Каноны на перенесение Нерукотворного Образа Господа Иисуса Христа (иные)

Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же на́ш, Сла́ва Тебе́.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 29 августа (16 августа ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́ и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Отве́рзем уста́, челове́цы, и язы́к уясни́м в наро́читый де́нь пра́здника на́шего, явле́ние Боже́ственнаго о́браза Христа́ Бо́га на́шего све́тло сла́вяще.

Све́т Преве́чный, О́тча исполня́я словеса́, образноподо́бием пло́ти пре́жде ви́ден бы́сть Челове́ком, ны́не же яви́ся о́бразом нерукотворе́нным, Боже́ственнаго воплоще́ния све́т облиста́я на́м.

Сказа́ти хотя́ Свою́ благода́ть, Вы́шний прия́т ра́бий о́браз на́с ра́ди, и на увере́ние естества́ челове́ческаго, зра́ка подо́бие ве́рным дне́сь дарова́.

Богоро́дичен: Сказа́ние дне́сь вои́стинну богочелове́ческаго Твоего́ рождества́ позна́хом, Тя́ чту́ще, Всечи́стая, сподо́блени бы́вше ви́дети зра́ка о́браз нерукотворе́нный Ро́ждшагося из Тебе́.

И́н, гла́с 6.

Ирмо́с: Волно́ю морско́ю, Скры́вшаго дре́вле гони́теля мучи́теля – под земле́ю скры́ша, спасе́нных о́троцы; но мы́, я́ко отрокови́цы, Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.

Свы́ше благода́ть Боже́ственная, ми́р ны́не земны́й озаря́ющи, свои́ми дарова́нии наполня́ет воспева́ющия: Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.

Подоба́ше принести́ся к Ца́рствующему все́ми гра́ды, Небесе́ и земли́ Царя́, о́браза начерта́нию, е́же о́н, вопло́щся самоде́льно, омочи́, царе́й христолюби́вых поспеше́ньми.

Богоза́рныя лучи́ исполня́ху, все́ уясня́юще и украша́юще челове́ческое существо́, от о́браза исходя́ще, его́же покрыва́ют Серафи́ми сла́вою Христо́вою.

Богоро́дичен: Возвраща́ема к земли́ и́же от земли́, Богоблагода́тная, пре́лестию врага́, на Тя́ бо соше́дшаго вопло́щши Бо́га па́че ума́, от земли́ взе́мши, к Небеси́ вознесла́ еси́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.

Влады́ка сы́й по существу́, соедини́вся с рабы́ пло́тию, и на́ше де́тельствуя разли́чно спасе́ние, Христе́, е́же и ны́не промышля́я, Свои́м о́бразом ви́ден бы́л еси́ на́ми.

Еде́с честне́йший гра́д честны́й Боже́ственный о́браз Тво́й, и́же тве́рдый зало́г ве́ры ра́ди прия́т, Ца́рский же Тво́й гра́д да́р я́ко лу́чший прие́млет ны́не.

Живо́т Ипоста́сный ны́не вкуси́ сме́рти плотски́я, е́юже живо́т источи́л еси́ ме́ртвым, воста́нием Твои́м, Христе́, ны́не же, я́ко живота́ хода́тая, зра́ка о́браз Тво́й по́дал еси́ на́м.

Богоро́дичен: Из Тебе́ Спасе́ние, и́же су́ть в ми́ре, возсия́ пре́жде пло́тию, ны́не же живо́т яви́ся в ми́ре ве́рным, хода́тайством Твои́м, светоно́сное прише́ствие пре́жде обра́знаго подо́бия Христо́ва.

И́н.

Ирмо́с: Тебе́, на вода́х пове́сившаго всю́ зе́млю неодержи́мо, тва́рь, ви́девши на ло́бнем ви́сима, у́жасом мно́гим содрога́шеся, не́сть свя́т, ра́зве Тебе́, Го́споди, взыва́ющи.

Тебе́ сотво́ршаго челове́ка по о́бразу пе́рвее, во́ньже вообрази́ся а́бие за милосе́рдие, прие́мша вои́стинну подо́бие неизме́нное, со А́нгелы, Христе́, сла́вим.

Ты́ жела́ющим благопристу́пен, и́щущим же все́м благопослушли́в, Ще́дре, за мно́гую благосты́ню, ея́же ра́ди приближе́нием, Влады́ко, красоте́ Твоего́ раче́ния чуди́мся.

Уста́вил еси́ ме́стному кня́зю жела́ния, е́же к Тебе́ любо́вь, вку́пе же и неду́г, ти́хим Твои́м пода́нием, вседе́тельною держа́вою Твое́ю, ви́девшу Тя́, Спа́се, во изображе́нии.

Богоро́дичен: Ме́сто Тя́ Госпо́дне, Всепе́тая, Дави́д преднаписа́, хотя́щее яви́тися, И́же бо ника́коже вмести́мый во Твое́ чре́во вмести́ся и облага́ется пло́тию ве́щною Невеще́ственный.

Седа́лен, гла́с 4.

Сше́дый с Небесе́ за милосе́рдие ми́лости, Благоутро́бне Спа́се, пло́ти Твоея́ пресвяты́я дне́сь пречи́стый зра́к гра́ду чту́щему Тя́, и лю́дем христоимени́тым сокро́вище по́дал еси́, я́ко тве́рдо всеору́жие, от него́же почерпа́юще освяще́ние, сего́ ве́рою те́пле прии́мем.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Неизсле́дный Бо́жий Сове́т, е́же от Де́вы, воплоще́ния Тебе́, Вы́шняго, проро́к Авваку́м усмотря́я, зовя́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Плотоподо́бный Боже́ственный о́браз, пло́тию Прибли́жшагося челове́ком, прии́де к новоизбра́нному Изра́илю, я́ко из Еги́пта дне́сь, и просвеща́ет концы́.

Боговиде́ния сла́вы дре́вле, те́мно Твои́х за́дних сподо́бися Моисе́й, проси́в; но́вый же Изра́иль лице́м ны́не в лице́ Тя́, Изба́вителя, ви́дит я́сно.

Ви́дите, чу́дная вси́, лю́дие, и духо́вно ны́не возвесели́теся, Христа́ пою́ще, дарова́вшаго на́м, я́ко многоце́нное бога́тство, Своего́ зра́ка воображе́ние.

Богоро́дичен: Я́ко на о́блаце, у́бо дре́вле Христо́с яви́ся на земли́ су́щим, седя́ на Твое́ю руку́, ны́не же напосле́док лю́дем, чту́щим Тя́, Всечи́стая, Боже́ственным о́бразом яви́ся.

И́н.

Ирмо́с: На Кресте́ Твое́ Боже́ственное истоща́ние прови́дя Авваку́м, ужа́сся, вопия́ше: Ты́ си́льных пресе́кл еси́ держа́ву, Бла́же, приобща́яся су́щим во а́де, я́ко Всеси́лен.

И́же ца́рским благоле́пием обложе́ни ны́не, и́же от Него́же ца́рствовати учини́шася, сла́вяще, благоле́пное от подо́бия виде́ние Его́ прие́млют.

И́же проро́ком жада́емый пе́рвее Спа́сов зра́к, лю́дие зря́т, все́ми ублажа́емый, в самоде́йствии нерукотво́рне воображе́нный.

Кня́зи вси́ и судии́ земли́, благослови́те Христа́, с первосвяще́нники и святи́тели дне́сь и со все́ми людьми́, и́же Того́ зре́ния сподо́бленнии.

Богоро́дичен: Присносу́щнаго Тя́ Ма́терь Христа́ челове́ком позна́вшим блаже́нство Небе́сное испроси́, и́же Твое́ неизрече́нное рождество́ ве́рно песносло́вят.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й, Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.

Воспле́щем дне́сь рука́ми, и воскли́кнем хвале́ния Го́сподеви: се́ бо вои́стинну прии́де, и яви́ся вся́ озаря́я ве́рныя, Боже́ственным подо́бием чи́стыя пло́ти Его́.

Просвети́ся дне́сь правосла́вных со́нмище, ерети́ческий же по́лк да посрами́тся, покланя́емь ви́дя нерукотворе́нный о́браз, пло́тию на́м Изба́вителя предло́жшийся.

Та́йна вели́ка прише́дшее торжество́: све́т бо лица́ Госпо́дня ми́рови провозсия́ благоустро́енным о́бразом, и богочерта́нными Самаго́ руки́ Боже́ственными писа́нии, и́миже укрепи́ся пре́жде А́вгарь.

Богоро́дичен: Да ка́плют ны́не свы́ше о́блацы земны́м сла́дость, хода́тайством Твои́м, Де́во: ми́р бо уще́дри Тво́й Сы́н и Бо́г, ро́г ве́рным спасе́ния дне́сь дарова́, Сво́й Боже́ственный о́браз.

И́н.

Ирмо́с: К Тебе́ у́тренюю, милосе́рдия ра́ди Себе́ истощи́вшему непрело́жно и до страсте́й безстра́стно прекло́ншемуся, Сло́ве Бо́жий: ми́р пода́ждь ми́, па́дшему, Человеколю́бче.

Не в багряни́це, ни в червлени́це, ни в венце́ че́стне, Боже́ственнии венцено́сцы, но о Го́споде Бо́зе крася́щеся, ра́дуются. Его́же добро́ту зря́ще, украша́ются.

На пра́ведныя лю́ди о́чи Госпо́дни, и у́ши на моли́тву люде́й благоче́стно му́дрствующих, чту́щим Его́ подо́бие благоле́пия самопи́санное.

Ны́не зря́ще неизме́ннаго Бо́га и Спа́са и неизчерта́емаго зра́ка ви́д, челове́ческое ви́дети предстоя́т, я́ко одушевле́ну притека́ти и просвети́тися.

Богоро́дичен: Ни чистоту́ поколеба́вши чи́стым Твои́м рождество́м, и Ма́ти позна́лася еси́, а́ще и ма́терское не подъя́ла: обоя́ бо на Тебе́, Богома́ти, соверша́ше Боже́ственное хоте́ние.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Ме́ртвым живо́т возсия́, слепы́м све́т уже́ прише́ствова, немощны́м лю́те врачевство́ отве́рзеся, и все́м спасе́ние дне́сь прибли́жися.

Стра́нствует вся́к ра́зум, невеще́ственна зра́ка ви́дя Боже́ственный о́браз Христо́в, воображе́н ны́не я́сно, и просвеще́ние источа́я покланя́ющимся ему́.

Пу́ть Христо́в угото́вим, и ны́не оса́нна Христу́ зову́ще, благослове́нно Бо́жия сла́вы и́мя, е́же на о́бразе Боже́ственне я́вльшееся су́щим на земли́.

Богоро́дичен: Зна́емо яви́ся страна́м, Богома́ти Чи́стая, спасе́ние, воображе́ние Спа́са на́шего, ро́ждшагося из Тебе́, ви́дети Твои́м хода́тайством ны́не сподо́бихомся.

И́н.

Ирмо́с: Я́т бы́сть, но не удержа́н в пе́рсех ки́товых Ио́на: Тво́й бо о́браз нося́, Страда́вшаго и погребе́нию Да́вшагося, я́ко от черто́га, от зве́ря изы́де. Приглаша́ше же кустоди́и: храня́щии су́етная и ло́жная, ми́лость сию́ оста́вили есте́.

Содержи́мыя вре́дом челове́ки и подпа́дшия в тле́ние, не презре́ стерпе́ти, Соде́телю и Обнови́телю ро́да, но излия́в Себе́ Вы́шний и я́влься в подо́бие мое́ и смире́ние, назда́ прему́дре, добро́ту пода́в ми́ первообра́зную.

Неве́дущу о Ца́рствии Твое́м Небе́снем, к нему́же на́с, Благи́й, тле́нныя и до́лу лежа́щия, возведе́, И́же невеще́ственными Херуви́мы непристу́пен, сни́де же ми́ до а́да, Твоего́ апо́стола А́вгарю царю́, Христе́, посла́л еси́, та́инство уверя́юща.

Ви́дев Твоего́, Сло́ве и Му́дросте Всеси́льнаго Отца́, неви́димаго Бо́га, неотсту́пне пре́жде ве́к, о́браза всечеловекозра́чна, дивля́шеся, Бо́га ве́дый, пло́ть и кро́вь и ду́шу у́мну прие́мша Тя́, ме́стный нача́льник.

Богоро́дичен: Неве́рием о Боже́ственней, сотво́ршим его́, Де́во, стра́шней за́поведи родонача́льника безсме́ртна, всегуби́тель премени́л е́сть, жи́зни же Пода́теля су́щим ро́ждши, нетле́нием на́с Еди́на си́лою утверди́ла еси́.

Конда́к, гла́с 2.

Неизрече́ннаго и Боже́ственнаго Твоего́ к челове́ком смотре́ния, неопи́санное Сло́во О́тчее, и о́браз непи́санный, и богопи́санный победи́телен, ве́дуще нело́жнаго Твоего́ воплоще́ния, почита́ем, того́ лобыза́юще.

И́кос:

Уверя́я челове́ком Госпо́дь вочелове́чения Своего́ та́йну ужа́сную, самопису́ет богому́жный Сво́й о́браз на убру́се, и первообра́зное у́бо возне́с от горы́ Елео́нския, на престо́ле спосажда́ет О́тчи, покланя́тися от безтеле́сных А́нгел подо́бию же первообра́знаго на́м дарова́ покланя́тися: Его́же объе́млюще душе́ю же и се́рдцем, почита́ем, того́ лобыза́юще.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Вся́к гра́д ра́дуется, пра́зднуя ве́рно с но́вым Сио́ном: Ца́рь бо его́ кро́тко прише́л е́сть, не на жребя́ти, я́коже пре́жде, на о́бразе же, спаса́я ве́рою пою́щия: Бо́же, благослове́н еси́.

Ре́чь Боже́ственная безпло́тных испо́лнися, и́же гла́са Госпо́дня услы́шавше пре́жде, ны́не ви́дехом обли́чие Его́, я́сно просвеща́еми светода́тельными сия́нии того́ явле́ния.

Веселя́тся с земны́ми Небе́сная, и сра́дуются все́х святы́х мно́жество, мона́си и прости́и, бога́тии и убо́зии пра́зднуют, я́вльшуся дне́сь Боже́ственному о́бразу.

Богоро́дичен: Свяще́нницы, в пра́вду облецы́теся, и вси́ преподо́бнии, возра́дуйтеся све́тло: се́ у́бо угото́ва свети́льник на́м Христо́с, е́же о́браза Своего́ богоде́льное подо́бие, е́же прия́т от Де́вы.

И́н.

Ирмо́с: Неизрече́нное чу́до: в пещи́ Изба́вивый преподо́бныя о́троки из пла́мене во гро́бе ме́ртв, бездыха́нен полага́ется, во спасе́ние на́с, пою́щих: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

К боговиде́нию о́чи угото́вим и досто́йно потщи́мся о́браз ви́дети Христо́в все́м честны́й, во спасе́ние на́м, пою́щим: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

Я́коже на Фаво́рскую го́ру возноси́ми, восхо́дными очесы́ ума́ зарю́ све́тлу в боговочелове́чении Христо́ве ви́дяще, единоипоста́сне, в дву́ же естеству́, богосло́вяще Его́ во ве́ки.

Пра́зднующих и веселя́щихся, усе́рдно же о Го́споде все́х гла́с, пе́ние на́ше да соста́вится и да испо́лнится, согла́сно пою́щих: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: В де́вства я́ко светла́ еди́на добро́тах Соде́теля была́ еси́ Пита́тельница, скве́рну на́шу всю́ очи́стила еси́, Богороди́тельнице, су́щую от греха́, вопию́щих: Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Соверше́н сы́й по существу́, Бо́г и Челове́к ви́ден бы́сть, соверше́нно спаса́я по обоему́, Своя́ вои́стинну сво́йства: я́ко Бо́г бо, челове́ческий о́браз уверя́я, безпло́тне вообрази́, его́же на́м, я́ко сте́ну и покро́в, дарова́л е́сть.

Вознеси́ ро́г, Бо́жий Сло́ве, испове́дающих Тя́, Бо́га и Челове́ка, и богоначерта́нному о́бразу покланя́ющихся, и́мже живо́т ве́чный все́м дарова́ся ве́рным, и упраздни́ пога́нская шата́ния, Твоея́ неве́дущих Боже́ственныя си́лы.

Све́тится но́вая Це́рковь, сла́вы бо све́т возсия́л е́сть, плотоподобозра́чное обли́чие Бо́га на́шего, безпло́тное же украси́, еди́н я́коже ве́сть Са́м, лице́ Свое́ просвети́в, на спасе́ние люде́й христоимени́тых.

Богоро́дичен: Всю́ освяти́л е́сть тва́рь, пре́жде от свята́го Твоего́ возсия́ чре́ва, Де́во, но провозсия́л е́сть того́ па́че дне́сь, я́ко от незаходи́мых я́вльшуся, Того́ Боже́ственному о́бразу, от земли́ пога́нския пресла́вно, да́в на спасе́ние ве́рным лю́дем и гра́ду.

И́н.

Ирмо́с: Сто́лп зло́бы богопроти́вныя Боже́ственнии о́троцы обличи́ша, на Христа́ же шата́ющееся беззако́нных собо́рище сове́тует тще́тная, уби́ти поуча́ется живо́т Держа́щаго дла́нию. Его́же вся́ тва́рь благослови́т, сла́вящи во ве́ки.

По Боже́ственному естеству́, Спа́се, сы́й все́м неви́дим, по челове́ческому же, а́ще и ви́дим Челове́к, пи́сан без шаро́в, вообрази́в Себе́ просвеще́нием Твоего́ лица́ самозри́маго, Твоего́ раба́ не лиши́л еси́, пою́ща: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Самоначерта́нное первообра́зное Спа́са изображе́ние подобозра́чно, богоде́льный о́браз зря́ще, и́же все́ми владя́щий избра́нный, со благогове́нием и че́стию, я́ко наде́ющиися на́нь, покрыва́ются и утвержда́ются.

Па́че Моисе́я Богови́дца, богопи́санныя скрижа́ли прие́мшаго, возвели́чился еси́, честны́й местонача́льниче, прия́т честно́е посла́ние Бо́жия Сло́ва, блажа́щее тя́, благоче́стию ве́ровавша, и́же ника́коже ви́де чудоде́йствия.

Богоро́дичен: Во двою́ естеству́ несме́сно, Богома́ти, еди́ну Ипоста́сь воплоще́ннаго от пречи́стых Твои́х крове́й ви́дяще, Бо́га же и Челове́ка испове́дуем, Того́же от Отца́ Безле́тна пре́жде ве́к, безстра́стно и неслия́нно рожде́нна.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Ра́дуйся та́йно, Бо́жий христолюби́вый ны́не вели́кий гра́де: к тебе́ бо прии́де Ца́рствуяй все́ю тва́рию, Боже́ственнаго ра́ди обли́чия первообра́знаго подо́бия, и тебе́ изво́лил е́сть избра́ти Себе́ в жили́ще.

Пое́м Бо́гу пе́снь благода́рную, изво́лившему бога́тство превели́ко на́м пода́ти, сте́ну необори́му и небла́зненно утвержде́ние, боговоображе́нный зра́к Боже́ственныя пло́ти Его́. Его́же чту́ще, ве́рнии, велича́ем.

О, па́че ума́ чуде́с Твои́х, Го́споди, я́же сотвори́л еси́ на́м, на Тя́ наде́ющимся! Я́коже бо име́л еси́ неизрече́нно рождество́, та́ко и стра́нно все́м показа́л еси́ воображе́ние зра́ка Твоего́ недоразумева́емое, его́же чту́щия ны́ изба́ви от вся́каго гне́ва.

Богоро́дичен: Высота́ вои́стинну и глубина́ неизрече́нна Твоея́ та́йны, Чи́стая: я́коже бо изы́де несказа́нно из Тебе́ Вы́шний, та́ко и ви́ден бы́сть, дне́сь прише́д к на́м безпло́тным све́том зра́ка Его́, пло́тию сме́шся ве́щи с земны́ми.

И́н.

Ирмо́с: Честне́йшую Херуви́м и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м, без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, су́щую Богоро́дицу, Тя́ велича́ем.

Добро́та недомы́слима вои́стинну, красо́т красне́йши па́че естества́, се́ зри́тся досто́йно жела́ющим, притеце́м, ли́ца освяща́юще.

Стена́ и утвержде́ние держа́вно, ору́жие ми́рно, забра́ло необори́мо, невреди́мо все́ми хитростьми́ сопроти́вными, огражде́ние гра́ду на́шему дарова́ся.

О́бразе неизме́нный Оте́чь, Сия́ние сла́вы Присносу́щнаго Све́та, печа́ть Вы́шняго, Сло́ве, Си́ло и Му́дросте, Тя́ богосло́вствующим Благопремени́тель бу́ди.

Богоро́дичен: Уста́вила еси́ поноше́ние жена́м, взяла́ еси́ от челове́к и потреби́ла еси́ кля́тву, источи́ла еси́ все́м ра́дость и благослове́ние, Де́во Пречи́стая Богороди́тельнице.

Свети́лен.

Све́т невече́рний, Христе́, просвети́ на́с лица́ Твоего́ зра́ком, и све́тлости святы́х сподо́би, егда́ ся́деши возда́ти кому́ждо по дело́м его́, моли́твами ро́ждшия Тя́ Богоро́дицы.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ѿве́рзꙋ ᲂу҆ста̀ моѧ̑, и҆ напо́лнѧтсѧ дх҃а, и҆ сло́во ѿры́гнꙋ цр҃и́цѣ мт҃ри, и҆ ꙗ҆влю́сѧ свѣ́тлѡ торжествꙋ́ѧ, и҆ воспою̀ ра́дꙋѧсѧ тоѧ̀ чꙋдеса̀.

Ѿве́рземъ ᲂу҆ста̀ человѣ́цы, и҆ ѧ҆зы́къ ᲂу҆ѧсни́мъ, въ наро́читый де́нь пра́здника на́шегѡ, ꙗ҆вле́нїе бжⷭ҇твеннагѡ ѻ҆́браза хрⷭ҇та̀ бг҃а на́шегѡ свѣ́тлѡ сла́вѧще.

Свѣ́тъ превѣ́чный ѻ҆́ч҃а и҆сполнѧ́ѧ словеса̀, ѻ҆бразноподо́бїемъ пло́ти пре́жде ви́дѣнъ бы́сть человѣ́кѡмъ: ны́нѣ же ꙗ҆ви́сѧ ѻ҆́бразомъ нерꙋкотворе́ннымъ, бжⷭ҇твеннагѡ воплоще́нїѧ свѣ́тъ ѡ҆блиста́ѧ на́мъ.

Сказа́ти хотѧ̀ свою̀ благода́ть вы́шнїй, прїѧ́тъ ра́бїй ѻ҆́бразъ на́съ ра́ди, и҆ на ᲂу҆вѣре́нїе є҆стества̀ человѣ́ческагѡ, зра́ка подо́бїе вѣ̑рнымъ дне́сь дарова̀.

Бг҃оро́диченъ: Сказа́нїе дне́сь вои́стиннꙋ бг҃очеловѣ́ческагѡ твоегѡ̀ ржⷭ҇тва̀ позна́хомъ, тѧ̀ чтꙋ́ще, всечⷭ҇таѧ, сподо́блени бы́вше ви́дѣти зра́ка ѻ҆́бразъ нерꙋкотворе́нный ро́ждшагѡсѧ и҆зъ тебє̀.

И҆́нъ, гла́съ ѕ҃.

І҆рмо́съ: Волно́ю морско́ю, скры́вшаго дре́вле гони́телѧ мꙋчи́телѧ, подъ земле́ю скры́ша спасе́нныхъ ѻ҆́троцы: но мы̀, ꙗ҆́кѡ ѻ҆трокови̑цы, гдⷭ҇еви пои́мъ: сла́внѡ бо просла́висѧ.

Свы́ше бл҃года́ть бжⷭ҇твеннаѧ, мі́ръ ны́нѣ земны́й ѡ҆зарѧ́ющи, свои́ми дарова̑нїи наполнѧ́етъ воспѣва́ющыѧ: гдⷭ҇еви пои́мъ, сла́внѡ бо просла́висѧ.

Подоба́ше принести́сѧ къ ца́рствꙋющемꙋ всѣ́ми гра̑ды, нб҃сѐ и҆ землѝ цр҃ѧ̀, ѻ҆́браза начерта́нїю: є҆́же ѻ҆́нъ вопло́щсѧ самодѣ́льнѡ ѡ҆мочѝ, царе́й хрⷭ҇толюби́выхъ поспѣше́ньми.

Бг҃оза̑рныѧ лꙋчѝ и҆сполнѧ́хꙋ, всѐ ᲂу҆ѧснѧ́юще, и҆ ᲂу҆краша́юще человѣ́ческое сꙋщество̀, ѿ ѻ҆́браза и҆сходѧ́ще, є҆го́же покрыва́ютъ серафі́ми сла́вою хрⷭ҇то́вою.

Бг҃оро́диченъ: Возвраща́ема къ землѝ, и҆́же ѿ землѝ, бг҃облагода́тнаѧ, пре́лестїю врага̀: на тѧ̀ бо соше́дшаго вопло́щши бг҃а па́че ᲂу҆ма̀, ѿ землѝ взе́мши, къ нб҃сѝ вознесла̀ є҆сѝ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Твоѧ̑ пѣсносло́вцы, бцⷣе, живы́й и҆ незави́стный и҆сто́чниче, ли́къ себѣ̀ совокꙋ́пльшыѧ дꙋхо́внѡ ᲂу҆твердѝ, въ бжⷭ҇твеннѣй твое́й сла́вѣ вѣнцє́въ сла́вы сподо́би.

Влⷣка сы́й по сꙋществꙋ̀, соедини́всѧ съ рабы̑ пло́тїю, и҆ на́ше дѣ́тельствꙋѧ разли́чнѡ спасе́нїе, хрⷭ҇тѐ, є҆́же и҆ ны́нѣ промышлѧ́ѧ, свои́мъ ѻ҆́бразомъ ви́дѣнъ бы́лъ є҆сѝ на́ми.

Є҆де́съ честнѣ́йшїй гра́дъ, честны́й бжⷭ҇твенный ѻ҆́бразъ тво́й, и҆́же тве́рдый зало́гъ вѣ́ры ра́ди прїѧ́тъ: ца́рскїй же тво́й гра́дъ, да́ръ ꙗ҆́кѡ лꙋ́чшїй прїе́млетъ ны́нѣ.

Живо́тъ ѵ҆поста́сный ны́нѣ вкꙋсѝ сме́рти плотскі́ѧ, є҆́юже живо́тъ и҆сточи́лъ є҆сѝ мє́ртвымъ, воста́нїемъ твои́мъ, хрⷭ҇тѐ: ны́нѣ же ꙗ҆́кѡ живота̀ хода́таѧ, зра́ка ѻ҆́бразъ тво́й по́далъ є҆сѝ на́мъ.

Бг҃оро́диченъ: И҆зъ тебє̀ спасе́нїе, и҆̀же сꙋ́ть въ мі́рѣ, возсїѧ̀ пре́жде пло́тїю, ны́нѣ же живо́тъ ꙗ҆ви́сѧ въ мі́рѣ вѣ̑рнымъ, хода́тайствомъ твои́мъ, свѣтоно́сное прише́ствїе пре́жде ѻ҆бра́знагѡ подо́бїѧ хрⷭ҇то́ва.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Тебѐ на вода́хъ повѣ́сившаго всю̀ зе́млю неѡдержи́мѡ тва́рь ви́дѣвши на ло́бнѣмъ ви́сима, ᲂу҆́жасомъ мно́гимъ содрога́шесѧ, нѣ́сть свѧ́тъ, ра́звѣ тебє̀, гдⷭ҇и, взыва́ющи.

Тебѐ сотво́ршаго человѣ́ка по ѻ҆́бразꙋ пе́рвѣе, въ ѻ҆́ньже воѡбрази́сѧ а҆́бїе за милосе́рдїе, прїе́мша вои́стиннꙋ подо́бїе неизмѣ́нное, со а҆́гг҃лы, хрⷭ҇тѐ, сла́вимъ.

Ты̀ жела́ющымъ благопристꙋ́пенъ, и҆́щꙋщымъ же всѣ̑мъ благопослꙋшли́въ, ще́дре, за мно́гꙋю благосты́ню, є҆ѧ́же ра́ди приближе́нїемъ, влⷣко, красотѣ̀ твоегѡ̀ раче́нїѧ чꙋди́мсѧ.

Оу҆ста́вилъ є҆сѝ мѣ́стномꙋ кнѧ́зю жела̑нїѧ, є҆́же къ тебѣ̀ любо́вь, вкꙋ́пѣ же и҆ недꙋ́гъ, ти́химъ твои́мъ пода́нїемъ, вседѣ́тельною держа́вою твое́ю, ви́дѣвшꙋ тѧ̀, сп҃се, во и҆з̾ѡбраже́нїи.

Бг҃оро́диченъ: Мѣ́сто тѧ̀ гдⷭ҇не, всепѣ́таѧ, дв҃дъ преднаписа̀, хотѧ́щее ꙗ҆ви́тисѧ: и҆́же бо ника́коже вмѣсти́мый, во твоѐ чре́во вмѣсти́сѧ, и҆ ѡ҆блага́етсѧ пло́тїю ве́щною невеще́ственный.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.

Сше́дый съ нб҃сѐ за милосе́рдїе ми́лости, благоꙋтро́бне сп҃се, пло́ти твоеѧ̀ прест҃ы́ѧ дне́сь пречи́стый зра́къ, гра́дꙋ чтꙋ́щемꙋ тѧ̀, и҆ лю́демъ хрⷭ҇тоимени̑тымъ сокро́вище по́далъ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ тве́рдо всеѻрꙋ́жїе: ѿ негѡ́же почерпа́юще ѡ҆свѧще́нїе, сего̀ вѣ́рою те́плѣ прїи́мемъ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Неизслѣ́дный бж҃їй совѣ́тъ, є҆́же ѿ дв҃ы воплоще́нїѧ тебє̀ вы́шнѧгѡ, прⷪ҇ро́къ а҆ввакꙋ́мъ ᲂу҆смотрѧ́ѧ зовѧ́ше: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Плотоподо́бный бжⷭ҇твенный ѻ҆́бразъ, пло́тїю прибли́жшагѡсѧ человѣ́кѡмъ, прїи́де къ новоизбра́нномꙋ і҆и҃лю, ꙗ҆́кѡ и҆зъ є҆гѵ́пта дне́сь, и҆ просвѣща́етъ концы̀.

Бг҃овидѣ́нїѧ сла́вы дре́вле те́мно твои́хъ за́днихъ сподо́бисѧ мѡѷсе́й проси́въ: но́вый же і҆и҃ль лице́мъ ны́нѣ въ лицѐ тѧ̀ и҆зба́вителѧ ви́дитъ ꙗ҆́снѡ.

Ви́дите чꙋ̑днаѧ всѝ лю́дїе, и҆ дх҃о́внѡ ны́нѣ возвесели́тесѧ, хрⷭ҇та̀ пою́ще дарова́вшаго на́мъ, ꙗ҆́кѡ многоцѣ́нное бога́тство, своегѡ̀ зра́ка воѡбраже́нїе.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ на ѻ҆́блацѣ ᲂу҆́бѡ дре́вле хрⷭ҇то́съ ꙗ҆ви́сѧ на землѝ сꙋ́щымъ, сѣдѧ̀ на твоє́ю рꙋкꙋ̀: ны́нѣ же напослѣ́докъ лю́демъ чтꙋ́щымъ тѧ̀, всечⷭ҇таѧ, бжⷭ҇твеннымъ ѻ҆́бразомъ ꙗ҆ви́сѧ.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: На крⷭ҇тѣ̀ твоѐ бжⷭ҇твенное и҆стоща́нїе прови́дѧ а҆ввакꙋ́мъ, ᲂу҆жа́ссѧ вопїѧ́ше: ты̀ си́льныхъ пресѣ́клъ є҆сѝ держа́вꙋ, бл҃же, приѡбща́ѧсѧ сꙋ́щымъ во а҆́дѣ, ꙗ҆́кѡ всеси́ленъ.

И҆́же ца́рскимъ благолѣ́пїемъ ѡ҆бложе́ни ны́нѣ, и҆̀же ѿ негѡ́же ца́рствовати ᲂу҆чини́шасѧ, сла́вѧще, благолѣ́пное ѿ подо́бїѧ видѣ́нїе є҆гѡ̀ прїе́млютъ.

И҆́же прⷪ҇ро́кѡмъ жада́емый пе́рвѣе сп҃совъ зра́къ, лю́дїе зрѧ́тъ, всѣ́ми ᲂу҆блажа́емый, въ самодѣ́йствїи нерꙋкотво́рнѣ воѡбраже́нный.

Кнѧ́зи всѝ и҆ сꙋдїи̑ землѝ благослови́те хрⷭ҇та̀ съ первосвѧще́нники и҆ свѧти́тєли дне́сь и҆ со всѣ́ми людьмѝ, и҆̀же тогѡ̀ зрѣ́нїѧ сподо́бленнїи.

Бг҃оро́диченъ: Присносꙋ́щнагѡ тѧ̀ мт҃рь хрⷭ҇та̀ человѣ́кѡмъ позна́вшымъ блаже́нство нбⷭ҇ное и҆спросѝ, и҆̀же твоѐ неизрече́нное ржⷭ҇тво̀ вѣ́рнѡ пѣсносло́вѧтъ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасо́шасѧ всѧ́чєскаѧ ѡ҆ бжⷭ҇твеннѣй сла́вѣ твое́й: ты́ бо, неискꙋсобра́чнаѧ дв҃о, и҆мѣ́ла є҆сѝ во ᲂу҆тро́бѣ надъ всѣ́ми бг҃а, и҆ родила̀ є҆сѝ безлѣ́тнаго сн҃а, всѣ̑мъ воспѣва́ющымъ тѧ̀ ми́ръ подава́ющаѧ.

Воспле́щемъ дне́сь рꙋка́ми, и҆ воскли́кнемъ хвалє́нїѧ гдⷭ҇еви: сѐ бо вои́стиннꙋ прїи́де, и҆ ꙗ҆ви́сѧ всѧ̑ ѡ҆зарѧ́ѧ вѣ̑рныѧ, бжⷭ҇твеннымъ подо́бїемъ чⷭ҇тыѧ пло́ти є҆гѡ̀.

Просвѣти́сѧ дне́сь правосла́вныхъ со́нмище: є҆реті́ческїй же по́лкъ да посрами́тсѧ, покланѧ́емь ви́дѧ нерꙋкотворе́нный ѻ҆́бразъ, пло́тїю на́мъ и҆зба́вителѧ предло́жшїйсѧ.

Та́йна вели́ка прише́дшее торжество̀: свѣ́тъ бо лица̀ гдⷭ҇нѧ мі́рови провозсїѧ̀, благоꙋстро́еннымъ ѻ҆́бразомъ, и҆ бг҃очерта́нными самагѡ̀ рꙋкѝ бжⷭ҇твенными писа́нїи, и҆́миже ᲂу҆крѣпи́сѧ пре́жде а҆́ѵгарь.

Бг҃оро́диченъ: Да ка́плютъ ны́нѣ свы́ше ѻ҆́блацы земны̑мъ сла́дость, хода́тайствомъ твои́мъ, дв҃о: мі́ръ бо ᲂу҆ще́дри тво́й сн҃ъ и҆ бг҃ъ, ро́гъ вѣ̑рнымъ спасе́нїѧ дне́сь дарова̀, сво́й бжⷭ҇твенный ѻ҆́бразъ.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Къ тебѣ̀ ᲂу҆́тренюю, милосе́рдїѧ ра́ди себѐ и҆стощи́вшемꙋ непрело́жнѡ, и҆ до страсте́й безстра́стнѡ прекло́ншемꙋсѧ, сло́ве бж҃їй, ми́ръ пода́ждь мѝ па́дшемꙋ, чл҃вѣколю́бче.

Не въ багрѧни́цѣ, ни въ червлени́цѣ, ни въ вѣнцѣ̀ че́стнѣ, бжⷭ҇твеннїи вѣнцено́сцы, но ѡ҆ гдⷭ҇ѣ бз҃ѣ красѧ́щесѧ ра́дꙋютсѧ. є҆гѡ́же добро́тꙋ зрѧ́ще ᲂу҆краша́ютсѧ.

На пра́вєдныѧ лю́ди ѻ҆́чи гдⷭ҇ни, и҆ ᲂу҆́ши на моли́твꙋ люде́й, благоче́стнѡ мꙋ́дрствꙋющихъ, чтꙋ́щымъ є҆гѡ̀ подо́бїе благолѣ́пїѧ самопи́санное.

Ны́нѣ зрѧ́ще неизмѣ́ннагѡ бг҃а и҆ сп҃са, и҆ неизчерта́емагѡ зра́ка ви́дъ, человѣ́ческое ви́дѣти предстоѧ́тъ, ꙗ҆́кѡ ѡ҆дꙋшевле́нꙋ притека́ти и҆ просвѣти́тисѧ.

Бг҃оро́диченъ: Ни чистотꙋ̀ поколеба́вши чⷭ҇тымъ твои́мъ ржⷭ҇тво́мъ, и҆ мт҃и позна́ласѧ є҆сѝ, а҆́ще и҆ мт҃рское не под̾ѧ́ла: ѻ҆боѧ̑ бо на тебѣ̀, бг҃ома́ти, соверша́ше бжⷭ҇твенное хотѣ́нїе.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Бжⷭ҇твенное сїѐ и҆ всечестно́е соверша́юще пра́зднество, бг҃омꙋ́дрїи, бг҃ома́тере, прїиди́те, рꙋка́ми воспле́щимъ, ѿ неѧ̀ ро́ждшагосѧ бг҃а сла́вимъ.

Мє́ртвымъ живо́тъ возсїѧ̀, слѣпы̑мъ свѣ́тъ ᲂу҆жѐ прише́ствова, немощны̑мъ лю́тѣ врачевство̀ ѿве́рзесѧ, и҆ всѣ̑мъ спасе́нїе дне́сь прибли́жисѧ.

Стра́нствꙋетъ всѧ́къ ра́зꙋмъ, невеще́ственна зра́ка ви́дѧ бжⷭ҇твенный ѻ҆́бразъ хрⷭ҇то́въ воѡбраже́нъ ны́нѣ ꙗ҆́снѡ, и҆ просвѣще́нїе и҆сточа́ѧ покланѧ́ющымсѧ є҆мꙋ̀.

Пꙋ́ть хрⷭ҇то́въ ᲂу҆гото́вимъ, и҆ ны́нѣ ѡ҆са́нна хрⷭ҇тꙋ̀ зовꙋ́ще: бл҃гослове́нно бж҃їѧ сла́вы и҆́мѧ, є҆́же на ѻ҆́бразѣ бж҃е́ственнѣ ꙗ҆́вльшеесѧ сꙋ́щымъ на землѝ.

Бг҃оро́диченъ: Зна́емо ꙗ҆ви́сѧ страна́мъ, бг҃ома́ти чⷭ҇таѧ, спасе́нїе, воѡбраже́нїе сп҃са на́шегѡ ро́ждшагѡсѧ и҆зъ тебє̀ ви́дѣти твои́мъ хода́тайствомъ ны́нѣ сподо́бихомсѧ.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Ꙗ҆́тъ бы́сть, но не ᲂу҆держа́нъ въ пе́рсѣхъ ки́товыхъ і҆ѡ́на: тво́й бо ѻ҆́бразъ носѧ̀, страда́вшагѡ и҆ погребе́нїю да́вшагѡсѧ, ꙗ҆́кѡ ѿ черто́га ѿ ѕвѣ́рѧ и҆зы́де, приглаша́ше же кꙋстѡді́и, хранѧ́щїи сꙋ́єтнаѧ и҆ лѡ́жнаѧ, ми́лость сїю̀ ѡ҆ста́вили є҆стѐ.

Содержи̑мыѧ вре́дѡмъ человѣ́ки, и҆ подпа́дшыѧ въ тлѣ́нїе, не презрѣ̀ стерпѣ́ти, содѣ́телю и҆ ѡ҆бнови́телю ро́да, но и҆злїѧ́въ себѐ вы́шнїй и҆ ꙗ҆́вльсѧ въ подо́бїе моѐ и҆ смире́нїе, назда̀ премꙋ́дрѣ, добро́тꙋ пода́въ мѝ первоѻбра́знꙋю.

Невѣ́дꙋщꙋ ѡ҆ црⷭ҇твїи твое́мъ нбⷭ҇нѣмъ, къ немꙋ́же на́съ благі́й, тлѣ̑нныѧ и҆ до́лꙋ лежа́щыѧ возведѐ, и҆́же невеще́ственными херꙋві́мы непристꙋ́пенъ, сни́де же мѝ до а҆́да, твоего̀ а҆пⷭ҇ла а҆́ѵгарю царю̀, хрⷭ҇тѐ, посла́лъ є҆сѝ, та́инство ᲂу҆вѣрѧ́юща.

Ви́дѣвъ твоего̀, сло́ве, и҆ мꙋ́дросте, всеси́льнаго ѻ҆ц҃а̀, неви́димаго бг҃а, неѿстꙋ́пнѣ пре́жде вѣ̑къ, ѻ҆́браза всечеловѣкозра́чна, дивлѧ́шесѧ, бг҃а вѣ́дый, пло́ть и҆ кро́вь и҆ дꙋ́шꙋ ᲂу҆́мнꙋ прїе́мша тѧ̀, мѣ́стный нача́льникъ.

Бг҃оро́диченъ: Невѣ́рїемъ ѡ҆ бжⷭ҇твеннѣй, сотво́ршимъ є҆го̀, дв҃о, стра́шнѣй за́повѣди, родонача́льника безсме́ртна, всегꙋби́тель премѣни́лъ є҆́сть: жи́зни же пода́телѧ сꙋ́щымъ ро́ждши, нетлѣ́нїемъ на́съ є҆ди́на си́лою ᲂу҆тверди́ла є҆сѝ.

Конда́къ, гла́съ в҃.

Неизрече́ннагѡ и҆ бжⷭ҇твеннагѡ твоегѡ̀ къ человѣ́кѡмъ смотре́нїѧ, неѡпи́санное сло́во ѻ҆́ч҃ее, и҆ ѻ҆́бразъ непи́санный, и҆ бг҃опи́санный побѣди́теленъ, вѣ́дꙋще нело́жнагѡ твоегѡ̀ воплоще́нїѧ, почита́емъ того̀ лобыза́юще.

І҆́косъ:

Оу҆вѣрѧ́ѧ человѣ́кѡмъ гдⷭ҇ь вочл҃вѣ́ченїѧ своегѡ̀ та́йнꙋ ᲂу҆жа́снꙋю, самописꙋ́етъ бг҃омꙋ́жный сво́й ѻ҆́бразъ на ᲂу҆брꙋ́сѣ, и҆ первоѻбра́зное ᲂу҆́бѡ возне́съ ѿ горы̀ є҆леѡ́нскїѧ, на престо́лѣ спосажда́етъ ѻ҆́ч҃и, покланѧ́тисѧ ѿ безтѣле́сныхъ а҆́гг҃лъ, подо́бїю же первоѻбра́знагѡ на́мъ дарова̀ покланѧ́тисѧ: є҆го́же ѡ҆б̾е́млюще дꙋше́ю же и҆ се́рдцемъ, почита́емъ того̀ лобыза́юще.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Не послꙋжи́ша тва́ри бг҃омꙋ́дрїи, па́че созда́вшагѡ, но ѻ҆́гненное преще́нїе мꙋ́жески попра́вше, ра́довахꙋсѧ, пою́ще: препѣ́тый ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Всѧ́къ гра́дъ ра́дꙋетсѧ пра́зднꙋѧ вѣ́рнѡ съ но́вымъ сїѡ́номъ: цр҃ь бо є҆гѡ̀ кро́ткѡ прише́лъ є҆́сть не на жребѧ́ти, ꙗ҆́коже пре́жде, на ѻ҆́бразѣ же, спаса́ѧ вѣ́рою пою́щыѧ: бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Рѣ́чь бжⷭ҇твеннаѧ безпло́тныхъ и҆спо́лнисѧ, и҆̀же гла́са гдⷭ҇нѧ ᲂу҆слы́шавше пре́жде, ны́нѣ ви́дѣхомъ ѡ҆бли́чїе є҆гѡ̀, ꙗ҆́снѡ просвѣща́еми свѣтода́тельными сїѧ̑нїи тогѡ̀ ꙗ҆вле́нїѧ.

Веселѧ́тсѧ съ земны́ми нбⷭ҇наѧ, и҆ сра́дꙋютсѧ всѣ́хъ свѧты́хъ мно́жество. мона́си и҆ прості́и, бога́тїи и҆ ᲂу҆бо́зїи пра́зднꙋютъ, ꙗ҆́вльшꙋсѧ дне́сь бжⷭ҇твенномꙋ ѻ҆́бразꙋ.

Бг҃оро́диченъ: Свѧще́нницы въ пра́вдꙋ ѡ҆блецы́тесѧ, и҆ всѝ прпⷣбнїи возра́дꙋйтесѧ свѣ́тлѡ: сѐ ᲂу҆́бѡ ᲂу҆гото́ва свѣти́льникъ на́мъ хрⷭ҇то́съ, є҆́же ѻ҆́браза своегѡ̀ бг҃одѣ́льное подо́бїе, є҆́же прїѧ́тъ ѿ дв҃ы.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Неизрече́нное чꙋ́до: въ пещѝ и҆зба́вивый прпⷣбныѧ ѻ҆́троки и҆зъ пла́мене во гро́бѣ ме́ртвъ бездыха́ненъ полага́етсѧ, во спасе́нїе на́съ пою́щихъ: и҆зба́вителю бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Къ бг҃овидѣ́нїю ѻ҆́чи ᲂу҆гото́вимъ, и҆ досто́йнѡ потщи́мсѧ ѻ҆́бразъ ви́дѣти хрⷭ҇то́въ всѣ̑мъ честны́й, во спасе́нїе на́мъ пою́щымъ: и҆зба́вителю бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Ꙗ҆́коже на ѳавѡ́рскꙋю го́рꙋ возноси́ми, восхо́дными ѻ҆чесы̀ ᲂу҆ма̀ зарю̀ свѣ́тлꙋ въ бг҃овочеловѣ́ченїи хрⷭ҇то́вѣ ви́дѧще, є҆диноѷпоста́снѣ, въ двꙋ̀ же є҆стєствꙋ̀ бг҃осло́вѧще є҆го̀ во вѣ́ки.

Пра́зднꙋющихъ и҆ веселѧ́щихсѧ, ᲂу҆се́рднѡ же ѡ҆ гдⷭ҇ѣ всѣ́хъ гла́съ, пѣ́нїе на́ше да соста́витсѧ, и҆ да и҆спо́лнитсѧ согла́снѡ пою́щихъ: и҆зба́вителю бж҃е бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Въ дѣ́вства ꙗ҆́кѡ свѣтла̀ є҆ди́на добро́тахъ, содѣ́телѧ была̀ є҆сѝ пита́тельница, скве́рнꙋ на́шꙋ всю̀ ѡ҆чи́стила є҆сѝ, бг҃ороди́тельнице, сꙋ́щꙋю ѿ грѣха̀ вопїю́щихъ: бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троки благочести̑выѧ въ пещѝ ржⷭ҇тво̀ бг҃оро́дичо спасло̀ є҆́сть, тогда̀ ᲂу҆́бѡ ѡ҆бразꙋ́емое, ны́нѣ же дѣ́йствꙋемое, вселе́ннꙋю всю̀ воздвиза́етъ пѣ́ти тебѣ̀: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Соверше́нъ сы́й по сꙋществꙋ̀ бг҃ъ и҆ чл҃вѣ́къ ви́дѣнъ бы́сть, соверше́ннѡ спаса́ѧ по ѻ҆боемꙋ̀ своѧ̑ вои́стиннꙋ свѡ́йства: ꙗ҆́кѡ бг҃ъ бо человѣ́ческїй ѻ҆́бразъ ᲂу҆вѣрѧ́ѧ, безпло́тнѣ воѡбразѝ, є҆го́же на́мъ ꙗ҆́кѡ стѣ́нꙋ и҆ покро́въ дарова́лъ є҆́сть.

Вознесѝ ро́гъ, бж҃їй сло́ве, и҆сповѣ́дающихъ тѧ̀ бг҃а и҆ чл҃вѣ́ка, и҆ бг҃оначерта́нномꙋ ѻ҆́бразꙋ покланѧ́ющихсѧ, и҆́мже живо́тъ вѣ́чный всѣ̑мъ дарова́сѧ вѣ̑рнымъ, и҆ ᲂу҆празднѝ пога̑нскаѧ шата̑нїѧ, твоеѧ̀ невѣ́дꙋщихъ бжⷭ҇твенныѧ си́лы.

Свѣ́титсѧ но́ваѧ цр҃ковь, сла́вы бо свѣ́тъ возсїѧ́лъ є҆́сть, плотоподобозра́чное ѡ҆бли́чїе бг҃а на́шегѡ: безпло́тное же ᲂу҆красѝ, є҆ди́нъ ꙗ҆́коже вѣ́сть са́мъ, лицѐ своѐ просвѣти́въ, на спасе́нїе люде́й хрⷭ҇тоимени́тыхъ.

Бг҃оро́диченъ: Всю̀ ѡ҆ст҃и́лъ є҆́сть тва́рь, пре́жде ѿ ст҃а́гѡ твоегѡ̀ возсїѧ̀ чре́ва, дв҃о, но провозсїѧ́лъ є҆́сть тогѡ̀ па́че дне́сь, ꙗ҆́кѡ ѿ незаходи́мыхъ ꙗ҆́вльшꙋсѧ, тогѡ̀ бжⷭ҇твенномꙋ ѻ҆́бразꙋ, ѿ землѝ пога́нскїѧ пресла́внѡ, да́въ на спасе́нїе вѣ̑рнымъ лю́демъ и҆ гра́дꙋ.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Сто́лпъ ѕло́бы бг҃опроти́вныѧ бжⷭ҇твеннїи ѻ҆́троцы ѡ҆бличи́ша: на хрⷭ҇та́ же шата́ющеесѧ беззако́нныхъ собо́рище совѣ́тꙋетъ тщє́тнаѧ, ᲂу҆би́ти поꙋча́етсѧ живо́тъ держа́щаго дла́нїю. є҆го́же всѧ̀ тва́рь благослови́тъ, сла́вѧщи во вѣ́ки.

По бжⷭ҇твенномꙋ є҆стествꙋ̀, сп҃се, сы́й всѣ̑мъ неви́димь, по человѣ́ческомꙋ же, а҆́ще и҆ ви́димь человѣ́къ, пи́санъ безъ шарѡ́въ, воѡбрази́въ себѐ просвѣще́нїемъ твоегѡ̀ лица̀ самозри́магѡ, твоегѡ̀ раба̀ не лиши́лъ є҆сѝ, пою́ща: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Самоначерта́нное первоѻбра́зное сп҃са и҆з̾ѡбраже́нїе подобозра́чно, бг҃одѣ́льный ѻ҆́бразъ зрѧ́ще, и҆́же всѣ́ми владѧ́щїй и҆збра́нный, со благоговѣ́нїемъ и҆ че́стїю, ꙗ҆́кѡ надѣ́ющїисѧ на́нь покрыва́ютсѧ и҆ ᲂу҆твержда́ютсѧ.

Па́че мѡѷсе́а бг҃ови́дца бг҃опи̑санныѧ скрижа̑ли прїе́мшагѡ, возвели́чилсѧ є҆сѝ честны́й мѣстонача́льниче, прїѧ́тъ чⷭ҇тно́е посла́нїе бж҃їѧ сло́ва, блажа́щее тѧ̀, благоче́стїю вѣ́ровавша, и҆́же ника́коже ви́дѣ чꙋдодѣ́йствїѧ.

Бг҃оро́диченъ: Во двою̀ є҆стєствꙋ̀ несмѣ́снѡ, бг҃ома́ти, є҆ди́нꙋ ѵ҆поста́сь воплоще́ннагѡ ѿ пречⷭ҇тыхъ твои́хъ крове́й ви́дѧще, бг҃а же и҆ чл҃вѣ́ка и҆сповѣ́дꙋемъ, того́же ѿ ѻ҆ц҃а̀ безлѣ́тна пре́жде вѣ́къ, безстра́стнѡ и҆ неслїѧ́ннѡ рожде́нна.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Всѧ́къ земноро́дный да взыгра́етсѧ, дх҃омъ просвѣща́емь, да торжествꙋ́етъ же безпло́тныхъ ᲂу҆мѡ́въ є҆стество̀, почита́ющее свѧще́нное торжество̀ бг҃ома́тере, и҆ да вопїе́тъ: ра́дꙋйсѧ, всебл҃же́ннаѧ бцⷣе, чⷭ҇таѧ приснодв҃о.

Ра́дꙋйсѧ та́йнѡ, бж҃їй хрⷭ҇толюби́вый ны́нѣ вели́кїй гра́де: къ тебѣ̀ бо прїи́де црⷭ҇твꙋѧй все́ю тва́рїю, бжⷭ҇твеннагѡ ра́ди ѡ҆бли́чїѧ первоѻбра́знагѡ подо́бїѧ, и҆ тебѐ и҆зво́лилъ є҆́сть и҆збра́ти себѣ̀ въ жили́ще.

Пое́мъ бг҃ꙋ пѣ́снь благода́рнꙋю, и҆зво́лившемꙋ бога́тство превели́ко на́мъ пода́ти, стѣ́нꙋ неѡбори́мꙋ, и҆ небла́зненнѡ ᲂу҆твержде́нїе, бг҃овоѡбраже́нный зра́къ бжⷭ҇твенныѧ пло́ти є҆гѡ̀: є҆го́же чтꙋ́ще вѣ́рнїи велича́емъ.

Ѽ па́че ᲂу҆ма̀ чꙋде́съ твои́хъ, гдⷭ҇и, ꙗ҆̀же сотвори́лъ є҆сѝ на́мъ на тѧ̀ надѣ́ющымсѧ. ꙗ҆́коже бо и҆мѣ́лъ є҆сѝ неизрече́нно ржⷭ҇тво̀, та́кѡ и҆ стра́нно всѣ̑мъ показа́лъ є҆сѝ воѡбраже́нїе зра́ка твоегѡ̀ недоразꙋмѣва́емое: є҆го́же чтꙋ́щыѧ ны̀ и҆зба́ви ѿ всѧ́кагѡ гнѣ́ва.

Бг҃оро́диченъ: Высота̀ вои́стиннꙋ, и҆ глꙋбина̀ неизрече́нна твоеѧ̀ та́йны, чⷭ҇таѧ: ꙗ҆́коже бо и҆зы́де несказа́ннѡ и҆зъ тебє̀ вы́шнїй, та́кѡ и҆ ви́дѣнъ бы́сть, дне́сь прише́дъ къ на́мъ безпло́тнымъ свѣ́томъ зра́ка є҆гѡ̀, пло́тїю смѣ́шсѧ ве́щи съ земны́ми.

И҆́нъ.

І҆рмо́съ: Честнѣ́йшꙋю херꙋві̑мъ, и҆ сла́внѣйшꙋю без̾ сравне́нїѧ серафі̑мъ, безъ и҆стлѣ́нїѧ бг҃а сло́ва ро́ждшꙋю, сꙋ́щꙋю бцⷣꙋ тѧ̀ велича́емъ.

Добро́та недомы́слима вои́стиннꙋ, красо́тъ краснѣ́йши па́че є҆стества̀, сѐ зри́тсѧ досто́йнѡ жела́ющымъ, притеце́мъ ли́ца ѡ҆свѧща́юще.

Стѣна̀ и҆ ᲂу҆твержде́нїе держа́вно, ѻ҆рꙋ́жїе ми́рно, забра́ло неѡбори́мо, невреди́мо всѣ́ми хитростьмѝ сопроти́вными, ѡ҆гражде́нїе гра́дꙋ на́шемꙋ дарова́сѧ.

Ѻ҆́бразе неизмѣ́нный ѻ҆ч҃ь, сїѧ́нїе сла́вы присносꙋ́щнагѡ свѣ́та, печа́ть вы́шнѧгѡ, сло́ве, си́ло и҆ мꙋ́дросте, тѧ̀ бг҃осло́вствꙋющымъ благопремѣни́тель бꙋ́ди.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆ста́вила є҆сѝ поноше́нїе жена́мъ, взѧла̀ є҆сѝ ѿ человѣ̑къ, и҆ потреби́ла є҆сѝ клѧ́твꙋ, и҆сточи́ла є҆сѝ всѣ̑мъ ра́дость и҆ благослове́нїе, дв҃о пречⷭ҇таѧ бг҃ороди́тельнице.

Свѣти́ленъ.

Свѣ́тъ невече́рнїй хрⷭ҇тѐ, просвѣтѝ на́съ лица̀ твоегѡ̀ зра́комъ, и҆ свѣ́тлости ст҃ы́хъ сподо́би, є҆гда̀ сѧ́деши возда́ти комꙋ́ждо по дѣлѡ́мъ є҆гѡ̀, моли́твами ро́ждшїѧ тѧ̀ бцⷣы.

Перенесение из Едессы в Константинополь Нерукотворного Образа Господа нашего Иисуса Христа было в 944 г. Предание свидетельствует, что во времена проповеди Спасителя в сирийском городе Едессе правил Авгарь. Он был поражен по всему телу проказой. Слух о великих чудесах, творимых Господом, распространился по Сирии (Мф.4:24) и дошел до Авгаря. Не видя Спасителя, Авгарь уверовал в Него как в Сына Божия и написал письмо с просьбой прийти и исцелить его. С этим письмом он послал в Палестину своего живописца Ананию, поручив ему написать изображение Божественного Учителя. Анания пришел в Иерусалим и увидел Господа, окруженного народом. Он не мог подойти к Нему из-за большого стечения людей, слушавших проповедь Спасителя. Тогда он стал на высоком камне и попытался издали написать образ Господа Иисуса Христа, но это ему никак не удавалось. Спаситель Сам подозвал его, назвал по имени и передал для Авгаря краткое письмо, в котором, ублажив веру правителя, обещал прислать Своего ученика для исцеления от проказы и наставления ко спасению. Потом Господь попросил принести воду и убрус (холст, полотенце). Он умыл лицо, отер его убрусом, и на нем отпечатлелся Его Божественный Лик. Убрус и письмо Спасителя Анания принес в Едессу. С благоговением принял Авгарь святыню и получил исцеление; лишь малая часть следов страшной болезни оставалась на его лице до прихода обещанного Господом ученика. Им был апостол от 70-ти святой Фаддей (память 21 августа), который проповедал Евангелие и крестил уверовавшего Авгаря и всех жителей Едессы. Написав на Нерукотворном Образе слова «Христе Боже, всякий, уповая на Тебя, не постыдится», Авгарь украсил его и установил в нише над городскими воротами. Много лет жители хранили благочестивый обычай поклоняться Нерукотворному Образу, когда проходили через ворота. Но один из правнуков Авгаря, правивший Едессой, впал в идолопоклонство. Он решил снять Образ с городской стены. Господь повелел в видении Едесскому епископу скрыть Его изображение. Епископ, придя ночью со своим клиром, зажег перед ним лампаду и заложил глиняной доской и кирпичами. Прошло много лет, и жители забыли о святыне. Но вот, когда в 545 г. персидский царь Хозрой I осадил Едессу и положение города казалось безнадежным, епископу Евлавию явилась Пресвятая Богородица и повелела достать из замурованной ниши Образ, который спасет город от неприятеля. Разобрав нишу, епископ обрел Нерукотворный Образ: перед ним горела лампада, а на глиняной доске, закрывавшей нишу, было подобное же изображение. После совершения крестного хода с Нерукотворным Образом по стенам города персидское войско отступило. В 630 году Едессой овладели арабы, но они не препятствовали поклонению Нерукотворному Образу, слава о котором распространилась по всему Востоку. В 944 году император Константин Багрянородный (912–959) пожелал перенести Образ в тогдашнюю столицу Православия и выкупил его у эмира – правителя города. С великими почестями Нерукотворный Образ Спасителя и то письмо, которое Он написал Авгарю, были перенесены духовенством в Константинополь. 16 августа Образ Спасителя был поставлен в Фаросской церкви Пресвятой Богородицы. О последующей судьбе Нерукотворного Образа существует несколько преданий. По одному – его похитили крестоносцы во времена их владычества в Константинополе (1204–1261), но корабль, на который была взята святыня, потонул в Мраморном море. По другим преданиям, Нерукотворный Образ был передан около 1362 года в Геную, где хранится в монастыре в честь апостола Варфоломея. Известно, что Нерукотворный Образ неоднократно давал с себя точные отпечатки. Один из них, т. н. «на керамии», отпечатался, когда Анания прятал образ у стены по пути в Едессу; другой, отпечатавшись на плаще, попал в Грузию. Возможно, что разность преданий о первоначальном Нерукотворном Образе основывается на существовании нескольких точных отпечатков.

Во времена иконоборческой ереси защитники иконопочитания, проливая кровь за святые иконы, пели тропарь Нерукотворному Образу. В доказательство истинности иконопочитания папа Григорий II (715–731) прислал письмо к восточному императору, в котором указывал на исцеление царя Авгаря и пребывание Нерукотворного Образа в Едессе как на общеизвестный факт. Нерукотворный Образ помещался на знаменах русских войск, ограждая их от врагов. В Русской Православной Церкви есть благочестивый обычай при входе верующего в храм читать вместе с другими молитвами тропарь Нерукотворному Образу Спасителя.

По Прологам известны 4 Нерукотворных Образа Спасителя: 1) в Едессе, царя Авгаря – 16 августа; 2) Камулианский; обретение его описал святитель Григорий Нисский (память 10 января); по сказанию преподобного Никодима Святогорца († 1809; память 1 июля), Камулианский образ явился в 392 году, но он имел в виду образ Матери Божией – 9 августа; 3) при императоре Тиверии (578–582), от которого получила исцеление святая Мария синклитикия (память 11 августа); 4) на керамии – 16 августа.

Празднество в честь перенесения Нерукотворного Образа, совершаемое в попразднство Успения, называют третьим Спасом, «Спасом на холсте». Особое почитание этого праздника в Русской Православной Церкви выразилось и в иконописании; икона Нерукотворного Образа одна из наиболее распространенных.