Канон святителю Никите Печерскому Новгородскому (первый)

Припев: Святи́телю, о́тче Ники́то, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 13 февраля (31 января ст. ст.); 13 мая (30 апреля ст. ст.); 27 мая (14 мая ст. ст.)

Глас 3.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Су́шу глубороди́тельную зе́млю со́лнце наше́ствова иногда́: я́ко стена́ бо, огусте́ обапо́лы вода́ лю́дем пешомореходя́щим и богоуго́дно пою́щим: пои́м Го́сподеви, сла́вно бо просла́вися.

А́гнче непоро́чный, Бо́жий Сло́ве, отве́рзи моя́ недосто́йная уста́, да возмогу́ воспе́ти святи́теля Ники́ту, Твоего́ уго́дника.

Боле́зньми по́стническими ду́шу просвети́в, преподо́бне, я́ко чи́сту же́ртву Христу́ предста́вил еси́, ра́дуяся, поя́: сла́вно бо просла́вися.

Воздержа́нием те́ло ду́ху порабо́тил еси́, ду́шу же равноа́нгельну сотвори́л еси́. Помина́й ве́рою чту́щия тя́, поя́ Бо́гу: сла́вно бо просла́вися.

Богоро́дичен: Господороди́тельнице Влады́чице Мари́е, моли́, Его́же родила́ еси́, Бо́га и Царя́ на́шего, да ми́лостив бу́дет на́м в де́нь Су́дный.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Непло́дная душе́ и безча́дная, стяжи́ пло́д благосла́вный, веселя́щися, возопи́й: утверди́хся Тобо́ю, Бо́же, не́сть свя́т, не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Де́латель бы́в за́поведей Госпо́дних, непреста́нно в ни́х поуча́яся, о́тче Ники́то, сего́ ра́ди вше́л еси́ в небе́сная, вопия́ ра́достно: не́сть свя́т и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Егда́, зави́дев тебе́, прелука́вый хотя́ше запя́ти от доброде́телей, сопротивоста́в, преподо́бне, без ве́сти того́ сотвори́л еси́, Христу́ вопия́: не́сть свя́т и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Житие́м доброде́тельным Бо́гу угоди́л еси́, велиа́ра посрами́в, и Христу́ возопи́л еси́: не́сть свя́т и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Богоро́дичен: Зачала́ еси́ О́тчее Сло́во Ипоста́сное, Его́же моли́, Богоро́дице, изба́вити от бе́д рабы́ Твоя́, вои́стинну призыва́ющия Тя́.

Седа́лен, гла́с 1:

Я́ко са́д присноцвету́щ, лю́ди твоя́ сотвори́л еси́, сия́ во благоче́стии возрасти́в, умно́жил еси́, и от сего́ ве́рен ра́б и де́латель виногра́да Христо́ва показа́лся еси́, и трудо́м возме́здие досто́йно восприя́л еси́, святи́телю, моли́ Христа́ Бо́га, да спасе́т ду́ши на́ша.

Богоро́дичен: Все́х Творца́, Бо́га же и Соде́теля, Всенепоро́чная Чи́стая, Ду́хом Боже́ственным в ложесна́х Твои́х заче́нши, без истле́ния родила́ еси́. Его́же сла́вяще, Тя́ воспева́ем, Де́во, я́ко пала́ту Царя́ все́х и ми́ра заступле́ние.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Положи́л еси́ к на́м тве́рдую любо́вь, Го́споди: Единоро́днаго бо Твоего́ Сы́на за ны́ на сме́рть да́л еси́. Те́мже Ти́ зове́м, благодаря́ще: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Зако́ном оте́ческим после́дуя и си́х житие́ подража́я, непреста́нно Христу́ взыва́л еси́: сла́ва си́ле Твое́й.

Из мла́да Христа́ возлюби́л еси́, сего́ ра́ди я́ко рачи́теля Своего́ возлюби́ тя, к Нему́же вопие́ши: сла́ва си́ле Твое́й.

Исполня́я зако́ны боже́ственныя, преиспо́лнился еси́ дарова́ний боже́ственных, святи́телю Ники́то, ве́рно взыва́еши: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: Кади́льнице всезлата́я, Мари́е Всенепоро́чная, Христа́ моли́, Его́же родила́ еси́, изба́витися на́м от бе́д и огня́ ве́чнующаго.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: К Тебе́ у́тренюю, все́х Творцу́, преиму́щему вся́к у́м ми́рови: зане́ све́т повеле́ния Твоя́, в ни́хже наста́ви мя́.

Лу́к врага́ сокруши́л еси́, и бра́нь его́ до конца́ разори́л еси́, и соверше́ния доброде́телей, преподо́бне, дости́гл еси́.

Моли́твою возше́л еси́ на небе́сная, иде́же с ли́ки оте́ц пребыва́я, весели́шися. Помина́й, преподо́бне, па́мять твою́ све́тло торжеству́ющия.

Неизрече́нных та́ин Христо́вых служи́тель бы́ти сподо́бился еси́ и, сия́ принося́ Бо́гу, за ми́р приле́жно моли́лся еси́.

Богоро́дичен: Упова́ние и наде́жда на́ша Ты́ еси́, Пречи́стая Влады́чице, спаси́ лю́ди Твоя́, моля́щияся и и́мя Твое́ призыва́ющия.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Бе́здна после́дняя грехо́в обы́де мя́, и исчеза́ет ду́х мо́й, но простры́й, Влады́ко, высо́кую Твою́ мы́шцу, я́ко Петра́, мя, Упра́вителю, спаси́.

Предызбра́н бы́в Боже́ственною благода́тию, во е́же па́ствити ста́до христоимени́то, ты́ же, преподо́бне, я́ко па́стырь и́стинен, приле́жно о ста́де попече́ние име́л еси́.

Разу́мне разсужда́я, ча́да твоя́ и ча́сто наказу́я духо́вными словесы́, да пребу́дут тве́рдо соблюда́юще ве́ру правосла́вную.

Святи́тельства че́стию почте́н, приле́жно моле́ние за лю́ди твоя́ приноси́л еси́: да ми́лостива Бо́га обря́щут в де́нь Су́дный.

Богоро́дичен: Ты́ еси́, Пречи́стая Богоро́дице, прибе́жище на́ше и утвержде́ние, моли́ Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего пода́ти на́м спасе́ние и грехо́в оставле́ние.

Конда́к, гла́с 6.

Архиере́йства са́ном почти́вся и чи́сте Чисте́йшему предстоя́, приле́жно моле́ние за лю́ди твоя́ приноси́л еси́, я́ко и до́ждь моли́твою све́л еси́, овогда́ же и гра́да запале́ния угаси́л еси́. И ны́не, святи́телю Ники́то, моли́ Христа́ Бо́га спасти́ лю́ди твоя́ моля́щияся, да вси́ вопие́м ти́: ра́дуйся, святи́телю о́тче преди́вный.

И́кос:

Кто не почуди́тся, кто́ не просла́вит неизсле́димую и несказа́нную глубину́ милосе́рдия Твоего́, Христе́ Бо́же? Я́ко просла́вил еси́ в после́днем ро́де уго́дника Твоего́, святи́теля Ники́ту, его́же обрето́шася честны́я мо́щи це́лы и неразруши́мы. Ему́же рече́м: егда́ во пло́ти бы́л еси́, преподо́бне, де́лании боже́ственными ду́шу предочи́стил еси́, святи́тельства па́ству восприи́м, сосу́д избра́н Боже́ственнаго Ду́ха показа́лся еси́ и ста́до твое́ до конца́ в ве́ре утверди́л еси́. Те́м ра́дуйся, о́тче преди́вный.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Трие́ о́троцы в пещи́, Тро́ицу прообрази́вше, преще́ние о́гненное попра́ша и, пою́ще, вопия́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Уясня́ют, воспева́юще, а́нгельстии чи́ни па́мять твою́, Ники́то святи́телю, и мы́, земни́и, уми́льно вопие́м: испроси́ на́м оставле́ние согреше́ний и благи́х наслажде́ние.

Фарао́на мы́сленнаго победи́л еси́, от Христа́ дерзнове́ние прии́м, и ве́лие ра́дование святы́м а́нгелом сотвори́л еси́, поя́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Херуви́му подо́бяся, легко́ на высоту́ возше́л еси́ и ны́не со безпло́тными водворя́ешися, Христу́ вопия́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: От утро́бы Твоея́ про́йде у́мное, Богоро́дице, Со́лнце, Сего́ моли́, я́ко Сы́на Твоего́ и Го́спода, пода́ти на́м скорбе́й разреше́ние и боле́зней облегче́ние, да ра́достно от души́ вопие́м Христу́: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Веще́ственнаго огня́ пла́мень невеще́ственным увяди́ша богозри́мии о́троцы и поя́ху: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Лю́дем Росси́йским, испроси́, Ники́то святи́телю, ми́р, здра́вие, спасе́ние и на враги́ одоле́ние, да в ра́дости душе́вней возопие́м: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Чу́вственныя стра́сти победи́в, чистото́ю, я́ко со́лнце, возсия́л еси́, чи́сто житие́ до конца́ сохрани́л еси́ и Бо́гу те́м угоди́л еси́. Ему́же вопие́м: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Шу́м пра́зднующих слы́шати, святи́телю, сподо́бился еси́: шу́ияго стоя́ния изба́ви мя́ и страсте́й треволне́ния и к приста́нищу покая́ния наста́ви мя́, да тя́ сла́влю во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Ще́драго и человеколюби́ваго Бо́га роди́ти, Богоро́дице, сподо́билася еси́, Того́ моли́, Неискусобра́чная Отрокови́це, низпосла́ти на́м, ве́рным, ве́лию ми́лость.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: В зако́не се́ни и писа́ний о́браз ви́дим, ве́рнии: вся́к му́жеский по́л, ложесна́ разверза́я, свя́т Бо́гу. Те́м перворожде́нное Сло́во Отца́ Безнача́льна, Сы́на, первородя́щася Ма́терию неискусому́жно, велича́ем.

Мо́ре жите́йское преплы́в воздержа́нием, дости́гл еси́ широты́ ра́йския, иде́же со а́нгелы при́сно весели́шися.

Ра́ка моще́й твои́х, святи́телю, дража́йши сапфи́ра показа́ся, чудотвори́ва бо бе́ и исцеле́ния источа́ющи. Ея́же облобыза́юще с ве́рою, приходя́щии ра́достно от души́ вопию́т: со́н че́стен пред Го́сподем сме́рть преподо́бных Его́.

Крестоно́сно предстои́ши престо́лу Вседержи́теля, сла́вою осиява́емь Све́та Присносу́щнаго. Моли́ся, Ники́то святи́телю, о чту́щих ве́рно па́мять твою́.

Богоро́дичен: Лу́к сокруши́ся лука́ваго одоле́нием Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего, чу́дна побе́да, Богоро́дице, и ди́вно одоле́ние соде́яся, Влады́чице, во спасе́ние ду́ш на́ших.

Свети́лен:

Плотска́я мудрова́ния ду́ху повину́л еси́ и, я́ко зла́то, огне́м искуси́вся, прия́телище бы́л еси́ Ду́ху Пресвято́му, о́тче Ники́то святи́телю.

Богоро́дичен: Тя́ пе́сньми ублажа́ем, Де́во, Бо́га бо роди́вши, на руку́ носи́ла еси́, Того́ моли́ за ду́ши на́ша.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Сꙋ́шꙋ глꙋбороди́тельнꙋю зе́млю со́лнце наше́ствова и҆ногда̀: ꙗ҆́кѡ стѣна́ бо ѡ҆гꙋстѣ̀ ѻ҆бапо́лы вода̀, лю́демъ пѣшемореходѧ́щымъ, и҆ бг҃оꙋго́днѡ пою́щымъ: пои́мъ гдⷭ҇еви, сла́внѡ бо просла́висѧ.

А҆́гнче непоро́чный бж҃їй сло́ве, ѿве́рзи моѧ̑ недостѡ́йнаѧ ᲂу҆ста̀, да возмогꙋ̀ воспѣ́ти ст҃и́телѧ нїки́тꙋ, твоего̀ ᲂу҆го́дника.

Болѣ́зньми по́стническими дꙋ́шꙋ просвѣти́въ, преподо́бне, ꙗ҆́кѡ чи́стꙋ же́ртвꙋ хрⷭ҇тꙋ̀ предста́вилъ є҆сѝ, ра́дꙋѧсѧ поѧ̀: сла́внѡ бо просла́висѧ.

Воздержа́нїемъ тѣ́ло дꙋ́хꙋ порабо́тилъ є҆сѝ, дꙋ́шꙋ же равноа́гг҃льнꙋ сотвори́лъ є҆сѝ. помина́й вѣ́рою чтꙋ́щыѧ тѧ̀, поѧ̀ бг҃ꙋ: сла́внѡ бо просла́висѧ.

Бг҃оро́диченъ: Гдⷭ҇ороди́тельнице влⷣчце мр҃і́е, молѝ, є҆го́же родила̀ є҆сѝ бг҃а и҆ цр҃ѧ̀ на́шего, да ми́лостивъ бꙋ́детъ на́мъ въ де́нь сꙋ́дный.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Непло́днаѧ дꙋшѐ и҆ безча́днаѧ, стѧжѝ пло́дъ благосла́вный, веселѧ́щисѧ возопі́й: ᲂу҆тверди́хсѧ тобо́ю, бж҃е, нѣ́сть свѧ́тъ, нѣ́сть пра́веденъ па́че тебє̀, гдⷭ҇и.

Дѣ́латель бы́въ за́повѣдей гдⷭ҇нихъ, непреста́ннѡ въ ни́хъ поꙋча́ѧсѧ, ѻ҆́тче нїки́то: сегѡ̀ ра́ди вше́лъ є҆сѝ въ нбⷭ҇наѧ, вопїѧ̀ ра́достнѡ: нѣ́сть свѧ́тъ, и҆ нѣ́сть пра́веденъ па́че тебє̀, гдⷭ҇и.

Є҆гда̀ зави́дѣвъ тебѣ̀ прелꙋка́вый, хотѧ́ше запѧ́ти ѿ добродѣ́телей, сопротивоста́въ, преподо́бне, безъ вѣ́сти того̀ сотвори́лъ є҆сѝ, хрⷭ҇тꙋ̀ вопїѧ̀: нѣ́сть свѧ́тъ, и҆ нѣ́сть пра́веденъ па́че тебє̀, гдⷭ҇и.

Житїе́мъ добродѣ́тельнымъ бг҃ꙋ ᲂу҆годи́лъ є҆сѝ, велїа́ра посрами́въ, и҆ хрⷭ҇тꙋ̀ возопи́лъ є҆сѝ: нѣ́сть свѧ́тъ, и҆ нѣ́сть пра́веденъ па́че тебє̀, гдⷭ҇и.

Бг҃оро́диченъ: Зачала̀ є҆сѝ ѻ҆́ч҃ее сло́во ѵ҆поста́сное, є҆го́же молѝ, бцⷣе, и҆зба́вити ѿ бѣ́дъ рабы̑ твоѧ̑, вои́стиннꙋ призыва́ющыѧ тѧ̀.

Сѣда́ленъ, гла́съ а҃:

Ꙗ҆́кѡ са́дъ присноцвѣтꙋ́щъ лю́ди твоѧ̑ сотвори́лъ є҆сѝ, сїѧ̑ во благоче́стїи возрасти́въ, ᲂу҆мно́жилъ є҆сѝ: и҆ ѿ сегѡ̀ вѣ́ренъ ра́бъ и҆ дѣ́латель вїногра́да хрⷭ҇то́ва показа́лсѧ є҆сѝ, и҆ трꙋдѡ́мъ возме́здїе досто́йнѡ воспрїѧ́лъ є҆сѝ, ст҃и́телю, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, да спасе́тъ дꙋ́шы на́шѧ.

Бг҃оро́диченъ: Всѣ́хъ творца̀, бг҃а же и҆ содѣ́телѧ, всенепоро́чнаѧ чⷭ҇таѧ, дх҃омъ бжⷭ҇твеннымъ въ ложесна́хъ твои́хъ заче́нши, безъ и҆стлѣ́нїѧ родила̀ є҆сѝ: є҆го́же сла́вѧще, тѧ̀ воспѣва́емъ, дв҃о, ꙗ҆́кѡ пала́тꙋ цр҃ѧ̀ всѣ́хъ, и҆ мі́ра застꙋпле́нїе.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Положи́лъ є҆сѝ къ на́мъ тве́рдꙋю любо́вь, гдⷭ҇и, є҆диноро́днаго бо твоего̀ сн҃а за ны̀ на сме́рть да́лъ є҆сѝ. Тѣ́мже тѝ зове́мъ благодарѧ́ще: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Зако́нѡмъ ѻ҆те́чєскимъ послѣ́дꙋѧ, и҆ си́хъ житїѐ подража́ѧ, непреста́ннѡ хрⷭ҇тꙋ̀ взыва́лъ є҆сѝ: сла́ва си́лѣ твое́й.

И҆зъ мла́да хрⷭ҇та̀ возлюби́лъ є҆сѝ, сегѡ̀ ра́ди, ꙗ҆́кѡ рачи́телѧ своего̀ возлюби́ тѧ, къ немꙋ́же вопїе́ши: сла́ва си́лѣ твое́й.

И҆сполнѧ́ѧ зако́ны бжⷭ҇твєнныѧ, преиспо́лнилсѧ є҆сѝ дарова́нїй бжⷭ҇твенныхъ, ст҃и́телю нїки́то, вѣ́рнѡ взыва́еши: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Бг҃оро́диченъ: Кади́льнице всезлата́ѧ, мр҃і́е всенепоро́чнаѧ, хрⷭ҇та̀ молѝ, є҆го́же родила̀ є҆сѝ, и҆зба́витисѧ на́мъ ѿ бѣ́дъ и҆ ѻ҆гнѧ̀ вѣ́чнꙋющагѡ.

Пѣ́снь є҃. І҆рмо́съ: Къ тебѣ̀ ᲂу҆́тренюю всѣ́хъ творцꙋ̀, преимꙋ́щемꙋ всѧ́къ ᲂу҆́мъ мі́рови: занѐ свѣ́тъ повелѣ̑нїѧ твоѧ̑, въ ни́хже наста́ви мѧ̀.

Лꙋ́къ врага̀ сокрꙋши́лъ є҆сѝ, и҆ бра́нь є҆гѡ̀ до конца̀ разори́лъ є҆сѝ, и҆ соверше́нїѧ добродѣ́телей, преподо́бне, дости́глъ є҆сѝ.

Моли́твою возше́лъ є҆сѝ на нбⷭ҇наѧ, и҆дѣ́же съ ли́ки ѻ҆тє́цъ пребыва́ѧ весели́шисѧ, помина́й, преподо́бне, па́мѧть твою̀ свѣ́тлѡ торжествꙋ́ющыѧ.

Неизрече́нныхъ та̑инъ хрⷭ҇то́выхъ слꙋжи́тель бы́ти сподо́билсѧ є҆сѝ, и҆ сїѧ̑ приносѧ̀ бг҃ꙋ, за мі́ръ прилѣ́жнѡ моли́лсѧ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆пова́нїе и҆ наде́жда на́ша ты̀ є҆сѝ, пречⷭ҇таѧ влⷣчце, спасѝ лю́ди твоѧ̑ молѧ́щыѧсѧ, и҆ и҆́мѧ твоѐ призыва́ющыѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Бе́здна послѣ́днѧѧ грѣхѡ́въ ѡ҆бы́де мѧ̀, и҆ и҆счеза́етъ дꙋ́хъ мо́й: но простры́й, влⷣко, высо́кꙋю твою̀ мы́шцꙋ, ꙗ҆́кѡ петра̀ мѧ̀, ᲂу҆пра́вителю, спасѝ.

Пред̾избра́нъ бы́въ бжⷭ҇твенною благода́тїю, во є҆́же па́ствити ста́до хрⷭ҇тоимени́то: ты́ же, преподо́бне, ꙗ҆́кѡ па́стырь и҆́стиненъ, прилѣ́жнѡ ѡ҆ ста́дѣ попече́нїе и҆мѣ́лъ є҆сѝ.

Разꙋ́мнѣ разсꙋжда́ѧ ча̑да твоѧ̑, и҆ ча́стѡ наказꙋ́ѧ дꙋхо́вными словесы̀, да пребꙋ́дꙋтъ тве́рдѡ соблюда́юще вѣ́рꙋ правосла́внꙋю.

Ст҃и́тельства че́стїю почте́нъ, прилѣ́жнѡ моле́нїе за лю́ди твоѧ̑ приноси́лъ є҆сѝ: да ми́лостива бг҃а ѡ҆брѧ́щꙋтъ въ де́нь сꙋ́дный.

Бг҃оро́диченъ: Ты̀ є҆сѝ, пречⷭ҇таѧ бцⷣе, прибѣ́жище на́ше и҆ ᲂу҆твержде́нїе, молѝ сн҃а твоего̀ и҆ бг҃а на́шего, пода́ти на́мъ спасе́нїе и҆ грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе.

Конда́къ, гла́съ ѕ҃.

А҆рхїере́йства са́номъ почти́всѧ, и҆ чи́стѣ чⷭ҇тѣ́йшемꙋ предстоѧ̀, прилѣ́жнѡ моле́нїе за лю́ди твоѧ̑ приноси́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ и҆ до́ждь моли́твою све́лъ є҆сѝ, ѻ҆вогда́ же и҆ гра́да запалє́нїѧ ᲂу҆гаси́лъ є҆сѝ. и҆ ны́нѣ, свѧти́телю нїки́то, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, спастѝ лю́ди твоѧ̑ молѧ́щыѧсѧ, да всѝ вопїе́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, ст҃и́телю ѻ҆́тче преди́вный.

І҆́косъ.

Кто̀ не почꙋди́тсѧ, кто̀ не просла́витъ неизслѣ́димꙋю и҆ несказа́ннꙋю глꙋбинꙋ̀ милосе́рдїѧ твоегѡ̀, хрⷭ҇тѐ бж҃е; ꙗ҆́кѡ просла́вилъ є҆сѝ въ послѣ́днемъ ро́дѣ ᲂу҆го́дника твоего̀ ст҃и́телѧ нїки́тꙋ, є҆гѡ́же ѡ҆брѣто́шасѧ честны̑ѧ мо́щи цѣ̑лы и҆ неразрꙋши̑мы, є҆мꙋ́же рече́мъ: є҆гда̀ во пло́ти бы́лъ є҆сѝ, прпⷣбне, дѣ̑ланїи бжⷭ҇твенными дꙋ́шꙋ пред̾ѡчи́стилъ є҆сѝ, ст҃и́тельства па́ствꙋ воспрїи́мъ, сосꙋ́дъ и҆збра́нъ бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а показа́лсѧ є҆сѝ, и҆ ста́до твоѐ до конца̀ въ вѣ́рѣ ᲂу҆тверди́лъ є҆сѝ. тѣ́мъ ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́тче преди́вный.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Трїѐ ѻ҆́троцы въ пещѝ, трⷪ҇цꙋ проѡбрази́вше, преще́нїе ѻ҆́гненное попра́ша, и҆ пою́ще вопїѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Оу҆ѧснѧ́ютъ воспѣва́юще а҆́гг҃льстїи чи́ни, па́мѧть твою̀, нїки́то свѧти́телю, и҆ мы̀ земні́и ᲂу҆ми́льнѡ вопїе́мъ: и҆спросѝ на́мъ ѡ҆ставле́нїе согрѣше́нїй, и҆ благи́хъ наслажде́нїе.

Фараѡ́на мы́сленнаго побѣди́лъ є҆сѝ, ѿ хрⷭ҇та̀ дерзнове́нїе прїи́мъ, и҆ ве́лїе ра́дованїе ст҃ы̑мъ а҆́гг҃лѡмъ сотвори́лъ є҆сѝ, поѧ̀: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.

Херꙋві́мꙋ подо́бѧсѧ легкѡ̀ на высотꙋ̀ возше́лъ є҆сѝ, и҆ ны́нѣ со безпло́тными водворѧ́ешисѧ, хрⷭ҇тꙋ̀ вопїѧ̀: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ѿ ᲂу҆тро́бы твоеѧ̀ про́йде ᲂу҆́мное, бцⷣе, сл҃нце, сего̀ молѝ ꙗ҆́кѡ сн҃а твоего̀ и҆ гдⷭ҇а, пода́ти на́мъ скорбе́й разрѣше́нїе, и҆ болѣ́зней ѡ҆блегче́нїе, да ра́достнѡ ѿ дꙋшѝ вопїе́мъ хрⷭ҇тꙋ̀: ѻ҆ц҃є́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Веще́ственнагѡ ѻ҆гнѧ̀ пла́мень, невеще́ственнымъ ᲂу҆вѧди́ша бг҃озри́мїи ѻ҆́троцы, и҆ поѧ́хꙋ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Лю́демъ рѡссі̑йскимъ и҆спросѝ, нїки́то ст҃и́телю, ми́ръ, здра́вїе, спасе́нїе, и҆ на врагѝ ѡ҆долѣ́нїе, да въ ра́дости дꙋше́внѣй возопїе́мъ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Чꙋ́вствєнныѧ стра̑сти побѣди́въ, чистото́ю ꙗ҆́кѡ со́лнце возсїѧ́лъ є҆сѝ, чи́сто житїѐ до конца̀ сохрани́лъ є҆сѝ, и҆ бг҃ꙋ тѣ́мъ ᲂу҆годи́лъ є҆сѝ. є҆мꙋ́же вопїе́мъ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Шꙋ́мъ пра́зднꙋющихъ слы́шати, ст҃и́телю, сподо́билсѧ є҆сѝ, шꙋ́їѧгѡ стоѧ́нїѧ и҆зба́ви мѧ̀ и҆ страсте́й треволне́нїѧ, и҆ къ приста́нищꙋ покаѧ́нїѧ наста́ви мѧ̀, да тѧ̀ сла́влю во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Ще́драго и҆ чл҃вѣколюби́ваго бг҃а роди́ти, бцⷣе, сподо́биласѧ є҆сѝ, того̀ молѝ, неискꙋсобра́чнаѧ ѻ҆трокови́це, низпосла́ти на́мъ вѣ̑рнымъ ве́лїю млⷭ҇ть.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Въ зако́нѣ сѣ́ни и҆ писа́нїй ѻ҆́бразъ ви́димъ, вѣ́рнїи: всѧ́къ мꙋ́жескїй по́лъ, ложесна̀ разверза́ѧ, ст҃ъ бг҃ꙋ. Тѣ́мъ перворожде́нное сло́во, ѻ҆ц҃а̀ безнача́льна сн҃а, первородѧ́щасѧ мт҃рїю неискꙋсомꙋ́жнѡ, велича́емъ.

Мо́ре жите́йское преплы́въ воздержа́нїемъ, дости́глъ є҆сѝ широты̀ ра́йскїѧ, и҆дѣ́же со а҆́гг҃лы при́снѡ весели́шисѧ.

Ра́ка моще́й твои́хъ, свѧти́телю, дража́йши сапфі́ра показа́сѧ, чꙋдотвори́ва бо бѣ̀, и҆ и҆сцѣлє́нїѧ и҆сточа́ющи. є҆ѧ́же ѡ҆блобыза́юще съ вѣ́рою приходѧ́щїи, ра́достнѡ ѿ дꙋшѝ вопїю́тъ: со́нъ че́стенъ пред̾ гдⷭ҇емъ сме́рть преподо́бныхъ є҆гѡ̀.

Крⷭ҇тоно́снѡ предстои́ши прⷭ҇то́лꙋ вседержи́телѧ, сла́вою ѡ҆сїѧва́емь свѣ́та присносꙋ́щнагѡ: моли́сѧ, нїки́то свѧти́телю, ѡ҆ чтꙋ́щихъ вѣ́рнѡ па́мѧть твою̀.

Бг҃оро́диченъ: Лꙋ́къ сокрꙋши́сѧ лꙋка́вагѡ, ѡ҆долѣ́нїемъ сн҃а твоегѡ̀ и҆ бг҃а на́шегѡ, чꙋ́дна побѣ́да, бцⷣе, и҆ ди́вно ѡ҆долѣ́нїе содѣ́ѧсѧ, влⷣчце, во спасе́нїе дꙋ́шъ на́шихъ.

Свѣти́ленъ:

Плотска̑ѧ мꙋдрова̑нїѧ дх҃ꙋ повинꙋ́лъ є҆сѝ, и҆ ꙗ҆́кѡ зла́то ѻ҆гне́мъ и҆скꙋси́всѧ, прїѧ́телище бы́лъ є҆сѝ дх҃ꙋ прест҃о́мꙋ, ѻ҆́тче нїки́то свѧти́телю.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ пѣ́сньми ᲂу҆блажа́емъ, дв҃о, бг҃а бо роди́вши на рꙋкꙋ̀ носи́ла є҆сѝ: того̀ молѝ за дꙋ́шы на́шѧ.

Краткое житие святителя Никиты, затворника Печерского, епископа Новгородского

Свя­ти­тель Ни­ки­та, епи­скоп Нов­го­род­ский, в мо­ло­дые го­ды по­сту­пил в Ки­е­во-Пе­чер­ский мо­на­стырь и вско­ре по­же­лал уй­ти в за­твор. Игу­мен пре­ду­пре­ждал его о преж­девре­мен­но­сти та­ко­го по­дви­га для мо­ло­до­го ино­ка, но он, по­на­де­яв­шись на свои си­лы, не по­слу­шал­ся. В за­тво­ре свя­той Ни­ки­та впал в ис­ку­ше­ние. Диа­вол явил­ся ему в ви­де Ан­ге­ла, и неопыт­ный по­движ­ник по­кло­нил­ся ему. Бес дал ему со­вет, как уже до­стиг­ше­му со­вер­шен­ства: "Ты не мо­лись, а толь­ко чи­тай и учи дру­гих, а я бу­ду мо­лить­ся вме­сто те­бя", – и стал око­ло за­твор­ни­ка, де­лая вид, что мо­лит­ся за него. Пре­льщен­ный инок Ни­ки­та пре­взо­шел всех в зна­нии книг Вет­хо­го За­ве­та, а о Еван­ге­лии ни го­во­рить, ни слу­шать не хо­тел. Ки­е­во-Пе­чер­ские стар­цы при­шли к пре­льщен­но­му и, по­мо­лив­шись, ото­гна­ли от него бе­са. По­сле это­го пре­по­доб­ный Ни­ки­та, оста­вив по бла­го­сло­ве­нию стар­цев за­твор, жил в стро­гом по­сте и мо­лит­ве, бо­лее все­го упраж­ня­ясь в по­слу­ша­нии и сми­ре­нии. Ми­ло­серд­ный Гос­подь по мо­лит­вам свя­тых стар­цев воз­вел его из глу­би­ны па­де­ния на вы­со­кую сте­пень ду­хов­но­го со­вер­шен­ства. Впо­след­ствии он был по­став­лен епи­ско­пом в Нов­го­род и за свою свя­тую жизнь был на­граж­ден от Бо­га да­ром чу­до­тво­ре­ний. Од­на­жды во вре­мя за­су­хи он мо­лит­вой низ­вел дождь с неба, в дру­гой раз по его мо­лит­ве пре­кра­тил­ся в го­ро­де по­жар. 13 лет управ­лял свя­ти­тель Ни­ки­та нов­го­род­ской паст­вой и мир­но скон­чал­ся в 1108 го­ду. В 1558 го­ду, при ца­ре Иоанне Ва­си­лье­ви­че, со­сто­я­лось про­слав­ле­ние свя­ти­те­ля. Мо­щи его по­ко­ят­ся ныне в Софийском соборе Великого Новгорода.

Полное житие святителя Никиты, затворника Печерского, епископа Новгородского

Пре­по­доб­ный Ни­ки­та, ро­дом ки­ев­ля­нин – один из пер­вых по­стри­жен­и­ков Ки­е­во-Пе­чер­ской оби­те­ли. Он под­ви­зал­ся там при пре­по­доб­ном игу­мене Ни­коне (1078–1088). В мо­ло­до­сти инок Ни­ки­та, же­лая про­сла­вить­ся сре­ди мо­на­хов, стал про­сить игу­ме­на, чтобы он бла­го­сло­вил его под­ви­зать­ся на­едине, в за­тво­ре. Игу­мен пре­пят­ство­вал ему, го­во­ря: «Ча­до! Не по­лез­но те­бе, бу­дучи юным, си­деть празд­но. Луч­ше пре­бы­вать те­бе с бра­ти­ей, ра­бо­тая вме­сте, и ты не ли­шишь­ся на­гра­ды сво­ей. Сам ты ви­дел бра­та на­ше­го Иса­а­кия пе­щер­ни­ка, как он был пре­льщен в за­тво­ре бе­са­ми; и толь­ко бла­го­дать Бо­жия да мо­лит­вы пре­по­доб­ных отец на­ших Ан­то­ния и Фе­о­до­сия спас­ли его. Же­ла­ние твое вы­ше сил». Ни­ки­та же во­все не хо­тел вни­мать сло­вам игу­ме­на, так как не мог пре­одо­леть силь­но­го рве­ния сво­е­го к за­твор­ни­че­ской жиз­ни, и по­это­му, че­го за­хо­тел, то и сде­лал. И он, за­тво­рив­шись, за­гра­дил дверь креп­ко и, не вы­хо­дя, пре­бы­вал один в мо­лит­ве. Про­шло немно­го дней, как инок не из­бег се­тей диа­воль­ских. Во вре­мя пе­ния сво­е­го он слы­шал некий глас, как буд­то бы кто-то вме­сте с ним мо­лил­ся. Ни­ки­та обо­нял при этом и бла­го­уха­ние неиз­ре­чен­ное. За­тем пред­стал пе­ред ним бес в об­ра­зе Ан­ге­ла. И неопыт­ный по­движ­ник, пре­льстив­шись, по­кло­нил­ся ему как Ан­ге­лу. То­гда ска­зал ему бес: «От­се­ле ты уже не мо­лись, но чи­тай кни­ги и бу­дешь бе­се­ду­ю­щим с Бо­гом и по­дашь по­лез­ное сло­во при­хо­дя­щим к те­бе. Я же все­гда бу­ду мо­лить Твор­ца о тво­ем спа­се­нии». Ни­ки­та, по­ве­рив ска­зан­но­му и пре­льстив­шись еще бо­лее, пе­ре­стал мо­лить­ся, но при­леж­нее на­чал чи­тать кни­ги, ви­дя при этом бе­са, непре­стан­но мо­ля­ще­го­ся о нем. Ни­ки­та ра­до­вал­ся, ду­мая, что сам Ан­гел тво­рит за него мо­лит­ву.

В ско­ром вре­ме­ни Ни­ки­та столь усо­вер­шен­ство­вал­ся в изу­че­нии Вет­хо­го За­ве­та, что знал его на­изусть. Также с при­хо­дя­щи­ми к нему мно­го бе­се­до­вал от Пи­са­ния о поль­зе для ду­ши. По вну­ше­нию ис­ку­си­те­ля он на­чал про­ро­че­ство­вать, и ве­ли­кая сла­ва рас­про­стра­ни­лась о нем, все ди­ви­лись ис­пол­не­нию его про­ро­че­ских сло­вес. Так, Ни­ки­та со­об­щил кня­зю Изя­с­ла­ву об убий­стве Нов­го­род­ско­го кня­зя Гле­ба Свя­то­сла­ви­ча. Дей­стви­тель­но, вско­ре при­шла весть, под­твер­див­шая его сло­ва. В ле­то­пи­сях со­об­ща­ет­ся, что князь Глеб был убит 30 мая 1079 го­да. Так что про­ро­че­ства Ни­ки­ты с уди­ви­тель­ной точ­но­стью ис­пол­ня­лись. Это убеж­да­ло за­твор­ни­ка в пра­виль­но­сти из­бран­но­го им пу­ти. О мо­лит­ве же и по­ка­я­нии Ни­ки­та не по­мыш­лял.

Он ча­сто бе­се­до­вал о Свя­щен­ном Пи­са­нии Вет­хо­го За­ве­та, но из­бе­гал да­же упо­ми­на­ний име­ни Гос­по­да Иису­са Хри­ста, из­бе­гал раз­го­во­ров о Свя­том Еван­ге­лии. Узнав об этом, свя­тые от­цы Ки­е­во-Пе­чер­ской Лав­ры по­ня­ли, что инок на­хо­дит­ся в опас­ном со­сто­я­нии ду­хов­ной пре­ле­сти. Они не оста­ви­ли в бе­де сво­е­го со­бра­та. Пре­по­доб­ные от­цы, со­вер­шив мно­гие мо­лит­вы о Ни­ки­те, из­гна­ли из него бе­са. По­сле это­го они спро­си­ли Ни­ки­ту; зна­ет ли он что-ли­бо из книг Вет­хо­го За­ве­та. Ни­ки­та клял­ся, что он ни­ко­гда их не чи­тал и да­же ока­зал­ся за­быв­шим гра­мо­ту, так что от­цы сно­ва на­учи­ли его чте­нию и пись­му. То­гда, при­дя в се­бя, Ни­ки­та «ис­по­ве­да грех свой и пла­ка­ся о том горь­ко, дав се­бе в ве­ли­кое воз­дер­жа­ние и по­слу­ша­ние, вос­при­ем чи­стое и сми­рен­ное жи­тие, яко пре­взы­ти ему всех доб­ро­де­те­лию». Че­ло­ве­ко­лю­би­вый Гос­подь, ви­дя столь ве­ли­кие по­дви­ги бла­жен­но­го, а так­же и преж­ние его доб­ро­де­те­ли, при­нял его ис­тин­ное по­ка­я­ние. И как Пет­ру, три­жды от­рек­ше­му­ся, Хри­стос ска­зал по­сле его по­ка­я­ния: «Па­си ов­цы Моя», так явил Свою ми­лость Гос­подь и по­ка­яв­ше­му­ся ис­крен­но Ни­ки­те, ибо по­том воз­вел его в епи­ско­па Нов­го­род­ско­го.

В 1096 го­ду пре­по­доб­ный Ни­ки­та был воз­ве­ден мит­ро­по­ли­том Ки­ев­ским Еф­ре­мом (вто­рая по­ло­ви­на XI ве­ка) в епи­скоп­ский сан и на­зна­чил на ка­фед­ру Ве­ли­ко­го Нов­го­ро­да. В «Рос­пи­си, или крат­ком ле­то­пис­це Нов­го­род­ских вла­дык» свя­ти­тель Ни­ки­та зна­чит­ся ше­стым Нов­го­род­ским епи­ско­пом.

Со вре­ме­ни епи­скоп­ской хи­ро­то­нии тру­ды свя­то­го Ни­ки­ты умно­жи­лись, а по­дви­ги, ко­то­рые он со­вер­шал в оби­те­ли, воз­рос­ли. «Он же паст­ву при­им и раз­лич­ны­ми доб­ро­та­ми се­бе наи­па­че укра­си, имея бо в се­бе мол­ча­ния ко­рень, воз­дер­жа­ния ветвь, по­ще­ния цвет, сми­ре­ния плод, лю­бо­вию укра­шен, ми­ло­сты­нею со­вер­шен, чи­сто­тою, и це­ло­муд­ри­ем, и прав­дою от обо­ю­ду, аки сте­на­ми, ограж­ден и все­ми бла­ги­ми нра­вы по мно­гу изоби­лен». Пред­мет осо­бых за­бот свя­ти­те­ля Ни­ки­ты бы­ла мис­си­о­нер­ская де­я­тель­ность по утвер­жде­нию хри­сти­ан­ства, рас­про­стра­не­нию и под­дер­жа­нию бла­го­че­стия в епар­хии. В те­че­ние два­дца­ти­лет­не­го ар­хи­ерей­ско­го слу­же­ния он был для сво­ей паст­вы при­ме­ром доб­ро­де­тель­ной жиз­ни. В По­хваль­ном сло­ве свя­ти­те­лю Ни­ки­те го­во­рится, что он тай­но по­да­вал ми­ло­сты­ни бед­ным, ис­пол­няя сло­во Бо­жие: Ко­гда тво­ришь ми­ло­сты­ню, пусть ле­вая ру­ка твоя не зна­ет, что де­ла­ет пра­вая, чтобы ми­ло­сты­ня твоя бы­ла втайне (Мф.6:3-4).

Свя­ти­тель Ни­ки­та был усерд­ным мо­лит­вен­ни­ком и хо­да­та­ем за свою паст­ву, и Гос­подь про­сла­вил его доб­ро­де­тель­ную жизнь, дав дар чу­до­тво­ре­ния. Ле­то­пи­си со­хра­ни­ли сви­де­тель­ства о двух слу­ча­ях чу­дес­но­го спа­се­ния Нов­го­ро­да от бед­ствий: в 1097 го­ду свя­ти­тель Ни­ки­та сво­ей мо­лит­вой уга­сил по­жар, ис­треб­ляв­ший го­род, а в дру­гой раз во вре­мя гу­би­тель­ной за­су­хи низ­вел дождь. Оче­вид­но, по­это­му он по­чи­та­ет­ся ве­ру­ю­щи­ми как за­щит­ник от по­жа­ров и по­кро­ви­тель зем­ле­де­лия. Из­вест­но так­же, что свя­ти­тель Ни­ки­та чтил­ся и как за­щит­ник оте­че­ства, по­кро­ви­тель во­и­нов. Ле­то­пи­сец, рас­ска­зы­вая о по­хо­де Нов­го­род­ско­го кня­зя Мсти­сла­ва и о его по­бе­дах, за­ме­ча­ет, что Мсти­слав вер­нул­ся «в град свой мо­лит­ва­ми пре­по­доб­но­го Ни­ки­ты, епи­ско­па Нов­го­род­ско­го».

Нов­го­род­ские свя­ти­те­ли пер­вы­ми про­яви­ли свою де­я­тель­ность в раз­лич­ных об­ще­ствен­ных на­чи­на­ни­ях: они стро­и­ли и укра­ша­ли хра­мы с по­мо­щью луч­ших ма­сте­ров, ко­то­рых при­гла­ша­ли из Ви­зан­тии и За­пад­ной Ев­ро­пы. Наи­бо­лее зна­чи­тель­ные ли­те­ра­тур­ные про­из­ве­де­ния Нов­го­ро­да со­зда­ва­лись глав­ным об­ра­зом при вла­дыч­нем дво­ре. Бла­го­да­ря тру­дам свя­ти­те­ля Ни­ки­ты в Нов­го­ро­де бы­ло по­стро­е­но несколь­ко хра­мов, не со­хра­нив­ших­ся до на­ших дней, све­де­ния о ко­то­рых име­ют­ся в ле­то­пи­сях и древ­них жи­ти­ях: Спа­со-Пре­об­ра­жен­ский храм на Ильине ули­це (пе­ре­стро­ен в 1574 го­ду), Бла­го­ве­щен­ский храм на Го­ро­ди­ще (пе­ре­стро­ен в 1342 го­ду), де­ре­вян­ный храм Рож­де­ства Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы в Ан­то­ни­е­вом мо­на­сты­ре.

Ан­то­ни­ев мо­на­стырь – вто­рой в Нов­го­ро­де – был ос­но­ван по бла­го­сло­ве­нию свя­ти­те­ля Ни­ки­ты пре­по­доб­ным Ан­то­ни­ем Рим­ля­ни­ном (†1147 г.; па­мять 17/30 ян­ва­ря, 3/16 ав­гу­ста, так­же в первую пят­ни­цу по­сле дня па­мя­ти апо­сто­лов Пет­ра и Пав­ла) в на­ча­ле XII ве­ка. При со­дей­ствии свя­ти­те­ля Ни­ки­ты пре­по­доб­ный Ан­то­ний по­лу­чил для мо­на­сты­ря тер­ри­то­рию на бе­ре­гу ре­ки Вол­хов, где оста­но­вил­ся ка­мень, на ко­то­ром Ан­то­ний чу­дес­но при­плыл из Ри­ма. Неза­дол­го до кон­чи­ны свя­ти­тель Ни­ки­та вме­сте с пре­по­доб­ным Ан­то­ни­ем раз­ме­тил ме­сто для но­во­го ка­мен­но­го мо­на­стыр­ско­го хра­ма, ко­то­рый бла­го­сло­вил освя­тить так же, как и преж­ний (де­ре­вян­ный) – в честь Рож­де­ства Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы. Свя­ти­тель Ни­ки­та соб­ствен­но­руч­но на­чал ко­пать ров под его ос­но­ва­ние. Но по­стро­ен храм был уже при его пре­ем­ни­ке – епи­ско­пе Иоанне (1108–1130).

13 лет управ­лял свя­ти­тель Ни­ки­та нов­го­род­ской паст­вой и мир­но скон­чал­ся в 1108 го­ду, 31 ян­ва­ря.

Уже по­сле кон­чи­ны свя­ти­те­ля Ни­ки­ты бы­ла на­ча­та рос­пись стен нов­го­род­ско­го со­бо­ра во имя Свя­той Со­фии Пре­муд­ро­сти Бо­жи­ей по за­ве­ща­нию свя­ти­те­ля Ни­ки­ты.

До­ныне цел ка­мен­ный кор­пус нов­го­род­ско­го ар­хи­ерей­ско­го до­ма, и в па­мят­ни­ках, и в на­род­ном пре­да­нии из­вест­но­го под име­нем Ни­ки­тин­ско­го. Это са­мое древ­нее из до­шед­ших до на­ше­го вре­ме­ни стро­е­ний ар­хи­ерей­ско­го кор­пу­са бы­ло пе­ре­стро­е­но до сред­них сво­дов.

При мно­го­чис­лен­ных тру­дах и за­бо­тах по бла­го­устрой­ству Нов­го­род­ской епар­хии свя­ти­тель Ни­ки­та ни­ко­гда не остав­лял су­гу­бо­го по­дви­га мо­на­хов-от­шель­ни­ков: под свя­ти­тель­ски­ми одеж­да­ми он но­сил тя­же­лые же­лез­ные вери­ги. По­гре­бен свя­ти­тель в нов­го­род­ском Со­фий­ском со­бо­ре, в при­де­ле во имя свя­тых Иоаки­ма и Ан­ны – ро­ди­те­лей Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы.

В 1547 го­ду, при ар­хи­епи­ско­пе Нов­го­род­ском Фе­о­до­сии (1542–1551), некий бла­го­че­сти­вый хри­сти­а­нин в пас­халь­ную ночь за бо­го­слу­же­ни­ем по­лу­чил в от­кро­ве­нии по­ве­ле­ние укра­сить по­кро­вом гроб­ни­цу свя­ти­те­ля Ни­ки­ты, что и бы­ло ис­пол­не­но. В том же го­ду на цер­ков­ном со­бо­ре со­сто­я­лось об­ще­рос­сий­ское про­слав­ле­ние свя­ти­те­ля. Через несколь­ко лет ар­хи­епи­скоп Нов­го­род­ский Пи­мен (1553–1570) со­вер­шил от­кры­тие гроб­ни­цы по бла­го­сло­ве­нию мит­ро­по­ли­та Мос­ков­ско­го Ма­ка­рия († 1563). Об­ре­те­ние нетлен­ных мо­щей свя­ти­те­ля Ни­ки­ты со­сто­я­лось 30 ап­ре­ля 1558 го­да. При­ме­ча­тель­но, что по бла­го­дат­ной по­мо­щи свя­ти­те­ля по­лу­ча­ют ис­це­ле­ние пре­иму­ще­ствен­но боль­ные гла­за­ми и сле­пые.

Мо­щи свя­ти­те­ля бы­ли пе­ре­ло­же­ны в 1629 го­ду из об­вет­шав­шей гроб­ни­цы в но­вую, де­ре­вян­ную, об­ло­жен­ную бас­мен­ным се­реб­ром. Так как Иоаки­мов­ский при­дел был неболь­ших раз­ме­ров, то по бла­го­сло­ве­нию ар­хи­епи­ско­па Нов­го­род­ско­го Пи­ме­на с во­сточ­ной сто­ро­ны при­де­ла бы­ла сде­ла­на по­лу­круг­лая при­строй­ка, со­еди­нен­ная ар­кой с Рож­де­ствен­ским при­де­лом. Под этим сво­дом и бы­ли по­ло­же­ны в гроб­ни­цу мо­щи свя­ти­те­ля. Нов­го­род­цы при­нес­ли в дар сво­е­му небес­но­му по­кро­ви­те­лю лам­па­ду с вы­зо­ло­чен­ной над­пи­сью: «Све­ча Ве­ли­ко­го Нов­го­ро­да, всех пра­во­слав­ных хри­сти­ан, по­став­ле­на но­во­му Нов­го­род­ско­му чу­до­твор­цу Ни­ки­те в ле­то 7066, 30 ап­ре­ля, при ар­хи­епи­ско­пе Пи­мене». Эта «све­ча» свя­ти­те­ля Ни­ки­ты вме­сте с древ­ней гроб­ни­цей, об­ла­че­ни­ем, по­со­хом и ве­ри­га­ми позд­нее хра­ни­лись в риз­ни­це Нов­го­род­ско­го Со­фий­ско­го со­бо­ра.

В 1956 году мощи Никиты были перенесены из Софийского собора в Николо-Дворищенский собор, а в 1962 году – во храм Апостола Филиппа. В 1993 году мощи святителя Никиты были возвращены в Софийский собор.

См. так­же: