Канон святой преподобной Александре Дивеевской (Мельгуновой)

Припев: Преподо́бная ма́ти Алекса́ндро, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 26 июня (13 июня ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Пои́м Го́сподеви, прове́дшему лю́ди Своя́ сквозе́ Чермно́е мо́ре, я́ко Еди́н сла́вно просла́вися.

Преподо́бную уго́дницу и ма́терь на́шу Алекса́ндру, первонача́льницу оби́тели Диве́евския, Бо́жия Ма́тере рабу́ избра́нную, ны́не за ны́ на Небесе́х моля́щуюся, Го́споди, сподо́би воспе́ти разу́мно.

Оби́тели Диве́евския первонача́льница яви́лася еси́, Алекса́ндро сла́вная, и, досто́йно послуша́ние Пресвяты́я Богоро́дицы испо́лнивши, Небе́сное Ца́рствие унасле́довала еси́. Помози́ и на́м доброде́тель послуша́ния стяжа́ти.

Воздержа́нием ди́вным и покая́нием сле́зным ду́шу твою́ очи́стивши и а́нгельскому житию́ поревнова́вши, хра́м Свята́го Ду́ха яви́лася еси́, преподо́бная Алекса́ндро.

Богоро́дичен: Пречи́стая Богоро́дице Де́во, па́че естества́ неизрече́нно ро́ждшая Присносу́щное и Пребоже́ственное Сло́во, досто́йно в пе́снех велича́ем Тя́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержде́й сло́вом Небеса́ и зе́млю основа́вый на вода́х мно́гих, утверди́ мя́ к пе́нию славосло́вия Твоего́, Го́споди.

Мирска́я и тле́нная возненави́девши, пло́ть свою́ изнури́ла еси́, ма́ти Алекса́ндро, те́мже и, моли́тву к Бо́гу при́сно вознося́щи, Того́ Еди́наго возлюби́ла еси́.

Просвеще́ние Ду́ха в се́рдце твое́м прие́мши, преподо́бная ма́ти, луча́ми доброде́телей страсте́й мглу́ я́ве отгна́ла еси́. Помози́ и на́м от омраче́ния страсте́й изба́витися.

Твоя́ моли́твы и труды́, я́ко кади́ло благово́нное, Влады́це и Богома́тери принесла́ еси́, преподо́бная, та́же и мно́ги хра́мы Бо́жия твои́м раче́нием и по́двиги воздви́гла еси́. Ны́не же вознеси́ моле́ние о благостоя́нии Це́ркве Ру́сския.

Богоро́дичен: Утвержде́ние, покро́в и прибе́жище бу́ди с ве́рою к Тебе́ прибега́ющим, Де́во Богороди́тельнице, и Бо́жию Ма́терь Тя́ испове́дающим.

Седа́лен, гла́с 3.

Бога́тство тле́нное и сла́ву мимотеку́щую в млады́х ле́тех оста́вивши, Небе́сное бога́тство и сла́ву ве́чную восприя́ла еси́, преподо́бная Алекса́ндро. Те́мже блажи́м свято́е твое́ преставле́ние и уми́льно вопие́м: помяни́ на́с у Престо́ла Бо́жия, ма́ти честна́я.

Богоро́дичен: Я́же ра́дости прие́мшая исполне́ние, приими́ от на́с, рабо́в Твои́х, целова́ние Арха́нгелово: ра́дуйся, Ра́дость ми́ру ро́ждшая, ра́дуйся, Ма́нно Небе́сная, Хле́бом жи́зни на́с напита́вшая, ра́дуйся, Цари́це, в жена́х благослове́нная.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Та́йно проро́к предзря́ от Де́вы Тя́, Сло́ве, воплоща́ема, пе́сненно вопия́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Огне́м любве́ Бо́жия те́рние страсте́й попали́вши, глаго́лы ди́вныя Пресвяты́я Богоро́дицы о четве́ртом Ея́ жре́бии во вселе́нней услы́шати сподо́билася еси́. Те́мже и оби́тель Диве́евскую воздви́гла еси́.

Насажде́на в дому́ Бо́жия Ма́тере бы́вши, я́ко цве́ты кра́сныя, мно́гия доброде́тели израсти́ла еси́ и, во основа́ние оби́тели ка́мень ве́ры положи́вши, мно́гим и́нокиням пу́ть во оби́тели Небе́сныя указа́ла еси́.

Жезло́м доброде́тельныя твоея́ жи́зни мно́гия ду́ши в Ца́рствие Небе́сное упра́вила еси́, ма́ти Алекса́ндро, помози́ и на́м доброде́тели ева́нгельския стяжа́ти и жи́зни блаже́нныя вку́пе со все́ми святы́ми дости́гнути.

Богоро́дичен: Ты́ еси́, Блага́я, ве́рным утвержде́ние, от лю́тых избавле́ние и просвеще́ние ду́ш на́ших, и оби́тели Диве́евской стена́ и огражде́ние.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти́: Го́споди, спаси́ ны́, Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы.

Те́сный пу́ть па́че простра́ннаго предпочла́ еси́ и, ра́дующися, мно́гия труды́ и боле́зни претерпе́ла еси́, преподо́бная Алекса́ндро. Укрепи́ и ны́ во обстоя́ниих жите́йских моли́твами твои́ми.

В пе́ниих и поще́ниих, моли́твах же и бде́ниих пожи́вши, преподо́бная, Христу́ уневе́стилася еси́ и о́браз и́ноческаго жития́ сестра́м оби́тели Диве́евския яви́ла еси́.

Житие́ твое́ пра́ведно и преподо́бно бы́сть, Алекса́ндро блаже́нная, те́мже, сугу́баго по́двига взыску́ющи, вели́кую схи́му пред кончи́ною прия́ти сподо́билася еси́.

Богоро́дичен: От вся́каго прило́га проти́вна и ско́рби, и от вра́г лю́тых рабы́ Твоя́ свободи́, Всенепоро́чная, Тя́ бо держа́вное Предста́тельство стяжа́хом.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Ри́зу мне́ пода́ждь све́тлу, одея́йся све́том, я́ко ри́зою, Многоми́лостиве Христе́ Бо́же на́ш.

Сла́ву ро́да твоего́ презре́вши и за́поведи ева́нгельския ре́вностне испо́лнивши, преподо́бная, Христа́ ра́ди обнища́ла еси́ и мно́гими доброде́тельми обогати́лася еси́.

Вели́каго подви́жника Саро́вскаго в ю́нем иеродиа́коне Серафи́ме предузре́ла еси́, Алекса́ндро му́драя, и попече́ние о оби́тели Диве́евской на него́ возложи́ла еси́. Помози́те и на́м, святи́и уго́дницы, насле́дники Ца́рствия Небе́снаго бы́ти.

По вся́ дни́ и но́щи Бо́гу благоугожда́ющи, в ча́с кончи́ны твоея́ Святы́я Та́йны Христо́вы восприя́ла еси́. Вознеси́, преподо́бная ма́ти, те́плыя моли́твы и о на́с ко Го́споду, да христиа́нскую кончи́ну улучи́ти сподо́бимся.

Богоро́дичен: Пала́та Царя́ Сла́вы и Престо́л огнезра́чный была́ еси́, Де́во, Херуви́м превы́шши и Серафи́м сла́внейши, те́мже вся́кое дыха́ние сла́вит Тя́, я́ко Ма́терь Христа́, Бо́га на́шего.

Конда́к, гла́с 3:

Воспои́м дне́сь, ве́рнии, преподо́бную ма́терь на́шу Алекса́ндру, ди́внаго уде́ла Пресвяты́я Богоро́дицы первонача́льницу, да ея́ моли́твами и предста́тельством Пречи́стыя Де́вы Госпо́дь пода́ст на́м грехо́в проще́ние и ве́лию ми́лость.

И́кос:

Кто́ дово́лен досто́йно воспе́ти труды́ и боле́зни, по́двиги и поще́ния твоя́, преподо́бная ма́ти Алекса́ндро? Оба́че благоприя́тными твои́ми к Бо́гу моли́твами пода́ждь на́м ны́не благода́ть Свята́го Ду́ха, да просла́вим терпе́ние и смире́ние твоя́ и любо́вь нелицеме́рную воспое́м, и́миже врага́ всезло́бнаго посрами́ла еси́. Те́мже моли́ся ко Го́споду дарова́ти на́м грехо́в проще́ние и ве́лию ми́лость.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В нача́ле зе́млю основа́вый и Небеса́ Сло́вом утверди́вый, благослове́н еси́ во ве́ки, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.

Путе́м ше́ствующи, вводя́щим в Боже́ственный поко́й, уклони́лася еси́ се́тей де́монских, блаже́нная. Те́мже, Боже́ственною благода́тию покрыва́ема, вопия́ла еси́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Повеле́ние Цари́цы Небе́сныя исполня́ющи и чу́дную оби́тель Ея́ созида́ющи, вы́ну в моли́тве пребыва́ла еси́, вопию́щи: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Ка́мень под главу́ твою́ полага́ющи и сле́з то́ки пролива́ющи, жесто́кое житие́ провожда́ла еси́, преподо́бная, и в ра́дости духо́вней воспева́ла еси́: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Вся́ светоно́сна еси́, Де́во, Све́т незаходи́мый прие́мши, и просвеща́еши, Чи́стая, ве́рою Тебе́ вопию́щих: благослове́н, Пречи́стая, Пло́д чре́ва Твоего́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Безнача́льнаго Царя́ сла́вы, Его́же трепе́щут Небе́сныя си́лы, по́йте, свяще́нницы, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Му́ченице цари́це Алекса́ндре поревнова́ла еси́, богому́драя, и жи́знь твою́ в ру́це Бо́жии предала́ еси́, то́чию Еди́наго Христа́ ве́дущи и Сего́ ра́спята, пою́щи Его́ во вся́ ве́ки.

Да́р моли́твы чи́стыя, смире́ние и любо́вь соверше́нную име́ла еси́, богоблаже́нная. Моли́ся и на́м в доброде́тели сия́ облещи́ся и Го́спода воспева́ти во вся́ ве́ки.

За́поведем Христо́вым поревнова́вши, ни́щия, си́рыя и младе́нцы николи́же в беде́ оставля́ла еси́, досточу́дная, те́мже всели́лася еси́ во оби́тели Небе́сныя, иде́же с ли́ки же́н честны́х Го́спода прославля́еши во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Все́ упова́ние мое́ на Тя́ возложи́х, Влады́чице, не и́мам бо ины́я по́мощи ра́зве Тебе́. Те́мже пода́ждь ми́ бога́тую Твою́ ми́лость.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Неви́димаго зра́ком Боже́ственным прие́мшая, Неискусобра́чная Де́во и Ма́ти, пе́сньми Рождество́ Твое́ велича́ем.

Я́ко ве́лию в жена́х и избра́нницу Ма́тере Бо́жия, откры́ тя́ Бо́г преподо́бному Серафи́му, и́же и яви́ сугу́бое попече́ние о оби́тели Диве́евской. Те́мже ку́пно с ни́м моли́ся о ча́дех твои́х, блаже́нная.

Пред кончи́ною твое́ю, ма́ти преподо́бная, о́браз Каза́нския ико́ны Пресвяты́я Богоро́дицы на пе́рси твоя́ возложи́ла еси́ и та́ко с ми́ром ду́шу твою́ Бо́гу предала́ еси́.

Моли́ ми́лостиваго Бо́га, преподо́бная ма́ти на́ша Алекса́ндро, я́ко дерзнове́ние к Нему́ иму́щая, да и мы́ с тобо́ю сподо́бимся сла́вити Его́ во Ца́рствии Небе́снем.

Богоро́дичен: Спаси́, Пречи́стая Влады́чице, к Тебе́ прибега́ющия от беды́ и напа́стей, от греха́ и бу́ри страсте́й плотски́х, от волне́ний и обстоя́ний жите́йских, и бу́дущаго осужде́ния.

Свети́лен:

Егда́ у́бо честны́я мо́щи твоя́, преподо́бная ма́ти Алекса́ндро, обрето́шася, тогда́ благоуха́ние из гро́ба твоего́ изы́де и благода́ть ве́лия яви́ся, неду́ги исцеля́ющи и ду́хи лука́выя отгоня́ющи.

Сла́ва, и ны́не: Сла́во вселе́нныя, Пресла́вная Де́во, Бо́га Пресла́внаго сла́вно ро́ждшая, сла́вы сподо́би Боже́ственныя, я́ко Богоро́дицу при́сно Тя́ сла́вящия.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Пои́мъ гдⷭ҇еви, прове́дшемꙋ лю́ди своѧ̑ сквозѣ̀ чермно́е мо́ре, ꙗ҆́кѡ є҆ди́нъ сла́внѡ просла́висѧ.

Прпⷣбнꙋю ᲂу҆го́дницꙋ и҆ ма́терь на́шꙋ а҆леѯа́ндрꙋ, первонача́льницꙋ ѻ҆би́тели дивѣ́евскїѧ, бж҃їѧ мт҃ре рабꙋ̀ и҆збра́ннꙋю, ны́нѣ за ны̀ на нб҃сѣ́хъ молѧ́щꙋюсѧ, гдⷭ҇и, сподо́би воспѣ́ти разꙋ́мнѡ.

Ѻ҆би́тели дивѣ́евскїѧ первонача́льница ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, а҆леѯа́ндро сла́внаѧ, и҆ досто́йнѡ послꙋша́нїе прест҃ы́ѧ бцⷣы и҆спо́лнивши, нбⷭ҇ное црⷭ҇твїе ᲂу҆наслѣ́довала є҆сѝ. помозѝ и҆ на́мъ добродѣ́тель послꙋша́нїѧ стѧжа́ти.

Воздержа́нїемъ ди́внымъ и҆ покаѧ́нїемъ сле́знымъ дꙋ́шꙋ твою̀ ѡ҆чи́стивши и҆ а҆́гг҃льскомꙋ житїю̀ поревнова́вши, хра́мъ ст҃а́гѡ дх҃а ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, прпⷣбнаѧ а҆леѯа́ндро.

Бг҃оро́диченъ: Пречⷭ҇таѧ бцⷣе дв҃о, па́че є҆стества̀ неизрече́ннѡ ро́ждшаѧ присносꙋ́щное и҆ пребжⷭ҇твенное сло́во, досто́йнѡ въ пѣ́снехъ велича́емъ тѧ̀.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Оу҆твержде́й сло́вомъ нб҃са̀, и҆ зе́млю ѡ҆снова́вый на вода́хъ мно́гихъ, ᲂу҆твердѝ мѧ̀ къ пѣ́нїю славосло́вїѧ твоегѡ̀, гдⷭ҇и.

Мїрска̑ѧ и҆ тлѣ̑ннаѧ возненави́дѣвши, пло́ть свою̀ и҆знꙋри́ла є҆сѝ, ма́ти а҆леѯа́ндро, тѣ́мже и҆ мл҃твꙋ къ бг҃ꙋ при́снѡ возносѧ́щи, того̀ є҆ди́наго возлюби́ла є҆сѝ.

Просвѣще́нїе дх҃а въ се́рдцѣ твое́мъ прїе́мши, прпⷣбнаѧ ма́ти, лꙋча́ми добродѣ́телей страсте́й мглꙋ̀ ꙗ҆́вѣ ѿгна́ла є҆сѝ. помозѝ и҆ на́мъ ѿ ѡ҆мраче́нїѧ страсте́й и҆зба́витисѧ.

Твоѧ̑ мл҃твы и҆ трꙋды̀, ꙗ҆́кѡ кади́ло бл҃гово́нное, влⷣцѣ и҆ бг҃омт҃ри принесла̀ є҆сѝ, прпⷣбнаѧ, та́же и҆ мнѡ́ги хра́мы бж҃їѧ твои́мъ раче́нїемъ и҆ пѡ́двиги воздви́гла є҆сѝ. ны́нѣ же вознесѝ моле́нїе ѡ҆ бл҃гостоѧ́нїи цр҃кве рꙋ́сскїѧ.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆твержде́нїе, покро́въ и҆ прибѣ́жище бꙋ́ди съ вѣ́рою къ тебѣ̀ прибѣга́ющымъ, дв҃о бг҃ороди́тельнице, и҆ бж҃їю мт҃рь тѧ̀ и҆сповѣ́дающымъ.

Сѣда́ленъ, гла́съ г҃.

Бога́тство тлѣ́нное и҆ сла́вꙋ мимотекꙋ́щꙋю въ млады́хъ лѣ́тѣхъ ѡ҆ста́вивши, нбⷭ҇ное бога́тство и҆ сла́вꙋ вѣ́чнꙋю воспрїѧ́ла є҆сѝ, прпⷣбнаѧ а҆леѯа́ндро. тѣ́мже бл҃жи́мъ ст҃о́е твоѐ преставле́нїе и҆ ᲂу҆ми́льнѡ вопїе́мъ: помѧнѝ на́съ ᲂу҆ прⷭ҇то́ла бж҃їѧ, ма́ти чтⷭ҇на́ѧ.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́же ра́дости прїе́мшаѧ и҆сполне́нїе, прїимѝ ѿ на́съ, рабѡ́въ твои́хъ, цѣлова́нїе а҆рха́гг҃лово: ра́дꙋйсѧ, ра́дость мі́рꙋ ро́ждшаѧ, ра́дꙋйсѧ, ма́нно нбⷭ҇наѧ, хлѣ́бомъ жи́зни на́съ напита́вшаѧ, ра́дꙋйсѧ, цр҃и́це, въ жена́хъ бл҃гослове́ннаѧ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Та́йнѡ прⷪ҇ро́къ предзрѧ̀ ѿ дв҃ы тѧ̀, сло́ве, воплоща́ема, пѣ́сненнѡ вопїѧ́ше: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Ѻ҆гне́мъ любвѐ бж҃їѧ те́рнїе страсте́й попали́вши, глаго́лы ди̑вныѧ прест҃ы́ѧ бцⷣы ѡ҆ четве́ртомъ є҆ѧ̀ жре́бїи во вселе́ннѣй ᲂу҆слы́шати сподо́биласѧ є҆сѝ. тѣ́мже и҆ ѻ҆би́тель дивѣ́евскꙋю воздви́гла є҆сѝ.

Насажде́на въ домꙋ̀ бж҃їѧ мт҃ре бы́вши, ꙗ҆́кѡ цвѣ́ты кра̑сныѧ, мнѡ́гїѧ добродѣ́тєли и҆зрасти́ла є҆сѝ, и҆ во ѡ҆снова́нїе ѻ҆би́тели ка́мень вѣ́ры положи́вши, мнѡ́гимъ и҆́нокинѧмъ пꙋ́ть во ѻ҆би́тєли нбⷭ҇ныѧ ᲂу҆каза́ла є҆сѝ.

Жезло́мъ добродѣ́тельныѧ твоеѧ̀ жи́зни мнѡ́гїѧ дꙋ́шы въ црⷭ҇твїе нбⷭ҇ное ᲂу҆пра́вила є҆сѝ, ма́ти а҆леѯа́ндро, помозѝ и҆ на́мъ добродѣ́тєли є҆ѵⷢ҇льскїѧ стѧжа́ти и҆ жи́зни бл҃же́нныѧ вкꙋ́пѣ со всѣ́ми ст҃ы́ми дости́гнꙋти.

Бг҃оро́диченъ: Ты̀ є҆сѝ, бл҃га́ѧ, вѣ̑рнымъ ᲂу҆твержде́нїе, ѿ лю́тыхъ и҆збавле́нїе и҆ просвѣще́нїе дꙋ́шъ на́шихъ, и҆ ѻ҆би́тели дивѣ́евской стѣна̀ и҆ ѡ҆гражде́нїе.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆́тренююще вопїе́мъ тѝ, гдⷭ҇и, сп҃сѝ ны̀: ты́ бо є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, ра́звѣ тебє̀ и҆но́гѡ не вѣ́мы.

Тѣ́сный пꙋ́ть па́че простра́ннагѡ предпочла̀ є҆сѝ, и҆ ра́дꙋющисѧ, мнѡ́гїѧ трꙋды̀ и҆ болѣ̑зни претерпѣ́ла є҆сѝ, прпⷣбнаѧ а҆леѯа́ндро. ᲂу҆крѣпѝ и҆ ны̀ во ѡ҆бстоѧ́нїихъ жите́йскихъ мл҃твами твои́ми.

Въ пѣ́нїихъ и҆ поще́нїихъ, мл҃твахъ же и҆ бдѣ́нїихъ пожи́вши, прпⷣбнаѧ, хрⷭ҇тꙋ̀ ᲂу҆невѣ́стиласѧ є҆сѝ и҆ ѻ҆́бразъ и҆́ноческагѡ житїѧ̀ сестра́мъ ѻ҆би́тели дивѣ́евскїѧ ꙗ҆ви́ла є҆сѝ.

Житїѐ твоѐ пра́ведно и҆ преподо́бно бы́сть, а҆леѯа́ндро бл҃же́ннаѧ, тѣ́мже сꙋгꙋ́багѡ по́двига взыскꙋ́ющи, вели́кꙋю схи́мꙋ пред̾ кончи́ною прїѧ́ти сподо́биласѧ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ѿ всѧ́кагѡ прило́га проти́вна и҆ ско́рби, и҆ ѿ вра̑гъ лю́тыхъ рабы̑ твоѧ̑ свободѝ, всенепоро́чнаѧ, тѧ̀ бо держа́вное предста́тельство стѧжа́хомъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ри́зꙋ мнѣ̀ пода́ждь свѣ́тлꙋ, ѡ҆дѣѧ́йсѧ свѣ́томъ ꙗ҆́кѡ ри́зою, многомлⷭ҇тиве хрⷭ҇тѐ бж҃е на́шъ.

Сла́вꙋ ро́да твоегѡ̀ презрѣ́вши и҆ за́пѡвѣди є҆ѵⷢ҇льскїѧ ре́вностнѣ и҆спо́лнивши, прпⷣбнаѧ, хрⷭ҇та̀ ра́ди ѡ҆бнища́ла є҆сѝ и҆ мно́гими добродѣ́тельми ѡ҆богати́ласѧ є҆сѝ.

Вели́каго подви́жника саро́вскаго въ ю҆́нѣмъ і҆еродїа́конѣ серафі́мѣ предꙋзрѣ́ла є҆сѝ, а҆леѯа́ндро мꙋ́драѧ, и҆ попече́нїе ѡ҆ ѻ҆би́тели дивѣ́евской на негѡ̀ возложи́ла є҆сѝ. помози́те и҆ на́мъ, ст҃і́и ᲂу҆гѡ́дницы, наслѣ̑дники црⷭ҇твїѧ нбⷭ҇нагѡ бы́ти.

По всѧ̑ дни̑ и҆ но́щи бг҃ꙋ бл҃гоꙋгожда́ющи, въ ча́съ кончи́ны твоеѧ̀ ст҃ы̑ѧ та̑йны хрⷭ҇тѡ́вы воспрїѧ́ла є҆сѝ. вознесѝ, прпⷣбнаѧ ма́ти, тє́плыѧ мл҃твы и҆ ѡ҆ на́съ ко гдⷭ҇ꙋ, да хрⷭ҇тїа́нскꙋю кончи́нꙋ ᲂу҆лꙋчи́ти сподо́бимсѧ.

Бг҃оро́диченъ: Пала́та цр҃ѧ̀ сла́вы и҆ прⷭ҇то́лъ ѻ҆гнезра́чный была̀ є҆сѝ, дв҃о, херꙋві̑мъ превы́шши и҆ серафі̑мъ сла́внѣйши, тѣ́мже всѧ́кое дыха́нїе сла́витъ тѧ̀, ꙗ҆́кѡ мт҃рь хрⷭ҇та̀, бг҃а на́шегѡ.

Конда́къ, гла́съ г҃:

Воспои́мъ дне́сь, вѣ́рнїи, прпⷣбнꙋю ма́терь на́шꙋ а҆леѯа́ндрꙋ, ди́внагѡ ᲂу҆дѣ́ла прест҃ы́ѧ бцⷣы первонача́льницꙋ, да є҆ѧ̀ мл҃твами и҆ предста́тельствомъ пречⷭ҇тыѧ дв҃ы гдⷭ҇ь пода́стъ на́мъ грѣхѡ́въ проще́нїе и҆ ве́лїю млⷭ҇ть.

І҆́косъ:

Кто̀ дово́ленъ досто́йнѡ воспѣ́ти трꙋды̀ и҆ болѣ̑зни, по́двиги и҆ пощє́нїѧ твоѧ̑, прпⷣбнаѧ ма́ти а҆леѯа́ндро: ѻ҆ба́че бл҃гопрїѧ́тными твои́ми къ бг҃ꙋ мл҃твами пода́ждь на́мъ ны́нѣ бл҃года́ть ст҃а́гѡ дх҃а, да просла́вимъ терпѣ́нїе и҆ смире́нїе твоѧ̑ и҆ любо́вь нелицемѣ́рнꙋю воспое́мъ, и҆́миже врага̀ всеѕло́бнаго посрами́ла є҆сѝ. тѣ́мже моли́сѧ ко гдⷭ҇ꙋ дарова́ти на́мъ грѣхѡ́въ проще́нїе и҆ ве́лїю млⷭ҇ть.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Въ нача́лѣ зе́млю ѡ҆снова́вый, и҆ нб҃са̀ сло́вомъ ᲂу҆тверди́вый, бл҃гослове́нъ є҆сѝ во вѣ́ки, гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Пꙋте́мъ ше́ствꙋющи, вводѧ́щимъ въ бжⷭ҇твенный поко́й, ᲂу҆клони́ласѧ є҆сѝ сѣ́тей де́мѡнскихъ, бл҃же́ннаѧ. тѣ́мже бжⷭ҇твенною бл҃года́тїю покрыва́ема, вопїѧ́ла є҆сѝ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Повелѣ́нїе цр҃и́цы нбⷭ҇ныѧ и҆сполнѧ́ющи и҆ чꙋ́днꙋю ѻ҆би́тель є҆ѧ̀ созида́ющи, вы́нꙋ въ мл҃твѣ пребыва́ла є҆сѝ, вопїю́щи: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Ка́мень под̾ главꙋ̀ твою̀ полага́ющи и҆ сле́зъ то́ки пролива́ющи, жесто́кое житїѐ провожда́ла є҆сѝ, прпⷣбнаѧ, и҆ въ ра́дости дꙋхо́внѣй воспѣва́ла є҆сѝ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Всѧ̀ свѣтоно́сна є҆сѝ, дв҃о, свѣ́тъ незаходи́мый прїе́мши, и҆ просвѣща́еши, чⷭ҇таѧ, вѣ́рою тебѣ̀ вопїю́щихъ: бл҃гослове́нъ, пречⷭ҇таѧ, пло́дъ чре́ва твоегѡ̀.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Безнача́льнаго цр҃ѧ̀ сла́вы, є҆гѡ́же трепе́щꙋтъ нбⷭ҇ныѧ си̑лы, по́йте, сщ҃е́нницы, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Мч҃нцѣ цари́цѣ а҆леѯа́ндрѣ поревнова́ла є҆сѝ, бг҃омꙋ́драѧ, и҆ жи́знь твою̀ въ рꙋ́цѣ бж҃їи предала̀ є҆сѝ, то́чїю є҆ди́наго хрⷭ҇та̀ вѣ́дꙋщи и҆ сего̀ ра́спѧта, пою́щи є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Да́ръ мл҃твы чи́стыѧ, смире́нїе и҆ любо́вь соверше́ннꙋю и҆мѣ́ла є҆сѝ, бг҃обл҃же́ннаѧ. моли́сѧ и҆ на́мъ въ добродѣ́тєли сїѧ̑ ѡ҆блещи́сѧ и҆ гдⷭ҇а воспѣва́ти во всѧ̑ вѣ́ки.

За́повѣдемъ хрⷭ҇тѡ́вымъ поревнова́вши, ни́щыѧ, си̑рыѧ и҆ младе́нцы николи́же въ бѣдѣ̀ ѡ҆ставлѧ́ла є҆сѝ, досточꙋ́днаѧ, тѣ́мже всели́ласѧ є҆сѝ во ѻ҆би́тєли нбⷭ҇ныѧ, и҆дѣ́же съ ли̑ки же́нъ чтⷭ҇ны́хъ гдⷭ҇а прославлѧ́еши во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Всѐ ᲂу҆пова́нїе моѐ на тѧ̀ возложи́хъ, влⷣчце, не и҆́мамъ бо и҆ны́ѧ по́мощи ра́звѣ тебє̀. тѣ́мже пода́ждь мѝ бога́тꙋю твою̀ млⷭ҇ть.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Неви́димаго зра́комъ бжⷭ҇твеннымъ прїе́мшаѧ, неискꙋсобра́чнаѧ дв҃о и҆ мт҃и, пѣ́сньми ржⷭ҇тво̀ твоѐ велича́емъ.

Ꙗ҆́кѡ ве́лїю въ жена́хъ и҆ избра́нницꙋ мт҃ре бж҃їѧ, ѿкры̀ тѧ̀ бг҃ъ прпⷣбномꙋ серафі́мꙋ, и҆́же и҆ ꙗ҆вѝ сꙋгꙋ́бое попече́нїе ѡ҆ ѻ҆би́тели дивѣ́евской. тѣ́мже кꙋ́пнѡ съ ни́мъ моли́сѧ ѡ҆ ча́дѣхъ твои́хъ, бл҃же́ннаѧ.

Пред̾ кончи́ною твое́ю, ма́ти прпⷣбнаѧ, ѻ҆́бразъ каза́нскїѧ і҆кѡ́ны прест҃ы́ѧ бцⷣы на пе́рси твоѧ̑ возложи́ла є҆сѝ и҆ та́кѡ съ ми́ромъ дꙋ́шꙋ твою̀ бг҃ꙋ предала̀ є҆сѝ.

Молѝ млⷭ҇тиваго бг҃а, прпⷣбнаѧ ма́ти на́ша а҆леѯа́ндро, ꙗ҆́кѡ дерзнове́нїе къ немꙋ̀ и҆мꙋ́щаѧ, да и҆ мы̀ съ тобо́ю сподо́бимсѧ сла́вити є҆го̀ во црⷭ҇твїи нбⷭ҇нѣмъ.

Бг҃оро́диченъ: Сп҃сѝ, пречⷭ҇таѧ влⷣчце, къ тебѣ̀ прибѣга́ющыѧ ѿ бѣды̀ и҆ напа́стей, ѿ грѣха̀ и҆ бꙋ́ри страсте́й плотски́хъ, ѿ волне́нїй и҆ ѡ҆бстоѧ́нїй жите́йскихъ, и҆ бꙋ́дꙋщагѡ ѡ҆сꙋжде́нїѧ.

Свѣти́ленъ:

Є҆гда̀ ᲂу҆́бѡ чтⷭ҇ны̑ѧ мо́щи твоѧ̑, прпⷣбнаѧ ма́ти а҆леѯа́ндро, ѡ҆брѣто́шасѧ, тогда̀ бл҃гоꙋха́нїе и҆з̾ гро́ба твоегѡ̀ и҆зы́де и҆ бл҃года́ть ве́лїѧ ꙗ҆ви́сѧ, недꙋ́ги и҆сцѣлѧ́ющи и҆ дꙋ́хи лꙋка̑выѧ ѿгонѧ́ющи.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Сла́во вселе́нныѧ, пресла́внаѧ дв҃о, бг҃а пресла́внаго сла́внѡ ро́ждшаѧ, сла́вы сподо́би бжⷭ҇твенныѧ, ꙗ҆́кѡ бцⷣꙋ при́снѡ тѧ̀ сла́вѧщыѧ.

Пре­по­доб­ная Алек­сандра в ми­ре зва­лась Ага­фия Се­ме­нов­на. Про­ис­хо­ди­ла она из ста­рин­но­го ря­зан­ско­го ро­да дво­рян Сте­па­но­вых, из­вест­но­го с се­ре­ди­ны XVI ве­ка. Ро­ди­лась в бла­го­че­сти­вой се­мье Си­мео­на и Па­рас­ке­вы в кон­це 1720-х – на­ча­ле 1730-х го­дов. Отец ра­но умер, и мать са­ма вос­пи­ты­ва­ла ее в ду­хе бла­го­че­стия. Прас­ко­вья Ан­дре­ев­на в юных го­дах вы­да­ла Ага­фию за сы­на со­се­дей-по­ме­щи­ков Мель­гу­но­вых. Яков Мель­гу­нов слу­жил пра­пор­щи­ком в Му­ром­ском пе­хот­ном пол­ку. Ага­фия Се­ме­нов­на недол­го бы­ла за­му­жем. Ее су­пруг ра­но скон­чал­ся (око­ло 1755–56 г.), оста­вив ее с ма­лень­кой до­че­рью на ру­ках. Имея об­шир­ные по­ме­стья и 700 душ кре­стьян, об­ла­дая боль­шим ка­пи­та­лом и бу­дучи в мо­ло­до­сти при­ят­ной на­руж­но­сти и яс­но­го ума, Ага­фия Се­ме­нов­на вы­бра­ла путь слу­же­ния Бо­гу.

По при­ме­ру же­ны род­но­го дя­ди её му­жа, ко­то­рая ов­до­вев, при­ня­ла мо­на­ше­ство в Ря­зан­ском Бо­го­яв­лен­ском мо­на­сты­ре, Ага­фия Се­ме­нов­на со сво­ей до­че­рью от­пра­ви­лась в Ки­ев и по бла­го­сло­ве­нию стар­цев по­сту­пи­ла в Ки­е­во-Фло­ров­ский мо­на­стырь.

Од­на­жды ма­туш­ка Алек­сандра спо­до­би­лась ви­деть Пре­свя­тую Бо­го­ро­ди­цу и слы­шать от Нее та­кие сло­ва: "Это Я, Гос­по­жа и Вла­ды­чи­ца твоя, Ко­то­рой ты все­гда мо­лишь­ся. Я при­шла воз­ве­стить те­бе во­лю Мою: так те­бе ныне гла­го­лю: иди в зем­лю, ко­то­рую Я по­ка­жу те­бе. Иди на се­вер Рос­сии и об­хо­ди все ве­ли­ко­рус­ские ме­ста свя­тых оби­те­лей Мо­их, и бу­дет ме­сто, где Я ука­жу те­бе окон­чить бо­го­угод­ную жизнь, и про­слав­лю Имя Мое там, ибо в ме­сте жи­тель­ства тво­е­го Я ос­ную оби­тель ве­ли­кую Мою, на ко­то­рую низ­ве­ду все бла­го­сло­ве­ния Бо­жии и Мои, со всех трех жре­би­ев Мо­их на зем­ле: Иве­рии, Афо­на и Ки­е­ва. Иди же в путь твой, и бла­го­дать Бо­жия непре­стан­но да бу­дут с то­бою!" Оч­нув­шись, мать Алек­сандра со­об­щи­ла о ви­де­нии сво­е­му ду­хов­но­му от­цу, за­тем дру­гим от­цам Ки­е­во-Пе­чер­ской Лав­ры. Мать Алек­сандра про­си­ла их разо­брать, что за ви­де­ния удо­сто­и­лась она. Но свя­тые стар­цы еди­но­глас­но ре­ши­ли, что ви­де­ние Ца­ри­цы Небес­ной бы­ло ис­тин­ное и что мать Алек­сандра удо­сто­и­лась быть из­бран­ни­цей Бо­жи­ей Ма­те­ри во все­лен­ной. Стар­цы по­со­ве­то­ва­ли ма­те­ри Алек­сан­дре скрыть свое по­стри­же­ние и под преж­ним име­нем вдо­вы-под­по­ру­чи­цы Ага­фии Се­ме­нов­ны Мель­гу­но­вой пу­стить­ся в путь, ука­зан­ный ей Бо­го­ма­те­рью. Све­де­ния о том, где и сколь­ко вре­ме­ни стран­ство­ва­ла мать Алек­сандра, утра­ти­лись с го­да­ми.

В 1760 г. шла она из г. Му­ро­ма в Са­ров­скую пу­стынь. Не до­хо­дя 12 верст, мать Алек­сандра оста­но­ви­лась на от­дых в се­ле Ди­ве­е­во. Она вы­бра­ла се­бе ме­стом от­ды­ха лу­жай­ку у за­пад­ной сте­ны неболь­шой де­ре­вян­ной церк­ви. Уста­лая, она усну­ла си­дя и в лег­кой дре­мо­те удо­сто­и­лась уви­деть Бо­жию Ма­терь и услы­ша­ла от Нее сле­ду­ю­щее: «Вот то са­мое ме­сто, ко­то­рое Я по­ве­ле­ла те­бе ис­кать на се­ве­ре Рос­сии, и вот здесь жи­ви и уго­ждай Гос­по­ду Бо­гу до кон­ца дней тво­их, и Я все­гда бу­ду с то­бою и все­гда бу­ду по­се­щать ме­сто это. И, как звез­ды небес­ные и как пе­сок мор­ской, умно­жу Я тут слу­жа­щих Гос­по­ду Бо­гу и ве­ли­ча­ю­щих Ме­ня, Ма­терь Све­та, и Сы­на Мо­е­го Иису­са Хри­ста!» Ко­гда ви­де­ние окон­чи­лось, мать Алек­сандра просну­лась и по­шла до Са­ров­ской пу­сты­ни в ве­ли­кой ра­до­сти.

Об­ще­жи­тель­ная Са­ров­ская пу­стынь про­из­ве­ла силь­ное впе­чат­ле­ние на мать Алек­сан­дру. Стро­гое бла­го­чи­ние, про­дол­жи­тель­ная цер­ков­ная служ­ба, про­сто­та, убо­гость и су­ро­вость мо­на­ше­ству­ю­щих, ста­рин­ное стол­по­вое пе­ние по чи­ну Афон­ской Го­ры, ску­дость пи­щи и вся об­ста­нов­ка вос­хи­ти­ли ду­шу ма­те­ри Алек­сан­дры.

По­зна­ко­мив­шись со стар­ца­ми, Ага­фия Се­ме­нов­на от­кры­ла им ду­шу свою и по­про­си­ла от них со­ве­та и вра­зум­ле­ния.

Са­ров­ские стар­цы по­со­ве­то­ва­ли ей все­це­ло пре­дать­ся во­ле Бо­жи­ей и ис­пол­нять все ука­зан­ное Ца­ри­цей Небес­ной. Ма­туш­ка Алек­сандра, по­слуш­ная во­ле и ука­за­нию Ца­ри­цы Небес­ной, со­би­ра­лась пе­ре­ехать на жи­тель­ство в Ди­ве­е­во. Но се­ло Ди­ве­е­во бы­ло то­гда весь­ма неудоб­но для жиз­ни мо­на­хи­ни, ищу­щей мо­лит­вен­но­го по­коя. По­сто­ян­ный шум от боль­шо­го чис­ла ра­бо­чих на от­кры­тых здесь за­во­дах, до­бы­вав­ших же­лез­ную ру­ду, ссо­ры, дра­ки, раз­бои – все это при­да­ва­ло мест­но­сти осо­бый ха­рак­тер, непри­яз­нен­ный для все­го мир­но­го, свя­то­го и бо­же­ствен­но­го. Кро­ме то­го, с ней бы­ла ма­ло­лет­няя дочь, для ко­то­рой бы­ли необ­хо­ди­мы неко­то­рые жиз­нен­ные усло­вия. По­это­му са­ров­ские стар­цы по­со­ве­то­ва­ли ма­те­ри Алек­сан­дре, чтобы ис­пол­нить во­лю Бо­го­ма­те­ри, по­се­лить­ся в двух вер­стах от Ди­ве­е­ва, в де­ревне Оси­нов­ка.

Ага­фия Се­ме­нов­на по­се­ли­лась в де­ревне Оси­нов­ка. Здесь вско­ре за­бо­ле­ла и скон­ча­лась ее 9- или 10-лет­няя дочь. Это про­изо­шло око­ло 1764 г. Мать Алек­сандра уви­де­ла в смер­ти сво­ей един­ствен­ной до­че­ри еще од­но ука­за­ние Бо­жие и под­твер­жде­ние до­сто­вер­но­сти все­го воз­ве­щен­но­го ей Ца­ри­цей Небес­ной. По­рва­лось по­след­нее зве­но, свя­зы­ва­ю­щее ее с ми­ром.

То­гда Ага­фия Се­ме­нов­на ре­ши­ла от­ре­шить­ся от все­го сво­е­го иму­ще­ства и окон­ча­тель­но рас­по­ря­дить­ся сво­и­ми име­ни­я­ми. Для это­го она от­пра­ви­лась в свои по­ме­стья.

Нема­ло вре­ме­ни по­тре­бо­ва­лось ей для устрой­ства дел. В 1766–1767 гг. она про­да­ла все свои ря­зан­ские име­ния. Она осво­бо­ди­лась от вся­ких зем­ных за­бот и зна­чи­тель­но уве­ли­чи­ла свой и без то­го боль­шой ка­пи­тал. За­тем она часть ка­пи­та­ла по­ло­жи­ла вкла­да­ми в мо­на­сты­ри и церк­ви для по­ми­но­ве­ния ро­ди­те­лей, до­че­ри и род­ных, а глав­ное, по­спе­ши­ла на по­мощь ту­да, где на­до бы­ло по­стро­ить хра­мы Бо­жии.

Ага­фия Се­ме­нов­на вер­ну­лась в Ди­ве­е­во в кон­це 1767 г. Са­ров­ские стар­цы бла­го­сло­ви­ли ей по­се­лить­ся у при­ход­ско­го ди­ве­ев­ско­го свя­щен­ни­ка Ва­си­лия Дер­те­ва, жив­ше­го вдво­ем с же­ной. Ему бы­ло око­ло 40 лет (1727 го­да рож­де­ния), но он был уже из­ве­стен в окру­ге сво­ей ду­хов­ной жиз­нью. На его дво­ре Ага­фия Се­ме­нов­на вы­стро­и­ла се­бе кел­лию и про­жи­ла в ней 20 лет, со­вер­шен­но за­быв свое про­ис­хож­де­ние и неж­ное вос­пи­та­ние.

В ду­хов­ных во­про­сах мать Алек­сандра во всем со­ве­то­ва­лась с Са­ров­ски­ми стар­ца­ми. Она очень по­чи­та­ла стар­ца На­за­рия, игу­ме­на Ва­ла­ам­ско­го. Его жи­во­пис­ный порт­рет ви­сел в кел­лии ма­туш­ки Алек­сан­дры, и она каж­до­днев­но при вся­ком де­ле ему кла­ня­лась. Впо­след­ствии она ста­ла об­ра­щать­ся к са­ров­ским по­движ­ни­кам иеро­мо­на­хам Па­хо­мию и Ис­а­ии.

В то вре­мя в Ди­ве­е­ве был при­ход­ской де­ре­вян­ный храм во имя свя­то­го пер­во­му­че­ни­ка и ар­хи­ди­а­ко­на Сте­фа­на. Он был хо­лод­ный, пред­на­зна­чен­ный для слу­же­ния толь­ко в теп­лое вре­мя го­да. Ма­туш­ка Алек­сандра с бла­го­сло­ве­ния са­ров­ских стар­цев за­ня­лась бла­го­устрой­ством ди­ве­ев­ской церк­ви. Сна­ча­ла она при­сту­пи­ла к ре­мон­ту глав­ной ча­сти Сте­фа­нов­ской церк­ви, а за­тем при­стро­и­ла при­дел во имя свя­ти­те­ля и чу­до­твор­ца Ни­ко­лая, ко­то­рый был освя­щен в 1772 г., а так­же теп­лый при­дел во имя Ка­зан­ской ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри, освя­щен­ный в 1775 г.

Во вре­мя неустан­ной мо­лит­вы Бо­го­ро­ди­ца от­кры­ла ма­туш­ке Алек­сан­дре, что сле­ду­ет оза­бо­тить­ся о по­стро­е­нии ка­мен­ной при­ход­ской церк­ви в честь Ка­зан­ской Ее ико­ны. Са­ров­ские стар­цы с от­цом Па­хо­ми­ем, по­мо­лив­шись, бла­го­сло­ви­ли пра­вед­ни­цу на по­стро­е­ние церк­ви. Ко­гда бы­ло по­лу­че­но раз­ре­ше­ние, ма­туш­ка Алек­сандра при­сту­пи­ла к по­строй­ке хра­ма на том са­мом ме­сте, где яви­лась ей Ца­ри­ца Небес­ная.

Вре­мя по­стро­е­ния хра­ма бы­ло тре­вож­ным для Рос­сии. В 1773 г. в По­вол­жье на­ча­лось кро­ва­вое и же­сто­кое пу­га­чев­ское вос­ста­ние. В ав­гу­сте 1774 г. был взят го­род Тем­ни­ков, и опас­ность вплот­ную при­бли­зи­лась к Са­ро­ву и Ди­ве­е­ву. Ко­гда Ага­фия Се­ме­нов­на умо­ля­ла Гос­по­да и Ца­ри­цу Небес­ную об из­бав­ле­нии их края от это­го зло­дея, рав­но как и от по­сле­до­вав­ше­го за­тем го­ло­да, ей бы­ло от­кры­то, что гнев Бо­жий ми­ну­ет их. Дей­стви­тель­но, пу­га­чев­ские от­ря­ды не до­шли до Ди­ве­е­ва.

Мать Алек­сандра по со­ору­же­нии хра­ма ез­ди­ла в го­род Ка­зань, где по­лу­чи­ла вер­ней­ший спи­сок с чу­до­твор­ной Ка­зан­ской ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри, и в го­род Ки­ев ис­про­сить для церк­ви ча­сти­цы свя­тых мо­щей. Мо­щи ей вло­жи­ли в се­реб­ря­ный и по­зо­ло­чен­ный крест.

Со­хра­ни­лось пре­да­ние, что ма­туш­ка Алек­сандра дол­го ду­ма­ла, ко­му по­свя­тить при­дел с пра­вой сто­ро­ны, и всю ночь мо­ли­лась, про­ся Гос­по­да, да вра­зу­мит Он ее. Гос­подь услы­шал мо­лит­ву.

Во вре­мя ноч­ной мо­лит­вы слы­шит она стук в ок­но и го­лос: «Ты недо­уме­ва­ешь, в чье имя устро­ить при­дел? Со­здай его во имя мое». – «Кто ты?» – в стра­хе во­про­си­ла ма­туш­ка Алек­сандра. «Я – апо­стол пер­во­му­че­ник ар­хи­ди­а­кон Сте­фан!» – от­ве­чал го­лос и за­молк, а утром, на рас­све­те, на том са­мом окне, в ко­то­рое был стук но­чью, ма­туш­ка на­шла об­раз свя­то­го апо­сто­ла и пер­во­му­че­ни­ка ар­хи­ди­а­ко­на Сте­фа­на. Он был на­пи­сан на длин­ном и уз­ком брус­ке (об­руб­ке), очень ста­рин­но­го пись­ма. Сна­ча­ла он хра­нил­ся в церк­ви, а за­тем в кел­лии ма­туш­ки Алек­сан­дры.

Ка­зан­ский храм был освя­щен от­цом Па­хо­ми­ем в на­ча­ле 1780 г.

Боль­шую часть сво­е­го ка­пи­та­ла Ага­фия Се­ме­нов­на по­жерт­во­ва­ла в Са­ров­скую пу­стынь. Ее вклад в стро­и­тель­ство Успен­ско­го со­бо­ра в Са­ро­ве, на­ча­то­го в 1770 г. и от­ло­жен­но­го в го­лод­ные го­ды, поз­во­лил за­вер­шить по­строй­ку. Пре­по­доб­ный Се­ра­фим сви­де­тель­ство­вал, что «со­бор со­ору­жен усер­ди­ем ма­туш­ки Алек­сан­дры».

Ми­ло­сты­ня ма­те­ри Алек­сан­дры бы­ла все­гда тай­ная; она слу­жи­ла всем, чем толь­ко уме­ла и на­сколь­ко мог­ла.

Она по­мо­га­ла мно­гим де­ви­цам-си­ро­там в ми­ру: чтобы со­блю­сти их чи­сты­ми от гре­ха, на­де­ля­ла их при­да­ным, и они мог­ли вый­ти за­муж. Бед­ным неве­стам Ага­фия Се­ме­нов­на вы­ши­ва­ла го­лов­ные убо­ры – со­ро­ки и кра­си­вые по­ло­тен­ца.

В те­че­ние 12 лет со вре­ме­ни окон­ча­ния бла­го­устрой­ства де­ре­вян­ной церк­ви в празд­ни­ки и вос­крес­ные дни Ага­фия Се­ме­нов­на ни­ко­гда не ухо­ди­ла из церк­ви пря­мо до­мой, но по окон­ча­нии ли­тур­гии все­гда оста­нав­ли­ва­лась на цер­ков­ной пло­ща­ди и по­уча­ла кре­стьян, го­во­ря им о хри­сти­ан­ских обя­зан­но­стях и о до­стой­ном по­чи­та­нии празд­нич­ных и вос­крес­ных дней.

Внеш­ность ма­туш­ки Алек­сан­дры из­вест­на со слов ее по­слуш­ни­цы Ев­до­кии: «Одеж­да Ага­фии Се­ме­нов­ны бы­ла не толь­ко про­стая и бед­ная, но и мно­го­швей­ная, и при­том зи­мою и ле­том од­на и та же; на го­ло­ве она но­си­ла хо­лод­ную чер­ную круг­лень­кую шер­стя­ную ша­поч­ку, опу­шен­ную за­ячьим ме­хом, по­то­му что она ча­сто стра­да­ла го­лов­ною бо­лью. На поле­вые ра­бо­ты хо­ди­ла в лап­тях, а под ко­нец сво­ей жиз­ни ха­жи­ва­ла уже в хо­лод­ных са­пож­ках. Ма­туш­ка Ага­фия Се­ме­нов­на бы­ла сред­не­го ро­ста, ви­да ве­се­ло­го; ли­цо у нее бы­ло круг­лое, бе­лое, гла­за се­рые, нос ко­рот­кий, лу­ко­вич­кою, ро­тик неболь­шой, во­ло­сы в мо­ло­до­сти бы­ли свет­ло-ру­сые, ли­цо и руч­ки – пол­ные».

За шесть ме­ся­цев до кон­чи­ны ма­туш­ки Алек­сан­дры на­ста­ло вре­мя устро­ить мо­на­ше­скую об­щи­ну, чтобы ис­пол­нить все при­ка­зан­ное Бо­жи­ей Ма­те­рью. К это­му пред­ста­вил­ся осо­бый слу­чай. В 1788 г. од­на из по­ме­щиц се­ла Ди­ве­е­ва, гос­по­жа Жда­но­ва, на­слы­шав­шись об Ага­фии Се­ме­новне, же­лая по­усерд­ство­вать осу­ществ­ле­нию бла­го­го де­ла, по­жерт­во­ва­ла ей 1300 квад­рат­ных са­жен сво­ей зем­ли ря­дом с цер­ко­вью. По со­ве­ту Са­ров­ских стар­цев и с раз­ре­ше­ния епар­хи­аль­но­го на­чаль­ства мать Алек­сандра по­стро­и­ла на этой зем­ле три кел­лии с на­двор­ным стро­е­ни­ем и огра­ди­ла про­стран­ство де­ре­вян­ной огра­дой; од­ну кел­лию за­ня­ла са­ма, дру­гую предо­ста­ви­ла для от­ды­ха стран­ни­кам, иду­щим через Ди­ве­е­во в Са­ров, и тре­тью пред­на­зна­чи­ла для при­гла­шен­ных жить трех по­слуш­ниц.

Мать Алек­сандра до кон­ца сво­их дней ве­ла жизнь бо­го­угод­ную, по­движ­ни­че­скую, крайне су­ро­вую, в по­сто­ян­ном тру­де и мо­лит­ве, управ­ляя сест­ра­ми в ду­хе кро­то­сти. Стро­го ис­пол­няя все труд­но­сти Са­ров­ско­го уста­ва, она во всем ру­ко­вод­ство­ва­лась со­ве­та­ми от­ца Па­хо­мия.

Са­ров­ский устав в ос­но­ве сво­ей имел пра­ви­ло, ко­то­рое дал Ан­гел Гос­по­день пре­по­доб­но­му Па­хо­мию Ве­ли­ко­му, учре­ди­те­лю ино­че­ско­го об­ще­жи­тия, со­сто­я­щее из пред­на­чи­на­тель­ных мо­литв, 50-го псал­ма, ста Иису­со­вых мо­литв и от­пу­ста. Та­ких мо­ле­ний над­ле­жа­ло со­вер­шить по чис­лу су­точ­ных ча­сов: две­на­дцать днем и две­на­дцать но­чью.

Так­же в Са­ро­ве по­ла­га­лась об­щая ве­чер­няя мо­лит­ва: ве­чер­ня с ка­но­ном Бо­жи­ей Ма­те­ри из Ок­то­и­ха и ка­но­ном дня неде­ли. По­сле по­ве­че­рия бра­тия слу­ша­ла ве­чер­нее пра­ви­ло с тре­мя ка­но­на­ми: Иису­су Слад­чай­ше­му, Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­це с ака­фи­стом и Ан­ге­лу Хра­ни­те­лю. Через час по­сле об­щей тра­пезы бра­тия со­би­ра­лась для сов­мест­но­го ис­пол­не­ния пя­ти­со­тен­но­го ке­лей­но­го пра­ви­ла со мно­ги­ми зем­ны­ми по­кло­на­ми и без­молв­ны­ми мо­лит­ва­ми, за­тем чи­та­лось по­уче­ние из кни­ги пре­по­доб­но­го Еф­ре­ма Си­ри­на, по­мян­ник и мо­лит­вы на сон гря­ду­щий. В кон­це – вза­им­ное про­ще­ние бра­тии. Мо­лит­вы с по­кло­на­ми по­ла­га­лось про­из­но­сить неспеш­но и чин­но, преж­де про­из­но­ся мо­лит­ву, а по­том де­лая по­клон.

Ве­ли­кая ста­ри­ца, мать Алек­сандра с осо­бен­ным ува­же­ни­ем об­ра­ща­лась к еще юно­му в то вре­мя по­слуш­ни­ку, мо­на­ху и за­тем иеро­ди­а­ко­ну Се­ра­фи­му, про­ви­дя в нем ис­пол­ни­те­ля на­ча­то­го ею Бо­жия де­ла.

В июне 1789 г., пред­чув­ствуя при­бли­же­ние сво­ей кон­чи­ны, мать Алек­сандра по­же­ла­ла вос­при­ять на се­бя ве­ли­кий Ан­гель­ский об­раз. Отец Ис­а­ия, при­быв в Ди­ве­е­во, по­стриг ее в схи­му и на­рек ей имя Алек­сан­дры.

Через несколь­ко дней по­сле по­стри­га отец Па­хо­мий с каз­на­че­ем от­цом Ис­а­и­ей и иеро­ди­а­ко­ном Се­ра­фи­мом от­пра­ви­лись по при­гла­ше­нию в се­ло Ле­меть, на­хо­дя­ще­е­ся в ше­сти вер­стах от ны­неш­не­го го­ро­да Ар­да­то­ва Ни­же­го­род­ской об­ла­сти, на по­хо­ро­ны бла­го­де­те­ля по­ме­щи­ка Алек­сандра Со­лов­це­ва и за­еха­ли по до­ро­ге в Ди­ве­е­во на­ве­стить ма­туш­ку Алек­сан­дру.

Она бы­ла боль­на и, по­лу­чив от Гос­по­да из­ве­ще­ние о ско­рой кон­чине сво­ей, про­си­ла от­цов-по­движ­ни­ков осо­бо­ро­вать ее. Ве­ли­кие стар­цы с лю­бо­вью со­вер­ши­ли над нею Та­ин­ство Еле­освя­ще­ния. За­тем, про­ща­ясь с ни­ми, мать Алек­сандра от­да­ла от­цу Па­хо­мию по­след­нее, что име­ла, и умо­ля­ла по­ми­нать ее в Са­ро­ве за упо­кой, не остав­лять и не по­ки­дать неопыт­ных по­слуш­ниц ее, а так­же по­пе­чись в свое вре­мя об оби­те­ли, обе­то­ван­ной ей Ца­ри­цей Небес­ной.

Стар­цы про­сти­лись, уеха­ли, а див­ная ста­ри­ца, схи­мо­на­хи­ня Алек­сандра, скон­ча­лась 13 июня, в день свя­той му­че­ни­цы Аки­ли­ны, в воз­расте не бо­лее 60 лет.

Отец Се­ра­фим в ду­хов­но-на­зи­да­тель­ных бе­се­дах сво­их с при­хо­дя­щи­ми ча­сто го­во­рил: «Ма­туш­ка Ага­фия Се­ме­нов­на ве­ли­кая же­на и всем нам бла­го­тво­ри­тель­ни­ца бы­ла и столь изоби­ло­ва­ла бла­го­да­тию Бо­жи­ею, ска­жу вам, что удо­сто­и­лась да­ра ду­хов­но­го, имея слез ис­точ­ник непре­стан­ный та­кой, что в быт­ность ее здесь, в Са­ро­ве, во вре­мя служб цер­ков­ных, ко­гда она ста­но­ви­лась в теп­лом со­бо­ре, про­тив чу­до­твор­ной ико­ны Жи­во­нос­но­го Ис­точ­ни­ка, из глаз ее тек­ли не сле­зы, а ис­точ­ни­ки слез, точ­но она са­ма со­де­лы­ва­лась то­гда бла­го­дат­ным ис­точ­ни­ком этих слез! Ве­ли­кая и свя­тая же­на бы­ла она, ма­туш­ка Ага­фия Си­мео­нов­на, вель­ми ве­ли­кая и свя­тая!»

Отец Се­ра­фим пред­ре­кал, что со вре­ме­нем, по Бо­жи­е­му из­во­ле­нию, долж­ны в оби­те­ли по­чи­вать от­кры­ты­ми свя­тые мо­щи ма­те­ри Алек­сан­дры, и при­ка­зы­вал всем каж­дый день утром и ве­че­ром хо­дить и кла­нять­ся ее мо­ги­ле, про­из­но­ся при этом: «Гос­по­жа на­ша и мать, про­сти ме­ня и бла­го­сло­ви! По­мо­лись, чтобы и мне бы­ло про­ще­но, как ты про­ще­на, и по­мя­ни ме­ня у Пре­сто­ла Бо­жия!»

По­сле за­кры­тия Ди­ве­ев­ско­го мо­на­сты­ря в 1927 г. кел­лия ма­туш­ки Алек­сан­дры, как и мо­ги­ла ее, бы­ли уни­что­же­ны, и на их ме­сте устро­е­на пло­щадь, за­ли­тая ас­фаль­том.

Жи­те­ли се­ла Ди­ве­е­ва хра­ни­ли бла­го­дар­ную па­мять о пер­во­на­чаль­ни­це оби­те­ли и в те­че­ние по­чти 200 лет от­ме­ча­ли ее дни па­мя­ти по­ми­наль­ны­ми обе­да­ми.

В 1991 г. по­сле про­из­ве­ден­ных ар­хео­ло­ги­че­ских рас­ко­пок мо­ги­ла ма­туш­ки Алек­сан­дры бы­ла вос­ста­нов­ле­на по уцелев­ше­му под ас­фаль­том фун­да­мен­ту ча­сов­ни, а так­же мо­ги­лы по­хо­ро­нен­ных ря­дом с ней схи­мо­на­хи­ни Мар­фы и мо­на­хи­ни Еле­ны. На мо­ги­лах бы­ли уста­нов­ле­ны де­ре­вян­ные кре­сты.

Чест­ные мо­щи пер­во­на­чаль­ни­цы ма­туш­ки Алек­сан­дры бы­ли об­ре­те­ны в празд­ник Воз­дви­же­ния Кре­ста Гос­под­ня 26–27 сен­тяб­ря 2000 г., пе­ре­не­се­ны в цер­ковь Рож­де­ства Бо­го­ро­ди­цы, где и по­чи­ва­ют, как пред­ска­зал ве­ли­кий ста­рец пре­по­доб­ный Се­ра­фим.

В 2000 г. пре­по­доб­ная Алек­сандра Ди­ве­ев­ская бы­ла про­слав­ле­на в ли­ке мест­но­чти­мых свя­тых Ни­же­го­род­ской епар­хии, а опре­де­ле­ни­ем Ар­хи­ерей­ско­го Со­бо­ра 2004 г. она бы­ла при­чис­ле­на к ли­ку об­ще­цер­ков­ных свя­тых.