Канон на перенесение Нерукотворного Образа Господа Иисуса Христа

Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же на́ш, Сла́ва Тебе́.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 29 августа (16 августа ст. ст.)

Глас 3.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.

Пло́тски изобрази́тися по на́м, И́же пре́жде Безпло́тный, благоволе́нием О́тчим, не отверги́йся зра́ка, дарова́ на́м Боже́ственное изображе́ние.

Неизме́нное естество́, О́тчий преде́л изве́стнейший, в челове́ческую пло́ть прише́дый, сво́йства на земли́ оста́вил е́сть на́м, возше́дый на Небеса́.

Коле́блемое ле́стию сопроти́вных достоя́ние Твое́ оправда́л еси́, Христе́, честны́ми Твои́ми сию́ утверди́в страстьми́ и зра́ка изображе́нием.

Подоба́ше принести́ся к Ца́рствующему все́ми гра́ды Небесе́ и земли́ Царя́, о́браза начерта́нию, е́же о́н, воплоще́йся самоде́тельно, омочи́л е́сть, царя́, и христолюби́вых поспеше́ньми.

Богоро́дичен: От чи́стых Твои́х ложе́сн преесте́ственне пло́ть заи́мствовавый, И́же все́м подая́й е́же бы́ти челове́ком, Пренепоро́чная, ви́дяшеся, не отсту́пль, иде́же бе́ пе́рвее.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.

Оде́ждею доброде́телей оде́ял еси́, Спа́се, честну́ю Це́рковь, подви́гнув царе́во се́рдце защище́ние взыска́ти Твоего́ подо́бия.

Обнажи́ти хотя́ до́брая и вре́менем ума́лити, и́же за́висти роди́тель рука́м скве́рным сия́ предаде́ безсту́дне, но обличи́вся, всу́е помышля́я.

Све́тло ра́довашеся иногда́ Дави́д, лику́я пред киво́том святы́м, и ны́не ски́птры прие́м управля́ти ца́рския, мно́жае ра́дуется Боже́ственному изображе́нию.

Тебе́, созда́вшему челове́ка по о́бразу пе́рвее, во е́же вообрази́лся еси́ а́бие за милосе́рдие, те́м прие́мша Тя́ вои́стинну подо́бие неизме́нное, со А́нгелы, Христе́, сла́вим.

Богоро́дичен: Из ко́рене вся́ко отсещи́ пра́отца хотя́й, Тво́й Сы́н, Де́во, прозя́бшее преслуша́ние, из чре́ва Твоего́, Чи́стая, прие́млет все́ челове́ческое.

Седа́лен, гла́с 1.

Еде́сский ца́рь все́х Царя́, не ски́птры, ниже́ во́и, но мно́жества чуде́с сло́вом износя́щаго, позна́в Тя́, моля́ше: богочелове́чное к себе́ получи́ти, во о́бразе же, я́ко узре́ Тя́, взыва́ше: Бо́г Ты́ и Госпо́дь.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.

Сла́дкое у́бо со́лнце, озаря́ющее очеса́, сладча́йшее же зре́ние Твоего́, Христе́, подо́бия, я́ко то́ у́бо чу́вственная, сие́ же у́мная светозаря́ет.

Кре́пость оскуде́ исма́ильтеская: десни́цы бо ору́жия Кре́стнаго все́ огражде́ние державному́дренный ца́рь в свое́й земли́ положи́.

Кня́зи вси́ и судии́ земли́, благослови́те Христа́, с первосвяще́нники, и святи́тели дне́сь, и все́ми людьми́, Того́ зре́ния сподо́бльшиися.

Богоро́дичен: Соблюде́нну бы́ти Твоему́ гра́ду, Пречи́стая, невреди́мо от наше́ствия ва́рварскаго, моли́ся, мо́лимся, се́ бо коли́ко на́нь наве́тницы созида́ют.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Ма́л Тебе́ гра́д прия́телище дре́вле предугото́ва, Христе́, его́же Фадде́я прише́ствие неду́г пременя́ет, и руки́ Твоея́ писа́ние, и Боже́ственное напеча́тание лица́ Твоего́.

Благода́тей Твои́х дарова́ния, Христе́, преумно́жишася: я́же бо пе́рвее Еде́са не́дрствовавши хваля́шеся, но́вый же прие́мши Ри́м ра́дуется.

О́чи Госпо́дни на пра́ведныя лю́ди, и у́ши на моли́тву люде́й благочестивному́дрствующих, чту́щим Его́ подо́бие благоле́пно самопи́санное.

Богоро́дичен: Уста́ви, Де́во, враго́в настоя́ния ча́стая, разруши́ сове́ты и́х, достоя́нию Твоему́ помози́: зри́ши бо, я́ко отча́яхомся, озло́бленнии.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Я́т бы́сть, но не удержа́н в пе́рсех ки́товых Ио́на: Тво́й бо о́браз нося́, Страда́вшаго и погребе́нию да́вшагося, я́ко от черто́га, от зве́ря изы́де. Приглаша́ше же кустоди́и: храня́щии су́етная и ло́жная, ми́лость сию́ оста́вили есте́.

Красне́йший добро́тою, Спа́се, па́че все́х сыно́в челове́ческих: а́ще бо ни виде́ния имя́ше, ниже́ добро́ты во вре́мя стра́сти, но су́щим вся́ просвеща́ше и явля́ше Твоего́ зра́ка виде́ние. Его́же подо́бия на обетша́вшем ру́бе изображе́ние, я́коже сокро́вище, на́м дарова́ся.

Кре́пости, нанесе́нныя от ага́рянскаго мно́жества, я́коже от иноплеме́нных киво́т Изра́илю но́вому, лица́ Твоего́ ны́не к сему́ даде́ изображе́ние Твое́, Христе́, и сла́ву, ю́же стяжа́: ниже́ бо подоба́ше лже́, свята́я псо́м предпомета́ти.

Неве́дущу о ца́рствии Твое́м Небе́снем, к нему́же на́с, Благи́й, из тле́нных и до́лу лежа́щих возве́л еси́, И́же невеще́ственными Херуви́мы непристу́пен, снизше́л еси́ да́же до а́да, Твоего́ апо́стола ко А́вгарю, Христе́, посла́л еси́, та́инство умудря́юща.

Богоро́дичен: От кре́пости руки́ Твоея́, Спа́се, ны́не оста́х а́з: но ра́ны Твоя́ удали́л еси́ от мене́ моли́твами неискусобра́чно Ро́ждшия Тя́, Сло́ве, да не оста́виши мене́ бу́рею грехо́вною погружа́тися и лю́те пла́вати, Еди́не Изба́вителю.

Конда́к, гла́с 2.

Неизрече́ннаго и Боже́ственнаго Твоего́ к челове́ком смотре́ния, неопи́санное Сло́во О́тчее, и о́браз непи́санный, и богопи́санный победи́телен, ве́дуще нело́жнаго Твоего́ воплоще́ния, почита́ем, того́ лобыза́юще.

И́кос:

Уверя́я челове́ком Госпо́дь вочелове́чения Своего́ та́йну ужа́сную, самопису́ет богому́жный Сво́й о́браз на убру́се, и первообра́зное у́бо возне́с от горы́ Елео́нския, на престо́ле спосажда́ет О́тчи, покланя́тися от безтеле́сных А́нгел. Подо́бию же первообра́знаго на́м дарова́ покланя́тися: Его́же объе́млюще душе́ю же и се́рдцем, почита́ем, того́ лобыза́юще.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троцы в Вавило́не пе́щнаго пла́мене не убоя́шася, но, посреде́ пла́мене вве́ржени, ороша́еми, поя́ху: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.

Глаго́лом у́бо вся́ку боле́знь, Сло́ве Бо́жий, отгна́л еси́, по земли́ ходя́й, но, ко Оте́ческому престо́лу восходя́й, изображе́нием исцеля́еши на́шу боле́знь.

Сло́вом вся́ческая созда́вый и вообра́жся в чужде́е, зра́ка Твоего́ оста́вил е́сть на́м сво́йственная, я́же подъе́млюще, в ра́дости весели́мся.

От всея́ души́ поиска́в сво́йства Твоего́ напеча́тание ве́рный ца́рь, я́коже иска́ше, та́ко и получи́, Го́споди, взаи́м обре́т Боже́ственнаго жела́ния исполне́ние.

К Боговиде́нию о́чи угото́вим и досто́йно потщи́мся ви́дети о́браз Христо́в всечестны́й, во спасе́ние на́ше.

Богоро́дичен: Осужде́ния дре́вняго разреши́ся челове́чество Рождество́м Твои́м: Тя́ бо, еди́ну небе́с ши́ршую, обре́т, Всенепоро́чная, Бо́г в Тя́ всели́ся.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: За зако́ны оте́ческия блаже́ннии в Вавило́не ю́ноши, предбе́дствующе, царю́ющаго оплева́ша повеле́ние безу́мное, и совоку́плени, и́мже, не свари́шася огне́м, Держа́вствующему досто́йную воспева́ху пе́снь: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Я́коже у́бо лице́м к лицу́ наде́ющеся Тя́, Го́спода, приити́, вси́ гра́да избра́ннейшии лю́дие сре́тение чуде́сно Ти́ сотворя́ют, архиере́ов Боже́ственный предводя́й ли́к. На и́хже ра́мех носи́мый и к достоя́нию Твоему́ влага́емь, Ще́дрый, почи́л еси́ в хра́ме Ма́тере Твоея́.

Уста́ незло́бивых дете́й к пророкоуби́йственному Тя́ дре́вле ше́ствующа гра́ду песносло́вяху, но со́нм собо́рища евре́йскаго беззако́нный уби́йственную ру́ку вооружа́ше, свире́пеющую на Тя́. Ны́не же зако́нный гра́д, вси́, ку́пно предте́кшии, я́ко Соде́теля Тя́ зря́, ра́дуется, прие́мля о́браз зра́ка Твоего́.

Па́че Моисе́я Богови́дца, богопи́санныя скрижа́ли прие́мшаго, возвели́чился еси́, честны́й местонача́льниче, прие́м честно́е посла́ние Бо́жия Сло́ва, блажа́щее Тя́, благоче́стию ве́ровавшаго, и́же ника́коже ви́де чудоде́йствия.

Богоро́дичен: Пло́ть произво́ливый носи́ти, Вели́каго Сове́та О́тча А́нгел, во утро́бе Твое́й, Пречи́стая, соверше́нно де́йствовася, и Тя́, Ма́терь, до́ле описа́, Чи́стая, и истле́вшее обнови́ челове́ческое естество́. Его́же благослови́м вси́, я́ко Зижди́теля, и превозно́сим во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Стра́нствия Влады́чня и Безсме́ртныя Трапе́зы на Го́рнем ме́сте высо́кими умы́, ве́рнии, прииди́те наслади́мся, возше́дша Сло́ва, от Сло́ва научи́вшеся, Его́же велича́ем.

Изблева́ на Тя́ наро́д неразу́мный, Спа́се, и вме́сто благоде́тельства безме́стная де́рзостне Ти́ протяже́, но мы́, и́же дале́че отстоя́щии, страстьми́ Твои́ми сыноположи́хомся.

По́мощь на враги́ благочести́вым и ве́рным пода́ждь лю́дем, я́ко зна́мение пло́ти Твоея́, я́коже необори́мое, Влады́ко, стяжа́вше огражде́ние, си́ми да ви́дят спасе́ние свое́.

О́бразе неизме́нный Оте́чь, Сия́ние сла́вы Присносу́щнаго Све́та, печа́ть Вы́шняго, Сло́ве, Си́ло и Му́дросте, Тя́ богосло́вящим Благопремени́тель бу́ди.

Богоро́дичен: Ви́дено бы́сть на земли́ плотоно́сное Сло́во, сугу́бо естество́м из Тебе́, Всенепоро́чная, возда́нием Божества́, в еди́ной Ипоста́си, несме́сне соедини́вся смеше́нию, Его́же сла́вим.

Свети́лен.

Све́т невече́рний, Христе́, просвети́ на́с лица́ Твоего́ зра́ком, и све́тлости святы́х сподо́би, егда́ ся́деши возда́ти кому́ждо по дело́м его́, моли́твами ро́ждшия Тя́ Богоро́дицы.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ по сꙋ́хꙋ пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль по бе́зднѣ стопа́ми, гони́телѧ фараѡ́на ви́дѧ потоплѧ́ема, бг҃ꙋ побѣ́днꙋю пѣ́снь пои́мъ, вопїѧ́ше.

Пло́тски и҆з̾ѡбрази́тисѧ по на́мъ, и҆́же пре́жде безпло́тный, благоволе́нїемъ ѻ҆́ч҃имъ, не ѿвергі́йсѧ зра́ка, дарова̀ на́мъ бжⷭ҇твенное и҆з̾ѡбраже́нїе.

Неизмѣ́нное є҆стество̀, ѻ҆́ч҃їй предѣ́лъ и҆звѣ́стнѣйшїй, въ человѣ́ческꙋю пло́ть прише́дый свѡ́йства на землѝ ѡ҆ста́вилъ є҆́сть на́мъ, возше́дый на небеса̀.

Коле́блемое ле́стїю сопроти́вныхъ достоѧ́нїе твоѐ ѡ҆правда́лъ є҆сѝ, хрⷭ҇тѐ, честны́ми твои́ми сїю̀ ᲂу҆тверди́въ стрⷭ҇тьмѝ, и҆ зра́ка и҆з̾ѡбраже́нїемъ.

Подоба́ше принести́сѧ къ ца́рствꙋющемꙋ всѣ́ми гра̑ды, нб҃сѐ и҆ землѝ Цр҃ѧ̀, ѻ҆́браза начерта́нїю: є҆́же ѻ҆́нъ воплоще́йсѧ самодѣ́тельнѡ ѡ҆мочи́лъ є҆́сть, царѧ̀ и҆ хрⷭ҇толюби́выхъ поспѣше́ньми.

Бг҃оро́диченъ: Ѿ чⷭ҇тыхъ твои́хъ ложе́снъ преесте́ственнѣ пло́ть заи́мствовавый, и҆́же всѣ̑мъ подаѧ́й є҆́же бы́ти человѣ́кѡмъ, пренепоро́чнаѧ, ви́дѧшесѧ, не ѿстꙋ́пль, и҆дѣ́же бѣ̀ пе́рвѣе.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Нѣ́сть свѧ́тъ, ꙗ҆́коже ты̀, гдⷭ҇и бж҃е мо́й, вознесы́й ро́гъ вѣ́рныхъ твои́хъ, бл҃же, и҆ ᲂу҆тверди́вый на́съ на ка́мени и҆сповѣ́данїѧ твоегѡ̀.

Ѻ҆де́ждею добродѣ́телей ѡ҆дѣ́ѧлъ є҆сѝ, сп҃се, честнꙋ́ю цр҃ковь, подви́гнꙋвъ царе́во се́рдце, защище́нїе взыска́ти твоегѡ̀ подо́бїѧ.

Ѡ҆бнажи́ти хотѧ̀ дѡ́браѧ, и҆ вре́менемъ ᲂу҆ма́лити, и҆́же за́висти роди́тель, рꙋка́мъ сквє́рнымъ сїѧ̑ предадѐ безстꙋ́днѣ: но ѡ҆бличи́всѧ, всꙋ́е помышлѧ́ѧ.

Свѣ́тлѡ ра́довашесѧ и҆ногда̀ дв҃дъ, ликꙋ́ѧ предъ кївѡ́томъ ст҃ы́мъ: и҆ ны́нѣ ски́птры прїе́мъ ᲂу҆правлѧ́ти ца́рскїѧ, мно́жае ра́дꙋетсѧ бжⷭ҇твенномꙋ и҆зѡбраже́нїю.

Тебѣ̀ созда́вшемꙋ человѣ́ка по ѻ҆́бразꙋ пе́рвѣе, во є҆́же воѡбрази́лсѧ є҆сѝ а҆́бїе за милосе́рдїе. тѣ́мъ прїе́мша тѧ̀ вои́стиннꙋ подо́бїе неизмѣ́нное, со а҆́гг҃лы, хрⷭ҇тѐ, сла́вимъ.

Бг҃оро́диченъ: И҆зъ ко́рене всѧ́ко ѿсѣщѝ пра́ѻтца хотѧ́й, тво́й сн҃ъ, дв҃о, прозѧ́бшее преслꙋша́нїе, и҆зъ чре́ва твоегѡ̀, чⷭ҇таѧ, прїе́млетъ всѐ человѣ́ческое.

Сѣда́ленъ, гла́съ а҃.

Є҆де́сскїй ца́рь всѣ́хъ цр҃ѧ̀, не ски́птры, нижѐ вѡ́и, но мно́жєства чꙋде́съ сло́вомъ и҆зносѧ́щаго, позна́въ тѧ̀, молѧ́ше бг҃очеловѣ́чное къ себѣ̀ полꙋчи́ти. во ѻ҆́бразѣ же ꙗ҆́кѡ ᲂу҆зрѣ̀ тѧ̀, взыва́ше: бг҃ъ ты̀ и҆ гдⷭ҇ь.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Хрⷭ҇то́съ, моѧ̀ си́ла, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, честна́ѧ цр҃ковь бг҃олѣ́пнѡ пое́тъ взыва́ющи, ѿ смы́сла чи́ста ѡ҆ гдⷭ҇ѣ пра́зднꙋющи.

Сла́дкое ᲂу҆́бѡ со́лнце, ѡ҆зарѧ́ющее ѻ҆чеса̀: сладча́йшее же зрѣ́нїе твоегѡ̀, хрⷭ҇тѐ, подо́бїѧ: ꙗ҆́кѡ то̀ ᲂу҆̀бо чꙋ́вствєннаѧ, сїѐ же ᲂу҆́мнаѧ свѣтозарѧ́етъ.

Крѣ́пость ѡ҆скꙋдѣ̀ і҆сма́ильтескаѧ: десни́цы бо ѻ҆рꙋ́жїѧ крⷭ҇тнагѡ всѐ ѡ҆гражде́нїе державномꙋ́дренный ца́рь въ свое́й землѝ положѝ.

Кнѧ́зи всѝ и҆ сꙋдїи̑ землѝ, благослови́те хрⷭ҇та̀ съ первосвѧще́нники и҆ ст҃и́тєли дне́сь и҆ всѣ́ми людьмѝ, тогѡ̀ зрѣ́нїѧ сподо́бльшїисѧ.

Бг҃оро́диченъ: Соблюде́ннꙋ бы́ти твоемꙋ̀ гра́дꙋ, пречⷭ҇таѧ, невреди́мѡ, ѿ наше́ствїѧ ва́рварскагѡ, моли́сѧ, мо́лимсѧ: сѐ бо коли́кѡ на́нь навѣ̑тницы созида́ютъ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їимъ свѣ́томъ твои́мъ, бл҃же, ᲂу҆́тренюющихъ тѝ дꙋ́шы любо́вїю ѡ҆зарѝ, молю́сѧ, тѧ̀ вѣ́дѣти, сло́ве бж҃їй, и҆́стиннаго бг҃а, ѿ мра́ка грѣхо́внагѡ взыва́юща.

Ма́лъ тебѣ̀ гра́дъ прїѧ́телище дре́вле пред̾ꙋгото́ва, хрⷭ҇тѐ: є҆го́же ѳадде́а прише́ствїе недꙋ́гъ премѣнѧ́етъ, и҆ рꙋкѝ твоеѧ̀ писа́нїе и҆ бжⷭ҇твенное напеча́танїе лица̀ твоегѡ̀.

Бл҃года́тей твои́хъ дарова̑нїѧ, хрⷭ҇тѐ, преꙋмно́жишасѧ: ꙗ҆̀же бо пе́рвѣе є҆де́са нѣ́дрствовавши хвалѧ́шесѧ, но́вый же прїе́мши ри́мъ, ра́дꙋетсѧ.

Ѻ҆́чи гдⷭ҇ни на пра́вєдныѧ лю́ди, и҆ ᲂу҆́ши на моли́твꙋ люде́й благочестивномꙋ́дрствꙋющихъ, чтꙋ́щымъ є҆го̀ подо́бїе благолѣ́пнѡ, самопи́санное.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆ста́ви, дв҃о, врагѡ́въ настоѧ̑нїѧ ча̑стаѧ, разрꙋшѝ совѣ́ты и҆́хъ, достоѧ́нїю твоемꙋ̀ помозѝ: зри́ши бо ꙗ҆́кѡ ѿча́ѧхомсѧ ѡ҆ѕло́бленнїи.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ꙗ҆́тъ бы́сть, но не ᲂу҆держа́нъ въ пе́рсехъ ки́товыхъ і҆ѡ́на: тво́й бо ѻ҆́бразъ носѧ̀, страда́вшагѡ, и҆ погребе́нїю да́вшагѡсѧ, ꙗ҆́кѡ ѿ черто́га ѿ ѕвѣ́рѧ и҆зы́де. Приглаша́ше же кꙋстѡді́и, хранѧ́щїи сꙋ́єтнаѧ и҆ лѡ́жнаѧ, ми́лость сїю̀ ѡ҆ста́вили є҆стѐ.

Краснѣ́йшїй добро́тою, сп҃се, па́че всѣ́хъ сынѡ́въ человѣ́ческихъ: а҆́ще бо ни видѣ́нїѧ и҆мѧ́ше, нижѐ добро́ты во вре́мѧ стрⷭ҇ти, но сꙋ́щымъ всѧ̑ просвѣща́ше, и҆ ꙗ҆влѧ́ше твоегѡ̀ зра́ка видѣ́нїе: є҆гѡ́же подо́бїѧ на ѡ҆бетша́вшемъ рꙋ́бѣ и҆з̾ѡбраже́нїе, ꙗ҆́коже сокро́вище на́мъ дарова́сѧ.

Крѣ́пости нанесе́нныѧ ѿ а҆га́рѧнскагѡ мно́жества, ꙗ҆́коже ѿ и҆ноплеме́нныхъ кївѡ́тъ і҆и҃лю но́вомꙋ, лица̀ твоегѡ̀ ны́нѣ къ семꙋ̀ дадѐ и҆з̾ѡбраже́нїе твоѐ, хрⷭ҇тѐ, и҆ сла́вꙋ, ю҆́же стѧжа̀: нижѐ бо подоба́ше лжѣ̀, ст҃а̑ѧ псѡ́мъ предпомета́ти.

Невѣ́дꙋщꙋ ѡ҆ црⷭ҇твїи твое́мъ нбⷭ҇нѣмъ, къ немꙋ́же на́съ бл҃гі́й и҆зъ тлѣ́нныхъ и҆ до́лꙋ лежа́щихъ возве́лъ є҆сѝ, и҆́же невеще́ственными херꙋві́мы непристꙋ́пенъ снизше́лъ є҆сѝ да́же до а҆́да, твоего̀ а҆пⷭ҇ла ко а҆́ѵгарю, хрⷭ҇тѐ, посла́лъ є҆сѝ, та́инство ᲂу҆мꙋдрѧ́юща.

Бг҃оро́диченъ: Ѿ крѣ́пости рꙋкѝ твоеѧ̀, сп҃се, ны́нѣ ѡ҆ста́хъ а҆́зъ: но ра̑ны твоѧ̑ ᲂу҆дали́лъ є҆сѝ ѿ менє̀, моли́твами неискꙋсобра́чнѡ ро́ждшїѧ тѧ̀, сло́ве: да не ѡ҆ста́виши менѐ бꙋ́рею грѣхо́вною погрꙋжа́тисѧ, и҆ лю́тѣ пла́вати, є҆ди́не и҆зба́вителю.

Конда́къ, гла́съ в҃.

Неизрече́ннагѡ и҆ бжⷭ҇твеннагѡ твоегѡ̀ къ человѣ́кѡмъ смотре́нїѧ неѡпи́санное сло́во ѻ҆́ч҃ее, и҆ ѻ҆́бразъ непи́санный, и҆ бг҃опи́санный побѣди́теленъ, вѣ́дꙋще нело́жнагѡ твоегѡ̀ воплоще́нїѧ, почита́емъ того̀ лобыза́юще.

І҆́косъ:

Оу҆вѣрѧ́ѧ человѣ́кѡмъ гдⷭ҇ь вочл҃вѣ́ченїѧ своегѡ̀ та́йнꙋ ᲂу҆жа́снꙋю, самописꙋ́етъ бг҃омꙋ́жный сво́й ѻ҆́бразъ на ᲂу҆брꙋ́сѣ, и҆ первоѻбра́зное ᲂу҆́бѡ возне́съ ѿ горы̀ є҆леѡ́нскїѧ, на прⷭ҇то́лѣ спосажда́етъ ѻ҆́ч҃и, покланѧ́тисѧ ѿ безтѣле́сныхъ а҆́гг҃лъ. подо́бїю же первоѻбра́знагѡ на́мъ дарова̀ покланѧ́тисѧ: є҆го́же ѡ҆б̾е́млюще дꙋше́ю же и҆ се́рдцемъ, почита́емъ того̀ лобыза́юще.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троцы въ вавѷлѡ́нѣ пе́щнагѡ пла́мене не ᲂу҆боѧ́шасѧ, но посредѣ̀ пла́мене вве́ржени, ѡ҆роша́еми поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Глаго́ломъ ᲂу҆́бѡ всѧ́кꙋ болѣ́знь, сло́ве бж҃їй, ѿгна́лъ є҆сѝ, по землѝ ходѧ́й: но ко ѻ҆ч҃ескомꙋ прⷭ҇то́лꙋ восходѧ́й, и҆зѡбраже́нїемъ и҆сцѣлѧ́еши на́шꙋ болѣ́знь.

Сло́вомъ всѧ́чєскаѧ созда́вый, и҆ воѡбра́жсѧ въ чꙋжде́е, зра́ка Твоего̀ ѡ҆ста́вилъ є҆́сть на́мъ сво́йствєннаѧ, ꙗ҆̀же под̾е́млюще, въ ра́дости весели́мсѧ.

Ѿ всеѧ̀ дꙋшѝ поиска́въ сво́йства твоегѡ̀ напеча́танїе вѣ́рный ца́рь, ꙗ҆́коже и҆ска́ше, та́кѡ и҆ полꙋчѝ, гдⷭ҇и, взаи́мъ ѡ҆брѣ́тъ бжⷭ҇твеннагѡ жела́нїѧ и҆сполне́нїе.

Къ бг҃овидѣ́нїю ѻ҆́чи ᲂу҆гото́вимъ, и҆ досто́йнѡ потщи́мсѧ ви́дѣти ѻ҆́бразъ хрⷭ҇то́въ всечестны́й, во спасе́нїе на́ше.

Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆сꙋжде́нїѧ дре́внѧгѡ разрѣши́сѧ человѣ́чество ржⷭ҇тво́мъ твои́мъ: тѧ̀ бо є҆ди́нꙋ нб҃съ ши́ршꙋю ѡ҆брѣ́тъ, всенепоро́чнаѧ, бг҃ъ въ тѧ̀ всели́сѧ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: За зако́ны ѻ҆ч҃єскїѧ блаже́ннїи въ вавѷлѡ́нѣ ю҆́ношы предбѣ́дствꙋюще, царю́ющагѡ ѡ҆плева́ша повелѣ́нїе безꙋ́мное, и҆ совокꙋ́плени и҆́мже не свари́шасѧ ѻ҆гне́мъ, держа́вствꙋющемꙋ досто́йнꙋю воспѣва́хꙋ пѣ́снь: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Ꙗ҆́коже ᲂу҆́бѡ лице́мъ къ лицꙋ̀ надѣ́ющесѧ тѧ̀ гдⷭ҇а прїитѝ, всѝ гра́да и҆збра́ннѣйшїи лю́дїе срѣ́тенїе чꙋде́сно тѝ сотворѧ́ютъ. а҆рхїере́ѡвъ бжⷭ҇твенный предводѧ́й ли́къ, на и҆́хже ра́мѣхъ носи́мый, и҆ къ достоѧ́нїю твоемꙋ̀ влага́емь ще́дрый, почи́лъ є҆сѝ въ хра́мѣ мт҃ре твоеѧ̀.

Оу҆ста̀ неѕло́бивыхъ дѣте́й къ прⷪ҇рокоꙋбі́йственномꙋ тѧ̀ дре́вле ше́ствꙋюща гра́дꙋ пѣсносло́вѧхꙋ, но со́нмъ собо́рища є҆вре́йскагѡ беззако́нный ᲂу҆бі́йственнꙋю рꙋ́кꙋ воѡрꙋжа́ше свирѣ́пѣющꙋю на тѧ̀. ны́нѣ же зако́нный гра́дъ, всѝ кꙋ́пнѡ предте́кшии ꙗ҆́кѡ содѣ́телѧ тѧ̀ зрѧ̀, ра́дꙋетсѧ, прїе́млѧ ѻ҆́бразъ зра́ка твоегѡ̀.

Па́че мѡѷсе́а бг҃ови́дца, бг҃опи̑санныѧ скрижа̑ли прїе́мшагѡ, возвели́чилсѧ є҆сѝ честны́й мѣстонача́льниче прїе́мъ честно́е посла́нїе бж҃їѧ сло́ва, бл҃жа́щее тѧ̀ благоче́стїю вѣ́ровавшаго, и҆́же ника́коже ви́дѣ чꙋдодѣ́йствїѧ.

Бг҃оро́диченъ: Пло́ть произво́ливый носи́ти, вели́кагѡ совѣ́та ѻ҆́ч҃а а҆́гг҃лъ, во ᲂу҆тро́бѣ твое́й, пречⷭ҇таѧ, соверше́ннѡ дѣ́йствовасѧ: и҆ тѧ̀ мт҃рь до́лѣ ѡ҆писа̀, чⷭ҇таѧ, и҆ и҆стлѣ́вшее ѡ҆бновѝ человѣ́ческое є҆стество̀. є҆го́же бл҃гослови́мъ всѝ ꙗ҆́кѡ зижди́телѧ, и҆ превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Стра́нствїѧ влⷣчнѧ, и҆ безсме́ртныѧ трапе́зы на го́рнѣмъ мѣ́стѣ, высо́кими ᲂу҆мы̀, вѣ́рнїи, прїиди́те, наслади́мсѧ, возше́дша сло́ва, ѿ сло́ва наꙋчи́вшесѧ: є҆го́же велича́емъ.

И҆зблева̀ на тѧ̀ наро́дъ неразꙋ́мный, сп҃се, и҆ вмѣ́стѡ благодѣ́тельства, безмѣ̑стнаѧ де́рзостнѣ тѝ протѧжѐ: но мы̀, и҆̀же дале́че ѿстоѧ́щїи, стрⷭ҇тьмѝ твои́ми сыноположи́хомсѧ.

По́мощь на врагѝ, благочести̑вымъ и҆ вѣ̑рнымъ пода́ждь лю́демъ, ꙗ҆́кѡ зна́менїе пло́ти твоеѧ̀, ꙗ҆́коже неѡбори́мое, влⷣко, стѧжа́вше ѡ҆гражде́нїе, си́ми да ви́дѧтъ спасе́нїе своѐ.

Ѻ҆́бразе неизмѣ́нный ѻ҆ч҃ь, сїѧ́нїе сла́вы присносꙋ́щнагѡ свѣ́та, печа́ть вы́шнѧгѡ, сло́ве, си́ло и҆ мꙋ́дросте, тѧ̀ бг҃осло́вѧщымъ благопремѣни́тель бꙋ́ди.

Бг҃оро́диченъ: Ви́дѣно бы́сть на землѝ плотоно́сное сло́во, сꙋгꙋ́бо є҆стество́мъ и҆зъ тебє̀, всенепоро́чнаѧ, возда́нїемъ бжⷭ҇тва̀, въ є҆ди́ной ѵ҆поста́си, несмѣ́снѣ соедини́всѧ смѣше́нїю: є҆го́же сла́вимъ.

Свѣти́ленъ.

Свѣ́тъ невече́рнїй хрⷭ҇тѐ, просвѣтѝ на́съ лица̀ твоегѡ̀ зра́комъ, и҆ свѣ́тлости ст҃ы́хъ сподо́би, є҆гда̀ сѧ́деши возда́ти комꙋ́ждо по дѣлѡ́мъ є҆гѡ̀, моли́твами ро́ждшїѧ тѧ̀ бцⷣы.

Перенесение из Едессы в Константинополь Нерукотворного Образа Господа нашего Иисуса Христа было в 944 г. Предание свидетельствует, что во времена проповеди Спасителя в сирийском городе Едессе правил Авгарь. Он был поражен по всему телу проказой. Слух о великих чудесах, творимых Господом, распространился по Сирии (Мф.4:24) и дошел до Авгаря. Не видя Спасителя, Авгарь уверовал в Него как в Сына Божия и написал письмо с просьбой прийти и исцелить его. С этим письмом он послал в Палестину своего живописца Ананию, поручив ему написать изображение Божественного Учителя. Анания пришел в Иерусалим и увидел Господа, окруженного народом. Он не мог подойти к Нему из-за большого стечения людей, слушавших проповедь Спасителя. Тогда он стал на высоком камне и попытался издали написать образ Господа Иисуса Христа, но это ему никак не удавалось. Спаситель Сам подозвал его, назвал по имени и передал для Авгаря краткое письмо, в котором, ублажив веру правителя, обещал прислать Своего ученика для исцеления от проказы и наставления ко спасению. Потом Господь попросил принести воду и убрус (холст, полотенце). Он умыл лицо, отер его убрусом, и на нем отпечатлелся Его Божественный Лик. Убрус и письмо Спасителя Анания принес в Едессу. С благоговением принял Авгарь святыню и получил исцеление; лишь малая часть следов страшной болезни оставалась на его лице до прихода обещанного Господом ученика. Им был апостол от 70-ти святой Фаддей (память 21 августа), который проповедал Евангелие и крестил уверовавшего Авгаря и всех жителей Едессы. Написав на Нерукотворном Образе слова «Христе Боже, всякий, уповая на Тебя, не постыдится», Авгарь украсил его и установил в нише над городскими воротами. Много лет жители хранили благочестивый обычай поклоняться Нерукотворному Образу, когда проходили через ворота. Но один из правнуков Авгаря, правивший Едессой, впал в идолопоклонство. Он решил снять Образ с городской стены. Господь повелел в видении Едесскому епископу скрыть Его изображение. Епископ, придя ночью со своим клиром, зажег перед ним лампаду и заложил глиняной доской и кирпичами. Прошло много лет, и жители забыли о святыне. Но вот, когда в 545 г. персидский царь Хозрой I осадил Едессу и положение города казалось безнадежным, епископу Евлавию явилась Пресвятая Богородица и повелела достать из замурованной ниши Образ, который спасет город от неприятеля. Разобрав нишу, епископ обрел Нерукотворный Образ: перед ним горела лампада, а на глиняной доске, закрывавшей нишу, было подобное же изображение. После совершения крестного хода с Нерукотворным Образом по стенам города персидское войско отступило. В 630 году Едессой овладели арабы, но они не препятствовали поклонению Нерукотворному Образу, слава о котором распространилась по всему Востоку. В 944 году император Константин Багрянородный (912–959) пожелал перенести Образ в тогдашнюю столицу Православия и выкупил его у эмира – правителя города. С великими почестями Нерукотворный Образ Спасителя и то письмо, которое Он написал Авгарю, были перенесены духовенством в Константинополь. 16 августа Образ Спасителя был поставлен в Фаросской церкви Пресвятой Богородицы. О последующей судьбе Нерукотворного Образа существует несколько преданий. По одному – его похитили крестоносцы во времена их владычества в Константинополе (1204–1261), но корабль, на который была взята святыня, потонул в Мраморном море. По другим преданиям, Нерукотворный Образ был передан около 1362 года в Геную, где хранится в монастыре в честь апостола Варфоломея. Известно, что Нерукотворный Образ неоднократно давал с себя точные отпечатки. Один из них, т. н. «на керамии», отпечатался, когда Анания прятал образ у стены по пути в Едессу; другой, отпечатавшись на плаще, попал в Грузию. Возможно, что разность преданий о первоначальном Нерукотворном Образе основывается на существовании нескольких точных отпечатков.

Во времена иконоборческой ереси защитники иконопочитания, проливая кровь за святые иконы, пели тропарь Нерукотворному Образу. В доказательство истинности иконопочитания папа Григорий II (715–731) прислал письмо к восточному императору, в котором указывал на исцеление царя Авгаря и пребывание Нерукотворного Образа в Едессе как на общеизвестный факт. Нерукотворный Образ помещался на знаменах русских войск, ограждая их от врагов. В Русской Православной Церкви есть благочестивый обычай при входе верующего в храм читать вместе с другими молитвами тропарь Нерукотворному Образу Спасителя.

По Прологам известны 4 Нерукотворных Образа Спасителя: 1) в Едессе, царя Авгаря – 16 августа; 2) Камулианский; обретение его описал святитель Григорий Нисский (память 10 января); по сказанию преподобного Никодима Святогорца († 1809; память 1 июля), Камулианский образ явился в 392 году, но он имел в виду образ Матери Божией – 9 августа; 3) при императоре Тиверии (578–582), от которого получила исцеление святая Мария синклитикия (память 11 августа); 4) на керамии – 16 августа.

Празднество в честь перенесения Нерукотворного Образа, совершаемое в попразднство Успения, называют третьим Спасом, «Спасом на холсте». Особое почитание этого праздника в Русской Православной Церкви выразилось и в иконописании; икона Нерукотворного Образа одна из наиболее распространенных.