Канон Пресвятой Богородице пред иконой «Державная» (первый)

Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 15 марта (02 марта ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

От земноро́дных возра́стши и Зижди́теля ро́ждши, ра́дуйся, на́ша похвало́, Богоро́дице Чи́стая, Тя́, я́ко облада́ющую тва́рьми, велича́ем.

Своего́ прие́мши Соде́теля, я́ко Са́м восхоте́, от безсе́меннаго Твоего́ чре́ва па́че ума́ воплоща́ема, Чи́стая, тва́рей вои́стинну яви́лася еси́ Влады́чица.

Пречи́стая Богоро́дице, Тобо́ю спасе́ние нетле́нно дарова́ся и неразруши́мо весе́лие и наде́жда, покро́в и держа́ва, и душа́м на́шим прибе́жище.

Цари́ца еси́ все́х еди́на, Бо́гу, Богороди́тельнице Чи́стая, святы́й престо́л и пала́та Христа́ Бо́га, Его́же моли́ о чту́щих ико́ну Твою́ честну́ю, пода́ти грехо́в оставле́ние.

Бу́ди на́м по́мощь, Твои́м рабо́м, Влады́чице Чи́стая, ве́рно моля́щим Тя́, я́ко ми́лостива, и держа́вны на́с воздви́гни, во е́же пе́ти Тя́.

Спаса́еши, я́ко мо́жеши, при́сно все́х, я́ко ро́ждши Влады́ку, влады́чествия мя́ сла́стнаго и страсте́й свободи́, да пою́, ра́дуяся: ра́дуйся, Престо́ле Вы́шняго, Благослове́нная.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, еди́не Человеколю́бче.

Наде́ждо ми́ру держа́вная, покро́ве и предста́тельство, Всесвята́я Де́во, не пре́зри, Блага́я, моле́ния рабо́в, от любве́ Тя́ при́сно ублажа́ющих.

Вопло́щся от утро́бы Твоея́ Госпо́дь, госпо́дствуя тва́рию, и Тебе́, Де́во, Госпожу́ показа́в ви́димым же все́м и неви́димым, я́ко Ма́терь прославля́я Непоро́чную.

Мари́е, честно́е Влады́ки прия́телище, возста́ви ны́, па́дшия в про́пасть лю́таго отча́яния, и прегреше́ний, и скорбе́й, Ты́ бо еси́ гре́шных спасе́ние, и по́мощь, и держа́вное предста́тельство и спаса́еши рабы́ Твоя́.

Су́щая Влады́чица на́ша, Всесвята́я Де́во, моля́щи не преста́й, Его́же родила́ еси́, Бо́га, Ца́рствия Своего́ на́с сподо́бити.

Кня́зь ми́рный прии́де на престо́л Дави́дов, ца́рствуя из Тебе́, Богоро́дице, Бо́г воплоща́емь. О, чу́до! и, бра́нь разре́ш, почте́ кня́зи моави́тския, и Тебе́, Ро́ждшую, Цари́цу показа́.

Цари́це Де́во, ро́ждшая Царя́ Христа́, уще́дри и спаси́ мя́, страстьми́ преклоне́ннаго, ве́рою утверди́ и наста́ви мя́ ко спасе́ния стези́, ве́рных спасе́ние.

Седа́лен, гла́с 4:

Да откры́еши на́м все́м мно́жество Твоея́ ми́лости и бла́гости безпреде́льную пучи́ну, грехи́ рабо́в Твои́х вся́ изгла́ди. И́маши бо, Всенепоро́чная, я́ко Ма́ти Бо́жия, вла́сть над созда́нием и си́лою Твое́ю изво́диши вся́, я́ко хо́щеши, и́бо благода́ть Ду́ха Свята́го, я́ве все́льшаяся в Тя́, соде́йствует Ти́ во все́м, при́сно Всеблаже́ннейшая.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́, и просла́вих Твое́ Божcтво́.

Тя́, Богоневе́сто, похвалу́ все́м Христо́с яви́ и держа́ву, пою́щим ве́рно Твое́ та́инство.

Ста́нем благогове́йно в дому́ Бо́га на́шего и возопии́м: ра́дуйся, ми́ру Влады́чице, ра́дуйся, Мари́е, Госпоже́ все́х на́с; ра́дуйся, еди́на непоро́чная в жена́х и до́брая; ра́дуйся, сто́лпе о́гненный, вводя́щий в Вы́шнюю жи́знь челове́чество.

Прибе́жище, Засту́пницу и си́льный покро́в Тя́ иму́ще, Благослове́нная Пречи́стая Ма́ти Бо́жия. Твое́ю по́мощию и покро́вом Боже́ственным сохрани́ на́с.

Де́во господоимени́тая и Цари́ца всея́ тва́ри, мно́гими проро́ки пронарече́нная и ро́ждшая Царя́ Небе́сных си́л, Ца́рствия Небе́снаго, Госпоже́, все́х на́с сподо́би моли́твами Твои́ми.

Чи́ны а́нгельския удивля́ет, Богоро́дице, та́йны Твоея́ глубина́, бе́сы же смуща́ет Твоя́ ико́на, е́йже мы́ кла́няемся, чту́ще Тя́, Бо́жию Ма́терь.

Вы́сшую херуви́м и всея́ тва́ри восхва́лим, еди́ну, ро́ждшую Зижди́теля и Го́спода и отве́рзшую две́ри ра́йския на́м.

К Тебе́ прибега́ю, еди́ней держа́вней, ве́рных покро́ву, на Тя́ наде́жду возлага́ю спасе́ния моего́, Пресвята́я Влады́чице Богоро́дице, не пре́зри мене́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.

Богоро́дице, все́х Цари́це, правосла́вных похвало́, ерети́чествующих шата́ния разори́, ми́р же пода́ждь чту́щим, Пречи́стая, честны́й Тво́й о́браз.

Держа́вным Твои́м кро́вом от вра́г наве́та на́с, Чи́стая, Твоя́ рабы́, сохрани́ вся́ невре́дны, Тя́ бо стяжа́хом еди́ну прибе́жище в ско́рбех.

Скоре́йшею моли́твою, бо́дрым Твои́м покро́вом, держа́вною Твое́ю, Влады́чице Чи́стая, по́мощию, ны́не соблюди́ ве́рныя Твоя́ рабы́ от вся́каго сопроти́внаго прило́га и страсте́й, и прегреше́ний, и напа́стей спаси́.

Цари́ца еси́ Царя́ Христа́ и Го́спода, па́че сло́ва ро́ждши Разо́ршаго а́дова ца́рствия, Его́же приле́жно моли́, Отрокови́це, Вы́шняго Ца́рствия сподо́бити вся́, чту́щия Тя́.

Избавля́ющи яви́ся, Пречи́стая, от страсте́й наведе́ния и бесо́в лука́вых Твоего́ раба́, стяжа́вшего Тя́ держа́вное заступле́ние и Предста́тельницу Непосты́дную.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.

Преукраше́на сла́вою Боже́ственною, Честна́я Цари́ца Сы́ну Своему́ и Бо́гу предстои́т, спасе́ние душе́вное на́м прося́щи.

Благоде́теля ро́ждши, до́брых Вино́внаго, благодея́ния бога́тство все́м источи́: вся́ бо мо́жеши, я́ко си́льнаго в кре́пости Христа́ ро́ждши, Богоблаже́нная.

Да прии́дет ны́не на ны́ держа́вная Твоя́ дла́нь, Влады́чице, и ча́емыя челове́ческия ско́рби да изба́вит на́с.

Влады́чице, Ма́ти Изба́вителя, приими́ моли́твы Твои́х непотре́бных ра́б, и́мже возда́ждь избавле́ние грехо́в и богоуго́дныя жи́зни прия́тное исправле́ние.

Цари́ца еси́ все́х еди́на, Бо́гу, Богороди́тельнице Чи́стая, святы́й престо́л и пала́та Христа́ Бо́га, Его́же моли́ о чту́щих честну́ю ико́ну Твою́, пода́ти грехо́в оставле́ние.

Ра́б, ны́не прихожду́ к Тебе́, Ма́тери все́х Бо́га, от все́х изба́витися напа́стей моля́ся. Но, о Богороди́тельнице, ца́рствующи с Сы́ном Твои́м, христиа́нский ро́д сохраня́й.

Держа́вный Тво́й покро́в, Богороди́тельнице, я́ко Засту́пница су́щи, да́ждь ми́ вско́ре, напа́стьми одержи́му, и невре́дна от си́х сохрани́ мя́.

Конда́к, гла́с 8:

Взбра́нней Воево́де, Засту́пнице на́шей Держа́вней, пе́сни благода́рственныя прино́сим о дарова́нии на́м ико́ны Ея́ святы́я, е́юже огражда́еми, ничесо́же устраши́мся, не от челове́к бо спасе́ние на́ше, но Преблагослове́нныя Влады́чицы милосе́рдием. Те́мже дне́сь ра́дуемся и пра́зднуем све́тло, я́ко прии́де Держа́вная на стра́жу земли́ Своея́.

И́н конда́к, гла́с то́йже:

Избра́нней от все́х родо́в Засту́пнице ро́да христиа́нскаго, покро́вом Своея́ бла́гости покрыва́ющей страну́ на́шу правосла́вную, благода́рственная пе́ния прино́сим Ти́, Влады́чице, о явле́нии на́м чу́дныя ико́ны Твоея́ Держа́вныя. Ты́ же, я́ко Всеми́лостивая Засту́пница все́х, с ве́рою к Тебе́ притека́ющих, от вся́ких на́с бе́д свободи́, да зове́м Ти́: ра́дуйся, Ма́ти Бо́жия Держа́вная, Засту́пнице Усе́рдная ро́да христиа́нскаго.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы, в Вавило́не иногда́, ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Богооте́ц у́бо Дави́д Твою́ сла́ву напису́ет, Де́во, и Тебе́ тва́рей Цари́цу я́вленно проро́чествует, предстоя́щую одесну́ю, Всенепоро́чная, Бо́га оте́ц на́ших.

Цари́ца Де́ва, злато́ю оде́ждою украше́на, Сы́ну Царю́ ны́не предстои́т, Я́же без сравне́ния а́нгел превы́шши.

Ро́дове Тя́ вси́ блажа́т, Чи́стая, Иису́с бо еди́н, рожде́йся от Твоея́ утро́бы, То́й, я́ко ве́сть, сотвори́, Отрокови́це Де́во, с Тобо́ю вели́чия, Его́же моли́ спасти́ся ста́ду и лю́дем Твои́м.

Цари́ца все́х, прише́дши свято́ю ико́ною Свое́ю, небе́сный кро́в на сла́ву на́м уста́ви, и́мже спаса́емся от неви́димых вра́г нахожде́ния, к Сы́ну Ея́ вопию́ще: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Я́ко жениха́ Тя́ кра́сный черто́г, я́ко Влады́чню пала́ту одушевле́нну, я́ко порфи́ру всезлату́ю, я́ко красне́йшее оби́телище Христо́во, Влады́чице все́х, умоля́ющаго Тя́ спаси́ мя́.

Отча́явся по́мощи вся́кия, к Тебе́, Пренепоро́чная, держа́вной Храни́тельнице и Покро́ву, притеко́х: не отри́ни у́бо мене́ от Боже́ственнаго покро́ва Твоего́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго, Его́же пою́т во́и а́нгельстии, хвали́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Кто́ не воспое́т Тя́ от земноро́дных, Нескве́рная, Чи́стая Голуби́це? Ты́ бо родила́ еси́ на́м Све́т вели́кий, жи́зни бога́тство, Иису́са Спа́са, Его́же пое́м, хва́ляще я́ко Го́спода, и превозно́сим во вся́ ве́ки.

Тебе́, све́тлому Изба́вителя све́щнику, прекра́сный спле́тше ли́к, пое́м: вся́ дела́ Госпо́дня, по́йте непреста́нно Де́ву Мари́ю и превозноси́те Ю́ во ве́ки.

Тро́ицы яви́лася еси́ честны́й хра́м, в Не́мже Оте́ц — любо́вию, Сы́н — пло́тию, Ду́х Святы́й наше́ствием оби́тель Себе́ сотвори́, Еди́н и́стинный Бо́г на́ш, Его́же умоли́ о на́с, Предста́тельнице всемо́щная.

Позлаще́нною ри́зою, я́коже Цари́цу, Сы́н Тво́й просвети́в заре́ю Ду́ха, Тебе́ одесну́ю Себе́ поста́ви, Пречи́стая, Его́же превозно́сим во вся́ ве́ки.

Ты́ — две́рь Царя́ небе́с и хра́м сла́вы Его́, Де́во Всепе́тая, отве́рзи на́м две́ри милосе́рдия и введи́ ны́ моли́твами Твои́ми в жили́ще небе́сныя сла́вы.

Ма́ти Пресвята́я, Ея́же моли́твами ро́д челове́ческий при́сно соблюда́ется, поклони́ся Отцу́, умоли́ Сы́на, призови́ Свята́го Ду́ха и уми́лостиви Бо́га, в Тро́ице Еди́наго, о мно́жестве грехо́в на́ших, да, Тобо́ю поми́ловани бы́вше, Творца́ и Тебе́ благослови́м отны́не и до ве́ка.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.

Рече́м Твои́х усте́н, Всечи́стая, после́дующе, Тя́ ублажа́ем, с Тобо́ю бо вои́стинну вели́чия сотвори́вый Госпо́дь возвели́чи Тя́ и и́стинную Бо́жию Ма́терь, рожде́йся из чре́ва Твоего́, показа́.

Приклони́вый небеса́ в Тя́, Де́во, всели́ся и ны́не на моли́тву Твою́ зри́т, Богоро́дице Чи́стая, Твое́, Цари́це, исполня́я проше́ние, Ему́же за ны́ усе́рдно помоли́ся, на Тя́ бо наде́емся, Благослове́нная.

Святы́х Свята́я, Де́во Чи́стая, святы́х Свята́го родила́ еси́, все́х освяща́ющаго, Христа́ Изба́вителя. Те́мже Тя́, Цари́цу и Влады́чицу все́х, я́ко Ма́терь Зижди́теля тва́рей пропове́дуем.

Предъизбра́нная от все́х родо́в, услы́ши гла́с на́ш и да́руй проще́ние ду́ш на́ших, избавле́ние страсте́й и боле́зней, вся́ могу́щая, я́ко Ма́ти Бо́жия.

Цари́цу Де́ву Тя́ пропове́дует Дави́д, Пречи́стая, Чи́стую, те́мже мо́лим Тя́: Небе́снаго ны́ Ца́рствия сотвори́ насле́дники, да ублажа́ем Тя́.

Приими́ е́же от души́ моле́ние мое́, Пречи́стая Влады́чице, Я́же Бо́га ро́ждши пло́тию, к Тебе́ бо прибего́х, к держа́вней по́мощи, да не погрешу́ наде́жды моея́.

Свети́лен, гла́с 1:

Влады́чице, все́х Влады́чица и все́х вы́шшая, все́х же превосходя́щая го́рних во́инств, простри́ ру́ку держа́вну и сохрани́ ми́р, свяще́нники благослови́, Тебе́ священноде́йствующия, мона́хи же прости́, моля́щияся Тебе́, оте́чество на́ше соблюди́, Свята́я Богоро́дице. И ны́не на́с сподо́би ви́дети Небе́сное Ца́рство и ра́йскую две́рь, егда́ ся́дет Судия́ суди́ти вселе́нней во второ́м и стра́шном Суди́лище, Влады́чице а́нгелов.

Сла́ва, и ны́не: Да и́мя Твое́, Богоро́дице, на земли́ славосло́вится, И́же из Тебе́ просия́в гре́шником держа́вную наде́жду и сте́ну Тя́ дарова́, Тобо́ю бо вся́кое дыха́ние к Бо́гу притека́ет.

Ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри, име­ну­е­мая «Дер­жав­ная», яви­ла се­бя рус­ско­му пра­во­слав­но­му на­ро­ду 2/15 мар­та 1917 го­да — в день от­ре­че­ния от пре­сто­ла им­пе­ра­то­ра Ни­ко­лая II, бу­ду­ще­го цар­ствен­но­го стра­сто­терп­ца, — в се­ле Ко­ло­мен­ском близ Моск­вы.

Некой кре­стьян­ке Ев­до­кии Адри­а­но­вой, жи­тель­ни­це де­рев­ни Пе­ре­рвы, бы­ло три­жды во сне от­кры­то, что есть по­за­бы­тый об­раз Бо­го­ро­ди­цы, через ко­то­рый от­ныне бу­дет яв­ле­но небес­ное по­кро­ви­тель­ство Ца­ри­цы Небес­ной рус­ско­му на­ро­ду. Она яс­но слы­ша­ла сло­ва: «Есть в се­ле Ко­ло­мен­ском боль­шая чер­ная ико­на, ее нуж­но взять, сде­лать крас­ной, пусть мо­лят­ся».

На­сто­я­тель хра­ма в Ко­ло­мен­ском, отец Ни­ко­лай Ли­ха­чев, к ко­то­ро­му об­ра­ти­лась Ев­до­кия, не стал пре­пят­ство­вать, и они вме­сте осмот­ре­ли все ико­ны, на­хо­див­ши­е­ся в церк­ви. Не най­дя ни­че­го по­хо­же­го в хра­ме, отец Ни­ко­лай пред­ло­жил по­смот­реть ико­ны в под­ва­ле церк­ви, по раз­ным при­чи­нам сло­жен­ные там, сре­ди ко­то­рых и вы­бра­ли са­мую боль­шую, по­кры­тую ве­ко­вой пы­лью. Очи­стив ико­ну от пы­ли, они к сво­е­му удив­ле­нию уви­де­ли изо­бра­же­ние Бо­жи­ей Ма­те­ри, си­дя­щей на троне. По ме­ре при­ве­де­ния ико­ны в по­ря­док об­на­ру­жи­лось, что Мла­де­нец-Хри­стос на ко­ле­нях Бо­жи­ей Ма­те­ри про­стер бла­го­слов­ля­ю­щую ру­ку. В од­ной ру­ке Вла­ды­чи­ца дер­жа­ла ски­петр, в дру­гой — дер­жа­ву (зна­ки цар­ской вла­сти над ми­ром), на гла­ве Ее бы­ла ко­ро­на, а на пле­чах — крас­ная ман­тия или пор­фи­ра. При необык­но­вен­но су­ро­вом ли­ке Бо­го­ма­терь на иконе име­ла цар­ствен­ный вид — все ука­зы­ва­ло на то, что Вла­ды­чи­ца от­ныне при­ни­ма­ет на се­бя осо­бое по­пе­че­ние о мно­го­стра­даль­ном рус­ском на­ро­де.

Адри­а­но­ва сра­зу при­зна­ла ви­ден­ную во сне ико­ну, а свя­щен­ник тот­час же от­слу­жил пе­ред об­ра­зом мо­ле­бен с ака­фи­стом.

Слух о вновь най­ден­ной иконе быст­ро рас­про­стра­нил­ся не толь­ко в се­ле Ко­ло­мен­ском; бо­го­моль­цы сте­ка­лись в цер­ковь Воз­не­се­ния из Моск­вы и дру­гих мест, по­лу­чая от Бо­жи­ей Ма­те­ри бла­го­дат­ную по­мощь. В «Сер­ги­ев­ских лист­ках» опи­са­но при­бы­тие Дер­жав­ной ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри в Мар­фо-Ма­ри­ин­скую оби­тель в Москве, где ико­на бы­ла встре­че­на Ве­ли­кой кня­ги­ней Ели­са­ве­той Фе­о­до­ров­ной и дру­ги­ми сест­ра­ми с боль­шим тор­же­ством. Ико­ну для по­кло­не­ния во­зи­ли и в дру­гие церк­ви, а по вос­крес­ным и празд­нич­ным дням она оста­ва­лась в се­ле Ко­ло­мен­ском.

По неко­то­рым све­де­ни­ям, Дер­жав­ная ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри до 1812 го­да пре­бы­ва­ла в Воз­не­сен­ском жен­ском мо­на­сты­ре в Москве. Спа­сая ико­ну от На­по­лео­нов­ско­го раз­граб­ле­ния, ее спря­та­ли в се­ле Ко­ло­мен­ском и, по всей ве­ро­ят­но­сти, за­бы­ли там на 105 лет, по­ка она не яви­ла се­бя в по­ло­жен­ное вре­мя.

Зна­ме­на­тель­но, что свя­той об­раз был об­на­ру­жен в осо­бое вре­мя — в на­ча­ле рус­ско­го ли­хо­ле­тья. Цар­ствен­ный вид ико­ны, ски­петр и дер­жа­ва слов­но под­чер­ки­ва­ют, что Вла­ды­чи­ца при­ня­ла на Се­бя и опе­ку, и окорм­ле­ние вер­ных чад Церк­ви Рос­сий­ской. Зна­ме­на­тель­на и алая пор­фи­ра Бо­го­ма­те­ри, цвет ко­то­рой на­по­ми­на­ет цвет кро­ви...

Служ­ба и ака­фист Дер­жав­ной иконе Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы со­став­ле­ны с уча­сти­ем Свя­тей­ше­го Пат­ри­ар­ха Ти­хо­на († 1925).

Ныне эта свя­тая ико­на на­хо­дит­ся в хра­ме Ка­зан­ской ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри в Ко­ло­мен­ском, ку­да бы­ла воз­вра­ще­на 27 июля 1990 го­да.

См. фильм "Державная икона Божией Матери".