Канон святителю Арсению Тверскому

Припев: Святи́телю о́тче на́ш Арсе́ние, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 15 марта (02 марта ст. ст.); 16 июля (03 июля ст. ст.)

Глас 2.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие, пои́м пе́снь Христу́ Бо́гу, разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди, я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския, я́ко просла́вися.

Све́те от Све́та, Христе́ Бо́же, от Отца́ пре́жде ве́к рожде́йся и искони́ Сы́й со Отце́м и Ду́хом, мра́к души́ моея́ отгна́в, озари́ у́м мо́й, молю́ся, я́ко да возмогу́ пе́ти Твоего́ уго́дника, Арсе́ния свяще́ннаго.

А́ще и челове́к еси́ естество́м, о́тче, но а́нгельски на земли́ пожи́л еси́, десна́го пути́ от ю́ности е́мься, целому́дрия рачи́тель бы́в, Ду́ха Свята́го честно́е оби́телище, Арсе́ние свяще́нне, яви́лся еси́.

Му́дрости глави́зну, стра́х Бо́жий возлюби́в и за́поведем Его́ при́сно поуча́яся, дре́во насади́ся при исхо́дищах во́д духо́вных, от ни́хже, о́тче, напоя́емь, пло́д Христу́, Арсе́ние, прине́слся еси́.

Богоро́дичен: Услы́ша Е́ва прама́ти, Чи́стая: в печа́лех роди́ши ча́да. Ты́ же, Де́во, услы́шала еси́: Госпо́дь с Тобо́ю, ра́дуйся! И ра́дованным гла́сом, Богоневе́сто, печа́ль прама́тере потре́бльши.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: На ка́мени мя́ ве́ры утверди́в, разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́, возвесели́бося ду́х мо́й, внегда́ пе́ти: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Презре́в ни́жняя, я́ко попира́ема, и любо́вь роди́телей преоби́дев, Христа́ взыска́л еси́, Его́же любо́вию ду́шу твою́ уязви́л еси́, Того́ любя́ и Того́ ища́ красоты́.

Свети́льник сы́й, твою́ ду́шу украша́я слеза́ми, ра́но ко Христу́ у́тренюя, руку́ же просте́ртием в моли́твах, Амали́ка — те́ло умертви́л еси́ и на го́ру безстра́стия возше́л еси́.

Благоро́дием высо́к и благоду́шием изя́щен, ра́зума му́дростию удивле́н бы́л еси́, цве́т я́ко прекра́сный, чистото́ю сия́я, и све́тлым смире́нием, Арсе́ние о́тче, украси́лся еси́.

Богоро́дичен: Ма́ти Бо́жия, Пречи́стая, Благослове́нная и Пренепоро́чная, души́ моея́ стру́пы исцели́ и стра́сти плотски́я умертви́, умири́ у́м мо́й, от вся́каго вре́да и вра́жия напа́сти изми́ мя́, Влады́чице.

Седа́лен, гла́с 4:

Вели́кий Христо́в святи́тель да воспое́тся, сто́лп све́тлый, просвеща́яй на́с чуде́с светлостьми́, богоно́сный о́тче на́ш Арсе́ние, па́стырю и учи́телю земли́ на́шея, Христа́ моли́ о ста́де твое́м и о все́х, ве́рою и любо́вию чту́щих святу́ю па́мять твою́.

Пое́м Тя́, Богоневе́сто, Ма́ти Христа́ Бо́га, сла́вяще рождество́ Твое́ непостижи́мое, и́мже изба́вихомся от ле́сти диа́воли и вся́кия беды́, Богоро́дице Влады́чице, и ве́рно вопие́м: поми́луй ста́до Твое́, еди́на Всепе́тая.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Пою́ Тя́, слу́хом бо, Го́споди, услы́шах и ужасо́хся: до мене́ бо и́деши, мене́ ища́, заблу́ждшаго. Те́м мно́гое Твое́ снизхожде́ние, е́же на мя́, прославля́ю, Многоми́лостиве.

Вельми́ украси́л еси́ престо́л тво́й, святи́телю Арсе́ние, вели́кими бо чудесы́ преспе́л еси́ и житие́м све́тлым, сего́ ра́ди превели́кий Бо́г на́ш вельми́ тя́ просла́ви.

Ми́лости Пода́теля Го́спода ве́дый, блаже́нне, те́пле Его́ умоли́л еси́ на исцеле́ние и спасе́ние мно́гим, с ве́рою к тебе́ притека́ющим и в по́мощь тя́ призыва́ющим.

Врача́ изря́дна разли́чно неду́гующим и наставле́ние все́м, прельще́ным злы́м сове́том, Христо́с тя́ дарова́, чудотво́рца земли́ на́шей, святи́теля Арсе́ния, те́мже тя́ ублажа́ем.

Богоро́дичен: Исцели́ла еси́ сокруше́ние, Всенепоро́чная, дре́вняго окая́нства землены́х, поро́ждшая Го́спода и Царя́ Христа́, поне́сшаго неду́ги на́ша за благосе́рдие неизглаго́ланное, Де́во Ма́ти.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвеще́ние во тме́ лежа́щих, спасе́ние отча́янных, Христе́ Спа́се мо́й, к Тебе́ у́тренюю, Царю́ ми́ра, просвети́ мя́ сия́нием Твои́м, ино́го бо ра́зве Тебе́ Бо́га не зна́ю.

Сла́вный па́стырь, неистощи́мый исто́чник исцеле́ния, церко́вный сто́лп, ве́рных утвержде́ние, вели́кий свети́льник многосве́тлый, святи́телю Арсе́ние.

Я́ко светоза́рно житие́, я́ко зело́ чу́дно, я́ко красни́ тру́дове твои́, я́ко вели́ка благода́ть свы́ше дана́ ти́, му́дре, сего́ ра́ди ве́рою почита́ем тя́, святи́телю Арсе́ние.

Пресве́тлая твоя́ па́мять простира́ется в ми́ре и просвеща́ет челове́ческия ду́ши све́том благода́ти; ю́же соверша́ющих любо́вию, от бе́д на́с изба́ви, мо́лимся, святи́телю Арсе́ние.

Богоро́дичен: Се́ о́др Соломо́нов, его́же обстоя́т си́льнии, Богодухнове́нных писа́ний ны́не прорица́ния, на не́мже Христо́с Бо́г воплоще́нием почи́л е́сть, Благослове́нная и Обра́дованная.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же, мя́ возведи́.

Свети́льника тя́ су́щии во тме́ пре́лести, неле́стно наставля́юща, обре́тше, к путе́м живота́, богоблаже́нне Арсе́ние. И ны́не по сме́рти вра́чь яви́лся еси́ боля́щим Ду́ха Боже́ственною благода́тию.

Зако́ном повину́яся Влады́чним, заблу́ждшия взыска́л еси́ и во огра́ду покая́ния приве́л еси́, я́ко па́стырь и́стинен показа́вся ста́ду твоему́, о́тче святи́телю Арсе́ние.

Свяще́ния хра́м, о́тче, Боже́ственнаго Ду́ха ве́рою бы́в, созда́л еси́ хра́м Пречи́стыя Ма́тере Бо́жия и Ея́ уго́дников, Анто́ния и Феодо́сия, и оби́тель пречу́дну сотвори́л и украси́л еси́, в не́йже те́ло твое́ положено́ бы́сть.

Богоро́дичен: Зако́ни о Тебе́ пресла́вно, Де́во, обновля́ются: ражда́еши бо без се́мене Бо́га Спа́са и пребыва́еши, де́вствующи па́ки, — стра́нно чу́до! — те́м Тя́, Ма́терь Емману́илеву, благоче́стно испове́дуем.

Конда́к, гла́с 8:

Восприе́мши ра́достно честны́я твоя́ мо́щи пречи́стая це́рковь, в ню́же че́стно вноси́мы мно́жеством священномона́хов и кня́зи благове́рными, и я́же прие́мши, я́ко сокро́вище многоце́нное. Те́мже и мы́ ны́не, твоея́ огра́ды слове́сныя о́вцы, о́крест ра́ки твоея́ предстоя́ще, любе́зно вопие́м ти́: не забу́ди ча́д твои́х, о́тче, и́хже му́дре собра́л и возлюби́л еси́, я́ко да зове́м ти́: ра́дуйся, святи́телю Арсе́ние, па́стырю и учи́телю на́ш.

И́кос:

От скве́рных усте́н, от нечи́ста се́рдца, ка́ко ти́ принесу́ хвале́ния, окая́нный? Ужаса́юся и трепе́щу, но, наде́яся на тво́й благосе́рдный нра́в, о́тче, хвалу́ ти́ прино́сим, глаго́люще: ра́дуйся, па́стырю на́ш до́брый, святи́телю Арсе́ние, упасы́й ста́до Христо́во; ра́дуйся, ди́вный чудотво́рче, притека́ющим к тебе́ с ве́рою неоску́дно исцеле́ние подава́я; ра́дуйся, це́рквам воздви́жение и и́ноков люби́телю, си́рым и ни́щим пода́телю; ра́дуйся и ты́, богохрани́мый гра́де Тфе́рь, я́ко такова́ име́ в себе́ пожи́вша святи́теля; ра́дуйся и весели́ся, Бо́жия Ма́тере це́рковь, я́ко люби́мый Тобо́ю в тебе́ почи́л е́сть богому́дрый Арсе́ний. Но, о богоблаже́нне о́тче! А́ще и те́лом преше́л еси́ от на́с, но ду́хом пребыва́я с на́ми, и моли́ся за ны́ Христу́ и Пречи́стей Его́ Ма́тери с Ея́ уго́дники, Анто́нием и Феодо́сием, и спаса́й пою́щих тя́, да зове́м ти́: ра́дуйся, святи́телю Арсе́ние, па́стырю и учи́телю на́ш.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ е́сть: Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, Сы́й Благослове́н и Препросла́влен.

Вы́шний Царю́ и Вседержи́телю, моли́твами Твоего́ уго́дника жи́знь умири́ все́м, Сло́ве, христиа́ном, посо́бствуя на ва́рвары благове́рным, да Тебе́, Христе́, зове́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Престо́лу предстоя́ Бо́жию, святи́телю Христо́в Арсе́ние, моли́ти приле́жно не преста́й о на́с, твои́х рабе́х, да огня́ ве́чнаго изба́вимся и вся́каго озлобле́ния, от вра́г находя́щаго, твои́ми моли́твами.

Исцеле́ния подава́еши всю́ду ве́рою к тебе́ притека́ющим, святи́телю Арсе́ние. Те́мже мо́лим тя́, твои́ раби́: печа́ль на́шу в ра́дость преложи́ и от вся́кия изба́ви ско́рби твои́ми моли́твами.

Богоро́дичен: Стра́сти моего́ се́рдца исцели́ ми́лостию Твое́ю, Всепе́тая, у́м мо́й умири́, и ду́шу мою́ просвети́, и ходи́ти мя́ напра́ви на стезю́ спаси́тельную, я́ко да пою́ Тя́, Препе́тая.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: В пе́щь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га, по́йте дела́, я́ко Го́спода, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Устро́ив твою́ жи́знь боголе́пно, святи́телю Арсе́ние, строи́тель изря́ден показа́лся еси́ твое́й оби́тели и све́тло прия́телище Бо́жие.

Чуде́с глубина́ и исцеле́ний река́, исто́чник непреста́нен, струя́, ника́коже оскудева́ема, твоя́ ра́ка показа́ся, о́тче.

И́же к Бо́гу моли́твами твои́ми те́плыми очи́сти на́с от вся́кия скве́рны, и скорбе́й, и боле́зней и вся́кия ну́жды, святи́телю Арсе́ние, изба́ви.

Богоро́дичен: Пресвята́я Де́во, Ты́ мя́ спаси́ и не́мощи мое́й бу́ди по́мощь, скорбе́й мно́гих и лю́тых мя́ изба́ви, да Тя́ сла́влю, еди́ну Богоро́дицу.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щься от Де́вы, на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная, те́м Всепе́тую Богоро́дицу, велича́ем.

Чудеса́ бо твоя́ мно́га и исцеле́ния безчи́сленна незави́стно подава́еши с те́плою ве́рою приходя́щим, Арсе́ние святи́телю, похвала́ земли́ на́шей.

Поста́ви тебе́ Христо́с Ма́тере Своея́ це́ркве столпа́ кре́пка и неподви́жима, соблюда́юща и назира́юща гра́д тво́й неподви́жимь и святу́ю оби́тель Свою́.

Святи́тели у́бо и кня́зи благочести́вии, свяще́нницы и и́ноцы и вси́ лю́дие, му́жи и жены́, и ста́рцы со младе́нцы, и вся́к во́зраст, и вся́ко состоя́ние, святи́телю на́шему Арсе́нию све́тло пра́зднуем.

Богоро́дичен: Моли́ Твоего́ Сы́на, Госпоже́ Пречи́стая Богоро́дице, изба́вити мя́ в де́нь стра́шнаго осужде́ния, да, ра́дуяся, пе́сньми велича́ю Тя́.

Свети́лен:

Восхва́лим дне́сь пе́сньми вели́каго па́стыря и учи́теля, Арсе́ния богому́драго: се́й бо измла́да возлюби́ Христа́ и Пречи́стую Его́ Ма́терь, с Не́юже ны́не мо́лит Христа́ Бо́га поми́ловати ду́ши на́ша.

Богоро́дичен: И́же от Бо́га ми́ру по́даным благи́м Ты́ вина́ была́ еси́, Богоро́дице, но и ны́не ми́лостива сотвори́ о о́бщем спасе́нии благопреме́ннаго Бо́га.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Грѧди́те, лю́дїе, пои́мъ пѣ́снь хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, раздѣ́льшемꙋ мо́ре, и҆ наста́вльшемꙋ лю́ди, ꙗ҆̀же и҆зведѐ и҆зъ рабо́ты є҆гѵ́петскїѧ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Свѣ́те ѿ свѣ́та хрⷭ҇тѐ бж҃е, ѿ ѻ҆ц҃а̀ пре́жде вѣ̑къ рожде́йсѧ, и҆ и҆сконѝ сы́й со ѻ҆ц҃е́мъ и҆ дх҃омъ, мра́къ дꙋшѝ моеѧ̀ ѿгна́въ, ѡ҆зарѝ ᲂу҆́мъ мо́й, молю́сѧ, ꙗ҆́кѡ да возмогꙋ̀ пѣ́ти твоего̀ ᲂу҆го́дника а҆рсе́нїа свѧще́ннаго.

А҆́ще и҆ человѣ́къ є҆сѝ є҆стество́мъ, ѻ҆́ч҃е, но а҆́гг҃льски на землѝ пожи́лъ є҆сѝ, десна́гѡ пꙋтѝ ѿ ю҆́ности є҆́мьсѧ, цѣломꙋ́дрїѧ рачи́тель бы́въ, дх҃а ст҃а́гѡ честно́е ѻ҆би́телище, а҆рсе́нїе свѧще́нне, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ.

Мꙋ́дрости глави́знꙋ, стра́хъ бж҃їй возлюби́въ, и҆ за́повѣдемъ є҆гѡ̀ при́снѡ поꙋча́ѧсѧ, дре́во насади́сѧ при и҆схо́дищахъ во́дъ дх҃о́вныхъ: ѿ ни́хже, ѻ҆́ч҃е, напоѧ́емь, пло́дъ хрⷭ҇тꙋ̀, а҆рсе́нїе, прине́слсѧ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆слы́ша є҆́ѵа прама́ти, чⷭ҇таѧ: въ печа́лѣхъ роди́ши ча̑да. ты́ же, дв҃о, ᲂу҆слы́шала є҆сѝ: гдⷭ҇ь съ тобо́ю, ра́дꙋйсѧ, и҆ ра́дованнымъ гла́сомъ, бг҃оневѣ́сто, печа́ль прама́тере потре́бльши.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: На ка́мени мѧ̀ вѣ́ры ᲂу҆тверди́въ, разшири́лъ є҆сѝ ᲂу҆ста̀ моѧ̑ на врагѝ моѧ̑, возвесели́босѧ дꙋ́хъ мо́й, внегда̀ пѣ́ти: нѣ́сть свѧ́тъ, ꙗ҆́коже бг҃ъ на́шъ, и҆ нѣ́сть пра́веденъ, па́че тебє̀, гдⷭ҇и.

Презрѣ́въ ни̑жнѧѧ, ꙗ҆́кѡ попира́єма, и҆ любо́вь роди́телей преѡби́дѣвъ, хрⷭ҇та̀ взыска́лъ є҆сѝ: є҆гѡ́же любо́вїю дꙋ́шꙋ твою̀ ᲂу҆ѧзви́лъ є҆сѝ, того̀ любѧ̀, и҆ тогѡ̀ и҆щѧ̀ красоты̀.

Свѣти́льникъ сы́й, твою̀ дꙋ́шꙋ ᲂу҆краша́ѧ слеза́ми, ра́нѡ ко хрⷭ҇тꙋ̀ ᲂу҆́тренюѧ, рꙋкꙋ́ же просте́ртїемъ въ моли́твахъ, а҆мали́ка тѣ́ло ᲂу҆мертви́лъ є҆сѝ, и҆ на го́рꙋ безстра́стїѧ возше́лъ є҆сѝ.

Благоро́дїемъ высо́къ, и҆ благодꙋ́шїемъ и҆зѧ́щенъ, ра́зꙋма мꙋ́дростїю ᲂу҆дивле́нъ бы́лъ є҆сѝ, цвѣ́тъ ꙗ҆́кѡ прекра́сный чистото́ю сїѧ́ѧ, и҆ свѣ́тлымъ смире́нїемъ, а҆рсе́нїе ѻ҆́ч҃е, ᲂу҆краси́лсѧ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ма́ти бж҃їѧ пречⷭ҇таѧ, благослове́ннаѧ и҆ пренепоро́чнаѧ, дꙋшѝ моеѧ̀ стрꙋ́пы и҆сцѣлѝ, и҆ стра̑сти плотскі̑ѧ ᲂу҆мертвѝ, ᲂу҆мирѝ ᲂу҆́мъ мо́й, ѿ всѧ́кагѡ вре́да, и҆ вра́жїѧ напа́сти и҆зми́ мѧ, влⷣчце.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃:

Вели́кїй хрⷭ҇то́въ свѧти́тель да воспое́тсѧ, сто́лпъ свѣ́тлый, просвѣща́ѧй на́съ чꙋде́съ свѣтлостьмѝ, бг҃оно́сный ѻ҆́ч҃е на́шъ а҆рсе́нїе, па́стырю и҆ ᲂу҆чи́телю землѝ на́шеѧ, хрⷭ҇та̀ молѝ ѡ҆ ста́дѣ твое́мъ, и҆ ѡ҆ всѣ́хъ вѣ́рою и҆ любо́вїю чтꙋ́щихъ ст҃ꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ, бг҃оро́диченъ: Пое́мъ тѧ̀, бг҃оневѣ́сто, мт҃и хрⷭ҇та̀ бг҃а, сла́вѧще рождество̀ твоѐ непостижи́мое, и҆́мже и҆зба́вихомсѧ ѿ ле́сти дїа́воли, и҆ всѧ́кїѧ бѣды̀, бцⷣе влⷣчце, и҆ вѣ́рнѡ вопїе́мъ: поми́лꙋй ста́до твоѐ, є҆ди́на всепѣ́таѧ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Пою́ тѧ, слꙋ́хомъ бо, гдⷭ҇и, ᲂу҆слы́шахъ, и҆ ᲂу҆жасо́хсѧ, до менє́ бо и҆́деши, менѐ и҆щѧ̀ заблꙋ́ждшаго. тѣ́мъ мно́гое твоѐ снизхожде́нїе, є҆́же на мѧ̀, прославлѧ́ю, многоми́лостиве.

Вельмѝ ᲂу҆краси́лъ є҆сѝ престо́лъ тво́й, свѧти́телю а҆рсе́нїе, вели́кими бо чꙋдесы̀ преспѣ́лъ є҆сѝ, и҆ житїе́мъ свѣ́тлымъ: сегѡ̀ ра́ди превели́кїй бг҃ъ на́шъ вельми́ тѧ просла́ви.

Ми́лости пода́телѧ гдⷭ҇а вѣ́дый, блаже́нне, те́плѣ є҆го̀ ᲂу҆моли́лъ є҆сѝ, на и҆сцѣле́нїе и҆ спасе́нїе мнѡ́гимъ, съ вѣ́рою къ тебѣ̀ притека́ющымъ, и҆ въ по́мощь тѧ̀ призыва́ющымъ.

Врача̀ и҆зрѧ́дна разли́чнѡ недꙋ́гꙋющымъ, и҆ наставле́нїе всѣ̑мъ прельщє́нымъ ѕлы́мъ совѣ́томъ, хрⷭ҇то́съ тѧ̀ дарова̀ чꙋдотво́рца землѝ на́шей, свѧти́телѧ а҆рсе́нїа: тѣ́мже тѧ̀ ᲂу҆блажа́емъ.

Бг҃оро́диченъ: И҆сцѣли́ла є҆сѝ сокрꙋше́нїе, всенепоро́чнаѧ, дре́внѧгѡ ѻ҆каѧ́нства землены́хъ, поро́ждшаѧ гдⷭ҇а и҆ цр҃ѧ̀ хрⷭ҇та̀, поне́сшаго недꙋ́ги на́шѧ, за благосе́рдїе неизглаго́ланное, дв҃о мт҃и.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Просвѣще́нїе во тмѣ̀ лежа́щихъ, спасе́нїе ѿча́ѧнныхъ, хрⷭ҇тѐ, сп҃се мо́й, къ тебѣ̀ ᲂу҆́тренюю, цр҃ю̀ ми́ра, просвѣти́ мѧ сїѧ́нїемъ твои́мъ: и҆но́гѡ бо, ра́звѣ тебє̀, бо́га не зна́ю.

Сла́вный па́стырь, неистощи́мый и҆сто́чникъ и҆сцѣле́нїѧ, церко́вный сто́лпъ, вѣ́рныхъ ᲂу҆твержде́нїе, вели́кїй свѣти́льникъ многосвѣ́тлый, свѧти́телю а҆рсе́нїе.

Ꙗ҆́кѡ свѣтоза́рно житїѐ, ꙗ҆́кѡ ѕѣлѡ̀ чꙋ́дно, ꙗ҆́кѡ краснѝ трꙋ́дове твоѝ, ꙗ҆́кѡ вели́ка благода́ть свы́ше дана̀ тѝ, мꙋ́дре: сегѡ̀ ра́ди вѣ́рою почита́емъ тѧ̀, свѧти́телю а҆рсе́нїе.

Пресвѣ́тлаѧ твоѧ̀ па́мѧть простира́етсѧ въ мі́рѣ, и҆ просвѣща́етъ человѣ́чєскїѧ дꙋ́шы свѣ́томъ благода́ти: ю҆́же соверша́ющихъ любо́вїю, ѿ бѣ́дъ на́съ и҆зба́ви, мо́лимсѧ, свѧти́телю а҆рсе́нїе.

Бг҃оро́диченъ: Сѐ ѻ҆́дръ соломѡ́новъ, є҆го́же ѡ҆бстоѧ́тъ си́льнїи, бг҃одꙋхнове́нныхъ писа́нїй ны́нѣ прорица̑нїѧ: на не́мже хрⷭ҇то́съ бг҃ъ воплоще́нїемъ почи́лъ є҆́сть, благослове́ннаѧ и҆ ѡ҆бра́дованнаѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Въ бе́зднѣ грѣхо́внѣй валѧ́ѧсѧ, неизслѣ́днꙋю милосе́рдїѧ твоегѡ̀ призыва́ю бе́зднꙋ: ѿ тлѝ, бж҃е, мѧ̀ возведѝ.

Свѣти́льника тѧ̀ сꙋ́щїи во тмѣ̀ пре́лести, неле́стнѡ наставлѧ́юща, ѡ҆брѣ́тше, къ пꙋтє́мъ живота̀, бг҃облаже́нне а҆рсе́нїе. И҆ ны́нѣ по сме́рти вра́чь ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ болѧ́щымъ, дх҃а бжⷭ҇твенною благода́тїю.

Зако́нѡмъ повинꙋ́ѧсѧ влⷣчнимъ, заблꙋ́ждшыѧ взыска́лъ є҆сѝ, и҆ во ѡ҆гра́дꙋ покаѧ́нїѧ приве́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ па́стырь и҆́стиненъ показа́всѧ ста́дꙋ твоемꙋ̀, ѻ҆́ч҃е свѧти́телю а҆рсе́нїе.

Свѧще́нїѧ хра́мъ, ѻ҆́ч҃е, бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а вѣ́рою бы́въ, созда́лъ є҆сѝ хра́мъ пречⷭ҇тыѧ мт҃ре бж҃їѧ, и҆ є҆ѧ̀ ᲂу҆го́дникѡвъ, а҆нтѡ́нїа и҆ ѳеодо́сїа: и҆ ѻ҆би́тель пречꙋ́днꙋ сотвори́лъ и҆ ᲂу҆краси́лъ є҆сѝ, въ не́йже тѣ́ло твоѐ положено̀ бы́сть.

Бг҃оро́диченъ: Зако́ни ѡ҆ тебѣ̀ пресла́внѡ, дв҃о, ѡ҆бновлѧ́ютсѧ: ражда́еши бо безъ сѣ́мене бг҃а сп҃са, и҆ пребыва́еши дѣ́вствꙋющи па́ки, стра́нно чꙋ́до. тѣ́мъ тѧ̀ мт҃рь є҆мманꙋ́илевꙋ благоче́стнѡ и҆сповѣ́дꙋемъ.

Конда́къ, гла́съ и҃.

Воспрїе́мши ра́достнѡ честны̑ѧ твоѧ̑ мо́щи, пречⷭ҇таѧ це́рковь, въ ню́же че́стнѡ вноси̑мы мно́жествомъ сщ҃енномона́хѡвъ, и҆ кнѧ́зи благовѣ́рными, и҆ ꙗ҆̀же прїе́мши, ꙗ҆́кѡ сокро́вище многоцѣ́нное. тѣ́мже и҆ мы̀ ны́нѣ твоеѧ̀ ѻ҆гра́ды словє́сныѧ ѻ҆́вцы, ѻ҆́крестъ ра́ки твоеѧ̀ предстоѧ́ще, любе́знѡ вопїе́мъ тѝ: не забꙋ́ди ча̑дъ твои́хъ, ѻ҆́ч҃е, и҆̀хже мꙋ́дрѣ собра́лъ и҆ возлюби́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ да зове́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, ст҃и́телю а҆рсе́нїе, па́стырю и҆ ᲂу҆чи́телю на́шъ.

І҆́косъ:

Ѿ скве́рныхъ ᲂу҆сте́нъ, ѿ нечи́ста се́рдца, ка́кѡ тѝ принесꙋ̀ хвалє́нїѧ, ѻ҆каѧ́нный; ᲂу҆жаса́юсѧ и҆ трепе́щꙋ: но надѣ́ѧсѧ на тво́й благосе́рдный нра́въ, ѻ҆́ч҃е, хвалꙋ́ ти прино́симъ, глаго́люще: ра́дꙋйсѧ, па́стырю на́шъ до́брый свѧти́телю а҆рсе́нїе, ᲂу҆пасы́й ста́до хрⷭ҇то́во: ра́дꙋйсѧ, ди́вный чꙋдотво́рче, предтека́ющымъ къ тебѣ̀ съ вѣ́рою, неѡскꙋ́дно и҆сцѣле́нїе подава́ѧ: ра́дꙋйсѧ, це́рквамъ воздви́женїе, и҆ и҆́нокѡвъ люби́телю, си̑рымъ и҆ ни́щымъ пода́телю: ра́дꙋйсѧ, и҆ ты̀ бг҃охрани́мый гра́де тфе́рь, ꙗ҆́кѡ такова̀ и҆мѣ̀ въ себѣ̀ пожи́вша свѧти́телѧ: ра́дꙋйсѧ и҆ весели́сѧ, бж҃їѧ мт҃ере це́рковь, ꙗ҆́кѡ люби́мый тобо́ю въ тебѣ̀ почи́лъ є҆́сть бг҃омꙋ́дрый а҆рсе́нїй. Но, ѽ бг҃облаже́нне ѻ҆́ч҃е! а҆́ще и҆ тѣ́ломъ преше́лъ є҆сѝ ѿ на́съ, но дꙋ́хомъ пребыва́ѧ съ на́ми: и҆ моли́сѧ за ны̀ хрⷭ҇тꙋ̀, и҆ пречⷭ҇тѣй є҆гѡ̀ мт҃ери, съ є҆ѧ̀ ᲂу҆го́дники, а҆нтѡ́нїемъ и҆ ѳеодо́сїемъ, и҆ спаса́й пою́щихъ тѧ̀, да зове́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, свѧти́телю а҆рсе́нїе, па́стырю и҆ ᲂу҆чи́телю на́шъ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Бг҃опроти́вное велѣ́нїе беззако́ннꙋющагѡ мꙋчи́телѧ, высо́къ пла́мень вознесло̀ є҆́сть: хрⷭ҇то́съ же прострѐ бг҃очести̑вымъ ѻ҆трокѡ́мъ ро́сꙋ дх҃о́внꙋю, сы́й благослове́нъ и҆ препросла́вленъ.

Вы́шнїй цр҃ю̀ и҆ вседержи́телю, моли́твами твоегѡ̀ ᲂу҆го́дника жи́знь ᲂу҆мирѝ всѣ̑мъ, сло́ве, хрⷭ҇тїа́нѡмъ, посо́бствꙋѧ на ва́рвары благовѣ̑рнымъ, да тебѣ̀, хрⷭ҇тѐ, зове́мъ: благослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Прⷭ҇то́лꙋ предстоѧ̀ бж҃їю, свѧти́телю хрⷭ҇то́въ а҆рсе́нїе, моли́ти прилѣ́жнѡ не преста́й ѡ҆ на́съ твои́хъ рабѣ́хъ, да ѻ҆гнѧ̀ вѣ́чнагѡ и҆зба́вимсѧ и҆ всѧ́кагѡ ѡ҆ѕлобле́нїѧ, ѿ вра̑гъ находѧ́щагѡ, твои́ми моли́твами.

И҆сцѣлє́нїѧ подава́еши, всю́дꙋ вѣ́рою къ тебѣ̀ притека́ющымъ, свѧти́телю а҆рсе́нїе. Тѣ́мже мо́лимъ тѧ̀, твоѝ рабѝ: печа́ль на́шꙋ въ ра́дость преложѝ, и҆ ѿ всѧ́кїѧ и҆зба́ви ско́рби твои́ми моли́твами.

Бг҃оро́диченъ: Стра̑сти моегѡ̀ се́рдца и҆сцѣлѝ ми́лостїю твое́ю, всепѣ́таѧ, ᲂу҆́мъ мо́й ᲂу҆мирѝ, и҆ дꙋ́шꙋ мою̀ просвѣтѝ, и҆ ходи́ти мѧ̀ напра́ви на стезю̀ спаси́тельнꙋю, ꙗ҆́кѡ да пою́ тѧ, препѣ́таѧ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Въ пе́щь ѻ҆́гненнꙋю ко ѻ҆трокѡ́мъ є҆врє́йскимъ снизше́дшаго, и҆ пла́мень въ ро́сꙋ прело́жшаго бг҃а, по́йте, дѣла̀, ꙗ҆́кѡ гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Оу҆стро́ивъ твою̀ жи́знь бг҃олѣ́пнѡ, свѧти́телю а҆рсе́нїе, строи́тель и҆зрѧ́денъ показа́лсѧ є҆сѝ твое́й ѻ҆би́тели, и҆ свѣ́тло прїѧ́телище бж҃їе.

Чꙋде́съ глꙋбина̀ и҆ и҆сцѣле́нїй рѣка̀, и҆сто́чникъ непреста́ненъ, стрꙋѧ̀ ника́коже ѡ҆скꙋдѣва́ема, твоѧ̀ ра́ка показа́сѧ, ѻ҆́ч҃е.

И҆́же къ бг҃ꙋ моли́твами твои́ми те́плыми, ѡ҆чи́сти на́съ ѿ всѧ́кїѧ скве́рны, и҆ скорбе́й, и҆ болѣ́зней, и҆ всѧ́кїѧ нꙋ́жды, ст҃и́телю а҆рсе́нїе, и҆зба́ви.

Бг҃оро́диченъ: Прест҃а́ѧ дв҃о, ты́ мѧ спасѝ, и҆ не́мощи мое́й бꙋ́ди по́мощь: скорбе́й мно́гихъ и҆ лю́тыхъ мѧ̀ и҆зба́ви, да тѧ̀ сла́влю є҆ди́нꙋ бцⷣꙋ.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Безнача́льна роди́телѧ сн҃ъ, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, вопло́щсѧ ѿ дв҃ы, на́мъ ꙗ҆ви́сѧ, ѡ҆мрачє́ннаѧ просвѣти́ти, собра́ти расточє́ннаѧ: тѣ́мъ всепѣ́тꙋю бцⷣꙋ велича́емъ.

Чꙋдеса́ бо твоѧ̑ мнѡ́га и҆ и҆сцѣлє́нїѧ безчи́слєнна, незави́стнѡ подава́еши съ те́плою вѣ́рою приходѧ́щымъ, а҆рсе́нїе ст҃и́телю, похвала̀ землѝ на́шей.

Поста́ви тебѐ хрⷭ҇то́съ, мт҃ре своеѧ̀ це́ркве, столпа̀ крѣ́пка и҆ неподви́жима, соблюда́юща и҆ назира́юща гра́дъ тво́й неподви́жимь, и҆ ст҃ꙋ́ю ѻ҆би́тель свою̀.

Свѧти́тели ᲂу҆́бѡ и҆ кнѧ́зи благочести́вїи, свѧще́нницы и҆ и҆́ноцы, и҆ всѝ лю́дїе, мꙋ́жи и҆ жєны̀, и҆ ста́рцы со младє́нцы, и҆ всѧ́къ во́зрастъ, и҆ всѧ́ко состоѧ́нїе, ст҃и́телю на́шемꙋ а҆рсе́нїю свѣ́тлѡ пра́зднꙋемъ.

Бг҃оро́диченъ: Молѝ твоего̀ сн҃а, гпⷭ҇жѐ пречⷭ҇таѧ бцⷣе, и҆зба́вити мѧ̀ въ де́нь лю́тъ стра́шнагѡ ѡ҆сꙋжде́нїѧ, да ра́дꙋѧсѧ пѣ́сньми велича́ю тѧ̀.

Свѣти́ленъ:

Восхва́лимъ дне́сь пѣ́сньми вели́каго па́стырѧ и҆ ᲂу҆чи́телѧ, а҆рсе́нїа бг҃омꙋ́драго: се́й бо и҆змла́да возлюбѝ хрⷭ҇та̀, и҆ пречⷭ҇тꙋю є҆гѡ̀ мт҃рь. съ не́юже ны́нѣ мо́литъ хрⷭ҇та̀ бг҃а, поми́ловати дꙋ́шы на́шѧ.

Бг҃оро́диченъ: И҆́же ѿ бг҃а мі́рꙋ пѡ́данымъ благи̑мъ, ты̀ вина̀ была̀ є҆сѝ, бцⷣе: но и҆ ны́нѣ ми́лостива сотворѝ ѡ҆ ѻ҆́бщемъ спасе́нїи благопремѣ́ннаго бг҃а.

Краткое житие святителя Арсения, епископа Тверского

Свя­ти­тель Ар­се­ний, епи­скоп Твер­ской, ро­дил­ся в Тве­ри, в мо­ло­дых ле­тах при­нял по­стриг в Ки­е­во-Пе­чер­ском мо­на­сты­ре. Да­же сре­ди ино­ков древ­не­го мо­на­сты­ря, от­ли­чав­ших­ся бла­го­че­сти­ем, Ар­се­ний вы­де­лял­ся свя­той жиз­нью – стро­гим хра­не­ни­ем мо­на­ше­ских обе­тов, зна­ни­ем Цер­ков­но­го уста­ва, на­чи­тан­но­стью в Свя­щен­ном Пи­са­нии и тру­до­лю­би­ем. При мит­ро­по­ли­те Ки­ев­ском Ки­при­ане (1380–1382) он слу­жил ар­хи­ди­а­ко­ном, во вре­мя от­сут­ствия мит­ро­по­ли­та управ­лял де­ла­ми Ки­ев­ской мит­ро­по­лии. 3 июля 1390 го­да он вме­сте с мит­ро­по­ли­том Ки­при­а­ном при­был в Тверь, где по прось­бе Твер­ско­го кня­зя Ми­ха­и­ла Алек­сан­дро­ви­ча со­сто­ял­ся Со­бор рус­ских и гре­че­ских иерар­хов для су­да над Твер­ским епи­ско­пом Ев­фи­ми­ем. Князь и епи­скоп бы­ли в мно­го­лет­ней ссо­ре, мно­гие тве­ри­чи пред­став­ля­ли на епи­ско­па тяж­кие об­ви­не­ния. По­сле без­успеш­ных по­пы­ток во­дво­рить в Тве­ри цер­ков­ный мир, мит­ро­по­лит Ки­при­ан "от­ста­вил от епи­скоп­ства" Ев­фи­мия и от­пра­вил его в Моск­ву, в Чу­дов мо­на­стырь. На Твер­скую ка­фед­ру был на­зна­чен свя­той Ар­се­ний. Но тот "бо­я­ся вла­ды­че­ства при­я­ти во Тве­ри, ви­де бо там враж­ду и брань мно­гу, и сму­ти­ся и ужа­се­ся". По воз­вра­ще­нии мит­ро­по­ли­та Ки­при­а­на и ар­хи­ди­а­ко­на Ар­се­ния в Моск­ву Твер­ской князь при­слал сво­их бо­яр с че­ло­бит­ной к мит­ро­по­ли­ту о по­свя­ще­нии на Твер­скую ка­фед­ру Ар­се­ния. Ар­се­ний и на этот раз не со­гла­шал­ся. По сло­вам ле­то­пис­ца, в 1390 го­ду "ед­ва умо­ли­ша ар­хи­ди­а­ко­на Ар­се­ния мит­ро­по­ли­та бы­ти во Тве­ри". Под угро­зой со­бор­но­го за­пре­ще­ния мит­ро­по­лит и князь на­ко­нец по­лу­чи­ли его со­гла­сие на хи­ро­то­нию, ко­то­рая со­сто­я­лась 15 ав­гу­ста 1390 го­да. Сре­ди епи­ско­пов, участ­во­вав­ших в ру­ко­по­ло­же­нии его, был свя­ти­тель Сте­фан, епи­скоп Перм­ский (па­мять 26 ап­ре­ля).

Всту­пив на ка­фед­ру, епи­скоп Ар­се­ний, как ве­ли­кий мо­лит­вен­ник и ми­ро­тво­рец, смог пре­кра­тить мно­гие раз­до­ры в Твер­ском кня­же­стве. В его епи­скоп­ство, с 1390 по 1409 год, бы­ли по­стро­е­ны и освя­ще­ны со­бо­ры в честь Ар­хан­ге­ла Ми­ха­и­ла в Ста­ри­це и Ми­ку­лине, об­нов­лен Спа­со-Пре­об­ра­жен­ский ка­фед­раль­ный со­бор, за­ло­же­на со­бор­ная ко­ло­коль­ня. Свя­ти­тель ос­но­вал на ре­ке Тьма­ке, близ Тве­ри, Жел­ти­ков мо­на­стырь, где по по­до­бию Ки­е­во-Пе­чер­ско­го мо­на­сты­ря бы­ла по­стро­е­на цер­ковь во имя пре­по­доб­ных Ан­то­ния и Фе­о­до­сия Пе­чер­ских (1394) и ка­мен­ный Успен­ский со­бор (1406).

Же­лая, чтобы ино­ки но­вой оби­те­ли все­гда на­зи­да­лись по­дви­га­ми Пе­чер­ских от­цов, свя­ти­тель Ар­се­ний по­ве­лел в 1406 го­ду сде­лать с Ки­е­во-Пе­чер­ско­го Па­те­ри­ка спи­сок, пред­став­ля­ю­щий са­мую древ­нюю из до­шед­ших до на­ше­го вре­ме­ни ре­дак­цию это­го дра­го­цен­но­го па­мят­ни­ка рус­ской пись­мен­но­сти, по­лу­чив­шую на­зва­ние Ар­се­ньев­ской.

По­чил свя­ти­тель в 1409 го­ду, 2 мар­та, и был по­гре­бен в со­здан­ном им Жел­ти­ко­вом мо­на­сты­ре Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы. В 1483 го­ду мо­щи его бы­ли об­ре­те­ны нетлен­ны­ми и по­став­ле­ны в мо­на­стыр­ском со­бо­ре. В том же го­ду иеро­мо­на­хом Фе­о­до­си­ем на­пи­са­но жи­тие и ка­нон свя­ти­те­лю. На Со­бо­ре 1547 го­да со­сто­я­лось об­ще­цер­ков­ное про­слав­ле­ние свя­ти­те­ля Ар­се­ния.

Полное житие святителя Арсения, епископа Тверского

Свя­ти­тель Ар­се­ний, епи­скоп Твер­ской, по сви­де­тель­ству цер­ков­но­го пре­да­ния, ро­дил­ся в г. Тве­ри. Год его рож­де­ния и име­на ро­ди­те­лей неиз­вест­ны. Вос­пи­тан он был в бла­го­че­стии и стра­хе Бо­жи­ем. Ра­но по­те­ряв ро­ди­те­лей и остав­шись на­след­ни­ком бо­га­то­го име­ния, он об­ра­тил дом свой в при­ют для стран­ных и бед­ных, чем на­влек на се­бя по­но­ше­ние срод­ни­ков. От­ча­яв­шись одо­леть «враж­ду и брань мно­гу», юно­ша ре­шил рас­стать­ся с ми­ром и мо­лил Гос­по­да ука­зать путь. Услы­шав во сне го­лос, звав­ший его в Ки­ев, тай­но оста­вил юно­ша го­род Тверь и от­пра­вил­ся в Ки­е­во-Пе­чер­скую оби­тель, где и при­нял по­стри­же­ние. Доб­ро­де­тель­ный и тру­до­лю­би­вый инок, ко­то­рый «от юно­сти бла­го­нра­ви­ем Хри­сту усво­ися», све­ду­щий в цер­ков­ном уста­ве, об­ра­тил на се­бя вни­ма­ние про­жи­вав­ше­го то­гда в Ки­е­ве мит­ро­по­ли­та Ки­при­а­на, бу­ду­ще­го свя­ти­те­ля Мос­ков­ско­го († 1406; па­мять 16 сен­тяб­ря). Свя­ти­тель Ки­при­ан по­лю­бил ино­ка Ар­се­ния и при­бли­зил к се­бе, по­свя­тив в сан иеро­ди­а­ко­на. Ко­гда свя­ти­тель Ки­при­ан за­нял пре­стол Мос­ков­ской мит­ро­по­лии, он взял с со­бой в Моск­ву и свя­то­го Ар­се­ния. Свя­той Ар­се­ний был у вла­ды­ки ар­хи­ди­а­ко­ном, ему бы­ло так­же по­ру­че­но пись­мо­вод­ство, он за­ни­мал­ся все­ми де­ла­ми, от­но­сив­ши­ми­ся к внут­рен­не­му устро­е­нию мит­ро­по­лии.

В то вре­мя в Тве­ри воз­ник­ли силь­ные раз­но­гла­сия меж­ду Твер­ским кня­зем Ми­ха­и­лом Алек­сан­дро­ви­чем и окле­ве­тан­ным епи­ско­пом Твер­ским Ев­фи­ми­ем. Епи­скоп Ев­фи­мий был неспра­вед­ли­во ли­шен ка­фед­ры и со­слан в Чу­дов мо­на­стырь в Москве, где вско­ре скон­чал­ся († 1392).

Нa ме­сто епи­ско­па Ев­фи­мия мит­ро­по­лит Ки­при­ан на­зна­чил сво­е­го ар­хи­ди­а­ко­на (в Ни­ко­нов­ской ле­то­пи­си про­то­ди­а­ко­на) Ар­се­ния, «му­жа див­на и на­ро­чи­та и доб­ро­де­тель­на су­ща». Свя­той Ар­се­ний дол­го не со­гла­шал­ся, но не мог про­ти­вить­ся во­ле ве­ли­ко­го кня­зя Ми­ха­и­ла Алек­сан­дро­ви­ча. Сре­ди епи­ско­пов, участ­во­вав­ших в хи­ро­то­нии свя­то­го Ар­се­ния 15 ав­гу­ста 1391 го­да в Спа­со-Пре­об­ра­жен­ском ка­фед­раль­ном со­бо­ре в г. Тве­ри, был свя­ти­тель Сте­фан, епи­скоп Перм­ский (па­мять 26 ап­ре­ля).

Всту­пив на ар­хи­пас­тыр­скую ка­фед­ру, свя­ти­тель Ар­се­ний стре­мил­ся по­ло­жить ко­нец кня­же­ским рас­прям, во­дво­рить в род­ной Тве­ри мир и со­гла­сие. В 1403 го­ду ему уда­лось при­ми­рить Твер­ско­го кня­зя Иоан­на Ми­хай­ло­ви­ча с бра­том его Ка­шин­ским кня­зем Ва­си­ли­ем Ми­хай­ло­ви­чем. Свя­ти­тель Ар­се­ний рев­ност­но про­по­ве­до­вал Сло­во Бо­жие и во всем яв­лял при­мер до­стой­но­го ар­хи­пас­ты­ря.

Чув­ствуя при­бли­же­ние сво­ей кон­чи­ны, Твер­ской князь Ми­ха­ил Алек­сан­дро­вич († 1399) при­шел к свя­ти­те­лю Ар­се­нию с прось­бой по­стричь его в мо­на­хи. Свя­ти­тель Ар­се­ний, бла­го­да­ря Гос­по­да, об­лек кня­зя в ино­че­ский об­раз и на­рек ему имя Мат­фей. В те­че­ние мно­гих лет епи­скоп­ско­го слу­же­ния свя­ти­тель Ар­се­ний по­стро­ил и освя­тил со­бо­ры в честь Ар­хан­ге­ла Ми­ха­и­ла в Ста­ри­це и Ми­ку­лине, в честь свя­ти­те­ля Ни­ко­лая в Ста­ри­це, об­но­вил ка­мен­ный Спа­со-Пре­об­ра­жен­ский ка­фед­раль­ный со­бор в Тве­ри и за­ло­жил но­вую со­бор­ную ко­ло­коль­ню. В 20-ти вер­стах от Тве­ри в 1397 го­ду на ре­ке Тме им был со­здан Сав­вин Сре­тен­ский мо­на­стырь, пер­вы­ми ино­ка­ми ко­то­ро­го ста­ли пре­по­доб­ные Сав­ва и Вар­со­но­фий (па­мять 2 мар­та), при­няв­шие по­стриг на Свя­той Афон­ской Го­ре.

Не за­был свя­ти­тель Ар­се­ний и оби­те­ли Ки­е­во-Пе­чер­ской, где на­чи­нал свои ино­че­ские тру­ды. На бе­ре­гу ре­ки Тьма­ки, в 4-х вер­стах от Тве­ри, на уро­чи­ще Жел­ти­ко­ве, в 1394 го­ду ос­но­вал он мо­на­стырь, где по­стро­е­на бы­ла то­гда же де­ре­вян­ная цер­ковь во имя пре­по­доб­ных Ан­то­ния и Фе­о­до­сия Пе­чер­ских. 30 ав­гу­ста 1405 го­да в Жел­ти­ко­ве мо­на­сты­ре свя­ти­тель Ар­се­ний освя­тил ка­мен­ный храм в Честь Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы.

К окон­ча­нию стро­и­тель­ства Жел­ти­ко­ва мо­на­сты­ря по по­ве­ле­нию свя­ти­те­ля Ар­се­ния в 1406 го­ду был сде­лан спи­сок с Ки­е­во-Пе­чер­ско­го Па­те­ри­ка, са­мая древ­няя из до­шед­ших до на­ше­го вре­ме­ни ре­дак­ций дра­го­цен­но­го па­мят­ни­ка рус­ской пись­мен­но­сти (пер­во­го сбор­ни­ка жи­тий рус­ских свя­тых), по­лу­чив­шая в на­у­ке на­зва­ние Ар­се­ньев­ской. Из книг, пе­ре­пи­сы­вав­ших­ся по по­ве­ле­нию свя­ти­те­ля Ар­се­ния, со­хра­ни­лись до на­ше­го вре­ме­ни две ру­ко­пис­ных «Ле­стви­цы» пре­по­доб­но­го Иоан­на Ле­ствич­ни­ка (1402 и 1404 го­дов). Кон­чи­на свя­ти­те­ля Ар­се­ния по­сле­до­ва­ла Ве­ли­ким по­стом 1409 го­да. К так на­зы­ва­е­мо­му «со­бор­но­му» вос­кре­се­нью (вос­кре­се­нье по­сле пер­вой сед­ми­цы Ве­ли­ко­го по­ста, Неде­ля пра­во­сла­вия; в этот день к епи­ско­пу съез­жа­лись свя­щен­ни­ки и со­став­ля­ли епар­хи­аль­ный со­бор) по обык­но­ве­нию съе­ха­лось в Тверь ду­хо­вен­ство. Во втор­ник свя­ти­тель Ар­се­ний про­из­нес по­уче­ние к пас­ты­рям, бла­го­сло­вил их и рас­пу­стил со­бор. Скон­чал­ся свя­ти­тель 2 мар­та.

Свя­ти­тель Ар­се­ний был по­гре­бен в Жел­ти­ко­вом мо­на­сты­ре, в при­тво­ре пра­во­го при­де­ла во имя об­ра­за Неру­ко­твор­но­го Спа­са Успен­ской церк­ви, в той са­мой гроб­ни­це, ко­то­рую из­го­то­вил сво­и­ми ру­ка­ми. По сви­де­тель­ству ле­то­пи­си, у гро­ба его со­вер­ша­лось мно­го ис­це­ле­ний с ве­рою при­хо­дя­щих.

В «Ико­но­пис­ном под­лин­ни­ке» свя­ти­тель Ар­се­ний опи­сы­ва­ет­ся сле­ду­ю­щим об­ра­зом: «По­до­би­ем стар, сед, бра­да аки Сер­ги­е­ва, в схи­ме, ман­тия с ис­точ­ни­ки, омо­фор пе­ре­ки­нут чрез пле­чи коль­це­ми на­пе­ред, пра­вая ру­ка бла­го­сло­вен­на, в ле­вой Еван­ге­лие».

Мо­щи свя­ти­те­ля Ар­се­ния бы­ли об­ре­те­ны нетлен­ны­ми в Жел­ти­ко­вом мо­на­сты­ре в 1483 го­ду. С то­го же го­да в Тве­ри бы­ло уста­нов­ле­но празд­но­ва­ние ему по бла­го­сло­ве­нии Твер­ско­го епи­ско­па Вас­си­а­на.

На се­реб­ря­ной ра­ке свя­ти­те­ля Ар­се­ния бы­ли изо­бра­же­ны семь его чу­дес: пер­вое – вос­кре­ше­ние ры­бо­ло­ва Те­рен­тия; вто­рое – да­ро­ва­ние сы­на Иоан­ну Кар­та­шу; тре­тье – ис­це­ле­ние про­то­и­е­рея Алек­сия, стра­дав­ше­го но­га­ми; чет­вер­тое – ис­це­ле­ние де­ви­цы Усти­нии Го­лов­лен­ко­вой; пя­тое – спа­се­ние од­но­го че­ло­ве­ка от удав­ле­ния; ше­стое – с по­кро­вом свя­то­го (ко­гда в 1606 го­ду по­ля­ки во­рва­лись в Жел­ти­ков мо­на­стырь, один всад­ник со­рвал по­кров над ра­кой свя­ти­те­ля и по­ло­жил на сво­е­го ко­ня. Конь взвил­ся на ды­бы и упал вме­сте с всад­ни­ком, обо­их на­шли мерт­вы­ми); седь­мое – ис­це­ле­ние Гри­го­рия и же­ны его, быв­ших ду­шев­но­боль­ных.

Ка­но­ни­за­ция свя­ти­те­ля Ар­се­ния со­сто­я­лась на Мос­ков­ском Со­бо­ре 1547 го­да. Празд­но­ва­ние его со­вер­ша­ет­ся 2 мар­та.

Ко вто­рой па­мя­ти свя­ти­те­ля Ар­се­ния, в пер­вое вос­кре­се­нье по­сле 29 июня, ныне при­уро­че­но празд­но­ва­ние Со­бо­ра Твер­ских свя­тых.

См. так­же: