Канон Пресвятой Богородице пред иконой «Избавительница» (во святую Пятидесятницу)

Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 30 октября (17 октября ст. ст.)

Глас 1.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Воскресе́ния де́нь, просвети́мся, лю́дие, Па́сха, Госпо́дня Па́сха: от сме́рти бо к Жи́зни и от земли́ к Небеси́ Христо́с Бо́г на́с преведе́, побе́дную пою́щия.

Воскресе́ния де́нь, сла́вим ны́не Го́спода Христа́. Прииди́те, и Пресвяту́ю Ма́терь Его́ просла́вим, пред свято́ю ико́ною Ея́ благода́рственная пою́ще.

Очи́стим чу́вствия и у́зрим воскре́сшаго Христа́ и Всеблагу́ю Де́ву, Изба́вительницу от бе́д, блиста́ющуюся и озаря́ющую ве́рныя благода́тию.

Очи́стим чу́вствия и у́зрим мы́сленными очесы́ промышле́ние о на́с Влады́чицы: честны́м бо о́бразом Свои́м изба́ви от бе́д христоимени́тыя лю́ди.

Небеса́ у́бо досто́йно да веселя́тся, земля́ же да ра́дуется воскре́сшему Христу́, да торжеству́ет же сия́ оби́тель, обогати́вшаяся Изба́вительницы ико́ною.

Не́бо и земля́ досто́йно да веселя́тся во Христо́вом воста́нии, да пра́зднуют же Богома́тери мона́си и бельцы́, чудотво́рный Ея́ о́браз почита́юще.

Умерщвле́ния преде́л сломи́ла еси́, ве́чную Жи́знь ро́ждшая – Христа́, из гро́ба возсия́вшаго дне́сь, Де́во Всенепоро́чная, и ми́р просвети́вшаго.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Прииди́те, пи́во пие́м но́вое, не от ка́мене непло́дна чудоде́емое, но нетле́ния исто́чник, из гро́ба одожди́вша Христа́, в Не́мже утвержда́емся.

Прииди́те, пи́во пие́м но́вое от исто́чника цели́тельнаго неду́гом душе́вным и теле́сным, его́же источи́ Богоблагода́тная с ве́рою прите́кшим ко ико́не Ея́.

Прииди́те, весны́ у́мныя в ви́димой весне́ наслади́мся, неувяда́емый бо Цве́т – Христа́ – израсти́вшая Де́ва благоуха́нием благода́ти живи́т и утеша́ет скорбя́щия.

Ны́не вся́ испо́лнишася све́та воскресе́нием Христо́вым, да пра́зднуем и мы́ све́тло Изба́вительнице, лучи́ испуща́ющей ра́дости о Бо́зе Спа́се в нощи́ искуше́ний.

Ны́не оби́тель сия́ озаря́ется све́том от Ма́тере Све́та в наро́читом дни́ пра́зднества чудотво́рному Тоя́ о́бразу и благода́тию Сы́на Ея́ утвержда́ется.

Вчера́ погребе́но бе́ селе́ние ве́рных в смертоно́снем отча́янии, дне́сь же оживотвори́ся ско́рым от бе́д избавле́нием Богоневе́стныя Мари́и, наде́жды безнаде́жных.

На нетле́нную жи́знь прихожду́ дне́сь, бла́гостию Ро́ждшагося из Тебе́, Чи́стая, и все́м конце́м све́т облиста́вшаго.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: На Боже́ственней стра́жи Богоглаго́ливый Авваку́м да ста́нет с на́ми и пока́жет светоно́сна А́нгела, я́сно глаго́люща: дне́сь спасе́ние ми́ру, я́ко воскре́се Христо́с, я́ко всеси́лен.

На Боже́ственней стра́жи ста́вше во Христе́, бра́тие, и воспомина́ние творя́ще чуде́с Изба́вительницы, со благогове́нием рце́м: дне́сь спасе́ние Богоро́дицею бы́сть скорбя́щим, я́ко вся́ могу́щею.

Я́ко непоро́чную А́гницу, пречи́стаго А́гнца ро́ждшую, венча́ем Тя́, Благослове́нная, пе́сненными цве́ты: покры́й от зо́л рабы́ Твоя́, воскре́сшаго Сы́на Твоего́ о все́х умилостивля́ющи.

Богооте́ц у́бо Дави́д пред се́нным ковче́гом скака́ше, игра́я, раби́ же Твои́, Госпоже́, пред ико́ною Твое́ю лику́юще, весели́мся боже́ственне о Твое́м милосе́рдом заступле́нии к Тебе́ прибега́ющих.

Я́ко в красне́йший хра́м, всели́ся в Тя́, Чи́стая, Иису́с, все́х Ца́рь, сни́тием же во а́д жили́ще мра́чное упраздни́ и воскресе́нием совоскреси́ челове́ки, оживля́я Тобо́ю уме́ршия, я́ко всеси́лен.

Святы́х Свята́го па́че ума́ Ма́ти яви́лася еси́, Влады́чице, освяще́ние и избавле́ние от бе́д подаю́щи ве́рным, сла́вящим Его́ воскресе́ние и Тебе́, Всеблагу́ю Изба́вительницу, призыва́ющим.

Созда́вый Ада́ма, Твоего́ пра́отца, Чи́стая, зи́ждется от Тебе́, и сме́ртное жили́ще разори́ Свое́ю сме́ртию дне́сь, и озари́ вся́ Боже́ственными блиста́ньми воскресе́ния.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: У́тренюем у́тренюю глубоку́, и вме́сто ми́ра пе́снь принесе́м Влады́це, и Христа́ у́зрим, Пра́вды Со́лнце, все́м жи́знь возсия́юща.

У́тренююще во свято́м хра́ме Твое́м, Чи́стая, Сы́на Твоего́ воспева́ем, из гро́ба возсия́вшаго, и Тя́, Изба́вительнице, велича́ем, от Со́лнца Пра́вды уме́ршему о́троку жи́знь возсия́ющу.

У́тренюем у́тренюю глубоку́ и с пе́нием дея́ния принесе́м богоуго́дная, Де́ве вопию́ще: храни́, Всецари́це, Го́ру, и Росси́ю, и вся́ правосла́вныя необори́мы от вра́г ви́димых и неви́димых.

Безме́рное Твое́ благоутро́бие, Влады́чице, у́зами вра́жиими содержи́мии зря́ще, ко ико́не Твое́й изба́вленнии идя́ху весе́лыми нога́ми, Твою́ и Сы́на Твоего́ хва́ляще Боже́ственную си́лу.

Присту́пим, свещено́снии, исходя́щу Христу́ из гро́ба, я́ко жениху́, и спра́зднуим Богоро́дице любопра́зднственными чи́нми, в че́сть святы́я ико́ны Ея́, просла́вленныя чудесы́ мно́гими.

Облиста́ Тя́ и возвесели́, Богора́дованная, Спа́с все́х, из гро́ба возсия́вый, Пра́вды Со́лнце, Его́же моли́ озари́ти и уте́шити сердца́ любо́вию песносло́вящих Тя́, Изба́вительнице, пред Твое́ю ико́ною.

Просвеща́ется Боже́ственными луча́ми и живоно́сными воскресе́ния Сы́на Твоего́, Богома́ти Пречи́стая, и ра́дости исполня́ется благочести́вых собра́ние.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Снизше́л еси́ в преиспо́дняя земли́ и сокруши́л еси́ вереи́ ве́чныя, содержа́щая свя́занныя, Христе́, и тридне́вен, я́ко от ки́та Ио́на, воскре́сл еси́ от Гро́ба.

Снидо́хом во тьму́ грехо́вную и пра́ведное на ся́ негодова́ние Бо́жие привлеко́хом, – вопия́ху ве́рнии, но, о Госпоже́ Всеми́лостивая, Ты́ изба́вила еси́ на́с от ро́ва отча́яния.

Сохрани́в це́лы труды́ ру́к на́ших и невреди́мы от всепояда́ющаго пру́жия, предста́тельством Твои́м, Изба́вительнице, отве́рзла еси́ на́м милосе́рдия две́ри.

Спа́се на́ш, живо́е же и неже́ртвенное от все́х заколе́ние, бе́дствующим дарова́л еси́ Ма́терь Твою́ Изба́вительницу от бе́д, моли́твами у́бо Ея́ изба́ви на́с от вся́кия ну́жды и печа́ли.

Яви́лася еси́, Богоневе́сто, вы́шши А́нгел, Бо́га вопло́щши, распе́ншагося за ны́, и погребе́на, и ме́ртвым нетле́ние из гро́ба источи́вша, чту́щих же Тя́ тли́ грехо́вныя избавля́юща.

Ви́девши Сы́на Твоего́, из ме́ртвых возста́вша, ра́йския сла́дости испо́лнилася еси́, Присноде́во, Того́ у́бо моли́, Благослове́нная, да отве́рзет моля́щимся Тебе́ ра́йския две́ри.

Возведе́ся дре́вле держи́мое сме́ртию и тле́нием Воплоти́вшимся от Твоего́ пречи́стаго чре́ва к нетле́нней и присносу́щней жи́зни, Богоро́дице Де́во.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троки от пе́щи изба́вивый, бы́в Челове́к, стра́ждет, я́ко сме́ртен, и стра́стию сме́ртное в нетле́ния облачи́т благоле́пие, еди́н Благослове́н отце́в Бо́г и Препросла́влен.

О́троки от пе́щи изба́вивый, презре́в, я́ко Милосе́рд, прегреше́ния на́ша, соблюди́ ны́ невре́дны от пе́щи искуше́ний Пресвяты́я Ма́тере Твое́й мольба́ми, отце́в Бо́же Препросла́вленный.

Жены́ с ми́ры Богому́дрыя всле́д теча́ху Христа́, обита́телие же ве́си, вме́сто ми́ра сле́зы Де́ве принося́ще, поклони́шася, ра́дующияся, Ея́ ико́не и избавле́ние от бе́д зде́ благовести́ша.

Жены́ с ми́ры всле́д Христа́ теча́ху, да тече́м и мы́ усе́рдно, до́брый по́двиг и́ночества соверша́юще и ра́дующеся живо́му Бо́гу, да сподо́бимся моли́твами Богома́тере па́сху та́йную вкуша́ти.

Сме́рти пра́зднуем умерщвле́ние воскресе́нием Христа́ и избавле́ние от бе́д милосе́рдием Влады́чицы, те́мже, пред ико́ною Ея́ лику́юще, пое́м Вино́внаго, еди́наго Благослове́ннаго отце́в Бо́га и Препросла́вленнаго.

Я́ко вои́стинну свяще́нный и ра́достный се́й пра́здник Богоро́дицы, провозве́стник су́щий чуде́с от честна́го Тоя́ о́браза, от него́же благода́ть исцеле́ний я́вственно все́м возсия́.

Умертви́в Сы́н Тво́й сме́рть, Всенепоро́чная, дне́сь, все́м сме́ртным пребыва́ющий живо́т во ве́ки веко́в дарова́, еди́н Благослове́нный отце́в Бо́г и Препросла́вленный.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Се́й нарече́нный и Святы́й Де́нь – еди́н суббо́т ца́рь и госпо́дь, пра́здников пра́здник и торжество́ е́сть торже́ств, в о́ньже благослови́м Христа́ во ве́ки.

Се́й нарече́нный и Святы́й Де́нь, в о́ньже сла́вим Всепе́тую Влады́чицу, я́ко изба́ви от бе́д прите́кших к Ея́ о́бразу, и благослови́м Сию́ во ве́ки.

Прииди́те, оби́тели сея́ и́ночествующии, с любо́вию благодаре́ние Де́ве принесе́м, Храни́тельнице Горы́ и Изба́вительнице на́шей, пою́ще Ю́ я́ко Богома́терь во ве́ки.

Возведи́ о́крест о́чи Твои́, Чи́стая, и ви́ждь рабы́ Твоя́, пред ико́ною Твое́ю моля́щияся Тебе́, и проше́ния испо́лни о Тебе́ благословя́щия Христа́ во ве́ки.

Всеси́льный Госпо́дь роди́ся из Тебе́, Мари́е, и Кресто́м Свои́м умерщвле́ние а́ду соде́ла, избавля́я смертоно́сных бе́д к о́бразу Твоему́ притека́ющих и пою́щих Его́ я́ко Бо́га во ве́ки.

О́тче Вседержи́телю, и Сло́ве, и Ду́ше, хода́таицу о на́с Пресвяту́ю Де́ву Тебе́ предлага́ем: моли́твами Тоя́ поми́луй и спаси́ на́с, в Тя́ крести́вшихся, да Тя́ благослови́м во вся́ ве́ки.

Прии́де Тобо́ю в ми́р Госпо́дь, Де́во Богоро́дице, и, чре́во а́дово расто́рг, сме́ртным на́м воскресе́ние дарова́, те́мже благослови́м Его́ во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Свети́ся, свети́ся, Но́вый Иерусали́ме, сла́ва бо Госпо́дня на тебе́ возсия́, лику́й ны́не, и весели́ся, Сио́не. Ты́ же, Чи́стая, красу́йся, Богоро́дице, о воста́нии Рождества́ Твоего́.

Свети́ся, Ру́сская оби́теле, весели́ся и красу́йся, свята́я бо в тебе́ Изба́вительницы ико́на чудесы́ просла́вися мно́гими, от бе́д свобожде́нием и неду́гов исцеле́нием.

Благоутро́бие Твое́ к ве́рным и да́ры Твои́ су́ть па́че постиже́ния, Всеблага́я Госпоже́, сподобля́й у́бо си́х рабы́ Твоя́, благода́рственная Тебе́ пою́щия и ра́дующияся о воста́нии Рождества́ Твоего́.

О, Боже́ственнаго, о, любе́знаго Твоего́, Богома́ти, гла́са! я́ко повеле́ла еси́ не скрыва́ти чудотво́рную ико́ну Свою́, да притека́ющий к не́й мно́гих лю́тых избавля́ются ми́лостию Твое́ю.

О, па́че словесе́ Твои́х чуде́с, Изба́вительнице! Ты́ бо осене́нна ико́ною Твое́ю о́трока воскреси́ла еси́, Ма́ти су́щи Живота́, воскресе́нием Свои́м все́х оживотвори́вшаго.

О Пресвята́я Влады́чице, о Всеми́лостивая Изба́вительнице от бе́д, не преста́й милосе́рдовати о бе́дствующих и сподобля́ти благода́тнаго присеще́ния оби́тель, о́браз Тво́й почита́ющую.

Согла́сно, Де́во, Тебе́ блажи́м, ве́рнии: ра́дуйся, две́ре Госпо́дня; ра́дуйся, гра́де одушевле́нный; ра́дуйся, Ея́же ра́ди на́м ны́не возсия́ све́т из Тебе́ Рожде́ннаго из ме́ртвых воскресе́ния.

Свети́лен:

Свети́льниче све́тлый, Пресве́тлаго Све́та ми́ра, от гро́ба возсия́вшаго, просвети́, Благослове́нная, ду́ши на́ша све́том благода́ти, да сподо́бимся зре́ти воплоти́вшееся из Тебе́ Со́лнце Пра́вды и Тебе́, Просвети́тельницу на́шу, при́сно велича́ти.

Ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри «Из­ба­ви­тель­ни­ца» до 20 июля 1889 го­да, ко­гда она бы­ла при­не­се­на в Но­во-Афон­ский Си­мо­но-Ка­на­нит­ский мо­на­стырь на Кав­ка­зе, на­хо­ди­лась на Свя­той Го­ре Афон у на­сель­ни­ка Рус­ско­го Пан­те­ле­и­мо­но­ва мо­на­сты­ря схи­мо­на­ха Мар­ти­ни­а­на († 1884). Бла­го­че­сти­вый схим­ник по­лу­чил эту ико­ну от ве­ли­ко­го по­движ­ни­ка, иеро­мо­на­ха Фе­о­ду­ла.

Свя­тая ико­на про­сла­ви­лась чу­до­тво­ре­ни­я­ми с дав­них вре­мен. По мо­лит­ве пе­ред этой ико­ной в 1841 го­ду жи­те­ли Спар­ты (в Гре­ции) из­ба­ви­лись от са­ран­чи.

Из Пан­те­ле­и­мо­но­вой оби­те­ли, по за­ве­ща­нию схи­ар­хи­манд­ри­та Ма­ка­рия, эта ико­на бы­ла пе­ре­да­на Но­во-Афон­ской оби­те­ли. Ко­гда в Си­мо­но-Ка­на­нит­ской оби­те­ли впер­вые бы­ло со­вер­ше­но празд­но­ва­ние в честь этой ико­ны, бу­ря вы­бро­си­ла на бе­рег у мо­на­сты­ря бо­лее тон­ны ры­бы.

Празд­но­ва­ние иконе «Из­ба­ви­тель­ни­ца» бы­ло уста­нов­ле­но 17 ок­тяб­ря в бла­го­дар­ное вос­по­ми­на­ние чу­дес­но­го спа­се­ния им­пе­ра­то­ра Алек­сандра III со всей се­мьей во вре­мя же­лез­но­до­рож­но­го кру­ше­ния под стан­ци­ей Бор­ки Кур­ско-Харь­ков­ско-Азов­ской до­ро­ги. Ме­нее чем за ме­сяц до это­го про­ис­ше­ствия, 24 сен­тяб­ря 1888 го­да, все се­мей­ство го­су­да­ря им­пе­ра­то­ра по­се­ти­ло Но­во-Афон­скую оби­тель, где Алек­сандр III лич­но за­ло­жил со­бор во имя свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка и це­ли­те­ля Пан­те­ле­и­мо­на. В этом со­бо­ре вплоть до ра­зо­ре­ния мо­на­сты­ря в 1924 го­ду пре­бы­ва­ла чу­до­твор­ная ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри «Из­ба­ви­тель­ни­ца».

На иконе Пре­свя­тая Бо­го­ро­ди­ца изо­бра­же­на дер­жа­щей на ле­вой ру­ке Бо­гом­ла­ден­ца, бла­го­слов­ля­ю­ще­го дес­ни­цей.