Акафист святой преподобной Марии Египетской
Предназначен для келейного чтения
Память: 02 апреля (20 марта ст. ст.); 14 апреля (01 апреля ст. ст.)
Не утвержден для общецерковного использования.
Кондак 1
Избранной от Господа во образ спасения всем грешным и отчаянным, из глубины греха востекшей на высоту безстрастия, похвальная пения приносим ти, мати преподобная, ты же, яко имея дерзновение к щедрому Богу, молитвами твоими настави на стезю твоего покаяния любовию тебе зовущих:
Радуйся, чудо милосердия Божия, Марие равноангельная.
Икос 1
Ангела во плоти узрев тя в пустыни Иорданской великий Зосима, на воздусе стоящую и о мире молящуюся, со удивлением и ужасом одержим весь трепетом быв, слезами обливаяся, вопияше тебе таковая:
Радуйся, благодати и света исполненная; радуйся, прозрения даром украшенная.
Радуйся, в молитвах твоих к Богу на воздусе вземлемая; радуйся, пустынное сокровище, от мира утаенное.
Радуйся, безплотных сожительнице; радуйся, Духа Святаго селение.
Радуйся, чудо милосердия Божия, Марие равноангельная.
Кондак 2
Видяще старца благоговейнаго ужаса исполнена, тихим гласом рекла еси тому преподобная: не бойся, авво Зосимо, несмь дух, но земля, прах, и пепел, и всячески плоть, ничтоже духовное когда помыслившая и ни единыя добродетели имущая. Жена есмь грешница, недостойная взирати на небо, и со страхом грешными усты зову Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разумети ища дивную тайну, в тебе сокровенную, старец паде пред ногама твоима, глаголя: заклинаю тя именем Господа нашего Иисуса Христа, Егоже ради наготу носиши сию, не скрый от мене жития твоего, да величия Божия яве сотвориши. С нимже и мы дерзаем ублажити тя сице:
Радуйся, смирения светлая высото; радуйся, дарований духовных богатство неисчерпаемое.
Радуйся, любве ради Божия тело свое умертвившая; радуйся, в пустыни непроходней едина, с единым Богом пребывшая.
Радуйся, райскою красотою сияющая; радуйся, безстрастия светом озаренная.
Радуйся, чудо милосердия Божия, Марие равноангельная.
Кондак 3
Силою Вышняго укрепляема, исповем ти, человече Божий, грехи и беззакония моя, - отвещала еси Зосиме, - стыжуся, отче, прости мя, но понеже тело мое наго видел еси, обнажу ти и дела моя, обаче молю тя первее: не бежи от мене, не терпя слышати безместная, яже аз содеях; но, милосердствуя о мне, молися за мя, блудную, и Богу, не возгнушавшуся мною, зови: Аллилуиа.
Икос 3
Имея милосердие неизреченное, с мытари и грешники вечерявый, Той и мне, в глубину погибели падшей, простре руку Свою Божественную, егда бо возжелах аз внити в храм Господень, некая сила возбрани ми вход, сердца же моего коснувыйся свет разума, показа ми тину дел моих; и начат плакатися о гресех, в перси биющи и горько рыдающи; мы же, покаянию твоему веселящеся, пение приносим ти сицевое:
Радуйся, яко нощи прешедшей возсиявает ти заря спасения; радуйся, яко глас Христов призывает овча заблуждшее от дебрей далеких греха.
Радуйся, яко слезными токи омываеши вся твоя скверны; радуйся, яко слезами твоими очищаеши одеяние души твоея.
Радуйся, яко Отец щедрот объятия Своея любве тебе отверзает; радуйся, яко ведый твоя тайная рукописания грехов твоих раздирает.
Радуйся, чудо милосердия Божия, Марие равноангельная.
Кондак 4
Бурею скорбных помыслов одержима, узрела еси во угле притвора церковнаго икону Причистыя Богоматери и, стеня, воззвала еси к Ней: повели, о Владычице, да и мне, недостойной, отверзутся божественныя входы, и буди Ты ми Споручница, яко егда узрю Крест Сына Твоего, мира и иже в мире отвергуся и изыду, аможе Ты повелиши мне, зовущи Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слышавше глас, издалеча глаголющ: ащи Иордан прейдеши, добре покой обрящеши, на колена падши пред Приснодевою, рекла еси: о Владычице! Не гнушается девственная чистота Твоя моея недостойныя молитвы, буди мне спасения Учительница, руководствующая на путь покаяния! Тем убо Ангели Божии, написующе исповедание твое, возглашаху тебе в той час сицевая:
Радуйся, от тьмы греха к чистому свету покаяния преходящая; радуйся, неистовство страстей и любовь плотскую отринувшая.
Радуйся, вся узы и сети врага растерзавшая; радуйся, тяжкое бремя студныя работы диавола во благое и легкое иго Христово пременившая.
Радуйся, от смерти греховныя к вечному животу возстающая; радуйся, от врат погибели к вратам рая восходящая.
Радуйся, чудо милосердия Божия, Марие равноангельная.
Кондак 5
Богосветлыми лучами благодати просвещает тя Пресвятая Дева, Та бо Споручница грешных к Богу сущи, отверзает тебе двери милосердия Божия и врата храма святаго, в оньже внитши, со многими слезами поклонилася еси Живоносному Древу, имже мир спасен бысть, и распеншемуся Господу, Кровь Свою за твое избавление излиявшему, благодарственно воспела еси: Аллилуиа.
Икос 5
Видев тайны Божия и како готов есть приимати кающихся, всехвальная Мария, воззвала еси всем сердцем: Владычице Богородице! Не остави мене! - и устремилася еси в пустыню обонпол Иордана, мы же, почитая бегство твое, сретаем тя пении сими:
Радуйся, яко всепрощающею любовию Спаса уранися сердце твое; радуйся, яко сокровище благодати, тобою приятое, потщалася еси сокрыти в пустыни.
Радуйся, яко мира греховныя сладости скоротечно и невозвратно отбегла еси; радуйся, яко бегством твоим демоны огнем попалила еси.
Радуйся, яко тем бегством Небеса возрадовала еси.
Радуйся, чудо милосердия Божия, Марие равноангельная.
Кондак 6
Проповедуеши всем падшим и отчаянным, всечестная, Божие человеколюбие и силу покаяния, како грешную душу омывает, очищает, светлит и возводит горе и веселие творит Ангелом Божиим, с нимиже и мы бренными усты зовем: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия мирови от пустыни Иорданской свет великих подвигов твоих, Марие приснославная, многия бо лета, аки адамант тверд и столп непоколебим, пребыла еси, яко со зверьми лютыми, с похотьми твоими борющися и оружием креста отражая разжженныя стрелы лукаваго, сего ради дивящеся пачеестественному терпению твоему, любовию зовем ти:
Радуйся, яко злострадания и труд в пустыни четыредесят и осмь лет понесла еси; радуйся, яко солнечнаго зноя опаление, наготу и мраз нощный претерпела еси.
Радуйся, яко гладом и жаждою истаявала еси; радуйся, яко всякое пожелание плоти конечно умертвила еси.
Радуйся, яко в борьбе со грехом, в тебе живущим, до крове подвизалася еси.
Радуйся, чудо милосердия Божия, Марие равноангельная.
Кондак 7
Хотя препятие сотворити твоему светлому к небеси шествию, всеблаженая, исконный враг рода человеческаго не престаяше влагати ти помыслы нечистыя, огнь греховный в удесех твоих разжигая и предлагая тебе на память прежняго жития твоего; ты же, многострадальная, повергалася еси на землю, слезами обливаяся и призывая в помощь Приснодеву, и не воставала еси от земли день и нощь, дондеже сладкий свет осияваше тя, воздвизая благодарственно пети Богу: Аллилуиа.
Икос 7
Новый человек, по Богу созданный, явилася еси, преподобная, умертвив бо всеконечно ветхаго человека, во Христа облеклася еси, всечудная, седмьнадесят лет безчисленныя беды пострадах. Зосиме рекла еси: «Оттолеже и до днесь сила Божия грешную мою душу и тело смиренное соблюде». Приими убо и от нас, недостойных, похвалы сицевыя:
Радуйся, яко умертвила еси страстей взыграния; радуйся, яко самое естество победила еси.
Радуйся, яко всякий грех от души и плоти твоея потребила еси; радуйся, яко в сердце и умерщвленных удесех твоих носиши Иисуса, тобою любимаго.
Радуйся, яко облеклася еси в одежду веселия духовнаго; радуйся, яко вошла еси в вечный покой Сына Божия.
Радуйся, чудо милосердия Божия, Марие равноангельная.
Кондак 8
Странное и преславное изменение твое, преподобная, видяще, демонов темныя полки горько рыдаху, вся же силы небесныя радостию играюще, песнь Христу воспеваху, прославляюще Божие милосердие, грехами людскими не преодоленное, велиим гласом зовуще: Аллилуиа.
Икос 8
Вся была еси в Бозе, Марие всебогатая, егда Зосима, обходя пустыню, видети тя сподобися. «Заклинаю тя, отче, Спасителем Богом, да никомуже речеши, яже слышал еси от мене, дондеже Бог от земли возмет мя», - вещала еси тому - ныне с миром отыди, в посте же грядущаго лета причасти мя Святых Христовых Таин на брезе Иорданстем, то рекши, аки горлица пустыннолюбивая и неудержимая, от очию старца скрылася еси, той же поклонися до земли и целова место, идеже стоясте стопы ног твоих, зовый таковая:
Радуйся, яко обнажившися студа греховнаго, паче снега убелилася еси; радуйся, яко паче лучей солнечных просветилася еси.
Радуйся, яко вся грехи твоя забвенны и прощенны суть у Бога; радуйся , яко часть твоя со святыми.
Радуйся, яко первее блудница, днесь невеста Христова сотворилася еси.
Радуйся, чудо милосердия Божия, Марие равноангельная.
Кондак 9
Всяк помысл и ум ужасают болезни твоя, всехвальная, како труд пустыни любве ради Божией претерпела еси, взываше превеликий во отцех Зосима, рыдая: О мати духовная! Ты Богу приблизилася еси, хотел бых, аще бы можно было, во след тебе ходити и зрети честное лице твое и купно с тобою немолчно пети: Аллилиуиа.
Икос 9
Витийство земнородных не довлеет достойно похвалити твоя подвиги, всесветная, кто же доволен изрещи слезныя токи, яже пролияла еси в молитвах к Богу! Кто болезни твоя изочтет, кто исповесть всенощныя бдения, борения и тесноту жития твоего! Пустыню всю чудесы просветивши, яко солнце, просияла еси, всечудная, тем убо молим тя: озари лучами света твоего наши сердца и испроси оставление грехов всем вопиющим тебе таковая:
Радуйся, помраченный образ Божий в светлости велицей в себе возобразившая; радуйся, небесными ароматы благоухающая.
Радуйся, звездами чудес украшенная; радуйся, лучами добродетелей сияющая.
Радуйся, величия Божия всем концем земли благовествующая; радуйся, небо и землю к пению славы Господа твоего призывающая.
Радуйся, чудо милосердия Божия, Марие равноангельная.
Кондак 10
Спасителя Бога животворящее Тело и Кровь вземше, в день таинственныя Христовы вечери, авва Зосима, по завещанию твоему, в вечер зело поздень изыде на брег Иордана, неуклонно в пустыню лунным светом осияваемую, зря, и моляшеся к Богу, глаголя: покажи ми, Господи, сокровище Твое, еже в пустыни сокрыл еси! Покажи ми ангела во плоти, да не отыду тощ, нося моя грехи на обличение, но да радуяся, зову Тебе: Аллилуиа.
Икос 10
Стену непроходну мысляше старец быти Иордану реце, между ним и тобою, преподобная: обаче ты, став на одной стране реки, знамением крестным Иордан знаменала еси и купно с тем знамением взошла еси на воду; Зосима же, видев идущу тя к себе верху воды, ужасеся и радостию вопияше тебе:
Радуйся, горняго рая Божия обитательнице; радуйся, яко тварь повинуется велению твоему.
Радуйся, яко волны стелются под честныя нозе твоя; радуйся, яко Иордан тебе служит, луна и звезды небесныя дивятся святыни твоей.
Радуйся, силы Божией дивное проявление; радуйся, храм одушевленный Бога Живаго.
Радуйся, чудо милосердия Божия, Марие равноангельная.
Кондак 11
Пение подобаше тебе приносити Всемогущему Богу, авво, по воде шествующи, рекла еси тому: что твориши, священник сый, како дерзаеши кланятися мне, убозей, сам носяй страшныя Таины Христа Бога! Имже верою и любовию, прах и земля покланяющися, со страхом зову: Аллилуиа.
Икос 11
Светом небесным блистаяся, причастилася еси Божественных Таин и радости премирныя исполнися, на небо руце воздевши, рекла еси: ныне отпущаеши рабу Твою, Владыко! Обращися к старцу, вещала еси: прости, авво Зосимо! В грядущее же лето узриши мя паки в пустыни, якоже хощет Господь, моли Его о мне, отче мой, моли, поминая всегда мое окаянство. И паки Иордан знаменавши, прешла еси верху той воды, старец же, не смея надолзе держати тя, стеня и рыдая, взываше в след тебе таковая:
Радуйся, мертвость Иисуса в теле носящая; радуйся, Воскресения Его славою сияющая.
Радуйся, благодатию, яко ризою света, облеченная; радуйся, яко ангели Божии дивятся чистоте твоей.
Радуйся, яко силы адския ужасаются и трепещут от славы твоея; радуйся, светозарная обитель Всесвятыя Троицы.
Радуйся, чудо милосердия Божия, Марие равноангельная.
Кондак 12
Благодатию Божественною окриляема во един час долготу пустыни прешла еси и в нощь спасительныя Христовыя страсти, по причащении Божественныя Тайныя вечери, сном святым уснула еси, о мире моляся, дух твой Господу предала еси, Емуже со ангелы в неисповедимой радости зовеши ныне: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще надгробное пение, богомудрый Зосима, нозе твои честныя слезами омываше, и много молився тебе, покрыв тело твое землею, наго сущее и ничтоже имеющее, точию ветхую мантию, юже исперва тебе даде, радостию и страхом многим одержим, величию Божию дивяся, стояше, зовый к тебе таковая:
Радуйся, яко чадо света сущи, прешла еси к Свету невечернему; радуйся, яко дух твой с веселием прияша селения святых.
Радуйся, яко тело твое упокоися в могиле, юже лев от пустыни тебе ископа; радуйся, яко тобою показа мне Господь, колико отстою от меры совершенства.
Радуйся, о всем мире к Богу ходатаице; радуйся, постников высото, преподобных славо, страдальцев красото.
Радуйся, чудо милосердия Божия, Марие равноангельная.
Кондак 13
О преподобная мати, богоблаженная Марие! Приими от нас ныне приносимое тебе моление и, Свету неприступному предстоя, молися Всещедрому Богу, да милостив быв, ниспослет светозарную благодать покаяния всем заблуждшим чадом Небеснаго Отца и от греха к отеческому дому востекших в райских селениих сподобит вкупе с тобою во веки благодарственно пети Ему: Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангела во плоти…» и 1-й кондак «Избранной от Господа …».
Молитва
О великая Христова угоднице, преподобная Марие! На Небеси Престолу Божию предстоящи, на земли же духом любве с нами пребывающи, имеющи дерзновение ко Господу, моли спасти рабы Его, к тебе с любовию притекающия. Испроси нам у Великомилостиваго Владыки и Господа веры непорочное соблюдение, градов и весей наших утверждение, от глада и пагубы избавление, скорбящим — утешение, недугующим — исцеление, падшим — возстание, заблуждщим — укрепление, в делах благих преспеяние и благословение, сиротам и вдовицам — заступление и отшедшим от сего жития — вечное упокоение, всем же нам в день страшнаго Суда одесную страны общники быти и блаженный глас Судии мира услышати: приидите, благословеннии Отца Моего, наследуйте уготованное вам Царствие от сложения мира, и тамо пребывания во веки получити. Аминь.
Тропарь, глас 8
В тебе, мати, известно спасеся, еже по образу, приимши бо крест, последовала еси Христу и, деющи, учила еси презирати убо плоть, преходит бо прилежати же о души вещи безсмертней. Темже и со Ангелы срадуется, преподобная Марие, дух твой.
Кондак, глас 4
Греха мглы избежавши, покаяния светом озаривши твое сердце, славная, пришла еси ко Христу, Сего Всенепорочную и святую Матерь Молитвенницу милостивную принесла еси. Отонудуже и прегрешений обрела еси оставление и со Ангелы присно срадуешися.
Ин кондак, глас
Блудами первее преисполнена всяческими, Христова невеста днесь покаянием явися, ангельское жительство подражающи, демона креста оружием погубляет. Сего ради Царствия невеста явилася еси, Марие преславная.
Ґкafістъ прпdбнэй мRjи є3гЂпетской
Кондaкъ №
И#збрaнной t гDа во џбразъ сп7сeніz всёмъ грёшнымъ и3 tчazннымъ, и3з8 глубины2 грэхA востeкшей на высотY безстрaстіz, похвaльнаz пёніz прин0симъ ти2, мaти прпdбнаz, тh же, ћкw и3мёz дерзновeніе къ ще6дрому бGу, моли1твами твои1ми настaви на стезю2 покаsніz люб0вію тебЁ зовyщихъ: Рaдуйсz, чyдо млcрдіz б9іz, мRjе равноaгGльнаz.
Јкосъ №
ЃгGла во пл0ти ўзрёвъ тS въ пустhни їoрдaнстэй вели1кій зwсjма, на воздyсэ стоsщую и3 њ мjрэ молsщуюсz, со ўдивлeніемъ и3 ќжасомъ њдержи1мъ вeсь трeпетомъ бhвъ, слезaми њбливazсz, вопіsше тебЁ таковaz: Рaдуйсz, блгdти и3 свёта и3сп0лненнаz. Рaдуйсz, прозрёніz дaромъ ўкрaшеннаz. Рaдуйсz, въ моли1твахъ твои1хъ къ бGу на воздyсэ возносsщаzсz. Рaдуйсz, пустhнное сокр0вище, t мjра ўтaенное. Рaдуйсz, безпл0тныхъ сожи1тельнице. Рaдуйсz, д¦а с™aгw селeніе. Рaдуйсz, чyдо млcрдіz б9іz, мRjе равноaгGльнаz.
Кондaкъ в7
Ви1дzще стaрца, бlгоговёйнагw ќжаса и3сп0лнена, ти1химъ глaсомъ реклA є3си2 томY, прпdбнаz: не б0йсz, ѓвво зwсjма, нёсмь дyхъ, но землS, прaхъ, и3 пeпелъ, и3 всsчески пл0ть, ничт0же дух0вное когдA помhслившаz и3 ни є3ди1ныz добродётели и3мyщаz. ЖенA є4смь грёшница, недост0йнаz взирaти на нб7о, и3 со стрaхомъ грёшными ўсты2 зовY бGу: Ґллилyіа.
Јкосъ в7
Разумёти и3щA ди1вную тaйну, въ тебЁ сокровeнную, стaрецъ падE пред8 ногaма твои1ма, глаг0лz: заклинaю тS и4менемъ гDа нaшегw ї}са хrтA, є3г0же рaди наготY н0сиши сію2, не скрhй t менE житіS твоегw2, да вели1чіz б9іz ћвэ сотвори1ши. Съ ни1мже и3 мы2 дерзaемъ ўблажи1ти тS си1це: Рaдуйсz, смирeніz свётлаz высото2. Рaдуйсz, даровaній дух0вныхъ богaтство неисчерпaемое. Рaдуйсz, любвE рaди б9іz тёло своE ўмертви1вшаz. Рaдуйсz, въ пустhни непрох0дней є3ди1на, съ є3ди1нымъ бGомъ пребhвшаz. Рaдуйсz, рaйскою красот0ю сіsющаz. Рaдуйсz, безстрaстіz свётомъ њзарeннаz. Рaдуйсz, чyдо млcрдіz б9іz, мRjе равноaгGльнаz.
Кондaкъ G
Си1лою вhшнzгw ўкрэплsема, и3сповёмъ ти2, чlвёче б9ій, грэхи2 и3 беззак0ніz моS, tвэщaла є3си2 зwсjмэ, стыжyсz, џтче, прости2 мS, но понeже тёло моE нaгw ви1дэлъ є3си2, њбнажY ти2 и3 дэлA моS, nбaче молю2 тS первёе: не бэжи2 t менE, не терпS слhшати безмёстнаz, ћже ѓзъ содёzхъ: но млcрдствуz њ мнЁ, моли1сz за мS, блyдную, и3 бGу, невозгнушaвшусz мною2, зови2: Ґллилyіа.
Јкосъ G
И#мёz млcрдіе неизречeнное, съ мытари2 и3 грёшники вечерsвый, т0й и3 мнЁ, въ глубинY поги1бели пaдшей, прострE рукY свою2 б9eственную, є3гдA бо возжелaхъ ѓзъ вни1ти въ хрaмъ гDень, нёкаz си1ла возбрани2 ми2 вх0дъ, сeрдца же моегw2 коснyвыйсz свётъ рaзума показA ми2 ти1ну дёлъ мои1хъ. И# начaтъ плaкатисz њ грэсёхъ, въ пeрси бію1щи и3 г0рько рыдaющи. Мh же, покаsнію твоемY веселsщесz, пёніе прин0симъ ти2 сицев0е: Рaдуйсz, ћкw н0щи прешeдшей возсіzвaетъ ти2 зарS сп7сeніz. Рaдуйсz, ћкw глaсъ хrт0въ призывaетъ nвчA заблyждшее t дeбрей грэхA. Рaдуйсz, ћкw слeзными т0ки њмывaеши всS твоS сквeрны. Рaдуйсz, ћкw слезaми твои1ми њчищaеши nдэsніе души2 твоеS. Рaдуйсz, ћкw nц7ъ щедрHтъ њб8sтіz своеS любвE тебЁ tверзaетъ. Рaдуйсz, ћкw вёдый твоS таййнаz, рукописaніz грэхHвъ твои1хъ раздирaетъ. Рaдуйсz, чyдо млcрдіz б9іz, мRjе равноaгGльнаz.
Кондaкъ д7
Бyрею ск0рбныхъ п0мыслwвъ њдержи1ма, ўзрёла є3си2, мRjе, во ўглЁ притв0ра церк0внагw їкHну пречcтыz бGом™ри и3, стенS, воззвaла є3си2 къ нeй: повели2, q вLчице, да и3 мнЁ, недост0йнэй, tвeрзутсz б9eственныz вх0ды, и3 бyди тh ми спорyчница, ћкw є3гдA ќзрю крeстъ сн7а твоегw2, мjра и3 ћжэ въ мjрэ tвергyсz и3 и3зhду, ѓможе ты2 повели1ши мнЁ, зовyщи бGу: Ґллилyіа.
Јкосъ д7
Слhшавше глaсъ и3здалeча глаг0лющь: ѓще їoрдaнъ прейдeши д0брэ пок0й њбрsщеши, на колёна пaдши пред8 приснодв7ою, реклA є3си2: q вLчице! Не гнушaетсz дёвственнаz чcтотA твоS моеS недост0йныz моли1твы, бyди ми2 сп7сeніz ўчи1тельница, руков0дствующаz на пyть покаsніz! Тёмъ ќбw ѓгGли б9іи, написyюще и3сповёданіе твоE, возглашaху ти2 въ т0й чaсъ сицевaz: Рaдуйсz, t тмы2 грэхA къ чcтому свёту покаsніz преходsщаz. Рaдуйсz, неи1стовство страстeй и3 люб0вь пл0тскую tри1нувшаz. Рaдуйсz, всS ќзы и3 сёти врагA растерзaвшаz. Рaдуйсz, тsжкое брeмz стyдныz раб0ты діaвола во бlг0е и3 лeгкое и4го хrт0во премени1вшаz. Рaдуйсz, t смeрти грэх0вныz къ вёчному животY возстаю1щаz. Рaдуйсz, t врaтъ поги1бели къ вратaмъ рaz восходsщаz. Рaдуйсz, чyдо млcрдіz б9іz, мRjz равноaгGльнаz.
Кондaкъ є7
БGосвётлыми лучaми блгdти просвэщaетъ тS прес™az дв7а, тa бо спорyчница грёшныхъ къ бGу сyщи, tверзaетъ тебЁ двeри млcрдіz б9іz и3 вратA хрaма с™aгw, в0ньже вшeдши, со мн0гими слезaми поклони1ласz є3си2 живон0сному дрeву, и4мже мjръ сп7сeнъ бhсть, и3 распeншемусz гDу, кр0вь свою2 за твоE и3збавлeніе и3зліsвшему, бlгодaрственнw воспёла є3си2: Ґллилyіа.
Јкосъ є7
Ви1дэвъ тaйны б9іz и3 кaкw гот0въ є4сть пріи1мати кaющихсz, всехвaльнаz мRjz, воззвaла є3си2 всёмъ сeрдцемъ: вLчице бцdе! Не њстaви менE! И# ўстреми1ласz є3си2 въ пустhню oб8 џнъ п0лъ їoрдaна. Мh же, почитaz бёгство твоE, срётаемъ тS пёніи си1ми: Рaдуйсz, ћкw всепрощaющею люб0вію сп7са ўрани1сz сeрдце твоE. Рaдуйсz, ћкw сокр0вище блгdти, тоб0ю пріsтое, потщaласz є3си2 сокрhти въ пустhни. Рaдуйсz, ћкw мjра грэх0вныz слaдости скоротeчнw и3 невозврaтнw tбэглA є3си2. Рaдуйсz, ћкw бёгствомъ твои1мъ дeмоны nгнeмъ попали1ла є3си2. Рaдуйсz, ћкw тёмъ бёгствомъ нб7сA возрaдовала є3си2. Рaдуйсz, чyдо млcрдіz б9іz, мRjе равноaгGльнаz.
Кондaкъ ѕ7
Проповёдуеши всёмъ пaдшимъ и3 tчazннымъ, всечестнaz, б9іе чlвэколю1біе и3 си1лу покаsніz, кaкw грёшную дyшу њмывaетъ, њчищaетъ, свётлитъ и3 возв0дитъ горЁ и3 весeліе твори1тъ ѓгGлwмъ б9іимъ, съ ни1миже и3 мы2 брeнными ўсты2 зовeмъ: Ґллилyіа.
Јкосъ ѕ7
ВозсіS мjрови t пустhни їoрдaнскіz свётъ вели1кихъ п0двигwвъ твои1хъ, мRjе приснослaвнаz, мн0гаz бо лёта ѓки ґдамaнтъ твeрдъ и3 ст0лпъ непоколеби1мъ пребылA є3си2, ћкw со ѕвэрьми2 лю1тыми съ п0хотьми твои1ми б0рющесz и3 nрyжіемъ крестA tражaz разжжeнныz стрёлы лукaвагw. Сегw2 рaди, дивsщесz пачеестeственному терпёнію твоемY, люб0вію зовeмъ ти2: Рaдуйсz, ћкw ѕлострадaніz и3 трyдъ въ пустhни четыредесsть џсмь лётъ понеслA є3си2. Рaдуйсz, ћкw с0лнечнагw зн0z њпалeніе, наготY и3 мрaзъ н0щный претерпёла є3си2. Рaдуйсz, ћкw глaдомъ и3 жaждою и3стаzвaла є3си2. Рaдуйсz, ћкw всsкое пожелaніе пл0ти конeчнw ўмертви1ла є3си2. Рaдуйсz, ћкw въ борьбЁ со грэх0мъ, въ тебE живyщимъ, до кр0вэ подвизaласz є3си2. Рaдуйсz, чyдо млcрдіz б9іz, мRjе равноaгGльнаz.
Кондaкъ з7
ХотS препsтіе сотвори1ти твоемY свётлому къ нб7си2 шeствію, всебlжeннаz, и3ск0нный врaгъ р0да чlвёческагw не престаsше влагaти ти2 п0мыслы нечи1стыz, џгнь грэх0вный во ўдесёхъ твои1хъ разжигaz и3 предлагaz тебЁ на пaмzть прeжнzz житіS твоегw2. Тh же, многострадaльнаz, повергaласz є3си2 на зeмлю, слезaми њбливazсz и3 призывaz въ п0мощь приснодв7у, и3 не воставaла є3си2 t земли2 дeнь и3 н0щь, д0ндеже слaдкій свётъ њсіzвaше тS, воздвизaz бlгодaрственнw пёти бGу: Ґллилyіа.
Јкосъ з7
Н0вый чlвёкъ, по џбразу б9ію создaнный, kви1ласz є3си2, прпdбнаz, ўмертви1въ бо всеконeчнw вeтхагw чlвёка, во хrта њблеклaсz є3си2, всечyднаz. Седмьнадeсzть лётъ безчи1сленныz бёды претерпёхъ, зwсjмэ реклA є3си2, tт0леже и3 до днeсь си1ла б9іz грёшную мою2 дyшу и3 тёло смирeнное соблюдE. Пріими2 ќбw и3 t нaсъ, недост0йныхъ, похвалы2 сицевhz: Рaдуйсz, ћкw ўмертви1ла є3си2 страстeй взыгрaніz. Рaдуйсz, ћкw сaмое є3стество2 побэди1ла є3си2. Рaдуйсz, ћкw всsкій грёхъ t души2 и3 пл0ти твоеS потреби1ла є3си2. Рaдуйсz, ћкw въ сeрдцэ и3 ўмерщвлeнныхъ ўдесёхъ твои1хъ н0сиши ї}са, тоб0ю люби1магw. Рaдуйсz, ћкw њблеклaсz є3си2 въ nдeжду весeліz дух0внагw. Рaдуйсz, ћкw вошлA є3си2 въ вёчный пок0й сн7а б9іz. Рaдуйсz, чyдо млcрдіz б9іz, мRjz равноaгGльнаz.
Кондaкъ }
Стрaнное и3 преслaвное и3змэнeніе твоE, прпdбнаz, ви1дzще, дeмонwвъ тeмныz п0лки г0рько рыдaху, всs же си1лы нбcныz рaдостію и3грaюще, пёснь хrту воспэвaху, прославлsюще б9іе млcрдіе, грэхaми людски1ми непреwдолeнное, вeліимъ глaсомъ зовyще: Ґллилyіа.
Јкосъ }
ВсS былA є3си2 въ бз7э, мRjе всебогaтаz, є3гдA зwсjма, њбходS пустhню, ви1дэти тS спод0бисz. Заклинaю тS, џтче, спcтелэмъ бGомъ, да никомyже речeши, ћже слhшалъ є3си2 t менE, д0ндеже бGъ t земли2 в0зметъ мS, вэщaла є3си2 томY, нhнэ съ ми1ромъ thдиши, въ постЁ же грzдyщагw лёта причасти2 мS с™hхъ хrт0выхъ тaинъ на брeзэ їoрдaнстэмъ. То рeкши, ѓки г0рлица пустыннолюби1ваz и3 неудержи1маz, t џчію стaрца скрhласz є3си2, т0й же поклони1всz до земли2 и3 цэловA мёсто, и3дёже стоsсте ст0пы н0гъ твои1хъ, зовhй таковaz: Рaдуйсz, ћкw њбнажи1вшисz стyда грэх0внагw, пaче снёга ўбэли1ласz є3си2. Рaдуйсz, ћкw пaче лучeй с0лнечныхъ просвэти1ласz є3си2. Рaдуйсz, ћкw всS грэхи2 твоS забвeнны и3 прощeнны сyть ў бGа. Рaдуйсz, ћкw чaсть твоS со с™hми. Рaдуйсz, ћкw мздA твоS мн0га на нб7сёхъ. Рaдуйсz, ћкw первёе блудни1ца, днeсь невёста хrт0ва сотвори1ласz є3си2. Рaдуйсz, чyдо млcрдіz б9іz, мRjе равноaгGльнаz.
Кондaкъ f7
Всsкъ п0мыслъ и3 ќмъ ўжасaютъ болёзни твоS, всехвaльнаz, кaкw трyдъ пустhни любвE рaди б9іей претерпёла є3си2, взывaше превели1кій во nтцёхъ зwсjма, рыдaz: q, мaти дух0внаz! Ты2 бGу прибли1зиласz є3си2, хотёлъ бhхъ, ѓще бы м0щнw бhло, во слёдъ тебЁ ходи1ти и3 зрёти чтcн0е лицE твоE и3 кyпнw съ тоб0ю нем0лчнw пёти: Ґллилyіа.
Јкосъ f7
Вэт‡йство земнор0дныхъ не довлeетъ дост0йнw похвали1ли твоS п0двиги, всечтcнaz. Кт0 же дов0ленъ и3зрeщи слeзныz т0ки, ћже проліsла є3си2 въ моли1твахъ къ бGу; Кто2 болёзни твоS и3зwчтeтъ, кто2 и3сповёсть всен0щныz бдeніz, борeніz и3 теснотY житіS твоего; Пустhню всю2 чудесы2 просвэти1вши, ћкw с0лнце, просіsла є3си2, всечyднаz. Тёмъ ќбw м0лимъ тS: њзари2 лучaми свёта твоегw2 нaша сердцA и3 и3спроси2 њставлeніе грэхHвъ всёмъ вопію1щимъ тебЁ таковaz: Рaдуйсz, помрачeнный џбразъ б9ій въ свётлости вели1цей въ себE возoбрази1вшаz. Рaдуйсz, нбcными ґромaты бlгоухaющаz. Рaдуйсz, ѕвёздами чудeсъ ўкрaшеннаz. Рaдуйсz, лучaми добродётелей сіsющаz. Рaдуйсz, вели1чіz б9іz всёмъ концeмъ земли2 бlговэствyющаz. Рaдуйсz, нб7о и3 зeмлю къ пёнію слaвы гDа твоегw2 призывaющаz. Рaдуйсz, чyдо млcрдіz б9іz, мRjе равноaгGльнаz.
Кондaкъ ‹
Спcтелz бGа животворsщее тёло и3 кр0вь взeмше, въ дeнь таи1нственныz хrт0вы вeчери ѓвва зwсjма, по завэщaнію твоемY, въ вeчеръ ѕэлw2 поздeнь и3зhде на брeгъ їoрдaна, неукл0ннw въ пустhню, лyннымъ свётомъ њсіzвaемую, зрS и3 молsщесz къ бGу, глаг0лz: покажи2 ми2, гDи, сокр0вище твоE, є4же въ пустhни сокрhлъ є3си2! Покажи2 ми ѓгGла во пл0ти, да не tи1ду т0щь, носS моS грэхи2 на њбличeніе, но да, рaдуzсz, зовY тебЁ: Ґллилyіа.
Јкосъ ‹
Стёну непрох0дну мhслzше стaрецъ бhти їoрдaнъ рёку, мeжду ни1мъ и3 тоб0ю, прпdбнаz: nбaче ты2, стaвъ на nдн0й странЁ рэки2, знaменіемъ крeстнымъ їoрдaнъ знaменала є3си2 и3 кyпнw съ тёмъ знaменіемъ взошлA є3си2 на в0ду. Зwсjма же, ви1дэвъ и3дyщу тS къ себЁ вeрху воды2, ўжасeсz и3 рaдостію вопіsше тебЁ: Рaдуйсz, г0рнzгw рaz б9іz nбитaтельнице. Рaдуйсz, ћкw твaрь пови1нуетсz велeнію твоемY. Рaдуйсz, ћкw в0лны стeлzтсz под8 честнhz н0зэ твои2. Рaдуйсz, ћкw їoрдaнъ тебЁ слyжитъ, лунA и3 ѕвёзды нб7сныz дивsтсz с™hни твоeй. Рaдуйсz, си1лы б9іей ди1вное проzвлeніе. Рaдуйсz, хрaмъ њдушевлeнный бGа живaгw. Рaдуйсz, чyдо млcрдіz б9іz, мRjе равноaгGльнаz.
Кондaкъ №i
Пёніе подобaше приноси1ти всемогyщему бGу, ѓвво, по водЁ шeствующе реклA є3си2 томY: что2 твори1ши сщ7eнникъ сhй, кaкw дерзaеши клaнzтисz мнЁ, ўб0зэй, сaмъ носsй стрaшныz тaйны хrтA бGа; є3мyже вёрою и3 люб0вію, прaхъ и3 землS, покланsющисz, со стрaхомъ зовY: Ґллилyіа.
Јкосъ №i
Свётомъ нбcнымъ блистazсz, причасти1ласz є3си2 б9eственныхъ тaинъ и3, рaдости преми1рныz и3сп0лнисz, на нб7о рyцэ воздёвши, реклA є3си2: нhнэ tпущaеши рабY твою2, вLко! Nбрaщсz же къ стaрцу, вёщaла є3си2: прости2, ѓвво зwсjмо! Въ грzдyщее же лёто ўзри1ши мS пaки въ пустhни, ћкwже х0щетъ гDь. Моли2 є3гw2 њ мнЁ, џтче м0й, моли2, поминaz всегдA моE њкаsнство. И# пaки їoрдaнъ знaменавши, прешлA є3си2 верхY воды2. Стaрецъ же, не смёz над0лзэ держaти тS, стенS и3 рыдaz, взывaше вслёдъ тебЁ таковaz: Рaдуйсz, мeртвость ї}са въ тёлэ носsщаz. Рaдуйсz, воскресeніz є3гw2 слaвою сіsющаz. Рaдуйсz, блгdтію, ћкw ри1зою свёта, њблечeннаz. Рaдуйсz, ћкw ѓгGли б9іи дивsтсz чистотЁ твоeй. Рaдуйсz, ћкw си1лы ѓдскіz ўжасaютсz и3 трепeщутъ t слaвы твоеS. Рaдуйсz, свэтозaрнаz nби1тель всес™hz трbцы. Рaдуйсz, чyдо млcрдіz б9іz, мRjе равноaгGльнаz.
Кондaкъ в7i
Блгdтію б9eственною њкрылsема, во є3ди1нъ чaсъ долготY пустhни прешлA є3си2 и3 въ н0щь сп7си1тельныz хrт0выz стрaсти, по причащeніи б9eственныz тaйныz вeчери, сн0мъ с™hмъ ўснyла є3си2, њ мjрэ молsсz, дyхъ тв0й гDу предaла є3си2, є3мyже со ѓгGлы въ неисповэди1мой рaдости зовёши нhнэ: Ґллилyіа.
Јкосъ в7i
Пою1ще надгр0бное пёніе, бGомyдрый зwсjма н0зэ твои2 чтcныz слезaми њмывaше и3, мн0гw моли1всz, покры2 тёло твоE землeю, нaгw сyщее и3 ничт0же и3мёющее, т0чію вeтхую мaнтію, ю4же и3спeрва тебЁ дадE. Тёмже рaдостію и3 стрaхомъ мн0гимъ њдержи1мъ, вели1чію б9ію дивsсz, стоsше, зовhй къ тебЁ таковaz: Рaдуйсz, ћкw чaдо свёта сyщи, прешлA є3си2 къ свёту невечeрнему. Рaдуйсz, ћкw дyхъ тв0й съ весeліемъ пріsша селeніz с™hхъ. Рaдуйсz, ћкw тёло твоE ўпок0исz въ моги1лэ, ю4же лeвъ t пустhни тебЁ и3скопA. Рaдуйсz, ћкw тоб0ю показA мнЁ гDь: коли1кw tстою2 t мёры совершeнства. Рaдуйсz, њ всёмъ мjрэ къ бGу ходaтаице. Рaдуйсz, п0стникwвъ высото2, прпdбныхъ слaво, страдaльцевъ красото2. Рaдуйсz, чyдо млcрдіz б9іz, мRjе равноaгGльнаz.
Кондaкъ Gi
Q, прпdбнаz мaти, бGобlжeннаz мRjе! Пріими2 t нaсъ нhнэ приноси1мое тебЁ молeніе и3, свёту непристyпному предстоS, моли1сz всещeдрому бGу, да ми1лостивъ бhвъ, ниспослeтъ свэтозaрную блгdть покаsніz всёмъ заблyждшымъ чaдwмъ нбcнагw nц7A и3, t грэхA къ nтeческому д0му востeкшихъ, въ рaйскихъ селeніихъ спод0битъ вкyпэ съ тоб0ю во вёки бlгодaрственнw пёти є3мY: Ґллилyіа.
Сeй кондaкъ чтeтсz три1жды. И# пaки јкосъ №-й: ЃгGла во пл0ти: И# кондaкъ №-й: И#збрaнной t гDа:
Мlтва
Q, равноaгGльнаz и3 всесвётлаz мRjе прпdбнаz, ўбэли1вшаz ри1зу души2 своеS въ кр0ви ѓгнчей и3 зрsщаz нhнэ на нб7си1 невечeрній свётъ цrтвіz нбcнагw! Помzни2 мS, грёшнагw и3 ўб0гагw рабA твоегw2, въ бGопріsтныхъ твои1хъ къ бGу моли1твахъ и3 защити2 мS t ловлeніz врагA, вёси бо є3гw2 к0зни и3 лю1тую въ сeмъ житіи2 на ны2 брaнь. Дaруй ми2 слeзы покаsніz, њмывaющіz душeвную мою2 сквeрну, и3спроси2 ми2 њставлeніе грэхHвъ и3 житіS и3справлeніе, и3збaви мS t ѕлhхъ мои1хъ nбhчаевъ, лёности и3 нерадeніz, научи2 мS постоsнству и3 крёпости въ борьбЁ съ мои1ми грэх0вными нaвыками, и3 помози2 напечатлёти въ сeрдцэ моeмъ и3 ўмЁ пресвётлый џбразъ тоб0ю люби1магw хrтA, ўsзви мою2 дyшу є3гw2 всепрощaющею люб0вію, да не њскорблю2 млcрдіе є3гw2 н0выми грэхaми. Ўмоли2 њ мнЁ и3 ми1лостивую спорyчницу твою2, пречcтую дв7у бцdу, да и3 мнЁ, недост0йному, дaруетъ всеси1льную свою2 п0мощь и3 настaвитъ на стезю2 сп7сeніz. Во и3сх0дэ же t сегw2 мjра, q, мaти прпdбнаz, спод0би мS причащeніz с™hхъ б9eственныхъ тaинъ: въ стрaшный чaсъ смeрти помози2, на воздyшныхъ мытaрствахъ заступи2 и3 предстaтельствомъ твои1мъ tвeрзи ми2 двeри нбcнагw цrтвіz, и3дёже по трудёхъ и3 п0двизёхъ нhнэ водворsешисz, зрS и3 прославлsz преслaдкагw и3скупи1телz твоегw2, пришeдшагw въ мjръ грёшныz сп7сти2 и3 б9eственною своeю кр0вію њмывaющагw нaсъ t всsкагw грэхA, є3мyже слaва, чeсть и3 поклонeніе со безначaльнымъ є3гw2 nц7eмъ и3 прес™hмъ и3 животворsщимъ д¦омъ въ безконeчныz вёки. Ґми1нь.
Свт. Софроний Иерусалимский - Житие преподобной матери нашей Марии Египетской.
Прослушать житие прп. Марии Египетской:
Краткое житие преподобной Марии Египетской
Преподобная Мария, прозванная Египетской, жила в середине V и в начале VI столетия. Ее молодость не предвещала ничего хорошего. Марии исполнилось лишь двенадцать лет, когда она ушла из своего дома в городе Александрии. Будучи свободной от родительского надзора, молодой и неопытной, Мария увлеклась порочной жизнью. Некому было остановить ее на пути к погибели, а соблазнителей и соблазнов было немало. Так 17 лет Мария жила в грехах, пока милостивый Господь не обратил ее к покаянию.
Случилось это так. По стечению обстоятельств Мария присоединилась к группе паломников, направлявшихся в Святую Землю. Плывя с паломниками на корабле, Мария не переставала соблазнять людей и грешить. Попав в Иерусалим, она присоединилась к паломникам, направлявшимся в храм Воскресения Христова.
Люди широкой толпой входили в храм, а Мария у входа была остановлена невидимой рукой и никакими усилиями не могла войти в него. Тут поняла она, что Господь не допускает ее войти в святое место за ее нечистоту.
Охваченная ужасом и чувством глубокого покаяния, она стала молить Бога простить грехи, обещая в корне исправить свою жизнь. Увидев у входа в храм икону Божией матери, Мария стала просить Богоматерь заступиться за нее перед Богом. После этого она сразу почувствовала в душе просветление и беспрепятственно вошла в храм. Пролив обильные слезы у гроба Господня, она вышла из храма совершенно другим человеком.
Мария исполнила свое обещание изменить свою жизнь. Из Иерусалима она удалилась в суровую и безлюдную Иорданскую пустыню и там почти полстолетия провела в полном уединении, в посте и молитве. Так суровыми подвигами Мария Египетская совершенно искоренила в себе все греховные пожелания и соделала сердце свое чистым храмом Духа Святого.
Старец Зосима, живший в Иорданском монастыре св. Иоанна Предтечи, промыслом Божиим удостоился встретиться в пустыне с преподобной Марией, когда та уже была глубокой старицей. Он был поражен ее святостью и даром прозорливости. Однажды он увидел ее во время молитвы как бы возвысившейся над землей, а другой раз – идущей через реку Иордан, как по суше.
Расставаясь с Зосимой, преподобная Мария попросила его через год опять прийти в пустыню, чтобы причастить ее. Старец в назначенное время вернулся и причастил преподобную Марию Святых Таин. Потом придя в пустыню еще через год в надежде видеть святую, он уже не застал ее в живых. Старец похоронил останки св. Марии там в пустыне, в чем ему помог лев, который своими когтями вырыл яму для погребения тела праведницы. Это было приблизительно в 521 году.
Так из великой грешницы преподобная Мария стала, с Божией помощью, величайшей святой и оставила такой яркий пример покаяния.
Полное житие преподобной Марии Египетской
В одном палестинском монастыре в окрестностях Кесарии жил преподобный инок Зосима. Отданный в монастырь с самого детства, он подвизался в нем до 53 лет, когда был смущен помыслом: "Найдется ли и в самой дальней пустыне святой муж, превзошедший меня в трезвении и делании?"
Лишь только он помыслил так, ему явился Ангел Господень и сказал: "Ты, Зосима, по человеческой мере неплохо подвизался, но из людей нет праведного ни одного (Рим.3, 10). Чтобы ты уразумел, сколько есть еще иных и высших образов спасения, выйди из этой обители, как Авраам из дома отца своего (Быт.12, 1), и иди в монастырь, расположенный при Иордане".
Тотчас авва Зосима вышел из монастыря и вслед за Ангелом пришел в Иорданский монастырь и поселился в нем.
Здесь увидел он старцев, истинно просиявших в подвигах. Авва Зосима стал подражать святым инокам в духовном делании.
Так прошло много времени, и приблизилась Святая Четыредесятница. В монастыре существовал обычай, ради которого и привел сюда Бог преподобного Зосиму. В первое воскресенье Великого поста служил игумен Божественную литургию, все причащались Пречистого Тела и Крови Христовых, вкушали затем малую трапезу и снова собирались в церкви.
Сотворив молитву и положенное число земных поклонов, старцы, испросив друг у друга прощения, брали благословение у игумена и под общее пение псалма "Господь просвещение мое и Спаситель мой: кого убоюся? Господь Защититель живота моего: от кого устрашуся?" (Пс.26, 1) открывали монастырские ворота и уходили в пустыню.
Каждый из них брал с собой умеренное количество пищи, кто в чем нуждался, некоторые же и вовсе ничего не брали в пустыню и питались кореньями. Иноки переходили за Иордан и расходились как можно дальше, чтобы не видеть, как кто постится и подвизается.
Когда заканчивался Великий пост, иноки возвращались в монастырь на Вербное воскресенье с плодом своего делания (Рим.6, 21-22), испытав свою совесть (1Пет.3, 16). При этом никто ни у кого не спрашивал, как он трудился и совершал свой подвиг.
В тот год и авва Зосима, по монастырскому обычаю, перешел Иордан. Ему хотелось глубже зайти в пустыню, чтобы встретить кого-нибудь из святых и великих старцев, спасающихся там и молящихся за мир.
Он шел по пустыне 20 дней и однажды, когда он пел псалмы 6-го часа и творил обычные молитвы, вдруг справа от него показалась как бы тень человеческого тела. Он ужаснулся, думая, что видит бесовское привидение, но, перекрестившись, отложил страх и, окончив молитву, обратился в сторону тени и увидел идущего по пустыне обнаженного человека, тело которого было черно от солнечного зноя, а выгоревшие короткие волосы побелели, как агнчее руно. Авва Зосима обрадовался, так как за эти дни не видел ни одного живого существа, и тотчас направился в его сторону.
Но лишь только нагой пустынник увидел идущего к нему Зосиму, тотчас пустился от него бежать. Авва Зосима, забыв свою старческую немощь и усталость, ускорил шаг. Но вскоре он в изнеможении остановился у высохшего ручья и стал слезно умолять удалявшегося подвижника: "Что ты бежишь от меня, грешного старца, спасающийся в этой пустыне? Подожди меня, немощного и недостойного, и подай мне твою святую молитву и благословение, ради Господа, не гнушавшегося никогда никем".
Неизвестный, не оборачиваясь, крикнул ему: "Прости, авва Зосима, не могу, обратившись, явиться лицу твоему: я ведь женщина, и нет на мне, как видишь, никакой одежды для прикрытия телесной наготы. Но если хочешь помолиться обо мне, великой и окаянной грешнице, брось мне покрыться свой плащ, тогда смогу подойти к тебе под благословение".
"Не знала бы она меня по имени, если бы святостью и неведомыми подвигами не стяжала дара прозорливости от Господа", – подумал авва Зосима и поспешил исполнить сказанное ему.
Прикрывшись плащом, подвижница обратилась к Зосиме: "Что вздумалось тебе, авва Зосима, говорить со мной, женщиной грешной и немудрой? Чему желаешь ты у меня научиться и, не жалея сил, потратил столько трудов?". Он же, преклонив колена, просил у нее благословения. Так же точно и она преклонилась пред ним, и долго оба один другого просили: "Благослови". Наконец подвижница сказала; "Авва Зосима, тебе подобает благословить и молитву сотворить, так как ты почтен саном пресвитерским и многие годы, предстоя Христову алтарю, приносишь Господу Святые Дары".
Эти слова еще больше устрашили преподобного Зосиму. С глубоким вздохом он отвечал ей: "О мать духовная! Явно, что ты из нас двоих больше приблизилась к Богу и умерла для мира. Ты меня по имени узнала и пресвитером назвала, никогда меня прежде не видев. Твоей мере надлежит и благословить меня Господа ради".
Уступив наконец упорству Зосимы, преподобная сказала: "Благословен Бог, хотящий спасения всем человекам". Авва Зосима ответил "Аминь", и они встали с земли. Подвижница снова сказала старцу: "Чего ради пришел ты, отче, ко мне, грешнице, лишенной всякой добродетели? Впрочем, видно, благодать Духа Святого наставила тебя сослужить одну службу, потребную моей душе. Скажи мне прежде, авва, как живут ныне христиане, как растут и благоденствуют святые Божии Церкви?"
Авва Зосима отвечал ей: "Вашими святыми молитвами Бог даровал Церкви и нам всем совершенный мир. Но внемли и ты мольбе недостойного старца, мать моя, помолись, ради Бога, за весь мир и за меня, грешного, да не будет мне бесплодным это пустынное хождение".
Святая подвижница сказала: "Тебе скорее надлежит, авва Зосима, имея священный чин, за меня и за всех молиться. На то тебе и сан дан. Впрочем, все повеленное мне тобою охотно исполню ради послушания Истине и от чистого сердца".
Сказав так, святая обратилась на восток и, возведя очи и подняв руки к небу, начала шепотом молиться. Старец увидел, как она поднялась в воздухе на локоть от земли. От этого чудного видения Зосима повергся ниц, усердно молясь и не смея произнести ничего, кроме "Господи, помилуй!"
Ему пришел в душу помысл – не привидение ли это вводит его в соблазн? Преподобная подвижница, обернувшись, подняла его с земли и сказала: "Что тебя, авва Зосима, так смущают помыслы? Не привидение я. Я – женщина грешная и недостойная, хотя и ограждена святым крещением".
Сказав это, она осенила себя крестным знамением. Видя и слыша это, старец пал со слезами к ногам подвижницы: "Умоляю тебя Христом, Богом нашим, не таи от меня своей подвижнической жизни, но расскажи ее всю, чтобы сделать явным для всех величие Божие. Ибо верую Господу Богу моему, Им же и ты живешь, что для того и был я послан в эту пустыню, чтобы все твои постнические деяния сделал Бог явными для мира".
И святая подвижница сказала: "Смущаюсь, отче, рассказывать тебе о бесстыдных моих делах. Ибо должен будешь тогда бежать от меня, закрыв глаза и уши, как бегут от ядовитой змеи. Но всё же скажу тебе, отче, не умолчав ни о чем из моих грехов, ты же, заклинаю тебя, не преставай молиться за меня, грешную, да обрящу дерзновение в День Суда.
Родилась я в Египте и еще при жизни родителей, двенадцати лет от роду, покинула их и ушла в Александрию. Там лишилась я своего целомудрия и предалась безудержному и ненасытному любодеянию. Более семнадцати лет невозбранно предавалась я греху и совершала все безвозмездно. Я не брала денег не потому, что была богата. Я жила в нищете и зарабатывала пряжей. Думала я, что весь смысл жизни состоит в утолении плотской похоти.
Проводя такую жизнь, я однажды увидела множество народа, из Ливии и Египта шедшего к морю, чтобы плыть в Иерусалим на праздник Воздвижения Святого Креста. Захотелось и мне плыть с ними. Но не ради Иерусалима и не ради праздника, а – прости, отче, – чтобы было больше с кем предаваться разврату. Так села я на корабль.
Теперь, отче, поверь мне, я сама удивляюсь, как море стерпело мое распутство и любодеяние, как земля не разверзла своих уст и не свела меня заживо в ад, прельстившую и погубившую столько душ... Но, видно, Бог желал моего покаяния, не хотя смерти грешника и с долготерпением ожидая обращения.
Так прибыла я в Иерусалим и во все дни до праздника, как и на корабле, занималась скверными делами.
Когда наступил святой праздник Воздвижения Честнаго Креста Господня, я по-прежнему ходила, уловляя души юных в грех. Увидев, что все очень рано пошли в церковь, в которой находилось Животворящее Древо, я пошла вместе со всеми и вошла в церковный притвор. Когда настал час Святого Воздвижения, я хотела войти со всем народом в церковь. С большим трудом пробравшись к дверям, я, окаянная, пыталась втиснуться внутрь. Но едва я ступила на порог, как меня остановила некая Божия сила, не давая войти, и отбросила далеко от дверей, между тем как все люди шли беспрепятственно. Я думала, что, может быть, по женскому слабосилию не могла протиснуться в толпе, и опять попыталась локтями расталкивать народ и пробираться к двери. Сколько я ни трудилась – войти не смогла. Как только моя нога касалась церковного порога, я останавливалась. Всех принимала церковь, никому не возбраняла войти, а меня, окаянную, не пускала. Так было три или четыре раза. Силы мои иссякли. Я отошла и встала в углу церковной паперти.
Тут я почувствовала, что это грехи мои возбраняют мне видеть Животворящее Древо, сердца моего коснулась благодать Господня, я зарыдала и стала в покаянии бить себя в грудь. Вознося Господу воздыхания из глубины сердца, я увидела пред собой икону Пресвятой Богородицы и обратилась к ней с молитвой: "О Дево, Владычице, родившая плотию Бога–Слово! Знаю, что недостойна я смотреть на Твою икону. Праведно мне, блуднице ненавидимой, быть отвергнутой от Твоей чистоты и быть для Тебя мерзостью, но знаю и то, что для того Бог и стал человеком, чтобы призвать грешных на покаяние. Помоги мне, Пречистая, да будет мне позволено войти в церковь. Не возбрани мне видеть Древо, на котором плотию был распят Господь, проливший Свою неповинную Кровь и за меня, грешную, за избавление мое от греха. Повели, Владычице, да отверзутся и мне двери святого поклонения Крестного. Ты мне будь доблестной Поручительницей к Родившемуся от Тебя. Обещаю Тебе с этого времени уже не осквернять себя более никакою плотскою скверной, но как только увижу Древо Креста Сына Твоего, отрекусь от мира и тотчас уйду туда, куда Ты как Поручительница наставишь меня".
И когда я так помолилась, почувствовала вдруг, что молитва моя услышана. В умилении веры, надеясь на Милосердную Богородицу, я опять присоединилась к входящим в храм, и никто не оттеснил меня и не возбранил мне войти. Я шла в страхе и трепете, пока не дошла до двери и сподобилась видеть Животворящий Крест Господень.
Так познала я тайны Божии и что Бог готов принять кающихся. Пала я на землю, помолилась, облобызала святыни и вышла из храма, спеша вновь предстать пред моей Поручительницей, где дано было мной обещание. Преклонив колени пред иконой, так молилась я пред ней:
"О Благолюбивая Владычице наша Богородице! Ты не возгнушалась молитвы моей недостойной. Слава Богу, приемлющему Тобой покаяние грешных. Настало мне время исполнить обещание, в котором Ты была Поручительницей. Ныне, Владычице, направь меня на путь покаяния".
И вот, не кончив еще своей молитвы, слышу голос, как бы говорящий издалека: "Если перейдешь за Иордан, то обретешь блаженный покой".
Я тотчас уверовала, что этот голос был ради меня, и, плача, воскликнула к Богородице: "Госпоже Владычице, не оставь меня, грешницы скверной, но помоги мне", – и тотчас вышла из церковного притвора и пошла прочь. Один человек дал мне три медные монеты. На них я купила себе три хлеба и у продавца узнала путь на Иордан.
На закате я дошла до церкви святого Иоанна Крестителя близ Иордана. Поклонившись прежде всего в церкви, я тотчас спустилась к Иордану и омыла его святою водой лицо и руки. Затем я причастилась в храме святого Иоанна Предтечи Пречистых и Животворящих Тайн Христовых, съела половину от одного из своих хлебов, запила его святой Иорданской водой и проспала ту ночь на земле у храма. Наутро же, найдя невдалеке небольшой челн, я переправилась в нем через реку на другой берег и опять горячо молилась Наставнице моей, чтобы Она направила меня, как Ей Самой будет угодно. Сразу же после того я и пришла в эту пустыню".
Авва Зосима спросил у преподобной: "Сколько же лет, мать моя, прошло с того времени, как ты поселилась в этой пустыне?" – "Думаю, – отвечала она, – 47 лет прошло, как вышла я из Святого Града".
Авва Зосима вновь спросил: "Что имеешь или что находишь ты себе в пищу здесь, мать моя?" И она отвечала: "Было со мной два с половиной хлеба, когда я перешла Иордан, потихоньку они иссохли и окаменели, и, вкушая понемногу, многие годы я питалась от них".
Опять спросил авва Зосима: "Неужели без болезней пребыла ты столько лет? И никаких искушений не принимала от внезапных прилогов и соблазнов?" – "Верь мне, авва Зосима, – отвечала преподобная, – 17 лет провела я в этой пустыне, словно с лютыми зверями, борясь со своими помыслами... Когда я начинала вкушать пищу, тотчас приходил помысл о мясе и рыбе, к которым я привыкла в Египте. Хотелось мне и вина, потому что я много пила его, когда была в миру. Здесь же, не имея часто простой воды и пищи, я люто страдала от жажды и голода. Терпела я и более сильные бедствия: мной овладевало желание любодейных песен, они будто слышались мне, смущая сердце и слух. Плача и бия себя в грудь, я вспоминала тогда обеты, которые давала, идя в пустыню, пред иконой Святой Богородицы, Поручницы моей, и плакала, моля отогнать терзавшие душу помыслы. Когда в меру молитвы и плача совершалось покаяние, я видела отовсюду мне сиявший Свет, и тогда вместо бури меня обступала великая тишина.
Блудные же помыслы, прости, авва, как исповедаю тебе? Страстный огнь разгорался внутри моего сердца и всю опалял меня, возбуждая похоть. Я же при появлении окаянных помыслов повергалась на землю и словно видела, что предо мной стоит Сама Пресвятая Поручительница и судит меня, преступившую данное обещание. Так не вставала я, лежа ниц день и ночь на земле, пока вновь не совершалось покаяние и меня не окружал тот же блаженный Свет, отгонявший злые смущения и помышления.
Так жила я в этой пустыне первые семнадцать лет. Тьма за тьмой, беда за напастью обстояли меня, грешную. Но с того времени и доныне Богородица, Помощница моя, во всем руководствует мною".
Авва Зосима опять спрашивал: "Неужели тебе не потребовалось здесь ни пищи, ни одеяния?"
Она же отвечала: "Хлебы мои кончились, как я сказала, в эти семнадцать лет. После того я стала питаться кореньями и тем, что могла обрести в пустыне. Платье, которое было на мне, когда перешла Иордан, давно разодралось и истлело, и мне много потом пришлось терпеть и бедствовать и от зноя, когда меня палила жара, и от зимы, когда я тряслась от холода. Сколько раз я падала на землю как мертвая. Сколько раз в безмерном борении пребывала с различными напастями, бедами и искушениями. Но с того времени и до нынешнего дня сила Божия неведомо и многообразно соблюдала мою грешную душу и смиренное тело. Питалась и покрывалась я глаголом Божиим, всё содержащим (Втор.8, 3), ибо не о хлебе едином жив будет человек, но о всяком глаголе Божием (Мф.4, 4; Лк.4, 4), и не имеющие покрова камением облекутся (Иов.24, 8), если совлекутся греховного одеяния (Кол.3, 9). Как вспоминала, от сколького зла и каких грехов избавил меня Господь, в том находила я пищу неистощимую".
Когда авва Зосима услышал, что и от Священного Писания говорит на память святая подвижница – от книг Моисея и Иова и от псалмов Давидовых, – тогда спросил преподобную: "Где, мать моя, научилась ты псалмам и иным Книгам?"
Она улыбнулась, выслушав этот вопрос, и отвечала так: "Поверь мне, человек Божий, ни единого не видела человека, кроме тебя, с тех пор, как перешла Иордан. Книгам и раньше никогда не училась, ни пения церковного не слышала, ни Божественного чтения. Разве что Само Слово Божие, живое и всетворческое, учит человека всякому разуму (Кол.3, 16; 2Пет.1, 21; 1Фес.2, 13). Впрочем, довольно, уже всю жизнь мою я исповедала тебе, но с чего начинала, тем и кончаю: заклинаю тебя воплощением Бога–Слова – молись, святой авва, за меня, великую грешницу.
И еще заклинаю тебя Спасителем, Господом нашим Иисусом Христом – все то, что слышал ты от меня, не сказывай ни единому до тех пор, пока Бог не возьмет меня от земли. И исполни то, о чем я сейчас скажу тебе. Будущим годом, в Великий пост, не ходи за Иордан, как ваш иноческий обычай повелевает".
Опять удивился авва Зосима, что и чин их монастырский известен святой подвижнице, хотя он пред нею не обмолвился о том ни одним словом.
"Пребудь же, авва, – продолжала преподобная, – в монастыре. Впрочем, если и захочешь выйти из монастыря, ты не сможешь... А когда наступит святой Великий четверг Тайной Вечери Господней, вложи в святой сосуд Животворящего Тела и Крови Христа, Бога нашего, и принеси мне. Жди же меня на той стороне Иордана, у края пустыни, чтобы мне, придя, причаститься Святых Таин. А авве Иоанну, игумену вашей обители, так скажи: внимай себе и стаду своему (1Тим.4, 16). Впрочем, не хочу, чтобы ты теперь сказал ему это, но когда укажет Господь".
Сказав так и испросив еще раз молитв, преподобная повернулась и ушла в глубину пустыни.
Весь год старец Зосима пребыл в молчании, никому не смея открыть явленное ему Господом, и прилежно молился, чтобы Господь сподобил его еще раз увидеть святую подвижницу.
Когда же вновь наступила первая седмица святого Великого поста, преподобный Зосима из-за болезни должен был остаться в монастыре. Тогда он вспомнил пророческие слова преподобной о том, что не сможет выйти из монастыря. По прошествии нескольких дней преподобный Зосима исцелился от недуга, но все же остался до Страстной седмицы в монастыре.
Приблизился день воспоминания Тайной вечери. Тогда авва Зосима исполнил повеленное ему – поздним вечером вышел из монастыря к Иордану и сел на берегу в ожидании. Святая медлила, и авва Зосима молил Бога, чтобы Он не лишил его встречи с подвижницей.
Наконец преподобная пришла и стала по ту сторону реки. Радуясь, преподобный Зосима поднялся и славил Бога. Ему пришла мысль: как она сможет без лодки перебраться через Иордан? Но преподобная, крестным знамением перекрестив Иордан, быстро пошла по воде. Когда же старец хотел поклониться ей, она запретила ему, крикнув с середины реки: "Что творишь, авва? Ведь ты – иерей, носитель великих Тайн Божиих".
Перейдя реку, преподобная сказала авве Зосиме: "Благослови, отче". Он же отвечал ей с трепетом, ужаснувшись о дивном видении: "Воистину неложен Бог, обещавший уподобить Себе всех очищающихся, насколько это возможно смертным. Слава Тебе, Христе Боже наш, показавшему мне через святую рабу Свою, как далеко отстою от меры совершенства".
После этого преподобная просила его прочитать "Верую" и "Отче наш". По окончании молитвы она, причастившись Святых Страшных Христовых Таин, простерла руки к небу и со слезами и трепетом произнесла молитву святого Симеона Богоприимца: "Ныне отпущаеши рабу Твою, Владыко, по глаголу Твоему с миром, яко видеста очи мои спасение Твое".
Затем вновь преподобная обратилась к старцу и сказала: "Прости, авва, еще исполни и другое мое желание. Иди теперь в свой монастырь, а на следующий год приходи к тому иссохшему потоку, где мы первый раз говорили с тобой". "Если бы возможно мне было, – отвечал авва Зосима, – непрестанно за тобой ходить, чтобы лицезреть твою святость!" Преподобная снова просила старца: "Молись, Господа ради, молись за меня и вспоминай мое окаянство". И, крестным знамением осенив Иордан, она, как прежде, прошла по водам и скрылась во тьме пустыни. А старец Зосима возвратился в монастырь в духовном ликовании и трепете и в одном укорял себя, что не спросил имени преподобной. Но он надеялся на следующий год узнать наконец и ее имя.
Прошел год, и авва Зосима снова отправился в пустыню. Молясь, он дошел до иссхошего потока, на восточной стороне которого увидел святую подвижницу. Она лежала мертвая, со сложенными, как подобает, на груди руками, лицом обращенная к Востоку. Авва Зосима омыл слезами ее стопы, не дерзая касаться тела, долго плакал над усопшей подвижницей и стал петь псалмы, подобающие скорби о кончине праведных, и читать погребальные молитвы. Но он сомневался, угодно ли будет преподобной, если он погребет ее. Только он это помыслил, как увидел, что у главы ее начертано: "Погреби, авва Зосима, на этом месте тело смиренной Марии. Воздай персть персти. Моли Господа за меня, преставльшуюся месяца апреля в первый день, в самую ночь спасительных страданий Христовых, по причащении Божественной Тайной Вечери".
Прочитав эту надпись, авва Зосима удивился сначала, кто мог сделать ее, ибо сама подвижница не знала грамоты. Но он был рад наконец узнать ее имя. Понял авва Зосима, что преподобная Мария, причастившись Святых Тайн на Иордане из его рук, во мгновение прошла свой дальний пустынный путь, которым он, Зосима, шествовал двадцать дней, и тотчас отошла ко Господу.
Прославив Бога и омочив слезами землю и тело преподобной Марии, авва Зосима сказал себе: "Пора уже тебе, старец Зосима, совершить повеленное тебе. Но как сумеешь ты, окаянный, ископать могилу, ничего не имея в руках?" Сказав это, он увидел невдалеке в пустыне лежавшее поверженное дерево, взял его и начал копать. Но слишком суха была земля, сколько ни копал он, обливаясь потом, ничего не мог сделать. Распрямившись, авва Зосима увидел у тела преподобной Марии огромного льва, который лизал ее стопы. Старца объял страх, но он осенил себя крестным знамением, веруя, что останется невредим молитвами святой подвижницы. Тогда лев начал ласкаться к старцу, и авва Зосима, возгораясь духом, приказал льву ископать могилу, чтобы предать земле тело святой Марии. По его слову лев лапами ископал ров, в котором и было погребено тело преподобной. Исполнив завещанное, каждый пошел своей дорогой: лев – в пустыню, а авва Зосима – в монастырь, благословляя и хваля Христа, Бога нашего.
Придя в обитель, авва Зосима поведал монахам и игумену, что видел и слышал от преподобной Марии. Все дивились, слушая о величии Божием, и со страхом, верой и любовью установили творить память преподобной Марии и почитать день ее преставления. Авва Иоанн, игумен обители, по слову преподобной с Божией помощью исправил в обители то, что надлежало. Авва Зосима, пожив еще богоугодно в том же монастыре и немного не дожив до ста лет, окончил здесь свою временную жизнь, перейдя в жизнь вечную.
Так передали нам дивную повесть о житии преподобной Марии Египетской древние подвижники славной обители святого всехвального Предтечи Господня Иоанна, расположенной на Иордане. Повесть эта первоначально не была ими записана, но передавалась благоговейно святыми старцами от наставников к ученикам.
– Я же, – говорит святитель Софроний, архиепископ Иерусалимский (память 11 марта), первый описатель Жития, – что принял в свой черед от святых отцов, все предал письменной повести.
Бог, творящий великие чудеса и великими дарованиями воздающий всем, с верою к Нему обращающимся, да вознаградит и читающих, и слушающих, и передавших нам эту повесть и сподобит нас благой части с блаженной Марией Египетской и со всеми святыми, Богомыслием и трудами своими угодившими Богу от века. Дадим же и мы славу Богу Царю вечному, да и нас сподобит милость обрести в День Судный о Христе Иисусе, Господе нашем, Ему же подобает всякая слава, честь, и держава, и поклонение со Отцем, и Пресвятым и Животворящим Духом, ныне и присно и во веки веков, аминь.
См. также:
- Житие преподобной матери нашей Марии Египетской свт. Димитрий Ростовский
- Св. Мария-египтянка свт. Филарет Черниговский
- Преподобная Мария Египетская еп. Александр (Милеант)
- Мария Египетская проф. С.С. Аверинцев
- Жизнь преподобной Марии Египетской еп. Александр (Светлаков)