Каноны на положение Честной ризы Пресвятой Богородицы во Влахерне
Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.
Память: 15 июля (02 июля ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Триста́ты кре́пкия, Рожде́йся от Де́вы, безстра́стия во глубине́ души́ трича́стное потопи́, молю́ся, да Тебе́, я́ко в тимпа́не, во умерщвле́нии телесе́ побе́дное воспою́ пе́ние.
Ри́зу Твою́ честну́ю, Богоро́дице Де́во, чту́щим Тя́ лю́дем дарова́ла еси́ при́сно, свяще́нное огражде́ние, вся́кое сопроти́вных обстоя́ние всегда́ побежда́ющи си́лою духо́вною.
Пло́тию на́с ра́ди от чи́стых Твои́х крове́й я́вльшагося на земли́ ри́зу свяще́нную осяза́нием освяти́ла еси́ и телесе́ Твоего́ прикоснове́нием, ея́же ра́ди вся́ рабы́ Твоя́ освяща́еши, Де́во, пою́щия Тя́.
Сокро́вище честно́е ве́рно Тя́ чту́щим дарова́ла еси́, Блага́я Де́во, вои́стинну честну́ю ри́зу Твою́, вся́ обогаща́ющи да́ры Боже́ственнаго Ду́ха и чуде́с мно́гими дея́нии.
Нескве́рная А́гнице, А́гнца ро́ждшая Бо́жия па́че естества́, дарова́ла еси́ на́м честну́ю ри́зу Твою́, скве́рны и́стинно и вра́ски очища́ющую всегда́ покланя́ющихся е́й, Всенепоро́чная.
И́н. гла́с то́йже.
Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав, Изра́иль, крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.
Свеща́ светоявле́нная и незаходи́мая, Пречи́стыя хра́м, я́коже не́бо све́тлое, обре́т честну́ю ри́зу Ея́, вселе́нную дне́сь благода́тей просвеща́ет заря́ми.
Кре́пость и утвержде́ния сою́з, Твою́, Пречи́стая, ри́зу Боже́ственную вои́стинну стяжа́в, гра́д Тво́й держа́ву непобеди́мую и́мать, те́м и хва́лится о Тебе́.
Дре́вняго я́ко вои́стинну киво́та честне́йшая Твоя́ ра́ка, Богороди́тельнице, яви́ся на земли́, его́же зна́мения нося́щи, но и ве́рных во и́стине позна́ния сохраня́ющи.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Я́ко нелло́ды роди́ от язы́к Це́рковь, и мно́гое в ча́дех изнемо́же со́нмище, чу́дному Бо́гу на́шему возопии́м: Свя́т еси́, Го́споди.
Кра́сное освяще́ние, Небе́сную две́рь, Бо́жию Ма́терь воспое́м и Тоя́ ри́зу, Боже́ственная точа́щу дарова́ния, ю́же любо́вию целу́ем.
Нетле́ния оде́ждею тле́нием обна́жшияся, Твои́м нетле́нным рождество́м все́х оде́яла еси́, Чи́стая, и́мже честну́ю ри́зу Твою́ дарова́ла еси́, бога́тство неотъе́млемо.
И́же о́блаки, Чи́стая, одева́ющаго все́ не́бо ри́зою Твое́ю обвила́ еси́, Пречи́стая, е́йже покланя́ющеся, ве́рно Тя́ сла́вим, покро́ве ду́ш на́ших.
Врачева́ние безме́здно боля́щим е́сть Боже́ственный се́й хра́м: ри́зу бо Твою́, Чи́стая, исто́чник, непреста́нно точа́щий исцеле́ния, стяжа́, Пренепоро́чная.
И́н.
Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Тя́ моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.
Почита́ем, ве́рнии, я́ко совокупле́ния к Бо́гу сою́з, Чи́стыя дне́сь ри́зы, ве́рно гове́юще.
Исцеле́ния ве́рным многочестна́я на́м дне́сь прече́стно Чи́стыя ри́за источа́ет благода́тию.
Я́ко роса́ у́тренняя, ра́дость Твоя́ приснотеку́щая пе́щь страсте́й Тя́ воспева́ющих уставля́ет при́сно.
Седа́лен, гла́с 4.
Чуде́с ре́ки, Богоро́дице, от всечестны́я Твоея́ ра́ки происходя́щия, я́ко из Еде́ма, напая́ют лице́ земли́, благода́ти пролива́ющия ве́рно Тя́ чту́щим, те́мже Тя́ воспева́ем, и ве́рно восхваля́ем, и благода́рно всегда́ взыва́ем: ра́дуйся, еди́на Наде́жде пою́щих Тя́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Любве́ ра́ди, Ще́дре, Твоего́ о́браза на Кресте́ Твое́м ста́л еси́, и раста́яшася язы́цы: Ты́ бо еси́, Человеколю́бче, кре́пость моя́ и хвале́ние.
Возвели́чим еди́ну Благослове́нную и Тоя́ ри́зе прико́снемся ве́рою, я́ко да почерпе́м благода́ть духо́вную.
Я́ко многоце́нное сокро́вище, стяжа́в Тебе́ чту́щий гра́д ри́зу Твою́, Отрокови́це, ве́рою облобыза́ет и благода́ть прие́млет.
Ри́зу Твою́, я́ко точа́щую нетле́ние, оде́жду же сла́вы бы́вшую, все́м песносло́вящим Тя́, почита́ем, Всенепоро́чная.
Всенепоро́чная и еди́на благослове́нная, Херуви́м святе́й я́вльшися, ду́ши на́с спаси́ от вся́каго обстоя́ния, ве́рою чту́щих Тя́.
И́н.
Ирмо́с: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце Пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Я́ко пречестну́ю тве́рдь, Богоро́дице, Творе́ц и Зижди́тель Тя́ водрузи́вый, я́коже звезда́ми, украси́ Тя́ Боже́ственными сия́нии, и́миже украша́еши концы́.
От земли́ на́с возвлачи́т к Небеси́, Богороди́тельнице, Боже́ственная Твоя́ ри́за, Чи́стая, любо́вию сея́ распале́нных те́пле, те́мже Тя́ сла́вим, я́ко лу́чшаго вину́.
Се́ благода́ть неисчерпа́емая, прииди́те вси́ сокруше́нным се́рдцем, почерпи́те Боже́ственныя то́ки, источа́ющия незави́стно, о празднолю́бцы, от честны́я ра́ки Твоея́, Всепе́тая.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.
Ты́, Влады́чице Чи́стая, на́м, Твои́м рабо́м, дарова́ла еси́ утвержде́ние ри́зу, и честны́й Тво́й по́яс, и Боже́ственное огражде́ние.
Ра́й красе́н, благово́ние Ду́ха, Пречи́стая, испуща́яй, хра́м, держа́щий Твою́ ри́зу, показа́ся.
Освяти́ на́ша ду́ши и телеса́, ве́рою святу́ю Твою́, Пресвята́я, ри́зу почита́ющих, я́ко прече́стну.
Хра́мы ны́ Бо́жия в Тя́ Все́льшагося покажи́, Богоро́дице, в Боже́ственнем хра́ме Твое́м ве́рно Тя́ блажа́щия.
И́н.
Ирмо́с: То́йже.
Ты́, Го́споди, Твою́ Ма́терь возвели́чил еси́, Ты́ возне́сл еси́ над вся́ вла́сти мы́сленныя без сравне́ния сла́ву Ея́.
Благода́ть Бо́жию незави́стно точа́щая Ты́ еси́, Пречи́стая Богоро́дице, от честны́я ра́ки Твоея́ любо́вию покланя́ющимся.
Твое́ю си́лою ве́рнии лю́дие опоясу́ются, Тя́ сою́з, Богоро́дице, Тво́й име́яй гра́д ри́зою Твое́ю почита́ется.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Возопи́, прообразу́я погребе́ние тридне́вное, проро́к Ио́на, в ки́те моля́ся: от тли́ изба́ви мя́, Иису́се, Царю́ си́л.
Показа́ла еси́ все́ми Ца́рствующему гра́ду, ро́ждшая Царя́ все́х и Го́спода, я́ко неруши́мую сте́ну, честну́ю и святу́ю ри́зу Твою́.
Ра́дующеся, Де́вы благода́ть просла́вим, и Сея́ пресвяту́ю ри́зу почти́м: из нея́же вся́ко здра́вие немощны́м непреста́нно происхо́дит.
Во́д Тя́ животеку́щий исто́чник ве́мы, Богоро́дице, и почита́ем Боже́ственную ри́зу Твою́, от нея́же исцеле́ние всегда́, ве́рнии, почерпа́ем.
Госпо́дь, с Тобо́ю, Богоро́дице, бы́вый, челове́ческое Себе́ присво́ил существо́ и вся́к вре́д чужда́го от него́ изгна́л е́сть.
И́н.
Ирмо́с: Пожру́ Ти́ со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею Кро́вию.
Всю́ Тя́ па́че естества́ просла́ви Госпо́дь, всю́ украси́в, Отрокови́це, всю́ Тя́ почте́ па́че сло́ва, Богоро́дице, с по́ясом, ри́зою и Боже́ственною ра́кою.
Кре́пость Тя́ ве́рнии стяжа́вше и похвалу́, одева́ются сла́вою, честно́ю Твое́ю ри́зою, Богороди́тельнице, я́коже пресве́тлое украше́ние и честно́е Тя́ стяжа́вше.
Ви́дети Твою́, Богоро́дице, сла́ву неизрече́нную дре́вле боле́зноваху боже́ственне проро́цы вси́, но в после́дняя дни́ на́м яви́ся и́же ле́т Превы́шший.
Конда́к, гла́с 4.
Одея́ние все́м ве́рным нетле́ния, Богоблагода́тная Чи́стая, дарова́ла еси́, свяще́нную ри́зу Твою́, е́юже свяще́нное те́ло Твое́ покрыва́ла еси́, покро́ве все́х челове́ков, ея́же положе́ние пра́зднуем любо́вию и вопие́м со стра́хом Ти́, Чи́стая: ра́дуйся, Де́во, христиа́н похвало́.
И́кос:
Чи́стое одея́ние и ски́нию Бо́жия Сло́ва, одушевле́нный о́блак и ста́мну ма́нны, Богоро́дицу Мари́ю вси́, спа́сшиися Рождество́м Ея́, ве́рою ублажи́м и честне́й ри́зе прико́снемся, е́юже Влады́ку объе́мши, я́ко Отроча́ носи́ла е́сть, в пло́ть обо́лкшагося, Его́же ра́ди челове́ческое естество́ взя́тся к превысоча́йшей жи́зни и Ца́рствию. Те́мже с ра́достию вопие́м велегла́сно: ра́дуйся, Де́во, христиа́н похвало́.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Авраа́мстии иногда́ в Вавило́не о́троцы пе́щный пла́мень попра́ша, пе́сньми взыва́юще: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Высо́ким ра́зумом и смире́нным се́рдцем Царе́в превысо́кий престо́л просла́вим, Всесвяту́ю Отрокови́цу обра́дованную.
Черто́г Бо́жий избра́нный, в честне́м Твое́м се́м черто́зе лежа́щую ри́зу Твою́ ве́рою почита́ем, я́ко киво́т свя́т и благочести́вых покро́в.
Обновля́ется вся́к, приступа́яй ве́рою и святы́й облобыза́яй ковче́г, держа́щий Твою́, Чи́стая Де́во, светови́дную ри́зу.
Богороди́тельнице Чи́стая, чту́щий Тя́ гра́д от гла́да, тру́са же и озлобле́ния вся́каго спаса́й, и язы́ческаго нахожде́ния, и сопроти́внаго вре́да.
И́н.
Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Ты́, я́коже со́лнце пра́вды еди́н сы́й, Бла́же, Боже́ственно украси́л еси́ хра́м Чи́стыя разли́чными Твои́ми дарова́нии, в не́мже возсия́вшая лучи́ испуща́ет от Своея́ ри́зы.
Излива́ют чудеса́, Пречи́стая, Боже́ственныя ча́ши Твоя́ благода́ть вои́стинну ве́рным, и незави́стно чту́щим Тя́ от Твоея́ ра́ки пролива́ются, я́ко из друга́го Еде́ма, мы́сленныя ре́ки.
От скве́рны вся́кия душе́вныя, чисти́тельна е́сть Твоя́, Всенепоро́чная Де́во, ра́ка, покрыва́ющая честно́е Твое́ те́ло покры́вшую ри́зу.
Ны́не приступи́те с весе́лием вси́, и́же на земли́, прииди́те, ра́ка призыва́ет та́йне, объя́ти Госпожи́ пресла́вную во мне́ сокро́виществованную ри́зу Ея́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Изба́вителю все́х, Всеси́льне, посреде́ пла́мене благоче́ствовавшия, снизше́д, ороси́л еси́ и научи́л еси́ пе́ти: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.
Благода́рными гла́сы воспева́ем Тя́, все́х до́брых на́м Хода́таицу, и честну́ю ри́зу Твою́ облобыза́юще, Отрокови́це, взыва́ем: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Я́ко мы́сленную свещу́ иму́ще, на све́щнице трапе́зы предлежа́щую, свяще́нную оде́жду Пречи́стыя Де́вы, серде́чныя просвеща́ем зе́ницы всегда́.
Ника́коже безча́стны оста́вила еси́ свяще́ннаго Твоего́, Де́во, прикоснове́ния недосто́йныя рабы́ Твоя́: вме́сто бо те́ла Твоего́ живоно́снаго ри́зу Твою́ все́м дарова́ла еси́.
Пе́сньми Боже́ственными почти́м Бо́жие селе́ние простра́нное, в ма́терех Пречи́стую, Небе́сную две́рь, е́юже заключи́ся к сме́рти две́рь веду́щая.
И́н.
Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л льво́в зия́ния в ро́ве затче́; о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
А́нгели, Пречи́стая, ны́не сликовству́ют в честне́м хра́ме Твое́м, Чи́стая, и окружа́ют, Влады́чице, честну́ю и святу́ю Твою́ ри́зу любо́вию и ра́достию, мы́ же весе́лием мно́гим покланя́емся, воспева́юще Тя́, сла́ву ро́да на́шего.
Же́зл, я́же цве́т жи́зни прозя́бшая, Ты́ еси́ все́х ра́дость многочестна́я, Пречи́стая, мирополо́жница Ду́ха, сокро́вище благи́х, арома́т исто́чник, из него́же ми́ра исцеле́ний источа́ет Боже́ственная ра́ка.
Воспева́ют, Пречи́стая, вели́чия Твоя́, Чи́стая, мы́сленная во́инства, пропове́дают вси́ патриа́рси и проро́цы я́сно, и апо́столи сия́, и му́чеников ли́к, и преподо́бных все́ исполне́ние, с ни́миже покланя́ем Ти́ ся́.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Е́ва у́бо неду́гом преслуша́ния кля́тву всели́ла е́сть; Ты́ же, Де́во Богоро́дице, прозябе́нием чревоноше́ния ми́рови Благослове́ние процвела́ еси́. Те́м Тя́ вси́ велича́ем.
Се́ Тя́, о́др Соломо́нов, почита́ем ра́достными пе́сньми, и честну́ю Твою́ ри́зу, я́ко други́й киво́т свяще́ния, окружи́вше, исцеле́ния прие́млем спаси́тельная, Присноде́во.
Яви́ся ны́не Боже́ственная Твоя́ ра́ка, содержа́щая ри́зу Твою́ честну́ю, я́коже исто́чник све́та, Де́во, лучи́ исцеле́ний испуща́ющи и тьму́ неду́гов отгоня́щи, ю́же с любо́вию целу́ем.
Дне́сь сра́дуются на́м, Всенепоро́чная, покланя́нием ри́зы Твоея́ вся́ Небе́сныя си́лы, апо́столи, проро́цы и му́ченицы, преподо́бнии и пра́веднии вси́, Влады́чице еди́на Присноде́во.
Освяти́ся вся́ земля́, всесвято́е Влады́чне поко́ище, положе́нием ри́зы Твоея́, и Дави́д ра́дуется дре́вле положе́нием киво́та, прообразу́ющаго Тя́, Присноде́во.
Све́тло одея́ние Твою́ ри́зу дарова́ла еси́ и огражде́ние Тя́ чту́щему Ца́рствующему гра́ду все́х градо́в, я́ко Цари́ца все́х тва́рей су́щи, Богороди́тельнице Ма́ти Де́во.
И́н.
Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся, Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.
Черто́г пречестны́й се́й, Богороди́тельнице, яви́ся ра́ка Твоя́, честну́ю Твою́ ри́зу, де́вственное же одея́ние и неве́стническое я́ко иму́щи и я́ко жи́зни сокро́вище соблюда́ющи.
Хра́м, изобража́ющий вся́ко Небе́сное благоукраше́ние Де́вы, дне́сь, ве́рнии, дости́гше, чуде́с заря́ми, я́коже звезда́ми, сия́ем, и озаря́емся благода́тию.
И́мать святы́й Тво́й по́яс и честну́ю Твою́ ри́зу, Богороди́тельнице, Тво́й гра́д, я́ко сте́ну, и уче́ний Боже́ственных соедине́ние, и правосла́вных похвалу́, и во́инству победи́тельная.
Пое́м неизрече́нную сла́ву и безчи́сленную Твою́ благода́ть: Ты́ бо еси́ исто́чник прему́дрости, из него́же Сло́во все́м происхо́дит, чту́щим Тя́, Пречи́стая, и велича́ющим рождество́ Твое́.
Свети́лен.
Окрили́вшую Христа́ ри́зу Богоотрокови́цы и Богоро́дицы Мари́и, дне́сь прииди́те, земноро́днии, почти́м пе́сньми, я́ко да благода́тию Сея́ при́сно ублажа́емся.
Сла́ва, и ны́не: Еди́на и естество́ и вре́мя обнови́ла еси́, Богома́ти: нетле́нно бо Твое́ рождество́, нетле́нная и ри́за, е́юже гра́д Тво́й покрыва́еши и е́юже ски́петры благоче́стия содержи́ши.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Трїста́ты крѣ̑пкїѧ, рожде́йсѧ ѿ дв҃ы, безстра́стїѧ во глꙋбинѣ̀, дꙋшѝ трича́стное потопѝ, молю́сѧ: да тебѣ̀ ꙗ҆́кѡ въ тѷмпа́нѣ, во ᲂу҆мерщвле́нїи тѣлесѐ побѣ́дное воспою̀ пѣ́нїе.
Ри́зꙋ твою̀ честнꙋ́ю, бцⷣе дв҃о, чтꙋ́щымъ тѧ̀ лю́демъ дарова́ла є҆сѝ при́снѡ, сщ҃е́нное ѡ҆гражде́нїе, всѧ́кое сопроти́вныхъ ѡ҆бстоѧ́нїе всегда̀ побѣжда́ющи си́лою дꙋхо́вною.
Пло́тїю на́съ ра́ди ѿ чи́стыхъ твои́хъ крове́й, ꙗ҆́вльшагѡсѧ на землѝ, ри́зꙋ свѧще́ннꙋю ѡ҆сѧза́нїемъ ѡ҆свѧти́ла є҆сѝ, и҆ тѣлесѐ твоегѡ̀ прикоснове́нїемъ: є҆ѧ́же ра́ди всѧ̑ рабы̑ твоѧ̑ ѡ҆свѧща́еши, дв҃о, пою́щыѧ тѧ̀.
Сокро́вище честно́е вѣ́рнѡ тѧ̀ чтꙋ́щымъ дарова́ла є҆сѝ, блага́ѧ дв҃о, вои́стиннꙋ честнꙋ́ю ри́зꙋ твою̀, всѧ̑ ѡ҆богаща́ющи да̑ры бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а и҆ чꙋде́съ мно́гими дѣѧ̑нїи.
Нескве́рнаѧ а҆́гнице, а҆́гнца ро́ждшаѧ бж҃їѧ па́че є҆стества̀, дарова́ла є҆сѝ на́мъ честнꙋ́ю ри́зꙋ твою̀, сквє́рны и҆́стиннѡ и҆ вра̑ски ѡ҆чища́ющꙋю всегда̀, покланѧ́ющихсѧ є҆́й, всенепоро́чнаѧ.
И҆́нъ. Гла́съ то́йже.
І҆рмо́съ: Мо́рѧ чермнꙋ́ю пꙋчи́нꙋ, невла́жными стопа́ми, дре́внїй пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль, крестоѻбра́зныма мѡѷсе́овыма рꙋка́ма, а҆мали́ковꙋ си́лꙋ въ пꙋсты́ни побѣди́лъ є҆́сть.
Свѣща̀ свѣтоѧвле́ннаѧ и҆ незаходи́маѧ, пречⷭ҇тыѧ хра́мъ, ꙗ҆́коже нб҃о свѣ́тлое ѡ҆брѣ́тъ честнꙋ́ю ри́зꙋ є҆ѧ̀, вселе́ннꙋю дне́сь благода́тей просвѣща́етъ зарѧ́ми.
Крѣ́пость и҆ ᲂу҆твержде́нїѧ сою́зъ, твою̀, пречⷭ҇таѧ, ри́зꙋ бжⷭ҇твеннꙋю, вои́стиннꙋ стѧжа́въ гра́дъ тво́й, держа́вꙋ непобѣди́мꙋю и҆́мать, тѣ́мъ и҆ хва́литсѧ ѡ҆ тебѣ̀.
Дре́внѧгѡ ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ кївѡ́та честнѣ́йшаѧ твоѧ̀ ра́ка, бг҃ороди́тельнице, ꙗ҆ви́сѧ на землѝ, є҆гѡ́же зна́мєнїѧ носѧ́щи, но и҆ вѣ́рныхъ во и҆́стинѣ позна́нїѧ сохранѧ́ющи.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ непло́ды родѝ ѿ ꙗ҆зы̑къ цр҃ковь, и҆ мно́гое въ ча́дѣхъ и҆знемо́же со́нмище, чꙋ́дномꙋ бг҃ꙋ на́шемꙋ возопїи́мъ: ст҃ъ є҆сѝ, гдⷭ҇и.
Кра́сное ѡ҆свѧще́нїе, нбⷭ҇нꙋю две́рь, бж҃їю мт҃рь воспое́мъ, и҆ тоѧ̀ ри́зꙋ бжⷭ҇твєннаѧ точа́щꙋ дарѡва́нїѧ, ю҆́же любо́вїю цѣлꙋ́емъ.
Нетлѣ́нїѧ ѡ҆де́ждею, тлѣ́нїемъ ѡ҆бна́жшыѧсѧ твои́мъ нетлѣ́ннымъ ржⷭ҇тво́мъ, всѣ́хъ ѡ҆дѣ́ѧла є҆сѝ, чⷭ҇таѧ: и҆́мже честнꙋ́ю ри́зꙋ твою̀ дарова́ла є҆сѝ бога́тство неѿе́млемо.
И҆́же ѻ҆́блаки, чⷭ҇таѧ, ѡ҆дѣва́ющаго всѐ нб҃о, ри́зою твое́ю ѡ҆бвила̀ є҆сѝ, пречⷭ҇таѧ. є҆́йже покланѧ́ющесѧ вѣ́рнѡ, тѧ̀ сла́вимъ, покро́ве дꙋ́шъ на́шихъ.
Врачева́нїе безме́здно болѧ́щымъ є҆́сть бжⷭ҇твенный се́й хра́мъ: ри́зꙋ бо твою̀, чⷭ҇таѧ, и҆сто́чникъ непреста́ннѡ точа́щїй и҆сцѣлє́нїѧ стѧжа̀, пренепоро́чнаѧ.
И҆́нъ.
І҆рмо́съ: Весели́тсѧ ѡ҆ тебѣ̀ це́рковь твоѧ̀, хрⷭ҇тѐ, зовꙋ́щи: ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, и҆ прибѣ́жище и҆ ᲂу҆твержде́нїе.
Почита́емъ вѣ́рнїи, ꙗ҆́кѡ совокꙋпле́нїѧ къ бг҃ꙋ сою́зъ, чⷭ҇тыѧ дне́сь ри́зы, вѣ́рнѡ говѣ́юще.
И҆сцѣлє́нїѧ вѣ̑рнымъ многочестна́ѧ на́мъ дне́сь прече́стнѡ чⷭ҇тыѧ ри́за и҆сточа́етъ благода́тїю.
Ꙗ҆́кѡ роса̀ ᲂу҆́треннѧѧ ра́дость твоѧ̀ приснотекꙋ́щаѧ, пе́щь страсте́й, тѧ̀ воспѣва́ющихъ, ᲂу҆ставлѧ́етъ при́снѡ.
Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.
Чꙋде́съ рѣ́ки, бцⷣе, ѿ всечестны́ѧ твоеѧ̀ ра́ки происходѧ́щыѧ, ꙗ҆́кѡ и҆зъ є҆де́ма напаѧ́ютъ лицѐ землѝ бл҃года̑ти пролива́ющыѧ, вѣ́рнѡ тѧ̀ чтꙋ́щымъ: тѣ́мже тѧ̀ воспѣва́емъ, и҆ вѣ́рнѡ восхвалѧ́емъ, и҆ благода́рнѡ всегда̀ взыва́емъ: ра́дꙋйсѧ, є҆ди́на наде́жде пою́щихъ тѧ̀.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Любвѐ ра́ди, ще́дре, твоегѡ̀ ѻ҆́браза, на крестѣ̀ твое́мъ ста́лъ є҆сѝ, и҆ раста́ѧшасѧ ꙗ҆зы́цы: ты́ бо є҆сѝ, человѣколю́бче, крѣ́пость моѧ̀ и҆ хвале́нїе.
Возвели́чимъ є҆ди́нꙋ благослове́ннꙋю, и҆ тоѧ̀ ри́зѣ прико́снемсѧ вѣ́рою: ꙗ҆́кѡ да почерпе́мъ благода́ть дꙋхо́внꙋю.
Ꙗ҆́кѡ многоцѣ́нное сокро́вище стѧжа́въ, тебѐ чтꙋ́щїй гра́дъ, ри́зꙋ твою̀, ѻ҆трокови́це, вѣ́рою ѡ҆блобыза́етъ, и҆ благода́ть прїе́млетъ.
Ри́зꙋ твою̀, ꙗ҆́кѡ точа́щꙋю нетлѣ́нїе, ѻ҆де́ждꙋ же сла́вы бы́вшꙋю, всѣ̑мъ пѣсносло́вѧщымъ тѧ̀, почита́емъ, всенепоро́чнаѧ.
Всенепоро́чнаѧ, и҆ є҆ди́на благослове́ннаѧ, херꙋві̑мъ ст҃ѣ́йши ꙗ҆́вльшисѧ, дꙋ́шы на́съ спасѝ ѿ всѧ́кагѡ ѡ҆бстоѧ́нїѧ, вѣ́рою чтꙋ́щихъ тѧ̀.
И҆́нъ.
І҆рмо́съ: Вознесе́на тѧ̀ ви́дѣвши цр҃ковь на крестѣ̀, сл҃нце пра́ведное, ста̀ въ чи́нѣ свое́мъ, досто́йнѡ взыва́ющи: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Ꙗ҆́кѡ пречестнꙋ́ю тве́рдь, бцⷣе, творе́цъ и҆ зижди́тель тѧ̀ водрꙋзи́вый, ꙗ҆́коже ѕвѣзда́ми ᲂу҆краси́ тѧ бжⷭ҇твенными сїѧ̑нїи, и҆́миже ᲂу҆краша́еши концы̀.
Ѿ землѝ на́съ возвлачи́тъ къ нб҃сѝ, бг҃ороди́тельнице, бжⷭ҇твеннаѧ твоѧ̀ ри́за, чⷭ҇таѧ, любо́вїю сеѧ̀ распале́нныхъ те́плѣ: тѣ́мже тѧ̀ сла́вимъ, ꙗ҆́кѡ лꙋ́чшагѡ винꙋ̀.
Сѐ бл҃года́ть неисчерпа́емаѧ, прїиди́те всѝ сокрꙋше́ннымъ се́рдцемъ, почерпи́те бжⷭ҇твєнныѧ то́ки, и҆сточа́ющыѧ незави́стнѡ, ѽ празднолю́бцы, ѿ честны́ѧ ра́ки твоеѧ̀, всепѣ́таѧ.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Ты̀, гдⷭ҇и мо́й, свѣ́тъ въ мі́ръ прише́лъ є҆сѝ, свѣ́тъ ст҃ы́й, ѡ҆браща́ѧй и҆зъ мра́чна невѣ́дѣнїѧ, вѣ́рою воспѣва́ющыѧ тѧ̀.
Ты̀, влⷣчце чⷭ҇таѧ, на́мъ твои̑мъ рабѡ́мъ дарова́ла є҆сѝ ᲂу҆твержде́нїе ри́зꙋ и҆ честны́й тво́й по́ѧсъ, и҆ бжⷭ҇твенное ѡ҆гражде́нїе.
Ра́й красе́нъ, благово́нїе дх҃а, пречⷭ҇таѧ, и҆спꙋща́ѧй, хра́мъ держа́щїй твою̀ ри́зꙋ показа́сѧ.
Ѡ҆свѧтѝ на́шѧ дꙋ́шы и҆ тѣлеса̀, вѣ́рою ст҃ꙋ́ю твою̀, прест҃а́ѧ, ри́зꙋ почита́ющихъ, ꙗ҆́кѡ прече́стнꙋ.
Хра́мы ны̀ бж҃їѧ въ тѧ̀ все́льшагѡсѧ покажѝ, бцⷣе, въ бжⷭ҇твеннѣмъ хра́мѣ твое́мъ вѣ́рнѡ тѧ̀ блажа́щыѧ.
И҆́нъ.
І҆рмо́съ: То́йже.
Ты̀, гдⷭ҇и, твою̀ мт҃рь возвели́чилъ є҆сѝ: ты̀ возне́слъ є҆сѝ надъ всѧ̑ вла̑сти мы́слєнныѧ безъ сравне́нїѧ сла́вꙋ є҆ѧ̀.
Бл҃года́ть бж҃їю незави́стнѡ точа́щаѧ, ты̀ є҆сѝ, пречⷭ҇таѧ бцⷣе, ѿ честны́ѧ ра́ки твоеѧ̀, любо́вїю покланѧ́ющымсѧ.
Твое́ю си́лою вѣ́рнїи лю́дїе ѡ҆поѧсꙋ́ютсѧ: тѧ̀ сою́зъ, бцⷣе, тво́й и҆мѣ́ѧй гра́дъ, ри́зою твое́ю почита́етсѧ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Возопѝ, проѡбразꙋ́ѧ погребе́нїе тридне́вное, прⷪ҇ро́къ і҆ѡ́на, въ ки́тѣ молѧ́сѧ: ѿ тлѝ и҆зба́ви мѧ̀, і҆и҃се, цр҃ю̀ си́лъ.
Показа́ла є҆сѝ всѣ́ми црⷭ҇твꙋющемꙋ гра́дꙋ, ро́ждшаѧ цр҃ѧ̀ всѣ́хъ и҆ гдⷭ҇а, ꙗ҆́кѡ нерꙋши́мꙋю стѣ́нꙋ, честнꙋ́ю и҆ ст҃ꙋ́ю ри́зꙋ твою̀.
Ра́дꙋющесѧ дв҃ы благода́ть просла́вимъ, и҆ сеѧ̀ прест҃ꙋ́ю ри́зꙋ почти́мъ: и҆зъ неѧ́же всѧ́ко здра́вїе немѡщны́мъ непреста́ннѡ происхо́дитъ.
Во́дъ тѧ̀ животекꙋ́щїй и҆сто́чникъ вѣ́мы, бцⷣе, и҆ почита́емъ бжⷭ҇твеннꙋю ри́зꙋ твою̀, ѿ неѧ́же и҆сцѣле́нїе всегда̀ вѣ́рнїи почерпа́емъ.
Гдⷭ҇ь съ тобо́ю, бцⷣе, бы́вый, человѣ́ческое себѣ̀ присво́илъ сꙋщество̀, и҆ всѧ́къ вре́дъ чꙋжда́гѡ ѿ негѡ̀ и҆згна́лъ є҆́сть.
И҆́нъ.
І҆рмо́съ: Пожрꙋ́ ти со гла́сомъ хвале́нїѧ, гдⷭ҇и, цр҃ковь вопїе́тъ тѝ, ѿ бѣсо́вскїѧ кро́ве ѡ҆чи́щшисѧ, ра́ди ми́лости ѿ ре́бръ твои́хъ и҆сте́кшею кро́вїю.
Всю́ тѧ па́че є҆стества̀ просла́ви гдⷭ҇ь, всю̀ ᲂу҆краси́въ, ѻ҆трокови́це, всю́ тѧ почтѐ па́че сло́ва, бцⷣе, съ по́ѧсомъ, ри́зою и҆ бжⷭ҇твенною ра́кою.
Крѣ́пость тѧ̀ вѣ́рнїи стѧжа́вше, и҆ похвалꙋ̀, ѡ҆дѣва́ютсѧ сла́вою, честно́ю твое́ю ри́зою, бг҃ороди́тельнице, ꙗ҆́коже пресвѣ́тлое ᲂу҆краше́нїе и҆ честно́е тѧ̀ стѧжа́вше.
Ви́дѣти твою̀, бцⷣе, сла́вꙋ неизрече́ннꙋю, дре́вле болѣ́зновахꙋ бжⷭ҇твеннѣ прⷪ҇ро́цы всѝ: но въ послѣ̑днѧѧ дни̑ на́мъ ꙗ҆ви́сѧ, и҆́же лѣ́тъ превы́шшїй.
Конда́къ, гла́съ д҃.
Ѡ҆дѣѧ́нїе всѣ̑мъ вѣ̑рнымъ нетлѣ́нїѧ, бг҃облагода́тнаѧ чⷭ҇таѧ, дарова́ла є҆сѝ, свѧще́ннꙋю ри́зꙋ твою̀, є҆́юже свѧще́нное тѣ́ло твоѐ покрыва́ла є҆сѝ, покро́ве всѣ́хъ человѣ́кѡвъ. є҆ѧ́же положе́нїе пра́зднꙋемъ любо́вїю, и҆ вопїе́мъ со стра́хомъ тѝ, чⷭ҇таѧ: ра́дꙋйсѧ, дв҃о, хрⷭ҇тїа́нъ похвало̀.
І҆́косъ:
Чи́стое ѡ҆дѣѧ́нїе, и҆ ски́нїю бж҃їѧ сло́ва, ѡ҆дꙋшевле́нный ѻ҆́блакъ, и҆ ста́мнꙋ ма́нны, бцⷣꙋ марі́ю, всѝ спа́сшїисѧ ржⷭ҇тво́мъ є҆ѧ̀ вѣ́рою ᲂу҆блажи́мъ: и҆ честнѣ́й ри́зѣ прико́снемсѧ, є҆́юже влⷣкꙋ ѡ҆б̾е́мши, ꙗ҆́кѡ ѻ҆троча̀ носи́ла є҆́сть, въ пло́ть ѡ҆бо́лкшагосѧ: є҆гѡ́же ра́ди человѣ́ческое є҆стество̀ взѧ́тсѧ ко превысоча́йшей жи́зни и҆ црⷭ҇твїю. тѣ́мже съ ра́достїю вопїе́мъ велегла́снѡ: ра́дꙋйсѧ, дв҃о, хрⷭ҇тїа́нъ похвало̀.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: А҆враа́мстїи и҆ногда̀ въ вавѷлѡ́нѣ ѻ҆́троцы пе́щный пла́мень попра́ша, пѣ́сньми взыва́юще: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Высо́кимъ ра́зꙋмомъ, и҆ смире́ннымъ се́рдцемъ цр҃е́въ превысо́кїй прⷭ҇то́лъ просла́вимъ, всест҃ꙋ́ю ѻ҆трокови́цꙋ ѡ҆бра́дованнꙋю.
Черто́гъ бж҃їй и҆збра́нный, въ честнѣ́мъ твое́мъ се́мъ черто́зѣ лежа́щꙋю ри́зꙋ твою̀ вѣ́рою почита́емъ, ꙗ҆́кѡ кївѡ́тъ ст҃ъ, и҆ благочести́выхъ покро́въ.
Ѡ҆бновлѧ́етсѧ всѧ́къ пристꙋпа́ѧй вѣ́рою, и҆ свѧты́й ѡ҆блобыза́ѧй ковче́гъ, держа́щїй твою̀, чⷭ҇таѧ дв҃о, свѣтови́днꙋю ри́зꙋ.
Бг҃ороди́тельнице чⷭ҇таѧ, чтꙋ́щїй тѧ̀ гра́дъ ѿ гла́да, трꙋ́са же и҆ ѡ҆ѕлобле́нїѧ всѧ́кагѡ спаса́й, и҆ ꙗ҆зы́ческагѡ нахожде́нїѧ, и҆ сопроти́внагѡ вре́да.
И҆́нъ.
І҆рмо́съ: Въ пещѝ а҆враа́мстїи ѻ҆́троцы персі́дстѣй, любо́вїю благоче́стїѧ па́че, не́жели пла́менемъ ѡ҆палѧ́еми, взыва́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.
Ты̀, ꙗ҆́коже со́лнце пра́вды є҆ди́нъ сы́й, бла́же, бжⷭ҇твеннѡ ᲂу҆краси́лъ є҆сѝ хра́мъ чⷭ҇тыѧ разли́чными твои́ми дарова̑нїи, въ не́мже возсїѧ́вшыѧ лꙋчы̀ и҆спꙋща́етъ ѿ своеѧ̀ ри́зы.
И҆злива́ютъ чꙋдеса̀, пречⷭ҇таѧ, бжⷭ҇твєнныѧ ча́шы твоѧ̑, благода́ть вои́стиннꙋ вѣ̑рнымъ: и҆ незави́стнѡ чтꙋ́щымъ тѧ̀ ѿ твоеѧ̀ ра́ки пролива́ютсѧ, ꙗ҆́кѡ и҆зъ дрꙋга́гѡ є҆де́ма, мы́слєнныѧ рѣ́ки.
Ѿ скве́рны всѧ́кїѧ дꙋше́вныѧ чисти́тельна є҆́сть твоѧ̀, всенепоро́чнаѧ дв҃о, ра́ка, покрыва́ющаѧ честно́е твоѐ тѣ́ло покры́вшꙋю ри́зꙋ.
Ны́нѣ пристꙋпи́те съ весе́лїемъ всѝ, и҆̀же на землѝ, прїиди́те, ра́ка призыва́етъ та́йнѣ, ѡ҆б̾ѧ́ти гпⷭ҇жѝ пресла́внꙋю во мнѣ̀ сокро́виществованнꙋю ри́зꙋ є҆ѧ̀.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: И҆зба́вителю всѣ́хъ всеси́льне, посредѣ̀ пла́мене благоче́ствовавшыѧ, снизше́дъ ѡ҆роси́лъ є҆сѝ, и҆ наꙋчи́лъ є҆сѝ пѣ́ти: всѧ̑ дѣла̀ благослови́те, по́йте гдⷭ҇а.
Благода́рными гла̑сы воспѣва́емъ тѧ̀, всѣ́хъ до́брыхъ на́мъ хода́таицꙋ, и҆ честнꙋ́ю ри́зꙋ твою̀ ѡ҆блобыза́юще, ѻ҆трокови́це, взыва́емъ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Ꙗ҆́кѡ мы́сленнꙋю свѣщꙋ̀ и҆мꙋ́ще, на свѣ́щницѣ трапе́зы предлежа́щꙋю, свѧще́ннꙋю ѻ҆де́ждꙋ пречи́стыѧ дв҃ы, сердє́чныѧ просвѣща́емъ зѣ̑ницы всегда̀.
Ника́коже безча́стны ѡ҆ста́вила є҆сѝ, свѧще́ннагѡ твоегѡ̀, дв҃о, прикоснове́нїѧ недостѡ́йныѧ рабы̑ твоѧ̑: вмѣ́стѡ бо тѣ́ла твоегѡ̀ живоно́снагѡ, ри́зꙋ твою̀ всѣ̑мъ дарова́ла є҆сѝ.
Пѣ́сньми бжⷭ҇твенными почти́мъ бж҃їе селе́нїе простра́нное, въ мт҃рехъ пречи́стꙋю, нбⷭ҇нꙋю две́рь, є҆́юже заключи́сѧ къ сме́рти две́рь ведꙋ́щаѧ.
И҆́нъ.
І҆рмо́съ: Рꙋ́цѣ распросте́ръ данїи́лъ, львѡ́въ зїѧ̑нїѧ въ ро́вѣ затчѐ, ѻ҆́гненнꙋю же си́лꙋ ᲂу҆гаси́ша, добродѣ́телїю препоѧ́савшесѧ, благоче́стїѧ рачи́тели ѻ҆́троцы, взыва́юще: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
А҆́гг҃ли, пречⷭ҇таѧ, ны́нѣ сликовствꙋ́ютъ въ честнѣ́мъ хра́мѣ твое́мъ, чⷭ҇таѧ, и҆ ѡ҆крꙋжа́ютъ, влⷣчце, честнꙋ́ю и҆ свѧтꙋ́ю твою̀ ри́зꙋ любо́вїю и҆ ра́достїю: мы́ же весе́лїемъ мно́гимъ покланѧ́емсѧ, воспѣва́юще тѧ̀ сла́вꙋ ро́да на́шегѡ.
Же́злъ, ꙗ҆́же цвѣ́тъ жи́зни прозѧ́бшаѧ, ты̀ є҆сѝ всѣ́хъ ра́дость многочестна́ѧ, пречⷭ҇таѧ, мѷрополо́жница дх҃а, сокро́вище благи́хъ, а҆рѡма́тъ и҆сто́чникъ, и҆зъ негѡ́же мѵ̑ра и҆сцѣле́нїй и҆сточа́етъ бжⷭ҇твеннаѧ ра́ка.
Воспѣва́ютъ, пречⷭ҇таѧ, вели̑чїѧ твоѧ̑, чⷭ҇таѧ, мы́слєннаѧ вѡ́инства: проповѣ́даютъ всѝ патрїа́рси и҆ прⷪ҇ро́цы ꙗ҆́снѡ, и҆ а҆пⷭ҇ли сїѧ̑, и҆ мꙋ́ченикѡвъ ли́къ, и҆ прпⷣбныхъ всѐ и҆сполне́нїе: съ ни́миже покланѧ́ем ти сѧ.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Є҆́ѵа ᲂу҆́бѡ недꙋ́гомъ преслꙋша́нїѧ клѧ́твꙋ всели́ла є҆́сть: ты́ же, дв҃о бцⷣе, прозѧбе́нїемъ чревоноше́нїѧ, мі́рови бл҃гослове́нїе процвѣла̀ є҆сѝ: тѣ́мъ тѧ̀ всѝ велича́емъ.
Се́ тѧ ѻ҆́дръ соломѡ́новъ почита́емъ ра́достными пѣ́сньми, и҆ честнꙋ́ю твою̀ ри́зꙋ, ꙗ҆́кѡ дрꙋгі́й кївѡ́тъ свѧще́нїѧ ѡ҆крꙋжи́вше, и҆сцѣлє́нїѧ прїе́млемъ спаси́тєльнаѧ, приснодв҃о.
Ꙗ҆ви́сѧ ны́нѣ бжⷭ҇твеннаѧ твоѧ̀ ра́ка, содержа́щаѧ ри́зꙋ твою̀ честнꙋ́ю, ꙗ҆́коже и҆сто́чникъ свѣ́та, дв҃о, лꙋчы̀ и҆сцѣле́нїй и҆спꙋща́ющи, и҆ тьмꙋ̀ недꙋ́гѡвъ ѿгонѧ́щи, ю҆́же съ любо́вїю цѣлꙋ́емъ.
Дне́сь сра́дꙋютсѧ на́мъ, всенепоро́чнаѧ, покланѧ́нїемъ ри́зы твоеѧ̀, всѧ̑ нбⷭ҇ныѧ си̑лы, а҆пⷭ҇толи, прⷪ҇ро́цы и҆ мꙋ́чєницы, прпⷣбнїи и҆ пра́веднїи всѝ, влⷣчце є҆ди́на приснодв҃о.
Ѡ҆ст҃и́сѧ всѧ̀ землѧ̀ всест҃о́е влⷣчне поко́ище положе́нїемъ ри́зы твоеѧ̀, и҆ дв҃дъ ра́дꙋетсѧ дре́вле положе́нїемъ кївѡ́та, проѡбразꙋ́ющагѡ тѧ̀, приснодв҃о.
Свѣ́тло ѡ҆дѣѧ́нїе твою̀ ри́зꙋ дарова́ла є҆сѝ, и҆ ѡ҆гражде́нїе тѧ̀ чтꙋ́щемꙋ ца́рствꙋющемꙋ гра́дꙋ всѣ́хъ градѡ́въ, ꙗ҆́кѡ цр҃и́ца всѣ́хъ тва́рей сꙋ́щи, бг҃ороди́тельнице мт҃и дв҃о.
И҆́нъ.
І҆рмо́съ: Ка́мень нерꙋкосѣ́чный ѿ несѣко́мыѧ горы̀ тебє̀, дв҃о, краеꙋго́льный ѿсѣче́сѧ, хрⷭ҇то́съ, совокꙋпи́вый разстоѧ̑щаѧсѧ є҆стєства̀. тѣ́мъ веселѧ́щесѧ, тѧ̀, бцⷣе, велича́емъ.
Черто́гъ пречестны́й се́й, бг҃ороди́тельнице, ꙗ҆ви́сѧ ра́ка твоѧ̀, честнꙋ́ю твою̀ ри́зꙋ, дѣ́вственное же ѡ҆дѣѧ́нїе, и҆ невѣ́стническое ꙗ҆́кѡ и҆мꙋ́щи, и҆ ꙗ҆́кѡ жи́зни сокро́вище соблюда́ющи.
Хра́мъ и҆з̾ѡбража́ющїй всѧ́ко нбⷭ҇ное благоꙋкраше́нїе дв҃ы, дне́сь вѣ́рнїи дости́гше, чꙋде́съ зарѧ́ми ꙗ҆́коже ѕвѣзда́ми сїѧ́емъ, и҆ ѡ҆зарѧ́емсѧ благода́тїю.
И҆́мать ст҃ы́й тво́й по́ѧсъ, и҆ чⷭ҇тнꙋ́ю твою̀ ри́зꙋ, бг҃ороди́тельнице, тво́й гра́дъ ꙗ҆́кѡ стѣ́нꙋ, и҆ ᲂу҆че́нїй бж҃е́ственныхъ соедине́нїе, и҆ правосла́вныхъ похвалꙋ̀, и҆ во́инствꙋ побѣди́тєльнаѧ.
Пое́мъ неизрече́ннꙋю сла́вꙋ, и҆ безчи́сленнꙋю твою̀ бл҃года́ть: ты́ бо є҆сѝ и҆сто́чникъ премꙋ́дрости, и҆зъ негѡ́же сло́во всѣ̑мъ происхо́дитъ, чтꙋ́щымъ тѧ̀, пречⷭ҇таѧ, и҆ велича́ющымъ ржⷭ҇тво̀ твоѐ.
Свѣти́ленъ.
Ѡ҆крили́вшꙋю хрⷭ҇та̀ ри́зꙋ бг҃оѻтрокови́цы, и҆ бцⷣы марі́и, дне́сь прїиди́те земноро́днїи, почти́мъ пѣ́сньми, ꙗ҆́кѡ да благода́тїю сеѧ̀ при́снѡ ᲂу҆блажа́емсѧ.
Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Є҆ди́на и҆ є҆стество̀ и҆ вре́мѧ ѡ҆бнови́ла є҆сѝ, бг҃ома́ти: нетлѣ́нно бо твоѐ ржⷭ҇тво̀, нетлѣ́ннаѧ и҆ ри́за, є҆́юже гра́дъ тво́й покрыва́еши, и҆ є҆́юже ски́петры благоче́стїѧ содержи́ши.
См. Риза Богородицы
В годы правления византийского императора Льва Великого, Македонянина (457–474), братья Гальбий и Кандид, приближенные царя, отправились из Константинополя в Палестину на поклонение святым местам. В небольшом селении вблизи Назарета они остановились на ночлег у одной престарелой еврейки. В ее доме внимание паломников привлекли зажженные свечи и курящийся фимиам. На вопрос, что за святыня находится в доме, благочестивая женщина долго не хотела отвечать, но после неотступных просьб поведала, что хранит дорогую святыню - Ризу Богородицы, от которой происходят многие чудеса и исцеления. Пресвятая Дева пред Успением подарила одну из Своих одежд благочестивой девице-еврейке из этого рода, завещав ей передать ее перед смертью также девице. Так, от поколения к поколению, Риза Богоматери сохранялась в этой семье.
Драгоценный ковчег, содержавший священную Ризу, был перевезен в Константинополь. Святой Геннадий, Патриарх Цареградский († 471; память 31 августа), и император Лев, узнав о священной находке, убедились в нетленности святой Ризы Богородицы и с трепетом приложились к ней. Во Влахерне, близ берега моря, был воздвигнут новый храм в честь Богоматери. 2 июля 458 года святитель Геннадий с подобающим торжеством перенес священную Ризу во Влахернский храм, вложив ее в новый ковчег.
Впоследствии в ковчег с Ризой Богородицы положены были Ее святой омофор и часть Ее пояса. Это обстоятельство и запечатлено в православной иконографии праздника, объединяющей два события: положение Ризы и положение пояса Богоматери во Влахерне. Русский паломник Стефан Новгородец, посетивший Царьград около 1350 года, свидетельствует: "идохом во Влахерну, идеже лежит Риза в алтаре на престоле в ковчеге запечатана".
Не раз при нашествиях врагов Пресвятая Богородица спасала город, которому даровала Свою священную Ризу. Так было во время осады Константинополя аварами в 626, персами - в 677, арабами - в 717 годах. Особенно знаменательны для нас события 860 года, тесно связанные с историей Русской Церкви.
18 июня 860 года русский флот князя Аскольда, в составе более 200 ладей, опустошив берега Черноморья и Босфора, вошел в бухту Золотой Рог и угрожал Константинополю. В виду города плыли русские корабли, высадившиеся воины "проходили пред градом, простирая свои мечи". Император Михаил III (842–867), остановив начатый поход на арабов, вернулся в столицу; всю ночь он молился, простершись ниц на каменных плитах храма Влахернской Божией Матери. Святой Патриарх Фотий обратился к пастве с проповедью, призывая слезами покаяния омыть грехи и в усердной молитве прибегнуть к заступничеству Пресвятой Богородицы.
Опасность возрастала с каждым часом. "Город едва не был поднят на копье", - говорит в другой своей проповеди Патриарх Фотий. В этих условиях было принято решение спасать церковные святыни, и прежде всего - святую Ризу Богородицы, которая хранилась во Влахернском храме, недалеко от берега залива. После всенародного молебна святую Ризу Богоматери, взятую из Влахернского храма, с крестным ходом обнесли вокруг городских стен, погрузили с молитвой край ее в воды Босфора, а затем перенесли в центр Царьграда - храм Святой Софии. Божия Матерь Своей благодатью покрыла и усмирила воинственность русских воинов. Заключив почетное перемирие, Аскольд снял осаду Константинополя. 25 июня русские войска стали отходить, унося с собой большой выкуп. Неделю спустя, 2 июля, чудотворную Ризу Богоматери торжественно возвратили на ее место, в раку Влахернского храма. В воспоминание этих событий было установлено святым Патриархом Фотием ежегодное празднование Положения Ризы Богоматери 2 июля.
Вскоре, в октябре - ноябре 860 года, русское посольство прибыло в Константинополь для заключения договора "любви и мира". В условия мирного договора входили положения о Крещении Киевской Руси, о выплате Византией русским ежегодной дани, разрешении им вступать в византийскую армию, вести торговлю на территории империи (прежде всего, в Константинополе), посылать в Византию дипломатические миссии.
Важнейшим был пункт о Крещении Руси. Продолжатель византийской "Хроники Феофана" говорит, что "посольство их прибыло в Царьград с просьбой сделать их участниками в святом Крещении, что и было исполнено". Во исполнение обоюдного желания русских и греков в Киев направлена была православная миссия. Незадолго до того (в 855 г.) святым равноапостольным Кириллом Философом († 869; память 14 февраля и 11 мая) изобретена была славянская азбука и переведено Евангелие. Естественно было направить с миссией в Киев именно святого Кирилла и его брата, святого равноапостольного Мефодия († 885; память 6 апреля и 11 мая), с переведенными славянскими книгами. Так и поступил святитель Фотий, учеником которого был святой Кирилл. Зиму 860/861 года братья провели в Херсонесе, весной 861 они были на Днепре, у князя Аскольда.
Перед Аскольдом, как впоследствии перед святым князем Владимиром, стоял нелегкий выбор, его прельщали то иудейской, то магометанской верой. Но под благодатным влиянием святого равноапостольного Кирилла князь сделал выбор в пользу Православия. В конце 861 года Кирилл и Мефодий вернулись в Константинополь и привезли с собой послание князя (или, как называли себя в IХ–ХI вв. киевские князья, "кагана") Аскольда императору Михаилу III. Аскольд благодарил императора за присылку "такого мужа, который показал словом и примером, что христианская вера - святая". "Убедившись, - писал далее Аскольд, - что это - истинная вера, повелели мы всем креститься по своей воле в надежде и нам достигнуть святости. Мы же все - друзья твоему царству и готовы на службу твою, когда потребуешь".
Аскольд принял святое Крещение с именем Николай, крестились и многие из его дружины. Непосредственно из Царьграда, столицы Православия, трудами святых апостолов славянства пришли на Русь славянское Богослужение и славянская письменность. В Киев был назначен святителем Фотием митрополит Михаил, и русская митрополия была внесена в нотиции - списки епархий Константинопольского Патриархата. Святой Патриарх Фотий в Окружном послании 867 года среди главных достижений своего первосвятительского служения называет Крещение болгар и русских. "Руссы, которые подняли руку против Римской державы, - писал он, почти дословно цитируя послание Аскольда, - в настоящее время даже и они променяли нечестивое учение, которое содержали прежде, на чистую и неподдельную веру христианскую, с любовью поставив себя в чине подданных и друзей наших". (Византийцы считали "подданными" всех принимавших Крещение из Царьграда и вступивших в военный союз с империей.) "И до такой степени разгорелись в них желание и ревность веры, что они приняли епископа и пастыря, и лобызают святыни христиан с великим усердием и ревностью".
Праздник Положения Ризы Пресвятой Богородицы во Влахерне является, таким образом, одновременно праздником канонического основания Русской Православной митрополии в Киеве. Благословением Божией матери и чудом от Ее святой Ризы совершилось не только спасение Царьграда от самой грозной осады за всю его историю, но и спасение русских из тьмы языческого суеверия к вечной жизни. Вместе с тем, 860 год принес признание Киевской Руси Византией, ознаменовал равноправный выход молодого Русского государства на арену истории.
Попытка князя Аскольда возродить на Днепре христианское благовестие святого апостола Андрея Первозванного, задуманная им религиозная и государственная реформа окончилась неудачно. Время утверждения христианства на Русской Земле еще не настало. Слишком сильны были сторонники языческой старины, слишком слаба княжеская власть. При столкновении Аскольда с язычником Олегом в 882 году киевляне предали своего князя. Аскольд принял мученическую кончину от руки наемных убийц, обманом завлеченный в стан врагов для переговоров.
Но дело блаженного Аскольда (так называет его Иоакимовская летопись) не погибло в Русской Церкви. Вещий Олег, который, убив Аскольда, занял после него киевское княжение, называл Киев "матерью градам русским" - это дословный перевод греческого выражения "митрополия Русская". Благодарную память о первом киевском князе-христианине хранили древнейшие храмы православного Киева: церковь пророка Божия Илии, построенная Аскольдом и позже упомянутая в Договоре Игоря с греками (944 г.), на месте которой и сейчас стоит храм того же имени, и церковь святителя Николая Чудотворца, воздвигнутая в 50-х годах Х столетия над могилой Аскольда святой равноапостольной Ольгой. Важнейшее завоевание Аскольда, навсегда вошедшее в церковное наследие не только Руси, но и всего православного славянства, - славянское Евангелие и славянское Богослужение, созданные трудами святых равноапостольных Кирилла и Мефодия. В Киеве при дворе Аскольда положено было в 861 году начало их апостольской деятельности среди славян, продолжившейся позже в Болгарии и Моравии. Вслед за блаженным Аскольдом, говоря словами древней "Азбучной молитвы", "летит ныне славянское племя - к Крещению устремились все".
С чудом от Ризы Пресвятой Богородицы во Влахерне связано несколько выдающихся творений византийской церковной гимнографии и гомилетики. Святителю Фотию принадлежат две проповеди, одна из которых была сказана им непосредственно в дни осады Константинополя, другая - вскоре после ухода русских войск. (Они дважды были изданы на русском языке: 1) Епископ Порфирий Успенский. Четыре беседы Фотия, святейшего архиепископа Константинопольского, и рассуждение о них. СПб., 1864; 2) Е. Л. (Ловягин Е. И.). Две беседы Святейшего Патриарха Константинопольского Фотия по случаю нашествия россов на Константинополь. - "Христианское чтение", 1882, №№ 9–10). Известным церковным писателем Георгием, хартофилаксом собора Святой Софии - Премудрости Божией в Константинополе, было составлено, по поручению Патриарха Фотия, "Слово на положение Ризы Богородицы во Влахернах" (Русский перевод его издан в приложении к работе: Лопарев Х. М. Старое свидетельство о положении Ризы Богородицы во Влахернах в новом истолковании применительно к нашествию русских на Византию в 860 году. - "Византийский Временник", том. II, СПб., 1895). С походом Аскольда на Царьград связано также создание знаменитого "Акафиста Пресвятой Богородице", автором которого некоторые церковные историки называют того же святого Патриарха Фотия. Этот Акафист составляет основную часть Богослужения в день Похвалы Пресвятой Богородицы. О событиях 860 года повествуют не только византийские, но и русские летописные источники. Преподобный Нестор Летописец, подчеркивая значение русского похода на Царьград, отмечает, что с этого времени "начала прозываться Русская Земля". Некоторые летописи, среди них Иоакимовская и Никоновская, сохранили известия о Крещении князя Аскольда и Киевской Руси после похода на Царьград. При этом народная память прочно связала имена киевских князей Аскольда и Дира, хотя, по мнению историков, Дир княжил в Киеве несколько раньше Аскольда.
Почитание праздника Ризоположения издревле известно в Русской Церкви. Святой Андрей Боголюбский († 1174; память 4 июля) воздвиг во Владимире на Золотых воротах храм в честь этого праздника. В конце ХIV столетия часть Ризы Богоматери была перенесена из Константинополя на Русь святителем Дионисием, архиепископом Суздальским († 1385; память 26 июня).
Святая Риза Богоматери, хранившая прежде столицу Византии, спасала впоследствии от неприятеля и первопрестольную Москву. Летом 1451 года под стены Москвы подступали татарские полчища царевича Мазовши. Святитель Иона, митрополит Московский, непрестанными молитвами и церковными службами укреплял защитников столицы. В ночь на 2 июля, сообщает летопись, в татарском стане случилось великое смятение, враги бросили награбленное добро и в беспорядке поспешно отступили. В память чудесного избавления Москвы святой митрополит Иона в том же году воздвиг в Кремле церковь Ризоположения, ставшую его крестовой (домовой) церковью. Она сгорела, но на ее месте тридцать лет спустя была построена в 1484–1486 гг. новая, также посвященная празднику Положения Ризы Богоматери. Этот храм, стоящий доныне, продолжал служить домовым храмом русских митрополитов и Патриархов до того времени, как был возведен при патриархе Никоне собор Двенадцати Апостолов.