Акафист святым мученикам Виленским Антонию, Иоанну и Евстафию

Одобрен: решение Св. Синода 20 июля 1868 года №1310

 

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 27 апреля (14 апреля ст. ст.)

Утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избраннии Богом для свидетельства православныя веры, мужески попрасте, святии мученицы, языческое нечестие, и за ваша страдания нетленными венцы от Христа Бога увенчастеся; темже мы, ублажающе вашу память, всеумиленно взываем к вам: Радуйтеся, святии мученицы, Антоние, Иоанне и Евстафие.

Икос 1

Ангели земнии и человецы небеснии явистеся, святии мученицы, егда озарившеся светом истиннаго богопознания, радостно потекосте на страдальческий подвиг. Приимите убо от нас хвалебное пение сие: Радуйтеся, богоблаженнии исповедницы православныя веры, издревле насажденныя в земли Российско-Литовской; Радуйтеся, неумолкающии глашатаи истиннаго благочестия. Радуйтеся, велии подвижницы, ни во чтоже вменившии славу мира сего, да Христа приобрящете; Радуйтеся, возлюбившии Христа Бога всем вашим сердцем и всею душею. Радуйтеся, кровию вашею запечатлевшии любовь вашу к Господу Иисусу; Радуйтеся, святии мученицы, Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 2

Видяще, яко нетленныя мощи ваша даруют всем, притекающим с верою, исцеление от болезней душевных и телесных, благодарим милосердаго Бога, прославившаго вас, святии мученицы, такою благодатию, и вопием Христу Спасителю: Аллилуиа.

Икос 2

Разумныя очеса ваша вперивше в познание истинныя веры, вы, святии братия Антоние и Иоанне, мужемудренно отвергостеся язычес-каго прельщения, и за исповедание единаго истиннаго Бога радостно приясте узы, темничное заключение, раны и лютую смерть. Таковому подвигу вашему поревновав, и юный Евстафий, небоязненно исповедал себе христианина быти, и сподобился таких же лютых за Христа мучений и смерти. За таковое ваше, еже за Христа, святое дерзновение взываем к вам сице: Радуйтеся, блаженная троице честных страстотерпцев, прославивших истиннаго Бога, во Святей Троице покланяемаго, Отца, Сына и Святаго Духа; Радуйтеся, доблии воины Христовы, сохранившии верность ко Владыце до смерти. Радуйтеся, не убоявшиися претерпети за Христа никиих мук; Радуйтеся, яко ни теснота, ни узы, ни страдания, ни самая смерть не могли разлучити вас от любве Христовой. Радуйтеся, изгнаннии, поруганнии и убиеннии правды ради, яко мзда ваша многа на небеси; Радуйтеся, святии мученицы, Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 3

Силою Вышняго укрепляеми, небрегосте, святии мученицы, тяжкаго страдания ваших телес, преданных мукам, и на мучения, аки на брачный пир, радостно текосте; мы же благодарственно взываем укрепившему вас Христу Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще крепкую надежду на Небеснаго Царя и Бога и помняще апостольское слово, яко подобает повиноватися Богу паче, нежели человеком, вы, святии мученицы, не повинустеся велению вашего мучителя, еже возвратитися к прежнему языческому нечестию: Радуйтеся, убо исповедавший Христа пред человеки и от Него исповеданнии пред Отцем Небесным; Радуйтеся, вернии слузи Христовы, за верность свою наследовавшии Царствие Небесное. Радуйтеся, сожителие ангелом и приснии всем святым; Радуйтеся, водвореннии в невечернем дни Царствия Божия. Радуйтеся, призирающии с небеси на земную братию вашу и молящиися о всех, призывающих вас на помощь; Радуйтеся, святии мученицы, Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 4

Буря ярости ваших мучителей не поколебала крепкой вашей веры, надежды и любве к Спасителю Богу, и вы, святии мученицы, ревностно упреждасте друг друга в тяжких страданиях, воспевая Богу в сердцах ваших: Аллилуиа.

Икос 4

Слышана бысть по всей православной земли радостная весть, яко вы, святии мученицы, подвигом добрым подвизастеся, течение ваше добре скончасте и веру до конца соблюдосте. Сего ради мы со всею Православною Церковию ублажаем вас: Радуйтеся, исполнившии слово Христово, еже претерпевый до конца, той спасен будет; Радуйтеся, вашим терпением удивившии мучителей ваших. Радуйтеся, примером вашей жизни и смерти обратившии многих ко Господу; Радуйтеся, яко и ныне чудесами, истекающими от святых ваших мощей, вы укрепляете православную веру в людех. Радуйтеся, яко за терпение ваше соблюдеся вам венец правды на небеси; Радуйтеся, святии мученицы, Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 5

Боготечными звездами православныя веры бысте вы, святии мученицы, для ваших земных соотчичей, указуя для них в Православной Церкви единый надежный путь ко спасению, да вси единым сердцем и едиными усты взывают спасающему Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видено бысть чудное знамение Божией благости, егда честное место ваших страданий озарил свыше облачный столп, указующий вам путь к небеси, яко же древле израильтяном из Египта в землю обетованную. Сего ради воспеваем к вам: Радуйтеся, чада новаго Израиля, достигшии горняго Небеснаго Иерусалима; Радуйтеся, добре прошедшии многотрудное странствие ваше в пустыни сея жизни и вселившиися в стране обетованной вечной. Радуйтеся, яко не Моисей, но Сам Христос Бог бысть для вас вождем к Небесному Отечествию; Радуйтеся, победившии всех ваших супостатов и противников на пути к Царствию Небесному. Радуйтеся, блаженнии небожители, вкушающии вечная блага, ихже око не виде, и ухо не слыша, и яже на ум человеку не взыдоша. Радуйтеся, святии мученицы, Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 6

Проповедуют святыя мощи ваша паче всякаго красноречия несомненную надежду всеобщаго воскресения, егда Бог, не дающий и ныне преподобным Своим видети истление, воззовет к пакибытию весь род человеческий, и вси сподобльшиися стати одесную Престола Господня воспоют Ему: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия новый свет для всея Российския земли, егда милосердый Бог явил величие Своих чудес над вашими нетленными мощами, яже страха ради иноверческаго вторицею сокрыты быша в недрах земли под спудом храма, и оттоле источаху обильныя исцеления всем, с теплою молитвою прибегавшим к вашей честной иконе. Приимите же от нас, святии мученицы, сие усердное славословие: Радуйтеся, светозарныя светила Христовой Церкви, не могущия сокрытися под спудом; Радуйтеся, скории врачи душ и телес наших. Радуйтеся, защитники наши от зловредных иноверческих мудрований; Радуйтеся, светлии вожди наши к истинному богопознанию и богопочтению. Радуйтеся, усердные молитвенницы наши пред Господом; Радуйтеся, святии мученицы, Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 7

Хотяще прославити Господа Бога, дивнаго во святых Своих, не обретаем довольных слов еже благохвалити Его по достоянию; но вас, святии мученицы, призываем на помощь, молитеся за ны прилежно, да неосужденно дерзаем воспевати Господу: Аллилуиа.

Икос 7

Новоявленными мучениками нарекла вас Православная Церковь, яко матерь, веселящаяся о чадех своих; и якоже древнии мученицы по всей вселенней своими страданиями утвердиша Божественную веру, подобие им и вы, новоявленнии мученицы, тако утвердисте святую веру в месте земнаго отечествия вашего, яко никия козни иноверия не могут поколебати ея, и мы, благодаряще, взываем к вам: Радуйтеся, твердии столпы православия, ими же красуется и укрепляется Святая Церковь; Радуйтеся, искуснии кормчии, благонадежно ведущии нас среди временных волнений к пристанищу вечныя жизни. Радуйтеся, споспешницы нашего оправдания; Радуйтеся, яко молитвами вашими мы избавляемся от всякаго лукаваго прельщения, ищущаго уловити души наша. Радуйтеся, благодетели наши, указующии нам, путь ко спасению. Радуйтеся, святии мученицы, Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 8

Странное и для ума человеческаго непостижное, обаче явнозримое нами чудо всемогущества Божия является в нетлении святых ваших мощей, яже больше полутысящи лет пребывают невредимы от разрушительных стихий и от времене всепоядающаго, воздвизая нас со умилением пети Господу: Аллилуиа.

Икос 8

Вся радости века сего, всю честь вашего звания и всю крепость ваших сил принесосте, святии мученицы, в жертву Спасителю Богу, и сподобистеся от Него мздовоздаяния на небеси, идеже ни червь, ни тля тлит, ни татие не подкапывают и не могут похитити дарованнаго вам наследия: Радуйтеся, убо, мудрии искатели Царствия Божия, подобнии евангельскому мужу, иже обрет на селе сокровище сокровенно, вся продает, елика имать, и купует то село драгоценное; Радуйтеся, обретшии един многоценен бисер, иже есть Царствие Божие, и за него отдавшии вся блага мира сего. Радуйтеся, паче мудрых века сего уразумевшии цену бытия земнаго; Радуйтеся, святии проповедницы, возвещающии нам из вашего гроба, яко недостойны суть страсти нынешняго времени к хотящей явитися славе грядущаго Царствия. Радуйтеся, граждане небеснии и сонаследницы всем святым; Радуйтеся, святии мученицы, Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 9

Всякия скорби, болезни и прилоги наша вы утоляете, святии мученицы, и темныя зраки лукавых бесов далече от нас отгоняете, да тако вашею помощию, благодатию же Божиею спасаеми, благодарным и радостным гласом воспеваем Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Витийство человеческое немотствует, тщащееся восхвалити вас, святии мученицы, за ваша страдания, яже претерпесте Христа ради, и за вашу мученическую смерть. Обаче любовию вашею побеждаеми, елико можем, ублажаем вас: Радуйтеся, возвеселившии весь ангельский лик вашим за Христа терпением и страданием; Радуйтеся, дружелюбно принятыи на небеси от всего сонма праведников и угодников Божиих. Радуйтеся, яко представше Престолу Господню, сподобилися есте поклонитися Ему и получити от Него вечную награду; Радуйтеся, обитающии во светлостех святых, идеже несть болезнь, ни печаль, ни воздыхание. Радуйтеся, утешители всех гонимых и терпящих за Христову веру; Радуйтеся, святии мученицы, Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 10

Спасения и вечнаго покоя достигше после многоскорбныя земныя жизни, вы и нас, святии мученицы, поучаете, яко един есть истинный путь ко спасению в сем мире злом и лукавом, еже вся благодушно терпети Христа ради, воспевающе Ему усердно: Аллилуиа.

Икос 10

Стены пещернаго храма, идеже нетленно почивают ваша цельбоносная телеса, просвещаются, аки небесный чертог, и вси жаждущии спасения прибегают к вам, святии мученицы, с мольбами, с благодарением и с славословием: Радуйтеся, помощницы наши в скорбех, болезнех и печалех; Радуйтеся, ходатаи наши пред Престолом Небеснаго Судии живых и мертвых. Радуйтеся, яко никто же прибегаяй к вам помощи ради отходит от вас тощ; Радуйтеся, щедрии подателие нам Божией милости. Радуйтеся, обрадованнии на небеси и нас на земли укрепляющии в радостной надежде вечнаго спасения; Радуйтеся, святии мученицы, Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 11

Пению ангельскаго лика на небеси совокупльше ваши преподобныя гласы, вы, святии мученицы, купно с небесными чины непрестанно славите Господа Бога; и мы, недостойнии, уповающе на милосердие Божие, дерзаем на земли бренными устами и благодарным сердцем воспевати Ему: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарнаго дне всеобщаго воскресения и страшнаго суда Божия чающе, ужасаемся лютых наших деяний и безмерных грехов, ими же ежечасно прогневляем Создателя и Спасителя нашего; но имея вас, святии мученицы, предстательствующих за ны пред Господом, благодарственно взываем к вам: Радуйтеся, яко мы по Бозе и по Пречистой Приснодеве Богородице все наше упование на вас возлагаем; Радуйтеся, яко вы не посрамите нас от чаяния нашего. Радуйтеся, яко молитвами вашими мы уповаем получити отпущение грехов и жизнь вечную; Радуйтеся, благословеннии Отца Небеснаго, наследовавшии уготованное вам Царствие от сложения мира. Радуйтеся, яко и мы вашим заступлением чаем избежати участи стоящих ошуюю Престола Судии; Радуйтеся, святии мученицы, Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 12

Благодать чудесных исцелений и скораго предстательства за нас пред Господом имуще, не преставайте, святии мученицы, выну помогати нам, славящим о вас Христа Бога и вопиющим Ему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще ваше светлое прославление на небеси и на земли, благодарим Всемилостиваго Спаса и Бога нашего, яко содержай в Своей руце времена и лета, благоволил прославити и явити нам вас, святии мученицы, в благопотребное для нашего спасения время, да не погрязнем в тимении пагубных страстей и неразумных стремлений; сего ради возсылаем к вам наше усердное благохваление: Радуйтеся, неусыпнии стражи нашего спасения, берегущии нас от всякаго навета неприязненнаго; Радуйтеся. хранителие наши, удаляющии от нас всякое вредное искушение. Радуйтеся, искуснии наставницы наши в непоколебимом и твердом исповедании православныя веры; Радуйтеся, громогласнии органы благодати Божией, наполняющей Православную Церковь. Радуйтеся, великии соотчичи наши, всем нам желающии и помогающии спастися; Радуйтеся, святии мученицы, Антоние, Иоанне и Евстафие.

Кондак 13

О преславнии и святии мученицы: Антоние, Иоанне и Евстафие! Приимите сие малое, но усердное моление наше, и ходатайством нашим у Христа Бога избавьте нас от всех болезней душевных и телесных, и от всякаго прилога вражия, и от всякия беды и напасти, да выну, благодаряще о вас Господа Бога, радостно воспеваем Ему: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Ґкafістъ м§никамъ ґнтHнію, їwaнну и3 є3vстafію ви1лєнскимъ

Кондaкъ №.

И#збрaнніи бGомъ длz свидётельства правослaвныz вёры, мyжески попрaсте, с™jи м§ницы, kзhческое нечeстіе и3 за в†ша страд†ніz нетлёнными вэнцы2 t хrтA бGа ўвэнчaстесz: тёмже мы2, ўбlжaюще вaшу пaмzть, всеумилeннw взывaемъ къ вaмъ:

Рaдуйтесz, с™jи м§ницы ґнтHніе, їwaнне и3 є3vстafіе.

Јкосъ №.

ЃгGли земнjи и3 человёцы нбcніи kви1стесz, с™jи м§ницы, є3гдA њзари1вшесz свётомъ и4стиннагw бGопознaніz, рaдостнw потек0сте на страдaльческій п0двигъ. пріими1те u5бо t нaсъ хвалeбное пёніе сіE:

Рaдуйтесz, бGобlжeнніи и3сповёдницы правослaвныz вёры, и3здрeвлэ насаждeнныz въ земли2 рyссколіт0встэй: рaдуйтесz, неумолкaющіи глашaтаи и4стиннагw бlгочeстіz.

Рaдуйтесz, вeліи подви1жницы, ни во чт0же вмэни1вшіи слaву мjра сегw2, да хrтA бGа пріwбрsщете: рaдуйтесz, возлюби1вшіи хrтA бGа всёмъ сeрдцемъ и3 всeю душeю.

Рaдуйтесz, кр0вію вaшею запечатлёвшіи люб0вь ко гDу ї}су.

Рaдуйтесz, с™jи м§ницы ґнтHніе, їwaнне и3 є3vстafіе.

Кондaкъ в7.

Ви1дzще, ћкw нетлённыz м0щи в†ша дaруютъ всBмъ притекaющымъ съ вёрою и3сцэлeніе t болёзней душeвныхъ и3 тэлeсныхъ, благодари1мъ милосeрдаго бGа, прослaвившаго вaсъ, с™jи м§ницы, таков0ю бlгодaтію и3 вопіeмъ хrтY сп7си1телю: Ґллилyіа.

Јкосъ в7.

Раз{мныz nчесA в†ша впери1вше въ познaніе и4стинныz вёры, вы2, с™jи брaтіz ґнтHніе и3 їwaнне, мужемyдреннw tверг0стесz kзhческагw прельщeніz и3 за и3сповэдaніе є3ди1нагw и4стиннагw бGа рaдостнw пріsсте ќзы, темни1чное заключeніе, р†ны и3 лю1тую смeрть. таков0му п0двигу вaшему поревновaвъ и3 ю4ный є3vстafій, небоsзненнw и3сповёда себE хrтіaнина бhти и3 спод0бисz таковhхъ же лю1тыхъ за хrтA мучeній и3 смeрти. за таков0е вaше, є4же за хrтA с™0е дерзновeніе, взывaемъ къ вaмъ си1це:

Рaдуйтесz, бlжeннаz тр0ице честнhхъ страстотeрпцєвъ, прослaвившихъ и4стиннаго бGа, во с™ёй трbцэ покланsемаго, nц7A и3 сн7а и3 с™aгw д¦а: рaдуйтесz, д0бліи в0ини хrт0вы, сохрани1вшіи вёрность вLцэ до смeрти.

Рaдуйтесz, не ўбоsвшіисz претерпёти за хrтA никjихъ мyкъ: рaдуйтесz, ћкw ни тэснотA, ни ќзы, ни страд†ніz, ни сaмаz смeрть не возмог0ша разлучи1ти вaсъ t любвE хrт0вы.

Рaдуйтесz, и3згнaнніи, поругaнніи и3 ўбіeнніи прaвды рaди, ћкw мздA в†ша мнHга на нб7си2.

Рaдуйтесz, с™jи м§ницы ґнтHніе, їwaнне и3 є3vстafіе.

Кондaкъ G.

Си1лою вhшнzгw ўкрэплsеми, небрег0сте, с™jи м§ницы, тsжкагw страдaніz тэлeсъ вaшихъ, прeданныхъ мyкамъ, и3 на мучє1ніz, ѓки на брaчный пи1ръ, рaдостнw тек0сте: мh же бlгодaрственнw взывaемъ ўкрэпи1вшему вaсъ хrтY бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ G.

И#мyще крёпкую надeжду на нбcнагw цRS и3 бGа и3 п0мнzще ґпcльское сл0во, ћкw подобaетъ повиновaтисz бGу пaче нeже человёкwмъ, вы2, с™jи м§ницы, не повинyстесz велeнію вaшегw мучи1телz, є4же возврати1тисz къ прeжнему kзhческому нечeстію:

Рaдуйтесz, ќбw и3сповёдавшіи хrтA пред8 человёки, и3 t негw2 и3сповёданніи пред8 nц7eмъ нбcнымъ: рaдуйтесz, вёрніи слyзи хrт0вы, за вёрность свою2 наслёдовавшіи цrтвіе нбcное.

Рaдуйтесz, сожи1теліе ѓгGлwмъ и3 при1сніи всBмъ с™hмъ: рaдуйтесz, водворeнніи въ невечeрнемъ дни2 цrтвіz б9іz.

Рaдуйтесz, призирaющіи съ нб7си2 на земнyю брaтію вaшу и3 молsщіисz њ всёхъ призывaющихъ вaсъ на п0мощь.

Рaдуйтесz, с™jи м§ницы ґнтHніе, їwaнне и3 є3vстafіе.

Кондaкъ д7.

Бyрz ћрwсти вaшихъ мучи1телей не поколебA крёпкіz вaшеz вёры, надeжды и3 любвE къ сп7си1телю бGу, и3 вы2, с™jи м§ницы, рeвностнw ўпреждaсте дрyгъ другA въ тsжкихъ страдaніzхъ, воспэвaz бGу въ сердцaхъ вaшихъ: Ґллилyіа.

Јкосъ д7.

Слhшана бhсть по всeй правослaвнэй земли2 рaдостнаz вёсть, ћкw вы2, с™jи м§ницы, п0двигомъ д0брымъ подвизaстесz, течeніе вaше д0брэ скончaсте и3 вёру до концA соблюд0сте. сегw2 рaди мы2 со всeю правослaвною цRковію ўбlжaемъ вaсъ:

Рaдуйтесz, и3сп0лнившіи сл0во хrт0во, є4же претерпёвый до концA, т0й сп7сeнъ бyдетъ: рaдуйтесz, вaшимъ терпeніемъ ўдиви1вшіи мучи1телей вaшихъ.

Рaдуйтесz, примёромъ вaшеz жи1зни и3 смeрти њбрати1вшіи мн0гихъ ко гDу: рaдуйтесz, ћкw и3 нhнэ чудесaми, и3стекaющими t с™hхъ мощeй вaшихъ, ўкрэплsете правослaвную вёру въ лю1дэхъ.

Рaдуйтесz, ћкw за терпёніе вaше соблюдeсz вaмъ вэнeцъ прaвды на нб7си2.

Рaдуйтесz, с™jи м§ницы ґнтHніе, їwaнне и3 є3vстafіе.

Кондaкъ є7.

БGотeчными ѕвэздaми правослaвныz вёры бhсте, с™jи м§ницы, вaшимъ земнhмъ соo1тчичемъ, ўказyюще и4мъ въ правослaвнэй цRкви є3ди1ный надeжный пyть ко сп7сeнію, да вси2 є3ди1нымъ сeрдцемъ и3 є3ди1ными ўсты2 взывaютъ сп7сaющему бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ є7.

Ви1дэно бhсть чyдное знaменіе б9іей блaгости, є3гдA честн0е мёсто вaшихъ страдaній њзари2 свhше џблачный ст0лпъ, ўказyющій вaмъ пyть къ нб7си2, ћкwже дрeвлэ ї}льтzнwмъ и3з8 є3гЂпта въ землю2 nбэтовaнную. Сегw2 рaди воспэвaемъ вaмъ:

Рaдуйтесz, ч†да н0вагw ї}лz, дости1гшіи г0рнzгw нбcнагw їеrли1ма: рaдуйтесz, д0брэ прошeдшіи многотрyдное стрaнствіе вaше въ пустhни сеS жи1зни и3 всели1вшіисz въ странЁ њбэтовaннэй вёчнэй.

Рaдуйтесz, ћкw не мwmсeй, но сaмъ хrт0съ бGъ бhсть вaмъ вождeмъ къ нбcному nтeчествію: рaдуйтесz, побэди1вшіи всёхъ вaшихъ супостaтwвъ и3 проти1вникwвъ на пути2 къ цrтвію нбcному.

Рaдуйтесz, бlжeнніи нб7ожи1теліе, вкушaющіи вBчнаz благ†, и4хже џко не ви1дэ, и3 ќхо не слhша и3 ћже на сeрдцэ человёку не взыд0ша.

Рaдуйтесz, с™jи м§ницы ґнтHніе, їwaнне и3 є3vстafіе.

Кондaкъ ѕ7.

Проповёдуютъ с™ы6z м0щи в†ша, пaче всsкагw краснорёчіz, несумнённую надeжду всеo1бщагw воскrніz, є3гдA бGъ, не даю1щій и3 нhнэ прпdбнымъ свои1мъ ви1дэти и3стлёніz, воззовeтъ къ пакибытію2 вeсь р0дъ человёческій и3 вси2, спод0бльшіисz стaти њдеснyю прест0ла гDнz, воспою1тъ є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7.

ВозсіS н0вый свётъ всeй рwссjйстэй земли2, є3гдA милосeрдый бGъ kви2 вели1чіе свои1хъ чудeсъ над8 вaшими нетлёнными мощaми, ±же стрaха рaди и3новёрческагw втори1цею сокрhты бhша въ нёдрэхъ земли2 под8 спyдомъ хрaма, и3 tт0лэ и3сточaху nби6льнаz и3сцэлє1ніz всBмъ, съ тeплою моли1твою прибэгaвшымъ къ вaшей честнёй їкHнэ. Пріими1те же t нaсъ, с™jи м§ницы, сіE ўсeрдное славосл0віе:

Рaдуйтесz, свэтwзaрныz свэти1ла хrт0вы цRкве, не могyщаz сокрhтисz под8 спyдомъ: рaдуйтесz, ск0ріи врачи2 дyшъ и3 тэлeсъ нaшихъ.

Рaдуйтесz, защи1тники нaши t ѕловрeдныхъ и3новёрческихъ мудровaній: рaдуйтесz, свётліи вожди2 нaши къ и4стинному бGопознaнію и3 бGопочитaнію.

Рaдуйтесz, ўсeрдніи мlтвєнницы нaши пред8 гDемъ.

Рaдуйтесz, с™jи м§ницы ґнтHніе, їwaнне и3 є3vстafіе.

Кондaкъ з7.

Хотsще прослaвити гDа бGа, ди1внагw во с™hхъ свои1хъ, не њбрэтaемъ дов0льныхъ словeсъ, є4же бlгохвали1ти є3гw2 по достоsнію, но вaсъ, с™jи м§ницы, призывaемъ на п0мощь: мlтесz за ны2 прилёжнw, да неwсуждeннw дерзaемъ воспэвaти гDу: Ґллилyіа.

Јкосъ з7.

Новоzвлeнными м§ники нареклA вaсъ правослaвнаz цRковь, ћкw мaтерь, веселsщаzсz њ чaдэхъ свои1хъ: и3 ћкwже дрeвніи м§ницы по всeй вселeннэй свои1ми страдaніzми ўтверди1ша бжcтвенную вёру, под0бнэ и4мъ и3 вы2, новоzвлeнніи м§ницы, тaкw ўтверди1сте с™yю вёру въ мёстэ земнaгw nтeчествіz вaшегw, ћкw ник‡z кHзни и3новёріz не м0гутъ поколебaти є3S, и3 мы2, бlгодарsще, взывaемъ къ вaмъ:

Рaдуйтесz, твeрдіи столпы2 правослaвіz, и4миже красyетсz и3 ўкрэплsетсz с™az цRковь: рaдуйтесz, и3скyсніи к0рмчіи, бlгонадeжнw ведyщіи нaсъ среди2 врeменныхъ волнeній къ пристaнищу вёчныz жи1зни.

Рaдуйтесz, споспёшницы нaшегw њправдaніz: рaдуйтесz, ћкw мlтвами вaшими и3збавлsемсz t всsкагw лукaвагw прельщeніz, и4щущагw ўлови1ти дyши нaшz.

Рaдуйтесz, благодётели нaши, ўказyющіи нaмъ пyть ко сп7сeнію.

Рaдуйтесz, с™jи м§ницы ґнтHніе, їwaнне и3 є3vстafіе.

Кондaкъ }.

Стрaнное и3 длz ўмA человёческагw непости1жное, nбaче kвнозри1мое нaми чyдо всемогyщества б9іz kвлsетсz въ нетлёніи с™hхъ мощeй вaшихъ, ћже б0льше полутhсzщи лётъ пребывaютъ невреди1мы t разруши1тельныхъ стіхjй и3 t врeмени всепоzдaющагw, воздвизaz нaсъ со ўмилeніемъ пёти гDу: Ґллилyіа.

Јкосъ }.

Вс‰ рaдwсти вёка сегw2, всю2 чeсть вaшегw звaніz и3 всю2 крёпость вaшихъ си1лъ принес0сте, с™jи м§ницы, въ жeртву сп7си1телю бGу и3 спод0бистесz t негw2 мздовоздаsніz на нб7си2, и3дёже ни чeрвь, ни тлS тли1тъ, ни тaтіе не подк0пываютъ, и3 не м0гутъ похи1тити дар0ванногw вaмъ наслёдіz:

Рaдуйтесz u5бо, мyдріи и3скaтели цrтвіz б9іz, под0бніи є3ђльскому мyжу, и4же њбрётъ на селЁ сокр0вище сокровeнно, вс‰ продаeтъ, є3ли6ка и4мать, и3 купyетъ то2 село2 драгоцённое: рaдуйтесz, њбрётшіи є3ди1нъ многоцёненъ би1серъ, и4же є4сть цrтвіе б9іе, и3 за него2 tдaвшіи вс‰ бл†га мjра сегw2.

Рaдуйтесz, пaче мyдрыхъ вёка сегw2, ўразумёвшіи цёну бытіS земнaгw: рaдуйтесz, с™jи проповёдницы, возвэщaющіи нaмъ и3з8 вaшегw гр0ба, ћкw недостHйны сyть стр†сти нhнэшнzгw врeмене къ хотsщей kви1тисz слaвэ грzдyщагw цrтвіz.

Рaдуйтесz, грaждане нбcніи и3 сонаслёдницы всBмъ с™ы6мъ.

Рaдуйтесz, с™jи м§ницы ґнтHніе, їwaнне и3 є3vстafіе.

Кондaкъ f7.

Всsкіz скHрби, болBзни и3 прилHги нaшz ўтолsете, с™jи м§ницы, и3 тє1мныz зрaки лукaвыхъ бэсHвъ далeче t нaсъ tгонsете, да тaкw вaшею п0мощію, бlгодaтію же б9іею сп7сaеми, бlгодaрнымъ и3 рaдостнымъ глaсомъ воспэвaемъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ f7.

Витjйство человёческое нем0тствуетъ, тщaщеесz восхвали1ти вaсъ, с™jи м§ницы, за в†ша страд†ніz, ћже претерпёсте хrтA рaди, и3 за вaшу мyченическую смeрть. nбaче, люб0вію вaшею побэждaеми, є3ли1кw м0жемъ, ўбlжaемъ вaсъ:

Рaдуйтесz, возвесели1вшіи вeсь ѓгGльский ли1къ вaшимъ за хrтA терпeніемъ и3 страдaніемъ: рaдуйтесz, дружелю1бнw приsтіи на нб7си2 t всегw2 с0нма првdникwвъ и3 ўг0дникwвъ б9іихъ.

Рaдуйтесz, ћкw предстaвше пrт0лу гDню, спод0билисz є3стE поклони1тисz є3мY и3 получи1ти t негw2 вёчную нагрaду: рaдуйтесz, њбитaющіи во свётлостехъ с™hхъ, и3дёже нёсть болёзнь, ни печaль, ни воздыхaніе.

Рaдуйтесz, ўтёшители всёхъ гони1мыхъ и3 терпsщихъ за хrт0ву вёру.

Рaдуйтесz, с™jи м§ницы ґнтHніе, їwaнне и3 є3vстafіе.

Кондaкъ ‹.

Сп7сeніz и3 вёчнагw пок0z дости1гше п0слэ многоск0рбныz земнhz жи1зни, вы2 и3 нaсъ, с™jи м§ницы, поучaете, ћкw є3ди1нъ є4сть и4стинный пyть ко сп7сeнію въ сeмъ мjрэ ѕл0мъ и3 лукaвомъ, є4же вс‰ бlгодyшнw терпёти хrтA рaди, воспэвaюще є3мY ўсeрднw: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹.

Стёны пещeрнагw хрaма, и3дёже нетлённw почивaютъ цэльбонHснаz тэлесA в†ша, просвэщaютсz, ѓки нбcный черт0гъ, и3 вси2 жaждущіи сп7сeніz прибэгaютъ къ вaмъ, с™jи м§ницы, съ мольбaми, съ бlгодарeніемъ и3 со славосл0віемъ:

Рaдуйтесz, помHщницы нaши въ ск0рбехъ, болёзнехъ и3 печaлехъ: рaдуйтесz, ходaтаи нaши пред8 прест0ломъ нбcнагw судіи2 живhхъ и3 мeртвыхъ.

Рaдуйтесz, ћкw никт0же прибэгazй къ вaмъ п0мощи рaди, tх0дитъ t вaсъ т0щь: рaдуйтесz, щeдріи подaтеліе нaмъ б9іей ми1лости.

Рaдуйтесz, њбрaдованіи на нб7си2, и3 нaсъ на земли2 ўкрэплsющіи въ рaдостнэй надeждэ вёчнагw сп7сeніz.

Рaдуйтесz, с™jи м§ницы ґнтHніе, їwaнне и3 є3vстafіе.

Кондaкъ №i.

Пёнію ѓгGльскагw ли1ка на нб7си2 совокyпльше вaшz прпdбныz глaсы, с™jи м§ницы, кyпнw съ нбcными чи1нми, непрестaннw слaвите гDа бGа. и3 мы2, недост0йніи, ўповaюще на млcрдіе б9іе, дерзaемъ на земли2 брeнными ўстaми и3 благодaрнымъ сeрдцемъ воспэвaти є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ №i.

Свэтозaрнаго днE всеo1бщагw воскrніz и3 стрaшнагw судA б9іz чaюще, ўжасaемсz лю1тыхъ нaшихъ дэsній и3 безмёрныхъ грэхHвъ, и4миже є3жечaснw прогнэвлsемъ создaтелz и3 сп7си1телz нaшего: но и3мёz вaсъ, с™jи м§ницы, предстaтельствующихъ за ны2 пред8 гDемъ, бlгодaрственнw взывaемъ къ вaмъ:

Рaдуйтесz, ћкw по бз7э и3 по пречи1стэй приснодв7э бцdэ всE нaше ўповaніе на вaсъ возлагaемъ: рaдуйтесz, ћкw вы2 не посрами1те нaсъ t чazніz нaшегw.

Рaдуйтесz, ћкw мlтвами вaшими ўповaемъ получи1ти tпущeніе грэхHвъ и3 жи1знь вёчную: рaдуйтесz, бlгословeнніи nц7A нбcнагw, наслёдовавшіи ўгот0ванное вaмъ цrтвіе t сложeніz мjра.

Рaдуйтесz, ћкw и3 мы2 вaшимъ заступлeніемъ чaемъ и3збэжaти ќчасти стоsщихъ њшyюю пrт0ла судіи2.

Рaдуйтесz, с™jи м§ницы ґнтHніе, їwaнне и3 є3vстafіе.

Кондaкъ в7i.

Бlгодaть чудeсныхъ и3сцэлeній и3 ск0рагw предстaтельства за нaсъ пред8 гDемъ и3мyще, не преставaйте, с™jи м§ницы, вhну помогaти нaмъ, слaвzщымъ њ вaсъ хrтA бGа и3 вопію1щым є3мY: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i.

Пою1ще вaше свётлое прославлeніе на нб7си2 и3 на земли2, благодари1мъ всеми1лостивагw сп7са и3 бGа нaшего, ћкw т0й, содержaй въ своeй руцЁ временA и3 лBта, бlговоли1лъ прослaвити и3 kви1ти нaмъ вaсъ, с™jи м§ницы, въ бlгопотрeбное длz нaшегw сп7сeніz врeмz, да не погрsзнемъ въ тимёніи пaгубныхъ страстeй и3 неразyмныхъ стремлeній: сегw2 рaди возсылaемъ вaмъ нaше ўсeрдное бlгохвалeніе:

Рaдуйтесz, неусhпніи стр†жи нaшегw сп7сeніz, брегyщіи нaсъ t всsкагw навёта непріsзненнагw: рaдуйтесz, храни1теліе нaши, ўдалsющіи t нaсъ всsкое врeдное и3скушeніе.

Рaдуйтесz, и3скyсніи наст†вницы нaши въ непоколеби1момъ и3 твeрдомъ и3сповёданіи правослaвныz вёры: рaдуйтесz, громоглaсніи nргaны блгdти б9іей, наполнsющіz правослaвную цRковь.

Рaдуйтесz, вели1кіи соo1тчичи нaши, всBмъ нaмъ желaющіи и3 помогaющіи сп7сти1сz.

Рaдуйтесz, с™jи м§ницы ґнтHніе, їwaнне и3 є3vстafіе.

Кондaкъ Gi.

Q преслaвніи и3 с™jи м§ницы ґнтHніе, їwaнне и3 є3vстafіе! пріими1те сіE мaлое, но ўсeрдное молeніе нaше и3 ходaтайствомъ вaшимъ ў хrтA бGа и3збaвите нaсъ t всёхъ болёзней душeвныхъ и3 тэлeсныхъ, и3 t всsкагw прил0га врaжіz, и3 t всsкіz бэды2 и3 напaсти, да вhну, бlгодарsще њ вaсъ гDа бGа, рaдостнw воспэвaемъ є3мY: Ґллилyіа.

Кондaкъ сeй глаг0лн G-жды, тaже јкосъ №-й, и3 кондaкъ №-й.

Моли1тва.

С™jи м§ницы ґнтHніе, їwaнне и3 є3vстafіе! при1зрите съ нбcнагw черт0га на трeбующихъ вaшеz п0мощи, и3 не tвeргните прошeній нaшихъ, но ћкw при1сніи бlгодётели и3 ходaтаи нaши, моли1те хrтA бGа, да человэколюби1въ и3 многоми1лостивъ сhй, сохрани1тъ нaсъ t всsкагw лю1тагw њбстоsніz: t трyса, пот0па, nгнS, мечA, нашeствіz и3ноплемeнникwвъ и3 междоус0бныz брaни, да не њсyдитъ нaсъ, грёшныхъ, по беззак0ніzмъ нaшимъ, и3 да не во ѕло2 њбрати1мъ бlг†z, дарyємаz нaмъ t всещeдрагw бGа, но во слaву с™aгw и4мени є3гw2 и3 въ прославлeніе крёпкагw вaшегw заступлeніz: да мlтвами вaшими дaстъ нaмъ гDь ми1ръ п0мыслwвъ, воздержaніе t пaгубныхъ страстeй и3 t всsкіz сквeрны, и3 да ўкрэпи1тъ во всeмъ мjрэ свою2 є3ди1ну с™yю, соб0рную и3 ґпcльскую цRковь, ю4же стzжaлъ є4сть честн0ю своeю кр0вію, да ўтверди1тъ во с™ёй своeй правослaвнэй цRкви живhй дyхъ прaвыz вёры и3 бlгочeстіz, да мы2 вси2 въ ми1рэ и3 бlгочeстіи поживeмъ въ настоsщемъ вёцэ и3 дости1гнемъ бlжeнныz вёчныz жи1зни на нб7си2, блгdтію гDа нaшегw ї}са хrтA, є3мyже подобaетъ всsкаz слaва, чeсть и3 держaва со nц7eмъ и3 с™hмъ д¦омъ, нhнэ и3 при1снw, и3 во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.

Му­че­ни­ки Ан­то­ний, Иоанн и Ев­ста­фий Ви­лен­ские, Литовские

Свя­тые му­че­ни­ки Ан­то­ний, Иоанн и Ев­ста­фий Ви­лен­ские, Ли­тов­ские слу­жи­ли при дво­ре ве­ли­ко­го кня­зя Ли­тов­ско­го Оль­гер­да (1345–1377). Жи­тей­ские рас­че­ты по­двиг­ну­ли Оль­гер­да при­нять хри­сти­ан­ство для то­го, чтобы, же­нив­шись на пра­во­слав­ной ви­теб­ской княжне Ма­рии Яро­славне († 1346), рас­ши­рить свои вла­де­ния. По­на­ча­лу князь по­кро­ви­тель­ство­вал пра­во­слав­ной ве­ре: он раз­ре­шил ду­хов­ни­ку кня­ги­ни Ма­рии свя­щен­ни­ку Несто­ру про­по­ведь, поз­во­лил вы­стро­ить несколь­ко хра­мов – два в Ви­теб­ске и один в Вильне (ныне Виль­нюс) во имя свя­той му­че­ни­цы Па­рас­ке­вы. Отец Нестор об­ра­тил несколь­ко при­двор­ных ли­тов­цев-языч­ни­ков в пра­во­сла­вие. Сре­ди них бы­ли два бра­та из мест­ной зна­ти – Нежи­ло и Ку­мец, на­зван­ные во Свя­том Кре­ще­нии Ан­то­ни­ем и Иоан­ном. По­сле смер­ти су­пру­ги Оль­герд под дав­ле­ни­ем ли­тов­ских язы­че­ских жре­цов, имев­ших боль­шое вли­я­ние на на­род, от­ка­зал­ся от хри­сти­ан­ства и вновь стал по­кло­нять­ся идо­лам. Свя­тые Ан­то­ний и Иоанн про­дол­жа­ли со­блю­дать все хри­сти­ан­ские обы­чаи, в част­но­сти, не ели ско­ром­ной пи­щи в пост­ные дни. Жре­цы ста­ли тре­бо­вать, чтобы ве­ли­кий князь Ли­тов­ский на­ка­зал свя­тых Ан­то­ния и Иоан­на. Оль­герд уго­ва­ри­вал Ан­то­ния и Иоан­на от­ка­зать­ся от хри­сти­ан­ства. Бра­тья не из­ме­ни­ли сво­ей ве­ре. То­гда раз­дра­жен­ный князь при­ка­зал бро­сить их в тем­ни­цу. Це­лый год то­ми­лись бра­тья в нево­ле. Млад­ший из бра­тьев, свя­той Ан­то­ний, му­же­ствен­но и тер­пе­ли­во пе­ре­но­сил стра­да­ния, а стар­ший, Иоанн, не вы­дер­жал ис­пы­та­ний. Втайне от бра­та Иоанн объ­явил Оль­гер­ду, что го­тов под­чи­нить­ся его во­ле, лишь бы ему воз­вра­ти­ли сво­бо­ду.

Об­ра­до­ван­ный от­ступ­ни­че­ством уз­ни­ка, князь осво­бо­дил не толь­ко Иоан­на, но и свя­то­го Ан­то­ния. Иоанн, хо­тя внешне и ис­пол­нял язы­че­ские об­ря­ды и обы­чаи, но в серд­це сво­ем оста­вал­ся хри­сти­а­ни­ном. Свя­той Ан­то­ний же всем сво­им об­ра­зом жиз­ни от­кры­то ис­по­ве­дал Пра­во­сла­вие. Бра­та сво­е­го уко­рял за ма­ло­ду­шие и тру­сость, при­зы­вал его по­ка­ять­ся и вновь от­кры­то ис­по­ве­до­вать Имя Хри­сто­во.

Од­на­жды к кня­же­ско­му сто­лу, ку­да бы­ли при­гла­ше­ны и свя­тые бра­тья, бы­ло по­да­но мяс­ное блю­до. Иоанн, хо­тя был пост­ный день, из бо­яз­ни му­че­ний не ре­шил­ся от­верг­нуть ско­ром­ную пи­щу. Ан­то­ний же, от­кры­то ис­по­ве­дуя се­бя хри­сти­а­ни­ном, от­ка­зал­ся от мя­са. Раз­гне­ван­ный князь вновь бро­сил свя­то­го Ан­то­ния в тем­ни­цу. От­рек­ший­ся брат остал­ся на сво­бо­де, но с ним, как с пре­да­те­лем, пе­ре­ста­ли об­щать­ся не толь­ко хри­сти­ане, но и языч­ни­ки. Иоанн осо­знал свой тяж­кий грех и стал со сле­за­ми ка­ять­ся в сво­ем ма­ло­ду­шии. Свя­той Ан­то­ний от­ме­тил, что брат­ские от­но­ше­ния у них мо­гут быть толь­ко в том слу­чае, ес­ли он от­кры­то начнет ис­по­ве­до­вать ве­ру в Гос­по­да Иису­са Хри­ста. Чтобы ис­пол­нить во­лю бра­та, Иоанн ис­кал удоб­но­го слу­чая объ­явить се­бя хри­сти­а­ни­ном.

В удоб­ное вре­мя, ко­гда кня­зя окру­жа­ла мно­го­чис­лен­ная тол­па при­двор­ных, свя­той Иоанн гром­ко объ­явил се­бя хри­сти­а­ни­ном. Это при­ве­ло Оль­гер­да и всех при­сут­ству­ю­щих в та­кую ярость, что они тут же ста­ли же­сто­ко из­би­вать ис­по­вед­ни­ка, по­сле че­го, по при­ка­за­нию кня­зя, он был ввер­жен в ту же тем­ни­цу, в ко­то­рой то­мил­ся его брат свя­той Ан­то­ний. Тол­пы лю­дей при­хо­ди­ли к тем­ни­це, чтобы уви­деть бес­страш­ных ис­по­вед­ни­ков. Си­ла про­по­ве­ду­е­мой ими ис­ти­ны, их непре­клон­ная ве­ра и твер­дость ду­ха в тяж­ких усло­ви­ях за­то­че­ния на­столь­ко по­ра­жа­ли на­род, что мно­гие при­ни­ма­ли Свя­тое Кре­ще­ние. Язы­че­ские жре­цы ста­ли тре­бо­вать от Оль­гер­да, чтобы тот пре­дал свя­тых бра­тьев смер­ти и та­ким об­ра­зом пре­сек быст­ро рас­про­стра­няв­шу­ю­ся в на­ро­де ве­ру во Хри­ста. Ве­ли­кий князь усту­пил тре­бо­ва­нию языч­ни­ков, но сна­ча­ла ре­шил каз­нить од­но­го свя­то­го Ан­то­ния, на­де­ясь, что свя­той Иоанн сно­ва от­ре­чет­ся от хри­сти­ан­ства.

Всю ночь пе­ред каз­нью про­вел свя­той Ан­то­ний в мо­лит­ве, бла­го­да­ря Бо­га за нис­по­слан­ный ему му­че­ни­че­ский ве­нец и про­ся Его укре­пить бра­та в ожи­да­е­мых им тяж­ких ис­пы­та­ни­ях. Утром 14 ап­ре­ля 1317 го­да оба свя­тых му­че­ни­ка при­ча­сти­лись Свя­тых Та­ин, за­тем свя­то­го Ан­то­ния по­ве­ли на казнь. Языч­ни­ки по­ве­си­ли его на ду­бе.

Свя­той же Иоанн по-преж­не­му был тверд и непре­кло­нен в хри­сти­ан­ской ве­ре, по-преж­не­му про­дол­жал про­по­ве­до­вать на­ро­ду, сте­кав­ше­му­ся к тем­ни­це. Обо­злен­ные языч­ни­ки звер­ски рас­пра­ви­лись с ним. 24 ап­ре­ля 1347 го­да они сна­ча­ла уда­ви­ли его, за­тем мерт­во­го по­ве­си­ли на том же ду­бе, как и пред­ска­зы­вал пе­ред смер­тью свя­той Ан­то­ний. Те­ла свя­тых му­че­ни­ков бы­ли с че­стью по­гре­бе­ны ве­ру­ю­щи­ми хри­сти­а­на­ми в хра­ме во имя свя­ти­те­ля Ни­ко­лая Чу­до­твор­ца.

Му­че­ни­че­ская смерть свя­тых Ан­то­ния и Иоан­на при­нес­ла бла­го­дат­ный ду­хов­ный плод. Род­ствен­ник свя­тых бра­тьев Круг­лец, при­двор­ный кня­зя Оль­гер­да, по­тря­сен­ный стой­ко­стью му­че­ни­ков, при­нял Свя­тое Кре­ще­ние от свя­щен­ни­ка Несто­ра с име­нем Ев­ста­фий. По­сле Кре­ще­ния Ев­ста­фий стал ве­сти ис­тин­но хри­сти­ан­ский об­раз жиз­ни, ис­пол­няя все уста­вы пра­во­слав­ной церк­ви. Од­на­жды ве­ли­кий князь, ко­то­рый очень лю­бил сво­е­го мо­ло­до­го при­двор­но­го, за­ме­тил, что тот отрас­тил се­бе во­ло­сы. На во­прос Оль­гер­да, не хри­сти­а­нин ли он, Ев­ста­фий от­кры­то ис­по­ве­дал се­бя хри­сти­а­ни­ном. Та­кое при­зна­ние при­ве­ло кня­зя в ярость. Же­лая от­вра­тить ис­по­вед­ни­ка от Хри­сто­вой ве­ры, он стал при­нуж­дать свя­то­го Ев­ста­фия съесть мя­со. Это бы­ло в пят­ни­цу Рож­де­ствен­ско­го по­ста. Свя­той му­че­ник от­ка­зал­ся. То­гда Оль­герд при­ка­зал бить юно­шу же­лез­ны­ми пал­ка­ми. Но он толь­ко сла­во­сло­вил и бла­го­да­рил Бо­га за то, что Он удо­сто­ил его по­стра­дать за Свое Свя­тое Имя. Оже­сто­чен­ный князь при­ка­зал вы­ве­сти об­на­жен­но­го свя­то­го Ев­ста­фия на силь­ный мо­роз и лить в его уста ле­дя­ную во­ду. От этой пыт­ки те­ло стра­даль­ца по­си­не­ло от хо­ло­да, вре­ме­на­ми оста­нав­ли­ва­лось ды­ха­ние, но он и это му­че­ние вы­нес с Бо­жи­ей по­мо­щью. Оль­герд в бе­шен­стве по­ве­лел раз­дро­бить ему ко­сти ног от по­дош­вы до ко­лен, со­рвать с го­ло­вы вме­сте с ко­жей во­ло­сы, от­ре­зать уши и нос. Так му­чи­ли свя­то­го три дня. Свя­той Ев­ста­фий уте­шал хри­сти­ан, пла­кав­ших при ви­де его му­че­ний: «Не плачь­те обо мне, бра­тия, что раз­ру­ша­ет­ся это зем­ное жи­ли­ще мо­ей ду­ши, по­то­му что вско­ре я на­де­юсь по­лу­чить для нее у Гос­по­да оби­тель неру­ко­тво­рен­ную на небе­сах».

Оль­герд осу­дил его на казнь. Свя­той му­че­ник, несмот­ря на то, что его но­ги бы­ли раз­дроб­ле­ны, укреп­ля­е­мый по­мо­щью Бо­жи­ей, шел на ме­сто каз­ни так бод­ро, что му­чи­те­ли, вед­шие его, ед­ва успе­ва­ли за ним, изум­ля­ясь яв­но­му чу­ду. 13 де­каб­ря 1347 го­да свя­той Ев­ста­фий был му­чим и под­ве­шен на том же ду­бе, что и его род­ствен­ни­ки свя­тые Ан­то­ний и Иоанн. Его чест­ное те­ло бы­ло остав­ле­но на де­ре­ве близ­ко от зем­ли, чтобы его мог­ли съесть хищ­ные зве­ри и пти­цы, но ни один зверь, ни од­на пти­ца не мог­ли при­бли­зить­ся к те­лу: об­лач­ный столп за­щи­щал его от хищ­ни­ков.

Через три дня остан­ки свя­то­го Ев­ста­фия бы­ли по­гре­бе­ны в Ни­коль­ском хра­ме, ря­дом с те­ла­ми свя­тых бра­тьев Ан­то­ния и Иоан­на. На том ме­сте, где рань­ше рос дуб, впо­след­ствии был воз­двиг­нут храм во Имя Пре­свя­той Тро­и­цы. Во вре­мя пе­ре­не­се­ния тел свя­тых стра­сто­терп­цев в этот храм бы­ли об­ре­те­ны нетлен­ны­ми их мо­щи, от ко­то­рых со­вер­ша­лись чу­де­са и ис­це­ле­ния. По прось­бе пра­во­слав­ных ли­тов­цев, свя­ти­тель Алек­сий, мит­ро­по­лит Мос­ков­ский († 1378; па­мять 12 фев­ра­ля), об­ра­тил­ся к Кон­стан­ти­но­поль­ско­му пат­ри­ар­ху Фило­фею (1354–1355, 1362–1376) с тем, чтобы он бла­го­сло­вил при­чис­лить му­че­ни­ков к ли­ку свя­тых. Пат­ри­арх уже в 1364 го­ду при­слал пре­по­доб­но­му Сер­гию Ра­до­неж­ско­му († 1392; па­мять 25 сен­тяб­ря) крест с мо­ща­ми свя­тых Ан­то­ния, Иоан­на и Ев­ста­фия.

По­двиг свя­тых му­че­ни­ков имел ве­ли­кое зна­че­ние для всей Лит­вы. Сам князь Оль­герд не толь­ко воз­вра­тил­ся к хри­сти­ан­ской ве­ре, но в кон­це жиз­ни при­нял ино­че­ство. Все его 12 сы­но­вей бы­ли хри­сти­а­на­ми. К кон­цу XIV ве­ка по­ло­ви­на жи­те­лей Виль­ны ис­по­ве­до­ва­ли пра­во­сла­вие. Впо­след­ствии на про­тя­же­нии сто­ле­тий мо­щи свя­тых стра­сто­терп­цев Ан­то­ния, Иоан­на и Ев­ста­фия не толь­ко про­слав­ля­лись чу­де­са­ми, ис­хо­див­ши­ми от них, но и пре­тер­пе­ли мно­го ис­пы­та­ний. В 1915 го­ду при на­ступ­ле­нии нем­цев эти свя­ты­ни, как са­мые дра­го­цен­ные ре­лик­вии пра­во­сла­вия в При­бал­тий­ском крае, бы­ли взя­ты в Моск­ву мит­ро­по­ли­том Ти­хо­ном, бу­ду­щим пат­ри­ар­хом. В па­мя­ти ве­ру­ю­щих Виль­ню­са и по сей день жи­вут груст­ные вос­по­ми­на­ния о про­ща­нии со свя­ты­ми му­че­ни­ка­ми и ра­дост­ные – о тор­же­ствен­ной встре­че мо­щей свя­тых Ан­то­ния, Иоан­на и Ев­ста­фия в 1946 г. в Ви­лен­ском Свя­то-Ду­хо­вом мо­на­сты­ре. Да­та их воз­вра­ще­ния – 13 (26) июля – с тех пор еже­год­но тор­же­ствен­но от­ме­ча­ет­ся в этом мо­на­сты­ре.

См. так­же: