Канон святому блаженному Николаю Кочанову, Христа ради юродивому, Новгородскому чудотворцу

Припев: Святы́й блажéнный óтче Нико́лае, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 09 августа (27 июля ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Отве́рзи мои́ устне́, подви́гни мо́й язы́к и испра́ви мо́й смы́сл, вся́ умудря́яй, Бо́же, да похвалю́ уго́дника Твоего́ Никола́я, юро́да бы́вшаго на земли́ Тебе́ ра́ди.

Нико́лае блаже́нне, ты́ измла́да Христа́ возлюби́л еси́ и к Нему́ единоду́шно возжеле́л еси́; ка́ко же тя́ по достоя́нию похва́лим, на диа́вола вооружи́вшася и сего́ ко́зни победи́вша си́лою Христо́вою?

Юро́д яви́лся еси́ изволе́нием, о́тче, и о́ному ди́вному Андре́ю после́довал еси́, и я́коже то́й ви́де духо́вныма очи́ма Богоро́дицу, на возду́се моля́щуюся, ты́ же ны́не зри́ши Святу́ю Тро́ицу, моля́ся непреста́нно о душа́х на́ших.

Богоро́дичен: Красну́, и избра́нную, и всечестну́ю разуме́в Тя́, Сы́н Бо́жий, Пренепоро́чная, Сы́н Тво́й бы́сть, сы́ны сотвори́ благода́ти чту́щия Тя́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.

С Фео́дором блаже́нным, юро́дствуя, враждова́л еси́, показу́я новгоро́дцем нече́стие и вразумля́я и́х. Ны́не же с ни́м лику́еши в Ца́рствии Небе́снем.

Доброде́тели твоя́, Богому́дре Нико́лае, уясни́ша ве́рных сердца́, всегда́ бо явля́л еси́ смире́ние, и терпе́ние, и ко все́м кро́тость и беззло́бие, и ны́не, неувяда́емым венце́м венча́яся от руки́ Вседержи́теля Бо́га, моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Христа́ послу́шал еси́, повеле́вшаго тебе́ юро́ду бы́ти и Ца́рство Небе́сное обеща́вша; Тому́ после́довав, неизрече́нная блага́я Его́ восприя́л еси́, Нико́лае досточу́дне.

Богоро́дичен: Избавля́ющаго челове́ки от преслуша́ния и лю́таго паде́ния, и́же все́м благи́м Вино́внаго, Чи́стая и Всенепоро́чная, родила́ еси́.

Седа́лен, гла́с 5.

Согла́сием Боже́ственным озаря́емь, в пути́, веду́щия к жи́зни, Боже́ственным сия́нием ходи́в ве́рно, вра́жиих отбе́г прило́г, сы́н све́та и дне́ яви́лся еси́, Нико́лае Богоблаже́нне.

Богоро́дичен: Недомы́сленно и непостижи́мо е́сть, Влады́чице Богоблагода́тная, соде́янное на Тебе́ стра́шное Бо́жие та́инство, и́бо, Необъе́млемаго заче́нши, родила́ еси́, пло́тию обложе́на от чи́стых крове́й Твои́х. Его́же всегда́, Чи́стая, я́ко Сы́на Своего́, моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Седя́й в Сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Зимо́ю томи́м, свя́те, небре́гл еси́ о те́ле пе́рстнем, и ны́не наслажда́ешися ра́йския добро́ты, и на́м проси́ оставле́ние, озло́бленным прило́ги чужда́го, да тебе́ ублажа́ем, о́тче Богому́дре.

Я́коже тве́рдый адама́нт душе́ю показа́лся еси́, непоколеби́м вра́жиими прило́ги, о́тче, и на́м тве́рдое забра́ло бу́ди, блаже́нне, моли́твами твои́ми от нахожде́ний проти́вных.

От виде́ния ра́зумов уве́рившагося Никола́я похва́лим, ве́рнии, на земли́ бы́вша юро́да Христа́ ра́ди, на Небесе́х же ны́не прему́дра духо́вною благода́тию, со А́нгелы предстоя́ща все́х Бо́гу.

Богоро́дичен: Седя́й на Престо́ле превознесе́не херуви́мстем, я́ко престо́л Тя́ име́, на руку́ Твое́ю почи́в, Мари́е Богоневе́сто, Препросла́вленный Бо́г на́ш.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.

Удивле́ние бы́сть все́м ви́дящим Нико́лино житие́: на сме́тищи лега́ние, и посреде́ гра́да обнаже́ние, и ло́жная вражда́ со Фео́дором, но сия́ вся́ бы́сть ему́ пути́ правле́ние в Небе́сное Ца́рствие.

Удиви́шася вси́, ви́дящии терпе́ние твое́: му́ченицы бо во еди́но вре́мя стра́сть претерпе́ша, ты́ же вся́ дни́ живота́ твоего́ злы́я му́ки терпе́л еси́, в Небе́сное Ца́рство жела́я всели́тися, е́же получи́в ны́не, ра́дуешися безконе́чною ра́достию.

Сокрове́нная бы́вша тебе́ открове́на и вся́ Безпло́тныя, а́ки плотски́я, ви́дел еси́: ничто́же бо земны́х возлюби́л еси́. Те́мже и Небе́сная врата́ отверзо́шася тебе́, в неизглаго́ланную ра́дость Го́спода твоего́, блаже́нне, вше́л еси́.

Богоро́дичен: Тече́ние преста́ тле́нное, Де́ва бо роди́ Бо́га Сло́ва нетле́нно, вы́ше естества́ и сло́ва, Де́вою пребы́вши.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Апо́стола Па́вла испо́лнися гла́с на тебе́, о́тче, сло́во Кре́стное погиба́ющим у́бо юро́дство вмени́ся, тебе́ же, спаса́ющемуся, си́ла Бо́жия бы́сть, Нико́лае всехва́льне.

Христо́в гла́с испо́лнися на тебе́, рече́нный: блаже́ни ни́щии ду́хом, я́ко те́х е́сть Ца́рство Небе́сное. Ты́ бо обнища́л еси́ ду́хом и Ца́рство Небе́сное восприя́л еси́.

У́м сво́й ве́сь к Бо́гу простира́я непреста́нными поуче́нии, плотску́ю любо́вь не пощади́л еси́, благи́х себе́ хода́тайствуя, Нико́лае, присвое́ние.

Богоро́дичен: Усты́ и се́рдцем, Пречи́стая, Тя́ Богоро́дицу пропове́дуем, Тобо́ю бо Бо́гови примири́хомся, отринове́ннии пе́рвее преступле́нием пра́отца.

Конда́к, гла́с 4:

Я́ко Андре́я блаже́ннаго учени́к и насле́дник бы́л еси́, того́ же стопа́м после́дуя, юро́диве Нико́лае Коча́нов, и па́ки от мирски́я ча́ди уничиже́ние и пха́ние прие́мля, о и́хже согреше́ниих Христу́ Бо́гу моля́ся. По честне́м же твое́м успе́нии Вели́кий Но́вград и́мать мо́щи твоя́ в себе́, я́ко неистощи́мое сокро́вище, подае́ши бо исцеле́ние ве́рою к ра́це моще́й твои́х приходя́щим и успе́ние твое́ че́стно сла́вящим.

И́кос:

И́же юро́дство прии́м Христа́ ра́ди, безсме́ртную жи́знь пресла́вно насле́довал еси́, с пло́тию бо на земли́ безпло́тных житие́ проше́д, бы́л еси́ страстьми́ неприя́тен. Те́мже тя́ хва́лим, о́тче: ра́дуйся, све́тлая юро́дивым сла́во; ра́дуйся, я́сный целому́дрия сто́лпе. Ра́дуйся, мно́гое терпе́ние я́ве показа́вый; ра́дуйся, прему́драго ра́зума явле́ние. Ра́дуйся, пра́вило пра́вде изве́стное; ра́дуйся, сло́вом соверши́вшу ти́ и дея́нием стремле́ние. Ра́дуйся, у́ме, наслажда́яся мы́слей неизрече́нных; ра́дуйся, и́же ве́сь Но́вград, блаже́нне, благоче́стно удиви́л еси́. Ра́дуйся, и́мже вся́ка стра́сть умертви́ся; ра́дуйся, исто́чниче животочи́вых во́д. Ра́дуйся, помо́щниче и спаси́телю и́же ве́рно вопию́щим ти́; ра́дуйся, и́же к тебе́ прибега́ющим те́плый засту́пниче, преблаже́нне Нико́лае, и ве́рою к ра́це моще́й твои́х приходя́щим, и успе́ние твое́ че́стно сла́вящим.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Ничто́же изво́лив люби́ти на земли́ па́че Зижди́теля, но посреде́ хра́мов скита́яся, блаже́нне Нико́лае, ра́довался еси́, поя́: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Не пощаде́ пло́ти своея́, но предаде́ ю́ на по́двиги, и труды́, и ну́ждное пребыва́ние. Те́м ко́зни де́монския му́жески попра́, блаже́нне Нико́лае, поя́: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Одержи́м христоподо́бною, о́тче, Боже́ственною любо́вию, преблаже́нне Нико́лае, вся́ бо я́ко уме́ты вмени́л еси́, вопия́: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Вы́шняго освяще́нное Боже́ственное селе́ние, ра́дуйся, Тобо́ю бо даде́ся ра́дость, Богоро́дице, зову́щим: Благослове́нна Ты́ в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть; тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Всесве́тлая еси́ звезда́, су́щия в ти́не страсте́й приводя́ к животу́ нетле́ющему, твори́ши бо нечи́стыя целому́дренно жи́ти и отго́ниши ду́хи лука́выя и неду́ги лю́тыя, вопия́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Сы́й це́л умо́м, в скро́ве му́дрых чуде́с, преподо́бне, мно́гия улови́л еси́ юро́дствовати Го́спода ра́ди, ве́дый наруга́нным бы́ти, вопия́ чисте́йшею душе́ю: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Соверше́н еди́н, И́же Свои́х по достоя́нию сла́вяй, Госпо́дь износи́ма, преподо́бне, и гро́бу посыла́ема а́нгельскими светлослове́нии почита́ет, вопию́щаго: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Избавля́яй на́с, возсия́ из Тебе́ Госпо́дь, Де́во Чи́стая. Его́же моли́, Влады́чице, просвети́ти пою́щия Тя́ и обстоя́ния на́с изба́вити, вопию́щих: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная, Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

По Христо́ву словеси́ за бию́щия тя́ моли́лся еси́, свя́те, те́мже Небе́сная врата́ отве́рста и ду́ши пра́ведных, во о́бразе ла́стовиц лета́ющия, ви́дел еси́, с ни́миже ны́не водворя́ешися, Нико́лае блаже́нне.

Христа́ Бо́га и́стинно возлюби́в, тебе́ сама́го отве́рглся еси́ и Тому́ после́довал еси́, я́коже О́н рече́: любя́й ду́шу свою́ спасти́, погуби́т ю́. Те́мже ду́шу твою́ в Жи́знь ве́чную соблю́л еси́, достохва́льне свя́те Нико́лае.

Вели́кая и пресла́вная ны́не сбы́шася тебе́ в Небе́снем Ца́рствии, а́ще и юро́д бы́л еси́ ми́ру, но Христу́ му́др яви́лся еси́, достохва́льне; призира́й с Небе́снаго кру́га на ны́, почита́ющия па́мять твою́.

Богоро́дичен: Спаси́ мя́, все́х ро́ждшая Изба́вителя и Благода́теля, разори́ души́ моея́ о́блаки, све́ту о́блаче, Свята́я Влады́чице, и си́льна соде́лай на стра́сти, борю́щия мя́.

Свети́лен:

И́же в после́дняя времена́ возсия́л еси́ те́мным, сы́й светоно́сен, мра́чныя и стра́нныя, о́тче Нико́лае, твои́х доброде́телей све́тлостию просвети́л еси́, но не преста́й моля́ся о ми́ре Го́сподеви.

Сла́ва, и ны́не: Дании́л преднапису́ет Тя́ несеко́мую го́ру, из нея́же честны́й Ка́мень отсече́ся, истнева́я и́дольския хра́мы, Богороди́тельнице Мари́е.

Краткое житие блаженного Николая Кочанова, Новгородского

Ро­дил­ся и жил в XIV ве­ке в Нов­го­ро­де. С юно­сти бла­жен­ный про­во­дил доб­ро­де­тель­ную жизнь: усерд­но по­се­щал храм Бо­жий, лю­бил пост и мо­лит­ву. Не же­лая че­ло­ве­че­ской сла­вы, свя­той при­нял на се­бя по­двиг юрод­ства ра­ди Хри­ста и в ру­би­ще бе­гал по го­ро­ду, тер­пя по­бои и на­смеш­ки. В это вре­мя на дру­гой сто­роне ре­ки Вол­хо­ва под­ви­зал­ся дру­гой бла­жен­ный – Фе­о­дор, Хри­ста ра­ди юро­ди­вый (па­мять 19 ян­ва­ря/1 фев­ра­ля). Эти два свя­тых му­жа пред­став­ля­лись непри­ми­ри­мы­ми вра­га­ми и тем са­мым на­гляд­но изо­бра­жа­ли нов­го­род­цам их меж­до­усо­бия. Раз, до­го­няя сво­е­го мни­мо­го про­тив­ни­ка, бла­жен­ный Ни­ко­лай по­шел по ре­ке как по су­ше и бро­сил в бла­жен­но­го Фе­о­до­ра ко­чан ка­пу­сты, от че­го и на­зван был Ко­ча­но­вым.

Гос­подь про­сла­вил Сво­е­го угод­ни­ка да­ром про­зор­ли­во­сти и чу­до­тво­ре­ния. Скон­чал­ся свя­той Ни­ко­лай 27 июля 1392 г.

Полное житие блаженного Николая Кочанова, Новгородского

Бла­жен­ный Ни­ко­лай Ко­ча­нов жил в XIV ве­ке. Он ро­дил­ся в Нов­го­ро­де в бо­га­той и знат­ной се­мье Мак­си­ма и Иули­а­нии. С юно­сти свя­той Ни­ко­лай от­ли­чал­ся глу­бо­ким бла­го­че­сти­ем, усерд­но по­се­щал храм Бо­жий, лю­бил пост и мо­лит­ву, щед­ро раз­да­вал ми­ло­сты­ню бед­ным. Ви­дя его доб­ро­де­тель­ную жизнь, нов­го­род­ские вель­мо­жи ста­ли про­слав­лять его. Бла­жен­ный, ис­пу­гав­шись сла­вы «от че­ло­век», на­чал юрод­ство­вать ра­ди Гос­по­да. Он оста­вил свой бо­га­тый дом, одел­ся в ру­би­ще и так ски­тал­ся по го­ро­ду в лю­бое вре­мя го­да, пре­тер­пе­вая хо­лод и ни­ще­ту, с тай­ной мо­лит­вой в серд­це. Без­рас­суд­ные лю­ди зло­сло­ви­ли свя­то­го, на­но­си­ли ему вся­кие оби­ды и да­же по­бои, но он ра­до­вал­ся и мо­лил­ся о сво­их оскор­би­те­лях. Гос­подь же укреп­лял его в по­дви­ге.

Бла­жен­ный Ни­ко­лай жил на Со­фий­ской сто­роне Нов­го­ро­да. На Тор­го­вой сто­роне в то же вре­мя под­ви­зал­ся бла­жен­ный Фе­о­дор, так­же юро­ди­вый Хри­ста ра­ди (па­мять 19 ян­ва­ря/1 фев­ра­ля). Оба свя­тых, об­ли­чая рас­при нов­го­род­цев Со­фий­ской и Тор­го­вой сто­рон, мни­мо враж­до­ва­ли. Они из­го­ня­ли друг дру­га, ко­гда каж­дый за­хо­дил не на свою сто­ро­ну. Од­на­жды, до­го­няя сво­е­го «непри­ми­ри­мо­го вра­га», бла­жен­ный Ни­ко­лай по­шел по Вол­хо­ву как по су­ше и бро­сил в бла­жен­но­го Фе­о­до­ра ко­чан ка­пу­сты, от­че­го и был на­зван Ко­ча­но­вым.

Гос­подь про­сла­вил Сво­е­го угод­ни­ка да­ра­ми про­зор­ли­во­сти и чу­до­тво­ре­ний. Тут не укрыл­ся бла­жен­ный от мол­вы, ибо все взи­ра­ли на него как на че­ло­ве­ка Бо­жия. Как-то один нов­го­род­ский по­сад­ник при­гла­сил его на пир­ше­ство всех име­ни­тых му­жей го­ро­да, а слу­ги без ве­до­ма хо­зя­и­на про­гна­ли свя­то­го. Ко­гда он ушел, то ис­чез­ло ви­но в со­су­дах. По­сад­ник, узнав, что при­хо­дил бла­жен­ный Ни­ко­лай и что его про­гна­ли, по­слал вер­нуть его. И ко­гда свя­той вер­нул­ся, ви­но вновь об­ре­лось в со­су­дах.

По­сле кон­чи­ны бла­жен­но­го Ни­ко­лая, 27 июля 1392 го­да, его те­ло бы­ло пог­ре­бе­но по за­ве­ща­нию свя­то­го на краю клад­би­ща, рас­по­ло­жен­но­го во­круг Иа­ков­ско­го со­бо­ра, близ до­ро­ги.

В 1554 го­ду над мо­ги­лой свя­то­го был по­стро­ен ка­мен­ный храм во имя свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка Пан­те­ле­и­мо­на, но в на­ро­де он на­зы­ва­ет­ся хра­мом свя­то­го Ни­ко­лая чу­до­твор­ца Ко­ча­но­ва. Этот храм поль­зо­вал­ся осо­бым по­чи­та­ни­ем Нов­го­род­ских свя­ти­те­лей, ко­то­рые обя­за­тель­но (по уста­ву Со­фий­ско­го со­бо­ра) по­се­ща­ли его в чет­верг неде­ли Мя­со­пуст­ной: «А в тот же день (чет­вер­ток Мя­со­пуст­ной) едет свя­ти­тель к свя­то­му Ни­ко­ле Ко­ча­но­ву в цер­ковь про­щать­ся». В XVII ве­ке в день па­мя­ти бла­жен­но­го Ни­ко­лая в том хра­ме служ­ба со­вер­ша­лась ар­хи­ере­ем.

В 1815 го­ду над мо­ща­ми бла­жен­но­го Ни­ко­лая был устро­е­на но­вая рез­ная гроб­ни­ца с се­нью. На ико­нах бла­жен­ный Ни­ко­лай, в от­ли­чие от дру­гих юро­ди­вых Хри­ста ра­ди, не изо­бра­жа­ет­ся бо­сым, по­лу­на­гим, ед­ва при­кры­тым вет­хой одеж­дой, но... «шу­ба кня­же­ская, ис­под­няя ла­зо­ре­вая, под­по­я­сан пла­том», с ко­ча­ном в ру­ке.