Канон святителю Иакову, епископу Ростовскому, чудотворцу

Припев: Святи́телю о́тче Иа́кове, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 10 декабря (27 ноября ст. ст.)

Глас 6.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.

Боже́ственными заря́ми и свяще́нными светосия́нии при́сно мою́ ду́шу озари́, тво́й, иера́рше, пра́здник, о́тче, сла́вяща.

Всесве́тлую тя́ звезду́ мы́сленное показа́ Со́лнце, све́тлость твои́х доброде́телей просвети́ зе́млю, святи́телю Христо́в, му́дре Иа́кове.

Житие́ при́сно очище́но и чи́сто и скве́рне несме́шено яви́в, Христо́в свяще́н сосу́д, прему́дре, показа́лся еси́ на земли́, Иа́кове блаже́нне.

Богоро́дичен: Со Отце́м Сы́й Единоро́дный, земны́я обожи́в, Чи́стая, за мно́гия щедро́ты я́ко Бо́г преблаги́й.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.

Сы́н дне́ све́та, ты́, святи́телю, труды́ твои́ми яви́лся еси́ и я́сно во све́тлостех ны́не святы́х сия́еши благода́тию.

Пропове́дая ны́не благочести́вно Тро́ицы Еди́но Божество́, и́дольскую ле́сть искорени́л еси́ от земли́, я́ко честны́й святи́тель и я́ко Сло́ва и́стинный служи́тель.

Пу́ть обличи́л еси́, му́дре, все́м прельще́ным нечести́ваго искуше́ния и приве́л еси́ к Сло́ву Пастыренача́льнику, я́ко па́стырь слове́сный и спаси́тельный.

Богоро́дичен: Приста́нище бу́ди ми́ и окормле́ние, бе́дствующу страстьми́ неосла́бно и погиба́ющу, приста́нище су́щи в мо́ри жите́йстем, еди́на Чи́стая Присноде́во.

Седа́лен, гла́с 8.

Украша́яся прему́дростию ра́зума, горды́ню низложи́л еси́ плотски́я тя́гости и бы́л еси́ оби́тель Ду́ха Пресвята́го, непреме́нно простира́яся ра́зумом к Лю́бящему тя́. Те́м ре́вностию Боже́ственною разгара́яся, сла́вне, сирота́м и убо́гим утвержде́ние яви́лся еси́, А́нгелов собесе́дник Иа́кове, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

И́н, гла́с 4.

Правове́рно, преподо́бне, Це́рковь Христо́ву упа́сл еси́, ерети́ческия отгна́л еси́ пле́велы и в Вы́шних се́лех водворя́ешися, преблаже́нне.

Богоро́дичен: Я́ко Всенепоро́чная Неве́сто Творца́, я́ко Неискусому́жная Ма́ти Изба́вителя, прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Препе́тая, беззако́нию мя́ су́ща скве́рное оби́телище и де́моном игра́лище в ра́зуме бы́вша, потщи́ся от те́х злоде́йства мя́ изба́вити и све́тлое жили́ще доброде́телей соверши́, Светоно́сная Нетле́нная, отжени́ о́блак страсте́й и Вы́шняго прича́стия сподо́би и све́та невече́рняго моли́твами Твои́ми.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь Боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.

Предве́дый Бо́г, блаже́нне, твоея́ души́ красоту́ и ра́зума чистоту́, священнопропове́дника му́дра и учи́теля показа́ тя́.

Ду́хом просвеще́н сы́й, су́щия во тьме́ пре́лести просвеща́еши и Креще́нием сы́ны дне́ соверша́еши, святи́телю преслову́щий.

От тьмы́ звере́й изба́вил еси́ ста́до твое́, растерза́ти и́щущих и отступи́ти ве́ры непоро́чныя, святи́телем добро́то и па́стырем старе́йшинство.

Богоро́дичен: Разу́мно в купине́ Тя́ огнепа́льней Моисе́й ви́дев, я́вственно образу́ющей Бо́га, хотя́ща из Тебе́ роди́тися неизрече́нно, Богоро́дице Присноде́во.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́жиим Све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Святи́тельскую твою́ оде́жду свяще́нную носи́в свяще́нно, нечести́выя просвети́л еси́, честны́й святи́телю, Еди́нство Несозда́нно в Тре́х Ли́цех, Иа́кове прему́дре, пропове́дал еси́.

От у́ст во́лка мы́сленнаго восхи́тил еси́ лю́ди уче́нием, Богогла́се, уста́ ерети́ческая велере́чивая, твои́ми Богосло́вии загради́л еси́, о́тче.

Я́ко святи́теля вели́каго и апо́столом о́бщника Це́рковь сла́вит тя́ вся́ ве́рных, Иа́кове сла́вне, и гра́д Росто́в, его́же свои́ми моли́твами сохрани́ непрекло́нный и недви́жимый, Иа́кове свя́те, ра́вне апо́столом.

Богоро́дичен: Зако́ны естества́ Пресу́щный Бо́г обновля́ет, Непоро́чная, из Твоея́ утро́бы ражда́ется, еди́н усво́ив вся́ческая во́лею.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти́: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Возвы́шено смире́ние чистото́ю ума́ и любо́вь нелицеме́рну, ве́ру и наде́жду име́я и́стинну, Иа́кове всесла́вный, Тро́ицы яви́лся еси́ жили́ще.

Ны́не от созва́ния твоего́ Ду́хом, прему́дре, и́же по тебе́ благода́тию слове́сных ове́ц наста́вника приво́диши к же́ртвеннику, доброде́тели писа́нием облиста́ема.

Вельми́ украси́вшася Росто́вскаго свяще́ния, седа́лищу тя́ учи́т, прехва́льне, Ду́х Святы́й, и тебе́ па́стыря руко́ю святи́тельскою, Иа́кове, соверша́ет.

Богоро́дичен: Две́рь Богоблагода́тная, отве́рзши две́ри Небе́сныя, две́ри све́та отве́рзи ми́, Влады́чице, и от вра́т сме́ртных свободи́ мя́, Чи́стая.

Конда́к, гла́с 8:

Я́ко архиере́ев сопресто́льник и святи́телем изря́дный побо́рник бы́л еси́, святи́телю Иа́кове, непреста́нно сохраня́й оте́чество твое́, гра́д же и лю́ди, тебе́ ве́рою почита́ющия и честны́м моще́м твои́м покланя́ющияся, да велегла́сно тебе́ вопие́м: ра́дуйся, Иа́кове Богому́дре.

И́кос:

Из чре́ва ма́терня освяще́ннаго святи́теля Госпо́дня хва́лит ны́не вся́ страна́ Росси́йская, преподо́бнаго Иа́кова, Росто́ву гра́ду утвержде́ние, благода́тныя да́ры прие́мшаго Боже́ственныя сла́вы, к нему́же притека́юще, вси́ ве́рою те́плою мо́щи его́ любе́зно целу́ем. Те́м и а́з, недосто́йный и гре́шный, наде́яся на моли́твы твоя́, святи́телю, я́же ко Влады́це и Пречи́стей Его́ Ма́тери, жела́ю, а́ки пси́ от крупи́ц, па́дающих от трапе́зы госпо́дий свои́х, насыще́ние прия́ти, е́же в Де́нь Су́дный соде́янных мно́ю зо́л, моли́твами твои́ми, свя́те, проще́ние улучи́ти, да велегла́сно тебе́ вопию́: ра́дуйся, Иа́кове Богому́дре.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла А́нгел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие, мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Вразумля́л еси́ неразу́мныя, обраща́л еси́ прельще́нныя, совраща́ющияся же, о́тче, спа́сл еси́ и Бо́гу приве́л еси́ чи́сты, Тому́ пою́щия благоче́стно: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.

Украси́шася Боже́ственнии твои́ по́двиги, воплоще́ние пропове́дающе неизрече́нным милосе́рдием возсия́вшаго на́м, Ему́же вопие́м приле́жно: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Облада́в страстьми́ теле́сными, поще́нием, сла́вне, необлада́емь жите́йскими напа́стьми яви́лся еси́. Ны́не пое́ши при́сно: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Избавля́еши дре́вняго преступле́ния Рождество́м Твои́м, Пречи́стая, хва́лим Тя́, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во, и, пою́ще, вопие́м Ти́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.

Процве́л еси́, я́ко фи́никс, во дво́рех Бо́жиих и до́лжным сно́м преподо́бным усну́л еси́, при́сно же наслажде́ние пребоже́ственный гро́б тво́й и чу́до ви́дящим, Иа́кове пропове́дниче, показу́еши.

Бо́жие бо Сло́во су́щественное, свяще́нно тя́ и святи́теля возставля́ет, пома́зающа лю́ди, священносвяти́телю и престо́льниче Росто́вский и свети́льниче вселе́нныя.

Вопло́щшагося Сло́ва Богосло́вил еси́, многобезслове́сия бо лю́ди изба́вив, Боже́ствен бы́л еси́ учени́к возсия́вшаго, Иа́кове Богогла́се.

Богоро́дичен: Священнонаучи́вся Твои́м та́йнам, проро́чески Боже́ственный ли́к, Богоро́дице, издале́ча уви́дев и я́ко положи́в Богопропове́дно Боже́ственнаго пропове́дания Рождества́ Твоего́.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с Небе́сными во́и, Тя́ ублажа́ем.

Я́ко све́т, я́ко све́щник, я́ко вели́кое со́лнце, я́ко мо́лния Христо́ве Це́ркви возсия́л еси́, и ве́рных ра́зумы просвети́л еси́, и в невече́рняя места́ всели́лся еси́, поя́ трисвяты́ми гла́сы Тро́ицу Несозда́нную.

Пло́тию ми́ра кроме́ бы́в, святи́телю, в прекра́сных чи́не обита́я, ро́да на́шего обогаща́еши творе́нием све́тлым. Те́мже па́мять твою́ ве́рою соверша́ем на земли́, Иа́кове прему́дре.

Земля́ те́ло твое́ блаже́нное скрыва́ет, я́ко исцеле́ния точа́щи ве́рным, Не́бо же ду́х со избра́нными от ве́ка но́сит, Боже́ственными сия́нии озаре́н еси́ вои́стинну, я́ко всесла́вный.

Богоро́дичен: Гла́с Арха́нгела Гаврии́ла прие́мши, Вели́каго Сове́та, Чи́стая, Христа́ Емману́ила родила́ еси́, со А́нгелы земны́я вся́ сочета́вшаго, еди́на вино́вна на́шего, Де́во, блаже́нства.

Свети́лен.

Чу́днаго и сла́внаго святи́теля Иа́кова вели́каго, прииди́те, пе́сньми Боже́ственными и свяще́нными похва́лим, я́ко Росто́ву председа́льника и А́нгельским чино́м сослуже́бника бы́вша.

И́н.

Сла́вно кра́сится дне́сь светоза́рное торжество́, и́же во све́те сла́вы Бо́жия предстоя́, святи́телю, помяни́ на́с, хва́лящих твою́ па́мять.

Богоро́дичен: С Бо́гом упова́ние на Тя́ возложи́хом, Пречи́стая, И́же из Тебе́ проше́дшему сраспина́емся Христу́, Твои́ми же к Нему́ моли́твами невреди́ми да́же до конца́ сохрани́.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ по сꙋ́хꙋ пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль, по бе́зднѣ стопа́ми, гони́телѧ фараѡ́на ви́дѧ потоплѧ́ема, бг҃ꙋ побѣ́днꙋю пѣ́снь, пои́мъ, вопїѧ́ше.

Бжⷭ҇твенными зарѧ́ми и҆ свѧще́нными свѣтосїѧ̑нїи при́снѡ мою̀ дꙋ́шꙋ ѡ҆зарѝ, тво́й, і҆ера́рше, пра́здникъ, ѻ҆́ч҃е, сла́вѧща.

Всесвѣ́тлꙋю тѧ̀ ѕвѣздꙋ̀, мы́сленное показа̀ сл҃нце свѣ́тлость твои́хъ добродѣ́телей, просвѣтѝ зе́млю, ст҃и́телю хрⷭ҇то́въ мꙋ́дре і҆а́кѡве.

Житїѐ при́снѡ ѡ҆чище́но и҆ чи́сто, и҆ скве́рнѣ несмѣ́шено ꙗ҆ви́въ, хрⷭ҇то́въ свѧще́нъ сосꙋ́дъ, премꙋ́дре, показа́лсѧ є҆сѝ на землѝ, і҆а́кѡве бл҃же́нне.

Бг҃оро́диченъ: Со ѻ҆ц҃е́мъ сы́й є҆диноро́дный, зємны́ѧ ѡ҆божи́въ, чⷭ҇таѧ, за мнѡ́гїѧ щедрѡ́ты, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ пребл҃гі́й.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Нѣ́сть свѧ́тъ, ꙗ҆́коже ты̀, гдⷭ҇и бж҃е мо́й, вознесы́й ро́гъ вѣ́рныхъ твои́хъ, бл҃же, и҆ ᲂу҆тверди́вый на́съ на ка́мени и҆сповѣ́данїѧ твоегѡ̀.

Сн҃ъ днѐ свѣ́та ты̀, ст҃и́телю, трꙋды̑ твои́ми ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, и҆ ꙗ҆́снѡ во свѣ́тлостехъ ны́нѣ ст҃ы́хъ сїѧ́еши бл҃года́тїю.

Проповѣ́даѧ ны́нѣ благочести́внѡ трⷪ҇цы є҆ди́но бжⷭ҇тво̀, і҆́дѡльскꙋю ле́сть и҆скорени́лъ є҆сѝ ѿ землѝ, ꙗ҆́кѡ чⷭ҇тны́й ст҃и́тель, и҆ ꙗ҆́кѡ сло́ва и҆́стинный слꙋжи́тель.

Пꙋ́ть ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ, мꙋ́дре, всѣ̑мъ прельщє́нымъ нечести́вагѡ и҆скꙋше́нїѧ, и҆ приве́лъ є҆сѝ къ сло́вꙋ пастыренача́льникꙋ, ꙗ҆́кѡ па́стырь слове́сный и҆ спаси́тельный.

Бг҃оро́диченъ: Приста́нище бꙋ́ди мѝ и҆ ѡ҆кормле́нїе, бѣ́дствꙋющꙋ страстьмѝ неѡсла́бнѡ и҆ погиба́ющꙋ, приста́нище сꙋ́щи въ мо́ри жите́йстѣмъ, є҆ди́на чⷭ҇таѧ приснодв҃о.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Оу҆краша́ѧсѧ премꙋ́дростїю ра́зꙋма, горды́ню низложи́лъ є҆сѝ плотскі́ѧ тѧ́гости, и҆ бы́лъ є҆сѝ ѻ҆би́тель дх҃а прест҃а́гѡ, непремѣ́ннѡ простира́ѧсѧ ра́зꙋмомъ къ лю́бѧщемꙋ тѧ̀. тѣ́мъ ре́вностїю бжⷭ҇твенною разгара́ѧсѧ, сла́вне, сирота́мъ и҆ ᲂу҆бѡ́гимъ ᲂу҆твержде́нїе ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ: а҆́гг҃лѡвъ собесѣ́дникъ, і҆а́кѡве, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе пода́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

И҆́нъ, гла́съ д҃.

Правовѣ́рнѡ, прпⷣбне, цр҃ковь хрⷭ҇то́вꙋ ᲂу҆па́слъ є҆сѝ, є҆реті́чєскїѧ ѿгна́лъ є҆сѝ пле́велы, и҆ въ вы́шнихъ се́лѣхъ водворѧ́ешисѧ, пребл҃же́нне.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ всенепоро́чнаѧ невѣ́сто творца̀, ꙗ҆́кѡ неискꙋсомꙋ́жнаѧ мт҃и и҆зба́вителѧ, прїѧ́телище ꙗ҆́кѡ сꙋ́щи ᲂу҆тѣ́шителѧ, препѣ́таѧ, беззако́нїю мѧ̀ сꙋ́ща скве́рное ѻ҆би́телище, и҆ де́мѡнѡмъ и҆гра́лище въ ра́зꙋмѣ бы́вша, потщи́сѧ ѿ тѣ́хъ ѕлодѣ́йства мѧ̀ и҆зба́вити: и҆ свѣ́тлое жили́ще добродѣ́телей совершѝ, свѣтоно́снаѧ, нетлѣ́ннаѧ: ѿженѝ ѻ҆́блакъ страсте́й, и҆ вы́шнѧгѡ прича́стїѧ сподо́би, и҆ свѣ́та невече́рнѧгѡ, моли́твами твои́ми.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Хрⷭ҇то́съ, моѧ̀ си́ла, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, честна́ѧ цр҃ковь бг҃олѣ́пнѡ пое́тъ, взыва́ющи ѿ смы́сла чи́ста, ѡ҆ гдⷭ҇ѣ пра́зднꙋющи.

Предвѣ́дый бг҃ъ, бл҃же́нне, твоеѧ̀ дꙋшѝ красотꙋ̀ и҆ ра́зꙋма чистотꙋ̀, свѧщеннопроповѣ́дника мꙋ́дра и҆ ᲂу҆чи́телѧ показа̀ тѧ̀.

Дх҃омъ просвѣще́нъ сы́й, сꙋ́щыѧ во тмѣ̀ пре́лести просвѣща́еши, и҆ креще́нїемъ сы́ны днѐ соверша́еши, ст҃и́телю пресловꙋ́щїй.

Ѿ тмы̀ ѕвѣре́й и҆зба́вилъ є҆сѝ, ста́до твоѐ растерза́ти и҆́щꙋщихъ, и҆ ѿстꙋпи́ти вѣ́ры непоро́чныѧ, ст҃и́телємъ добро́то, и҆ па́стырємъ старѣ́йшинство.

Бг҃оро́диченъ: Разꙋ́мнѡ въ кꙋпинѣ̀ тѧ̀ ѻ҆гнепа́льнѣй мѡѷсе́й ви́дѣвъ, ꙗ҆́вственнѡ ѡ҆бразꙋ́ющей бг҃а, хотѧ́ща и҆зъ тебє̀ роди́тисѧ неизрече́ннѡ, бцⷣе приснодв҃о.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їимъ свѣ́томъ твои́мъ, бл҃же, ᲂу҆́тренюющихъ тѝ дꙋ́шы любо́вїю ѡ҆зарѝ, молю́сѧ, тѧ̀ вѣ́дѣти, сло́ве бж҃їй, и҆́стиннаго бг҃а, ѿ мра́ка грѣхо́внагѡ взыва́юща.

Ст҃и́тельскꙋю твою̀ ѻ҆де́ждꙋ свѧще́ннꙋю носи́въ свѧще́ннѡ, нечести̑выѧ просвѣти́лъ є҆сѝ, честны́й ст҃и́телю: є҆ди́нство несозда́нно въ тре́хъ ли́цѣхъ, і҆а́кѡве премꙋ́дре проповѣ́далъ є҆сѝ.

Ѿ ᲂу҆́стъ во́лка мы́сленнагѡ восхи́тилъ є҆сѝ лю́ди ᲂу҆че́нїемъ, бг҃огла́се, ᲂу҆ста̀ є҆реті́чєскаѧ велерѣ̑чиваѧ, твои́ми бг҃ослѡ́вїи загради́лъ є҆сѝ, ѻ҆́ч҃е.

Ꙗ҆́кѡ свѧти́телѧ вели́кагѡ и҆ а҆пⷭ҇лѡмъ ѻ҆́бщника це́рковь сла́витъ тѧ̀ всѧ̀ вѣ́рныхъ, і҆а́кѡве сла́вне, и҆ гра́дъ росто́въ, є҆го́же свои́ми моли́твами сохранѝ непрекло́нный и҆ недви́жимый, і҆а́кѡве свѧ́те, ра́вне а҆пⷭ҇лѡмъ.

Бг҃оро́диченъ: Зако́ны є҆стества̀ пресꙋ́щный бг҃ъ ѡ҆бновлѧ́етъ, непоро́чнаѧ, и҆зъ твоеѧ̀ ᲂу҆тро́бы ражда́етсѧ, є҆ди́нъ ᲂу҆сво́ивъ всѧ́чєскаѧ во́лею.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Жите́йское мо́ре воздвиза́емое зрѧ̀ напа́стей бꙋ́рею, къ ти́хомꙋ приста́нищꙋ твоемꙋ̀ прите́къ, вопїю̀ тѝ: возведѝ ѿ тлѝ живо́тъ мо́й, многоми́лостиве.

Возвы́шено смире́нїе чистото́ю ᲂу҆ма̀, и҆ любо́вь нелицемѣ́рнꙋ, вѣ́рꙋ и҆ наде́ждꙋ и҆мѣ́ѧ и҆́стиннꙋ, і҆а́кѡве всесла́вный, трⷪ҇цы ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ жили́ще.

Ны́нѣ ѿ созва́нїѧ твоегѡ̀ дх҃омъ, премꙋ́дре, и҆́же по тебѣ̀ благода́тїю слове́сныхъ ѻ҆ве́цъ, наста́вника приво́диши къ же́ртвенникꙋ, добродѣ́тели писа́нїемъ ѡ҆блиста́ема.

Вельмѝ ᲂу҆краси́вшасѧ росто́вскагѡ свѧще́нїѧ, сѣда́лищꙋ тѧ̀ ᲂу҆чи́тъ, прехва́льне, дх҃ъ ст҃ы́й, и҆ тебѐ па́стырѧ рꙋко́ю ст҃и́тельскою, і҆а́кѡве, соверша́етъ.

Бг҃оро́диченъ: Две́рь бг҃облагода́тнаѧ, ѿве́рзши двє́ри нбⷭ҇ныѧ, двє́ри свѣ́та ѿве́рзи мѝ, влⷣчце, и҆ ѿ вра́тъ сме́ртныхъ свободѝ мѧ̀, чⷭ҇таѧ.

Конда́къ, гла́съ и҃:

Ꙗ҆́кѡ а҆рхїере́євъ сопресто́льникъ и҆ ст҃и́телємъ и҆зрѧ́дный побо́рникъ бы́лъ є҆сѝ, ст҃и́телю і҆а́кѡве: непреста́ннѡ сохранѧ́й ѻ҆те́чество твоѐ, гра́дъ же и҆ лю́ди, тебѐ вѣ́рою почита́ющыѧ, и҆ честны̑мъ моще́мъ твои̑мъ покланѧ́ющыѧсѧ, да велегла́снѡ тебѣ̀ вопїе́мъ: ра́дꙋйсѧ, і҆а́кѡве бг҃омꙋ́дре.

І҆́косъ:

И҆зъ чре́ва ма́тернѧ ѡ҆свѧще́ннаго ст҃и́телѧ гдⷭ҇нѧ хва́литъ ны́нѣ всѧ̀ страна̀ рѡссі́йскаѧ, прпⷣбнаго і҆а́кѡва, росто́вꙋ гра́дꙋ ᲂу҆твержде́нїе, бл҃года̑тныѧ да́ры прїе́мшаго бжⷭ҇твенныѧ сла́вы: къ немꙋ́же притека́юще всѝ вѣ́рою те́плою, мо́щи є҆гѡ̀ любе́знѡ цѣлꙋ́емъ. тѣ́мъ и҆ а҆́зъ недосто́йный и҆ грѣ́шный надѣ́ѧсѧ на моли̑твы твоѧ̑, ст҃и́телю, ꙗ҆̀же ко влⷣцѣ и҆ пречⷭ҇тѣй є҆гѡ̀ мт҃ри, жела́ю, а҆́ки псѝ ѿ крꙋпи́цъ па́дающихъ ѿ трапе́зы госпо́дїй свои́хъ, насыще́нїе прїѧ́ти, є҆́же въ де́нь сꙋ́дный содѣ́ѧнныхъ мно́ю ѕѡ́лъ, моли́твами твои́ми, свѧ́те, проще́нїе ᲂу҆лꙋчи́ти, да велегла́снѡ тебѣ̀ вопїю̀: ра́дꙋйсѧ, і҆а́кѡве бг҃омꙋ́дре.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Росода́тельнꙋ ᲂу҆́бѡ пе́щь содѣ́ла а҆́гг҃лъ преподѡ́бнымъ ѻ҆трокѡ́мъ, халдє́и же ѡ҆палѧ́ющее велѣ́нїе бж҃їе, мꙋчи́телѧ ᲂу҆вѣща̀ вопи́ти: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Вразꙋмлѧ́лъ є҆сѝ неразꙋ̑мныѧ, ѡ҆браща́лъ є҆сѝ прельщє́нныѧ, совраща́ющыѧсѧ же, ѻ҆́ч҃е, спа́слъ є҆сѝ, и҆ бг҃ꙋ приве́лъ є҆сѝ чи́сты, томꙋ̀ пою́щыѧ благоче́стнѡ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Оу҆краси́шасѧ бжⷭ҇твеннїи твоѝ по́двиги, воплоще́нїе проповѣ́дающе неизрече́ннымъ милосе́рдїемъ возсїѧ́вшагѡ на́мъ. є҆мꙋ́же вопїе́мъ прилѣ́жнѡ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Ѡ҆блада́въ страстьмѝ тѣле́сными, поще́нїемъ, сла́вне, неѡблада́емь жите́йскими напа́стьми ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ. ны́нѣ пое́ши при́снѡ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: И҆збавлѧ́еши дре́внѧгѡ престꙋпле́нїѧ ржⷭ҇тво́мъ твои́мъ, пречⷭ҇таѧ, хва́лимъ тѧ̀ спасе́ннїи тобо́ю, дв҃о, и҆ пою́ще вопїе́мъ тѝ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: И҆зъ пла́мене прпⷣбнымъ ро́сꙋ и҆сточи́лъ є҆сѝ, и҆ пра́веднагѡ же́ртвꙋ водо́ю попали́лъ є҆сѝ: всѧ̑ бо твори́ши, хрⷭ҇тѐ, то́кмѡ є҆́же хотѣ́ти. тѧ̀ превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Процвѣ́лъ є҆сѝ ꙗ҆́кѡ фі́нїѯъ во дво́рѣхъ бж҃їихъ, и҆ до́лжнымъ сно́мъ преподѡ́бнымъ ᲂу҆снꙋ́лъ є҆сѝ: при́снѡ же наслажде́нїе пребжⷭ҇твенный гро́бъ тво́й, и҆ чꙋ́до ви́дѧщымъ, і҆а́кѡве проповѣ́дниче, показꙋ́еши.

Бж҃їе бо сло́во сꙋ́щественное, свѧще́ннѡ тѧ̀ и҆ ст҃и́телѧ возставлѧ́етъ, пома́зающа лю́ди, свѧщенност҃и́телю и҆ престо́льниче росто́вскїй и҆ свѣти́льниче вселе́нныѧ.

Вопло́щшагосѧ сло́ва бг҃осло́вилъ є҆сѝ: многобезслове́сїѧ бо лю́ди и҆зба́вивъ, бжⷭ҇твенъ бы́лъ є҆сѝ ᲂу҆чени́къ возсїѧ́вшагѡ, і҆а́кѡве бг҃огла́се.

Бг҃оро́диченъ: Свѧщеннонаꙋчи́всѧ твои̑мъ та́йнамъ, прⷪ҇ро́чески бжⷭ҇твенный ли́къ, бцⷣе, и҆здале́ча ᲂу҆ви́дѣвъ, и҆ ꙗ҆́кѡ положи́въ бг҃опроповѣ́днѡ, бжⷭ҇твеннагѡ проповѣ́данїѧ ржⷭ҇тва̀ твоегѡ̀.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Бг҃а человѣ́кѡмъ невозмо́жно ви́дѣти, на него́же не смѣ́ютъ чи́ни а҆́гг҃льстїи взира́ти: тобо́ю бо, всечⷭ҇таѧ, ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ сло́во воплоще́нно, є҆го́же велича́юще, съ нбⷭ҇ными вѡ́и тѧ̀ ᲂу҆блажа́емъ.

Ꙗ҆́кѡ свѣ́тъ, ꙗ҆́кѡ свѣ́щникъ, ꙗ҆́кѡ вели́кое со́лнце, ꙗ҆́кѡ мо́лнїѧ хрⷭ҇то́вѣ цр҃кви возсїѧ́лъ є҆сѝ, и҆ вѣ́рныхъ ра́зꙋмы просвѣти́лъ є҆сѝ, и҆ въ невечє́рнѧѧ мѣста̀ всели́лсѧ є҆сѝ, поѧ̀ трист҃ы́ми гла́сы трⷪ҇цꙋ несозда́ннꙋю.

Пло́тїю мі́ра кромѣ̀ бы́въ, ст҃и́телю, въ прекра́сныхъ чи́нѣ ѻ҆бита́ѧ, ро́да на́шегѡ ѡ҆богаща́еши творе́нїемъ свѣ́тлымъ. тѣ́мже па́мѧть твою̀ вѣ́рою соверша́емъ на землѝ, і҆а́кѡве премꙋ́дре.

Землѧ̀ тѣ́ло твоѐ блаже́нное скрыва́етъ, ꙗ҆́кѡ и҆сцѣлє́нїѧ точа́щи вѣ̑рнымъ, нб҃о же дꙋ́хъ со и҆збра́нными ѿ вѣ́ка но́ситъ, бжⷭ҇твенными сїѧ̑нїи ѡ҆заре́нъ є҆сѝ вои́стиннꙋ, ꙗ҆́кѡ всесла́вный.

Бг҃оро́диченъ: Гла́съ а҆рха́гг҃ла гаврїи́ла прїе́мши, вели́кагѡ совѣ́та, чⷭ҇таѧ, хрⷭ҇та̀ є҆мманꙋ́ила родила̀ є҆сѝ, со а҆́гг҃лы земны̑ѧ всѧ̑ сочета́вшаго, є҆ди́на вино́вна на́шегѡ, дв҃о, бл҃же́нства.

Свѣти́ленъ.

Чꙋ́днаго и҆ сла́внаго ст҃и́телѧ і҆а́кѡва вели́каго, прїиди́те пѣ́сньми бжⷭ҇твенными и҆ свѧще́нными похва́лимъ, ꙗ҆́кѡ росто́вꙋ предсѣда́льника и҆ а҆́гг҃льскимъ чинѡ́мъ сослꙋже́бника бы́вша.

И҆́нъ.

Сла́внѡ кра́ситсѧ дне́сь свѣтоза́рное торжество̀, и҆́же во свѣ́тѣ сла́вы бж҃їѧ предстоѧ̀, ст҃и́телю, помѧнѝ на́съ, хва́лѧщихъ твою̀ па́мѧть.

Бг҃оро́диченъ: Съ бг҃омъ ᲂу҆пова́нїе на тѧ̀ возложи́хомъ, пречⷭ҇таѧ, и҆́же и҆зъ тебє̀ проше́дшемꙋ сраспина́емсѧ хрⷭ҇тꙋ̀: твои́ми же къ немꙋ̀ моли́твами, невреди́ми да́же до конца̀ сохранѝ.

Свя­ти­тель Иа­ков, епи­скоп Ро­стов­ский, по мест­но­му пре­да­нию, при­нял по­стриг в Ко­пыр­ском на ре­ке Ух­то­ме мо­на­сты­ре, в 80 ки­ло­мет­рах от Ро­сто­ва. Дол­гое вре­мя он был игу­ме­ном это­го мо­на­сты­ря, а в 1385 го­ду по­став­лен епи­ско­пом Ро­стов­ским при мит­ро­по­ли­те Пи­мене и ве­ли­ком кня­зе Ди­мит­рии Дон­ском.

За­щи­щая осуж­ден­ную на казнь жен­щи­ну, свя­ти­тель, сле­дуя при­ме­ру Спа­си­те­ля, ве­лел бро­сить в нее пер­вый ка­мень то­му, кто счи­та­ет се­бя без­греш­ным, и от­пра­вил жен­щи­ну на по­ка­я­ние. Князь и ро­стов­ские бо­яре, недо­воль­ные епи­скоп­ским су­дом, из­гна­ли свя­то­го Иа­ко­ва из Ро­сто­ва. Вый­дя из го­ро­да, свя­ти­тель по­до­шел к озе­ру Неро, разо­стлал на во­де свою свя­ти­тель­скую ман­тию, и, осе­нив се­бя крест­ным зна­ме­ни­ем, по­плыл на ней, как в лод­ке, управ­ля­е­мый бла­го­да­тью Бо­жи­ей. Уда­лив­шись от го­ро­да вер­сты на пол­то­ры, свя­ти­тель Иа­ков вы­шел на бе­рег у ме­ста бу­ду­ще­го мо­на­сты­ря. Князь и на­род, рас­ка­яв­шись, про­си­ли про­ще­ния у свя­ти­те­ля. Крот­кий епи­скоп про­стил их, но об­рат­но не вер­нул­ся.

На бе­ре­гу озе­ра Неро он по­ста­вил се­бе кел­лию и по­стро­ил неболь­шую цер­ковь в честь За­ча­тия пра­вед­ной Ан­ной Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, по­ло­жив на­ча­ло За­ча­тьев­ско­му Иа­ко­влев­ско­му мо­на­сты­рю. Скон­чал­ся свя­ти­тель Иа­ков здесь же 27 но­яб­ря 1392 го­да.

Рас­про­стра­не­но мне­ние, что свя­ти­тель Иа­ков бо­рол­ся с ико­но­бор­че­ской ере­сью неко­е­го Мар­ки­а­на, по­явив­шей­ся в Ро­сто­ве в кон­це XIV ве­ка. Древ­нее жи­тие свя­ти­те­ля не со­хра­ни­лось. Но­вей­шие агио­гра­фы ста­ли брать све­де­ния из служ­бы свя­ти­те­лю Иа­ко­ву Ро­стов­ско­му. Од­на­ко служ­ба, со­хра­нив­ша­я­ся в спис­ках XVI–XVII вв., бы­ла со­став­ле­на пу­тем за­им­ство­ва­ний из служ­бы на 6 фев­ра­ля свя­ти­те­лю Ву­ко­лу († ок. 100), ко­то­рый бо­рол­ся с ере­ти­ком I ве­ка Мар­ки­а­ном, и из служ­бы свя­ти­те­лю Сте­фа­ну Су­рож­ско­му (VIII; па­мять 15 де­каб­ря), ко­то­рый про­ти­во­стал им­пе­ра­то­ру Кон­стан­ти­ну Ко­про­ни­му (741–775).


См. так­же: "Па­мять свя­то­го Иа­ко­ва, епи­ско­па Ро­стов­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.