матфея (имя в миру) в вере и богопочтении. Отрок любил проводить время за чтением духовных книг, и все прочитанное глубоко западало в его сердце. Он не увлекался играми и в душе своей непрестанно возносил дорогие сердцу молитвы, псалмы и духовные песнопения, задумываясь при этом, как послужить Богу.
Когда стал приходить в совершенный возраст, начал Матфей помышлять об удалении от суетной мирской жизни; родители его, однако, не желали, чтобы он принял монашество, и приводили библейские примеры жития новозаветных святых, спасшихся в миру. Послушный сын, не желая огорчать родных и повинуясь, согласился на брак и вскоре женился на девице Елене Яхонтовой. Молодые супруги пообещали друг другу, в случае если один из них умрет, овдовевший примет монашество. Спустя год после свадьбы Матфей потерял отца и мать, а еще через два – скончалась Елена; и двадцатипятилетний Матфей оставил временное, взыскуя вечного, и поступил в находившийся неподалеку Николаевский Клобуков монастырь, где постригся с именем Макарий.
С ревностью проходил он все монастырские послушания, смирением и кротостью превосходя всех, и подвиги молодого инока возбуждали удивление братии. Спустя некоторое время, тяготясь многолюдием обители, преподобный по благословению игумена удалился в пустынь. Он избрал место в лесу, лежавшее в 18 верстах от Кашина, неподалеку от Волги, между двух небольших озер. Здесь он срубил себе келлию, и никто не мешал его подвигу уединенной молитвы, лишь дикие звери приходили и ласкались к нему, и он делил с ними пищу. Прознав об отшельнике, стали стекаться иноки к преподобному Макарию, желая молиться вместе с преподобным в его келлии. Он смиренно принимал их и наставлял в правилах иноческого жития. Так уединенная лесная чаща обратилась в монастырь, где игуменом был избран преподобный Макарий.
Земля, на которой жила братия, принадлежала боярину Ивану Коляге, который со времени поселения там преподобного Макария с неприязнью смотрел на инока. Когда же была устроена церковь и число пустынников увеличилось, Коляга испугался, что к обители может отойти часть его земли; и так это его угнетало, что он замыслил даже убийство преподобного... Но Божие наказание не замедлило сказаться: смерть постигла семью Коляги, а сам он тяжело заболел. Пребывая в несчастии, строивший недобрые планы боярин раскаялся в своем грехе и, исповедав его Макарию, был прощен.
Вскоре Коляга под воздействием проповеди преподобного вступил в Макариев монастырь, подарив ему все свои земли. С тех пор, ради смирения, сам Макарий именовал обитель Калязинскою (ныне г. Калязин Тверской губ.). Довольно быстро она приобрела широкую известность, ибо ученики преподобного Макария, следуя примеру своего духовного отца и наставника, совершенствовались в иноческом подвиге и держали строгую аскезу. Множество людей – и знатных, и простолюдинов, – просили преподобного принять их в число братии. И, надо сказать, еще при жизни преподобного Макария из обители Калязинской вышли преподобный Ефрем Перекомский (память 16 мая) и преподобный Паисий Угличский (память 6 июня).
Чудодейственна была молитва преподобного Макария, получившего при жизни своей от Бога дар исцеления недугующих и страждущих. Так, он освободил от болезни некоего расслабленного Захарию из села Кесова Гора, вразумив его с любовью: «Чадо! Преблагий Бог не хочет смерти грешника, а жизни и обращения ко спасению, и какими ведает судьбами, приводит его ко спасению через покаяние. Тебя постигло Божие посещение и, если покаешься и оставишь прежние обычаи, Бог пошлет тебе исцеление; если же нет, то пострадаешь и больше сего». Принесший покаяние грешник исцелился, а после того стал священником в своем селе и всю жизнь помнил наставления преподобного Макария.
Другой раз преподобный вылечил мучимого бесами боярского Василия Рясина. После молитвы преподобный Макарий осенил его крестным знамением, и тот очистился. Обрадованный ниспосланной милостью Божией, он избрал иноческий путь.
Наградил Господь духоносного старца также и даром прозорливости. Однажды украли монастырских волов. Внезапно воры были поражены слепотой и, долго блуждая в окрестностях, опять оказались у ворот обители. Преподобный Макарий осматривал в то время хозяйство и, как бы не зная, в чем дело, спросил, увидев их, почему они здесь, да к тому же с волами. Похитители сознались во всем и раскаялись. Преподобный отпустил им грех и, исцелив, наказал впредь не посягать на чужое.
Незадолго перед своей кончиной преподобный Макарий заболел. Некоторое время он безмолвствовал, а в предчувствии исхода, призвав братию, благословил и поцеловал каждого и простился: «Предаю вас Господу Богу! Пребывайте всегда в трудах, посте, бдении и непрестанной молитве; блюдите чистоту душевную и телесную, не воздавайте зло за зло или досаждение за досаждение. Разумейте, братия: если я имею дерзновение к Богу, то по моем отшествии сия обитель не оскудеет, но распространится».
Преставился игумен Калязинский 17 марта 1483 года глубоким старцем, на 82-м году жизни, и был погребен близ построенной им деревянной церкви. Над могилой его была сооружена и украшена образами деревянная часовня. Когда храм обветшал, жертвователи решили обновить его, выстроив на том месте каменную церковь. Во время копания рвов для ее основания был обретен гроб преподобного. От его нетленных мощей исходило благоухание, седины старца были чисты, и даже ризы не изменились. Случилось это 26 мая 1521 года.
Множество исцелений расслабленных, бесноватых, страдавших костной болью, слепотою, болезнью ног происходило при мощах святого. Это привлекало в обитель множество паломников. До 1547 года преподобного Макария чтили местно. Чудотворения и народная любовь способствовали тому, что на Московском Соборе 1547 года он был причислен к лику святых Божиих угодников и память его было постановлено праздновать по всей России. В Калязин к преподобному ходили пешком простые люди, ездили цари: в 1553 году обитель посетил царь Иоанн Васильевич Грозный, в 1599-м – Борис Годунов с супругой и детьми прибыл испросить у преподобного Макария благословение на вступление дочери Ксении в брак. Тогда царственными богомольцами была устроена серебряная рака, куда были переложены честные мощи святого.
В 1610 году обитель была разграблена поляками, многие из братии убиты. После Смуты государи нового правящего дома Романовых также неоднократно молились в ней: в 1619 году царь Михаил Федорович, в 1635-м – его отец, патриарх Филарет. В 1654 году, во время морового поветрия, царица Мария Ильинична и патриарх Никон имели местопребывание в Калязинской обители. В 1700 году для мощей благочестивыми жертвователями была устроена новая серебряная рака, в коей угодник Божий почивал вплоть до закрытия монастыря советской властью. По его разграблении в 1930-е годы мощи перевезли в Тверь, в кафедральный собор Белая Троица. В 2012 году мощи преподобного Макария были торжественно перенесены на родину в город Калязин, в храм Вознесения Господня.
Память преподобного Макария, Калязинского чудотворца, совершается 17/30 марта, в день его кончины, и 26 мая/8 июня – в день обретения святых мощей, когда в Калязине при огромном стечении паломников совершается крестный ход. В Макариевом монастыре отмечался также день тезоименитства святого – 16/29 ноября.
Чтится святой Макарий и в Соборе Тверских святых (переходящее празднование в первое воскресенье после 29 июня/12 июля – дня святых первоверховных апостолов Петра и Павла).
Обретение мощей преподобного Макария Калязинского
Обретение мощей преподобного Макария Калязинского произошло 26 мая 1521 года. Купец из города Дмитрова Михаил Воронков пожертвовал средства на строительство каменной церкви вместо обветшавшей деревянной в Калязинском монастыре. Игумен монастыря Иоасаф водрузил крест на месте, предназначенном для алтаря, и благословил копать рвы под фундамент. Во время работ был обретен неразрушившийся гроб, от которого исходило благоухание. Игумен Иоасаф тотчас узнал гроб основателя монастыря — преподобного Макария, преставившегося в 1483 году. Братия монастыря и множество собравшегося народа совершили панихиду над перенесенным ко храму гробом. С этого дня у нетленных мощей святого стали совершаться исцеления. Об этом было сообщено Московскому митрополиту Даниилу (1522–1539), который созвал в Москве Собор и, подробно рассмотрев свидетельства о святости преподобного Макария, установил празднование новоявленному святому. Мощи были торжественно перенесены в храм во Имя Святой Троицы. Феодосием из Твери была составлена служба на обретение мощей. До 1547 года почитание святого Макария совершалось только в его обители. На Московском Соборе 1547 года, при митрополите Макарии (1543–1564), преподобный Макарий Калязинский был причислен к лику святых, память его в числе других русских святых постановлено праздновать по всей России.
См. также: "Житие преподобного отца нашего Макария Колязинского" в изложении свт. Димитрия Ростовского.