Акафист святителю Иннокентию Пензенскому

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 23 октября (10 октября ст. ст.)

Не утвержден для общецерковного использования.

Кондак 1

Избранный угодниче Христов и дивный благочестия подвижниче, святителю отче Иннокентие, восхваляем тя яко Православия поборника и пагубных обычаев искоренителя. Ты же, имеяй дерзновение ко прославльшему тя Господу, даровавшему нам в тебе новаго великаго молитвенника и скораго в бедах помощника, моли о пастве твоей, зовущей:

Радуйся, святителю отче Иннокентие, теплый молитвенниче о душах наших.

Икос 1

Ангельским смирением украсив житие свое, человеков богомудренный наставник был еси, святителю отче Иннокентие, от юности возлюбил еси Божественную Премудрость, Ей же храм преукрашенный явился еси, Духом Святым освящен, всех учения лучами просвещая; сего ради тебе, на небеси и на земли прославленному, благодарне во умилении вопием сице:

Радуйся, смирением на гору добродетелей возведенный; радуйся, оным ко Ангельским ликом на Небеси причтенный. Радуйся, Церкви Православныя пастырю предобрый; радуйся, пастве своей от волков губительных защитниче неустрашимый. Радуйся, целомудрия ревнителю изящный; радуйся, образе кротости драгоценный. Радуйся, проповедниче велеречивый; радуйся, архиерею Божий незлобивый. Радуйся, пензенския паствы удобрение; радуйся, града Саратова утверждение.

Радуйся, святителю отче Иннокентие, теплый молитвенниче о душах наших.

Кондак 2

Видев, святителю отче Иннокентие, яко вера православная во Отечестве нашем попирается от лжеучителей инославных, потщался еси вседушно Христу послужити и веру истинную от ересей оградити, паству же от волков, расхищающих ю, защитити. Мы же, дивящеся таковому твоему дерзновению, вопием укрепльшему тя Господу: Аллилуия.

Икос 2

Разум Божественный имея, весь измлада Христу послужил еси, временныя сласти во уметы вменяя, того ради благодатию архиерейства увенча тя Господь. Таковое убо изволение твое воспевающе, вопием ти сице:

Радуйся, путь правый избравый; радуйся, яко им же неотступно шествовал еси. Радуйся, вся красная мира презревый; радуйся, душу свою добродетельми просветивый. Радуйся, сердце свое Христу отверсто имевый; радуйся, страстем входы его затворивый. Радуйся, иноче, послушания вся неленостно прошедый; радуйся, священниче, со страхом Божиим Жертву Безкровную приносивый. Радуйся, монахом правило изящнейшее; радуйся, священником образе благоговейнейший. Радуйся, всем подвизающимся добрый наставниче; радуйся, всех нас ко спасению направляяй.

Радуйся, святителю отче Иннокентие, теплый молитвенниче о душах наших.

Кондак 3

Силою свыше облече тя Господь, ты же, святителю отче Иннокентие, взем крест свой, невозвратно Ему последовал еси, и уведев, яко иго Христово благо и бремя Его легко есть, воспел еси Милосердному Богу: Аллилуия.

Икос 3

Гласу апостола Павла внимая, истинным служителем алтаря Господня явился еси, Его же слова на скрижалех сердца твоего начертал еси, и нас послушанию научи, вопиющих ти таковая:

Радуйся, учениче истинный Христов; радуйся, яко чистотою Ангелом уподобился еси. Радуйся, во благовестии апостолом подобный; радуйся, яко во учении древним Отцем подражал еси. Радуйся, даром прозрения почтенный; радуйся, исповедниче неустрашимый. Радуйся, подвижниче, великим преподобным равный; радуйся, яко непрестанно ко Господу в молитвах воздыхал еси. Радуйся, яко милостыню творити николиже преставал еси; радуйся, яко на каждый час жития своего память смертную имел еси. Радуйся, благолепия храмов Божиих ревнителю; радуйся, яко сам храм Господу явился еси.

Радуйся, святителю отче Иннокентие, теплый молитвенниче о душах наших.

Кондак 4

Великому святителю Ростовскому Димитрию не токмо ликом подобен был еси, но и делами равен сему явился еси, просвещая маловерных, верных же укрепляя, нас же всех поучая вопити Милосердному Богу: Аллилуия.

Икос 4

«Се Жених грядет в полунощи», – тако воспел еси, благодать архиерейства прияв, блаженне не рабе, но друже Христов Иннокентие, и Господа сретил еси душею, любовию горящею, и нас в любви Божественней укрепи, зовущих ти таковая:

Радуйся, яко сила Божия совершися в немощнем телеси твоем; радуйся, яко вси недуги со смирением претерпел еси. Радуйся, клеветы и осуждения яко младенец незлобивый приимавый; радуйся, яко во обличении нечестия на лица не взиравый. Радуйся, нищих и сирых питателю изобильный; радуйся, обиженных защитниче любвеобильный. Радуйся, обидящих многомудренное обличение; радуйся, учителю, паству, ти вверенную, ко спасению наставляяй. Радуйся, уныние силою упования на милосердие Божие победивый; радуйся, с кротостью и смирением и от простых поучения приимавый. Радуйся, вся козни вражия силою Божиею поправый; радуйся, Богу славно угодивый.

Радуйся, святителю отче Иннокентие, теплый молитвенниче о душах наших.

Кондак 5

«Возвеличите Господа со мною и вознесем имя Его вкупе», – тако паству Саратовскую в проповеди призывал еси, ныне же мы с тобою вкупе вопием Живодавцу Богу: Аллилуия.

Икос 5

Непрестанно в келлии колена преклоняя, «Боже, милостив буди мне, грешному», взывал еси, и нам милостива сотвори Владыку Небеси и земли, тебе вопиющим таковая:

Радуйся, имя Господа нашего яко пламенное оружие противу козней диавольских имевый; радуйся, онаго силу, яко драгоценный бисер, вся земная оставив, купивый. Радуйся, силою молитв твоих вся наветы вражия разрушивый; радуйся, благочестия столпе, на камене спасительныя веры возведенный. Радуйся, подвигом своим терпеливо научивый чад своих; радуйся, всего себе в руки Божии предавый. Радуйся, все желание ко Христу имевый; радуйся, в Бозе нашем намерение свое полагавый. Радуйся, яко Христу сораспялся еси; радуйся, яко сладость лицем к лицу зрети Его ныне вкушаеши. Радуйся, молитвенниче наш неусыпный; радуйся, светильниче веры неугасимый.

Радуйся, святителю отче Иннокентие, теплый молитвенниче о душах наших.

Кондак 6

Дивным видением укрепи тя Господь при кончине суща земнаго жития твоего: Ангели Божии прияша тя с собою и в небесныя обители вознесоша, идеже ты поеши ныне: Аллилуия.

Икос 6

Дух свой Богу предал еси при словах Псалмопевца: «Аз же, Господи, уповаю на Тя». И нас во уповании сем светлем укрепи, поющих ти таковая:

Радуйся, Ангелы на Небо вознесенный; радуйся, небесныя радости еще на земли вкусивый. Радуйся, яко пред тобою Небеса отверзошася; радуйся, яко Господь в небесныя обители всели тя. Радуйся, до кончины жития твоего о пастве твоей попечение имевый; радуйся, яко и немощи телесныя твоему чадолюбию не возбраниша. Радуйся, яко Духом Святым восходя от силы в силу, небеснаго царствия достигл еси; радуйся, яко тамо ныне со святыми ликовствуеши. Радуйся, яко и нас, грешных, на земли не оставляеши; радуйся, яко духом нам спребываеши. Радуйся, молитвами нам помогаяй; радуйся, яко любы твоя никакоже оскуде на нас. Радуйся, святителю отче Иннокентие, теплый молитвенниче о душах наших.

Кондак 7

Хотя просветити всех ведением неизреченных судеб Божиих, дивный списатель дел минувших был еси, в них же премудрый Промысел Создателя, вся племена и языки ко спасению ведущий, всем указал еси. Тем же и мы Щедрому Богу покланяемся и вопием: Аллилуия.

Икос 7

Новаго тя чудотворца и молитвенника во времена последняя дарова нам Человеколюбец Господь, егда за умножение беззакония оскуде во многих любы. Твоего предстательства аще и недостойнии, но на всепокрывающую любовь твою надеющеся, о нас просим: не остави нас в годину лютых испытаний, укрепляя молитвами твоими вопиющих ти таковая:

Радуйся, яко молитвами твоими землю нашу облагоухал еси; радуйся, яко подвиги твоими край наш освятил еси. Радуйся, о пастве твоей предстателю неусыпный; радуйся, помощниче наш во всяких бедах и напастех. Радуйся, списателю судеб Божиих пречудный; радуйся, теми вся ны наставивый. Радуйся, проповедниче велегласный; радуйся, делателю вертограда Христова премудрый. Радуйся, верный и благий воине Царя Небеснаго; радуйся, цевнице духовная, славу Божию бряцающая. Радуйся, архиереев Богодохновенное украшение; радуйся, благочестия твердое ограждение.

Радуйся, святителю отче Иннокентие, теплый молитвенниче о душах наших.

Кондак 8

Странное и преславное чудо является всем, егда честныя и многоцелебныя мощи твоя, аще и от безбожников поругани быша, обретеся паки, к сим же припадаем и Богу вопием: Аллилуия.

Икос 8

Весь еси в вышних, но и нас, долу поверженных, не оставляеши, святителю отче Иннокентие, моления наша слышиши и скоро исполняеши и всегда неотступен пребуди нам, вопиющих ти таковая:

Радуйся, яко всех прибегающих к тебе заступаеши; радуйся, яко мощи твоя врачевания источают. Радуйся, яко моления наша слышиши; радуйся, яко во благо их исполняеши. Радуйся, яко нетлением мощей твоих Ангелов возвеселил еси; радуйся, яко мощей твоих беси трепещут. Радуйся, яко нас, грехми омраченных, просветил еси; радуйся, яко смрад страстей наших отгнал еси. Радуйся, яко талант, данный тебе Богом, умножил еси; радуйся, яко в радость Господа твоего вшел еси. Радуйся, яко нас пред Престолом Божиим непрестанно поминаеши; радуйся, яко в благодатных сониях и видениих нас посещаеши.

Радуйся, святителю отче Иннокентие, теплый молитвенниче о душах наших.

Кондак 9

Вси православнии возрадовахуся, егда на Соборе святительстем в лето двотысящное от Рождества Христова в лице святых Церковь Православная прослави тя. Мы же, имуще таковаго молитвенника, вопием возвеличившему тя Богу: Аллилуия.

Икос 9

Витии суемудренныя, тобою посрамленныя, недоумеют, чесо глаголати. Ты же, силою Божиею укрепляемь, всех дерзновенно обличил еси. Мы же, взирающе на праведное житие твое и на твердое веры православныя исповедание, вопием ти таковая:

Радуйся, Христом Богом возлюбленный; радуйся, силою свыше облеченный. Радуйся, научение книжное возлюбивый; радуйся, тому усердно прилежавый. Радуйся, разум Божественный стяжавый; радуйся, яко Слово Божие умудри тя. Радуйся, преданий апостольских верный блюстителю; радуйся, правды Божия ревностный хранителю. Радуйся, просвещенный благодатию; радуйся, учителю златословесный. Радуйся, изгнанный правды Христовы ради; радуйся, яко твое есть царствие небесное.

Радуйся, святителю отче Иннокентие, теплый молитвенниче о душах наших.

Кондак 10

Спасти хотя паству твою от ересей и соблазнов, скверная учения беззаконных обличил еси, преславне отче Иннокентие, Православие кротостию премудрых словес твоих утвердил еси и научил еси стадо твое богоугодно воспевати: Аллилуия.

Икос 10

Стена твердая и ограда необоримая бысть сила молитв твоих, богоносе отче Иннокентие. Сего ради и мы, паства твоя, к тебе с верою прибегаем и усердно молим: буди нам ограждение крепкое и оружие враги прогоняющее, да не возрадуются хотящии нам злая. Мы же, имея таковаго богодарованнаго помощника и заступника, в веселии вопием ти таковая:

Радуйся, добрый паствы твоея первосвятителю; радуйся, сумнящихся крепкое в вере утверждение. Радуйся, злобу власть придержащих кротко претерпевый; радуйся, истину небоязненно им вещавый. Радуйся, гонения и притеснения правды ради смиренно приявый; радуйся, у благочестивых чад своих пристанище имевый. Радуйся, яко тобою от всех зол избавляемся; радуйся, яко твоими молитвами ревности в православней вере исполняемся. Радуйся, яко тобою истина утверждается; радуйся, яко тобою лицеприятие и человекоугодие посрамляется. Радуйся, яко пресекл еси злочестивых волнение; радуйся, людем пензенским и саратовским похваление.

Радуйся, святителю отче Иннокентие, теплый молитвенниче о душах наших.

Кондак 11

Пение похвальное приносим тебе, святителю отче Иннокентие, и смиренно тя молим: моли о нас Человеколюбца Бога, да не отвратит лица Своего от нас, присно согрешающих и благость Его на всяк час преогорчевающих, но да твоим заступлением избавит нас от грехов и прегрешений наших, наипаче же сподобит в час кончины нашея покаяния и Божественных Таин причастия, да таковых приобщившеся, сподобимся с тобою в небесных обителех воспети Богу: Аллилуия.

Икос 11

Светильник, во тме неверия седящих просвещающий, был еси в земнем житии твоем, отче наш Иннокентие. Просвети убо молитвами твоими и нас, в пучине греха погибающих, да благодарне вопием тебе сице:

Радуйся, смирения и терпения нам наставниче премудрый; радуйся, в молитвах и бдениях учителю наш предобрый. Радуйся, яко от суесловия и суемудрия нас отвращаеши; радуйся, яко в добродетели нас наставляеши. Радуйся, яко в суете мирской и попечениих житейских погрязшим путь к Горним указуеши; радуйся, яко нас, обремененных грехми и скорбьми многими, никогдаже оставляеши. Радуйся, истинный учениче Христов, нас, сирых, возлюбивый; радуйся, гордых и жестоковыйных смиривый. Радуйся, яко всех почитающих тя от напастей и зол сохраняеши; радуйся, яко всех скорбящих и болезнующих, к заступлению твоему притекающих, утешаеши. Радуйся, светильниче, нас, потемненных грехми, с любовию освещаяй; радуйся, миро, нас, оскверненных беззаконии смрадными, облагоухающее.

Радуйся, святителю отче Иннокентие, теплый молитвенниче о душах наших.

Кондак 12

Благодати сосуд избранный был еси, святителю отче Иннокентие, восхваляюще тя усердно, молим: пролей теплую молитву ко Всевышнему за православное Отечество наше, да избавимся от нашествия иноплеменных и междоусобных браней и да изриновены будут лжеучителие и еретицы инославнии, по грехам нашим умножившиися ныне и ищущии, како православных уловити. Мы же в мире и тишине воспоем Христу Богу: Аллилуия.

Икос 12

Поюще славное твое к Небесным обителем восхождение, святителю отче Иннокентие, прославляем равноангельное житие твое и во умилении сердца славим, хвалим и величаем возвеличившаго тя Господа, даровавшаго нам новаго молитвенника и предстателя, Егоже умоли спастися всем, поющим ти таковая:

Радуйся, житием своим Ангелов удививый; радуйся, подвиги своими человеков наставивый. Радуйся, нищетою духовною сокровище царствия Божия обретый; радуйся, плачем и скорбьми временными утешения вечнаго сподобивыйся. Радуйся, кротостию своею землю правых наследивший; радуйся, правды на земли алкавый, на небесех же правдою Божиею насыщенный. Радуйся, милостию и нищелюбием милость велию от Господа стяжавый; радуйся, очистивый очи сердца своего от скверны греха и Бога узревый. Радуйся, миротворения ради сыном Божиим нареченный; радуйся, изгнанный правды ради и в небесныя обители со славою приятый. Радуйся, поношения и неправедныя гонения Христа ради претерпевый и многу мзду на небесех получивый; радуйся, яко мощей твоих рака бывает нам источник исцелений и утешений, обильно преизливающийся.

Радуйся, святителю отче Иннокентие, теплый молитвенниче о душах наших.

Кондак 13

О преславный святителю Христов Иннокентие! Приими от нас сие малое моление, в похвалу тебе приносимое, и избави нас предстательством твоим от многих бед и скорбей, да в житии сем временнем сетей вражиих и прелести бесовския избавльшеся, воздушная мытарства непреткновенно минуя, в небесный Иерусалим вселитися сподобимся, и тамо с тобою Всеблагому Богу нашему воспоем: Аллилуия.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва

Боже Великий и Сильный, Боже Святый и во святых почиваяй! Се ныне мы, раби недостойнии, колена сердец наших в страсе и умилении приклоньше подножию величествия Твоего, припадаем и, не дерзая воззрети на высоту небесную, смиренно милости Твоея безмерныя чаем. Веси, Господи, яко недостойни есмы, но на молитву к Тебе ныне воздвизаем дивнаго угодника Твоего Иннокентия, чудотворца новоявленнаго, иже воистину бе муж по сердцу Твоему. Ты бо рекл еси, Господи, пречистыми усты Твоими, яко ради и десятих праведных не погубиши града нечестивых.

Умилосердися, Владыко Святый, и ниневитяном, согрешшим Тебе, спасения искавый, и ныне на нас, непотребных и премного согрешших рабех Твоих, и приими в умилостивление молитвы пречуднаго сего святителя Твоего, с ним же и всех святых Твоих, прославленных в двотысящное лето преславнаго Воплощения Твоего, да ходатайствуют сии пред Тобою о нас, чадех и сродницех их, многа бо любы их, многое и дерзновение пред лицем Твоим. Многими грехми помрачися естество наше, осквернихом души и телеса своя по действу исконнаго человекоубийцы и противника Твоего, но паче припадаем благости Твоей, на милосердие Твое токмо надеющеся.

Усердно же просим и великаго ходатая нашего и теплаго в бедах нам предстателя Иннокентия, неповиннаго воистину во очесех Твоих, да пролиет и свою многомощную молитву пред Тобою, Отцем Светов. Не взирай убо на грехи наша, Боже Превечный, но призри на веру и надеяние наши и предстательство угодника Твоего Иннокентия, и очисти ны от скверн наших. Яко да слезами покаяния и действом благодати Твоея очищени, возможем внити в светлый оный и прекрасный чертог, егоже уготовал еси любящим Тя, и тамо купно со святителем Иннокентием возможем воспевати пречестное и великолепое имя Твое, Отца и Сына и Святаго Духа, в безконечныя веки веков. Аминь.

Краткое житие святителя Иннокентия (Смирнова), епископа Пензенского

Свя­ти­тель Ин­но­кен­тий (Смир­нов), епи­скоп Пен­зен­ский, ро­дил­ся в 1784 го­ду в се­мье цер­ков­но­слу­жи­те­ля. Учё­ный по при­зва­нию, он был че­ло­ве­ком крот­ким, рас­по­ло­жен­ным к мо­лит­вен­но­му де­ла­нию и ас­ке­ти­че­ской жиз­ни.

Бу­дучи про­фес­со­ром Санкт-Пе­тер­бург­ской Ду­хов­ной Ака­де­мии, он на­пи­сал двух­том­ный труд под на­зва­ни­ем «На­чер­та­ние цер­ков­ной ис­то­рии от биб­лей­ских вре­мён до 18 ве­ка», ко­то­рый пол­сто­ле­тия слу­жил ру­ко­вод­ством в цер­ков­ных шко­лах.

Вла­ды­ка был дру­жен с мит­ро­по­ли­том Фила­ре­том (Дроз­до­вым). Как де­я­тель­ный про­тив­ник мод­но­го то­гда ми­сти­циз­ма, он был уда­лён из Санкт-Пе­тер­бур­га на епи­скоп­скую ка­фед­ру сна­ча­ла в Уфу, а за­тем в Пен­зу. На­род его по­чи­тал за ас­ке­ти­че­ское жи­тие и чу­де­са, со­вер­ша­е­мые по его мо­лит­вен­но­му пред­ста­тель­ству.

Свя­ти­тель скон­чал­ся 10 ок­тяб­ря 1819 го­да.

При­чис­лен к ли­ку свя­тых Рус­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви для об­ще­цер­ков­но­го по­чи­та­ния на Юби­лей­ном Ар­хи­ерей­ском Со­бо­ре в ав­гу­сте 2000 го­да.

Полное житие святителя Иннокентия (Смирнова), епископа Пензенского

Святитель Иннокентий Пензенский (в миру Иларион Дмитриевич Смирнов; 30 мая 1784 г., с. Павлово, Богородский уезд, Московская губерния – 10 октября 1819, Пенза) – епископ Пензенский и Саратовский, ректор Санкт-Петербургской духовной семинарии.

Родился 30 мая 1784 года в селе Павлове, расположенном недалеко от Москвы, в семье бедного церковного причетника.

С детских лет Иларион отличался исключительно кротким нравом. Поэтому, когда он поступил в Московскую Перервинскую семинарию, был прозван Смирновым за кротость и безукоризненное поведение.

Окончив Перервинскую семинарию лучшим учеником, Иларион был переведен в Лаврскую семинарию, где продолжил образование по классам: историческому, философскому, богословскому и иностранных языков.

В 1805 году, еще до окончания семинарии, он как один из способнейших воспитанников был назначен учителем в начальном грамматическом классе этой же семинарии. Затем ему было поручено преподавать поэзию, одновременно он занимался истолкованием воскресных Евангелий и преподавал для всей семинарии.

С 1809 года Иларион начал читать в семинарии курс философии и в это же время был назначен префектом семинарии.

Любовь к науке, усердие в исполнении обязанностей, простота сердца, верность в слове – вот что характеризовало молодого преподавателя.

13 октября 1809 года Иларион, с ранних лет полюбивший уединение, был пострижен в монашество с именем Иннокентий митрополитом Платоном в Свято-Троицкой Сергиевой лавре. На следующий же день он был рукоположен во иеродиакона, затем – во иеромонаха.

6 августа 1810 года иеромонах Иннокентий был назначен игуменом Николаевского Угрешского монастыря, а 14 октября он был переведен в московский Знаменский монастырь.

22 января 1812 года по представлению Комиссии духовных училищ ему было предложено место преподавателя богословия в Санкт-Петербургской духовной академии. 30 августа того же года игумен Иннокентий был возведен в сан архимандрита.

В сентябре 1813 года архимандрит Иннокентий был утвержден ректором Санкт-Петербургской духовной семинарии и профессором богословия, а также членом Комитета духовной цензуры, оставаясь в то же время преподавателем церковной истории в академии. В этот же период он был назначен настоятелем Сергиевой пустыни.

Находясь в Санкт-Петербурге на чреде священнослужения в 1813-1814 годы, архимандрит Иннокентий прославился как замечательный проповедник. Его проповеди были исполнены силы слова евангельского. Он говорил с живостью, с воодушевлением, с жаром. Его пламенные чувства проникали в сердца слушателей.

Замечательна деятельность архимандрита Иннокентия как преподавателя церковной истории. Он не шел по проторенному пути, а, по возможности, проверял исторические данные по их источникам. В результате неутомимых трудов в этой области он составил «Начертание церковной истории от библейских времен до XVIII в.», изданное в 1817 году в качестве учебного пособия для классического преподавания. Не менее важное значение имели его труды: «Богословие деятельное подлежательное и практическое», «Опыт изъяснения первых двух псалмов», «Изъяснение Символа веры».

Его неутомимая деятельность в распространении духовного просвещения была отмечена Комиссией духовных училищ. В 1814 году архимандриту Иннокентию была присвоена степень доктора богословия.

7 апреля 1817 году он был назначен членом Главного правления народных училищ.

Замечательна была внутренняя личная жизнь архимандрита Иннокентия. С юных лет он отличался христианскими добродетелями смирения, благочестия, покорности, безупречной чистоты жизни. Он сам был строгим судьей всех своих слов, дел и поступков. Осторожность во всяком деле и слове превратилась у него в непрестанное духовное бдение. Никто из его уст не слышал ни одного праздного слова.

Лицо его всегда выражало спокойствие духа, умиление и благоговение. Он обладал исключительным даром проницательности, читая внутренние чувства человека.

В своей жизни больше всего избегал он осуждения как со своей стороны, так и со стороны других, умело прерывая собеседника, пытавшегося рассказывать ему о недостатках других.

Замечательной особенностью архимандрита Иннокентия была его нестяжательность в жизни. С нуждающимися он делил последнее, что имел.

Таким образом, многие замечательные качества уже украшали Иннокентия, когда вышло решение о возведении его в сан архиерейский.

В марте 1819 года в Казанском соборе Санкт-Петербурга архимандрит Иннокентий был хиротонисан во епископа Пензенского и Саратовского. Это назначение имело и другую сторону – оно под видом повышения явилось благородной высылкой Иннокентия из Петербурга. Причиной тому стали придворные интриги. Причем первоначально, по распоряжению императора, его должны были назначить в Оренбург, но по ходатайству Св. Синода в связи со слабым состоянием здоровья назначаемого, Оренбург был заменен на Пензу.

Покорно выехал владыка к месту своего нового назначения. Но недолго пришлось ему управлять Пензенской епархией. Непрестанные труды в Санкт-Петербурге по распространению духовного просвещения истощили его слабое от природы здоровье. К тому же однажды он сильно простыл, что усугубило его болезнь. Однако слабый здоровьем, он с нетерпением спешил в свою епархию.

21 июня 1819 года епископ Иннокентий прибыл в Пензу. За короткий период управления Пензенской епархией он успел снискать доверие и уважение своей паствы. Во все воскресные и праздничные дни он, несмотря на слабость своего здоровья, сам совершал Божественную литургию и произносил назидательные поучения. Его поучения при всей своей простоте носили отпечаток духовной благодати и мудрости.

За короткий период архипастырской деятельности епископ Иннокентий успел осмотреть почти все церкви, занялся благоустройством архиерейского дома, лично присутствовал на экзаменах в духовных учебных заведениях епархии.

В августе месяце 1819 года при поездке в Саратов он сильно заболел и уже не смог подняться с одра болезни.

Кроткий и терпеливый, он не произносил ни единой жалобы, никто не слышал стона его. Ослабев до такой степени, что не мог держать в руках даже стакан, епископ Иннокентий не прекращал заниматься епархиальными делами.

За день до кончины 9 октября 1819 года ему во сне было видение, о котором святитель рассказал своему келейнику. «Казалось мне, — говорил он, — что небеса отверзлись. Двое светлых юношей в белых одеждах, слетев с высоты, предстали предо мною и с любовию смотря на меня, взяли меня немощного и вознесли с собою на небо. Сердце мое исполнилось несказанной радости, и я пробудился».

С благоговением готовясь к отшествию в вечность, он 10 (23) октября 1819 года попросил совершить над ним Таинство елеосвящения. По совершении этого священнодействия язык Иннокентия стал неметь, дыхание начало прерываться, он сам сложил на груди руки крестообразно и в 6 часов вечера тихо скончался. Погребение тела его состоялось 13 (26) октября 1819 года в Спасском кафедральном соборе.

Причислен к лику святых Русской Православной Церкви для общецерковного почитания на юбилейном архиерейском соборе в августе 2000 года. 23 октября 2000 года его мощи были обретены и перенесены в Успенский кафедральный собор города Пензы.

17 октября 2021 года состоялось перенесение мощей святителя Иннокентия Пензенского из Успенского храма в Спасский кафедральный собор города Пензы.