Канон святителю Иннокентию, епископу Пензенскому и Саратовскому

Припев: Святи́телю о́тче Инноке́нтие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 23 октября (10 октября ст. ст.)

Глас 2.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие, пои́м пе́снь Христу́ Бо́гу, разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди, я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския, я́ко просла́вися.

Небе́сный Царю́, смире́нную ду́шу мою́ от скве́рн очи́сти и сло́ва благода́ть низпосли́, да возмогу́ досто́йно воспе́ти уго́дника Твоего́, пресла́внаго Инноке́нтия.

Иму́щих тя́ предста́теля до́бра к ще́дрому Бо́гу, на́с, напа́стьми и обстоя́нии ско́рбными одержи́мых, укрепи́, подая́ ру́ку спасе́ния, святи́телю ми́лостиве Инноке́нтие.

Ще́др и незло́бив па́стве свое́й яви́лся еси́, о́тче Инноке́нтие, те́мже, Ду́ха Бо́жия испо́лненный, ума́ моего́ омраче́ние отжени́, страсте́й бу́рю утиши́, к безстра́стия приста́нищу упра́ви и от злы́х усте́н защити́ твои́х моли́тв покро́вом.

Богоро́дичен: Егда́ Бо́жиим повеле́нием от вре́менныя жи́зни отыти́ хощу́, Пречи́стая, бесо́вския руки́ мя́ свободи́, А́нгелы в спу́тники пода́ждь и рая́ вкуси́ти сподо́би, иде́же Инноке́нтий святи́тель с безпло́тными ли́ки сла́дости боже́ственныя наслажда́ется.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: На ка́мени мя́ ве́ры утверди́в, разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́, возвесели́ бо ся́ ду́х мо́й, внегда́ пе́ти: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Тя́, смире́нне Инноке́нтие, всесве́тла свети́льника, не под спу́дом, но на высоте́ све́щника Це́ркве Христо́вы поста́влена, усе́рдно мо́лим: светоно́сными луча́ми глубо́кую тьму́ греха́ отжени́, неве́рных к позна́нию И́стины наста́ви, шата́ния умо́в низложи́, на́с же во Правосла́вии укрепи́.

Уста́вил еси́, прему́дре Инноке́нтие, струя́ми твоего́ богоглаго́ливаго язы́ка ло́жныя то́ки суему́дренных, и́же, я́ко безси́льнии, не возмого́ша му́тными вода́ми лжеуче́ния потопи́ти ны́. Те́мже вопие́м ти́: то́ки страсте́й на́ших изсуши́ и ко благоче́стию наста́ви.

Ду́ха Бо́жия испо́лнився, злово́ния ве́ка сего́ низложи́л еси́, кади́льнице благово́нная, Инноке́нтие блаже́нне, и па́ству твою́ уче́нием Правосла́вныя Це́ркве облагоуха́л еси́. Те́мже тя́, я́ко наста́вника предо́бра, ве́рно восхваля́ем.

Богоро́дичен: Упова́ние и стена́ и ти́хое приста́нище еси́ лю́дем Твои́м, Пресвята́я Де́во, Всесвята́го Сы́на Твоего́ умоли́ спасе́ние на́м улучи́ти, да непреста́нно в невече́рнем све́те сла́ву Триеди́ному Бо́гу воспева́ем.

Конда́к, гла́с 3.

Дне́сь святи́тель Христо́в Инноке́нтий предстои́т Престо́лу Бо́жию и с ли́ки святы́х за ны́ мо́лится Бо́гу, ему́же ны́не со умиле́нием покланя́емся и во псалме́х и пе́ниих велича́ем, обрето́хом бо моли́твенника ко Преве́чному Бо́гу.

Седа́лен, гла́с 3:

О, неизрече́нныя бла́гости Бо́жия! О, неизглаго́ланнаго Его́ смотре́ния! Честны́я мо́щи святи́теля Инноке́нтия ны́не обрето́шася, ду́ши ве́рных утеша́юще и на бра́нь проти́ву ко́зней лука́ваго укрепля́юще. К ни́мже припа́дающе, усе́рдно вопие́м: уще́дри на́с моли́твами твои́ми, святи́телю Бо́га Всеще́драго.

Богоро́дичен: И́же Отцу́ Сопресто́льный Сы́н на земли́ вопло́щся, я́ко Челове́к, из утро́бы Твоея́, Чи́стая, про́йде, порфи́рою крове́й Твои́х в на́ше оболки́йся естество́, да па́дшия ны́ челове́ки возста́вит и Небе́снаго Сио́на гра́жданы яви́т.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, сла́вное Твое́ смотре́ние и просла́вих, Человеколю́бче, непостижи́мую Твою́ си́лу.

Хра́м Всесвята́го Ду́ха, доброде́тельми сия́яй, ми́рови яви́лся еси́, святи́телю честны́й, науче́ние кни́жное приле́жно стяжа́в, та́йны неизрече́нныя суде́б Бо́жиих пости́гл еси́, и списа́нием де́л време́н мину́вших ве́рныя прему́дро во благоче́стии да́же доны́не наставля́еши, да зове́м благода́рне: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Ору́жием му́дрости боже́ственныя препре́л еси́ нечести́вых, испове́дниче честны́й. Поноше́ния и гоне́ния за и́стину благоду́шне претерпева́я, земну́ю му́дрость ни во что́же вменя́я, непреста́нно взыва́л еси́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

В Небе́сныя черто́ги А́нгели Бо́жии вознесо́ша чи́стую ду́шу твою́, блаже́нне, иде́же со святи́тели и испове́дники Престо́лу Всевы́шняго предстои́ши, укре́пльшаго тя́ на по́двиги ве́лия, непреста́нно взыва́я: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: Недви́жимое утвержде́ние ве́ры и я́ко многоце́нный да́р душа́м на́шим, Богоро́дицу во псалме́х и пе́ниих духо́вных восхва́лим, ве́рнии, да изба́вит от му́к вопию́щих к Ро́ждшемуся из Нея́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Све́та Пода́телю и веко́в Тво́рче, Го́споди, во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви на́с: ра́зве бо Тебе́, ино́го бо́га не зна́ем.

Укрепля́емь си́лою Тро́ическою, преблаже́нне, пропове́дник велегла́сный па́стве Сара́товской яви́лся еси́, вопия́: возвели́чите Го́спода со мно́ю, и вознесе́м и́мя Его́ вку́пе. Те́мже и мы́ Влады́ку Небесе́ и земли́ велича́ем: ина́го бо ра́зве Тебе́ бо́га не зна́ем.

Ю́ность свою́ посто́м и моли́твою благоукраси́л еси́, му́дре, и свяще́нства благода́ть непоро́чно стяжа́ти сподо́бился еси́. И ны́не, Престо́лу Вседержи́теля предстоя́, моли́ся, сла́вне Инноке́нтие, да от язы́ка лука́ваго и озлобле́ния свободи́мся и огня́ ве́чнаго изба́вимся.

Святи́телей удобре́ние и испове́дников похвало́, чуде́с исто́чниче, умоли́ Зижди́теля, Его́же прише́ствие при две́рех е́сть, обрести́ на́м грехо́в оставле́ние.

Твои́х слове́с наставле́ния, е́же Правосла́вие в чистоте́ все́м содержа́ти, чужезе́мным же лжеуче́нием ника́коже прилепля́тися, объя́ша всю́ зе́млю Ру́сскую, ты́ бо Вы́шнему вы́ну взыва́л еси́: ина́го бо ра́зве Тебе́ бо́га не зна́ем.

Богоро́дичен: Я́же ми́рови ми́р пода́вшая и Нача́льника тишины́ ро́ждшая, укроти́ волне́ние страсте́й мои́х, Чи́стая, и на ка́мени безстра́стия мя́ утверди́, Сы́ну Твоему́ взыва́юща: ина́го бо ра́зве Тебе́ бо́га не зна́ем.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Ко Го́споду от ки́та Ио́на возопи́: Ты́ мя́ возведи́ из глубины́ а́да, молю́ся, да, я́ко Изба́вителю, во гла́се хвале́ния и́стины же Ду́хом пожру́ Тебе́.

Житие́м твои́м, а не то́кмо ли́ком, святи́телю Дими́трию Росто́вскому подо́бяся, ду́шу твою́, блаже́нне, я́ко ра́й богонасажде́нный сотвори́л еси́; безу́мнии же я́ко со́р отри́нуша тя́, не терпя́ще си́лы слове́с твои́х. Те́мже, о́тче, и на́с те́мных паде́ний грехо́вных изба́ви.

Архиере́й чу́ден и нра́вов испра́витель и ду́ш устрои́тель показа́лся еси́, ре́вностне о лю́дех твои́х пеки́йся, мирски́м же нача́льником противуста́л еси́, злокова́рство и лихои́мство те́х облича́я, свя́те Инноке́нтие.

Ту́не е́сть тща́ние на́ше досто́йное пе́ние тебе́ сотвори́ти, Инноке́нтие преди́вне, но я́ко Христо́с прия́т вдови́цы две́ ле́пте, та́ко и ты́ не возгнуша́йся похва́льных слове́с на́ших и ма́лый се́й тру́д приими́, в похвалу́ тебе́ приноси́мый.

Богоро́дичен: Изба́вльшеся Тобо́ю от бе́д и скорбе́й, Ма́ти Безневе́стная, и Тебе́ ра́ди ра́дость получи́вше, Тя́, я́ко Пода́тельницу благу́ю и Засту́пницу ве́рную, вси́ велича́ем.

Конда́к, гла́с 8:

Свяще́ннаго и боговеща́ннаго пропове́дника и ди́внаго прему́дрости учи́теля вчини́л еси́, Го́споди, в наслажде́ние благи́х Твои́х и поко́й, труды́ бо о́наго и блаже́нную кончи́ну па́че вся́каго всепло́дия прие́м, еди́не Прославля́яй святы́я Своя́.

И́кос:

Житие́ непоро́чное яви́л еси́, святи́телю Инноке́нтие, неви́нности тезоиме́нный, и, ве́ры ра́ди ско́рбных нахожде́ния претерпе́в, чи́стою душе́ю к Престо́лу Госпо́дню прите́кл еси́, прехва́льне. Ны́не же, ра́йския пи́щи наслажда́яся, о и́же на земли́ пою́щих тя́ Влады́ку Христа́ умоли́, зна́меньми и чудесы́ Прославля́ющаго святы́я Своя́.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́бразу злато́му, на по́ле Деи́ре служи́му, трие́ Твои́ о́троцы небрего́ша безбо́жнаго веле́ния, посреде́ же огня́ вве́ржени, ороша́еми, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Ско́рбная искуше́ния и лю́тая обстоя́ния смире́нием попра́л еси́, те́х и на́с моли́твами твои́ми изба́ви, блаже́нне, вопию́щих: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Пе́ние псало́мское воспе́ша лю́дие, и при словесе́х: а́з же, Го́споди, упова́ю на Тя́, душа́ твоя́ свята́я от те́ла разлучи́ся. На́с же, на всемо́щныя моли́твы твоя́ наде́ющихся, утверди́ непреста́нно взыва́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

О на́с ми́лостивныя твоя́ дла́ни ко Влады́це моле́бне простира́й, свя́те Инноке́нтие, и, собла́знов избавля́я, неотлу́чно с на́ми ду́хом пребыва́й, о́тче преподо́бне, наставля́я в моли́тве зва́ти Творцу́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Да челове́ки па́дшия обожи́т, яви́ся Сы́н Тво́й, Влады́чице, соверше́н Челове́к. Сего́ у́бо моли́ прича́стники Божества́ сотвори́ти пою́щия: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: В пе́щь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га по́йте, дела́, я́ко Го́спода, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

О всесла́внем прославле́нии твое́м, святи́телю, лю́дие ру́сстии возвесели́шася, яви́лся бо еси́ чудотво́рец изя́щный и хода́тай пред Бо́гом преди́вный, Того́ умоля́я о вопию́щих: по́йте, дела́, я́ко Го́спода, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Бо́жиим Про́мыслом сохранены́ бы́ша от поруга́ния святы́я мо́щи твоя́, святи́телю Инноке́нтие, а́ще и хра́м, иде́же погребе́но бы́сть те́ло твое́, от безбо́жных разори́ся. Ны́не же це́лы яви́шася и, я́ко звезда́ пресве́тлая, просвеща́ют все́х притека́ющих к ни́м и Бо́гу зову́щих: по́йте, дела́, я́ко Го́спода, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Изба́ви на́с, святи́телю Христо́в, сете́й вра́жиих моли́твами твои́ми и окорми́ живо́т на́ш си́лою Всеще́драго Бо́га, Ему́же с тобо́ю покланя́емся, велегла́сно вопию́ще: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Оте́ческия сла́вы не отсту́пль, во́лею к на́шей ху́дости снизше́л еси́, Сладча́йший Иису́се, и от Де́вы пло́ть прия́л еси́. Ея́же моли́твами изба́ви рабы́ Твоя́ от бе́д и скорбе́й.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щся от Де́вы, на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная. Те́м Всепе́тую Богоро́дицу велича́ем.

Те́ло твое́ честно́е, свяще́нне Инноке́нтие, с ве́рою приступа́ющим исцеле́ния источа́ет, страсте́й разли́чных тьму́ отгоня́ет и све́том невече́рним просвеща́ет все́х, хва́лящих тя́.

Чистоту́ ума́ стяжа́в, Ду́ха Свята́го жили́ще бы́л еси́, богоблаже́нне, благода́ть же святи́тельства прие́м, пропове́дник изя́щный и учи́тель иску́сный показа́лся еси́, науча́я лю́ди правосла́вно испове́дати в Тро́ице Еди́наго Бо́га.

Еди́не Бла́же, Христе́ Многоми́лостиве, в моли́тву Тебе́ ны́не приво́дим уго́дника Твоего́ Инноке́нтия. Не пре́зри хода́тайства его́ гре́х на́ших ра́ди, но поми́луй на́с, ве́рою взыва́ющих: засту́пничеством святи́теля на́шего, Го́споди, поми́луй на́с.

Тро́ичен: Тебе́ непристу́пному Бо́гу и Сла́вы Царю́ Трисо́лнечному, Строи́телю и Промысли́телю вся́ческих, Еди́ному Благо́му и Су́щему, Божества́ держа́ву иму́щему, пе́снь Трисвяту́ю воспева́юще, покланя́емся при́сно и непреста́нно велича́ем.

Богоро́дичен: Отрокови́це Всенепоро́чная, Ма́ти, Де́во Пречи́стая, Сы́на и Бо́га Твоего́ ми́лостива сотвори́ на́м и страсте́й лю́тых изба́ви.

Свети́лен:

Весели́тся ны́не земля́ Сара́товская, лю́дие же Пе́нзенстии тебе́ покланя́ются и Христа́ велича́ют, обрето́ша бо вели́кое сокро́вище.

Сла́ва, и ны́не: Влады́чице Всеми́лостивая, просвеще́ние помраче́нных ду́ш на́ших, Све́т и́стинный ми́ру ро́ждшая, со святи́телем пречу́дным Инноке́нтием Сы́на Твоего́ и Бо́га умоли́ о все́х на́с.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Грѧди́те, лю́дїе, пои́мъ пѣ́снь хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, раздѣ́льшемꙋ мо́ре, и҆ наста́вльшемꙋ лю́ди, ꙗ҆̀же и҆зведѐ и҆з̾ рабо́ты є҆гѵ́петскїѧ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Нбⷭ҇ный цр҃ю̀, смире́ннꙋю дꙋ́шꙋ мою̀ ѿ скве́рнъ ѡ҆чи́сти и҆ сло́ва бл҃года́ть низпослѝ, да возмогꙋ̀ досто́йнѡ воспѣ́ти ᲂу҆го́дника твоего̀, пресла́внаго і҆нноке́нтїа.

И҆мꙋ́щихъ тѧ̀ предста́телѧ до́бра къ ще́дромꙋ бг҃ꙋ, на́съ, напа́стьми и҆ ѡ҆бстоѧ̑нїи ско́рбными ѡ҆держи́мыхъ, ᲂу҆крѣпѝ, подаѧ̀ рꙋ́кꙋ сп҃се́нїѧ, ст҃и́телю млⷭ҇тиве і҆нноке́нтїе.

Ще́дръ и҆ неѕло́бивъ па́ствѣ свое́й ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, ѻ҆́тче і҆нноке́нтїе, тѣ́мже дх҃а бж҃їѧ и҆спо́лненный, ᲂу҆ма̀ моегѡ̀ ѡ҆мраче́нїе ѿженѝ, страсте́й бꙋ́рю ᲂу҆тишѝ, къ безстра́стїѧ приста́нищꙋ ᲂу҆пра́ви и҆ ѿ ѕлы́хъ ᲂу҆сте́нъ защитѝ твои́хъ мл҃твъ покро́вомъ.

Бг҃оро́диченъ: Є҆гда̀ бж҃їимъ повелѣ́нїемъ ѿ вре́менныѧ жи́зни ѿитѝ хощꙋ̀, пречⷭ҇таѧ, бѣсо́вскїѧ рꙋкѝ мѧ̀ свободѝ, а҆́гг҃лы въ спꙋ́тники пода́ждь и҆ раѧ̀ вкꙋси́ти сподо́би, и҆дѣ́же і҆нноке́нтїй ст҃и́тель съ безпло́тными ли̑ки сла́дости бжⷭ҇твенныѧ наслажда́етсѧ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: На ка́мени мѧ̀ вѣ́ры ᲂу҆тверди́въ, разшири́лъ є҆сѝ ᲂу҆ста̀ моѧ̑ на врагѝ моѧ̑. возвеселѝ бо сѧ̀ дꙋ́хъ мо́й, внегда̀ пѣ́ти: нѣ́сть ст҃ъ, ꙗ҆́коже бг҃ъ на́шъ, и҆ нѣ́сть првⷣнъ па́че тебє̀, гдⷭ҇и.

Тѧ̀, смире́ннѣ і҆нноке́нтїе, всесвѣ́тла свѣти́льника, не под̾ спꙋ́домъ, но на высотѣ̀ свѣ́щника цр҃кве хрⷭ҇то́вы поста́влена, ᲂу҆се́рднѡ мо́лимъ: свѣтоно́сными лꙋча́ми глꙋбо́кꙋю тьмꙋ̀ грѣха̀ ѿженѝ, невѣ́рныхъ къ позна́нїю и҆́стины наста́ви, шата̑нїѧ ᲂу҆мѡ́въ низложѝ, на́съ же во правосла́вїи ᲂу҆крѣпѝ.

Оу҆ста́вилъ є҆сѝ, премꙋ́дре і҆нноке́нтїе, стрꙋѧ́ми твоегѡ̀ бг҃оглаго́ливагѡ ѧ҆зы́ка лѡ́жныѧ то́ки сꙋемꙋ́дренныхъ, и҆̀же, ꙗ҆́кѡ безси́льнїи, не возмого́ша мꙋ́тными вода́ми лжеꙋчє́нїѧ потопи́ти ны̀. тѣ́мже вопїе́мъ тѝ: то́ки страсте́й на́шихъ и҆зсꙋшѝ и҆ ко бл҃гоче́стїю наста́ви.

Дх҃а бж҃їѧ и҆спо́лнивсѧ, ѕловѡ́нїѧ вѣ́ка сегѡ̀ низложи́лъ є҆сѝ, кади́льнице бл҃гово́ннаѧ, і҆нноке́нтїе бл҃же́нне, и҆ па́ствꙋ твою̀ ᲂу҆че́нїемъ правосла́вныѧ цр҃кве ѡ҆бл҃гоꙋха́лъ є҆сѝ. тѣ́мже тѧ̀, ꙗ҆́кѡ наста́вника предо́бра, вѣ́рнѡ восхвалѧ́емъ.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆пова́нїе и҆ стѣна̀ и҆ ти́хое приста́нище є҆сѝ лю́демъ твои̑мъ, прест҃а́ѧ дв҃о, всест҃а́го сн҃а твоего̀ ᲂу҆молѝ сп҃се́нїе на́мъ ᲂу҆лꙋчи́ти, да непреста́ннѡ въ невече́рнемъ свѣ́тѣ сла́вꙋ трїеди́номꙋ бг҃ꙋ воспѣва́емъ.

Конда́къ, гла́съ г҃.

Дне́сь ст҃и́тель хрⷭ҇то́въ і҆нноке́нтїй предстои́тъ прⷭ҇то́лꙋ бж҃їю и҆ съ ли̑ки ст҃ы́хъ за ны̀ мо́литсѧ бг҃ꙋ, є҆мꙋ́же ны́нѣ со ᲂу҆миле́нїемъ покланѧ́емсѧ и҆ во ѱалмѣ́хъ и҆ пѣ́нїихъ велича́емъ, ѡ҆брѣто́хомъ бо мл҃твенника ко превѣ́чномꙋ бг҃ꙋ.

Сѣда́ленъ, гла́съ г҃:

Ѽ неизрече́нныѧ бл҃гости бж҃їѧ! ѽ неизглаго́ланнагѡ є҆гѡ̀ смотре́нїѧ! чтⷭ҇ны̑ѧ мо́щи ст҃и́телѧ і҆нноке́нтїа ны́нѣ ѡ҆брѣто́шасѧ, дꙋ́шы вѣ́рныхъ ᲂу҆тѣша́юще и҆ на бра́нь проти́вꙋ ко́зней лꙋка́вагѡ ᲂу҆крѣплѧ́юще. къ ни̑мже припа́дающе, ᲂу҆се́рднѡ вопїе́мъ: ᲂу҆ще́дри на́съ мл҃твами твои́ми, ст҃и́телю бг҃а всеще́драгѡ.

Бг҃оро́диченъ: И҆́же ѻ҆ц҃ꙋ̀ сопрⷭ҇то́льный сн҃ъ на землѝ вопло́щьсѧ, ꙗ҆́кѡ чл҃вѣ́къ, и҆з̾ ᲂу҆тро́бы твоеѧ̀, чⷭ҇таѧ, про́йде, порфѵ́рою крове́й твои́хъ въ на́ше ѡ҆болкі́йсѧ є҆стество̀, да па́дшыѧ ны̀ человѣ́ки возста́витъ и҆ нбⷭ҇нагѡ сїѡ́на гра́жданы ꙗ҆ви́тъ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, сла́вное твоѐ смотре́нїе, и҆ просла́вихъ, чл҃вѣколю́бче, непостижи́мꙋю твою̀ си́лꙋ.

Хра́мъ всест҃а́гѡ дх҃а, добродѣ́тельми сїѧ́ѧй, мі́рови ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, ст҃и́телю чтⷭ҇ны́й, наꙋче́нїе кни́жное прилѣ́жнѡ стѧжа́въ, та̑йны неизречє́нныѧ сꙋде́бъ бж҃їихъ пости́глъ є҆сѝ, и҆ списа́нїемъ дѣ́лъ време́нъ минꙋ́вшихъ вѣ̑рныѧ премꙋ́дрѡ во бл҃гоче́стїи да́же до ны́нѣ наставлѧ́еши, да зове́мъ бл҃года́рнѣ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Ѻ҆рꙋ́жїемъ мꙋ́дрости бжⷭ҇твенныѧ препрѣ́лъ є҆сѝ нечести́выхъ, и҆сповѣ́дниче чтⷭ҇ны́й. поношє́нїѧ и҆ гонє́нїѧ за и҆́стинꙋ бл҃годꙋ́шнѣ претерпѣва́ѧ, земнꙋ́ю мꙋ́дрость нивочто́же вмѣнѧ́ѧ, непреста́ннѡ взыва́лъ є҆сѝ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Въ нбⷭ҇ныѧ черто́ги а҆́гг҃ли бж҃їи вознесо́ша чи́стꙋю дꙋ́шꙋ твою̀, бл҃же́нне, и҆дѣ́же со ст҃и́тєли и҆ и҆сповѣ̑дники прⷭ҇то́лꙋ всевы́шнѧгѡ предстои́ши, ᲂу҆крѣ́пльшагѡ тѧ̀ на по́двиги вє́лїѧ, непреста́ннѡ взыва́ѧ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Бг҃оро́диченъ: Недви́жимое ᲂу҆твержде́нїе вѣ́ры и҆ ꙗ҆́кѡ многоцѣ́нный да́ръ дꙋша́мъ на́шымъ, бцⷣꙋ во ѱалмѣ́хъ и҆ пѣ́нїихъ дꙋхо́вныхъ восхва́лимъ, вѣ́рнїи, да и҆зба́витъ ѿ мꙋ́къ вопїю́щихъ къ ро́ждшемꙋсѧ и҆з̾ неѧ̀: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Свѣ́та пода́телю, и҆ вѣкѡ́въ тво́рче, гдⷭ҇и, во свѣ́тѣ твои́хъ повелѣ́нїй наста́ви на́съ: ра́звѣ бо тебє̀ и҆но́гѡ бг҃а не зна́емъ.

Оу҆крѣплѧ́емь си́лою трⷪ҇ческою, пребл҃же́нне, проповѣ́дникъ велегла́сный па́ствѣ сара́товской ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, вопїѧ̀: возвели́чите гдⷭ҇а со мно́ю, и҆ вознесе́мъ и҆́мѧ є҆гѡ̀ вкꙋ́пѣ. тѣ́мже и҆ мы̀ влⷣкꙋ нб҃сѐ и҆ землѝ велича́емъ: и҆на́гѡ бо ра́звѣ тебє̀ бг҃а не зна́емъ.

Ю҆́ность свою̀ посто́мъ и҆ мл҃твою бл҃гоꙋкраси́лъ є҆сѝ, мꙋ́дре, и҆ сщ҃е́нства бл҃года́ть непоро́чнѡ стѧжа́ти сподо́билсѧ є҆сѝ. и҆ ны́нѣ, прⷭ҇то́лꙋ вседержи́телѧ предстоѧ̀, моли́сѧ, сла́вне і҆нноке́нтїе, да ѿ ѧ҆зы́ка лꙋка́вагѡ и҆ ѡ҆ѕлобле́нїѧ свободи́мсѧ и҆ ѻ҆гнѧ̀ вѣ́чнагѡ и҆зба́вимсѧ.

Ст҃и́телей ᲂу҆добре́нїе и҆ и҆сповѣ́дникѡвъ похвало̀, чꙋде́съ и҆сто́чниче, ᲂу҆молѝ зижди́телѧ, є҆гѡ́же прише́ствїе при две́рехъ є҆́сть, ѡ҆брѣстѝ на́мъ грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе.

Твои́хъ слове́съ наставлє́нїѧ, є҆́же правосла́вїе въ чистотѣ̀ всѣ̑мъ содержа́ти, чꙋжезє́мнымъ же лжеꙋче́нїємъ ника́коже прилѣплѧ́тисѧ, ѡ҆б̾ѧ́ша всю̀ зе́млю рꙋ́сскꙋю, ты́ бо вы́шнемꙋ вы́нꙋ взыва́лъ є҆сѝ: и҆на́гѡ бо ра́звѣ тебє̀ бг҃а не зна́емъ.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́же мі́рови ми́ръ пода́вшаѧ и҆ нача́льника тишины̀ ро́ждшаѧ, ᲂу҆кротѝ волне́нїе страсте́й мои́хъ, чⷭ҇таѧ, и҆ на ка́мени безстра́стїѧ мѧ̀ ᲂу҆твердѝ, сн҃ꙋ твоемꙋ̀ взыва́юща: и҆на́гѡ бо ра́звѣ тебє̀ бг҃а не зна́емъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ко гдⷭ҇ꙋ ѿ ки́та і҆ѡ́на возопѝ: ты́ мѧ̀ возведѝ и҆з̾ глꙋбины̀ а҆́да, молю́сѧ, да ꙗ҆́кѡ и҆зба́вителю во гла́сѣ хвале́нїѧ, и҆́стины же дх҃омъ пожрꙋ̀ тебѣ̀.

Житїе́мъ твои́мъ, а҆ не то́кмѡ ли́комъ, ст҃и́телю дими́трїю росто́вскомꙋ подо́бѧсѧ, дꙋ́шꙋ твою̀, бл҃же́нне, ꙗ҆́кѡ ра́й бг҃онасажде́нный сотвори́лъ є҆сѝ: безꙋ́мнїи же ꙗ҆́кѡ со́ръ ѿри́нꙋша тѧ̀, не терпѧ́ще си́лы слове́съ твои́хъ. тѣ́мже, ѻ҆́тче, и҆ на́съ те́мныхъ паде́нїй грѣхо́вныхъ и҆зба́ви.

А҆рхїере́й чꙋ́денъ и҆ нра́вѡвъ и҆спра́витель и҆ дꙋ́шъ ᲂу҆строи́тель показа́лсѧ є҆сѝ, ре́вностнѣ ѡ҆ лю́дехъ твои́хъ пекі́йсѧ, мїрски̑мъ же нача́льникѡмъ противꙋста́лъ є҆сѝ, ѕлокова́рство и҆ лихои́мство тѣ́хъ ѡ҆блича́ѧ, ст҃е і҆нноке́нтїе.

Тꙋ́не є҆́сть тща́нїе на́ше досто́йное пѣ́нїе тебѣ̀ сотвори́ти, і҆нноке́нтїе преди́вне, но ꙗ҆́кѡ хрⷭ҇то́съ прїѧ́тъ вдови́цы двѣ̀ лє́птѣ, та́кѡ и҆ ты̀ не возгнꙋша́йсѧ похва́льныхъ слове́съ на́шихъ и҆ ма́лый се́й трꙋ́дъ прїимѝ, въ похвалꙋ̀ тебѣ̀ приноси́мый.

Бг҃оро́диченъ: И҆зба́вльшесѧ тобо́ю ѿ бѣ́дъ и҆ скорбе́й, мт҃и безневѣ́стнаѧ, и҆ тебє̀ ра́ди ра́дость полꙋчи́вше, тѧ̀, ꙗ҆́кѡ пода́тельницꙋ бл҃гꙋ́ю и҆ застꙋ́пницꙋ вѣ́рнꙋю, всѝ велича́емъ.

Конда́къ, гла́съ и҃:

Сщ҃е́ннаго и҆ бг҃овѣща́ннаго проповѣ́дника и҆ ди́внаго премꙋ́дрости ᲂу҆чи́телѧ вчини́лъ є҆сѝ, гдⷭ҇и, въ наслажде́нїе бл҃ги́хъ твои́хъ и҆ поко́й, трꙋды̀ бо ѻ҆́нагѡ и҆ бл҃же́ннꙋю кончи́нꙋ па́че всѧ́кагѡ всепло́дїѧ прїе́мъ, є҆ди́не прославлѧ́ѧй ст҃ы̑ѧ своѧ̑.

І҆́косъ:

Житїѐ непоро́чное ꙗ҆ви́лъ є҆сѝ, ст҃и́телю і҆нноке́нтїе, неви́нности тезоиме́нный, и҆ вѣ́ры ра́ди ско́рбныхъ нахождє́нїѧ претерпѣ́въ, чи́стою дꙋше́ю къ прⷭ҇то́лꙋ гдⷭ҇ню прите́клъ є҆сѝ, прехва́льне. ны́нѣ же ра́йскїѧ пи́щи наслажда́ѧсѧ, ѡ҆ и҆̀же на землѝ пою́щихъ тѧ̀ влⷣкꙋ хрⷭ҇та̀ ᲂу҆молѝ, зна́меньми и҆ чꙋдесы̀ прославлѧ́ющаго ст҃ы̑ѧ своѧ̑.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́бразꙋ злато́мꙋ на по́лѣ деи́рѣ слꙋжи́мꙋ, трїѐ твоѝ ѻ҆́троцы небрего́ша безбо́жнагѡ велѣ́нїѧ: посрѣдѐ же ѻ҆гнѧ̀ вве́ржени, ѡ҆роша́еми поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Скѡ́рбнаѧ и҆скꙋшє́нїѧ и҆ лю̑таѧ ѡ҆бстоѧ̑нїѧ смире́нїемъ попра́лъ є҆сѝ, тѣ́хъ и҆ на́съ мл҃твами твои́ми и҆зба́ви, бл҃же́нне, вопїю́щихъ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Пѣ́нїе ѱало́мское воспѣ́ша лю́дїе, и҆ при словесѣ́хъ: а҆́зъ же, гдⷭ҇и, ᲂу҆пова́ю на тѧ̀, дꙋша̀ твоѧ̀ ст҃а́ѧ ѿ тѣ́ла разлꙋчи́сѧ. на́съ же, на всемѡ́щныѧ мл҃твы твоѧ̑ надѣ́ющихсѧ, ᲂу҆твердѝ непреста́ннѡ взыва́ти: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Ѡ҆ на́съ млⷭ҇тивныѧ твоѧ̑ дла̑ни ко влⷣцѣ моле́бнѣ простира́й, ст҃е і҆нноке́нтїе, и҆ собла́знѡвъ и҆збавлѧ́ѧ, неѿлꙋ́чнѡ съ на́ми дꙋ́хомъ пребыва́й, ѻ҆́тче прпⷣбне, наставлѧ́ѧ въ мл҃твѣ зва́ти творцꙋ̀: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Да человѣ́ки па́дшыѧ ѡ҆божи́тъ, ꙗ҆ви́сѧ сн҃ъ тво́й, влⷣчце, соверше́нъ чл҃вѣ́къ. сегѡ̀ ᲂу҆́бѡ молѝ прича́стники бжⷭ҇тва̀ сотвори́ти пою́щыѧ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Въ пе́щь ѻ҆́гненнꙋю ко ѻ҆трокѡ́мъ є҆врє́йскимъ снизше́дшаго, и҆ пла́мень въ ро́сꙋ прело́жшаго бг҃а, по́йте, дѣла̀, ꙗ҆́кѡ гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Ѡ҆ всесла́внѣмъ прославле́нїи твое́мъ, ст҃и́телю, лю́дїе рꙋ́сстїи возвесели́шасѧ, ꙗ҆ви́лсѧ бо є҆сѝ чꙋдотво́рецъ и҆зѧ́щный и҆ хода́тай пред̾ бг҃омъ преди́вный, того̀ ᲂу҆молѧ́ѧ ѡ҆ вопїю́щихъ: по́йте, дѣла̀, ꙗ҆́кѡ гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Бж҃їимъ про́мысломъ сохранены̀ бы́ша ѿ порꙋга́нїѧ ст҃ы̑ѧ мо́щи твоѧ̑, ст҃и́телю і҆нноке́нтїе, а҆́ще и҆ хра́мъ, и҆дѣ́же погребе́но бы́сть тѣ́ло твоѐ, ѿ безбо́жныхъ разори́сѧ. ны́нѣ же цѣ̑лы ꙗ҆ви́шасѧ, и҆ ꙗ҆́кѡ ѕвѣзда̀ пресвѣ́тлаѧ, просвѣща́ютъ всѣ́хъ притека́ющихъ къ ни̑мъ и҆ бг҃ꙋ зовꙋ́щихъ: по́йте, дѣла̀, ꙗ҆́кѡ гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

И҆зба́ви на́съ, ст҃и́телю хрⷭ҇то́въ, сѣте́й вра́жїихъ мл҃твами твои́ми и҆ ѡ҆кормѝ живо́тъ на́шъ си́лою всеще́драгѡ бг҃а, є҆мꙋ́же съ тобо́ю покланѧ́емсѧ, велегла́снѡ вопїю́ще: да бл҃гослови́тъ тва́рь всѧ̑ гдⷭ҇а и҆ превозно́ситъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Ѻ҆ч҃ескїѧ сла́вы не ѿстꙋ́пль, во́лею къ на́шей хꙋ́дости снизше́лъ є҆сѝ, сладча́йшїй і҆и҃се, и҆ ѿ дв҃ы пло́ть прїѧ́лъ є҆сѝ. є҆ѧ́же мл҃твами и҆зба́ви рабы̑ твоѧ̑ ѿ бѣ́дъ и҆ скорбе́й.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Безнача́льна роди́телѧ сн҃ъ, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, вопло́щьсѧ ѿ дв҃ы на́мъ ꙗ҆ви́сѧ, ѡ҆мрачє́ннаѧ просвѣти́ти, собра́ти расточє́ннаѧ. тѣ́мъ всепѣ́тꙋю бцⷣꙋ велича́емъ.

Тѣ́ло твоѐ чтⷭ҇но́е, сщ҃е́нне і҆нноке́нтїе, съ вѣ́рою пристꙋпа́ющымъ и҆сцѣлє́нїѧ и҆сточа́етъ, страсте́й разли́чныхъ тьмꙋ̀ ѿгонѧ́етъ и҆ свѣ́томъ невече́рнимъ просвѣща́етъ всѣ́хъ, хва́лѧщихъ тѧ̀.

Чистотꙋ̀ ᲂу҆ма̀ стѧжа́въ, дх҃а ст҃а́гѡ жили́ще бы́лъ є҆сѝ, бг҃обл҃же́нне, бл҃года́ть же ст҃и́тельства прїе́мъ, проповѣ́дникъ и҆зѧ́щный и҆ ᲂу҆чи́тель и҆скꙋ́сный показа́лсѧ є҆сѝ, наꙋча́ѧ лю́ди правосла́внѡ и҆сповѣ́дати въ трⷪ҇цѣ є҆ди́наго бг҃а.

Є҆ди́нѣ бл҃же, хрⷭ҇тѐ многомлⷭ҇тиве, въ мл҃твꙋ тебѣ̀ ны́нѣ приво́димъ ᲂу҆го́дника твоего̀ і҆нноке́нтїа. не пре́зри хода́тайства є҆гѡ̀ грѣ̑хъ на́шихъ ра́ди, но поми́лꙋй на́съ, вѣ́рою взыва́ющихъ: застꙋ́пничествомъ ст҃и́телѧ на́шегѡ, гдⷭ҇и, поми́лꙋй на́съ.

Трⷪ҇ченъ: Тебѣ̀ непристꙋ́пномꙋ бг҃ꙋ и҆ сла́вы цр҃ю̀ трисл҃нечномꙋ, строи́телю и҆ промысли́телю всѧ́ческихъ, є҆ди́номꙋ бл҃го́мꙋ и҆ сꙋ́щемꙋ, бжⷭ҇тва̀ держа́вꙋ и҆мꙋ́щемꙋ, пѣ́снь трист҃ꙋ́ю воспѣва́юще, покланѧ́емсѧ при́снѡ и҆ непреста́ннѡ велича́емъ.

Бг҃оро́диченъ: Ѻ҆трокови́цѣ всенепоро́чнаѧ, мт҃и, дв҃о пречⷭ҇таѧ, сн҃а и҆ бг҃а твоего̀ млⷭ҇тива сотворѝ на́мъ и҆ страсте́й лю́тыхъ и҆зба́ви.

Свѣти́ленъ:

Весели́тсѧ ны́нѣ землѧ̀ сара́товскаѧ, лю́дїе же пе́нзенстїи тебѣ̀ покланѧ́ютсѧ и҆ хрⷭ҇та̀ велича́ютъ, ѡ҆брѣто́ша бо вели́кое сокро́вище.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Влⷣчце всемлⷭ҇тиваѧ, просвѣще́нїе помраче́нныхъ дꙋ́шъ на́шихъ, свѣ́тъ и҆́стинный мі́рꙋ ро́ждшаѧ, со ст҃и́телемъ пречꙋ́днымъ і҆нноке́нтїемъ сн҃а твоего̀ и҆ бг҃а ᲂу҆молѝ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

Краткое житие святителя Иннокентия (Смирнова), епископа Пензенского

Свя­ти­тель Ин­но­кен­тий (Смир­нов), епи­скоп Пен­зен­ский, ро­дил­ся в 1784 го­ду в се­мье цер­ков­но­слу­жи­те­ля. Учё­ный по при­зва­нию, он был че­ло­ве­ком крот­ким, рас­по­ло­жен­ным к мо­лит­вен­но­му де­ла­нию и ас­ке­ти­че­ской жиз­ни.

Бу­дучи про­фес­со­ром Санкт-Пе­тер­бург­ской Ду­хов­ной Ака­де­мии, он на­пи­сал двух­том­ный труд под на­зва­ни­ем «На­чер­та­ние цер­ков­ной ис­то­рии от биб­лей­ских вре­мён до 18 ве­ка», ко­то­рый пол­сто­ле­тия слу­жил ру­ко­вод­ством в цер­ков­ных шко­лах.

Вла­ды­ка был дру­жен с мит­ро­по­ли­том Фила­ре­том (Дроз­до­вым). Как де­я­тель­ный про­тив­ник мод­но­го то­гда ми­сти­циз­ма, он был уда­лён из Санкт-Пе­тер­бур­га на епи­скоп­скую ка­фед­ру сна­ча­ла в Уфу, а за­тем в Пен­зу. На­род его по­чи­тал за ас­ке­ти­че­ское жи­тие и чу­де­са, со­вер­ша­е­мые по его мо­лит­вен­но­му пред­ста­тель­ству.

Свя­ти­тель скон­чал­ся 10 ок­тяб­ря 1819 го­да.

При­чис­лен к ли­ку свя­тых Рус­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви для об­ще­цер­ков­но­го по­чи­та­ния на Юби­лей­ном Ар­хи­ерей­ском Со­бо­ре в ав­гу­сте 2000 го­да.

Полное житие святителя Иннокентия (Смирнова), епископа Пензенского

Святитель Иннокентий Пензенский (в миру Иларион Дмитриевич Смирнов; 30 мая 1784 г., с. Павлово, Богородский уезд, Московская губерния – 10 октября 1819, Пенза) – епископ Пензенский и Саратовский, ректор Санкт-Петербургской духовной семинарии.

Родился 30 мая 1784 года в селе Павлове, расположенном недалеко от Москвы, в семье бедного церковного причетника.

С детских лет Иларион отличался исключительно кротким нравом. Поэтому, когда он поступил в Московскую Перервинскую семинарию, был прозван Смирновым за кротость и безукоризненное поведение.

Окончив Перервинскую семинарию лучшим учеником, Иларион был переведен в Лаврскую семинарию, где продолжил образование по классам: историческому, философскому, богословскому и иностранных языков.

В 1805 году, еще до окончания семинарии, он как один из способнейших воспитанников был назначен учителем в начальном грамматическом классе этой же семинарии. Затем ему было поручено преподавать поэзию, одновременно он занимался истолкованием воскресных Евангелий и преподавал для всей семинарии.

С 1809 года Иларион начал читать в семинарии курс философии и в это же время был назначен префектом семинарии.

Любовь к науке, усердие в исполнении обязанностей, простота сердца, верность в слове – вот что характеризовало молодого преподавателя.

13 октября 1809 года Иларион, с ранних лет полюбивший уединение, был пострижен в монашество с именем Иннокентий митрополитом Платоном в Свято-Троицкой Сергиевой лавре. На следующий же день он был рукоположен во иеродиакона, затем – во иеромонаха.

6 августа 1810 года иеромонах Иннокентий был назначен игуменом Николаевского Угрешского монастыря, а 14 октября он был переведен в московский Знаменский монастырь.

22 января 1812 года по представлению Комиссии духовных училищ ему было предложено место преподавателя богословия в Санкт-Петербургской духовной академии. 30 августа того же года игумен Иннокентий был возведен в сан архимандрита.

В сентябре 1813 года архимандрит Иннокентий был утвержден ректором Санкт-Петербургской духовной семинарии и профессором богословия, а также членом Комитета духовной цензуры, оставаясь в то же время преподавателем церковной истории в академии. В этот же период он был назначен настоятелем Сергиевой пустыни.

Находясь в Санкт-Петербурге на чреде священнослужения в 1813-1814 годы, архимандрит Иннокентий прославился как замечательный проповедник. Его проповеди были исполнены силы слова евангельского. Он говорил с живостью, с воодушевлением, с жаром. Его пламенные чувства проникали в сердца слушателей.

Замечательна деятельность архимандрита Иннокентия как преподавателя церковной истории. Он не шел по проторенному пути, а, по возможности, проверял исторические данные по их источникам. В результате неутомимых трудов в этой области он составил «Начертание церковной истории от библейских времен до XVIII в.», изданное в 1817 году в качестве учебного пособия для классического преподавания. Не менее важное значение имели его труды: «Богословие деятельное подлежательное и практическое», «Опыт изъяснения первых двух псалмов», «Изъяснение Символа веры».

Его неутомимая деятельность в распространении духовного просвещения была отмечена Комиссией духовных училищ. В 1814 году архимандриту Иннокентию была присвоена степень доктора богословия.

7 апреля 1817 году он был назначен членом Главного правления народных училищ.

Замечательна была внутренняя личная жизнь архимандрита Иннокентия. С юных лет он отличался христианскими добродетелями смирения, благочестия, покорности, безупречной чистоты жизни. Он сам был строгим судьей всех своих слов, дел и поступков. Осторожность во всяком деле и слове превратилась у него в непрестанное духовное бдение. Никто из его уст не слышал ни одного праздного слова.

Лицо его всегда выражало спокойствие духа, умиление и благоговение. Он обладал исключительным даром проницательности, читая внутренние чувства человека.

В своей жизни больше всего избегал он осуждения как со своей стороны, так и со стороны других, умело прерывая собеседника, пытавшегося рассказывать ему о недостатках других.

Замечательной особенностью архимандрита Иннокентия была его нестяжательность в жизни. С нуждающимися он делил последнее, что имел.

Таким образом, многие замечательные качества уже украшали Иннокентия, когда вышло решение о возведении его в сан архиерейский.

В марте 1819 года в Казанском соборе Санкт-Петербурга архимандрит Иннокентий был хиротонисан во епископа Пензенского и Саратовского. Это назначение имело и другую сторону – оно под видом повышения явилось благородной высылкой Иннокентия из Петербурга. Причиной тому стали придворные интриги. Причем первоначально, по распоряжению императора, его должны были назначить в Оренбург, но по ходатайству Св. Синода в связи со слабым состоянием здоровья назначаемого, Оренбург был заменен на Пензу.

Покорно выехал владыка к месту своего нового назначения. Но недолго пришлось ему управлять Пензенской епархией. Непрестанные труды в Санкт-Петербурге по распространению духовного просвещения истощили его слабое от природы здоровье. К тому же однажды он сильно простыл, что усугубило его болезнь. Однако слабый здоровьем, он с нетерпением спешил в свою епархию.

21 июня 1819 года епископ Иннокентий прибыл в Пензу. За короткий период управления Пензенской епархией он успел снискать доверие и уважение своей паствы. Во все воскресные и праздничные дни он, несмотря на слабость своего здоровья, сам совершал Божественную литургию и произносил назидательные поучения. Его поучения при всей своей простоте носили отпечаток духовной благодати и мудрости.

За короткий период архипастырской деятельности епископ Иннокентий успел осмотреть почти все церкви, занялся благоустройством архиерейского дома, лично присутствовал на экзаменах в духовных учебных заведениях епархии.

В августе месяце 1819 года при поездке в Саратов он сильно заболел и уже не смог подняться с одра болезни.

Кроткий и терпеливый, он не произносил ни единой жалобы, никто не слышал стона его. Ослабев до такой степени, что не мог держать в руках даже стакан, епископ Иннокентий не прекращал заниматься епархиальными делами.

За день до кончины 9 октября 1819 года ему во сне было видение, о котором святитель рассказал своему келейнику. «Казалось мне, — говорил он, — что небеса отверзлись. Двое светлых юношей в белых одеждах, слетев с высоты, предстали предо мною и с любовию смотря на меня, взяли меня немощного и вознесли с собою на небо. Сердце мое исполнилось несказанной радости, и я пробудился».

С благоговением готовясь к отшествию в вечность, он 10 (23) октября 1819 года попросил совершить над ним Таинство елеосвящения. По совершении этого священнодействия язык Иннокентия стал неметь, дыхание начало прерываться, он сам сложил на груди руки крестообразно и в 6 часов вечера тихо скончался. Погребение тела его состоялось 13 (26) октября 1819 года в Спасском кафедральном соборе.

Причислен к лику святых Русской Православной Церкви для общецерковного почитания на юбилейном архиерейском соборе в августе 2000 года. 23 октября 2000 года его мощи были обретены и перенесены в Успенский кафедральный собор города Пензы.

17 октября 2021 года состоялось перенесение мощей святителя Иннокентия Пензенского из Успенского храма в Спасский кафедральный собор города Пензы.