Канон святому преподобному Агапиту Печерскому врачу безмездному

Припев: Преподо́бне о́тче на́ш Ага́пите, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 14 июня (01 июня ст. ст.)

Глас 6.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.

Я́ко нема́го дре́вле прикоснове́нием устро́ил еси́ пра́во глаго́лати, си́це и мне́, Христе́, мо́й язы́к разреши́, у́м отве́рзи, да принесу́ в па́мять уго́дника Твоего́ хвале́ние, любо́вию поя́.

Не могу́ воспе́ти я́сно благода́ти твоея́, преподо́бне, а́ще не ты́ моли́твами твои́ми пода́си мне́ по́мощь, да просла́влю Влады́ку, да́вшаго тебе́ благода́ть исцеле́ний, во хвале́нии поя́.

По предуве́дению воззва́н бы́л еси́, свя́те, всле́д Влады́ки своего́ ше́ствовати и, Тому́ после́дуя, вся́ кра́сная ми́ра оста́вль, любо́вию прише́л еси́ к вели́кому Анто́нию и с ни́м пожи́л еси́, непреста́нное хвале́ние Бо́гу поя́.

Земно́му А́нгелу и Небе́сному челове́ку после́дуя, и са́м а́нгельское житие́ стяжа́л еси́, о́тче преподо́бне. Те́м твоя́ исправле́ния почита́ем и прославля́ем все́х Влады́ку, о тебе́ пе́снь Ему́ пою́ще.

Богоро́дичен: От земны́х и Небе́сных си́л сла́вимая, Присноде́во, в дне́шний де́нь хвале́ние Тебе́ дерза́ющих приноси́ти, от все́х прило́гов сохраня́й, да вы́ну Тя́ воспое́м, Обра́дованная.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.

Во мно́гих ле́тех мно́жайшия проше́л еси́ труды́, Ага́пите, подвиза́яся во бде́нии и поще́нии, до́ндеже единонра́вен показа́лся еси́ наста́внику своему́ и от него́ утверди́лся еси́ на ка́мени тве́рдаго жития́.

Ничто́же и́но, то́кмо нищету́ име́я, обнища́вшему на́с ра́ди Христу́ после́довал еси́, о́тче, и, Того́ за́поведи храня́, служи́л еси́ больны́м, посеща́я, и упокоева́я, и здра́вие те́м моли́твою свое́ю подава́я.

С преподо́бным жи́тельствуя, стяжа́л еси́ преподо́бство, достохва́льне Ага́пите, и исцеле́ния даро́в сподо́бился еси́, я́ко моли́твою и зе́лием сне́дным здра́вие подава́л еси́ боля́щим, те́мже и вра́ч наре́клся еси́ безме́здный.

Просла́вил еси́ Бо́га во удесе́х твои́х, преподо́бне, те́мже и Бо́г тя́ просла́ви благода́тию исцеле́ния, и́мже и на́ша неду́ги уврачу́й душе́вныя и теле́сныя, да утверди́мся на ка́мени испове́дания Бо́жия.

Богоро́дичен: Израсти́вшая живо́тное дре́во, Того́ плодо́м на́с, умерщвле́нных греха́ми, оживи́ и да́руй на́м, Ма́ти Чи́стая, кре́пкое бла́гости Твоея́ испове́дание.

Седа́лен, гла́с 4:

Я́ко ту́не прие́мый от Бо́га да́р исцеле́ния, стра́ждущим исцеле́ние ту́не подае́ши, с ве́рою к тебе́ притека́ющим. Те́мже и мы́, кла́няющеся ра́це моще́й твои́х, о́тче преподо́бне, про́сим прия́ти от Тебе́ неду́гом на́шим исцеле́ние.

Богоро́дичен: К Твоему́ благоутро́бию в ско́рбех притека́юще, мо́лимся, Всенепоро́чная: пода́ждь преподо́бнаго Твоего́ ра́ди на́м, неду́ги одержи́мым, ско́рое исцеле́ние.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.

Бу́ия ми́ра сего́ Христо́с избра́, да прему́дрыя посрами́т, е́же и на тебе́ сбы́стся, о́тче всеблаже́нне: благода́тию бо, а не хи́тростию прему́драго посрами́л еси́ врача́. Те́м тя́ сла́вим, о Го́споде пра́зднующе.

Прельсти́ся, и́же пе́рвее больны́х прельща́ше, извеща́я и́м де́нь и ча́с сме́рти, ему́же ты́ поно́сив, преподо́бне, боля́щаго исцели́л еси́ моли́твою и зе́лием сне́дным, ре́к: да́ждь сла́ву Бо́гу, иму́щему клю́ч живота́ и сме́рти.

За́висти стрело́ю злочести́вый армени́н уя́звен, поноша́ше ти́, свя́те, и, посла́в на сме́рть осужде́ннаго, повеле́ пред тобо́ю умертви́ти бы́лием смертоно́сным. Но ты́ сего́ моли́твою и зе́лием исцели́в, посрами́л еси́ еретика́, хотя́щаго тя́ посрами́ти.

Претыка́ющемуся, да́нная ти́ благода́ть бы́сть паде́ние, преблаже́нне, наипа́че бо на тя́ вооружи́вся злочести́вый армени́н, наусти́ да́ти тебе́ отра́ву, но ты́, и сме́ртно испи́в, невреди́мь бы́л еси́, я́ко Бо́жия благода́ть сохрани́ тя́ к бо́льшему чудоде́йствию.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, сосу́де, носи́вший ми́ро, исцели́вшее ро́д челове́ческий; я́дом мя́ грехо́вным умерщвле́нна оживи́, да про́чее вре́мя це́л поживу́, Тя́, Де́во, восхваля́я.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

От Бо́га благода́ть исцеле́ния прие́мь, исцели́л еси́ кня́зя, и́же а́ще и врачу́емь бе́ от армени́на, но не получа́ше отра́ды, твоего́ же зе́лия вкуси́в, от неду́га изба́вися.

Зри́те, и́ночествующии, и доброде́тельному терпе́нию Богоно́снаго отца́ почуди́теся, ка́ко со отрече́нием ми́ра во́ли своея́ отрече́ся, и не изы́де никогда́же вне́ вра́т монасты́рских, е́же ви́дяще, сему́ поревну́йте.

Еди́ну любо́вь ко все́м име́я, а не на лице́ зря́, а́ще кня́зь, а́ще про́ст к тебе́ прихожда́ше, преподо́бне, все́м приходя́щим подава́л еси́ исцеле́ние ту́не, еди́наго ища́ возме́здия от Бо́га.

Прие́мь кня́зь тобо́ю исцеле́ние, всеблаже́нне, уразуме́, я́ко и́стинен ра́б Бо́жий еси́, и ви́дети тя́ жела́ше, те́мже прии́де к тебе́ с дары́. Ты́ же, Еди́наго име́я Бо́га, ничто́же от те́х даро́в восхоте́л еси́ прия́ти.

Богоро́дичен: Хва́лим Тя́, Пречи́стая Де́во, я́ко отверза́еши на́м две́ри ми́лости Твоея́ и подае́ши все́м незави́стный исто́чник исцеле́ния, от я́да грехо́внаго избавля́ющий.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти́: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Вся́ тле́нная ми́ра сего́ оста́вив, принесе́нное зла́то изве́ргл еси́, блаже́нне, пред враты́ ке́ллии своея́, изверга́я вку́пе любоиме́ннаго врага́ и стира́я душегу́бную того́ главу́.

Еди́н би́сер стяжа́в многоце́нный — Иису́са, вся́ во уме́ты вмени́л еси́, свя́те, и те́м купи́л еси́ себе́ селе́ние в Небе́сных, е́же и мы́ получи́ти мо́лимся твои́ми, о́тче, моли́твами.

Мно́гими ле́ты постя́ся, изнемо́гл еси́ те́лом, преподо́бне, но ду́хом пребы́л еси́ кре́пок, а́ки сто́лп, вся́ наноси́мая терпя́ и благодаря́ Бо́га, к Нему́ взыва́л еси́: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Те́лом боле́знуя, ду́хом бра́лся еси́ с злочести́вым армени́ном, и́же по трие́х дне́х сме́рть тебе́ провозвеща́ше, сего́ ты́, блаже́нне, одоле́л еси́, по трие́х ме́сяцех отше́ствие свое́ к Бо́гу возвеща́я.

Богоро́дичен: К Твоему́ приста́нищу прибега́ем, Богоневе́стная Де́во,/ носи́ми жите́йских страсте́й волна́ми,/ я́же Ты́ укроти́, да воспое́м Тебе́:/ ра́дуйся, приста́нище жите́йских пла́ваний.

Конда́к, гла́с 6:

Вра́ч сы́й изря́ден, чу́дне, явля́я несумне́нную твою́ ве́ру, облича́я же армени́ново неве́рие и приводя́ его́ к благоче́стию, себе́, бли́з сме́рти бы́вшу, испроси́л еси́ от Бо́га продолже́ние живота́ и, си́м чу́дом того́ уве́рив, приве́л еси́ Христо́ви, Ему́же в весе́лии предстоя́, моли́ся о на́с, преподо́бне.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла А́нгел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие, мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Дарова́ние имы́й свы́ше неду́ги исцеля́ти, преподо́бне, боля́ща мя́ небреже́нием благи́х дея́ний уврачу́й, я́коже иногда́ принесе́ннаго в неду́зе уврачева́л еси́, моли́твою пода́в тому́ здра́вие и воспе́в: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Чудоде́йствуя святы́ми, тва́ри Созда́тель внеза́пу поста́ви тя́ здра́ва пред злочести́вым, и́же ви́дев, удиви́ся ско́рому твоему́ от боле́зни в здра́вие премене́нию. Му́чима мя́ я́звами сту́дных де́л, во измене́ние исправле́ния приведи́ твои́м, о́тче, свы́ше посеще́нием, да пою́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Боле́знь твоя́ и зе́лие сне́дно прину́ди испове́сти врача́ свое́ злоче́стие, его́же укори́л еси́, я́ко дерзну́ осяза́ти святу́ю твою́ ру́ку; се́ дерза́ю и а́з к тебе́, о́тче, приступи́ти, но молю́ тя́: не отри́ни мя́ в ну́ждах мои́х, да пою́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Трудо́в свои́х собра́в плоды́ с весе́лием, а́ки до́бр земледе́лец, блаже́нною кончи́ною отше́л еси́ к Го́рним, прия́ти от Христа́ Бо́га дая́ние и прия́л еси́ от Него́ неконча́емую ра́дость, многочу́дне Ага́пите.

Богоро́дичен: Во Твое́ чре́во, Пренепоро́чная Де́во, все́льшееся Сло́во ро́д челове́ческий в Небе́сных дво́рех всели́. Умоли́ Того́ от тле́ния мя́ сея́ жи́зни пресели́ти, иде́же пото́ком сла́дости пита́ются святи́и.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.

Вра́ч бы́л еси́, о́тче, преди́вен, теле́сныя боле́зни врачу́я, в жи́зни се́й живы́й те́лом, по кончи́не же твое́й душе́вное врачевство́ подава́я, я́коже сие́ на армени́не яви́л еси́, души́ того́ да́в цельбу́ и ко благоче́стию наказа́ние.

Ви́дев тя́, свя́те, армени́н в виде́нии чу́дном, испове́да я́сно, я́ко свя́т еси́ и преподо́бен, и в ве́ру из неве́рия прело́жся, бы́сть и́нок твои́м направле́нием, его́же и на́с не лиши́, пою́щих Го́спода во ве́ки.

Мно́гое имы́й дарова́ние, чудоде́йствовал еси́, исцеля́я боля́щих, ны́не же, сподо́бивыйся бо́льших дарова́ний, приложи́ пла́стырь на ра́ны души́ моея́, да, получи́в осла́бу, превозношу́ Го́спода во ве́ки.

Из пламенови́днаго све́та святы́м струи́ благода́ти подая́й, Христе́ Бо́же, паля́щия мя́ стра́сти угаси́ щедро́т Твои́х росо́ю, разгоня́я тьму́ страсте́й. Се́ бо преподо́бный мо́лит с на́ми Тебе́, Го́спода, превозноси́маго от все́х во ве́ки.

Богоро́дичен: Просвети́вшая ми́р пречи́стым Рождество́м Твои́м, мра́к злодея́ния моего́ разжени́, излива́я мне́ на благотворе́ние щедро́т Твои́х бога́тую ми́лость, да превозношу́ Тя́, Ма́терь Бо́жию, во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с Небе́сными во́и, Тя́ ублажа́ем.

Богодарова́ннаго целе́бника лю́дие иму́ще, никто́же да гряде́т к су́етным враче́м, и́же име́ние и здра́вие врежда́ют, но тре́буяй с ве́рою да гряде́т к ра́це Богоно́снаго отца́ и ту́не прии́мет исцеле́ние.

Мы́сленныя ура́ниша ны́ разбо́йницы ны́не, неисце́льныя у́бо иму́ще я́звы, несумне́нно к многочуде́сней припа́даем ра́це твое́й, преподо́бне, и про́сим: пода́ждь цельбу́ тре́бующим, да вси́ тя́ хва́лим и велича́ем.

В Го́рняя душе́ю возше́д, во всесветя́щияся черто́ги, оста́вил еси́, преблаже́нне, ра́ку моще́й свои́х в пеще́ре; и́мже покланя́ющеся, про́сим: пода́ждь неду́гом на́шим исцеле́ние, да тя́ пе́сньми велича́ем.

По́мощи от тебе́ в не́мощех прося́щих не пре́зри, но посеще́нием твои́м да́ждь душе́вное вку́пе и теле́сное исцеле́ние, преблаже́нне Ага́пите, я́ко сы́й вра́ч преизя́щный, да вы́ну тя́ велича́ем.

Богоро́дичен: По́мощи от Тебе́ тре́бующих не пре́зри, Де́во, но подава́й с ве́рою к Тебе́ притека́ющим: Ты́ бо еси́ исто́чник цельба́м неоску́ден, да Тя́ с Небе́сными си́лами при́сно велича́ем.

Свети́лен:

Тле́нная ми́ра оста́вив и нетле́нная сподо́бився прия́ти, потща́лся еси́ ху́ждшая на лу́чшая премени́ти, обнища́в любоиме́нием стра́стным, но обогати́вся дарова́нием исцеле́ний, и на́м сия́ пода́й, дне́сь па́мять твою́ почита́ющим, всеблаже́нне Ага́пите.

Сла́ва, и ны́не: Спа́сшиися Тобо́ю, Чи́стую Тя́ Ма́терь испове́дуем: родила́ бо еси́ Того́, И́же Кресто́м разруши́ сме́рть, и, возше́д на высоту́, вся́ привлече́ к Себе́, и на́м дарова́ ве́лию ми́лость.

Краткое житие преподобного Агапита Печерского, врача безмездного

Пре­по­доб­ный Ага­пит Пе­чер­ский ро­дил­ся в Ки­е­ве, был уче­ни­ком св. пре­по­доб­но­го Ан­то­ния Пе­чер­ско­го. Свя­той Ага­пит без­воз­мезд­но по­мо­гал боль­ным, ис­це­ляя их сво­ей мо­лит­вой и да­вая им те тра­вы, ко­то­рые сам упо­треб­лял в пи­щу. Пре­по­доб­ный пре­тер­пел мно­го скор­бей от за­вист­ли­во­го вра­ча-ар­мя­ни­на, ко­то­рый хо­тел его отра­вить Но Гос­подь хра­нил сво­е­го угод­ни­ка, и яд не вре­дил ему. Сво­и­ми чу­де­са­ми св. Ага­пит об­ра­тил в пра­во­сла­вие вра­ча-ар­мя­ни­на, и тот при­нял ино­че­ский об­раз. По­сле мно­гих тру­дов и по­дви­гов пре­по­доб­ный Ага­пит мир­но по­чил о Гос­по­де око­ло 1095 г., был по­гре­бен в Ближ­них пе­ще­рах Ки­е­во-Пе­чер­ско­го мо­на­сты­ря.

Полное житие преподобного Агапита Печерского, врача безмездного

Пре­по­доб­ный Ага­пит Пе­чер­ский, врач ("ле­чец") без­мезд­ный, ро­дом из Ки­е­ва, по­стри­же­ник и уче­ник пре­по­доб­но­го Ан­то­ния Пе­чер­ско­го, жил в XI ве­ке. Ес­ли кто из мо­на­стыр­ской бра­тии за­боле­вал, пре­по­доб­ный Ага­пит при­хо­дил к нему и са­мо­от­вер­жен­но уха­жи­вал за боль­ным, кор­мил ва­ре­ной тра­вой, ко­то­рую го­то­вил сам, и боль­ной вы­здо­рав­ли­вал по мо­лит­ве пре­по­доб­но­го. К мо­на­стыр­ско­му вра­чу, об­ла­дав­ше­му да­ром ис­це­ле­ния, об­ра­ща­лись за по­мо­щью и мно­гие ми­ряне. В то же вре­мя в Ки­е­ве был опыт­ный врач-ар­мя­нин, ко­то­рый по од­но­му ви­ду боль­но­го мог опре­де­лить сте­пень бо­лез­ни и да­же точ­но опре­де­лить день его кон­чи­ны. Ко­гда один из та­ких об­ре­чен­ных об­ра­тил­ся к свя­то­му Ага­пи­ту, бла­го­дат­ный це­ли­тель с мо­лит­вой дал ему от­ве­дать пи­щи с мо­на­стыр­ской тра­пезы, и боль­ной вы­здо­ро­вел. Раз­жи­га­е­мый за­ви­стью врач хо­тел отра­вить Ага­пи­та, но Гос­подь со­хра­нил пре­по­доб­но­го, и яд не по­дей­ство­вал.

Свя­той Ага­пит ис­це­лил Чер­ни­гов­ско­го кня­зя Вла­ди­ми­ра Мо­но­ма­ха, бу­ду­ще­го ве­ли­ко­го кня­зя Ки­ев­ско­го (1114–1125), при­слав ему ва­ре­ное бы­лие. Бла­го­дар­ный князь сам при­шел в мо­на­стырь и хо­тел ви­деть сво­е­го це­ли­те­ля, но сми­рен­ный по­движ­ник скрыл­ся и не при­нял да­ров.

Ко­гда сам свя­той це­ли­тель за­бо­лел, к нему при­шел тот са­мый врач-ар­мя­нин и, осмот­рев, ска­зал, что кон­чи­на по­сле­ду­ет через три дня. При этом он дал обет стать пра­во­слав­ным мо­на­хом, ес­ли его пред­ска­за­ние не ис­пол­нит­ся. Пре­по­доб­ный от­ве­тил, что Гос­подь от­крыл ему, что при­зо­вет его толь­ко через три ме­ся­ца.

Свя­той Ага­пит по­чил через 3 ме­ся­ца (1 июня, не позд­нее 1095), а ар­мя­нин при­шел к игу­ме­ну Пе­чер­ско­го мо­на­сты­ря, по­ка­ял­ся и при­нял по­стриг. "Вер­но, что Ага­пит – угод­ник Бо­жий, – ска­зал он. – Я хо­ро­шо знал, что нель­зя ему бы­ло при бо­лез­ни его пе­ре­жить трех дней, а Гос­подь дал ему три ме­ся­ца". Так пре­по­доб­ный из­ле­чил ду­шев­ный недуг и на­пра­вил на путь спа­се­ния.

См. так­же: "Жи­тие пре­по­доб­но­го от­ца на­ше­го Ага­пи­та Пе­чер­ско­го, без­мезд­но­го вра­ча" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.