Канон святой праведной Софии Слуцкой, княжне
Припев: Свята́я пра́ведная Софи́е, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 01 апреля (19 марта ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре: Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.
Стра́стными бу́рями всю́ду погружа́ему, и помышле́нии грехо́вными коле́блему, ко приста́нищу ти́хому Христо́вых за́поведей, моли́твами твои́ми, пра́ведная Софи́е, мя́ напра́ви, да досто́йно тя́ воспою́.
Боже́ственными добро́тами просвеще́на, богоблаже́нная Софи́е, Сло́ву Преве́чному уневе́стилася еси́, пожи́вши богоуго́дне, и Того́ живоно́сным стопа́м после́довала еси́, ве́ру правосла́вную житие́м твои́м утвержда́ющи.
Боже́ственных оте́ц наказа́нию после́довала еси́, сла́вная Софи́е, и си́х нра́ву чи́сте поревнова́ла еси́, по зако́ну Бо́жию пра́ведно пожи́вши, до́брыми де́лы Бо́гу угоди́вши, богому́драя, и и́стинным смире́нием.
Богоро́дичен: Боже́ственную ста́мну и трапе́зу, Хле́б живо́тный поне́сшую, неде́ланную ни́ву, го́ру святу́ю, Богоро́дицу Де́ву пе́сньми просла́вим.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.
В Небе́сныя черто́ги светоза́рныя всели́вшися, исцеле́ния на́м ре́ки источа́еши, прему́драя Софи́е, стра́стная тече́ния изсуша́ющи.
Украси́лася еси́ жела́нием кра́йним, жела́ющи Христа́, премно́жеством благосе́рдия пло́тию обнища́вшаго, и после́довала еси́ живо́тным Его́ словесе́м, жите́йская вся́ кра́сная возненави́девши.
Позлаще́нне криле́ доброде́тели стяжа́вши, на высоту́ Небе́сную возлете́ла еси́, блаже́нная Софи́е, я́ко голуби́ца непоро́чная.
Богоро́дичен: Ро́д челове́ческий спасе́ся, Всенепоро́чная, всесла́вным Рождество́м Твои́м: те́мже чти́м Тя́, и благоче́стно ублажа́ем, Пречи́стая Де́во Богора́дованная.
Седа́лен, гла́с 4:
Добро́тами боже́ственными преукра́шена и нетле́нием святы́х моще́й твои́х от Бо́га просла́влена, пра́ведная Софи́е, к Нему́ в нетле́нный черто́г вошла́ еси́, иде́же мо́лишися непреста́нно спасти́ся от вся́кия беды́ любо́вию тя́ почита́ющим.
Богоро́дичен: Чи́стая, Всенепоро́чная и Неискусобра́чная Де́во, еди́на Безле́тное Сло́во Бо́жие в ле́то ро́ждшая: Того́ со святы́ми и честны́ми апо́столы, му́ченики и проро́ки, и преподо́бными моли́ дарова́ти на́м очище́ние и ве́лию ми́лость.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство: разуме́х дела́ Твоя́, и просла́вих Твое́ Божество́.
Све́тлое твое́ торжество́, све́том Ду́ха Бо́жия сия́ющее, озаря́ет ду́ши на́ша, ве́рою пою́щих тя́, Софи́е пра́ведная.
Чудесы́ боже́ственными уве́рила еси́ неве́дущих Влады́ку Христа́, и к позна́нию Того́ обрати́ла еси́ пре́лести тьму́ оста́вльших.
Да́ры Христу́ принесла́ еси́, моли́твы и труды́ воздержа́ния: сего́ ра́ди прия́ла еси́ Небе́сное Ца́рство, Софи́е, и ве́чнующее наслажде́ние.
Богоро́дичен: Смири́вши спаси́ мя́, высокому́дрием живу́щаго, ро́ждшая Возне́сшаго смири́вшееся естество́ на́ше, Пречи́стая.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: У́тренююще вопие́м Ти́, Го́споди, спаси́ ны́: Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, ра́зве Тебе́ ино́го не ве́мы.
Рука́ма твои́ма преподо́бно воздвиза́емыма к Зижди́телю, ма́ти Софи́е, вра́жия шата́ния низложи́ла еси́.
Удержа́в ру́ку твою́ десну́ю Вы́шний, наста́вил тя́ е́сть, ма́ти, к Небе́сному наслажде́нию.
Стезю́ те́сную проше́дши в житии́ твое́м, к широте́ приспе́ла еси́ ра́йстей, Софи́е всечестна́я.
Богоро́дичен: И́же Богоро́дицу Тя́ неве́дущии, Богома́ти, Све́та не и́мут ви́дети Ро́ждшагося из Тебе́, Пречи́стая.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Ри́зу мне́ пода́ждь све́тлу, одея́йся све́том я́ко ри́зою, многоми́лостиве Христе́ Бо́же на́ш.
Умертви́вши двиза́ния плотска́я, над страстьми́ вельми́ воцари́лася еси́, и ны́не, всечи́стая Софи́е, в безстра́стных живе́ши све́тлостех.
О́бразу Спа́сову навы́кла еси́ покланя́тися, сла́вная, де́лы и словесы́ твои́ми спаси́тельная Его́ соблюда́ющи уче́ния.
О́блак тя́ Христо́с показа́, ма́ти Софи́е, до́ждь источа́ющий живо́тный ве́рою притека́ющим к тебе́, пресла́вная.
Богоро́дичен: Красе́н па́че все́х челове́к Сы́н Тво́й, Пречи́стая, добро́тою Божества́, а́ще и пло́ть бы́сть на́с ра́ди.
Конда́к, гла́с 4:
Прииди́те, вся́ ру́сския жены́, святу́ю Софи́ю восхва́лим, уподо́бившуюся му́дрым де́вам, еле́й благода́ти Ду́ха Свята́го стяжа́вшим; те́мже умудри́ ю́ Госпо́дь подвиза́тися во утвержде́ние святы́я правосла́вныя ве́ры и соблюда́ти Це́рковь Его́ незы́блему от ересе́й и раско́лов, сего́ ра́ди благода́рне воспои́м е́й: ра́дуйся, гра́да Слу́цка и всея́ земли́ на́шея ра́досте и утвержде́ние.
И́кос:
Струи́ мне́ сло́ва да́ждь, Бо́же мо́й, и исто́чник благочи́ния сотвори́ мо́й у́м, и благослови́ язы́к мо́й, да воспою́ уго́дницу Твою́ Софи́ю богому́друю, ю́же венча́л еси́ бла́гостию Твое́ю: а́ще бо Са́м не да́си ми́ сло́ва досто́йнаго, ка́ко принесу́ да́р, ни́щий сы́й, те́мже пода́ждь ми́ си́лу, испове́дати ея́ по́двиги, кре́пко бо зве́ри мы́сленныя победи́ла е́сть. Моли́твами ея́, Спа́се, утверди́ и моя́ помышле́ния.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́ попра́ша пла́мень дерзнове́нно, и на ро́су о́гнь преложи́ша, вопию́ще: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
О добро́те тле́ющей, Софи́е блаже́нная, зде́ небрегла́ еси́, сматря́ющи та́мо су́щая воздая́ния и све́т, и сла́ву Бо́жию нестаре́ющуюся и красоту́, и Боже́ственное селе́ние.
Ра́зум боголюби́в стяжа́ла еси́, Софи́е, и, во пло́ти су́щи, А́нгелом уподо́билася еси́, бдя́щи бо́дренне и любо́вию пою́щи: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Богоро́дичен: Ви́ждь ско́рбь мою́, Де́во, ю́же ми́ наведе́ мно́жество зо́л мои́х, и родства́ о́гненнаго исхити́ мя́, вопию́щаго: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Богоглаго́ливии о́троцы в пещи́ со огне́м пла́мень попира́юще, поя́ху: благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Укра́шена сия́нием чистоты́, и чи́стым житие́м просвеще́на, Софи́е Богому́драя, предстои́ши Христу́ Бо́гу на́шему.
Боле́зни разли́чныя врачу́ет челове́ков, и отгоня́ет бесо́вския напа́сти те́ло твое́ свято́е, в ра́це пресла́вно храни́мое.
Свяще́нная же́ртва принесла́ся еси́, и приноше́ние све́тлое, пра́ведная княги́не Софи́е, я́ко кади́ло благоуха́нное, все́х Влады́це Христу́ Бо́гу на́шему.
Богоро́дичен: Без истле́ния Сло́во па́че словесе́ родила́ еси́, тле́ния вся́каго на́с избавля́ющее: сего́ ра́ди Тя́, Де́во, ве́рою велича́ем.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Устраши́ся вся́к слу́х неизрече́нна Бо́жия снизхожде́ния, я́ко Вы́шний во́лею сни́де да́же и до пло́ти, от деви́ческаго чре́ва бы́в челове́к. Те́мже Пречи́стую Богоро́дицу ве́рнии велича́ем.
Возжеле́ла еси́ добро́ту мы́сленную Христо́ву, и чи́сто возлюби́ла еси́ Его́. Где́ почива́еши? где́ ли пасе́ши? – те́пле вопия́ла еси́, – да почи́ю у Тебе́, и в Твои́х све́тлостех наслажду́ся, велича́ющи Твою́ бла́гость.
Ра́зум име́ла еси́ в твое́й души́, и смире́ние, и боже́ственную кро́тость, ве́ру несумне́нну, и наде́жду и любо́вь, ю́же к Бо́гу, всено́щными моли́твами предстоя́вши Ему́, и Небе́сными све́тлостьми, блаже́нная Софи́е, озаря́ема и просвеща́ема.
Дне́сь собра́шася лю́ди хвала́ми возвели́чити Го́спода, возвели́чившаго твое́ свято́е торжество́: в не́мже помина́й на́с, помина́ющих тя́, предстоя́щи Христу́, пра́ведная Софи́е и всечестна́я.
Богоро́дичен: Пощади́ мя́, Бо́же, рожде́йся от Де́вы, егда́ ся́деши суди́ти дела́ моя́, и Тоя́ моли́твами пре́зри беззако́ния и грехи́ моя́, я́ко Бла́г и Многоми́лостив.
Свети́лен:
Кня́зя утаи́вшися студа́, и сего́ в прему́дростнем о́бразе показа́ безу́мна, жена́ су́щи душе́ю и те́лом, возсия́ла еси́ я́ко му́ж ра́зумом и ве́рою, ма́ти Софи́е, же́н пра́ведных украше́ние.
Сла́ва, и ны́не: Де́нь мне́ возсия́й разу́мнаго весе́лия, Ты́ бо еси́, Чи́стая, све́т и живо́т, су́щих во тьме́: вся́ бо, а́ще хо́щеши, твори́ти мо́жеши, я́ко су́щи все́х Влады́чица.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Колесницегони́телѧ фараѡ́нѧ погрꙋзѝ, чꙋдотворѧ́й и҆ногда̀ мѡѷсе́йскїй же́злъ, крⷭ҇тоѻбра́знѡ порази́въ, и҆ раздѣли́въ мо́ре, і҆и҃лѧ же бѣглеца̀, пѣшехо́дца сп҃сѐ, пѣ́снь бг҃ови воспѣва́юща.
Стра́стными бꙋ́рѧми всю́дꙋ погрꙋжа́емꙋ, и҆ помышлє́нїи грѣхо́вными коле́блемꙋ, ко приста́нищꙋ ти́хомꙋ хрⷭ҇то́выхъ за́повѣдей мл҃твами твои́ми, првⷣнаѧ софі́е, мѧ̀ напра́ви, да досто́йнѡ тѧ̀ воспою̀
Бжⷭ҇твенными добро́тами просвѣще́на, бг҃обл҃же́ннаѧ софі́е, сло́вꙋ превѣ́чномꙋ ᲂу҆невѣ́стиласѧ є҆сѝ, пожи́вши бг҃оꙋго́днѣ, и҆ тогѡ̀ живонѡ́снымъ стопа́мъ послѣ́довала є҆сѝ, вѣ́рꙋ правосла́внꙋю житїе́мъ твои́мъ ᲂу҆твержда́ющи.
Бжⷭ҇твенныхъ ѻ҆тє́цъ наказа́нїю послѣ́довала є҆сѝ, сла́внаѧ софі́е, и҆ си́хъ нра́вꙋ чи́стѣ поревнова́ла є҆сѝ, по зако́нꙋ бж҃їю пра́веднѡ пожи́вши, до́брыми дѣ́лы бг҃ꙋ ᲂу҆годи́вши, бг҃омꙋ́драѧ, и҆ и҆́стиннымъ смире́нїемъ.
Бг҃оро́диченъ: Бжⷭ҇твеннꙋю ста́мнꙋ и҆ трапе́зꙋ, хлѣ́бъ живо́тный поне́сшꙋю, недѣ́ланнꙋю ни́вꙋ, го́рꙋ ст҃ꙋ́ю, бцⷣꙋ дв҃ꙋ пѣ́сньми просла́вимъ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Нбⷭ҇нагѡ крꙋ́га верхотво́рче гдⷭ҇и, и҆ цр҃кве зижди́телю, ты̀ менѐ ᲂу҆твердѝ въ любвѝ твое́й, жела́нїй кра́ю, вѣ́рныхъ ᲂу҆твержде́нїе, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.
Въ нбⷭ҇ныѧ черто́ги свѣтоза̑рныѧ всели́вшисѧ, и҆сцѣле́нїѧ на́мъ рѣ́ки и҆сточа́еши, премꙋ́драѧ софі́е, стра̑стнаѧ течє́нїѧ и҆зсꙋша́ющи.
Оу҆краси́ласѧ є҆сѝ жела́нїемъ кра́йнимъ, жела́ющи хрⷭ҇та̀, премно́жествомъ бл҃госе́рдїѧ пло́тїю ѡ҆бнища́вшагѡ, и҆ послѣ́довала є҆сѝ живѡ́тнымъ є҆гѡ̀ словесє́мъ, житє́йскаѧ всѧ̑ кра̑снаѧ возненави́дѣвши.
Позлащє́ннѣ крилѣ̑ добродѣ́тели стѧжа́вши, на высотꙋ̀ нбⷭ҇нꙋю возлетѣ́ла є҆сѝ, бл҃же́ннаѧ софі́е, ꙗ҆́кѡ голꙋби́ца непоро́чнаѧ.
Бг҃оро́диченъ: Ро́дъ человѣ́ческїй сп҃се́сѧ, всенепоро́чнаѧ, всесла́внымъ ржⷭ҇тво́мъ твои́мъ: тѣ́мже чти́мъ тѧ̀ и҆ бл҃гоче́стнѡ ᲂу҆бл҃жа́емъ, пречⷭ҇таѧ дв҃о бг҃ора́дованнаѧ.
Сѣда́ленъ, гла́съ д҃:
Добро́тами бжⷭ҇твенными преꙋкра́шена и҆ нетлѣ́нїемъ ст҃ы́хъ моще́й твои́хъ ѿ бг҃а просла́влена, првⷣнаѧ софі́е, къ немꙋ̀ въ нетлѣ́нный черто́гъ вошла̀ є҆сѝ, и҆дѣ́же мо́лишисѧ непреста́ннѡ сп҃сти́сѧ ѿ всѧ́кїѧ бѣды̀ любо́вїю тѧ̀ почита́ющымъ.
Бг҃оро́диченъ: Чⷭ҇таѧ, всенепоро́чнаѧ и҆ неискꙋсобра́чнаѧ дв҃о, є҆ди́на безлѣ́тное сло́во бж҃їе въ лѣ́то ро́ждшаѧ: того̀ со ст҃ы́ми и҆ чтⷭ҇ны́ми а҆пⷭ҇лы, мч҃нки и҆ прⷪ҇рѡ́ки, и҆ прпⷣбными молѝ, дарова́ти на́мъ ѡ҆чище́нїе и҆ ве́лїю млⷭ҇ть.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ просла́вихъ твоѐ бжⷭ҇тво̀.
Свѣ́тлое твоѐ торжество̀, свѣ́томъ дх҃а бж҃їѧ сїѧ́ющее, ѡ҆зарѧ́етъ дꙋ́шы на́шѧ, вѣ́рою пою́щихъ тѧ̀, софі́е првⷣнаѧ.
Чꙋдесы̀ бжⷭ҇твенными ᲂу҆вѣ́рила є҆сѝ невѣ́дꙋщихъ влⷣкꙋ хрⷭ҇та̀, и҆ къ позна́нїю тогѡ̀ ѡ҆брати́ла є҆сѝ пре́лести тьмꙋ̀ ѡ҆ста́вльшихъ.
Да́ры хрⷭ҇тꙋ̀ принесла̀ є҆сѝ, мл҃твы и҆ трꙋды̀ воздержа́нїѧ: сегѡ̀ ра́ди прїѧ́ла є҆сѝ нбⷭ҇ное црⷭ҇тво, софі́е, и҆ вѣ́чнꙋющее наслажде́нїе.
Бг҃оро́диченъ: Смири́вши сп҃сѝ мѧ̀, высокомꙋ́дрїемъ живꙋ́щаго, ро́ждшаѧ возне́сшаго смири́вшеесѧ є҆стество̀ на́ше, пречⷭ҇таѧ.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Оу҆́тренююще вопїе́мъ тѝ, гдⷭ҇и, сп҃сѝ ны̀: ты́ бо є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, ра́звѣ тебє̀ и҆но́гѡ не вѣ́мы.
Рꙋка́ма твои́ма прпⷣбнѡ воздвиза́емыма къ зижди́телю, ма́ти софі́е, вра̑жїѧ шата̑нїѧ низложи́ла є҆сѝ.
Оу҆держа́въ рꙋ́кꙋ твою̀ деснꙋ́ю, вы́шнїй наста́вилъ тѧ̀ є҆́сть, ма́ти, къ нбⷭ҇номꙋ наслажде́нїю.
Стезю̀ тѣ́снꙋю проше́дши въ житїѝ твое́мъ, къ широтѣ̀ приспѣ́ла є҆сѝ ра́йстѣй, софі́е всечтⷭ҇на́ѧ.
Бг҃оро́диченъ: И҆̀же бцⷣꙋ тѧ̀ невѣ́дꙋщїи, бг҃омт҃и, свѣ́та не и҆́мꙋтъ ви́дѣти ро́ждшагѡсѧ и҆з̾ тебє̀, пречⷭ҇таѧ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Ри́зꙋ мнѣ̀ пода́ждь свѣ́тлꙋ, ѡ҆дѣѧ́йсѧ свѣ́томъ ꙗ҆́кѡ ри́зою, многомлⷭ҇тиве хрⷭ҇тѐ бж҃е на́шъ.
Оу҆мертви́вши двиза̑нїѧ плотска̑ѧ, над̾ страстьмѝ вельмѝ воцари́ласѧ є҆сѝ, и҆ ны́нѣ, всечи́стаѧ софі́е, въ безстра́стныхъ живе́ши свѣ́тлостехъ.
Ѻ҆́бразꙋ сп҃совꙋ навы́кла є҆сѝ покланѧ́тисѧ, сла́внаѧ, дѣ́лы и҆ словесы̀ твои́ми сп҃си́тєльнаѧ є҆гѡ̀ соблюда́ющи ᲂу҆чє́нїѧ.
Ѻ҆́блакъ тѧ̀ хрⷭ҇то́съ показа̀, ма́ти софі́е, до́ждь и҆сточа́ющїй живо́тный вѣ́рою притека́ющымъ къ тебѣ̀, пресла́внаѧ.
Бг҃оро́диченъ: Красе́нъ па́че всѣ́хъ человѣ̑къ сн҃ъ тво́й, пречⷭ҇таѧ, добро́тою бжⷭ҇тва̀, а҆́ще и҆ пло́ть бы́сть на́съ ра́ди.
Конда́къ, гла́съ д҃:
Прїиди́те, всѧ̑ рꙋ̑сскїѧ жєны̀, ст҃ꙋ́ю софі́ю восхва́лимъ, ᲂу҆подо́бившꙋюсѧ мꙋ̑дрымъ дѣ́вамъ, є҆ле́й бл҃года́ти дх҃а ст҃а́гѡ стѧжа́вшымъ: тѣ́мже ᲂу҆мꙋдрѝ ю҆̀ гдⷭ҇ь подвиза́тисѧ во ᲂу҆твержде́нїе ст҃ы́ѧ правосла́вныѧ вѣ́ры и҆ соблюда́ти цр҃ковь є҆гѡ̀ незы́блемꙋ ѿ є҆ресе́й и҆ раско́лѡвъ, сегѡ̀ ра́ди бл҃года́рнѣ воспои́мъ є҆́й: ра́дꙋйсѧ, гра́да слꙋ́цка и҆ всеѧ̀ землѝ на́шеѧ ра́досте и҆ ᲂу҆твержде́нїе.
І҆́косъ:
Стрꙋи̑ мнѣ̀ сло́ва да́ждь, бж҃е мо́й, и҆ и҆сто́чникъ бл҃гочи́нїѧ сотворѝ мо́й ᲂу҆́мъ, и҆ бл҃гословѝ ѧ҆зы́къ мо́й, да воспою̀ ᲂу҆го́дницꙋ твою̀ софі́ю бг҃омꙋ́дрꙋю, ю҆́же вѣнча́лъ є҆сѝ бл҃гостїю твое́ю: а҆́ще бо са́мъ не да́си мѝ сло́ва досто́йнагѡ, ка́кѡ принесꙋ̀ да́ръ, ни́щїй сы́й, тѣ́мже пода́ждь мѝ си́лꙋ, и҆сповѣ́дати є҆ѧ̀ по́двиги, крѣ́пкѡ бо ѕвѣ̑ри мы́слєнныѧ побѣди́ла є҆́сть. мл҃твами є҆ѧ̀, сп҃се, ᲂу҆твердѝ и҆ моѧ̑ помышлє́нїѧ.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Ѻ҆́троцы є҆вре́йстїи въ пещѝ попра́ша пла́мень дерзнове́ннѡ, и҆ на ро́сꙋ ѻ҆́гнь преложи́ша, вопїю́ще: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.
Ѡ҆ добро́тѣ тлѣ́ющей, софі́е бл҃же́ннаѧ, здѣ̀ небрегла̀ є҆сѝ, сматрѧ́ющи та́мѡ сꙋ̑щаѧ воздаѧ̑нїѧ и҆ свѣ́тъ, и҆ сла́вꙋ бж҃їю нестарѣ́ющꙋюсѧ и҆ красотꙋ̀, и҆ бжⷭ҇твенное селе́нїе.
Ра́зꙋмъ бг҃олюби́въ стѧжа́ла є҆сѝ, софі́е, и҆ во пло́ти сꙋ́щи а҆́гг҃лѡмъ ᲂу҆подо́биласѧ є҆сѝ, бдѧ́щи бо́дреннѣ и҆ любо́вїю пою́щи: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ: Ви́ждь ско́рбь мою̀, дв҃о, ю҆́же мѝ наведѐ мно́жество ѕѡ́лъ мои́хъ, и҆ родства̀ ѻ҆́гненнагѡ и҆схитѝ мѧ̀, вопїю́щаго: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Бг҃оглаго́ливїи ѻ҆́троцы въ пещѝ, со ѻ҆гне́мъ пла́мень попира́юще, поѧ́хꙋ: бл҃гослови́те, дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Оу҆кра́шена сїѧ́нїемъ чистоты̀, и҆ чи́стымъ житїе́мъ просвѣще́на, софі́е бг҃омꙋ́драѧ, предстои́ши хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ на́шемꙋ.
Болѣ̑зни разли̑чныѧ врачꙋ́етъ человѣ́кѡвъ, и҆ ѿгонѧ́етъ бѣсѡ́вскїѧ напа̑сти тѣ́ло твоѐ ст҃о́е, въ ра́цѣ пресла́внѡ храни́мое.
Сщ҃е́ннаѧ же́ртва принесла́сѧ є҆сѝ, и҆ приноше́нїе свѣ́тлое, првⷣнаѧ кнѧги́не софі́е, ꙗ҆́кѡ кади́ло бл҃гоꙋха́нное, всѣ́хъ влⷣцѣ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ на́шемꙋ.
Бг҃оро́диченъ: Без̾ и҆стлѣ́нїѧ сло́во па́че словесѐ родила̀ є҆сѝ, тлѣ́нїѧ всѧ́кагѡ на́съ и҆збавлѧ́ющее: сегѡ̀ ра́ди тѧ̀, дв҃о, вѣ́рою велича́емъ.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Оу҆страши́сѧ всѧ́къ слꙋ́хъ неизрече́нна бж҃їѧ снизхожде́нїѧ, ꙗ҆́кѡ вы́шнїй во́лею сни́де да́же и҆ до пло́ти, ѿ дв҃и́ческагѡ чре́ва бы́въ чл҃вѣ́къ: тѣ́мже пречⷭ҇тꙋю бцⷣꙋ вѣ́рнїи велича́емъ.
Возжелѣ́ла є҆сѝ добро́тꙋ мы́сленнꙋю хрⷭ҇то́вꙋ, и҆ чи́стѡ возлюби́ла є҆сѝ є҆го̀. гдѣ̀ почива́еши; гдѣ̀ ли пасе́ши; те́плѣ вопїѧ́ла є҆сѝ: да почі́ю ᲂу҆ тебѣ̀, и҆ въ твои́хъ свѣ́тлостехъ наслаждꙋ́сѧ, велича́ющи твою̀ бл҃гость.
Ра́зꙋмъ и҆мѣ́ла є҆сѝ въ твое́й дꙋшѝ, и҆ смире́нїе, и҆ бжⷭ҇твеннꙋю кро́тость, вѣ́рꙋ несꙋмнѣ́ннꙋ, и҆ наде́ждꙋ, и҆ любо́вь, ю҆́же къ бг҃ꙋ, всено́щными мл҃твами предстоѧ́вши є҆мꙋ̀, и҆ нбⷭ҇ными свѣ́тлостьми, бл҃же́ннаѧ софі́е, ѡ҆зарѧ́ема и҆ просвѣща́ема.
Дне́сь собра́шасѧ лю́ди хвала́ми возвели́чити гдⷭ҇а, возвели́чившаго твоѐ ст҃о́е торжество̀: въ не́мже помина́й на́съ, помина́ющихъ тѧ̀, предстоѧ́щи хрⷭ҇тꙋ̀, првⷣнаѧ софі́е и҆ всечтⷭ҇на́ѧ.
Бг҃оро́диченъ: Пощадѝ мѧ̀, бж҃е, рожде́йсѧ ѿ дв҃ы, є҆гда̀ сѧ́деши сꙋди́ти дѣла̀ моѧ̑, и҆ тоѧ̀ мл҃твами пре́зри беззакѡ́нїѧ и҆ грѣхѝ моѧ̑, ꙗ҆́кѡ бл҃гъ и҆ многомлⷭ҇тивъ.
Свѣти́ленъ:
Кнѧ́зѧ ᲂу҆таи́вшисѧ стꙋда̀, и҆ сегѡ̀ въ премꙋ́дростнѣмъ ѻ҆́бразѣ показа̀ безꙋ́мна, жена̀ сꙋ́щи дꙋше́ю и҆ тѣ́ломъ, возсїѧ́ла є҆сѝ ꙗ҆́кѡ мꙋ́жъ ра́зꙋмомъ и҆ вѣ́рою, ма́ти софі́е, же́нъ првⷣныхъ ᲂу҆краше́нїе.
Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Де́нь мнѣ̀ возсїѧ́й разꙋ́мнагѡ весе́лїѧ, ты́ бо є҆сѝ, чⷭ҇таѧ, свѣ́тъ и҆ живо́тъ сꙋ́щихъ во тьмѣ̀: всѧ̑ бо, а҆́ще хо́щеши, твори́ти мо́жеши, ꙗ҆́кѡ сꙋ́щи всѣ́хъ влⷣчца.
Святая праведная София, княжна, а затем княгиня Слуцкая, происходила из древнего рода Олельковичей, княживших в городе Слуцке, одном из древнейших городов Северо-Западной Руси. Слуцк впервые упомянут в летописях под 1116 годом – тогда он принадлежал великому князю Киевскому Владимиру Мономаху. Около 1270 года город оказался во власти литовских князей и в 1395 г. образовал особый удел со своими князьями, родоначальником которых стал внук великого князя Ольгерда Александр (Олелько) Владиславович. Под их управлением Слуцк строился, укреплялся и к XV веку считался одним из главных городов Литвы. Много раз осаждали его татары, но так и не смогли взять грозной цитадели. Род Олельковичей явил миру немало благочестивых христиан, хранивших верность православной церкви. Дед святой Софии Юрий Юрьевич – великий почитатель православных святынь, известен собственноручно переписанным Евангелием, переданным в дар Слуцкому Свято-Троицкому монастырю. Кроме того, сохранились грамоты князя Юрия и его супруги Екатерины о слуцких церквях и монастырях. В своем духовном завещании князь увещевал сыновей попечительствовать, подобно ему, над Свято-Троицким монастырем, не отнимать у обители данных ей пожертвований и привилегий, твердо держаться православия.
Отец святой Софии, Юрий Юрьевич II, был единственным из трех сыновей, исполнившим заветы своего родителя. Младшие его братья перешли в католичество, а подобные измены в то время стали скорее правилом, чем исключением, вследствие насилия католиков над православием в Польско-Литовском государстве. Несмотря на притеснения из-за верности Православной Церкви, Юрий Юрьевич твердо держался веры отцов и обычаев предков. Как и отец, был он щедрым дарителем церквям и монастырям: известен пожертвованный им Благовещенской церкви Свято-Троицкого монастыря литой серебряный настоятельский посох.
Юрий Юрьевич был женат на Екатерине из рода Кишек; от этого брака, длившегося менее одного года, родилась 1 мая 1585 года их единственная дочь, последняя из рода Олельковичей. Словно в ознаменование будущей мудрости Слуцкой княгини и ее заботах о гонимом православии, княжну назвали во Святом Крещении Софией – Премудростию.
Вскоре после родов отошла в жизнь вечную мать, а через год, 6 мая 1586 года, умер и отец. Древо славных князей Слуцких и Копыльских закончилось на Софии, осиротевшей еще в колыбели.
Опеку над годовалой девочкой приняла семья Ходкевичей, ее родственников: сначала жмудский староста Юрий Ходкевич, взявший ее в Вильну, а затем виленский каштелян, брестский староста Иероним Ходкевич.
Заботясь о последней княжне Слуцкой, Ходкевичи, тем не менее, преследовали корыстные цели. Оба опекуна были должны князьям Радзивиллам значительные суммы денег. Они хотели расплатиться с долгами за счет громадных имений единственной прямой наследницы богатого рода. Ходкевичи и Радзивиллы заключили сделку, подтвердив ее письменно, что княжна София по достижении ею совершеннолетия будет выдана замуж за несвижского князя Януша Радзивилла, сына виленского воеводы Криштофа Радзивилла. В договоре был указан даже срок свадебного торжества – 6 февраля, но все это при единственном условии, что невеста не изменит своего решения. Впрочем, опекуны не слишком опасались, ибо княжна была послушна их воле. Князь Януш и юная София, в одиннадцать лет ставшая его невестой, виделись в доме Ходкевичей в Вильне.
Вскоре снова обострились финансовые споры двух родов. Радзивиллы наложили запрещение на Копыль – имение Ходкевичей – в счет оплаты старого долга. Разгневанные Ходкевичи запретили князю Янушу видеться с княжной Софией. Радзивиллы, не желая отказываться от Слуцкого княжества, возбудили судебное дело, по которому Ходкевич был присужден к выплате огромного штрафа, либо, в случае отказа, к лишению прав и изгнанию.
По мере приближения назначенного срока бракосочетания страсти накалялись. Не сумев договориться, обе стороны собирали войска. Радзивиллы собрали 6 000 ратников, укрепили свой дворец. Ходкевичи вооружили до 2 000 своей челяди, выставили 24 орудия и превратили в неприступную крепость свой виленский дом, ставший затвором для юной княжны-заложницы. София Юрьевна неустанно молила Бога остановить готовящееся кровопролитие, невольной причиной которого она стала.
Сам король отправил послов, склоняя к миру обе стороны. Униатский митрополит Ипатий Потей направил послание наместнику Слуцкого монастыря Исайе Соболевскому и всему слуцкому духовенству, чтобы оно молилось за благополучное для католиков Радзивиллов окончание тяжбы и наложило трехдневный пост, чтобы Бог «нам внял и от всякого противления, скорби и беды избавил...»
Несмотря на все увещевания, к 6 февраля все было приготовлено к битве. Но Господь не попустил бессмысленного кровопролития, и вскоре недавние враги заключили новое соглашение о том, что Радзивиллы в обмен на руку княжны прекратят любые денежные претензии, а также выдадут свидетельство о правильности ведения дел по опеке над имениями невесты.
Новый день бракосочетания назначили на воскресенье 1 октября 1600 года, на праздник Покрова Пресвятой Богородицы, которой вручала свою судьбу юная София. Однако незадолго до венчания появилась еще одна проблема: опекуны не спросили у невесты, согласна ли она изменить своей вере для брака с несвижским князем-католиком.
Но православие, вера предков – главное сокровище, оставшееся у княжны Софии от отцовского наследства, и она решительно отказалась переходить в католичество. Более того, София настаивала еще и на том, чтобы дети от ее будущего брака были крещены в Православной Церкви и воспитывались как православные. Только при выполнении этих условий четырнадцатилетняя княжна соглашалась вступить в брак.
Князю Янушу пришлось обратиться к римскому папе с соответствующим прошением. Разрешение было получено, и бракосочетание княжны Софии Юрьевны с князем Янушем Радзивиллом состоялось в назначенный срок: 1 октября 1600 года, по православному обряду, в одном из соборов Бреста. Обстоятельства этого межродового и межконфессионального союза стали объектом краткой переписки между Константинопольским патриархом и римским папой.
Трудна была жизнь сироты у Ходкевичей, не сладкой стала она и в замужестве. Во всех печалях своих княжна, а затем княгиня София находила утешение только в молитве, в Церкви. Но пришло горе, затмившее собой все личные скорби: церковная уния с Римом, объявленная в западнорусских землях в 1596 году.
Введение унии сопровождалось ужасающими насилиями над православными. У них отнимались храмы, монастыри, православные священники изгонялись. Церкви отдавали в аренду иноверцам, которые требовали платить за каждое богослужение. Вслед за этим были запрещены все публичные собрания православных. «Духовенство диссидентов» – так называли в то время православных священников – не должно было явно ходить по улицам со Святыми Дарами. Крещение, венчание, погребение разрешалось совершать только с согласия католического ксендза за установленную последним плату. Хоронили православных ночью. Дети, рожденные от смешанных браков, причислялись к католической церкви. Православным запрещалось занимать общественные должности, созывать собрания, искать протекции под угрозой применения законов против бунтовщиков.
Болея сердцем за попираемую веру своих предков, юная княгиня стала защитницей православных святынь и православного народа от униатского насилия. Принадлежащий ей Слуцк она превратила в твердыню православия – одну из немногочисленных, а вскоре и единственную во всем крае.
Жители Слуцка сплотились в Преображенском братстве, где самое деятельное участие принимала княгиня София. Своего мужа убедила она исходатайствовать у польского короля грамоту о воспрещении в их владениях насильно принуждать православных к унии.
Грамота была получена. Княгиня защитила интересы православия юридически.
Кроме юридической защиты, София заботилась об обеспечении монастырей, церквей и причтов, щедро жертвовала на строительство храмов, своими руками шила и вышивала золотом церковные ризы и священнические облачения, совершала паломничество в отдаленные храмы во дни престольных праздников.
Влияние праведной княгини было столь велико, что даже ее муж впоследствии, уже после ее смерти, подтверждал своими грамотами, что православные храмы, облагодетельствованные в свое время княжной Софией, должны сохранять свободу своего богослужения и церковные правила в духе Восточной Церкви... «Церкви и монастыри религии старорусской в имениях моих по-прежнему должны быть сохраняемы и потомки мои должны соблюдать, дабы не последовало в том никакой перемены». И потомки соблюдали наказы. Княжна Людвига Радзивилл подписала грамоту, текст которой мы приводим почти полностью: «изъяснить всем, кому знать должно, что церкви религии старой Греко-Российской, с незапамятных времен построенные и арендованные в городе Слуцке и Копыле и во всем княжестве Слуцком и Копыльском, а также в имениях моих Кайдановском, Копыльском, Себежском и других, всегда стояли под благословением восточного Константинопольского патриарха, и блаженной памяти князь и княгиня, предки мои, всегда этой религии и подданным православным покровительствовали, и что они доселе пользовались и ныне пользуются свободою своего старогреческого богослужения и силою церковных правил в духе Церкви Восточной, а потому настоящею привилегиею своею утверждаю, чтобы церкви, архимандриты, игумены, монастыри и братства в княжестве Слуцком и других моих владениях на вечные времена неприкосновенно, без всякой перемены были сохраняемы в совершенной свободе своего богослужения под вышеозначенным Константинопольским благословением и во всех своих обычаях и обрядах церковных; на место умирающих пресвитеров униаты не должны быть поставляемы и уния на эти церкви не должна вводиться никаким насильственным или измышленным способом, но да будет им позволено для посвящения пресвитеров, относящихся к владыкам их не униатам, в короне и Литве находящимся, а за недостатком их ездить за границу без всякого препятствования и малейшего затруднения. Все это содержать, как сама обещала духовенству Слуцкому; и преемников своих обязываю эту привилегию точно и неприкосновенно соблюдать».* [*Вестник Белорусского экзархата N 3, 1990].
Умерла блаженная София в возрасте 26 лет 19 марта 1612 года при рождении дочери, которая не пережила свою мать. В память о праведной жизни и благотворениях княгини она была погребена в Слуцком Свято-Троицком монастыре. Господь прославил святую княгиню Софию нетлением мощей и чудотворениями у гроба.
После октябрьской революции мощи святой Софии изъяли из монастыря и отправили в Минский музей, где они и пребывали до наступления новых времен.
Нетленные мощи святой праведной Софии, княгини Слуцкой почивают ныне открыто в Свято-Духовом кафедральном соборе города Минска у северного придела в честь чудотворной Минской иконы Божией Матери.
Святая София прославилась тринадцатой из святых жен. В христианской символике тринадцать – число победы. И прославление тринадцатой из святых жен Руси является знаком победы.
Имя последней из святых жен Руси – София, Премудрость, и только благодаря этому дару от Господа смогла девочка, оставшаяся в год от роду сиротой, воссиять в лоне православной церкви. Премудрость Божия напитала свое чадо и укрепила. До 26 лет праведная София успела пройти свой дарованный ей свыше путь и стать для Русской Церкви нечаянной радостью. Святая София Слуцкая становится среди жен святой Руси хранительницей нечаянной радости. Хранительница – значит исполнительница Божиего Закона.
Не имея своих детей, сколько она сохранила для Господа верных сердец! Сейчас, когда многие чада Русской Православной Церкви оказались невольно отделенными от Матери Церкви и искушаемыми другими религиями, молитвенная помощь и заступление святой княгини Слуцкой особенно важны. Радость духовная – дар Воскресшего Христа, один из семи благодатных даров Святого Духа человеку. Нечаянная радость – это неожиданная радость. В земной жизни это радость неожиданного выздоровления смертельно больного человека, радость встречи любящих, когда-то потерявших друг друга. Нечаянная радость не зависит от усилий человека – это благодатный дар свыше. В духовном сознании русского народа нечаянная радость связалась с именем Божией Матери. Это выразилось в прославлении Ее чудотворной иконы «Нечаянная Радость»: Божия Матерь дарует нечаянную радость благодатного раскаяния и духовного возрождения преступнику, молившемуся у Ее иконы каждый день перед совершением своих преступлений. Благодать коснулась его сердца, и он увидел капли крови на теле Богомладенца, распинаемого человеческими грехами. И эту благодатную помощь испросила для него Матерь Божия у Своего Сына. Нет греха, побеждающего милосердие Божие. Неистощим источник Нечаянной Радости.
Истинная радость не мимолетна, она вечна. Здесь, на земле, она лишь начинается, чтобы перейти в вечную жизнь с каждым носителем радости. Святые жены русские исполнили своей жизнью заповедь Воскресшего Христа: «Радуйтесь», они воплотили дар духовной радости, исходящей от Самой Всерадостной Радости Матери Божией, и это стало залогом обручения вечной радости.
Путь святых русских жен от святой равноапостольной Ольги, в Крещении Елены, до святой праведной Софии выражают их имена: от Елены («факел»), огня Духовного, возгоревшегося в сердцах русских жен с принятием Крещения, – к Софии, Премудрости Божией.