Акафист святителю Василию, епископу Рязанскому, чудотворцу

Предназначен для келейного чтения

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 23 июня (10 июня ст. ст.); 16 июля (03 июля ст. ст.)

Не утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранному от Небеснаго Пастыреначальника и от Святаго Духа поставленному в пастыря страны Рязанския и Муромския, прославльшемуся святым житием и чудесы, похвальная пения приносим ти, святителю Христов Василие. Ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, от всяких нас зол и обстояний свобождай, да с радостию и благодарением всегда тебе зовем:

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Икос 1

Ангелу Божию подобен был еси, святителю Христов, светлостию ума твоего, чистотою сердца и незлобием, пожив на земли, аки безплотен; сего ради прослави тя Всевышний Господь нетлением честных мощей твоих и дивными чудесы. Темже с любовию благоговейно зовем ти:

Радуйся, прежде рождения твоего на служение спасению людей свыше предизбранный; радуйся, от пелен младенческих Господу Богу посвященный.

Радуйся, от юности твоея всем сердцем Господа возлюбивый; радуйся, вся благая и красная мира сего Господа ради презревый.

Радуйся, в повелениих Господних всегда усердно ходивый; радуйся, всякими боголюбезными добродетельми душу твою украсивый.

Радуйся, ум твой весь ко Господу устремивый; радуйся, высокий образ иноческих подвигов в житии твоем явивый.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 2

Видя благоверный князь Георгий светлость ума твоего и святое житие твое, избра тя, яко мужа мудра, праведна и свята, во епископа града своего Мурома, да просветиши неведущия Божественныя Истины, исправиши беззаконныя, утешиши скорбящия и научиши вся достойно пети Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум просвещен книжным учением и богомыслием, паче же благодатию Божиею озарен имея, преславне отче Василие, восхотел еси тьму нечестия и заблуждений в пастве твоей разгнати, просветити же ю светом истиннаго Боговедения и благочестия. Сего ради, восхваляюще тя, глаголем:

Радуйся, истинныя премудрости исполненный; радуйся, благодатию Святаго Духа озаренный.

Радуйся, Божественныя Истины усердный проповедниче; радуйся, велений Господних немолчный провозвестниче.

Радуйся, правыя веры и добродетелей ревностный насадителю; радуйся, суеверий и пороков мужественный искоренителю.

Радуйся, яко словесное стадо твое мудре упасл еси; радуйся, яко премногия души к вечному спасению наставил еси.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 3

Силою проповеди твоея, богомудре святителю, благодатию Божиею споспешествуемыя, купно же образом святаго жития твоего, мнози, омраченнии тьмою неразумия и заблуждений, Божественную Истину уведеша, мнози нечестивии беззакония и развращения оставиша и на стези спасения обратишася, в покаянии и умилении сердца поюще Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имея непрестанное попечение о разоренней от злочестивых супостат пастве Муромстей, яко мудрый пастырь и чадолюбивый отец, во благоустроении сея неусыпно трудился еси, всем духовным чадом твоим потребную коемуждо помощь подавая. Темже достоин еси прославлятися звании сими:

Радуйся, сирых и вдовиц предстателю; радуйся, не имущих крова теплый крове и алчущих питателю.

Радуйся, скорбящих и унывающих скорый утешителю; радуйся, во вражде сущих примирителю.

Радуйся, ищущих спасения благонадежный к небеси руководителю; радуйся, сомнящихся в вере мудрый просветителю.

Радуйся, сострадательных и милостивых мощный споспешниче; радуйся, нищих духом и чистых сердцем благий наставниче.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 4

Бурею исконныя злобы волнуемь всезлобный диавол, не терпя непорочности жития твоего и благопоспешнаго пастырскаго служения, святе Василие, воздвиже на тя бурю мятежа буиих и неистовых жителей града Мурома, иже, лукавым мечтанием вражиим прельстившеся, возмнеша тя аки нецеломудрена и неблагочестна; темже и восхотеша, во ослеплении своем, не точию изгнати тя из града, но и умертвити. Ты же, архиерею Божий, все упование твое на Всесильнаго Господа и Пречистую Богородицу возложив, воспевал еси ангельскую песнь: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше враждовавшии на тя людие града Мурома зело кроткия глаголы твоя, святителю Христов, имиже просил еси дати тебе мало времене до утрия до третияго часа, укротиша ярость свою и отыдоша в домы своя; ты же, угодниче Божий, по всенощней слезней молитве твоей к Богу Спасителю и Пречистей Богородице во храме святых страстотерпцев Бориса и Глеба, приим на руки твоя честную икону Богоматере, отшел еси к реце Оце, хотяй оставити град Муром и по волнам плыти. Воспоминающе убо сие отшествие твое, возглашаем ти сицевая:

Радуйся, высокий образе предивнаго смирения; радуйся, светлое зерцало твердыя веры и непоколебимыя надежды на Бога Вышняго.

Радуйся, столпе терпения, злобою человеческою непоколебимый; радуйся, адаманте, прилоги вражиими несокрушимый.

Радуйся, агнче незлобиве, кротостию твоею гонители твоя аки дивия звери укротивый; радуйся, смирением твоим козни диавола преславно посрамивый.

Радуйся, блаженне миротворче, мирскаго волнения и мятежа избежавый; радуйся, волнам речным с верою и упованием на Господа себе предавый.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 5

Боготечней звезде уподобился еси, преславне Василие, егда по струям водным, противу течения речнаго, на мантии твоей, аки на легцей ладии, со образом Пречистыя Богоматере, силою Божиею веден был еси из града Мурома ко граду Рязани, поя во умилении сердца чудодеющему и благодеющему ти Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше тя, отче Василие, людие града Мурома пречудне силою Божиею по волнам, аки безплотна носима, уразумеша свое козньми вражиими прельщение, твою же чистоту и непорочность. Темже, в покаянии и сокрушении сердца, возопиша вслед тебе: «Прости ны грешныя рабы твоя, согрешихом пред тобою, отче святый, Владыко, не забуди нас раб твоих!» Мы же, дивящеся толикому благоволению к тебе Божию, в преславнем чудеси явленному, со благоговением вопием ти:

Радуйся, благоуханный сосуде чистоты и целомудрия; радуйся, пресветлый доме Пребожественныя Троицы.

Радуйся, верный слуго Царя Небеснаго; радуйся, возлюбленный рабе Пресвятыя Богородицы.

Радуйся, постом и бдением тело твое изнуривый; радуйся, молитвою и богомыслием ветхаго человека в себе умертвивый.

Радуйся, плаванием твоим по волнам речным струи водныя освятивый; радуйся, тем плаванием жители града Мурома вразумивый и к покаянию обративый.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 6

Провозвестник дивнаго твоего по водам шествия ко граду Рязани явися устроением Божиим благоговейный диакон града того, егда, хотяй начати вечернее богослужение, не можаше изрещи обычнаго возглашения: «Благослови, Владыко!» Но возопи велегласно: «Владыка грядет, сретайте его!» И абие весь освященный собор и людие со князем изыдоша с честными иконами во сретение тебе, святителю Божий, и узревше тя, предивне волнами речными носима, в радовании сердца, благочестно приветствоваша тя, грядуща, чудодеющему же Богу вопияху: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия свет благодати и милости Божия, пришедшу тебе, прехвальне отче, в пределы земли Рязанския, юже просветил еси светом Божественнаго учения и непорочнаго жития твоего. Сего ради возглашаем ти сицевая:

Радуйся, великий избранниче Архиереа Вечнаго, Господа Иисуса; радуйся, чистый сосуде Божественныя благодати.

Радуйся, Божиих велений вернейший исполнителю; радуйся, Христовых заповедей неуклонный хранителю.

Радуйся, светильниче, на высоте церковней поставленный; радуйся, премудрый управителю корабля духовнаго.

Радуйся, богогласная трубо евангельскаго учения; радуйся, твердый поборниче Церкве Христовы.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 7

Хотя привести паству твою рязанскую ко истинному богопознанию и спасению, еще же успокоити и укрепити ю, прежде разорену бывшую от безбожных иноплеменников, подъял еси великия труды и подвиги, преблагий пастырю, непрестанно поучая, утешая и назидая словесныя овцы твоя, споспешествующему же тебе и укрепляющему тя во трудех Господу Богу поя: Аллилуиа.

Икос 7

Новое место святительских трудов твоих, паки разорену бывшу и конечне опустошену граду Рязани от лютых варвар и храмом Божиим в нем сожженным, указа тебе Благопромыслитель Господь град Переславль Рязанский, аможе чудне преселился еси и был еси первый архиерей граду сему, идеже вельми прослави тя Господь Бог, научая нас взывати тебе:

Радуйся, высокая похвало и украшение Переславлю Рязанскому; радуйся, святительскаго престола в нем богоизбранный основателю.

Радуйся, великия труды и подвиги во благоустроении новыя паствы твоея подъемый; радуйся, отеческое попечение о спасении духовных чад твоих всегда имевый.

Радуйся, благодатных даров неоскудный раздателю; радуйся, Божественных Таин благочестный строителю.

Радуйся, апостольских преданий усердный ревнителю; радуйся, уставов Православныя Церкве верный хранителю.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 8

Странно бе и дивно твое дальнее шествие по водам из града Мурома во град Рязань, паки же странно и преславно бысть твое второе плавание противу стремления воднаго, егда преселялся еси из древняго града Рязани во град Переславль Рязанский по тойжде реце Оце, паки нося с собою чудную икону Богоматере, яко непоколебимое ограждение и утверждение новому граду, Богу же, Помощнику твоему, поя: Аллилуиа.

Икос 8

Всем быти вся восхотев по образу Верховнаго от Апостолов, являл еси, любвеобильне отче, духовным чадом твоим благопотребную коемуждо помощь, быв, якоже Иов, око слепым, нога хромым, неусыпно труждаяся в научении, утешении и укреплении паствы твоея. Темже прославляюще тя зовем:

Радуйся, премудрый устроителю града Переславля Рязанскаго; радуйся, немолчный наставниче веры и благочестия.

Радуйся, крине сада божественнаго, посреде терния процветый; радуйся, плодоносное древо, питающее алчущих жизни вечныя.

Радуйся, растленных обычаев искоренителю, благих же нравов насадителю; радуйся, лютых болезней и недугов скорый целителю.

Радуйся, архиереев паствы рязанския во благоустроении ея присный пособниче; радуйся, благих начальников и градоправителей в ней незримый советниче.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 9

Возшед на высоту богоподобныя святости, сияя светом веры пред человеки в добрых делех, образ был еси пастве твоей словом, житием, учением, верою и чистотою, научая всех разумно пети Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Витии многовещаннии не могут по достоянию восхвалити тя, богомудре Василие, и воспети святость жития твоего и молитвенныя подвиги, деннонощныя труды и попечения, спасения ради пасомых подъятыя, неправедное и лютое озлобление от буиих жителей града Мурома, кротость и незлобие твое, паче же двукратное твое чудное по водам плавание. Мы же со удивлением благочестно зовем ти сицевая:

Радуйся, богомудрых святителей высокая похвало; радуйся, преподобных и праведных пречестная славо.

Радуйся, мучеников и исповедников сопричастниче; радуйся, апостолов единонравниче и сопрестольниче.

Радуйся, пастырей Церкве образе достоподражательный; радуйся, монашествующих наставниче и руководителю.

Радуйся, яко тесным и жестоким путем всегда ходил еси; радуйся, яко тем вечныя славы достигл еси.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 10

Спасти хотя, просветити же и утешити люди страны рязанския, Всеблагий Господь избра тя, предчудне святителю, во исполнителя Его всеблагия воли и велия милости, да укрепиши немощныя, утешиши печальныя, исправиши порочныя, научая всех благочестно пети Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стена и утверждение, отец и заступник древния паствы рязанския, прехвальне Василие, был еси; буди и нам, новым чадом твоим, щит и ограждение от враг видимых и невидимых, помощник в бедах и скорбех и искушениих, да с любовию благодарственно зовем ти:

Радуйся, чистоты и целомудрия твердый охранителю; радуйся, одержимых студными помыслы верный помощниче.

Радуйся, неправедно злословимых и оклеветаваемых надежный защитниче; радуйся, злословящих и оклеветавающих ближния своя сильный обличителю.

Радуйся, плавающих по водам и путешествующих благий путеводителю; радуйся, обуреваемых волнами морскими тихое пристанище.

Радуйся, усердно труждающихся во благих делех звания своего присный споспешниче; радуйся, тепле молящихся и с верою под кров твой прибегающих скорый предстателю.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 11

Пение смиренное и усердное приими от нас, преблаженне отче Василие, не отрини нас грешных и недостойных, к помощи твоей прибегающих, но услыши благосердно моления наша, да с радостию поем о тебе Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарная свеща, светло горевшая и светившая на триех высоких светильницех Божия Церкве, во триех градех страны рязанския, достославне отче, был еси, блистая и озаряя всех светом боговедения и спасения. Озари и нас, святе, омраченных мглою страстей и суемудрия, да со умилением тебе зовем:

Радуйся, проповедников Божественныя Истины споспешниче; радуйся, хулителей православныя веры и врагов Христовы Церкве противоборниче.

Радуйся, напаствуемых и невинно гонимых защито и утешение; радуйся, девственников и постников твердое укрепление.

Радуйся, кротких и смиренных вернейший покровителю; радуйся, заблуждших на путь правый наставниче.

Радуйся, яко ухищрения демонская разрушаеши и стужаемыя от бесов свобождаеши; радуйся, яко волнения водная и свирепыя бури укрощаеши.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 12

Благодать имея от возлюбившаго тя Господа, святе Василие, исполняти вся благая прошения наша, испроси богоприятными твоими молитвами вся благая и полезная душам и телесем нашим, паче же оставление согрешений наших, да со умилением сердца благодарно поем Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твое равноангельное святое житие, многотрудное и многоплодное служение твое Церкви Божией, еще же велия и дивная чудеса, тебе ради явленная возлюбившим тя Господем, восхваляем тя, угодниче Христов Василие. Обаче не могуще достойно изобразити величие и славу твою, со благоговением и радостию зовем ти:

Радуйся, богомудре и богоизбранне первопастырю града Переславля Рязанскаго, паче всех пастырей его превознесенный; радуйся, венцем славы от Архиереа Вечнаго, Сына Божия, увенчанный.

Радуйся, яко бурное житейское море со славою преплыл еси и в тихое небесное пристанище достигл еси; радуйся, яко течение служения твоего добре совершил еси и веру твою непорочну соблюл еси.

Радуйся, яко со апостолы и святители водворяешися; радуйся, яко с сонмом мучеников, преподобных и всех праведных веселишися.

Радуйся, яко пред лицем Господа ныне предстоиши и с лики ангельскими Его славословиши; радуйся, яко паству рязанскую непрестанно назираеши и вся благая ей у Царя Царей ходатайствуеши.

Радуйся, Василие, Первосвятителю Рязанский и предивный чудотворче.

Кондак 13

О преславный отче наш Василие, святителю Христов и чудотворче! Приими сие малое моление наше, и действенным твоим пред Богом ходатайством избави нас от козней вражиих и всякаго зла, да в мире и покаянии прочее время жития нашего скончаем и достигнем блаженнаго упокоения в вечных обителех, идеже купно с тобою и всеми святыми гласом радования во веки воспоем Богу: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос: «Ангелу Божию…» и 1-й кондак: «Избранному от Небеснаго…».

Молитва первая

Святителю отче Василие! Дивным шествием твоим по водам и нетлением честных мощей твоих уверившеся, яко имаши велию благодать у Господа Бога, с верою и надеждою к тебе прибегаем и умиленно молим тя: моли о нас Христа Бога нашего, сохранившаго тя, якоже Петра, от потопления в волнах речных и от истления в сердце земли, да благодать Его спасительная сопутствует нам на всех путех жизни сея, сохраняющи ны невредимы от всякаго злаго обстояния, всякий противный ветр напастей и бурю страстей утоляющи, тихое же и безмятежное плавание в житейстем сем мори нам дарующи. Да простит нам Милосердый Господь всякое прегрешение, вольное и невольное, немощь естества нашего благостию Своею покрывая, да утвердит нас во святей Своей Православней вере и благочестии, исполняя сердца наша любве и ревности о соблюдении заповедей Его ко спасению душ наших. Церкви Православно-Российстей да дарует мир и благоденствие, да возглаголет в сердце правителей наших благая о ней и о всех людех, да низпослет земли нашей времена мирна, благорастворены воздухи, земли плодоносие и вся на пользу настоящаго жития потребная и да избавит вся грады и веси отечества нашего и всю землю Русскую от глада, губительнаго огня, смертоносныя язвы и от всякаго зла, да тако в мире, благоденствии и преспеянии в добродетелех путь жизни сея прешедше, внидем в вечное царство, уготованное святым Его. О всехвальный святителю наш и угодниче Христов Василие! Веруем и уповаем, яко можеши молитвами твоими устроити вся благая душам и телесем нашим, имея Помощницу Преблагословенную Владычицу нашу Богородицу, Еяже честною и чудотворною иконою сохраняемь, шествие по водам, яко по суху, совершив, богоспасаемаго града Рязани достигл еси. Сего ради прилежно молим тя: не отвержи нас от заступления твоего, потщися на помощь нашу и умоли за ны Господа и Бога нашего Иисуса Христа, избавльшаго тя от злокозненных сетей лукаваго и клеветы человеческия, да, призрев на ны милостивно, избавит нас от всякия беды, скорби и болезни душевныя и телесныя и да сподобит нас, грешных и недостойных, Небеснаго Царствия Своего молитвами Пресвятыя Матере Своея и твоим теплым за ны предстательством, всегда, ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.

Молитва вторая

Богоизбранне первосвятителю наш и угодниче Христов Василие, святостию жития твоего, чудным по водам плаванием и нетлением мощей твоих препрославленне! Предстоя Престолу Вседержителя и имея велие к Нему дерзновение, моли Его, да пробавит милость Свою к нам, грешным и недостойным рабом Своим, и дарует народу здравие, долгоденствие и во всем благое поспешение; пастырем Церкве да подаст духовное трезвение и ревность о спасении пасомых; градоначальником и судиям - страх Божий, правоту и безкорыстие; воином - терпение, мужество и на враги одоление; супругом - взаимную любовь, верность и единомыслие; куплю деющим - праводушие, земледельцем - трудолюбие и трезвенность, сирым - призрение, болящим - исцеление, обидимым - заступление, оклеветаваемым - оправдание и всем людем паствы твоея вся ко временней и вечней жизни потребная. Паче же моли Господа, молитвенниче наш, да простит нам всякое согрешение, вольное и невольное, и очистит от всякия скверны плоти и духа; да избавит от козней исконнаго врага, ненавистника и человекоубиицы, и сохранит от клеветы человеческия; да утвердит во истинней спасительней вере и нелицемернем благочестии; да соблюдет от суемудрия и душетленных учений духов лестчих, действующих в веце сем в сынех противления; да охранит сердца наша от прельщения красными мира сего и да научит огребатися от плотских похотей и страстей, горняя мудрствовати, а не земная. Моли, отче наш, Всесвятаго и Божественнаго Духа, да возсияет свет благодати Его братиям нашим по плоти, во тьме лжеверия седящим, и да познают Христа, Бога Истиннаго, Единаго Спасителя всех человек; да возсияет свет сей и блуждающим на распутиих раскола, да вразумятся и приидут во ограду Православныя Церкве, в нейже единей несомненно содевается вечное спасение верных. О святителю Христов, молитвенниче наш! Моли Христа Бога и Пречистую Матерь Его, да упразднит вражды наша и нестроения, соединит же вся ны богоподобною любовию, да в мире и единомыслии, желанием спасения горяще, Господеви работающе, друг друга тяготы носяще, добрым подвигом подвизаемся и, течение скончавше, достигнем в тихое пристанище Небеснаго Царствия и прославим неизреченное человеколюбие и милосердие Спасителя нашего Иисуса Христа, Сына Божия, со Безначальным Его Отцем и Пресвятым Духом во веки веков. Аминь.

Тропарь, глас 4

Первее в Муроме святительством почтен был еси, из негоже неправедно изгоняемь, на мантию, яко на легкий корабль, возшел еси, на нейже паче естества, яко безплотен, по водам шествие творя, промышлением Вышняго и заступлением Богоматере управляемь, богоспасаемаго града Рязани достигл еси и, в нем архиерейства престол восприим, богоданную паству Рязанскую добре упасл еси. Святителю отче наш Василие, моли Христа Бога спастися душам нашим.

Кондак, глас 8

Яко многосветлая звезда от Мурома возсиял еси, святителю Василие, по водам же дошед до града нашего Рязани, Церковь Божию добре упасл еси, просвещая люди учением и житием твоим. Поминай и ныне чада твоя, молим тя, наставниче наш добрый, и за ны Христу Богу и Пречистей Его Матери молися, да благодарнею душею зовем ти: радуйся, угодниче Христов и теплый к Богу о нас молитвенниче.

Ґкafістъ с™и1телю васjлію, є3пcкопу рzзaнскому, чудотв0рцу.

Кондaкъ №.

И#збрaнному t нбcнагw пастыреначaльника, и3 t с™aгw д¦а постaвленному въ пaстырz страны2 рzзaнскіz и3 мyромскіz, прослaвльшемусz с™hмъ житіeмъ и3 чудесы2, похв†льнаz пBніz прин0симъ ти2, с™и1телю хrт0въ васjліе. тh же, ћкw и3мёzй дерзновeніе ко гDу, t всsкихъ нaсъ ѕHлъ и3 њбстоsній свобождaй, да съ рaдостію и3 бlгодарeніемъ всегдA тебЁ зовeмъ: Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Јкосъ №.

ЃгGлу б9ію под0бенъ бhлъ є3си2, с™и1телю хrт0въ, свётлостію ўмA твоегw2, чистот0ю сeрдца и3 неѕл0біемъ, пожи1въ на земли2, ѓки безпл0тенъ: сегw2 рaди прослaви тS всевhшній гDь нетлёніемъ честнhхъ мощeй твои1хъ и3 ди1вными чудесы2. тёмже съ люб0вію бlгоговёйнw зовeмъ ти2:

Рaдуйсz, прeжде рождeніz твоегw2 на служeніе сп7сeнію людeй свhше пред8избрaнный: рaдуйсz, t пелeнъ младeнческихъ гDу бGу посвzщeнный.

Рaдуйсz, t ю4ности твоеS всёмъ сeрдцемъ гDа возлюби1вый: рaдуйсz, вс‰ благ†z и3 кр†снаz мjра сегw2 гDа рaди презрёвый.

Рaдуйсz, въ повелёніихъ гDнихъ всегдA ўсeрднw ходи1вый: рaдуйсz, всsкими бGолюбeзными добродётельми дyшу твою2 ўкраси1вый.

Рaдуйсz, ќмъ тв0й вeсь ко гDу ўстреми1вый: рaдуйсz, выс0кій w4бразъ и4ноческихъ п0двигwвъ въ житіи2 твоeмъ kви1вый.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ в7.

Ви1дz бlговёрный кнsзь геHргій свётлость ўмA твоегw2 и3 с™0е житіE твоE, и3збрa тz, ћкw мyжа мyдра, прaведна и3 свsта, во є3пcкпа грaда своегw2 мyрома, да просвэти1ши невёдущыz б9eственныz и4стины, и3спрaвиши беззакHнныz, ўтёшиши скорбsщыz и3 научи1ши вс‰ дост0йнw пёти бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ в7.

Рaзумъ просвэщeнъ кни1жнымъ ўчeніемъ и3 бGомhсліемъ, пaче же бlгодaтію б9іею њзарeнъ и3мёz, преслaвне џтче васjліе, восхотёлъ є3си2 тмY нечeстіz и3 заблуждeній въ пaствэ твоeй разгнaти, просвэти1ти же ю5 свётомъ и4стиннагw бGовёдэніz и3 бlгочeстіz. сегw2 рaди, восхвалsюще тS, глаг0лемъ:

Рaдуйсz, и4стинныz премyдрости и3сп0лненный: рaдуйсz, бlгодaтію с™aгw д¦а њзарeнный.

Рaдуйсz, бжcтвенныz и4стины ўсeрдный проповёдниче: рaдуйсz, велёній гDнихъ нем0лчный провозвёстниче.

Рaдуйсz, прaвыz вёры и3 добродётелей рeвностный насади1телю: рaдуйсz, суевёрій и3 пор0кwвъ мyжественный и3скорени1телю.

Рaдуйсz, ћкw словeсное стaдо твоE мyдрэ ўпaслъ є3си2: рaдуйсz, ћкw премнHгіz дyшы къ вёчному сп7сeнію настaвилъ є3си2.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ G.

Си1лою пр0повэди твоеS, бGомyдре с™и1телю, бlгодaтію б9іею споспэшествyемыz, кyпнw же w4бразомъ с™aгw житіS твоегw2, мн0зи, њмрачeнніи тм0ю неразyміz и3 заблуждeній, бжcтвенную и4стину ўвёдэша, мн0зи нечести1віи беззакHніz и3 развращє1ніz њстaвиша и3 на стєзи2 сп7сeніz њбрати1шасz, въ покаsніи и3 ўмилeна сeрдца пою1ще бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ G.

И#мёz непрестaнное попечeніе њ разорeннэй t ѕлочести1выхъ супост†тъ пaствэ мyромстэй, ћкw мyдрый пaстырь и3 чадолюби1вый nтeцъ, во бlгоустроeніи сеS неусhпнw труди1лсz є3си2, всBмъ духHвнымъ чaдwмъ твои6мъ потрёбную коемyждо п0мощь подавaz. тёмже дост0инъ є3си2 прославлsтисz зв†ніи си1ми:

Рaдуйсz, си1рыхъ и3 вдови1цъ предстaтелю: рaдуйсz, не и3мyщихъ кр0ва тeплый кр0ве и3 ѓлчущихъ питaтелю.

Рaдуйсz, скорбsщихъ и3 ўповaющихъ ск0рый ўтёшителю: рaдуйсz, во враждЁ сyщихъ примири1телю.

Рaдуйсz, и4щущихъ сп7сeніz бlгонадeжный къ нб7си2 руководи1телю: рaдуйсz, сомнsщихсz въ вёрэ мyдрый просвэти1телю.

Рaдуйсz, сострадaтельныхъ и3 ми1лостивыхъ м0щный споспёшниче: рaдуйсz, ни1щихъ дyхомъ и3 чи1стыхъ сeрдцемъ бlгjй настaвниче.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ д7.

Бyрею и3ск0нныz ѕл0бы волнyемь всеѕл0бный діaволъ, не терпS непор0чности житіS твоегw2 и3 бlгопоспёшнагw пaстырскагw служeніz, свsте васjліе, воздви1же на тS бyрю мzтeжа бyіихъ и3 неи1стовыхъ жи1телей грaда мyрома, и5же, лукaвымъ мечтaніемъ врaжіимъ прельсти1вшесz, возмнёша тS, ѓки нецэломyдрена и3 небlгочeстна: тёмже и3 восхотёша, во њслэплeніи своeмъ, не т0чію и3згнaти тS и3з8 грaда, но и3 ўмертви1ти. тh же, ґрхіерeю б9ій, всE ўповaніе твоE на всеси1льнагw гDа и3 пречcтую бцdу возложи1въ, воспэвaлъ є3си2 ѓгGльскую пёснь: Ґллилyіа.

Јкосъ д7.

Слhшавше враждовaвшіи на тS лю1діе грaда мyрома ѕэлw2 крHткіz глаг0лы тво‰, с™и1телю хrт0въ, и4миже проси1лъ є3си2 дaти тебЁ мaлw врeмене до ќтріz до трeтіzгw часA, ўкроти1ша ћрость свою2 и3 tид0ша въ д0мы сво‰: тh же, ўг0дниче б9ій, по всен0щнэй слeзнэй мlтвэ твоeй къ бGу сп7си1телю и3 прес™ёй бцdэ во хрaмэ с™hхъ страстотeрпцєвъ бори1са и3 глёба, пріи1мъ на рyки твоS честнyю їкHну бGом™ре, tшeлъ є3си2 къ рэцЁ nц7Ё, хотsй њстaвити грaдъ мyромъ и3 по волнaмъ плhти. воспоминaюще u5бо сіE tшeствіе твоE, возглашaемъ ти2 сицев†z:

Рaдуйсz, выс0кій w4бразе преди1внагw смирeніz: рaдуйсz, свётлое зерцaло твeрдыz вёры и3 непоколеби1мыz надeжды на бGа вhшнzго.

Рaдуйсz, ст0лпе терпёніz, ѕл0бою человёческою непоколеби1мый: рaдуйсz, ґдамaнте, прил0ги врaжіими несокруши1мый.

Рaдуйсz, ѓгнче неѕл0биве, кр0тостію твоeю гони1тели тво‰ ѓки ди6віz ѕвBри ўкроти1вый: рaдуйсz, смирeніемъ твои1мъ кHзни діaвола преслaвнw посрами1вый.

Рaдуйсz, бlжeнне миротв0рче, мірскaгw волнeніz и3 мzтeжа и3збэжaвый: рaдуйсz, волнaмъ рBчнымъ съ вёрою и3 ўповaніемъ на гDа себE предaвый.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ є7.

БGотeчнэй ѕвэздЁ ўпод0билсz є3си2, преслaвне васjліе, є3гдA по струsмъ водны6мъ, проти1ву течeніz рёчнагw, на мaнтіи твоeй, ѓки на лeгцэй ладіи2, со w4бразомъ пречcтыz бGом™ре, си1лою б9іею ведeнъ бhлъ є3си2 и3з8 грaда мyрома ко грaду рzзaни, поS во ўмилeніи сeрдца чудодёющему и3 бlгодёющему ти2 бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ є7.

Ви1дэвше тS, џ§е васjліе, лю1діе грaда мyрома пречyднэ си1лою б9іею по волнaмъ ѓки безпл0тна носи1ма, ўразумёша своE козньми2 врaжіими прельщeніе, твою1 же чистотY и3 непор0чность. тёмже, въ покаsніи и3 сокрушeни сeрдца, возопи1ша вслёдъ тебЁ: прости1 ны грBшныz рабы2 тво‰: согрэши1хомъ пред8 тоб0ю, џ§е с™hй: владhко, не забyди нaсъ р†бъ твои1хъ! мh же, дивsщесz толи1кому бlговолeнію къ тебЁ б9ію, въ преслaвнэмъ чудеси2 kвлeнному, со бlгоговёніемъ вопіeмъ ти2:

Рaдуйсz, бlгоухaнный сосyде чистоты2 и3 цэломyдріz: рaдуйсz, пресвётлый д0ме пребжcтвенныz трbцы.

Рaдуйсz, вёрный слуго2 цRS нбcнагw: рaдуйсz, возлю1бленный рaбе прес™hz бцdы.

Рaдуйсz, пост0мъ и3 бдёніемъ тёло твоE и3знури1вый: рaдуйсz, мlтвою и3 бGомhсліемъ вeтхаго человёка въ себЁ ўмертви1вый.

Рaдуйсz, плaваніемъ твои1мъ по волнaмъ рBчнымъ струи6 водны6z њс™и1вый: рaдуйсz, тёмъ плaваніемъ жи1тели грaда мyрома вразуми1вый и3 къ покаsнію њбрати1вый.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ ѕ7.

Провозвёстникъ ди1внагw твоегw2 по водaмъ шeствіz ко грaду рzзaни kви1сz ўстроeніемъ б9іимъ бlгоговёйный діaконъ грaда тогw2, є3гдA, хотsй начaти вечeрнее бGослужeніе, не можaше и3зрещи2 њбhчнагw возглашeніz: бlгослови2, владhко! но возопи2 велеглaснw: владhка грzдeтъ, срэтaйте є3го2! и3 ѓбіе вeсь њсвzщeнный соб0ръ и3 лю1діе со кнsземъ и3зыд0ша съ честнhми їкHнами во срётеніе тебЁ с™и1телю б9ій, и3 ўзрёвше тS преди1внэ волнaми рёчными носи1ма, въ рaдованіи сeрдца, бlгочeстнw привётствоваша тS грzдyща, чудодёющему же бGу вопіsху. Ґллилyіа.

Јкосъ ѕ7.

ВозсіS свётъ бlгодaти и3 млcти б9іz, пришeдшу тебЁ, прехвaльне џ§е, въ предёлы земли2 рzзaнскіz, ю4же просвэти1лъ є3си2 свётомъ бжcтвеннагw ўчeніz и3 непор0чнагw житіS твоегw2. сегw2 рaди возглашaемъ ти2 сицев†z:

Рaдуйсz, вели1кій и3збрaнниче ґрхіерeа вёчнагw, гDа ї}са: рaдуйсz, чи1стый сосyде бжcтвенныz бlгодaти.

Рaдуйсz, б9іихъ велёній вэрнёйшій и3сполни1телю: рaдуйсz, хrт0выхъ зaповэдей неукл0нный храни1телю.

Рaдуйсz, свэти1льниче, на высотЁ цRк0внэй постaвленный: рaдуйсz, премyдрый ўправи1телю кораблS дух0внагw.

Рaдуйсz, бGоглaснаz трубо2 є3ђльскагw ўчeніz: рaдуйсz, твeрдый поб0рниче цRкве хrт0вы.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ з7.

ХотS привести2 пaству твою2 рzзaнскую ко и4стинному бGопознанію и3 сп7сeнію, є3щe же ўспок0ити и3 ўкрэпи1ти ю5, прeжде разорeну бhвшую t безб0жныхъ и3ноплемeнникwвъ, под8sлъ є3си2 вели6кіz труды2 и3 п0двиги, пребlгjй пaстырю, непрестaннw поучaz, ўтэшaz и3 назидaz словє1сныz џвцы тво‰, споспэшествyющему же тебЁ и3 ўкрэплsющему тS во трудёхъ гDу бGу поS: Ґллилyіа.

Јкосъ з7.

Н0вое мёсто с™и1тельскихъ трудHвъ твои1хъ, пaки разорeну бhвшу и3 конeчнэ њпустошeну грaду рzзaни t лю1тыхъ в†рваръ и3 хрaмwмъ б9іимъ въ нeмъ сожжє1ннымъ, ўказA тебЁ бlгопромысли1тель гDь грaдъ переслaвль рzзaнскій, ѓможе чyднэ пресели1лсz є3си2 и3 бhлъ є3си2 пeрвый ґрхіерeй грaду семY, и3дёже вельми2 прослaви тS гDь бGъ, научaz нaсъ взывaти тебЁ:

Рaдуйсz, выс0каz похвало2 и3 ўкрашeніе переслaвлю рzзaнскому: рaдуйсz, с™и1тельскагw прест0ла въ нeмъ бGоизбрaиный њсновaтелю.

Рaдуйсz, вели6кіz труды2 и3 п0двиги во бlгоустроeніе н0выz пaствы твоеS под8eмый: рaдуйсz, nтeческое попечeніе њ сп7сeніи дух0вныхъ ч†дъ твои1хъ всегдA и3мёвый.

Рaдуйсz, бlгодaтныхъ дарHвъ неwскyдный раздaтелю: рaдуйсz, бжcтвенныхъ тaинъ бlгочeстный строи1телю.

Рaдуйсz, ґпcльскихъ предaній ўсeрдный ревни1телю: рaдуйсz, ўстaвwвъ правослaвныz цRкве вёрный храни1телю.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ }.

Стрaннw бЁ и3 ди1внw твоE дaльнее шeствіе по водaмъ и3з8 грaда мyрома во грaдъ рzзaнь, пaки же стрaннw и3 преслaвнw бhсть твоE втор0е плaваніе проти1ву стремлeніz воднaгw, є3гдA преселsлсz є3си2 и3з8 дрeвнzгw грaда рzзaни во грaдъ переслaвль рzзaнскій по т0йжде рэцЁ nцЁ, пaки носS съ соб0ю чyдную їкHну бGом™ре, ћкw непоколеби1мое њграждeніе и3 ўтверждeніе н0вому грaду, бGу же пом0щнику твоемY поS: Ґллилyіа.

Јкосъ }.

ВсBмъ бhти вс‰ восхотёвъ по w4бразу верх0внагw t ґпcлwвъ, kвлsлъ є3си2, любвеwби1льне џ§е, духHвнымъ ч†дwмъ твои6мъ бlгопотрeбнw коемyждо п0мощь, бhвъ, ћкоже јwвъ, џко слэпы6мъ, ногA хромы6мъ, неусhпнw труждazсz въ научeніи, ўтэшeніи и3 ўкрэплeніи пaствы твоеS. тёмже прославлsюще тS зовeмъ:

Рaдуйсz, премyдрый ўстрои1телю грaда переслaвлz рzзaнскагw: рaдуйсz, нем0лчный настaвниче вёры и3 бlгочeстіz.

Рaдуйсz, крjне сaда бжcтвеннагw посредЁ тeрніz процвэтhй: рaдуйсz, плодон0сное дрeво, питaющее ѓлчущихъ жи1зни вёчныz.

Рaдуйсz, растлённыхъ њбhчаєвъ и3скорени1телю, бlги1хъ же нрaвwвъ насади1телю: рaдуйсz, лю1тыхъ болёзней и3 недyгwвъ ск0рый цэли1телю.

Рaдуйсz, ґрхіерeєвъ пaствы рzзaнскіz во бlгоустроeніи є3S при1сный пос0бинче: рaдуйсz, бlги1хъ начaльникwвъ и3 градоправи1телей въ нeй незри1мый совётниче.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ f7.

Возшeдъ на высотY бGопод0бныz с™ости, сіsz свётомъ вёры пред8 человёки въ д0брыхъ дёлэхъ, w4бразъ бhлъ є3си2 пaствэ твоeй сл0вомъ, житіeмъ, ўчeніемъ, вёрою и3 чистот0ю, научaz всёхъ разyмнw пёти бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ f7.

Вэт‡и многовэщaнніи не м0гутъ по достоsнію восхвали1ти тS, бGомyдре васjліе, и3 воспёти свsтость житіS твоегw2 и3 моли1твєнныz п0двиги, деннонHщныz труды2 и3 попечє1ніz, сп7сeніz рaди пас0мыхъ под8sтыz, непрaведное и3 лю1тое њѕлоблeніе t бyіихъ жи1телей грaда мyрома, кр0тость и3 неѕл0біе твоE, пaче же двукрaтное твоE чyдное по водaмъ плaваніе. мh же со ўдивлeніемъ бlгочeстно зовeмъ ти2 сицев†z:

Рaдуйсz, бGомyдрыхъ с™и1телей выс0каz похвало: рaдуйсz, прпdбныхъ и3 првdныхъ пречестнaz слaво.

Рaдуйсz, м§никwвъ и3 и3сповёдникwвъ сопричaстниче: рaдуйсz, ґпcлwвъ є3динонрaвниче и3 сопрест0льниче.

Рaдуйсz, пaстырей цRкве w4бразе достоподражaтельный: рaдуйсz, монaшествующихъ настaвниче и3 руководи1телю.

Рaдуйсz, ћкw тёснымъ и3 жест0кимъ путeмъ всегдA ходи1лъ є3си: рaдуйсz, ћкw тёмъ вёчныz слaвы дости1глъ є3си2.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ ‹.

Спасти2 хотS, просвэти1ти же и3 ўтёшити лю1ди стрaны рzзaнскіz, всебlгjй гDь и3збрA тS, пречyдне с™и1телю, во и3сполни1телz є3гw2 всебlгjz в0ли и3 вeліz млcти, да ўкрэпи1ши немощны6z. ўтёшиши печ†льныz, и3спрaвиши порHчныz, научaz всёхъ бlгочeстнw пёти бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ ‹.

СтэнA и3 ўтверждeніе, nтeцъ и3 застyпникъ дрeвніz пaствы рzзaнскіz, прехвaльне васjліе, бhлъ є3си2. бyди и3 нaмъ, нHвымъ чaдwмъ твои1мъ, щи1тъ и3 њграждeніе t вр†гъ ви1димыхъ и3 неви1димыхъ, пом0щникъ въ бэдaхъ и3 ск0рбехъ и3 и3скушeніихъ, да съ люб0вію бlгодaрственнw зовeмъ ти2:

Рaдуйсz, чистоты2 и3 цэломyдріz твeрдый њхрани1телю: рaдуйсz, њдержи1мыхъ стyдными п0мыслы вёрный пом0щниче.

Рaдуйсz, непрaведнw ѕлосл0вимыхъ и3 њклеветавaемыхъ надeжный защи1тннче: рaдуйсz, ѕлосл0вzщихъ и3 њклеветавaющихъ бли6жніz сво‰ си1льный њбличи1телю.

Рaдуйсz, плaвающихъ по водaмъ и3 путешeствующихъ бlгjй путеводи1телю: рaдуйсz, њбуревaемыхъ волнaми морски1ми ти1хое пристaнище.

Рaдуйсz, ўсeрднw труждaющасz во бlги1хъ дёлэхъ звaніz своегw2 при1сный споспёшниче: рaдуйсz, тeплэ молsщихсz и3 съ вёрою под8 кр0въ тв0й прибэгaющихъ ск0рый предстaтелю.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ №i.

Пёніе смирeнное и3 ўсeрдное пріими2 t нaсъ, пребlжeнне џ§е васjліе, не tри1ни нaсъ грёшныхъ и3 недост0йныхъ, къ п0мощи твоeй прибэгaющихъ, но ўслhши бlгосeрднw молє1ніz н†ша, да съ рaдостію поeмъ њ тебЁ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ №i.

Свэтозaрнаz свэщA, свётлw горёвшаz и3 свэти1вшаz на тріeхъ выс0кихъ свэти1льницэхъ б9іz цRкве, во тріeхъ грaдэхъ страны2 рzзaнскіz, достослaвне џ§е, бhлъ є3си2, блистaz и3 њзарsz всёхъ свётомъ бGовёдэніz и3 сп7сeніz. њзари2 и3 нaсъ, свsте, њмрачeнныхъ мгл0ю страстeй и3 суемyдріz, да со ўмилeніемъ тебЁ зовeмъ:

Рaдуйсz, проповёдникwвъ бжcтвенныz и4стины споспёшниче: рaдуйсz, хули1телей правослaвныz вёры и3 врагHвъ хrт0вы цRкве противоб0рниче.

Рaдуйсz, напaствуемыхъ и3 неви1ннw гони1мыхъ защи1то и3 ўтэшeніе: рaдуйсz, дёвственникwвъ и3 п0стникwвъ твeрдое ўкрэплeніе.

Рaдуйсz, кр0ткихъ и3 смирeнныхъ вэрнёйшій покрови1телю: рaдуйсz, заблyждшихъ на пyть прaвый настaвниче.

Рaдуйсz, ћкw ўхищрє1ніz дeмwнскаz разрушaеши и3 стужaємыz t бэсHвъ свобождaеши: рaдуйсz, ћкw волнє1ніz водн†z и3 свирBпыz бyри ўкрощaти.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ в7i.

Бlгодaть и3мёz t возлюби1вшагw тS гDа, свsте васjліе, и3сполнsти вс‰ бlг†z прошє1ніz н†ша, и3спроси2 бGопріsтными твои1ми мlтвами вс‰ бlг†z и3 полє1знаz душaмъ и3 тэлесє1мъ нaшымъ, пaче же њставлeніе согрэшeній нaшихъ, да со ўмилeніемъ сeрдца бlгодaрнw поeмъ бGу: Ґллилyіа.

Јкосъ в7i.

Пою1ще твоE равноaгGльное с™0е житіE, многотрyдное и3 многопл0дное служeніе твоE цRкви б9іей, є3щe же вє1ліz и3 ди6внаz чудесA, тебє2 рaди kвлє1ннаz возлюби1вшимъ тS гDемъ, восхвалsемъ тS, ўг0дниче хrт0въ васjліе. nбaче не могyще дост0йнw и3з8wбрази1ти вели1чіе и3 слaву твою2, со бlгоговёніемъ и3 рaдостію зовeмъ ти2:

Рaдуйсz, бGомyдре и3 бGоизбрaнне первопaстырю грaда переслaвлz рzзaнскагw, пaче всёхъ пaстырей є3гw2 превознесeнный: рaдуйсz, вэнцeмъ слaвы t ґрхіерeа вёчнагw, сн7а б9іz, ўвэнчaнный.

Рaдуйсz, ћкw бyрное житeйское м0ре со слaвою преплhлъ є3си2 и3 въ ти1хое нбcное пристaнище дости1глъ є3си2: рaдуйсz, ћкw течeніе служeніz твоегw2 д0брэ соверши1лъ є3си2 и3 вёру твою2 непор0чну соблю1лъ є3си2.

Рaдуйсz, ћкw со ґпcлы и3 с™и1тели водворsешисz: рaдуйсz, ћкw съ с0нмомъ м§никwвъ, прпdбныхъ и3 всёхъ првdныхъ весели1шисz.

Рaдуйсz, ћкw пред8 лицeмъ гDа нhнэ предстои1ши и3 съ ли6ки ѓгGлскими є3го2 славосл0виши: рaдуйсz, ћкw пaству рzзaнскую непрестaннw назирaеши и3 вс‰ бlг†z є4й ў цRS царeй ходaтайствуеши.

Рaдуйсz, васjліе, первос™и1телю рzзaнскій и3 преди1вный чудотв0рче.

Кондaкъ Gi.

q преслaвный џ§е нaшъ васjліе, с™и1телю хrт0въ и3 чудотв0рче! пріими2 сіE мaлое молeніе нaше, и3 дёйственнымъ твои1мъ пред8 бGомъ ходaтайствомъ и3збaви нaсъ t к0зней врaжіихъ и3 всsкагw ѕлA, да въ ми1рэ и3 покаsніи пр0чее врeмz житіS нaшегw скончaемъ и3 дости1гнемъ бlжeннагw ўпокоeніz въ вёчныхъ њби1телехъ, и3дёже кyпнw съ тоб0ю и3 всёми с™hми глaсомъ рaдованіz во вёки воспоeмъ бGу: Ґллилyіа.

Мlтва

БGоизбрaнне первос™и1телю нaшъ и3 ўг0дниче хrт0въ васjліе, с™остію житіS твоегw2, чyднымъ по водaмъ плaваніемъ и3 нетлёніемъ мощeй твои1хъ препрослaвленне! предстоS пrт0лу вседержи1телz и3 и3мёz вeліе къ немY дерзновeніе, моли2 є3го2, да пробaвитъ млcть свою2 къ нaмъ грBшнымъ и3 недостHйнымъ рабHмъ свои6мъ, стрaждущую странY рwссjйскую t лю1тыхъ безбHжникъ и3 влaсти и4хъ да свободи1тъ, и3 да возстaвитъ прест0лъ правослaвныхъ царeй: вёрныхъ рабHвъ є3гw2, въ ск0рби и3 печaли дeнь и3 н0щь вопію1щихъ къ немY, многоболёзный в0пль да ўслhшитъ и3 да и3зведeтъ t поги1бели жив0тъ нaшъ, пaстырємъ цRкве да подaстъ дух0вное трезвeніе и3 рeвность њ спасeніи пас0мыхъ: градоначaльникwмъ и3 судіsмъ стрaхъ б9ій, правотY и3 безкорhстіе: в0инwмъ терпёніе, мyжество и3 на враги2 њдолёніе: супрyгwмъ взаи1мную люб0вь, вёрность и3 є3диномhсліе: кyплю дёющымъ праводyшіе, земледёльцємъ трудолю1біе и3 трeзвенность, си6рымъ призрёніе, болsщымъ и3сцэлeніе, њби6димымъ заступлeніе, њклеветавaємымъ њправдaніе, и3 всBмъ лю1дємъ пaствы твоеS вс‰ ко врeменнэй и3 вёчнэй жи1зни потрє1бнаz. пaче же моли2 гDа, мlтвенниче нaшъ, да прости1тъ нaмъ всsкое согрэшeніе в0льное и3 нев0льное, и3 њчи1ститъ t всsкіz сквeрны пл0ти и3 дyха: да и3збaвитъ t к0зней и3ск0ннагw врагA, ненави1стника и3 человэкоубjйцы, и3 сохрани1тъ t клеветы2 человёческіz: да ўтверди1тъ во и4стиннэй спаси1тельнэй вёрэ и3 нелицемёрнэмъ бlгочeстіи: да соблюдeтъ t суемyдріz и3 душетлённыхъ ўчeній духHвъ лeстчихъ, дёйствующихъ въ вёцэ сeмъ въ сынёхъ противлeніz: да њхрани1тъ сердцA н†ша t прельщeніz крaсными мjра сегw2, и3 да научи1тъ њгребaтисz t плотски1хъ п0хотей и3 страстeй, гHрнzz мyдрствовати, ґ не земн†z. моли2, џ§е нaшъ, всес™aго и3 бжcтвеннаго д¦а, да возсіsетъ свётъ бlгодaти є3гw2 брaтіzмъ нaшымъ по пл0ти, во тьмЁ лжевёріz сэд‰щымъ, и3 да познaютъ хrтA, бGа и4стиннаго, є3ди1наго сп7си1телz всёхъ человBкъ: да возсіsетъ свётъ сeй и3 блуждaющымъ на распyтіихъ раск0ла, да вразумsтсz и3 пріи1дутъ во њгрaду правослaвныz цRкве, въ нeйже є3ди1нэй несомнённw содэвaетсz вёчное сп7сeніе вёрныхъ. q с™и1телю хrт0въ, мlтвенниче нaшъ! моли2 хrтA бGа и3 пречтcую м™рь є3гw2, да ўпраздни1тъ вражды6 нaшz и3 нестроє1ніz, соедини1тъ же вс‰ ны2 бGопод0бною люб0вію, да въ ми1рэ и3 є3диномhсліи, желaніемъ сп7сeніz горsще, гDеви раб0тающе, дрyгъ дрyга тzгwты2 носsще, д0брымъ п0двигомъ подвизaемсz, и3 течeніе скончaвше, дости1гнемъ въ ти1хое пристaнище нбcнагw цrтвіz, и3 прослaвимъ неизречeнное чlвэколю1біе и3 милосeрдіе сп7си1телz нaшегw, ї}са хrтA, сн7а б9іz, со безначaльнымъ є3гw2 nц7eмъ и3 прес™hмъ д¦омъ, во вёки вэкHвъ. Ґми1нь.

Святитель Василий I, Рязанский чудотворец, упомянут в Лаврентьевской летописи и в древнем списке рязанских владык числится четвертым. О происхождении его, – от кого и где и когда родился, – никаких свидетельств не сохранилось. Но сохранились в песнопениях церковных указания на то, что святитель Василий с младенческих лет был освященным рабом Господним, что с юношеского возраста он усовершенствовал себя и нравственно и духовно, побеждая страхом Божиим в себе греховное и насаждая в душе и сердце своем все святое.

Первые подвиги благочестия своего начал он в Муроме. Там он принял на себя святой образ монашеский, и, когда Промыслу Божию угодно было поставить его святителем паствы Муромо-Рязанской, он сиял уже великими подвигам воздержания, кротости и смирения. Об избрании святителя Василия в сан епископа в житии его говорится так: «По запустении града Мурома от неверных людей прибыл из Киева в Муром благоверный князь Георгий Ярославич. Сей князь обновил тамошнюю церковь Благовещения и второй храм св. страстотерпцев Бориса и Глеба и поставил в церкви их, по-прежнему, епископа, именем Василия, мужа праведна и благочестива».

Приняв на себя высокий сан архиерейства, святитель Василий со всей ревностью истинного пастыря Церкви Христовой начал трудиться в устроении своей паствы: рассеянных варварским нашествием собирал во едино стадо, изнемогающих укреплял верой, сокрушенных утешал твердой надеждой на милость Божию, заблудших возвращал на путь правый. В таких высоких подвигах добродетели святитель Василий показал себя пастырем добрым, мудрым и неусыпным, милостивым и любвеобильным, незлобивым и смиренным, непоколебимым столпом чистоты и целомудрия, – примером своему стаду в молитвах, и пощениях, и в подвигах святоотеческих.

Такие высокие подвиги и добродетели святителя невыносимы стали врагу всего доброго – диаволу. Он употребляет все свои сатанинские хитрости, чтобы возбудить в легкомысленном муромском народе подозрение в чистоте и целомудрии жизни святителя Божия. Он принимает на себя вид блудной девицы, часто входит и выходит из жилища святительского, показывается народу из святительского окна и, по-видимому, успевает в своих кознях.

Однажды бояре и народ собрались к святителю Василию в вечернюю пору и видят девицу, бегущую вверх по ступеням к святителю, в руках у нее сапоги. Так сделал диавол. Народ, увидев это, возопил: «О, епископе, недостойно тебе имети дев в храмине своей на ложе». Напрасно святитель Василий уверял народ: «Неповинен я делу сему блудному, еже вы речете ми». Народ в самозабвении приступил к самосуду над угодником Божиим: не убоялся святительства его, не устыдился благолепия честных седин его, оболгал, поругался над ним и положил изгнать святителя из Мурома. Нашлись даже и такие, которые в неистовстве своем кричали: «За сие дело убьем его!» Тогда святитель Василий начал просить: «Отцы и братия! Дайте мне немного времени, до третьего часа дня». Народ, пораженный кротостью святителя, согласился и разошелся по домам.

Невинный праведник всю ночь молился со слезами в соборном храме Бориса и Глеба; совершил всенощную и утром – литургию. Затем отпел молебен пред чтимой им иконой Богоматери в храме Благовещения, взял эту икону с собой и, предав себя воле Божией, с надеждой на Божию Матерь, пошел к реке Оке, чтобы навсегда оставить Муром. Народ приготовил ему лодку. Но святитель Василий снял с себя мантию, разостлал ее по воде, взошел на нее с образом Богоматери и, чудесно несомый силой Божией, как бурным ветром, быстро поплыл по реке против течения ее воды. Мантия сделалась для него легким кораблем, Промышление Божие и заступление Богоматери – кормилом. Пораженные чудом, муромцы, все, от стара до мала, возопили со слезами: «О святый Владыко Василий! Прости нас, грешных рабов своих; согрешихом пред тобою, отче, святый Владыко, не забуди нас, рабов твоих». Но святитель Василий был взят от глаз муромцев «в мгновение ока». Так оправдал Бог невинность праведника Своего пред народом. Так посрамил Он козни диавола, искавшего погибели народа.

После обедни, в 3-м часу дня, святитель Василий оставил Муром, а в 9-м часу того же дня (к вечерне) принесен был в Рязань (старую), расстоянием более двухсот поприщ от Мурома. Дивный Промысл Божий чудесным образом известил жителей Рязани о приближении к их городу святителя Василия. Предание говорит, что жители Рязани пред самым прибытием святителя собрались в храм к вечернему богослужению, но диакон в облачении, вышедший начинать службу, при всех усилиях не мог произнести обычного начала. Народ смотрел на это с изумлением. Наконец диакон, как бы разрешенный от уз, связывавших его уста, невольно провозгласил: «Не могу начинать, Владыко прибыл, Владыку встречайте!» И весь собор пастырей со святыми крестами, князь с боярами и народом поспешили выйти на берег Оки в сретение богоявленному святителю и, видя его плывущим на мантии с Пречистым Образом Богоматери, с великой радостью приняли к себе.

Недолго продолжалась радость святителя Василия и его паствы. То было время скорбей, а не радости. Во время одного опустошительного набега татар Рязань со всеми храмами была разрушена, а святителю Василию Промысл Божий назначил другое место пристанища и упокоения – это нынешняя Рязань. Предание говорит, что святитель Василий и сюда приплыл по Оке и Трубежу на своей чудодейственной мантии с тем же Муромским образом Божией Матери к церкве Бориса и Глеба. Здесь основал новую епископию, и церковь Бориса и Глеба с того времени стала собором.

Пастырское служение святителя Василия продолжалось только десять лет. Перенесенные им огорчения, труды и заботы, скорби и печали при виде страждущей под игом татар паствы сократили многотрудную жизнь его, и 3 июля (ст. стиль) 1295 года святитель Василий переселился в вечные обители. По другим сведениям, епископ скончался между 1356 и 1360 годом. Святое тело его было погребено в Борисо-Глебском соборе.

Не без благих целей Промысла Божия совершалось переселение святителя Василия из одного места в другое. Муромцев оно вразумило, открыв им козни диавола, а жителей Рязани и Переяславля Рязанского – одних утешило и подкрепило в самое скорбное для них время, другим – дало пример веры и терпения. Еще при жизни святителя Василия считали мужем праведным и благочестивым. Задолго до того, как в начале ХVII века были открыты его мощи, рязанцы чтили его память и называли «присным своим заступником, в скорбех и напастех помощником».

Для подкрепления же и утешения верующих в страшное время для нашего Отечества, время самозванцев и польского нашествия, Промыслу Божию угодно было прославить угодника Своего нетлением мощей его, более трехсот лет почивавших в земле. Святые мощи святителя Василия были открыты архиепископом Рязанским Феодоритом и с подобающей честью перенесены в Успенский (ныне Христорождественский) собор. Это произошло 10 июня 1609 года. По причине Смутного времени они были положены под спудом, на левом клиросе. С этого времени имя святителя Василия «поминается во всех церквах Рязанской епархии».

В 30-е годы XVII века над мощами святителя была устроена каменная гробница, и над нею поставлена икона Божией Матери «Моление Василия». Известно, что в это время в рязанских храмах совершались молебны святителю Василию. 10 июня 1645 года при архиепископе Моисее впервые торжественно праздновалось перенесение мощей святителя. Особенно усердным почитателем рязанского первосвятителя считается архиепископ Мисаил. По его повелению в 1653 году была сделана надпись на большой серебряной водосвятной чаше: «Сия чаша в Переяслав Рязанский, в соборную церковь Успения и святых страстотерпцев Бориса и Глеба, и иже во святых отца нашего Василия, епископа Рязанского, чудотворца». В 1655 году святитель Василий был изображен на серебряном кресте вместе со святым Иоанном Предтечей и святителем Ионой, митрополитом Московским. В 1712 году при митрополите Стефане Яворском над местом первоначального погребения святителя Василия, у Борисоглебской церкви, была устроена каменная часовня усердием подъячего Никиты Алтухова. В 1722-1723 годах при императоре Петре I состоялось формальное расследование о святителе, после которого святитель Василий был изображен на иконе вместе с другими русскими святыми. В 1753 году эта гробница была переделана наподобие раки с образом святителя Василия, а в 80-е годы XVIII века рака над мощами была великолепно украшена архиепископом Рязанским и Зарайским Симоном (Лаговым).

В 1810 году при архиепископе Рязанском и Зарайском Феофилакте (Русанове) последовал Указ Святейшего Синода о праздновании святителю Василию в Неделю Всех святых. 4 октября 1836 года был торжественно открыт новый памятник на месте обретения мощей святителя Василия, воздвигнутый усердием ктитора Борисоглебской церкви Симеона Панова. В 1871 году архиепископ Алексий (Ржаницын) первый раз отслужил Божественную литургию в Борисоглебской церкви в день памяти святителя Василия, 3 июля. При архиепископе Палладии (Раеве) Указом Святейшего Синода 1881 года утверждены дни празднования памяти святителя Василия: 3 июля – в день блаженной кончины и 10 июня – в день перенесения его святых мощей. В настоящее время святитель Василий особенно почитается на Рязанской земле. В каждом храме Рязанской епархии имеется его икона, а в большинстве храмов, кроме того, – настенное изображение святителя, плывущего по воде на мантии с Муромской иконой Богоматери в руках. В кафедральном соборе каждую среду вечером ему совершается акафистное пение.

Память святого празднуется Церковью 10 июня и 3 июля (день кончины – 1295 г.).