Канон святому блаженному Иоанну Московскому, Христа ради юродивому

Припев: Святы́й пра́ведный блаже́нный Иоа́нне, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 16 июля (03 июля ст. ст.)

Глас 6.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Я́ко по су́ху, пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.

В терпе́нии и в моли́твах у́м тво́й к Го́споду притяжа́л еси́, и на те́ле твое́м вери́ги ноша́ше, и сла́ву земну́ю оста́вил еси́ и о бога́тстве неради́л еси́, благоюро́де Иоа́нне, моли́ся с блаже́нным Васи́лием о чадоро́дии безча́дных, мы́ же ми́лости про́сим пода́ти у тобо́ю Сотво́ршаго чудеса́ ди́вная.

Удиви́ся ра́зумом и укрепи́ся мы́слию, на земли́ пло́ть твою́ изнури́л еси́ и на главе́ твое́й во власе́х желе́за ноша́ше, непреста́нно к Го́споду поя́ и моли́тву возсыла́я Сотво́ршему тобо́ю чудеса́ ди́вная.

К Тро́ице Пресвяте́й и Пречи́стей Бо́жией Ма́тери прии́де и восхоте́ те́ло честно́е ту́ положи́ти, погребе́ние же твое́ свято́е стра́шно бы́сть. И мы́ с тобо́ю вопие́м: сла́ва Сотво́ршему на́м такова́я чудеса́ ди́вная.

Богоро́дичен: Во двою́ естеству́ Еди́н от Святы́я Тро́ицы, от чи́стых крове́й Твои́х воплоти́вся благоле́пно, прии́де и и́же от Ада́ма спасе́, Пречи́стая, благода́тию.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.

Измла́да в Волого́дстей стране́ во́зраст восприя́л еси́, в боголюби́вем же гра́де Росто́ве у Пречи́стыя Богоро́дицы терпе́нием и моли́твами те́ло твое́ изнуря́я, по Христо́ву веле́нию на успе́ние твое́ в ца́рствующий гра́д Москву́ прише́л еси́ и чуде́с мно́жество сотвори́л еси́, пра́ведный Иоа́нне.

О Кресте́ Госпо́днем си́лою укре́плься, блаже́нне Иоа́нне, предстоя́нием бо со́лнечным и серде́чным воздыха́нием мечта́ние бесо́вское, Бо́жиею си́лою, на земли́ победи́л еси́.

У Живонача́льныя Тро́ицы и Пречи́стыя Бо́жия Ма́тере чудеса́ показа́л еси́: от мно́гих челове́к те́мныя ду́хи отгна́л еси́, от страсте́й избавля́я, моли́ся, блаже́нне Иоа́нне, с пра́ведным Васи́лием о чадоро́дии безча́дных, мы́ же от твои́х моще́й исцеле́ние почерпа́ем.

Богоро́дичен: Пло́ти бре́нию соедини́ся от Отца́ Сы́н Единоро́дный, из ложе́сн Твои́х, о Де́во, про́йде без истле́ния, соблюде́ невреди́мо де́вство Твое́, Всепе́тая.

И́н конда́к, гла́с 8:

И́же Христа́ ра́ди наложи́вый на ся́ му́дростию юро́дство, о́бразом бу́йства зри́м от челове́к, у́мныма же крыло́ма горе́ возлета́я, все́ те́ло твое́ вери́гами обяза́я, я́ко зла́то многоце́нное, соблюде́ся в наро́де, очи́стив у́м от страсте́й, весе́лием духо́вным преше́л еси́ мо́ре мяте́жнаго сего́ жития́, обре́те све́тлость жи́зни ве́чныя, мо́лим тя́, блаже́нне Иоа́нне, моли́ся приле́жно Христу́ Бо́гу на́шему сохрани́тися на́м от вся́каго наве́та и злы́х обстоя́ний ви́димых и неви́димых вра́г, да зове́м ти́: ра́дуйся, многострада́льне, я́ко да моли́твами твои́ми направля́еми, предстоя́ще при́сно с тобо́ю в Тро́ице сла́вимому Бо́гу, пое́м Ему́: аллилу́ия.

И́н и́кос:

Кто́ возглаго́лет си́лы Госпо́дни, или́ кто́ испове́сть добротерпели́ваго сего́ страда́льца, или́ ки́й язы́к недосто́йный покуси́тся Благода́вца Бо́га хвали́ти и сла́вити Влады́ку, да́вшаго на́м кре́пость в простоте́ се́рдца? Разу́мно пожи́в, теле́сныма очи́ма до́лу пони́кнув, а серде́чныма очи́ма горе́ зря́, преплы́л еси́ мо́ре страсте́й терпе́нием, во́зраст име́л еси́ в Волого́дстей стране́, оста́вль отца́ и ма́терь, и вся́ сро́дники твоя́, и красоту́ ми́ра сего́, и вни́де в тру́дныя рабо́ты, изнуря́я те́ло твое́ в не́коей стране́, в солова́рных ме́стех без мзды́ рабо́тая и на ка́мени почива́я. По́ст и моли́тву его́ кто́ испове́сть? Ра́дуйся, я́ко в до́м прише́л еси́ Пречи́стыя Богоро́дицы, честна́го Ея́ Успе́ния, и к чудотво́рцем в боголюби́вый гра́д Росто́в и та́м положи́ на те́ло твое́ кресты́ с вери́гами тя́жкими, и во власе́х на главе́ твое́й желе́зо ноша́ше и на верху́ колпа́к вели́кий, с вы́и до коле́на досяза́ющ, в руце́ же́зл вели́кий тя́жкий ноша́ше и у ру́к твои́х на пе́рстех ко́льца и пе́рстни медя́ныя вели́кия, и те́м терпе́нием те́ло твое́ сокруши́л еси́, Христо́ви рабо́тая, и злы́я и те́мныя ду́хи отгна́л еси́. Ра́дуйся, я́ко Бо́жиим веле́нием пресели́лся еси́ из Росто́ва гра́да в ца́рствующий гра́д Москву́ к Пресвяте́й Тро́ице и Пречи́стей Бо́жией Ма́тери на твое́ преставле́ние и в на́вечерие твоего́ успе́ния указа́ жезло́м в зе́млю, иде́же гро́б со твои́м честны́м те́лом погребсти́. Погребе́ние же твое́ бы́сть свя́то, и стра́шно, и гро́зно: гро́м бы́сть вели́кий, и мо́лния о́гненная в це́ркви и во олтари́ о́бразы попали́ и лю́ди пожже́, ини́и ме́ртвы бы́ша, а ини́и воста́ша, святи́телие же и свяще́ннии чи́ни по царе́ву повеле́нию твое́ те́ло пра́ведное и честно́е погребо́ша. На погребе́нии же твое́м челове́ка хро́ма, а друга́го очи́ма бо́льна исцели́л еси́. Ра́дуйся, я́ко по твое́м преставле́нии у честна́го твоего́ гро́ба мно́гая чудеса́ сотвори́л еси́, слепы́м дарова́ прозре́ние, хромы́м хожде́ние, ско́рченым рука́м направле́ние, глухи́м слы́шание, немы́м глаго́лание, слу́ким прямохожде́ние, зу́бным и гла́вным боле́знем облегче́ние, прокаже́нным очище́ние, бе́сным исцеле́ние и вся́ким неду́гом избавле́ние. Ра́дуйся и моли́ся о чадоро́дии безча́дных, мы́ же ми́лости про́сим и печа́ль на́шу на ра́дость преложи́ти, да при́сно в Тро́ице сла́вимому Бо́гу пое́м: аллилу́ия.

Седа́лен, гла́с 6.

От Росто́ва гра́да яви́лся еси́ в ца́рствующий гра́д Москву́, мы́сленно прии́де к Пресвяте́й Тро́ице и Пречи́стей Бо́жией Ма́тери, дне́сь возсия́ на́м преставле́ние твое́ свя́то и стра́шно, мо́лниями небе́сными ве́сь ми́р осиява́я, устраши́шася лю́дие и омертве́ша. О юро́де Иоа́нне, моли́ Христа́ Бо́га о чадоро́дии безча́дных, гра́ду на́шему Москве́ и страна́м ру́сским и лю́дем, живу́щим в ни́х, от наше́ствия вра́г иноплеме́нник неприкоснове́нным бы́ти, и душа́м на́шим, чту́щим тя́ ве́рою и любо́вию, да́руй ве́лию ми́лость.

Богоро́дичен: Утоли́ боле́зни многовоздыха́ющия души́ моея́, Утоли́вшая вся́ку слезу́ от лица́ земли́: Ты́ бо челове́ком боле́зни отго́ниши и гре́шных ско́рби разруша́еши, Тебе́ бо вси́ стяжа́хом наде́жду и утвержде́ние, Пресвята́я Ма́ти Де́во.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста о Го́споде пра́зднующи.

Удиви́ся ве́сь ми́р твоему́ погребе́нию, блаже́нне Иоа́нне, ви́дев стра́сти Бо́жия, я́ко гро́ми и мо́лния со огне́м в це́ркви о́бразы Бо́жия попали́ша, и лю́ди мно́ги пожго́ша, ини́и умро́ша, а ини́и воста́ша, моли́ся, благоюро́де Иоа́нне, с блаже́нным Васи́лием о чадоро́дии безча́дных, мы́ же ми́лости про́сим.

На земли́ те́сный пу́ть име́л еси́, благоюро́де Иоа́нне, но твои́ми труды́ и терпе́нием Го́рнее Ца́рство восприя́л еси́ и ны́не во све́те неизрече́ннем со Христо́м ца́рствуеши.

Самово́льную стра́сть на земли́ терпе́л еси́, и те́ло твое́ желе́зными вери́гами увяди́л еси́, и у та́йных у́д ко́льца ме́дная ноша́ше, мно́га ле́та та́ко тружда́яся до исхо́да души́ твоея́, и Тро́ице принесе́ся, мы́ же восхваля́ем труды́ твоя́, всече́стне.

Богоро́дичен: На Тебе́ упова́ние возложи́х, Ма́ти Присноде́во, спасе́ния моего́ и Тя́ Предста́тельницу име́ю животу́ моему́, тве́рду же и непоколеби́му.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Моля́ приле́жно Бо́га, больна́го нога́ма це́ла сотвори́л еси́ и Бо́жиим про́мыслом показа́л еси́ здра́ва. О блаже́нне Иоа́нне, моли́ся с пра́ведным Васи́лием о чадоро́дии безча́дных, мо́лим тя́, благоюро́де, усе́рдно.

От младе́нства возжада́л еси́ юро́дственнаго жития́, и от Христа́ восприя́л еси́ вене́ц нетле́нный, и ны́не, блаже́нне Иоа́нне, со а́нгелы ра́дуется ду́х тво́й, благоюро́де.

Иоа́нне, уго́дниче Христо́в, на Небесе́х предстои́ши Христу́, моля́ся, на земли́ же у Пресвяты́я Тро́ицы и Пречи́стыя Бо́жия Ма́тере от честна́го гро́ба твоего́ даю́тся исцеле́ния и от гре́х свобожде́ния.

Богоро́дичен: Лю́дем я́ко вои́стинну ти́хое приста́нище Христо́с Тебе́ яви́, и́же ве́рою и любо́вию Тебе́, и́стинную Влады́чицу Всенепоро́чную, от со́вести чи́стыя Богоро́дицу испове́дают.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти́: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

У честна́го гро́ба твоего́ в ца́рствующем гра́де Москве́ показа́л еси́ ве́рным лю́дем душа́м очище́ние и теле́сным страсте́м избавле́ние, о блаже́нне Иоа́нне, с пра́ведным Васи́лием моли́ся приле́жно о чадоро́дии безча́дных, мы́ же от твоея́ ра́ки исцеле́ния почерпа́ем.

Посто́м и моли́твами погаси́л еси́ у́глие страсте́й, благоюро́де Иоа́нне, терпе́нием твои́м диа́вола посрами́л еси́ и а́нгельския ли́ки удиви́л еси́, сего́ ра́ди тя́ ве́рою почита́ем, Богоблаже́нне Иоа́нне.

Ны́не, благоюро́де Иоа́нне, душа́ твоя́ предстои́т Пресвяте́й Тро́ице у престо́ла в Ца́рствии Небе́снем, зде́ же у честна́го твоего́ гро́ба подава́еши исцеле́ния приходя́щим с ве́рою.

Богоро́дичен: Пречи́стая Влады́чице, ро́ждшая челове́ком Ко́рмчию Го́спода, страсте́й мои́х непостоя́нное и лю́тое отжени́ смуще́ние и тишину́ пода́ждь се́рдцу моему́.

Конда́к, гла́с 8.

Свято́е и пренепоро́чное поне́сл еси́ самово́льное муче́ние, я́ко ве́но пречестно́е, прине́сл еси́ те́ло твое́ к Пресвяте́й Тро́ице и Пречи́стей Богоро́дице и ту́ сотвори́л еси́ честно́е твое́ преставле́ние. Терпе́нием твои́м и смире́нием а́нгельския ли́ки удиви́л еси́ и диа́вола мучи́теля посрами́л еси́, от челове́к отгоня́еши ду́хи те́мныя, разли́чная исцеле́ния подава́я. Ра́дуйся, благоюро́де Иоа́нне, с блаже́нным Васи́лием, и печа́ль на́шу на ра́дость преложи́, моли́ся приле́жно стране́ Росси́йстей от междоусо́бныя бра́ни и от безбо́жных язы́к изба́витися. Ра́дуйся, земли́ Росси́йския удобре́ние и гра́да на́шего Москвы́ вели́кое утвержде́ние.

И́кос:

Христо́вою любо́вию уязви́ у́м тво́й и оста́ви отца́ и ма́терь и вся́ кра́сная ми́ра сего́ су́етнаго, возненави́де ю́ностныя сла́сти, отве́рг себе́, и покори́ у́м тво́й самово́льныя стра́сти терпе́ти, и украси́ главу́ твою́ власы́ с желе́зом, и те́ло твое́ обяза́ кресты́ с вери́гами, любя́ и́х носи́ти, я́ко многоце́нное сокро́вище и па́че ка́мене сапфи́ра и би́сера драга́го, до исхо́да души́ твоея́, в ни́хже и преста́вися, терпе́нием твои́м и самово́льным страда́нием ли́к святы́х пра́ведных удиви́л еси́, и ны́не предстои́ши во све́те Святы́я Тро́ицы, у честна́го же гро́ба твоего́ то́чиши исцеле́ния разли́чных неду́г, моли́ приле́жно Бо́га и Пречи́стую Его́ Ма́терь стране́ Росси́йстей от междоусо́бныя бра́ни и от безбо́жных язы́к изба́витися, да зове́м ти́: ра́дуйся, многострада́льне благоюро́де Иоа́нне, земли́ Росси́йския удобре́ние и гра́да на́шего Москвы́ вели́кое утвержде́ние.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла А́нгел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

За́йде, я́коже со́лнце, благоюро́де Иоа́нне, но просвеща́еши чудесы́ ве́рою и любо́вию тя́ чту́щих, ны́не от твоего́ гро́ба почерпа́ем исцеле́ния, моли́ Бо́га с блаже́нным Васи́лием о чадоро́дии безча́дных, вопия́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Мирски́я молвы́ попра́л еси́, ми́ра Соде́телю предстоя́, прелета́ше крыло́ма златоукраше́нныма и ны́не от трудо́в твои́х и поще́ния, от тя́гости желе́зныя и ча́стых моли́тв предстои́ши с ли́ки святы́х и пра́ведных во све́те Святы́я Тро́ицы, благоюро́де, вопия́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Несказа́нно житие́ измла́да пожи́л еси́ на земли́, красоты́ лица́ твоего́ не любя́, с мирски́ми сплета́тися возненави́дел еси́, любя́ же труды́ и терпе́ние и те́ло твое́ изнуря́я, и, предстоя́ Святе́й Тро́ице и Пречи́стей Бо́жией Ма́тери, на́м подае́ши исцеле́ние, вопия́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Тя́, Пречи́стая Ма́ти, Присноде́во, земни́и, позна́хом, и́бо Спасе́ние, в не́дрех Отца́ Неразлучноживы́й, из Тебе́ воплоща́ется. Благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.

Погребо́ша святи́телие те́ло твое́, я́ко нетле́нно, и спря́таша свяще́нницы свои́ми рука́ми, ты́ же я́ко безпло́тен на земли́ поживе́, моли́ Бо́га приле́жно о чадоро́дии безча́дных, вопия́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Я́ко всесве́тлая звезда́, су́щих в ти́не страсте́й приво́диши к животу́, твори́ши бо жены́ нечи́стыя целому́дренно жи́ти и отго́ниши ду́хи лука́выя и неду́ги лю́тыя, блаже́нне Иоа́нне, вопия́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Дне́сь ми́ра не прия́ти све́дя, жела́нию не сподо́бися браннолю́бца де́мона, мня́щаго преодоле́ти твое́ смире́ние, и моле́ние, и чистоту́, но посме́ху яви́тися козньми́ прелука́вии, и победи́л еси́ и́х твои́м терпе́нием, и ны́не лука́выя ду́хи от челове́к отгоня́еши, вопия́: Бо́га по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Обре́теся, благоюро́де Иоа́нне, хромы́м исправле́ние, и́же бо нога́ма боле́вый, скака́я, вопия́ше, Тро́ицу сла́вя и Пречи́стую Бо́жию Ма́терь: Бо́га воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: В рождестве́ боле́зни избежа́ла еси́, Пречи́стая, ро́ждши, Де́вою пребыла́ еси́, вся́ бо твори́т Иису́с, Бо́г и Челове́к, ели́ко хо́щет, Его́же превозно́сим во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни а́нгельстнн взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с Небе́сными во́и Тя́ ублажа́ем.

Укрепи́ся умо́м безпло́тным, плотски́х мудрова́ний избе́г, да́л еси́ те́ло твое́ посту́ и терпе́нию и прите́кл еси́ на твое́ преставле́ние ко Святе́й Тро́ице и Пречи́стей Бо́жией Ма́тери, мы́ же тя́ мо́лим: моли́ Бо́га приле́жно о чадоро́дии безча́дных, я́ко непреста́нно тя́ велича́ем.

Все́м се́рдцем, блаже́нне Иоа́нне, к Тро́ице усе́рдно прите́кл еси́ на твое́ преставле́ние, моля́ Го́спода приле́жно, я́ко да тя́ непреста́нно велича́ем.

Пребога́т бы́в терпе́нием, те́ло твое́ удруча́я желе́зною тя́гостию, блаже́н яви́лся еси́ су́щу разсла́бленному мно́га ле́та, исцеле́ния подава́еши и лука́выя ду́хи от челове́к отгоня́еши, я́ко да непреста́нно тя́ велича́ем.

Да прихо́дят ны́не ко Святе́й Тро́ице и Пречи́стей Бо́жией Ма́тери и к твоему́ честно́му гро́бу святи́телие же, и свяще́нницы, и вси́ моско́встии наро́ди, бога́тии и убо́зии, и, припа́дающе с ве́рою, да почерпа́ют исцеле́ния и здра́вие, и спасе́ние, и душа́м очище́ние, я́ко да непреста́нно тя́ велича́ем.

Богоро́дичен: Сы́на Безле́тнаго, от Отца́ возсия́вшаго, Ты́, во утро́бе несказа́нно заче́нши, родила́ еси́, Богома́ти, Свята́я Де́во, моли́ непреста́нно о чадоро́дии безча́дных и о все́х рабе́х Твои́х и от междоусо́бныя бра́ни и от пога́ных язы́к на́м изба́витися, да непреста́нно Тя́ велича́ем.

Свети́лен, гла́с 7:

Удиви́ся прему́дростию и укрепи́ся умо́м, благоюро́де Христо́в Иоа́нне, желе́зным терпе́нием диа́вола посрами́л еси́ и полки́ его́ победи́л еси́, в самово́льнем страда́нии твое́м вене́ц от Христа́ Бо́га прия́л еси́, со а́нгелы, сла́вне, ны́не ра́дуешися, блаже́нне, моли́ся о душа́х на́ших.

Богоро́дичен: Умири́ моли́твами Богоро́дицы жи́знь на́шу, Го́споди, вопию́щих Ти́: сла́ва Тебе́.

Краткое житие блаженного Иоанна Московского

Ро­дил­ся в пер­вой по­ло­вине XVI ве­ка в Во­ло­год­ской зем­ле и в мо­ло­до­сти тру­дил­ся на соле­вар­нях. Юрод­ство­вать на­чал, пе­ре­се­лив­шись в Ро­стов. Но­сил тя­же­лые вери­ги и на го­ло­ве же­лез­ный кол­пак, за ко­то­рый и по­лу­чил свое про­зви­ще. Око­ло 1580 г. по­се­тил бла­жен­но­го Ири­нар­ха, за­твор­ни­ка Ро­стов­ско­го (1616 г.; па­мять 13/26 ян­ва­ря) и пред­ска­зал ему на­ше­ствие по­ля­ков и их по­ра­же­ние.

По­след­ние го­ды жиз­ни про­вел в Москве, где да­же в са­мые же­сто­кие мо­ро­зы хо­дил по­чти об­на­жен­ным, не сни­мая с се­бя же­лез­ных ве­риг. Он без­бо­яз­нен­но го­во­рил прав­ду вся­ко­му, ча­сто об­ра­ща­ясь с об­ли­чи­тель­ным сло­вом к силь­ным ми­ра се­го, не ща­дя и ца­рей. Пе­ред са­мой смер­тью у бла­жен­но­го от­крыл­ся дар ис­це­ле­ний.

Так, од­на­жды на пу­ти из хра­ма ис­це­лил не вла­дев­ше­го но­гой че­ло­ве­ка: бла­жен­ный как бы неча­ян­но на­сту­пил на но­гу, и она ста­ла здо­ро­ва.

Пред­ска­зал свою кон­чи­ну, ис­про­сив у на­сто­я­те­ля По­кров­ско­го со­бо­ра ме­сто для сво­е­го по­гре­бе­ния. Скон­чал­ся 3 июля 1589 г. и был по­гре­бен в По­кров­ском со­бо­ре на Крас­ной пло­ща­ди. Во вре­мя его по­гре­бе­ния ис­це­лил­ся че­ло­век, два­дцать лет стра­дав­ший глаз­ной бо­лез­нью. Нетлен­ные мо­щи бла­жен­но­го Иоан­на об­ре­те­ны в 1672 г.

Полное житие блаженного Иоанна Московского

Бла­жен­ный Иоанн ро­дил­ся в кон­це XV – в пер­вой по­ло­вине ХVI ве­ка. Он из­ве­стен по­дви­га­ми бла­го­че­стия в эпо­ху, пред­ше­ство­вав­шую вре­ме­ни смут­но­му и опас­но­му для Рус­ской зем­ли. Бла­жен­ный был уро­жен­цем Во­ло­год­ской зем­ли. В мо­ло­до­сти он тру­дил­ся на соле­ва­рен­ных за­во­дах, за что его впо­след­ствии на­зы­ва­ли «Во­до­нос­цем». От­сю­да он ушел в Ро­стов, где на­чал ред­кий по­двиг юрод­ства. На го­ло­ве он стал но­сить же­лез­ный кол­пак, из-за че­го его про­зва­ли «Боль­шим кол­па­ком». Так­же он но­сил на паль­цах тес­ные же­лез­ные коль­ца, а на те­ле – тя­же­лые вери­ги из кре­стов. Пи­тал­ся свя­той по­движ­ник хле­бом и во­дой один раз в день. Ча­сто бы­ва­ло так, что бла­жен­ный Иоанн вы­хо­дил на ули­цу, на на­род, по­ла­гал на зем­лю кол­пак и, стоя на нем, по­дол­гу смот­рел на солн­це и мо­лил­ся. Про­хо­жие сме­я­лись над ним и оскорб­ля­ли его, но свя­той с кро­то­стью и тер­пе­ни­ем пе­ре­но­сил на­смеш­ки.

В Ро­сто­ве он был зна­ком с пре­по­доб­ным Ири­нар­хом, за­твор­ни­ком Ро­стов­ским († 1616; па­мять 13/26 ян­ва­ря). По­се­тив его од­на­жды в Ро­сто­ве (ок. 1580 г.), свя­той Иоанн про­ро­че­ски пред­ска­зал ему на­ше­ствие по­ля­ков: «Даст те­бе Бог по­учать лю­дей от во­сто­ка до за­па­да, на­пол­нять зем­лю уче­ни­ка­ми, от­во­дить лю­дей от пьян­ства. За без­за­кон­ное же пьян­ство и раз­врат Гос­подь Бог на­шлет на Рус­скую зем­лю ино­пле­мен­ных... Но их Свя­тая Тро­и­ца Сво­ею си­лою про­го­нит».

По­след­ние го­ды сво­ей жиз­ни бла­жен­ный Иоанн про­вел в Москве. Хо­дил он с рас­пу­щен­ны­ми во­ло­са­ми, по­чти об­на­жен­ный, да­же и в же­сто­кие мо­ро­зы. Его по­ве­де­ние бы­ло вы­зо­вом мир­ско­му са­мо­до­воль­ству, по­ступ­ки и по­рой за­га­доч­ные сло­ва на­ме­ка­ли на скры­тую по­все­днев­ную жизнь. Бла­жен­ный Иоанн ча­сто об­ра­щал­ся с от­кро­вен­ным или об­ли­чи­тель­ным сло­вом к силь­ным ми­ра се­го, его зна­ли да­же и ца­ри, тер­пя от него то, что не вы­нес­ли бы от дру­го­го. Так, ца­рю Бо­ри­су Го­ду­но­ву ча­сто он го­во­рил сло­ва: «Ум­ная го­ло­ва, раз­би­рай Бо­жьи де­ла. Бог дол­го ждет, да боль­но бьет».

Св. Иоанн сам пред­ска­зал свою кон­чи­ну, ис­про­сив у про­то­и­е­рея Ди­мит­рия, на­сто­яте­ля хра­ма По­кро­ва Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы на Рву, впо­след­ствии на­зван­но­го со­бо­ром Ва­си­лия Бла­жен­но­го, ме­сто сво­е­го упо­ко­е­ния.

В на­род­ной па­мя­ти оста­лись со­бы­тия, пред­ше­ство­вав­шие кон­чине свя­то­го. По пу­ти из хра­ма бла­жен­ный ис­це­лил че­ло­ве­ка, не вла­дев­ше­го но­гой: как бы неча­ян­но свя­той на­сту­пил на нее, и но­га ста­ла здо­ро­ва. За­тем он по­шел в ба­ню и там, впер­вые сняв вери­ги, три­жды об­лил­ся во­дой, го­то­вясь к по­гре­бе­нию. Свя­той за­по­ве­дал со­вер­шить по­гре­бе­ние не ра­нее тре­тье­го дня. За­тем он лег на лав­ку, про­сил у всех про­ще­ния и за­ве­щал от­не­сти свое те­ло к гро­бу бла­жен­но­го Ва­си­лия в По­кров­ский храм. С эти­ми сло­ва­ми бла­жен­ный Иоанн мир­но пре­ста­вил­ся к Бо­гу 3 июля 1589 (1590) го­да.

О по­дви­гах его зна­ли мно­гие совре­мен­ни­ки. По ука­зу ца­ря Фе­о­до­ра Иоан­но­ви­ча бы­ло со­вер­ше­но тор­же­ствен­ное по­гре­бе­ние бла­жен­но­го Иоан­на. Од­на­ко са­мо по­гре­бе­ние со­вер­ша­лось не в ука­зан­ный бла­жен­ным день, а рань­ше. Гос­подь по­пустил в на­ка­за­ние за неис­пол­не­ние за­ве­та Сво­е­го угод­ни­ка во вре­мя бо­го­слу­же­ния слу­чить­ся силь­ной гро­зе с мол­ни­я­ми, так что в По­кров­ском хра­ме опа­ли­лись неко­то­рые ико­ны и да­же по­стра­да­ли несколь­ко кли­ри­ков и ми­рян. Во вре­мя по­гре­бе­ния и позд­нее мно­гие бо­ля­щие по­лу­ча­ли ис­це­ле­ние по мо­лит­вам бла­жен­но­го Иоан­на. Бла­жен­ный Иоанн яв­лял­ся и боль­ным, на­хо­див­шим­ся да­ле­ко от Моск­вы, и они вы­здо­рав­ли­ва­ли.

Вско­ре по­сле бла­жен­ной кон­чи­ны свя­то­го Иоан­на, Мос­ков­ско­го чу­до­твор­ца, бы­ли со­став­ле­ны жи­тие и служ­ба. Мо­щи свя­то­го бы­ли об­ре­те­ны нетлен­ны­ми 12 июня 1672 го­да и по­гре­бе­ны под спу­дом в при­де­ле Рож­де­ства Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы в По­кров­ском со­бо­ре. А 17 ян­ва­ря 1916 го­да этот при­дел был пе­ре­име­но­ван во имя бла­жен­но­го Иоан­на, Хри­ста ра­ди юро­ди­во­го, Мос­ков­ско­го чу­до­твор­ца. Па­мять свя­то­го со­вер­ша­ет­ся в день его бла­жен­ной кон­чи­ны – 3/16 июля и в день об­ре­те­ния его нетлен­ных мо­щей – 12/25 июня.