Акафист святому преподобному Герману Соловецкому

Предназначен для келейного чтения

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 12 августа (30 июля ст. ст.); 21 августа (08 августа ст. ст.)

Не утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранный чудотворче и изрядный угодниче Христов, отче наш Германе преблаженне, пустыннаго жития на острове Соловецстем первоначальниче. Восхваляем тя любовию, ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, от всяких нас бед и скорбей свобождай, да зовем ти:

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Икос 1

Ангельски пожив, яко ангел безплотен на земли явился еси, преподобне отче наш Германе; ты бо евангельскаго гласа послушав, от юности иго Христово на рамо свое взем, в пустыню потекл еси, и, упование все на Бога возложив, Тому ревностно служити возжелал еси. Сего ради восхваляем тя сице:

Радуйся, родителей твоих плоде благословенный;

Радуйся, Господа твоего благий рабе и верный.

Радуйся, яко Христа единаго возлюбил еси;

Радуйся, яко многая лета на острове пустыннем Богу служил еси.

Радуйся, иго Христово на себе вземый;

Радуйся, от Подвигоположника Христа дар исцелений приемый.

Радуйся, яко красная мира сего ни во чтоже вменил еси;

Радуйся, в бреннем телеси, яко безплотен, пожил еси.

Радуйся, в страсе Божии издетска воспитанный;

Радуйся, на подвиги иночества от Господа призванный.

Радуйся, места рождения твоего града Тотьмы похвало и утверждение;

Радуйся, обители Соловецкия славо и ограждение.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 2

Видя, яко надлежит человеку прилежно злая от юности его терпети, усердно потщался еси совлещися ветхаго человека, тлеющаго в похотех его, и облещися в новаго, по Богу созданнаго в преподобии и правде; темже слезами покаяния день и нощь душевную ниву твою орошал еси, терния грехов и страстей искореняя, Христу же поя: Аллилуиа.

Икос 2

Разум просвещен свыше имея, провидел еси, отче Германе, будущая яко настоящая, и егда преподобный Зосима узре свет, осиявый место, на немже живяше, и церковь велию на воздусе, на востоце явльшуюся, тогда пророчески рекл еси ему, глаголя: «Не ужасайся и внимай себе; яко Господь чрез тя монахов множество соберет зде». Мы же проречения твоего исполнение видяще и сему дивящеся, тако глаголем ти:

Радуйся, душетленных сластей мира сего не познавый;

Радуйся, премудрости небесныя взыскавый.

Радуйся, яко добре на земли подвизался еси;

Радуйся, яко козней демонских не убоялся еси.

Радуйся, некнижным путь верный к небесем показавый;

Радуйся, в молитве и трудех непрестанно пребывавый.

Радуйся, яко нерадивых молитвою твоею к покаянию воздвизаеши;

Радуйся, яко изнемогающих и унывающих силою благодати укрепляеши.

Радуйся, вольную Христа ради нищету возлюбивый;

Радуйся, в нестяжании безпечальное житие проводивый.

Радуйся, яко лучами добродетелей твоих иноков просвещаеши;

Радуйся, яко от всякия напасти их ограждаеши.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 3

Сила Вышняго укрепи тя, егда, приступая работати Господеви, по слову Писания, душу твою во искушение уготовал еси, постом, бдением и многими лишении в пустыни тело твое изнуряя, душу же молитвою непрестанною питая, во псалмех и пениих и песнех духовных воспевая сердцем и усты Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имея ревность о спасении души своея, дом отчий и вся красная мира сего оставил еси, угодниче Христов, и мужественно в пустыню вселился еси, сподвижник и сотаинник преподобным Савватию и Зосиме был еси; темже и на небеси купно с ними мзду трудов своих обрел еси, идеже слышиши от нас похвалы сия:

Радуйся, преподобных Савватия и Зосимы сожителю;

Радуйся, преподобных совершеннаго безмолвия любителю.

Радуйся, яко тесный путь паче широкаго избрал еси;

Радуйся, яко непрестанною молитвою дары духовныя стяжал еси.

Радуйся, святым древним отцем ревновавый;

Радуйся, всего себе на служение Богу предавый.

Радуйся, яко демонския полки всеконечно погубил еси;

Радуйся, яко ангельския лики возвеселил еси.

Радуйся, плоти угодия никогдаже творивый;

Радуйся, притекающим к тебе отец чадолюбивый.

Радуйся, яко во плоти сый риз греховных до конца совлеклся еси;

Радуйся, яко образ Божий в себе благодатию Христовою возставил еси.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 4

Бурю уныния и напастей, от врага спасения подвижником благочестия наводимую, молитвою отгоняя и в непрестанных трудех пребывая, помощию Божиею достигл еси тихаго пристанища, покоя душевнаго, благодарне Благодетелю Богу взывая: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше ревнителие равноангельнаго жития, яко на острове Соловецстем преподобнии oтцы Зосима и Герман обитель боголепнаго Спасова Преображения устрояют и ищущих спасения братолюбно приемлют, Божиим Духом движимии притекаху, просяще наставления и руководительства. Мы же, суетою омраченнии, тебе, яко общаго наставника, отче наш Германе, прославляем звании сими:

Радуйся, плоть твою духови покоривый;

Радуйся, трудом, бдением и постом ю изнуривый.

Радуйся, яко слез твоих струями ниву душевную напоил еси;

Радуйся, яко вся помыслы душепагубныя от себе удалил еси.

Радуйся, стрелою любве Божественныя сердце твое уязвивый;

Радуйся, немощи немощных, яко сильный, на себе носивый.

Радуйся, яко причастник всем боящимся Бога был еси;

Радуйся, яко до зела себе смирил еси.

Радуйся, очи наша верою просвещаяй;

Радуйся, сердца наша надеждою спасения озаряяй.

Радуйся, яко преподобному Зосиме в созидании обители послужил еси;

Радуйся, яко подвиги твоими братию всю удивил еси.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 5

Боготечная звезда явился еси, богоблаженне отче наш, преподобным Савватию и Зосиме, егда восхвалял еси пустынность острова Соловецкаго и провождал еси их, по морю плывя, на место святое сие, идеже в безмолвии труды ко трудом прилагая, плоды духовныя собирал еси, Богу же сердцем чистым взывал еси: Аллилуиа.

Икос 5

Видя враг рода человеча, яко необитаемая доселе пустыня процветает, яко крин, и яко в ней имя Господне от пустынножителей прославляется, восхоте погубити святое дело Божие; напусти бо человека некоего с женою его и чады преселитися на остров. Ангели же Господни, биения давше жене, повелеша оставити остров, да будет сей в жилище токмо иноков. Сего ради прославляюще Господа, тако благоизволившаго, глаголем ти:

Радуйся, измлада иноческое житие избравый;

Радуйся, пустыннаго и безмолвнаго пребывания взыскавый.

Радуйся, яко непрестанно себе внимал еси;

Радуйся, яко равноангельное жительство показал еси.

Радуйся, в терпении мнозе потрудивыйся;

Радуйся, молитв забралом присно ограждавыйся.

Радуйся, яко преподобным Зосиме и Савватию сподвижник и сотаинник был еси;

Радуйся, яко с ними в пристанище безстрастия достигл еси.

Радуйся, яко злато в горниле, искушенный;

Радуйся, светом Трисиянным озаренный.

Радуйся, яко с небесе на вся ны милостивно призираеши;

Радуйся, яко вся прошения наша во благо исполняеши.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 6

Проповедник всем глагол ангельских был еси, преблаженне отче, егда, по совершении с преподобным Савватием воскреснаго нощнаго молитвословия изшед из храмины, внезапу услышал еси глас жены плачущея и, узрев ю, вопросил еси о причине плача. Она же рече: «два юноши светли жестоко биша мя и рекоша ми: бежите отсюду, ибо не для вас место сие, яко зде иноков множество прославит Господа». Ты же, слышав сие, умиленне Богу возгласил еси: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия свет велий от обители Соловецстей, осияваяй всю страну нашу, ибо лучами добродетелей твоих просвещаеши не токмо притекающих к цельбоносным мощем твоим, но и издалече верою призывающих тя. Озари убо светом Евангелия омраченная грехом сердца наша и укрепи нас во благочестии, да вси радостно взываем ти:

Радуйся, пустыни красное прозябение;

Радуйся, постников предивное украшение.

Радуйся, яко в бодреннем трезвении пребывал еси;

Радуйся, яко мзду трудов твоих на небеси восприял еси.

Радуйся, ангелов собеседниче;

Радуйся, Царствия Христова наследниче.

Радуйся, яко благодать от Бога обрел еси;

Радуйся, яко иерею благоговейному образ твой во сне списати повелел еси.

Радуйся, безмездный недугов целителю;

Радуйся, благодатный бесов прогонителю.

Радуйся, яко с преподобными Зосимою и Савватием ревностно трудился еси;

Радуйся, яко с ними наставник добр монахом явился еси.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 7

Хотя всем человеком спастися и в разум истины приити, Человеколюбец Господь указа ти место удобно спасения, идеже ты многими поты и скорбьми, злострадании и лишении неленостне Богу работал еси, выну вопия Ему: Аллилуиа.

Икос 7

Новаго Моисеа, древлему подобна, видим тя, богоизбранне отче наш, ибо в пустыни земнаго странствия нашего всех, к помощи твоей прибегающих, к Иерусалиму горнему наставляеши, фараона мысленнаго потопляя и всех молением твоим ограждая, вопиющих ти таковая:

Радуйся, молитвенниче наш неусыпный;

Радуйся, предстателю о нас непостыдный.

Радуйся, яко скорби пустыннаго жития доблественне претерпел еси;

Радуйся, яко постом и молитвою, аки крилами, на высоту добродетелей возшел еси.

Радуйся, чистотою душевною и телесною Бога прославивый;

Радуйся, нравы твоими вся ны наставивый.

Радуйся, яко в небеснех чертозех вселился еси;

Радуйся, яко оных обителей и нам пред Богом ходатай явился еси.

Радуйся, бед и напастей нас свобождаяй;

Радуйся, всем благая от Спаса Христа подаваяй.

Радуйся, яко непрестанно духом горел еси;

Радуйся, яко со всеми человецы мир имел еси.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 8

Странно убо видети, како ты, богоблаженне отче, старостию притружденный, за послушание настоятелю и братии по морю многажды плавал еси, о нуждех новосозидаемыя обители и об утешении братии попечение имея, отнюд покоя себе не дая и среди опасностей потопления живот твой Богови вверяя и сердцем взывая Ему: Аллилуиа.

Икос 8

Весь ум твой в небесная вперив, горняя мудрствовал еси, а не земная, преподобне отче наш, вышних ища, идеже есть Христос одесную Бога седя, идеже празднующих глас непрестанный, идеже радость праведных несказанная. Тамо убо со всеми святими водворяяся, слышиши от нас ублажения сии:

Радуйся, очесы веры на Христа присно взиравый;

Радуйся, в злостраданиих николиже роптавый.

Радуйся, яко на ладии многажды по морю плыл еси;

Радуйся, яко сие за послушание настоятелю и братии творил еси.

Радуйся, морских волнений и напасти не страшивыйся;

Радуйся, благому Промыслу Божию всецело покоривыйся.

Радуйся, яко смирением и послушанием Богу угодил еси;

Радуйся, яко козни вражия до конца сокрушил еси.

Радуйся, в бурю пловцем подаваяй спасение;

Радуйся, дивное им в бедах поможение.

Радуйся, яко душу твою по братии полагал еси;

Радуйся, яко имя Господне непрестанно призывал еси.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 9

Всякое плотское мудрование мужественне отринув, вдал еси себе в совершенное послушание настоятелю и братии, памятуя слово наставления святоотеческаго, яко послушание паче поста и молитвы есть, и тако достигл еси в мужа совершенна, в меру возраста Христова, Богу поя: Аллилуиа.

Икос 9

Витии премудрии не возмогут достойно восхвалити труды и подвизи твоя, ибо всего себе от юности в жертву Господеви возложив, даже до старости многолетныя распинал еси плоть со страстьми и похотьми, да очистиши сердце твое и да будеши храм Животворящаго Духа Святаго. Сподоби и нас, святче Божий, тебе усердно подражати и сице тебе возглашати:

Радуйся, в пустынных дебрех и горах привитавый;

Радуйся, постом и молитвою в напастех себе ограждавый.

Радуйся, яко чести и славы мирския избегал еси;

Радуйся, яко во смирение аки в порфиру Царствия Небеснаго облеклся еси.

Радуйся, благодати сосуде избранный;

Радуйся, любве, соуза совершенства, кладенец преизливанный.

Радуйся, яко игу Христову выю твою подклонил еси;

Радуйся, яко по трудех дневных нощи в молитве проводил еси.

Радуйся, вся обеты иноческия свято соблюдавый;

Радуйся, прельщениям лукаваго никакоже внимавый.

Радуйся, яко от всякаго зла себе хранил еси;

Радуйся, яко полчища бесов посрамил еси.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 10

Спасти хотя душу твою, нозе твои на камени веры поставил еси и, светильник слова Божия вжег, в законе Господни ходил еси, помышляя, яко странник и пришлец еси на земли и яко жительство Твое на небеси есть. Сего ради ко всем заповедем Господним направлялся еси, всяк путь неправды возненавидев, во еже непрестанно воспеваяй Христу Богу ангельскую песнь: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси и крепкое заступление обители твоея и всем верою молящимся тебе, ибо небесе и земли Творец, видя богоугодное житие твое, облагодати тя, да будеши печальным утешение, скорбящим радование, недугующим врач и целитель, кающимся надежда прощения и всем во всяких нуждах помощник, да вси ублажают тя сице:

Радуйся, образе кротости и смирения;

Радуйся, теплый ходатаю нам спасения.

Радуйся, яко ревнующих о спасении под кровом своим соблюдаеши;

Радуйся, яко трудников и богомольцев обители твоея с небеси благословляеши.

Радуйся, обидимых благонадежное и скорое защищение;

Радуйся, в скорбех и печалех нам всем утешение.

Радуйся, яко всем, притекающим к тебе, в нуждех помогаеши;

Радуйся, яко за вся православныя христианы молитвы Богу возсылаеши.

Радуйся, на свещнице Христовой поставленный;

Радуйся, на земли дивно от Бога прославленный.

Радуйся, яко гнев Божий от нас грешных отвращаеши;

Радуйся, яко любовию чтущих святую память твою благодатно посещаеши.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 11

Пение надгробное со слезами смешанное принесл еси, всеблаженне отче, егда, возвратився в обитель, уведел еси о преставлении сподвижника твоего преподобнаго Савватия, егоже зело, яко брата, любил еси. Егда же Господь посла тебе новаго сподвижника твоего, преподобнаго Зосиму, тогда радости исполнився, благодарно Богу возгласил еси: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарное светило показался еси, отче наш, Германе, в нощи греховней блуждающим, души наша светом богопознания просвещая и по пути заповедей Христовых ходити наставляя. Сего ради к тебе усердно притекаем и тако тя восхваляем:

Радуйся, целомудрия изрядный ревнителю;

Радуйся, чистоты усердный блюстителю.

Радуйся, яко надежду небеснаго наследия в себе имел еси;

Радуйся, яко жития преподобных Зосимы и Савватия списати повелел еси.

Радуйся, вся заветы преподобнаго Зосимы свято хранивый;

Радуйся, ни един же от них преступивый.

Радуйся, яко о смертнем часе непрестанне помышлял еси;

Радуйся, яко ко исходу от жития сего себе присно уготовлял еси.

Радуйся, по Бозе упование твое на Матерь Божию возлагавый;

Радуйся, Богородицу яко Матерь Света выну в песнех величавый.

Радуйся, яко преподобнаго Зосиму ко гробу проводил еси;

Радуйся, яко тело его многотрудное слезами теплыми оросил еси.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 12

Благодать, свыше ти дарованную, подаждь нам, досточудне отче наш, яко да и мы, подражающе вере и благочестию твоему, принесем Спасителю нашему дары духовныя; покаяние теплое, молитвы усердныя, братолюбие нелицемерное со всеми добродетельми, и сподобимся купно с тобою взывати Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твоя чудесы, богоносне отче наш, восхваляем подвиги твоя, ублажаем и кончину твою, ибо, на смертнем одре возлежа и исход свой провидя, возжелал еси исповедатися и Святых Христовых Таин причаститися. Сподоби убо и нас христианския кончины живота нашего и добраго ответа на Страшнем судищи Христове, да зовем ти:

Радуйся, в монастыри преподобнаго Антония Римлянина богоугодное житие твое скончавый;

Радуйся, в Новограде на послушании умиленный дух твой Богу предавый.

Радуйся, яко и по смерти чудесы твоими сияеши;

Радуйся, яко духи нечистыя от человек прогоняеши.

Радуйся, от обители земныя во обители небесныя преселивыйся;

Радуйся, тамо со всеми святыми в вечней славе водворивыйся.

Радуйся, яко мощи твоя на месте трудов твоих почивают;

Радуйся, яко тыя мощи исцеления верующим источают.

Радуйся, духом воскресый прежде общаго воскресения;

Радуйся, и нашим душам указуяй путь обновления.

Радуйся, яко монахов множество наставника тя почитают;

Радуйся, яко православних собор присно тя ублажает.

Радуйся, отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче.

Кондак 13

О преподобне и преблаженне отче наш Германе. Приими ныне малое сие моление наше, от души в похвалу тебе приносимое, и твоим многомощным предстательством умоли Господа нашего Иисуса Христа, да пробавит милость Свою нам грешным и подаст нам во временнем житии нашем вся благая и потребная яже к животу и благочестию, да и мы с тобою и всеми святыми выну Ему вопием: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й

Молитва преподобному Герману Соловецкому

О великий угодниче Христов, земный ангеле и небесный человече, преблаженне отче наш Германе, преподобных Зосимы и Савватия сподвижниче, Соловецкий чудотворче и пустынножителю. Обстояще честную раку цельбоносных мощей твоих, мысленными очесы зрим тя с нами суща и мольбам нашим внемлюща. Сего ради с верою и любовию припадающе к тебе молим тя: призри с небесе святаго на нас грешных, слабых духом и немощных телом, и умилосердися, помози нам твоим многомощным ходатайством ко Творцу и Спасителю нашему. Ты веси, яко подобно реце многоводней, разливаются по земли нашей безбожие, неверие, зловерие, ереси, расколы, распри, раздоры, разделения, и увы нам. Среди именующихся именем Христовым хулится имя Божие, раздирается Церковь — Тело Христово, попираются Евангелие и закон Христов. Ты зриши оскудение велие любве многих и умножение беззаконий, ихже ради грядет гнев Божий на нас грешных. К кому прибегнем, отче наш? К кому возопим? Кто предстанет и защитит нас? На тя упование наше возлагаем, предивный угодниче Христов. Испроси нам у Господа грехов наших прощение и отврати от нас весь гнев Его, праведно движимый на ны. Утверди веру правую в сердцах наших, защити Церковь святую, духом грядущаго в мир противника Христова обуреваемую. Даруй нам любовь к Богу и друг ко другу, мир и единомыслие, утоли вся раздоры и нестроения наша, да не до конца погибнем. Буди стена крепка и заступление обители твоей, в еяже созидании много потрудился еси. Буди отец и наставник и покровитель иноком, ихже с преподобными Зосимою и Савватием мудре собрал еси на месте трудов ваших. Помози им подвигом добрым подвизатися, веру нераздельну соблюсти, главы невидимых змиев сокрушити, победителем греха явитися и житием своим прославити превелие имя Святыя Троицы. Не забуди и нас, любовию чтущих святую память твою и к тебе, яко отцу чадолюбивому, притекающих. Помогай и нам, отче наш милостивый, в душевных и телесных нуждах наших, подавай нам вся благая и потребная в жизни временней, да ревностно поработаем Господу Богу прочее время живота нашего, и понесем на себе иго Его благое и легкое Его бремя, и, тако достигше благодатию Христовою Небеснаго Царствия, сподобимся с тобою и со всеми святыми славити и воспевати пречестное и великолепое имя Отца и Сына и Святаго Духа ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Краткое житие преподобного Германа Соловецкого

Преподобный Герман Соловецкий был ро­дом из го­ро­да Тотьмы Перм­ской епар­хии. Рань­ше дру­гих ино­ков он по­бы­вал на Со­лов­ках. Воз­мож­но, он по­се­щал Со­ло­вец­кие ост­ро­ва в 1428 го­ду с по­мо­ра­ми, но в оди­но­че­стве не ре­шил­ся там жить. Он вер­нул­ся на По­мор­ский бе­рег и остал­ся при ча­совне в се­ле­нии Со­ро­ка на ре­ке Выг, где встре­тил пре­по­доб­но­го Сав­ва­тия.

В 1429 го­ду по­движ­ни­ки пе­ре­се­ли­лись на пу­стын­ный Со­ло­вец­кий ост­ров и про­ве­ли око­ло ше­сти лет в тру­дах, по­сте и мо­лит­ве. По­все­днев­ный труд и со­став­лял глав­ный по­двиг пре­по­доб­но­го Гер­ма­на. В 1435 го­ду, ко­гда по­чил пре­по­доб­ный Сав­ва­тий, инок Гер­ман нена­дол­го вер­нул­ся на ма­те­рик и встре­тил пу­стын­ни­ка Зо­си­му. В 1436 го­ду они до­стиг­ли Боль­шо­го Со­ло­вец­ко­го ост­ро­ва и вско­ре ос­но­ва­ли об­ще­жи­тель­ный мо­на­стырь.

По­движ­ник Гер­ман бо­лее 40 лет тру­дил­ся в оби­те­ли при игу­мене Зо­си­ме. Не остав­ляя по­дви­га мо­лит­вен­но­го, он со­вер­шал мор­ские пе­ре­хо­ды, пре­одоле­вал в буд­нич­ных тру­дах при­род­ные тя­го­ты се­вер­но­го края, вме­сте с бра­ти­ей воз­во­дил хра­мы. Уст­ные по­вест­во­ва­ния стар­ца Гер­ма­на о со­ло­вец­ких по­движ­ни­ках Сав­ва­тии и Зо­си­ме, за­пи­сан­ные по его прось­бе, бы­ли позд­нее ис­поль­зо­ва­ны при со­став­ле­нии их жи­тия.

В 1479 го­ду пре­по­доб­ный Гер­ман, ис­пол­няя по­ру­че­ние игу­ме­на Ар­се­ния, пре­ем­ни­ка пре­по­доб­но­го Зо­си­мы, по­ехал в Нов­го­род. Бо­лезнь не поз­во­ли­ла ему вер­нуть­ся на ост­ро­ва. В оби­те­ли свя­то­го Ан­то­ния Рим­ля­ни­на по­движ­ник при­ча­стил­ся Свя­тых Хри­сто­вых Тайн и мир­но пре­дал ду­шу свою Бо­гу. Со­ло­вец­кие ино­ки не смог­ли от­вез­ти его те­ло в мо­на­стырь из-за рас­пу­ти­цы на до­ро­гах и со­вер­ши­ли по­гре­бе­ние в ве­си Хов­ро­ньи­ной на бе­ре­гу ре­ки Сви­ри.

Через пять лет, при игу­мене Ис­а­ии, бра­тия пе­ре­нес­ли свя­тые мо­щи пре­по­доб­но­го Гер­ма­на в Со­ло­вец­кую оби­тель и по­ло­жи­ли ря­дом с мо­ща­ми пре­по­доб­но­го Сав­ва­тия. Позд­нее над ме­стом по­гре­бе­ния пре­по­доб­но­го Гер­ма­на бы­ла по­став­ле­на ча­сов­ня, а в 1860 го­ду по­стро­е­на ка­мен­ная цер­ковь, освя­щен­ная в его честь.

С 1692 го­да по бла­го­сло­ве­нию пат­ри­ар­ха Иоаки­ма уста­нов­ле­но цер­ков­ное по­чи­та­ние пре­по­доб­но­го Гер­ма­на.

Ныне свя­тые мо­щи ос­но­ва­те­лей оби­те­ли пре­по­доб­ных Зо­си­мы, Сав­ва­тия и Гер­ма­на, Со­ло­вец­ких чу­до­твор­цев по­ко­ят­ся в церк­ви Бла­го­ве­ще­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы.

Полное житие преподобного Германа Соловецкого 

Пре­по­доб­ный Гер­ман был ро­дом из го­ро­да Тотьмы Перм­ской епар­хии. Бла­го­че­сти­вые ро­ди­те­ли не мог­ли на­учить его гра­мо­те, но вос­пи­та­ли ум и серд­це сына в стро­гих пра­ви­лах хри­сти­ан­ско­го бла­го­че­стия. С юных лет, стре­мясь к бо­го­уго­жде­нию и спа­се­нию, он по до­сти­же­нии зре­ло­го воз­рас­та по­свя­тил себя все­це­ло на слу­же­ние Богу в ино­че­ской жиз­ни. Мол­ва о чрез­вы­чай­ном удоб­стве Соло­вец­ко­го ост­ро­ва для пу­стын­но­го по­движ­ни­че­ства при­влек­ла его на Бело­мор­ский бе­рег, и с ры­бо­ло­ва­ми ле­том, ве­ро­ят­но, 1428 года он по­се­тил ме­сто сво­их бу­ду­щих по­дви­гов. Хотя Соло­вец­кий ост­ров вполне со­от­вет­ство­вал вле­че­ни­ям его души и пред­став­лял­ся ему со­вер­шен­но удоб­ным для глу­бо­ко­го без­мол­вия, од­на­ко же он не ре­шил­ся остать­ся там на жи­тель­ство один. По окон­ча­нии лета прп. Гер­ман воз­вра­тил­ся с ры­бо­ло­ва­ми на Помор­ский бе­рег и, по­се­лив­шись на реке Выге при ча­совне, под­ви­зал­ся в мо­лит­ве и по­сте.

Полю­бив Соло­вец­кий ост­ров, пре­по­доб­ный Гер­ман сде­лал­ся со вре­ме­нем про­вод­ни­ком и со­жи­те­лем пер­вым оби­та­те­лям его – пре­по­доб­ным Сав­ва­тию († 1435; па­мять 27 сен­тяб­ря/10 ок­тяб­ря) и Зоси­ме († 1478; па­мять 17/30 ап­ре­ля). Уда­лив­шись из Вала­ам­ско­го мо­на­сты­ря и отыс­ки­вая бо­лее уеди­нен­ное ме­сто, инок Сав­ва­тий, объ­ятый ог­нем Боже­ствен­ной люб­ви и сми­рен­но­муд­рия, устре­мил­ся к Бело­му морю с непре­одо­ли­мым же­ла­ни­ем до­стиг­нуть Соло­вец­ко­го ост­ро­ва. На реке Выге он встре­тил­ся с пре­по­доб­ным Гер­ма­ном, от ко­то­ро­го еще бо­лее услы­шал об удоб­стве Соло­вец­ко­го ост­ро­ва для пу­стын­но­жи­тель­ства. Заго­то­вив ла­дью, съест­ные при­па­сы и ору­дия для воз­де­лы­ва­ния зем­ли, око­ло 1429 года оба по­движ­ни­ка пере­се­ли­лись на пу­стын­ный Соло­вец­кий ост­ров. Под Секир­ной го­рой, на рас­сто­я­нии од­ной вер­сты от бе­ре­га, они устро­и­ли кел­лию, где со­вер­ша­ли спа­си­тель­ный по­двиг пу­стын­но­жи­тель­ства. Здесь они были уте­ше­ны осо­бен­ным зна­ме­ни­ем, пред­ве­щав­шим бу­ду­щее пред­на­зна­че­ние ост­ро­ва, а имен­но: Гос­подь бла­го­сло­вил Соло­вец­кий ост­ров для уеди­нен­ной мо­на­ше­ской жиз­ни. Поэто­му ми­ряне не мог­ли на нем дол­го оста­вать­ся. Но один ры­бак дерз­нул по­се­лить­ся там с же­ной. Одна­жды в ран­нее вос­крес­ное утро пре­по­доб­ный Сав­ва­тий услы­шал плач и сто­ны. И ко­гда пре­по­доб­ный Гер­ман по­шел к ме­сту, от­ку­да они слы­ша­лись, то уви­дел жен­щи­ну в сле­зах, ко­то­рая и рас­ска­за­ла ему, что два свет­лых юно­ши били ее, по­веле­вая оста­вить ост­ров, опре­де­лен­ный по воле Божи­ей для жи­тель­ства ино­ков. После это­го ры­бак с же­ною от­плыл с ост­ро­ва.

В су­ро­вом по­дви­ге пре­по­доб­ные Гер­ман и Сав­ва­тий про­ве­ли око­ло ше­сти лет. В 1435 году пре­по­доб­ный Гер­ман уехал на Оне­гу за при­па­са­ми, а пре­по­доб­ный Сав­ва­тий ото­шел ко Гос­по­ду. Но слу­чи­лось это не на ост­ро­ве, а на реке Выге, куда пре­по­доб­ный Сав­ва­тий при­плыл в пред­чув­ствии кон­чи­ны для при­ча­ще­ния Св. Таин. Одна­ко в ско­ром вре­ме­ни Гос­подь при­вел к пре­по­доб­но­му Гер­ма­ну дру­го­го пу­стын­ни­ка – юно­го от­шель­ни­ка Зоси­му, ко­то­рый со­ору­дил кел­лию на бе­ре­гу прес­но­вод­но­го озе­ра, в по­лу­вер­сте от кел­лии пре­по­доб­но­го Гер­ма­на. С это­го вре­ме­ни пре­по­доб­ный Гер­ман сде­лал­ся по­сто­ян­ным оби­та­те­лем ост­ро­ва, участ­ни­ком мо­лит­вен­ных по­дви­гов пре­по­доб­но­го Зоси­мы и рев­ност­ным по­мощ­ни­ком его в ос­но­ва­нии мо­на­сты­ря. Будучи че­ло­ве­ком некниж­ным, но убеж­ден­ный в том, что жизнь ве­ли­ких по­движ­ни­ков весь­ма на­зи­да­тель­на, прп. Гер­ман впо­след­ствии ве­лел за­пи­сать кли­ри­кам для па­мя­ти все, что он ви­дел при жиз­ни пре­по­доб­но­го Сав­ва­тия, о при­ше­ствии сво­ем с ним на ост­ров и о раз­ных со­бы­ти­ях из жиз­ни бла­жен­ных от­цов. Таких за­пи­сок оста­ва­лось нема­ло, ими вос­поль­зо­вал­ся при со­став­ле­нии жи­тия пре­по­доб­ных Зоси­мы и Сав­ва­тия уче­ник пре­по­доб­но­го Гер­ма­на Доси­фей. Так­же пре­по­доб­ный за­ве­щал уче­ни­кам со­би­рать в оби­тель кни­ги.

Более пя­ти­де­ся­ти лет про­вел пре­по­доб­ный Гер­ман на су­ро­вом, хо­лод­ном ост­ро­ве, про­во­дя жизнь в непре­стан­ной Иису­со­вой мо­лит­ве и тру­дах, ста­ра­ясь как мож­но бо­лее быть по­лез­ным для оби­те­ли. Но по нуж­дам мо­на­сты­ря ча­сто пу­те­ше­ство­вал на твер­дую зем­лю. Свя­тая лю­бовь не взи­ра­ла ни на опас­но­сти пла­ва­ния по об­ман­чи­во­му морю, ни на дру­гие неудоб­ства пути, нелег­кие осо­бен­но для ста­ро­сти. И са­мая смерть за­стиг­ла его на служ­бе оби­те­ли. В 1479 году при игу­мене Арсе­нии, пре­ем­ни­ке св. Зоси­мы, пре­по­доб­ный Гер­ман был по­слан в Нов­го­род по де­лам мо­на­сты­ря, в оби­те­ли св. Анто­ния Рим­ля­ни­на по­чув­ство­вал бли­зость кон­чи­ны и по­сле ис­по­ве­ди и при­ча­ще­ния Св. Таин мир­но пре­дал дух свой Богу. Соло­вец­кие ино­ки хо­те­ли пе­ре­вез­ти тело свя­то­го стар­ца в род­ную оби­тель. Чест­ные мощи свя­то­го были об­ре­те­ны нетлен­ны­ми и с че­стью по­ло­же­ны с пра­вой сто­ро­ны ал­та­ря в мо­на­стыр­ском хра­ме во имя свя­ти­те­ля и чудо­твор­ца Нико­лая, ря­дом с мо­ща­ми пре­по­доб­но­го Сав­ва­тия. Впо­след­ствии над ме­стом по­гре­бе­ния пре­по­доб­но­го Гер­ма­на была устро­е­на ча­сов­ня, а в 1860 году в оби­тели был освя­щен ка­мен­ный храм его име­ни.

Око­ло 1602 года пре­по­доб­ный Гер­ман явил­ся пре­сви­те­ру Гри­го­рию, слу­жив­шему в го­ро­де Тотьме, и по­ве­лел ему на­пи­сать его об­раз вме­сте с пре­по­доб­ны­ми Зоси­мой и Сав­ва­ти­ем и со­ста­вить ему тро­парь. Пре­сви­тер Гри­го­рий ис­пол­нил по­ве­ле­ние свя­то­го. Все с ве­рою при­хо­див­шие к иконе пре­по­доб­но­го Гер­ма­на по­лу­ча­ли исце­ле­ния от неду­гов.

Празд­но­ва­ние пре­по­доб­но­му по бла­го­сло­ве­нию пат­ри­ар­ха Мос­ков­ско­го и всея Руси Иоаки­ма (1674–1690) и ар­хи­епи­ско­па Хол­мо­гор­ско­го Афа­на­сия со­вер­ша­ет­ся с 1692 года 30 июля/12 ав­гу­ста.

Сохра­ни­лось ру­ко­пис­ное жи­тие свя­то­го, со­став­лен­ное око­ло 1627 года ино­ком Соло­вец­кой оби­те­ли. К жи­тию при­ло­же­но опи­са­ние чу­дес, со­вер­шив­ших­ся от ико­ны пре­по­доб­но­го Гер­ма­на в Тотьме.