Канон собору Сибирских святых

Припев: Вси́ святи́и земли́ Сиби́рския, моли́те Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 23 июня (10 июня ст. ст.)

Глас 1.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Пе́снь побе́дную пои́м вси́ Бо́гу, сотво́ршему ди́вная чудеса́ мы́шцею высо́кою и спа́сшему Изра́иля, я́ко просла́вися.

Сло́ве Бо́жий, помози́ на́м досто́йно воспе́ти Собо́р Сиби́рских святы́х, све́том Ева́нгелия Христо́ва зе́млю Сиби́рскую просвети́вших и все́х научи́вших пе́ти Тебе́ побе́дную пе́снь, я́ко просла́вися.

О́трасль честна́я роди́телей твои́х благочести́вых Макси́ма и Евфроси́нии бы́л еси́, о́тче Иоа́нне, кни́жному науче́нию во гра́де Ки́еве и́ми определе́н и, преуспева́я му́дростию, уразуме́л еси́ глаго́лы жи́зни ве́чныя, учи́телем и наста́вником подвиза́яся, поуча́л еси́ все́х воспева́ти Го́сподеви пе́снь, я́ко просла́вися.

Бла́го е́сть му́жу, егда́ во́змет яре́м в ю́ности свое́й, глаго́лет Свято́е Писа́ние. Сему́ после́дуя, с ра́достию и́го Госпо́дне от ю́ности восприя́л еси́, блаже́нне Иоа́нне, роди́тели, и вся́, я́же в ми́ре, оста́вил еси́, в Ки́ево-Пече́рскую Ла́вру прише́д, а́нгельский о́браз восприи́м, по́двигом до́брым подвиза́лся еси́, ку́пно со и́ноки воспева́я пе́снь Бо́гу, я́ко просла́вися.

О́трок сы́й от гра́да Яросла́вля в зе́млю Сиби́рскую, в преде́лы Мангазе́и прише́д, иде́же за целому́дрие и благоче́стие от господи́на своего́ пострада́в, венце́м му́ченическим от Бо́га венча́лся еси́, на земли́ нетле́нием просла́вился еси́ и чудесы́. Престо́лу Госпо́дню с Собо́ром Сиби́рских святы́х предстоя́, первому́чениче Сиби́рския страны́, свя́те Васи́лие, моли́ся о на́с, да вси́ воспое́м пе́снь побе́дную Христу́ Бо́гу на́шему, я́ко просла́вися.

Ро́да зна́тнаго и оте́чества твоего́ устрани́лся еси́, блаже́нне Симео́не, и ма́нием Бо́жиим возведе́н бы́л еси́ в страну́ Сиби́рскую, иде́же бли́з гра́да Верхоту́рья подвиза́яся, в шве́нии оде́жд труди́лся еси́ во бла́го неиму́щим, помышля́я одея́ние души́ твоея́, в не́мже да вни́деши в черто́г Спа́сов, Ему́же со все́ми святы́ми, в Сиби́ри просия́вшими, побе́дную пе́снь пое́ши, я́ко просла́вися.

Богоро́дичен: Се́ вре́мя благоприя́тно, и де́нь спасе́ния, в не́мже зна́мение ико́ны Твоея́, Пречи́стая, показа́ся, е́же пра́зднующе, све́тло духо́вне торжество́ соверша́ем.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Да утверди́тся се́рдце мое́ в во́ли Твое́й, Христе́ Бо́же, И́же над вода́ми не́бо утвержде́й второ́е и основа́вый на вода́х зе́млю, Всеси́льне.

Иера́рси Христо́вы, Сиби́рския страны́ просвети́телие, со все́ми святы́ми, в не́й просия́вшими, моли́теся за ны́ ко Го́споду, да утвердя́тся се́рдца на́ша в во́ли Его́, во е́же по́двигом до́брым подвиза́тися, ве́ру соблюсти́ и насле́довати Ца́рствие Небе́сное.

Бра́тию Ла́вры умиля́л еси́ по́двиги твои́ми, о́тче Иоа́нне, непреста́нно пропове́дуя сло́во Бо́жие, и́мже все́х приходя́щих поуча́л еси́, да в Го́споде утвердя́тся се́рдца и́х, во е́же благоугожда́ти Христу́ Бо́гу и твори́ти святу́ю во́лю Его́.

Иоа́нне Богому́дре, ты́, име́я любо́вь ко оте́честву и Ла́вре, я́ко му́ж свя́т, доброде́телию и му́жеством укра́шен, а́ще и ю́н лета́ми, в Вели́кую Росси́ю по́слан бы́л еси́ защи́ты от наше́ствия ту́рок проси́ти, и не то́кмо по́мощь оте́честву твоему́ в бе́дственное, во́инских бра́ней вре́мя, но и приста́нище и́ноком Ки́ево-Пече́рския Ла́вры получи́л еси́, да в не́м новопече́рскую Све́нскую оби́тель устро́иши и научи́ши все́х непреста́нно сла́вити Христа́, Спа́са ду́ш на́ших.

Росси́йский Златоу́сте, ри́торе изя́щнейший, правосла́вных архиере́ев удобре́ние, Це́ркве Тобо́льския и Росто́вския украше́ние, благоче́стия свети́льниче пресве́тлый, святи́телю о́тче Дими́трие, ты́ отгоня́л еси́ душевре́дных волко́в от Христо́вы огра́ды твои́ми богодухнове́нными уче́нии, назира́й и ны́не, да не ка́ко суему́дрия возмутя́т тишину́ церко́вную, но па́че моли́ Человеколю́бца Бо́га, да еди́ными усты́ и еди́ным се́рдцем восхва́лим Его́ благоутро́бие.

Сохрани́, святи́телю Дими́трие, оте́чество твое́ ненаве́тно от враго́в и да́руй на сопроти́вных побе́ду и одоле́ние, да тя́ со все́м Собо́ром Сиби́рских святы́х пе́сньми прославля́ем.

Богоро́дичен: Ку́ю Ти́ досто́йную похвалу́ на́ше принесе́т коне́чное неможе́ние, я́ко явле́нием пречи́стыя Твоея́ Боже́ственныя ико́ны незави́стныя исто́чники целе́бныя источа́еши ве́рно прибега́ющим к Тебе́ рабо́м Твои́м.

Ин конда́к, гла́с 2:

Яви́лся еси́ во тьме́ неве́дения пребыва́ющим просвети́тель, вдо́в и сиро́т уте́шитель, ди́вный вра́ч немощству́ющих, младе́нцев и отроко́в наста́вник, роди́телем же пресве́тлое ра́дование, святи́телю о́тче Иоа́нне, моли́ Христа́ Бо́га пода́ти стране́ на́шей в ве́ре утвержде́ние, во́инству на́шему на враги́ побе́ду и одоле́ние, лю́дем же свои́м ве́лию ми́лость.

Седа́лен, гла́с 4:

О все́х сла́вных, Це́ркви Святе́й благода́тию Бо́жиею от ва́с быва́емых, благода́рственная Бо́гу воздаю́ще и Того́ боголе́пное снизхожде́ние сла́вяще, мо́лим ва́с, святи́и вси́, в Сиби́ри просия́вшии, помози́те и на́м обрести́ благода́ть и ми́лость в Де́нь Су́дный.

Богоро́дичен: Под кро́в Тво́й, Влады́чице, вси́ земноро́днии прибега́юще, вопие́м Ти́, Богоро́дице, упова́ние на́ше: изба́ви ны́ от безме́рных прегреше́ний и спаси́ ду́ши на́ша.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ду́хом прови́дя, проро́че Авваку́ме, Словесе́ воплоще́ние, пропове́дал еси́, вопия́: внегда́ прибли́житися ле́том – позна́ешися, внегда́ приити́ вре́мени – пока́жешися. Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

И́стиннии храни́телие апо́стольских преда́ний, Ду́ха облиста́ющии зари́, зе́млю на́шу освети́вшии сия́нием до́брых де́л ва́ших, святи́и вси́, в Сиби́ри просия́вшии, и на́с научи́те пе́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Хра́м Ду́ха Свята́го бы́л еси́, всеблаже́нне Иоа́нне, рука́ма свои́ма прия́л еси́ узды́ правле́ния оби́тели Све́нския и ко спасе́нию подвиза́ющихся в не́й призыва́л еси́, помышля́я: я́ко вене́ц без побе́ды, побе́да без по́двига, по́двиг без бра́ни, бра́нь без враго́в не быва́ет. И та́ко во оби́тели четырена́десять ле́т подвиза́яся, научи́л еси́ все́х пе́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Све́нстей новопече́рстей оби́тели ре́вностно служа́, Ки́ево-Пече́рстей Ла́вре утвержде́ние бы́л еси́, преподо́бне Иоа́нне, егда́ пе́рвую благослове́нную гра́моту наме́стнику ея́ прине́сл еси́, ю́же Патриа́рх Моско́вский тебе́ вручи́. Отсе́ле и бы́сть нача́ло присоедине́ния митропо́лии Ки́евския к Москве́, на ра́дость Це́ркве Христо́вы, да вси́, ча́да ея́, еди́ными усты́ пою́т: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Ве́лия ра́дости исполня́ются дне́сь лю́дие Сиби́рстии, ви́дяще, я́ко зве́зды, сия́ющия святы́я своя́, в ни́хже и святи́тель Филофе́й, в схи́ме Фео́дор, прославля́ется; благода́тию Бо́жиею храни́мый в опа́сности сме́ртней, язы́ческая куми́рни со и́долы и́х сокруши́ и научи́ все́х пе́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Я́ко ко́нь хра́брейший, подо́бяся Па́влу апо́столу, спаси́тельное ежде́ние и богопропове́дничество в суро́вей се́вере Сиби́ри соверша́л еси́, Богопросвеще́нне Филофе́е, прее́мнику твоему́ святи́телю Иоа́нну в труде́х сподви́жник бы́л еси́ и, по преставле́нии его́ Тобо́льскую митропо́лию па́ки восприи́м, хра́мы, шко́лы просвеще́ния и оби́тели и́ноческия созида́я, тече́ние свое́ соверши́л еси́. Во оби́тели Святы́я Тро́ицы гра́да Тюме́ни те́лом почи́л еси́, на небеси́ воспева́еши Бо́гу: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: Те́плая Засту́пнице к Тебе́ прибега́ющих и ненаде́ющихся наде́ждо, ви́ждь ско́рбь люде́й Твои́х и пода́ждь по́мощь, в зна́мении Твое́м, Пречи́стая.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Све́тлый на́м возсия́й Све́т Присносу́щный, у́тренюющим о судьба́х за́поведей Твои́х, Влады́ко Человеколю́бче, Христе́ Бо́же на́ш.

Исцеле́ния все́м подае́те, творя́щим па́мять ва́шу, святи́и вси́, в земли́ Сиби́рстей просия́вшии. Моли́теся за ны́ ко Го́споду, да возсия́ет и на́м све́т Сво́й присносу́щный, я́ко Человеколю́бец.

Христо́с Госпо́дь чрез святи́теля Феодо́сия в Черни́гов тя́ призыва́ет, блаже́нне Иоа́нне, и архимандри́том Еле́цкия оби́тели поставля́ет, та́же по кончи́не его́ и на высоту́ святи́тельства возво́дит, да па́ству черни́говскую упасе́ши и уче́нием богосло́вия обогати́ши ю́, во е́же непреста́нно славосло́вити Го́спода Человеколю́бца.

Любо́вь Бо́жию тебе́, святи́телю о́тче Иоа́нне, на одре́ сме́ртнем лежа́щу, святи́тель Феодо́сий явля́ет и в чу́дном виде́нии ра́достно веща́ет: не скорби́, бра́те! Госпо́дь услы́ша моли́тву твою́ и ты́ бу́деши здра́в, возста́ни от одра́, гото́в бу́ди служи́ти Литурги́ю Боже́ственную, се́ зна́мение тебе́. И бы́сть та́ко, да вси́ прославля́ют Го́спода, посети́вшаго тя́ человеколю́бием Свои́м.

Ю́же от обурева́ний Це́рковь Христо́ву благовествова́нием и́стин Ева́нгельских и святооте́ческих преда́ний ре́вностно огражда́я и па́ству Сиби́рскую му́дре управля́я, вся́ находя́щия ти́ ско́рби сла́дце терпе́л еси́, святи́телю Па́вле, разсужда́я рече́нное, я́ко недосто́йни су́ть стра́сти ве́ка сего́ к хотя́щей яви́тися в на́с сла́ве.

Боже́ственным жела́нием о благоле́пии до́му Бо́жия горя́, всеусе́рдное попече́ние о просвеще́нии па́ствы твоея́ име́л еси́, Богому́дре святи́телю Па́вле; обре́тению моще́й пе́рваго архипа́стыря Ирку́тскаго споспешеству́я, ра́довался еси́. Столе́тие митропо́лии Тобо́льския заверши́в, в Ки́ево-Пече́рскую Ла́вру, на ме́сто пе́рвых по́двигов твои́х, пресели́лся еси́, иде́же те́лом нетле́нно почива́я, от но́щи неве́дения все́х богове́дением просвеща́еши.

Богоро́дичен: О Всенепоро́чная Де́во, что́ Ти́ благодаре́ние принесе́м? Я́ко светоза́рным явле́нием пречи́стыя Твоея́ ико́ны и Преве́чнаго Младе́нца, все́х от неве́дения к све́ту богоразу́мия возвела́ еси́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Проро́ка Ио́ну подража́я, вопию́: живо́т мо́й, Бла́же, свободи́ из тли́ и спаси́ мя́, Спа́се ми́ра, зову́ща: сла́ва Тебе́.

Вси́ в пе́снех духо́вных воспои́м согла́сно в благоче́стии просия́вшия, отцы́ на́ша, я́же изнесе́ Сиби́рская страна́ и я́же Це́рковь воспита́. К ни́мже, могу́щим моли́твами свои́ми к Бо́гу из глубины́ грехо́вныя спасти́ на́с, взыва́ем: моли́те Человеколю́бца Бо́га, да возведе́т от тли́ живо́т на́ш.

И́стинен и ве́рен стра́ж Черни́говския Це́ркве четырена́десять ле́т бы́л еси́, святи́телю Иоа́нне, попече́ние о все́х име́я. Об оте́честве твое́м ко Го́споду из глубины́ души́ моли́лся еси́ и прозорли́во Петру́ Пе́рвому на шве́ды побе́ду предре́к: преда́ст бо Госпо́дь Бо́г враги́ твоя́, сопротивля́ющияся тебе́, сокруше́ны пред лице́м твои́м. Я́ко сы́н оте́чествия своего́, возсоедине́нию Ма́лой Росси́и с Вели́кою труды́ твои́ прилага́л еси́, благода́рно воспева́я Го́спода Человеколю́бца.

Ю́жный Росси́йския земли́ преде́л оста́вив, во́ле Бо́жией повину́яся, в хла́дную Сиби́рь прише́л еси́, святи́телю Иоа́нне, я́ко му́ж просвеще́н и благочести́в, во бла́го Це́ркве Христо́вы на ве́лия тяготы́ и же́ртвы себе́ вда́л еси́, да просвети́ши све́том Христо́вым лю́ди иноро́дныя, и́мже благослове́ние Ла́вры – ико́ну Богома́тере прине́сл еси́, пред не́юже за па́ству свою́ и ве́сь ми́р моли́лся еси́ Спа́су ми́ра, взыва́я: сла́ва Тебе́.

Благода́ть Боже́ственная в тя́ всели́ся, святи́телю Инноке́нтие, апо́стол язы́ков бы́л еси́, я́коже и Па́вел. Те́мже восхище́н бы́л еси́ на высоту́ Боже́ственнаго лицезре́ния, иде́же мо́лишися, да Бо́г возрасти́т, е́же твое́ю руко́ю му́дре насади́ и напои́ во гра́де Ирку́тске и в Сиби́рстей земли́.

Любы́ николи́же отпа́дает, глаго́лет Боже́ственный Ду́х. И́стина сия́ в чудесе́х любве́ твоея́ извести́ся, святи́телю Христо́в Инноке́нтие, я́ко боля́щим исцеле́ния и скорбя́щим утеше́ние источа́еши. Па́ствы ирку́тския украше́ние и земли́ Сиби́рския храни́телю, монго́льских язы́ков просвети́телю, моли́ся ко Го́споду, да спасе́т все́х, я́ко Человеколю́бец.

Богоро́дичен: Абала́тстей ве́си многобога́тный да́р и неистощи́мое сокро́вище дарова́л еси́, зна́мение Ма́тере Твоея́, Сло́ве, и Сия́ по́мощию и предста́тельством святи́теля Никола́я и преподо́бныя ма́тере Мари́и Еги́петския проти́вныя низлага́ем.

Конда́к, гла́с 3.

Дне́сь Собо́р Сиби́рских святы́х предстои́т в Це́ркви и неви́димо за ны́ мо́лится Бо́гу. А́нгели со архиере́и славосло́вят, апо́столи же с му́ченики ликовству́ют, святи́и вси́ Це́ркве Христо́вы ра́дуются и па́ства Сиби́рская весели́тся: вси́ бо ку́пно мо́лят Преве́чнаго Бо́га.

И́кос:

А́нгельски на земли́ пожи́вших и со а́нгельскими чи́нми на Небеси́ ны́не све́тло лику́ющих святы́х, в земли́ Сиби́рстей просия́вших, пе́сньми почти́м: ра́дуйтеся, святи́телие Некта́рие, Дими́трие, Иоа́нне, Филофе́е, Анто́ние, Па́вле, Варлаа́ме и Филаре́те, гра́да Тобо́льска и всея́ Сиби́ри просвети́телие. Ра́дуйтеся, архипа́стыри Ирку́тстии Инноке́нтие, Меле́тие, Софро́ние и Меле́тие, земли́ Сиби́рския сла́ва и украше́ние. Ра́дуйся, Инноке́нтие, Сиби́ри и полу́нощных стра́н апо́столе, указа́ние пути́ в Ца́рство Небе́сное, я́ко завеща́ние, все́м на́м оста́вивый. Ра́дуйся, Симео́не, Тобо́льское прозябе́ние и па́ствы Смоле́нския святи́телю. Ра́дуйся, Гера́симе, из Ирку́тска в А́страхань на святи́тельство при́званный. Ра́дуйся, Васи́лие, великому́чениче Мангазе́йский, цве́те целому́дрия и чистоты́, зе́млю Сиби́рскую кро́вию свое́ю освяти́вый. Ра́дуйтеся, преподо́бнии отцы́ Богоно́снии Ге́рмане, Сине́сие, Мака́рие, Аре́фо, Варлаа́ме, Андре́е и Мисаи́ле, по́двиги и моли́твами ва́шими, я́ко зве́зды, тьму́ полу́нощных стра́н озари́вшии. Ра́дуйтеся, пра́веднии Симео́не, Дании́ле, Стефа́не, Пе́тре и Фео́доре, ма́нием Бо́жиим в Сиби́рь прише́дшия и свя́тостию жития́ ва́шего ю́ просвети́вшии. Ра́дуйтеся, Христа́ ра́ди юро́дивии Иоа́нне, Космо́ и блаже́нная ма́ти До́мно, в Сиби́ри подвиза́вшиися и Бо́гу угоди́вшии. Ра́дуйтеся, уго́дницы Бо́жии, явле́ннии вси́ и неявле́ннии, ве́рою свое́ю Бо́га просла́вившии и страда́нии свои́ми ми́лость Его́ обре́тшии: вси́ бо вы́ моли́те о на́с Преве́чнаго Бо́га.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Пе́щь, Спа́се, ороша́шеся, о́троцы же, лику́юще, поя́ху: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Гла́с Ева́нгельский услы́шавше, апо́стольскою ре́вностию к науче́нию неве́рных язы́ков устреми́шася, святи́и вси́, в Сиби́ри просия́вшии, зе́млю сию́ по́двиги свои́ми освяти́вшии, научи́те пе́ти все́х: Бо́же, благослове́н еси́.

Оте́ц сиро́т и вдо́в защи́тник, бога́тство ни́щих и боля́щих вра́ч безме́здный, ста́рости же́зл и науче́ние ю́ности, мона́шествующим доброде́телей пра́вило яви́лся еси́, святи́телю Иоа́нне, о па́стве свое́й попече́ние всеусе́рдное име́я, поуча́л еси́ все́х ве́рных пе́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Четы́ре ле́та оте́чески па́ству Сиби́рскую окормля́я, все́м бы́л еси́ вся́, святи́телю Иоа́нне, святоле́пно пожи́в, от Го́спода сподо́блен да́ра прозре́ния, вре́мя кончи́ны своея́ прови́дя, Го́сподеви предугото́вал еси́ себе́ и пред о́бразом Пречи́стыя Де́вы коленопреклоне́нне преста́вися, восприя́л еси́ поко́й Бо́га благослове́ннаго.

Еди́нством ве́ры, наде́жды и любве́ сою́зом, от ю́ности твоея́ в духо́вном просвеще́нии ду́шу твою́ утверди́л еси́, святи́телю Софро́ние, гла́с свы́ше в Золотоно́шестей оби́тели Богома́тере бы́сть тебе́: егда́ бу́деши епи́скоп, сози́жди хра́м во и́мя все́х святы́х. Е́же и испо́лни, внегда́ про́мыслом Бо́жиим Ирку́тстей па́стве апо́стольски служи́л еси́, да и на ме́сте пе́рвых по́двигов твои́х и в Сиби́рстей земле́ ве́рныя прославля́я тя́, вопию́т: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Стра́хом Госпо́дним утвержда́емь, терпе́нием стяжа́л еси́ ду́шу твою́, святи́телю Софро́ние, путе́м те́сным, еди́ным веду́щим в жи́знь ве́чную, с Сине́сием преподо́бным, сподви́жником твои́м, ше́ствовал еси́, взира́я на кре́стный пу́ть Подвигополо́жника Христа́. Научи́ и на́с стра́ху Госпо́дню, да, благоче́стно пожи́в на земли́, сподо́бимся воспева́ти и на Небеси́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Та́йна глубины́ рождества́ Твоего́ у́м а́нгельский ужаса́ет, Де́во, и пречи́стая Твоя́ ико́на Каза́нская в Тобо́льске де́моны прого́нит, и ли́ца нечести́вых омрача́ет, и в сту́д порева́ет: не терпя́т бо взира́ти на си́лу ея́, бе́гают же и исчеза́ют. Мы́ же любе́зно покланя́емся и Тя́, Богоро́дицу, велича́ем.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Его́же ужаса́ются А́нгели и вся́ во́инства, я́ко Творца́ и Го́спода, по́йте, свяще́нницы, просла́вите, о́троцы, благослови́те, лю́дие, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Ны́не вре́мя торжества́, ны́не ра́дость духо́вная яви́ся, возвесели́мся у́бо, христоимени́тии лю́дие, и Христу́ ра́достно воспое́м: Тво́й ми́р да́ждь на́м, да Тя́, Безнача́льнаго Царя́ сла́вы, хва́лим и превозно́сим во вся́ ве́ки.

О часе́ преставле́ния твоего́, святи́телю Иоа́нне, извести́ Госпо́дь и сподви́жника твоего́ блаже́ннаго Филофе́я, в да́льнем Ко́ндинстем кра́е апо́стольское служе́ние соверша́вшаго. То́й бо, Бо́жиим Ду́хом води́мь, спу́тником свои́м возвести́: бра́т на́ш Иоа́нн у́спе, пре́йдем отсю́ду. И та́ко по шести́ ме́сяцех пути́ возврати́ся во гра́д Тобо́льск и те́ло твое́ погребе́нию предаде́. Ви́дя же его́ нетле́нным взыва́ше: лю́дие, Безнача́льнаго Царя́ сла́вы Христа́ Бо́га по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

О́тче всеблаже́нне Меле́тие, апо́стольских уче́ний ве́рный подража́телю и Ева́нгельския и́стины в Сиби́рстей земли́ вку́пе с преподо́бным Варлаа́мом Чико́йским всеусе́рднейший глаша́таю, Пастыренача́льника Го́спода на́шего Иису́са Христа́ ве́рный служи́телю, моли́ Его́ дарова́ти душа́м на́шим ми́р и ве́лию ми́лость.

Смире́ние – охрани́тельный ме́ч, с ни́м безопа́сно про́йдеши зе́млю и а́д и Не́ба дости́гнеши, – поуча́л еси́ спаса́ющихся, святи́телю Меле́тие, явля́я о́браз кро́тости житие́м свои́м. Апо́стольски в стране́ Сиби́рстей подвиза́лся еси́, от Ирку́тска до Охо́тска, на Кури́льских и Алеу́тских о́стровех язы́чники просвеща́я. Коне́ц же земна́го жития́ твоего́ па́стве Ха́рьковстей прине́сл еси́, воспева́я Безнача́льнаго Царя́ сла́вы во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Хра́м Тя́ Бо́жий, Влады́чице, ве́дуще, во святе́м хра́ме Твое́м ру́ки на́ша возно́сим на моли́тву: ви́ждь озлобле́ние на́ше и пода́ждь на́м по́мощь.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Живоприе́мный исто́чник приснотеку́щий, светоно́сный свети́льник благода́ти, хра́м одушевле́нный, се́нь пречи́стую, Небесе́ и земли́ простра́ннейшую, Богоро́дицу, ве́рнии, велича́ем.

Вои́стинну а́нгел храни́тель яви́лся еси́ па́стве твое́й Сиби́рстей, любобоже́ственне Иоа́нне, в годи́ну бе́дствий и во вся́ дни́ оте́чески посеща́я ю́. В зало́г любве́ твоея́, я́ко ми́лость Бо́жию, святы́я мо́щи твоя́ ве́рным лю́дем оста́вил еси́, да вси́, покланя́ющеся и́м, велича́ют Христа́ Бо́га и Пренепоро́чную Ма́терь Его́.

А́ще и на Небеси́ пребыва́еши, оба́че и земны́х не оставля́еши, святи́телю Иоа́нне, мы́ же, ча́да твоя́, любо́вию дви́жимии, вене́ц похвалы́ тебе́ прино́сим и с благослове́ния Первосвяти́теля Росси́йския Це́ркве в де́нь па́мяти твоея́ собо́р Сиби́рских святы́х прославля́ем, Христа́ Бо́га и Пренепоро́чную Ма́терь Его́ велича́юще.

Любосмире́нне Инноке́нтие, прозябе́ние гра́да Ирку́тска, ты́ и в по́двиге твое́м соиме́нне апо́столу Сиби́ри, чудотво́рцу Ирку́тскому бы́л еси́, во сла́ву Це́ркве и оте́чества твоего́ в просвеще́нии Сиби́ри и полу́нощных стра́н, я́коже и преподо́бный Ге́рман Аля́скинский, труди́лся еси́, поуча́я все́х воспева́ти Христа́ и Пречи́стую Ма́терь Его́.

Явле́ние свя́тости твоея́, я́ко лу́ч Боже́ственный, возсия́ Це́ркви Христо́вей в на́ши дни́, и сло́во наставле́ния твоего́ о указа́нии пути́ в Ца́рство Небе́сное подвиза́ет ду́ши на́ша ко спасе́нию, святи́телю Инноке́нтие, в до́ме Живонача́льныя Тро́ицы, оби́тели преподо́бнаго Се́ргия, те́лом почива́я, ты́ све́тиши и Сиби́рстей земли́, иде́же со все́ми святы́ми, в не́й просия́вшими, апо́стольски труди́лся еси́, ны́не же на Небеси́ восхваля́еши Го́спода и Пресвяту́ю Ма́терь Его́.

Его́же возлюби́ли есте́, Его́же возжела́ли есте́, Его́же ра́ди подвиза́лися есте́, святи́и вси́, в земли́ Сиби́рстей просия́вшии, моли́те Христа́ Бо́га, да ми́рное да́ст стоя́ние Це́ркви Святе́й, оте́честву на́шему и все́м лю́дем земли́ и проба́вит ми́лость Свою́ почита́ющим па́мять ва́шу.

Богоро́дичен: Ма́ти Всепе́тая, Влады́чице ми́ра, умилосе́рдися на моле́ние на́ше, Твое́ бо есмы́ достоя́ние. Все́х спаси́ и поми́луй, да Тя́, вси́ ро́ди, непреста́нно велича́ем.

Свети́лен.

Пло́тию а́ще и почи́ли есте́, святи́и вси́, в земли́ Сиби́рстей просия́вшии, но ду́хом жи́ви есте́, в Ца́рствии Небе́снем со Христо́м ца́рствуете и моли́теся Ему́ о почита́ющих ве́рою и любо́вию па́мять ва́шу.

Сла́ва: Святи́тель Тобо́льский и моли́твенник всея́ страны́ Сиби́рския дне́сь Це́рковию прославля́ется, я́ко му́дрый упра́витель церко́вный, я́ко милосе́рдия о́браз, я́ко святи́телей украше́ние.

Богоро́дичен: Умири́ ми́р, Христе́, мольба́ми Чи́стыя Богоотрокови́цы и низложи́ вра́жия си́лы, и тишину́ неизглаго́ланную устро́й и во ве́ки сохрани́.

С при­со­еди­не­ни­ем Си­би­ри к Рос­сии на­ча­лась ис­то­рия То­боль­ско-Си­бир­ской епар­хии, утвер­жден­ной в 1620 го­ду как ар­хи­епи­ско­пии, а за­тем пре­об­ра­зо­ван­ной в мит­ро­по­лию, из ко­то­рой впо­след­ствии бы­ли об­ра­зо­ва­ны дру­гие Си­бир­ские епар­хии.

Быв­ший «столь­ный град Си­би­ри» То­больск, ос­но­ван­ный в 1587 го­ду, стал ка­фед­­раль­ным го­ро­дом. Из То­боль­ска во все кон­цы Си­би­ри ухо­ди­ли мис­си­о­не­ры про­све­щать лю­дей све­том Хри­сто­вой ве­ры.

В са­мом на­ча­ле сво­е­го бы­тия То­боль­ская епар­хия име­ла в ли­ке свя­тых, бла­го­да­тью Бо­жи­ей про­слав­лен­ных, свя­то­го пра­вед­но­го му­че­ни­ка Ва­си­лия Ман­га­зей­ско­го († 23 мар­та 1600 г.). В по­сле­ду­ю­щее вре­мя Гос­подь явил здесь мно­же­ство дру­гих по­движ­ни­ков ве­ры и бла­го­че­стия, про­сла­вив­ших зем­лю Си­бир­скую свя­то­стью сво­ей жиз­ни и тру­да­ми на бла­го Церк­ви и оте­че­ства.

В 1984 го­ду по бла­го­сло­ве­нию свя­тей­ше­го пат­ри­ар­ха Мос­ков­ско­го и всея Ру­си Пи­ме­на, в свя­зи с под­го­тов­кой к празд­но­ва­нию 1000-ле­тия Кре­ще­ния Ру­си, бы­ло уста­нов­ле­но празд­но­ва­ние в честь Со­бо­ра Си­бир­ских свя­тых, ко­то­рое опре­де­ле­но со­вер­шать 10/23 июня, в день па­мя­ти свя­ти­те­ля Иоан­на, мит­ро­по­ли­та То­боль­ско­го и всей Си­би­ри чу­до­твор­ца (1711–1715).

10/23 июня 1984 го­да в То­боль­ске (ныне в со­ста­ве Ом­ско-Тю­мен­ской епар­хии) в По­кров­ском хра­ме, где по­чи­ва­ют мо­щи свя­ти­те­ля Иоан­на, бы­ло со­вер­ше­но пер­вое празд­но­ва­ние Со­бо­ру Си­бир­ских свя­тых.

На ма­лой ве­черне в ка­нун празд­ни­ка епи­скоп Ом­ский и Тю­мен­ский Мак­сим со­вер­шил в со­слу­же­нии кли­ри­ков ака­фист свя­ти­те­лю Иоан­ну пе­ред гроб­ни­цей с его свя­ты­ми мо­ща­ми и освя­тил ико­ну Со­бо­ра Си­бир­ских свя­тых, на­пи­сан­ную к празд­ни­ку ико­но­пис­ца­ми ма­стер­ской Мос­ков­ской пат­ри­ар­хии.

[["sobor": "Собор Сибирских святых"]]