Акафист на положение Честной ризы Пресвятой Богородицы во Влахерне

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 15 июля (02 июля ст. ст.)

Утвержден для общецерковного использования.

Конда́к 1.

Взбра́нной Воево́де, Цари́це небесе́ и земли́, дарова́вшей на́м благода́ть и си́лу честны́я Ри́зы Ея́ положе́ния па́мять твори́ти, благода́рственное прино́сим пе́ние, я́ко от бе́д и напа́стей на́с покрыва́ющей: не отве́ржи на́с от Лица́ Твоего́, Милосе́рдная Ма́ти, но приими́ на́с, с любо́вию вопию́щих Тебе́:

Ра́дуйся, Богоро́дице Влады́чице, Ри́зою Твое́ю от злы́х наве́тов на́с покрыва́ющая.

И́кос 1.

А́нгельский гла́с прии́де во слу́х святы́я А́нны, известву́ющ: ты́ зачне́ши и роди́ши дще́рь Преблагослове́нную Мари́ю, от Нея́же благословя́тся вся́ племена́ земна́я, и прии́дет спасе́ние ми́ру всему́. Сие́ ве́дуще, возопии́м Богоро́дице благода́рственне:

Ра́дуйся, Бо́га Отца́ Безнача́льнаго предве́чное благоволе́ние; ра́дуйся, Бо́га Сы́на Безле́тнаго пречи́стое вмести́лище.

Ра́дуйся, Бо́га Ду́ха Всесвята́го избра́нное жили́ще; ра́дуйся, ко Пресвяте́й Тро́ице немо́лчная моли́твеннице.

Ра́дуйся, го́рних чино́в А́нгельских непрестаю́щее удивле́ние; ра́дуйся, те́мных си́л а́дских всегро́зное устраше́ние.

Ра́дуйся, Ю́же на возду́се срета́ют многоочи́тии Херуви́ми; ра́дуйся, Е́йже похва́льная воспису́ют шестокрила́тии Серафи́ми.

Ра́дуйся, Богоро́дице Влады́чице, Ри́зою Твое́ю от злы́х наве́тов на́с покрыва́ющая.

Конда́к 2.

Ви́девше святы́я Твоя́ роди́тели Иоаки́м и А́нна, я́ко ты́, Пречи́стая, пло́д благослове́нный бу́деши, возблагодари́ша Бо́га и пред две́рьми хра́ма да́ша обе́т посвяти́ти Тя́ Го́сподеви, да навы́кнеши пе́ти Ему́: Аллилу́иа.

И́кос 2.

Ра́зум соверше́нный стяжа́ла еси́, Богоро́дице, воспита́вшися во Свята́я Святы́х. Сего́ ра́ди не престае́ши умудря́ти и просвеща́ти све́том богоразу́мия и вся́ христиа́ны, вопию́щия Ти́ такова́я:

Ра́дуйся, премилосе́рдая Уте́шительнице все́х скорбя́щих и обремене́нных; ра́дуйся, неусыпа́ющая Наста́внице все́х заблу́ждших и ослепле́нных.

Ра́дуйся, пра́ведно дви́жимый на ны́ гне́в Бо́жий Твои́м моле́нием ско́ро утоля́ющая; ра́дуйся, злы́я стра́сти на́ша всемо́щным манове́нием укроща́ющая.

Ра́дуйся, кре́пкое пробужде́ние спя́щих со́вестей; ра́дуйся, нетру́дное преодоле́ние беззако́нных на́выков.

Ра́дуйся, Ея́же ра́ди а́д стене́т и ду́хи зло́бы трепе́щут; ра́дуйся, Ея́же ра́ди врата́ рая́ на́м отверза́ются.

Ра́дуйся, Богоро́дице, Ри́зою Твое́ю от злы́х наве́тов на́с покрыва́ющая.

Конда́к 3.

Си́ла Вы́шняго осени́ Тя́, Благода́тная, егда́ Арха́нгел Гаврии́л благовествова́ше о безсе́меннем зача́тии в Тебе́ Сы́на Бо́жия, Спаси́теля ми́ру. Прия́вши сию́ благу́ю ве́сть со смире́нием, я́ко раба́ Госпо́дня, возопи́ла еси́ Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 3.

Иму́щи во утро́бе Христа́ Жизнода́вца, востекла́ еси́, Благослове́нная, ко ю́жице Твое́й. Егда́ же целова́ше Тя́ Елисаве́т, взыгра́ся младе́нец Иоа́нн во чре́ве ея́, и испо́лнися пра́ведная Ду́ха Свя́та, и просла́ви Тя́, да и мы́ вопие́м Тебе́ такова́я:

Ра́дуйся, почита́ющих Тя́ верне́йшее огражде́ние; ра́дуйся, христиа́н благосе́рдых неусы́пное поспеше́ние.

Ра́дуйся, святы́х алтаре́й изря́дное украше́ние; ра́дуйся, святы́х оби́телей покро́в и снабде́ние.

Ра́дуйся, непобеди́мая Воево́до к Тебе́ прибега́ющих; ра́дуйся, зерца́ло пра́вды судия́м немздоприи́мным.

Ра́дуйся, наста́вником и детоводи́телем соверше́нное вразумле́ние; ра́дуйся, домо́м благочести́вым свы́шнее благослове́ние.

Ра́дуйся, Богоро́дице Влады́чице, Ри́зою Твое́ю от злы́х наве́тов на́с покрыва́ющая.

Конда́к 4.

Бу́ря недоуме́ния смуща́ет на́ш у́м, ка́ко возмо́жем недосто́йными усты́ восхваля́ти Тя́, Пресвята́я Де́во, за Твое́ вели́кое на́м вспоможе́ние. Те́м же, велича́юще неисче́тныя Твоя́ ми́лости, смиренному́дренно пое́м Вседержи́телю Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 4.

Слы́шаша Вифлее́мстии па́стырие А́нгелы, пою́щия Христо́во Рождество́, теко́ша в верте́п и обрето́ша та́мо Богороди́тельницу, на рука́х держа́щую Преве́чнаго Младе́нца. С ни́ми в весе́лии духо́внем и мы́ Тебе́, я́ко о́бщей Ма́тери на́шей, глаго́лем та́ко:

Ра́дуйся, от Со́лнца мы́сленнаго озаре́нная; ра́дуйся, и на́с све́том незаходи́мым осиява́ющая.

Ра́дуйся, сия́нием пречи́стыя души́ Твоея́ всю́ зе́млю просвеща́ющая; ра́дуйся, чистото́ю телесе́ Твоего́ небеса́ веселя́щая.

Ра́дуйся, ве́рных па́стырей Це́ркве бо́дрость и вразумле́ние; ра́дуйся, богобоя́зненных и́ноков и и́нокинь му́дрость и наставле́ние.

Ра́дуйся, ти́хость невозмуща́емая благогове́йных ста́рцев; ра́дуйся, ра́дость та́инственная чи́стых де́в и вдови́ц.

Ра́дуйся, Богоро́дице Влады́чице, Ри́зою Твое́ю от злы́х наве́тов на́с покрыва́ющая.

Конда́к 5.

Боготе́чная звезда́ явля́ешися, Цари́це Небе́сная, все́м на Тя́ взира́ющим и непреста́нно во умиле́нии серде́чнем вопию́щим Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 5.

Ви́дя Тя́, во хра́м прише́дшую со Младе́нцем Иису́сом поста́вити Его́ пред Го́сподем, пра́ведный Симео́н рече́: «Тебе́ Само́й ду́шу про́йдет ору́жие», проразумева́я Ма́терняя Твоя́ страда́ния о Сы́не Твое́м Боже́ственнем. Мы́ же, на ты́я мы́сленно взира́юще, зове́м Ти́:

Ра́дуйся, о́гнь Боже́ственный, Христа́, неопа́льно на руку́ Свое́ю держа́щая; ра́дуйся, и на́с, хла́дных, те́м воспламеня́ющая.

Ра́дуйся, во́инствующих на пло́ть целому́дрием изря́дное венча́ние; ра́дуйся, подвиза́ющихся в посте́ и безмо́лвии при́сное собесе́дование.

Ра́дуйся, изнемога́ющих в уны́нии и печа́ли ско́рая Уте́шительнице; ра́дуйся, благода́тнаго смире́ния и терпе́ния Пода́тельнице.

Ра́дуйся, по вели́цей любви́ и милосе́рдию возде́ющая о на́с ру́це к Бо́гу; ра́дуйся, пред Не́юже врази́ на́ша, ви́димии и неви́димии, ста́ти не мо́гут.

Ра́дуйся, Богоро́дице Влады́чице, Ри́зою Твое́ю от злы́х наве́тов на́с покрыва́ющая.

Конда́к 6.

Пропове́дницы Твоея́ Благода́тныя по́мощи су́ть вси́ Тобо́ю спасе́ннии, от грехо́в изба́вленнии, от неду́гов исцеле́ннии и благода́рственно о Тебе́ вопию́щии: Аллилу́иа.

И́кос 6.

Возсия́ Боже́ственный Све́т во Еги́пте, и падо́ша та́мо и́доли, егда́ бежа́ла еси́, Пречи́стая, с Богомладе́нцем Иису́сом, спаса́ющися от руки́ И́родовы. Ны́не же озаря́еши све́том богове́дения умы́ все́х, пре́лестей ми́ра су́етнаго удаля́ющихся. Те́мже прино́сим Ти́ словеса́ сия́:

Ра́дуйся, Христа́, Бо́жию Си́лу и Бо́жию Прему́дрость ро́ждшая; ра́дуйся, ослепле́нных му́дростию ве́ка сего́ на пу́ть пра́вый наста́вльшая.

Ра́дуйся, во святы́х догма́тех правосла́вныя ве́ры Наста́внице; ра́дуйся, нечести́вых ересе́й и раско́лов Искорени́тельнице.

Ра́дуйся, та́йная и неудо́бь предви́димая до́бре ве́дущая; ра́дуйся, гада́ния лжи́вых прови́дцев посрамля́ющая.

Ра́дуйся, в ча́с недоуме́ния благу́ю мы́сль на се́рдце полага́ющая; ра́дуйся, па́губным начина́нием и безслове́сным пожела́нием воспяща́ющая.

Ра́дуйся, Богоро́дице Влады́чице, Ри́зою Твое́ю от злы́х наве́тов на́с покрыва́ющая.

Конда́к 7.

Хотя́щи николи́же отлуча́тися от Рожде́ннаго Тобо́ю Спаси́теля ми́ра, Ты́, Богоблаже́нная, пребыва́ла еси́ с Ни́м неотлу́чно во гра́де Назаре́те, пита́ющи Его́ я́ко Челове́ка и пою́щи в се́рдцы Свое́м я́ко Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 7.

Ско́рбию Ма́тернею объя́та была́ еси́, Пречи́стая Де́во, егда́ три́ дни́ иска́ла еси́ двоюнадесятоле́тняго Сы́на Твоего́ Иису́са. Егда́ же обрела́ еси́ Его́ во хра́ме, в дому́ Отца́ Его́, возра́довася зело́. Таково́е Твое́ серде́чное боле́знование воспомина́юще и ра́достию Твое́ю ра́дующеся, со умиле́нием вопие́м Ти́:

Ра́дуйся, Сы́на Твоего́, Преве́чнаго Архиере́я, в дому́ Отца́ Его́ обре́тшая; ра́дуйся, омофо́р моли́тв Твои́х над все́м ми́ром распростира́ющая.

Ра́дуйся, ми́лость и благода́ть си́м в Це́ркви Правосла́вней явля́ющая; Ра́дуйся, и на́с, обнаже́нных де́л благи́х, Своего́ Покро́ва не лиша́ющая.

Ра́дуйся, Сто́лпе о́блачный, от искуше́ний и собла́знов ми́ра сего́ на́с отводя́й; ра́дуйся, Сто́лпе о́гненный, посреде́ тьмы́ греха́ на́м пу́ть спасе́ния показу́яй.

Ра́дуйся, явле́нных благоче́стия подви́жников я́вное укрепле́ние; ра́дуйся, та́йных среди́ ми́ра рабо́в Бо́жиих та́инственное поуче́ние.

Ра́дуйся, Богоро́дице Влады́чице, Ри́зою Твое́ю от злы́х наве́тов на́с покрыва́ющая.

Конда́к 8.

Стра́нное и преди́вное е́сть Твое́, Богома́ти, попече́ние о христиа́нех на все́х путе́х и́х жи́тельства, многомяте́жнаго и многотру́днаго. Иму́ще же Тя́ милосе́рдную и незави́стную Помо́щницу, вси́ Тобо́ю облагоде́тельствованнии велегла́сно пою́т Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 8.

Все́ю душе́ю после́довала еси́ Христу́ при служе́нии Его́ ро́ду челове́ческому, я́коже и Боже́ственный евангели́ст Лука́ известву́ет о Тебе́. Ве́руем, я́ко Ты́, Всеблага́я Ма́ти, неотсту́пно пребыва́еши и со все́ми тружда́ющимися во сла́ву Бо́жию и Тя́ восхваля́ющими та́ко:

Ра́дуйся, Ковче́же Заве́та, в не́мже сокрове́но всего́ ро́да челове́ча освяще́ние; ра́дуйся, Ста́мно Пресвята́я, в не́йже а́лчущим пра́вды блюде́тся Хле́б жи́зни ве́чныя.

Ра́дуйся, Сосу́де Всезлаты́й, в не́мже угото́вася на́с ра́ди Пло́ть и Кро́вь Боже́ственнаго А́гнца; ра́дуйся, оста́вленных врачми́ на Свои́ всемо́щнеи ру́це прие́млющая.

Ра́дуйся, разсла́бленных от одра́ боле́зни воздвиза́ющая; ра́дуйся, неду́гующим умо́м но́вый и лу́чший смы́сл подаю́щая.

Ра́дуйся, на стро́потнем пути́ греха́ на́с прему́дре запина́ющая; Ра́дуйся, же́стость нераска́янных серде́ц на́ших умягча́ющая.

Ра́дуйся, Богоро́дице Влады́чице, Ри́зою Твое́ю от злы́х наве́тов на́с покрыва́ющая.

Конда́к 9.

Вся́к во́зраст ве́рных хва́лится Твои́м попече́нием, Всеми́лостивая Ма́ти, я́ко всегда́ потре́бное в житии́ да́руеши и усе́рдно за ны́, немощны́я и гре́шныя, у Престо́ла Го́спода сла́вы хода́тайствуеши. Ему́же пое́м: Аллилу́иа.

И́кос 9.

Вети́и многовеща́ннии не мо́гут возглаго́лати Твоея́ Ма́терния печа́ли при Кресте́ Сы́на Твоего́. Те́мже, я́ко вся́кое искуше́ние претерпе́вшая, спострада́ти в са́мых тя́жцех ско́рбех и лише́ниих на́м мо́жеши. Сего́ ра́ди взыва́ем Ти́:

Ра́дуйся, от я́звы и всегуби́тельства сме́ртнаго на́с соблюда́ющая; ра́дуйся, от внеза́пнаго колеба́ния земли́ гра́ды и ве́си сохраня́ющая.

Ра́дуйся, от разлия́ния водна́го и потопле́ния руко́ю кре́пкою возводя́щая; ра́дуйся, запале́ния о́гненнаго росо́ю моли́тв Твои́х избавля́ющая.

Ра́дуйся, Хле́бом жи́зни ду́ши на́ша насыща́ющая; ра́дуйся, мо́лнии и гро́мы от гла́в на́ших отводя́щая.

Ра́дуйся, от наше́ствия иноплеме́нник и от вся́кия напа́сти спаса́ющая; ра́дуйся, от вражды́ единокро́вных к ми́ру и любви́ возвраща́ющая.

Ра́дуйся, Богоро́дице Влады́чице, Ри́зою Твое́ю от злы́х наве́тов на́с покрыва́ющая.

Конда́к 10.

Спасти́ хотя́ ми́р, И́же все́х Госпо́дь, на Кресте́ ви́ся, дарова́ Тя́ ми́ру всему́ Пресвяту́ю и Прему́друю Ма́терь, егда́ рече́ Тебе́ о святе́м Иоа́нне: «Се́ сы́н Тво́й», и возлю́бленному ученику́: «Се́ Ма́ти твоя́». Благодаря́ще за сие́ Всеблага́го Бо́га, глаго́лем Ему́: Аллилу́иа.

И́кос 10.

Стена́ кре́пкая яви́лася еси́, Преблагослове́нная, правосла́вным христиа́ном, да́рующи все́м благоде́нствие, ми́р и ра́дость, я́ко и Сама́ сия́ пе́рвее прия́т от Воскре́сшаго Христа́ Спаси́теля, слы́шавши от Него́ приве́тственный гла́с: «Ра́дуйся». Сего́ ра́ди и мы́ ублажа́ем Тя́ та́ко:

Ра́дуйся, чи́стых се́рдцем де́лателей благослове́нными плода́ми награжда́ющая; ра́дуйся, пра́ведное воздая́ние все́м пра́во ку́плю де́ющим.

Ра́дуйся, клятвопреступле́ний и непра́ведных стяжа́ний всенаро́дное обличе́ние; ра́дуйся, бе́дствующим в пути́, на су́ше и на вода́х неча́емое вспоможе́ние.

Ра́дуйся, безча́дным роди́телем благоча́дие ве́рою да́рующая; ра́дуйся, безма́терния сироты́ незри́мо воспиту́ющая.

Ра́дуйся, су́щих в плене́нии и изгна́нии кре́пкая Засту́пнице; ра́дуйся, во у́зах и темни́цех седя́щих неусыпа́ющая Попечи́тельнице.

Ра́дуйся, Богоро́дице Влады́чице, Ри́зою Твое́ю от злы́х наве́тов на́с покрыва́ющая.

Конда́к 11.

Пе́ние на́ше смире́нное, от полноты́ любве́ и усе́рдия Тебе́ приноси́мое, не пре́зри, Богоневе́сто, и не отврати́ся от на́с, гре́шных и недосто́йных, но помози́ на́м от вся́кия скве́рны пло́ти и ду́ха очи́ститися, да возмо́жем досто́йно пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 11.

Све́т путеводя́щий была́ еси́ апо́столом, Богороди́тельнице, по Вознесе́нии Сы́на Твоего́ на Не́бо, и до сего́ дне́ све́т благода́ти излива́еши от честны́я Ри́зы Твоея́ все́м притека́ющим к не́й и ча́ющим спасти́ся и в ра́зум и́стины приити́. Не лиши́ и на́с, о Всеблага́я, Твоего́ свята́го води́тельства, в мо́ри жите́йстем обурева́емых, оба́че от се́рдца принося́щих Тебе́ благохвале́ния такова́я:

Ра́дуйся, даро́в духо́вных и теле́сных незави́стная Пода́тельнице; ра́дуйся, полага́ющим нача́ло покая́ния ве́рная Предста́тельнице.

Ра́дуйся, борю́щимся со страстьми́ и прило́ги вра́жиими всегда́шняя Спобо́рнице; ра́дуйся, жесто́ких и зверонра́вных незри́мое укроще́ние.

Ра́дуйся, благи́х супру́жеств честно́е соверше́ние; ра́дуйся, ма́терей детородя́щих ско́рое и безболе́зненное разреше́ние.

Ра́дуйся, в ча́с кончи́ны Еди́ная все́м на́м Помо́щнице; ра́дуйся, Ея́же преблаго́му Покро́ву мы́, земноро́днии, благода́рне покланя́емся.

Ра́дуйся, Богоро́дице Влады́чице, Ри́зою Твое́ю от злы́х наве́тов на́с покрыва́ющая.

Конда́к 12.

Благода́ть Боже́ственную испроси́ на́м у Сы́на Твоего́ и Бо́га, Всепе́тая Богоро́дице, простри́ ру́ку по́мощи, да не поги́бнем во гресе́х и лю́тых обстоя́ниих, находя́щих на ны́ от вра́г ви́димых и неви́димых, умири́ на́ша сердца́, зло́бою и враждо́ю испо́лненная, да уте́шеннии Тобо́ю ра́достно воззове́м Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 12.

Пою́ще благода́тное Твое́ Успе́ние, прославля́ем и ми́лость Твою́, Влады́чице, ю́же яви́ла еси́ Ри́зою Твое́ю честно́ю, завеща́вши ю́ по Успе́нии не́коей вдови́це, Тебе́ при жи́зни служи́вшей. И до ны́не покро́в Тво́й святы́й и благода́тная исцеле́ния явля́еши се́ю Ри́зою все́м лю́дем, притека́ющим к Тебе́ и Тя́ прославля́ющим си́це:

Ра́дуйся, четвероча́стнаго го́да време́н благослове́ние; ра́дуйся, четвери́цы стихи́й вещества́ освяще́ние.

Ра́дуйся, все́й вселе́нней кре́пкое заступле́ние; ра́дуйся, все́х искуше́ний от ми́ра, пло́ти и диа́вола попра́ние.

Ра́дуйся, неча́емое примире́ние ожесточе́нно вражду́ющих; ра́дуйся, недове́домое исправле́ние нераска́янных гре́шников.

Ра́дуйся, не отверга́ющая все́ми презре́нных и отве́рженных; ра́дуйся, отча́янных от ро́ва поги́бели изхища́ющая.

Ра́дуйся, Богоро́дице Влады́чице, Ри́зою Твое́ю от злы́х наве́тов на́с покрыва́ющая.

Конда́к 13.

О, Всепе́тая Влады́чице ми́ра, приими́ сие́ ма́лое благодаре́ние, от всего́ се́рдца Тебе́ приноси́мое, и не попусти́ николи́же охладева́ти в благода́рнем се́м чу́вствовании, но вразуми́ на́с всегда́ по́мнити Твоя́ неисче́тныя ми́лости и со слеза́ми умиле́ния вопи́ти о Тебе́ Бо́гу: Аллилу́иа.

Этот конда́к читается трижды, затем 1-й и́кос и 1-й конда́к.

И́кос 1.

А́нгельский гла́с прии́де во слу́х святы́я А́нны, известву́ющ: ты́ зачне́ши и роди́ши дще́рь Преблагослове́нную Мари́ю, от Нея́же благословя́тся вся́ племена́ земна́я, и прии́дет спасе́ние ми́ру всему́. Сие́ ве́дуще, возопии́м Богоро́дице благода́рственне:

Ра́дуйся, Бо́га Отца́ Безнача́льнаго предве́чное благоволе́ние; ра́дуйся, Бо́га Сы́на Безле́тнаго пречи́стое вмести́лище.

Ра́дуйся, Бо́га Ду́ха Всесвята́го избра́нное жили́ще; ра́дуйся, ко Пресвяте́й Тро́ице немо́лчная моли́твеннице.

Ра́дуйся, го́рних чино́в А́нгельских непрестаю́щее удивле́ние; ра́дуйся, те́мных си́л а́дских всегро́зное устраше́ние.

Ра́дуйся, Ю́же на возду́се срета́ют многоочи́тии Херуви́ми; ра́дуйся, Е́йже похва́льная воспису́ют шестокрила́тии Серафи́ми.

Ра́дуйся, Богоро́дице Влады́чице, Ри́зою Твое́ю от злы́х наве́тов на́с покрыва́ющая.

Конда́к 1.

Взбра́нной Воево́де, Цари́це небесе́ и земли́, дарова́вшей на́м благода́ть и си́лу честны́я Ри́зы Ея́ положе́ния па́мять твори́ти, благода́рственное прино́сим пе́ние, я́ко от бе́д и напа́стей на́с покрыва́ющей: не отве́ржи на́с от Лица́ Твоего́, Милосе́рдная Ма́ти, но приими́ на́с, с любо́вию вопию́щих Тебе́:

Ра́дуйся, Богоро́дице Влады́чице, Ри́зою Твое́ю от злы́х наве́тов на́с покрыва́ющая.

Моли́тва.

О, Преблагослове́нная Де́во, Влады́чице Богоро́дице, зри́м ны́не зало́г Твои́х ми́лостей к ро́ду христиа́нскому и све́тло пра́зднуем дне́сь честны́я Твоея́ Ри́зы положе́ние, я́ко благоволи́ла еси́ в се́й Ри́зе яви́ти на́м та́йну благода́тныя по́мощи и заступле́ния все́м благогове́йно к Тебе́ прибега́ющим и сердца́ свои́ пред ико́ною Твое́ю в моли́тве излива́ющим.

Приими́, Всеблагомо́щная Влады́чице Богороди́тельнице, сия́ да́ры, Тебе́ Еди́ной прикла́дныя, от на́с, недосто́йных ра́б Твои́х, от все́х родо́в избра́нная, все́х тва́рей небе́сных и земны́х вы́сшая я́вльшаяся. И ны́не, Всепе́тая Пресвята́я Богоро́дице, не преста́й моля́щися о на́с, е́же изба́витися на́м от вся́каго обстоя́ния и наве́та злы́х челове́к Ри́зою Твое́ю, и сохрани́тися на́м неврежде́нным от вся́каго ядови́таго прило́га вра́жия си́лою моли́тв Твои́х, я́ко да Твои́м заступле́нием и благода́тною по́мощию спаса́еми, сла́ву, хвалу́, благодаре́ние и поклоне́ние за вся́ в Тро́ице Еди́ному Бо́гу и все́х Созда́телю возсыла́ем ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

См. Риза Богородицы

В годы правления византийского императора Льва Великого, Македонянина (457–474), братья Гальбий и Кандид, приближенные царя, отправились из Константинополя в Палестину на поклонение святым местам. В небольшом селении вблизи Назарета они остановились на ночлег у одной престарелой еврейки. В ее доме внимание паломников привлекли зажженные свечи и курящийся фимиам. На вопрос, что за святыня находится в доме, благочестивая женщина долго не хотела отвечать, но после неотступных просьб поведала, что хранит дорогую святыню - Ризу Богородицы, от которой происходят многие чудеса и исцеления. Пресвятая Дева пред Успением подарила одну из Своих одежд благочестивой девице-еврейке из этого рода, завещав ей передать ее перед смертью также девице. Так, от поколения к поколению, Риза Богоматери сохранялась в этой семье.

Драгоценный ковчег, содержавший священную Ризу, был перевезен в Константинополь. Святой Геннадий, Патриарх Цареградский († 471; память 31 августа), и император Лев, узнав о священной находке, убедились в нетленности святой Ризы Богородицы и с трепетом приложились к ней. Во Влахерне, близ берега моря, был воздвигнут новый храм в честь Богоматери. 2 июля 458 года святитель Геннадий с подобающим торжеством перенес священную Ризу во Влахернский храм, вложив ее в новый ковчег.

Впоследствии в ковчег с Ризой Богородицы положены были Ее святой омофор и часть Ее пояса. Это обстоятельство и запечатлено в православной иконографии праздника, объединяющей два события: положение Ризы и положение пояса Богоматери во Влахерне. Русский паломник Стефан Новгородец, посетивший Царьград около 1350 года, свидетельствует: "идохом во Влахерну, идеже лежит Риза в алтаре на престоле в ковчеге запечатана".

Не раз при нашествиях врагов Пресвятая Богородица спасала город, которому даровала Свою священную Ризу. Так было во время осады Константинополя аварами в 626, персами - в 677, арабами - в 717 годах. Особенно знаменательны для нас события 860 года, тесно связанные с историей Русской Церкви.

18 июня 860 года русский флот князя Аскольда, в составе более 200 ладей, опустошив берега Черноморья и Босфора, вошел в бухту Золотой Рог и угрожал Константинополю. В виду города плыли русские корабли, высадившиеся воины "проходили пред градом, простирая свои мечи". Император Михаил III (842–867), остановив начатый поход на арабов, вернулся в столицу; всю ночь он молился, простершись ниц на каменных плитах храма Влахернской Божией Матери. Святой Патриарх Фотий обратился к пастве с проповедью, призывая слезами покаяния омыть грехи и в усердной молитве прибегнуть к заступничеству Пресвятой Богородицы.

Опасность возрастала с каждым часом. "Город едва не был поднят на копье", - говорит в другой своей проповеди Патриарх Фотий. В этих условиях было принято решение спасать церковные святыни, и прежде всего - святую Ризу Богородицы, которая хранилась во Влахернском храме, недалеко от берега залива. После всенародного молебна святую Ризу Богоматери, взятую из Влахернского храма, с крестным ходом обнесли вокруг городских стен, погрузили с молитвой край ее в воды Босфора, а затем перенесли в центр Царьграда - храм Святой Софии. Божия Матерь Своей благодатью покрыла и усмирила воинственность русских воинов. Заключив почетное перемирие, Аскольд снял осаду Константинополя. 25 июня русские войска стали отходить, унося с собой большой выкуп. Неделю спустя, 2 июля, чудотворную Ризу Богоматери торжественно возвратили на ее место, в раку Влахернского храма. В воспоминание этих событий было установлено святым Патриархом Фотием ежегодное празднование Положения Ризы Богоматери 2 июля.

Вскоре, в октябре - ноябре 860 года, русское посольство прибыло в Константинополь для заключения договора "любви и мира". В условия мирного договора входили положения о Крещении Киевской Руси, о выплате Византией русским ежегодной дани, разрешении им вступать в византийскую армию, вести торговлю на территории империи (прежде всего, в Константинополе), посылать в Византию дипломатические миссии.

Важнейшим был пункт о Крещении Руси. Продолжатель византийской "Хроники Феофана" говорит, что "посольство их прибыло в Царьград с просьбой сделать их участниками в святом Крещении, что и было исполнено". Во исполнение обоюдного желания русских и греков в Киев направлена была православная миссия. Незадолго до того (в 855 г.) святым равноапостольным Кириллом Философом († 869; память 14 февраля и 11 мая) изобретена была славянская азбука и переведено Евангелие. Естественно было направить с миссией в Киев именно святого Кирилла и его брата, святого равноапостольного Мефодия († 885; память 6 апреля и 11 мая), с переведенными славянскими книгами. Так и поступил святитель Фотий, учеником которого был святой Кирилл. Зиму 860/861 года братья провели в Херсонесе, весной 861 они были на Днепре, у князя Аскольда.

Перед Аскольдом, как впоследствии перед святым князем Владимиром, стоял нелегкий выбор, его прельщали то иудейской, то магометанской верой. Но под благодатным влиянием святого равноапостольного Кирилла князь сделал выбор в пользу Православия. В конце 861 года Кирилл и Мефодий вернулись в Константинополь и привезли с собой послание князя (или, как называли себя в IХ–ХI вв. киевские князья, "кагана") Аскольда императору Михаилу III. Аскольд благодарил императора за присылку "такого мужа, который показал словом и примером, что христианская вера - святая". "Убедившись, - писал далее Аскольд, - что это - истинная вера, повелели мы всем креститься по своей воле в надежде и нам достигнуть святости. Мы же все - друзья твоему царству и готовы на службу твою, когда потребуешь".

Аскольд принял святое Крещение с именем Николай, крестились и многие из его дружины. Непосредственно из Царьграда, столицы Православия, трудами святых апостолов славянства пришли на Русь славянское Богослужение и славянская письменность. В Киев был назначен святителем Фотием митрополит Михаил, и русская митрополия была внесена в нотиции - списки епархий Константинопольского Патриархата. Святой Патриарх Фотий в Окружном послании 867 года среди главных достижений своего первосвятительского служения называет Крещение болгар и русских. "Руссы, которые подняли руку против Римской державы, - писал он, почти дословно цитируя послание Аскольда, - в настоящее время даже и они променяли нечестивое учение, которое содержали прежде, на чистую и неподдельную веру христианскую, с любовью поставив себя в чине подданных и друзей наших". (Византийцы считали "подданными" всех принимавших Крещение из Царьграда и вступивших в военный союз с империей.) "И до такой степени разгорелись в них желание и ревность веры, что они приняли епископа и пастыря, и лобызают святыни христиан с великим усердием и ревностью".

Праздник Положения Ризы Пресвятой Богородицы во Влахерне является, таким образом, одновременно праздником канонического основания Русской Православной митрополии в Киеве. Благословением Божией матери и чудом от Ее святой Ризы совершилось не только спасение Царьграда от самой грозной осады за всю его историю, но и спасение русских из тьмы языческого суеверия к вечной жизни. Вместе с тем, 860 год принес признание Киевской Руси Византией, ознаменовал равноправный выход молодого Русского государства на арену истории.

Попытка князя Аскольда возродить на Днепре христианское благовестие святого апостола Андрея Первозванного, задуманная им религиозная и государственная реформа окончилась неудачно. Время утверждения христианства на Русской Земле еще не настало. Слишком сильны были сторонники языческой старины, слишком слаба княжеская власть. При столкновении Аскольда с язычником Олегом в 882 году киевляне предали своего князя. Аскольд принял мученическую кончину от руки наемных убийц, обманом завлеченный в стан врагов для переговоров.

Но дело блаженного Аскольда (так называет его Иоакимовская летопись) не погибло в Русской Церкви. Вещий Олег, который, убив Аскольда, занял после него киевское княжение, называл Киев "матерью градам русским" - это дословный перевод греческого выражения "митрополия Русская". Благодарную память о первом киевском князе-христианине хранили древнейшие храмы православного Киева: церковь пророка Божия Илии, построенная Аскольдом и позже упомянутая в Договоре Игоря с греками (944 г.), на месте которой и сейчас стоит храм того же имени, и церковь святителя Николая Чудотворца, воздвигнутая в 50-х годах Х столетия над могилой Аскольда святой равноапостольной Ольгой. Важнейшее завоевание Аскольда, навсегда вошедшее в церковное наследие не только Руси, но и всего православного славянства, - славянское Евангелие и славянское Богослужение, созданные трудами святых равноапостольных Кирилла и Мефодия. В Киеве при дворе Аскольда положено было в 861 году начало их апостольской деятельности среди славян, продолжившейся позже в Болгарии и Моравии. Вслед за блаженным Аскольдом, говоря словами древней "Азбучной молитвы", "летит ныне славянское племя - к Крещению устремились все".

С чудом от Ризы Пресвятой Богородицы во Влахерне связано несколько выдающихся творений византийской церковной гимнографии и гомилетики. Святителю Фотию принадлежат две проповеди, одна из которых была сказана им непосредственно в дни осады Константинополя, другая - вскоре после ухода русских войск. (Они дважды были изданы на русском языке: 1) Епископ Порфирий Успенский. Четыре беседы Фотия, святейшего архиепископа Константинопольского, и рассуждение о них. СПб., 1864; 2) Е. Л. (Ловягин Е. И.). Две беседы Святейшего Патриарха Константинопольского Фотия по случаю нашествия россов на Константинополь. - "Христианское чтение", 1882, №№ 9–10). Известным церковным писателем Георгием, хартофилаксом собора Святой Софии - Премудрости Божией в Константинополе, было составлено, по поручению Патриарха Фотия, "Слово на положение Ризы Богородицы во Влахернах" (Русский перевод его издан в приложении к работе: Лопарев Х. М. Старое свидетельство о положении Ризы Богородицы во Влахернах в новом истолковании применительно к нашествию русских на Византию в 860 году. - "Византийский Временник", том. II, СПб., 1895). С походом Аскольда на Царьград связано также создание знаменитого "Акафиста Пресвятой Богородице", автором которого некоторые церковные историки называют того же святого Патриарха Фотия. Этот Акафист составляет основную часть Богослужения в день Похвалы Пресвятой Богородицы. О событиях 860 года повествуют не только византийские, но и русские летописные источники. Преподобный Нестор Летописец, подчеркивая значение русского похода на Царьград, отмечает, что с этого времени "начала прозываться Русская Земля". Некоторые летописи, среди них Иоакимовская и Никоновская, сохранили известия о Крещении князя Аскольда и Киевской Руси после похода на Царьград. При этом народная память прочно связала имена киевских князей Аскольда и Дира, хотя, по мнению историков, Дир княжил в Киеве несколько раньше Аскольда.

Почитание праздника Ризоположения издревле известно в Русской Церкви. Святой Андрей Боголюбский († 1174; память 4 июля) воздвиг во Владимире на Золотых воротах храм в честь этого праздника. В конце ХIV столетия часть Ризы Богоматери была перенесена из Константинополя на Русь святителем Дионисием, архиепископом Суздальским († 1385; память 26 июня).

Святая Риза Богоматери, хранившая прежде столицу Византии, спасала впоследствии от неприятеля и первопрестольную Москву. Летом 1451 года под стены Москвы подступали татарские полчища царевича Мазовши. Святитель Иона, митрополит Московский, непрестанными молитвами и церковными службами укреплял защитников столицы. В ночь на 2 июля, сообщает летопись, в татарском стане случилось великое смятение, враги бросили награбленное добро и в беспорядке поспешно отступили. В память чудесного избавления Москвы святой митрополит Иона в том же году воздвиг в Кремле церковь Ризоположения, ставшую его крестовой (домовой) церковью. Она сгорела, но на ее месте тридцать лет спустя была построена в 1484–1486 гг. новая, также посвященная празднику Положения Ризы Богоматери. Этот храм, стоящий доныне, продолжал служить домовым храмом русских митрополитов и Патриархов до того времени, как был возведен при патриархе Никоне собор Двенадцати Апостолов.