Канон Пресвятой Богородице пред иконой «Максимовская»

Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 01 мая (18 апреля ст. ст.)

Глас 1.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Воскресе́ния де́нь, просвети́мся, лю́дие, Па́сха, Госпо́дня Па́сха: от сме́рти бо к Жи́зни и от земли́ к Небеси́ Христо́с Бо́г на́с преведе́, побе́дную пою́щия.

Торжества́ де́нь, просвети́мся, лю́дие! Цари́ца бо Небе́сная пресла́вно святи́телю Макси́му яви́ся. Те́мже лику́ем вси́ в ра́дости, побе́дную пою́ще.

Очи́стим чу́вствия и у́зрим в непристу́пном све́те Ма́терь Све́та, ко святи́телю прише́дшую, и, ра́дующеся, Е́й вопие́м: ра́дуйся, Ма́ти Госпо́дня.

Небеса́ у́бо досто́йно да веселя́тся, земля́ же да ра́дуется, да пра́зднует же гра́д Влади́мир и вся́ Ру́сская страна́ да торжеству́ет, почита́ющи заступле́ние Богома́тере.

Да лику́ют согла́сно Не́бо и земля́ в пра́здник Пречи́стыя Богома́тери, Та́ бо все́м ве́рным освяще́ние подае́т. Сию́ восхва́лим, душе́вно ра́дующеся.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Прииди́те, пи́во пие́м но́вое, не от ка́мене непло́дна чудоде́емое, но нетле́ния исто́чник, из гро́ба одожди́вша Христа́, в Не́мже утвержда́емся.

Прииди́те, благода́ть вси́ почерпе́м, не от ка́мене непло́дна истека́ющую, но от Пречи́стыя Богома́тере, я́ко от неистощи́маго исто́чника, от него́же вси́ освяща́емся.

Прииди́те, пе́снь но́ву пое́м, торжество́ Богома́тери соверша́юще, со псалма́ми и пе́нием лику́юще и Де́ве Пречи́стей с любо́вию покланя́ющеся.

Ны́не вси́ испо́лнившеся ра́дости, архиере́и же и свяще́нницы, мона́хи и мирсти́и. Пра́зднуем све́тло явле́ние Богома́тери, и́мже утеша́емся.

Тече́т благода́ть изоби́льная от Твоего́, Богоро́дице, о́браза, все́м источа́ющи зо́л избавле́ние, и здра́вие, и ми́лость.

Седа́лен, гла́с 6.

Влады́чице Преблагослове́нная, услы́ши на́с, смире́нных, ве́рно Тебе́ покланя́ющихся и сла́вящих держа́ву Твою́, Всечи́стая: ины́я бо, кроме́ Тебе́, по́мощи не и́мамы. Те́мже возопи́й пою́щим Тя́: А́з е́смь с ва́ми, и никто́же возмо́жет на вы́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: На Боже́ственней стра́жи Богоглаго́ливый Авваку́м да ста́нет с на́ми и пока́жет светоно́сна А́нгела, я́сно глаго́люща: дне́сь спасе́ние ми́ру, я́ко воскре́се Христо́с, я́ко Всеси́лен.

На Боже́ственней стра́жи, в моли́твеннем бде́нии ста́нем и, я́ко светоно́сную свещу́, Святу́ю Де́ву у́зрим, из Нея́же возсия́ Изба́витель и Госпо́дь, спаса́яй все́х, я́ко Всеси́лен.

Богооте́ц у́бо Дави́д пред се́нным ковче́гом скака́ше, игра́я, лю́дие же Бо́жии святи́и, чудеса́ Богома́тере зря́ще, весели́мся Боже́ственне, и́бо ре́ки ми́лости источа́ет на́м Влады́чица, я́ко Преблага́я.

Что́ Ти́ принесе́м, Богома́ти, я́ко гра́д на́ш Влади́мир освяти́ла еси́ Твои́м ди́вным явле́нием? Его́же ны́не воспомина́юще, благода́рно славосло́вим Тя́.

Дне́сь ве́рным ра́дость ве́лия: излива́ет бо Пречи́стая ми́лости все́м, с любо́вию притека́ющим к Не́й. Те́мже стеце́мся, бра́тие, и чуде́с Богома́тери наслади́мся.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: У́тренюем у́тренюю глубоку́, и вме́сто ми́ра пе́снь принесе́м Влады́це, и Христа́ у́зрим, Пра́вды Со́лнце, все́м жи́знь возсия́юща.

У́тренююще, воспева́ем Тя́, Влады́чице, пе́сней похвалы́ плету́ще, по Твоему́ хода́тайству наде́ющеся Све́т узре́ти невече́рний, присносия́ющий.

Безме́рное Твое́, Богома́ти, милосе́рдие ну́ждами жите́йскими содержи́мии зря́ще, ра́дуемся све́тло, ве́село вопию́ще: ра́дуйся, Ра́досте на́ша.

Присту́пим, свещено́снии, к Бо́жией Ма́тери дне́сь и спра́зднуем любопра́зднственными чи́нми явле́ние Ея́ пресла́вное.

Просвеща́ется Твои́ми светолу́чными луча́ми и лику́ет дне́сь в Твое́м пра́зднице, Богома́ти Всенепоро́чная, благочести́вых собра́ние.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Снизше́л еси́ в преиспо́дняя земли́ и сокруши́л еси́ вереи́ ве́чныя, содержа́щия свя́занныя, Христе́, и тридне́вен, я́ко от ки́та Ио́на, воскре́сл еси́ от Гро́ба.

Сни́ди к на́м Твои́м милосе́рдием, Пречи́стая, разреши́ ско́рби на́ша, ви́ждь обстоя́ния, обдержа́щия на́с, покро́й и заступи́ все́х, Твоея́ по́мощи те́пле и́щущих.

Лику́юще в пе́снех Боже́ственных, ве́рнии, воскли́кнем Де́ве, пра́здник Ея́ соверша́юще, освеще́ния бо исто́чник излива́ет все́м, с любо́вию к Не́й притека́ющим.

Спа́се мо́й Преблаги́й и вся́ческих Тво́рче, Чи́стыя Богома́тере Богоприя́тными мольба́ми соблюди́ Твои́х певцо́в невреди́мыми от все́х бе́д.

Тя́ пое́м, Богома́ти, и Тебе́ покланя́емся. Не пре́зри моле́ния рабо́в Твои́х, заступи́ в беда́х на́ших, я́ко су́щи Ми́лостива.

Конда́к, гла́с 6.

При́зри на на́с, Всепе́тая Богоро́дице, возсия́й просвеще́ние се́рдцем помраче́нным и озари́ ста́до Твое́, Пречи́стая, ели́ка бо хо́щеши и мо́жеши, я́ко Ма́ти су́щи Зижди́теля, и возопии́м моля́щим Тя́: А́з е́смь с ва́ми, и никто́же возмо́жет на вы́.

И́кос:

Земна́я на земли́ оста́вльше и мы́сли от страсте́й очи́стивше, прииди́те ны́не, ве́рнии, ди́вное явле́ние Богома́тери святи́телю Макси́му воспомяне́м: ка́ко омофо́р тому́ подаде́ и пасти́ слове́сныя о́вцы во гра́де Влади́мире повеле́. Впери́м зре́ние, вку́пе и чу́вства ко Пречи́стей Богома́тери и к Не́й моли́тву усе́рдную вознесе́м: не оста́ви на́с, ста́до Твое́, Влады́чице, уте́ши на́с, я́ко Ма́ти, наста́ви на́с, я́ко сыно́в, и возопи́й моля́щим Тя́: А́з е́смь с ва́ми, и никто́же возмо́жет на вы́.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троки от пе́щи изба́вивый, бы́в Челове́к, стра́ждет, я́ко сме́ртен, и стра́стию сме́ртное в нетле́ния облачи́т благоле́пие, Еди́н благослове́н отце́в Бо́г и препросла́влен.

О́троки от пе́щи Изба́вльшаго нетле́нно родила́ еси́, Пречи́стая, по рождестве́, я́ко и пре́жде рождества́, сохра́ньшаго Тя́. Его́же моля́щи не преста́й о любо́вию чту́щих Тя́.

Вси́ ны́не, Богому́дрии, собери́теся, све́тлое пра́зднество соверша́юще, Влады́чицу ве́рно от души́ восхва́лим: ра́дуйся, Благослове́нная, Ма́ти Бо́жия Препросла́вленная.

Вои́стинну свяще́нное ны́не, Богома́ти, сие́ торжество́, его́же святи́тель Макси́м учреди́ во свиде́тельство все́м неусы́пнаго Твоего́ о ста́де Твое́м промышле́ния. Те́мже Тя́ с любо́вию велича́ем.

Вси́ ны́не со благогове́нием поклони́мся Пречи́стей Де́ве Богома́тери, моля́щеся со святи́телем Макси́мом и – ра́дуйся – Гаврии́лово принесе́м Благода́тней.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Се́й нарече́нный и Святы́й Де́нь – еди́н суббо́т ца́рь и госпо́дь, пра́здников пра́здник и торжество́ е́сть торже́ств, в о́ньже благослови́м Христа́ во ве́ки.

Се́й нарече́нный и святы́й де́нь все́х во гра́де Влади́мире и во о́бласти его́ су́щих созыва́ет на весе́лие. Сни́демся у́бо в ра́дости и возопии́м Богоро́дице: ра́дуйся: Чи́стая, во вся́ ве́ки.

Прииди́те, ве́рнии, испо́лнимся Боже́ственнаго благоуха́ния в пра́здник Бо́жия Ма́тери и Сию́ просла́вим, пою́ще во вся́ ве́ки.

Тро́ичен: О́тче Вседержи́телю, и Сло́ве, и Ду́ше, Еди́но в Трие́х Ли́цех Существо́, сохрани́ гра́д се́й и зе́млю на́шу от вся́кия ско́рби и беды́, мольба́ми Де́вы Богоро́дицы, святи́теля Макси́ма и все́х святы́х Влади́мирских.

Возведи́ о́чи Твоя́, Чи́стая, и ви́ждь: се́ бо прихо́дят к Тебе́ от за́пада, и се́вера, и ю́га, и восто́ка ча́да Твоя́, Тя́ прославля́юще во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Свети́ся, свети́ся, Но́вый Иерусали́ме, сла́ва бо Госпо́дня на тебе́ возсия́, лику́й ны́не и весели́ся, Сио́не, Ты́ же, Чи́стая, красу́йся, Богоро́дице, о воста́нии Рождества́ Твоего́.

Свети́ся и ра́дуйся, сла́вный гра́де Влади́мире, и́бо Богома́терь тя́ гра́дом Свои́м наименова́ла, лику́йте ны́не и весели́теся, ве́рнии, красу́йся же, и вся́ Ру́сская земля́, заступле́нием Влады́чицы храни́мая.

О Боже́ственнаго, о любе́знаго, о сладча́йшаго Твоего́ гла́са, его́же святи́телю Макси́му изрекла́ еси́! При́сно у́бо, о Богома́ти, промышля́й о ста́де Твое́м, да, Тя́ Помо́щницу во все́м иму́ще, ра́дуемся о Твое́м заступле́нии.

О Ма́ти Бо́жия и Де́во! в моли́тву приво́дим Тебе́ чудотво́рцев Влади́мирских, и́хже предста́тельством при́сно покрыва́й на́с в житии́ се́м, сподо́би же и на́с невече́рняго дне́ во Ца́рствии Сы́на Твоего́.

Согла́сно, Де́во, Тебе́ блажи́м, ве́рнии: ра́дуйся, Ма́ти Бо́га на́шего Пресла́вная, Присноблаже́нная и Пренепоро́чная, еди́на, честне́йшая Херуви́м и сла́внейшая без сравне́ния Серафи́м.

Свети́лен:

Сла́дость А́нгелов, святи́телей ра́дость, христиа́н все́х Предста́тельнице, Де́во Ма́ти Госпо́дня, заступи́ на́с и изба́ви от ве́чных му́к.

Мак­си­мов­ская ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри на­пи­са­на в 1299 го­ду по ви­де­нию свя­ти­те­лю Мак­си­му, мит­ро­по­ли­ту Вла­ди­мир­ско­му († 1305, па­мять 6 де­каб­ря), ко­то­рый при­был во Вла­ди­мир для пе­ре­не­се­ния из Ки­е­ва Пер­во­свя­ти­тель­ской ка­фед­ры. На иконе изо­бра­же­на Бо­жия Ма­терь в пол­ный рост с Пред­веч­ным Мла­ден­цем на ру­ке, пе­ред Ней сто­ит Мит­ро­по­лит Мак­сим, при­ни­ма­ю­щий из Ее рук свя­ти­тель­ский омо­фор.

Яв­ле­ние Мак­си­мов­ской ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри со­вер­ши­лось в труд­ное вре­мя для Рус­ской Церк­ви и на­ше­го Оте­че­ства. Бо­лее 60 лет рус­ская зем­ля на­хо­ди­лась под игом та­та­ро-мон­голь­ских за­во­е­ва­те­лей. Пе­чаль­ным и тя­же­лым бы­ло по­ло­же­ние Рус­ской Церк­ви – хра­мы и мо­на­сты­ри раз­ру­ше­ны, ико­ны и кни­ги рас­хи­ще­ны. На­род стал за­бы­вать хри­сти­ан­ское ве­ро­уче­ние. В та­кие тяж­кие вре­ме­на Гос­подь нис­по­сы­лал осо­бых лю­дей для управ­ле­ния Цер­ко­вью и рус­ским на­ро­дом. Та­ким был Пер­во­свя­ти­тель Рус­ской Церк­ви Мит­ро­по­лит Мак­сим, ко­то­ро­му бы­ло да­ро­ва­но чу­дес­ное ви­де­ние Бо­жи­ей Ма­те­ри.

Цер­ков­ное пре­да­ние о чу­до­твор­ном об­ра­зе Бо­жи­ей Ма­те­ри, име­ну­е­мом Мак­си­мов­ским, гла­сит сле­ду­ю­щее:

«Ико­на сия на­пи­са­на по ви­де­нию во сне Мак­си­му Мит­ро­по­ли­ту, в 1299 го­ду, что вид­но из сле­ду­ю­щей над­пи­си, на­хо­дя­щей­ся на сем об­ра­зе: „Сей свя­тый и чу­до­твор­ный об­раз Пре­свя­тыя Бо­го­ро­ди­цы на­пи­сан бысть в ле­то 6807 по ви­де­нию Мак­си­ма Мит­ро­по­ли­та Ки­ев­ско­го, гре­ча­ни­на ро­дом, егда ему при­шед­шу от Ки­е­ва во Вла­ди­мир и от пут­но­го ше­ствия в ке­лии сво­ей ма­ло уснув, абие ви­дит яко на яве свет ве­лик и необы­чен, и в том све­те яви­ся ему Пре­чи­стая Де­ва Бо­го­ро­ди­ца, дер­жа­щи на ру­ку Пре­веч­но­го Мла­ден­ца, и рек­ла: „Ра­бе мой Мак­си­ме! доб­ре со­тво­ри, яко при­шел еси се­мо по­се­ти­ти град Мой“. И по­дав ему омо­фор, рек­ла: „При­и­ми сей омо­фор и па­си во гра­де Мо­ем сло­вес­ные ов­цы“. Он же при­ем, воз­бу­дил­ся от сна и в ке­лии ни ко­го же ви­де, а омо­фор об­ре­те­ся в ру­це его; он же стра­хом объ­ят бысть на мног час, абие по­ве­да ве­ли­ко­му кня­зю Ан­дрею, и по­стро­и­ша ков­чег злат и по­ло­жи­ша в него той омо­фор, и про­сла­ви­ся сие чу­до по всей Рус­ской зем­ле и в Па­ле­стине. Омо­фор же, во вре­мя без­бож­но­го ца­ре­ви­ча Та­лы­ча, егда пле­ни град (1411 г.) и ра­зо­ри, где скон­ча­ся, неиз­вест­но“» (упо­мя­ну­тый в над­пи­си ве­ли­кий князь Ан­дрей – сын свя­то­го Алек­сандра Нев­ско­го).

В ви­де­нии Бо­жия Ма­терь вру­чи­ла свя­ти­те­лю омо­фор, ко­то­рый проснув­ший­ся мит­ро­по­лит уви­дел на сво­их ру­ках. Яв­ле­ние Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы бы­ло зна­ме­ни­ем Небес­но­го бла­го­сло­ве­ния на пе­ре­не­се­ние мит­ро­по­лии из Ки­е­ва во Вла­ди­мир. Омо­фор, пе­ре­дан­ный Ма­те­рью Бо­жи­ей, хра­нил­ся во Вла­ди­мир­ском Успен­ском со­бо­ре 112 лет. В 1412 го­ду, во вре­мя на­ше­ствия та­тар, омо­фор был скрыт клю­ча­рем со­бо­ра Пат­ри­ки­ем, за­му­чен­ным та­та­ра­ми.

Мак­си­мов­ская ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри бы­ла уста­нов­ле­на в Свя­то-Успен­ском со­бо­ре Вла­ди­ми­ра над ме­стом, где по­сле сво­ей бла­жен­ной кон­чи­ны был по­гре­бен Мит­ро­по­лит Мак­сим. Впо­след­ствии эта ико­на про­сла­ви­лась мно­ги­ми чу­де­са­ми и ста­ла все­рос­сий­ской свя­ты­ней.

На рубеже XIX и XX веков был выполнен список с Максимовской иконы в размер оригинала. В настоящее время он находится в Успенском соборе Владимира над гробницей святителя Максима.

В 1918 году была выполнена реставрация Максимовской иконы под руководством искусствоведов А. И. Анисимова, В. Т. Георгиевского и И. Э. Грабаря. После укрепления иконы в ходе расчистки обнаружили два слоя прописей, датированных XVI—XVII и XVIII веками.

Около 1920 года после закрытия собора Максимовская икона поступила в собрание Владимиро-Суздальского музея-заповедника, в котором находится и в настоящее время. В 1961—1967 годах была выполнена повторная реставрация иконы, проводившаяся В. П. Малышевым и А. Н. Барановой. Эта реставрация получила неоднозначную оценку специалистов. Так профессор В. Н. Лазарев характеризовал состояние иконы как очень плохое и отмечал её грубую реставрацию.

В 2010 году в рамках проведения года России во Франции Максимовская икона была выставлена в Наполеоновских залах Лувра в рамках экспозиции «Святая Русь».